§ 17 stk. 4-udvalg – Indsatsen mod Parallelsamfund – Referat – 11. november 2019



1. Orienteringspunkt (O)

1.     Orienteringspunkt (O)

Sagsnr.: 330-2019-32368                Dok.nr.: 330-2019-441222                                           Åbent
Kompetence: 17, 4 udvalget – Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget orienteres kort om indhold i Ghettokriterierne i forhold til indsatsen mod parallelsamfund herunder gives et bud på status i Sydbyen og på Parkvej
Baggrund
Ghettokriterier og tal
På udvalgsmøde den 23. september 2019, bad udvalget om en uddybning af ghettokriterierne i absolutte tal frem for procenter. Derudover ønskede udvalget en uddybning af indholdet i de enkelte kriterier.
For alle ghettoområder gælder det i dag, at der er tale om et alment boligområde med mindst 1.000 beboere, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50 pct. Statsborgerskab, herunder dobbelt statsborgerskab, indgår ikke i denne vurdering.
I tillæg til de to overordnede forhold skal mindst to af følgende fire kriterier er opfyldt:
1.    Andelen af beboere i alderen 18-64 år, uden tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse, overstiger 40 pct. - opgjort som gennemsnittet over de seneste 2 år.

I beregningen heraf indgår de beboere, der bor i området 1. januar, det pågældende år..
Beboere uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse” omfatter ledige (både forsikrede og ikke-forsikrede), aktiverede (både forsikrede og ikke-forsikrede), passive kontanthjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere (med sygeperiode på mindst 8 uger og uden for beskæftigelse), samt førtidspensionister.
Beboere på barselsdagpenge, fleksjob, fleksydelse samt efterlønsmodtagere indgår ikke i beregningen.
Personerne opgøres som fuldtidspersoner.
2.    Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør mindst 3 gange landsgennemsnittet - opgjort som gennemsnit over de seneste 2 år.
Kriteriet opgøret ud fra antallet af dømte i de pågældende år i forhold til antallet af personer over den kriminelle lavalder. Personer, som er dømt flere gange, tælles kun med én gang.
3.    Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grunduddannelse, overstiger 60 pct. af samtlige beboere i samme aldersgruppe.
Kriteriet omfatter i dag kun uddannelser, som er gennemført eller godkendt i Danmark, og som derfor kan bruges med henblik på at få et arbejde i det danske samfund.
4.    Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området (eksklusive uddannelsessøgende) er mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Ringparken:
 
Andel/ forhold 2017
Andel/ forhold 2018
antal/ størrelse
2018
Andel af indvandrere eller efterkommere fra ikkevestlige lande over 50 %
 56 %
(2017)
55,6 %
(2018)
1125
af en gruppe på 2033
Andel af beboere uden tilknytning til arbejdsmarkedet er over 40 % (18-64)
45,4 %
(2015-2016)
43,35%
(2016-2017)
558
af en gruppe på 1289
Andel af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven (grænseværdi 1,98%)
2,58 %
(OBS, grænsen i 2017 var 2,6 %)
2,19 %
(2016-2017)
34 af en gruppe på 1535
 
Andel af beboere der alene har en grundskole (30-59 år)er over  60 %
57,8 %
(OBS, ny opgørelsesmetode – grænse i 2017 lå på 50 %)
70,9 %
(pr. jan 2018)
548 af en gruppe på 773
Gennemsnitlig bruttoindkomst mindre end 55 % af bruttoindkomsten for samme gruppe i regionen.
56,8 %
(2016)
56,5 %
(2017)
212.786 i forhold til et gns. på 376.740
Motalavej:
 
Andel/forhold 2017
Andel/ forhold 2018
antal/ størrelse
2018
Andel af indvandrere eller efterkommere fra ikkevestlige lande over 50 %
 50,7 %
(2017)
53,3 %
(2018)
896 af en gruppe på 1680
Andel af beboere uden tilknytning til arbejdsmarkedet er over 40 % (18-64)
44 %
(2015-2016 tal)
40,4 %
(2016-2017)
411,5 af en gruppe på 1022
Andel af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven (grænseværdi 1,98%)
2,67 %
(OBS, grænsen i 2017 var 2,6 %)
2,14 %
(2016-2017)
27,5 af en gruppe på 1297
               
 
Andel af beboere der alene har en grundskole (30-59 år) er over 60 %
63,4 %
(OBS, ny opgørelsesmetode – grænse i 2017 lå på 50 %)
72,8 %
(pr. jan 2018)
548 af en gruppe på 614    
 
Gennemsnitlig bruttoindkomst mindre end 55 % af bruttoindkomsten for samme gruppe i regionen.
56,2 %
(2016)
58,8 %
(2017)
221.490 i forhold til et gns. på 376.740
Rød skrift betyder at kriteriet er overskredet.
Sydbyen og Parkvej
Indsatsen mod parallelsamfund vil medføre, at visse beboergrupper ikke kan finde bolig i hhv. Ringparken og Motalavej på baggrund af de såkaldte udlejningskriterier.
Nedenfor gives en oversigt over boligområderne Sydbyen i Slagelse og Parkvej i Skælskør med udgangspunkt i ghettokriterierne. Begge boligområder har en størrelse, hvor ændrede beboermønstre og en stigning i antallet beboere kan medføre, at området kommer med på fremtidige ghettolister.
Oversigten tager udgangspunkt i tal fra Danmarks Statistik, som den boligsocial helhedsplan har indhentet. Opgørelserne heri ikke fuldstændigt ens i forhold til ghettolisten. Der er visse forskelle mellem opgørelsen af baggrundsdata, og de mulige beregningsmetoder i det fremstillede.
Dette har særligt betydning for uddannelsesområdet, og i opgørelsen af gennemsnitsindkomst. Ministeriet ændrede opgørelsesmetoden for uddannelsesområdet i 2018. Denne ændring er ikke medtaget i de tilgængelige tal. De tilgængelige tal tager udgangspunkt i den tidligere opgørelsesmetode fra 2017 og en udvidet periode til 64 år. Det er disse tal der fremstilles nedenfor. Derudover er det ikke muligt at give en status i forhold til den gennemsnitlige bruttoindkomst i områderne, da de tilgængelige oplysninger adskiller sig for meget fra de oplysninger som ministeriet anvender.
Trods forskellene til ghettolisten, kan opgørelsen nedenfor give en god indikation af områdernes sammensætning og eventuelle risici:
 
Parkvej
Sydbyen
Antal beboere
877
(2018)
918
(2018)
Andel af indvandrere eller efterkommere fra ikkevestlige lande
22,7 %
(2018)
39 %
(2018)
Andel af beboere uden tilknytning til arbejdsmarkedet er over 40 % (18-64)
45,8 %
(2016-2017)
49,5 %
(2016-2017)
 
Andel af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven (grænseværdi 1,98%)
1,8%
(2016-2017)
1,8%
(2016-2017)
Andel af beboere der alene har en grundskole (30-59 år)
(Grænseværdi ifht. tidligere metode lå på 50 %)
46,41 %
(pr, jan 2018 – dog gammel opgørelsesmetode og 30-64 år)
43,9 %
(pr, jan 2018 – dog gammel opgørelsesmetode og 30-64 år)
Gennemsnitlig bruttoindkomst mindre end 55 % af bruttoindkomsten for samme gruppe i regionen.
Kan ikke opgøres ud fra de tilgængelige data
Kan ikke opgøres ud fra de tilgængelige data
I starten af 2020 vil Transport- og Boligministeriet igangsætte en analyse af ca. 200 boligområder i Danmark med mellem 750-1000 beboere. Analysen ser nærmere på områderne og deres status i forhold til ghettokriterierne. Sydbyen og Parkvej indgår i denne analyse. Der er endnu ikke sat en dato på offentliggørelse af denne analyse.
Retligt grundlag
Planloven, Lov om almene boliger, Lov om leje af almene boliger, lov om leje.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 11. november 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen
Orienteringen er taget til efterretning.
Udvalget anbefaler, at udviklingen i Sydbyen og på Parkvej følges, og at der er opmærksomhed på, at arbejdet med Ringparken og Motalavej ikke rykker Sydbyen og Parkvej tættere på at opfylde ghettokriterierne eller kriterierne for udsatte boligområder.

2. Områdespecifikke indsatser i relation til indsatsen mod parallelsamfund (O)

2.     Områdespecifikke indsatser i relation til indsatsen mod parallelsamfund (O)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2019-449030                                           Åbent
Kompetence: §17 stk. 4. udvalget – Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget præsenteret for oplæg fra de forskellige fagområder i forhold til indsatsen mod parallelsamfund. Der præsenteres oplæg fra skole og daginstitutionsområdet, samt fra beskæftigelsesområdet.
Baggrund
I tillæg til udviklingsplanerne for henholdsvis Ringparken og Motalavej indeholder lovpakken i forhold til indsatsen mod parallelsamfund initiativer på en række områder.
Udvalget præsenteres for oplæg fra en række konkrete fagområder i relation til tiltag og indsatser på området. Der gives ikke en præsentation af udviklingsplanerne. Disse har blandt andet været behandlet på mødet den 23. september 2019.
Daginstitutionsområdet
Lovpakken mod parallelsamfund indeholder forskellige initiativer i relation til daginstitutionerne i kommunen.
1.    Den 1. juli 2019 trådte lovændringen om obligatorisk læringstilbud på 25 timer om ugen i et dagtilbud til alle 1-årige børn med bopæl i udsatte boligområder i kraft. Loven er målrettet børn i udsatte boligområder, som opfylder følgende kriterier:
a.    Børn som ikke allerede er optaget i en daginstitution eller en dagpleje, når barnet fylder 1 år
b.    Børn som i alderen mellem 1 og 2 år udmeldes af et dagtilbud, og ikke optages i et andet dagtilbud
c.     Børn som er i alderen mellem 1 og 2 år og flytter ind et udsat boligområde, og som ikke er optaget i et dagtilbud.
2.    Den 1. januar 2020 træder ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner” i kraft.  Aftalen medfører, at daginstitutioner i løbet af et kalenderår højst må ny-optage 30% børn, der har bopæl i et udsat boligområde.
Maj-Britt Thy Christiansen giver en præsentation i forhold til udmøntningen af ovenstående i Slagelse Kommune.
Skoleområdet
Delaftalen på undervisningsområdet, der blev indgået 9. maj 2018 indeholder 3 initiativer i forhold til skoleområdet:
1.    Obligatoriske sprogprøver på grundskoler med høj andel af elever fra udsatte boligområder.
2.    Konsekvent indgriben over for folkeskoler med vedvarende dårlige resultater.
3.    Sanktioner over for forældre, hvis børn har højt skolefravær.
Den 30. juni 2019 underskrev Børne- og Undervisningsministeren bekendtgørelse om ikrafttræden af lov nr. 278 af 26. marts 2019 (Obligatoriske sprogprøver i udsatte boligområder og styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af børnecheck m.v.). Loven trådte i kraft den 1. august 2019.
Dorthe Christiansen giver en præsentation i forhold til udmøntningen af ovenstående i Slagelse Kommune.
Beskæftigelsesområdet
Lovpakken mod parallelsamfund indeholder ikke i sig selv direkte beskæftigelsesrettede tiltag. Beskæftigelsesområdet er dog centralt i den forstand, at tilknytning til arbejdsmarkedet er centralt for borgerne og har stor betydning på deres social status.
Tilknytning til arbejdsmarkedet indgår netop i ghettokriterierne, og i de forskellige udlejningskriterier, der også er bestemmende for om borgere kan bosætte sig i områderne.
Arbejdsmarkedsområdet giver en præsentation af, hvilke udfordringer de ser på området, og hvordan de kan og vil arbejde med dette.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 11. november 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen
Orientering på daginstitutionsområdet.
Der er pt. ikke nogen børn, der har fået et obligatorisk læringstilbud. Der arbejdes med information og beboerrettet dialog for at undgå dette. Indsatsen trækker blandt andet på sundhedsplejerskerne, der i mødet med de enkelte familier kan sikre mundtlig overlevering af regler og krav - samt disses betydning for familierne.
Der er iværksat partnerskaber mellem en række daginstitutioner. Dette skal styrke faglighed og samarbejde og hjælpe til en bedre fordeling af børnene fra de udsatte områder.
I to institutioner søges der midlertidig dispensation fra grænsen på 30 procent børn fra udsatte områder. Dette sker med henblik på en bedre indfasning af reglerne.
Orientering på arbejdsmarkedsområdet.
Beskæftigelsesområdet har pt. øget fokus på Schakenborgvænge. Her vil en række borgere skulle flytte i forbindelse med salget. Det forsøges inden for lovens rammer at rykke borgere, så de ikke længere er i målgruppen for at skulle flytte, når salget gennemføres.
Udvalget bifalder arbejdet med at rykke borgere fra passiv forsørgelse. Der bør dog anvendes rettidig omhu, så ingen borgere stilles anderledes som følge af, hvor de bor.
Orienteringen på skoleområdet tages til efterretning.

3. Status på genhusning i forhold til Schakenborgvænge (O)

3.     Status på genhusning i forhold til Schakenborgvænge (O)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2019-449744                                           Åbent
Kompetence: §17 stk 4. udvalget – Indsatsen mod parallelsamfund
Baggrund
Udvalget præsenteres for en status i forhold til genhusningssituationen i forlængelse af salget af Schakenborgvænge.
Den 26. august 2019 behandlede Byrådet de såkaldte udlejningskriterier i forbindelse med salget af Schakenborgvænge. Overordnet betyder kriterierne, at en række beboere uden tilknytning til arbejdsmarkedet skal flytte i forbindelse med salget af Schakenborgvænge. Derudover skal beboere, der har fået domme efter straffeloven, ligeledes fraflytte.
Kriterierne er ikke trådt i kraft endnu. Dette sker først, når der foreligger en godkendelse af salget fra Transport- og Boligministeriet. Denne godkendelse foreligger ikke endnu.
Antallet af berørte lejemål ændrer sig løbende. Fx hvis en beboers status som lønmodtager ændres. De beboere, der ved godkendelsen falder for kriterierne, skal dog tilbydes genhusning i boligområdet.
Genhusning i området, kan kun ske i FOB´s boliger. FOB og SAB har startet forhandlingerne om rammer og forudsætninger for en sådan genhusning.
Indstilling
Børne og Ungedirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 11. november 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen
Til efterretning.
Udvalget ønsker, at der er fokus på involvering af- og information til beboerne i forbindelse med processen omkring udviklingesplanerne og eventuelle ændringer og genhusninger i områdrene.

4. Oplæg til supplerende ghettokriterier (B)

4.     Oplæg til supplerende ghettokriterier (B)

Sagsnr.: 330-2019-32368                Dok.nr.: 330-2019-446353                                           Åbent
Kompetence: §17 stk 4. udvalget Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget præsenteres for supplerende ghettokriterier til brug i opfølgning på udviklingen i Ringparken og på Motalavej. Udvalget skal beslutte, om de ønsker, at der skal arbejdes med disse supplerende kriterier fremadrettet. 
Baggrund
Udvalget besluttede på mødet den 23. september 2019, at de ønskede et oplæg til supplerende ghettokriterier. Administrationen har følgende forslag hertil:
Brande i områderne
Der lægges op til at følge udviklingen af brande i de to boligområder.
Udviklingen i brande i de to områder fremgår af Bilag 1- figur 1 og figur 2. Her kan man se en samlet opgørelse over udviklingen i antallet af brandrelaterede hændelser i de to boligområder Ringparken og Motalavej.

Overblikket dækker ikke alle brande og udrykninger, men viser brande i affaldscontainere, aviscontainere, transportmidler samt påsat brand i bygning. Derudover indgår umiddelbart falske anmeldelser om brand også.  Tallene opdateres løbende af beredskabet. De anvendte tal stammer fra den 28. oktober 2019.
Som det fremgår af figur 1. har antallet af sådanne hændelser i Ringparken været varierende over de seneste år. I 2010 og 2011 lå antallet meget højt på hhv. 61 og 62 årlige hændelser. Dette blev efterfulgt af en roligere årrække fra 2012 til 2016, hvor antallet årligt lå på 20-23. Undtagelsen er 2015, hvor der kun var 8 hændelser.

I 2017 og 2018 var der igen en markant stigning i brandrelaterede hændelser - 47 i 2017 og 64 i 2018. Tendensen er dog ikke forsat ind i 2019, hvor der ind til nu kun har været 12 hændelser i Ringparken.
På Motalavej ligger antallet af brandrelaterede hændelser generelt lavere end i Ringparken, som det fremgår af figur 2 i bilag 1. I 2010 var der et højt antal hændelser for området - 23. tendensen var den samme i 2011, hvor der var 31 brandrelaterede hændelser.
Fra 2012-2014 var der kun mellem 10-12 hændelser årligt, og fra 2015 er antallet faldet endnu mere. Helt ned til 5 hændelser i 2015. 2018 stikker dog lidt ud. Her var der 13 brandrelaterede hændelser.
I 2019, har der ind til 28. oktober kun været 2 brandrelaterede hændelser på Motalavej.
Politiets tryghedsmåling
Rigspolitiet gennemfører årligt tryghedsundersøgelser i Danmark. Et af fokusområderne i disse undersøgelser er de særligt udsatte boligområder, herunder Ringparken og Motalavej.
Politiet undersøgelse fra 2019 foreligger endnu ikke. Undersøgelsen for 2018 er dog tilgængelig. Resultatet af politiets måling i områderne fremgår af bilag 1, figur 3.
Politiet har ikke oplyst de absolutte procentsatser i undersøgelsen. For begge områder ses det dog, at andelen, af borgere der føler sig trygge, ligger omkring 70 %. Det fremgår ligeledes af politiets tryghedsmåling, at der fra 2017 til 2018 ses mindre forbedringer i borgernes oplevede tryghed i både Ringparken og i mindre grad på Motalavej.
Den oplevede tryghed i begge boligområder ligger dog under det nationale niveau. 

Afgørelser i ungdomskriminalitetsnævnet
Et andet punkt man kan følge er antallet af sager, der behandles i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Ungdomskriminalitetsnævnets skal involveres i sager, hvor børn og unge i alderen 10 til 17 år, er mistænkt eller dømt for kriminalitet. Nævnet fastsætter sociale foranstaltninger, der bedst muligt kan få barnet eller den unge ud af en kriminel løbebane. Nævnet har fungeret siden 1. januar 2019. Der er dermed tale om nye tal i forhold til udviklingen i områderne.

Ungdomskriminalitetsnævnet kommer ikke ind over alle sager, der involverer børn og unge. Nævnet involveres kun, hvis der er tale alvorlig kriminalitet og bekymring herom.
For at en sag henvises til nævnet skal der enten være tale om personfarlig kriminalitet, hvis forholdet har udløst eller kunne udløse en fængselsstraf. En sag kan også henvises, hvis et barn eller en ung er mistænkt for anden alvorlig kriminalitet. Dette gælder ligeledes, hvis forholdet har udløst eller kunne udløse en fængselsstraf, og barnet eller den unge samtidig vurderes at være i særlig risiko for at begå kriminalitet igen.
Slagelse kommune har pr. 30 oktober 2019, haft 10 sager i relation til Ungdomskriminalitetsnævnet. Hera f er en ung er fraflyttet kommunen i processen.
Af de 10 sager er 4 fra Motalavej og Ringparken. Konkret er fordelingen 1 sag fra Motalavej og 3 sager fra Ringparken.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at
1.    de ikke ønsker at anvende supplerende ghettokriterier fremadrettet.
2.    bede administrationen om at komme med et nyt oplæg til supplerende kriterier.
3.    godkende administrationens oplæg til supplerende ghettokriterier og anbefale økonomiudvalget, at Slagelse Kommune begynder at følge udviklingen på disse områder.  
Vurdering
De tre supplerende kriterier vurderes at give et øget indblik i udviklingen i områderne. Derudover er der tale om oplysninger, der er tilgængelige og derfor kun medfører et begrænset ressourcetræk at følge op på. Administrationen anbefaler derfor at begynde at følge disse kriterier systematisk.
Konsekvenser for andre udvalg
Vælger udvalget mulighed 3, skal anbefalingen behandles i økonomiudvalget.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at udvalget vælger handlemulighed 3.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 11. november 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen
Udvalget vælger handlemulighed 2, og opfordrer til at administrationen til også at udarbejde opfølgnigner på:
Udviklingen i antallet af ungdomsuddannelser.
Udviklingen i boligselskabernes hærværkskonti.
Udviklingen i anmeldelser til politiet.
Udviklingen i det frivillige foreningsarbejde.
Bilag
Bilag 1

5. Dynamisk dokument (B)

5.     Dynamisk dokument (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2019-448790                                           Åbent
Kompetence: §17 stk. 4 udvalget – Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget præsenteres for et oplæg til form og indhold i et dynamiske dokument, der kan samle op på udvalgets anbefalinger til økonomiudvalg, byråd og berørte fagudvalg i Slagelse Kommune. Udvalget skal drøfte indholdet og form, samt beslutte om de ønsker at gå videre med dokumentet og fremsende det til økonomiudvalget som en halvårlig status.
Baggrund
På mødet den 23. september 2019 besluttede udvalget, at de ønskede et oplæg til et dynamisk dokument, hvor udvalget løbende kunne formulere sine anbefalinger til økonomiudvalg, byråd, og eventuelle fagudvalg.

Administrationens oplæg hertil fremgår af Bilag 1.
Der gøres opmærksom på, at indholdet i det præsenterede endnu ikke er endeligt besluttet. Der er tale om et oplæg til såvel form som dele af indholdet i et dynamisk dokument.
Det vil altid være muligt at fremfinde tidligere versioner af dokumentet på et senere tidspunkt.
Handlemuligheder
Udvalget kan:
1.    Godkende oplægget til formen på det dynamiske dokument, der skal indeholde udvalgets anbefalinger. Derudover drøfte og beslutte det første indhold i dokumentet.
2.    Bede administrationen om at komme med et nyt oplæg til et dynamisk dokument.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det præsenterede dokument lever op til det ønskede.
Konsekvenser for andre udvalg
Dokumentets konkrete anbefalinger vil skulle behandles i de relevante udvalg og Byrådet.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget vælger handlemulighed 1.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 11. november 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen
Udvalget godkender handlemulighed 1.
Udvalget ønsker, at følgende anbefaliger også inkluderes i dokumentet:
- Udvalget anbefaler, at kommunen og boligorganisationerne har fokus på involvering af- og information til beboerne i forbindelse med processen omkring udviklingsplanerne og eventuel genhusning og ændringer i områderne.
- Udvalget anbefaler, at oprettelsen af seniorkollektiver indgår i forbindelse med udmøntning af Ringsparkens udviklingsplan. Særligt i området "Radiserækkerne", der har ældre beboere som målgruppe.

6. Inspirationstur (B)

6.     Inspirationstur (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2019-447731                                           Åbent
Kompetence: §17 stk. 4. udvalget – Indsatsen mod parallelsamfund.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om de ønsker at administrationen skal gå videre med planlægningen af et besøg i en anden kommune som inspiration til indsatsen mod parallelsamfund.
Baggrund
På udvalgets møde den 23. september 2019 besluttede de, at administrationen skulle komme med et oplæg til et inspirationsbesøg i en anden kommunes boligområde.
Administrationen er pt. i dialog med Høje Taastrup Kommune omkring at arrangere et sådant besøg med udgangspunkt i indsats og organisering her.
Handlemuligheder
Udvalget kan
1.    vælge at administrationen skal gå videre med oplægget til et inspirationsbesøg i Høje Taastrup Kommune, og forsøge at indgå aftale herom.
2.    bede administrationen om at undersøge andre muligheder for sådanne inspirationsbesøg i andre kommuner og præsentere dem for udvalget på næstkommende møde.
Vurdering
Administrationen vurderer, at udvalget bør tilslutte sig handlemulighed 1.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at udvalget vælger handlemulighed 1.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 11. november 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen
Udvalget godkender handlemulighed 1, men ønsker samtidigt, at der ses på en tur til endnu et boligområde.

7. Udvalgets mødedatoer i 2020 (B)

7.     Udvalgets mødedatoer i 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2019-447738                                           Åbent
Kompetence: §17 stk. 4 udvalget Indsatsen mod parallelsamfund.
Beslutningstema
Udvalget skal godkende administrationens oplæg til udvalgets mødedatoer i 2020.
Baggrund
Udvalgets sidste datosatte møde er 11. november 2019. Udvalget præsenteres derfor for et oplæg til fremtidige mødedatoer i 2020.
Mandag den 17. februar 2020 kl. 19.00 – 20.30
Mandag den 20. april 2020 kl. 19.00 – 20.30
Mandag den 15. juni 2020 kl. 19.00 – 20.30
Mandag den 17. august 2020 kl. 19.00 – 20.30
Mandag den 19. oktober 2020 kl. 19.00 – 20.30
mandag den 7. december 2020 kl. 19.00 – 20.30
Handlemuligheder
Udvalget kan:
1.    godkende administrationens oplæg til datoer for udvalgets møder i 2020.
2.    Bede administrationen om et nyt oplæg til mødedatoer i 2020.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender oplægget til mødedatoer.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget vælger handlemulighed 1.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 11. november 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen
Udvalget godkender handlemulighed 1.

8. Godkendelse af referat (B)

8.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-32368                Dok.nr.: 330-2019-462784                                           Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 udvalg – Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet fra mødet.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 11. november 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen
Godkendt.