5. Status på udgifter til flygtninge 2016 (O)
5. Status på udgifter til flygtninge 2016 (O)
Sagsnr.: 330-2016-11059 Dok.nr.: 330-2016-463265 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Det er besluttet i Byrådet, at der til de ordinære
budgetopfølgninger udarbejdes en samlet status på udgifterne til modtagelse af
flygtninge. Denne status forelægges relevante fagudvalg og økonomiudvalget.
Baggrund
Kvoten af antallet af flygtninge som Slagelse Kommune skal
modtage i 2016, er nedjusteret fra 225 til 126-177 (forventet antal 152). Ved
budgettets vedtagelse var kvoten på 167.
Hovedparten af kommunens udgifter til flygtninge anvendes
til integrationsprogram, integrationsydelse og kontanthjælp samt til
boligplacering. Derudover skal kommunen etablere pladser i dagtilbud og skoler,
samt tilbyde sundhedspleje og lign. til de flygtninge, som kommunen modtager.
Det vedtagne budget 2016 bygger på en forudsætning om, at
Slagelse Kommune skulle modtage 167 flygtninge samt familiesammenførte. Med
udgangspunkt i de ændrede forudsætninger har Jobcentret, Center for Børn og
Familie samt Center for Uddannelse udarbejdet vurdering af de forventede
udgifter afledt heraf, både i forhold til det vedtagne budget til opgaverne og
i forhold til den samlede økonomi på deres områder.
De nedenstående beregninger og skøn for den samlede udgift i
2016 bygger på status for modtagelse af flygtninge til og med ultimo juli.
1.000
kr. i 2016 priser | Udgifter (netto) | Indtægter |
Tilbud
til udlændinge | -38.114 | |
Dagtilbud |
-3.500 | |
Fritidshjem
og SFO |
-406 | |
Tolke |
-245 | |
Skoler |
-7.700 | |
Udgifter
i alt | -49.965 | |
Udligningssystemet | | 44.820 |
Ekstra
integrationstilskud | |
3.144 |
Investeringstilskud | |
1.800 |
Udligning
vedr. udlændinge | | 400 |
Indtægter
i alt | |
50.164 |
Samlet
økonomi 2016 | |
199 |
På baggrund af lovændringer forventes der et merforbrug på
7,441 mio. kr. på kontanthjælp til udlændinge (Integrationsydelse). Området er
en del af overførselsudgifterne på politikområde 2.01 (Beskæftigelses- og
Integrationsområdet) Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration. Det
forventede forbrug på funktion 05.73 Kontanthjælp, ligeledes under
politikområde 2.01, er nedjusteret tilsvarende det forventede merforbrug på
kontanthjælp til udlændinge.
På udgifter til boligplacering forventes en samlet ikke budgetlagt udgift i 2016 på 1,77 mio. kr.
Udgifterne til boligplacering afhænger i høj grad af de
konkrete lejeudgifter i de boliger, der anvendes til formålet. Området arbejder
på at finde så mange boliger som muligt, hvor huslejen ikke overstiger
egenbetalingen.
Udgifter til boligplacering indgår ligeledes i politikområde
2.01. Boligplacering er en serviceudgift.
På nuværende tidspunkt forventes der et mindreforbrug på det
samlede politikområde 2.01 i 2016, inkl. det forventede merforbrug til
flygtninge på i alt 3,3 mio. kr.
Det forventes, at Slagelse Kommune modtager i alt 38
helårspersoner i dagtilbud, dette resulterer i en udgift på 3,5 mio. kr.
Udover de direkte udgifter til dagtilbud forventes der at
være udgifter til særlige tilbud, f.eks. tale, høre og motorik bistand på
minimum samme niveau som til andre børn. Dertil kommer et øget pres på tilbud
fra sprogpædagoger, sundhedspleje, tandpleje og lign. Opgaverne løses pt. via
omprioritering af ressourcerne og dermed nedprioritering af andre opgaver. Der
er ikke foretaget særskilt beregning på disse merudgifter.
I 2016 er antallet af modtageklasser på skoleområdet 13, mod
10 i 2016. Udgiften til disse estimeres at udgøre 7,7 mio. kr. i 2016.
Slagelse Kommune modtager tilskud, der tilsvarer de
udgifter, der skal afholdes i forbindelse med udlændinge.
Retligt
grundlag
Jf. Byrådets beslutning den 29. februar 2016.
Handlemuligheder
Fagudvalg kan tage orienteringen
til efterretning.
Vurdering
Det vurderes, at den samlede
økonomi vedrørende flygtninge for Slagelse Kommune balancerer.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Merudgifternes omfang afhænger i høj grad af med hvilken
hastighed kommunen rent faktisk modtager flygtninge og den konkrete
alderssammensætning.
I forbindelse med de ordinære budgetopfølgninger bør
udgifterne indgå som et særligt fokusområde, og det bør løbende vurderes,
hvorvidt der er behov for omprioriteringer eller tillægsbevillinger.
Konsekvenser
for andre udvalg
De direkte udgifter til modtagelse af flygtninge ligger
under hhv. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Uddannelsesudvalget.
Derudover kan der komme flygtninge, som har behov for hjælp eller ydelser fra
andre centre og politikområder.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller
1.
at Orienteringen om status på udgifter til flygtninge tages til
efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 5. september 2016:
Fraværende:
Til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning og oversendes til
Økonomiudvalget.