1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2020-2040 Dok.nr.: 330-2020-333429 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
Ann Sibbern (O) havde meldt afbud. Ali Yavuz (A) havde meldt
afbud og Bodil Knudsen (A) deltog som suppleant. Helle Blak (F) havde meldt
afbud og Helle Dalsgaard (F) deltog som suppleant.
Dagsorden og tillægsdagsorden godkendt.
2. Budget 2021-2024 1. behandling (B)
2. Budget 2021-2024 1. behandling (B)
Sagsnr.: 330-2020-130269 Dok.nr.: 330-2020-343300 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag
danner grundlag for Byrådets 1. behandling.
Samtidig skal Økonomiudvalget godkende, at sagens bilag
indgår som høringsmateriale til den kommende høringsrunde.
Baggrund
Ved sagens udarbejdelse var budgetforhandlingerne endnu ikke
afsluttet, og derfor indstilles det administrative budgetoplæg til Byrådets 1.
behandling af kommunens budget. Foreligger der en budgetaftale til mødet vil
denne indgå som Økonomiudvalgets budgetforslag.
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i det
Administrative budgetoplæg forelagt for Økonomiudvalget d. 17. og 24. august
2020. Administrationens forslag til ændringer er opdelt i følgende 2
kategorier:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans-
og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner (bilag 1+ 2) på det skattefinansierede område:
1. Bevillinger med
konsekvens for 2021-2024
2. Tekniske
korrektioner
3. Demografiregulering
4. Pris- og
lønudvikling jf. KL´s skøn pr. juni 2020
5. Korrektioner
vedr. finansforhold (renter, lån, og afdrag)
6. Indtægtsprognose
udarbejdet august 2020
7. Overførselsudgifter
8. Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i
aktstykke
9. Regnskabsværn i
2021 på 1 % af serviceudgifterne
10. Det brugerfinansierede område
11. Øvrige driftsmæssige tilpasninger
(Afregning feriefond)
12. Kalkulatoriske ændringer på
budgetudfordrede områder
Den foreløbige resultatopgørelse (bilag 1) viser efter disse
korrektioner et kasseforbrug på 89,3 mio. kr. i 2021, og set over hele perioden
2021-2024 en samlet kasseforbrug på ca. 706,1 mio. kr.
Det administrative budgetforslag er udarbejdet med
udgangspunkt i uændrede skatteprocenter og statsgaranteret
udskrivningsgrundlag.
B. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller
anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i
henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 3.
Nye drifts- og anlægsønsker, som udvalg/Byråd har besluttet
fremsendt til budgetforhandlingerne fremgår af bilag 4.
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (bilag 5), herunder vurdering af det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering, samt
bilag 6. med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Service- og anlægsudgifter
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.712
mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne
3.743 mio. kr. inklusiv budgetreserve på 37 mio.kr. I den faseopdelte
budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig inden
for en ramme på 267,5 mia. kr.
På anlæg er der aftalt en anlægsramme på 21,6 mia.kr.
Kommunens bruttoanlægsudgifter udgør i anlægsoversigten 276 mio.kr.
KL vil frem mod den endelig vedtagelse af kommunernes
budgetter koordinere, at kommunerne under et holder sig inden for de aftalte
rammer på drift og anlæg.
Øvrige finansieringsmuligheder
I overensstemmelse med de
udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Social- og
Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet
forventes i løbet af uge 36.
Retligt
grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, over for
Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende
regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige
budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst
3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Der pågår i øjeblikket
budgetforhandlinger imellem de politiske partier.
Vurdering
Der pågår i øjeblikket
budgetforhandlinger imellem de politiske partier.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.
at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt incl. Bilag
1-6 godkendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af
Budget 2021-2024
2.
at statsgaranti på udskrivningsgrundlag og generelle tilskud indgår som
grundlag for 1.behandlingen af budget 2021-2024
3.
at bilag 1-6 udsendes til høring hos høringsberettigede (brugerbestyrelser,
MED-udvalg og andre interessenter) ligesom borgerne via kommunens hjemmeside
får mulighed for at afgive kommentarer
Beslutning i Økonomiudvalget
den 7. september 2020:
Fraværende:
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse idet omdelte
foreløbig resultatopgørelse og finansieringsoversigt, forslag til budgetaftale
2021-2024, samt bilag 3 til 6 fremsendes til 1. behandling i Byrådet . De
reviderede bilag og forslag til budgetaftale knyttes til sagen som bilag. Forslaget
til budgetaftale erstatter det administrative budgetforslag.
Jørgen Grüner (F) stemmer imod det udkast til budgetforslag,
der ligger til 1. behandling. Forslaget indeholder mange positive elementer,
men det er ikke i balance. Og de helt store udfordringer adresseres ikke med
andet end gode intentioner. Desuden bryder budgetoplægget med den økonomiske
politik, som er vedtaget af økonomiudvalget.
Thomas Clausen (Ø) kunne ikke tilslutte sig at anlæg af
Forsorgshistorisk museeum udsættes. Borgmesteren og Thomas Clausen (Ø)
udarbejder ændringsforslag.
Pulje til byfornyelse pkt. 4.3.2.0.1. skal indarbejdes i
Forslaget til Budgetaftale 2021-2024.
Budgetaftaleteksten udsendes til Pressen.
Knud Vincents (V) ønsker at hele byrådet involveres i de
videre drøftelser af budgettet, herunder en nærmere gennemgang af grundlaget.
Det bør ske hurtigst muligt.
Borgmesteren konkluderede herpå, at der afholdes budgetmøde
for byrådet efter Byrådsmødet den 14. september 2020.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3 - Reviderede bilag 1 til 2 jfr. At 1 samt bilag 3 til 6
anbefales til høring hos høringsberettigede, ligesom borgere via kommunernens
hjemmeside får mulighed for at afgive kommentarer.
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1 - Byrådet godkendte med 28 stemmer, at budgetaftale
2021-2024 til 1.behandling og revideret resultatopgørelse og
finansieringsoversigt, (henholdsvis bilag 7 og 8) fremsendes til 2. behandling
af budgettet i Økonomiudvalget og Byrådet
2 (F) stemte imod, at budgetaftale 2021-2024 til 1.
behandling oversendes til 2. behandling.
At 2 - Godkendt.
(V) anmodede om notat fra KL, der beskriver lovligheden af
at indregne lån i overslagsårene.
(V) ønskede tillige oplyst, hvilke andre kommuner der
anvender samme praksis med lån i overslagsårene.
Borgmesteren bekræftede, at notat udarbejdes og oplysninger
indhentes.
3. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse (O)
3. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse (O)
Sagsnr.: 330-2020-15185 Dok.nr.: 330-2020-334761 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om afrapportering af status på
udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse.
Baggrund
Ringparken i Slagelse defineres som et hårdt ghettoområde. For
hårde ghettoområder skal boligorganisationen og kommunalbestyrelsen, jf. § 168
a i lov om almene boliger, udarbejde en udviklingsplan, der som sit mål har at
nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det
pågældende hårde ghettoområde senest i 2030.
Slagelse Kommune og boligorganisationerne FOB og SAB
udarbejdede i foråret 2019 en udviklingsplan for Ringparken, der beskriver,
hvilke tiltag der skal gennemføres for at opfylde kravet om de 40 %.
Udviklingsplanen blev godkendt af byrådet den 26. august
2019 og efterfølgende af Boligministeren den 10. september 2019.
Udviklingsplanen tager afsæt i visionsplanen ”Ny Ringby
2025” og har til formål at vise en vej for, hvordan Ringparken omdannes til et
mere attraktivt by- og boligområde frem mod 2030.
Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og FOB
aflevere en årlig afrapportering til Transport- og Boligministeriet og redegøre
for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Ringparken.
Afrapporteringen skal sendes til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen senest
den 1. oktober 2020.
Der arbejdes i øjeblikket på en fysisk helhedsplan for
Ringparken, der tager afsæt i følgende tiltag, som er fastlagt i
udviklingsplanen:
- Omdannelse
af almene familieboliger til almene ungdomsboliger
- Nedrivning
af boliger
- Fortætning
med private boliger, herunder også ungdomsboliger
- Fortætning
med almene ungdomsboliger
- Etablering
af erhverv (udadvendte offentlige/private funktioner der appellerer til et
bredt publikum)
På nuværende tidspunkt følger vi indholdet og tidsplanen
beskrevet i udviklingsplanen.
Afrapporteringen til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen
ses af bilag 1 og bilag 2.
Retligt
grundlag
Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger.
Planloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for
Ringparken er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i august 2020. I
forbindelse med den videre udarbejdelse af den fysiske helhedsplan, der mere
konkret forholder sig til de forskellige tiltag, og dialog med Landsbyggefonden
kan der forekomme ændringer til tidsplan og økonomi.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.
at orienteringen om afrapporteringen af status på udviklingsplanen for
Ringparken i Slagelse tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 7. september 2020:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning med 6 stemmer; (A), (F), (I),
(B) og (O)-
2; (V) oversendte sagen til Byrådet.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) bemærkede, at han ikke fandt at
nedrivningen af gode boliger er i overensstemmelse med bæredygtighed, og at det
var ærgeligt at det er eneste løsning der bringes i anvendelse.
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1 - Taget til efterretning med 29 stemmer; (A), (F), (I),
(B), (V) og (O).
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) bemærkede, at han ikke fandt, at
nedrivningen af gode boliger er i overensstemmelse med bæredygtighed, og at det
var ærgeligt, at det er den eneste løsning der bringes i anvendelse.
Steen Olsen (A) udtrykte beklagelse over, at naboer og
grundejerforeningerne ikke er blevet inddraget vedrørende de grønne arealer i
Ringridderbyen.
Steen Olsen (A) kunne ikke godkende, at det nye arealudlæg i
det grønne område i Ringridderbyen inddrages.
4. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør (O)
4. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør (O)
Sagsnr.: 330-2020-15183 Dok.nr.: 330-2020-334930 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om afrapportering af status på
udviklingsplanen for Motalavej i Korsør.
Baggrund
Motalavej i Korsør defineres som et hårdt ghettoområde. For
hårde ghettoområder skal boligorganisationen og kommunalbestyrelsen, jf. § 168
a i lov om almene boliger, udarbejde en udviklingsplan, der som sit mål har at
nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det
pågældende hårde ghettoområde senest i 2030.
Slagelse Kommune og BoligKorsør udarbejdede i foråret 2019
en udviklingsplan for Motalavej, der beskriver, hvilke tiltag der skal gennemføres
for at opfylde kravet om de 58 % (Motalavej fik dispensation fra de 40 %).
Udviklingsplanen blev godkendt af byrådet den 27. maj 2019
og efterfølgende af Boligministeren den 10. september 2019.
Udviklingsplanen tager afsæt i Slagelse Kommunes strategi
for den almene sektor.
Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og
BoligKorsør aflevere en årlig afrapportering til Transport- og Boligministeriet
og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for
Motalavej. Afrapporteringen skal sendes til Transport-, Bygge- og
Boligstyrelsen senest den 1. oktober 2020.
Der arbejdes i øjeblikket på en fysisk helhedsplan for
Motalavej, der tager afsæt i, at 164 almene boliger skal nedrives.
På nuværende tidspunkt følger vi indholdet og tidsplanen
beskrevet i udviklingsplanen.
Afrapporteringen til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen
ses af bilag 1 og bilag 2.
Retligt
grundlag
Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger.
Planloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Motalavej
er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i august 2020. I forbindelse med
den videre udarbejdelse af den fysiske helhedsplan, der mere konkret forholder
sig til de forskellige tiltag, og dialog med Landsbyggefonden kan der forekomme
ændringer til tidsplan og økonomi.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.
at orienteringen om afrapportering af status på udviklingsplanen for
Motalavej i Korsør tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 7. september 2020:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning med 6 stemmer; (A), (F), (I),
(B) og (O)
2; (V) oversendte sagen til Byrådet.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) bemærkede, at han ikke fandt at
nedrivningen af gode boliger er i overensstemmelse med bæredygtighed, og at det
var ærgeligt, at det er eneste løsning der bringes i anvendelse.
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1 - Taget til efterretning med 29 stemmer; (A), (F), (I),
(B), (V) og (O).
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) bemærkede, at han ikke fandt at
nedrivningen af gode boliger er i overensstemmelse med bæredygtighed, og at det
var ærgeligt, at det er den enste løsning der bringes i anvendelse.
5. Ændring af vederlagsregler for byrådsmedlemmer (B)
5. Ændring af vederlagsregler for byrådsmedlemmer (B)
Sagsnr.: 330-2020-128690 Dok.nr.: 330-2020-334154 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Indenrigsministeriet sendte den 23. juni 2020 udkast
til ændringsbekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen
af kommunale hverv i høring. KL havde høringsfrist den 17. august 2020.
Ændringsbekendtgørelsen indeholder følgende ændringer:
·
Dokumentationskrav ved fravær på grund af helbredstilstand
m.v.
Ved
fravær på grund af helbredstilstand m.v. stilles krav om dokumentation for at
bevare retten til vederlag i indtil 9 måneder. Det kan for eksempel være en
lægeerklæring. Denne skal indsendes senest 14 dage efter, at medlemmet har
meddelt forfald.
Byrådet
kan vælge at uddelegere indhentningen af lægeerklæringen til forvaltningen.
Byrådet kan også vælge at beslutte at godtgøre udgiften til lægeerklæringen
efter styrelsesloven § 16, stk. 11.
·
Vederlag bortfalder hurtigere end i dag ved fravær af andre
grunde
Når
et medlem af byrådet af andre grunde end helbredstilstand m.v. i en uafbrudt
periode på én måned ikke har varetaget sit hverv, ophører vederlaget ved næste
månedsskifte. Det betyder, at hvis man gentagne gange udebliver fra
udvalgsmøder eller byrådsmøde inden for en måned stopper vederlaget for det
eller de hverv, man ikke passer. Det er en ændring fra tre måneder i dag.
·
Ikke vederlag til to for samme post
Når
et medlem af byrådet er fraværende af andre grunde end helbredstilstand m.v.,
har vedkommende ikke ret til vederlag, hvis der er indkaldt stedfortræder i
mere end syv dage. Kun stedfortræderen får vederlag. Af administrative hensyn
bortfalder retten til vederlag dog ikke, hvis stedfortræderen alene indkaldes
til at deltage i et enkelt udvalgsmøde eller byrådsmøde.
Vedr. indhentelse af
lægeerklæring er nedenstående arbejdsgang beskrevet:
Afbud
til et udvalgsmøde vil skulle ske til den udvalgsformand,
udvalgsansvarlige og Ledelsessekretariatet via mail.
Afbud
til et byrådsmøde vil skulle ske til borgmesteren og
Ledelsessekretariatet via mail.
Forvaltningen
sørger i begge tilfælde for at indhente lægeerklæring.
Retligt
grundlag
Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv.
Byrådet kan vælge at godtgøre det enkelte
kommunalbestyrelsesmedlems udgifter til lægeerklæringer efter
kommunestyrelsesloven § 16, stk. 11.
Handlemuligheder
Godtgørelse af det enkelte byrådsmedlems udgift til
lægeerklæring
1. Byrådet kan
beslutte at godtgøre det enkelte byrådsmedlems udgift til lægeerklæring.
2. Byrådet kan
beslutte ikke at godtgøre det enkelte byrådsmedlems udgift til lægeerklæring,
hvilket betyder, at det er det enkelte byrådsmedlem selv, der skal betale for
lægeerklæringen.
Vurdering
I et arbejdsgiver/arbejdstager
forhold i Slagelse Kommune er det praksis, at arbejdsgiver betaler for en
medarbejders lægeerklæring, når arbejdsgiveren beder om det.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Byrådet beslutter, om byrådet vil godtgøre det enkelte byrådsmedlems
udgift til lægeerklæring, eller om medlemmet selv skal betale.
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1 - Godkendt, at Byrådet godtgør det enkelte
byrådsmedlems udgifter til lægeerklæring.
6. Orientering om status - Tude Ådal-projektet (O)
6. Orientering om status - Tude Ådal-projektet (O)
Sagsnr.: 330-2020-113490 Dok.nr.: 330-2020-361009 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Punktet fremlægges til orientering.
Baggrund
På Byrådets møde den 22. juni 2020 blev det besluttet, at
Byrådet skulle forelægges en redegørelse for status på Tude Å projektet.
Slagelse Kommune har siden juni 2019 afventet svar på en
henvendelse til miljøministeren om at udnytte en mulighed i bekendtgørelsen om
miljømål for at fravige miljømålene for Tude Å systemet. Fravigelsen handler
særligt om det forhold, at projektet med genslyngningen af Tude Å kan betyde en
øget dødelighed af ørredsmolt.
Efter et møde med Miljøstyrelsen den 2. september er
Miljøstyrelsen blevet opmærksom på, at kommunen ikke ønsker en ændring af de
gældende miljømål for hele Tude Å systemet. Kommunen ønsker alene, at
miljømålet kan fraviges i forhold til genslyngningens betydning for
fiskemålsætningen i Tude Å. Da der ikke er tale om ændring af de overordnede
miljømål, vurderer Miljøstyrelsen, at sagen kan afgøres af kommunens
vandløbsmyndighed. Grundlæggende har Slagelse Kommune herefter to muligheder:
1. Kommunens
vandløbsmyndighed kan give tilladelse til, at Tude Å føres tilbage til sit
gamle slyngede forløb, hvorefter projektet gennemføres som planlagt
2. Projektet
ændres, så Tude Å forbliver reguleret og udrettet som i dag.
Lystfiskerne er desuden kommet med et løsningsforslag med en
sluseløsning, som ikke er taget til følge jf. byrådets beslutning af 27. august
2018.
Kommunens tilladelse i situation 1 vil sandsynligvis blive
påklaget, hvorefter det bliver klageinstansen, der skal afgøre, om projektet
kan gennemføres som planlagt.
Situation 2 vil fjerne problematikken omkring ørredsmolt,
men vil til gengæld give en række udfordringer ift. opfyldelse af projektets
primære formål med kvælstofreduktion, og den heraf følgende statslige
medfinansiering, samt åbne for en genforhandling med nogle af lodsejerne. Det
ville også betyde, at Slagelse Kommune skal renovere den gamle sluse, som
ellers skulle nedlægges i situation 1.
Problemstillingen vil blive uddybet i en opfølgende
sagsfremstilling, som forelægges Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i
oktober eller november og herfra kommer videre til Byrådet for en endelig
beslutning om løsning og videre proces.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Sagen bliver fremlagt for Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget i oktober eller november med henblik på en beslutning.
Indstilling
Centerchefen for Miljø Plan og Teknik indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
7. Midtvejsevaluering august 2020 af boliganvisningsretten - boliger til socialt udsatte (O)
7. Midtvejsevaluering august 2020 af boliganvisningsretten - boliger til socialt udsatte (O)
Sagsnr.: 330-2020-29964 Dok.nr.: 330-2020-332793 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forelægges
midtvejsevaluering af den kommunale boliganvisningsret til socialt udsatte.
Baggrund
Ved behandling af Strategi og
Handleplan – boligudfordringer til socialt udsatte traf Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser på sit møde den 6. maj 2020 beslutning om:
·
At administrationen gennemfører en midtvejsevaluering af, om der
er behov for at udvide den kommunale anvisningsret fra 10% - 25 %. Evalueringen
forelægges for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Byrådet.
Midtvejsevaluering
Afdeling Rådgivning og
Udbetaling har i perioden den 1. maj 2020 - 13. august 2020 bevilget 20
boliganvisninger. Heraf har 13 borgere medio august 2020 fået bolig. Den
gennemsnitlige ventetid på boligerne har været 18 dage.
3 af de 13 borgere, som har fået
bolig, er borgere fra Forsorgshjemmet Toften. Aktuelt er der 2 borgere med
ophold fra Toften, hvis ansøgning om boliganvisning er under sagsbehandling i
Rådgivning og Udbetaling, heraf er en henvendelse modtaget indenfor de sidste
14 dage.
De resterende 10 af de 13 borgere,
som har fået bolig, er borgere med bevilget pædagogisk støtte fra Center for
Handicap og Psykiatri, tilknyttet Rusmiddelcentret, udskrevet fra Krisecenter
og borgere fra kondemneringslejemål.
7 borgere afventer boligtilbud,
heraf er 6 bevilget boliganvisning indenfor de seneste 3 uger.
1 borger er bevilget
boliganvisning ultimo juni 2020, og afventer specifikt lejemål. Derfor er der
længere ventetid på, at denne boliganvisning kan effektueres.
Der er ikke i perioden givet
afslag på ansøgning om boliganvisning fra borgere med ophold på Toften.
Retligt
grundlag
Den almene
boligorganisation skal efter kommunalbestyrelsens bestemmelse stille indtil
hver fjerde ledige almene familiebolig til rådighed for kommunalbestyrelsen til
løsning af påtrængende boligsociale opgaver i kommunen. Anvisning sker på
baggrund af en vurdering af den boligsøgendes behov og beboersammensætningen i
den afdeling, den boligsøgende anvises til eller bor i på
anvisningstidspunktet. Kommunen betaler lejen (boligafgiften) fra det
tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed for
kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer endvidere
for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for
boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning. Ændrer kommunen
en beslutning om at råde over en bolig, som ikke er udlejet, skal lejen
(boligafgiften) dog ikke betales ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse
ville have haft virkning
Handlemuligheder
1. Udvalget kan
tage midtvejsevalueringen til efterretning.
2. Udvalget kan
anmode administrationen om supplerende oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at boligselskaberne
lever op til kommunens behov for hurtigt at stille ledige lejemål til rådighed,
når kommunen anvender anvisningsretten. Det vurderes derfor, at der aktuelt
ikke er behov for at udvide den kommunale anvisningsret fra 10 % til 25 %.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Orienteringen sendes til
Byrådet.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri
indstiller:
1.
at midtvejsevalueringen af boliganvisningsretten – boliger til socialt
udsatte tages til efterretning.
2.
at midtvejsevalueringen oversendes som orientering til Byrådet.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende:
Til efterretning.
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1 - Midvejsevalueringen taget til efterretning.
8. Godkendelse af referat (B)
8. Godkendelse af referat (B)
Sagsnr.: 330-2020-2042 Dok.nr.: 330-2020-333444 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende referatet.
Indstilling
Det indstilles,
1.
at Byrådet godkender referatet.
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
Godkendt.
9. Ali Yavuz søger om orlov (B)
9. Ali Yavuz søger om orlov (B)
Sagsnr.: 330-2020-136454 Dok.nr.: 330-2020-366258 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal som følge af anmodning om orlov fra Ali Yavuz
godkende, at betingelserne for indkaldelse af stedfortræder for Ali Yavuz er
tilstede.
Baggrund
Ali Yavuz har den 11. september 2020 oplyst borgmesteren om,
at han fra samme dato vil være forhindret i at varetage sine kommunale hverv
pga. sygdom. Ind til videre vil orloven være af en varighed på 1 måned.
Borgmesteren skal foranledige indkaldelse af en stedfortræder
til førstkommende møde i Byrådet, når et medlem er forhindret i at varetage
sine kommunale hverv i en forventet periode af mindst en måned på grund af sin
helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet
offentligt hverv, forretninger eller lignende.
For liste A er 1. stedfortræder Bodil Knudsen. Ledelsessekretariatet
vurderer, at betingelserne for at indkalde Bodil Knudsen er til stede.
Jf. Styrelseslovens § 28 stk. 2 er det valggruppen, der
bestemmer, hvem der skal indtræde som suppleant på de poster, Ali Yavuz
varetager.
AFØI udpeger suppleanter til følgende poster:
·
Forebyggelses- og Seniorudvalget
·
Social- og Beskæftigelsesudvalget
·
Udvalget vedr. indsatser mod parallelsamfund
·
Fælleslegatet for værdigt trængende
Retligt
grundlag
Styrelseslovens § 15, stk. 2 og stk. 5
Styrelseslovens § 28 stk. 2
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Det indstilles,
1.
at Byrådet godkender, at betingelserne for indkaldelse af stedfortræder for
Ali Yavuz er til stede.
Beslutning i Byrådet den 14.
september 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1 - Godkendt.
AFØI udpeger Bodil Knudsen (A) som suppleant på følgende
poster:
* Forebyggelse- og seniorudvalget
* Social- og beskæftigelsesudvalget
* Udvalget vedr. indsatser mod parallelsamfund
* Fælleslegat for værdigt trængende