Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 5. november 2018



102. Godkendelse af dagsorden (B)

102. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2018-518577                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. november 2018.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. november 2018 godkendes
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

103. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

103. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2018-331264                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra Formand
2. Orientering fra medlemmer
3. Orientering om henvendelser fra borgere
4. Orientering fra direktøren/Centerchefen
a) Slagelse Kommune deltager ved dialogmøde om Åben Dagtilbud for Danmarks Idrætsforbunds specialforbund
b) Dialog om Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber med ”nye” foreninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orienteringen taget til orientering.
Søren Lund Hansen orienterede om deltagelse i kursus om Skolebestyrelser.
Bodil Knudsen orienterede om Senior og forebyggelsesudvalgets behandling af punkt vedrørende misbrug.
Vini Lindhardt orienterede om Partnerskab - fra data til forankring i praksis

104. Status på arbejdet med ungeindsatsen og FGU (O)

104. Status på arbejdet med ungeindsatsen og FGU (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-552626                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Børne og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne og Ungeudvalget orienteres om status på arbejdet med tilrettelæggelse af ungeindsatsen samt FGU.
Baggrund
Status på FGU
De første bestyrelser for de nye FGU-institutioner er nu udpeget. Bestyrelsen for FGU-institutionen, der dækker Slagelse, Næstved og Vordingborg Kommuner ser således ud:
Udpeget af kommunalbestyrelserne i dækningsområdet:
· John Dyrby Paulsen (borgmester Slagelse)
· Carsten Rasmussen (borgmester Næstved)
· Mikael Smed (borgmester Vordingborg)
Udpeget af arbejdstagerorganisationerne:
· Kim Rozalski (3F)
Udpeget af arbejdsgiverorganisationerne:
· afventer
Udpeget af bestyrelserne for dækningsområdets institutioner for erhvervsrettet uddannelse med udbud af erhvervsuddannelser efter lov om erhvervsuddannelser:
· Glenny Hansen (uddannelsesdirektør, ZBC)
Udpeget af de relevante faglige organisationer for medarbejderne på skoler, der skal sammenlægges eller overdrage til FGU-institutionen:
· René Jensen (VUC Storstrøm)
Medarbejderrepræsentant uden stemmeret:
· Anita Olsen (Korsør Produktionshøjskole)
Funktionsperioden for de første bestyrelser er som udgangspunkt frem til 1. august 2019. Den første bestyrelse skal iværksætte og gennemføre de opgaver, som er en forudsætning for, at institutionen den 1. august 2019 kan påbegynde udbuddet af forberedende grunduddannelse. Det indebærer blandt andet:
· ansættelse af leder til institutionen
· udarbejdelse af strategi og handleplan for det første skoleår
· skoleudvikling
· pædagogisk ledelse
· samarbejde med den kommunale unge indsats
· etablering af administrative funktioner og procedurer
· kapacitetsudvikling og tilpasning af de fysiske rammer
Undervisningsministeriet har afholdt en kick-off workshop for de nye bestyrelser om forventningerne og opgaverne.
Arbejdsmarkedschefen i Vordingborg varetager indtil videre sekretariatsfunktionen for den nye bestyrelse.
Status på ungeindsatsen
KL har inviteret interesserede kommuner med i et 1-årigt partnerskab om den sammenhængende kommunal ungeindsats. Formålet med partnerskabet er at understøtte den kommunale proces fra ord og intention om en ny sammenhængende ungeindsats, til en omstilling af ungeindsatsen i den enkelte kommune, og til etablering af samarbejdet med FGU-institutionen i dækningsområdet. Partnerskabet består både af netværksmøder mellem kommunerne og aktiviteter i den enkelte kommune.
Der pågår desuden drøftelser mellem de tre kommuner på administrativt niveau om at etablere et kommunalt netværk.
Retligt grundlag
Lov om institutioner for forberedende grunduddannelse LOV nr. 698 af 08/06/2018.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at det vil være givtigt at deltage i KL’s partnerskab med henblik på at få inspiration og videndele og erfaringsudveksle med andre kommuner. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning.
Udvalget orienteres løbende om arbejdet i KL-partnerskabet.

105. Status udpegning af mulig byggegrund i Slagelse by (B)

105. Status udpegning af mulig byggegrund i Slagelse by (B)

Sagsnr.: 330-2018-31971               Dok.nr.: 330-2018-550255                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på udpegning af mulig byggegrund til ny daginstitution i Slagelse.
Børne- og Ungeudvalget bliver bedt om drøfte de mulige alternativer.
Børne- og Ungeudvalget bliver bedt om at udpege en repræsentant til byggeudvalget til ny daginstitution i Slagelse by.
Baggrund
Fra 2015 har Slagelse Kommune oplevet en stigning i antallet af 0-5 årige og dagtilbudsområdet har oplevet stigende efterspørgsel efter pladser og pres på kapaciteten. Særligt er det antallet af børn i alderen 0-3 år i Slagelse Kommune, der er og har været højere end forventet. Der har siden maj 2015 løbende været givet en status til udvalget omkring et øget pres på kapaciteten.
Et stigende børnetal i Slagelse By siden 2015 og en fortsat stigning i prognoserne betyder, at der er behov for at udvide kapaciteten/etablere flere pladser i dagtilbud.
Både Børne– og Ungeudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på deres respektive møder den 6. august 2018 ikke at anbefale grunden Elmedalsvej / Valbyvej til opførsel af ny daginstitution.
Center for Kommunale Ejendomme har siden undersøgt, hvilke andre muligheder, der er i Slagelse by.
Retligt grundlag
Dagtilbudslovens § 4, Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Center for Kommunale Ejendomme er i samarbejde med Afdelingen for Dagtilbud kommet frem til 4 mulige placeringer, som Børne- og Ungeudvalget hermed orienteres om:
Mulighederne er markeret med blåt på bilag 1.
(Røde markeringer på bilag 1 er tomme grunde udlagt til ikke offentlige formål, og grønne markeringer er tomme grunde udlagt til offentlige formål).
1. Jonsvangen – Ledigt areal
2. Kastanievej 12 – Den gamle kasernehal 
3. Rytterstaldstræde 8 – Slagelse Brandstation
4. Anholtvej 5 – Antvorskov Børnegård
1) Jonsvangen – Ledigt areal:
Salget af det tidligere reserverede areal til en ny daginstitution på Jonsvangen har efterladt et areal på ca. 5.300 m² i den nordlige del.
Der har tidligere været usikkerhed omkring arealets størrelse og anvendelsesmuligheder, som nu er afklaret.
Det vurderes, at der kan opføres en institution på grunden til 120 børn.
2) Kastanievej 12 – Kasernehallen:
Den gamle kasernehal ligger tæt på stationen og har et areal på ca. 11.600 m² sammen med grunden nord for kasernehallen.
Arealet består af 2 matrikler og dækker over 2 lokalplaner.
Arealet er for nuværende udlagt til rekreative område, samt hal til klubaktiviteter og arrangementer.
Det vil derfor kræve ændring af lokalplanerne, at opføre en daginstitution på arealet.
Der er i forbindelse med arealet en særlig opmærksomhed omkring eventuel forurening af grunden, som skal undersøges inden, der kan etableres daginstitution på stedet.
3) Rytterstaldstræde 8 – Slagelse brandstation
Slagelse Brand & Redning har efter anbefaling af Byrådet den 26. februar 2018 indgået lejekontrakt med Falck A/S og lejer sig pr. 1. juni 2018 ind i en del af redningsstationen på Antvorskov Alle 135.
Det vurderes at der på dette areal kan opføres en daginstitution til 120 børn.
4) Anholtvej 5 – Antvorskov Børnegård
Antvorskov Børnegård er en institution med samlet 129 børn i en bygning på 1.498 m², hvoraf Antvorskov Skole benytter de ca. 440 m² til klub.
Der har tidligere været igangsat indledende undersøgelser for at flytte klubben tilbage på Antvorskov Skole, for at Antvorskov Børnegård kan udnytte hele bygningen med tilhørende udearealer.
Det vurderes, at de 440 m² vil kunne give plads til 60 flere børn, med dertilhørende garderober, toiletfaciliteter samt personalerum.   
Børne og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering og drøfte alternativerne samt udpege en repræsentant til at indgå i byggeudvalg.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der opføres en ny daginstitution til 120 børn, på det allerede reserverede areal på Jonsvangen, samt at der igangsættes proces for inddragelse af areal til Antvorskov Børnegård.
Det er administrationens vurdering, at der bør kunne findes andre egnede lokaler til de to sportsforeninger, der i dag er tilknyttet lokaler på Antvorskov Skole. Det er dog også administrationens vurdering, at det kan være vanskeligt at finde lige så gode faciliteter som de nuværende såfremt placeringen skal være Slagelse by.
Administrationen anbefaler, at der i december 2018 nedsættes et byggeudvalg – og at Børne- og Ungeudvalget bliver repræsenteret i dette byggeudvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur- og Fritidsudvalget bør involveres såfremt, der skal arbejdes videre med mulighed 4. Her skal findes andre lokaler til 2 sportsforeninger, der bruger de lokaler på Antvorskov Skole, som i mulighed 4 fremadrettet skal bruges af skolens fritidsklub.
Indstilling
Centerchefen for Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om status på udpegning af mulig byggegrund til ny daginstitution i Slagelse til orientering
2.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter de 4 alternativer
3.    at Børne- og Ungeudvalget udpeger en repræsentant, der vil indgå i byggeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
At 1 - Drøftet.
At 2 - Udvalget anbefaler alternativ 4 - Anholltvej 5 - Antvorskov Børnegaard.
Udvalget kunne ikke anbefale alternativ 1 - Jonsvangen.
Udvalget anmodede der udover om yderligere alternativer, der kan rumme ca. 120 børn.
At 3 - Udsat.

106. Mødeplan for Børne- og Ungeudvalget 2019 (B)

106. Mødeplan for Børne- og Ungeudvalget 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2017-89931               Dok.nr.: 330-2018-530216                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte mødeplan for 2019
Baggrund
På Byrådets møde den 25. juni 2018 blev principper for den politiske mødekalender for 2019 – 2021 besluttet ud fra princippet om:
Uge 1:
De stående udvalg (fagudvalgene) afholder møde. De stående udvalg har mulighed for at fastlægge det mødetidspunkt indenfor den pågældende uge, som måtte passe udvalget.
Uge 2:
Mødefri / plads til temamøder
Mulighed for eventuel yderligere oplysning af en sag som ønsket af udvalget inden sagens behandling i Økonomiudvalg og Byråd.
Uge 3:
Økonomiudvalget afholder møde.
Uge 4:
Byrådet afholder møde.
Byrådets temamøder er indsat i mødeplan, men budgetseminar og inspirationsseminar er endnu ikke fastsat.
Forslag til Børne- og Ungeudvalgets temamøder og 17-15 møder er indsat i mødeplanen.
Mødet i uge 31 er foreslået rykket til uge 32, med start kl. 18.00 efter Økonomiudvalgsmøde.
Mandag den 30/9 holder økonomiudvalget møde om 2. behandling, Børne og Ungeudvalgets møde er derfor rykket til start kl. 18.30, alternativt rykkes mødet til tirsdag kl. 17.00.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 20.
Udvalgene udøver deres virksomhed i møder. Økonomiudvalget og hvert stående udvalg træffer for hvert regnskabsår beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes. Møderne skal afholdes i så god tid inden møder i kommunalbestyrelsen, at eventuelle udvalgserklæringer kan udsendes til kommunalbestyrelsens medlemmer senest 4 hverdage før møder i kommunalbestyrelsen, jf. § 8, stk. 4. Udvalgets beslutning om mødeplan kan af ethvert af udvalgets medlemmer forlanges indbragt til afgørelse af kommunalbestyrelsen.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte mødeplanen for 2019 eller komme med ændringer til mødeplanen.
Vurdering
Administrationen anbefaler at principperne følges og at mødetidspunktet kl. 16.30 på mandage ikke ændres, og at forslag til mødeplan godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Hvis mødetidspunkt ændres kan det få konsekvenser for andre udvalg og specielt hvis der er sammenfald af medlemmer.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Mødeplan for 2019 godkendes
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt, idet udvalgets møde i august 2019 afholdes den 5. august.

107. Budgetopfølgning 4 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)

107. Budgetopfølgning 4 for 2018 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-57265               Dok.nr.: 330-2018-468201                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende handleplaner og budgetopfølgning 4, som efterfølgende indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Med denne budgetopfølgning forventes udvalget i 2018 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 48,8 mio. kr. og et mindreforbrug på anlægsudgifterne på 5,2 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Anlægsprojekter fremgår af Bilag 1a.
For skoleområdet forventes der et merforbrug i 2018 på driftsudgifterne på 9,6 mio. kr.
Merforbruget skyldes et merforbrug på almenområdet på 5,3 mio. kr., et merforbrug på specialområdet på 9,5 mio. kr. samt et mindreforbrug for virksomhederne på 5,1 mio. kr.
For dagtilbudsområdet forventes der et merforbrug i 2018 på driftsudgifterne på 2,3 mio. kr.
Merforbruget skyldes et mindreforbrug på de centrale poster på 0,3 mio. kr., et merforbrug på vippeordningen på 7,1 mio. kr. samt et mindreforbrug for virksomhederne på 4,5 mio. kr.
For børn og ungeområdet forventes der et merforbrug i 2018 på 37,7 mio. kr.
Merforbruget skyldes en stigning i antallet af indsatser, og samtidig er gennemsnitsprisen for den enkelte indsats steget.
For produktionsskolerne samt sundheds- og tandplejen forventes samlet set et mindreforbrug på 0,7 mio. kr.
Områdets samlede resultat påvirkes i positiv retning af de forventede mindreforbrug på virksomhederne.
Ved 3. budgetopfølgning var der ligeledes en samlet budgetudfordring. Det samlede forventede merforbrug var ved 3. budgetopfølgning på 39,7 mio. kr. – og der er således sket en stigning på godt 9 mio. kr.
Ved denne budgetopfølgning anvises forskellige modeller for finansiering af de opståede merforbrug spændende fra finansiering inden for området, kassefinansiering i forlængelse af tidligere Byrådsbeslutninger og oplæg til Økonomiudvalget om anvisning af finansiering.
8.1 Skole
Redegørelse fra centerchef for Børn og Unge
Drift
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
2-årige handleplaner 2019:
· Boeslunde skole
· Fritidsklubben Marievang
· Rosenkildegården
· Børnehuset Møllebakken
Denne budgetopfølgning
Politikområdet Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 9,6 mio. kr.
Det forventede merforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet merforbrug på 5,3 mio. kr. Merforbruget skyldes primært udfordringer på befordringsområdet, hvor der for 2018 forventes et merforbrug på 4 mio. kr. Derudover skyldes merforbruget en større udgift end forventet til garantitildelingen til almenskolerne, da antallet af elever på almenskolerne er faldet mere end forventet i budgetforudsætningerne.
Myndighed for specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 9,5 mio. kr.
Området er fortsat præget af udfordringer, primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn
Sept. 2012
Sept. 2013
Sept. 2014
Sept. 2015
Sept. 2016
Sept.
2017
Sept. 2018
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
65
73
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
78
81
Virksomhederne
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 5,1 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 5,1 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner for myndighederne for almenområdet og specialområdet
Der er ved tidligere budgetopfølgninger udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning, der har elementer med varig budgeteffekt og dele der alene har budgetvirkning i 2018.
Den oprindelige handleplan, der blev vedtaget ved første budgetopfølgning, havde et samlet provenu på 26,8 mio. kr., fordelt på ni initiativer. Siden da er flere af initiativerne blevet gennemført, og der har været en positiv udvikling på en række af de øvrige initiativer. Derfor er det forventede merforbrug nu kun 9,5 mio. kr. Det ses ved Budgetopfølgning 4 ikke muligt at nedbringe det resterende merforbrug yderligere i 2018, som det det var beskrevet i handleplanen. Der er derfor ikke vedlagt en opdateret handleplan for 2018.
Hvis forbruget på specialområdet ikke falder i 2019 i forhold til 2018, vil der forventeligt være en budgetubalance på området i 2019. Derfor vil administrationen udarbejde en handleplan til imødegåelse af et muligt merforbrug i 2019. Denne vil blive forelagt udvalget inden nytår.
Handleplaner for virksomheder:
Der er i relation til skoleområdet 3 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2018 og 2019. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administration.
· Boeslunde skole
Det forventede merforbrug på 0,2 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
· Fritidsklubben Marievang
Det forventede merforbrug på 0,5 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
· Rosenkildegården
Det forventede merforbrug på 1,0 mio. kr. i 2018 forventes hentet i 2019.
Bevilling uden kassevirkning
Skolepulje 2018 – Faglig løft
I april 2017 lancerede regeringen en skolepulje med 500 mio. kr., der over tre år skal udbetales til skoler, der hæver det faglige niveau i dansk og matematik i 9.klasse. Karaktererne for skolepuljen er nu opgjort, og opgørelsen viser, at tre af Slagelse kommunes folkeskoler har opfyldt kravene.
Børne- og Ungeudvalget søger i forbindelse med budgetopfølgning 4 en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på i alt 4,0 mio. kr. til følgende skoler:
· Dalmose skole 1,3 mio. kr.
· Nymarkskolen 1,4 mio. kr.
· Skælskør skole 1,3 mio. kr.
Midlerne benyttes på de nævnte skoler til at fortsætte arbejdet med at hæve det faglige niveau i dansk og matematik.
Bevilling, der tilføres kassen
Vippe almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem ændring i antal elever og ændring i budgettet.
Efter opgørelse af elevtallet i almenskolen pr. 5. september 2018 er der en forventning om et mindreforbrug på 6,2 mio. Kr. ved vippeafregningen for 2018.
Byrådet har den 26.2. 2018 godkendt handleplan for specialundervisningsområdet, hvori indgik, at forventet mindreforbrug ved vippeafregningen i 2018 på 3,9 mio. kr. kunne medgå til dækning af merforbruget på specialundervisningsområdet.
Det anbefales at den samlede vippeafregning pr. 5.9.2018 på i alt 6,2 mio. kr. medgår til finansiering af det forventede merforbrug på specialundervisningen i stedet for kassetilførsel.
Vippe SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på ”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 2,7 mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et større fald af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.
I stedet for at tilføre kassen de forventede 2,7 mio. kr., kan det besluttes, at beløbet skal medvirke til at finansiere det forventede merforbrug på myndigheden for almenområdet i 2018.
Bevilling, der finansieres af kassen
Bidrag til statslige og private skoler, efterskoler og produktionsskoler
Merforbruget på i alt 0,26 mio. kr. skal finansieres af kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013. Der henvises til Bilag 1.
Resterende merforbrug på 8.1 Skole
Det resterende forventede merforbrug for 2018 på Politikområde 8.1 Skole på 5,9 mio. kr. vurderes ikke at kunne håndteres indenfor Børne- og Ungeudvalgets budgetramme.
Derfor anbefales det, at udvalget drøfter mulighederne for finansiering af merudgiften på 5,9 mio. kr. og sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på forslag til finansiering.
Anlæg
Der forventes for nuværende et mindreforbrug på anlæg på 3,6 mio. kr. Dette skyldes primært et mindreforbrug på ca. 3,1 mio. kr. på 301700 Skoleudbygning. Her var forventningen, at der kunne startes op på et eller flere større projekter, men dette krævede mere forarbejde end først antaget. I stedet er der startet op på en række mindre projekter på almenskolerne, der skal forbedre den daglige brug af lokalerne.
Derudover er der et forventet mindreforbrug på 0,4 mio. kr. på puljen til renovering af skoletoiletter.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Unge
For det samlede dagtilbudsområde (virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn og Familie forud for tilførsel fra kassen et samlet merforbrug på 2,3 mio. kr.
· Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 4,5 mio. kr. under forudsætning af at de bliver kompenseret for det høje børnetal via Vippeordningen.
· På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads) forventes et mindreforbrug på 0,3 mio. kr.
· Da børnetallet aktuelt er væsentligt højere end forventet ved budgetlægningen er forventningen på nuværende tidspunkt et merforbrug på Vippeordningen på 7,1 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
Bevilling, der finansieres af kassen
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning, anbefaler administrationen at der bevilliges 7,1 mio. kr. finansieret af kassen i forbindelse med budgetopfølgningen pr. ultimo september. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.
Bevilling, der flyttes mellem fagudvalg
Politikområde 8.2 Dagtilbud blev i forbindelse med Budgetopfølgning 3 tilført 533.000 kr. i 2018 jf. Lov- og Cirkulæreprogrammet til dækning af meropgaver afledt af den nye dagtilbudslov.
Ifølge KL’s vejledninger er langt størstedelen af meropgaverne dog af administrativ karakter, primært i Pladsanvisningen.
Derfor anbefales det at 400.000 kr. af de tilførte midler overføres til Politikområde 1.2 Administration.
Anlæg
Der forventes på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på anlæg på 1,6 mio. kr. i 2018.
Mindreforbruget relaterer sig til to projekter, hvor det har været nødvendigt at udvide tidsplanen: Slots Bjergby Livs- og læringshus og Udbygning af Børnehaven Lilleskov.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år:
Der forventes et mindreforbrug på i alt 83.900 kr., da der kan konstateres en nedgang i aktiviteter i forhold til tidligere år.
EGU:
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2018 overholdt.
8.4 – Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Unge
I forlængelse af budgetopfølgningen pr. ultimo september 2018 forventes et merforbrug på 37,7 mio. kr. på det specialiserede børne- og ungeområde, svarende til den seneste månedlige afrapportering. I merforbruget er medregnet handleplanens forventede gevinstrealisering på 7,6 mio. kr. I budgetopfølgning 3 ultimo juni var forventningen et merforbrug på 34 mio. kr.
Drift
Center for Børn og Familie har i notatet ”Notat om udviklingen på det specialiserede børne- og ungeområde, sep. 2018” beskrevet hvordan forbruget og antallet af indsatser har udviklet sig det seneste år. Notatet blev forelagt udvalget i forbindelse med den månedlige økonomiopfølgning på oktobermødet og er opdateret i forbindelse med Budgetopfølgning 4.
Notatet viser, at der særligt ses en stigning i forbruget på 5.20 opholdssteder mv. for børn og unge og 5.21 forebyggende foranstaltninger. Her ses på begge områder et markant merforbrug de fleste måneder i 2018 i forhold til 2017.
Samlet set for udviklingen på det specialiserede børne- og ungeområde ses, at de stigende udgifter er betinget af en stigning i antallet af indsatser sammen med en stigning i gennemsnitspriserne på de mest omkostningstunge områder. Udviklingen kan til dels tilskrives et stigende antal underretninger i 2018 sammenlignet med 2017.
Udviklingen i forhold til 5.21 forebyggende foranstaltninger skal ses i sammenhæng med strategien om et øget fokus på de forebyggende indsatser, med henblik på at sætte tidligere ind i sager, der på sigt ellers ville kunne resultere i mere indgribende foranstaltninger.
Fokus på den forebyggende indsats fortsættes i den kommende periode og som orienteret om på seneste udvalgsmøde, flyttes den forebyggende indsats tættere på skolerne og dagtilbud, med henblik på at sikre, at forebyggelse har været tænkt ind, inden familiens vanskeligheder udvikler sig. Konkret betyder det, at myndighedssagsbehandlere skal tættere på distrikterne, for på den måde at medvirke til at sikre fokus på den forebyggende indsats.
Konsekvens af øget nettotilgang og udgiftsniveau for budgetresultat 2018
Ved afslutningen af september måned 2018 var det realiserede forbrug for det samlede område 25,4 mio. kr. højere end det budgetterede for perioden.
Heraf tegner udviklingen på 5.20 opholdssteder sig alene for knap 11 mio. kr. i merforbrug i forhold til det budgetterede og 5.21 forebyggende foranstaltninger tegner sig for et merforbrug på knap 7 mio. kr.
Denne udvikling er for begge områder en konsekvens af øget pres på ydelserne, kombineret med højere gennemsnitspriser. Udviklingen ligger til grund for vurderingen af de disponerede udgifter for resten af 2018, og det forventes på den baggrund, at merforbruget i 2018, kan holdes indenfor de 37,7 mio. kr. Dette understøttes af, at forbruget i seneste afsluttede måned, var lavere end det disponerede forbrug for september.
Handlinger til at imødegå den økonomiske ubalance
Medarbejdere i Afdelingen for Børn og Unge arbejder fortsat på at realisere de forventede effekter i handleplanen. Der er dog en tidsforskydning fra handlingen sker til effekterne viser sig. Dette skyldes, at det at ændre eller stoppe en foranstaltning eller indsats skal tage afsæt i, at målet i barnets eller den unges handleplan er opfyldt eller bliver redefineret. Effekten kan således blive forsinket i forhold til at opnå den fulde realisering.
På den lidt længere bane forventes, at strategien om en tidlig forebyggende indsats på skolerne, vil have en positiv effekt på den samlede økonomi på området.
Af øvrige tiltag er iværksat øget fokus på økonomisk opfølgning og styring. Blandt andet ved, at alle anbringelsessager bliver fulgt af en ”controller” og ved iværksættelse af et ensartet og systematisk ledelsestilsyn.
Fornyede tiltag forventes alene at kunne bremse op for udviklingen og dermed understøtte, at den fornyede disponering for resten af 2018 kan holdes.
Bevilling, der finansieres af kassen
Det samlede forventede merforbrug for 2018 på Politikområde 8.4 Børn og Unge på 37,7 mio. kr. vurderes ikke at kunne håndteres indenfor Børne- og Ungeudvalgets budgetramme.
Derfor anbefales det, at udvalget drøfter mulighederne for finansiering af merudgiften på 37,7 mio. kr. og sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på forslag til finansiering.
8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Unge
For sundhedsplejen og tandplejen forventes samlet set et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner.
Vurdering
Med Budget 2019-2022 anerkendte Byrådet, at Børn og Ungeområdet generelt set er budgetudfordret – og at der har været en ubalance mellem budgetrammen og de opgaver, der skal løses indenfor denne. Samtidig anerkendte Byrådet, at budgetubalancen ikke vil kunne indhentes ved hjælp af de gængse styringshåndtag, der er til rådighed på området.
En budgettilførsel i overslagsårene har vist sig nødvendig, da det ikke vil være muligt at nedbringe hverken antallet af aktiviteter eller udgifterne på området til et niveau, der giver budgetbalance på kortere sigt.
I denne budgetopfølgning udviser Børn og Unge-området som helhed et forventet merforbrug på 48,8 mio. kr. i 2018. Budgettilførslen i Budget 2019-2022 har givet området en vej til budgetbalance fra 2019 og frem, hvilket er et stort skridt i retning af bringe området i balance. Men i 2018 er der stadig en ubalance. Denne ubalance er på 41,7 mio. kr., idet merforbruget på dagtilbuds vippeordning (7,1 mio. kr.) kassefinansieres, jf. beslutning i Økonomiudvalget.
Administrationen lægger derfor i denne budgetopfølgning op til, at udvalget drøfter ubalancen i 2018 med henblik på at finde alternative forslag til finansiering.
Selv ved finansiering af ubalancen i 2018 vil der forventeligt være en udfordring med at opnå budgetbalance i 2019, idet det godkendte budget for 2019 er 13,8 mio. kr. lavere end det forventede forbrug 2018. 5,3 mio. kr. af disse vedrører skoleområdet, og 8,5 mio. kr. vedrører det specialiserede børneområde. Der er derfor stadig krav om en fortsat og vedholdende indsats for at bringe økonomien på Børn og Unge-området i balance.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
Skolepulje 2018
8.1 Skole
8.1 Skole
Statslige og private skoler m.v.
8.1 Skole
Restfinansiering: Skole
8.1 Skole:
Almen myndighed           5.300
Ovf. vippe SFO/Klub     - 2.700
Finansieringsbehov         2.600
 
Specialundervisning        9.500
Overført vippe almen    - 6.200
Finansieringsbehov         3.300
 
Bevillingsbehov i alt        5.900
 
Vippeafregning
8.2 Dagtilbud
Ny dagtilbudslov
8.2 Dagtilbud
1.2 Administration
Restfinansiering: Børn og Unge
8.4 Børn og Unge
 
4.000
-4.000
 
262
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5.900
 
 
7.111
 
-400
400
 
37.679
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-50.952
 
 
 
En eventuel kassefinansiering af det forventede resterende merforbrug på Børne- og Ungeudvalgets område vil påvirke kommunens samlede likviditet i negativ retning, både i 2018 og 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2018 samt 4 handleplaner godkendes og videresendes til orientering til Økonomiudvalg og Byråd
2.    at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på i alt 4,0 mio. kr. fra regeringens Skolepulje 2018 anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
3.    at Vippeafregning almenskoler på 6,2 mio. kr. anbefales tilført specialundervisningsområdet i stedet for kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
4.    at Den forventede vippeafregning for SFO- og Klubområdet på ca. 2,7 mio. kr. pr. 31.12.2018 skal medvirke til at finansiere det forventede merforbrug på myndigheden for almenområdet, i stedet for kassetilførsel
5.    at Tillægsbevilling på 0,262 mio. kr. til dækning af merudgifter til elever på statslige og private skoler anbefales finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
6.    at Udvalget drøfter mulighederne for finansiering af den resterende del af det forventede merforbrug på myndighedsområdet på politikområde 8.1 Skole op til 5,9 mio. kr. og at sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på forslag til finansiering.
7.    at Vippeafregning for dagtilbud på 7,1 mio. kr. anbefales finansieret af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
8.    at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget at 0,4 mio. kr. vedr. meropgaver ifm. ny dagtilbudslov flyttes fra Politikområde 8.2 Dagtilbud til Politikområde 1.2 Administration.
9.    at Udvalget drøfter mulighederne for finansiering af merudgiften på Politikområde 8.4 Børn og Unge på 37,7 mio. kr. og sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på forslag til finansiering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Indledningsvis bemærkede udvalget at sagsfremstillingen ikke er forståelig og derfor bør ændres væsentligt.
At 1 - Godkendt og videresendt til Økonomimudvalg og Byrådet til orientering.
At 2 - Anbefales og videresendes til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 3 - Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalg og Byrådet at vippeafregning almenskolen på 6,2 mio. kr. tilføres kassen.
At 4 - Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet at vippeafregningen for SFO og Klubområdet på ca. 2,7 mio. kr. pr. 31.12.2018 tilføres kassen.
At 5 - Videresendes og anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
At 6 - Udvalgets anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at det forventede merforbrug på skole, myndighed på 5,3 mio. kr. og skole, specialundervisning 9,5 mio. kr., i alt 14,8 mio. kr. finansieres af kassen.
At 7 - Videresendes og anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
At 8 - Anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 9 - Udvalget anbefaler til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse af merforbruget på Børn og Unge på 37,7 mio. kr. finansieres af kassen.
Udvalget ønsker til decembermødet en redegørelse for konsekvenserne i 2019 i forhold til merforbruget på specialundervisning og det specialiserede børneområde i 2018.
Udvalget ønsker tillige til kommende møde forslag til, hvordan der i 2019 kan bringes balence mellem budget og det forventes forbrug på specialundervisning og det specialiserede børneområde.

108. Frigivelse af anlægsmidler: Skoleudbygning (B)

108. Frigivelse af anlægsmidler: Skoleudbygning (B)

Sagsnr.: 330-2018-63860               Dok.nr.: 330-2018-517434                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb på 14,5 mio. i 2019 til Skoleudbygning v. Center for Børn og Unge. Anlægsmidlerne er prioriteret til tilpasning og modernisering af skolernes faglokaler.
Baggrund
I juni 2018 blev rådighedsbeløbet frigivet for 2018, og vi er dermed godt i gang med at benytte de dengang afsatte 4,1 mio. kr. til at forbedre skolernes faglokaler.
Indtil videre har fokus været på at høste nogle af de lavthængende frugter, der er på området. De steder, hvor der med relativt få midler kan høstes en stor brugsmæssig gevinst. Det kunne f.eks. være at opsætte nye stikkontakter, flytte en skillevæg eller tilpasse udsugningssystemet.
Dette arbejde fortsætter naturligvis, men i 2019 vil der være midler til rådighed til at igangsætte en række mere omfangsrige projekter. Administrationen har derfor bedt almenskolerne om at melde tilbage med projektideer, der ville kunne løfte faglokalerne på den enkelte skole. I samarbejde med Kommunale Ejendomme har administrationen derpå gennemgået listen over projektideer. Da der ikke er midler til at imødekomme alle projektideerne, er der foretaget en prioritering, og en række af projektideerne er udtaget til gennemførsel i 2019 og frem.
I prioriteringen er der taget højde for en mængde forskellige faktorer, men vigtigst er disse:
· Projektet skal medvirke til, at undervisningen i faglokalet i højere grad kommer til at være i tråd med principperne i folkeskolereformen.
· Projektet skal foretages der, hvor der er længst afstand mellem faglokalets nuværende niveau og det ønskelige niveau.
· Projektet skal kunne komme så mange elever som muligt til gode.
Der er derfor blevet udvalgt foreløbigt tre projekter til igangsættelse i 2019 og frem:
· Naturfagslokaler på Søndermarksskolen
Projektet søger at skabe en samlet, opdateret afdeling til de naturvidenskabelige fag på Søndermarksskolen, der tager højde for ændringerne i undervisningsformen og nye krav til naturfagsprøven. Søndermarksskolen råder for nuværende ikke over særlige faglokaler til Biologi/geografi samt Natur/teknologi. Samtidig er fysiklokalet ikke renoveret, siden skolen blev bygget i 1970’erne.
· Madkundskab på Stillinge Skole
Renovering af madkundskabslokalet, så det hygiejne- og undervisningsmæssigt kommer op til standard. Lokalet er fra skolen blev bygget i 1958, og er senest renoveret i 1988.
· Håndværk og design på Antvorskov Skole
Renovering af eksisterende billedkunst- og sløjdlokaler, så de samlet set bedre kommer i tråd med hensigten med faget Håndværk og design, hvor der i højere grad end tidligere er fokus på hele designprocessen og ikke blot produktion. Lokalerne har ikke været renoveret siden skolen blev bygget.
Retligt grundlag
Ifølge Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale frigivelse af anlægsbevilling med de prioriteringer, der skitseres i sagen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet via fagudvalget træffer beslutning om at give an-lægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb, så arbejdet med at forbedre skolernes faglokaler i 2019 kan iværksættes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevillingen er en udmøntning af det i budget 2018-2021 afsatte rådighedsbeløb på 19 mio. kr. i 2019. I Budget 2019-2022 blev det besluttet at udskyde 4,5 mio. kr. til 2020. Dermed er rådighedsbeløbet i 2019 nu 14,5 mio. kr., der søges frigivet i denne sag.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.01
 
14.500
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.01
 
-14.500
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling kr. 14.500.000 i 2019 til det på sted 301700 afsatte rådighedsbeløb.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
At 1 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
Udvalget ønsker på decembermødet en plan for opfølgning på anlægsarbejderne og der ønskes ligeledes en prioriteret liste over yderligere projekter, der kan igangsættes for resterende anlægsmidler i 2019. Der stilles spørgsmål om rådgiverhonoraret.

109. Godkendelse af retningslinjer for tilskud til pasning af egne børn (B)

109. Godkendelse af retningslinjer for tilskud til pasning af egne børn (B)

Sagsnr.: 330-2018-60118               Dok.nr.: 330-2018-544158                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Ændring af dagtilbudsloven medfører en række ændringer i reglerne for tilskud til pasning af egne børn. Ændringerne giver anledning til at se på Slagelse Kommunes retningslinjer. Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til hvorvidt Slagelse Kommune fremadrettet skal give tilskud til pasning af egne børn herunder aldersgruppe samt godkende retningslinjer for tilskud til pasning af egne børn
Baggrund
Dagtilbudsloven giver kommunerne mulighed for at yde forældre tilskud til pasning af eget barn.
Kommunerne kan give tilskuddet til forældre med børn i alderen 24 uger og indtil skolestart. Tilskuddet kan gives i en periode på minimum 8 uger og maksimalt 1 år.
Slagelse Kommune yder tilskud i en periode på minimum 8 uger og maksimalt 1 år.
Slagelse Kommune yder tilskud til forældre med børn i alderen 26 uger og indtil barnet fylder 3 år.
Størrelsen på tilskud til pasning af eget barn svarer i Slagelse Kommune til tilskud til privat pasning (5.862,00 kr. pr. måned).
Der har i perioden 2015 til 2018 været en stigning i antallet af borgere, der modtager tilskud. I 2015 var der 8 børn i ordningen, og i september 2018 modtager forældre til 36 børn tilskud under ordningen ”pasning af eget barn”. Familierne, der modtager tilskuddet, er geografisk fordelt over hele kommunen.
Der er ikke en egentlig fællesnævner for de familier, der modtager tilskuddet. Forældrene udtrykker forskellige årsager til ønsket om tilskud til pasning af eget barn:
· Ønsket om at passe deres eget barn i en længere periode end barselsorloven
· Barnet er på grund af tidlig fødsel eller sygdomme, ikke klar til et pasningstilbud endnu
· Ønsker at passe barnet selv, indtil de kan få det dagtilbud, som de ønsker.
Supplerende oplysninger:
 
Antal børn i ordningen pr. oktober 2018: 36
 
Aldersfordeling:
Yngste barn i ordningen er 11 måneder
Der er 29 børn i alderen 12-23 måneder
Der er 6 børn i alderen 26 - 32 måneder
 
Fordeling på skoledistrikter:
De 8 yngste børn i ordningen (15 måneder eller yngre) er bosiddende i 8 forskellige distrikter.
De 6 ældste børn i ordningen (over 2 år) er bosiddende i 6 forskellige distrikter.
 
20 børn er bosiddende i Slagelse by (4 skoledistrikter).
3 distrikter har ingen børn, der er tilknyttet ordningen (Boeslunde, Broskolen og Eggeslevmagle).
I 2016 blev der med ændring af dagtilbudsloven indført skærpede krav til borgere, der kan ansøge om tilskud til pasning af eget barn. Der er indført et opholdskrav således, at borgeren skal have opholdt sig i Danmark 7 ud af 8 år og have bestået dansk på 9. klasses niveau, for at komme i betragtning til tilskuddet.
I juli 2018 er dagtilbudsloven ændret således, at forældre kan dele tilskudsperioden imellem sig og fremadrettet har mulighed for at modtage tilskuddet over 2 usammenhængende perioder.
Tilskud til pasning af eget barn udbetales i Slagelse Kommune til den 1. dag i bevillingsperioden og udbetales månedsvis forud. Administrationen oplever løbende at forældrene ikke meddeler kommunen om ændring i deres forhold, som f.eks. fraflyttet fra kommunen eller ønsker at ophøre med tilskuddet. Dermed skal administrationen jævnligt bede forældre tilbagebetale tilskuddet til pasning af eget barn.
Retligt grundlag
Ifølge dagtilbudsloven § 86 kan Kommunalbestyrelsen beslutte at give forældre med børn i alderen fra 24 uger og indtil barnets skolestart mulighed for at vælge økonomisk tilskud til pasning af egne børn i stedet for en plads i dagtilbud.
Dagtilbudsloven § 88 stk. 3 giver Kommunen mulighed for at fastsætte en længere minimumsperioden og en kortere maksimums perioden for tilskuddet.
Dagtilbudsloven § 89 stk. 3 fastsætter maksimum takst for tilskud til pasning af eget barn med 85% af billigste nettodriftsudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe.
Vejledning til dagtilbudsloven, nr. 9109 af 27/02/2015, giver kommunen en række valgmuligheder for at tilpasse tilskud til pasning af eget barn rent administrativt.
Pkt. 791. giver Kommunen mulighed for at ændre sin beslutning om rammerne for tilskudsordningen. Såfremt kommunen træffer afgørelse om ændring af rammerne for tilskud, gælder de ændrede rammer kun for nye tilskudsansøgninger.
Kommunen kan vælge om tilskuddet udbetales forud eller bagud.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at Slagelse Kommune også fremadrettet skal give tilskud til pasning af eget barn, eller Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at ordningen skal udfases.
Såfremt ordningen fastholdes kan Børne- og Ungeudvalget beslutte at ændre den mulige tilskudsperiode. Tilskudsperioden kan udvides således, at den svarer til den maksimale tilskudsperiode fra barnet er 24 uger til skolestart, eller tilskudsperioden kan gøres kortere. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget beslutte at fastholde den nuværende tilskudsperiode fra barnet er 26 uger til barnet er 3 år.
Børne- og Ungeudvalget kan vælge overfor Økonomiudvalg og Byråd at anbefale en ændring i tilskuddets størrelse. Slagelse Kommune giver tilskud svarende til 75% af billigste nettodriftsudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe. Tilskuddet kan ændres til de maksimale 85 % af billigste nettodriftsudgift. Det svarer til at tilskuddet stiger knap 782 kr. til i alt 6.644 kr. pr. måned (2018 priser).
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at ændre udbetalingstidspunktet for tilskud fra forudbetaling af tilskud til bagudbetalt tilskud.
Vurdering
Ved fastholdelse af tilskud til pasning af eget barn forventer Center for Børn og Unge en mindre forøgelse af administrationsudgiften til ordningen med omkring 3 timer om måneden. Det skyldes, at forældre kan dele tilskudsperioden imellem sig og fremadrettet har mulighed for at modtage tilskuddet over 2 ikke-sammenhængende perioder.
Ved en udfasning af ordningen vil der skulle findes alternativ pasning til op til 36 børn. Det er administrationens vurdering at enkelte forældre fortsat vil passe deres barn – også uden tilskud.
Såfremt ordningen udfases vil der være en administrativ besparelse på estimeret 12 timer pr. måned (administration).
Det er administrationens vurdering, at en justering af minimums og maksimums perioden ikke giver nogen ændring i antallet af ansøgere til tilskuddet. Det er administrationens anbefaling, at fastholde perioden.
Det er administrationens vurdering, at en lavere takst til pasning af eget barn, vil påvirke antallet af ansøgere i mindre grad. Det er vanskeligt at vurdere, hvorvidt der vil være en økonomisk gevinst forbundet med en nedsættelse af taksten idet nogle af familierne formodentligt vil anmode om plads i et dagtilbud såfremt taksten falder.
Det et administrationens vurdering, at en højere takst i begrænset omfang vil få antallet af ansøgere til at stige. Ved en fastholdelse af det nuværende antal modtager vil en højere takst medføre en ekstraudgift pr. år på godt 0,3 mio. kr.
Det er administrationens vurdering, at en ændring af udbetalingstidspunktet vil optimere administrationen af tilskud til pasning af eget barn og mindske udfordringer hos familier, der skal tilbagebetale for meget udbetalt tilskud. Det er administrationens anbefaling at familier, der fremadrettet får bevilget tilskud til pasning af egne børn, får tilskuddet i slutningen af hver måned – bagudrettet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt ordningen udfases, skal der findes plads i dagtilbud, til de børn, der ellers ville være i ordningen, såfremt forældrene ønsker en plads. Slagelse Kommune vil ikke have øgede udgifter med mindre, at forældrene er berettiget til økonomisk friplads.
Hæves tilskuddet til det maksimale svarende til 85 % af billigste nettodriftsudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe svarer det med den nuværende efterspørgsel på ordningen til en ekstra udgift pr. år på godt 0,3 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for Center for Børn og Unge indstiller
1. at Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om, hvorvidt Slagelse Kommune også fremadrettet skal give tilskud til pasning af egne børn
2. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at tilskudsperioden fastholdes, således, at Slagelse Kommune også fremadrettet yder tilskud til forældre med børn i alderen 26 uger og indtil barnet fylder 3 år
3. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at tilskuddet fremadrettet ændres fra forudbetalt til bagudbetalt ydelse
4. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at størrelsen på tilskud til pasning af eget barn også fremadrettet svarer til 75 % af nettodriftsudgiften på det billigste alderssvarende tilbud
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Sagen genoptages på næste møde, idet der indsamles supplerende oplysninger.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
At 1 til 4 godkendt. Udvalget får forelagt en evaluering af ordningen i november 2019.
Søren Lund Hansen(O) stemte imod.

110. Frigivelse af anlægsmidler - Livs- og læringshuset i Slotsbjergby (B)

110. Frigivelse af anlægsmidler - Livs- og læringshuset i Slotsbjergby (B)

Sagsnr.: 330-2017-57657               Dok.nr.: 330-2018-550254                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til det resterende rådighedsbeløb på 18 mio. i 2019 og 4,125 mio. kr. i 2020 til Livs- og læringshuset i Slotsbjergby.
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om udpegning af repræsentant fra udvalget til deltagelse i Styregruppe/byggeudvalg.
Baggrund
Som en del af budgetaftalen besluttede Byrådet i oktober 2016, at løfte området i Slots Bjergby både i forhold til lokalplaner og institutionsudbygning, og der blev afsat 20 mio. kr. til daginstitution og skole i Slots Bjergby.
Den 24. april 2017 godkendte Byrådet tids- og procesplan for anvendelse af anlægsbudget til udbygning i Slots Bjergby.
Primo september 2018 orienteres Erhvervs- og Teknikudvalget og Børne- og Ungeudvalget om udsendelse af byggeprogramfor Livs- og Læringshus i Slotsbjergby.
De 2 bilag - Rumprogram og Byggeprogram beskriver det Livs og læringshus, som styregruppen har vedtaget, herunder økonomisk ramme og tidsplan. Sammen med lokalplanen danner materialet grundlag for udbud af totalrådgivning på opgaven. Opgaven er sendt i EU-udbud.
Efter kontrakt med rådgiver, som forventes indgået den 11. december 2018, påbegyndes projektering af bygningen inden entrepriseudbud og byggeperiode jfr. tidsplanen.
Af rumprogrammet fremgår det,
-at Livs- og læringshuset skal rumme faciliteter til 1 vuggestuegruppe på 15 børn og 4 børnehavegrupper på hver 20 børn.
-at skolens faglokaler (sløjd og billedkunst) istandsættes og skolekøkken ombygges.
-at der bygges 200 m² nye personalefaciliteter (Personalerum, møderum, lærerarbejdspladser og administration).
-at der bygges et 350 m² stort fællesrum (bevægelsesrum, multirum, aula) som kan bruges af skole og daginstitution om dagen samt af borgere udenfor skoletiden.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale frigivelse af anlægsbevilling.
Udvalget kan vælge at udpege en repræsentant, der kan indgå i styregruppen/byggeudvalget.
Vurdering
Den oprindelige tidsplan er blevet forsinket med mindst15 måneder. Det betyder, at Slotsbjergby Daginstitution ”Slottet” for nuværende ikke har mulighed for at tilbyde plads til alle de børn, der ønsker en plads i institutionen. Samtidigt er det ikke lykkedes for Dagplejen at rekruttere dagplejere til området.
Samlet betyder det, at børn og forældre fra Slotsbjergby henvises til daginstitutioner andre steder i kommunen indtil daginstitutionen forventeligt er klar til ibrugtagning i 2020.
Administrationen anbefaler, at Byrådet via fagudvalget træffer beslutning om at give an-lægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb således, at den fremlagte tidsplan kan overholdes.
Administrationen anbefaler at Børn- og Ungeudvalget udpeger en repræsentant til styregruppen/byggeudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevillingen er en udmøntning af det i budget 2018-2021 afsatte rådighedsbeløb.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.02
 
18.000
4.125
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.02
 
-18.000
-4.125
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling kr. 18.000.000 kr. i 2019 og 4.125.000 kr. i 2020 til det på sted 514540 afsatte rådighedsbeløb
2.    at Børne- og Ungeudvalget udpeger en repræsentant til byggeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
At 1 - Anbefales til Byrådet.
At 2 - Udvalget udpegede Unni Oldenburg, subsidiært Lis Tribler.

111. Høring vedr. etablering af ny organisatorisk enhed (B)

111. Høring vedr. etablering af ny organisatorisk enhed (B)

Sagsnr.: 330-2018-29708               Dok.nr.: 330-2018-553410                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Endelig beslutning vedrørende ny organisatorisk enhed.
Baggrund
I forbindelse med den planlagte omorganisering er de berørte medarbejdere blevet hørt i starten af oktober måned. Ifølge HR skal medarbejderne orienteres omkring flytningen med et passende varsel på et par måneder. Medarbejderne er ansat i hele Slagelse kommune, og må derfor kunne tåle at blive flyttet. Der kan dog være forhold for den enkelte, der gør det konkret vanskeligt at skulle møde ind i Slagelse fremfor Skælskær, og derfor bør der være et par måneders varsel. I forhold til ændrede arbejdsmetoder, lægger denne del indenfor ledelsesretten, og vil derfor kunne ændres uden varsel. Men det anbefales at medarbejderne orienteres mest muligt.
Den planlagte omorganisering er forelagt for medarbejderne herunder MED-udvalgene på SFC og Klostermarken. Af referatet fra Klostermarkens ekstraordinære MED-udvalg fremgår det, at medarbejderne er meget optagede af de nye muligheder der opstår i kølvandet på omorganiseringen. Fokus er på hvordan Klostermarken og SFC’s familiehuse får mest mulig glæde af hinanden, og underbygger de faglige miljøer. Lokal-MED på Klostermarken er meget positive overfor omorganiseringen, og vil gerne sikre de rette synergieffekter i forhold til døgntilbuddet Havrebjerg. Derudover har Klostermarken fokus på at få smeltet de to kulturer sammen bedst muligt. 
Af referatet fra det ekstraordinære MED-udvalgsmøde på SFC fremgår det, at medarbejderne ser frem til at blive inddraget i den videre proces, og forventer der hurtigst muligt kommer en tidsplan for den videre proces. Af referatet fra det ordinære MED-udvalgsmøde d. 9. oktober fremgår en masse spørgsmål som CBU vil forsøge at svare på i forbindelse med nedenstående proces.   
I november måned vil samtlige medarbejdere på SFC blive inddraget i en proces, hvor de fremtidige perspektiver drøftes i forhold til hvad de mener giver bedst mening ud fra et fagligt perspektiv. De 6 grupper af medarbejdere på SFC vil hver især få mulighed for at komme med input til den fremtidige proces i seks små høringsgrupper, som efterfølgende vil blive drøftet på en fælles temadag d. 22. november. 
Det besluttes derfor at arbejde videre med processen.
Tidsplan i forbindelse med omorganiseringen.
Dato
Aktivitet
Oktober
Børne- og Ungeudvalget træffer principbeslutning, og medarbejderne orienteres
November
Børne- og Ungeudvalget træffer endelig beslutning, og medarbejderne orienteres om tidsplanen
November
Medarbejderne involveres i processen i forhold til hvor de med fordel kan placeres.
December
Plan for selve flytningen udarbejdes
Januar
Medarbejderne flyttes til Klostermarken, PUI eller Torvegade
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
1. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at godkende den nye organisatoriske enhed.
2. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, ikke at godkende den nye organisatoriske enhed.
Vurdering
Den nye organisatoriske enhed vil skabe øget fleksibilitet, og derfor vil denne med fordel kunne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomisk vil der ikke være nogen forskel hvor medarbejderne vil have deres faste arbejdssted. Eftersom medarbejderne flyttes fra SFC i Skælskær til Klostermarken og Børn & Unge i Slagelse vil det have en konsekvens for de berørte medarbejdere i forhold til deres arbejdssted. 
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
 Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at det besluttes at godkende den nye organisatoriske enhed.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
At 1 - Godkendt.

112. Årshjul 2018 (B)

112. Årshjul 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2018-518512                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender årshjul 2018 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende årshjulet til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender årshjulet som det foreligger.
b. Udvalget ændrer i årshjulet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at årshjulet er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årshjulet som grundlag for udvalgets og administrationens planlægning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.

113. Pressemeddelelser (B)

113. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2018-518590                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden § 8, er anført at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
At 1 - Intet.
114. Lukket: Høring vedr. fælles ledelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.