Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 1. april 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2020-136390                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-2023 - Styringsark (D)

2.     Opfølgning på Budgetaftalen 2020-2023 - Styringsark (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-134229                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober 2019 budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Der arbejdes fortsat på de enkelte tiltag. Den aktuelle Corona-krise betyder dog, at forhandlingsarbejdet ikke kan foldes ud i samme omfang som det var planlagt.
Der har bla. været planlagt stormøde med de private leverandører, som ifm. med Corona-krisen er blevet udsat på ubestemt tid. Konkrete forhandlinger er ligeledes stillet i bero. Der pågår dog fortsat forhandlinger efter bedste evne under disse ændrede arbejdsvilkår. 
Der arbejdes ligeledes på at omlægge §85 støtten henimod en større grad af gruppebaseret støtte – denne omlægning er ligeledes ramt af Corona-krisen
I forhold til Myndighedsbudgettet for 2020, så er der fortsat en forventning om, at budgettet balancerer, såfremt det lykkedes med at komme i mål med de indarbejdede besparelser på ca. 18,5 mio. kr. jf. Budgetopfølgning 1.
Der kan dog komme ekstraudgifter ifm. Corona-krisen – særligt på virksomhedsområdet kan der fx blive tale om ekstra udgifter til vikarer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarket og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøftede sagen med følgende bemærkning:
Venstre og Dansk Folkeparti ikke er en del af budgetforliget, derfor tages der forbehold.

3. Godkendelse af takster 2020 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

3.     Godkendelse af takster 2020 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

Sagsnr.: 330-2018-80376               Dok.nr.: 330-2020-111496                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser fremsender indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om godkendelse af takster for budget 2020 for institutioner og tilbud under Center for Handicap og Psykiatri.
Følgende takster indstilles til godkendelse:
-      Timetakster §85
-      Voksenliv døgntakster §85
Baggrund
I forbindelse med budgetaftale 2020-2023 skal Myndighed for Handicap og Psykiatri (MHP) finde besparelser på SEL §85-område. MHP har derfor været i dialog med egne kommunale leverandører, som driver §85-tilbud i Slagelse Kommune.
Der er indgået aftale med Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) om en 3% reduktion i udgifts- og indtægtsbudgetterne mht. Voksenliv døgntakster §85. Taksterne reduceres, så de ligger på niveau med de godkendte takster i 2019.
Herudover er §85 timeprisen gennemgået, hvor det er fundet hensigtsmæssigt at inddele timeprisen i timepriser inklusiv særydelser og timepriser eksklusiv særydelser.
Særydelser er f.eks. weekend-/aften-/nattillæg.
Taksterne fremgår af bilag 1.
Retligt grundlag
Taksterne for 2020 er beregnet efter følgende aftaler:
Takstaftale om omkostningsberegning og betalingsmodeller på social- og kommunikationsområdet mellem kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.
Bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (BEK nr. 1017 af 19/08/2017).
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at taksterne godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Følgende forudsætninger indgår i takstberegningen for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri.
I taksten for Voksenliv indgår følgende elementer i takstberegningen:
·         Virksomhedens driftsbudget 2020
·         Forrentning og afskrivninger (bus)
·         Feriepengeforpligtelse
·         Andel af central ledelse og administration (overhead til central pulje)
I timeprisen for § 85 indgår følgende elementer i takstberegningen:
·        ATA-tidsberegning
·        Andel af central ledelse og administration (overhead til central pulje)
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Takster 2020 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Genoptagelse af sag: Kapacitetstilpasning af pladser på botilbuddet Rosenkildevej 67-69, Specialcenter Slagelse (B)

4.     Genoptagelse af sag: Kapacitetstilpasning af pladser på botilbuddet Rosenkildevej 67-69, Specialcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-23792               Dok.nr.: 330-2020-141685                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Flere af Udvalgets medlemmer har anmodet om, at sagen som blev besluttet på Udvalgets møde den 2. marts 2020 genoptages.
Baggrund
Bygningen som tilbuddet ligger i, er ældre og kan ikke anvendes til alle former for botilbud, da boligerne er forholdsvis små og ikke har eget bad og toilet. Derfor har udvalget på marts-mødet 2020 besluttet at lukke tilbuddet. I den forbindelse skal der findes nye botilbudsboliger, som matcher de behov, som de to borgere, der bor i tilbuddet har.
Det er planlagt, at botilbuddet lukker ned den 30.april.2020.
Retligt grundlag
Lov om social service § 107
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at fastholde beslutningen, som truffet på Udvalgets møde den 2. marts 2020. Udvalget kan beslutte at udsætte lukningen med 3 måneder. 
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Udvalget fastholder beslutningen fra udvalgets møde den 2. marts 2020 om at lukke Rosenkildevej 67-69, under hensyntagen til en betryggende flytning for de to beboere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil være personalemæssige konsekvenser, da det faste personale skifter arbejdsplads til anden matrikel på Specialcenter Slagelse den 1. maj 2020.
Det vil være forbundet med økonomisk udgift at forlænge nedlukningen med 3 måneder, idet der skal findes andet personale.  Ligeså vil det være forbundet med udgifter fortsat at drive dette lille tilbud med ganske få beboere.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget fastholder, at botilbuddet lukkes ned som planlagt.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at lukningen skal ske snarest muligt under hensyntagen til en betryggende flytning af de to borgere, dog senest 15. maj 2020.

5. Årsrapportering - Magtanvendelser 2019 (B)

5.     Årsrapportering - Magtanvendelser 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2020-20232               Dok.nr.: 330-2020-121225                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor borgere med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade.
Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag, fordi den personlige frihed indskrænkes. Lovgrundlaget for anvendelse af magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 124-125,128, samt 136.
Magtanvendelse på børneområdet reguleres af Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge §§8 – 11.
Formålet med lovgrundlaget er at styrke retssikkerheden både for modtageren af offentlig omsorg og for personalet.
Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk støtte.
Magtanvendelse skal registreres på særlige skemaer og indberettes til Center for Handicap
og Psykiatri v/ Socialfagligt Team, der dels vurderer, om magtanvendelsen har været lovlig, og derefter tager kontakt til de sociale tilbud for at følge op på magtanvendelsen.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har tidligere besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan (version 1 i 2014 og version 2 i 2016). Dette må siges at være lykkedes, da magtanvendelserne eksempelvis på voksenområdet samlet set i perioden fra den første politiske handleplan er faldet med 77%.
Antallet af magtanvendelse i 2019:
Voksenområdet
Der identificeres samlet set fortsat et fald i antallet af magtanvendelser:
År
2016
2017
2018
2019
Antal
  300
  205
  114
    69
Periode
2018 - 19
Fald i pct.
  39,4%
For ikke-tilladte magtanvendelser identificeres der ligeledes et fald:
År
2018
2019
Antal
  15
    6
Pct. af alle magtanvendelser
13,1%
  8,7%
De 6 ikke tilladte magtanvendelser i 2019 er kendetegnet ved, at personalet anvender magt, uden
at alle pædagogiske muligheder er afprøvet.
Fordeling af magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes centre med botilbud
Tilbud
ACV
SPS
CPUS
Udenbys
2018
  84 
   3
    3
     24
2019
  49 *
  12 **
    2 
       6
* ACV tegner sig for den overvejende del af magtanvendelserne med 71% af det samlede antal magtanvendelser. Af de 49 magtanvendelser på ACV tegner 2 borgere sig for en markant andel med 30 magtanvendelser i 2019.
** Antallet af magtanvendelser på Slagelse-borgere på Specialcenter Slagelses (SPS) tilbud er steget i 2019 til 12 mod 3 magtanvendelser i 2018. Det skyldes dog altovervejende én borger, som havde 7 magtanvendelser.
Børneområdet
Magtanvendelser de seneste 4 år fordeler sig således:
År
2016
2017
2018
2019
Antal
   79
  57
  71
45*
Der identificeres fortsat et fald i magtanvendelser:
Periode
2018 - 19     
Fald i pct.
  36,6 %
* Af de 45 magtanvendelser i 2019 tegner 2 børn sig for de 20 af det samlede antal. De 16
   involverede børn fordeler sig på 33 magtanvendelser fra Slagelse og 12 på børn og unge
   fra andre kommuner.
Ikke-tilladte magtanvendelser:
1. januar 2017 trådte voksenansvarsloven i kraft. Det har blandt andet den betydning, at der ikke må anvendes magt overfor børn, som er i aflastningstilbud, men alene de børn, der er       døgnanbragt. Magtanvendelser foretaget i institutionens interne skole skal ligeledes indberet-    tes som magtanvendelser for de børn, der er døgnanbragte.
År
   2018
   2019
Antal
      11
      7
Fordeling
·  10 på Slagelsebørn i udenbys/ private tilbud.
 
·  1 magtanvendelse i Slagelsetilbud ikke Slagelsebarn (ACV).
·  5 på Slagelsebørn i udenbys/private tilbud.
 
·  2 på udenbys børn i Slagelsetilbud (ACV).
Fordeling af magtanvendelserne i 2019
Sted:
ACV
 SPS
Private/udenbys tilbud
Antal og karakter:
12
·        1 ikke Slagelsebarn tegner sig for 8 magtanvendelser.
 
·        2 børn tegner sig for de ikke-tilladte magtanvendelser; begge børn er i et døgntilbud.
 
  1
I aflastning
 32
·        De 32 magtanvendelse er fordelt på 11 Slagelsebørn.
 
·        2 Slagelsebørn tegner sig for i alt 17 magtanvendelser.
 
·        De ikke-tilladte
             magtanvendelser
            fordeler sig på 4 børn.
 
 
 
 
Magtanvendelse på skole- og dagtilbudsområdet
I udgangspunktet er brug af fysisk magt ikke tilladt i dagtilbud og skoler. Gældende dansk lovgivning tager dog højde for situationer, hvor magt må betragtes som nødvendigt for at afværge eller modvirke en farlig situation. Det fremgår af Straffelovens §§ 13 og 14 om nødværge og nødret. Det drejer sig primært om situationer, hvor hensynet til en persons egen eller andres sikkerhed vejer tungere end hensynet til, at der ikke må anvendes magt. I disse situationer er anvendelsen af fysisk magt straffri.
På skoleområdet er reglerne fremhævet i Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen § 10. Her fremgår det, at der ikke må anvendes legemlig straf og nedværdigende behandling. Der er dog mulighed for at anvende magt i fornødent omfang for at afværge, at elever øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger/beskadiger ting.
De enkelte virksomhedsledere har ansvar for at følge op på og registrere magtanvendelser.
På skoleområdet er der ikke en forventning om, at skoler konsekvent indberetter hændelser til administrationen, men kun at skolelederne sikrer registrering og opbevaring på skolen.
For de interne skoler, som Slagelse Kommune har undervisningsoverenskomst med, er der dog krav om konsekvent indberetning til administrationen. Her drøftes omfanget af magtanvendelser altid ved de årlige tilsynsbesøg.
På dagtilbudsområdet er der en forventning om, at alle registreringer indberettes til administrationen.
Retligt grundlag
·      Lovgrundlag på voksenområdet er Serviceloven kap. 24 og 24a (§§ 124 c -d; 125, 128,
a - c og 136a) Bekendtgørelse nr. 498 af 1. maj 2019 om ændrede regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten overfor voksne.
·      Lovgrundlaget på børneområdet er Bekendtgørelse nr. 507 af 2. maj 2015 om lov om voksenansvar for anbragte børn og unge § 8 - 11 LBK samt vejledning om voksenansvar for
anbragte børn og unge VEJ nr. 10370 af 21. december 2016.
Se mere om det retlige grundlag i vedhæftede bilag.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget kan tage årsrapporteringen til efterretning. Derudover kan udvalget beslutte, om der fortsat skal fokuseres på udvikling af pædagogiske metoder samt indsigt i det juridiske grundlag i kommunens tilbud. Dette med henblik på en forsat reducering af de ikke-tilladte magtanvendelser. 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det politiske fokus på omfanget af magtanvendelserne har spillet og fortsat spiller en betydelig rolle i nedbringelsen i antallet af magtanvendelser.
Det er fra 2018-2019 lykkedes at nedbringe antallet af ikke-tilladte magtanvendelser i et betydeligt omfang (50%). Administrationen anbefaler dog, at der også i 2020 er fokus på tilbuddenes arbejde med forebyggelse af magtanvendelser. Dette for at fastholde den opnående effekt i fald af antallet.
Desuden anbefaler administrationen, at tilbuddene har fokus på udviklingen af pædagogiske metoder og tilgange, herunder viden om det juridiske grundlag, som tilsammen kan imødegå anvendelsen af ikke-tilladte magtanvendelser med endnu større effekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingen af magtanvendelser i år 2019.
Årsrapporteringen forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet. 
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter, at der forsat er fokus på udviklingen af pædagogiske metoder og tilgange med henblik på fortsat at nedbringe antallet af ikke tilladte magtanvendelser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Boligudfordringer for socialt udsatte (D)

6.     Boligudfordringer for socialt udsatte (D)

Sagsnr.: 330-2020-12949               Dok.nr.: 330-2020-141582                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte mulige tiltag, der kan afhjælpe de nuværende boligudfordringer for socialt udsatte.
Baggrund
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede på mødet i november 2019, at der skulle igangsættes en proces med nedsættelse af en arbejdsgruppe på tværs af forvaltningerne, der arbejder med boligudfordringerne for socialt udsatte.
Arbejdsgruppen har set på en bred vifte af mulige indsatser, som kan have en positiv indflydelse på de boligudfordringer, som socialt udsatte oplever. Indsatsen kan deles i 2 spor:
1.    Indsatser der skal øge kapaciteten af billige boliger.
2.    Indsatser der skal gøre det aktuelle boligudbud i Slagelse Kommune mere tilgængeligt for målgruppen.
Her følger en oplistning af de enkelte tiltag. Tiltagene er nærmere beskrevet i bilag 1 (vedhæftet):
Kapacitet:
·        Konvertering af ledige kommunale bygninger til boliger.
·        Omdannelse af hoteller helt eller delvist til boliger.
·        Nybyggeri – indtænkning af billige almene såvel som private boliger.
·        Styring af renoveringer i den almene sektor.
Tilgængelighed:
·        Housing-First tilgang.
·        Styrke udsatte borgeres mulighed for leje af boliger på det private marked.
·        Løbende monitorering af behov for boliger.
Bilag med oplysninger om antal billige boliger i den almene sektor eftersendes.
Kendetegnende for de mulige indsatser er, at de kræver en nærmere analyse. Dels af behovet for forskellige boligtyper f.eks. skæve boliger, overgangsboliger, boligfællesskaber eller billige lejligheder. Dels af årsagerne til boligløshed f.eks. kan gældssanering give mulighed for selv at finde en bolig.
Det er også relevant at bemærke, at tiltagene vil have forskellige tidshorisonter og dermed vil indflydelsen på boligudfordringerne ligeledes være tidsforskudte. Det vil kunne belyses i forbindelse med, at udvalget på maj-mødet præsenteres for økonomien i de enkelte tiltag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen anbefaler, at sagen drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Social- og Beskæftigelsesudvalget, Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget kan muligvis senere blive involveret i arbejdsgruppens arbejde.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter sagen
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøftede sagen med følgende bemærkning:
Behovet for billige boliger skal tænkes ind i en større boligsocialstrategi. Der ønskes en tættere dialog med boligselskaberne og andre relevante aktører, som kan byde ind med forskellige typer af billige boliger. Sagen genoptages på næste Udvalgsmøde.

7. Status og videre proces vedr. projekt fritliggende skæve boliger i Rosenkildeparken(B)

7.     Status og videre proces vedr. projekt fritliggende skæve boliger i Rosenkildeparken(B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2020-134597                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om status vedrørende projekt fritliggende skæve boliger i Rosenkildeparken samt tage stilling til den videre proces med information af relevante interessenter, herunder naboer.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af fritliggende skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken, og bevilligede et rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr., som kommunal medfinansiering til etablering af de skæve boliger.
Økonomiudvalget har efter anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 20. januar 2020 godkendt, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring etableringen.
Status
Samarbejdet mellem Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab
Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab har påbegyndt samarbejdet omkring udarbejdelse af projekt skæve boliger. Slagelse Kommune har nedsat en gruppe af fagpersoner med særlig viden omkring socialt udsatte, så det sikres, at viden om målgruppen indgår i designet af de fritlæggende skæve boliger. Endvidere inddrages borgernes oplevelser og erfaringer fra de skæve boliger på Nansensgade og Klosterbanken.
Grunden:
Med hjemmel i den nye bekendtgørelse om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger) er det aftalt, at Slagelse Kommune vederlagsfrit stiller byggegrunden til rådighed for etablering af de skæve boliger.
Det er aftalt, at Slagelse Kommune sørger for og afholder omkostninger som jordbundsundersøgelser, museumsundersøgelser, evt. udmatrikulering og evt. rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån af grunden.
Til finansiering godkendte Byrådet den 23. marts 2020 delvis frigivelse af anlægsbevilling til skæve boliger. Center for Handicap og Psykiatri har i samarbejdet med Center for Kommunale Ejendomme igangsat den praktiske opgave.
Den videre proces, herunder information til interessenter
Da projektet er indenfor rammerne af den eksisterende lokalplan, skal der ikke være en høring omkring en ny lokalplan. Projektet har dog fokus på information til naboer og derfor indgik det i forbindelse med godkendelsen, at der skulle planlægges en proces for information af relevante interessenter med inddragelse af Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede endvidere den 14. august 2019, at udvalget afholder orienteringsmøde, når der foreligger en projektbeskrivelse og at interessenter som borgere og personale fra Toften samt Udsatterådet inddrages i processen.
Økonomiudvalget forudsatte ved deres godkendelse den 20. januar 2020, at processen med information var afviklet inden den endelige godkendelse af projektet i Byrådet.
Projektet er nu langt fremme i udarbejdelsen af en endelig projektbeskrivelse. Grundet den nuværende krisesituation i landet forårsaget af corona-virussen, så vurderes det ikke, at der kan afholdes orienteringsmøde i den nærmeste fremtid.
Coronakrisen rammer i meget høj grad erhvervslivet og Byrådet udtrykte den 23. marts 2020 ønske om at understøtte erhvervslivet i størst mulig grad i denne krisetid, blandt andet ved at søge at fremme kommunale projekter.
Udvalget skal derfor tage stilling til, om projektet skal fremmes, hvilket kan ske ved at orienteringsmødet erstattes med en informationsskrivelse til relevante interessenter, herunder naboer. Den politiske behandling af godkendelsen af det endelige projekt og ansøgningen om støtte hos ministeriet, kan dermed planlægges gennemført i maj måned 2020, hvilket kun giver 1 måneds forsinkelse af projektet.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen om status tages til efterretning.
2.    at orienteringsmøde erstattes med en informationsskrivelse til relevante interessenter, herunder naboer.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
At 1: Tages til efterretning.
At 2: Udvalget ønsker at fremskynde arbejdet med etablering af skæve boliger, hvorfor informationsmøde erstattes af en informationsskrivelse med bemærkning om, at der skal gives mulighed for, at der kan stilles spørgsmål til Udvalgsformand Steen Olsen (A) samt Udvalgsmedlem Christopher Trung (V), repræsentant fra Slagelse Boligselskab samt administrationen.

8. Orientering om Kirkens Korshærs varmestuer COVID19 (O)

8.     Orientering om Kirkens Korshærs varmestuer COVID19 (O)

Sagsnr.: 330-2020-23100               Dok.nr.: 330-2020-136759                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Derudover orienteres udvalget om planerne for et intensiveret samarbejde mellem Center for Handicap og Psykiatri og Kirkens Korshær aktualiseret af den særlige corona-situation.
Baggrund
Status for Kirkens Korshærs Varmestuer i Slagelse, Korsør og Skælskør
På nuværende tidspunkt er der åbent i varmestuen i Slagelse med madudlevering/-salg på hverdage kl. 12-13. Maden udleveres ved indgangen/døren. Selve varmestuen er lukket, så brugerne kommer ikke ind i selve varmestuen. Der er stor telefonisk kontakt med brugere af varmestuen. Nogle ringer selv, og andre har leder og medarbejderne ringet til. De har en liste med mere end 60 brugere, som de løbende har telefonisk kontakt med. Desuden er der levering af mad på brugeres hjemadresse. Der er spontan kontakt ved døren på forespørgsel.
Mandag og torsdag kl. 12-13 er der madudlevering/-salg ved indgangen i varmestuen i Korsør for brugere af såvel varmestuerne i Korsør som Skælskør. Selve Varmestuen er lukket i Korsør, så brugerne kommer ikke ind i selve varmestuen. Skælskør er lukket helt ned, da madleverancen fra Backstage er lukket.
Der er aftalt madlevering i samarbejde med §85 støtten til nogle borgere i Skælskør, som ikke umiddelbart er daglige brugere af varmestuen. Derudover er der lavet aftaler om afhentning af mad til en stor del af brugene i Skælskør. Der er en aftale med en bruger/frivillige om alt det praktiske vedr. denne opgave.
Der er kontakt med og hjælp/rådgivning til brugerne i såvel Skælskør som Korsør via telefon.
Kommunens forpligtelse om tilbud i dag og aftentimer til hjemløse affødt af COVID-19
Tilbud til hjemløse er blandt socialområdets kritiske funktioner. Kommunen har derfor pligt til at tilbyde hjemløse, der ikke har ophold på forsorgshjem og herberger, mulighed for samvær i dag- og aftentimerne. Slagelse Kommune samarbejder aktuelt med Kirkens Korshær om forskellige løsningsmodeller, der kan imødekomme dette behov.
Da der er flest udsatte og flest gadehjemløse med tilknytning til varmestuen i Slagelse, og for at samle ressourcerne der, arbejdes der aktuelt med 3 forskellige løsningsmodeller:
Model I
Åbningstiden i varmestuen i Slagelse ændres og udvides fra kl. 10-15 til kl. 12 -20. Varmestuen bemandes af lønnede fagligt kompetente medarbejdere med kendskab til målgruppen. Det påtænkes at tilknytte frivillige til at udføre praktiske opgaver, så som fx rengøring/afspritning, udlevering af mad og kaffe m.m.
Målgruppen er hjemløse der ikke har ophold på Toften, og meget udsatte, hvor Kirkens Korshær varmestue er eneste kontakt. Det er fx borgere, hvis livssituation er så kaotisk, at deres boligsituation også kan være udfordret. Der laves varm mad og madpakke til middag i hverdagen der serveres indenfor i varmestuen til de mest udsatte (visiterede borgere) samt til Take Away ved indgangen for øvrige brugere. Varmestuen åbnes for max 20 personer inkl. Personale. Det skal bemærkes, at varmestuerne er undtaget forsamlingsforbuddet mod forsamlinger på mere end 10 personer. Aften, weekend og helligdage serveres sandwich eller lignende fra ekstern leverandør.
Borgerne vil endvidere få mulighed for omsorgs-samtaler, rådgivning og vejledning, herunder hjælp til kontakt med offentlige myndigheder, bank samt generel information og fx hygiejne i forbindelse med COVID-19.
Denne model kræver 3-4 lønnede medarbejdere i åbningstiden. Kirkens Korshær kan bidrage med medarbejdertimer, udgifter til lokale/varmestue, tilberedning og varekøb til madlavning hverdage til varm mad/frokost – udgifter der svarer til den normale drift. Udgifter til finansiering af medarbejdere for udvidet åbningstid, herunder afspadsering, særlige tillæg ved skæve arbejdstider, ekstra rengøring m.v. finansieres af Slagelse Kommune.
Model II
 Der holdes lukket i weekend – og helligdage, men med udvidet åbningstid i hverdage.
Model III
Der holdes åbent kl. 15-20 alene for egentlige gadehjemløse og Kirkens Korshær fortsætter sit nuværende tilbud med madudlevering/salg ved indgang samt kontakt ved samtaler, rådgivning og vejledning pr. telefon.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser for offentlige og af privates rettigheder over for det offentlige som led i håndtering af COVID19. Bek. Nr. 218 af 17/3/2020.
Handlemuligheder
De forskellige handlemulighederne er beskrevet i de 3 modeller.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det skal tilstræbes at iværksætte model I for at sikre, at Kirkens Korshærs nuværende arbejde i Slagelse kan fortsætte. Varmestuen i Slagelse oplyser, at de i denne særlige situation dagligt har kontakt til:
·        30 personer der behøver at hente mad og have kontakt dagligt
·        20 personer der behøver daglig kontakt, mad og vejledning
·        17 personer der dagligt kun får mad via varmestuen. De har en meget udsat boligsituation og psykisk skrøbelige
·        3 personer er gadehjemløse
Alternativt kunne model 3 anbefales da den vil kunne opretholde Kirkens Korshærs nuværende tilbud og give de mest udsatte gadehjemløse et helle nogle timer i eftermiddags – og aftentimerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kirkens Korshær bidrager med personaleressourcer, madvarer, husleje m.v. svarende til deres almindelige drift. Slagelse Kommune finansierer de udgifter, der er forbundet med den udvidede åbningstid, herunder personaleudgifter og madleverancer fra ekstern leverandør.
Det skal bemærkes, at det ekstra personale søges fundet blandt kommunalt ansatte personaler, der p.t er sendt hjem fra lukkede tilbud på grund af COVID-19 og frivillig jobbanken.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at  Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Udvalget tilkendegiver, hvilken model de vil pege på administrationen arbejder videre med.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Udvalget følger indstillingen.

9. Presse (O)

9.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2020-136420                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Udvalget bakker op om pressestrategien med at bringe de positive historier frem, og foreslår at faldet i antallet af magtanvendelser inddrages.

10. Næste møde (O)

10.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2020-136424                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·        Den 6. maj 2020
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Den 6. maj 2020.

11. Eventuelt (O)

11.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2020-136435                                Åbent
Kompetence: Udvalget for specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Et enigt Udvalg vil gerne takke medarbejderne for en ekstraordinær indsats i denne tid.
Udvalget opridsede Styrelsesvedtægter og forretningsorden for ekstraordinære politiske beslutninger.

12. Orientering (O)

12.   Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2020-136395                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Orientering om kriseberedskab:
Orientering fra Rusmiddelcenteret, CPUS, ACV, Toften og Myndighed. Virksomhedslederne deltager med 5 minutters orientering omkring status på situationen omkring borgere, medarbejdere og pårørende.
Orientering om Kastanjegården som midlertidigt nødherberg:
Uddybning fremsendt til udvalget
Orientering Kirkens Korshær i Korsør:
Grundet Corona-situationen er alt omkring salg af varmestuen i Korsør sat i bero. Lederen af varmestuen i Skælskør er tillige blevet leder i Korsør. Den nye leder er i dialog med brugerne af Skuret om, hvilke behov de har for Kirkens Korshær, og hvordan dette i givet fald kan foregå i den nye Korshær struktur i Korsør. Foreløbigt er der ikke nogle konkrete planer, da der er flere interessenter, der skal høres bl.a. de opsøgende gadeplansmedarbejdere og Forsorgshjemmet Toften. Genforhandling af samarbejdsaftale med Kirkens Korshær omkring nyt aftalegrundlag er ikke påbegyndt - men indstilling forventes stadig at foreligge til Udvalgets møde i juni 2020 og byrådsmøde.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

13. Godkendelse af referat (B)

13.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2020-136438                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

14. Lokal Hjælpepakke i Slagelse kommune (D)

14.   Lokal Hjælpepakke i Slagelse kommune (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-148234                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte mulige nye tiltag eller fremrykning af allerede vedtagne projekter på eget område.
Baggrund
Økonomiudvalget er enige om, at der som supplement til nationale hjælpepakker etableres en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der yderligere kan være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet.
Ved udvælgelse og prioriteringen af indsatser i det kommunale system skal det tydeligt fremgå, at hjælpen bevilges på grund af Corona-epidemien og tilstødende konsekvenser heraf, og ikke for at et område generelt er nødlidende. Det betyder, at der skal være tale om midlertidige indsatser, gerne med hurtige/kortsigtede effekter, idet man må forvente at økonomien vil normaliseres på sigt.
Skal der prioriteres mellem indsatserne, vil det veje tungest, at der samtidig kan peges på en ”kommunal eller lokal merværdi” for så bred en gruppe som muligt; og det skal sikres, at det kan foregå ubureaukratisk og transparent og så vidt muligt uden forskelsbehandling.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter mulige nye tiltag eller fremrykning af eksisterende projekter.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. april 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøftede sagen med følgende bemærkning:
Der fremsendes en bruttoliste til ØK, hvor der skelnes mellem, hvad der er anlæg og, hvad der er drift.  Listen sendes til kommentering i udvalget d.d. med frist for kommentering kl. 20. Administrationen oversender bruttolisten til ØK.