Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 2. december 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2020-450649                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Politiske pejlemærker - Status vedr. recovery og rehabilitering (O)

2.     Politiske pejlemærker - Status vedr. recovery og rehabilitering (O)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2020-455008                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status og udvikling på pejlemærket recovery og rehabilitering.
På Udvalgsmødet deltager:
Sara Gro Kastrup Petersen, Pædagogisk konsulent ACV
Natasha Bull Epstein, Afdelingsleder CSU-Slagelse
Birgitte Rubæk Sørensen, Specialkonsulent CPUS
Baggrund
Udvalget godkendte den 10. juni 2020 de reviderede pejlemærker, og der gives her en første status på udviklingen af pejlemærket recovery og rehabilitering.
Der er under pejlemærkegruppen recovery og rehabilitering nedsat 3 arbejdsgrupper/spor. Alle tre arbejdsgrupper arbejder ud fra en fælles målsætning om at komme endnu tættere på den praksis og dermed på de borgere, som er centrum for indsatsen. Ambitionen er, at de indsatser og initiativer, der igangsættes i de tre spor, skal have en mærkbar effekt i den levede praksis og hverdag – for hele CHP-området og for den enkelte borger.  
Status på Spor 1 (mødet med borgeren/kommunen) 
Alle virksomheder i CHP er repræsenteret i arbejdsgruppen – nogle med flere deltagere.
Arbejdsgruppens formål er at forbedre borgerens oplevelse af at blive hørt, og set og føle, at der er en sammenhæng i forløbet med kommunen. I den forbindelse har arbejdsgruppen fået bevilget 100.000 kr. til en prøvehandling, hvor medarbejdere fra Fokus står for at afprøve, om Åben Dialog kan være et brugbart redskab på tværs af forskellige målgrupper.
Det er et håb, at man på den baggrund kan udvikle en ”Slagelse-model”, hvor alle – uanset evner til at udtrykke sig og kognitive færdigheder – vil opleve, at de får den hjælp og støtte, de har behov for.
Prøvehandlingen afsluttes til forår/sommer 2021 med en evaluering og formidling af resultaterne. 
Status på Spor 2 (Fællesskaber/inddragelse af civilsamfund) 
Der er i foråret etableret en arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter fra ACV, CPUS, FOKUS, RCS og SPS. Center for Kultur og Fritid og Frivilligcenter Slagelse er også repræsenteret i arbejdsgruppen.
Arbejdsgruppens formål er bl.a. at øge vidensdeling på tværs af kommune og civilsamfund samt styrke samarbejdet og brobygningen gennem udvikling og understøttelse af initiativer til at fremme borgernes tilknytning til fællesskaber i fritids- og foreningslivet.
Arbejdsgruppen har en tæt kobling til (og deltagelse i) flere af de temagrupper, der blev nedsat i forlængelse af Frivilligcenter Slagelses Kick-off møde Flere ind i fællesskaber ultimo januar 2020. Disse temagrupper er nået frem til at skitsere mål og første planer i en række forandringsideer, og disse vil blive løftet ind i arbejdsgruppen med henblik på at sikre tilslutning, skabe synergi og undgå parallelindsatser.
Status spor 3 (kompetenceudvikling på tværs af CHP)
Der er i foråret etableret en arbejdsgruppe på tværs af virksomhederne under CHP. Denne arbejdsgruppe har udviklet og designet en tværfaglig uddannelsesplan for kompetenceudvikling i recovery-orienteret rehabilitering på tværs af CHP. Der er blevet givet tilslutning til uddannelsesplanen i såvel pejlemærkegruppen, som i lederforum. Uddannelsesplanen tager afsæt i den overordnede målsætning om at skabe størst mulig effekt i den levede praksis. Derfor er uddannelsesplanen udviklet og tilrettelagt med afsæt i - og med fokus på praksis.
Uddannelsesplanen rummer konkret 3 undervisningsgange:
1.    Den første undervisningsgang tager afsæt i tilgangen og grundbegreber indenfor recovery-orienteret rehabilitering, og afsluttes med en opgave, der peger ud i praksis, med fokus på at skærpe den fagprofessionelles blik for og italesættelse af den recoveryorienterede praksis, der allerede pågår, samt de eventuelle udfordringer, der ligger heri.
2.    Den anden undervisningsgang handler om inspiration og innovation. Med afsæt i international, national og kommunal inspiration, udarbejdes konkrete bud på udviklingen af en (endnu mere) recovery-orienteret praksis, og der indgås forpligtende aftale om omsætning i praksis.
3.    På den tredje undervisningsgang opsamles der på de mange initiativer, der har været afprøvet og omsat i praksis. De mange ideer og praksisnære bud på recovery-orienteret rehabilitering samles i et idekatalog (inspirationskatalog v. 2.0). Der afsluttes med en ny opgave ift. at omsætte ideer til konkret praksis. Denne proces gentages og fortsættes efter uddannelsens formelle afrunding ude lokalt i hver virksomhed.
Konsekvenser for andre udvalg
De redskaber og den uddannelseskapacitet som udvikles vil evt. kunne udbredes og overføres til kommunens øvrige forvaltningsområder. Socialstyrelsen har vist interesse for udviklingsarbejdet, og inviteret CHP til at holde oplæg for Styrelsen den 16. marts 2021 fra kl. 10-12 i Odense.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

3. Temamøde (B)

3.     Temamøde (B)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2020-456956                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget beslutter, om de vil fastholde et møde med deltagelse og inspiration fra Vejle Kommune, hvilket vil indebære at Udvalget har forespurgt Vejle, om de vil kunne deltage på et forlænget udvalgsmøde den 3. marts 2021. Og at mødet den 20. januar 2021 i stedet prioriteres til budgetprocessen for 2021.
Baggrund
Udvalget besluttede på Udvalgsmødet den 5. februar 2020 at afsætte tid til en studietur for Udvalget. Udvalget ønskede at hente inspiration uden for Slagelse Kommune hos en kommune med tilsvarende udfordringer, som Slagelse Kommune indenfor handicapområdet.
Valget faldt på Vejle Kommune, som dels er en stor sælgerkommune på handicapområdet, og dels har udviklet en ny strategi på området, som CHP kan hente inspiration i, i forhold til vores egen proces med fokus på tilpasning af fremtidens tilbud på det specialiserede område.
Studieturen til Vejle blev imidlertid aflyst og flyttet pga. Covid-situationen. Administrationen anbefaler fortsat, at Vejle medvirker med deres erfaringer. Vejle vil også fortsat gerne bidrage, men de kan ikke den 20. januar 2021. Administrationen har nu forespurgt Vejle, om de kan deltage på video til et forlænget udvalgsmøde den 3. marts 2021.
Det er foreløbigt aftalt, at deres Direktør vil give en strategisk indflyvning fra begyndelsen til deres nuværende strategi frem til 2025, hvorefter deres handicapchef og social- og psykiatrichef vil komme med et mere detaljeret oplæg om deres udviklings- og tilpasningsproces med mulighed for en efterfølgende drøftelse.
Input fra Vejle kan kobles sammen med en drøftelse i Udvalget af den igangværende analyse af fremtidens tilbud i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
1)    USB fastholder temamødet den 20. januar 2021 med særlig fokus på budgetprocessen for 2021.
2)    USB afholder et forlænget udvalgsmøde den 3. marts 2021 med deltagelse af Vejle kommune på video. 
Vurdering
Administrationen anbefaler ovenstående handlemuligheder samt, at det årlige dialogmøde med råd, foreninger og brugerorganisationer planlægges med et afholdelsestidspunkt efter temamødet. 
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter, om de fastholder temamødet med budgetprocessen som tema den 20. januar 2021 og et forlænget udvalgsmøde med deltagelse af Vejle den 3. marts 2021.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Udvalgets mødekalender 2021 (B)

4.     Udvalgets mødekalender 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-156900             Dok.nr.: 330-2020-458545                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om Udvalgsmøde planlagt til afholdelse den 1. september 2021 skal afvikles sidste uge af august 2021 - den 25. august 2021.
Endvidere orienteres Udvalget om datoer for Udvalgsmøder første halvår af 2021.
Baggrund
Byrådet vedtog på deres møde den 26. oktober 2021 oktober mødekalenderen for 2021. Desværre er der sket en fejl i planlægningen således, at der ikke er 3 uger mellem 1. og 2. behandling af budget 2022-2025. Der kommer derfor en ny sag på Byrådets møde den 14. december 2020. Det får den konsekvens, at Udvalgsmøderne for september bliver lagt i sidste uge af august 2021. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har planlagt temamøde den 11. august 2021 og Udvalgsmøde den 1. september 2021, hvilket får den konsekvens, at septembermødet foreslås flyttet til den 25. august 2021. 
Datoer for Udvalgets møder første halvår af 2021:
·         20. januar Temamøde
·         3. februar
·         3. marts
·         7.april
·         5.maj
·         2. juni
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget godkender, at Udvalgets septembermøde 2021 flyttes fra den 1. september 2021 til den 25. august 2021, og tager orienteringen om første halvårs mødekalender til orientering.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Delanlægsregnskab Overdrage Vejanlæg/ grønne område Grundejerf. Rosenkildeparken (B)

5.     Delanlægsregnskab Overdrage Vejanlæg/ grønne område Grundejerf. Rosenkildeparken (B)

Sagsnr.: 330-2020-152942             Dok.nr.: 330-2020-441896                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Fagvalget skal godkende delanlægsregnskabet for anlæg 143 ”Overdrage Vejanlæg / grønne områder til grundejerforening Rosenkildeparken”.
Baggrund
Der aflægges delanlægsregnskab for anlæg 143 overdrage vejanlæg / grønt område til grundejerforening Rosenkildeparken.
Anlægget er en udløber af anlæg til opførelse af boliger i Rosenkildeparken tilbage i starten af 2010érne. Vejanlægget og de grønne områder er ikke blevet overdraget til Grundejerforeningen da kloaknettet ikke er tidssvarende - det kræver udbedringer for ca. 40 mio. kr. Anlægget er således aldrig blevet afsluttet, hvilket er årsagen til at der nu aflægges delanlægsregnskab.
For anlægsprojekter, der løber over længere tid, skal der aflægges delanlægsregnskab. Da anlægsregnskabet er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges delanlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse.
Anlægsbevillingen på 1,195 mio. kr. er givet til overdragelse af veje og grønne områder til ejerforeningen Rosenkildeparken, herunder udmatrikulering af fællesarealer, udbedringer af veje og stier herunder belægninger samt udarbejdelse af tilstandsrapport på kloaknettet.
I 2012 blev der frigivet 0,25 mio. kr. til forarbejder samt udarbejdelse af tilstandsrapport på kloaknettet.
I 2013 blev resten af anlægsbevillingen på 0,945 frigivet til udbedringer af veje og stier samt en færdiggørelse af tilstandsrapporten af kloaknettet.
Resultatet af undersøgelsen er, at for at genoprette kloaknettet skal der bruges ca. 40 mio. kr. (2015 priser). Et sådant anlægsforslag har været stillet flere gange, men det er endnu ikke bevilliget.
Delanlægsregnskabet indeholder forbrug i perioden på 0,919 mio. kr., hvilket giver et underskud i 2020 på 6.000 kr. Dette merforbrug indstilles finansieret af det resterende anlægsbudget i 2023 (det resterende anlægsbudget blev i 2019 overført til 2023) .
Samlet for anlæg 143 over årene er der et mindreforbrug på 0,276 mio. kr. Der er i budget 2023 et anlægsbudget på 0,281 mio. kr.
Se bilag A.
Der aflægges delanlægsregnskab på nedenstående anlægsprojekt.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbudget
Forbrug
Afvigelse
A.
143
Vejanlæg / grønt område Rosenkildeparken
1.195
919
276
Beløb i 1.000 kr.
Se bilag A for delanlægsregnskab.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at anlægsregnskaber, hvor bruttoudgifterne er under 2 mio. kr., skal fremlægges til godkendelse i fagudvalget.
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at anlægsrammer ikke må afviges uden godkendelse i Byrådet, idet bevillingskompetencen er byrådets.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende delanlægsregnskabet på baggrund af fremlagte grundlag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at fagudvalget godkender delanlægsregnskabet.
Administrationen anbefaler yderligere, at fagudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der fremrykkes 6.000 kr. af anlægsbudget fra 2023 til 2020 til finansiering af underskud i 2020.
Flyt af anlægsbudget fra 2023 til 2020 indgår i samlesag til Økonomiudvalget til Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Pkt. A.
Anlæg 143: Overdragelse af vejanlæg / grønne områder til ejerforening Rosenkildeparken
 
 
 
USB 4.1
 
 
6
 
 
 
 
-6
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Fagudvalget godkender delanlægsregnskabet
2.    at Fagudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der på anlæg 143 fremrykkes 6.000 kr. af anlægsbudgettet fra 2023 til 2020 til finansiering af merforbruget på 6.000 kr. i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-2023 - Styringsark (D)

6.     Opfølgning på Budgetaftalen 2020-2023 - Styringsark (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-444794                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober 2019 budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Myndighed har realiseret besparelser på samlet set 14 mio. kr. ud af de 18,5 mio. kr., som Myndighed skulle finde besparelser på jf. Budgetaftalen 2020.
Status:
·         Rammevilkår for egne tilbud er fuldt implementeret med en samlet besparelse på 4,5 mio. kr.
·         Henvisningskulturen er fuldt implementeret med en effekt på ca. 3 mio. kr.
·         Forhandlingskonsulentens arbejde vurderes for hele 2020 at have en effekt på ca. 2,5 mio. kr. Derudover vurderes rådgivernes arbejde med fokus på sammenhængen mellem effekt og pris at have givet en besparelse på ca. 4 mio. kr. – altså en samlet besparelse på ca. 6,5 mio. kr.
Forhandlingskonsulentens arbejde og den opnåede effekt har været forstyrret af Covid-19 krisen, idet forhandlingsarbejdet ikke har kunnet foldes ud i samme omfang som det var planlagt.
Det aflyste forhandlingsmøde (foråret 2020) med de private leverandører blev afholdt den 23. oktober 2020. Frem til udgangen af 2020 samt primo 2021 vil der blive afholdt individuelle møder med leverandørerne med udgangspunkt i, hvordan vi kan anvende ressourcerne på en mere effektiv måde - det kan fx være anvendelse af Rammer, forhandling af takster, reduktion af indsatsen i konkrete sager m.m. Resultatet af forhandlingerne vil blive fremlagt for Udvalget primo 2021.
Med udgangspunkt i budgetopfølgning 4 forventede Myndighed et merforbrug på ca. 6 mio. kr. – merforbruget er på Byrådsmødet i nov. 2020 blevet bevilliget, og Myndighed forventer således et budget i balance for 2020.
Derudover forventes der et merforbrug på Specialcenter Slagelse som overføres til 2021 – der vil blive forelagt en revideret handleplan på Udvalgets Temamøde i januar 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarket for Udvalgets punkter i budgetaftale 2020-2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøftede styringsarket. V og O tog orienteringen til orientering, da de ikke er en del af budgetforliget.

7. Presse (O)

7.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2020-450656                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

8. Næste møde (O)

8.     Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2020-450667                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         20. januar 2021
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

9. Orientering (O)

9.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2020-450689                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Nordlunden
Slagelse Boligselskab har den 13. november 2020 afsluttet forhandlinger og skrevet kontrakter på byggeriet af Nordlunden med følgende entreprenører: Georg Berg A/S og Karise Anlæg og Byg A/S. I forbindelse med de afsluttende forhandlinger er indflytningsdatoen blevet fastsat til tidligst den 1. juni 2021 – alternativt bliver det den 1. juli 2021. Slagelse Boligselskab foreslår, at der bliver afholdt 1. spadestik medio december 2020 for en mindre deltagerkreds grundet COVID-19 situationen.
Status vedrørende Hotel Drop in i Korsør
På baggrund af presseomtale i Sjællandske, TV2 Øst og på Facebook, blev Udvalget orienteret i en mail af den 15. november 2020 af Forstander Karen-Marie Heltoft Forsorgscenter Toften omkring situationen samt Forsorgscenter Toftens ageren på det lukkede Hotel Drop In i Korsør.
De opsøgende medarbejdere foretager løbende tjek på stedet- og oplyser, at der ikke er tegn på aktivitet. Hotellet er tomt og lukket helt af.
Påtænkt anvendelse af Havnegade 13 i Korsør
Administrationen er i møde den 12. oktober 2020 blevet orienteret om planerne med Havnegade 13 af den nye ejer af ejendommen. Herudover har der været en del presseomtale af ejernes planer om anvendelse af bygningen.
Plan om krisecenter
Ejer har planer om at oprette et krisecenter for voldsramte kvinder og medfølgende børn. Det er tilsynet, der godkender oprettelsen af et krisecenter ud fra bl.a. beskrivelse af formål, indhold kvalitet, budget og de fysiske rammer. Bygningen er under istandsættelse, og er endnu ikke godkendt til ibrugtagen. Ejer har endnu ikke indsendt ansøgning til socialtilsynet om godkendelse.
Kommunen har ingen indflydelse på socialtilsynets godkendelse af et krisecenter i Korsør. Ligesom det ikke er kommunen, der henviser til pladser på krisecentre. Optagelse sker af det enkelte krisecenter via selvhenvendelse.
Krisecentre drives efter Servicelovens § 109. Serviceudgifter til ophold på krisecentre henhører under Social- og Beskæftigelsesudvalgets kompetenceområde.
Plan om Cafe/varmestue
Cafeen er målrettet kriseramte kvinder, og tænkes åbent dagligt ml. kl. 10-14. Bygningen er endnu ikke godkendt til formålet. Indtil videre drives Cafeen af frivillige, primært udsatte borgere. Ejer har tilkendegivet, at hun vil ansøge kommunen om tilskud til ansættelse af faste medarbejdere i Cafeen. En ansøgning vil forudsætte politisk behandling i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, hvilket ejer er orienteret om.
Ejer er desuden orienteret om, at kommunen kan bistå med råd og vejledning ved individuelle borgerhenvendelser.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.
10. Lukket: Ny samarbejdsaftale vedr. varmestuer med Kirkens Korshær (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2020-450682                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. december 2020:
Fraværende: 
Godkendt.