373. Godkendelse af dagsorden (B)
373. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-89635 Dok.nr.: 330-2019-487883 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde
den 4. maj 2020.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 4. maj 2020.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Dagsorden og tillægsdagsorden godkendt.
374. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)
374. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2020-21806 Dok.nr.: 330-2020-130398 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender
budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2020, at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på
13,2 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 12,4 mio. kr. Bilag
1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære
situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning være forbundet med en vis
usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud – herunder
i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID-19 bliver
kompenseret kommunerne.
I budgetopfølgningen er
indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift, samt uforbrugte
anlægsbudgetter fra 2019 godkendt af byrådet d. 23.marts 2020.
Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
Økonomiudvalget har på
ekstraordinært møde d. 2. april 2020 besluttet, at overførsler kategoriseret
som ”Overført i henhold til regler – men uden begrundelse” tilbageføres til
særlig pulje under økonomiudvalget til hjælpepakke til understøttelse
erhvervs-, kultur og foreningslivet i Slagelse kommune. For Børne- og Ungeudvalget
udgør beløbet 7,2 mio.kr. jf. nedenstående oversigt.
Enheder som bidrager til COVID19 hjælpepakke (1.000 kr.) | Overføres
til hjælpepakke |
8.1
- Skole | 3.180 |
Skoleområdet
- myndighed | 3.090 |
Pædagogisk
Udvikling og Inklusion (PUI) | 90 |
8.5
- Sundhedspleje og Tandpleje | 3.995 |
Tandplejen | 3.995 |
i alt | 7.175 |
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
·
Specialundervisning, myndighed
·
Hvilebjergskolen
·
UU Slagelse
·
Børn og Familie, myndighed
8.1 Skole
Redegørelse fra Center for Børn og Unge
Drift
Center for Børn og Unge forventer
ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på 4,1 mio. kr.
Det forventede merforbrug fordeler
sig således:
Almenområdet, myndighed
På
myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug
på 1 mio. kr.
Myndighed
for specialundervisning
Myndigheden for
specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 2
mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget aktivitet på området i forhold til det
forventede niveau.
Handleplan
myndighed specialundervisning:
På
specialundervisningsområdet er der udarbejdet handleplan baseret på et
forventet merforbrug på 2 mio. kr. i 2020. Handleplanen er vedlagt som bilag 2a.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler,
specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 5,1 mio. kr.
Der er
samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 5,1 mio. kr.
Virksomhederne
har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne
forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering
ligger inden for rammerne for god økonomistyring.
Der er enkelte
virksomheder, der forventer afvigelser på mere end 100.000 kr.
Omplacering fra Ejendomsservice
til Eggeslevmagle Skole, jf. servicemodel C
Byrådet godkendte 25. november
2019 en ny servicemodel for Ejendomsservice.
Eggeslevmagle Skole har efter
dialog med Ejendomsservice valgt model C, som indebærer overdragelse af økonomi
og medarbejdere. Overdragelsen sker pr. 1. april 2020. Derfor overføres et
årligt budget til løn og indvendig vedligehold:
·
Eggeslevmagle Skole: 1.029.900 kr. årligt (772.425 kr. i 2020)
·
Guldminen SFO: 78.200 kr. (58.650 kr. i 2020)
Anlæg
For anlægsprojekterne under Skole
forventes der for nuværende et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. Mindreforbruget
skyldes anlægsprojektet vedr. ”Bien”, hvor der ikke forventes at være forbrug i
2020.
8.2
Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Unge forud for tilførsel til kassen et samlet mindreforbrug på 8,9 mio. kr.
·
Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 5,1 mio.
kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for afvigelser til budgetlagte
børnetal via Vippeordningen.
·
På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads)
forventes budgettet at balancere.
·
Da børnetallet aktuelt er lavere end forventet ved
budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på
Vippeordningen på 3,8 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere
beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 2 for 2020 ingen virksomheder på
dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Dagtilbud forventes der for
nuværende et mindreforbrug på 9,6 mio. kr., Mindreforbrugene relaterer sig
primært til tre projekter: Daginstitutionen Firkløveren – etape 2 (4,0 mio.), Ny
daginstitution ved Jonslunden (3,9 mio.) og Strandloppen (2,0 mio.)
Tillægsbevillinger
Puljen til normeringer i dagtilbud
Undervisningsministeriet har i brev af 21. april 2020 givet
Slagelse Kommune tilsagn om tilskud fra puljen til normeringer i
daginstitutioner på 6.358.000 kr. i 2020.
Det er en forudsætning at tilskuddet anvendes ud over
kommunens vedtagne budget og midler, der ikke anvendes i 2020 skal
tilbagebetales til statskassen.
Byrådet skal formelt vedtage at give hhv. indtægts- og
udgiftsbevilling for at tilskuddet kan anvendes til det ønskede formål. Børne-
og Ungeudvalget besluttede d. 10. februar 2020, at finanslovsmidlerne skulle
fordeles til dagtilbuddene ifølge ressourcetildelingsmodellen. Fordelingen pr.
institution er vist i Bilag 4a
Ansøgningspuljen til flere pædagoger og pædagogiske
assistenter til institutioner med mange 0-2 årige sårbare og udsatte børn
Slagelse Kommune fik i december 2019 tilsagn om tilskud på
1,5 mio. kr. i 2019 og 8,5 i hvert af årene 2020-2022 fra puljen til
institutioner med mange sårbare og udsatte 0-2 årige.
Beløbet vedr. 2019 kommer dog først til udbetaling i 2020,
således at beløbet bliver 10,0 mio. kr. i 2020 og tilskuddene i 2021 og 2022 er
under forudsætning af at puljen videreføres i finansloven.
Tilskuddet er fra ministeriets side fordelt på de enkelte
institutioner ud fra antallet af sårbare og udsatte børn og kommunen kan ikke
ændre i fordelingen, som er vist i bilag 4b.
Byrådet skal formelt vedtage at give hhv. indtægts- og
udgiftsbevilling for at tilskuddet kan anvendes til det ønskede formål.
Omplacering mellem enheder
Virksomheden Dagplejen har i dag
budgettet samt lønudgiften til en pædagogisk konsulent. Ledelsen af
medarbejderen er dog for flere år siden overgået til Afdeling for Dagtilbud.
Der er fra de to enheder et fælles ønske om at budget samt lønudgift flyttes
til Afdeling for Dagtilbud, så der er sammenhæng mellem budget-, løn- og
ansættelsesforhold.
Derfor ønskes 560.000 kr. årligt
omplaceret fra Dagplejen til Afdeling for Dagtilbud.
Det er Børne- og Udvalget der
har kompetencen til at omplacere budgetter mellem enheder inden for
fagudvalgets område.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år:
Der forventes budgetoverholdelse.
FGU:
Der arbejdes i øjeblikket med opgørelse
af forventet antal årselever og den dertilhørende økonomi. Dette arbejde
forventes afsluttet pr. 30.6. og medtages derfor i forbindelse med
Budgetopfølgning 3.
8.4
– Børn og Unge
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og
ungeområde opgjort efter 1. kvartal 2020 er beregnet til 306,8 mio. kr. Efter
overført mindreforbrug fra 2019 er budgettet på området opjusteret til 296 mio.
kr. Der er således efter 1. kvartal et forventet merforbrug i 2020 på 10,7 mio.
kr.
Der er således en stigning i forventet merforbrug fra
februar til marts på ca. 6 mio. kr. Der påregnes dog en vis usikkerhed i
disponeringen grundet situationen omkring Covid-19 og dennes betydning især i
forhold til de forebyggende indsatser. På 5.20 opholdssteder, var forventningen
ved årets start, at Familieinstitutionen Havrebjerg ville være i gang.
Forsinkelsen indebærer, at der først forventes henvist unge til institutionen
pr. primo juni 2020.
Den økonomiske handleplan på området revideres med nye
initiativer, med en forventning om budgetoverholdelse. Der skal således
iværksættes/fortsættes initiativer, der reducerer det forventede forbrug med
10,7 mio.kr. i 2020. Den reviderede handleplan er vedhæftet i bilag 2b
Anlæg
Der forventes samlet set et merforbrug på 0,6 mio. kr. på de
to sammenhængende projekter ”Eget specialtilbud – Havrebjerg” og ”Lejligheder
ved Havrebjerg skole”. Ombygningsarbejdet er færdigt og projektets rådgiver er
ved at færdigmelde byggeriet. Grundet bygningens dårlige stand har de
uforudsete udgifter væsentligt overskredet det budgetterede niveau.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
For sundhedsplejen og tandplejen
forventes samlet set et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
Bevillinger fra andre
fagudvalg
I budgetaftalen for 2019-2022
blev der afsat en pulje under Forebyggelses- og Seniorudvalget til bekæmpelse
af fedme blandt børn på 500.000 kr. i hvert af årene 2020 til 2022.
Forebyggelses- og Seniorudvalget
besluttede hhv. d. 3. september 2019 og 1. oktober 2019 at udmønte hovedparten
af puljen til hhv. etablering af sundhedstjek i 3. klasse og 4-måneders besøg
til alle børn. Fordelingen er som følger:
2020 | 2021 | 2022 | |
Etablering af sundhedstjek i
3.klasse | 251.220
kr. | 251.220
kr. | 251.220
kr. |
4-måneders besøg til alle børn | 218.780
kr. | 188.780
kr. | 158.780
kr. |
Forebyggelses- og Seniorudvalget
skal ifm. Budgetopfølgning 2 formelt godkende at omplacere bevillingerne til
Børne- og Ungeudvalget, da indsatserne er forankret i Sundhedsplejen under
Politikområde 8.5 Sundhedspleje og Tandpleje.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede
handleplaner m.v., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | |||||
Drift - hjælpepakke | 1.3 ØU, tværgående | 7.175 | |||
*Drift – Overførsler til hjælpepakke | 8.1 Skole 8.5 Sundhedspleje og
Tandpleje | -3.180 -3.995 | |||
Drift | 8.2 Dagtilbud – indtægt 8.2 Dagtilbud – udgift 8.2 Dagtilbud – indtægt 8.2 Dagtilbud – udgift 8.2 Dagplejen 8.2 Afd. for Dagtilbud | -6.358 6.358 -10.050 10.050 -560 560 | -8.527 8.527 -560 560 | -8.527 8.527 -560 560 | -560 560 |
Anlæg | |||||
Afledt drift | |||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen |
* Grundet den
ekstraordinære COVID19 situation har administrationen på baggrund af
Økonomiudvalgets beslutning d. 2 april på forhånd indarbejdet de overførelser,
som udvalget søger tilbageført til finansiering af Hjælpepakken i udvalgets
korrigerede budget (Bilag 1).
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 2 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes
til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at
der gives indtægts- og udgiftsbevilling i 2020 på 6,358 mio. kr. vedr.
finanslovsmidler til bedre normeringer i dagtilbud.
3.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at
der gives indtægts- og udgiftsbevilling på 10,050 mio. kr. i 2020 og 8,527 mio.
kr. i 2021 og 2022 vedr. puljen til institutioner med mange 0-2 årige sårbare
og udsatte børn.
4.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter at omplacere 0,560 mio. kr. fra
Dagplejen til Afdeling for Dagtilbud
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
A1 1 - (A) og (F) godkender sagen og videresender den til
Økonomiudvalgets og Byrådets orientering. (V) og (O) tager sagen til
orientering.
Udvalget anbefaler, at der følges op pr. udgangen af april
2020, hvor udgifter forbundet med COVID-19 fremgår.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.
At 4 - Godkendt.
Udvalget gør opmærksom på, at ikke al tekst i handleplanerne
kan læses i Prepare.
375. Fremtidige rammer for Slagelse Kommunale Tandpleje (B)
375. Fremtidige rammer for Slagelse Kommunale Tandpleje (B)
Sagsnr.: 330-2020-23296 Dok.nr.: 330-2020-149732 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte de fremtidige rammer for Slagelse
Kommunale Tandpleje og tage stilling til, om der skal arbejdes videre med
temaet i forbindelse med forhandlingerne om Budget 2021-24.
Baggrund
Tandpleje og tandregulering af de 0-18-årige er en lovbunden
kommunal opgave. Det er muligt at udlicitere hele opgaven eller dele af den til
private tandklinikker, men ansvaret vil i sidste ende være Slagelse Kommunes.
Slagelse Kommunale Tandpleje har været præget af
udfordringer de seneste år – udfordringer, der tydeliggør begrænsningerne ved
den grundlæggende måde, som Tandplejen er bygget op på. Det er blevet
tiltagende sværere at rekruttere og fastholde kvalificeret personale, og
udnyttelsen af personaleressourcerne er ikke effektiv nok. Der er derfor behov
for en stillingtagen til tilvejebringelse af de rette rammer, så Tandplejen
også i fremtiden vil kunne tilbyde behandlinger af høj kvalitet – samtidig med,
at ressourcerne udnyttes mest effektivt.
Slagelse Kommunale Tandpleje er decentralt organiseret med 8
klinikker fordelt på kommunens almenskoler. I alt er patientgruppen på ca.
15.000 børn og unge. Lidt under en tredjedel af patientgruppen går på en skole
med en tandklinik. To tredjedele skal transportere sig selv til en tandklinik.
Bortset fra en dedikeret undersøgelsesklinik og en tandreguleringsklinik er
behandlingstilbuddene de samme på de øvrige 6 klinikker.
En af konsekvenserne ved den decentrale organisation er, at
det tandlægefaglige miljø i tandplejen er fragmenteret. Personalet arbejder på
flere forskellige klinikker med klart definerede opgaver, og den enkelte
medarbejder kan have følelsen af ikke umiddelbart at kunne udvikle sig fagligt,
f.eks. med nye opgaver eller ansvarsområder. Samtidig skaber det en sårbarhed ved
sygdom eller andet fravær, hvor kollegaer kun vanskeligt kan træde til for at
hjælpe, hvor behovet opstår.
Sammenholdt med den geografiske spredning af klinikkerne,
hvor en del ligger langt væk fra jernbane og motorvej, giver det en ikke
ubetydelig rekrutteringsudfordring for Tandplejen.
De fleste tandlæger, som Slagelse Kommune er i stand til at
rekruttere, kommer direkte fra tandlægestudiet i Aarhus eller København, og de
fleste er også bosiddende der. En nyuddannet tandlæge skal ”stå i lære” i et år
hos en autoriseret tandlæge for selv at opnå autorisation (JUS) til at kunne
forestå behandlinger selvstændigt. Det betyder, at der på hver af de 8
klinikker skal være en tandlæge med JUS. Tiltrækningen og fastholdelsen af
tandlæger med JUS er vanskelig, hvis ikke der kan tilbydes et fagligt miljø med
udviklingsmuligheder.
For at opretholde et ensartet niveau på alle 8 klinikker
skal der indkøbes 8 af alting. Antallet af tandlægestole er forskelligt fra
klinik til klinik, men alle de faciliteter og maskiner, der understøtter
behandlingen, skal være til stede på alle 8 klinikker.
Vores nabokommuner støder i vid udstrækning på de samme
udfordringer, som vi i Slagelse Kommune oplever. Derfor er flere af dem i gang
med at reducere i antallet af klinikker – hvis ikke de allerede har reduceret.
Både Næstved, Sorø og Kalundborg er forskellige steder i denne proces. Nogle af
dem (f.eks. Sorø) har valgt at samle alle aktiviteter på en centralt beliggende
klinik, mens andre (f.eks. Kalundborg og Næstved) har valgt en opdeling med
færre distriktsklinikker. Lignende kommuner rundt om os ser dermed
centralisering som en løsning på de udfordringer, de står i.
Retligt
grundlag
Sundhedsloven, kap. 37.
Handlemuligheder
For at sikre tandsundheden på længere sigt skal der foretages
et strategisk valg om, hvordan Slagelse Kommunale Tandpleje skal bygges op.
Hvis Tandplejen fortsat skal være i kommunalt regi, vil der skulle foretages
ændringer af de grundlæggende rammer.
I denne sag skal Børne- og Ungeudvalget drøfte, hvordan
Tandplejens overordnede rammer skal se ud. Udvalget kan vælge at arbejde videre
med én af de to modeller, der skitseres herunder, men udvalget kan også bede
administrationen udarbejde nye forslag.
Tilvejebringelse af de fysiske rammer kan ske gennem to løsningsmodeller.
Begge modeller kræver nybyggeri, da der ikke er tilstrækkelig
udvidelseskapacitet på skoleklinikkerne i hverken Slagelse eller Korsør. Begge
modeller indbefatter desuden hjemtagelse af special- og omsorgstandplejen, der
pt. varetages af andre aktører.
Ud over fast placerede klinikker kan det også være en
mulighed at investere i mobile tandklinikker, der ville kunne fungere som
supplement. Dette har man eksempelvis erfaringer med i Guldborgsund Kommune,
hvor den mobile tandklinik udfører forebyggende behandling på skolerne. Desuden
benyttes den i omsorgstandplejen, hvor de mest mobile af patienterne kan
modtage behandling.
Model 1:
Der bygges/skabes én central klinik i Slagelse by, der har
alle 15.000 børn tilknyttet. Optimalt set vil klinikken ligge centralt placeret
ift. transportmuligheder, så adgangen fra hele kommunen gøres så let som mulig.
Klinikken skal rumme alle de funktioner, der kræves af Slagelse Kommunale
Tandpleje; dvs. almindelig forebyggelse og behandling (caries), tandregulering,
narkose og specialtandpleje.
Anlægsudgifterne forbundet med model 1 skønnes at udgøre 45 mio. kr., inkl. omsorgs- og specialtandpleje.
Anlægsudgifterne forbundet med model 1 skønnes at udgøre 45 mio. kr., inkl. omsorgs- og specialtandpleje.
Hvis der herudover skal investeres i en mobil
tandlægeklinik, skønnes anlægsudgifterne at være 5 mio. kr. større, dvs. i alt
50 mio. kr.
Model 2:
Der bygges/skabes to klinikker – en i Slagelse by og en i
Korsør by. Slagelse-klinikken vil dække Slagelse plus det umiddelbare opland og
vil have tilknyttet ca. 9.100 børn. Korsør-klinikken vil dække Korsør og
Skælskør med opland og vil have tilknyttet ca. 5.900 børn. Begge klinikker skal
optimalt set placeres centralt ift. transportmuligheder. Korsør-klinikken vil i
udgangspunktet primært kunne tilbyde forebyggelse og behandling (caries).
Slagelse-klinikken vil ud over forebyggelse og behandling af dennes tilknyttede
børn tage sig af de fælles funktioner – dvs. tandregulering, narkose,
specialtandpleje og omsorgstandpleje.
Anlægsudgifterne forbundet med model 2 skønnes at udgøre 52
mio. kr., inkl. omsorgs- og specialtandpleje.
Hvis der herudover skal investeres i en mobil
tandlægeklinik, skønnes anlægsudgifterne at være 5 mio. kr. større, dvs. i alt
57 mio. kr.
Sundhedsstyrelsen udsteder klare retningslinjer for antallet
af personale i hver personalekategori ud fra patientgruppens størrelse. Dermed
vil en patientgruppe på i dette tilfælde ca. 15.000 børn kræve den samme mængde
personale, uanset om disse fordeles på 1, 2 eller 8 klinikker. Dog vil en
centralisering kunne skabe rammerne for en mere effektiv udnyttelse af personaleressourcerne,
hvilket vil gavne både patienter og personale, ligesom det vil betyde kortere
ventelister.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en reduktion i antallet af
klinikker vil medvirke til at sikre tandsundheden for de 0-18-årige. Derfor
anbefaler administrationen, at udvalget videresender sagen til forhandlingerne
om Budget 2021-24.
Administrationen anbefaler samtidig, at der arbejdes videre
med model 1, hvori der skabes én centralt beliggende klinik i Slagelse by, da
fordelene ved centraliseringen være størst i denne model. Herunder ville en
mobil tandklinik kunne være et supplement til de fast placerede klinikker.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Anlægsudgifterne forbundet med model 1 skønnes at udgøre 45
mio. kr., og for model 2 skønnes de at udgøre 52 mio. kr. Begge beløb er i
2020-priser.
Hvis der samtidig skal investeres i en mobil tandklinik, vil
anlægsudgifterne for hver af modellerne være 5 mio. kr. større. Dermed vil
anlægsudgifterne for model 1 være 50 mio. kr. og for model 2 57 mio. kr.
Da special- og omsorgstandplejen for nuværende varetages af
andre, er der ikke budgetmidler i Tandplejens ramme til varetagelse af disse to
specialer. Driften af disse vil til sammen beløbe sig til 2-3 mio. kr. årligt.
Driftsmæssigt vil der være potentiale for besparelse på
længere sigt ved en reduktion i antallet af klinikker. Besparelsen vil dog
primært være på indkøb og vedligeholdelse af maskinparken.
Konsekvenser
for andre udvalg
Budgettet til omsorgstandplejen er placeret under Center for
Sundhed og Ældre. Hvis dette speciale hjemtages, vil budgetmidlerne skulle
overføres til Slagelse Kommunale Tandpleje.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget videresender sagen til forhandlingerne om Budget
2021.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Udvalget anerkender, at der er behov for en omstrukturering
af Slagelse Kommunale Tandpleje.
Udvalget anmoder, at der arbejdes videre med modeller, hvor
der er fokus på forebyggelse og rekruttering samt samarbejde med andre
sundhedsfaglige grupper i kommunen. Derudover arbejdes videre med muligheden
for at bevare undersøgelsesklinikker, ligesom også hjemtagelse af special- og
omsorgstandplejen undersøges.
376. Opfølgning på Børne- og Ungepolitikken (B)
376. Opfølgning på Børne- og Ungepolitikken (B)
Sagsnr.: 330-2019-10523 Dok.nr.: 330-2020-169019 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, hvordan den politiske
opfølgning på Børne- og Ungepolitikken skal foregå.
Baggrund
På Byrådsmødet den 27. januar 2020 blev den nye Børne- og
Ungepolitik godkendt. Politikken udstikker seks principper for arbejdet med og
omkring børn og unge. Udmøntningen af politikken skal ske lokalt. Det betyder,
at det er op til den enkelte skole, dagtilbud mfl. at omsætte politikken til
praksis.
På Børne- og Ungeudvalgets møde i april 2020 drøftede de en
arbejdsgruppes anbefalinger til, hvordan der kan følges op på dagtilbuds og
skolers mfl. arbejde med at virkeliggøre politikken. På baggrund af
drøftelserne har administrationen udarbejdet nedenstående forslag til
opfølgning.
Formål
Formålet med opfølgningen er at inspirere og lære af
hinanden på tværs af virksomheder. Dagtilbud, skoler mfl. skal kunne bruge
opfølgningen til at få indblik i, hvordan andre virksomheder arbejder med at
virkeliggøre politikken, og høre deres erfaringer.
Form / setup
Opfølgningen foregår som en markedsdag, hvor repræsentanter
fra alle virksomheder på Børne- og Ungeområdet samt understøttende funktioner
mødes og præsenterer eksempler på, hvordan de har arbejdet med politikken.
Markedsdagen kan fx omfatte fælles oplæg, workshops og stande.
Deltagere
Alle centrale aktører inviteres til at deltage på
markedsdagen. Fra hver virksomhed og understøttende funktion inviteres mindst
en medarbejderrepræsentant og en lederrepræsentant. Fra virksomheder med
forældrebestyrelser inviteres også en forældrerepræsentant og fra virksomheder
for ældre børn /unge inviteres også en repræsentant herfor. Desuden deltager
udvalget og administrationen.
Tidspunkt
Administrationen foreslår, at markedsdagen afholdes første
gang primo 2021. Efterfølgende kan der tages stilling til, om markedsdagen skal
gentages fx hvert eller hvert andet år samt indhold. Af hensyn til at flest
muligt kan deltage, foreslås det, at markedsdagen lægges på en lørdag fx den
30/1 eller 6/2 i tidsrummet fra kl. 10 og 3-5 timer frem afhængig af det
endelige program.
Sted
Det foreslås, at markedsdagen afholdes i kommunens egne
lokaler fx Nørrevangskolen eller en af hallerne. Der skal være et større område
til stande, fælles oplæg mm og samtidig en række mindre tilstødende lokaler til
workshops og oplæg for mindre grupper.
Herudover kan de eksisterende tilsyn fx Kvalitetsrapport på
skoleområdet og pædagogiske tilsyn på dagtilbudsområdet bruges til at følge
Børne- og Ungepolitikken.
Retligt
grundlag
Slagelse Kommunes Børne- og Ungepolitik.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte ovennævnte forslag, som
det foreligger, eller med ændringer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget vil kunne:
- bidrage
til inspiration og læring på tværs af virksomheder
- bidrage
til, at centrale aktørers perspektiver, herunder børn og unges perspektiver,
kommer frem og kan indtænkes i det fremadrettede lokale arbejde
- sikre,
at virksomhederne ikke skal udarbejde dokumentation eller opfølgning udover de
i forvejen eksisterende krav.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Estimerede udgifter til forplejning, leje af IT-udstyr,
eventuelle eksterne oplægsholdere mm. beløber sig til ca. 50.000 kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at opfølgningen på Børne- og
Ungepolitikken foregår som en markedsdag
2.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at markedsdagen afvikles den 30/1
eller 6/2 2021
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
At 1 - Godkendt.
At 2 - Markedsdagen afvikles 6. februar 2021.
Udvalget opfordrer virksomhederne til at involvere børn og
unge i præsentationerne på markedsdagen.
377. Etablering af erhvervsklasser (B)
377. Etablering af erhvervsklasser (B)
Sagsnr.: 330-2020-28639 Dok.nr.: 330-2020-169375 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende rammer for etablering
af erhvervsklasser. Desuden skal Børne- og Ungeudvalget indstille til Byrådet
at godkende garantitildeling samt placering af erhvervsklasserne.
Baggrund
I forbindelse med indgåelse af budgettet for 2020 besluttede
Byrådet at afsætte 500.000 kr. årligt til etablering af håndværkerklasser på
skoleområdet. Midlerne er afsat i 2020 og i overslagsårene.
På baggrund heraf har administrationen udarbejdet forslag
til rammebeskrivelse samt placering. Oplægget tager afsæt i rammerne for
idrætstalent- og kunsttalentklasserne.
I rammebeskrivelsen nedenfor er klasserne
omtalt som erhvervsklasser for at signalere, at de er bredt rettet mod alle
erhvervsuddannelser og ikke kun de traditionelle håndværkerfag.
Formål
Med erhvervsuddannelsesreformen, der blev vedtaget i 2014,
følger en klar målsætning om, at mindst 25% vælger en erhvervsuddannelse direkte
efter 9. eller 10. klasse i 2020. Andelen skal op på minimum 30% i 2025. I
Slagelse Kommune har 10-12% af eleverne valgt en erhvervsuddannelse efter 9.
eller 10. klasse i perioden 2015-2018.
Formålet med erhvervsklasserne er at etablere en tættere
tilknytning mellem folkeskole og erhvervsuddannelser og understøtte, at flere
elever vælger en erhvervsuddannelse.
Derudover har erhvervsklassen til formål at understøtte, at
flere elever består folkeskolens afgangsprøve. I Slagelse kommune er der i
skoleåret 2018/19 13% af eleverne i 9. klasse, som ikke har været til den fulde
afgangsprøve, og 14% har ikke fået mindst 2 i dansk og matematik.
Målgruppe
Målgruppen for erhvervsklasserne er elever, der er motiveret
for praktisk orienteret undervisning og kan se sig selv i en erhvervsuddannelse
efter 9. klasse. Eleverne skal derfor være indstillet på at yde det, der skal
til for at leve op til adgangskravene til en erhvervsuddannelse. I øjeblikket
er adgangskravet minimum 2 i gennemsnit i dansk og matematik ved folkeskolens
afgangsprøve.
Erhvervsklasserne kan som udgangspunkt ikke imødekomme unge
med behov for et specialpædagogisk tilbud.
Indhold
Undervisningen i erhvervsklasserne omfatter de obligatoriske
fag, erhvervsrettet undervisning på erhvervsuddannelserne samt erhvervspraktik.
I de obligatoriske fag er en stor del af undervisningen
praktisk orienteret. Undervisningen varetages af folkeskolens lærere. Eksempler
på en erhvervsrettet praksisvinkel kunne være:
-
Erhvervsorientering i alle fag og besøg fra erhvervslivet
-
Arbejde med innovation og iværksætteri
-
Tilknytning til kantineprojekt eventuelt med servering til andre
virksomheder
I værkstedsundervisningen bliver eleverne introduceret til
erhvervsuddannelsernes fire hovedområder:
- Omsorg,
sundhed og pædagogik
- Kontor,
handel og forretningsservice
- Fødevarer,
jordbrug og oplevelser
- Teknologi,
byggeri og transport
Undervisningen varetages af erhvervsuddannelsernes
undervisere og foregår på erhvervsuddannelserne. Tiden til
værkstedsundervisningen sammenstykkes af den understøttende undervisning og
valgfag.
Alle elever er i praktik i en lokal virksomhed i minimum 2 uger
årligt. Derudover er der mulighed for, at elever kan komme i praktik i en del
af skoletiden, hvis det i en periode er motivationsfremmende. Dette vil foregå
som særligt tilrettelagte forløb.
Der er tilknyttet en koordinator/UU-vejleder til erhvervsklasserne,
som er i løbende dialog med den enkelte elev og forældrene om elevens trivsel
og læring. Koordinator/UU-vejleder varetager også samarbejdet med
erhvervsuddannelser og praktikpladser.
Optagelse
I henhold til folkeskoleloven er der ikke mulighed for at
udvælge eleverne til en erhvervsklasse på baggrund af særlige kriterier. Alle
elever i 8.-9. klasse i Slagelse Kommune, der er motiveret af praktisk
undervisning og er indstillet på at bestå folkeskolens afgangsprøve, kan derfor
optages i erhvervsklasserne.
Erhvervsklassen afholder informationsmøder for interesserede
elever og deres forældre. Forud for optagelse skal alle elever og forældre til
en individuel samtale med henblik på at afklare elevens motivation og afstemme
forventninger.
Klassen oprettes kun, hvis der er mindst 18 elever tilmeldt.
Evaluering
Der er opstillet følgende succeskriterier for
erhvervsklasserne:
·
Alle elever erklæres uddannelsesparate
·
Elevfraværet er max 7,5%
·
Eleverne består folkeskolens afgangsprøve med minimum 2 i dansk
og matematik
·
80% af eleverne vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9.
klasse
Erhvervsklasserne evalueres første gang i efteråret 2022. Frem
til efteråret 2022 følges løbende op på ordningen med afsæt i tilbagemeldinger
fra elever, forældre og medarbejdere.
Økonomi
Administrationen foreslår, at midlerne anvendes i lighed med
modellerne for kunsttalent- og idrætstalentklasserne.
Administrationen vurderer, at det først vil være muligt at
få etableret et samarbejde med erhvervsuddannelserne og kunne opstarte til
januar 2021. Det foreslås derfor, at der pr. 01.01.2021 opstartes én klasse på
8. årgang, og derefter en ny klasse pr. august hvert skoleår. Fremadrettet
bliver der således en klasse på hhv. 8. og 9. klassetrin. Det vurderes, at der
er tilstrækkeligt med elever i målgruppen til begge trin.
Udover nedenstående bevilling tildeles skolen den almene
takst pr. elev på det pågældende klassetrin samt garantitildeling ved behov.
Økonomi for 2 erhvervsklasser
(8.-9. klasse):
Jan
2021 1
klasse (5/12) | Aug
2021 ff 2
klasser(12/12) | |
Koordinator/UUvejleder | 25.000 | 100.000 |
Opstart,
kompetenceudvikling, materialer | 100.000 | 0 |
Undervisningstilkøb
på ZBC | 68.750 | 330.000 |
Markedsføring | 20.000 | 20.000 |
Placering
Erhvervsklasserne placeres på en af kommunens
overbygningsskoler med afsæt i følgende kriterier:
·
Der er et erhvervsfagligt ungdomsuddannelsestilbud i umiddelbar
nærhed af skolen
·
Skolen kan etablere kontakt til samarbejdspartnere i
lokalområdet, der kan bistå med praktikpladser til eleverne
·
Skolen har plads til to ekstra klasser
·
Der er gode transportmuligheder til skolen
Administrationen har drøftet placering af erhvervsklassen
med overbygningsskolerne, og der er kun én skole, som har vist interesse:
Marievangsskolen i Slagelse. Marievangsskolen lever op til ovennævnte kriterier
og vil meget gerne varetage opgaven.
Retligt
grundlag
Erhvervsklasserne etableres med afsæt i folkeskoleloven og
lever op til minimumstimetal og vejledende timetal, så eleverne får de bedste
forudsætninger for at bestå folkeskolens afgangsprøve.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende rammerne for
erhvervsklasserne, som de foreligger, eller med ændringer.
Børne- og Ungeudvalget kan indstille til Byrådet at godkende
placering af erhvervsklasser samt garantitildeling.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
rammebeskrivelsen er et godt og tilstrækkeligt grundlag for, at skolen kan
påbegynde etablering af erhvervsklasserne. Rammerne muliggør, at
erhvervsklasserne både kan være et attraktivt tiltag for skolen og kommende
elever.
Samtidig understøtter rammerne,
at flere elever består folkeskolens afgangsprøve og vælger en
erhvervsuddannelse, hvilket bidrager til nogle af de overordnede
uddannelsespolitiske målsætninger.
Det er desuden administrationens
vurdering, at Marievangsskolen er et rigtigt godt sted at placere
erhvervsklasserne. Det er den skole, der ligger tættest på en stor del af
erhvervsuddannelserne, den har plads til eleverne, og den har i indeværende år
et tæt samarbejde med ZBC, der varetager undervisningen i det nye to-årige
obligatoriske valgfag ’Håndværk og design’ på 7.- og 8. klassetrin.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender rammerne for erhvervsklasserne
2.
at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet at godkende placering af
erhvervsklasserne på Marievangsskolen
3.
at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet at godkende garantitildeling
til erhvervsklasserne
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
At 1 - Godkendt med følgende ændringer i succeskriterierne:
- at eleverne trives, og at fravær benyttes som indikator på
trivsel
- at minimum 80 % af eleverne er afklaret omkring valg af ungdomsuddannelse
At 2 - Indstilles til Byrådets godkendelse.
At 3 - Indstilles til Byrådets godkendelse.
378. Opfølgning på den kommunale ungeindsats (E)
378. Opfølgning på den kommunale ungeindsats (E)
Sagsnr.: 330-2017-77212 Dok.nr.: 330-2020-156410 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social-
og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen,
som de vil følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Dette er
den første halvårlige opfølgning. Udvalgenes opfølgningen har til formål at
vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske
målsætninger. Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang
årligt. Målsætningerne
er:
·
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025
og 90% i 2030
·
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte
efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Generelt
I
forhold til det tværfaglige samarbejde på tværs i organisationen er der afholdt
en del tværfaglige møder, og det fungerer godt. De medarbejderne, som er
tilknyttet den kommunale ungeindsats, er i gang med teamsupervision. Formålet
med supervision i netværksgrupperne er at understøtte det tværfaglige samarbejde,
og blive bedre til at på tværs af forskellige fagligheder at lave en
kvalificeret uddannelsesplan, som den unge selv er medskaber af.
I
forhold til FGU er vi i samarbejde med Næstved og Vordingborg kommuner i gang
med nærmere afklaring af flere forhold. Herunder nærmere definition af målgruppen
til FGU, kvalificering af forløbsplaner, og samarbejdet mellem de kommunale
ungeindsatser og FGU om at understøtte og fastholde de unge i uddannelsen.
Status på elevtallene på FGU viser, at der pr. 18. marts 2020 er stoppet 30
elever ud af de i alt 235 elever, der startede i august 2019. Heraf er 15 i
gang med uddannelse og 2 er i beskæftigelse. 5 er på offentlig forsørgelse og
de resterende 8 er i gang med andre aktiviteter. 205 er stadig i gang med FGU.
Effektmål 1: De unges oplevelse
af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen
er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter
hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at
skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de
også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De
udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·
På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·
På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig
interesse og nysgerrighed
·
Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·
Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Da det har taget lang tid at få
spørgsmålene implementeret i det IT system, fagpersonerne bruger til
uddannelsesplanerne, er de unges oplevelse først blevet indhentet fra februar
2020. Det er derfor først muligt at give en konkret status på, hvor stor en
andel af de unge der føler sig inddraget og mødt, ved opfølgningen i november
2020. Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af
tabellen nedenfor.
Andel unge, som i nogen eller høj
grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Delmål | 90% | 91% | 92% | 93% | 94% | 95% |
Effektmål 2: andel unge på
forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på
aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på
forsørgelse, hvormed der er en indikator på den samlede ungeindsats. I
effektmålet medtages unge op til 30 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både
fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at
sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse
ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville
medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job.
I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være
flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang
med en forberedende grunduddannelse betragtes som i uddannelse, ligesom i de
nationale målsætninger.
Opfølgningen i januar 2020 viser,
at 11,2% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I januar 2019 var
andelen 11,4%, så der ses en lille forbedring. Delmålet for 2020 er 10,4%, og
der skal således ses en yderligere reduktion frem mod udgangen af 2020, for at
indfri det opstillede delmål. Den aktuelle samfundsmæssige situation med covid-19
kan udfordre dette som følge af bl.a. suspenderet beskæftigelsesindsats og
ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge.
Jobcenteret gør opmærksom på, at en
stor del af de unge, der har søgt ydelse i 2019 er frafaldet en
ungdomsuddannelse. I alt er der registreret 289 unge med ’afbrudt uddannelse’
som årsag til at de søger ydelse. Det svarer til 26% af det samlede antal unge,
der har søgt ydelse. Dette peger på, at der er behov for et tættere samarbejde
med ungdomsuddannelserne og uddannelsesvejlederne, med henblik på at
understøtte de unge med de udfordringer, de har, mens de er i uddannelse, og
dermed forebygger frafald.
Delmålene og status pr. januar 2020
fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som
modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge | Baseline 2016 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Delmål | 12,6% | 10,4% | 10,1% | 9,9% | 9,7% | 9,5% | 9,4% |
Status | 11,2% |
Effektmål 3: Elevfravær i
grundskolen
Dette effektmål vedrører alle
elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre
fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende
data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget
udgangspunkt i perioden januar 2019 til januar 2020 som er de seneste
tilgængelige data forud for coronasituationen.
Opfølgningen viser, at den samlede,
vægtede fraværsprocent for alle tre typer fravær er 8,4%. I indeværende skoleår
er fraværet steget med cirka 1% i almenskolerne i forhold til sidste skoleår.
Der er en tendens til et højere sygefravær og lovligt fravær, mens det ulovlige
fravær er faldet. Generelt har specialskolerne et højere fravær end
almenskolerne: specialskolerne ligger i gennemsnit på 11-12 % fravær i
udskolingen, men der er store forskelle mellem skolerne. Dette kunne pege på,
at der er behov for en øget fraværsindsats i udskolingen, særligt i forhold til
lovligt fravær og sygefravær.
Delmål og status pr. januar 2020
fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever
i gennemsnit er fraværende | Baseline 2018/19 | 2019/20 | 2020/21 | 2021/22 | 2022/23 | 2023/24 | 2024/25 |
Delmål | 7,7% | 7,7% | 7,5% | 7,3% | 7,1% | 6,9% | 6,7% |
Status | 8,4% |
Retligt
grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen til efterretning.
Børne- og Ungeudvalget samt Social-
og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager
opfølgningen til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
tager opfølgningen til efterretning
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til
orientering.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at der
mangler aktuel status på målsætningerne.
379. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (D)
379. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (D)
Sagsnr.: 330-2020-24584 Dok.nr.: 330-2020-187576 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte håndteringen af COVID-19
på børne- og ungeområdet.
Baggrund
Situationen med COVID-19 medførte en midlertidig lukning af
dagtilbud og skoler samt hjemsendelse af de mange medarbejderne, der ikke
varetog nødpasning. På det specialiserede børne- og ungeområde blev mange medarbejdere
ligeledes hjemsendt med henblik på at varetage deres arbejdsopgaver hjemmefra.
Den gradvise genåbning af dagtilbud og skoler er i gang. Dagtilbuddene
er i udgangspunktet åbne for alle, mens skolerne i første omgang er åbnet for
elever til og med 5. klasse samt for alle elever i specialtilbud. Meldingerne
fra både dagtilbud og skoler er, at genåbning er gået godt, og at medarbejderne
møder stor samarbejdsvilje hos børn og forældre. Det er en meget anderledes
hverdag med begrænsninger for både børn og voksne, men der bliver fundet mange
gode og kreative løsninger på de udfordringer, som de sundhedsmæssige retningslinjer
bringer med sig.
Pr. 20. april så fremmødet i dagtilbud og folkeskoler ud som
følger:
Dagtilbud 20. april 2020 | Indskrevne børn 0-5 år pr. 1/4 | Fremmødte 0-5 år | Pct. andel |
Kommunale og selvejende dagtilbud inkl. dagpleje | 3643 | 1135 | 31,2 % |
Folkeskoler 20. april 2020 | Indskrevne elever i de genåbnede klasser | Fremmødte elever | Pct. andel |
Elever i almenklasser 0.-5. kl. | 3503 | 3012 | 86,0 % |
Elever i specialtilbud 0.-10. kl. | 573 | 416 | 72,6 % |
Det relativt lave fremmøde i dagtilbud indikerer, at mange
forældre finder alternative pasningsmuligheder eller holder børnene hjemme.
Fremmødet i folkeskolerne er højere, da det er udgangspunktet, at elever, der er omfattet af
genåbningen, møder op i skolen som normalt.
Bilagene 1 og 2 giver seneste status på håndtering af
COVID-19 og den gradvise åbning af henholdsvis dagtilbuds- og skoleområdet.
I bilag 3 findes en tilsvarende status vedrørende det
specialiserede børne- og ungeområde.
Håndtering af eventuel smitte blandt børn og medarbejdere
Selvom alle dagtilbud og skoler følger de sundhedsfaglige
retningslinjer, medfører genåbningen en større risiko for smitte, fordi flere
personer nu vil være samlet. Sundhedsstyrelsen har udsendt instrukser til
ledelser i hhv. dagtilbud samt skoler og SFO’er (bilag 4 og 5). Heri beskrives
det, at der lokalt skal foreligge en instruks for håndteringen af børn eller
personale, der får symptomer på sygdom i løbet af dagen.
Hvis en ansat eller et barn konstateres smittet med
COVID-19, skal dagtilbuddet/skolen sikre, at personer, der har været i nær
kontakt med den smittede, informeres om de særlige forholdsregler, som de skal
tage, hvis de selv oplever symptomer på sygdom.
I Slagelse Kommune vil relevante medarbejdere blive
opfordret til at blive testet, ligesom forældre vil blive opfordret til at
holde øje med eventuelle symptomer hos deres børn.
Hvis en medarbejder ikke er konstateret smittet, men ved at
blive testet, skal vedkommende blive hjemme, indtil resultatet foreligger. Det
er anbefalingen, at forældre til børn i medarbejderens ”gruppe” bliver
orienteret om, at medarbejderen er hjemsendt og i færd med at blive testet.
Såfremt smitte over længere tid viser sig hos en større
gruppe medarbejdere/børn i dagtilbuddet/skolen, kan der i sidste ende blive
behov en strategisk nedlukning af et tilbud – enten helt eller delvist. En
sådan nedlukning vil være af en varighed, der sikrer, at smitten ikke kan brede
sig yderligere.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte håndteringen af COVID-19
på børne- og ungeområdet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget drøfter håndteringen af COVID-19 på børne- og
ungeområdet.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Drøftet.
Udvalget anerkender medarbejdernes store arbejde med
håndteringen af COVID-19. Udvalget stiller sig til rådighed, hvis der er behov
for at blive truffet yderligere politiske beslutninger.
380. Prioritering af initiativer i dagtilbud og skoler (B)
380. Prioritering af initiativer i dagtilbud og skoler (B)
Sagsnr.: 330-2020-24584 Dok.nr.: 330-2020-189417 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, hvilke forslag til
initiativer i dagtilbud og skoler der skal finansieres via den lokale
hjælpepakke i forbindelse med COVID-19.
Baggrund
Økonomiudvalget traf på deres møde den 20. april 2020
beslutning om den lokale hjælpepakke i forbindelse med COVID-19. Af protokollen
til behandlingen af punkt 7 fremgår følgende:
”Økonomiudvalget besluttede at afsætte en samlet ramme
til initiativer i dagtilbud og på skoler svarende til prioritet 1 på
skoleområdet og forslagene på dagtilbudsområdet. De prioriterede lister over
forslag fra de to områder oversendes til Børne- og Ungeudvalget til beslutning
inden for den afsatte ramme”.
For dagtilbuds- og skoleområdet
er der således afsat en økonomisk ramme svarende til i alt 9.521.000 kr.
Listerne over forslag er blevet til på baggrund af tilkendegivelser fra
dagtilbud og skoler, der alle har fået mulighed for at melde ind med konkrete
ønsker. På skoleområdet er forslagene prioriteret med prioritet 1 og 2.
Børne- og Ungeudvalget skal
beslutte, hvilke forslag der skal finansieres af midlerne fra hjælpepakken.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt
interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvilke forslag til
initiativer i dagtilbud og skoler der skal finansieres via den lokale
hjælpepakke i forbindelse med COVID-19.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den lokale hjælpepakke og den økonomiske ramme til initiativer
i dagtilbud og skoler finansieres af centrale midler.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvilke forslag til initiativer i
dagtilbud og skoler der skal finansieres via den lokale hjælpepakke i
forbindelse med COVID-19.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Udvalget bemærker, at initiativer, der kan igangsættes
hurtigt, skal prioriteres.
Udvalget henstiller til, at administrationen prioriterer
legepladser og etablering af mindre installationer/bygninger samt reparationer.
381. Prioritering af kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet (B)
381. Prioritering af kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet (B)
Sagsnr.: 330-2020-29162 Dok.nr.: 330-2020-173987 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal prioritere de foreslåede
kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet.
Baggrund
Økonomiudvalgets besluttede den 2/4 2020, at ”Der skal
findes utraditionelle løsninger mht. hjælp til kulturinstitutioner, klubber,
events og lignende. Gerne via voucher til billetter gennem skoler og
daginstitutioner (fx 100 kr. pr. barn) og/eller delvis dækning af dokumenteret
mistede billetindtægter. Forvaltningen udarbejder konkret forslag (forslag fra
BUU og KFU).”
På Økonomiudvalgets møde d. 14/4
2020 besluttede udvalget på baggrund af forslag til initiativer, at Børne- og
Ungeudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget skulle prioritere forslagene, mens
Økonomiudvalget fastlægger rammen. I dialog mellem Kulturafdelingen og Center
for Børn og Unge er det efterfølgende besluttet, at Børne- og Ungeudvalget
prioriterer forslagene på udvalgsmødet den 4. maj, og Kultur- og
Fritidsudvalget orienteres om dette.
Initiativerne beskrives nærmere i
det vedlagte bilag.
Kulturafdelingen og Center for Børn
og Unge foreslår følgende prioritering af initiativerne:
1.
Medlemskab/årskort – 50.000 kr.
2.
Vouchers/entrebillet- 50.000 kr.
3.
Partnerskaber på skole- og
dagtilbudsområdet – 500.000 kr.
4.
Pulje til transport – 500.000 kr.
5.
Indkøb af flere klip til kulturbussen -
52.500 kr. til indkøb af 15 ekstra klip (klippene koster ca. 3.550 pr. stk.)
6.
Del af anlægsbudget til kunst –
budgettet afhænger af anlægsbudgetter
Den foreslåede prioritering tager
udgangspunkt i, hvilke initiativer det vil være muligt at igangsætte hurtigst,
samt hvilke initiativer der vil have størst effekt lokalt. Fordele og
udfordringer ved hvert initiativ beskrives i bilaget.
De foreslåede initiativer
understøtter grundprincipperne fra blandt andet Puljen til kulturelle formål og
Åben Skole.
Generelt er der et behov for, at initiativer strækker sig
ind i 2021, da der endnu ikke er klarhed over, hvornår hverken kulturaktører
eller skole, dagtilbud eller andre mulige ”modtagere” af kulturtilbud kan åbne
igen og er oppe at køre for fuld styrke.
Derudover kan visse initiativer kræve længere planlægning,
og flere initiativer vil have brug for at blive videreført i 2021 for at opnå
en effekt.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt
interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte forslag til
prioritering, som det foreligger, eller med ændringer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at alle de foreslåede initiativer
vil bidrage til både at understøtte kommunens kulturliv og dagtilbuds- og
skoleområdet.
Initiativer som pulje til transport og partnerskaber på
skole- og dagtilbudsområdet vil betyde, at der både skal afsættes
medarbejdertimer til udvikling og efterfølgende administration af ordningen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Hvis alle initiativer prioriteres, skal der afsættes
1.152.500 kr. samlet.
Herudover vil dele af anlægsbudget øremærkes til kunst.
Økonomiudvalget fastlægger den økonomiske ramme for
initiativerne.
Konsekvenser
for andre udvalg
Kultur og Fritidsudvalget
orienteres.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget prioriterer de foreslåede kulturelle initiativer
på børne- og ungeområdet indenfor den givne ramme fra Økonomiudvalget.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Udvalget tager administrationens prioritering til
efterretning med bemærkning om, at initiativer, der kan igangsættes hurtigt,
skal prioriteres.
382. Godkendelse af projektforslag for ny daginstitution i Jonslunden (B)
382. Godkendelse af projektforslag for ny daginstitution i Jonslunden (B)
Sagsnr.: 330-2019-58663 Dok.nr.: 330-2020-176011 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende projektforslag for etablering
af ny daginstitution i Jonslunden i Slagelse.
Baggrund
I forbindelse med Budget
2019-2022 blev der afsat midler til anlæg af ny daginstitution i Slagelse by.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 3. juni 2019 blev det besluttet at placere
en ny integreret daginstitution for 0-6 årige ved Jonslunden. Der er
tilvejebragt lokalplan med plads til en daginstitution for 120 børn.
Den 16. september 2019 traf Byrådet via indstilling fra
Børne- og Ungeudvalget beslutning om at give anlægsbevilling til rådighedsbeløb
på kr. 100.000 i 2019, kr. 15.000.000 i 2020 og kr. 11.900.000 i 2021 – i alt
27.000.000 kr. til ny daginstitution ved Jonslunden i Slagelse.
Opgaven med at opføre en ny aldersintegreret daginstitution
for 120 børn (0-6 år) med et bruttoetageareal på ca. 1080 m² på en ca. 5490 m²
stor byggegrund ved Jonslunden i Slagelse blev udbudt,
og den 20. december 2019 blev opgaven/kontrakten tildelt BJERG Arkitektur
A/S.
Et byggeudvalg bestående af
repræsentanter fra Børnehuset Nord, Center for Børn og Unge, byggerådgivere fra
Center for Kommunale Ejendomme samt politisk repræsentant fra Børne- og
Ungeudvalget har medvirket til udarbejdelse af vedhæftede projektforslag (bilag
1).
En godkendelse af
projektforslaget er næste skridt i processen.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende projektforslaget, som
det fremgår af bilaget, eller give bemærkninger til det fremlagte.
Såfremt projektforslaget godkendes, er det muligt at følge
tidsplanen, som fremgår af projektforslaget. Overordnede milepæle i tidsplanen
er:
Ansøgning om byggetilladelse, 15. juni 2020
Udsendelse af udbud, 7. august 2020
Licitation, 21. september 2020
Byggeperiode, 2. oktober 2020 -
Ibrugtagning 2. august 2021
Vurdering
Administrationen anbefaler, at projektforslaget godkendes,
som det er beskrevet i bilagene. Anbefalingen taget afsæt i, at materialet er
resultatet af en meget grundig proces og et tæt samspil mellem den valgte
rådgiver, repræsentanter fra Børnehuset Nord (personale og ledelse), repræsentanter
fra Slagelse Kommunes interne bygherrerådgivning og Center for Børn og Unge.
Administrationen vurderer endvidere, at der er tale om et
godt og gennemarbejdet projekt, hvor brugernes ønsker og idéer tydeligt træder
frem.
Da projektet er underlagt en stram økonomi og tidsplan, er
det aftalt med rådgiver, at projektet udbydes i hovedentreprise.
Administrationen vurderer på
baggrund af rådgivers vejledning, at tidsplanen for projektet kan holdes, og at
en ny daginstitution i Jonslunden kan være klar til indflytning august 2021,
såfremt nærværende projektforslag godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender projektforslaget, som det fremgår af
bilaget.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Godkendt.
383. Budgetproces for 2021-2024 - Børne- og Ungeudvalget (B)
383. Budgetproces for 2021-2024 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2020-29643 Dok.nr.: 330-2020-177691 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte dialogproces for eget
budgetområde for Budget 2021-24.
Baggrund
På grund af Covid19 er der indført forsamlingsforbud, og det
er endnu uvist, hvornår der bliver givet mulighed for at mødes i forsamlinger
på mere end 10 personer. De allerede planlagte budgetdialogmøder i april og maj
er derfor aflyst.
Børne- og Ungeudvalget skal for eget budgetområde fastlægge
dialogprocessen – både formen på dialogmøderne, samt hvem der skal afvikles
dialogmøder med.
På udvalgets møde i juni samles op på input og forslag. På
samme møde skal også anlægsprogram, budgetrammer mv. drøftes.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov samt Bekendtgørelse om
kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for
budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde
budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Dialogmøderne skal have fokus på, hvordan vi sikrer den
bedst mulige anvendelse af udvalgets ressourcer og budgetrammer.
Fagudvalget kan vælge af afvikle dialogmøder som digitale
møder, hvor der kan veksles mellem webinar, plenum og gruppedialoger.
Alternativt kan dialogen gennemføres skriftligt, hvor
fagudvalget sender spørgsmål til dialogparterne.
Vurdering
Med de muligheder, der findes, vil det være muligt at
gennemføre dialogmøderne digitalt. Formen fordrer dog en vis digital modenhed
hos deltagerne samt adgang til pc med netadgang, kamera mv.
Den skriftlige dialog giver begrænsede muligheder for at få
uddybning af input og forslag, ligesom de høringsberettigede parter kun i
begrænset omfang kan kommentere på hinandens forslag.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget fastlægger form og deltagerkreds på deres
dialogmøde.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Udvalget besluttede at afholde digitale dialogmøder med de
interessenter, de plejer.
Administrationen udarbejder oplæg til digital dialogform.
384. Høring af Rammeaftale 2021-2022 på det specialiserede social- og undervisningsområde (D)
384. Høring af Rammeaftale 2021-2022 på det specialiserede social- og undervisningsområde (D)
Sagsnr.: 330-2020-18818 Dok.nr.: 330-2020-113011 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte forslag og input til
Rammeaftale 2021-2022 på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Baggrund
Siden 2011 har kommunerne haft koordineringsopgaven på det
specialiserede social- og undervisningsområde. Hvert andet år indgås en
Rammeaftale, som forpligter kommunerne til dels at sikre, at der er de
tilstrækkelige tilbud til borgerne og dels at sikre, at området styres
hensigtsmæssigt ift. økonomi og samhandel mellem kommunerne.
For børne- og ungeområdet drejer det sig om tilbud
vedrørende vidtgående specialundervisning og tilbud, der bl.a. retter sig mod
psykisk syge børn- og unge, misbrug og sikrede institutioner.
Forslag til Rammeaftale for 2021-2022 vil blive forelagt
kommunerne til godkendelse i september 2020. Forinden er tilrettelagt en
proces, hvor kommuner, interesseorganisationer m.fl. inddrages i forhold til at
komme med forslag til den kommende aftale. I bilag 1 beskrives processen.
Høringen af kommunerne og handicaprådene er en del af den beskrevne proces. Den
17. april 2020 vil blive afholdt et afsluttende politikertemamøde. Herefter
udarbejdes forslag til ny rammeaftale.
Den nuværende rammeaftale 2018-2020 indeholder en række
fokusområder, der retter sig mod kommunernes udviklingsforpligtelse i forhold
til at sikre balancen mellem udbud og efterspørgsel af tilbud samt
styringsforpligtelsen. Rammeaftale 2018-2020 kan læses på https://rs17.dk/media/14996/rammeaftale_sj_lland_2018-2020.pdf.
I de drøftelser, der har været i rammeaftaleregi som optakt
til udarbejdelse af rammeaftale 2021-22, har der været opbakning til at
fortsætte med fokusområderne fra rammeaftale 2018-2020 med enkelte tilføjelser
og tilpasninger. Der er fremsat ønsker om yderligere forpligtende samarbejder
om udvalgte målgrupper; borgere med psykiske udfordringer, sårbare unge og
særligt dyre enkeltsager.
Slagelse Kommune har i det indledende arbejde været blandt
de kommuner, der har anbefalet styrkede indsatser i forhold til sårbare unge
med psykiske udfordringer.
Implement har jf. bilag 2 beskrevet de nuværende
fokusområder, de forslag, der fremkom ved KKR’s dialogmøde den 29. november
2019, samt forslag til justerede fokusområder i den kommende rammeaftale.
Bilaget beskriver s. 6 til 12 forslag til justerede
fokusområder med mål, tematikker og mulige handlinger. Børne- og Ungeudvalgets
input hertil vil indgå i arbejdet med kommende oplæg til politisk drøftelse
mellem kommunernes repræsentanter senere på foråret.
I forbindelse med realisering af den kommende rammeaftale kan
det tillige drøftes, hvordan kommunernes indbyrdes forpligtelser i forhold til
de specialiserede områder kan udmøntes. Vedhæftede bilag 3 er et notat, hvor
der redegøres for overvejelser om at fokusere det forpligtende arbejde til de
mest specialiserede tilbud.
Børne- og Ungeudvalget kan her tage stilling til, om det
fortsat er ønskeligt med det meget brede samarbejde imellem regionens kommuner
om alle tilbud, eller om vi skal prioritere samarbejdet med nærliggende
kommuner, når der ikke er tale om de mest vidtgående tilbud.
KKR har drøftet procesplan, fokusområder og ny forståelse
for det forpligtende samarbejde den 5. februar 2020.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse af lov om social service § 6 LBK nr. 798 af
07/08/2019.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte forslag og input til
Rammeaftale 2021-2022.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøftede
rammeaftalen på deres møde 4. marts 2020.
Indstilling
Afdeling for Børn og Familie indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget drøfter forslag og input til Rammeaftale
2021-2022.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Drøftet.
Udvalget har ønske om fokus på personer med psykiske
udfordringer, samt at der forventningsafstemmes kommunerne imellem ved køb og
salg.
385. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)
385. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)
Sagsnr.: 330-2017-90127 Dok.nr.: 330-2020-155453 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra
formand
2. Orientering fra
medlemmer
3. Orientering om
henvendelser fra borgere
4. Orientering fra
direktøren
a. Opsamling på
Åben Skole Idrætspartnerskaber for 2019
b.
Opsamling på Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber for 2019
c.
Nye Åben Dagtilbud og Skole Partnerskabsaftaler for 2020
d.
Lokalplanproces for lokalplan 1227 - daginstitution mellem Ndr. Ringgade
og Bakkevej, Slagelse øst
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Taget til orientering.
Helle Blak (F) orienterede om henvendelser fra borgere, som
forvaltningen har taget hånd om.
Maj-Britt Thy orienterede om, at Slagelse Børnehus lukker
ved udgangen af august 2020.
Maj-Britt Thy orienterede om, at der er tiltrådt ny leder i
Troldebo Naturbørnehus.
Lis Tribler (A) fik på anmodning status på besvarelse af
henvendelse vedr. Flakkebjerg Skole.
Maj-Britt Thy orienterede om, at der skal nedsættes
byggeudvalg til ny daginstitution ved Ndr. Ringgade. Lis Tribler (A) indtræder
i byggeudvalget som repræsentant for Børne- og Ungeudvalget.
386. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)
386. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)
Sagsnr.: 330-2018-6642 Dok.nr.: 330-2020-155455 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle
input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over
kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den
kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for
at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker
behandlet på kommende møder.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til
kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i
planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det
skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter.
Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om
tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende
møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Ingen bemærkninger.
387. Pressemeddelelser (B)
387. Pressemeddelelser (B)
Sagsnr.: 330-2017-92251 Dok.nr.: 330-2019-487978 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af
eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens
udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at
der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle
pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Ingen.
388. Godkendelse af referat (B)
388. Godkendelse af referat (B)
Sagsnr.: 330-2017-89569 Dok.nr.: 330-2019-487966 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af
udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Godkendt.
389. Forældrebetaling i dagtilbud under COVID-19 (B)
389. Forældrebetaling i dagtilbud under COVID-19 (B)
Sagsnr.: 330-2020-24584 Dok.nr.: 330-2020-183898 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udmøntning af den af Økonomiudvalget
besluttede kompensation for nedlukningsperioden.
Børne- og Ungeudvalget skal derudover drøfte opkrævning af
forældrebetaling i genåbningsperioden og træffe beslutning om rammerne for
eventuel fritagelse for forældrebetaling i genåbningsperioden.
Baggrund
På Økonomiudvalgets møde den 20. april 2020 blev det
besluttet, at forældre i Slagelse Kommune skal kompenseres for nedlukningen af
dagtilbuddene svarende til ½ måneds betaling. Protokollen lyder:
”Økonomiudvalget besluttede at give børnefamilier med
børn i dagtilbud (kommunale og selvejende) 0-6 år, SFO og fritidsklubber, en
kompensation svarende til ½ måneds faktuel forældrebetaling for den periode, hvor
tilbuddene har været lukket”.
Endvidere besluttede Byrådet på deres møde 27. april 2020,
at Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til, hvordan forældre i Slagelse
Kommune eventuelt skal kompenseres i genåbningsperioden, hvis de ikke kan få
passet deres børn i dagtilbud. Protokollen lyder:
”Byrådet anbefaler, at der gås efter, at der kompenseres
100%, og at sagen oversendes til videre behandling i Børne- og Ungeudvalget.
Udgiften finansieres af kassen”.
Byrådets beslutning var foranlediget af, at Folketinget den
22. april 2020 indgik aftale om, at kommunerne under et kompenseres for de
udgifter, der har været i forbindelse med genåbningen – herunder også udgifter
i form af manglende forældrebetaling i de tilfælde, hvor forældre ikke kan få
tilbudt pasning til deres børn i genåbningsperioden fra den 15. april 2020-10.
maj 2020.
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om den
konkrete udmøntning af Byrådets beslutning.
Status på antallet af børn, der er tilbudt plads i genåbningsperioden
i kommunale tilbud
Pr. den 20. april 2020 kunne Slagelse Kommune ikke tilbyde
pasning til ca. 70 børn. Disse børn er indmeldt i et dagtilbud, og deres
forældre betaler for pladsen. Derudover er der mange forældre, som vælger at
holde deres børn hjemme, fordi de har mulighed for det. Disse forældre betaler
også for pladsen. Samlet har 1.543 børn pr. den 20. april fået pasning i
dagtilbud, mens der pr. 1. april var der i alt
indmeldt 3.643 børn til pasning.
I enkelte dagtilbud har mange familier ønsket pasning, og
selvom dagtilbuddene har gjort alt, hvad de kunne, for at imødekommende
forældrenes ønsker bedst muligt, har der ikke været plads til alle.
Dagtilbuddene har derfor måttet prioritere, ift. hvem der kunne få tilbudt
pasning iht. de kriterier, som Børne- og Ungeudvalget besluttede på det
ekstraordinære møde 10. april 2020, at dagtilbuddene i sådanne tilfælde skal
prioritere forældre, der arbejder i beredskabet, og forældre, der ikke er
hjemsendt.
Kompensation på ½ måneds betaling for
nedlukningsperioden jf. beslutning i Økonomiudvalget
Som tidligere nævnt fremgår det eksplicit af Folketingets
aftale om kompensation til kommunerne, at udgifter til reduceret
forældrebetaling i nedlukningsperioden ikke vil blive kompenseret. Dette er en
lokal beslutning, der finansieres af kassen.
KL har i en mail til kommunerne den 28. april 2020
præciseret:
” […] Noget andet er, at den
forældrebetaling, der under nedlukningen i marts og indtil den 15. april 2020,
er betalt er lovligt opkrævet og ikke kan tilbagebetales.
Bekendtgørelse nr. 217 af 17.
marts regulerede nedlukningen af dagtilbudsområdet. Det fremgik af
bekendtgørelsen, der pr. 15.4 er ophævet, at alle kommuner ”kun” havde pligt
til at tilbyde nødpasning til børn, der blev prioriteret efter nogle bestemte
kriterier. Kommunerne opfyldte således deres forsyningsforpligtelse på
dagtilbudsområdet i denne periode ved at tilbyde nødpasningen.
Forældrebetalingen for alle, uanset om de var i målgruppen for nødpasningen
eller ej, var derfor uændret”.
Økonomiudvalgets beslutning tager således ikke afsæt i
Dagtilbudslovens bestemmelser men i stedet et ønske om at kompensere forældrene
i Slagelse Kommune.
Det er anført i beslutningen, at den skal gælde alle
forældre med børn i kommunale og selvejende dagtilbud, fritidstilbud og
klubber.
Beslutningen udmøntes, ved at administrationen indberetter
en ”lukkeperiode” for alle kommunale og selvejende tilbud (både dagtilbud,
fritidstilbud og klubber) i perioden 16. marts – 31. marts 2020. Kompensationen
gives ved at modregne beløbet i opkrævningen for juni måned.
Forældre til børn, der udmeldes inden juni måned, vil i
stedet få beløbet udbetalt via Slagelse Kommunes opkrævningsafdeling. Såfremt
der er en restance, bliver beløbet ikke udbetalt.
Forældrebetaling i genåbningsperioden jf. aftale i
Folketinget
Af indledningen til Folketingets aftale fremgår:
”Erfaringerne fra de første dage af genåbningen er, at en
række kommuner og tilbud hurtigt er klar til at tage imod børnene, mens andre
har brug for lidt længere tid til at komme på plads, fx på grund af manglende
kapacitet i kommunens og tilbuddenes lokaleforhold og udemuligheder. I lyset af
dette har nogle kommuner valgt at reducere eller fjerne forældrebetaling, mod
at forældrene ikke anvender dagtilbud mv.”
At nogle kommuner for at imødegå kapacitetsudfordringen har
valgt at give såkaldt ”orlov” og betalingsfrihed til nogle forældre vurderes
som årsagen til, at manglende forældrebetaling er blevet et element i aftalen
om kompensation til kommunerne.
I Folketingets aftale henvises der til, at det følger af
dagtilbudslovens almindelige regler for forældrebetaling, at hvis en kommune
ikke tilbyder en dagtilbudsplads til forældre, der ønsker en plads til deres
barn, vil forældrebetalingen bortfalde for de forældre, som ikke får en plads i
dagtilbud.
Af aftalen fremgår det desuden, at eventuelle udgifter til
reduceret forældrebetaling i kommunerne før den 15. april 2020 ikke vil blive
kompenseret.
Private dagtilbud og private passere
Center for Børn og Unge har konsulteret KL’s juridiske
afdeling, som slår fast, at der ikke er hjemmel til, at kommuner kompenserer
forældre, der har deres børn i private tilbud.
I et notat, der blev sendt ud til kommunerne den 27. april
(bilag 3), skriver KL desuden:
”Lovgivningen indeholder ikke regler om forældrebetaling
eller tilbagebetaling af forældrebetaling for privatinstitutioner. Om forældre
får tilbagebetalt forældrebetaling, afhænger derfor af den konkrete aftale
mellem forældre og tilbuddet”.
Administrationen fik oplyst af KL’s juridiske afdeling, at
private tilbud har mulighed for selv at vælge at kompensere forældrene. I så
fald vil de måske senere få mulighed for at søge kompensation jf. aftalen.
I bilag 1 skitseres mulighederne for fritagelse for forældrebetaling
i genåbningsperiode, ligesom også administrationens anbefalinger fremgår.
Retligt
grundlag
Aftaleteksten fra folketinget den 22. april 2020 (bilag 2).
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om udmøntning
af beslutning om kompensation for nedlukningsperioden svarende til ½ måneds
betaling med udgangspunkt til efterretning.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte rammer for fritagelse
for forældrebetaling i genåbningsperiode med udgangspunkt i de i bilag 1
skitserede muligheder.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de i bilag 1 beskrevne forslag
til rammer for udmøntning vil give Afdeling for Dagtilbud et administrativt
grundlag at arbejde videre ud fra.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Merudgifter til en måned er tidligere estimeret til ca. 7,5
mio. kr. for kommunale og selvejende tilbud; merudgifter til ½ måned estimeres
derfor at være 3,75 mio. kr. Når det endelige beløb kendes, bliver bevillingen
hertil reguleret via kassen. Opgørelsen tages med i Budgetopfølgning 4, som
behandles i november 2020.
Merudgifter forbundet med genåbningsperioden
Merudgifter forbundet med genåbning af dagtilbud, SFO mv,
herunder reduktion i forældrebetaling, vil indgå i en samlet forhandling med KL
og Danske Regioner omkring COVID-
19-relaterede udgifter. Det fremgår af aftalen, at
kompensationen gives til kommunerne under et, og ikke til den enkelte kommune
som en 1:1 kompensation.
Den udgift, der er forbundet med kompensation for manglende
pasning, afhænger af, hvor mange forældre i Slagelse Kommune der tilbydes og
tager imod tilbuddet om orlov og den dertil hørende betalingsfrihed. Forældrebetaling
for børn i dagtilbud i Slagelse Kommune er 2639 kr. for en dagplejeplads, 2951
kr. for vuggestueplads og 1405 kr. for børnehaveplads.
Nedenstående er meget forsimplede overslag baseret på en
opgørelse på størrelsen på forældreindtægter i en måned beregnet i forbindelse
med behandlingen i Økonomiudvalget:
(A) 100 børn i 1 måned – max. 0,3 mio.
kr.
(B) 2/3 af alle børn i 1 måned –
estimeret 2/3*7,5 mio. kr. = 5 mio. kr.
(C) 20 % af alle børn i 1,7 måned –
estimeret 0,2*7,5 mio. kr. *1,7 =2,6 mio. kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om udmøntning af beslutning
om kompensation for nedlukningsperioden svarende til ½ måneds betaling med
udgangspunkt til efterretning.
2.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter rammer for fritagelse for
forældrebetaling i genåbningsperiode med udgangspunkt i de i bilag 1 skitserede
muligheder.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
At 1 - Taget til orientering
At 2 - Udvalget besluttede følgende:
Ad pkt. 1 - Udvalget besluttede at kompensere iht. mulighed
A.
Stillingtagen til eventuel udvidelse af mulighed A til mulighed
B samt stillingtagen til mulighed C afventer udmeldinger fra
sundhedsmyndighederne og regeringen.
Udvalget bemærker, at kompensation for forældrebetaling for
kommunale og selvejende dagtilbud går gennem kommunen, mens kompensation for
forældrebetaling for private tilbud går fra staten og direkte til det private
tilbud.