Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 6. oktober 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2021-59508                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal godkende dagsordenen.

Indstilling

 Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender dagsordenen.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Jørgen Andersen (A)

Godkendt.

2. Initiativsag - Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

2.     Initiativsag - Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

Sagsnr.: 330-2020-156900             Dok.nr.: 330-2021-355664                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Christopher Trung(Venstre), har den 27. september 2021 via sin initiativret ønsket forvaltningens vurdering af konsekvenserne for USB med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Sagens indhold

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Lov om kommunens styrelse § 11, stk. 3

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Christopher Trung (Venstre) indstiller,

1.    At forvaltningen vurderer konsekvenserne for USB med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Jørgen Andersen (A)

Sagen taget af dagsorden efter anmodning fra Jørn-Ole Didriksen (V).

3. Det vedtagne Budget 2022-2025 - konsekvenser for USB (D)

3.     Det vedtagne Budget 2022-2025 - konsekvenser for USB (D)

Sagsnr.: 330-2020-156900             Dok.nr.: 330-2021-354250                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal drøfte Budgettet, der er vedtaget i Byrådet den 4. oktober 2021.

Sagens indhold

Budgettet er forelagt til Byrådets godkendelse den 4. oktober 2021.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal drøfte de besluttede budgetpunkters konsekvenser inden for Udvalgets område. Budgetmaterialer kan tilgås på link: https://www.slagelse.dk/kommunen/oekonomi-og-statistik/budget/budget-2022

Retligt grundlag

Af Styrelseslovens § 37 og 38 fremgår det blandt andet, at Økonomiudvalgets forslag til budget for det kommende år samt budgetoverslagsårene skal behandles 2 gange i Byrådet.  Fristen for endelig godkendelse af budget er den 15. oktober 2021.

Forretningsorden for Slagelse Byråd fastlægger i § 11 regler for fremsættelse og behandling af ændringsforslag og underændringsforslag for sager, der undergives 2 behandlinger

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan drøfte det endelige Budget i forhold til konsekvenser for udvalgets område. 

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen Bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter det vedtagne Budget 2022-2025 i forhold til konsekvenser for udvalgets område.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Udvalget drøftede sagen.

Steen Olsen (UFP) og Jørn-Ole Didriksen (V) bad om at få nedenstående spørgsmål belyst:

På baggrund af 2. behandling af budget 2022 – 2025 samt USB udvalgets drøftelser den 6. oktober 2021 af punkt 3 �Det vedtagne Budget 2022-2025� - indstiller Steen Olsen:

At administration under udvalgets virke og ansvarsområde kort konsekvensbeskriver i hovedtræk de forventede tids og handlingsplaner der skal til for, at kunne holde sig inden for det vedtagende budget allerede i 2022 men navnlig i overslags årene 2023, 2024 og 2025.

 Desuden hvordan budgettet vil påvirke de igangværende handlingsplaner der senest blev forelagt USB udvalget ved 3 budgetopfølgning 2021 og på udvalgsmødet 6. oktober 2021.

1.    I nedenstående skærmprint (sendt af FA til forhandlingsparterne og indregnet i vedtagende budget) og det vedhæftede regneark syntes USB, at have en forholdsvis stor procentsats i forhold til andre udvalg fra 2022 til og med 2025. Har dette sin rigtighed og hvad er beregningsmetode og baggrunden for dette?

Bilag og regneark vedhæftet. (9% af samlet omsætning – reduktioner 17 – 19%)

2.    I hvilke omfang indgår der 0,7 % besparelserne i udvalgets budget 2022 - 2025 og er det beløb brutto eller netto drift omkostninger og hvordan påvirker det takster?  Det samme spørgsmål gælder de 0,4 % reduktion besluttet ved byrådets 2. behandling oktober 2021.

3.    I budgetteksten omtales under punkt 6 at parterne bemærker samlet at de nulstillede prisfremskrivninger ikke gælder på de takst finansierede Men samtidig nævnes af V at den nulstillede prisfremskrivning i 2020-priser betyder en budgetreduktion i forhold til driften på 19.019 mill. i 2022, 23. 536 mill. i 2023, 79.019 mill. i 2024 og 111.123 mill i 2025. Der står afslutningsvis at disse tal justeres ift ændringen mht takst finansiering. Hvordan skal dette punkt tolkes i forhold budgettet og hvilke konsekvens måtte dette have?

4.    I hvilke omfang må det forventes at andre kommuner vil fravælge Slagelse Kommunes tilbud og med hvilke varsel kan dette finde sted?

5.    Hvordan tænkes besparelser at påvirke KKR samarbejdet fremadrettet og hvornår påtænkes disse kommunerne informeret? 

6.    Hvordan vil de estimerede besparelser kunne påvirke de kendte og kommende forskellige tilsyn som foretages?

7.    Hvordan vil anlægsbudgettet i USB og kommunale ejendomme (ET) påvirke ønskede og forventede renoveringer i bygningsmassen (bosteder, Rosenkildeparken og Østergården i Rude m.fl.)

8.    I hvilke omfang vil det vedtagende budget have betydning for personalenormeringerne og indvirke på service niveauet på vores bosteder, misbrugs center, myndighed og gadeteam?

9.    I hvilke omfang må det forventes, at fravalg fra andre kommuner vil påvirke den nuværende høje ekspertise og arbejdspladser vi besidder?

10. Vil de nye regnskabskrav om regnskaber for de enkle virksomheder blive påvirket yderligere ved dette budget?

11. På økonomiudvalgets møde 11. oktober 2021 blev drøftet udmøntning af 37. millioner af rammebesparelse i budget 2021-2024.I hvilke omfang vil dette kunne påvirke førnævnte spørgsmål?

Jørn-Ole Didriksen (V) og Steen Olsen (UFP) stemte for indstillingen.

Palle Kristiansen (O), Jimmi Jørgensen (A) og Jørgen Andersen (A) stemte imod indstillingen, idet de ikke ønsker, at administrationen skal bruge tid på at lave beregninger.

4. Månedsopfølgning oktober 2021 - Specialcenter Slagelse (B)

4.     Månedsopfølgning oktober 2021 - Specialcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-13578               Dok.nr.: 330-2021-339704                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte at godkende månedsopfølgningen og herunder økonomiske handleplaner vedlagt som bilag 1 for Specialcenter Slagelse.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har på udvalgsmødet den 3. februar 2021, pkt. 4 efterspurgt månedsopfølgning for resten af 2021 for Specialcenter Slagelse som følge af virksomhedens økonomiske udfordringer.

Specialcenter Slagelse forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug i 2021 på -7,0 mio. kr. Ved månedsopfølgningen i september forventedes et merforbrug på -6,3 mio. kr.

Derved er det forventede merforbrug steget med 0,7 mio. kr.

En af Specialcentrets største økonomiske udfordringer relaterer sig til tomme pladser. Aktuelt forventes der 22 tomme pladser ved årets udgang. 17 af de ledige pladser kan henføres til de mest udfordrede tilbud på Rosenkildevej 87-89, Fasanstien og Park Allé.

Stigningen i merforbruget skyldes tilbuddene på Rosenkildevej 87-89 og Fasanstien.

For disse to tilbud er de forventede merforbrug så store, at andelen af merforbruget over 5% skal indregnes i taksterne for 2023 jf. takstbekendtgørelsens bestemmelser.

De to handleplaner er derfor korrigeret for forventet beløb til indregning mht. den forventede udfordring i 2022.

Specialcentret arbejder fortsat med handleplaner på de seks tilbud:

-      §107, Rosenkildevej 67

-      §104 Slagelse og Skælskør

-      §§105/85, Rosenkildevej 87-89

-      §§105/85, Rosenkildevej 97

-      §§105/85, Fasanstien

-      §§105/85, Park Allé

Disse handleplaner er vedlagt sagen i bilag 1.

Status handleplaner

Rosenkildevej 67

Handleplanen forløber ikke planmæssigt, da forventet resultat er forringet med 0,2 mio. kr. i forhold til forrige handleplan.
Dette skyldes, at der fortsat er en ledig plads på tilbuddet, som det endnu ikke er lykkedes at afsætte.

§104 Slagelse og Skælskør

Handleplanen gælder nu for begge §104-tilbud dvs. både tilbuddet i Slagelse og Skælskør og ikke kun for Slagelse som hidtil.

Når §104 ses som et tilbud, er der balance. Aktuelt forventes et samlet mindreforbrug for §104 på 0,05 mio. kr.

Rosenkildevej 87-89

Handleplanen forløber fortsat ikke planmæssigt. Årets resultat er yderligere forringet med 0,7 mio. kr. i forhold til forrige handleplan, det vil sige, at der nu forventes et merforbrug på -6,9 mio. kr. i 2021.

Handleplanens forventede effekt er nedskrevet med 0,7 mio. kr. i forhold til sidste måned, da flere af indsatserne ikke vurderes at kunne komme i mål i det forventede omfang. Forventningerne til øgede indtægter via takstilpasninger er på baggrund af gennemførte forhandlinger således alene nedskrevet med 0,49 mio. kr. For at dække akut sygefravær har det været nødvendigt at købe eksterne vikarydelser for 0,12 mio. kr. i august 2021. Stedet er endvidere stærkt udfordret af 6 tomme pladser.

Merforbruget i 2022 forventes at være -0,9 mio. kr. når der tages højde for effekten af handleplanen, samt at der indregnes andelen af merforbruget over 5% i 2023-taksterne jf. takstbekendtgørelsens bestemmelser.

Rosenkildevej 97

Handleplanen forløber igen planmæssigt. Årets resultat er forbedret med 0,2 mio. kr. i forhold til forrige handleplan.

Fasanstien

Handleplanen forløber fortsat ikke planmæssigt. Årets resultat er yderligere forringet med 0,3 mio. kr. i forhold til forrige handleplan, det vil sige, at der nu forventes et merforbrug på 1,5 mio. kr. i 2021.

Én af årsagerne til den yderligere forringelse skal findes i et højt sygefravær, som har medført udgifter til eksterne vikarbureauer for 0,14 mio. kr. i august måned. Der arbejdes med at nedbringe sygefraværet, men der er tale om en længerevarende proces.

En anden årsag til forringelsen er, at yderligere en plads er blevet ledig siden sidste opfølgning. Antallet af ledige pladser er således steget til 4.

I 2022 forventes balance i tilbuddet som følge af, at der indregnes andelen af merforbruget over 5% i 2023-taksterne jf. takstbekendtgørelsens bestemmelser, og med udgangspunkt i at tilbuddet lykkedes med handleplansindsatserne.

Park Allé

Handleplanen forløber planmæssigt. Årets resultat er forbedret med 0,3 mio. kr. i forhold til forrige handleplan.

Tilbuddet har fortsat store udfordringer med at besætte de 7 tomme pladser på stedet. Indsatsen for at sælge pladser har dog ført til et øget antal henvendelser, som kan reducere antallet af ledige pladser.

Tomgangspladser på Park Allé – drøftelser med Center for Sundhed og Ældre

Mødet mellem CSÆ og CHP, der skulle være afholdt medio oktober, er udsat til oktober.

Udvalget orienteres i stedet om drøftelserne i budgetopfølgning 4, der udvalgsbehandles i november.

Handleplanerne indeholder på forskellig vis elementer af genforhandling af takster for enkeltborgere som følge af disses ændrede behov. Både i forhold til Slagelse Kommune og andre kommuner. Der er forbundet stor usikkerhed i forhold til resultatet af disse forhandlinger, der beror på forskelligrettede interesser hos parterne.

Omkostningerne forbundet med bostedets drift og hermed takstniveauet er et centralt element i analyserne af �Fremtidens tilbud�, hvilket også kan få indflydelse på effektueringen af handleplanerne.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og kommunens regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at godkende månedsopfølgningen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at månedsopfølgningen godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Handleplansinitiativerne forventes at give personalemæssige konsekvenser, idet der arbejdes med personaletilpasning og reduktion af sygefraværet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Månedsopfølgningen for Specialcenter Slagelse godkendes. 

Bilag

330-2021-355923

Bilag 1 - Handleplaner september 2021, Specialcenter Slagelse

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Godkendt.

Udvalget bemærker, at Socialtilsyn Øst og Arbejdstilsynet efter besøg på Fasanstien har tilkendegivet positive tilbagemeldinger, ligesom påbud givet af Arbejdstilsynet er ophævet.

5. Godkendelse af ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde vedrørende etablering af 8 skæve boliger ved Toften(B)

5.     Godkendelse af ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde vedrørende etablering af 8 skæve boliger ved Toften(B)

Sagsnr.: 330-2021-6902                 Dok.nr.: 330-2021-339688                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Økonomiudvalget træffe beslutning om godkendelse af ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde, om tilskud til etablering af 8 skæve boliger fra Boligstyrelsen. Ansøgningen indebærer, at Slagelse Kommune skal godkende rammerne for samarbejdet, herunder stille lånegaranti samt medunderskrive ansøgning om tilskud på 3,4 mio. kr. fra Boligstyrelsen.

Sagens indhold

I budgetaftalen for 2021-2024 indgår anlægsprojekt vedr. etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften på Holbækvej 16 i Slagelse.

Etableringen er i tråd med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers Strategi og Handleplan - boligudfordringer socialt udsatte, som blev besluttet den 6. maj 2020.

Økonomiudvalget godkendte 15. marts 2021 på baggrund af indstilling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, at der blev indgået samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde omkring projektet. KFUMs Sociale Arbejde står herefter for både etableringen (bygherre på projektet) og den efterfølgende drift af boligerne. I sagen blev målgruppen af borgere til de skæve boliger ved Toften fastlagt, således at boligerne målrettes til særlige grupper af særligt socialt udsatte i form af:

·         Kronisk hjemløse med psykiske lidelser, misbrugsproblemer og meget komplekse støttebehov.

·         Socialt udsatte borgere, der har levet et hårdt liv med misbrug og har misbrugeradfærd, og ikke kan rummes i almindelig opgangsbyggeri eller på almindeligt plejehjem.

Begge overnævnte grupper har følgende fælles kendetegn:

·         Stigende somatiske støttebehov (Alternativt plejehjem).

·         I særlig grad profiterer af tæthed til den rummelighed og faglige tilgang som de mødes med i forsorgscentersmiljøet på Toften.

I budgetaftalen indgik anlægsprojektet med 6-8 boliger. Efter dialog med Slagelse Kommune ved Center for Handicap og Psykiatri, så indeholder projektet fra KFUM Sociale Arbejde forslag om etablering af 8 boliger. Boligerne udformes som handicapvenlige og således, at de kan håndtere stigende somatiske plejebehov. Boligerne placeres som fritliggende dobbelthuse i en ovalcirkel uden direkte indkig til hinanden.

Grundet nærheden til Forsorgscenter Toften vurderes det, at der ikke er behov for at etablere fællesarealer for beboerne eller servicearealer dvs. kontor og personalefaciliteter.

Ansøgningen til Boligstyrelsen indeholdende projektbeskrivelse og bilag med skitser af boliger og placering på grunden vedlægges som hhv. bilag 1 og 2. Skitserne lever op til Styrelsens krav.

Oprettelse af almen boligforening

De skæve boliger skal senest samtidig med færdiggørelsen af byggeriet, overdrages til en afdeling af en almen boligorganisation, en almen selvejende institution eller en kommune.

KFUMs Sociale Arbejde har indsendt og modtaget godkendelse fra Slagelse Kommune af vedtægter for �Boligforeningen Toften�.

Grundforhold

Grund og eksisterende bygninger på Holbækvej 16 er kommunalt ejet. Til det endelige projekt er der brug for en andel af grunden svarende til 2.000 m2. Det er aftalt at udmatrikulere denne andel til projektet.

Bekendtgørelsen vedr. tilskud til skæve boliger giver Slagelse Kommune hjemmel til at stille byggegrunden vederlagsfrit til rådighed for etablering af de skæve boliger. Det forudsættes, at Slagelse Kommune stiller byggegrunden vederlagsfrit til rådighed for projektet. Der udarbejdes således en tidsbegrænset lejekontrakt for grunden mellem Slagelse Kommune og Toften Boligforening, hvori lejen fastsættes til �0� kr.

Planforhold

Der skal udarbejdes lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for grunden forud for etablering af boligerne.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 2. marts 2021 at udarbejdelse af lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg blev sat i gang. Planafdelingen forventer planprocessen er gennemført, således at planforholdene er på plads den 1. februar 2022.

Retligt grundlag

·         Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).

·         Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.

Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.

Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Økonomiudvalget beslutte at:

1.    Godkende sagen.

2.    Udsætte beslutningen for yderligere belysning af sagen.

3.    Meddele KFUM Sociale Arbejde, at projektet ikke kan anbefales.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at den fremsendte ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde godkendes. Anbefalingen begrundes med:

·         At forslaget udmønter beslutning af budgetaftalen for 2021-2024 vedr. etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften på Holbækvej 16 i Slagelse.

·         At etableringen er i tråd med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers Strategi og Handleplan - boligudfordringer socialt udsatte.

·         At forslaget vil støtte borgere, der er særligt socialt udsatte med stigende somatiske støttebehov, men som har potentiale for at bo mere selvstændigt i egen bolig.

·         At den foreløbigt beregnede husleje pr. bolig ligger inden for de økonomiske muligheder en borger med kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag vil kunne betale.

·         At udgiften til den sociale støtte for borgere, der kan bo i en skæv bolig, sænkes set i forhold til et ophold på et forsorgshjem.

·         At forslaget vil medvirke til at imødegå, at pladserne på Forsorgshjemmet Toften ikke �sander til�, da de skæve boliger anvendes til udslusning fra Toften.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Nedenfor fremgår de økonomiske forudsætninger ved etablering af de 8 skæve boliger. Der er 3 væsentlige forskelle set i forhold til etablering af almene ældreboliger:

·         Der skal ikke afholdes kommunal grundkapital ved etablering af skæve boliger.

·         Andelen af etableringsudgiften, der lånefinansieres, sker med ustøttede realkreditlån.

·         Der kan ansøges om økonomisk tilskud på kr. 425.000 pr. bolig fra Boligstyrelsen til finansieringen af anlæg af boligerne. Slagelse Kommune skal godkende og påtegne ansøgningen før fremsendelse til Boligstyrelsen.

De økonomiske forudsætninger fremgår af dels ansøgningen vedlagt som bilag 1 samt driftsbudget vedlagt som bilag 3. Der ansøges om en godkendelse af etableringsudgifter med følgende økonomiske forudsætninger:

Anskaffelsessum for 8 boliger:                 kr. 7.130.000

Finansiering:

Realkreditlån                                         kr. 3.730.000

Tilskud fra Boligstyrelsen                        kr. 3.400.000

I alt                                                      kr. 7.130.000

Kommunal medfinansiering

Jf. ovenstående vedr. finansiering, så er der med det foreliggende projektforslag fra KFUM Sociale Arbejde ikke behov for kommunal medfinansiering, men da de endelige forudsætninger og krav til byggeriet i form af godkendt plangrundlag først foreligger den 1. februar 2022 samt, at projektet skal udbydes, så fastholdes det i budgetaftalen afsatte rådighedsbeløb på 1 mio. kr. Beløbet er pt. placeret med 0,5 mio. kr. hhv. i 2021 og 2022.

Garantistillelse

KFUM Sociale Arbejdes boligselskab søger om 100 % kommunal garantistillelse for realkreditlån på maksimalt kr. 3,730 mio. kr. – der udgør den ustøttede del af finansieringen. Kommunen garanterer for den del af lånet, der får sikkerhed ud over 60% af ejendommens værdi.

Anvisningsaftale

Jf. bekendtgørelsen vedr. tilskud til skæve boliger skal Slagelse Kommune og KFUM Sociale Arbejdes boligselskab aftale målgruppen, som boligerne skal udlejes til. Kommunen betaler lejen (boligafgiften) fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer endvidere for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning.

Administrationen vurderer, at risikoen for at Slagelse Kommune skal betale tomgangsudgifter er begrænset, da der er både på kort og langt sigt er et behov for billige boliger til gruppen af særligt socialt udsatte med behov for en fritliggende bolig. Erfaringerne fra de øvrige skæve boliger er, at beboerne bliver boende i en længere årrække, og at den løbende sociale støtte bidrager til, at boligerne holdes i almindelig god stand i samarbejde med beboere og boligselskabet. Da målgruppen har komplekse udfordringer, vurderer administrationen, at der vil kunne forekomme situationer, hvor kommunen vil skulle dække fraflytningsudgifter ud over deposita. Dette vil dog blive forsøgt imødegået ved såvel design som materialevalg til boligerne.

Afledte driftsudgifter

Afledte driftsudgifter til social støtte efter Lov om social service og evt. tomgangshusleje vil kunne afholdes inden for de eksisterende budgetrammer.

Sagens godkendelse giver således ikke anledning til bevillingsmæssige beslutninger i Slagelse Kommune dels i relation til driftsoverenskomsten med Toften, dels i Myndighedsområdet.

Tværgående konsekvenser

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget er ansvarlig for udarbejdelse af plangrundlaget.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at KFUM Sociale Arbejdes forslag om etablering af 8 skæve boliger på Holbækvej 16 i Slagelse godkendes.

2.    at den kommunalt ejede grund stilles vederlagsfrit til rådighed for KFUM Sociale Arbejdes boligselskab ved, at der indgås lejekontrakt, hvori lejen fastsættes til kr. �0�.

3.    at der indgås anvisningsaftale mellem Slagelse Kommune og KFUM Sociale Arbejdes boligselskab på de 8 boliger.

4.    at anskaffelsessummen for etablering af de 8 boliger på 7,13 mio. kr. som ansøgt af KFUM Sociale Arbejde godkendes.

5.    at den foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 42 m2. Kr. 3.600,- pr. måned godkendes.

6.    at Slagelse Kommune stiller 100% kommunal garanti for realkreditlån for maksimalt 3,73 mio. kr.

7.    at ansøgning om tilskud på 3,4 mio. kr. fra Boligstyrelsen godkendes af Slagelse Kommune.

Bilag

330-2021-339732

Bilag 1 Ansøgningssskema vedrørende tilskud til etablering af skæve boliger

330-2021-339733

Bilag 2 Skitse for placering 8 boliger samt skitse af indretning af boliger

330-2021-339735

Bilag 3 Driftsbudget 1. år Toften boligselskab 8 boliger

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Godkendt.

6. Budget 2022 - kommunens almene boliger (O)

6.     Budget 2022 - kommunens almene boliger (O)

Sagsnr.: 330-2021-75119               Dok.nr.: 330-2021-339731                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget (O), Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (O)

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om huslejestigninger/-nedsættelser i kommunens egne almene boliger for budget 2022 og at administrationen, jf. kompetenceplanen, godkender huslejestigningen for 2022 for afdelingerne Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget.

Sagens indhold

I 2017 hjemtog Kommunale Ejendomme driften af kommunens almene boliger fra Boligselskab Sjælland. Undervejs blev det tydeligt, at det var særdeles vanskeligt at opnå tilstrækkelig ekspertise og effektivitet i økonomistyringen, hvilket førte til, at Boligadministrationen under Kommunale Ejendomme søgte sparring hos et lokalt boligselskab. Slagelse Boligselskab tilbød hurtigt sin assistance, hvilket ledte til en ide om at indgå et formelt samarbejde. Sagen blev politisk behandlet i Erhvervs- og Teknikudvalget i juni og august 2020. Som det fremgår af sagen, er det en prøvehandling, der løber i 2 år.

Ved aflæggelse af regnskab 2020 og arbejdet med budgetlægning 2022 bliver Boligadministrationen sammen med Slagelse Boligselskab opmærksomme på, at håndteringen af bl.a. over-/underskud samt beregning af administrationsbidrag ikke har været korrekt siden 2017, hvilket har medført for lave huslejer for flere afdelinger (se bilag 1 omkring huslejeudvikling siden 2014 på Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget).

Herudover er flere sammenlignelige afdelinger lagt sammen (blev besluttet på sidste års afdelingsmøder) for at skabe større økonomisk robusthed. Sammenlægning vil bl.a. betyde, at huslejen bliver harmoniseret – nogle stiger, mens andre falder.

Beboerne er senest en uge inden afdelingsmøderne blevet informeret om budgetterne for 2022 samt konsekvensen for huslejen via fysisk brev leveret i postkassen af Ejendomsservice. Samtidig blev den tilknyttede leder orienteret.

Af bilag 2 fremgår hvilke adresser, som stiger/falder i husleje.

Kun beboerne på Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget stemte i mod godkendelse af budgettet. Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget er pr. 1. januar 2021 lagt sammen. Huslejen har på fx Vejsgård Alle været stagneret (se bilag 1), hvilket ikke har været i overensstemmelse med den generelle huslejeudvikling (private og andre almene boliger).

Boligadministrationen har i mange år ikke været i en situation med større huslejestigninger for enkelte afdelinger og vil fremover være opmærksom på tydeligere kommunikation, herunder inddragelse af de relevante politiske udvalg. En udfordring er, at tiden mellem budgetterne er færdige til de skal godkendes på afdelingsmøderne er meget kort (inden 1. oktober, så 3 måneders varsel overholdes).

Retligt grundlag

Almenlejeloven §10, Kompetenceplanen

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har følgende handlemuligheder:

A.    At tage orienteringen omkring huslejestigningerne/-nedsættelserne til efterretning, herunder at administrationen har godkendt budget og husleje for afdelingen bestående af Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget.

Vurdering

Udbetaling Danmark oplyser, at på Vejsgård Alle (som har den væsentligste huslejestigning), vil:

11 få 700 kr. mere i boligstøtte, hvilket betyder, at huslejestigningen kun vil være ca. 250 kr. pr. måned.

1 få dækket hele huslejestigningen.

6 skal undersøges nærmere af Udbetaling Danmark.

2 beboere får ikke mere i boligstøtte og skal dermed betale den fulde huslejestigning.

På baggrund af ovenstående oplysninger godkender administrationen budget og husleje for afdelingen bestående af Vejsgård Alle, Park Alle og Halsebyvænget, jf. Kompetenceplanen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om godkendelsen af budgetter og husleje.

2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om godkendelsen af budgetter og husleje.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Orienteringen taget til efterretning.

Udvalget noterer sig, at huslejen er omkostningsbestemt.

Bilag

330-2021-349335

Bilag 1 - Oversigt over den gennemsnitlige huslejeudvikling 2014-2022

330-2021-340701

Bilag 2 - Afdelingsoversigt huslejenedsættelse eller stigning

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Til orientering.

7. Statusnotat for det specialiserede socialområde - voksne (O)

7.     Statusnotat for det specialiserede socialområde - voksne (O)

Sagsnr.: 330-2021-75394               Dok.nr.: 330-2021-349392                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om statusnotat på det specialiserede socialområde for voksne.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede på deres temamøde den 11. august 2021 at lade udarbejde et statusnotat, der beskriver status på udvalgets politiske arbejde for perioden 2018-2021 samt skitserer anbefalinger til en fremadrettet politisk retning indenfor det specialiserede socialområde.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til efterretning.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchefen  indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-349353

Bilag 1 Statusnotat for det specialiserede socialområde - voksne

330-2021-349362

Bilag 2 - Politiske Pejlemærker rev. juni 2020

330-2021-349357

Bilag 3 Status på Pejlemærkerne 2018-2021

330-2021-349359

Bilag 4 USB ressortansvar jf. Styrelsesvedtægten

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Til efterretning.

8. Presse (B)

8.     Presse (B)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2021-59499                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Ingen pressemeddelelser.

9. Næste møde (O)

9.     Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2021-59482                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

·         3. november 2021

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Til efterretning.

10. Gensidig orientering (O)

10.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2021-59560                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Baggrund

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Nordlunden – status på udlejning

5 boliger er udlejet pr. den 15. oktober 2021 i Nordlunden, og der er i uge 40 møde vedrørende udlejning af yderligere 2 boliger. Da målgruppen af beboerne til Nordlunden er særligt socialt udsatte, så er indflytningen foregået i etaper. Dette for dels at sikre, at den enkelte borger gives mulighed for at lande roligt i den nye bolig, og dels for at sikre, at der ikke skabes unødig kaos og forvirring på matriklen for øvrige beboere.

Den løbende indflytning bidrager til, at der drages erfaringer omkring borgernes adfærd og reaktioner efter indflytningen. Disse erfaringer er vigtige i forhold til matchningen af nye beboere.

Indflytningerne er indtil videre sket i hver anden bolig for at skabe størst mulig ro for alle beboere.  Nye beboere matches herefter ind i de mellemliggende boliger ud fra ovenstående erfaringer, herunder hvilke borgere der vurderes bedst at kunne fungere sammen som naboer. De borgere, der er flyttet ind, er i udgangspunktet tilfredse, og der opleves et virkelig godt samarbejde med Slagelse Boligselskab.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Til orientering.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2021-59531                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal godkende referatet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender referatet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:

Fraværende:  Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)

Godkendt.