374. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)
374. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2020-21806 Dok.nr.: 330-2020-130398 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender
budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2020, at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på
13,2 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 12,4 mio. kr. Bilag
1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære
situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning være forbundet med en vis
usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud – herunder
i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID-19 bliver
kompenseret kommunerne.
I budgetopfølgningen er
indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift, samt uforbrugte
anlægsbudgetter fra 2019 godkendt af byrådet d. 23.marts 2020.
Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
Økonomiudvalget har på
ekstraordinært møde d. 2. april 2020 besluttet, at overførsler kategoriseret
som ”Overført i henhold til regler – men uden begrundelse” tilbageføres til
særlig pulje under økonomiudvalget til hjælpepakke til understøttelse
erhvervs-, kultur og foreningslivet i Slagelse kommune. For Børne- og Ungeudvalget
udgør beløbet 7,2 mio.kr. jf. nedenstående oversigt.
Enheder som bidrager til COVID19 hjælpepakke
(1.000 kr.) | Overføres
til hjælpepakke |
8.1
- Skole | 3.180 |
Skoleområdet
- myndighed | 3.090 |
Pædagogisk
Udvikling og Inklusion (PUI) | 90 |
8.5
- Sundhedspleje og Tandpleje | 3.995 |
Tandplejen | 3.995 |
i alt | 7.175 |
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
·
Specialundervisning, myndighed
·
Hvilebjergskolen
·
UU Slagelse
·
Børn og Familie, myndighed
8.1 Skole
Redegørelse fra Center for Børn og Unge
Drift
Center for Børn og Unge forventer
ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 4,1 mio. kr.
Det forventede merforbrug fordeler
sig således:
Almenområdet, myndighed
På
myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug
på 1 mio. kr.
Myndighed
for specialundervisning
Myndigheden for
specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 2
mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget aktivitet på området i forhold til det
forventede niveau.
Handleplan
myndighed specialundervisning:
På
specialundervisningsområdet er der udarbejdet handleplan baseret på et
forventet merforbrug på 2 mio. kr. i 2020. Handleplanen er vedlagt som bilag 2a.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler,
specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 5,1 mio. kr.
Der er
samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 5,1 mio. kr.
Virksomhederne
har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne
forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering
ligger inden for rammerne for god økonomistyring.
Der er enkelte
virksomheder, der forventer afvigelser på mere end 100.000 kr.
Omplacering fra Ejendomsservice
til Eggeslevmagle Skole, jf. servicemodel C
Byrådet godkendte 25. november
2019 en ny servicemodel for Ejendomsservice.
Eggeslevmagle Skole har efter
dialog med Ejendomsservice valgt model C, som indebærer overdragelse af økonomi
og medarbejdere. Overdragelsen sker pr. 1. april 2020. Derfor overføres et
årligt budget til løn og indvendig vedligehold:
·
Eggeslevmagle Skole: 1.029.900 kr. årligt (772.425 kr. i 2020)
·
Guldminen SFO: 78.200 kr. (58.650 kr. i 2020)
Anlæg
For anlægsprojekterne under Skole
forventes der for nuværende et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. Mindreforbruget
skyldes anlægsprojektet vedr. ”Bien”, hvor der ikke forventes at være forbrug i
2020.
8.2
Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Unge forud for tilførsel til kassen et samlet mindreforbrug på 8,9 mio. kr.
·
Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 5,1 mio.
kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for afvigelser til budgetlagte
børnetal via Vippeordningen.
·
På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads)
forventes budgettet at balancere.
·
Da børnetallet aktuelt er lavere end forventet ved
budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på
Vippeordningen på 3,8 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere
beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 2 for 2020 ingen virksomheder på
dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Dagtilbud forventes der for
nuværende et mindreforbrug på 9,6 mio. kr., Mindreforbrugene relaterer sig
primært til tre projekter: Daginstitutionen Firkløveren – etape 2 (4,0 mio.), Ny
daginstitution ved Jonslunden (3,9 mio.) og Strandloppen (2,0 mio.)
Tillægsbevillinger
Puljen til normeringer i dagtilbud
Undervisningsministeriet har i brev af 21. april 2020 givet
Slagelse Kommune tilsagn om tilskud fra puljen til normeringer i
daginstitutioner på 6.358.000 kr. i 2020.
Det er en forudsætning at tilskuddet anvendes ud over
kommunens vedtagne budget og midler, der ikke anvendes i 2020 skal
tilbagebetales til statskassen.
Byrådet skal formelt vedtage at give hhv. indtægts- og
udgiftsbevilling for at tilskuddet kan anvendes til det ønskede formål. Børne-
og Ungeudvalget besluttede d. 10. februar 2020, at finanslovsmidlerne skulle
fordeles til dagtilbuddene ifølge ressourcetildelingsmodellen. Fordelingen pr.
institution er vist i Bilag 4a
Ansøgningspuljen til flere pædagoger og pædagogiske
assistenter til institutioner med mange 0-2 årige sårbare og udsatte børn
Slagelse Kommune fik i december 2019 tilsagn om tilskud på
1,5 mio. kr. i 2019 og 8,5 i hvert af årene 2020-2022 fra puljen til
institutioner med mange sårbare og udsatte 0-2 årige.
Beløbet vedr. 2019 kommer dog først til udbetaling i 2020,
således at beløbet bliver 10,0 mio. kr. i 2020 og tilskuddene i 2021 og 2022 er
under forudsætning af at puljen videreføres i finansloven.
Tilskuddet er fra ministeriets side fordelt på de enkelte
institutioner ud fra antallet af sårbare og udsatte børn og kommunen kan ikke
ændre i fordelingen, som er vist i bilag 4b.
Byrådet skal formelt vedtage at give hhv. indtægts- og
udgiftsbevilling for at tilskuddet kan anvendes til det ønskede formål.
Omplacering mellem enheder
Virksomheden Dagplejen har i dag
budgettet samt lønudgiften til en pædagogisk konsulent. Ledelsen af
medarbejderen er dog for flere år siden overgået til Afdeling for Dagtilbud.
Der er fra de to enheder et fælles ønske om at budget samt lønudgift flyttes
til Afdeling for Dagtilbud, så der er sammenhæng mellem budget-, løn- og
ansættelsesforhold.
Derfor ønskes 560.000 kr. årligt
omplaceret fra Dagplejen til Afdeling for Dagtilbud.
Det er Børne- og Udvalget der
har kompetencen til at omplacere budgetter mellem enheder inden for
fagudvalgets område.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år:
Der forventes budgetoverholdelse.
FGU:
Der arbejdes i øjeblikket med opgørelse
af forventet antal årselever og den dertilhørende økonomi. Dette arbejde
forventes afsluttet pr. 30.6. og medtages derfor i forbindelse med
Budgetopfølgning 3.
8.4
– Børn og Unge
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og
ungeområde opgjort efter 1. kvartal 2020 er beregnet til 306,8 mio. kr. Efter
overført mindreforbrug fra 2019 er budgettet på området opjusteret til 296 mio.
kr. Der er således efter 1. kvartal et forventet merforbrug i 2020 på 10,7 mio.
kr.
Der er således en stigning i forventet merforbrug fra
februar til marts på ca. 6 mio. kr. Der påregnes dog en vis usikkerhed i
disponeringen grundet situationen omkring Covid-19 og dennes betydning især i
forhold til de forebyggende indsatser. På 5.20 opholdssteder, var forventningen
ved årets start, at Familieinstitutionen Havrebjerg ville være i gang.
Forsinkelsen indebærer, at der først forventes henvist unge til institutionen
pr. primo juni 2020.
Den økonomiske handleplan på området revideres med nye
initiativer, med en forventning om budgetoverholdelse. Der skal således
iværksættes/fortsættes initiativer, der reducerer det forventede forbrug med
10,7 mio.kr. i 2020. Den reviderede handleplan er vedhæftet i bilag 2b
Anlæg
Der forventes samlet set et merforbrug på 0,6 mio. kr. på de
to sammenhængende projekter ”Eget specialtilbud – Havrebjerg” og ”Lejligheder
ved Havrebjerg skole”. Ombygningsarbejdet er færdigt og projektets rådgiver er
ved at færdigmelde byggeriet. Grundet bygningens dårlige stand har de
uforudsete udgifter væsentligt overskredet det budgetterede niveau.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
For sundhedsplejen og tandplejen
forventes samlet set et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
Bevillinger fra andre
fagudvalg
I budgetaftalen for 2019-2022
blev der afsat en pulje under Forebyggelses- og Seniorudvalget til bekæmpelse
af fedme blandt børn på 500.000 kr. i hvert af årene 2020 til 2022.
Forebyggelses- og Seniorudvalget
besluttede hhv. d. 3. september 2019 og 1. oktober 2019 at udmønte hovedparten
af puljen til hhv. etablering af sundhedstjek i 3. klasse og 4-måneders besøg
til alle børn. Fordelingen er som følger:
| 2020 | 2021 | 2022 |
Etablering af sundhedstjek i
3.klasse | 251.220
kr. | 251.220
kr. | 251.220
kr. |
4-måneders besøg til alle børn | 218.780
kr. | 188.780
kr. | 158.780
kr. |
Forebyggelses- og Seniorudvalget
skal ifm. Budgetopfølgning 2 formelt godkende at omplacere bevillingerne til
Børne- og Ungeudvalget, da indsatserne er forankret i Sundhedsplejen under
Politikområde 8.5 Sundhedspleje og Tandpleje.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede
handleplaner m.v., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift - hjælpepakke | 1.3 ØU, tværgående | 7.175 | | | |
*Drift – Overførsler til hjælpepakke | 8.1 Skole 8.5 Sundhedspleje og
Tandpleje | -3.180 -3.995 | | | |
Drift | 8.2 Dagtilbud – indtægt 8.2 Dagtilbud – udgift 8.2 Dagtilbud – indtægt 8.2 Dagtilbud – udgift 8.2 Dagplejen 8.2 Afd. for Dagtilbud | -6.358 6.358 -10.050 10.050 -560 560 | -8.527 8.527 -560 560 | -8.527 8.527 -560 560 | -560 560 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
* Grundet den
ekstraordinære COVID19 situation har administrationen på baggrund af
Økonomiudvalgets beslutning d. 2 april på forhånd indarbejdet de overførelser,
som udvalget søger tilbageført til finansiering af Hjælpepakken i udvalgets
korrigerede budget (Bilag 1).
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 2 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes
til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at
der gives indtægts- og udgiftsbevilling i 2020 på 6,358 mio. kr. vedr.
finanslovsmidler til bedre normeringer i dagtilbud.
3.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at
der gives indtægts- og udgiftsbevilling på 10,050 mio. kr. i 2020 og 8,527 mio.
kr. i 2021 og 2022 vedr. puljen til institutioner med mange 0-2 årige sårbare
og udsatte børn.
4.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter at omplacere 0,560 mio. kr. fra
Dagplejen til Afdeling for Dagtilbud