5. Flyttehjælp (B)
5. Flyttehjælp (B)
Sagsnr.: 330-2019-11143 Dok.nr.: 330-2020-469745 Åbent
Kompetence: §17 stk. 4 udvalg – Indsatsen mod parallelsamfund.
Beslutningstema
§17 stk. 4-udvalget skal beslutte, om de ønsker at anbefale
Byråd og Økonomiudvalg at arbejde videre med administrationens oplæg til
flyttehjælp som redskab i forhold til konflikten på Motalavej.
Baggrund
På udvalgets møde den 20. august 2020 bad udvalget
administrationen om at undersøge muligheder for en række tiltag med henblik på
at dæmme op for urolighederne på Motalavej. Et af disse tiltag var muligheden
for økonomisk flyttehjælp
Kommunen har mulighed for at understøtte en frivillig
fraflytning fra Motalavej økonomisk ved hjælp af flyttehjælp. Almenboliglovens
§ 63c giver mulighed for at bevillige flyttehjælp til borgere. Dette kræver, at
Byrådet fastsætter en økonomisk ramme for flyttehjælpen, samt at de opstiller
objektive kriterier for tildeling af flyttehjælpen. Fx kriminalitet. Et
kriterie kan også være, at man fraflytter et konkret boligområde - fx
Motalavej. Det er ikke muligt at målrette flyttehjælp til konkrete individer
inden for lovens rammer. Flyttehjælp kan kun gives til borgere, der flytter til
et andet sted indenfor samme kommune.
Den 19. oktober bad udvalget administrationen om, at arbejdede
videre med et konkret oplæg til flyttehjælp udvalget kunne forholde sig til.
Dette oplæg præsenteres her. Bilag 1 er et udkast til rammer for flyttehjælp i
Slagelse Kommune målrettet beboere på Motalavej.
Oplæg og kriterier har været drøftet med den
Kriminalpræventive Enhed i Slagelse Kommune, samt med BoligKorsør – med
udgangspunkt i deres viden om parterne i den konkrete konflikt. Der har ikke
været drøftet konkrete individer.
Som redskab i forhold til den konkrete konflikt på Motalavej
har flyttehjælp visse begrænsninger. Der skal være tale om objektive kriterier,
som ikke diskriminerer. Derudover er konfliktens deltagere meget bredt
repræsenteret, og der er kun få overordnede lighedstræk.
Både BoligKorsør og den Kriminalpræventive Enhed peger på,
at visse deltagere i konflikten på Motalavej allerede er fraflyttet. Anvendelse
af flyttehjælp til at understøtte frivillig fraflytning vil derfor ikke have
samme effekt, som hvis det havde været indført i forsommeren.
Begge parter vurdere dog, at flyttehjælp godt kan anvendes
til at understøtte en forsat frivillig fraflytning af negative elementer fra
Motalavej. Flyttehjælp har derfor stadig relevans i relation til konflikten– i
forening med andre redskaber og tiltag der bringes i anvendelse af såvel
kommune som boligselskab.
Der lægges op til en flyttehjælp på 20.000 kroner pr.
husstand der fraflytter Motalavej og i øvrigt opfylder kriterierne. Tilskuddets
størrelse er baseret på en vurdering af gennemsnitlige rimelige flytte- og
etableringsudgifter i kommunen for en hel familie.
Kriterier og målgruppe
Der lægges op til følgende kriterier for at modtage
flyttehjælp, som formuleret i bilag 1.
- At
man er bosat på Motalavej, hele lejemålet opsiges og alle beboere flytter fra
Motalavej.
- Alle
beboere i lejemålet skal flytte længere end 2 kilometer væk fra boligområdet
Motalavej.
- Beboere
i lejemålet må ikke flytte til Ringparken, Parkvej i Skælskør eller Sydbyen.
- Et
medlem af hustananden er dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenlov eller
lov om euforiserende stoffer i 2019 eller 2020 eller 2021.
Hjælpen skal søges senest 1. november 2021, og der skal være
opnået ny adresse senest 15 december 2021. Herved er der formuleret en fast
tidsramme for at modtage flyttehjælp, med mindre der efterfølgende er politisk
ønske om at udvide rammen.
Kravet, om at flytte længere end to kilometer væk fra
Motalavej, skal understøtte flytningernes effekt i forhold til konflikten, og
det skal modvirke, beboere der ”blot flytter til den anden side af vejen”.
Kravet, om at man ikke at flytte til Ringparken, Sydbyen,
eller Parkvejkvarteret i Skælskør, skal sikre, at indsatsen på Motalavej ikke
belaster disse områder yderligere.
Kriteriet, om at man skal være dømt, hænger sammen med de
sigtelser, der er rejst i forbindelse med konflikten. Kriteriet er det eneste
lovlige kriterie – ud over bopæl – der kan peges på som fællesnævner for
deltagerne i konflikten.
Kravet, om at en dom skal være faldet i 2019, 2020, eller
2021, tjener til at skærpe målgruppen i forhold til konflikten – frem for alle
beboere med domme i deres fortid.
Målgruppen kan dog ikke som sådan afgrænses fuldstændigt til
selve konflikten. Flyttehjælp vil være en mulighed for alle med en dom på de
nævnte lovområder i den givne periode. Dette betyder blandt andet, at beboere
med domme for fx uro ved en Palundan-demonstration også vil kunne modtage
flyttehjælp, hvis de ellers opfylder kriterierne.
Dette vurderes dog at kunne få en positiv betydning for
boligområdet, hvilket også er en af begrundelserne for at medtage domme for
overtrædelser af lov om euforiserende stoffer i kriteriet.
Muligheden for flyttehjælp på Motalavej kan og vil skulle
understøttes af en opsøgende indsats i området for at målrette hjælpen
yderligere. Alle der opfylder betingelserne vil dog kunne søge om hjælpen.
Dom og opsigelse
BoligKorsør oplyser, at de som udgangspunkt vil opsige
beboere, der modtager domme i områderne. Der er dermed et overlap i forhold til
målgruppen for flyttehjælp.
BoligKorsør oplever dog, at mange kriminelle, der modtager
en opsigelse på denne måde, anker og kæmper imod opsigelsen. Processen trækker
dermed ud. I værste fald kan der gå flere år, før en opsigelse af kriminelle
med en dom kan føres ud i livet.
Muligheden for flyttehjælp vil kunne understøtte accepten af
en opsigelse eller opsigelsesproces. Flyttehjælp som redskab forventes dermed
at modvirke lange svære retsprocesser omkring opsigelserne, og dermed hjælpe
til hurtigere at flytte personer med negativ indflydelse væk fra nærmiljøet på
Motalavej.
Det skal bemærkes, at økonomisk udsatte, der opsiges og ikke
har råd til at flytte, allerede i dag har mulighed for at søge om økonomisk
støtte til flytninger fra kommunen.
Økonomi for den enkelte
Som det fremgår af bilag 1, beskattes flyttehjælpen ikke, og
den modregnes ikke direkte i ydelser. Der kræves normalt ikke dokumentation for
flytteudgifterne. Dog kan borgere på offentlig forsørgelse blive bedt om dokumentation
for, at de 20.000 kr. reelt er brugt på udgifter i forbindelse med flytning (fx
faktura fra flyttefirma, kvittering for køb af møbler, hårde hvidevarer, mv.),
da det kan have betydning for Aktivlovens formueregler (§ 14).
Administration
Administration af flyttehjælp kan placeres hos Rådgivning og
Udbetaling.
Retligt
grundlag
Almenboliglovens § 63c
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
1. Godkende
administrationens oplæg til flyttehjælp og anbefale Økonomiudvalg og Byråd at
godkende oplægget med henblik på vedtagelse, afklaring af finansiering samt
snarlig iværksættelse.
2. Afvise at
anbefale oplægget til flyttehjælp som et redskab i forhold til konflikten på
Motalavej.
Vurdering
Administrationen vurderer, at flyttehjælp kan være et
redskab i forhold til situationen på Motalavej.
Dog er det vigtigt, at det ikke fremstår, som om kriminelle
bliver belønnet af kommunen, i det dette ikke er tilfældet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske omkostninger ved at indføre flyttehjælp på
Motalavej afhænger af, hvor mange der konkret vil anvende den.
Et overslag er, at flyttehjælp vil kunne være relevant for
ca. 3-8 lejemål frem til december 2021. En støtte på 20.000 kroner pr. husstand
vil her betyde en potentiel udgift på op til 160.000 kroner
Der er i dette oplæg ikke set på finansiering af
flyttehjælpen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Hvis udvalget anbefaler flyttehjælp som et tiltag i relation
til konflikten på Motalavej, skal tiltaget behandles på Økonomiudvalget med
henblik på godkendelse og finansiering. Derudover skal tiltaget behandles på
Byrådet med henblik på Byrådets vedtagelse af kriterierne for at modtage flyttehjælp.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.
at udvalget beslutter, om de vil godkende handlemulighed 1 eller 2.
Beslutning i § 17 stk.
4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:
John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Udsat.