Beskæftigelsesudvalget – Referat – 5. februar 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-46261                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Godkendt

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-59220                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn- og Ungedirektør
e. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
a. Orientering om oprettelse af lokale integrationsråd
b. Orientering om nøgletal – effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen
c. Årsstatus 2017 - Integrationsområdet
f. Centerchefen for Børn og Familie
g. Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgeservice
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Godkendt.
Udvalget blev orienteret om status for borgerhenvendelsen omkring nyttejob, som blev behandlet på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde i december 2017. Der afsendes snarest svar til borgeren. Herunder undersøges de de arbejdsmiljømæssige spørgsmål yderligere. Udvalget tilsendes den oprindelige klage fra borgeren. Udvalget drøfter videre det tidligere udvalgs beslutning om praktik i nytteindsatsen på seminaret den 18./19.

3. Vedtagelse af forretningsorden - Beskæftigelsesudvalget (B)

3.     Vedtagelse af forretningsorden - Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-8064                 Dok.nr.: 330-2018-69896                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte indholdet af sin forretningsorden.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det afgør udvalget selv.
Udvalgenes forretningsorden har efter politisk ønske været gennem en bearbejdning, så der nu foreligger identiske forretningsordener for samtlige udvalg. Justeringerne i forhold til den forretningsorden, som Beskæftigelsesudvalget så på mødet i januar, er markeret med kursiv.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Kommunaldirektøren anbefaler, at udvalget tager drøftelsen, herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Beskæftigelsesudvalget godkender udkast til Forretningsorden
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Godkendt.

4. Orientering om udvalgets Budget 2018-2021 - Beskæftigelsesudvalget

4.     Orientering om udvalgets Budget 2018-2021 - Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr.: 330-2018-6165                 Dok.nr.: 330-2018-51455                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det vedtagne budget for 2018-2021, herunder status for udmøntning af den politiske aftale, der ligger til grund for budgettet.
Baggrund
Budget 2018-2021 blev i oktober 2017 besluttet af Byrådet, og fagudvalgene har i henhold til styrelsesvedtægtens § 11 ansvaret for, at bevilliger, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget præsenteres derfor Budget 2018 (korrigeret budget), og de elementer, der i den politiske budgetaftale særligt vedrører udvalget.
Bilag 1 Notat om budgetgrundlag 2018-2021 giver en kort beskrivelse af udvalgets budget (med fordeling på politikområder) som indeholder:
· Beskrivelse af området
· Budgetrammer
· Budgetfordelingsmodeller
· Anlæg
· Nøgletal
Budgetgrundlaget er beskrevet med den opgavefordeling for fagudvalgene, der er gældende fra 1.1.2018, og der kan derfor være afvigelser til tidligere beskrivelser.
I Bilag 2 ses de budgetændringer for udvalget, som blev indarbejdet i budgettet ved den politiske behandling i september/oktober 2017.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at disponere inden for de økonomiske rammer og aktivitetsforudsætninger, der ligger bag budgettet.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen Bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Orienteringen om budget 2018-2021 tages til efterretning
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Taget til efterretning.

5. Budgetopfølgning 1 for 2018 - Beskæftigelsesudvalget

5.     Budgetopfølgning 1 for 2018 - Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr.: 330-2018-3657                 Dok.nr.: 330-2018-25941                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2018 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
· Væsentlige ændringer i forudsætninger i forhold til det korrigerede budget, herunder afledt af forventet regnskab 2017.
· Budgetaftalens udmøntning
· Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således alene fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling.
Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2018, forelægges ligeledes. Handleplanerne omfatter midlertidig boligplacering af flygtninge samt udgifter til ophold på kvindekrisecentre. Udfordringerne opstår fordi der for den midlertidige boligplacering ikke er afsat budget hertil og for kvindekrisecentre ved at budgettet over de seneste par år er reduceret som led i en større besparelse på servicerammen. Der peges for begge udfordringers vedkommende på at udfordringen løses ved omplacering inden for udvalgets eget budget. Udfordringerne samt forslag til løsning heraf er yderligere beskrevet i bilag.
Beskæftigelsesudvalget forventes i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 13,48 mio. kr., dog med forbehold, da der fortsat er usikkerheder ifh.t. § 85. Se nedenstående. 
Nedenstående er listet de områder med de største budgetafvigelser i forhold til det korrigerede budget, samt en kort kommentar til de enkelte områder.
· Jobcentret § 85. Der er et budget på området på 7,9 mio. kr. Der forventes overført merforbrug på 1,2 mio. kr. for 2017.  Forbruget for 2017 forventes at være 16,2 mio. kr. Der arbejdes på en ny model på området, som kan nedbringe udgifterne betydeligt. Da modellen ikke er færdigudviklet er der stor usikkerhed for det forventede regnskab for området.
Dette kan påvirke udvalgets samlede regnskab i negativ retning.
· Førtidspension tilkendt før 1. juli 2014. Der forventes et mindreforbrug på 4,3 mio. kr., som skyldes et stort fald i sager 4. kvartal 2017.
· Kontant- og uddannelseshjælp. Der forventes et mindreforbrug på 7,1 mio. kr., som skyldes færre forventet antal helårspersoner, end ved budgetlægningen i august 2017.
· Dagpenge til forsikrede ledige. Der forventes et merforbrug på 8,3 mio. kr. Dette skyldes at fordelingen af personer på refusionstrappen er markant anderledes end hvad STAR havde af forventning ved budgetlægningen i august 2017.
· Ressourceforløb og jobafklaring. Der forventes et mindreforbrug på 4,7 mio. kr. Dette skyldes færre forventet antal helårspersoner på ressourceforløb, end ved budgetlægningen i august.
Jobcenter, samt center for børn og familie, afdeling for voksne vil på baggrund af denne opfølgning tilrette budgetterne sådan at disse er retvisende for det forventede regnskab.
På områder hvor en budgetomplacering kræver godkendelse i Økonomiudvalget vil dette blive søgt ved budgetopfølgning 2.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Handlemuligheder for merforbrug på serviceudgifterne er specificeret i vedlagte handleplaner for boligplacering af flygtninge og kvindekrisecentre.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Godkendt.
Administrationen vurderer at opfølgningens resultat (et forventet mindreforbrug på 13,48 mio er retvisende på nuværende tidspunkt).
SF ønsker at tage forbehold for de to handleplaner.
V ønsker at anføre, at såfremt SK har egne boliger til rådighed, bør disse kunne anvendes først til midlertidige boligplacering af flygtninge inden man lejer yderligere boliger.

6. Opfølgning på analyser af velfærdsområderne

6.     Opfølgning på analyser af velfærdsområderne

Sagsnr.: 330-2018-7185                 Dok.nr.: 330-2018-61335                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget drøftede på deres møde 5. december 2017 igangsætning og rammer for eventuelle analyser af arbejdsmarkedsområdet.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fremsendte sine kommentarer til Økonomiudvalget, som behandlede og godkendte disse på møde 11. december 2017.
Beskæftigelsesudvalget skal derfor nu drøfte igangsættelse af konkrete initiativer.
Baggrund
Administrationen havde til mødet 5. december 2017 bl.a. følgende input til udvalgets drøftelse:
Beskæftigelsesområdet er gennem de seneste år blevet gennemgribende analyseret. Det drejer sig om både perspektivanalyserne og 360 graders analyserne fra 2015, forskellige analyser af sanktionsbrug, løbende centralt og regionalt benchmarking samt ikke mindst den seneste analyse af alle jobcentrets indsatser som afsæt til budget 2017. Endvidere har jobcentret været en del af flere praksisundersøgelser foretaget af Ankestyrelsen.
Det er derfor ikke administrationens vurdering at der er behov for flere analyser internt i beskæftigelses- og integrationsområdet. Der er derimod et behov for at se nærmere på dels tilgangen til området samt om der er tilstrækkelige understøttende tilbud til rådighed, så borgerne hurtigere kan komme i beskæftigelse. Det kan f.eks. være:
· En meget stor andel unge ansøger om kontanthjælp det år de bliver 18. Andelen er speciel høj og peger på at hidtidige indsatser enten ikke har fungeret optimalt eller der ikke har været de rette indsatser til rådighed. Der bør i analysen bl.a. fokuseres på hvilke indsatser (om nogen) de unge har modtaget før det 18. år ligesom analysen bør afdække hvilke karakteristika disse unge har, så de kan spores på et tidligt tidspunkt og den rette indsats sættes i gang
· Understøttende indsatser som misbugsindsats og indsatser for udsatte familier
I forbindelse med regeringens vedtagelse af ”Erhvervs- og Iværksætterinitiativer” af 12. november foreslås der en afskaffelse af den statslige refusion til kommunale beskæftigelsesindsatser (forenkling af den statslige styring af beskæftigelsesindsatsen). Afskaffelsen af refusionerne fjerne statslige refusioner til kommunerne for 870 mio. fra 2019. De 870 mio. tilbageføres til kommunerne via budgetgarantien, men forventes at koste Slagelse ca. 10-20 mio.
Samtidig står kommunerne overfor at skulle implementere den nye aftale om FGU (Forberedende Grunduddannelse). Implementeringen heraf kræver bl.a. en gennemtænkning af hele den kommunale ungeindsats.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede følgende, som efterfølgende blev godkendt af Økonomiudvalget:
Udvalget ønsker at understrege at de understøttende indsatser på tværs af centre bør dække alle aldersgrupper.
Udvalget ønsker endvidere, at der også analyseres hvor arbejdsmarkedsområdet ligger medarbejdermæssigt såvel som forbrugsmæssigt ift. landsdækkende benchmark med 2017-tal.
Udvalget opfordrer Byråd såvel som det nye Beskæftigelsesudvalg til at tage konkrete initiativer til at koordinere initiativer på tværs af Beskæftigelsesudvalget og øvrige relevante udvalg ift. rettidig indsats.
På baggrund af ovenstående er det derfor centerchefens anbefaling,
· At udfordringen omkring de mange unge, der ansøger om kontanthjælp, når de fylder 18 bliver analyseret, som en del af det tværgående projekt om etablering af en samlet ungeindsats i Slagelse Kommune
· At det undersøges om der er tilstrækkelige understøttende indsatser på tværs af centre indsatser (f.eks. misbrugsindsats, understøtning af udsatte familier, generelle sundhedsindsatser mv.)
· At det undersøges – f.eks. gennem erfaringsindsamling fra andre kommuner – om der kan iværksættes indsatser for langtidsforsørgede borgere med ikke-vestlig baggrund
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten, lov om aktiv beskæftigelsesindsats m.fl.
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter at de enkelte områder afsætter ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs. Såfremt det besluttes at gennemføre forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger forbundet med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte rammer, særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på ved anden budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Vurderes løbende
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender anbefalingerne i ovenstående
2.    at Udvalget forelægges en nærmere plan for de forskellige punkter på det kommende møde
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Godkendt, dog ønsker S og SF at eventuelle tiltag rettet mod langtidsforsørgede borgere gælder alle langtidsforsørgede borgere, og ikke kun borgere af ikke-vestlig oprindelige.
Udvalget ønsker en sag om brugen af lægeerklæringer.
Ligeledes ønsker udvalget en opgørelse over anvendelsen af økonomi fordelt på hhv kommunale indstser og private indsatser.
Sluttelig ønsker udvalget en status for brugen af psykologtilbuddet til unge.

7. Foreløbigt program for seminar for Beskæftigelsesudvalget (B)

7.     Foreløbigt program for seminar for Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-7130                 Dok.nr.: 330-2018-60837                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelsesudvalget skal beslutte indholdet af udvalgets seminar 19./20. februar 2018 på Kobæk Strand.
Baggrund
Beskæftigelsesudvalget besluttede på møde i januar 2018 at man ønskede et seminar arrangeret, hvor det blev muligt dels at tilegne sig viden om området og dels diskutere ønskede retninger og tiltag under beskæftigelsesudvalgets kompetence. Administrationen blev bedt om at udfærdige et program for seminaret
Programmet er jvf. bilaget delt i tre hovedblokke:
· Organisering, opgaver, tal og teknik – som giver udvalget et overblik over centrets organisering, hovedopgaver, budget og planlagte større tiltag i 2018
· Borgere tæt på arbejdsmarkedet – introducerer, ved korte oplæg fra de relevante ledere, udvalget til målgrupper, tiltag og indsatser for gruppen af ledige tæt på arbejdsmarkedet endvidere introduceres udvalget også til den virksomhedsrettede indsats, herunder partnerskabskonceptet
· Borgere længere fra arbejdsmarkedet – introducerer, ved korte oplæg fra de relevante ledere, udvalget til målgrupper, tiltag og indsatser for gruppen af borgere længere fra arbejdsmarkedet. Udvalget introduceres her også til integrationsindsatsen samt Sprogskolen
Sluttelig bliver udvalget også introduceret til arbejdet med udbetaling af ydelser og sanktioner
Der arbejdes med korte oplæg, så der gives rig mulighed for at diskutere nuværende indsatser såvel som ønsker til fremtidig retning.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende det foreløbige program, som administrationen så detailudfylder inden seminaret eller komme med forslag til ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Beskæftigelsesudvalget godkender programudkast for seminaret
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Udvalget ønsker at der tilføjes et punkt om straksaktivering til programmet.

8. Nedsættelse af lokalt arbejdsmarkedsråd - § 17, stk. 4 udvalg (B)

8.     Nedsættelse af lokalt arbejdsmarkedsråd - § 17, stk. 4 udvalg (B)

Sagsnr.: 330-2018-6331                 Dok.nr.: 330-2018-52973                                            Åbent
Kompetence:
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet skal godkende at Beskæftigelsesudvalget efterfølgende godkender kommissorium for Det lokale arbejdsmarkedsråd samt godkender udpegning af medlemmerne til LAR.
Baggrund
Slagelse Kommune har i den foregående byrådsperiode haft nedsat et lokalt arbejdsmarkedsråd.
Det lokale arbejdsmarkedsråd (§ 17, stk. 4-udvalg) evaluerede dets virke for perioden 2014-2017 på rådets afsluttende møde den 31. oktober 2017. Rådets evaluering viste fuld konsensus om at anbefale det nye Byråd, at der også nedsættes et Lokalt Arbejdsmarkedsråd i den kommende byrådsperiode.
Rådets anbefalinger til Byrådet fremgår af nedenstående:
Sammensætning
Rådet vurderer, at den nuværende sammensætning giver en god balance og bredde i forhold til at drøfte beskæftigelsesindsatsen og relationerne til erhvervs- og uddannelsesindsats. Sammensætningen gør, at der sikres repræsentation fra det tidlige arbejde i grundskolen og opefter. Rådet finder det positivt, at det til sidst i perioden er lykkes også at få repræsentanter fra 3 af de lokale erhvervsorganisationer til at blive en aktiv del af rådet. Rådet anbefaler derfor at sammensætningen af det lokale arbejdsmarkedsråd forbliver den samme som i den hidtidige periode, det vil sige:
· 3 repræsentanter fra LO
· 1 repræsentant fra FTF
· 1 repræsentant fra AC
· 3 repræsentanter fra arbejdsgiverforeninger under DA, der bredt repræsenterer de lokale virksomheder
· 1 repræsentant fra den største lokale uddannelsesinstitution ZBC
· 1 repræsentant fra Ungdommens Uddannelsesvejledning
· Formanden og Næstformand fra Beskæftigelsesudvalget
· Op til 2 repræsentanter fra relevante lokale afdelinger/foreninger efter indstilling fra de øvrige medlemmer af det lokale arbejdsmarkedsråd.
Mødehyppighed
· Rådet anbefaler, at mødehyppigheden fortsat er 2 årlige ordinære møder med mulighed for at tilrettelægge ekstraordinære møder efter behov
· Rådet anbefaler, at der i større omfang udsendes informationsmail til medlemmerne mellem møderne.
Mødeindhold
· Rådet finder det hidtidige kommissorium fyldestgørende, men anbefaler, at det politiske fagudvalg i større omfang præsenterer og åbner deres politiske dagsordener for rådet (evt. årshjul). Det vil give rådet bedre mulighed for at byde ind med kvalificeret rådgivning og fungere som faglig tænketank og politisk inspirationskilde
· Manglen på arbejdskraft gør det endnu mere nødvendigt, at alle parter spiller hinanden gode. Rådet anbefaler derfor mere konkret, at bl.a. den regionale og den lokale erhvervsudviklingsstrategi samt trepartsaftalerne bringes i spil i rådet, så aftalerne i større omfang kan understøttes og omsættes til beskæftigelsesrettede indsatser både i virksomhederne, i A-kasserne og hos uddannelsesinstitutionerne. Perspektivmæssigt giver det god mening, hvis rådet kan bidrage med ideer til at sikre én samlet og endnu mere sammenhængende arbejdsmarkeds- og erhvervspolitik i kommunen
Rådets værdiskabelse
· Alle repræsentanter/samarbejdspartnere i rådet finder det særdeles givtigt at blive inddraget på tværs af forskellige fagligheder og sammen have en konstruktiv dialog om Kommunens beskæftigelsesindsats og -resultater
· Det er vigtigt som formand for det politiske fagudvalg at have et talerør til og fra Det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR-Sjælland), hvor flere medlemmer af Lokalt Arbejdsmarkedsråd er gengangere. På samme vis er det vigtigt, at anbefalinger fra samarbejdspartnerne kan bringes videre til det politiske fagudvalg
· Rådet vurderer, at manglen på arbejdskraft gør det endnu mere nødvendigt med et tæt samarbejde og koordination mellem erhvervs-, uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen
· Velvillighed til et dialogforum har bevist flere gange, at netop kendskab til hinanden, åbenhed om tiltag og mulighed for undrende spørgsmål forhindrer, at historier udvikler sig negativt og udspilles i medierne.
Økonomisk ramme
· Rådet vurderer, at uddelingen af to virksomhedspriser til henholdsvis lokal privat og offentlig virksomhed, som arbejder systematisk med det sociale ansvar, har meget stor betydning. Det gælder både i forhold til virksomhederne, som får en anerkendelse, promovering af indsatser i forhold til andre virksomheder samt selve profileringen af rådets virke. Rådet anbefaler, at der fortsat tildeles en virksomhedspris til både en privat og en offentlig virksomhed, så det er muligt at værdsætte offentlige virksomheder, som også i høj grad medvirker til at sikre, at flere borgere får en plads på arbejdsmarkedet
· Rådet vurderer, at en udvidet kommunaløkonomisk ramme, som afsættes til projekter, konferencer og andre aktiviteter, vil give rådet udvidede muligheder for at fremme det konkrete samspil mellem erhvervs-, uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen. Alternativt anbefaler rådet, at det, såfremt der findes administrative ressourcer til at løfte opgaven, undersøges, hvorvidt der kan findes eksterne økonomiske midler til at understøtte eventuelle projekter fra rådet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Byrådet kan derfor beslutte, om de ønsker at nedsætte et § 17, stk. 4 udvalg inden for beskæftigelsesområdet.
Vurdering
Arbejdsmarkedschefen vurderer, at det er af stor betydning for at opnå positive resultater af de beskæftigelsespolitiske indsatser, at der er et bredt ejerskab til den lokale beskæftigelsespolitik, herunder at beskæftigelsespolitikken hænger tæt sammen med uddannelses- og erhvervspolitikken. De 3 politikområder kan ved et velfungerende samspil opnå markant bedre beskæftigelseseffekter, end ved at se isoleret set på de enkelte politikområder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften holdes inden for budgettets rammer på konto 6 om Kommissioner, råd og nævn.
Ansvaret for sekretariatsbetjeningen pålægges Center for Arbejdsmarked og Integration.
Der ydes ikke mødediæter og kørselsgodtgørelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Et lokalt arbejdsmarkedsudvalg vil være rådgivende i forhold til Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Byrådet nedsætter et et § 17, stk. 4-udvalg inden for beskæftigelsesområdet med reference til Beskæftigelsesudvalget benævnt Det Lokale Arbejdsmarkedsråd (LAR)
2.    at Beskæftigelsesudvalget på sit første møde efter Byrådets nedsættelse af LAR godkender kommissoriet for LAR og udpeger medlemmer til LAR
3.    at Byrådet afsætter kr. 100.000 årligt til LARs virke, jf. ovenfor
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Godkendt.

9. Punkter til kommende møder (O)

9.     Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-61203                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2018
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Godkendt.
Udvalget ønsker en drøftelse af potentialerne i en tidligere (og rettidig) indsats, hvor der tænkes på tværs af borgerforløb og centre.