Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 3. februar 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238                 Dok.nr.: 330-2021-22134            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Godkendt.

2. Etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgshjemmet Toften(O)

2.     Etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgshjemmet Toften(O)

Sagsnr.: 330-2021-6902                   Dok.nr.: 330-2021-27911            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget får besøg fra KFUMs Sociale Arbejde, som vil give en orientering om organisationen og deres indsatser samt erfaringer med skæve boliger i relation til sagen omkring skæve boliger ved Toften.
På mødet deltager fra KFUMs Sociale Arbejde Generalsekretær Morten Skov Mogensen samt Administrationschef Erik Clemensen, som er ansvarlig for deres ejendomme og byggerier. Fra Forsorgscenter Toften deltager Karen-Marie Heltoft.
Baggrund
I budgetaftalen for 2021-2024 indgår etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgshjemmet Toften.
Udvalget er ansvarlig for anlægsprojektet, og skal undersøge, hvem der kan søges at indgå et samarbejde med omkring etablering og drift af de skæve boliger.
Både Slagelse Kommune selv, boligorganisationer, selvejende institutioner, privatpersoner, private organisationer, selskaber, fonde og foreninger kan ansøge om tilskud til at etablere skæve boliger.
Boligerne skal senest samtidig med færdiggørelsen af byggeriet, overdrages til en afdeling af en almen boligorganisation, en almen selvejende institution eller en kommune.
Boligerne drives efter almen lejelovens bestemmelser.
Da Slagelse Kommune i forvejen har driftsoverenskomst med KFUMs Sociale Arbejde omkring driften af Forsorgshjemmet Toften samt støtte til borgere i eksisterende skæve boliger, så har udvalget har ønsket, at KFUMs Sociale Arbejde inviteres til at give en orientering om deres værdigrundlag, typer af indsatser omkring socialt udsatte på tværs af landet samt specifikke erfaringer med at etablere og drive skæve boliger.
Til generel orientering om organisationen er her link til information om formål, vedtægter og årsrapport på KFUMs Sociale Arbejdes hjemmeside: https://www.kfumsoc.dk/om-os/formaal
Retligt grundlag
·       Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
·       Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Til efterretning.
Udvalget besluttede at anmode administrationen om at arbejde videre med KFUM om et nærmere forslag om skæve boliger på Holbækvej 10. Herudover ønsker USB hurtigst muligt igangsættelse af udarbejdelse af lokalplan.
3. Lukket: Varmestue i Korsør (D)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

4. Budgetopfølgning 1 for 2021 - USB (B)

4.     Budgetopfølgning 1 for 2021 - USB (B)

Sagsnr.: 330-2021-3601                   Dok.nr.: 330-2021-13237            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder, medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2020, som også har effekt i 2021.
      Forventet realisering af anlægsbudget.
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2021, forelægges ligeledes.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forventes som udgangspunkt i 2021 at være i balance. Der er dog nogle opmærksomhedspunkter særligt vedr. Specialcenter Slagelse:
·       For Myndighed i Handicap og Psykiatri er der fortsat en vis usikkerhed med indtægtsgrundlaget i forhold til ”særligt dyre enkeltsager” (SDE), som følge af de ændrede refusionssatser i 2021 og det vedtagede indtægtsbudget.
·       Specialcenter Slagelse kommer ud af regnskab 2020 med et forventet merforbrug på ca. 14,3 mio. kr. På Temamødet i januar 2021 er der nærmere redegjort for, hvilke muligheder SPS har for at komme i balance – notat vedr. de økonomiske udfordringer i SPS indgår som bilag 1.
Reglerne i takstbekendtgørelsen siger, at den del af et evt. underskud der overstiger 5% skal indregnes i beregningsgrundlaget 2 år efter det år underskuddet vedrører. Det vil sige, at en del af merforbruget fra 2020 skal indregnes i taksterne i 2022. SPS skal således ikke hente hele merforbruget hjem på driften i 2021.
Takststigningerne vil påvirke Handicap og Psykiatri Myndigheds samt øvrige køberkommuners udgifter i 2022.
·       Forventet overførsel til indregning i 2022 taksterne: ca. 9,4 mio. kr.
·       Forventet overførsel til budget 2021: ca. 4,9 mio. kr.

Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 1 for 2021 samt bilag 1 godkendes, og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Udvalget godkender de foreløbige forslag jf. vedhæftede link til effektivisering af driften på SPS for 2021.
https://web.firstagenda.com/committees/190374/agenda/2105284/item/19396108/document/44077769#/
Samlet skal forslagene bringe balance i økonomien for de omhandlede tilbud samt afvikling af det akkumulerede underskud i 2021 og 2022.
En del af det akkumulerede underskud ca. 9.4 mio. kr. finansieres via taksterne for 2022 efter gældende regler. Det endelige tal beror på regnskab 2020 som indgår i kommende budgetopfølgning 2.
Udvalget godkender tillige, at der kan arbejdes videre med oplæg til strukturelle og organisatoriske tilpasninger på SPS. Dette skal ske i sammenhæng med det igangsatte arbejde om Fremtidens tilbud | Slagelse som sælgerkommune. Disse forslag supplerer eller kan træde i stedet for driftsbesparelser.
På udvalgets møde den 3. marts 2021 fremlægges forslag til en detaljeret handleplan 2021-2022 for driften af SPS samt 1. udkast til strukturelle ændringer.
For de enkelte forslag skal angives de specifikke handlinger og målsætninger for realisering af de økonomiske effekter i 2021 og 2022, således dette kan indgå i udvalgets budgetproces 2022 - 2025.
I handleplanerne skal indgå oplæg til, hvordan der politisk og administrativt følges tæt op på planen herunder hvilke økonomiske målepunkter, der indgår i den kommende månedsvis opfølgning overfor udvalget i indeværende byrådsperiode til 31. december 2021.
Udvalget lægger vægt på, at der arbejdes med synlig ledelse, trivsel og uddannelse på det sundhedsfaglige og socialpædagogiske felt for bl.a. at nedbringe fravær og øge arbejdsglæden.
Desuden at der arbejdes yderligere for takstforhøjelser, hvis borgernes støttebehov stiger gennem årene. Målsætningen er således, at der fra 2021 arbejdes med 0 budgetter på de enkelte tilbud.
(V) ønsker tilføjet, at Budgetopfølgning 1 for 2021 samt bilag 1 videresendes til efterretning for Økonomiudvalget og Byrådet.

5. USB´s Budget 2021 (D)

5.     USB´s Budget 2021 (D)

Sagsnr.: 330-2020-28778                 Dok.nr.: 330-2021-15466            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
USB skal drøfte Udvalgets budget for 2021, herunder konkrete tiltag fra budgetaftalen samt fastsætte fokusmål for arbejdet i 2021.
Baggrund
Byrådet vedtog budget 2021 med tilhørende budgetaftale den 5. oktober 2020. Budgettet er udmøntet på Udvalgets område, og de relevante elementer i budgetaftalen skal ligeledes udmøntes i konkrete projekter og handlinger.
Til budget 2021 skal fagudvalgene relatere sig til de fire tværgående indsatser og give input til, hvordan fagudvalgets områder kan bidrage til den positive udvikling af disse:
  • Sundhedsområdet
  • Uddannelsesområdet
  • Mestring af eget liv
  • Beskæftigelsesområdet
For Udvalgets egne områder skal der fastlægges fokusmål for 2021, og det skal aftales, hvordan der følges op på målene.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 36-42 omkring kommuners økonomiforvaltning, samt budgetaftale for 2021-2024.  
Handlemuligheder
Udmøntningen af Udvalgets budget følger de fordelingsprincipper, der har været beskrevet i budgetgrundlaget og har fulgt udviklingen i budgetrammen i løbet af processen for vedtagelsen af budget 2021-2024. Budgetgrundlaget vedlægges som bilag 1.
Fra budgetaftalen er følgende temaer og projekter de mest centrale for USB:
Strukturelle udfordringer:
·       Punkt 7: Ungeenhed: Der er pt. en administrativ drøftelse af hvilken snitflade Handicap og Psykiatri har til Ungeenheden – enheden er politisk forankret under Børne- og Ungeudvalget.
·       Punkt 8: Kan/Skal opgaver: Alle udvalg skal afdække lovpligtige og ikke-lovpligtige udgifter med henblik på at synliggøre mulighederne for politiske omprioriteringer – opgaven indgår i budgetprocessen for 2022-25.  
·       Punkt 10: Mestringshus: Formålet er at etablere et tilbud og træningsbane for unge på kanten, så udsatte borgere udvikler kompetencerne til at mestre eget liv. En væsentlig målgruppe er unge i alderen 16 - 25 år, der befinder sig på kanten af specialområdet og i overgangen til voksenlivet. Der har været indledende drøftelser på Temamødet i januar 2021.
Anlægsinvesteringer:
·       Punkt 14: Skæve boliger: Bevilling af Skæve boliger, Holbækvej. Bevillingen er drøftet på Temamødet i januar.
·       Ændringsforslag punkt 5: Tilgængelighedspulje: Bevilling af Tilgængelighedspulje på 2 mio. kr. i 2021 (Handicaprådet).
Hele budgetaftalen er vedlagt som bilag 2.
Der skal for alle fagudvalg defineres 5-7 fokusmål for Udvalgets budget. Ved at fastlægge mål for 2021 for Udvalgets område, får Udvalget mulighed for at drøfte og fastlægge, hvilke temaer og indikatorer, der skal fokus på i budgetåret. Målopfyldelse skal ske inden for Udvalgets ramme. Opfølgning på målene indarbejdes i budgetopfølgning, og der gives løbende status på udviklingen til fagudvalget.
Administrationen foreslår, at pejlemærkerne fortsat fastholdes som fokusmål for Udvalget i 2021 – seneste revision af Pejlemærkerne fra juni 2020 er vedhæftet som bilag:
·       Recovery og Rehabilitering.
·       Udsathed og Hjemløshed.
·       Rusmiddelområdet.
·       Mental Sundhed.
·       Slagelse som Sælgerkommune.
Vurdering
Administrationen anbefaler en drøftelse af Udvalgets budget 2021, hvor der både gennemgås temaer og projekter fra budgetaftalen, og hvor udvalget fastsætter fokusmål, der er med til at understøtte fremdriften i arbejdet med særlige temaer og indsatser i budget 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter budget 2021 og relevante punkter fra budgetaftalen for budget 2021.
2.    at Udvalget drøfter og fastlægger 5-7 fokusmål for udvalgets område for budgetåret 2021.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Udvalget fulgte indstillingen.

6. Budgetproces 2022-2025 - USB (B)

6.     Budgetproces 2022-2025 - USB (B)

Sagsnr.: 330-2021-3568                   Dok.nr.: 330-2021-17437            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte processen for Udvalgets behandling af forslag til budget 2022-2025.
Baggrund
Byrådet har den 14. december 2020 vedtaget tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af budget 2022-25. Det er i den forbindelse besluttet at fagudvalgene i løbet af foråret 2021 skal drøfte udvalgets budget, herunder:
ü  Status på området og på budgetaftalen for 2021
ü  De underliggende budgetforudsætninger
ü  Udvalgets bidrag til arbejdet med de tværgående indsatser
ü  Udvalgets handlemuligheder i forhold til kan/skal opgaver på området
ü  Eventuelle forslag til omprioriteringer samt status på områdets investeringsplan, forslag til omprioriteringer og nye anlæg.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning, samt vedtaget politiks budgetproces for budget 2022-2025. 
Handlemuligheder
Forvaltningen foreslår, at der i løbet af foråret gennemføres følgende proces:
·       Marts - kan/skal og mulige omprioriteringer inden for rammen, samt status på udviklingen i budgetforudsætningerne siden vedtagelsen af budget 2021.
·       April og maj – dialogmøder med relevante interessenter og evt. fællesmøder med andre udvalg. Drøftelse af regnskab 2020, budgetopfølgning 2 og betydning for budgetforslag samt forslag til omprioriteringer og nye anlæg.
·       Maj – samlet budgetforslag for området.
Udvalget kan foreslå konkrete temaer der ønskes drøftet, ligesom der kan ændres i, hvornår de enkelte elementer drøftes.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at USB beslutter udvalgets proces for budget 2022-25.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Godkendt. Med anbefaling om, at samlet budgetforslag for området fremsættes på Udvalgets juni møde af hensyn til processen.

7. Forebyggelse af misbrug blandt unge - Implementering af anbefalinger (O)

7.     Forebyggelse af misbrug blandt unge - Implementering af anbefalinger (O)

Sagsnr.: 330-2019-52609                 Dok.nr.: 330-2021-12803            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Børne- og Ungeudvalget. 
Beslutningstema
Udvalget orienteres om den kommende proces med at få kvalificeret, koordineret og implementeret de 6 anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge.
Baggrund
I maj 2019 besluttede Byrådet at nedsætte et § 17. stk. 4 udvalg, hvis opgave var at komme med anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge. Opgaveudvalgets arbejde resulterede i 6 konkrete anbefalinger, som i oktober 2020, blev godkendt i Byrådet.
Byrådet ønskede samtidig, at anbefalingerne blev sendt til relevante fagudvalg med henblik på, at der arbejdes videre med anbefalingerne med relevante, lokale fagfolk og aktører. Formålet er at få kvalificeret, prioriteret og koordineret anbefalingerne med øvrige indsatser på området.
Organisering af indsatsen i en samlet ungeenhed
Jf. budgetaftalen 2021-2024 pkt. 7, skal indsatsen med at forebygge misbrug blandt unge forankres i en samlet ungeenhed med reference til Børne- og Ungeudvalget.
Børne- og Ungeudvalget blev på deres møde d. 11. januar 2021 præsenteret for rammerne for organisering af en samlet ungeenhed. Udvalget godkendte oplægget og pointerede, at Ungeenheden har ansvaret for implementering og afrapportering af anbefalingerne fra §17, stk. 4-udvalget, men at de samtidig har en forventning om, at arbejdet går i gang allerede inden etablering af Ungeenheden.
Kvalificering, prioritering og koordinering af indsatsen
For at sikre kvalificering, prioritering og koordinering af anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge er Folkesundhed i gang med at etablere meningsgivende arbejdsfællesskaber omkring de 6 anbefalinger. Der nedsættes således ét arbejdsfællesskab per anbefaling bestående af relevante interne og eksterne aktører, heriblandt også borgere, hvor det giver mening.
Der er på nuværende tidspunkt inviteret aktører med fra dagtilbuds- og skoleområdet, Sundhedstjenesten, SSP, Handicap og Psykiatri, Jobcentret, Uddannelse og HR, Kultur og Fritid, ungdomsuddannelserne, Frivilligcenter Slagelse m.fl. Nogle aktører vil være repræsenteret i flere arbejdsfællesskaber.
Tidsplan
Der tages forbehold for, at corona-situationen kan påvirke nedenstående tidsplan, hvormed det kan blive nødvendigt at skubbe nogle af de forventede milepæle.
Januar 2021
Folkesundhed tournéer virtuelt rundt i organisationen og relevante eksterne samarbejdsfora med en kort præsentation af de 6 anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge. Formålet med touren er at udbrede kendskabet til anbefalingerne samt at kortlægge, hvilke konkrete aktører de forskellige arbejdsfællesskaber skal/bør bestå af.
Februar 2021
De 6 arbejdsfællesskaber nedsættes senest medio februar 2021, og hvert arbejdsfællesskab indkaldes til et virtuelt præsentations- og arbejdsmøde ultimo februar/primo marts 2021. På det første møde skal aktørerne udarbejde en tidsplan for implementering af den konkrete anbefaling.
Marts 2021 – August 2021
Arbejdsfællesskaberne kvalificerer anbefalingerne og koordinerer implementeringen af de konkrete indsatser med allerede-eksisterende tilbud. Arbejdsfællesskaberne forelægger fagudvalgene en orientering på de konkrete indsatser og den videre implementering på udvalgenes juni-møder.
August 2021
Det forventes, at anbefalingerne udmøntes i konkrete indsatser med opstart senest august 2021.
September 2021 – December 2021
Arbejdsfællesskaberne vil løbende tilpasse og udvikle indsatserne på baggrund af de tilbagemeldinger, de får fra de involverede aktører og borgere.
December 2021
Byrådet orienteres om en samlet status på implementering af de 6 anbefalinger, samt hvordan de 6 indsatser foreløbigt er blevet taget imod.
Januar 2022 – December 2024
Løbende udvikling og evaluering af indsatserne.
Retligt grundlag
Budgetaftalen 2021-2024 pkt. 7.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den foreslåede organisering og tidsplan tilgodeser muligheden for at skabe en succesfuld implementering af §17 stk. 4-udvalgets anbefalinger.
Arbejdsfællesskaberne skaber mulighed for at inkludere alle relevante interne og eksterne aktører på tværs i kommunen med interesse i det stofforebyggende arbejde, således at der skabes engagement og faglig kompetence ift. den forestående implementering.
Tidsplanen tilgodeser rum til at skabe ejerskab og medindflydelse iht. anbefalingernes konkrete udmøntning inden den egentlige planlægning, koordinering og igangsættelse af de forskellige indsatser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forebyggelses- og Seniorudvalget øremærkede i august 2020, 590.000 kr. fra Forebyggelsespuljen til implementering af opgaveudvalgets anbefalinger. Midlerne blev tildelt for en ét-årig periode og er søgt overført til brug i 2021.
I det vedtagne ændringsforslag VII i Budgetaftalen 2021-2024 er det besluttet at afsætte 500.000 kr. i overslagsårene dvs. år 2022, 2023 og 2024 til udvikling og implementering af anbefalingerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Drift af de 6 indsatser til forebyggelse af misbrug blandt unge kan på sigt kræve prioritering i de kommende budgetter.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre, Skolechefen, og Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen omkring implementeringen af de 6 anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
Udvalget foreslog, at præsentationen af anbefalingerne sker i et samarbejde mellem den administrative tovholder og medlemmer af opgaveudvalget.
Udvalget bemærkede: "Vi ser frem til, at arbejdet med de seks anbefalinger nu går i gang. Opmærksomheden henledes på, at opgaveudvalget har gjort sig meget umage med arbejdet og har brugt meget tid på udarbejdelsen af anbefalinger. Det er derfor vigtigt, at opgaveudvalget kan kende anbefalingerne, når de er blevet udmøntet, og at der derfor ikke ændres i opgaveudvalgets forslag til udmøntning."
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Til efterretning.

8. Orientering om Socialt Frikort (O)

8.     Orientering om Socialt Frikort (O)

Sagsnr.: 330-2021-6392                   Dok.nr.: 330-2021-25355            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
Folketinget vedtog en lov om forsøgsordning med socialt frikort for perioden 1. januar 2019- udgangen af 2020. Som en del af finansloven for 2021 har Folketinget besluttet, at forlænge forsøgsordningen yderligere to år, til udgangen af 2022. Ordningen er forlænget uden ændringer.
Formålet med forsøgsordningen er, at borgere med særlige sociale problemer i forsøgsperioden har ret til, at modtage et socialt frikort. Frikortet skal give udsatte borgere mulighed for, at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og u-støttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v. uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige ydelser.
Hensigten er, at det sociale frikort skal give de mest udsatte borgere i samfundet bedre mulighed for at deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen. Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for det sociale frikort er personer med særlige sociale problemer, herunder psykiske vanskeligheder, misbrug og hjemløshed, der er i målgruppen for støtte efter afsnit V i lov om social service. Det er en forudsætning, at personerne i målgruppen skal være langt fra beskæftigelse og uddannelse således, at man hverken har været under uddannelse eller har haft arbejdsindkomst på over 10.000 kr. inden for de seneste 12 måneder.
Det er kommunerne der visiterer borgerne til ordningen med det sociale frikort og virksomhederne der skal indberette borgernes aktivitet når de har ansat en frijobber.
Loven administreres af kommunerne via en fælleskommunal it-løsning. It-løsningen anvendes både af borgerne, virksomhederne og kommunen.
Praksis i Slagelse 2019-2020
I Slagelse Kommune blev det efter en dialog mellem myndighedslederne i Center for Handicap og Psykiatri, Jobcentret og Afd. Rådgivning og Udbetaling administrativt besluttet, at visitation af borgere til det sociale frikort skulle varetages af myndighed i Center for Handicap og Psykiatri da centret i forvejen varetager visitation til målgruppen efter servicelovens afsnit V. Det blev desuden besluttet, at borgeren selv skulle være jobsøgende uden støtte fra kommunen. Der har således ikke været afsat kommunale ressourcer til en målrettet implementering af det sociale frikort ud over formidling til borgere og virksomheder via kommunens hjemmeside og postkort om det sociale frikort målrettet borgere og virksomheder.
Antal af sociale frikort i forsøgsperioden 2019-2020
Slagelse Kommune:
·       46 personer har ansøgt om socialt frikort.
·       32 personer har fået tildelt et socialt frikort.
·        7 frijobbere har fået job fordelt på 15 ansættelser.
På landsplan:
·       2673 personer har fået tildelt et socialt frikort.
·       906 har fået ansættelser.
De ansøgere der har fået afslag på et socialt frikort har enten ikke været indenfor målgruppen eller har tjent mere end 10.000 kr. oveni forsørgelsesydelsen indenfor de seneste 12 måneder fra ansøgningstidspunktet.
Retligt grundlag
Lov om forsøg med socialt frikort. Lov om social service afsnit V, Lov om aktiv socialpolitik § 11.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede administrationen om yderligere oplysninger.
Vurdering
Forsøgsordningen med socialt frikort er forlænget yderligere 2 år (udgang af 2022), hvorefter Folketinget skal beslutte om ordningen skal permanentgøres. Det er den foreløbige erfaring, at det sociale frikort i sig selv ikke nødvendigvis får frijobberne i u-støttet beskæftigelse. Dette fordrer en mere håndholdt indsats samt målrettet oplysning over for virksomheder og offentlige myndigheder om jobmuligheder til frijobbere samt mulighed for, at styrke virksomhedens CSR- profil. Både landstallene og Slagelse tallene viser, at der skal en prioriteret indsats til, hvis det ønskes kommunen skal understøtte frijobbernes jobmuligheder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Social- og Beskæftigelsesudvalget er orienteret om status på det sociale frikort i sit møde i januar 2021.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Til efterretning.
9. Lukket: Eventuelle punkter fra det ekstraordinære Udvalgsmøde den 27. januar 2021 (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

10. Presse (O)

10.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                   Dok.nr.: 330-2021-22153            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Til efterretning.

11. Næste møde (O)

11.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                   Dok.nr.: 330-2021-22180            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·       3. marts 2021
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Til efterretning.

12. Orientering (O)

12.   Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                   Dok.nr.: 330-2021-22163            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Status på byggeri på Sverigesvej
Forsvaret standsede planlægningen af projektet, da de vurderede, at placeringen er for tæt på Antvorskov Kaserne. Området ligger inden for den såkaldte støjkonsekvenszone, hvor Forsvaret har en særlig indsigelsesret.
Slagelse Kommune søgte i maj 2020 Erhvervsministeren om en dispensation fra dette veto.
Erhvervsministeren har delegeret kompetence til forhandlinger til Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen har gennem efteråret og vinteren forhandlet med hhv. Forsvarets Ejendomsstyrelse og Slagelse Kommune for at finde en løsning.
Erhvervsstyrelsen oplyser, at de forventer en afgørelse i indeværende kvartal. Slagelse Kommune er endnu ikke bekendt med afgørelsens indhold og vil – sammen med Slagelse Boligselskab – først tage stilling til næste skridt i sagen, når vi kender konsekvensen af afgørelsen. Det kan f.eks. være, at boligselskabet bliver bedt om at revurdere antallet af boliger eller ændre placeringen af bestemte boligtyper. Der er dog en fælles forventning om, at der fortsat vil kunne etableres et almenboligbyggeri på Sverigesvej.
Lovændring
Den 17. december 2020 blev der vedtaget en lovændring, som bevirker, at der nu er refusion på udgiften til botilbudsborgerens førtidspension fra den anbringende kommune – også når førtidspensionen er tilkendt af opholdskommunen.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. februar 2021:
Fraværende: 
Til efterretning.
Der ønskes en status på anvendelse af medborgerpolitikken på tværs af kommunen på Udvalgets møde i april.
13. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.