22. Omlægning af midler til enkeltintegration (B)
22. Omlægning af midler til enkeltintegration (B)
Sagsnr.: 330-2018-10146 Dok.nr.: 330-2018-118945 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til omlægning af
midlerne til enkeltintegration. Sagen har været sendt i høring siden sidste
udvalgsmøde.
Beslutningen er fremrykket til ekstraordinært møde den 26.
februar, da udvalgets beslutning vil få indflydelse på visitationsprocessen, der
igangsættes kort tid efter mødet.
Baggrund
I Slagelse Kommune er det skolevæsnets opgave at sikre, at
flest mulige elever bevarer tilhørsforholdet til almenområdet og har mulighed
for at deltage i den almindelige undervisning.
En af de måder, hvorved vi søger at opnå denne målsætning,
er gennem enkeltintegration – også kaldet ”støttetimer”. Der visiteres til
enkeltintegration i de tilfælde, hvor det er meningsfuldt at fastholde eleven
inkluderet i den almindelige klasse med en eller anden grad af personlig
støtte. Enkeltintegration er således en mindre indgribende – og mere
inkluderende – foranstaltning end eksempelvis specialklasser eller
specialskoler.
For skoleåret 2017/18 er forventningen, at der benyttes 26,8
mio. kr. til enkeltintegration på almenskolerne. Dette beløb er steget ganske
betragteligt de seneste år.
Af de 26,8 mio. kr. relaterer ca. 2,5 mio. kr. sig til
elever fra andre kommuner, hvor Slagelse Kommune får refunderet udgiften.
Tabel 1: Budgetbeløb til enkeltintegration pr. skoleår
2013/14 | 2014/15 | 2015/16 | 2016/17 | 2017/18 |
6,4 mio. kr. | 11,9 mio. kr. | 16,9 mio. kr. | 19,8 mio. kr. | 26,8 mio. kr. |
For medvirke til at bringe balance i økonomien lægges der 19
mio. kr. ud som puljer fra skoleåret 2018/19. Oven i dette beløb kommer de ca.
2,5 mio. kr., der relaterer sig til elever fra andre kommuner.
For nuværende tildeles midler til enkeltintegration direkte
til elevens cpr-nummer. Det vil sige, at støtten og midlerne er knyttet til den
enkelte elev og i princippet kun kan benyttes med dette formål. Den nuværende
procedure for udmøntning er således god til at sikre, at den enkeltintegrerede
elev får glæde af det tilbud, der er visiteret til.
Til gengæld er den nuværende procedure ikke tilstrækkelig
fleksibel i forhold til at give den enkelte skoleleder mulighed for selv at
vurdere, hvor støttebehovet er størst og dermed flytte hurtigt rundt med
ressourcer indenfor sit område i tidsrummet mellem visitationsrunderne. Fordi
midlerne er bundet til en navngiven elev for et skoleår ad gangen, kan skolelederen
ikke i løbet af skoleåret allokere ressourcer derhen, hvor der er mest brug for
det – både i form af midlertidige eller længerevarende forløb. Dette gør, at
der er elever, der må vente på at få den nødvendige støtte og i mellemtiden får
det værre. Det kan også være opslidende for den medarbejder, der ikke hurtigt
kan få den fornødne hjælp til eleven.
En ny procedure for udmøntning vil i højere grad kunne
tilgodese den decentrale leders mulighed og ansvar for at tilrettelægge
læringsmiljøer, der gavner den enkelte elev og understøtter medarbejderne i at
inkludere elever. En mulig procedureændring har været drøftet med
skoleledergruppen, der er positivt stemt overfor ændringer på området.
Som nævnt er udgifterne til enkeltintegrationer steget betragteligt
de seneste år, og den eksisterende procedure for udmøntning har ikke i
tilstrækkelig grad givet de redskaber, der skulle til for at bremse
udgiftsstigningen. En ny procedure, som den skitseres nedenfor, vil give både
skoleledere og Center for Skole bedre styringsmuligheder.
Principper for udmøntning af midler til skolens
almindelige specialundervisning
I den nye procedure vil der ikke længere blive tildelt
midler til enkeltintegration, fordelt pr. cpr-nummer. I stedet vil hver af
kommunens almenskoler tildeles en pulje, der skal dække skolens almindelige
specialundervisning. Det vil derefter være skolelederen, der i samarbejde med
f.eks. lærere og psykologer tilrettelægger specialpædagogiske indsatser for at
understøtte elever med særlige behov.
Der vil dog stadig være særlige tilfælde, hvor det vil være
nødvendigt at visitere direkte til elevens cpr-nummer, men disse tilfælde
forventes at være få i antal.
De af vores hidtidige enkeltintegrerede elever, der får
deres skolegang i Slagelse Kommune finansieret af andre kommuner, vil ligeledes
stadig få tildelt midler direkte til deres cpr-nummer. Disse to tilfælde vil
således ikke være omfattet af procedureændringen.
Den nye procedure vil have effekt fra og med skoleåret
2018/19.
Der vil formentligt skulle foretages en række mindre
ændringer i Styrelsesvedtægten for Slagelse Kommunes folkeskoler som følge af
procedureændringen.
Indkomne høringssvar
Sagen har været sendt i høring i perioden 6. februar til 21.
februar 2018.
Der er indkommet i alt 25 høringssvar fra høringsparterne.
Høringssvarene er ikke entydige, men der er dog fra de
fleste en positiv tilkendegivelse af, at omlægningen af midler til
enkeltintegration vil føre til øget fleksibilitet for den enkelte skole i
ressourceudnyttelsen.
Der udtrykkes dog fra flere høringsparter bekymring for, at
der ikke med høringsmaterialet har været udsendt en oversigt over, hvilke
økonomiske konsekvenser omlægningen vil have for den enkelte skole.
Dette har været et bevidst valg, da det har været principperne
for tildelingen – og ikke den konkrete udmøntning – der skulle træffes
beslutning om.
Ligeledes udtrykker flere bekymring for, at der samtidig med
omlægningen finder en reduktion af den samlede ramme til enkeltintegration
sted.
Dette har fra administrationens side været et udtryk for et
ønske om en generel opbremsning i udgifterne til enkeltintegration, der som
skitseret i tabel 1 ovenfor har oplevet en kraftig stigning de seneste år.
En del af høringsparterne retter opmærksomheden mod, at
nogle skoler vil blive ekstraordinært hårdt ramt af omlægningen. Enten fordi
skolens samlede økonomi er begrænset, eller fordi disse skoler i forvejen har
mange enkeltintegrerede elever.
Administrationen vil gerne åbne op for muligheden af at
følge disse skoler tæt og eksempelvis aktivere særlige ressourcepersoner fra
kompetencecenteret eller PUI til at afhjælpe på de givne skoler.
I forhold til fordelingskriterier og valg af handlemulighed
er der fra høringsparterne ikke et entydigt svar. Skolerne har meget forskellige
forudsætninger for at løse deres opgaver i og med Slagelse Kommune har en meget
forskelligartet skolestruktur. Høringssvarene bærer præg heraf.
Det er dog fortsat administrationens anbefaling, at
fordelingen af midler til enkeltintegration vil være baseret på de to kriterier
i forholdet 50/50, således som det skitseres i handlemulighed A.
Fordelingen af den samlede, centrale pulje til skolens
almindelige specialundervisning vil dermed være baseret på to kriterier:
1. Antallet af
elever på skolen
2. Skoledistriktets
socioøkonomiske udgangspunkt
Fra administrationens side lægges der op til en løsning,
hvor fordelingen på de to kriterier vil være én af de tre understående
muligheder:
A. 50 % elevantal
og 50 % socioøkonomi
B. 75 % elevantal
og 25 % socioøkonomi
C. 100% elevantal
og 0 % socioøkonomi
Børne- og Ungeudvalget fremsatte på mødet den 5. februar et
ønske om, at en fjerde handlemulighed skulle tilføjes:
D. 25 % elevantal og 75 %
socioøkonomi
Til sammenligning kan nævnes, at de nuværende
inklusionsmidler, der i forvejen tildeles almenskolerne, fordeles med 50 %
elevantal og 50 % socioøkonomi.
Som bilag er vedlagt:
1. Opsamling af
høringssvar i punktform,
2. Komplette
høringssvar fra alle høringsparter,
3. Liste over
kriterier brugt ved udregningen af den socioøkonomiske fordelingsnøgle samt en
liste over denne fordelingsnøgle pr. skoledistrikt.
Retligt
grundlag
Folkeskolelovens § 3, stk. 2 samt § 20, stk. 2
Handlemuligheder
Fordelingen af midler til enkeltintegration på baggrund af
de to kriterier giver fire handlemuligheder:
A. 50 % elevantal
og 50 % socioøkonomi
B. 75 % elevantal
og 25 % socioøkonomi
C. 100% elevantal
og 0 % socioøkonomi
D. 25 % elevantal og 75 %
socioøkonomi
Vurdering
Administrationen fastholder anbefalingen af handlemulighed
A, da denne vil give den mest retvisende fordeling af midlerne til
enkeltintegration.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender de nye principper for udmøntning af
midler til enkeltintegration.
2.
at Børne- og Ungeudvalget godkender fordelingen af midler til
enkeltintegration som foreliggende i handlemulighed A.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 26. februar 2018:
Fraværende:
Søren Lund Hansen (O)
At 1 og 2 godkendt.
Forvaltningen skal have særlig opmærksomhed på skoler, hvor
modellen fra 1. august 2018 giver særlige udfordringer. Udvalget får forelagt forslag
til mulighed for at støtte sådanne skoler med ressourcer, herunder
understøttelse fra PUI, Kompetencecenter eller skolekontaktpersoner.
Forvaltningen fremlægger beslutningsoplæg om effektmåling og
formålsbeskrivelse på baggrund af eksisterende data.
Forvaltningen skal sikre at skolerne inspireres af
bestpraksis på kommunens skoler og andre.
Center for skole skal sammen med skolelederne medvirke til
en god overgang for børn og forældre.