Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 3. maj 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-202681                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.      Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-201503                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 1)
2. Månedlig status på flygtningeområdet (bilag 2)
3. Bemærkninger til borgerrådgiverens årsberetning 2015 (bilag 3)
4. Orientering om årsstatistik over klager til Ankestyrelsen indenfor Beskæftigelsesområdet (bilag 4)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Månedlig orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge (bilag 5)
2. Bemærkninger til borgerrådgiverens årsberetning 2015 (se bilag 3)
3. Orientering om årsstatistik over klager til Ankestyrelsen indenfor Socialområdet (se bilag 4)
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende: 
Ad pkt. c. Jens Højlund er ansat som ny arbejdsmarkedschef pr. 1. juni 2016.
Ad pkt. d. 2. Udvalget får en orientering på mail om udgiften til løntilskud for integrationsborgere.
Udvalget bemærkede, at bruttoledigheden er faldet forholdsmæssigt mere end på landsplan, men samtidig er udviklingen på samtlige ydelsesgrupper faldet forholdsmæssigt mindre i samme periode.
Orienteringen taget til efterretning.

3. Budgetopfølgning ultimo marts 2016 (B)

3.      Budgetopfølgning ultimo marts 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-24766               Dok.nr.: 330-2016-190410                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2016.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal godkende budgetopfølgningen, som indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 0,332 mio. kr.
Nærmere specifikation af forbruget fremgår af bilag 1. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindre forbrug fra 2015 til 2016, som blev godkendt af Byrådet den 29. marts 2016, er indeholdt i det korrigerede budget.
Hovedoversigt
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Center for Børn, Unge og Familie
-1,980
-3,046
0,000
 
Jobcenter, forsikrede ledige
 0,817
  6,918
0,000
 
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
 0,000
- 3,041
0,000
 
Samlet mer/mindre forbrug
-1,163
  0,831
0,000
-0,332
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
De største ændringer i forhold til det budgetlagte ses på følgende områder:
· Kontanthjælp til udlændinge – merforbrug på 1,734 mio. kr.
· Boligplacering af flygtninge – merforbrug på 1,770 mio. kr.
· Førtidspensioner samlet - merforbrug på 3,546 mio. kr.
· Sygedagpenge – merforbrug på 4,577 mio. kr.
· Revalidering – merforbrug på 1,817 mio. kr.
· Ledighedsydelse – mindre forbrug på 1,297 mio. kr.
· Beskæftigelsesindsats forsikrede ledige – mindre forbrug på 6,918 mio. kr.
· Seniorjob til personer over 55 år – mindre forbrug på 2,126 mio. kr.
Påvirkningen af refusionsreformen som trådte i kraft 1. januar 2016, blev budgetlagt på baggrund af materiale udarbejdet fra KL. Tal for de første 2 måneder i 2016 er nu tilgængelige og stemmer overens med opgørelsen, som ligger til grund for budgetlægningen. Der er dog en vis usikkerhed, da der hver måned kan blive reguleret for de foregående måneder.
Status på flygtninge:
I nedenstående gives en status på flygtningeområdet. I statussen indgår det nuværende forventede regnskab 2016, for Slagelse Sprogcenter, integrationsprogrammet, kontanthjælp til udlændinge, repatriering og boligplacering af flygtninge, samt en status på antal modtagne flygtninge og hvilke udfordringer omkring boligplaceringen, der foreligger. Ligeledes gives en status på det forventede ekstraordinære integrationstilskud.
DRIFT
(1.000kr.)
Udgiftstype
Korrigeret budget 2016
Forventet regnskab 2016
Afvigelse pr. ultimo marts
Tilbud til udlændinge
O / S
28.403
31.907
-3.504
Serviceudgifter
S
0
1.770
-1.770
Overførselsudgifter excl. forsikrede ledige
O
28.403
30.137
-1734
Slagelse Sprogcenter
O
810
810
0
Integrationsprogram excl. Slagelse Sprogcenter
O
5.691
5.691
0
Kontanthjælp til udlændinge
O
21.902
23.636
-1.734
Repatriering
O
0
0
0
Boligplacering af flygtninge
S
0
1.770
-1.770
 
 
 
 
 
Oprindeligt budget
Ny kvote
Modtaget pr. 11.04.2016
 
 
 
 
Antal flygtninge
167
225
43
Ovenstående modeller viser et forventet merforbrug på 3,504 mio. kr., hvoraf de 1,77 mio. kr. vedrører boligplacering af flygtninge og de resterende 1,734 mio. kr. vedrører kontanthjælp til udlændinge. Det forventede merforbrug skyldes, at der oprindeligt var budgetlagt med 167 flygtninge i 2016, men at kvoten efterfølgende er steget til 225 flygtninge. Der er pr. 11. april 2016 modtaget 43 flygtninge ud af kvoten på 225, men forventningen om 225 fastholdes. Kommunen har ikke indflydelse på, i hvilket tempo borgerne visiteres til kommunen fra asylcentret. Hovedparten af de modtagne flygtninge vil blive midlertidig boligplaceret, og det vides, at ca. ¼ af disse er børn, som ikke behøver egen bolig.
Kommunen råder over 68 pladser i midlertidige boliger, hvoraf 18 er ledige pr. 31. marts 2016. Der skønnes et behov for at udvide kapaciteten med ca. 145 midlertidige boliger. 
Der arbejdes på at løse dette, og Økonomiudvalget har den 18. april 2016 besluttet at give en tillægsbevilling (anlæg) til etablering af midlertidige boliger på Østergården i Rude, hvor der i første omgang planlægges 19 værelser.
Den 18. marts 2016 er der indgået en aftale mellem regeringen og KL, der skal sikre, at kommunernes økonomiske rammer forbedres, sådan at de er bedre rustet til at håndtere flygtningepresset. Dette indebærer, at der i 2016 gives et integrationstilskud til kommunerne på 200 mio. kr. Sammen med det tidligere ekstraordinære integrationstilskud på 225 mio. kr. giver dette i alt 425 mio. kr. Hvor stort det endelige tilskud vil være for Slagele Kommune vil blive udmeldt i april/juni måned og forventes udbetalt i juni måned 2016.
Udover de beskrevne udgifter er der ligeledes merudgifter til dagpasning, modtageklasser og sundhedstilbud til flygtninge. Disse udgifter afholdes primært under Uddannelsesudvalget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ, bilag 2 er der fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo marts 2016 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byråd.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende: 
Godkendt og oversendes til Økonomiudvalg og Byråd.

4. Resultatopfølgning på Beskæftigelsesplan 2016 (D)

4.      Resultatopfølgning på Beskæftigelsesplan 2016 (D)

Sagsnr.: 330-2016-29213               Dok.nr.: 330-2016-227832                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget følger op på de politiske mål hvert kvartal, der er politisk udpeget som de vigtigste og som indgår parallelt i både Beskæftigelsesplan og Udviklingsaftale.
Udvalget følger herudover den rullende årsopfølgning på kommunens besparelsespotentiale hvert kvartal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan hvert kvartal drøfte opfølgningen for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Jobcentret forventer at nå målene rettet mod den lokale virksomhedsservice (mål 1), borgerne tættest på arbejdsmarkedet (mål 2 og 3) og borgerne i udkanten af arbejdsmarkedet (mål 9, 10, 11 og 12).
Efter 1. kvartal 2016 er det desværre endnu ikke lykkedes at knække den negative kurve for antallet af unge uden uddannelse, som ender på uddannelseshjælp (mål 4). Af samme grund kan det derfor blive vanskeligt at nå målene, som også indgår i handleplanen på ungeområdet, allerede i 2016. Der er dog ingen tvivl om, at målet er hurtigst muligt at få sat en prop i den stigende tilgang af helt unge.
Ungeområdet i Slagelse er særligt hårdt ramt på grund af erhvervsskolereformens større krav til uddannelsesparathed sammenholdt med, at der er en markant overrepræsentation af unge i Slagelse, som ikke er uddannelsesparate fra grundskolen.
I Budgetforliget for 2016 er der opmærksomhed om, at løsningerne i forhold til de relativt mange unge, som ikke er uddannelsesparate, ikke kan eller skal findes isoleret i Jobcentret. Specielt fordi Jobcentrets største udfordring aktuelt er den fortsatte relativt store tilgang af helt unge uden en uddannelse (mål 7).
Jobcentret har i 2015 og 2016 lavet en række optimeringer af indsatsen ud fra handleplanen på ungeområdet (mål 5, 6 og 8), men har fortsat en relativ stor udfordring med at blive endnu bedre til at sikre hurtig selvforsørgelse til de åbenlyst uddannelsesparate unge (mål 6). På alle 3 områder er der skabt forbedringer siden 1. halvår 2015, men Jobcentret er endnu ikke i mål på alle områder.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings opdateringer af besparelsespotentialet det seneste år mangler desværre fortsat opgørelsen for A-dagpenge, inkl. særlig uddannelsesydelse og arbejdsmarkedsydelse. Det gør det vanskeligere at sammenligne tallene tilbage i tid og giver et misvisende billede af det samlede resultat, da Slagelse oplever en positiv udvikling på A-dagpengeområdet. På samme vis indgår dagpenge i forbindelse med sygdom under 14 dages varighed heller ikke p.t. i de 5 sidste målinger.
Udviklingsmæssigt fortsættes den positive udvikling på sygedagpengeområdet og de permanente forsørgelsesydelser med gevinster på henholdsvis 1,6 og 5,6 mio. kr. siden sidste opgørelse. En stor del af disse gevinster skyldes dog, at førtidspensionsreformen betød, at en del af borgerne i første omgang skulle tilbydes ressourceforløb som alternativ til førtidspension.
Reformens forventning er, at en mindre del af målgruppen over tid vil finde en plads på arbejdsmarkedet, primært i et fleksjob. På grund af den ændrede lovgivning vokser kontanthjælpsområdet i en periode på grund af de tilsvarende flere ressourceforløb. Herudover er der et langsomt stigende beskæftigelsespotentiale på kontanthjælpsområdet på grund af ovennævnte udfordring i forhold til uddannelseshjælpen til de unge uden en uddannelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Opfølgning på Beskæftigelsesplan 2016 drøftes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende: 
Udvalget får på et kommende møde en oversigt over indsatserne i forhold til ungegruppen samt en kortlægning over ungegruppen. Der ønskes en belysning af konsekvenserne af frafald fra ungdomsuddannelserne.
Udvalget har fortsat opmærksomhed på ungeområdet. Herunder afholdes Ungekonference med LAR, Uddannelsesrådet og Uddannelsesudvalget den 7. juni 2016, og udvalget har temamøde om ungeindsatsen den 28. juni 2016.
Opfølgningen drøftet og taget til efterretning.

5. Status på konsekvenser af ændrede regler for integrationsydelse og udvidelse af målgruppen (O)

5.      Status på konsekvenser af ændrede regler for integrationsydelse og udvidelse af målgruppen (O)

Sagsnr.: 330-2016-26930               Dok.nr.: 330-2016-206314                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om konsekvenser af ændrede regler for integrationsydelse, målrettet bor­gere, der har opholdt sig i Danmark mindre end 7 år, ud af de seneste 8 år.
Baggrund
Lov om Aktiv Socialpolitik og Integrationsloven regulerer ydelser til borgere, der er omfattet af målgruppen, som er nytilkomne udlændinge og danskere, der ikke har haft ophold i Dan­mark i mindst syv ud af de sidste otte år, og som ikke kan opnå status som vandrende ar­bejdstagere eller selvstændigt erhvervsdrivende i henhold til EU-retten.
Der er ved lovændringer sket ændringer for målgruppen. Første del af ændringerne trådte i kraft 1. september 2015. Der blev indført en lavere integrationsydelse for personer, som ta­ger lovligt ophold i Danmark, og opnår fast bopæl uden for asylcentre efter lovens ikrafttræ­den 1. september 2015.
Integrationsydelse er målrettet nytilkomne udlændinge og danskere, der ikke har haft ophold i Danmark i mindst syv ud af de sidste otte år, og som ikke kan opnå status som vandrende arbejdstagere eller selvstændigt erhvervsdrivende i henhold til EU-retten.
Anden del af ændringen er relateret til, at Folketinget den 17. marts 2016 har vedtaget, at lo­ven også skal have bagudrettet virkning. Det betyder, at loven kommer til at omfatte alle borgere på kontanthjælp og uddannelseshjælp, som har opholdt sig mindre end 7 ud af de sidste 8 år i Danmark.
Den bagudrettede lovgivning træder i kraft fra 1. april 2016 med virkning fra 1. juli 2016.
Satserne for integrationsydelse tager udgangspunkt i satserne for uddannelseshjælp (satser for unge under 30 år uden uddannelse i kontanthjælpssystemet), der blev indført med kon­tanthjælpsreformen pr. 1. januar 2014. Satserne for uddannelseshjælp blev fastsat med ud­gangspunkt i SU-systemet.
For eksempel modtager enlige uden børn 5.945 kr. før skat i integrationsydelse om måneden, mod tidligere op til 10.849 kr. før skat i kontanthjælp om måneden. Et ægtepar over 30 år med børn modtager i alt 16.638 kr. før skat i integrationsydelse om måneden, mod 28.832 kr. før skat i kontanthjælp om måneden.
Personer, der modtager integrationsydelse, kan modtage et dansktillæg på 1.500 kr. om må­neden. Dansktillægget gives ved bestået Prøve i Dansk 2.
Siden 1. september 2015 har 105 personer i Slagelse Kommune været omfattet af den lave integrationsydelse. Pr. 1. april 2016 modtager 83 personer den lave integrationsydelse. An­tallet varierer, primært fordi nogle af flygtningene går i løntilskud eller får arbejde.
Administrativ konsekvens af lovændring pr. 1. april 2016, hvor målgruppen udvides:
Administrationen skal manuelt gennemgå 3058 borgeres opholdsperioder for at vurdere, om deres ydelse også skal ændres til lav integrationsydelse efter de nye regler. Det er borgere, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse efter hidtidige regler.
KL har netop nedsat en fælleskommunal arbejdsgruppe, der skal se på, om de administrative opgaver ved lovændring om kontanthjælpsloft og 225 timers reglen, kan medtænkes i forbin­delse med kommunernes gennemgang af opholdsgrundlag, idet der er sammenfald i berørte målgrupper.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om aktiv beskæftigelsesindsats, integrati­onsloven og forskellige andre love (indførelse af en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til uddannelses- og kontanthjælp m.v.), vedtaget 26. august 2015.
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, §11 og §22 i kapitel 4, vedtaget den 17. marts 2016.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Aktuelt modtager 83 personer den lave integrationsydelse.
Af de 3058 borgere, som derudover potentielt kan få ændret deres ydelse fra 1. juli 2016, er 169 integrationsborgere, som skal have ydelsen ændret.
For de borgere, som er på kontanthjælp eller uddannelseshjælp, og som skal have deres op­holdsgrundlag gennemgået, forventes kun et fåtal at blive omfattet af de nye regler.
Ud af de 83 personer, som aktuelt får den lave integrationsydelse, har kommunen haft ansvar for boligplacering for 68 personer. Forskellen i tallene skyldes f.eks., at nogle flytter ind i ægtefællens bolig i forbindelse med familiesammenføring
Af de 68 personer bor 37 i midlertidig bolig, 27 bor i permanent bolig og 4 har selv fundet en bolig.
Administrationen ser ikke på nuværende tidspunkt, at der er sammenhæng mellem den lavere ydelse og varighed af ophold i midlertidig bolig.
Administrationen har ikke kendskab til, at loven har medført, at nogle af de 27 borgere i per­manent bolig er blevet boligløse, på grund af den lave integrationsydelse.
Administrationen vil i løbet af efteråret præsentere udvalget for en opdateret status på kon­sekvenser af de ændrede regler.
Den kommunale udfordring er, at integrationsydelsen i endnu højere grad fordrer flere boliger til en husleje, der matcher ydelsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med indførelse af den lave ydelse har de berørte borgere brug for hjælp til en mere omfattende økonomisk rådgivning og styring.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Statusorienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning. Udvalget ønsker at følge udviklingen.

6. Opfølgning på Jobvejen og status på aftaler med VASAC, Cafe Backstage og Stabil Start (O)

6.      Opfølgning på Jobvejen og status på aftaler med VASAC, Cafe Backstage og Stabil Start (O)

Sagsnr.: 330-2016-27195               Dok.nr.: 330-2016-211051                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om opfølgning på Jobvejen og status på forhandlingerne om aftaler med Vasac, Café Backstage og Stabil Start.
Baggrund
Ved Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets behandling af budget 2016-17 på mødet den 1. december 2015 besluttede udvalget, at Jobcentret skulle optage forhandling med de relevante fagudvalg, om muligheden for at gentænke aktiviteterne på projekt Stabil Start, Café Backstage samt aftalen med VASAC om forløb for aktivitetsparate borgere, - med fokus på indhold, effektmåling og økonomi.
Samtidig godkendte udvalget, at Jobcentret skulle bibeholde den interne indsats Jobvejen, dog med en reduktion på 100.000 kr.
På udvalgets møde den 8. marts 2016 blev der givet en orientering om status på forhandlingerne med Center for Børn og Familie samt Center for Handikap og Psykiatri vedr. Vasac-forløb, Stabil Start og Café Backstage.
Der orienteres om status på ovennævnte - medio april måned 2016:
Stabil Start:
Der er endnu ikke indgået en ny ændret aftale. Der har været afholdt to møder med projektet, og projektet har senest den 11. april 2015 fremsendt et aftaleudkast, som ligger til behandling i Jobcentret.
Café Backstage:
Der er endnu ikke indgået en ny ændret aftale. Der har været afholdt møde med Café Backstage omkring mulighederne for at justere i de eksisterende rammer for tilbuddet. Der arbejdes fortsat på en ny aftale. 
VASAC-forløb – Afklaringsforløb til aktivitetsparate borgere:
Der skal gøres opmærksom på, at Jobcentret har en række forskellige aftaler med VASAC, men denne orientering vedrører kun forløb for aktivitetsparate borgere. 
VASAC har præsenteret to tilbud i forhold til området. Der er i denne forbindelse delvist indgået en ny aftale omkring afklaringsforløb for aktivitetsparate borgere.
1. Et tilbud på afklaringsforløb for aktivitetsparate borgere, som er på linje med den tidligere eksisterende aftale på dette område. Dog er den samlede økonomiske ramme 50.000 kr. mindre end den tidligere aftale (den økonomiske reduktion skal bl.a. ses i forhold til det andet tilbud nedenfor). Aftalen er godkendt af Jobcentret.
2. En tillægsaftale om muligheden for kortere for-forløb til ovennævnte afklarende forløb. Jobcentret er stadig i en proces, hvor behovet for et sådant forløb vurderes.
Skulle der ikke kunne opnås enighed omkring denne tillægsaftale, kan det blive nødvendigt at hæve rammen for det allerede godkendte afklaringsforløb for aktivitetsparate borgere, for at leve op til udvalgets ønske af 1. december 2015 om at bevare den økonomiske ramme for dette tilbud.
Jobvejen:
Jobvejen har været mindre aktiv i forbindelse med omstruktureringen i Center for Arbejdsmarked og Integration. Jobvejen 2016 åbner igen for borgere den 20. april 2016. Her udvides arbejdet til at inkludere CV-service og eftersyn, hvis overordnede mål er, at Jobcentret bedre kan matche virksomheder og borgere i forhold til jobåbninger og virksomhedspraktikker.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I henhold til udvalgets beslutning den 1. december 2015 arbejder Jobcentret på at bevare de økonomiske rammer for Stabil Start og Café Backstage samt for aftalen med Vasac om afklaringsforløb for aktivitetsparate borgere.
Udvalget orienteres igen, når de endelige aftaler er indgået.
I forhold til Jobvejen findes besparelsen blandt andet ved at inkludere ovennævnte CV-service og eftersyn.
Konsekvenser for andre udvalg
Projekt Stabil Start er underlagt Uddannelsesudvalget,  og VASAC og Café Backstage er underlagt Udvalget for Handikap og Psykiatri.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller
1.    at Orienteringen om opfølgning på Jobvejen og status på aftaler med Vasac, Café Backstage og Stabil Start tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget orienteres, når aftalerne er indgået.

7. Punkter til kommende møder (B)

7.      Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-196668                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende: 
Godkendt.