107. Budgetopfølgning 4 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)
107. Budgetopfølgning 4 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2018-57265 Dok.nr.: 330-2018-468201 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende handleplaner og
budgetopfølgning 4, som efterfølgende indgår i samlet opfølgning til
Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Med denne budgetopfølgning
forventes udvalget i 2018 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 48,8 mio.
kr. og et mindreforbrug på anlægsudgifterne på 5,2 mio. kr. Bilag 1 angiver
nærmere specifikation af forbruget. Anlægsprojekter fremgår af Bilag 1a.
For skoleområdet forventes der et
merforbrug i 2018 på driftsudgifterne på 9,6 mio. kr.
Merforbruget skyldes et merforbrug
på almenområdet på 5,3 mio. kr., et merforbrug på specialområdet på 9,5 mio.
kr. samt et mindreforbrug for virksomhederne på 5,1 mio. kr.
For dagtilbudsområdet forventes
der et merforbrug i 2018 på driftsudgifterne på 2,3 mio. kr.
Merforbruget skyldes et
mindreforbrug på de centrale poster på 0,3 mio. kr., et merforbrug på
vippeordningen på 7,1 mio. kr. samt et mindreforbrug for virksomhederne på 4,5
mio. kr.
For børn og ungeområdet forventes
der et merforbrug i 2018 på 37,7 mio. kr.
Merforbruget skyldes en stigning i
antallet af indsatser, og samtidig er gennemsnitsprisen for den enkelte indsats
steget.
For produktionsskolerne samt
sundheds- og tandplejen forventes samlet set et mindreforbrug på 0,7 mio. kr.
Områdets samlede resultat påvirkes
i positiv retning af de forventede mindreforbrug på virksomhederne.
Ved 3.
budgetopfølgning var der ligeledes en samlet budgetudfordring. Det samlede
forventede merforbrug var ved 3. budgetopfølgning på 39,7 mio. kr. – og der er
således sket en stigning på godt 9 mio. kr.
Ved
denne budgetopfølgning anvises forskellige modeller for finansiering af de
opståede merforbrug spændende fra finansiering inden for området,
kassefinansiering i forlængelse af tidligere Byrådsbeslutninger og oplæg til
Økonomiudvalget om anvisning af finansiering.
8.1
Skole
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Unge
Drift
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
2-årige handleplaner
2019:
· Boeslunde skole
· Fritidsklubben Marievang
· Rosenkildegården
· Børnehuset Møllebakken
Denne budgetopfølgning
Politikområdet Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 9,6 mio. kr.
Det forventede merforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet
forventes der for nuværende et samlet merforbrug på 5,3 mio. kr. Merforbruget
skyldes primært udfordringer på befordringsområdet, hvor der for 2018 forventes
et merforbrug på 4 mio. kr. Derudover skyldes merforbruget en større udgift end
forventet til garantitildelingen til almenskolerne, da antallet af elever på
almenskolerne er faldet mere end forventet i budgetforudsætningerne.
Myndighed for
specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne
budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 9,5 mio. kr.
Antal børn | Sept. 2012 | Sept. 2013 | Sept. 2014 | Sept. 2015 | Sept. 2016 | Sept. 2017 | Sept. 2018 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 | 65 | 73 |
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 | 78 | 81 |
Virksomhederne
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 5,1 mio.
kr.
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet på 5,1 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor
rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner for
myndighederne for almenområdet og specialområdet
Der er ved tidligere budgetopfølgninger udarbejdet en
handleplan for den vidtgående specialundervisning, der har elementer med varig
budgeteffekt og dele der alene har budgetvirkning i 2018.
Den oprindelige handleplan, der blev vedtaget ved første
budgetopfølgning, havde et samlet provenu på 26,8 mio. kr., fordelt på ni
initiativer. Siden da er flere af initiativerne blevet gennemført, og der har
været en positiv udvikling på en række af de øvrige initiativer. Derfor er det forventede
merforbrug nu kun 9,5 mio. kr. Det ses ved Budgetopfølgning 4 ikke muligt at
nedbringe det resterende merforbrug yderligere i 2018, som det det var
beskrevet i handleplanen. Der er derfor ikke vedlagt en opdateret handleplan
for 2018.
Hvis forbruget på specialområdet ikke falder i 2019 i
forhold til 2018, vil der forventeligt være en budgetubalance på området i
2019. Derfor vil administrationen udarbejde en handleplan til imødegåelse af et
muligt merforbrug i 2019. Denne vil blive forelagt udvalget inden nytår.
Handleplaner for
virksomheder:
Der er i relation til skoleområdet 3
virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance
mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2018 og 2019.
Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og
administration.
· Boeslunde skole
Det forventede
merforbrug på 0,2 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
· Fritidsklubben Marievang
Det forventede
merforbrug på 0,5 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
· Rosenkildegården
Det forventede
merforbrug på 1,0 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
Bevilling uden
kassevirkning
Skolepulje 2018 – Faglig løft
I april 2017 lancerede regeringen en skolepulje
med 500 mio. kr., der over tre år skal udbetales til skoler, der hæver det
faglige niveau i dansk og matematik i 9.klasse. Karaktererne for skolepuljen er
nu opgjort, og opgørelsen viser, at tre af Slagelse kommunes folkeskoler har
opfyldt kravene.
Børne- og Ungeudvalget søger i forbindelse med
budgetopfølgning 4 en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på i alt 4,0
mio. kr. til følgende skoler:
· Dalmose skole 1,3 mio. kr.
· Nymarkskolen 1,4 mio. kr.
· Skælskør skole 1,3 mio. kr.
Midlerne benyttes på de nævnte skoler til at fortsætte
arbejdet med at hæve det faglige niveau i dansk og matematik.
Bevilling, der tilføres
kassen
Vippe almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en
garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere
minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne
garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem
ændring i antal elever og ændring i budgettet.
Efter opgørelse af elevtallet i almenskolen pr. 5.
september 2018 er der en forventning om et mindreforbrug på 6,2 mio. Kr. ved
vippeafregningen for 2018.
Byrådet har den 26.2. 2018 godkendt handleplan for
specialundervisningsområdet, hvori indgik, at forventet mindreforbrug ved
vippeafregningen i 2018 på 3,9 mio. kr. kunne medgå til dækning af merforbruget
på specialundervisningsområdet.
Det anbefales at den samlede vippeafregning pr. 5.9.2018
på i alt 6,2 mio. kr. medgår til finansiering af det forventede merforbrug på
specialundervisningen i stedet for kassetilførsel.
Vippe SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på
”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca.
2,7 mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et større fald af
børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse
da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i
private skoler.
I stedet for at tilføre kassen
de forventede 2,7 mio. kr., kan det besluttes, at beløbet skal medvirke til at
finansiere det forventede merforbrug på myndigheden for almenområdet i 2018.
Bevilling, der finansieres
af kassen
Bidrag til statslige og
private skoler, efterskoler og produktionsskoler
Merforbruget på i alt 0,26 mio. kr. skal finansieres af
kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013. Der henvises til Bilag
1.
Resterende merforbrug på 8.1 Skole
Det resterende forventede merforbrug for 2018 på
Politikområde 8.1 Skole på 5,9 mio. kr. vurderes ikke at kunne håndteres
indenfor Børne- og Ungeudvalgets budgetramme.
Derfor anbefales det, at udvalget drøfter mulighederne for
finansiering af merudgiften på 5,9 mio. kr. og sagen oversendes til
Økonomiudvalget med henblik på forslag til finansiering.
Anlæg
Der forventes for nuværende et mindreforbrug på anlæg på 3,6 mio. kr. Dette skyldes primært et mindreforbrug på
ca. 3,1 mio. kr. på 301700 Skoleudbygning. Her var forventningen, at der kunne
startes op på et eller flere større projekter, men dette krævede mere
forarbejde end først antaget. I stedet er der startet op på en række mindre
projekter på almenskolerne, der skal forbedre den daglige brug af lokalerne.
Derudover er der et forventet mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
på puljen til renovering af skoletoiletter.
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Unge
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Familie forud for tilførsel fra kassen et samlet merforbrug på 2,3 mio. kr.
· Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 4,5 mio.
kr. under forudsætning af at de bliver kompenseret for det høje børnetal via
Vippeordningen.
· På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads)
forventes et mindreforbrug på 0,3 mio. kr.
· Da børnetallet aktuelt er væsentligt højere end forventet ved
budgetlægningen er forventningen på nuværende tidspunkt et merforbrug på
Vippeordningen på 7,1 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere
beskrevet i bilag 1.
Bevilling, der finansieres
af kassen
Ifølge beslutning i
Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra
kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede
bevillinger ved regnskabsårets afslutning, anbefaler administrationen at der
bevilliges 7,1 mio. kr. finansieret af kassen i forbindelse med
budgetopfølgningen pr. ultimo september. Evt. afvigelser mellem den forventede
vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved
regnskabsafslutningen.
Bevilling, der flyttes
mellem fagudvalg
Politikområde 8.2 Dagtilbud blev i forbindelse med Budgetopfølgning
3 tilført 533.000 kr. i 2018 jf. Lov- og Cirkulæreprogrammet til dækning af
meropgaver afledt af den nye dagtilbudslov.
Ifølge KL’s vejledninger er langt størstedelen af
meropgaverne dog af administrativ karakter, primært i Pladsanvisningen.
Derfor anbefales det at 400.000 kr. af de tilførte midler
overføres til Politikområde 1.2 Administration.
Anlæg
Der forventes på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på
anlæg på 1,6 mio. kr. i 2018.
Mindreforbruget relaterer sig til to projekter, hvor det har
været nødvendigt at udvide tidsplanen: Slots Bjergby Livs- og læringshus og
Udbygning af Børnehaven Lilleskov.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år:
Der forventes et mindreforbrug på i alt 83.900 kr., da der
kan konstateres en nedgang i aktiviteter i forhold til tidligere år.
EGU:
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2018
overholdt.
8.4
– Børn og Unge
Redegørelse
fra Centerchef for Børn og Unge
I forlængelse af budgetopfølgningen pr. ultimo september
2018 forventes et merforbrug på 37,7 mio. kr. på det specialiserede børne- og
ungeområde, svarende til den seneste månedlige afrapportering. I merforbruget
er medregnet handleplanens forventede gevinstrealisering på 7,6 mio. kr. I
budgetopfølgning 3 ultimo juni var forventningen et merforbrug på 34 mio. kr.
Drift
Center for Børn og Familie har i notatet ”Notat om
udviklingen på det specialiserede børne- og ungeområde, sep. 2018” beskrevet
hvordan forbruget og antallet af indsatser har udviklet sig det seneste år.
Notatet blev forelagt udvalget i forbindelse med den månedlige
økonomiopfølgning på oktobermødet og er opdateret i forbindelse med
Budgetopfølgning 4.
Notatet viser, at der særligt ses en stigning i forbruget på
5.20 opholdssteder mv. for børn og unge og 5.21 forebyggende foranstaltninger.
Her ses på begge områder et markant merforbrug de fleste måneder i 2018 i
forhold til 2017.
Samlet set for udviklingen på det specialiserede børne- og
ungeområde ses, at de stigende udgifter er betinget af en stigning i antallet
af indsatser sammen med en stigning i gennemsnitspriserne på de mest
omkostningstunge områder. Udviklingen kan til dels tilskrives et stigende antal
underretninger i 2018 sammenlignet med 2017.
Udviklingen i forhold til 5.21 forebyggende foranstaltninger
skal ses i sammenhæng med strategien om et øget fokus på de forebyggende
indsatser, med henblik på at sætte tidligere ind i sager, der på sigt ellers
ville kunne resultere i mere indgribende foranstaltninger.
Fokus på den forebyggende indsats fortsættes i den kommende
periode og som orienteret om på seneste udvalgsmøde, flyttes den forebyggende
indsats tættere på skolerne og dagtilbud, med henblik på at sikre, at
forebyggelse har været tænkt ind, inden familiens vanskeligheder udvikler sig.
Konkret betyder det, at myndighedssagsbehandlere skal tættere på distrikterne,
for på den måde at medvirke til at sikre fokus på den forebyggende indsats.
Konsekvens af øget nettotilgang og udgiftsniveau for
budgetresultat 2018
Ved afslutningen af september måned 2018 var det realiserede
forbrug for det samlede område 25,4 mio. kr. højere end det budgetterede for
perioden.
Heraf tegner udviklingen på 5.20 opholdssteder sig alene for
knap 11 mio. kr. i merforbrug i forhold til det budgetterede og 5.21
forebyggende foranstaltninger tegner sig for et merforbrug på knap 7 mio. kr.
Denne udvikling er for begge områder en konsekvens af øget
pres på ydelserne, kombineret med højere gennemsnitspriser. Udviklingen ligger
til grund for vurderingen af de disponerede udgifter for resten af 2018, og det
forventes på den baggrund, at merforbruget i 2018, kan holdes indenfor de 37,7
mio. kr. Dette understøttes af, at forbruget i seneste afsluttede måned, var
lavere end det disponerede forbrug for september.
Handlinger til at imødegå den økonomiske ubalance
Medarbejdere i Afdelingen for Børn og Unge arbejder fortsat på
at realisere de forventede effekter i handleplanen. Der er dog en
tidsforskydning fra handlingen sker til effekterne viser sig. Dette skyldes, at
det at ændre eller stoppe en foranstaltning eller indsats skal tage afsæt i, at
målet i barnets eller den unges handleplan er opfyldt eller bliver redefineret.
Effekten kan således blive forsinket i forhold til at opnå den fulde
realisering.
På den lidt længere bane forventes, at strategien om en
tidlig forebyggende indsats på skolerne, vil have en positiv effekt på den
samlede økonomi på området.
Af øvrige tiltag er iværksat øget fokus på økonomisk
opfølgning og styring. Blandt andet ved, at alle anbringelsessager bliver fulgt
af en ”controller” og ved iværksættelse af et ensartet og systematisk
ledelsestilsyn.
Fornyede tiltag forventes alene
at kunne bremse op for udviklingen og dermed understøtte, at den fornyede
disponering for resten af 2018 kan holdes.
Bevilling, der finansieres
af kassen
Det samlede forventede merforbrug for 2018 på Politikområde
8.4 Børn og Unge på 37,7 mio. kr. vurderes ikke at kunne håndteres indenfor
Børne- og Ungeudvalgets budgetramme.
Derfor anbefales det, at udvalget drøfter mulighederne for
finansiering af merudgiften på 37,7 mio. kr. og sagen oversendes til
Økonomiudvalget med henblik på forslag til finansiering.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
Redegørelse
fra Centerchef for Børn og Unge
For sundhedsplejen og tandplejen
forventes samlet set et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede
handleplaner.
Vurdering
Med Budget 2019-2022 anerkendte
Byrådet, at Børn og Ungeområdet generelt set er budgetudfordret – og at der har
været en ubalance mellem budgetrammen og de opgaver, der skal løses indenfor
denne. Samtidig anerkendte Byrådet, at budgetubalancen ikke vil kunne indhentes
ved hjælp af de gængse styringshåndtag, der er til rådighed på området.
En budgettilførsel i overslagsårene
har vist sig nødvendig, da det ikke vil være muligt at nedbringe hverken
antallet af aktiviteter eller udgifterne på området til et niveau, der giver budgetbalance
på kortere sigt.
I denne budgetopfølgning udviser
Børn og Unge-området som helhed et forventet merforbrug på 48,8 mio. kr. i
2018. Budgettilførslen i Budget 2019-2022 har givet området en vej til
budgetbalance fra 2019 og frem, hvilket er et stort skridt i retning af bringe
området i balance. Men i 2018 er der stadig en ubalance. Denne ubalance er på
41,7 mio. kr., idet merforbruget på dagtilbuds vippeordning (7,1 mio. kr.)
kassefinansieres, jf. beslutning i Økonomiudvalget.
Administrationen lægger derfor i
denne budgetopfølgning op til, at udvalget drøfter ubalancen i 2018 med henblik
på at finde alternative forslag til finansiering.
Selv ved finansiering af ubalancen
i 2018 vil der forventeligt være en udfordring med at opnå budgetbalance i
2019, idet det godkendte budget for 2019 er 13,8 mio. kr. lavere end det
forventede forbrug 2018. 5,3 mio. kr. af disse vedrører skoleområdet, og 8,5
mio. kr. vedrører det specialiserede børneområde. Der er derfor stadig krav om
en fortsat og vedholdende indsats for at bringe økonomien på Børn og
Unge-området i balance.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | Skolepulje 2018 8.1 Skole 8.1 Skole Statslige og private skoler m.v. 8.1 Skole Restfinansiering: Skole 8.1 Skole: Almen myndighed 5.300 Ovf. vippe SFO/Klub - 2.700 Finansieringsbehov 2.600 Specialundervisning 9.500 Overført vippe almen - 6.200 Finansieringsbehov 3.300 Bevillingsbehov i alt 5.900 Vippeafregning 8.2 Dagtilbud Ny dagtilbudslov 8.2 Dagtilbud 1.2 Administration Restfinansiering: Børn og Unge 8.4 Børn og Unge | 4.000 -4.000 262 5.900 7.111 -400 400 37.679 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | -50.952 | | | |
En eventuel kassefinansiering af det forventede resterende
merforbrug på Børne- og Ungeudvalgets område vil påvirke kommunens samlede
likviditet i negativ retning, både i 2018 og 2019.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 4 for 2018 samt 4 handleplaner godkendes og
videresendes til orientering til Økonomiudvalg og Byråd
2.
at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på i alt 4,0 mio. kr. fra
regeringens Skolepulje 2018 anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
3. at Vippeafregning
almenskoler på 6,2 mio. kr. anbefales tilført specialundervisningsområdet i
stedet for kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
4. at Den
forventede vippeafregning for SFO- og Klubområdet på ca. 2,7 mio. kr. pr.
31.12.2018 skal medvirke til at finansiere det forventede merforbrug på
myndigheden for almenområdet, i stedet for kassetilførsel
5. at Tillægsbevilling
på 0,262 mio. kr. til dækning af merudgifter til elever på statslige og private
skoler anbefales finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og
Byråd for godkendelse
6. at Udvalget
drøfter mulighederne for finansiering af den resterende del af det forventede
merforbrug på myndighedsområdet på politikområde 8.1 Skole op til 5,9 mio. kr.
og at sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på forslag til finansiering.
7. at Vippeafregning
for dagtilbud på 7,1 mio. kr. anbefales finansieret af kassen og videresendes
til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
8. at Udvalget
anbefaler overfor Økonomiudvalget at 0,4 mio. kr. vedr. meropgaver ifm. ny
dagtilbudslov flyttes fra Politikområde 8.2 Dagtilbud til Politikområde 1.2
Administration.
9. at Udvalget
drøfter mulighederne for finansiering af merudgiften på Politikområde 8.4 Børn
og Unge på 37,7 mio. kr. og sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på
forslag til finansiering.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:
Helle Blak (F)
Indledningsvis bemærkede udvalget at sagsfremstillingen ikke
er forståelig og derfor bør ændres væsentligt.
At 1 - Godkendt og videresendt til Økonomimudvalg og Byrådet
til orientering.
At 2 - Anbefales og videresendes til Økonomiudvalgets
godkendelse.
At 3 - Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalg og Byrådet
at vippeafregning almenskolen på 6,2 mio. kr. tilføres kassen.
At 4 - Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet
at vippeafregningen for SFO og Klubområdet på ca. 2,7 mio. kr. pr. 31.12.2018
tilføres kassen.
At 5 - Videresendes og anbefales til Økonomiudvalgets og
Byrådets godkendelse.
At 6 - Udvalgets anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at det
forventede merforbrug på skole, myndighed på 5,3 mio. kr. og skole,
specialundervisning 9,5 mio. kr., i alt 14,8 mio. kr. finansieres af kassen.
At 7 - Videresendes og anbefales til Økonomiudvalgets og
Byrådets godkendelse.
At 8 - Anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 9 - Udvalget anbefaler til Økonomiudvalgets og Byrådets
godkendelse af merforbruget på Børn og Unge på 37,7 mio. kr. finansieres af
kassen.
Udvalget ønsker til decembermødet en redegørelse for
konsekvenserne i 2019 i forhold til merforbruget på specialundervisning og det
specialiserede børneområde i 2018.
Udvalget ønsker tillige til kommende møde forslag til,
hvordan der i 2019 kan bringes balence mellem budget og det forventes forbrug
på specialundervisning og det specialiserede børneområde.