310. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Børne- og Ungeudvalget (B)
310. Budgetopfølgning 4 for 2019 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2019-60519 Dok.nr.: 330-2019-407493 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender
budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2019 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 28,9
mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 11,1 mio. kr. Bilag 1
angiver nærmere specifikation af forbruget. Anlægsprojekter fremgår af Bilag
1a.
Neutralisering af 0,7 %-effektivisering
Med denne sag søges 0,7 %-effektiviseringen på Børn- og
Ungeudvalgets område neutraliseret for 2020 og frem. Effektiviseringen beløber
sig til 9,2 mio. kr. i 2020, stigende til 36,7 mio. kr. i 2023.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på over
100.000 kr. på følgende virksomheder:
·
Boeslunde skole
·
Hashøjskolen
·
Hvilebjergskolen
·
Skælskør skole
·
Børnehaven i Fredensgade
·
Skovbørnehuset
8.1
Skole
Redegørelse
fra Center for Børn og Unge
Drift
Center for Børn og Unge forventer ved denne budgetopfølgning
et samlet merforbrug på 2,0 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet
forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 3,0 mio. kr.
Myndighed for
specialundervisning – Budgetudfordret område
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne
budgetopfølgning et merforbrug på 5,4 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget
aktivitet på området i forhold til det forventede aktivitetsniveau.
Det anbefales over
for Økonomiudvalget og Byrådet, at det forventede merforbrug på specialundervisning
på 5,4 mio. kr. bliver håndteret gennem tillægsbevilling og finansieret af
kassen.
Virksomhedsområdet
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.) på 0,4 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for
rammerne for god økonomistyring.
Bevilling uden kassevirkning
Undervisningsministeriets skolepulje 2019 –
Pulje til løft af fagligt svage elever
Udbetaling af tilskud efter andet år baseres på skolernes
karakterindberetninger fra 9.-klassesprøver i fagene dansk og matematik i
skoleåret 2018/2019.
Børne- og Ungeudvalget søger i forbindelse med
budgetopfølgning 4 en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på i alt 2,8.
mio. kr. til følgende skoler:
·
Nymarkskolen 1,4 mio. kr.
·
Skælskør skole 1,4 mio. kr.
Midlerne benyttes på de nævnte skoler til at fortsætte
arbejdet med at hæve det faglige niveau i dansk og matematik.
Bevilling, der tilføres
kassen
Vippe almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en
garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere
minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne
garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem
ændring i antal elever og ændring i budgettet. Der foretages derfor en
vippeafregning ud fra elevtallet pr. 5.9.
Pr. 5. september 2019 er der et fald på 175 elever i forhold
til budgetforudsætningerne. Vippeafregningen udgør 9,7 mio. kr., og mindreforbruget
skal tilføres kassen. Beregningen er vist i bilag 1.
Vippe SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på
”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 2,9
mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et større fald af
børn, end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant
bevægelse, da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af
børn i private skoler.
Bidrag til statslige og
private skoler, efterskoler og produktionsskoler
Mindreforbruget på i alt 3,1 mio. kr. skal tilføres kassen,
jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013. Der henvises til opgørelsen i
Bilag 1.
Retvisende budgetter
fremadrettet – Budget 2020-2023
Specialundervisning
Iflg. budgetaftalen 2020-2023 er
specialundervisningsområdet tildelt 9,3 mio. kr. i 2020, faldende til 7,7 mio.
kr. i 2023 til dækning af det estimerede budgetbehov. I budgetbehovet er der i
hvert budgetår indregnet 1,0 mio. kr., der vedrører 1,5% takstnedsættelse af
egne specialskoler.
Efter tildeling af budgetbehovet
anses områdets budgetter at være retvisende.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på 3,8 mio. kr.
Heraf udgør Skoleudbygning 2,6
mio. kr., der først forventes forbrugt i 2020.
8.2
Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Unge forud for tilførsel fra kassen et samlet mindreforbrug på 4,2 mio. kr.
·
Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 5,2 mio. kr.,
under forudsætning af at de bliver kompenseret for det høje børnetal via
Vippeordningen.
·
På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads)
forventes et mindreforbrug på 1,4 mio. kr.
·
Da børnetallet aktuelt er højere end forventet ved budgetlægningen,
er forventningen på nuværende tidspunkt et merforbrug på Vippeordningen på 2,3
mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 4 for 2019 to virksomheder på
dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan:
Børnehaven i Fredensgade forventede ved opstart af
handleplan i september 2019 et merforbrug på 130.000 kr. i 2019. Den iværksatte
handleplan forventes at kunne nedbringe merforbruget til 110.000 kr. ved
udgangen af 2019 og resten i 2020.
Skovbørnehuset forventede ved seneste budgetopfølgning et
merforbrug på 162.000 kr. i 2019. Der er iværksat en handleplan, der forventes
at nedbringe merforbruget til 135.000 kr. i 2019 og resten i 2020.
Bevilling, der finansieres
af kassen
Vippe dagtilbud
Ifølge beslutning i
Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra
kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede
bevillinger ved regnskabsårets afslutning, anbefaler administrationen at der
bevilliges 2,3 mio. kr. finansieret af kassen i forbindelse med
Budgetopfølgning 4. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på
nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved
regnskabsafslutningen.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på 6,9 mio. kr.
Heraf udgør Udbygning af Daginstitutionen Firkløveren 6,3
mio. kr., der først forventes forbrugt i 2020, da byggeriet er forsinket på
grund af blandt andet jordbundsforhold.
8.3
Produktionsskoler og Forberedende Grunduddannelse (FGU):
Produktionsskoler elever over 18 år og EGU
Der forventes samlet set
budgetoverholdelse.
Forberedende Grunduddannelse
(FGU)
FGU er startet den 1. august 2019 og erstatter bl.a.
produktionsskoletilbud, kombineret ungdomsuddannelser og erhvervsgrunduddannelsen
(EGU).
Kommunens bidrag til staten afregnes for første skoleår i
tredje kvartal 2020.
Satserne til staten er vist i Bilag 1.
8.4
– Børn og Unge
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og
ungeområde pr. ultimo oktober er beregnet til 292 mio. kr. Efter overført
mindreforbrug fra 2018 er budgettet på området opjusteret til 257,3 mio. kr.
Det forventede merforbrug i 2019 er således på 34,7 mio. kr.
Overordnet set er den primære
årsag til merforbruget højere gennemsnitspriser på indsatserne og øget
aktivitetsniveau i forhold til tidligere. Særligt i forhold til de forebyggende
indsatser ses, at forbruget generelt har været stigende set i forhold til
forudsætningerne i budget 2019, som beskrevet i redegørelsen for stigning i
merforbrug til forebyggende foranstaltninger, der blev fremlagt på Børne- og
ungeudvalgets møde d. 11. november 2019.
Udvikling i aktiviteter:
Mange af aktiviteterne på det
specialiserede børne- og ungeområde er langvarige aktiviteter, hvor den
disponerede udgift er kendt. Der er dog usikkerhed i forhold til udgifterne til
akutte anbringelser, som der ikke er disponeret med.
Pr. ultimo oktober 2019 er der
disponeret med 128 personer på opholdssteder, 872 i forebyggende aktiviteter, 192
i plejefamilier og 27 på døgninstitutioner. Herudover er der disponeret med 5
unge på sikret institution i 2019.
Bevilling, der finansieres
af kassen
Det samlede forventede merforbrug
for 2019 på Politikområde 8.4 Børn og Unge på 34,7 mio. kr. vurderes ikke at
kunne håndteres indenfor Børne- og Ungeudvalgets budgetramme.
Derfor anbefales det, at udvalget indstiller
til Økonomiudvalget og Byrådet at merudgiften på 34,7 mio. kr. finansieres af
kassen.
Retvisende budgetter fremadrettet – Budget 2020-2023
Børn og unge
Iflg. budgetaftalen 2020-2023 er
det specialiserede børne- og ungeområde tildelt netto 30,6 mio. kr. i 2020,
stigende til 53,3 mio. kr. i 2023 til dækning af det estimerede budgetbehov.
Efter tildeling af budgetbehovet viser en opgørelse af
forventet regnskab 2020 et forventet merbrug i 2020 på 14,7 mio. kr., inden
medregning af de besparelser, der er lagt ind i forbindelse med budgetaftalen
på 5 mio. kr. vedr. opholdssteder, 0,8 mio. kr. vedr. 0,3 % besparelse og 7,3
mio. kr. vedr. yderligere besparelser.
Efter tildeling af budgetbehov og efter fuld effekt af de
indregnede sparekrav fra budgetaftale 2020-2023 forventes p.t. en mindre udfordring
i 2020 på ca. 1,5 mio. kr. Der arbejdes med at finde
en løsning herfor.
Administrationen udarbejder til mødet i Børne- og
ungeudvalget i januar 2020, en plan for, hvordan det sikres, at det forventede
forbrug for 2020 kan afholdes inden for det udmeldte budget.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
For Sundhedsplejen og Tandplejen
forventes samlet set et mindreforbrug på 3,5 mio. kr., hvoraf Tandplejen udgør
2,8 mio. kr.
Retligt
grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede
handleplaner m.v., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8 Effektivisering 0,7% 8 Effektivisering 0,7% 8.1 Skolepulje U 8.1 Skolepulje I 8.1 Vippeafregning
almenskoler 8.1 Vippeafregning SFO og
klubber 8.1 Private og Statslige
skoler mv. 8.1 Specialundervisning –
Bevillingsbehov 8.2 Vippeafregning dagtilbud 8.4 Forventet merforbrug,
Børn og Unge | 2.800 -2.800 -9.741 -2.863 -3.139 5.424 2.307 34.652 | 9.172 -9.172 | 18.343 -18.343 | 27.513 -27.513 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | -26.640 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1. at Budgetopfølgning
4 for 2019 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering
for Økonomiudvalg og Byrådet
2. at Neutraliseringen
af 0,7%-effektiviseringen på Børn- og Ungeudvalgets område i 2020 og frem
godkendes
3. at Vippeafregning
almenskoler på 9,7 mio. kr. tilføres kassen og videresendes til Økonomiudvalg
og Byråd for godkendelse
4. at den
forventede vippeafregning for SFO- og klubområdet på ca. 2,9 mio. kr. for 2019
tilføres kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
5. at mindreforbruget
til statslige og private skoler mv. på i alt 3,1 mio. kr. tilføres kassen og
videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
6. at indtægtsbevilling
og udgiftsbevilling på i alt 2,8 mio. kr. vedrørende skolepulje 2019 anbefales
og videresendes til Økonomiudvalget
7. at det
forventede merforbrug på specialundervisningsområdet på 5,4 mio. kr.
finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for
godkendelse
8. at den
forventede vippeafregning for dagtilbudsområdet på 2,3 mio. kr. finansieres af
kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
9. at det
forventede merforbrug på det specialiserede børne- og ungeområde på 34,7 mio.
kr. finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for
godkendelse
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Bilag 1a eftersendes til udvalget.
Handleplan for Børnehaven i Fredensgade for 2020 udestår og
eftersendes til udvalget.
Handleplanen for Skælskør Skole bør afspejle, at skolen tilføres
1,4 mio. kr. i 2020.
Udvalget efterspørger særskilt budget og regnskab for
SFO'erne.
Udvalget efterspørger en mere fokuseret tilgang til
budgetopfølgning for 2020, der afspejler fokuspunkter.
At 1: Godkendt med de faldne bemærkninger.
At 2: Godkendt.
At 3: Godkendt.
At 4: Godkendt.
At 5: Godkendt.
At 6: Godkendt.
At 7: Godkendt.
At 8: Godkendt.
At 9: Godkendt.