Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 2. december 2019



307. Godkendelse af dagsorden (B)

307. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-373067                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 2. december 2019.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 2. december 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

308. Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

308. Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-75690               Dok.nr.: 330-2019-459740                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte politisk mødekalender for 2020 og 2021 herunder temamøder for byrådet og budgetseminarer.
Baggrund
Byrådet vedtog på møde den 26. august 2019 en foreløbig godkendelse af den politisk kalender (årshjul) for resten af 2019, 2020 og 2021, herunder at møder i skolernes (sommer)ferie så vidt muligt undgås. Byrådet besluttede, at byrådets temamøder blev evalueret inden videre stillingtagen til disse.
Den politiske kalender for 2020-2021 er justeret således, at byrådsmødet i juni begge år er rykket til uge 25, udvalgsmøderne i januar rykkes til uge 3 (2020) og uge 2 (2021) og udvalgsmøderne i august rykkes til uge 33 (2020) og uge 32 (2021). Se bilag 1 og 2.
Udvalgene beslutter selv planlægningen af møderne.
Forslag til mødekalender inkl. temamøder og budgetseminarer sendes til høring i de stående udvalg på deres decembermøder forud for behandling i byrådet 16. december 2019.
Retligt grundlag
Det følger af Styrelseslovens § 2, at kommunens anliggender styres af byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at:
1.    Godkende forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
2.    Ændre forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
3.    Anmode om nyt forslag til politisk kalender
Vurdering
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager en politisk mødekalender
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget sender vedlagte politiske mødekalender i høring i de stående udvalg
2.    at Byrådet beslutter en politisk kalender for 2020 og 2021
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
At 2 - Der udarbejdes revideret mødekalender for 2020 og 2021, hvor der indarbejdes 4 årlige temamøder for Byrådet. Nyt forslag fremlægges for Økonomiudvalget i december 2019 med efterfølgende behandling i Byrådet.
(O) foreslog, ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne afholdes på Rådhuset og at der sker bred politisk involvering ved indholdet af møderne.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at erstatte mødedatoerne for Børne- og Ungeudvalget den 31. august 2020 og den 5. oktober 2020 til ét møde den 21. september 2020.
Udvalget henstiller til, at eventuelle aflysninger af byrådsseminarer/temamøder skal ske i god tid og ikke bør forekomme.
Søren Lund Hansen (O) opretholder forslag om kun ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne sker på rådhuset, og at der sker en bred politisk involvering ved indholdet af møderne.

309. Temaer og retning for 2020 (B)

309. Temaer og retning for 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2019-485757                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende årsplan for 2020 med temaer og emner til behandling i det kommende år.
Baggrund
For at sikre det bedste grundlag for politisk prioritering af retning og pejlemærker for udvalgets arbejde i 2020 bruges en årsplan som planlægningsværktøj. Årsplanen opdateres ved nye prioriteringer til udvalgets godkendelse.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a.    Udvalget godkender årsplanen, som den foreligger.
b.    Udvalget ændrer i årsplanen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at årsplanen er et vigtigt redskab for den politiske prioritering af retning og pejlemærker gennem året.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årsplanen som grundlag for udvalgets og administrationens planlægning i 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget tilslutter sig en tematiseret årsplan og at afholde fire temamøder i 2020, en i starten af hvert kvartal. De fastlægges på kommende møde. Det tilstræbes, at temamøderne ligger i tilknytning til udvalgsmøder.
Årsplanen opdateres med høringsmøder og anden mødeaktivitet i forbindelse med budget 2021-2024, så snart høringsperioder mm. kendes.
Årsplanen godkendes med de faldne bemærkninger.

310. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Børne- og Ungeudvalget (B)

310. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-60519               Dok.nr.: 330-2019-407493                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 28,9 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 11,1 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Anlægsprojekter fremgår af Bilag 1a.
Neutralisering af 0,7 %-effektivisering
Med denne sag søges 0,7 %-effektiviseringen på Børn- og Ungeudvalgets område neutraliseret for 2020 og frem. Effektiviseringen beløber sig til 9,2 mio. kr. i 2020, stigende til 36,7 mio. kr. i 2023.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på over 100.000 kr. på følgende virksomheder:
·         Boeslunde skole
·         Hashøjskolen
·         Hvilebjergskolen
·         Skælskør skole
·         Børnehaven i Fredensgade
·         Skovbørnehuset
8.1 Skole
Redegørelse fra Center for Børn og Unge
Drift
Center for Børn og Unge forventer ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 2,0 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 3,0 mio. kr.
Myndighed for specialundervisning – Budgetudfordret område
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 5,4 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget aktivitet på området i forhold til det forventede aktivitetsniveau.
Det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at det forventede merforbrug på specialundervisning på 5,4 mio. kr. bliver håndteret gennem tillægsbevilling og finansieret af kassen.
Virksomhedsområdet 
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.) på 0,4 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for rammerne for god økonomistyring.
Bevilling uden kassevirkning
Undervisningsministeriets skolepulje 2019 – Pulje til løft af fagligt svage elever
Udbetaling af tilskud efter andet år baseres på skolernes karakterindberetninger fra 9.-klassesprøver i fagene dansk og matematik i skoleåret 2018/2019.
Børne- og Ungeudvalget søger i forbindelse med budgetopfølgning 4 en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på i alt 2,8. mio. kr. til følgende skoler:
·         Nymarkskolen  1,4 mio. kr.
·         Skælskør skole 1,4 mio. kr.
Midlerne benyttes på de nævnte skoler til at fortsætte arbejdet med at hæve det faglige niveau i dansk og matematik.
Bevilling, der tilføres kassen
Vippe almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem ændring i antal elever og ændring i budgettet. Der foretages derfor en vippeafregning ud fra elevtallet pr. 5.9.
Pr. 5. september 2019 er der et fald på 175 elever i forhold til budgetforudsætningerne. Vippeafregningen udgør 9,7 mio. kr., og mindreforbruget skal tilføres kassen. Beregningen er vist i bilag 1. 
Vippe SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på ”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 2,9 mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et større fald af børn, end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse, da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.
Bidrag til statslige og private skoler, efterskoler og produktionsskoler
Mindreforbruget på i alt 3,1 mio. kr. skal tilføres kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013. Der henvises til opgørelsen i Bilag 1.
Retvisende budgetter fremadrettet – Budget 2020-2023
Specialundervisning
Iflg. budgetaftalen 2020-2023 er specialundervisningsområdet tildelt 9,3 mio. kr. i 2020, faldende til 7,7 mio. kr. i 2023 til dækning af det estimerede budgetbehov. I budgetbehovet er der i hvert budgetår indregnet 1,0 mio. kr., der vedrører 1,5% takstnedsættelse af egne specialskoler.
Efter tildeling af budgetbehovet anses områdets budgetter at være retvisende.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på 3,8 mio. kr.
Heraf udgør Skoleudbygning 2,6 mio. kr., der først forventes forbrugt i 2020.
8.2 Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde (virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn og Unge forud for tilførsel fra kassen et samlet mindreforbrug på 4,2 mio. kr.
·         Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 5,2 mio. kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for det høje børnetal via Vippeordningen.
·         På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads) forventes et mindreforbrug på 1,4 mio. kr.
·         Da børnetallet aktuelt er højere end forventet ved budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et merforbrug på Vippeordningen på 2,3 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 4 for 2019 to virksomheder på dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan:
Børnehaven i Fredensgade forventede ved opstart af handleplan i september 2019 et merforbrug på 130.000 kr. i 2019. Den iværksatte handleplan forventes at kunne nedbringe merforbruget til 110.000 kr. ved udgangen af 2019 og resten i 2020.
Skovbørnehuset forventede ved seneste budgetopfølgning et merforbrug på 162.000 kr. i 2019. Der er iværksat en handleplan, der forventes at nedbringe merforbruget til 135.000 kr. i 2019 og resten i 2020.
Bevilling, der finansieres af kassen
Vippe dagtilbud
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning, anbefaler administrationen at der bevilliges 2,3 mio. kr. finansieret af kassen i forbindelse med Budgetopfølgning 4. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på 6,9 mio. kr.
Heraf udgør Udbygning af Daginstitutionen Firkløveren 6,3 mio. kr., der først forventes forbrugt i 2020, da byggeriet er forsinket på grund af blandt andet jordbundsforhold.
8.3 Produktionsskoler og Forberedende Grunduddannelse (FGU):
Produktionsskoler elever over 18 år og EGU
Der forventes samlet set budgetoverholdelse.
Forberedende Grunduddannelse (FGU)
FGU er startet den 1. august 2019 og erstatter bl.a. produktionsskoletilbud, kombineret ungdomsuddannelser og erhvervsgrunduddannelsen (EGU).
Kommunens bidrag til staten afregnes for første skoleår i tredje kvartal 2020.
Satserne til staten er vist i Bilag 1.
8.4 – Børn og Unge
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde pr. ultimo oktober er beregnet til 292 mio. kr. Efter overført mindreforbrug fra 2018 er budgettet på området opjusteret til 257,3 mio. kr. Det forventede merforbrug i 2019 er således på 34,7 mio. kr.
Overordnet set er den primære årsag til merforbruget højere gennemsnitspriser på indsatserne og øget aktivitetsniveau i forhold til tidligere. Særligt i forhold til de forebyggende indsatser ses, at forbruget generelt har været stigende set i forhold til forudsætningerne i budget 2019, som beskrevet i redegørelsen for stigning i merforbrug til forebyggende foranstaltninger, der blev fremlagt på Børne- og ungeudvalgets møde d. 11. november 2019.
Udvikling i aktiviteter:
Mange af aktiviteterne på det specialiserede børne- og ungeområde er langvarige aktiviteter, hvor den disponerede udgift er kendt. Der er dog usikkerhed i forhold til udgifterne til akutte anbringelser, som der ikke er disponeret med. 
Pr. ultimo oktober 2019 er der disponeret med 128 personer på opholdssteder, 872 i forebyggende aktiviteter, 192 i plejefamilier og 27 på døgninstitutioner. Herudover er der disponeret med 5 unge på sikret institution i 2019.
Bevilling, der finansieres af kassen
Det samlede forventede merforbrug for 2019 på Politikområde 8.4 Børn og Unge på 34,7 mio. kr. vurderes ikke at kunne håndteres indenfor Børne- og Ungeudvalgets budgetramme.
Derfor anbefales det, at udvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet at merudgiften på 34,7 mio. kr. finansieres af kassen.
Retvisende budgetter fremadrettet – Budget 2020-2023
Børn og unge
Iflg. budgetaftalen 2020-2023 er det specialiserede børne- og ungeområde tildelt netto 30,6 mio. kr. i 2020, stigende til 53,3 mio. kr. i 2023 til dækning af det estimerede budgetbehov.
Efter tildeling af budgetbehovet viser en opgørelse af forventet regnskab 2020 et forventet merbrug i 2020 på 14,7 mio. kr., inden medregning af de besparelser, der er lagt ind i forbindelse med budgetaftalen på 5 mio. kr. vedr. opholdssteder, 0,8 mio. kr. vedr. 0,3 % besparelse og 7,3 mio. kr. vedr. yderligere besparelser.
Efter tildeling af budgetbehov og efter fuld effekt af de indregnede sparekrav fra budgetaftale 2020-2023 forventes p.t. en mindre udfordring i 2020 på ca. 1,5 mio. kr. Der arbejdes med at finde en løsning herfor.
Administrationen udarbejder til mødet i Børne- og ungeudvalget i januar 2020, en plan for, hvordan det sikres, at det forventede forbrug for 2020 kan afholdes inden for det udmeldte budget.
8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje
For Sundhedsplejen og Tandplejen forventes samlet set et mindreforbrug på 3,5 mio. kr., hvoraf Tandplejen udgør 2,8 mio. kr.
Retligt grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner m.v., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
8 Effektivisering 0,7%
8 Effektivisering 0,7%
8.1 Skolepulje U
8.1 Skolepulje I
8.1 Vippeafregning almenskoler
8.1 Vippeafregning SFO og klubber
8.1 Private og Statslige skoler mv.
8.1 Specialundervisning – Bevillingsbehov
8.2 Vippeafregning dagtilbud
8.4 Forventet merforbrug, Børn og Unge
 
 
2.800
-2.800
-9.741
 
-2.863
 
-3.139
 
 
5.424
2.307
 
34.652
9.172
-9.172
18.343
-18.343
27.513
-27.513
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-26.640
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 4 for 2019 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.   at  Neutraliseringen af 0,7%-effektiviseringen på Børn- og Ungeudvalgets område i 2020 og frem godkendes
3.   at  Vippeafregning almenskoler på 9,7 mio. kr. tilføres kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
4.   at  den forventede vippeafregning for SFO- og klubområdet på ca. 2,9 mio. kr. for 2019 tilføres kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
5.   at  mindreforbruget til statslige og private skoler mv. på i alt 3,1 mio. kr. tilføres kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
6.   at  indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på i alt 2,8 mio. kr. vedrørende skolepulje 2019 anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
7.   at  det forventede merforbrug på specialundervisningsområdet på 5,4 mio. kr. finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
8.   at  den forventede vippeafregning for dagtilbudsområdet på 2,3 mio. kr. finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
9.   at  det forventede merforbrug på det specialiserede børne- og ungeområde på 34,7 mio. kr. finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Bilag 1a eftersendes til udvalget.
Handleplan for Børnehaven i Fredensgade for 2020 udestår og eftersendes til udvalget.
Handleplanen for Skælskør Skole bør afspejle, at skolen tilføres 1,4 mio. kr. i 2020.
Udvalget efterspørger særskilt budget og regnskab for SFO'erne.
Udvalget efterspørger en mere fokuseret tilgang til budgetopfølgning for 2020, der afspejler fokuspunkter.
At 1: Godkendt med de faldne bemærkninger.
At 2: Godkendt.
At 3: Godkendt.
At 4: Godkendt.
At 5: Godkendt.
At 6: Godkendt.
At 7: Godkendt.
At 8: Godkendt.
At 9: Godkendt.

311. Styringsark for budget 2020-2023 (D)

311. Styringsark for budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-82227               Dok.nr.: 330-2019-483555                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftale 2020-2023 samt den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder styringsark over de punkter i budgetaftalen, som hører under Børne- og Ungeudvalget.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i 2020
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Fordeling af midler til at opnå minumimsnormeringer på dagtilbudsområdet tages op på januarmødet, hvor finansloven forventes kendt (jf. pkt. 8 i styringsarket).
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager Helle Jacobsen (V) og Søren Lund Hansen (O) forbehold for opfølning på budgetaftale 2020-2023.

312. Status på etablering af Familieinstitutionen Havrebjerg (O)

312. Status på etablering af Familieinstitutionen Havrebjerg (O)

Sagsnr.: 330-2018-29708               Dok.nr.: 330-2019-482635                                          Åbent
Kompetence: Børne- og ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på etablering af Familieinstitutionen Havrebjerg i den tidligere Havrebjerg Skole.
Baggrund
Byrådet vedtog i forbindelse med Budget 2018 at etablere et eget specialtilbud på den tidligere Havrebjerg Skole. I den forbindelse blev afsat 500.000 kr. i 2018 og 4.500.000 kr. i 2019 til ombygning af skolen til et kommunalt døgntilbud med 8 døgnpladser og 2 akutpladser. Døgntilbuddet på Familieinstitutionen Havrebjerg skal sikre barnet/den unge en helhedsorienteret indsats med vægt på inddragelse af den unge, dennes familie og netværk.
Status på etablering af Familieinstitutionen Havrebjerg
Status på arbejdet med etableringen af det nye døgntilbud er, at ombygningen af Havrebjerg Skole er så langt, at lokalerne er klar til etablering af døgntilbuddet ultimo 2019.
Familieinstitutionen Havrebjerg er organisatorisk forankret under Klostermarken Skole, som således forestår opgaven med idriftsættelse. Status på idriftsættelsen er, at der pt. pågår en proces i forhold til ansættelse af en daglig leder af institutionen, som forventes ansat med start 1. februar 2020. Sideløbende med ansættelse af daglig leder forventes ansat de første 6 af i alt 8 pædagoger inden 1. marts 2020. Dette med henblik på at kunne etablere døgnbemanding, så Familieinstitutionen Havrebjerg er klar til at modtage de første børn/unge d. 1. marts 2020.
Forventningen i forhold til idriftsættelse af Familieinstitutionen Havrebjerg er, at de første 4 børn/unge vil kunne modtages pr. 1. marts 2020, og at der pr. 1. april bliver plads til yderligere 2 for at nå den fulde kapacitet på 8 børn/unge medio maj 2020.
På baggrund af denne implementeringsplan er der lagt et foreløbigt driftsbudget for 2020, som vedlægges som bilag 1 – Budgetoverslag Familieinstitutionen Havrebjerg. På baggrund af driftsbudgettet forventes en pris pr. måned pr. barn/ung anbragt på Familieinstitutionen Havrebjerg at være ca. 58.000 ved 95 % belægning og inkl. to akutpladser.
Personalegruppen på Familieinstitutionen Havrebjerg forventes sammensat på en måde, så det bliver muligt også at tilbyde familiebehandling som en del af ydelserne. Dermed sikres muligheden for, at Familieinstitutionen Havrebjerg også kan indgå i de opgaver i forhold til familiebehandling, der dels ligger hos Slagelse Familiehuse og dels hos eksterne udbydere. Udover at skabe synergi i samarbejdet mellem Familieinstitutionen Havrebjerg og Familiehusene sikres det også, at eventuel periodisk uudnyttet kapacitet i familieinstitutionen benyttes som en del af Slagelse Kommunes forebyggende indsats.
Slagelse Kommune er pt. i dialog med Socialtilsynet om godkendelse af Familieinstitutionen Havrebjerg som et døgntilbud. Godkendelsen forventes at ligge klar, så Havrebjerg kan starte op pr. 1. marts 2020.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Udvalget glæder sig til at deltage i åbningen af Familieinstitutionen Havrebjerg sammen med lokalbefolkningen og afholder næste møde i institutionen.

313. Frigivelse af anlægsmidler: Skoleudbygning 2020/21 (B)

313. Frigivelse af anlægsmidler: Skoleudbygning 2020/21 (B)

Sagsnr.: 330-2018-63860               Dok.nr.: 330-2019-436664                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb på 10,5 mio. kr. i 2020 og 6 mio. kr. i 2021 til 131 Skoleudbygning under Center for Børn og Unge. Anlægsmidlerne er prioriteret til tilpasning og modernisering af skolernes faglokaler.
Baggrund
Arbejdet med at modernisere og renovere almenskolernes faglokaler er i fuld gang. Der er for tiden 13 projekter undervejs, og knap en håndfuld projekter er enten afsluttede eller i afslutningsfasen. I bilag 2 ses oversigt over nuværende projekter.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 30. september i år blev administrationen bedt om at udarbejde en liste over yderligere projekter, der kunne igangsættes i 2020. Dermed ville restbeløbet på dengang 5,8 mio. kr. i 2020 blive prioriteret, og der ville ikke være yderligere restbeløb på anlægsprojektet før 2022.
Administrationen har derfor udvalgt yderligere fire projekter til opstart i 2020:
·         Håndværk og design på Nymarkskolen
For nuværende er der ikke et decideret lokale til håndværk og design, og formålet med projektet er at skabe et lokale, der flugter med intentionerne i folkeskolereformen. Det nuværende håndarbejdslokale er ikke renoveret siden 1993, og sløjdlokalet er det originale fra 1955.
·         Håndværk og design på Marievangsskolen
Projektet skal skabe et samlet lokale til håndværk og design, da de for nuværende ligger spredt. Især for det nuværende sløjdlokales vedkommende er en generelt renovering på sin plads, da lokalets funktioner og arbejdsklima ikke er til standard.
·         Håndværk og design på Kirkeskovsskolen
Projektet sigter at skabe et samlet lokale til håndværk og design på skolen. Nuværende lokaler er slidte og trænger til renovering, ligesom der skal installeres flere elevarbejdspladser. Desuden skal indretningen tænkes om, så den flugter med intentionerne i folkeskolereformen, hvor fokus i faget i højere grad er på hele designprocessen og ikke kun på produktion.
·         Madkundskabslokaler på Antvorskov Skole
Projektet sigter at renovere nuværende lokaler til madkundskab. Lokalerne er slidte og er ikke blevet renoveret siden skolen blev bygget i 1980. Et højt antal elever samt mange fritidsbrugere medfører stort slid på lokalerne.
De fire projekter forventes at koste samlet 5,8 mio. kr. inklusive en mindre pulje til uforudsete udgifter.
Med denne prioritering af projekter forventes hele anlægsprojektets budget at blive forbrugt i perioden 2019 til 2021. Se ”Økonomiske og personalemæssige konsekvenser” for overblik over de prioriterede projekter i perioden.
Retligt grundlag
Ifølge Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge at anbefale frigivelse af anlægsbevilling med de prioriteringer, der skitseres i sagen. Alternativt kan udvalget lade administrationen udarbejde en anden prioriteringsliste over projekter.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet via fagudvalget træffer beslutning om at give an-lægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb, så arbejdet med at forbedre skolernes faglokaler i 2020 og 2021 kan fortsættes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2019 er budgettet på i alt 10,2 mio. kr., og pr. november 2019 forventes det, at der vil være et mindreforbrug på 2,6 mio. kr., der overføres til 2020.
I 2020 vil der stadig skulle bruges midler på de projekter, der er fortsat fra 2019, samt på de fire nye projekter, der skitseres i denne sag. Renoveringerne af skolernes legepladser starter ligeledes op i 2020.
I 2021 er der reserveret 6 mio. kr. til indkøb af erstatning for skolernes smartboards.
I 2022 er der for nuværende ikke prioriteret projekter, ligesom rådighedsbeløbet ikke er frigivet.
Understående tabel viser forventet budget og forbrug, hvor der er indarbejdet samtlige prioriterede projekter:
1000 kr.
2019
2020
2021
2022
Oprindeligt budget
14.500
11.100
6.000
6.000
Overførsler fra sidste år
3.410
2.635
0
0
Omplacering mellem årene
-7.700
7.700
0
0
Budget i alt
10.210
21.435
6.000
6.000
Forventet forbrug
7.575
21.435
6.000
-
Rest
2.635
0
0
6.000
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling kr. 10.500.000 i 2020 og kr. 6.000.000 i 2021 til det afsatte rådighedsbeløb på anlægsprojektet 131 Skoleudbygning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

314. Anlægsbevilling - Børnehuset Søbjerggård (B)

314. Anlægsbevilling - Børnehuset Søbjerggård (B)

Sagsnr.: 330-2019-81581               Dok.nr.: 330-2019-483339                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til rådighedsbeløb på kr. 0,3 mio. kr. i 2020.
Baggrund
Der er afsat 0,3 mio. kr. i budget 2020 til ombygning af godkendt terrasse/liggehal på hovedhus til permanent boligareal, således at der kan etableres garderobe til børnene i Børnehuset Søbjerggård, Gormsvej 20 4220 Slagelse.
På baggrund af en gennemgang af arbejdstilsynet skal gulvet i garderoben udjævnes. Det kræver dels byggegodkendelse og dels isolering af både gulv og loft.
Der er foreligger en godkendt byggetilladelse til omgående igangsættelse.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbevillingen frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte at frigive anlægsbevilling på 0,3 mio. kr. til etablering af garderobe i Børnehuset Søbjerggård.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling i 2020 til ombygning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
08.04
 
300
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
-300
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller, at Børne- og Ungeudvalget over for Byrådet anbefaler,
1.    at der bliver givet anlægsbevilling på 0,3 mio. kr. i 2020 finansieret af rådighedsbeløbet i 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Søren Lund Hansen (O) gør opmærksom på, at der er påført forkert postnummer i sagen.
Indstillingen godkendes.

315. Omlægning af dagplejepladser til daginstitutionspladser (D)

315. Omlægning af dagplejepladser til daginstitutionspladser (D)

Sagsnr.: 330-2019-71754               Dok.nr.: 330-2019-416379                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal som opfølgning på Budgetaftalen 2019-2022 drøfte muligheden for at ansætte dagplejere som pædagogiske assistenter eller medhjælpere i daginstitutioner.
Baggrund
I budgetaftalen for 2019-2022 er følgende anført under punkt 31:
”Det undersøges endvidere om ressourcer kan anvendes mere effektivt ved at konvertere udgifter til dagplejere til flere institutionspladser og ansatte dagplejere som pædagogiske medhjælpere eller pædagogiske assistenter; provenuet forbliver i og anvendes på daginstitutionsområdet”.
Udgift pr. plads i henholdsvis dagpleje og daginstitution:
I perioden 2015-2019 har antallet af 0-2-årige været stigende og der er derfor oprettet flere 0-2-årspladser i daginstitutionerne. Det betyder, at flere forældre, der ønsker det, kan få tilbudt plads i daginstitution.
Nedenstående tabel viser det budgetterede børnetal samt dagpleje- og vuggestuetaksterne i Slagelse Kommune i perioden 2015-2019.
Dagpleje- og Vuggestuetakster i Slagelse Kommune
 
Budgetteret børnetal
Takst pr. md.
 
Dagpleje
Vuggestue
Dagpleje
Vuggestue
2015
688
536
2.434
3.028
2016
677
547
2.454
2.975
2017
608
661
2.531
2.958
2018
590
778
2.605
2.903
2019
550
786
2.574
2.882
 
 
Forældretaksten udgør 25% af de budgetterede bruttodriftsudgifter. Taksten er dermed udtryk for det samlede udgiftsniveau i henholdsvis dagplejen og vuggestue. I Slagelse Kommune er en plads i daginstitutioner dyrere end en plads i dagpleje.
Antallet af pladser – Kapacitet:
Der er i Slagelse Kommune ca. 500 børn, der går i dagpleje.
Dagplejen udgør en væsentlig andel af kapaciteten til de 0-2 årige, og størstedelen af dagplejerne bor i Slagelse by, hvor der er mest pres på kapaciteten.
På nuværende tidspunkt er flere daginstitutioner i Slagelse Kommune i gang med tilbygninger (Firkløveren i Slagelse, Livshuset i Slotsbjergby), og der er to nye daginstitutioner på vej (Jonslunden og Ndr. Ringgade, begge to i Slagelse). Disse tilbygninger og nybygninger vil imødekomme de kapacitetsudfordringer, der følger af den forestående lukning af Børnehuset Nord samt stigende børnetal/stigning i søgning til vuggestue.
Dagpleje:
I en dagpleje passes børnene som regel i dagplejerens private hjem. Der er maksimalt 5 børn tilknyttet en dagplejer. Der kan dog godt være op til 10 børn i et dagplejehjem, hvis der er to eller flere personer til at passe børnene.
Dagplejerens ansættelse er knyttet til hjemmet. Derfor blev antallet af dagplejere også betragteligt reduceret i de år, hvor der var faldende børnetal (0-2 år) – især udenfor Slagelse by.
Private pasningsordninger:
Når Dagplejen på grund af faldende børnetal i et område har måttet reducere i antallet af dagplejere, har det ofte haft den konsekvens, at den opsagte dagplejer i stedet nedsætter sig som privatpasser.
Slagelse Kommune giver tilskud til privat pasning til forældre med børn i alderen 0-2 år. Forældre indgår selv aftaler med den private pasningsordning omkring antallet af timer pr. uge og antallet lukkedage. Slagelse Kommune har ingen forpligtelse overfor forældre i forbindelse med den private passers fravær. Slagelse Kommune fører tilsyn med de private pasningsordninger på samme måde, som der føres tilsyn med den kommunale dagpleje.
Ansættelse af dagplejere i daginstitutioner?:
Det vil være en væsentlig vilkårsændring at gå fra en ansættelse som dagplejer til en ansættelse i en daginstitution. Dagplejerne skal derfor opsiges med tilbud om genansættelse.
Hvis medarbejderen siger nej til tilbuddet om ansættelse i daginstitution:
Medarbejderen bliver opsagt med sit individuelle varsel, dvs. op til 6 måneders varsel. Hertil skal man lægge udgifter til eventuel fratrædelsesgodtgørelse (1 eller 3 måneders løn oveni), hvis medarbejderen har været ansat i over 12 eller 17 år.
Hvis medarbejderen takker ja til tilbuddet om ansættelse i daginstitution:
Medarbejderen er sikret nuværende lønvilkår i det individuelle varsel (op til 6 måneder), og flytter derfor først overenskomst og lønvilkår herefter.
Det decentrale ledelsesrum:
Hvis dagplejere skal ansættes i Slagelse Kommunes daginstitutioner, vil det fjerne dagtilbudsledernes mulighed for selv ”at sætte deres hold”. Med andre ord vil de opleve en ikke uvæsentlig begrænsning af deres decentrale ledelsesrum.
Tilbudsvifte/valgfrihed:
Der er mange forældre, der kun skriver deres børn op til dagpleje – og foretrækker at vente med at indskrive deres børn i daginstitution, til barnet er 3 år gammel.
Såfremt en større eller mindre del af dagplejen over en årrække omlægges til daginstitutionspladser (eller erstattes af private pasningstilbud), vil det begrænse forældrenes mulighed for at vælge tilbud om plads i dagpleje.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte muligheden for og konsekvenserne ved at ansætte dagplejere som pædagogiske assistenter eller medhjælpere i daginstitutioner.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der ikke er en økonomisk besparelse forbundet med at opsige dagplejere og tilbyde dem genansættelse i Slagelse Kommunes daginstitutioner.
Der vil være en øget omkostning i forhold til at etablere flere pladser i daginstitutionerne – især i Slagelse by.
Det vil indskrænke forældrenes valg i forhold til type af dagtilbud, hvor mange forældre i dag foretrækker dagpleje, indtil barnet fylder 3 år.
Endeligt er det administrationens vurdering, at opsigelse af dagplejere vil medføre en stigning i antallet af private pasningsordninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Idet udgifterne til at drive 0-2 årspladser i daginstitutionerne er højere end udgifterne til at drive dagpleje, er der ingen umiddelbar økonomisk gevinst ved at omlægge dagplejepladser til daginstitutionspladser. Hertil kommer de anlægsudgifter, som knytter sig til en udvidelse af kapaciteten med ca. 500 0-2 årspladser.
Dagplejere, der genansættes som pædagogiske assistenter eller medhjælpere, kan opleve at skulle gå ned i løn.
En reduktion i Slagelse Dagpleje vil have betydning for de ansatte i Dagplejen: 148 dagplejere, 10 dagplejepædagoger, 1 administrativ medarbejder, 1 afdelingsleder samt en afdelingschef. Administration af og tilsyn med private pasningsordninger administreres også af Slagelse Dagpleje.
Det skal bemærkes, at alene fremstillingen af denne sag kan påvirke medarbejdernes arbejdsmiljø i negativ retning, da den skaber usikkerhed om fremtidige ansættelsesforhold og arbejdsvilkår.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget som opfølgning på Budgetaftalen 2019-2022 drøfter muligheden for at ansætte dagplejere som pædagogiske assistenter eller medhjælpere i daginstitutioner.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Børne- og Ungeudvalget beklager, hvis sagen fejlagtigt har givet anledning til den forståelse, at man ønsker at nedlægge dagplejen. Udvalget ønsker at bevare et alsidigt dagtilbud i Slagelse Kommune.

316. Omlægning af den understøttende undervisning i folkeskolerne (D)

316. Omlægning af den understøttende undervisning i folkeskolerne (D)

Sagsnr.: 330-2019-71514               Dok.nr.: 330-2019-415090                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte brugen af understøttende undervisning i kommunens folkeskoler.
Baggrund
I budgetaftalen for 2019-2022 er følgende anført under punkt 31:
”Det er parternes opfattelse, at der ved omlægning af fordelingen af tid på forskellige faggrupper på børne- og ungeområdet kan opnås besparelser, og dette undersøges snarest muligt, fx mht. anvendelse af flere pædagoger i den understøttende undervisning i indskolingen og på mellemtrinnet.”
Den understøttende undervisning er læringsaktiviteter, der ligger udover de faste fag og emner i folkeskolen. Aktiviteterne i den understøttende undervisning skal virke understøttende for den faglige undervisning og kan samtidig styrke eleverne personligt i form af læringsparathed, sociale kompetencer eller øget motivation og trivsel.
Både lærere og pædagoger kan gennemføre den understøttende undervisning. De almindelige regler om holddannelse gælder ikke for den understøttende undervisning, og der kan derfor frit dannes hold på tværs af eksisterende klasser og klassetrin.
I ressourcemodellen tildeles der for nuværende midler til den understøttende undervisning ud fra en forudsætning om, at 50% af den understøttende undervisning dækkes af en lærer, og 50% dækkes af en pædagog. Dette gælder alle klassetrin.
Nedenfor ses en opgørelse over anvendelsen af lærer-tid og pædagog-tid i den understøttende undervisning de seneste tre skoleår:
2017/18
2018/19
2019/20
Lærere
Pædagoger
Lærere
Pædagoger
Lærere
Pædagoger
Antvorskov Skole
94%
6%
29%
71%
24%
76%
Baggesenskolen
75%
25%
51%
49%
47%
53%
Boeslunde Skole
63%
37%
49%
51%
29%
71%
Broskolen
41%
59%
39%
61%
33%
67%
Dalmose skole
100%
0%
100%
0%
100%
0%
Eggeslevmagle Skole
97%
3%
35%
65%
93%
7%
Flakkebjerg Skole
68%
32%
83%
17%
80%
20%
Hashøjskolen
100%
0%
81%
19%
81%
19%
Hvilebjergskolen
0%
100%
100%
0%
100%
0%
Kirkeskovsskolen
77%
23%
90%
10%
88%
12%
Marievangsskolen
83%
17%
67%
33%
67%
33%
Nymarkskolen
73%
27%
78%
22%
76%
24%
Omø Skole
100%
0%
100%
0%
100%
0%
Skælskør Skole
92%
8%
79%
21%
89%
11%
Stillinge Skole
89%
11%
84%
16%
85%
15%
Søndermarksskolen
58%
42%
47%
53%
60%
40%
Tårnborg Skole
74%
26%
93%
7%
43%
57%
Vemmelev Skole
71%
29%
69%
31%
52%
48%
Vægtet gennemsnit
80%
20%
60%
40%
63%
37%
Som det ses i tabellen, benyttes der i højere grad lærertimer til at dække den understøttende undervisning, om end andelen er lavere end den var i skoleåret 2017/18. Gennemsnittet dækker ligeledes over ret store forskelle skolerne imellem.
Hvis forudsætningen i ressourcemodellen ændres, så den understøttende undervisning i 0. til 3. klasse kun skulle dækkes af pædagoger, ville der kunne opnås en nettobesparelse på ca. 3 mio. kr. Hvis den understøttende undervisning i både indskoling og mellemtrinnet udelukkende skulle dækkes af pædagoger, ville provenuet være i omegnen af 5,2 mio. kr.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §40; Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget skal som opfølgning på budgetaftalen 2019-2022 drøfte muligheden for og konsekvenserne ved at ændre brugen af understøttende undervisning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at planlægningen af den understøttende undervisning bedst finder sted lokalt og på den enkelte skole, og at skolerne bør sikres ressourcerne til at kunne træffe lokale beslutninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Almenskolerne har rammestyring, og det er dermed skolelederens opgave at tilrettelægge undervisningen på bedst mulig måde inden for de økonomiske rammer, der er til rådighed. Hvis skolelederen vurderer, at den procentuelle sammensætning af lærer- og pædagogtid på den enkelte skole burde være en anden end den, der er tildelt ressourcer til, er det skolelederens ret at prioritere ressourcerne anderledes.
Besparelsespotentialet opstår, da det i gennemsnit er ca. 93.000 kr. billigere årligt at ansatte en pædagog end en lærer. Ligeledes er forudsætningen i ressourcemodellen, at en pædagog ville kunne varetage flere understøttende undervisningslektioner end en lærer.
Derfor vil en ændring af den procentuelle sammensætning af lærer- og pædagogtid i den understøttende undervisning ikke blot betyde, at der ville skulle afskediges lærere og ansættes pædagoger. Det samlede antal ansatte på almenskolerne ville samtidig blive formindsket.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter brugen af understøttende undervisning i kommunens folkeskoler.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Børne- og Ungeudvalget ønsker, at alle børn udfordres og trives, og at det flerfaglige samarbejde styrkes. Udvalget efterspørger en status på skolereformen ift. understøttende undervisning.
Helle Blak (F) ønsker at få kendskab til SFO-budgetter plus gældende konteringsregler, når SFO-personale udlånes til skolen. Det tages op ved budgetopfølgningen primo 2020.

317. Status på aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område (O)

317. Status på aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område (O)

Sagsnr.: 330-2019-5049                 Dok.nr.: 330-2019-474004                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på aktiviteter inden for udvalgets område. En samlet oversigt over aktiviteter inden for udvalgets område danner grundlag for denne orientering.
Baggrund
Vedhæftede bilag indeholder en samlet oversigt over aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område. Oversigten er en sammenskrivning af aftalepunkterne i Budget 2019-2022 og de øvrige store opgaver inden for udvalgets område. Oversigten danner grundlag for en månedlig orientering om status på de samlede aktiviteter, og den bliver løbende opdateret, så status for aktiviteterne er retvisende.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen er dækkende for den aktuelle status over aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering.

318. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

318. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2019-473977                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren
a.    Status på unge, der har gået i segregerede tilbud
b.    Nye Åben Dagtilbud-partnerskaber med fokus på dans og atletik
c.    Ny prøvehandling om 4-dages arbejdsuge i dagtilbud
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Ad. 1:
Helle Blak (F) orienterede om udvalgets besøg på virksomheder i forbindelse med høring af Børne- og Unge-politikken, hvor de fik mange konstruktive input. Dertil orientering om P4-indslag fra Motalavej, hvor nogle unge ønsker at etablere et musikstudie.
Ad. 2:
Søren Lund Hansen (O) har deltaget i seminar om kommunale naturfagsstrategier.
Lis Tribler (A) gjorde opmærksom på Projekt Aktive Drenge i København (artikel i kommunen.dk), til lokal inspiration.
Ad. 4:
Helle Jacobsen (V) efterspurgte uddybning af opgørelsen over specialundervisningsindsatser; om tallene afspejler et forventeligt niveau, og hvad vi kan udlede af det. Det belyses på kommende møde.
Frank E. Andersen orienterede om en henvendelse fra Akademiet Fodbold Fulton, som tænkes afprøvet i en prøvehandling.
Taget til orientering.

319. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

319. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2019-474005                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder. I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten er et vigtigt redskab i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Der henvises til punkter fremkommet i det øvrige referat.

320. Pressemeddelelser (B)

320. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-373074                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Ingen pressemeddelelser efter dagens møde.

321. Godkendelse af referat (B)

321. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-373076                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.