Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 26. februar 2018



21. Godkendelse af dagsorden (B)

21.   Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2018-98730                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til ekstraordinært Børne- og Ungeudvalgets møde den 26. februar 2018.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 26. februar 2018 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 26. februar 2018:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Godkendt

22. Omlægning af midler til enkeltintegration (B)

22.   Omlægning af midler til enkeltintegration (B)

Sagsnr.: 330-2018-10146               Dok.nr.: 330-2018-118945                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til omlægning af midlerne til enkeltintegration. Sagen har været sendt i høring siden sidste udvalgsmøde.
Beslutningen er fremrykket til ekstraordinært møde den 26. februar, da udvalgets beslutning vil få indflydelse på visitationsprocessen, der igangsættes kort tid efter mødet.
Baggrund
I Slagelse Kommune er det skolevæsnets opgave at sikre, at flest mulige elever bevarer tilhørsforholdet til almenområdet og har mulighed for at deltage i den almindelige undervisning.
En af de måder, hvorved vi søger at opnå denne målsætning, er gennem enkeltintegration – også kaldet ”støttetimer”. Der visiteres til enkeltintegration i de tilfælde, hvor det er meningsfuldt at fastholde eleven inkluderet i den almindelige klasse med en eller anden grad af personlig støtte. Enkeltintegration er således en mindre indgribende – og mere inkluderende – foranstaltning end eksempelvis specialklasser eller specialskoler.
For skoleåret 2017/18 er forventningen, at der benyttes 26,8 mio. kr. til enkeltintegration på almenskolerne. Dette beløb er steget ganske betragteligt de seneste år.
Af de 26,8 mio. kr. relaterer ca. 2,5 mio. kr. sig til elever fra andre kommuner, hvor Slagelse Kommune får refunderet udgiften.
Tabel 1: Budgetbeløb til enkeltintegration pr. skoleår
2013/14
2014/15
2015/16
2016/17
2017/18
6,4 mio. kr.
11,9 mio. kr.
16,9 mio. kr.
19,8 mio. kr.
26,8 mio. kr.
For medvirke til at bringe balance i økonomien lægges der 19 mio. kr. ud som puljer fra skoleåret 2018/19. Oven i dette beløb kommer de ca. 2,5 mio. kr., der relaterer sig til elever fra andre kommuner.
For nuværende tildeles midler til enkeltintegration direkte til elevens cpr-nummer. Det vil sige, at støtten og midlerne er knyttet til den enkelte elev og i princippet kun kan benyttes med dette formål. Den nuværende procedure for udmøntning er således god til at sikre, at den enkeltintegrerede elev får glæde af det tilbud, der er visiteret til.
Til gengæld er den nuværende procedure ikke tilstrækkelig fleksibel i forhold til at give den enkelte skoleleder mulighed for selv at vurdere, hvor støttebehovet er størst og dermed flytte hurtigt rundt med ressourcer indenfor sit område i tidsrummet mellem visitationsrunderne.  Fordi midlerne er bundet til en navngiven elev for et skoleår ad gangen, kan skolelederen ikke i løbet af skoleåret allokere ressourcer derhen, hvor der er mest brug for det – både i form af midlertidige eller længerevarende forløb. Dette gør, at der er elever, der må vente på at få den nødvendige støtte og i mellemtiden får det værre. Det kan også være opslidende for den medarbejder, der ikke hurtigt kan få den fornødne hjælp til eleven.
En ny procedure for udmøntning vil i højere grad kunne tilgodese den decentrale leders mulighed og ansvar for at tilrettelægge læringsmiljøer, der gavner den enkelte elev og understøtter medarbejderne i at inkludere elever. En mulig procedureændring har været drøftet med skoleledergruppen, der er positivt stemt overfor ændringer på området.
Som nævnt er udgifterne til enkeltintegrationer steget betragteligt de seneste år, og den eksisterende procedure for udmøntning har ikke i tilstrækkelig grad givet de redskaber, der skulle til for at bremse udgiftsstigningen. En ny procedure, som den skitseres nedenfor, vil give både skoleledere og Center for Skole bedre styringsmuligheder.
Principper for udmøntning af midler til skolens almindelige specialundervisning
I den nye procedure vil der ikke længere blive tildelt midler til enkeltintegration, fordelt pr. cpr-nummer. I stedet vil hver af kommunens almenskoler tildeles en pulje, der skal dække skolens almindelige specialundervisning. Det vil derefter være skolelederen, der i samarbejde med f.eks. lærere og psykologer tilrettelægger specialpædagogiske indsatser for at understøtte elever med særlige behov.
Der vil dog stadig være særlige tilfælde, hvor det vil være nødvendigt at visitere direkte til elevens cpr-nummer, men disse tilfælde forventes at være få i antal.
De af vores hidtidige enkeltintegrerede elever, der får deres skolegang i Slagelse Kommune finansieret af andre kommuner, vil ligeledes stadig få tildelt midler direkte til deres cpr-nummer. Disse to tilfælde vil således ikke være omfattet af procedureændringen.
Den nye procedure vil have effekt fra og med skoleåret 2018/19.
Der vil formentligt skulle foretages en række mindre ændringer i Styrelsesvedtægten for Slagelse Kommunes folkeskoler som følge af procedureændringen.
Indkomne høringssvar
Sagen har været sendt i høring i perioden 6. februar til 21. februar 2018.
Der er indkommet i alt 25 høringssvar fra høringsparterne.
Høringssvarene er ikke entydige, men der er dog fra de fleste en positiv tilkendegivelse af, at omlægningen af midler til enkeltintegration vil føre til øget fleksibilitet for den enkelte skole i ressourceudnyttelsen.
Der udtrykkes dog fra flere høringsparter bekymring for, at der ikke med høringsmaterialet har været udsendt en oversigt over, hvilke økonomiske konsekvenser omlægningen vil have for den enkelte skole.
Dette har været et bevidst valg, da det har været principperne for tildelingen – og ikke den konkrete udmøntning – der skulle træffes beslutning om.
Ligeledes udtrykker flere bekymring for, at der samtidig med omlægningen finder en reduktion af den samlede ramme til enkeltintegration sted.
Dette har fra administrationens side været et udtryk for et ønske om en generel opbremsning i udgifterne til enkeltintegration, der som skitseret i tabel 1 ovenfor har oplevet en kraftig stigning de seneste år.
En del af høringsparterne retter opmærksomheden mod, at nogle skoler vil blive ekstraordinært hårdt ramt af omlægningen. Enten fordi skolens samlede økonomi er begrænset, eller fordi disse skoler i forvejen har mange enkeltintegrerede elever.
Administrationen vil gerne åbne op for muligheden af at følge disse skoler tæt og eksempelvis aktivere særlige ressourcepersoner fra kompetencecenteret eller PUI til at afhjælpe på de givne skoler.
I forhold til fordelingskriterier og valg af handlemulighed er der fra høringsparterne ikke et entydigt svar. Skolerne har meget forskellige forudsætninger for at løse deres opgaver i og med Slagelse Kommune har en meget forskelligartet skolestruktur. Høringssvarene bærer præg heraf.
Det er dog fortsat administrationens anbefaling, at fordelingen af midler til enkeltintegration vil være baseret på de to kriterier i forholdet 50/50, således som det skitseres i handlemulighed A.
Fordelingen af den samlede, centrale pulje til skolens almindelige specialundervisning vil dermed være baseret på to kriterier:
1. Antallet af elever på skolen
2. Skoledistriktets socioøkonomiske udgangspunkt
Fra administrationens side lægges der op til en løsning, hvor fordelingen på de to kriterier vil være én af de tre understående muligheder:
A. 50 % elevantal og 50 % socioøkonomi
B. 75 % elevantal og 25 % socioøkonomi
C. 100% elevantal og 0 % socioøkonomi
Børne- og Ungeudvalget fremsatte på mødet den 5. februar et ønske om, at en fjerde handlemulighed skulle tilføjes:
D. 25 % elevantal og 75 % socioøkonomi
Til sammenligning kan nævnes, at de nuværende inklusionsmidler, der i forvejen tildeles almenskolerne, fordeles med 50 % elevantal og 50 % socioøkonomi.
Som bilag er vedlagt:
1. Opsamling af høringssvar i punktform,
2. Komplette høringssvar fra alle høringsparter,
3. Liste over kriterier brugt ved udregningen af den socioøkonomiske fordelingsnøgle samt en liste over denne fordelingsnøgle pr. skoledistrikt.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens § 3, stk. 2 samt § 20, stk. 2
Handlemuligheder
Fordelingen af midler til enkeltintegration på baggrund af de to kriterier giver fire handlemuligheder:
A. 50 % elevantal og 50 % socioøkonomi
B. 75 % elevantal og 25 % socioøkonomi
C. 100% elevantal og 0 % socioøkonomi
D. 25 % elevantal og 75 % socioøkonomi
Vurdering
Administrationen fastholder anbefalingen af handlemulighed A, da denne vil give den mest retvisende fordeling af midlerne til enkeltintegration.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender de nye principper for udmøntning af midler til enkeltintegration.
2.    at Børne- og Ungeudvalget godkender fordelingen af midler til enkeltintegration som foreliggende i handlemulighed A.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 26. februar 2018:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
At 1 og 2 godkendt.
Forvaltningen skal have særlig opmærksomhed på skoler, hvor modellen fra 1. august 2018 giver særlige udfordringer. Udvalget får forelagt forslag til mulighed for at støtte sådanne skoler med ressourcer, herunder understøttelse fra PUI, Kompetencecenter eller skolekontaktpersoner.
Forvaltningen fremlægger beslutningsoplæg om effektmåling og formålsbeskrivelse på baggrund af eksisterende data.
Forvaltningen skal sikre at skolerne inspireres af bestpraksis på kommunens skoler og andre.
Center for skole skal sammen med skolelederne medvirke til en god overgang for børn og forældre.