§ 17 stk. 4-udvalg – Indsatsen mod Parallelsamfund – Referat – 7. december 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-477260                                           Åbent
Kompetence:
§ 17 stk. 4 udvalget – Indsatsen mod Parallelsamfund
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Social- og projektchefen for udvalget indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Godkendt med følgende bemærkninger til dagsorden:
Der manglede to skemaer i punkt 6, der ikke var kommet med, da dagsordenen blev frigivet. Skemaerne var fremsendt til udvalget ca. 1 time før mødet.
Ift. punkt 3. var punktet fejlagtigt markeret med et (D) for drøftelse. Der var tale om et orienteringspunkt (O).

2. Regeringens Ghettoliste 2020 (O)

2.     Regeringens Ghettoliste 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-462543                                           Åbent
Kompetence: § 17. stik 4 udvalget – Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
§ 17 stk. 4 udvalget orienteres om regeringens seneste Ghettoliste offentliggjort den 1. december 2020.
Baggrund
Regeringen udgiver årligt den såkaldte Ghettoliste over boligområder i Danmark. Udvalget præsenteres her for den seneste opgørelse over ghettoområder for 2020.
Ved et ghettoområde forstås i 2020 et alment boligområde med mindst 1.000 beboere, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50 pct., og hvor mindst to af følgende fire kriterier er opfyldt:
1.    Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som gennemsnittet over de seneste 2 år.
2.    Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnit over de seneste 2 år.
3.    Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grunduddannelse, overstiger 60 pct. af samtlige beboere i samme aldersgruppe.
4.    Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området (eksklusive uddannelsessøgende) er mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Et område der har været klassificeret som ghetto i fore år i træk betegnes som ”hård Ghetto”. Ringparken og Motalavej er klassificeret som hård Ghetto.
Listen over hårde ghettoer fremgår af bilag 1. Den samlede ghettoliste fremgår af bilag 2.
Nedenfor oplistes opgørelserne for henholdsvis Ringparken og for Motalavej med opgørelser fra 2017 og frem.
Ringparken
 
Andel/ forhold 2017
Andel/ forhold 2018
Andel/ forhold 2019
Andel/ forhold 2020
Andel af indvandrere eller efterkommere fra ikkevestlige lande over 50 %
 56 %
(pr. jan. 2017)
55,6 %
(pr jan. 2018)
57 %
(pr. januar 2019)
57,3 %
(pr. jan 2020)
Andel af beboere uden tilknytning til arbejdsmarkedet er over 40 % (18-64)
45,4 %
(2015-2016)
43,35%
(2016-2017)
41,2 %
(2017-2018)
38,3 %
(2018-2019)
Andel af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven (grænseværdi 1,98%)
2,58 %
(OBS, grænsen i 2017 var 2,6 %)
2,19 %
(2016-2017, grænsen var 1,98%)
2,07%
(2017-2018 grænsen, var 2,03%)
2,44 %
(2018-2019, grænsen var 2,27%)
Andel af beboere der alene har en grundskole (30-59 år)er over  60 %
57,8 %
(OBS, ny opgørelsesmetode – grænse i 2017 lå på 50 %)
70,9 %
(pr. jan 2018)
70,2 %
(pr. jan 2019)
70,3 %
(pr. jan 2020)
Gennemsnitlig bruttoindkomst mindre end 55 % af bruttoindkomsten for samme gruppe i regionen.
56,8 %
(2016)
56,5 %
(2017)
57,7 %
(2018)
57,5 %
(2019)
Som det fremgår, har der kun været en begrænset udvikling i Ringparken. Mest centralt og positivt er det, at Ringparken i denne seneste opgørelse ikke længere falder for kriteriet om, at over 40 % af beboerne i alderen 18-64 står uden tilknytning til arbejdsmarkedet. Andelen i denne seneste opgørelse er 38,3 %. Ringparken har ikke faldet for kriteriet om gennemsnitlig indkomst i nogle af årene oplistet ovenfor.
Motalavej:
 
Andel/forhold 2017
Andel/ forhold 2018
Andel/ forhold 2019
Andel/ forhold 2020
Andel af indvandrere eller efterkommere fra ikkevestlige lande over 50 %
 50,7 %
(pr. jan 2017)
53,3 %
(pr jan. 2018)
51,7 %
(pr. jan 2019)
51,2 %
(pr. jan 2020)
Andel af beboere uden tilknytning til arbejdsmarkedet er over 40 % (18-64)
44 %
(2015-2016 tal)
40,4 %
(2016-2017)
38,6 % (2017-2018)
39,0 %
(2018-2019)
Andel af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven (grænseværdi 1,98%)
2,67 %
(OBS, grænsen i 2017 var 2,6 %)
2,14 %
(2016-2017 – grænsen var 1,98%)
2,2 %
(2017-2018 – grænse 2,03 %)
2,44 %
(2018-2019 grænsen var 2,27%)
Andel af beboere der alene har en grundskole (30-59 år)er over  60 %
63,4 %
(OBS, ny opgørelsesmetode – grænse i 2017 lå på 50 %)
72,8 %
(pr. jan 2018)
72,1 %
(pr. jan 2019)
71,2 %
(pr. jan 2020)
Gennemsnitlig bruttoindkomst mindre end 55 % af bruttoindkomsten for samme gruppe i regionen.
56,2 %
(2016)
58,8 %
(2017)
60,1 %
(2018)
59,2 %
(2019)
Der ses kun begrænsede ændringer i forhold til Motalavejs status på Ghettolisten i forhold til 2019.  Det er dog centralt, at Motalavej på samme måde som Ringparken hverken falder for kriteriet om andel af beboere uden for arbejdsmarkedet ( i år 39,0 %), eller for kriteriet om gennemsnitlig indkomst (i år 59,2 %).
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at § 17. stk. 4. udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Godkendt.
Helle Blak (F) og Bodil Knudsen (A) anmoder om, at man gentænker den måde, man laver ghettolister på. Især kriteriet om, at 50 procent har ikke-vestlig baggrund er urimeligt.

3. Broskolens redegørelse vedrørende parallelsamfundsproblematikker (D)

3.     Broskolens redegørelse vedrørende parallelsamfundsproblematikker (D)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-465011                                           Åbent
Kompetence: §17 stk. 4 udvalget - Indsatsen mod parallelsamfund.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har udtaget Broskolen til screening med henblik på at afdække eventuelle parallelsamfundsproblematikker. 
Baggrund
Flere skoler i landet, herunder Broskolen i Slagelse Kommune, er udtaget til en screening af STUK. Screeningen foretages blandt andet ud fra en række fastlagte indikatorer. Formålet er at afdække risiko for parallelsamfundsproblematikker. Det sker i forlængelse af ”Delaftale på undervisningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund”. Aftalen blev udmøntet i lov nr. 277 af 26. marts 2019.
Broskolen er udvalgt på baggrund af, at de overskrider andelen af elever fra udsatte boligområder på mindst 30 pct. i mindst ét af de seneste 3 år. Broskolens andel er 31,7 %.
STUK peger ligeledes på skolens resultater i dansk og matematik i 9. klasseprøverne samt den nationale trivselsmåling. Skolen overskrider dog ikke de opstillede grænseværdier på disse områder.
Derudover peger STUK på presseomtaler af vold, uro, klanstrukturer mv. i området ved Motalavej som grundlag for, at de har valgt at se nærmere på Broskolen.
STUK har derfor henvendt sig til Slagelse Kommune og bedt om en redegørelse. STUKS henvendelse fremgår af bilag 1.
Det skal understreges, at Broskolen på nuværende tidspunkt kun er udtaget til screening og ikke til tilsyn.
Broskolen har efterfølgende udarbejdet den krævede redegørelse til STUK. Redegørelsen fremgår af Bilag 2. 
STUK vil ultimo 2020 vurdere, om der er grundlag for et møde med Slagelse Kommune, og herefter om skolen skal udtages til tilsyn med parallelsamfundsproblematikker.
Hvis Broskolen udtages til tilsyn, vil skolen få tilbudt vejledning af Undervisningsministeriets læringskonsulenter. Slagelse Kommune kan også blive pålagt at udarbejde en handleplan for skolen. Som følge af parallelsamfundsaftalen er Styrelsen blevet tilført en række yderligere sanktionsredskaber, som kan tages i anvendelse ved en skoles vedvarende dårlige kvalitet.
Retligt grundlag
Delaftale på undervisningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund”. Aftalen blev udmøntet i lov nr. 277 af 26. marts 2019
Handlemuligheder
Ikke relevant.
Vurdering
Ikke relevant.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Taget til efterretning.

4. Mødedatoer i 2021 (B)

4.     Mødedatoer i 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-477074                                           Åbent
Kompetence: § 17. stk 4. udvalg - Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte ønsker til mødedatoer i 2021.
Baggrund
§17 stk. 4 udvalgets funktionsperiode løber frem til den 30. juni 2021. Der er dog endnu ikke truffet beslutning om mødefrekvens og mødedatoer fra januar- og frem til juni 2021.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte deres ønsker til mødefrekvens og mødedatoer i 2021.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Udvalget beslutter deres ønsker til mødedage og mødefrekvens i 2021.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Udsat.

5. Flyttehjælp (B)

5.     Flyttehjælp (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-469745                                           Åbent
Kompetence: §17 stk. 4 udvalg – Indsatsen mod parallelsamfund.
Beslutningstema
§17 stk. 4-udvalget skal beslutte, om de ønsker at anbefale Byråd og Økonomiudvalg at arbejde videre med administrationens oplæg til flyttehjælp som redskab i forhold til konflikten på Motalavej.
Baggrund
På udvalgets møde den 20. august 2020 bad udvalget administrationen om at undersøge muligheder for en række tiltag med henblik på at dæmme op for urolighederne på Motalavej. Et af disse tiltag var muligheden for økonomisk flyttehjælp
Kommunen har mulighed for at understøtte en frivillig fraflytning fra Motalavej økonomisk ved hjælp af flyttehjælp. Almenboliglovens § 63c giver mulighed for at bevillige flyttehjælp til borgere. Dette kræver, at Byrådet fastsætter en økonomisk ramme for flyttehjælpen, samt at de opstiller objektive kriterier for tildeling af flyttehjælpen. Fx kriminalitet. Et kriterie kan også være, at man fraflytter et konkret boligområde - fx Motalavej. Det er ikke muligt at målrette flyttehjælp til konkrete individer inden for lovens rammer. Flyttehjælp kan kun gives til borgere, der flytter til et andet sted indenfor samme kommune.
Den 19. oktober bad udvalget administrationen om, at arbejdede videre med et konkret oplæg til flyttehjælp udvalget kunne forholde sig til. Dette oplæg præsenteres her. Bilag 1 er et udkast til rammer for flyttehjælp i Slagelse Kommune målrettet beboere på Motalavej.
Oplæg og kriterier har været drøftet med den Kriminalpræventive Enhed i Slagelse Kommune, samt med BoligKorsør – med udgangspunkt i deres viden om parterne i den konkrete konflikt. Der har ikke været drøftet konkrete individer.
Som redskab i forhold til den konkrete konflikt på Motalavej har flyttehjælp visse begrænsninger. Der skal være tale om objektive kriterier, som ikke diskriminerer. Derudover er konfliktens deltagere meget bredt repræsenteret, og der er kun få overordnede lighedstræk.
Både BoligKorsør og den Kriminalpræventive Enhed peger på, at visse deltagere i konflikten på Motalavej allerede er fraflyttet. Anvendelse af flyttehjælp til at understøtte frivillig fraflytning vil derfor ikke have samme effekt, som hvis det havde været indført i forsommeren.
Begge parter vurdere dog, at flyttehjælp godt kan anvendes til at understøtte en forsat frivillig fraflytning af negative elementer fra Motalavej. Flyttehjælp har derfor stadig relevans i relation til konflikten– i forening med andre redskaber og tiltag der bringes i anvendelse af såvel kommune som boligselskab.
Der lægges op til en flyttehjælp på 20.000 kroner pr. husstand der fraflytter Motalavej og i øvrigt opfylder kriterierne. Tilskuddets størrelse er baseret på en vurdering af gennemsnitlige rimelige flytte- og etableringsudgifter i kommunen for en hel familie. 
Kriterier og målgruppe
Der lægges op til følgende kriterier for at modtage flyttehjælp, som formuleret i bilag 1.
-      At man er bosat på Motalavej, hele lejemålet opsiges og alle beboere flytter fra Motalavej.
-      Alle beboere i lejemålet skal flytte længere end 2 kilometer væk fra boligområdet Motalavej.
-      Beboere i lejemålet må ikke flytte til Ringparken, Parkvej i Skælskør eller Sydbyen.
-      Et medlem af hustananden er dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenlov eller lov om euforiserende stoffer i 2019 eller 2020 eller 2021.
Hjælpen skal søges senest 1. november 2021, og der skal være opnået ny adresse senest 15 december 2021.  Herved er der formuleret en fast tidsramme for at modtage flyttehjælp, med mindre der efterfølgende er politisk ønske om at udvide rammen.
Kravet, om at flytte længere end to kilometer væk fra Motalavej, skal understøtte flytningernes effekt i forhold til konflikten, og det skal modvirke, beboere der ”blot flytter til den anden side af vejen”.
Kravet, om at man ikke at flytte til Ringparken, Sydbyen, eller Parkvejkvarteret i Skælskør, skal sikre, at indsatsen på Motalavej ikke belaster disse områder yderligere.
Kriteriet, om at man skal være dømt, hænger sammen med de sigtelser, der er rejst i forbindelse med konflikten. Kriteriet er det eneste lovlige kriterie – ud over bopæl – der kan peges på som fællesnævner for deltagerne i konflikten.
Kravet, om at en dom skal være faldet i 2019, 2020, eller 2021, tjener til at skærpe målgruppen i forhold til konflikten – frem for alle beboere med domme i deres fortid.
Målgruppen kan dog ikke som sådan afgrænses fuldstændigt til selve konflikten. Flyttehjælp vil være en mulighed for alle med en dom på de nævnte lovområder i den givne periode. Dette betyder blandt andet, at beboere med domme for fx uro ved en Palundan-demonstration også vil kunne modtage flyttehjælp, hvis de ellers opfylder kriterierne.
Dette vurderes dog at kunne få en positiv betydning for boligområdet, hvilket også er en af begrundelserne for at medtage domme for overtrædelser af lov om euforiserende stoffer i kriteriet.
Muligheden for flyttehjælp på Motalavej kan og vil skulle understøttes af en opsøgende indsats i området for at målrette hjælpen yderligere. Alle der opfylder betingelserne vil dog kunne søge om hjælpen.
Dom og opsigelse
BoligKorsør oplyser, at de som udgangspunkt vil opsige beboere, der modtager domme i områderne. Der er dermed et overlap i forhold til målgruppen for flyttehjælp.
BoligKorsør oplever dog, at mange kriminelle, der modtager en opsigelse på denne måde, anker og kæmper imod opsigelsen. Processen trækker dermed ud. I værste fald kan der gå flere år, før en opsigelse af kriminelle med en dom kan føres ud i livet.
Muligheden for flyttehjælp vil kunne understøtte accepten af en opsigelse eller opsigelsesproces. Flyttehjælp som redskab forventes dermed at modvirke lange svære retsprocesser omkring opsigelserne, og dermed hjælpe til hurtigere at flytte personer med negativ indflydelse væk fra nærmiljøet på Motalavej.
Det skal bemærkes, at økonomisk udsatte, der opsiges og ikke har råd til at flytte, allerede i dag har mulighed for at søge om økonomisk støtte til flytninger fra kommunen.
Økonomi for den enkelte
Som det fremgår af bilag 1, beskattes flyttehjælpen ikke, og den modregnes ikke direkte i ydelser. Der kræves normalt ikke dokumentation for flytteudgifterne. Dog kan borgere på offentlig forsørgelse blive bedt om dokumentation for, at de 20.000 kr. reelt er brugt på udgifter i forbindelse med flytning (fx faktura fra flyttefirma, kvittering for køb af møbler, hårde hvidevarer, mv.), da det kan have betydning for Aktivlovens formueregler (§ 14).
Administration
Administration af flyttehjælp kan placeres hos Rådgivning og Udbetaling.
Retligt grundlag
Almenboliglovens § 63c
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
1.    Godkende administrationens oplæg til flyttehjælp og anbefale Økonomiudvalg og Byråd at godkende oplægget med henblik på vedtagelse, afklaring af finansiering samt snarlig iværksættelse.
2.    Afvise at anbefale oplægget til flyttehjælp som et redskab i forhold til konflikten på Motalavej.
Vurdering
Administrationen vurderer, at flyttehjælp kan være et redskab i forhold til situationen på Motalavej.
Dog er det vigtigt, at det ikke fremstår, som om kriminelle bliver belønnet af kommunen, i det dette ikke er tilfældet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske omkostninger ved at indføre flyttehjælp på Motalavej afhænger af, hvor mange der konkret vil anvende den. 
Et overslag er, at flyttehjælp vil kunne være relevant for ca. 3-8 lejemål frem til december 2021. En støtte på 20.000 kroner pr. husstand vil her betyde en potentiel udgift på op til 160.000 kroner
Der er i dette oplæg ikke set på finansiering af flyttehjælpen.
Konsekvenser for andre udvalg
Hvis udvalget anbefaler flyttehjælp som et tiltag i relation til konflikten på Motalavej, skal tiltaget behandles på Økonomiudvalget med henblik på godkendelse og finansiering. Derudover skal tiltaget behandles på Byrådet med henblik på Byrådets vedtagelse af kriterierne for at modtage flyttehjælp.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at udvalget beslutter, om de vil godkende handlemulighed 1 eller 2.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Udsat.

6. Alternativt målepunkt - Udviklingen i ungdomsuddannelser (O)

6.     Alternativt målepunkt - Udviklingen i ungdomsuddannelser (O)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-466005                                           Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 udvalget – Indsatsen mod parallelsamfund.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om udviklingen i andelen af ungdomsuddannelser i Ringparken og på Motalavej.
Baggrund
På udvalgets møde den 11. november 2019 bad udvalget om, at Slagelse Kommune løbende fulgte en række alternative Ghetto-kriterier i forbindelse med udviklingen i Ringparken og på Motalavej. Disse alternative kriterier skulle supplere kriterierne i den nationale ghettoliste, der udkommer hvert år den 1. december.
Udvalget blev den 19. oktober 2020 orienteret om en række af disse alternative kriterier. Præsentationen i forhold til udviklingen i ungdomsuddannelser måtte dog udskydes til næste møde. Den præsenteres derfor her.
Nedenfor ses en opgørelse over antallet af beboere i Ringparken og på Motalavej i alderen 25 år, der har gennemført en ungdomsuddannelse, er i gang med en ungdomsuddannelse, eller som hverken er i gang med- eller har gennemført en ungdomsuddannelse.
Oplysningerne stammer fra UU. Der er tale om opgørelser fra 2017 frem til og med 2020. Her er der foretaget et datatræk i forhold til ungdomsuddannelsesstatus af 25-årige på samme dato hvert år – den 1. oktober.
Opgørelsen alene kan ikke anvendes til at vurdere konkrete kommunale indsatser. Opgørelsen giver dog et blik på områdernes status over tid med udgangspunkt i de 25-årige, og om de har gennemført en ungdomsuddannelse.
Da der kun ses på personer i alderen 25 år, er der tale om forholdsvist små mængder. Dette medfører en vis statistisk usikkerhed. Dette til trods ses der en markant tendens og en positiv udvikling i både Ringparken og på Motalavej igennem den undersøgte periode.
Som det fremgår af tabellen ovenfor, har der over de sidste år været en positiv udvikling i forhold til andelen af 25-årige, der har gennemført en ungdomsuddannelse på Motalavej.
I 2017 var kun 1 af i alt 6 25-årige i gang med en ungdomsuddannelse. De resterende 5 var hverken i gang med- eller havde gennemført en ungdomsuddannelse.
I 2020 er situationen anderledes. Her havde 7 ud af 8, 25-årige i boligområdet gennemført en ungdomsuddannelse. Blot én 25-årig havde ikke gennemført en ungdomsuddannelse og var heller ikke i gang med en sådan. 
Der ses også en positiv udvikling i forhold til ungdomsuddannelser i Ringparken.
I 2017 havde kun 2 ud af 12, 25-årige gennemført en ungdomsuddannelse. Èn var i gang med en ungdomsuddannelse, og 9 var hverken i gang med eller havde gennemført en ungdomsuddannelse.
I 2020 havde 11 ud af 24, 25-årige gennemført en ungdomsuddannelse. 2 var i gang med en ungdomsuddannelse, og 11 var hverken i gang med eller havde gennemført en ungdomsuddannelse.
Der gøres opmærksom på, at VUC-enkeltfag ikke tæller med som gennemført eller igangværende en ungdomsuddannelse. Sådanne forløb tæller derfor ikke positivt med i opgørelserne ovenfor.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at § 17 stk. 4 - udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Følgende oplysninger manglede i dagsordenen, og blev i stedet fremsendt til udvalget pr mail.
Motalavej
Status
2017
2018
2019
2020
Gennemført
0
2
3
7
I gang
1
2
1
0
Ikke gennemført
5
7
5
1
I alt
6
11
9
8
Ringparken
Status
2017
2018
2019
2020
Gennemført
2
3
5
11
I gang
1
4
6
2
Ikke gennemført
9
7
5
11
I alt
12
14
16
24
Udvalget ønskede en validering af oplysningerne, i det de vurderede at de var ukorrekte og mangelfulde.
Derudover ønskede udvalget en ny præsentation over udviklingen i ungdomsuddannelser i de to områder. Denne skal tage udgangspunkt i en opgørelsesmetode, der ser bredere udviklingen i ungdomsuddannelser og ikke kun tager udgangspunkt i de 25-årige

7. Status på udvalgets arbejde (B)

7.     Status på udvalgets arbejde (B)

Sagsnr.: 330-2019-11143                Dok.nr.: 330-2020-470314                                           Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
§ 17 stk. 4 udvalget indsatsen mod parallelsamfund skal beslutte deres afrapportering samt deres anbefalinger til Økonomiudvalget.
Baggrund
Den 25. marts 2019 besluttede Byrådet i Slagelse Kommune at nedsætte § 17 stk. 4 udvalg – Indsatsen mod parallelsamfund. Udvalget skulle bestå af 6 byrådspolitikere og indkalde interessenter efter behov.

Kommissoriet for udvalget blev tiltrådt den 12. april 2019 og fremgår af bilag 1. Af kommissoriet fremgår det, at udvalgets anbefalinger som udgangspunkt skal vedtages i fællesskab, samt at udvalgets funktionsperiode løber frem til 30. juni 2021. Udvalget har følgende opgaver.
1.    Drøfte og komme med anbefalinger til Økonomiudvalg og Byråd i forhold til halvårlig status på den samlede indsats, herunder at indsamle gode erfaringer fra andre lignede indsatser. 
2.    Drøfte og komme med anbefalinger til Økonomiudvalget i forbindelse med beslutninger vedrørende salg/nedrivning af almene boliger i de 2 områder. I forlængelse heraf er det også udvalgets opgave at drøfte genhusning og sikre økonomiudvalget viden i forhold til de konsekvenser det kan få for det lokale boligmarked.
3.    Udvalget kan derudover drøfte og komme med anbefalinger til fagudvalgene i forhold til beslutninger vedrørende parallelsamfund, der behandles og afgøres i fagudvalgene. Udvalget orienteres løbende om kommende sager vedrørende indsatser mod parallelsamfund, der behandlet i fagudvalg, Økonomiudvalget og Byrådet.
4.    Udvalget kan af egen drift tage emner/ temaer op til drøftelse, der har relevans for udviklingen i Slagelse Kommune med tilknytning til udvalgets formål.
Udvalget refererer til og er rådgivende i forhold til Økonomiudvalget.
Status over udvalgets arbejde ind til nu:
Udvalget har afholdt ordinære møder den 2. maj 2019, 23. september 2019, 11. november 2019, 20. august 2020, 19. oktober 2020 og 7. december 2020. Afhængigt af dagsorden, har der været inviteret repræsentanter fra den Kriminalpræventive Enhed, Politiet, BoligKorsør og FOB, samt skole- og dagtilbudsområde til visse af møderne eller til punkter på enkelte møder.

Udvalget har besøgt Ringparken den 25. juni 2019 samt Motalavej den 19. august 2019 med henblik på feedback fra boligorganisationer og beboere. Udvalgets mødefrekvens var særligt i starten af 2020 påvirket af Coronasituationen.

Udvalget har været inviteret til workshops med BoligKorsør og beboere på Motalavej den 15. juni 2020, 11. august 2020 samt den 3. december 2020, og har deltaget i en eller flere af disse. Formålet med disse workshops var at komme med input til en foreløbig helhedsplan samt infrastrukturplan for området.

Der er endnu ikke fastsat mødedatoer og mødefrekvens for udvalgets møder i den resterende del af udvalgets funktionsperiode frem til 30. juni 2021.
Udvalget har holdt sig orienteret om-, og har behandlet emner i relation udviklingsplanerne for henholdsvis Ringparken og Motalavej, samt til den samlede indsats mod parallelsamfund, og den praktiske betydning heraf. Herunder i forhold til nye lovkrav til daginstitutioner samt orienteringer i forhold til genhusning i forbindelse med salget af Schakenborgvænge.

I sidste halvdel af 2020 har udvalget haft særligt fokus på den konflikt, der har udspillet sig mellem to familier på Motalavej. En konflikt, der har medført meget uro og presseomtale, og som er blevet fremhævet af regeringen som argument for behovet for yderligere stramninger.

Udvalgets er i forbindelse med sit arbejde kommet med en række anbefalinger i forhold til udvikling og indsatsen mod parallelsamfund. Selve anbefalingerne fremgår af bilag 2.

Heraf fremgår det, at:
1.    Udvalget anbefaler en række alternative målepunkter i forhold til ghettoer og ghetto-kriterier, idet den eksisterende ghettoliste og dennes kriterier giver et begrænset billede af situationen i boligområderne.
Udvalget lægger op til at udviklingen årligt følges på følgende områder:
a.    Politiets tryghedsmålinger for de to boligområder. 
b.    Antal brande i de to boligområder.
c.     Antallet af sager behandlet i ungdomskriminalitetsnævnet, der relaterer sig til de to boligområder.
d.    Udviklingen i anmeldelser til politiet.
e.    Udviklingen i antallet af ungdomsuddannelser.
f.     Udviklingen i boligselskabernes hærværkskonti.
g.    Udviklingen i det frivillige foreningsarbejde.
2.    Udmøntning af udviklingsplanerne
Udvalget anbefaler, at oprettelsen af seniorkollektiver indgår i forbindelse med udmøntning af Ringsparkens udviklingsplan. Særligt i området "Radiserækkerne", der har ældre beboere som målgruppe.
3.    Involvering og inddragelse af beboere i forbindelse med udmøntning af udviklingsplanerne
Udvalget anbefaler, at kommunen og boligorganisationerne har et særligt fokus på involvering af- og information til beboerne i forbindelse med processen omkring udviklingsplanerne og eventuel genhusning og ændringer i områderne.
4.    Fokus på udviklingen i Sydbyen og på Parkvej
Udvalget anbefaler, at udviklingen i Sydbyen og på Parkvej følges, og at der er opmærksomhed på, at arbejdet med Ringparken og Motalavej ikke rykker Sydbyen og Parkvej tættere på at opfylde kriterierne for udsatte boligområder og ghettoområder.
5.    Pigeklub – som redskab i relation til konflikten på Motalavej
Udvalget ser tiltaget omkring en pigeklub som et særdeles konstruktivt tiltag.
Udvalget har tidligere på dagens møde den 7. december behandlet et punkt omkring flyttehjælp som redskab i konflikten på Motalavej. Anbefaler udvalget flyttehjælp som redskab, vil dette tiltag indgå i listen over §17 stk. 4-udvalgets samlede anbefalinger.
Retligt grundlag
§ 17 stk. 4 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan:
1. Godkende afrapporteringen til Økonomiudvalget.
2. Vælge at udskyde afrapporteringen til Økonomiudvalget.
Udvalget kan derudover:
3. Vælge at sende alle anbefalinger videre til Økonomiudvalget.
4. Vælge kun at sende udvalgte anbefalinger videre til Økonomiudvalget.
Vurdering
Administrationen vurderer, at udvalget bør sende afrapporteringen til Økonomiudvalget.
Administrationen vurderer, at udvalget bør drøfte, hvilke anbefalinger de vil sende videre til Økonomiudvalget, idet der allerede er handlet på visse af områderne. Dette gælder blandt andet i relation til anbefalingerne omkring Sydbyen og Parkvej, hvor Økonomiudvalget allerede i april 2020 har taget hensyn til udsatte boligområder og anvisning til disse i den såkaldte udlejningsaftale.
Konsekvenser for andre udvalg
Udvalget skal rapportere til Økonomiudvalget.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at § 17 stk. 4-udvalget godkender afrapportering af udvalgets arbejde til Økonomiudvalget. 
2.    at § 17 stk. 4-udvalget drøfter og beslutter, hvilke anbefalinger der sendes videre til Økonomiudvalget til beslutning på Økonomiudvalgets møde i januar 2021.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Udsat.

8. Godkendelse af referat (B)

8.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-32368                Dok.nr.: 330-2020-477246                                           Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 udvalg – Indsatsen mod parallelsamfund
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet fra mødet.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at udvalget godkender referatet.
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund
Beslutning i § 17 stk. 4-udvalg - Indsatsen mod Parallelsamfund den 7. december 2020:
Fraværende:  John Dyrby Paulsen (A), Morten Hass Augustsen
Godkendt.
Det er aftalt, at der afholdes et ekstratordinært udvalgsmøde hurtigst muligt, hvor de udsatte punkter behandles.