Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Dagsorden – 4. december 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2019-484866                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at dagsorden godkendes

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2019-484880                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
·         Aarhusvej
·         Medborgerpolitikken
·         Pejlemærker
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2019-484903                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         Gensidig orientering
·         Besøg af Udsatterådet
·         Skæve boliger i Teglkuberne
·         Kvalitetsstandard § 85
·         §83/§85 – principafgørelser og samarbejde
·         Indbydelse fra Landsforening Autisme Kreds Vestsjælland
·         Møde den 29. november 2019 i Rammeaftalen
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

4. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger (B)

4.     Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger (B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2019-479359                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage stilling til, om etablering og drift af 6-8 skæve boliger skal varetages af Slagelse Kommune, eller der skal søges at indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab herom.
Under punktet vil Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser få oplæg fra hhv. Slagelse Boligselskab og Center for Kommunale Ejendomme.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af 6-8 skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken.
Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation.
Administrationen har indhentet ekstern juridisk afklaring af fordele og ulemper i forhold til, at Slagelse Kommune er bygherre samt forhold vedrørende eventuel udbudspligt ved salg af grund til boligorganisation. Notat udarbejdet af revisionsselskabet BDO er vedlagt som bilag.
På udvalgets møde den 2. oktober 2019 blev det besluttede, at punktet genoptages på udvalgets decembermøde således, at administrationen screener og yderligere kvalificerer AT-erne i indstillingen.
Center for Handicap og Psykiatri inviterede på denne baggrund boligorganisationerne i Slagelse by til informationsmøde den 24. oktober 2019 samt bedt dem om at tilkendegive, om der var interesse for projektet. Formålet med informationsmøde var at have en dialog med boligorganisationerne omkring projektet med henblik på at afklare, om det er muligt at indgå et samarbejde med en boligorganisation om etablering og drift af de 6-8 skæve boliger.
Slagelse Boligselskab deltog i informationsmødet, og har som eneste boligorganisation tilkendegivet, at de er interesseret i projektet. Ligeledes har Center for Handicap og Psykiatri haft møde med Center for Kommunale Ejendomme – Byggeherrerådgivningen - omkring projektet.
Slagelse Boligselskab og Center for Kommunale Ejendomme – Byggeherrerådgivningen er på denne baggrund inviteret til udvalgets møde med henblik på at komme med oplæg til etableringen af de 6-8 skæve boliger.
Retligt grundlag
·         Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
·         Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
·         Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
·         Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 kr. pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
·         Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Handlemulighed 1: At Slagelse Kommune står for etablering og drift af 6-8 skæve boliger.
Handlemulighed 2: At Slagelse Kommune søger at indgå samarbejde med Slagelse Boligselskab om etablering og drift af 6-8 skæve boliger.
Vurdering
Den eksterne juridiske afklaring fremhæver, at der er en række fordele ved, at Slagelse Kommune selv står for etablering og drift af skæve boliger. Administrationen skal dog også bemærke, at erfaringerne med etablering og drift af skæve boliger hos boligorganisationer har været gode. Slagelse Boligselskab har således erfaringer med drift og etablering af de nuværende skæve boliger i Slagelse på hhv. Nansensgade og Klosterbanken.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handlemulighed 1:
Slagelse Kommune er selv bygherre og bygger på kommunalt ejet grund. Det er Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser som bygger med bistand fra Byggeherrerådgivningen i Center for Kommunale Ejendomme.
Handlemulighed 2:
Indgås der samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring etablering og drift af boligerne, så vil Slagelse Boligselskab være bygherre. Såfremt det anbefales at indgå samarbejde med en Slagelse Boligselskab, så vil salg af grunden til projektet først indgå, når det færdige projekt og dermed ansøgningen om tilskud til etablering af skæve boliger hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forelægges til Byrådets godkendelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen har været forelagt til orientering i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at vælge handlemulighed 1, hvor Slagelse Kommune varetager etablering og drift af 6-8 skæve boliger, eller
2.    at vælge handlemulighed 2, hvor boligorganisationerne i Slagelse Kommune inviteres til orienteringsmøde med henblik på at kunne indgå et samarbejde med en boligorganisation om etablering og drift af de 6-8 skæve boliger.
3.    at sagen oversendes til behandling i Økonomiudvalget.

5. Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

5.     Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-75690               Dok.nr.: 330-2019-459740                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte politisk mødekalender for 2020 og 2021 herunder temamøder for byrådet og budgetseminarer.
Baggrund
Byrådet vedtog på møde den 26. august 2019 en foreløbig godkendelse af den politisk kalender (årshjul) for resten af 2019, 2020 og 2021, herunder at møder i skolernes (sommer)ferie så vidt muligt undgås. Byrådet besluttede, at byrådets temamøder blev evalueret inden videre stillingtagen til disse.
Den politiske kalender for 2020-2021 er justeret således, at byrådsmødet i juni begge år er rykket til uge 25, udvalgsmøderne i januar rykkes til uge 3 (2020) og uge 2 (2021) og udvalgsmøderne i august rykkes til uge 33 (2020) og uge 32 (2021). Se bilag 1 og 2.
Udvalgene beslutter selv planlægningen af møderne.
Forslag til mødekalender inkl. temamøder og budgetseminarer sendes til høring i de stående udvalg på deres decembermøder forud for behandling i byrådet 16. december 2019.
Retligt grundlag
Det følger af Styrelseslovens § 2, at kommunens anliggender styres af byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at:
1.    Godkende forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
2.    Ændre forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
3.    Anmode om nyt forslag til politisk kalender
Vurdering
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager en politisk mødekalender
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget sender vedlagte politiske mødekalender i høring i de stående udvalg
2.    at Byrådet beslutter en politisk kalender for 2020 og 2021
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
At 2 - Der udarbejdes revideret mødekalender for 2020 og 2021, hvor der indarbejdes 4 årlige temamøder for Byrådet. Nyt forslag fremlægges for Økonomiudvalget i december 2019 med efterfølgende behandling i Byrådet.
(O) foreslog, ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne afholdes på Rådhuset og at der sker bred politisk involvering ved indholdet af møderne.

6. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

6.     Budgetopfølgning 4 for 2019 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2019-76042               Dok.nr.: 330-2019-456519                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 16,5 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,8 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget samt en status på Udvalgets anlægsprojekter.
Udfordringen på Udvalgets samlede område relaterer sig til Myndighedsområdet under Center for Handicap og Psykiatri (CHP). Administrationen forventer et merforbrug på ca. 21,6 mio. kr. i 2019. Der er på nuværende tidspunkt ikke noget der tyder på, at udfordringen bliver lavere i 2019, da der fortsat opleves et stort pres på foranstaltningsområderne.
Siden Budgetopfølgning 3 er den varslede stigning på 2 mio. kr. til Kofoedsminde blevet effektueret og udfordringen på Myndighedsområdet er derfor steget med ca. 2 mio. kr.
Der er fortsat en fælles sag med Børne- og Ungeområdet som Ankestyrelsen har truffet afgørelse i. Hvis afgørelsen fastholdes kan en af de to myndighedsområder få en ekstraudgift i 2019 på ca. 2,5 mio. kr.
Anlægsbevilling:
Der søges anlægsbevilling på 0,1 mio. kr. til anlægsprojektet Fritliggende Skæve Boliger til rådgiverudgifter.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Merforbruget på Myndighed for Handicap og Psykiatri forventes ikke at kunne hentes ved yderligere initiativer i 2019/2020, da der allerede er indarbejdet reduktioner for 18,5 mio. kr. i budgetaftalen for 2020. Det anbefales derfor, at merforbruget i 2019 på 21,595 mio. kr. finansieres af en kassefinansieret tillægsbevilling.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift: Handicap og Psykiatri Myndighed (4302)
4.01
21.595
 
 
 
Anlæg: Fritliggende Skæve Boliger (177)
4.01
100
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb: Fritliggende Skæve Boliger (177)
4.01
-100
 
 
 
Kassen
 
-21.595
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at det forventede merforbrug på politikområde 4.1, Handicap og Psykiatri Myndighed på 21,595 mio. kr. bliver håndteret gennem tillægsbevilling og finansieret af kassen.
3.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling på 0,1 mio. kr. til anlægsprojektet Fritliggende Skæve Boliger.

7. Status vedr. Budget 2020 (D)

7.     Status vedr. Budget 2020 (D)

Sagsnr.: 330-2019-49931               Dok.nr.: 330-2019-483268                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter den foreløbige aftaletekst til Budget 2020 (21-23).
Baggrund
Byrådet besluttede på martsmødet 2019 de overordnede rammer for budgetprocessen for budget 2020-23.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest
den 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen Bemærkninger.
Vurdering
Ingen Bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen Bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen Bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter Budget 2020.

8. Godkendelse af takster 2020 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

8.     Godkendelse af takster 2020 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

Sagsnr.: 330-2018-80376               Dok.nr.: 330-2019-466762                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Takster 2020
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser fremsender indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om godkendelse af takster for budget 2020 for institutioner og tilbud under Center for Handicap og Psykiatri.
Takster servicebetalinger 2020
Hvert år beregnes priser for serviceydelser (kost, rengøringsartikler, vaskemidler) på botilbud under Center for Handicap og Psykiatri, som beboerne kan til vælge. Byrådet skal godkende disse priser.
Tilsynstakst 2020
Baggrund
Takster 2020
På baggrund af Byrådets godkendelse af 2. behandlingen af Budget 2020-2023 er der beregnet takster for budget 2020.
Virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri er primært takstfinansieret. Virksomhederne skal løbende tilpasse deres kapacitet i forhold til efterspørgslen fra køber-kommunerne, herunder Slagelse kommune. Dette har til formål at sikre bedst muligt grundlag for virksomhedernes styring og budgetopfølgning i det kommende år. Denne regulering sker én gang årligt i forbindelse med budgetlægningen og takstberegningen for det kommende budgetår. Reguleringerne er indregnet i taksterne for 2020.
Taksterne fremgår af bilag 1 og 2.
Takster servicebetalinger 2020
Servicebetalinger består af de valgfri ydelser som kost, tøjvask og rengøringsmidler i alle typer botilbud. Betalingerne for de valgfri ydelser skal fastsættes på baggrund af de faktiske forventede udgifter til de respektive ydelser. Priserne fremgår af bilag 3.
Tilsynstakst 2020
I 2014 overgik kommunernes godkendelse af og tilsyn med private og kommunale opholdssteder og botilbud ved Lov om socialtilsyn til 5 tilsynskommuner. Socialtilsyn Øst Holbæk Kommune fører tilsyn med såvel de kommunale og private døgntilbud beliggende i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune fører fortsat tilsyn med de kommunale og private tilbud efter Servicelovens §103 beskyttet beskæftigelse og §104 aktivitets-og samværstilbud.
Timetaksten for tilsyn i 2020 er beregnet til 409,00 kr. (Bilag 4).
Retligt grundlag
Takster 2020
Taksterne for 2020 er beregnet efter følgende aftaler:
·        Takstaftale om omkostningsberegning og betalingsmodeller på social- og kommunikationsområdet mellem kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.
·       Bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (BEK nr. 1017 af 19/08/2017).
Takster servicebetalinger 2020
Bekendtgørelse nr. 1387 af 12/12/2006 om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter §108.
Tilsynstakster 2020
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at taksterne godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Takster 2020
Følgende forudsætninger indgår i takstberegningen for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri.
·         Virksomhedernes budget 2020
·         En vurderet belægningsprocent med udgangspunkt i kendte forhold
·         Forrentning og afskrivninger
·         Feriepengeforpligtelse
·         Andel af central ledelse og administration
·         Udvendig bygningsvedligeholdelse
·         Tilsyn
·         Den integrerede egenbetaling i tilbuddet.
I det følgende gennemgås ændringer på virksomhederne fra 2019 til 2020. 
Ændring i belægningsprocenter på Center for Specialundervisning (CSU)
Belægningsprocenterne for taksterne vedrørende Ungdomsuddannelse er sænket fra 100% til 95%. Derved ligger belægningsprocenterne nu på et niveau svarende til det faktiske niveau i 2018. 
Ændringer på Center for Psykosocial Udvikling (CPUS)
Belægningsprocenterne for Botilbuddene på Center for Psykosocial Udvikling er sænket fra 98% til 95%. Dermed ligger belægningsprocenterne nu på et niveau svarende til det faktiske niveau i 2018. 
CPUS anbefaler en Takst 3 på §107 Botilbuddet på Århusvej. Ligeledes anbefales en Takst 4 på §107 Botilbuddet på Østergården. Disse takster er beregnet og indstilles til godkendelse i sagsindstillingen.
Omlægning af tilbud på Specialcenter Slagelse (SPS)
SPS omdanner størstedelen af sine §108 botilbud til §107 botilbud. Derved har SPS fremover kun 4 botilbudspladser på §108.
SPS anbefaler en Takst 1 på §107 Botilbud, hvorfor denne takst er beregnet og indstilles til godkendelse i forbindelse med de øvrige takster.   
Ændring i pladser på Forsorgshjemmet Toften
Socialtilsynet har godkendt, at 3 af pladserne på Forsorgshjemmet Toften fremover bliver flexpladser. Dvs. at pladserne kan anvendes fleksibelt mellem §107, §108 og §110. Derfor fremlægges der nye takster til godkendelse for §107 og §108.
Socialtilsynet har ligeledes godkendt 2 pladser til natherberg på Toften. I forbindelse med Budgetaftalen 2020-2023 har Byrådet godkendt, at der afsættes et nulbudget til natherberget. På baggrund heraf er der beregnet en takst for natherbergspladserne.
Takster servicebetalinger 2020
Ingen bemærkninger.
Tilsynstakst 2020
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Takster 2020
Ingen bemærkninger.
Takster servicebetalinger 2020
Ingen bemærkninger.
Tilsynstakst 2020
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Takster 2020 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Takster for serviceydelser 2020 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
3.    at Tilsynstaksten for 2019 fastsættes til 409,00 kr.

9. Initiativsag fra Christopher Trung(V): § 85 som gruppeforløb (B)

9.     Initiativsag fra Christopher Trung(V): § 85 som gruppeforløb (B)

Sagsnr.: 330-2019-82234               Dok.nr.: 330-2019-483608                                          Åbent
Kompetence:
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget tager stilling til forslag fra Christopher Trung (V) om at satse på gruppeforløb på § 85 området til fordel for den gruppe modtagere af § 85 støtte, der har laveste støttebehov.
Baggrund
Borgere med funktionsnedsættelser, psykiske vanskeligheder eller alvorlige sociale problemer, kan få tildelt socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 82 og § 85.
Mange kommuner organiserer i dag en del af bostøtten som gruppeforløb. Det gør Slagelse Kommune i forvejen med § 82, gennem indsatsen FOKUS.
Bostøtte i gruppeforløb på § 85 kan være en fordel, fordi borgerne får mere social kontakt end ved en bostøtte i hjemmet. Samtidig kan der være den gevinst, at man kan nå flere borgere med samme ressourcer. 
§ 85 i gruppeforløb følger desuden den nye Medborgerpolitik i Slagelse Kommune, med målsætningen om at ingen skal savne positivt fællesskab.
Det er målsætningen, at det er modtagere af § 85 med de relativt laveste støttebehov der skal indgå i gruppeforløb, og at der tages højde for evne til mobilitet og at mødetidspunkterne ikke står i vejen for borgerens varetagelse af dennes beskæftigelse eller uddannelse.
Retligt grundlag
Servicelovens § 85 giver mulighed for at § 85 støtte kan iværksættes som gruppeforløb
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at gå videre med forslaget.
Vurdering
Socialstyrelsen peger på flere gode elementer i forbindelse med § 85 gruppeforløb, fordi borgerne får mere social kontakt end ved en bostøtte i hjemmet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget kan være med til at nedbringe udgifterne, samtidig med at det vil opleves som et positivt tiltag for de berørte borgere.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlem Christopher Trung (V) indstiller,
1.    at Administrationen kommer med et oplæg til næste udvalgsmøde med hvordan forslaget kan realiseres.
2.    at Center for Psykosocial udvikling og Recoveryskolen tænkes ind i gruppeforløbene, hvis det findes relevant af administrationen.

10. Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet 2018 (D)

10.   Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2019-71930               Dok.nr.: 330-2019-483240                                          Åbent
Kompetence:
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet.
Baggrund
Hvert år offentliggøres et Danmarkskort over det forudgående års omgørelsesprocenter af afgørelser truffet i Ankestyrelsen efter servicelovens bestemmelser. Danmarkskortet viser en statistik over, hvor mange sager, der er henholdsvis hjemviste og ændrede, og skal behandles politisk inden udgangen af det år, hvor kortet offentliggøres. Se Danmarkskortet her:
Afgørelser efter serviceloven beror på skøn og individuelle vurderinger. Dette skøn efterprøves i Ankestyrelsen, som en kvalitetskontrol af, at der foretages de korrekte vurderinger mv. Afgørelserne fra Ankestyrelsen er med til at sætte nogle rammer for dette skøn i forhold til, hvor grænserne går. På den måde fungerer Ankestyrelsen som et led i styringen af forvaltningen, og er med til at sikre ensartede serviceniveauer på tværs af kommunerne. For at sikre borgernes retssikkerhed indbringes afgørelser, som borgerne ikke er enige til Ankestyrelsen for at få sagen bedømt af en anden myndighed.
Af Danmarkskortet i forhold til omgørelsesstatistikken fremgår det, at der for Slagelse Kommune blev afgjort 122 sager i 2018. Ved en gennemgang af statistik fra Ankestyrelsen for de 122 sager viser det sig, at 5 (i 2017, 13) sager er forankret i Center for Handicap og Psykiatri og resten er fordelt på de øvrige centre. Ud af de 5 sager var 4 af dem indenfor servicelovens §§ 96, 97 og 100, og den sidste sag er på én af servicelovens øvrige bestemmelser.
Ifølge stadfæstelsesstatistikken fra Ankestyrelsen som ikke skal forveksles med omgørelsesstatistikken, blev 11 afgørelser forankret i Center for Handicap og Psykiatri stadfæstet af Ankestyrelsen i 2018. Dette betyder, at i 11 sager fik kommunen medhold i vurderingen.
Antallet af klagesager i Ankestyrelsen kan være et udtryk for, at nogle borgere i højere grad end andre udfordrer kommunens afgørelser. Som eksempel kan nævnes én borger som i 2018 havde 6 klagesager i Ankestyrelsen, som resulterede i 1 hjemvisninger og 5 stadfæstelser.
Indenfor socialområdet generelt viser Danmarkskortet, at i Slagelse Kommune i 2018 var omgørelsesprocenten 34% (i 2017, 38%) fordelt på 7% (i 2017, 7%) ændrede og 28% hjemviste sager (i 2017, 32%). Antallet af afgørelser var 122 (i 2017, 177).
At en sag hjemvises til ny behandling betyder, at sagen sendes tilbage til kommunen som skal vurdere sagen igen, og træffe en ny afgørelse. Afgørelsen kan imidlertid godt have samme resultat som den oprindelige afgørelse. På landsplan udgjorde omgørelsesprocenten i 2018, 36%.
På baggrund af afgørelserne fra Ankestyrelsen og Danmarkskortet i 2017 har der været iværksat flere tiltag for at nedbringe omgørelsesprocenten.
Dette ses i form af implementering af Voksenudredningsmetoden (VUM) som sikrer, at borgerne inddrages i processen, samt at sagen afdækkes og oplyses, således at det i højere grad sikres, at der træffes de rigtige afgørelser, og at afgørelserne lever op til regler og rammer. Dette vil der derfor fortsat være fokus på fremadrettet.
Ligeledes bliver sagsbehandlerne løbende uddannet i åben dialog. På denne måde styrkes kommunikationen og dialogen med borgerne. Hvis der er åben dialog og resonans med borgerne kan det ofte være nemmere for borgeren at acceptere og forstå, at en afgørelse ikke går deres vej.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område 79b.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Sagsfremstillingen drøftes, og de iværksatte tiltag tages til efterretning.

11. Presse (O)

11.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2019-484942                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

12. Næste møde (O)

12.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2019-484957                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         Temamøde den 22. januar 2020
·         Udvalgsmøde den 5. februar 2020
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

13. Eventuelt (O)

13.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2019-484994                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

14. Godkendelse af referat (B)

14.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2019-484843                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet
Baggrund
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet