Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 4. maj 2020



373. Godkendelse af dagsorden (B)

373. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-487883                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 4. maj 2020.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 4. maj 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Dagsorden og tillægsdagsorden godkendt.

374. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)

374. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-21806               Dok.nr.: 330-2020-130398                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020, at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 13,2 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 12,4 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud – herunder i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID-19 bliver kompenseret kommunerne.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift, samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2019 godkendt af byrådet d. 23.marts 2020.
Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
Økonomiudvalget har på ekstraordinært møde d. 2. april 2020 besluttet, at overførsler kategoriseret som ”Overført i henhold til regler – men uden begrundelse” tilbageføres til særlig pulje under økonomiudvalget til hjælpepakke til understøttelse erhvervs-, kultur og foreningslivet i Slagelse kommune. For Børne- og Ungeudvalget udgør beløbet 7,2 mio.kr. jf. nedenstående oversigt.
Enheder som bidrager til COVID19 hjælpepakke
(1.000 kr.)
Overføres til hjælpepakke
8.1 - Skole
3.180
Skoleområdet - myndighed
3.090
Pædagogisk Udvikling og Inklusion (PUI)
90
8.5 - Sundhedspleje og Tandpleje
3.995
Tandplejen
3.995
i alt
7.175
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
·         Specialundervisning, myndighed
·         Hvilebjergskolen
·         UU Slagelse
·         Børn og Familie, myndighed
8.1 Skole
Redegørelse fra Center for Børn og Unge
Drift
Center for Børn og Unge forventer ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 4,1 mio. kr.
Det forventede merforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 1 mio. kr.
Myndighed for specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 2 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget aktivitet på området i forhold til det forventede niveau.
Handleplan myndighed specialundervisning:
På specialundervisningsområdet er der udarbejdet handleplan baseret på et forventet merforbrug på 2 mio. kr. i 2020. Handleplanen er vedlagt som bilag 2a.
Virksomhedsområdet 
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 5,1 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 5,1 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for rammerne for god økonomistyring.
Der er enkelte virksomheder, der forventer afvigelser på mere end 100.000 kr.
Omplacering fra Ejendomsservice til Eggeslevmagle Skole, jf. servicemodel C
Byrådet godkendte 25. november 2019 en ny servicemodel for Ejendomsservice.
Eggeslevmagle Skole har efter dialog med Ejendomsservice valgt model C, som indebærer overdragelse af økonomi og medarbejdere. Overdragelsen sker pr. 1. april 2020. Derfor overføres et årligt budget til løn og indvendig vedligehold:
·         Eggeslevmagle Skole: 1.029.900 kr. årligt (772.425 kr. i 2020)
·         Guldminen SFO: 78.200 kr. (58.650 kr. i 2020)
Anlæg
For anlægsprojekterne under Skole forventes der for nuværende et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. Mindreforbruget skyldes anlægsprojektet vedr. ”Bien”, hvor der ikke forventes at være forbrug i 2020.
8.2 Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde (virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn og Unge forud for tilførsel til kassen et samlet mindreforbrug på 8,9 mio. kr.
·         Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 5,1 mio. kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for afvigelser til budgetlagte børnetal via Vippeordningen.
·         På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads) forventes budgettet at balancere.
·         Da børnetallet aktuelt er lavere end forventet ved budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på Vippeordningen på 3,8 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 2 for 2020 ingen virksomheder på dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Dagtilbud forventes der for nuværende et mindreforbrug på 9,6 mio. kr., Mindreforbrugene relaterer sig primært til tre projekter: Daginstitutionen Firkløveren – etape 2 (4,0 mio.), Ny daginstitution ved Jonslunden (3,9 mio.) og Strandloppen (2,0 mio.)
Tillægsbevillinger
Puljen til normeringer i dagtilbud
Undervisningsministeriet har i brev af 21. april 2020 givet Slagelse Kommune tilsagn om tilskud fra puljen til normeringer i daginstitutioner på 6.358.000 kr. i 2020.
Det er en forudsætning at tilskuddet anvendes ud over kommunens vedtagne budget og midler, der ikke anvendes i 2020 skal tilbagebetales til statskassen.
Byrådet skal formelt vedtage at give hhv. indtægts- og udgiftsbevilling for at tilskuddet kan anvendes til det ønskede formål. Børne- og Ungeudvalget besluttede d. 10. februar 2020, at finanslovsmidlerne skulle fordeles til dagtilbuddene ifølge ressourcetildelingsmodellen. Fordelingen pr. institution er vist i Bilag 4a
Ansøgningspuljen til flere pædagoger og pædagogiske assistenter til institutioner med mange 0-2 årige sårbare og udsatte børn
Slagelse Kommune fik i december 2019 tilsagn om tilskud på 1,5 mio. kr. i 2019 og 8,5 i hvert af årene 2020-2022 fra puljen til institutioner med mange sårbare og udsatte 0-2 årige.
Beløbet vedr. 2019 kommer dog først til udbetaling i 2020, således at beløbet bliver 10,0 mio. kr. i 2020 og tilskuddene i 2021 og 2022 er under forudsætning af at puljen videreføres i finansloven.
Tilskuddet er fra ministeriets side fordelt på de enkelte institutioner ud fra antallet af sårbare og udsatte børn og kommunen kan ikke ændre i fordelingen, som er vist i bilag 4b.
Byrådet skal formelt vedtage at give hhv. indtægts- og udgiftsbevilling for at tilskuddet kan anvendes til det ønskede formål.
Omplacering mellem enheder
Virksomheden Dagplejen har i dag budgettet samt lønudgiften til en pædagogisk konsulent. Ledelsen af medarbejderen er dog for flere år siden overgået til Afdeling for Dagtilbud. Der er fra de to enheder et fælles ønske om at budget samt lønudgift flyttes til Afdeling for Dagtilbud, så der er sammenhæng mellem budget-, løn- og ansættelsesforhold.
Derfor ønskes 560.000 kr. årligt omplaceret fra Dagplejen til Afdeling for Dagtilbud.
Det er Børne- og Udvalget der har kompetencen til at omplacere budgetter mellem enheder inden for fagudvalgets område.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år:
Der forventes budgetoverholdelse.
FGU:
Der arbejdes i øjeblikket med opgørelse af forventet antal årselever og den dertilhørende økonomi. Dette arbejde forventes afsluttet pr. 30.6. og medtages derfor i forbindelse med Budgetopfølgning 3.
8.4 – Børn og Unge
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort efter 1. kvartal 2020 er beregnet til 306,8 mio. kr. Efter overført mindreforbrug fra 2019 er budgettet på området opjusteret til 296 mio. kr. Der er således efter 1. kvartal et forventet merforbrug i 2020 på 10,7 mio. kr.
Der er således en stigning i forventet merforbrug fra februar til marts på ca. 6 mio. kr. Der påregnes dog en vis usikkerhed i disponeringen grundet situationen omkring Covid-19 og dennes betydning især i forhold til de forebyggende indsatser. På 5.20 opholdssteder, var forventningen ved årets start, at Familieinstitutionen Havrebjerg ville være i gang. Forsinkelsen indebærer, at der først forventes henvist unge til institutionen pr. primo juni 2020.
Den økonomiske handleplan på området revideres med nye initiativer, med en forventning om budgetoverholdelse. Der skal således iværksættes/fortsættes initiativer, der reducerer det forventede forbrug med 10,7 mio.kr. i 2020. Den reviderede handleplan er vedhæftet i bilag 2b
Anlæg
Der forventes samlet set et merforbrug på 0,6 mio. kr. på de to sammenhængende projekter ”Eget specialtilbud – Havrebjerg” og ”Lejligheder ved Havrebjerg skole”. Ombygningsarbejdet er færdigt og projektets rådgiver er ved at færdigmelde byggeriet. Grundet bygningens dårlige stand har de uforudsete udgifter væsentligt overskredet det budgetterede niveau.
8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje
For sundhedsplejen og tandplejen forventes samlet set et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
Bevillinger fra andre fagudvalg
I budgetaftalen for 2019-2022 blev der afsat en pulje under Forebyggelses- og Seniorudvalget til bekæmpelse af fedme blandt børn på 500.000 kr. i hvert af årene 2020 til 2022.
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede hhv. d. 3. september 2019 og 1. oktober 2019 at udmønte hovedparten af puljen til hhv. etablering af sundhedstjek i 3. klasse og 4-måneders besøg til alle børn. Fordelingen er som følger:
 
2020
2021
2022
Etablering af sundhedstjek i 3.klasse
251.220 kr.
251.220 kr.
251.220 kr.
4-måneders besøg til alle børn
218.780 kr.
188.780 kr.
158.780 kr.
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal ifm. Budgetopfølgning 2 formelt godkende at omplacere bevillingerne til Børne- og Ungeudvalget, da indsatserne er forankret i Sundhedsplejen under Politikområde 8.5 Sundhedspleje og Tandpleje.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner m.v., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift - hjælpepakke
1.3 ØU, tværgående
7.175
 
 
 
*Drift – Overførsler til hjælpepakke
8.1 Skole
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
-3.180
-3.995
 
 
 
Drift
8.2 Dagtilbud – indtægt
8.2 Dagtilbud – udgift
 
8.2 Dagtilbud – indtægt
8.2 Dagtilbud – udgift
 
8.2 Dagplejen
8.2 Afd. for Dagtilbud
-6.358
6.358
 
-10.050
10.050
 
-560
560
 
 
 
-8.527
8.527
 
-560
560
 
 
 
-8.527
8.527
 
-560
560
 
 
 
 
 
 
-560
560
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
*  Grundet den ekstraordinære COVID19 situation har administrationen på baggrund af Økonomiudvalgets beslutning d. 2 april på forhånd indarbejdet de overførelser, som udvalget søger tilbageført til finansiering af Hjælpepakken i udvalgets korrigerede budget (Bilag 1).  
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives indtægts- og udgiftsbevilling i 2020 på 6,358 mio. kr. vedr. finanslovsmidler til bedre normeringer i dagtilbud.
3.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives indtægts- og udgiftsbevilling på 10,050 mio. kr. i 2020 og 8,527 mio. kr. i 2021 og 2022 vedr. puljen til institutioner med mange 0-2 årige sårbare og udsatte børn.
4.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at omplacere 0,560 mio. kr. fra Dagplejen til Afdeling for Dagtilbud
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
A1 1 - (A) og (F) godkender sagen og videresender den til Økonomiudvalgets og Byrådets orientering. (V) og (O) tager sagen til orientering.
Udvalget anbefaler, at der følges op pr. udgangen af april 2020, hvor udgifter forbundet med COVID-19 fremgår.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 4 - Godkendt.
Udvalget gør opmærksom på, at ikke al tekst i handleplanerne kan læses i Prepare.

375. Fremtidige rammer for Slagelse Kommunale Tandpleje (B)

375. Fremtidige rammer for Slagelse Kommunale Tandpleje (B)

Sagsnr.: 330-2020-23296               Dok.nr.: 330-2020-149732                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte de fremtidige rammer for Slagelse Kommunale Tandpleje og tage stilling til, om der skal arbejdes videre med temaet i forbindelse med forhandlingerne om Budget 2021-24.
Baggrund
Tandpleje og tandregulering af de 0-18-årige er en lovbunden kommunal opgave. Det er muligt at udlicitere hele opgaven eller dele af den til private tandklinikker, men ansvaret vil i sidste ende være Slagelse Kommunes.
Slagelse Kommunale Tandpleje har været præget af udfordringer de seneste år – udfordringer, der tydeliggør begrænsningerne ved den grundlæggende måde, som Tandplejen er bygget op på. Det er blevet tiltagende sværere at rekruttere og fastholde kvalificeret personale, og udnyttelsen af personaleressourcerne er ikke effektiv nok. Der er derfor behov for en stillingtagen til tilvejebringelse af de rette rammer, så Tandplejen også i fremtiden vil kunne tilbyde behandlinger af høj kvalitet – samtidig med, at ressourcerne udnyttes mest effektivt.
Slagelse Kommunale Tandpleje er decentralt organiseret med 8 klinikker fordelt på kommunens almenskoler. I alt er patientgruppen på ca. 15.000 børn og unge. Lidt under en tredjedel af patientgruppen går på en skole med en tandklinik. To tredjedele skal transportere sig selv til en tandklinik. Bortset fra en dedikeret undersøgelsesklinik og en tandreguleringsklinik er behandlingstilbuddene de samme på de øvrige 6 klinikker.
En af konsekvenserne ved den decentrale organisation er, at det tandlægefaglige miljø i tandplejen er fragmenteret. Personalet arbejder på flere forskellige klinikker med klart definerede opgaver, og den enkelte medarbejder kan have følelsen af ikke umiddelbart at kunne udvikle sig fagligt, f.eks. med nye opgaver eller ansvarsområder. Samtidig skaber det en sårbarhed ved sygdom eller andet fravær, hvor kollegaer kun vanskeligt kan træde til for at hjælpe, hvor behovet opstår.
Sammenholdt med den geografiske spredning af klinikkerne, hvor en del ligger langt væk fra jernbane og motorvej, giver det en ikke ubetydelig rekrutteringsudfordring for Tandplejen.
De fleste tandlæger, som Slagelse Kommune er i stand til at rekruttere, kommer direkte fra tandlægestudiet i Aarhus eller København, og de fleste er også bosiddende der. En nyuddannet tandlæge skal ”stå i lære” i et år hos en autoriseret tandlæge for selv at opnå autorisation (JUS) til at kunne forestå behandlinger selvstændigt. Det betyder, at der på hver af de 8 klinikker skal være en tandlæge med JUS. Tiltrækningen og fastholdelsen af tandlæger med JUS er vanskelig, hvis ikke der kan tilbydes et fagligt miljø med udviklingsmuligheder.
For at opretholde et ensartet niveau på alle 8 klinikker skal der indkøbes 8 af alting. Antallet af tandlægestole er forskelligt fra klinik til klinik, men alle de faciliteter og maskiner, der understøtter behandlingen, skal være til stede på alle 8 klinikker.
Vores nabokommuner støder i vid udstrækning på de samme udfordringer, som vi i Slagelse Kommune oplever. Derfor er flere af dem i gang med at reducere i antallet af klinikker – hvis ikke de allerede har reduceret. Både Næstved, Sorø og Kalundborg er forskellige steder i denne proces. Nogle af dem (f.eks. Sorø) har valgt at samle alle aktiviteter på en centralt beliggende klinik, mens andre (f.eks. Kalundborg og Næstved) har valgt en opdeling med færre distriktsklinikker. Lignende kommuner rundt om os ser dermed centralisering som en løsning på de udfordringer, de står i.
Retligt grundlag
Sundhedsloven, kap. 37.
Handlemuligheder
For at sikre tandsundheden på længere sigt skal der foretages et strategisk valg om, hvordan Slagelse Kommunale Tandpleje skal bygges op. Hvis Tandplejen fortsat skal være i kommunalt regi, vil der skulle foretages ændringer af de grundlæggende rammer.
I denne sag skal Børne- og Ungeudvalget drøfte, hvordan Tandplejens overordnede rammer skal se ud. Udvalget kan vælge at arbejde videre med én af de to modeller, der skitseres herunder, men udvalget kan også bede administrationen udarbejde nye forslag.
Tilvejebringelse af de fysiske rammer kan ske gennem to løsningsmodeller. Begge modeller kræver nybyggeri, da der ikke er tilstrækkelig udvidelseskapacitet på skoleklinikkerne i hverken Slagelse eller Korsør. Begge modeller indbefatter desuden hjemtagelse af special- og omsorgstandplejen, der pt. varetages af andre aktører.
Ud over fast placerede klinikker kan det også være en mulighed at investere i mobile tandklinikker, der ville kunne fungere som supplement. Dette har man eksempelvis erfaringer med i Guldborgsund Kommune, hvor den mobile tandklinik udfører forebyggende behandling på skolerne. Desuden benyttes den i omsorgstandplejen, hvor de mest mobile af patienterne kan modtage behandling.
Model 1:
Der bygges/skabes én central klinik i Slagelse by, der har alle 15.000 børn tilknyttet. Optimalt set vil klinikken ligge centralt placeret ift. transportmuligheder, så adgangen fra hele kommunen gøres så let som mulig. Klinikken skal rumme alle de funktioner, der kræves af Slagelse Kommunale Tandpleje; dvs. almindelig forebyggelse og behandling (caries), tandregulering, narkose og specialtandpleje.
Anlægsudgifterne forbundet med model 1 skønnes at udgøre 45 mio. kr., inkl. omsorgs- og specialtandpleje.
Hvis der herudover skal investeres i en mobil tandlægeklinik, skønnes anlægsudgifterne at være 5 mio. kr. større, dvs. i alt 50 mio. kr.
Model 2:
Der bygges/skabes to klinikker – en i Slagelse by og en i Korsør by. Slagelse-klinikken vil dække Slagelse plus det umiddelbare opland og vil have tilknyttet ca. 9.100 børn. Korsør-klinikken vil dække Korsør og Skælskør med opland og vil have tilknyttet ca. 5.900 børn. Begge klinikker skal optimalt set placeres centralt ift. transportmuligheder. Korsør-klinikken vil i udgangspunktet primært kunne tilbyde forebyggelse og behandling (caries). Slagelse-klinikken vil ud over forebyggelse og behandling af dennes tilknyttede børn tage sig af de fælles funktioner – dvs. tandregulering, narkose, specialtandpleje og omsorgstandpleje.
Anlægsudgifterne forbundet med model 2 skønnes at udgøre 52 mio. kr., inkl. omsorgs- og specialtandpleje.
Hvis der herudover skal investeres i en mobil tandlægeklinik, skønnes anlægsudgifterne at være 5 mio. kr. større, dvs. i alt 57 mio. kr.
Sundhedsstyrelsen udsteder klare retningslinjer for antallet af personale i hver personalekategori ud fra patientgruppens størrelse. Dermed vil en patientgruppe på i dette tilfælde ca. 15.000 børn kræve den samme mængde personale, uanset om disse fordeles på 1, 2 eller 8 klinikker. Dog vil en centralisering kunne skabe rammerne for en mere effektiv udnyttelse af personaleressourcerne, hvilket vil gavne både patienter og personale, ligesom det vil betyde kortere ventelister.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en reduktion i antallet af klinikker vil medvirke til at sikre tandsundheden for de 0-18-årige. Derfor anbefaler administrationen, at udvalget videresender sagen til forhandlingerne om Budget 2021-24.
Administrationen anbefaler samtidig, at der arbejdes videre med model 1, hvori der skabes én centralt beliggende klinik i Slagelse by, da fordelene ved centraliseringen være størst i denne model. Herunder ville en mobil tandklinik kunne være et supplement til de fast placerede klinikker.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsudgifterne forbundet med model 1 skønnes at udgøre 45 mio. kr., og for model 2 skønnes de at udgøre 52 mio. kr. Begge beløb er i 2020-priser.
Hvis der samtidig skal investeres i en mobil tandklinik, vil anlægsudgifterne for hver af modellerne være 5 mio. kr. større. Dermed vil anlægsudgifterne for model 1 være 50 mio. kr. og for model 2 57 mio. kr.
Da special- og omsorgstandplejen for nuværende varetages af andre, er der ikke budgetmidler i Tandplejens ramme til varetagelse af disse to specialer. Driften af disse vil til sammen beløbe sig til 2-3 mio. kr. årligt.
Driftsmæssigt vil der være potentiale for besparelse på længere sigt ved en reduktion i antallet af klinikker.  Besparelsen vil dog primært være på indkøb og vedligeholdelse af maskinparken.
Konsekvenser for andre udvalg
Budgettet til omsorgstandplejen er placeret under Center for Sundhed og Ældre. Hvis dette speciale hjemtages, vil budgetmidlerne skulle overføres til Slagelse Kommunale Tandpleje.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget videresender sagen til forhandlingerne om Budget 2021.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget anerkender, at der er behov for en omstrukturering af Slagelse Kommunale Tandpleje.
Udvalget anmoder, at der arbejdes videre med modeller, hvor der er fokus på forebyggelse og rekruttering samt samarbejde med andre sundhedsfaglige grupper i kommunen. Derudover arbejdes videre med muligheden for at bevare undersøgelsesklinikker, ligesom også hjemtagelse af special- og omsorgstandplejen undersøges.

376. Opfølgning på Børne- og Ungepolitikken (B)

376. Opfølgning på Børne- og Ungepolitikken (B)

Sagsnr.: 330-2019-10523               Dok.nr.: 330-2020-169019                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, hvordan den politiske opfølgning på Børne- og Ungepolitikken skal foregå.
Baggrund
På Byrådsmødet den 27. januar 2020 blev den nye Børne- og Ungepolitik godkendt. Politikken udstikker seks principper for arbejdet med og omkring børn og unge. Udmøntningen af politikken skal ske lokalt. Det betyder, at det er op til den enkelte skole, dagtilbud mfl. at omsætte politikken til praksis.
På Børne- og Ungeudvalgets møde i april 2020 drøftede de en arbejdsgruppes anbefalinger til, hvordan der kan følges op på dagtilbuds og skolers mfl. arbejde med at virkeliggøre politikken. På baggrund af drøftelserne har administrationen udarbejdet nedenstående forslag til opfølgning.
Formål
Formålet med opfølgningen er at inspirere og lære af hinanden på tværs af virksomheder. Dagtilbud, skoler mfl. skal kunne bruge opfølgningen til at få indblik i, hvordan andre virksomheder arbejder med at virkeliggøre politikken, og høre deres erfaringer.
Form / setup
Opfølgningen foregår som en markedsdag, hvor repræsentanter fra alle virksomheder på Børne- og Ungeområdet samt understøttende funktioner mødes og præsenterer eksempler på, hvordan de har arbejdet med politikken. Markedsdagen kan fx omfatte fælles oplæg, workshops og stande.
Deltagere
Alle centrale aktører inviteres til at deltage på markedsdagen. Fra hver virksomhed og understøttende funktion inviteres mindst en medarbejderrepræsentant og en lederrepræsentant. Fra virksomheder med forældrebestyrelser inviteres også en forældrerepræsentant og fra virksomheder for ældre børn /unge inviteres også en repræsentant herfor. Desuden deltager udvalget og administrationen.
Tidspunkt
Administrationen foreslår, at markedsdagen afholdes første gang primo 2021. Efterfølgende kan der tages stilling til, om markedsdagen skal gentages fx hvert eller hvert andet år samt indhold. Af hensyn til at flest muligt kan deltage, foreslås det, at markedsdagen lægges på en lørdag fx den 30/1 eller 6/2 i tidsrummet fra kl. 10 og 3-5 timer frem afhængig af det endelige program.
Sted
Det foreslås, at markedsdagen afholdes i kommunens egne lokaler fx Nørrevangskolen eller en af hallerne. Der skal være et større område til stande, fælles oplæg mm og samtidig en række mindre tilstødende lokaler til workshops og oplæg for mindre grupper.
Herudover kan de eksisterende tilsyn fx Kvalitetsrapport på skoleområdet og pædagogiske tilsyn på dagtilbudsområdet bruges til at følge Børne- og Ungepolitikken.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes Børne- og Ungepolitik.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte ovennævnte forslag, som det foreligger, eller med ændringer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget vil kunne:
-      bidrage til inspiration og læring på tværs af virksomheder
-      bidrage til, at centrale aktørers perspektiver, herunder børn og unges perspektiver, kommer frem og kan indtænkes i det fremadrettede lokale arbejde
-      sikre, at virksomhederne ikke skal udarbejde dokumentation eller opfølgning udover de i forvejen eksisterende krav.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Estimerede udgifter til forplejning, leje af IT-udstyr, eventuelle eksterne oplægsholdere mm. beløber sig til ca. 50.000 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at opfølgningen på Børne- og Ungepolitikken foregår som en markedsdag
2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at markedsdagen afvikles den 30/1 eller 6/2 2021
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
At 2 - Markedsdagen afvikles 6. februar 2021.
Udvalget opfordrer virksomhederne til at involvere børn og unge i præsentationerne på markedsdagen.

377. Etablering af erhvervsklasser (B)

377. Etablering af erhvervsklasser (B)

Sagsnr.: 330-2020-28639               Dok.nr.: 330-2020-169375                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende rammer for etablering af erhvervsklasser. Desuden skal Børne- og Ungeudvalget indstille til Byrådet at godkende garantitildeling samt placering af erhvervsklasserne.
Baggrund
I forbindelse med indgåelse af budgettet for 2020 besluttede Byrådet at afsætte 500.000 kr. årligt til etablering af håndværkerklasser på skoleområdet. Midlerne er afsat i 2020 og i overslagsårene.
På baggrund heraf har administrationen udarbejdet forslag til rammebeskrivelse samt placering. Oplægget tager afsæt i rammerne for idrætstalent- og kunsttalentklasserne.
I rammebeskrivelsen nedenfor er klasserne omtalt som erhvervsklasser for at signalere, at de er bredt rettet mod alle erhvervsuddannelser og ikke kun de traditionelle håndværkerfag.
Formål
Med erhvervsuddannelsesreformen, der blev vedtaget i 2014, følger en klar målsætning om, at mindst 25% vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse i 2020. Andelen skal op på minimum 30% i 2025. I Slagelse Kommune har 10-12% af eleverne valgt en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse i perioden 2015-2018.
Formålet med erhvervsklasserne er at etablere en tættere tilknytning mellem folkeskole og erhvervsuddannelser og understøtte, at flere elever vælger en erhvervsuddannelse.
Derudover har erhvervsklassen til formål at understøtte, at flere elever består folkeskolens afgangsprøve. I Slagelse kommune er der i skoleåret 2018/19 13% af eleverne i 9. klasse, som ikke har været til den fulde afgangsprøve, og 14% har ikke fået mindst 2 i dansk og matematik.
Målgruppe
Målgruppen for erhvervsklasserne er elever, der er motiveret for praktisk orienteret undervisning og kan se sig selv i en erhvervsuddannelse efter 9. klasse. Eleverne skal derfor være indstillet på at yde det, der skal til for at leve op til adgangskravene til en erhvervsuddannelse. I øjeblikket er adgangskravet minimum 2 i gennemsnit i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve.
Erhvervsklasserne kan som udgangspunkt ikke imødekomme unge med behov for et specialpædagogisk tilbud.
Indhold
Undervisningen i erhvervsklasserne omfatter de obligatoriske fag, erhvervsrettet undervisning på erhvervsuddannelserne samt erhvervspraktik.
I de obligatoriske fag er en stor del af undervisningen praktisk orienteret. Undervisningen varetages af folkeskolens lærere. Eksempler på en erhvervsrettet praksisvinkel kunne være:
-          Erhvervsorientering i alle fag og besøg fra erhvervslivet
-          Arbejde med innovation og iværksætteri
-          Tilknytning til kantineprojekt eventuelt med servering til andre virksomheder
I værkstedsundervisningen bliver eleverne introduceret til erhvervsuddannelsernes fire hovedområder:
-      Omsorg, sundhed og pædagogik
-      Kontor, handel og forretningsservice
-      Fødevarer, jordbrug og oplevelser
-      Teknologi, byggeri og transport
Undervisningen varetages af erhvervsuddannelsernes undervisere og foregår på erhvervsuddannelserne. Tiden til værkstedsundervisningen sammenstykkes af den understøttende undervisning og valgfag.
Alle elever er i praktik i en lokal virksomhed i minimum 2 uger årligt. Derudover er der mulighed for, at elever kan komme i praktik i en del af skoletiden, hvis det i en periode er motivationsfremmende. Dette vil foregå som særligt tilrettelagte forløb.
Der er tilknyttet en koordinator/UU-vejleder til erhvervsklasserne, som er i løbende dialog med den enkelte elev og forældrene om elevens trivsel og læring. Koordinator/UU-vejleder varetager også samarbejdet med erhvervsuddannelser og praktikpladser.
Optagelse
I henhold til folkeskoleloven er der ikke mulighed for at udvælge eleverne til en erhvervsklasse på baggrund af særlige kriterier. Alle elever i 8.-9. klasse i Slagelse Kommune, der er motiveret af praktisk undervisning og er indstillet på at bestå folkeskolens afgangsprøve, kan derfor optages i erhvervsklasserne.
Erhvervsklassen afholder informationsmøder for interesserede elever og deres forældre. Forud for optagelse skal alle elever og forældre til en individuel samtale med henblik på at afklare elevens motivation og afstemme forventninger. 
Klassen oprettes kun, hvis der er mindst 18 elever tilmeldt.
Evaluering
Der er opstillet følgende succeskriterier for erhvervsklasserne:
·   Alle elever erklæres uddannelsesparate
·   Elevfraværet er max 7,5%
·   Eleverne består folkeskolens afgangsprøve med minimum 2 i dansk og matematik
·   80% af eleverne vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. klasse
Erhvervsklasserne evalueres første gang i efteråret 2022. Frem til efteråret 2022 følges løbende op på ordningen med afsæt i tilbagemeldinger fra elever, forældre og medarbejdere.
Økonomi
Administrationen foreslår, at midlerne anvendes i lighed med modellerne for kunsttalent- og idrætstalentklasserne.
Administrationen vurderer, at det først vil være muligt at få etableret et samarbejde med erhvervsuddannelserne og kunne opstarte til januar 2021. Det foreslås derfor, at der pr. 01.01.2021 opstartes én klasse på 8. årgang, og derefter en ny klasse pr. august hvert skoleår. Fremadrettet bliver der således en klasse på hhv. 8. og 9. klassetrin. Det vurderes, at der er tilstrækkeligt med elever i målgruppen til begge trin.
Udover nedenstående bevilling tildeles skolen den almene takst pr. elev på det pågældende klassetrin samt garantitildeling ved behov.
Økonomi for 2 erhvervsklasser (8.-9. klasse):
 
Jan 2021
1 klasse (5/12)
Aug 2021 ff
2 klasser(12/12)
Koordinator/UUvejleder
25.000
100.000
Opstart, kompetenceudvikling, materialer
100.000
0
Undervisningstilkøb på ZBC
  68.750
330.000
Markedsføring
20.000
20.000
Placering
Erhvervsklasserne placeres på en af kommunens overbygningsskoler med afsæt i følgende kriterier:
·   Der er et erhvervsfagligt ungdomsuddannelsestilbud i umiddelbar nærhed af skolen
·   Skolen kan etablere kontakt til samarbejdspartnere i lokalområdet, der kan bistå med praktikpladser til eleverne
·   Skolen har plads til to ekstra klasser
·   Der er gode transportmuligheder til skolen
Administrationen har drøftet placering af erhvervsklassen med overbygningsskolerne, og der er kun én skole, som har vist interesse: Marievangsskolen i Slagelse. Marievangsskolen lever op til ovennævnte kriterier og vil meget gerne varetage opgaven.
Retligt grundlag
Erhvervsklasserne etableres med afsæt i folkeskoleloven og lever op til minimumstimetal og vejledende timetal, så eleverne får de bedste forudsætninger for at bestå folkeskolens afgangsprøve.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende rammerne for erhvervsklasserne, som de foreligger, eller med ændringer.
Børne- og Ungeudvalget kan indstille til Byrådet at godkende placering af erhvervsklasser samt garantitildeling.
Vurdering
Administrationen vurderer, at rammebeskrivelsen er et godt og tilstrækkeligt grundlag for, at skolen kan påbegynde etablering af erhvervsklasserne. Rammerne muliggør, at erhvervsklasserne både kan være et attraktivt tiltag for skolen og kommende elever.
Samtidig understøtter rammerne, at flere elever består folkeskolens afgangsprøve og vælger en erhvervsuddannelse, hvilket bidrager til nogle af de overordnede uddannelsespolitiske målsætninger. 
Det er desuden administrationens vurdering, at Marievangsskolen er et rigtigt godt sted at placere erhvervsklasserne. Det er den skole, der ligger tættest på en stor del af erhvervsuddannelserne, den har plads til eleverne, og den har i indeværende år et tæt samarbejde med ZBC, der varetager undervisningen i det nye to-årige obligatoriske valgfag ’Håndværk og design’ på 7.- og 8. klassetrin.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender rammerne for erhvervsklasserne
2.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet at godkende placering af erhvervsklasserne på Marievangsskolen
3.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet at godkende garantitildeling til erhvervsklasserne
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt med følgende ændringer i succeskriterierne:
- at eleverne trives, og at fravær benyttes som indikator på trivsel
- at minimum 80 % af eleverne er afklaret omkring valg af ungdomsuddannelse
At 2 - Indstilles til Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Byrådets godkendelse.

378. Opfølgning på den kommunale ungeindsats (E)

378. Opfølgning på den kommunale ungeindsats (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2020-156410                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de vil følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Dette er den første halvårlige opfølgning. Udvalgenes opfølgningen har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske målsætninger. Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang årligt. Målsætningerne er:
·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Generelt
I forhold til det tværfaglige samarbejde på tværs i organisationen er der afholdt en del tværfaglige møder, og det fungerer godt. De medarbejderne, som er tilknyttet den kommunale ungeindsats, er i gang med teamsupervision. Formålet med supervision i netværksgrupperne er at understøtte det tværfaglige samarbejde, og blive bedre til at på tværs af forskellige fagligheder at lave en kvalificeret uddannelsesplan, som den unge selv er medskaber af.
I forhold til FGU er vi i samarbejde med Næstved og Vordingborg kommuner i gang med nærmere afklaring af flere forhold. Herunder nærmere definition af målgruppen til FGU, kvalificering af forløbsplaner, og samarbejdet mellem de kommunale ungeindsatser og FGU om at understøtte og fastholde de unge i uddannelsen. Status på elevtallene på FGU viser, at der pr. 18. marts 2020 er stoppet 30 elever ud af de i alt 235 elever, der startede i august 2019. Heraf er 15 i gang med uddannelse og 2 er i beskæftigelse. 5 er på offentlig forsørgelse og de resterende 8 er i gang med andre aktiviteter. 205 er stadig i gang med FGU.
Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed
·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Da det har taget lang tid at få spørgsmålene implementeret i det IT system, fagpersonerne bruger til uddannelsesplanerne, er de unges oplevelse først blevet indhentet fra februar 2020. Det er derfor først muligt at give en konkret status på, hvor stor en andel af de unge der føler sig inddraget og mødt, ved opfølgningen i november 2020. Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Effektmål 2: andel unge på forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på forsørgelse, hvormed der er en indikator på den samlede ungeindsats. I effektmålet medtages unge op til 30 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Opfølgningen i januar 2020 viser, at 11,2% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I januar 2019 var andelen 11,4%, så der ses en lille forbedring. Delmålet for 2020 er 10,4%, og der skal således ses en yderligere reduktion frem mod udgangen af 2020, for at indfri det opstillede delmål. Den aktuelle samfundsmæssige situation med covid-19 kan udfordre dette som følge af bl.a. suspenderet beskæftigelsesindsats og ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge.
Jobcenteret gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der har søgt ydelse i 2019 er frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt er der registreret 289 unge med ’afbrudt uddannelse’ som årsag til at de søger ydelse. Det svarer til 26% af det samlede antal unge, der har søgt ydelse. Dette peger på, at der er behov for et tættere samarbejde med ungdomsuddannelserne og uddannelsesvejlederne, med henblik på at understøtte de unge med de udfordringer, de har, mens de er i uddannelse, og dermed forebygger frafald. 
Delmålene og status pr. januar 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
12,6%
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Status
 
11,2%
 
 
 
 
 
Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen
Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget udgangspunkt i perioden januar 2019 til januar 2020 som er de seneste tilgængelige data forud for coronasituationen.
Opfølgningen viser, at den samlede, vægtede fraværsprocent for alle tre typer fravær er 8,4%. I indeværende skoleår er fraværet steget med cirka 1% i almenskolerne i forhold til sidste skoleår. Der er en tendens til et højere sygefravær og lovligt fravær, mens det ulovlige fravær er faldet. Generelt har specialskolerne et højere fravær end almenskolerne: specialskolerne ligger i gennemsnit på 11-12 % fravær i udskolingen, men der er store forskelle mellem skolerne. Dette kunne pege på, at der er behov for en øget fraværsindsats i udskolingen, særligt i forhold til lovligt fravær og sygefravær.
Delmål og status pr. januar 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
Baseline
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Delmål
7,7%
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Status
 
8,4%
 
 
 
 
 
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen til efterretning.
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at der mangler aktuel status på målsætningerne.

379. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (D)

379. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (D)

Sagsnr.: 330-2020-24584               Dok.nr.: 330-2020-187576                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.
Baggrund
Situationen med COVID-19 medførte en midlertidig lukning af dagtilbud og skoler samt hjemsendelse af de mange medarbejderne, der ikke varetog nødpasning. På det specialiserede børne- og ungeområde blev mange medarbejdere ligeledes hjemsendt med henblik på at varetage deres arbejdsopgaver hjemmefra.
Den gradvise genåbning af dagtilbud og skoler er i gang. Dagtilbuddene er i udgangspunktet åbne for alle, mens skolerne i første omgang er åbnet for elever til og med 5. klasse samt for alle elever i specialtilbud. Meldingerne fra både dagtilbud og skoler er, at genåbning er gået godt, og at medarbejderne møder stor samarbejdsvilje hos børn og forældre. Det er en meget anderledes hverdag med begrænsninger for både børn og voksne, men der bliver fundet mange gode og kreative løsninger på de udfordringer, som de sundhedsmæssige retningslinjer bringer med sig.
Pr. 20. april så fremmødet i dagtilbud og folkeskoler ud som følger:
Dagtilbud
20. april 2020
Indskrevne børn 0-5 år pr. 1/4
Fremmødte 0-5 år
Pct. andel
Kommunale og selvejende dagtilbud inkl. dagpleje
 
3643
 
1135
 
31,2 %
Folkeskoler
20. april 2020
Indskrevne elever i de genåbnede klasser
Fremmødte elever
Pct. andel
Elever i almenklasser
0.-5. kl.
 
 
3503
 
3012
 
86,0 %
 
Elever i specialtilbud
0.-10. kl.
 
573
416
72,6 %
Det relativt lave fremmøde i dagtilbud indikerer, at mange forældre finder alternative pasningsmuligheder eller holder børnene hjemme. Fremmødet i folkeskolerne er højere, da det er udgangspunktet, at elever, der er omfattet af genåbningen, møder op i skolen som normalt.
Bilagene 1 og 2 giver seneste status på håndtering af COVID-19 og den gradvise åbning af henholdsvis dagtilbuds- og skoleområdet.
I bilag 3 findes en tilsvarende status vedrørende det specialiserede børne- og ungeområde.
Håndtering af eventuel smitte blandt børn og medarbejdere
Selvom alle dagtilbud og skoler følger de sundhedsfaglige retningslinjer, medfører genåbningen en større risiko for smitte, fordi flere personer nu vil være samlet. Sundhedsstyrelsen har udsendt instrukser til ledelser i hhv. dagtilbud samt skoler og SFO’er (bilag 4 og 5). Heri beskrives det, at der lokalt skal foreligge en instruks for håndteringen af børn eller personale, der får symptomer på sygdom i løbet af dagen.
Hvis en ansat eller et barn konstateres smittet med COVID-19, skal dagtilbuddet/skolen sikre, at personer, der har været i nær kontakt med den smittede, informeres om de særlige forholdsregler, som de skal tage, hvis de selv oplever symptomer på sygdom.
I Slagelse Kommune vil relevante medarbejdere blive opfordret til at blive testet, ligesom forældre vil blive opfordret til at holde øje med eventuelle symptomer hos deres børn.
Hvis en medarbejder ikke er konstateret smittet, men ved at blive testet, skal vedkommende blive hjemme, indtil resultatet foreligger. Det er anbefalingen, at forældre til børn i medarbejderens ”gruppe” bliver orienteret om, at medarbejderen er hjemsendt og i færd med at blive testet.
Såfremt smitte over længere tid viser sig hos en større gruppe medarbejdere/børn i dagtilbuddet/skolen, kan der i sidste ende blive behov en strategisk nedlukning af et tilbud – enten helt eller delvist. En sådan nedlukning vil være af en varighed, der sikrer, at smitten ikke kan brede sig yderligere.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget anerkender medarbejdernes store arbejde med håndteringen af COVID-19. Udvalget stiller sig til rådighed, hvis der er behov for at blive truffet yderligere politiske beslutninger.

380. Prioritering af initiativer i dagtilbud og skoler (B)

380. Prioritering af initiativer i dagtilbud og skoler (B)

Sagsnr.: 330-2020-24584               Dok.nr.: 330-2020-189417                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, hvilke forslag til initiativer i dagtilbud og skoler der skal finansieres via den lokale hjælpepakke i forbindelse med COVID-19.
Baggrund
Økonomiudvalget traf på deres møde den 20. april 2020 beslutning om den lokale hjælpepakke i forbindelse med COVID-19. Af protokollen til behandlingen af punkt 7 fremgår følgende:
”Økonomiudvalget besluttede at afsætte en samlet ramme til initiativer i dagtilbud og på skoler svarende til prioritet 1 på skoleområdet og forslagene på dagtilbudsområdet. De prioriterede lister over forslag fra de to områder oversendes til Børne- og Ungeudvalget til beslutning inden for den afsatte ramme”.
For dagtilbuds- og skoleområdet er der således afsat en økonomisk ramme svarende til i alt 9.521.000 kr. Listerne over forslag er blevet til på baggrund af tilkendegivelser fra dagtilbud og skoler, der alle har fået mulighed for at melde ind med konkrete ønsker. På skoleområdet er forslagene prioriteret med prioritet 1 og 2.
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, hvilke forslag der skal finansieres af midlerne fra hjælpepakken.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvilke forslag til initiativer i dagtilbud og skoler der skal finansieres via den lokale hjælpepakke i forbindelse med COVID-19.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den lokale hjælpepakke og den økonomiske ramme til initiativer i dagtilbud og skoler finansieres af centrale midler.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvilke forslag til initiativer i dagtilbud og skoler der skal finansieres via den lokale hjælpepakke i forbindelse med COVID-19.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget bemærker, at initiativer, der kan igangsættes hurtigt, skal prioriteres.
Udvalget henstiller til, at administrationen prioriterer legepladser og etablering af mindre installationer/bygninger samt reparationer.

381. Prioritering af kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet (B)

381. Prioritering af kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet (B)

Sagsnr.: 330-2020-29162               Dok.nr.: 330-2020-173987                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal prioritere de foreslåede kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet.
Baggrund
Økonomiudvalgets besluttede den 2/4 2020, at ”Der skal findes utraditionelle løsninger mht. hjælp til kulturinstitutioner, klubber, events og lignende. Gerne via voucher til billetter gennem skoler og daginstitutioner (fx 100 kr. pr. barn) og/eller delvis dækning af dokumenteret mistede billetindtægter. Forvaltningen udarbejder konkret forslag (forslag fra BUU og KFU).”
På Økonomiudvalgets møde d. 14/4 2020 besluttede udvalget på baggrund af forslag til initiativer, at Børne- og Ungeudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget skulle prioritere forslagene, mens Økonomiudvalget fastlægger rammen. I dialog mellem Kulturafdelingen og Center for Børn og Unge er det efterfølgende besluttet, at Børne- og Ungeudvalget prioriterer forslagene på udvalgsmødet den 4. maj, og Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om dette.
Initiativerne beskrives nærmere i det vedlagte bilag.
Kulturafdelingen og Center for Børn og Unge foreslår følgende prioritering af initiativerne:
1.    Medlemskab/årskort – 50.000 kr.
2.    Vouchers/entrebillet- 50.000 kr.
3.    Partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet – 500.000 kr.
4.    Pulje til transport – 500.000 kr.
5.    Indkøb af flere klip til kulturbussen - 52.500 kr. til indkøb af 15 ekstra klip (klippene koster ca. 3.550 pr. stk.)
6.    Del af anlægsbudget til kunst – budgettet afhænger af anlægsbudgetter
Den foreslåede prioritering tager udgangspunkt i, hvilke initiativer det vil være muligt at igangsætte hurtigst, samt hvilke initiativer der vil have størst effekt lokalt. Fordele og udfordringer ved hvert initiativ beskrives i bilaget.
De foreslåede initiativer understøtter grundprincipperne fra blandt andet Puljen til kulturelle formål og Åben Skole.
Generelt er der et behov for, at initiativer strækker sig ind i 2021, da der endnu ikke er klarhed over, hvornår hverken kulturaktører eller skole, dagtilbud eller andre mulige ”modtagere” af kulturtilbud kan åbne igen og er oppe at køre for fuld styrke.
Derudover kan visse initiativer kræve længere planlægning, og flere initiativer vil have brug for at blive videreført i 2021 for at opnå en effekt.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte forslag til prioritering, som det foreligger, eller med ændringer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at alle de foreslåede initiativer vil bidrage til både at understøtte kommunens kulturliv og dagtilbuds- og skoleområdet.
Initiativer som pulje til transport og partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet vil betyde, at der både skal afsættes medarbejdertimer til udvikling og efterfølgende administration af ordningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis alle initiativer prioriteres, skal der afsættes 1.152.500 kr. samlet.
Herudover vil dele af anlægsbudget øremærkes til kunst.
Økonomiudvalget fastlægger den økonomiske ramme for initiativerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur og Fritidsudvalget orienteres.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget prioriterer de foreslåede kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet indenfor den givne ramme fra Økonomiudvalget.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget tager administrationens prioritering til efterretning med bemærkning om, at initiativer, der kan igangsættes hurtigt, skal prioriteres.

382. Godkendelse af projektforslag for ny daginstitution i Jonslunden (B)

382. Godkendelse af projektforslag for ny daginstitution i Jonslunden (B)

Sagsnr.: 330-2019-58663               Dok.nr.: 330-2020-176011                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende projektforslag for etablering af ny daginstitution i Jonslunden i Slagelse.
Baggrund
I forbindelse med Budget 2019-2022 blev der afsat midler til anlæg af ny daginstitution i Slagelse by. På Børne- og Ungeudvalgets møde den 3. juni 2019 blev det besluttet at placere en ny integreret daginstitution for 0-6 årige ved Jonslunden. Der er tilvejebragt lokalplan med plads til en daginstitution for 120 børn.
Den 16. september 2019 traf Byrådet via indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutning om at give anlægsbevilling til rådighedsbeløb på kr. 100.000 i 2019, kr. 15.000.000 i 2020 og kr. 11.900.000 i 2021 – i alt 27.000.000 kr. til ny daginstitution ved Jonslunden i Slagelse.
Opgaven med at opføre en ny aldersintegreret daginstitution for 120 børn (0-6 år) med et bruttoetageareal på ca. 1080 m² på en ca. 5490 m² stor byggegrund ved Jonslunden i Slagelse blev udbudt, og den 20. december 2019 blev opgaven/kontrakten tildelt BJERG Arkitektur A/S.
Et byggeudvalg bestående af repræsentanter fra Børnehuset Nord, Center for Børn og Unge, byggerådgivere fra Center for Kommunale Ejendomme samt politisk repræsentant fra Børne- og Ungeudvalget har medvirket til udarbejdelse af vedhæftede projektforslag (bilag 1).
En godkendelse af projektforslaget er næste skridt i processen.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende projektforslaget, som det fremgår af bilaget, eller give bemærkninger til det fremlagte.
Såfremt projektforslaget godkendes, er det muligt at følge tidsplanen, som fremgår af projektforslaget. Overordnede milepæle i tidsplanen er:
Ansøgning om byggetilladelse, 15. juni 2020
Udsendelse af udbud, 7. august 2020
Licitation, 21. september 2020
Byggeperiode, 2. oktober 2020 -
Ibrugtagning 2. august 2021
Vurdering
Administrationen anbefaler, at projektforslaget godkendes, som det er beskrevet i bilagene. Anbefalingen taget afsæt i, at materialet er resultatet af en meget grundig proces og et tæt samspil mellem den valgte rådgiver, repræsentanter fra Børnehuset Nord (personale og ledelse), repræsentanter fra Slagelse Kommunes interne bygherrerådgivning og Center for Børn og Unge.
Administrationen vurderer endvidere, at der er tale om et godt og gennemarbejdet projekt, hvor brugernes ønsker og idéer tydeligt træder frem.
Da projektet er underlagt en stram økonomi og tidsplan, er det aftalt med rådgiver, at projektet udbydes i hovedentreprise.
Administrationen vurderer på baggrund af rådgivers vejledning, at tidsplanen for projektet kan holdes, og at en ny daginstitution i Jonslunden kan være klar til indflytning august 2021, såfremt nærværende projektforslag godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender projektforslaget, som det fremgår af bilaget.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

383. Budgetproces for 2021-2024 - Børne- og Ungeudvalget (B)

383. Budgetproces for 2021-2024 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-29643               Dok.nr.: 330-2020-177691                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte dialogproces for eget budgetområde for Budget 2021-24.
Baggrund
På grund af Covid19 er der indført forsamlingsforbud, og det er endnu uvist, hvornår der bliver givet mulighed for at mødes i forsamlinger på mere end 10 personer. De allerede planlagte budgetdialogmøder i april og maj er derfor aflyst.
Børne- og Ungeudvalget skal for eget budgetområde fastlægge dialogprocessen – både formen på dialogmøderne, samt hvem der skal afvikles dialogmøder med.
På udvalgets møde i juni samles op på input og forslag. På samme møde skal også anlægsprogram, budgetrammer mv. drøftes.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Dialogmøderne skal have fokus på, hvordan vi sikrer den bedst mulige anvendelse af udvalgets ressourcer og budgetrammer.
Fagudvalget kan vælge af afvikle dialogmøder som digitale møder, hvor der kan veksles mellem webinar, plenum og gruppedialoger.
Alternativt kan dialogen gennemføres skriftligt, hvor fagudvalget sender spørgsmål til dialogparterne.
Vurdering
Med de muligheder, der findes, vil det være muligt at gennemføre dialogmøderne digitalt. Formen fordrer dog en vis digital modenhed hos deltagerne samt adgang til pc med netadgang, kamera mv.
Den skriftlige dialog giver begrænsede muligheder for at få uddybning af input og forslag, ligesom de høringsberettigede parter kun i begrænset omfang kan kommentere på hinandens forslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget fastlægger form og deltagerkreds på deres dialogmøde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at afholde digitale dialogmøder med de interessenter, de plejer.
Administrationen udarbejder oplæg til digital dialogform.

384. Høring af Rammeaftale 2021-2022 på det specialiserede social- og undervisningsområde (D)

384. Høring af Rammeaftale 2021-2022 på det specialiserede social- og undervisningsområde (D)

Sagsnr.: 330-2020-18818               Dok.nr.: 330-2020-113011                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte forslag og input til Rammeaftale 2021-2022 på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Baggrund
Siden 2011 har kommunerne haft koordineringsopgaven på det specialiserede social- og undervisningsområde. Hvert andet år indgås en Rammeaftale, som forpligter kommunerne til dels at sikre, at der er de tilstrækkelige tilbud til borgerne og dels at sikre, at området styres hensigtsmæssigt ift. økonomi og samhandel mellem kommunerne.
For børne- og ungeområdet drejer det sig om tilbud vedrørende vidtgående specialundervisning og tilbud, der bl.a. retter sig mod psykisk syge børn- og unge, misbrug og sikrede institutioner.
Forslag til Rammeaftale for 2021-2022 vil blive forelagt kommunerne til godkendelse i september 2020. Forinden er tilrettelagt en proces, hvor kommuner, interesseorganisationer m.fl. inddrages i forhold til at komme med forslag til den kommende aftale. I bilag 1 beskrives processen. Høringen af kommunerne og handicaprådene er en del af den beskrevne proces. Den 17. april 2020 vil blive afholdt et afsluttende politikertemamøde. Herefter udarbejdes forslag til ny rammeaftale.
Den nuværende rammeaftale 2018-2020 indeholder en række fokusområder, der retter sig mod kommunernes udviklingsforpligtelse i forhold til at sikre balancen mellem udbud og efterspørgsel af tilbud samt styringsforpligtelsen. Rammeaftale 2018-2020 kan læses på https://rs17.dk/media/14996/rammeaftale_sj_lland_2018-2020.pdf.
I de drøftelser, der har været i rammeaftaleregi som optakt til udarbejdelse af rammeaftale 2021-22, har der været opbakning til at fortsætte med fokusområderne fra rammeaftale 2018-2020 med enkelte tilføjelser og tilpasninger. Der er fremsat ønsker om yderligere forpligtende samarbejder om udvalgte målgrupper; borgere med psykiske udfordringer, sårbare unge og særligt dyre enkeltsager.
Slagelse Kommune har i det indledende arbejde været blandt de kommuner, der har anbefalet styrkede indsatser i forhold til sårbare unge med psykiske udfordringer.
Implement har jf. bilag 2 beskrevet de nuværende fokusområder, de forslag, der fremkom ved KKR’s dialogmøde den 29. november 2019, samt forslag til justerede fokusområder i den kommende rammeaftale.
Bilaget beskriver s. 6 til 12 forslag til justerede fokusområder med mål, tematikker og mulige handlinger. Børne- og Ungeudvalgets input hertil vil indgå i arbejdet med kommende oplæg til politisk drøftelse mellem kommunernes repræsentanter senere på foråret.
I forbindelse med realisering af den kommende rammeaftale kan det tillige drøftes, hvordan kommunernes indbyrdes forpligtelser i forhold til de specialiserede områder kan udmøntes. Vedhæftede bilag 3 er et notat, hvor der redegøres for overvejelser om at fokusere det forpligtende arbejde til de mest specialiserede tilbud.
Børne- og Ungeudvalget kan her tage stilling til, om det fortsat er ønskeligt med det meget brede samarbejde imellem regionens kommuner om alle tilbud, eller om vi skal prioritere samarbejdet med nærliggende kommuner, når der ikke er tale om de mest vidtgående tilbud.
KKR har drøftet procesplan, fokusområder og ny forståelse for det forpligtende samarbejde den 5. februar 2020.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om social service § 6 LBK nr. 798 af 07/08/2019.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte forslag og input til Rammeaftale 2021-2022.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøftede rammeaftalen på deres møde 4. marts 2020.
Indstilling
Afdeling for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter forslag og input til Rammeaftale 2021-2022.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget har ønske om fokus på personer med psykiske udfordringer, samt at der forventningsafstemmes kommunerne imellem ved køb og salg.

385. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

385. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2020-155453                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren
a.    Opsamling på Åben Skole Idrætspartnerskaber for 2019
b.    Opsamling på Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber for 2019
c.    Nye Åben Dagtilbud og Skole Partnerskabsaftaler for 2020
d.    Lokalplanproces for lokalplan 1227 - daginstitution mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej, Slagelse øst
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Helle Blak (F) orienterede om henvendelser fra borgere, som forvaltningen har taget hånd om.
Maj-Britt Thy orienterede om, at Slagelse Børnehus lukker ved udgangen af august 2020.
Maj-Britt Thy orienterede om, at der er tiltrådt ny leder i Troldebo Naturbørnehus.
Lis Tribler (A) fik på anmodning status på besvarelse af henvendelse vedr. Flakkebjerg Skole.
Maj-Britt Thy orienterede om, at der skal nedsættes byggeudvalg til ny daginstitution ved Ndr. Ringgade. Lis Tribler (A) indtræder i byggeudvalget som repræsentant for Børne- og Ungeudvalget.

386. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

386. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-155455                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.

387. Pressemeddelelser (B)

387. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-487978                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Ingen.

388. Godkendelse af referat (B)

388. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-487966                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

389. Forældrebetaling i dagtilbud under COVID-19 (B)

389. Forældrebetaling i dagtilbud under COVID-19 (B)

Sagsnr.: 330-2020-24584               Dok.nr.: 330-2020-183898                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udmøntning af den af Økonomiudvalget besluttede kompensation for nedlukningsperioden.
Børne- og Ungeudvalget skal derudover drøfte opkrævning af forældrebetaling i genåbningsperioden og træffe beslutning om rammerne for eventuel fritagelse for forældrebetaling i genåbningsperioden.
Baggrund
På Økonomiudvalgets møde den 20. april 2020 blev det besluttet, at forældre i Slagelse Kommune skal kompenseres for nedlukningen af dagtilbuddene svarende til ½ måneds betaling. Protokollen lyder:
”Økonomiudvalget besluttede at give børnefamilier med børn i dagtilbud (kommunale og selvejende) 0-6 år, SFO og fritidsklubber, en kompensation svarende til ½ måneds faktuel forældrebetaling for den periode, hvor tilbuddene har været lukket”.
Endvidere besluttede Byrådet på deres møde 27. april 2020, at Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til, hvordan forældre i Slagelse Kommune eventuelt skal kompenseres i genåbningsperioden, hvis de ikke kan få passet deres børn i dagtilbud. Protokollen lyder:
”Byrådet anbefaler, at der gås efter, at der kompenseres 100%, og at sagen oversendes til videre behandling i Børne- og Ungeudvalget. Udgiften finansieres af kassen”.
Byrådets beslutning var foranlediget af, at Folketinget den 22. april 2020 indgik aftale om, at kommunerne under et kompenseres for de udgifter, der har været i forbindelse med genåbningen – herunder også udgifter i form af manglende forældrebetaling i de tilfælde, hvor forældre ikke kan få tilbudt pasning til deres børn i genåbningsperioden fra den 15. april 2020-10. maj 2020.
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om den konkrete udmøntning af Byrådets beslutning.
Status på antallet af børn, der er tilbudt plads i genåbningsperioden i kommunale tilbud
Pr. den 20. april 2020 kunne Slagelse Kommune ikke tilbyde pasning til ca. 70 børn. Disse børn er indmeldt i et dagtilbud, og deres forældre betaler for pladsen. Derudover er der mange forældre, som vælger at holde deres børn hjemme, fordi de har mulighed for det. Disse forældre betaler også for pladsen. Samlet har 1.543 børn pr. den 20. april fået pasning i dagtilbud, mens der pr. 1. april var der i alt indmeldt 3.643 børn til pasning.
I enkelte dagtilbud har mange familier ønsket pasning, og selvom dagtilbuddene har gjort alt, hvad de kunne, for at imødekommende forældrenes ønsker bedst muligt, har der ikke været plads til alle. Dagtilbuddene har derfor måttet prioritere, ift. hvem der kunne få tilbudt pasning iht. de kriterier, som Børne- og Ungeudvalget besluttede på det ekstraordinære møde 10. april 2020, at dagtilbuddene i sådanne tilfælde skal prioritere forældre, der arbejder i beredskabet, og forældre, der ikke er hjemsendt.
Kompensation på ½ måneds betaling for nedlukningsperioden jf. beslutning i Økonomiudvalget
Som tidligere nævnt fremgår det eksplicit af Folketingets aftale om kompensation til kommunerne, at udgifter til reduceret forældrebetaling i nedlukningsperioden ikke vil blive kompenseret. Dette er en lokal beslutning, der finansieres af kassen.
KL har i en mail til kommunerne den 28. april 2020 præciseret:
” […] Noget andet er, at den forældrebetaling, der under nedlukningen i marts og indtil den 15. april 2020, er betalt er lovligt opkrævet og ikke kan tilbagebetales.
Bekendtgørelse nr. 217 af 17. marts regulerede nedlukningen af dagtilbudsområdet. Det fremgik af bekendtgørelsen, der pr. 15.4 er ophævet, at alle kommuner ”kun” havde pligt til at tilbyde nødpasning til børn, der blev prioriteret efter nogle bestemte kriterier. Kommunerne opfyldte således deres forsyningsforpligtelse på dagtilbudsområdet i denne periode ved at tilbyde nødpasningen. Forældrebetalingen for alle, uanset om de var i målgruppen for nødpasningen eller ej, var derfor uændret”.
Økonomiudvalgets beslutning tager således ikke afsæt i Dagtilbudslovens bestemmelser men i stedet et ønske om at kompensere forældrene i Slagelse Kommune.
Det er anført i beslutningen, at den skal gælde alle forældre med børn i kommunale og selvejende dagtilbud, fritidstilbud og klubber.
Beslutningen udmøntes, ved at administrationen indberetter en ”lukkeperiode” for alle kommunale og selvejende tilbud (både dagtilbud, fritidstilbud og klubber) i perioden 16. marts – 31. marts 2020. Kompensationen gives ved at modregne beløbet i opkrævningen for juni måned.
Forældre til børn, der udmeldes inden juni måned, vil i stedet få beløbet udbetalt via Slagelse Kommunes opkrævningsafdeling. Såfremt der er en restance, bliver beløbet ikke udbetalt.
Forældrebetaling i genåbningsperioden jf. aftale i Folketinget
Af indledningen til Folketingets aftale fremgår:
”Erfaringerne fra de første dage af genåbningen er, at en række kommuner og tilbud hurtigt er klar til at tage imod børnene, mens andre har brug for lidt længere tid til at komme på plads, fx på grund af manglende kapacitet i kommunens og tilbuddenes lokaleforhold og udemuligheder. I lyset af dette har nogle kommuner valgt at reducere eller fjerne forældrebetaling, mod at forældrene ikke anvender dagtilbud mv.”
At nogle kommuner for at imødegå kapacitetsudfordringen har valgt at give såkaldt ”orlov” og betalingsfrihed til nogle forældre vurderes som årsagen til, at manglende forældrebetaling er blevet et element i aftalen om kompensation til kommunerne.
I Folketingets aftale henvises der til, at det følger af dagtilbudslovens almindelige regler for forældrebetaling, at hvis en kommune ikke tilbyder en dagtilbudsplads til forældre, der ønsker en plads til deres barn, vil forældrebetalingen bortfalde for de forældre, som ikke får en plads i dagtilbud.
Af aftalen fremgår det desuden, at eventuelle udgifter til reduceret forældrebetaling i kommunerne før den 15. april 2020 ikke vil blive kompenseret.
Private dagtilbud og private passere
Center for Børn og Unge har konsulteret KL’s juridiske afdeling, som slår fast, at der ikke er hjemmel til, at kommuner kompenserer forældre, der har deres børn i private tilbud.
I et notat, der blev sendt ud til kommunerne den 27. april (bilag 3), skriver KL desuden:
”Lovgivningen indeholder ikke regler om forældrebetaling eller tilbagebetaling af forældrebetaling for privatinstitutioner. Om forældre får tilbagebetalt forældrebetaling, afhænger derfor af den konkrete aftale mellem forældre og tilbuddet”.
Administrationen fik oplyst af KL’s juridiske afdeling, at private tilbud har mulighed for selv at vælge at kompensere forældrene. I så fald vil de måske senere få mulighed for at søge kompensation jf. aftalen.
I bilag 1 skitseres mulighederne for fritagelse for forældrebetaling i genåbningsperiode, ligesom også administrationens anbefalinger fremgår.
Retligt grundlag
Aftaleteksten fra folketinget den 22. april 2020 (bilag 2).
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om udmøntning af beslutning om kompensation for nedlukningsperioden svarende til ½ måneds betaling med udgangspunkt til efterretning.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte rammer for fritagelse for forældrebetaling i genåbningsperiode med udgangspunkt i de i bilag 1 skitserede muligheder.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de i bilag 1 beskrevne forslag til rammer for udmøntning vil give Afdeling for Dagtilbud et administrativt grundlag at arbejde videre ud fra.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Merudgifter til en måned er tidligere estimeret til ca. 7,5 mio. kr. for kommunale og selvejende tilbud; merudgifter til ½ måned estimeres derfor at være 3,75 mio. kr. Når det endelige beløb kendes, bliver bevillingen hertil reguleret via kassen. Opgørelsen tages med i Budgetopfølgning 4, som behandles i november 2020.
Merudgifter forbundet med genåbningsperioden
Merudgifter forbundet med genåbning af dagtilbud, SFO mv, herunder reduktion i forældrebetaling, vil indgå i en samlet forhandling med KL og Danske Regioner omkring COVID-
19-relaterede udgifter. Det fremgår af aftalen, at kompensationen gives til kommunerne under et, og ikke til den enkelte kommune som en 1:1 kompensation.
Den udgift, der er forbundet med kompensation for manglende pasning, afhænger af, hvor mange forældre i Slagelse Kommune der tilbydes og tager imod tilbuddet om orlov og den dertil hørende betalingsfrihed. Forældrebetaling for børn i dagtilbud i Slagelse Kommune er 2639 kr. for en dagplejeplads, 2951 kr. for vuggestueplads og 1405 kr. for børnehaveplads.
Nedenstående er meget forsimplede overslag baseret på en opgørelse på størrelsen på forældreindtægter i en måned beregnet i forbindelse med behandlingen i Økonomiudvalget:
(A) 100 børn i 1 måned – max. 0,3 mio. kr.
(B) 2/3 af alle børn i 1 måned – estimeret 2/3*7,5 mio. kr. = 5 mio. kr.
(C) 20 % af alle børn i 1,7 måned – estimeret 0,2*7,5 mio. kr. *1,7 =2,6 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om udmøntning af beslutning om kompensation for nedlukningsperioden svarende til ½ måneds betaling med udgangspunkt til efterretning.
2.    at  Børne- og Ungeudvalget beslutter rammer for fritagelse for forældrebetaling i genåbningsperiode med udgangspunkt i de i bilag 1 skitserede muligheder.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering
At 2 - Udvalget besluttede følgende:
Ad pkt. 1 - Udvalget besluttede at kompensere iht. mulighed A.
Stillingtagen til eventuel udvidelse af mulighed A til mulighed B samt stillingtagen til mulighed C afventer udmeldinger fra sundhedsmyndighederne og regeringen.
Udvalget bemærker, at kompensation for forældrebetaling for kommunale og selvejende dagtilbud går gennem kommunen, mens kompensation for forældrebetaling for private tilbud går fra staten og direkte til det private tilbud.