Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 2. september 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2020-333491                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Projekt En Ny Start - Housing First til Unge i Slagelse Kommune (O)

2.     Projekt En Ny Start - Housing First til Unge i Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2020-129994             Dok.nr.: 330-2020-341867                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Formand for projektgruppen Karen-Marie Heltoft Toften deltager under punktet.
Baggrund
Slagelse Kommune har søgt Socialstyrelsen om puljemidler fra ansøgningspuljen Housing First for Unge, og har modtaget 2.952.060,00 kr. fordelt over en 2 årig periode til Projekt En Ny Start.
Den overordnede antagelse er, at projektet kan medvirke til at vende udviklingen i stigningen af antallet af unge hjemløse i Slagelse Kommune. Formålet med Projekt En Ny Start er grundlæggende at støtte, kvalificere og videreudvikle Slagelse Kommunes arbejde og samarbejde med unge i risiko for hjemløshed samt unge i hjemløshed på tværs af velfærdsområderne i kommunen.
Målgruppe og antal unge i projektet
Målgruppen for projektet er unge mellem 14-24 år, der er i risiko for eller allerede lever i hjemløshed. Målgruppen er kendetegnet ved enten allerede at have været, eller være i risiko for at få komplekse sociale udfordringer, hvorved de ofte har betydelige problemer ud over manglen på en bolig.  En stor del af de unge kæmper med misbrug og psykiske vanskeligheder og de fleste står uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarked. Mange af de unge har haft svære opvækstvilkår og omkring halvdelen har været tidligere anbragte under opvæksten.
Målsætninger på borgerniveau er at:
·         De unge opspores og får identificeret risiko – og beskyttelsesfaktorer i forhold til hjemløshed.
·         De unge får udarbejdet en helhedsorienteret handleplan.
·         De unge får etableret en boligløsning, der så vidt muligt matcher den unge ønsker og behov.
·         De unge får tilbudt en sammenhængende og koordinerende indsats.
Målsætninger for kommunen er at:
·         At Slagelse Kommune sikrer en helhedsorienteret indsats på tværs af det specialiserede socialområde og det almene område for de unge i målgruppen samt etablering af et samarbejde med den regionale børne- og ungepsykiatri.
·         At færre unge gennem forebyggelse og den sammenhængende unge indsats oplever behov for specialiserede indsatser efter serviceloven samt undgår ophold på forsorgshjem.
Projektet er beskrevet nærmere i bilag A. Projektbevilling Bilag B.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
a.    Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
b.    Udvalget kan anmode administrationen om supplerende oplysninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det forventes, at forebyggelse af hjemløshed samt boligløsninger til unge i hjemløshed og i risiko for hjemløshed vil reducere kommunens udgifter til bl.a. forsorgshjem og andre sociale støtteforanstaltninger til målgruppen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

3. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

3.     Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-333896                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober 2019 budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Der arbejdes fortsat på de enkelte tiltag. Den aktuelle Corona-krise betyder dog, at forhandlingsarbejdet ikke kan foldes ud i samme omfang som det var planlagt.
Der er dog fortsat stort fokus på at imødekomme en yderligere udgiftsstigning. Der er planlagt et forhandlingskursus i efteråret for samtlige rådgivere. Det aflyste forhandlingsmøde med de private leverandører grundet COVID-19 forsøges planlagt i efteråret. Samtidig er der fokus på sammenhæng mellem effekt og pris i de aktuelle sager, ligesom der altid indhentes to alternative tilbud ved indstilling til Botilbud.
Status for august måned:
Rammevilkår for egne tilbud er fuldt implementeret med en samlet besparelse på 4,5 mio. kr. Forhandlingskonsulentens arbejde vurderes for hele 2020 at have en effekt på ca. 2,5 mio. kr.
Henvisningskulturen forventes fuldt implementeret i 2020 med en effekt på ca. 3 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarket og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøftede styringsarket.
V og O tog orienteringen til orientering, da de ikke er en del af budgetforliget.

4. Budget 2021-2024(O)

4.     Budget 2021-2024(O)

Sagsnr.: 330-2020-28778               Dok.nr.: 330-2020-345494                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om elementer i det administrative budgetgrundlag for Budget 2021-24.
Baggrund
Der har i dialogen med Udvalget vist sig at være behov for at præcisere enkelte dele af det administrative budgetgrundlag for Budget 2021-24.
Selve budgetprocessen har været lidt forsinket i år, herunder særligt grundet Covid-19. Udvalget har med udgangspunkt i Pejlemærkerne drøftet konkrete input og forslag til budgetprocessen. Udvalget har fremsat et driftsforslag om: Overgangsboliger til hjemløse, og har desuden godkendt to anlægsforslag: Alternative plejeboliger og Skæve boliger (Holbækvej), som alle indgår i det administrative budgetgrundlag.
Præciseringer:
·         Budgetbehovet for Myndighed er indregnet i budgetgrundlaget med udgangspunkt i nuværende og kendte indsatser i 2020 (BO3, Budgetopfølgning 3), forventninger til 2021 (overgangen fra Barn til Voksen og vurderinger ift. øvrig til- og afgang) samt P/L-fremskrivningen. Stiger merforbruget i 2020 vil det have konsekvenser for Budgetbehovet i 2021.
·         I BO3 har Administrationen redegjort for, at der forventes realiseret ca. 10 mio. kr. af den samlede besparelse på 18,5 mio. kr. Det vil sige at der er en forventning om, at merforbruget kan stige med de ikke realiserbare 8,5 mio. kr. i 2020. Stiger merforbruget i 2020 med de 8,5 mio. kr. så vil der tilsvarende være en udfordring af samme størrelse i budget 2021. Derudover vil merforbruget i 2020, hvis det overføres til budget 2021, være en yderligere udfordring i budget 2021 – altså sammenlagt ca. 17 mio. kr.
·         I forbindelse med budget 2020-23 blev Myndighedsbudgettet tilpasset budgetbehovet, dog med en indlagt besparelse på 18,5 mio. kr. jf. ovenstående. Det betød, at USB´s samlede indlagte effektiviseringsbesparelse på 0,7% i budget 2020-23 blev udlignet. I budget 2021-24 er der stillet forslag om at videreføre denne besparelse i 2024 – denne besparelse er ikke indregnet i Budgetgrundlaget.
·         Slagelse Kommune er blevet reguleret på Særligt Dyre Enkeltsager, ifm. at der er sket nogle lovændringer, der giver forventninger om en større indtægt på området (gælder ligeledes for Børn- og Ungeudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget. For USB´s område betyder det, at indtægtsbudgettet er hævet med 12,1 mio. kr. stigende til 12,6 mio. kr. Det er endnu uvist om det er realiserbart, og det kan således give en budgetudfordring i Budget 2021-24. Der er dog ingen tvivl om, at lovændringen vil medføre større indtægter, det er blot uvist om indtægterne matcher den kommunale regulering.
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse, samt vedtaget budgetproces.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen om det administrative budgetgrundlag til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

5. Midtvejsevaluering august 2020 af boliganvisningsretten - boliger til socialt udsatte (O)

5.     Midtvejsevaluering august 2020 af boliganvisningsretten - boliger til socialt udsatte (O)

Sagsnr.: 330-2020-29964               Dok.nr.: 330-2020-332793                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forelægges midtvejsevaluering af den kommunale boliganvisningsret til socialt udsatte.
Baggrund
Ved behandling af Strategi og Handleplan – boligudfordringer til socialt udsatte traf Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser på sit møde den 6. maj 2020 beslutning om:
·         At administrationen gennemfører en midtvejsevaluering af, om der er behov for at udvide den kommunale anvisningsret fra 10% - 25 %. Evalueringen forelægges for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Byrådet.
Midtvejsevaluering
Afdeling Rådgivning og Udbetaling har i perioden den 1. maj 2020 - 13. august 2020 bevilget 20 boliganvisninger. Heraf har 13 borgere medio august 2020 fået bolig. Den gennemsnitlige ventetid på boligerne har været 18 dage.
3 af de 13 borgere, som har fået bolig, er borgere fra Forsorgshjemmet Toften. Aktuelt er der 2 borgere med ophold fra Toften, hvis ansøgning om boliganvisning er under sagsbehandling i Rådgivning og Udbetaling, heraf er en henvendelse modtaget indenfor de sidste 14 dage.
De resterende 10 af de 13 borgere, som har fået bolig, er borgere med bevilget pædagogisk støtte fra Center for Handicap og Psykiatri, tilknyttet Rusmiddelcentret, udskrevet fra Krisecenter og borgere fra kondemneringslejemål.
7 borgere afventer boligtilbud, heraf er 6 bevilget boliganvisning indenfor de seneste 3 uger.
1 borger er bevilget boliganvisning ultimo juni 2020, og afventer specifikt lejemål. Derfor er der længere ventetid på, at denne boliganvisning kan effektueres.
Der er ikke i perioden givet afslag på ansøgning om boliganvisning fra borgere med ophold på Toften.
Retligt grundlag
Den almene boligorganisation skal efter kommunalbestyrelsens bestemmelse stille indtil hver fjerde ledige almene familiebolig til rådighed for kommunalbestyrelsen til løsning af påtrængende boligsociale opgaver i kommunen. Anvisning sker på baggrund af en vurdering af den boligsøgendes behov og beboersammensætningen i den afdeling, den boligsøgende anvises til eller bor i på anvisningstidspunktet. Kommunen betaler lejen (boligafgiften) fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer endvidere for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning. Ændrer kommunen en beslutning om at råde over en bolig, som ikke er udlejet, skal lejen (boligafgiften) dog ikke betales ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville have haft virkning
Handlemuligheder
1.    Udvalget kan tage midtvejsevalueringen til efterretning.
2.    Udvalget kan anmode administrationen om supplerende oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at boligselskaberne lever op til kommunens behov for hurtigt at stille ledige lejemål til rådighed, når kommunen anvender anvisningsretten. Det vurderes derfor, at der aktuelt ikke er behov for at udvide den kommunale anvisningsret fra 10 % til 25 %.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
 Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
 Orienteringen sendes til Byrådet.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller:
1.    at midtvejsevalueringen af boliganvisningsretten – boliger til socialt udsatte tages til efterretning.
2.    at midtvejsevalueringen oversendes som orientering til Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

6. Kompetenceplan 2020 (B)

6.     Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-329580                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Alle udvalg har drøftet forslag til revidering af kompetenceplanen ved møderne i august 2020.
I forbindelse med møderne er der udtrykt ønske om at ændringerne skal fremgå tydeligere. Det er indarbejdet i det nye forslag til kompetenceplan (bilag 1) som følger:
·         Teksten i den oprindelige kompetenceplans punkter, som administrationen foreslår rettet, er overstreget med gul.
·         De nye ændringer er markeret med rød.
·         Forslag der er fremsat ved august-møderne er markeret med grøn.
Fra udvalgsmøderne er der kommet følgende forslag:
·         Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønsker en mere detaljeret behandling af kompetenceplanen.
·         Erhvervs- og Teknikudvalget ønsker, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget jf. budgetaftalen 2020: ”Slagelse kommune vil i budgetperioden arbejde for en reorganisering af den kollektive transport med det formål at opnå dels en bedre og billigere service, dels en mere skånsom belastning af hhv. veje og miljø. Det forudsættes, at kommunen hjemtager de dårligst udnyttede busruter, og at der sker en skarpere styring og koordinering af den visiterede kørsel. ETU varetager den politiske inddragelse på tværs af de mange brugergrupper, og udarbejder forslag til ny struktur på området i samarbejde med brugergrupper mv.”
Forslaget er ikke indskrevet i forslaget til kompetenceplanen, da det berører flere slags kørsel og flere udvalgs kompetencer og udvalgene ønsker mere tid til behandlingen.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Vedr. ændringer i vedhæftede kompetenceplan:
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.
3.    Byrådet kan vælge ikke at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.  
Vedr. forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget:
1.    Byrådet kan anmode udvalgene om at arbejde videre med deres respektive kompetenceplaner med henblik på en senere godkendelse i byrådet.
2.    Byrådet kan afvise at lade udvalgene arbejde videre med de respektive kompetenceplaner.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan godkendes.
Administrationen vurderer, at forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget kræver en nærmere bearbejdning bl.a. fordi det er et område, der går på tværs af flere udvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Forslaget fra Erhvervs- og Teknikudvalget vil påvirke Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget.  
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til byrådet, at byrådet godkender de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan. 
2.    at Byrådet godkender den vedhæftede kompetenceplan med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
3.    at Byrådet godkender, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget arbejder videre med deres kompetenceplan, som senere godkendes af byrådet.   
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Sagen ønskes genoptaget. Der arbejdes videre med forslagene fra Miljø-, Plan- og Landsdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt med 4 stemmer
V og O undlod at stemme.

7. Presse (O)

7.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2020-333501                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

8. Næste møde (O)

8.     Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2020-333507                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         7. oktober 2020
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

9. Orientering (O)

9.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2020-333524                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Den sociale tandpleje:
Med finanslovsaftalen for 2020 har regeringen afsat midler til at etablere en kommunal socialtandpleje. Kommunerne skal tilbyde gratis, akut, smertelindrende og funktionsopbyggende behandling til de mest socialt udsatte personer. Formålet er at øge livskvaliteten og tandsundheden blandt de mest socialt udsatte, og begrænse yderligere marginalisering. Loven trådte i kraft den 1. juli 2020.
I Slagelse Kommune er aftalt følgende:
·      At opgaven er placeret under Center for Sundhed og Ældre - Omsorgstandplejen, som vil organisere leveringen af socialtandplejen i Slagelse Kommune.
·      At målgruppevurdering og henvisning af borgere hjemmehørende i Slagelse Kommune kan varetages af varmestuerne i Korsør og Slagelse, Toften og Team 99.
·      At der udarbejdes postkort med oplysning om tilbuddet til de mest socialt udsatte.
Tidsplan Nordlunden:
Slagelse Boligselskab har fremsendt endelig tidsplan:
·    Indflytningsdatoen er sat til den 1. april 2021.
·    Første spadestik forventes planlagt til uge 41 2020. Dato udmeldes snarest muligt.
Hen over sommeren har Slagelse Boligselskab forhandlet med totalentreprenøren Georg Berg, således at økonomien holdes indenfor den aftalte ramme samt, at der er gennemført supplerende undersøgelser for at finde en løsning for afledning af regnvand fra området. I forbindelse med forhandlingerne har Slagelse Boligselskab måtte finde nye underleverandører idet Coronasituationen har medvirket til, at der er generel travlhed hos de mindre entreprenører, som derfor ikke har tid på nuværende tidspunkt. Den endelige projektering har derfor afventet, at aftaler med de enkelte samarbejdspartnere er kommet på plads.
Takstprojektet:
Der er igangsat et projekt på botilbudsområdet for at se på økonomistyring for både myndighed og virksomheder, herunder taksterne. Det sker i forbindelse med, at der kommer ny takstbekendtgørelse primo 2021, som træder i kraft den 1. januar 2022, samt at handicap-/psykiatriområdet er et af de økonomisk særligt udfordrede områder i Slagelse Kommune. Et af formålene med projektet er en gennemskuelig takststruktur med differentierede takster, da de nuværende takster med tiden er blevet uigennemskuelige bl.a. som følge af løbende besparelser og betingelser i efterfølgende budgetaftaler.
Projektet er opmærksom på tråde ind i øvrige igangsatte projekter eks. arbejdsgruppe i regi af rammeaftale Sjælland samt arbejdsgruppe i Slagelse Kommune, der skal se på Fremtidens tilbud.
Indstilling
Center for Handicap- og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

10. Godkendelse af referat (B)

10.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2020-333538                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.