62. Budgetopfølgning 3 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)
62. Budgetopfølgning 3 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2018-32362 Dok.nr.: 330-2018-293879 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres
ansvarsområde.
Børne- og Ungeudvalget godkender handleplaner og
budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2018 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 39,7
mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 26,0 mio. kr. Bilag 1
angiver nærmere specifikation af forbruget. Anlægsprojekter fremgår af Bilag
1a.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
1-årige handleplaner
2018:
· Myndighed almenområdet
· Myndighed specialundervisning
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Sygehusets daginstitution
2-årige handleplaner
2019:
· Fritidsklubben Marievang
· Rosenkildegården
8.1
Skole
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Unge
Drift
Politikområdet Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 6,1 mio. kr.
Det forventede merforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet
forventes der for nuværende et samlet merforbrug på 2,5 mio. kr.
Merforbruget skyldes primært
udfordringer på befordringsområdet, hvor der for 2018 forventes et merforbrug
på 4 mio. kr. Området har gennem en årrække konsekvent oplevet merforbrug,
primært grundet et øget aktivitetsniveau.
Handleplan myndighed almenområdet:
Der er udarbejdet en handleplan for myndigheden på
almenområdet, der skal medvirke til budgetoverholdelse i 2018.
Det væsentligste element i handleplanen er nedbringelse af
udgifterne til befordring på skoleområdet.
Myndighed for
specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne
budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 5,8 mio. kr. Der fremlægges
handleplan med forslag til at imødegå merforbruget, således at budgettet
overholdes i 2018.
Initiativ nummer 8 i handleplanen, ”Justeret grænse for
garantitildeling på almenskolerne”, blev efter høringsproces ikke anbefalet af
Børne- og Ungeudvalget. Det forventede provenu på 1,7 mio. kr. skal dækkes ad
anden vej.
Området er fortsat præget af udfordringer, primært drevet af
en øget søgning til området og et stigende elevtal i de specialiserede
undervisningstilbud. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende
antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn | Aug. 2012 | Aug. 2013 | Aug. 2014 | Aug. 2015 | Aug. 2016 | Aug. 2017 | Juni 2018 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 | 65 | 73 |
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 | 78 | 81 |
Handleplan myndighed
specialundervisning:
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning,
der har elementer med varig budgeteffekt og dele der alene har budgetvirkning i
2018.
Den oprindelige handleplan, der blev vedtaget ved første
budgetopfølgning, havde et samlet provenu på 26,8 mio. kr., fordelt på ni
initiativer. Siden da er flere af initiativerne blevet gennemført, og der har
været en positiv udvikling på en række af de øvrige initiativer. Derfor er det
forventede merforbrug nu kun 5,8 mio. kr.
Vi kan ved denne
budgetopfølgning begynde at se antydningen af et faldende elevtal i de
specialiserede tilbud efter sommerferien, hvilket er et positivt tegn i forhold
til at nå i hus med handleplanen. Der er dog stadig et betydeligt arbejde foran
os, hvis økonomien på området skal balancere på lidt længere sigt.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 2,2 mio. kr.
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet på 2,2 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor
rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner for
virksomheder:
Der er i relation til skoleområdet 4 virksomheder, der har
iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab.
Handleplanerne er relateret til 2018 og 2019. Effekten af de iværksatte tiltag
bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administration.
Klostermarken skole og Skælskør
skole har iværksat handleplan, hvor den økonomiske effekt forventes at skabe
balance mellem budget og regnskab i 2018.
Nedenstående klubber forventer
ikke balance mellem budget og regnskab i 2018, men først i 2019:
· Fritidsklubben Marievang
Det forventede
merforbrug på 0,5 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
· Rosenkildegården
Det forventede
merforbrug på 1,0 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
Begrundelse for 2-årige handleplaner:
I Fritidsklubben Marievang har der gennem flere år
været et markant aktivitetsfald og deraf følgende budgetreduktion. Klubben har
et begrænset budget og kan derfor ikke nå at tilpasse driften i dette budgetår.
Rosenkildegården er i budgetforliget 2018-2021
blev pålagt en budgetreduktion på 1,5 mio. kr. i 2018. Det vurderes ikke muligt
at effektuere indenfor den frist, der er sat op. Besparelsen udgør ca. 1/3 af
klubbens budget, så en étårig handleplan vil reelt føre til lukning af tilbud.
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Unge
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Familie forud for tilførsel fra kassen et samlet mindreforbrug på 0,1 mio.
kr.
· Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 5,9 mio.
kr. under forudsætning af at de bliver kompenseret for det høje børnetal via
Vippeordningen.
· På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads)
forventes stort set balance med et mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
· Da børnetallet aktuelt er væsentligt højere end forventet ved
budgetlægningen er forventningen på nuværende tidspunkt at dagtilbudsområdet
skal tilføres 6,3 mio. kr. finansieret af kassen jf. Vippeordningen. Teknikken
omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Der ses en nedgang på området i forhold til tidligere år og
der forventes derved 57,8 Helårspersoner. Dette svarer til et merforbrug på i
alt 40.200 kr.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2018
overholdt.
8.4
– Børn og Unge
Redegørelse
fra Centerchef for Børn og Unge
I forlængelse af budgetopfølgningen pr. ultimo juni 2018
forventes et merforbrug på 26,5 mio. kr. på det specialiserede børne- og
ungeområde. Merforbruget er beregnet efter handleplanens forventede
gevinstrealisering på 7,6 mio. kr.
Drift
Center for Børn og Familie har i notat ”Udviklingen i
økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde 1. kvartal 2018” beskrevet
status på budgetbalancen efter 1. kvartal 2018. Notatet blev forelagt i
forbindelse med budgetopfølgning 2.
Ved afslutningen af juni måned 2018 var det realiserede
forbrug for det samlede område 12 mio. kr. højere end det disponerede forbrug.
Der blev i forbindelse med Budgetopfølgning 2, lavet en
overordnet analyse af forbruget og mønstrene i forbruget.
Analysen tog afsæt i de 1620 cpr-numre, som på daværende
tidspunkt var aktive i Børne- og Ungeafdelingen.
Her konstateredes, at nettotilgangen af antallet af sager
med ydelser er højere end forventet, og at gennemsnitsprisen er højere end
forventet. En gennemgang af de disponerede indsatser ved udgangen af juni 2018,
viser at tendensen fortsætter.
Sammenligner man den gennemsnitlige disponering pr.
helårsperson fra 2017 med 2018 ses, at der har været en gennemsnitlig stigning
i disponeringen pr. helårsperson på ca. 33.500 kr.
En stigning i antallet af sager med ydelser og en stigning i
gennemsnitspriser påvirker det forventede forbrug resten af året.
Konsekvens af øget nettotilgang og udgiftsniveau for
budgetresultat 2018
På baggrund af den højere nettotilgang og den samtidige
stigning i gennemsnitspriser er det disponerede forbrug for resten af 2018
revurderet.
I revurderingen disponeres der med en højere gennemsnitspris
svarende til det observerede niveau for 1. halvår. Der disponeres ligeledes med
en nettotilgang af sager med ydelser for resten af 2018 svarende til tendensen
i de første 6 måneder. Samlet set medfører udviklingen derfor en forventning om
et merforbrug på i alt 34,2 mio. kr.
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 5. februar 2018
handleplan for børne- og ungeområdet med en forventet gevinstrealisering på 7,6
mio. kr. Handleplanen forventes fortsat at kunne gennemføres.
Under de givne forudsætninger om tilgang af sager, højere
gennemsnitspriser samt udmøntning af handleplan er forventningen til det
samlede regnskabsresultat 2018 et merforbrug på i alt 26,5 mio. kr.
Handlinger til at imødegå den økonomiske ubalance
Det fremgår af notat ”Budget – prognose, Børn og Unge 2018”
af 23. januar 2018, der blev behandlet på BUU’s møde den 5. februar 2018, at
”ved at anvende al tilgængelig viden nedbringes usikkerheden så meget, som det
er muligt. Der vil dog altid være en usikkerhed forbundet med estimater”.
Det kan konstateres efter 2. halvår 2018, at estimaterne
omkring antallet af aktive sager og gennemsnitspriser har været for lave – og
det medfører forventningen om en budgetmæssig ubalance.
Vurderingen af mulige handlinger for indarbejdelse af
merforbrug fra 2017 er indarbejdet i handleplan af 23. januar 2018, der er
godkendt i BUU den 5. februar 2018.
Medarbejdere i Afdelingen for Børn og Unge arbejder på at
realisere de forventede effekter i handleplanen. Der er dog en tidsforskydning
fra handlingen sker til effekterne viser sig. Dette skyldes, at det at ændre
eller stoppe en foranstaltning eller indsats skal tage afsæt i, at målet i
barnets eller den unges handleplan er opfyldt eller bliver redefineret. Effekten
kan således blive forsinket i forhold til at opnå den fulde realisering.
Af øvrige tiltag bliver der iværksat øget fokus på økonomisk
opfølgning og styring. Blandt andet ved, at alle anbringelsessager bliver fulgt
af en ”controller” og ved iværksættelse af et ensartet og systematisk
ledelsestilsyn. Der vil ligeledes ske udvikling og implementering af en
systematisk tilgang til at anvende netværkets ressourcer.
Fornyede tiltag forventes alene
at kunne bremse op for udviklingen og dermed understøtte, at den fornyede
disponering for resten af 2018 kan holdes.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
Redegørelse
fra Centerchef for Børn og Unge
For sundhedsplejen og tandplejen
forventes samlet set et mindreforbrug på 0,1 mio. kr.
Anlæg
Økonomiudvalget besluttede d.
18. juni 2018 at udskyde pkt. 7 vedr. bevillingsoverførsel af anlæg fra 2018
til 2019 til august, med henblik på fornyet behandling i fagudvalg ud fra
nærmere beskrivelse af årsag til afvigelserne.
I bilag 1a er der for hvert
enkelt anlægsprojekt beskrevet årsag til forventede afvigelser i 2018. I alt
forventes efter de seneste vurderinger at ikke brugte anlægsmidler for 26,6
mio. kr. overføres fra 2018 til 2019.
Det drejer sig om følgende
projekter:
| mio.
kr. |
Toiletter – skoler | 4,0 |
Eget specialtilbud –
Havrebjerg | 4,5 |
Bien | 2,4 |
Slots Bjergby – daginstitution
og skole | 6,6 |
Dagtilbud Korsør | 0,8 |
Udbygning af Daginstitutionen
Firkløveren | 8,2 |
I alt | 26,6 |
For at sikre et mere retvisende
budget for 2018, samt anlægsrammen for 2019-22 anbefales de ovenfor nævnte
anlægsbevillinger overført fra 2018 til 2019.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget
og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede
handleplaner.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | 8.1 Skole 8.2 Dagtilbud | | -10.900 -15.654 | 10.900 15.654 | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | 26.554 | -26.554 | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.
at Budgetopfølgningen 3 for 2018 samt handleplaner godkendes og
videresendes til orientering til Økonomiudvalg og Byråd
2.
at Uforbrugte anlægsmidler på i alt 26,6 mio. kr. i 2018 søges overført til
Budget 2019
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
At 1 | godkendt og videresendes til Økonomiudvalget og
Byrådet til orientering.
Der henvises i øvrigt til beslutningen under pkt. 60 for så
vidt handleplaner for Skælskør skole og Marievangklubben.
At 2 | anbefales til Byrådets godkendelse.
Udvalget henstiller til, at anlægsprojekter fremadrettet
gennemføres hurtigere.