Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 7. oktober 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2020-369601                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Godkendt.

2. Slagelse som sælgerkommune - Udvikling af masterplan 2022-2025 for fremtidens tilbud på Handicap og Psykiatriområdet (B)

2.     Slagelse som sælgerkommune - Udvikling af masterplan 2022-2025 for fremtidens tilbud på Handicap og Psykiatriområdet (B)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2020-271125                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte og beslutte oplæg til tids- og procesplan for udvikling af masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og psykiatriområdet.
På udvalgsmødet vil der være mulighed for en åben dialog mellem politikere, myndighed og virksomhedsledere fra Center for Psykosocial Udvikling Slagelse ved Eddie Göttsch, Specialcenter Slagelse ved Troels Permin, Autisme Center Vestsjælland ved Trine Stokholm, VASAC Slagelse ved Mette Winther og Center for Specialundervisning ved Niels Petterson.
Baggrund
Med baggrund i pejlemærket ”Slagelse som sælgerkommune” blev der på udvalgsmødet den 10. juni 2020 besluttet, at der skulle udarbejdes et oplæg til en tids- og procesplan for udvikling af en masterplan for fremtidens tilbud på handicap- og socialpsykiatriområdet inden for de næste 5-10 år.
Formålet er at skabe et koordineret og kendt grundlag for udvikling. Dette for at sikre, at Slagelse Kommune til hver en tid, kan imødekomme de fremtidige behov for højtspecialiserede og specialiserede tilbud med høj kvalitet og til omkostningseffektive priser.
I arbejdet skal der sikres konsensus og sammenhæng mellem dette projekts formål, og udviklingstiltagene på regionalt og nationalt plan. I rammeaftalen for Region Sjælland siger udviklingsstrategien, at der blandt kommunerne skal ske en koordinering af udviklingen af tilbud inden for det specialiserede social- og specialundervisningsområde, så der til stadighed er de nødvendige tilbud til små målgrupper og målgrupper med komplekse problemer. På nationalt plan har Regeringen i Aftale om Finanslov for 2020 med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet aftalt at iværksætte en evaluering af den nuværende planlægning og organisering af handicapområdet med henblik på at styrke indsatsen, den nationale vidensdeling og sikre den mest hensigtsmæssige opgavefordeling mellem kommuner og regioner.
Opgaver og leverancer i tids- og procesplanen tager afsæt i fem centrale temaer fra pejlemærket ”Slagelse som sælgerkommune’’:

·         Kapacitetsbehov
·         Bygningsmæssig kapacitet og kvalitet
·         Kompetente medarbejdere
·         Omkostningseffektiv drift
·         Budgetmæssige konsekvenser 2022-2025
Tids- og procesplanen er vedlagt som bilag 1.
Retligt grundlag
Styrelsesloven
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende tids- og procesplanen.
Udvalget kan vælge at tilføje yderligere bemærkninger til tids- og procesplanen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at tids- og procesplanen kan godkendes, hvorefter administrationen vil detailplanlægge processen med inddragelse af virksomheder, myndigheder og andre involverede partere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Tids- og procesplanen godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Godkendt. Kommissoriet godkendes med bemærkning om at lade trin 6 udgå. Herudover er parterne enige om, at brug af eksterne og interne aktører mht. opholdssteder og på beskæftigelsesområder skal primært vurderes på effekter og kvalitet.  Fra V er der et ønske om, at konsekvenserne for overførselsindkomster for borgere fra andre kommuner indgår i masterplanen.

3. Godkendelse af Rammeaftale 2021-2022 for det specialiserede social- og specialundervisningsområde (B)

3.     Godkendelse af Rammeaftale 2021-2022 for det specialiserede social- og specialundervisningsområde (B)

Sagsnr.: 330-2019-88243               Dok.nr.: 330-2020-369142                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og regionsrådet skal hvert andet år senest den 1. december indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalens overordnede formål er at sikre, at der er de nødvendige tilbud og indsatser til rådighed på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af to dele – en udviklingsdel (behov for tilbud, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsdel (kapacitets- og økonomistyringsdel).
Samlet er rammeaftale 2021-2022 et resultat af en proces med inddragelse af politikere, brugere, handicaprådsrepræsentanter, fagdirektører og chefer gennemført fra efteråret 2019 til sommeren 2020. Rammeaftalen for 2021-2022 godkendes i kommunerne i efteråret 2020.
Baggrund
I forbindelse med udarbejdelse af den nuværende rammeaftale 2018-2020 blev der gennemført en proces med inddragelse af både udvalgsmedlemmer fra kommuner og region, handicaprådsrepræsentanter og direktører. Resultatet af dette arbejde var en rammeaftale i forenklet form med et antal fokusområder for samarbejdet.  
I forslaget til rammeaftale 2021-2022 fortsættes i dette spor – både med en formmæssig enkel og overskuelig rammeaftale og med et begrænset antal fokusområder. Herudover er der i forslaget til rammeaftale sat øget fokus på mål og resultater af samarbejdet. Fokusområderne i forslaget til rammeaftale er således udbygget med opstillede mål og ønskede resultater af arbejdet. Ændringerne skal fokusere arbejdet og medvirke til at muliggøre politisk opfølgning.
Fokusområder med mål
Med afsæt i input fra afholdte mødeaktiviteter og høringsprocessen i udvalg og handicapråd samt dialogmøde den 14. august 2020 er der foreslået følgende fokusområder for 2021 og 2022 i hhv. rammeaftalens udviklingsdel og styringsdel.
Udviklingsdel
1. Styrket mellemkommunalt samarbejde
Mål: For at udvikle og sikre kvaliteten af vores tilbud, skal vi styrke samarbejdet mellem kommunerne og regionen om de temaer, der er relevante og nødvendige for at kunne sikre de rette tilbud med de rette kompetencer til borgere med behov for støtte.
2. En sammenhængende indsats for borgere med psykiske vanskeligheder
Mål: Vi skal skabe bedre vilkår for at sammenhængende forløb og indsatser for borgere med væsentlige psykiske vanskeligheder styrkes.
3. Styrket samarbejde med borgere og deres pårørende
Mål: Vi ønsker at styrke inddragelsen og samskabelsen med brugerne og deres pårørende, for at vi sammen kan udvikle og retningssætte på det specialiserede social- og specialundervisningsområde.
4. Praksisnær metodeudvikling og videndeling om effekt
Mål: Vi skal styrke den praksisnære metodeudvikling og videndeling for at skabe bedre kvalitet i indsatsen for brugerne, sammen med brugerne og deres pårørende og samtidig sikre en bedre anvendelse af de tilgængelige ressourcer.
Styringsdel
5. Afdækning af kapacitet og behov for tilbud 
Mål: Vi ønsker en afdækning af den aktuelle kapacitet samt en prognose for sociale tilbud på kort og lang sigt som grundlag for en strategisk drøftelse af, hvordan KKR Sjælland bedst lever op til sin forsyningsforpligtigelse og sit samarbejde.
6. Bedre styringsdata og ledelsesinformation
Mål: Vi ønsker at øge gennemsigtigheden på det specialiserede social- og specialundervisningsområde gennem udvikling af bedre data om økonomi, aktiviteter og effekten af vores indsatser. Som grundlag for kvalitetsudvikling, styring og bedre køb og salg af pladser.
Fokusområderne er uddybet i selve rammeaftalen for 2021-2022.
De foreslåede fokusområder afspejler også kommunernes tilbagemelding om opmærksomhedspunkter og behov for tilbud, der således indtænkes i arbejdet med den kommende rammeaftale.
Behov for tilbud
Der skal i udviklingsdelen indgå et samlet skøn for behov for regulering i antallet af tilbud samt områder, der skal arbejdes med i det pågældende år. 
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste områder opleves sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel og mellem behov og tilbud/ydelser. Der er dog områder og målgrupper, som kommunerne gør opmærksom på og herunder særligt ift. børn/unge med psykiske vanskeligheder samt børn/unge med misbrug. Ift. voksne er det særligt ift. hjemløshed og svære sociale problemer (herunder dobbeltdiagnoser).
Styringsdel 
Styringsdelen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen samt takster og principper for omkostningsberegning og betalingsmodeller. Som udgangspunkt er tilbud inden for de relevante lovparagraffer, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det samme gælder regionale tilbud. 
Takstanbefaling 2021-2022
I rammeaftale 2018-2020 er det besluttet ikke at bruge ”takstinstrumentet” i form af henstilling over for kommunerne om en given procent takstreduktion, men i stedet opfordre alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagte institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private. For at understøtte dette har man bl.a. haft årlige analyser fra VIVE af udgiftsudvikling og samarbejde om styring m.v.
En tilsvarende takstanbefaling for 2021-2022 er indarbejdet i fokusområde 6 i forslag til rammeaftale.
I grundlaget for udarbejdelsen af rammeaftalen indgår en status ift. børnehus, socialtilsyn, lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede institutioner samt Grønland og Færøerne, da disse områder jf. rammeaftalebekendtgørelsen skal drøftes og koordineres mellem kommuner og regioner.
Socialstyrelsen kan udmelde målgrupper, hvorpå kommunerne skal afrapportere via rammeaftalesamarbejdet i forbindelse med indgåelse af rammeaftalen. Socialstyrelsens 3 centrale udmeldinger er: udsatte gravide med skadeligt rusmiddelforbrug, udviklingshæmmede med dom og borgere med svære spiseforstyrrelser. Afrapporteringer på disse indgår som bilag til rammeaftalen.
Rammeaftalen for 2021-2022 består af et kort hoveddokument, som er vedhæftet som bilag. Herudover indgår i rammeaftalen en oversigt over de bilag, som indgår som grundlag for udarbejdelsen af rammeaftalen, herunder takstaftalen.  Bilagene til Rammeaftale 2021-2022 ligger på hjemmesiden: https://rs17.dk/rammeaftalen/rammeaftale-2021-2022.aspx.
Retligt grundlag
BEK nr. 1298 af 03/09/2020: Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
KKR Sjælland har drøftet sagen den 7. september 2020 og KKR Sjælland anbefaler kommunalbestyrelserne og regionsrådet i Region Sjælland at tiltræde rammeaftalen senest den 1. december 2020.
Jævnfør bekendtgørelsens § 10 skal Rammeaftalen skal være indgået senest den 1. december i den kommunale valgperiodes 1. år med virkning for valgperiodens 2. og 3. år og den 1. december i den kommunale valgperiodes 3. år med virkning for valgperiodens 4. år og den følgende valgperiodes 1. år.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Rammeaftalen 2021-2022 godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne og Ungeudvalget.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri og Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Rammeaftalen 2021-2022 tiltrædes
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Anbefales til Byrådets godkendelse.

4. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

4.     Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-378245                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober 2019 budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser. Siden seneste rapportering er farvekoderne blevet opdateret.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Der arbejdes fortsat på de enkelte tiltag. Den aktuelle Corona-krise betyder dog, at forhandlingsarbejdet ikke kan foldes ud i samme omfang som det var planlagt.
Der er dog fortsat stort fokus på at imødekomme en yderligere udgiftsstigning. Der er planlagt et forhandlingskursus i efteråret for samtlige rådgivere. Det aflyste forhandlingsmøde med de private leverandører grundet COVID-19 forsøges planlagt i efteråret, hvis det er muligt set i lyset af den senere tids stigende smitte. Samtidig er der fokus på sammenhæng mellem effekt og pris i de aktuelle sager, ligesom der altid indhentes to alternative tilbud ved indstilling til Botilbud.
Status for september måned:
Rammevilkår for egne tilbud er fuldt implementeret med en samlet besparelse på 4,5 mio. kr. Forhandlingskonsulentens arbejde vurderes for hele 2020 at have en effekt på ca. 2,5 mio. kr.
Henvisningskulturen forventes fuldt implementeret i 2020 med en effekt på ca. 3 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 3 var der aktuelt et merforbrug på ca. 1 mio. kr., og Administrationen vurderede, at merforbruget kunne stige op til den ikke realiserede besparelse på 8,5 mio. kr. ift. den vedtagede besparelse på 18,5 mio. kr. Aktuelt viser aktiviteterne et merforbrug på ca. 5 mio. kr.
Derudover er der reguleret i kommunens pris- og lønfremskrivning i indeværende år, hvilket betyder, at Myndighedsbudgettet er reduceret med ca. 2 mio. kr. i 2020. Det betyder, at forventningen til resultatet for 2020 forværres med ca. 2 mio. kr. – altså at merforbruget kan stige til ca. 10,5 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarket drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftale 2020-2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede styringsarket.
V og O tog orienteringen til orientering, da de ikke er en del af budgetforliget.

5. Orientering om status for Nordlunden(O)

5.     Orientering om status for Nordlunden(O)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2020-391888                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status for etablering af Nordlunden – 9 skæve boliger.
Baggrund
Byrådet godkendte den 25. maj 2020 ansøgning fra Slagelse Boligselskab om tilskud til etablering af 9 skæve boliger fra Transport- og Boligministeriet. Ansøgningen indebar, at Slagelse kommune godkendte rammerne for samarbejdet, herunder stillede lånegaranti samt medunderskrev ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr. fra ministeriet.
Slagelse Boligselskab har henover sommeren arbejdet med at færdiggøre projektforslaget, således at der har kunne hentes tilbud hjem på byggeriet.
Slagelse Boligselskab har haft planlagt og inviteret til 1. spadestik den 7. oktober 2020. Den 1. oktober 2020 har Slagelse Boligselskab desværre meddelt, at de må aflyse/udskyde 1. spadestik arrangementet.
Slagelse Boligselskab har meddelt, at de på baggrund af resultatet af indkomne tilbud den 25. september 2020 må konstatere, at projektet pt. ikke hænger økonomisk sammen.  
Slagelse Boligselskab oplyser, at de arbejder videre med en mulig realisering af projektet, herunder en revideret økonomisk ramme for de 9 skæve boliger i Nordlunden.
Udvalget vil få udleveret et notat omkring projektets økonomi på udvalgsmødet den 7. oktober 2020.
Retligt grundlag
Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Udvalget kan bede om yderligere oplysninger.
Vurdering
Administration anbefaler, at der udarbejdes forslag til realisering af projektet og at denne forelægges til politiske behandling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orientering tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Erstattes af punkt 13.

6. Førtidspension mellemkommunale regler (O)

6.     Førtidspension mellemkommunale regler (O)

Sagsnr.: 330-2020-137181             Dok.nr.: 330-2020-369143                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de gældende refusionsreglers betydning for Slagelse Kommune som sælger kommune.
Baggrund
På baggrund af spørgsmål på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 8. juni 2020 er der udarbejdet et notat af den 16. juni 2020. Dette notat er opdateret den 7. september 2020 på baggrund af spørgsmål fremsat af Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og oversendt til besvarelse i Rådgivning og Udbetaling den 3. september 2020 (Bilag).
Notatet af den 7. september 2020 er sendt til Borgmester John Dyrby, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget.
De fremsatte spørgsmål vedrører refusionsreglerne for førtidspension (FØP) for botilbudsborgere, når Slagelse Kommune, som sælgerkommune tilkender en borger boende på et af kommunens botilbud FØP. 
Af besvarelsen fremgår det, at det er forbundet med udgifter, når Slagelse Kommune som opholdskommune for en borger på et botilbud tilkender borgeren FØP, da udgiften til FØP påhviler den tilkendende kommune uagtet, at borgeren har en anden handlekommune, som betaler for ydelser efter serviceloven til borgerens ophold på botilbuddet.
Hvis pågældende borger flytter til en anden kommune, har Slagelse Kommune herefter fortsat betalingsforpligtelsen i 6 år til borgerens FØP.
Af notatet fremgår endvidere den mulige statsrefusion afhængigt af tilkendelsestidspunktet.    
Retligt grundlag
Retssikkerhedslovens § 9 C, stk. 8.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning på det foreliggende grundlag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Førtidspensionsområdet henhører under Social- og Beskæftigelsesudvalget. Notatet er fremsendt til Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Til efterretning.

7. Kvalitetsstandard § 85 (O)

7.     Kvalitetsstandard § 85 (O)

Sagsnr.: 330-2018-68822               Dok.nr.: 330-2020-382467                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres løbende om status på processen for servicelovens §§ 83/85. I den forbindelse orienteres udvalget om mulighederne for at have en politisk besluttet kvalitetsstandard på servicelovens § 85 område.
Baggrund
Udvalget blev på deres møde i maj 2020 orienteret om den igangsatte proces for at opnå korrekt visitation om ydelser efter hhv. § 83 (personlig og praktisk hjælp i form af hjemmepleje) samt § 85 (socialpædagogisk støtte).
Det er en kompliceret proces, da de fordrer en gennemgang og revisitation af alle eksisterende sager ud fra præciseringerne i principafgørelse 10-19, og ud fra en individuel og konkret vurdering af hvert enkelt borgers behov. 
Præciseringen af §§ 83/85 personkreds og ydelser bevirker, at der er et behov for at vurdere de eksisterende kvalitetsstandarder. Center for Sundhed og Ældre skal lovpligtigt revidere og polisk godkende kvalitetsstandard på § 83 året hvert år, mens det ikke er et lovkrav på § 85 området.
Center for Handicap og Psykiatri foreslår, at der i Udvalget igangsættes en proces omkring, hvorvidt der skal være en kvalitetsstandard for § 85. Processen foreslås som følgende
·         Orientering om mulighederne for at have en politisk besluttet kvalitetsstandard på § 85 området.
·         Drøftelse omkring hvorvidt Udvalget ønsker en politisk besluttet kvalitetsstandard.
·         Udvalget træffer endelig beslutning om godkendelse af en eventuel kvalitetsstandard. 
En kvalitetsstandard er nedskrevne og offentlige beskrivelser af, hvilken service kommunens borgere kan forvente på et givent område. Kvalitetsstandarder er godkendt af kommunens politiske niveau. De fungerer således som et styringsredskab for det ensartede serviceniveau, som Slagelse Kommune forpligter sig til at levere til borgerne. En kvalitetsstandard indgår i det daglige administrative myndighedsarbejde.
Det er som nævnt indledningsvis ikke er lovpligtigt at have kvalitetstandard for § 85, som det er indenfor § 83 (personlig og praktisk hjælp/hjemmepleje). Der er således tale om, at man politisk kan vælge at beslutte en kvalitetsstandard for § 85.
Center for Handicap og Psykiatri har på nuværende tidspunkt en gældende kvalitetsstandard for § 85, som blev politisk vedtaget i 2015. I kvalitetsstandarden beskrives hvilken hjælp der tilbydes i forhold til at afhjælpe borgerens funktionstab med socialpædagogisk støtte og hvem der kan modtage § 85 støtte. Ligesom det fremgår, at hjælpen kan leveres som gruppetilbud. Det er dog altid en individuel og konkret vurdering der ligger til grund for, hvad man som borger kan blive tildelt af § 85 hjælp.
Der er nogle fordele og ulemper ved at have kvalitetsstandarder indenfor velfærdsområder, hvor det ikke er et lovpligtigt krav.
Fordele ved at have en kvalitetsstandard på § 85 området:
·         At når borgeren kender en kvalitetsstandard, er der allerede en overordnet forventningsafstemning overfor borgeren om, hvad der kan forventes socialpædagogisk støtte til, hvad der ikke kan gives støtte til og hvordan støtten leveres eksempelvis som gruppeforløb.
·         Det er politikerne, der fastlægger kommunens generelle serviceniveau på § 85-området
Ulemper ved at have en kvalitetsstandard på § 85 området.
·         At den individuelle og konkrete vurdering (det faglige skøn) udfordres, da kvalitetsstandarder kan komme til at være årsag til en afgørelse, selvom kvalitetsstandarden aldrig må stå alene i en afgørelse.
·         Den individuelle og konkrete vurdering er central i en recovery-orienteret tilgang til borgerne, hvorfor kvalitetsstandarden kan blive begrænsende i tilrettelæggelsen af hjælpen til borgeren.
Retligt grundlag
Servicelovens § 85
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til efterretning eller anmode administrationen om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den foreslåede proces vil skabe et belyst grundlag for en endelig beslutning om Udvalget ønsker en kvalitetsstandard for § 85.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til orientering. Sagen genoptages på Udvalgets møde i april 2021 på baggrund af præciseringerne i Ankestyrelsens principafgørelse 10-19, hvorefter der træffes beslutning omkring, hvorvidt der skal være en kvalitetsstandard for § 85.

8. Danmarkskortet- omgørelsesprocenter på socialområdet (O)

8.     Danmarkskortet- omgørelsesprocenter på socialområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-139633             Dok.nr.: 330-2020-382170                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Danmarkskortet over omgørelsesprocenter fra Ankestyrelsen på socialområdet.
Baggrund
Hvert år offentliggøres kommunernes omgørelsesprocenter for det forudgående år for afgørelser truffet i Ankestyrelsen efter servicelovens bestemmelser.
Omgørelsesprocenten er antallet af omgjorte afgørelser set i forhold til alle afgørelsessager, som Ankestyrelsen har realitetsbehandlet. Realitetsbehandlede sager er sager, som enten er blevet hjemvist, ændrede/ophævede eller stadfæstet.
Danmarkskortet skal behandles politisk i Byrådet inden udgangen af det år, hvor kortet offentliggøres. Offentliggørelsen sker via på det såkaldte Danmarkskort, som kan findes her: https://sim.dk/danmarkskort/2020/jun/
Det fremgår af Danmarkskort for 2019, at Ankestyrelsen i 2019 har afgjort 102 afgørelser på servicelovens område for hele Slagelse Kommune, hvoraf Ankestyrelsen har omgjort 47 afgørelser. Det giver en samlet omgørelsesprocent på 46 %. Landsgennemsnittet er i 2019 på 41 %.
I 2018 var det tilsvarende sagsantal for Slagelse Kommune 122 sager med en omgørelsesprocent på 34 %, heraf 7% ændrede og 28% hjemviste sager. Landsgennemsnittet for omgjorte sager/afgørelser var i 2018 på 36 %.
Det fremgår af Ankestyrelsens oversigt over de afgjorte 102 sager for Slagelse Kommune, at Center for Handicap og Psykiatri har truffet de 10 af afgørelserne. De øvrige afgørelser er truffet i de andre centre. De 6 af disse afgørelser er truffet inden for servicelovens §§ 95, 96, 97 og 100 og medregnes i omgørelsesstatistikken på Danmarkskort 2019 for på voksenhandicap-området for Slagelse Kommune. De resterende 4 afgørelser er truffet inden for andre af servicelovens bestemmelser og medregnes ikke i omgørelsesstatistikken.
Ankestyrelsen har omgjort 2 af disse 6 afgørelser. Heraf blev en ændret/ophævet og en blev hjemvist til fornyet behandling. At en sags afgørelse er ændret eller ophævet betyder, at Ankestyrelsen var uenig i kommunens afgørelse, og at Ankestyrelsen derfor har ændret eller ophævet afgørelsen. At en sag hjemvises til ny behandling betyder, at sagen sendes tilbage til kommunen. Kommunen skal derefter vurdere sagen igen, og træffe en ny afgørelse, men afgørelsen kan godt falde ud til samme resultat som den oprindelige afgørelse.
Slagelse Kommune har i 2019 en omgørelsesprocent på 33 % på voksenhandicap-området. Landsgennemsnittet er i 2019 på 46 %.
Stadfæstelser, -når Ankestyrelsen er enig i kommunens afgørelse
Ud af de 10 afgørelser på Center for Handicap og Psykiatris område har Ankestyrelsen stadfæstet 6 afgørelser i 2019, hvilket vil sige, at Ankestyrelsen var enig i 60% af Center for Handicap og Psykiatris påklagede afgørelser.
Det skal bemærkes, at det alene er de 4 af afgørelserne, der truffet inden for servicelovens §§ 95, 96, 97 og 100 som medregnes i omgørelsesstatistikken på Danmarkskort 2019 for voksenhandicap-området for Slagelse Kommune. Stadfæstelsesprocenten for Slagelse Kommune i forhold til Danmarkskortet er således 66,6 %.
Generelt om klageadgang til Ankestyrelsen og afgørelsernes betydning
En borger, der er utilfreds med en afgørelse, som kommunen har truffet efter en bestemmelse i serviceloven, kan klage over afgørelsen til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen kan derefter træffe afgørelse om enten at stadfæste eller ændre/ophæve kommunens afgørelse eller at hjemvise sagen til fornyet behandling i kommunen.
Ankestyrelsens afgørelser er vigtige for kommunerne til at tydeliggøre de overordnede rammer for, hvordan den enkelte kommune skal fortolke servicelovens bestemmelser, når kommunen skal træffe en afgørelse. Ankestyrelsens afgørelser er samtidig også vigtige med hensyn til at sikre ensartet sagsbehandling på tværs af kommunerne og retssikkerhed for borgerne.
I opgørelsen over omgjorte afgørelser på Danmarkskortet indgår de afgørelser, hvor Ankestyrelsen træffer afgørelse om enten at hjemvise en sag til fornyet behandling i kommunen, eller hvor Ankestyrelsen træffer afgørelse om at ændre eller ophæve kommunens afgørelse i en sag. Sager, som Ankestyrelsen har afvist at behandle eller har henvist tæller ikke med.
Antallet af klager over afgørelser, der sendes til vurdering i Ankestyrelsen kan derfor i et vist omfang være et udtryk for, at nogle borgere i højere grad end andre udfordrer kommunens afgørelser. Som eksempel kan nævnes én borger som i 2018 havde 6 klagesager i Ankestyrelsen, som resulterede i 1 hjemvisninger og 5 stadfæstelser.
På voksenhandicap-området for 2019 ser det dog ikke ud til at gøre sig gældende. Ud af det samlede antal på 10 klagesager fordeler sagerne sig for 2019 på 9 borgere.
Tiltag i Center for Handicap og Psykiatri
I 2018 blev Voksenudredningsmetoden (VUM) implementeret som sagsbehandlingsredskab til at sikre, at hjælpsøgende borgere bliver inddraget i processen for deres eget sagsforløb og for at sikre, at sagsbehandlingen indeholder relevante og tilstrækkelige oplysninger til, at der kan træffes rigtige afgørelser, som lever op til de gældende regler og rammer.
Dette fokus arbejdes der videre med, og der introduceres nu en version 2.0 af Voksenudredningsmetoden (VUM) i efteråret 2020.
Endvidere er Center for Handicap og Psykiatri med i KL´s projekt om Fælles Faglige Begreber, som er et digitaliseringsprojekt. Projektets hovedformål er at sikre et styrket samarbejde gennem systematisk dokumenteret viden om effekten af de iværksatte indsatser, som borgerne modtager. Dette igen for at understøtte, at borgerne oplever sammenhæng, når de får behov for hjælp og støtte hos kommunen.
Konkret danner projektet grundlag for på nationalt plan at skabe standardiserede, strukturerede og klassificerede begreber for henholdsvis borgernes funktionsevne og sociale indsatser.
Version 2.0 af Vokseudredningsmetoden (VUM) anvender begrebsstrukturen fra projektet Fælles Faglige Begreber, hvilket vil skabe yderligere sammenhæng i sagsbehandlingen også på tværs af kommunerne.
Retligt grundlag
§ 79b i lovbekendtgørelse 2019-08-16 nr. 826 om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Til efterretning.

9. Presse (O)

9.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2020-369586                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Pressemeddelelse omkring høreapparatbehandling.

10. Næste møde (O)

10.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2020-369573                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         4. november 2020
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Til efterretning.

11. Orientering (O)

11.   Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2020-369563                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Udskydelse af studietur til Vejle planlagt til den 27. oktober 2020
Vejle Kommune har set sig nødsaget til at udskyde den planlagte studietur til efter nytår grundet den nuværende corona-situation. Der udmeldes snarest en ny dato i det kommende år.
Klage fra 42 borgere
Slagelse Kommune har den 16. september 2020 modtaget en klage fra 42 borgere i kommunen med overskriften ”Klage til Slagelse Kommune over oplevelsen af massivt brud på den grundlæggende forvaltningsret af systematisk karakter samt brud på kommunens egen kommunikationspolitik”. Der har endvidere været bragt en artikel i Sjællandske på baggrund af samme klage.
En gruppe af klagerne har den 19. september 2020 dannet en forening på baggrund af de oplevelser de har haft med kommunen.
Klagepunkterne varierer fra manglende kommunikation, dårlig tone og fravær af dialog til manglende overholdelse af retssikkerheden og rettigheder inden for følgende områder:
?   Center for Børn og Unge - Socialfagligt område
?   Center for Børn og Unge - PUI - Administration og ledelse (heriblandt skoleområdet og inklusion)
?   Center for Handicap og Psykiatri - Myndighedsafdelingen
?   Center for Sundhed og Ældre - Hjælpemiddelafdelingen.
Klagen er sendt til håndtering i de relevante områder i kommunen. Endvidere vil kommunaldirektør Frank E. Andersen snarest muligt afholde et møde med foreningens talspersoner
Projekt samskabt styring på det specialiserede område
Slagelse Kommune har søgt projektmidler og fået 150.000 kr. til at udvikle modeller for positive samarbejdsforløb i samarbejdet mellem borger/pårørende, myndighed og udfører som kan understøtte, at borgerne modtager en indsats, der så vidt muligt opfylder borgerens behov.  Projektet tager afsæt i værdierne i medborgerpolitikken og det politiske pejlemærke recovery og rehabilitering med fokus på at udvikle samskabt styring til borgere med et begrænset eller nedsat kognitivt og/eller sprogligt funktionsniveau. Med projektet ønskes det at arbejde med at videreudvikle tilgangen Åben Dialog som et konkret værktøj, der kan give borgere med kognitive og sproglige funktionsnedsættelser og deres pårørende en styrket stemme i samarbejdet med udfører og myndighed.
Projektets deltagere er: CSU, Autisme Center Vestsjælland, Specialcenter Slagelse, VASAC og Myndighed.
Projektperiode er: 1. september 2020- 31. maj 2022.
Orientering om salg af Kirkens Korshærs Varmestue i Korsør
Regionschef Susanne Lodberg orienterede pr. mail den 29. september 2020 administrationen om, at varmestuen i Havnegade 13 i Korsør er solgt til købers overtagelse den 1. november 2020.
Der er indkaldt til møde med Kirkens Korshær og Slagelse Kommune omkring drøftelse af varetagelsen af tilbud til hjemløse i Korsør i uge 43.
Det kan oplyses, at det planlagte møde i starten af september mellem Kirkens Korshær, Rusmiddelcentret og det opsøgende gadeteam vedr. en ny ”varmestuemodel” i Korsør, - som Udvalget besluttede på udvalgsmøde den 10. juni 2020 skal indgå i den reviderede samarbejdsaftale med Kirkens Korshær, er udsat indtil budget 2021 er vedtaget.
Samarbejde mellem Region Sjælland og de kommunale kommunikationscentre omkring høreapparatbehandling
De tre kommunale kommunikationscentre i regionen (i Roskilde, Næstved og Slagelse) og Region Sjælland har indgået en aftale, der har til formål at styrke det eksisterende samarbejde mellem Audiologisk Afdeling og kommunikationscentrene, så borgere med ukompliceret høretab serviceres af kommunikationscentrene efter, at borgeren har fået udleveret og justeret sit høreapparat i regionen de første tre måneder. Kommunikationscentrene har også mulighed for at yde hjemmebesøg til de borgere, som har behov for dette. Region Sjælland vil fortsat skulle varetage høreprøver samt udlevering og justering af høreapparatet de første 3 måneder. Personalet fra Sygehusene, der skal varetage disse opgaver, flyttes til lokaleklinikker på kommunikationscentrene i Roskilde, Næstved og Slagelse. Samtidig samler regionen den specialiserede høreapparatbehandling på Sjællands Universitetshospital i Køge. Aftalen medfører, at borgeren kun skal henvende sig et sted gennem høreapparatets levetid. Ligesom det vil nedbringe ventetiden til hørerehabilitering.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Til efterretning.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2020-369607                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at referatet godkendes 
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Godkendt.

13. Forslag fra Slagelse Boligselskab om ændring af anskaffelsessum samt finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve boliger(B)

13.   Forslag fra Slagelse Boligselskab om ændring af anskaffelsessum samt finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve boliger(B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2020-395243                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal træffe beslutning omkring forslag fra Slagelse Boligselskab om ændring af anskaffelsessum samt finansiering til etablering af 9 fritliggende skæve boliger. Der skal tages stilling til anlægsbevilling på 1,6 mio. kr. af det afsatte rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. samt ændret kommunal garantistillelse og deponeringsforpligtigelse.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af fritliggende skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken, og bevilligede et rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. som kommunal medfinansiering til etablering af de skæve boliger.
Økonomiudvalget har efter anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 20. januar 2020 godkendt, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring etableringen. Det er aftalt, at Slagelse Kommune stiller grunden vederlagsfrit til rådighed og sørger for at afholde omkostninger som jordbundsundersøgelser, museumsundersøgelser, evt. udmatrikulering og evt. rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån af grunden. Slagelse Boligselskab afholder herefter alle udgifter i forbindelse med byggemodningen, dvs. kloak og diverse tilslutninger (el, vand og varme). Slagelse Boligselskab er bygherre og står for både etableringen samt den efterfølgende drift af de 9 almene boliger.
Byrådet godkendte den 25. maj 2020 ansøgning fra Slagelse Boligselskab om tilskud til etablering af 9 skæve boliger fra Transport- og Boligministeriet. Ansøgningen indebar, at Slagelse kommune godkendte rammerne for samarbejdet, herunder stillede lånegaranti samt medunderskrev ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr. fra ministeriet.
Ansøgningen indebar en godkendelse af en anskaffelsessum for 9 boliger på kr. 8.020.000 med en finansiering indeholdende følgende økonomiske forudsætninger:
Finansiering:
Realkreditlån                                         kr. 4.195.000
Tilskud fra Transport- og Boligministeriet     kr. 3.825.000
I alt                                                     kr. 8.020.000
Resultat af indkomne tilbud samt ændrede forudsætninger i Slagelse Boligselskabs oprindelige projektforslag forelagt Byrådet den 25. maj 2020
På baggrund af resultatet af indkomne tilbud den 25. september 2020 samt ændrede forudsætninger i Slagelse Boligselskabs oprindelige projektforslag til de 9 skæve boliger ”Nordlunden”, meddelte Slagelse Boligselskab den 1. oktober 2020, at anskaffelsessum på 8.020.0000 kr. ikke kan opnås.
Forholdene er beskrevet i vedhæfte bilag 1 ”Økonomisk statusnotat Nordlunden” fra Slagelse Boligselskab.
Mulighed for realisering af projektet
Slagelse Boligselskab har arbejdet videre med, hvordan projektet kan realiseres. Forslaget er beskrevet i vedhæftede bilag 1 ”Økonomisk statusnotat Nordlunden” fra Slagelse Boligselskab. I kolonnen status i notatet har Slagelse Boligselskab angivet en finansieringsmodel, som tager højde for de afvigelser, der er konstateret i forbindelse med udbud af projektet. Hovedelementer er at øge realkreditlånet med 1,0 mio. kr. samt, at der er kommunal medfinansiering på 1,7 mio. kr.
Forslaget indebærer, at byggeriet fastholder de behov for kvalitet og indretning, som er blevet indarbejdet i samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri for særligt at målrette boligerne til den målgruppe af særligt socialt udsatte, som har brug for en fritliggende bolig. Endvidere fastholdes de oprindelige projektforudsætninger om at indkørsel/forsyningsvej, p-plads og stier udføres i grus samt, at der ikke etableres fælles skur/depot.
Såfremt denne model kan godkendes af Slagelse Kommune, vil Slagelse Boligselskab forhandle med de enkelte entreprenører for at fastholde de samlede omkostninger, etablere et rådighedsbeløb til uforudsete forhold og gennemføre projektet med den ønskede kvalitet af de 9 skæve boliger. Indflytningsdatoen forventes i positivt fald at kunne planlægges til 1. maj 2021.
Slagelse Boligselskab har den 1. oktober 2020 haft kontakt med Trafik og Boligministeriet/Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og forholdt dem behovet for og forslag til ændrede finansiering, herunder det revideret huslejeniveau på kr. 3.600,- pr. måned. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst på dette foreliggende grundlag, at de ikke har brug for at genbehandle ansøgning om tilskud, og at tilskuddet står ved magt også ved de ændrede økonomiske forudsætninger.
Slagelse Boligselskab forslag til realiseringen bygger således på følgende nye økonomiske forudsætninger:
Finansiering:
Realkreditlån                                       kr.   5.195.000
Kommunal medfinansiering                   kr.   1.700.000
Tilskud fra Transport og Boligministeriet kr.   3.825.000
I alt                                                     kr. 10.720.000
Retligt grundlag
·       Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
·       Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
·       Reglerne om deponering er omfattet af Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse om garantier m.v. § 3 stk. 1 nr. 6 og § 6.
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte at:
1.    anbefale Økonomiudvalg og Byråd at godkende sagens forhold.
2.    udsætte beslutningen for yderligere belysning af sagen.
3.    meddele Slagelse Boligselskab, at forslaget ikke kan anbefales.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Slagelse Boligselskabs forslag til ændret finansiering godkendes, og at der træffes beslutning om at frigive anlægsbevillingen.
Anbefalingen begrundes med:
·         At forslaget sikrer, at boligerne lever op til de behov for kvalitet og indretning som målgruppen af særligt socialt udsatte har brug for.
·       At forslaget følger Byrådets godkendelse af den 26. august 2019, og vil bidrage til at opfylde Byrådets budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I)
·       At forslaget vil støtte borgere, der er særligt socialt udsatte, men har potentiale for at bo mere selvstændigt i en fritliggende bolig.
·       At den foreløbigt beregnede husleje pr. bolig, fortsat ligger inden for de økonomiske muligheder en borger med kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag vil kunne betale.
·       At udgiften til den sociale støtte for borgere, der kan bo i en skæv bolig, sænkes set i forhold til et ophold på et forsorgshjem.
·       At forslaget vil medvirke til at imødegå, at pladserne på Forsorgshjemmet Toften ikke ”sander til”, da de skæve boliger anvendes til udslusning fra Toften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Nedenfor fremgår de økonomiske forudsætninger ved etablering af de 9 skæve boliger.
Anskaffelsessum: kr. 10.720.000
Finansiering:
Realkreditlån                                       kr.   5.195.000
Kommunal medfinansiering                    kr.   1.700.000
Tilskud fra Transport og Boligministeriet   kr.   3.825.000
I alt                                                   kr. 10.720.000
Konsekvenser af den ændrede finansiering for kommunen:
·         Ændret realkreditbelåning påvirker kommunen i forhold til kommunale garantistillelse for realkreditlånet.
·         Ændret huslejeniveau på Fælleshuset som kommunen lejer påvirker kommunen deponeringsforpligtigelse.
·         Ændret behov for kommunale medfinansiering, men indenfor det af Byrådet godkendte rådighedsbeløb for etablering af boligerne. I bilag 1A vedlægges skema med forbrugsspecifikation i forhold til anlægsbevillingen på 1,6 mio. kr.
Konsekvenser for kommende beboere
·         De kommende beboere berøres af, at huslejeniveauet stiger fra kr. 3300 pr md. til kr. 3600 pr. md. Myndighedsafdelingen i Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at et huslejeniveau er acceptabelt for målgruppen. Det understreges, at der ikke bliver ændret på boligernes indretning og kvalitet, som er blevet målrettet målgruppen af særligt socialt udsatte, som har brug for en fritliggende boliger.
Vedr. ændret kommunal medfinansiering
Jf. ovenstående vedr. finansiering, så er der behov for kommunal medfinansiering. Der er i 2019 blevet frigivet 0,1 mio. kr. og den 23. marts 2020 blev der frigivet 0,2 mio. kr. til jordbundsundersøgelser, inkl., miljøundersøgelser, museumsundersøgelser af grunden, rådgivning samt evt. udmatrikulering. Med denne sag søges om, at den resterende del af rådighedsbeløbet svarende til kr. 1,6 mio. bliver frigivet. Den kommunale medfinansiering vil blive udbetalt i 2021 som et anlægstilskud, hvorfor der også søges anlægsbevilling på det resterende rådighedsbeløb i 2021.
Den samlede kommunale medfinansiering på kr. 1,9 mio. svarer dermed til den af Byrådet godkendte økonomiske ramme for byggeriet. Behovet for en kommunal medfinansiering på samlet kr. 1,9 mio. svarer dermed til den vurdering fra Center for Kommunale Ejendomme fremkom med forud for Byrådets godkendelse.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, bev. 177
4.1
1.600 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb, bev. 177
4.1
1.600 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Vedr. ændret garantistillelse
Boligselskabet søger om 100 % kommunal garantistillelse for realkreditlån på maksimalt kr. 5.195.000 – der udgør den ustøttede del af finansieringen. Kommunen garanterer for den del af lånet, der får sikkerhed ud over 60 % af ejendommens værdi.
Vedr. Ændret afledt deponering
Fællesboligen lejes i udgangspunktet af Slagelse Kommune, og der er her en ny foreløbig beregnet husleje på kr. 3.600 - månedligt excl. forbrug. Ved indgåelse af lejemål med et kommunalt formål skal der deponeres et beløb svarende til det lejedes værdi, og ved dette lejemål beregnes deponeringen af kostprisen og udgør kr. 1.001.574. Deponeringen kan efter gældende regler finansieres af ledig låneramme (lånerammen er disponeret), modregning af værdien af andre opsagte lejemål indenfor samme regnskabsår eller af kassen. Deponeringen skal ske, når aftalen tiltrædes.
Alle opsagte lejemål i 2020, hvor værdien af det lejede ikke er disponeret til andre formål, kan modregnes i deponeringsforpligtigelsen, og dermed løbende nedbringe det deponerede beløb. Efter regnskabsårets udgang vil den endelige deponering blive frigivet med 1/25 pr. år. Et eventuelt restbeløb skal finansieres af kassen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling på 1,6 mio. kr. i 2021 af det afsatte rådighedsbeløb til Skæve boliger.
2.    at anskaffelsessummen for etablering af de 9 boliger med en anskaffelsessum på 10,720 mio. kr. som ansøgt af Slagelse Boligselskab godkendes.
3.    at den foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 39,53 m2. Kr. 3.600,- pr. måned godkendes.
4.    at Slagelse kommune stiller 100 % kommunal garanti for realkreditlån for maksimalt 5.195.000 kr.
5.    at deponeringsforpligtigelse på 1.001.574 kr. sker ved løbende modregning af værdien af opsagte lejemål, der ikke er disponeret til anden side. Et eventuelt restbeløb vil blive finansieret af kassen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget udsatte sagen til ekstraordinært udvalgsmøde den 14. oktober 2020 kl. 17. Indstillingen foreligger til Økonomiudvalgets møde.