5. Status på konsekvenser af ændrede regler for integrationsydelse og udvidelse af målgruppen (O)
5. Status på konsekvenser af ændrede regler for integrationsydelse og
udvidelse af målgruppen (O)
Sagsnr.: 330-2016-26930 Dok.nr.: 330-2016-206314 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om konsekvenser af ændrede regler for
integrationsydelse, målrettet borgere, der har opholdt sig i Danmark mindre
end 7 år, ud af de seneste 8 år.
Baggrund
Lov om Aktiv Socialpolitik og Integrationsloven regulerer
ydelser til borgere, der er omfattet af målgruppen, som er nytilkomne
udlændinge og danskere, der ikke har haft ophold i Danmark i mindst syv ud af
de sidste otte år, og som ikke kan opnå status som vandrende arbejdstagere eller
selvstændigt erhvervsdrivende i henhold til EU-retten.
Der er ved lovændringer sket ændringer for målgruppen.
Første del af ændringerne trådte i kraft 1. september 2015. Der blev indført en
lavere integrationsydelse for personer, som tager lovligt ophold i Danmark, og
opnår fast bopæl uden for asylcentre efter lovens ikrafttræden 1. september
2015.
Integrationsydelse er målrettet nytilkomne udlændinge og
danskere, der ikke har haft ophold i Danmark i mindst syv ud af de sidste otte
år, og som ikke kan opnå status som vandrende arbejdstagere eller selvstændigt
erhvervsdrivende i henhold til EU-retten.
Anden del af ændringen er relateret til, at Folketinget den
17. marts 2016 har vedtaget, at loven også skal have bagudrettet virkning. Det
betyder, at loven kommer til at omfatte alle borgere på kontanthjælp og
uddannelseshjælp, som har opholdt sig mindre end 7 ud af de sidste 8 år i
Danmark.
Den bagudrettede lovgivning træder i kraft fra 1. april 2016
med virkning fra 1. juli 2016.
Satserne for integrationsydelse tager udgangspunkt i
satserne for uddannelseshjælp (satser for unge under 30 år uden uddannelse i
kontanthjælpssystemet), der blev indført med kontanthjælpsreformen pr. 1.
januar 2014. Satserne for uddannelseshjælp blev fastsat med udgangspunkt i
SU-systemet.
For eksempel modtager enlige uden børn 5.945 kr. før skat i
integrationsydelse om måneden, mod tidligere op til 10.849 kr. før skat i
kontanthjælp om måneden. Et ægtepar over 30 år med børn modtager i alt 16.638
kr. før skat i integrationsydelse om måneden, mod 28.832 kr. før skat i
kontanthjælp om måneden.
Personer, der modtager integrationsydelse, kan modtage et
dansktillæg på 1.500 kr. om måneden. Dansktillægget gives ved bestået Prøve i
Dansk 2.
Siden 1. september 2015 har 105 personer i Slagelse Kommune
været omfattet af den lave integrationsydelse. Pr. 1. april 2016 modtager 83 personer den lave integrationsydelse. Antallet
varierer, primært fordi nogle af flygtningene går i løntilskud eller får
arbejde.
Administrativ konsekvens af lovændring pr. 1. april
2016, hvor målgruppen udvides:
Administrationen skal manuelt gennemgå 3058 borgeres
opholdsperioder for at vurdere, om deres ydelse også skal ændres til lav
integrationsydelse efter de nye regler. Det er borgere, der modtager kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller integrationsydelse efter hidtidige regler.
KL har netop nedsat en fælleskommunal arbejdsgruppe, der
skal se på, om de administrative opgaver ved lovændring om kontanthjælpsloft og
225 timers reglen, kan medtænkes i forbindelse med kommunernes gennemgang af
opholdsgrundlag, idet der er sammenfald i berørte målgrupper.
Retligt
grundlag
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (indførelse
af en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til uddannelses- og
kontanthjælp m.v.), vedtaget 26. august 2015.
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, §11 og §22 i
kapitel 4, vedtaget den 17. marts 2016.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Aktuelt modtager 83 personer den lave integrationsydelse.
Af de 3058 borgere, som derudover potentielt kan få ændret
deres ydelse fra 1. juli 2016, er 169 integrationsborgere, som skal have
ydelsen ændret.
For de borgere, som er på kontanthjælp eller
uddannelseshjælp, og som skal have deres opholdsgrundlag gennemgået, forventes
kun et fåtal at blive omfattet af de nye regler.
Ud af de 83 personer, som aktuelt får den lave
integrationsydelse, har kommunen haft ansvar for boligplacering for 68
personer. Forskellen i tallene skyldes f.eks., at nogle flytter ind i ægtefællens
bolig i forbindelse med familiesammenføring
Af de 68 personer bor 37 i midlertidig bolig, 27 bor i
permanent bolig og 4 har selv fundet en bolig.
Administrationen ser ikke på nuværende tidspunkt, at der er
sammenhæng mellem den lavere ydelse og varighed af ophold i midlertidig bolig.
Administrationen har ikke kendskab til, at loven har
medført, at nogle af de 27 borgere i permanent bolig er blevet boligløse, på
grund af den lave integrationsydelse.
Administrationen vil i løbet af efteråret præsentere
udvalget for en opdateret status på konsekvenser af de ændrede regler.
Den kommunale udfordring er, at integrationsydelsen i endnu
højere grad fordrer flere boliger til en husleje, der matcher ydelsen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med indførelse af den lave ydelse har de
berørte borgere brug for hjælp til en mere omfattende økonomisk rådgivning og
styring.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.
at Statusorienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 3. maj 2016:
Fraværende:
Taget til efterretning. Udvalget ønsker at følge
udviklingen.