Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 6. september 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-464993                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Drøftelse af udkast til Ejendomsstrategisk udviklingsplan (D)

2.     Drøftelse af udkast til Ejendomsstrategisk udviklingsplan (D)

Sagsnr.: 330-2016-58023               Dok.nr.: 330-2016-460377                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte og komme med input til udkast til ”Ejendomsstrategisk Udviklingsplan 2016-18”.
Baggrund
I forlængelse af Slagelse Kommunes Ejendomsstrategi, der blev vedtaget i maj 2014, har Center for Kommunale Ejendomme udarbejdet et udkast til en ”Ejendomsstrategisk Udviklingsplan 2016-18”.
Forslaget til ”Ejendomsstrategisk Udviklingsplan 2016-18” er opdelt i 3 indsatsområder hhv. Slagelse, Korsør/Skælskør og Landdistrikterne. Planen omfatter både afvikling af eksisterende ejendomme samt udvikling og modernisering af ejendomme.
Forslaget til Slagelse og Landdistrikterne omfatter konkrete ejendomme, mens forslaget til Korsør/Skælskør omfatter en proces til udvikling af 3 lokale skoler som basisbygninger.
Forslaget kan udmønte en årlig driftsbesparelse på 4,7 mio. kr. ved en samlet nettoinvestering på 13,4 mio. kr.
Centerchefen for Kommunale Ejendomme vil præsentere forslaget på mødet, hvorefter udvalget kan drøfte forslaget mhp. input til den endelige udviklingsplan.
Efterfølgende vil Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget udarbejde et endeligt forslag, der skal behandles i Byrådet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget præsenteres i første omgang for et udkast til en ”Ejendomsstrategisk Udviklingsplan 2016-18”, og der vil være mulighed for at komme med input, kommentarer og ønsker til den endelige plan.
Vurdering
Udviklingsplanen giver gode muligheder for at prioritere og udvikle de enkelte udvalgs bygninger, ud fra en samlet plan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget kan udmønte en årlig driftsbesparelse på 4,7 mio. kr. ved en samlet nettoinvestering på 13,4 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Stort set alle udvalg vil på forskellig vis blive påvirket af udviklingsplanen. Derfor vil udkastet blive behandlet i alle fagudvalg, før Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget behandler den endelig udviklingsplan.
Indstilling
Ejendomschefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter udkast til ”Ejendomsstrategisk Udviklingsplan 2016-18” mhp. input og konkrete ønsker til den endelige udviklingsplan.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget ønsker en generel idræts- og kulturpolitisk drøftelse af lokaleudnyttelse i forbindelse med ejendomschefens tilbagemelding på, hvad der kommer ud af høringsrunden om ejendomsstrategien.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. september 2016:
Fraværende: 
Drøftet. Udvalget følger sagen og afventer yderligere oplysninger.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 5. september 2016:
Fraværende: 
Drøftet
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende: 
Drøftet.

3. Gensidig orientering (O)

3.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-466781                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
1. KL´s inspirationskatalog til kommunernes arbejde med en ny beskæftigelsesindsats (bilag 1)
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 2)
2. Månedlig status på flygtningeområdet (bilag 3)
3. Halvårlig status vedr. Sprogcentret (bilag 4)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Månedlig orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge m.v.
(bilag 5)
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende: 
Ad a.
Helle Jacobsen (V) orienterede om informationsmøde på Kastaniegården i Rude i forbindelse med indretning til flygtninge.
Ad d.
Beskæftigelsesudviklingen medtages fremadrettet i de månedlige nøgletal.
Orienteringerne blev taget til efterretning.

4. Budgetopfølgning ultimo juli (E)

4.     Budgetopfølgning ultimo juli (E)

Sagsnr.: 330-2016-56904               Dok.nr.: 330-2016-453177                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med budgetopfølgning primo budgetåret besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børne- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Den månedlige rapportering fremlægges for fagudvalget til efterretning, og videresendes til Økonomiudvalget i en samlet sag for de fire fagområder.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vurdering
I bilag 1 ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter.
Hovedoversigt
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Center for Børn, Unge og Familie
-1,980
  -1,106
 
 
Jobcenter, forsikrede ledige
 0,817
  22,169
 
 
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
 0,000
  -18,642
 
 
Samlet mer/mindre forbrug
-1,163
    2,421
0,0
1,258
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Hovedårsagerne i forhold til det korrigerede budget:
· Merforbrug på kontanthjælp til flygtninge på 5,0 mio. kr.
· Merforbrug på boligplacering af flygtninge på 1,770 mio. kr.
· Merforbrug på førtidspensioner på 2,147 mio. kr.
· Merforbrug på sygedagpenge på 6,254 mio. kr.
· Merforbrug på kontant- og uddannelseshjælp på kr. 5,967 mio. kr.
· Mindre forbrug på dagpenge til forsikrede ledige på kr. 17,234 mio. kr.
· Merforbrug på Arbejdsmarkedsydelse på 1,983 mio. kr.
· Mindre forbrug på kontantydelse på 1,613 mio. kr.
· Merforbrug på revalidering på 1,496 mio. kr.
· Merforbrug på ressource- og jobafklaringsforløb på 9,656 mio. kr.
· Mindre forbrug på ledighedsydelse på 1,375 mio. kr.
· Mindre forbrug på beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige på 6,918 mio. kr.
· Mindre forbrug på seniorjob på 4,796 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer forelægges til efterretning og danner dermed ikke grundlag for, at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning, og videresender til Økonomiudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning og videresendes til Økonomiudvalget.

5. Status på udgifter til flygtninge 2016 (O)

5.     Status på udgifter til flygtninge 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2016-11059               Dok.nr.: 330-2016-463265                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Det er besluttet i Byrådet, at der til de ordinære budgetopfølgninger udarbejdes en samlet status på udgifterne til modtagelse af flygtninge. Denne status forelægges relevante fagudvalg og økonomiudvalget.
Baggrund
Kvoten af antallet af flygtninge som Slagelse Kommune skal modtage i 2016, er nedjusteret fra 225 til 126-177 (forventet antal 152). Ved budgettets vedtagelse var kvoten på 167.
Hovedparten af kommunens udgifter til flygtninge anvendes til integrationsprogram, integrationsydelse og kontanthjælp samt til boligplacering. Derudover skal kommunen etablere pladser i dagtilbud og skoler, samt tilbyde sundhedspleje og lign. til de flygtninge, som kommunen modtager.
Det vedtagne budget 2016 bygger på en forudsætning om, at Slagelse Kommune skulle modtage 167 flygtninge samt familiesammenførte. Med udgangspunkt i de ændrede forudsætninger har Jobcentret, Center for Børn og Familie samt Center for Uddannelse udarbejdet vurdering af de forventede udgifter afledt heraf, både i forhold til det vedtagne budget til opgaverne og i forhold til den samlede økonomi på deres områder.
De nedenstående beregninger og skøn for den samlede udgift i 2016 bygger på status for modtagelse af flygtninge til og med ultimo juli.
1.000 kr. i 2016 priser
Udgifter (netto)
Indtægter
Tilbud til udlændinge
-38.114
 
Dagtilbud
  -3.500
 
Fritidshjem og SFO
     -406
 
Tolke
     -245
 
Skoler
  -7.700
 
Udgifter i alt
-49.965
 
Udligningssystemet
 
44.820
Ekstra integrationstilskud
 
  3.144
Investeringstilskud
 
  1.800
Udligning vedr. udlændinge
 
   400
Indtægter i alt
 
                50.164
Samlet økonomi 2016
 
  199
På baggrund af lovændringer forventes der et merforbrug på 7,441 mio. kr. på kontanthjælp til udlændinge (Integrationsydelse). Området er en del af overførselsudgifterne på politikområde 2.01 (Beskæftigelses- og Integrationsområdet) Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration. Det forventede forbrug på funktion 05.73 Kontanthjælp, ligeledes under politikområde 2.01, er nedjusteret tilsvarende det forventede merforbrug på kontanthjælp til udlændinge.
På udgifter til boligplacering forventes en samlet ikke budgetlagt udgift i 2016 på 1,77 mio. kr.
Udgifterne til boligplacering afhænger i høj grad af de konkrete lejeudgifter i de boliger, der anvendes til formålet. Området arbejder på at finde så mange boliger som muligt, hvor huslejen ikke overstiger egenbetalingen.
Udgifter til boligplacering indgår ligeledes i politikområde 2.01. Boligplacering er en serviceudgift.
På nuværende tidspunkt forventes der et mindreforbrug på det samlede politikområde 2.01 i 2016, inkl. det forventede merforbrug til flygtninge på i alt 3,3 mio. kr.
Det forventes, at Slagelse Kommune modtager i alt 38 helårspersoner i dagtilbud, dette resulterer i en udgift på 3,5 mio. kr.
Udover de direkte udgifter til dagtilbud forventes der at være udgifter til særlige tilbud, f.eks. tale, høre og motorik bistand på minimum samme niveau som til andre børn. Dertil kommer et øget pres på tilbud fra sprogpædagoger, sundhedspleje, tandpleje og lign. Opgaverne løses pt. via omprioritering af ressourcerne og dermed nedprioritering af andre opgaver. Der er ikke foretaget særskilt beregning på disse merudgifter.
I 2016 er antallet af modtageklasser på skoleområdet 13, mod 10 i 2016. Udgiften til disse estimeres at udgøre 7,7 mio. kr. i 2016.
Slagelse Kommune modtager tilskud, der tilsvarer de udgifter, der skal afholdes i forbindelse med udlændinge.
Retligt grundlag
Jf. Byrådets beslutning den 29. februar 2016.
Handlemuligheder
Fagudvalg kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det vurderes, at den samlede økonomi vedrørende flygtninge for Slagelse Kommune balancerer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Merudgifternes omfang afhænger i høj grad af med hvilken hastighed kommunen rent faktisk modtager flygtninge og den konkrete alderssammensætning.
I forbindelse med de ordinære budgetopfølgninger bør udgifterne indgå som et særligt fokusområde, og det bør løbende vurderes, hvorvidt der er behov for omprioriteringer eller tillægsbevillinger.
Konsekvenser for andre udvalg
De direkte udgifter til modtagelse af flygtninge ligger under hhv. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Uddannelsesudvalget. Derudover kan der komme flygtninge, som har behov for hjælp eller ydelser fra andre centre og politikområder.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller
1.    at Orienteringen om status på udgifter til flygtninge tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 5. september 2016:
Fraværende: 
Til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning og oversendes til Økonomiudvalget.

6. Resultatopfølgning på Beskæftigelsesplan 2016 (D)

6.     Resultatopfølgning på Beskæftigelsesplan 2016 (D)

Sagsnr.: 330-2016-29213               Dok.nr.: 330-2016-464591                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget følger op på de politiske mål hvert kvartal, der er politisk udpeget som de vigtigste og som indgår parallelt i både Beskæftigelsesplan og Udviklingsaftale.
Udvalget følger herudover den rullende årsopfølgning på kommunens besparelsespotentiale hvert kvartal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan hvert kvartal drøfte opfølgningen for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Jobcentret forventer at nå målene rettet mod den lokale virksomhedsservice (mål 1), borgerne tættest på arbejdsmarkedet (mål 2 og 3) og borgerne i udkanten af arbejdsmarkedet (mål 9, 10, 11 og 12).
Efter 2. kvartal 2016 er det endnu ikke lykkedes at knække den negative kurve for antallet af unge uden uddannelse, som ender på uddannelseshjælp (mål 4). Af samme grund kan det blive vanskeligt at nå målene, som også indgår i handleplanen på ungeområdet, allerede i 2016. Stop for den fortsatte stigende tilgang af helt unge har allerstørst prioritet.
Ungeområdet i Slagelse er særligt hårdt ramt på grund af erhvervsskolereformens større krav til uddannelsesparathed sammenholdt med, at der er en markant overrepræsentation af unge i Slagelse, som ikke er uddannelsesparate fra grundskolen.
I Budgetforliget for 2016 er der opmærksomhed om, at løsningerne i forhold til de relativt mange unge, som ikke er uddannelsesparate, ikke kan eller skal findes isoleret i Jobcentret. Specielt fordi Jobcentrets største udfordring aktuelt er den fortsatte relativt store tilgang af helt unge uden en uddannelse (mål 7). Den 10. august 2016 blev der afholdt en workshopdag med dialog på tværs af alle berørte centre. Workshoppens foreløbige bud på nødvendige initiativer blev præsenteret for de berørte politiske udvalg som afslutning på dagen. Direktør og centerchefer samler op på de mange input med henblik at prioritere og igangsætte de fremadrettede nødvendige tværkommunale initiativer.
Jobcentret har i 2015 og 2016 lavet en række optimeringer af indsatsen ud fra handleplanen på ungeområdet (mål 5, 6 og 8). Jobcentret har i 2016 nærmet sig det landsdækkende niveau ift. at sikre hurtig selvforsørgelse til de åbenlyst uddannelsesparate unge (mål 6), men er endnu ikke helt i mål. På samme vis er der sket en stigning i 2016 i brugen af virksomhedsnære tilbud til de unge (mål 8). I forhold til målet om, at unge skal påbegynde en uddannelse (mål 5), er det en økonomisk udfordring, at afgangen fra uddannelseshjælp til uddannelse næsten udelukkende sker 2 gange årligt. På landsplan er en større grad af udslusning gennem hele året.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Opfølgning på Beskæftigelsesplan 2016 drøftes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende: 
Drøftet.

7. Opfølgning på implementering af § 85 - sager (O)

7.     Opfølgning på implementering af § 85 - sager (O)

Sagsnr.: 330-2016-59176               Dok.nr.: 330-2016-466805                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på implementering af § 85 –sager i Jobcentret – støtte til borgere med anden indkomst end førtidspension.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 14. december 2015, at kompetencen for tildeling af støtte efter servicelovens § 85 til borgere med anden indkomst end førtidspension overføres fra Handicap og Psykiatriudvalget til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, herunder omplacering af 7,7 mio. kr. i budget 2016.
Administrationen fremlagde et oplæg til implementering af § 85 på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 2. februar 2016 (jfr. bilag 1). Udvalget ønskede en opfølgning af indsatsen på mødet i september 2016.
Status på implementering:
Den 1. juni 2016 blev 143 § 85 sager overført fra Handicap og Psykiatri til Jobcentret.
Ultimo august 2016 er der 148 § 85 sager i Jobcentret.
Den eksisterende ramme af tilbud på § 85 er forlænget hos udfører virksomhederne og vil gælde året ud.
Der er et samarbejde i gang med de nuværende udfører virksomheder om udvikling af en ny ramme af tilbud, hvor § 85 sammentænkes og integreres i den samlede tilbudspakke for borgere med andre problemer end ledighed. Dette vil målrette og styrke indsatsen for § 85 målgruppen.
Ved udgangen af 4. kvartal forventes den nye ramme af tilbud på plads og taget i brug med starten af 2017.
Der arbejdes henimod et fælles visitationsudvalg mellem Jobcentret og Handicap & Psykiatri samt et løbende og fortsat tæt samarbejde med Handicap og Psykiatri via styregruppen.
Retligt grundlag
Styringslovens kap. 5 samt servicelovens § 85.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning med udvalgets eventuelle bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er en forventning om at udgifter til mentorer vil falde i 3. og 4. kvartal som følge af overdragelsen af § 85 sagerne, idet dobbeltbevillinger af både social mentor og § 85 nedbringes.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

8. Punkter til kommende møder (B)

8.     Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-469748                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 6. september 2016:
Fraværende: 
Godkendt.