395. Rammer for udmøntning af midler til åben skole (B)
395. Rammer for udmøntning af midler til åben skole (B)
Sagsnr.: 330-2020-29929 Dok.nr.: 330-2020-180138 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte rammerne for udmøntning
af midler til åben skole.
Baggrund
På budgettet for 2020 er der afsat 1 million kr. til åben
skole. Med folkeskolereformen blev skolerne forpligtet på åben skole, dvs. at
inddrage og samarbejde med det omgivende samfund. Det kan fx være lokale
organisationer, musikskole, erhvervsliv, idrætsforeninger, ungdomsskole, museer
mm. Samarbejdet skal bidrage til at skabe variation i skoledagen og
differentiere undervisningen, så eleverne får et større kendskab til samfund og
foreningsliv og lærer mere. Samtidig skal samarbejdet styrke den lokale
sammenhængskraft. Åben skole-læringsaktiviteter planlægges, så de understøtter
Fælles Mål for fagene.
Flere landsdækkende evalueringer af åben skole viser, at de
fleste åben skole-forløb sker i samarbejde med idrætsforeninger,
kulturinstitutioner og private virksomheder. Evalueringerne påpeger en række
barrierer, der hindrer, at skolerne i højere grad samarbejder med det omgivende
samfund om åben skole-forløb. De største barrierer er, at:
·
Det er tidskrævende for lærerne at etablere samarbejder og
planlægge forløb
·
Skolen har ikke økonomi til åben skole-forløb, herunder til
transport
·
Logistik (inklusiv transport) i forbindelse med et forløb er
tidskrævende for lærerne
Tilsvarende viser evalueringerne, at lærerne oftest gør brug
af åben skole, hvis der på forhånd er etableret et samarbejde, forløbet er
planlagt og gratis, og transport er gratis).
Nuværende åben skole muligheder
I Slagelse Kommune er der en række aftaler med og tilbud fra
eksterne aktører om åben skole-forløb. Aftaler og tilbud er samlet på platformen
”Skolen i Virkeligheden”, hvor lærerne nemt får overblik over og adgang til
relevante muligheder. Igennem en årrække har fritidsområdet indgået
partnerskaber med en række lokale idrætsforeninger og -klubber om åben
skole-forløb primært rettet mod idræt. Ligeledes er der et samarbejde med
’kulturbussen’, hvor skolerne kan benytte åben skole-forløb på to af de lokale
museer inklusiv transport. Disse tilbud er gratis for skolerne og bliver
flittigt brugt. Særligt kulturbussen er populær, og forløbene bliver revet væk.
Derudover er der en række andre tilbud, som forskellige aktører både lokalt og
i tilstødende kommuner byder ind med. Nogle tilbud er gratis, andre ikke, og de
fleste kræver transport. Disse tilbud anvender lærerne i mindre grad eller slet
ikke.
En del aktører giver udtryk for, at de gerne vil mere i
dialog med skolerne og fortælle om tilbud og muligheder. Flere skoler bruger
deres PLC-medarbejder (pædagogisk læringscenter) som ’tovholder’ på åben skole,
men i praksis er der stor variation i, hvor meget tid den enkelte
PLC-medarbejder har til denne opgave.
Rammer for udmøntning af midler til åben skole
På baggrund af dialog med en række skoleledere og ovennævnte
evalueringer vurderer administrationen, at der primært er behov for at
understøtte tre initiativer for at udbrede brugen af åben skole. De tre
initiativer uddybes nedenfor:
- Etablering
af forløb med erhvervslivet
- Etablering
af forløb med kulturaktører
- Understøttelse
af transportudgifter
Administrationen evaluerer på initiativerne en gang årligt
med henblik på at vurdere den fremadrettede anvendelse af midlerne.
Forløb med erhvervslivet
En række skoleledere efterspørger samarbejde med det lokale
erhvervsliv. Der er forskellige vinkler på samarbejdets form, og hvilke fag
forløbene skal understøtte. For eksempel kan åben skole-forløb med
erhvervslivet indtænkes i det timeløse fag ’uddannelse og job’, i valgfaget
’arbejdskendskab’, i projektopgaven eller naturfagsprøven i 9. klasse, i
samfundsfag, dansk, matematik mm. Formen på forløbene kan være alt fra et
kortere besøg på en virksomhed, over et længere forløb med flere gensidige
besøg, til en ’adoptionstanke’ hvor en lokal virksomhed samarbejder med en
klasse eller en årgang hele vejen fra 0. til 10. klasse. Samtidig giver
skolelederne udtryk for, at det tager tid at få etableret kontakt til det
lokale erhvervsliv og tilrettelagt nogle forløb, der kan tilgodese den enkelte
skoles ønsker til form og indhold. Fra erhvervslivets side er der et ønske om,
at kontakten er koordineret centralt, så de ikke skal forholde sig til mange
henvendelser fra forskellige skoler.
På baggrund heraf foreslår administrationen, at ca. 500.000
kr. af den samlede bevilling til åben skole øremærkes til forløb med det lokale
erhvervsliv. Midlerne samles i en pulje, hvorfra alle skoler kan søge om et
beløb svarende til max 23.000 kr. årligt. For at gøre det let tilgængeligt for
skolerne at få del i midlerne, skal de blot beskrive, hvordan de ønsker at
anvende midlerne. Skolerne kan anvende midlerne til at frikøbe en medarbejder
til at være tovholder på åben skole, herunder etablere kontakt og planlægge
forløb samt være bindeled til lærerne. Midlerne kan også anvendes til eventuel
betaling for samarbejder eller til transport af elever ved besøg på lokale
virksomheder. På denne måde kan den enkelte skole strikke åben
skole-samarbejdet med erhvervslivet sammen, præcist som de ønsker det. Når der
er lagt op til at, alle skoler kan få det samme beløb uanset skolens elevtal,
hænger det sammen med, at der på større skoler er bedre muligheder for at finde
lokale midler til opgaven, og at formidlingsopgaven er stort set den samme
uanset antallet af lærere.
Forløb med kulturaktører
En række skoleledere og lærere efterspørger planlagte og
gratis åben skole-samarbejder inklusiv transport med forskellige kulturaktører.
Der er flere lokale kulturaktører, som kan indtænkes i åben skole-forløb fx i de
praktisk-musiske fag, herunder valgfag, men også andre fag. Flere kommuner har
eller er i gang med at etablere partnerskaber mellem skoler og kulturaktører,
og det er oplagt at videreudvikle partnerskabstanken ud fra de gode erfaringer
på fritidsområdet. For kulturaktørerne vil et partnerskab bl.a. give mulighed
for et tæt og kontinuerligt samarbejde med skolerne og sikre et antal besøg og
en fælles koordinering samt et indtægtsgrundlag et år frem. Desuden vil det
åbne muligheder for nye samarbejder med skolerne. Erfaringer fra andre
kommuners åben skole-partnerskaber viser, at en del kulturaktører har brug for
hjælp til at tilrettelægge forløbene, så indholdet lever op til Fælles Mål i
det/de relevante fag, og eleverne bliver aktivet inddraget i læringen.
Administrationen foreslår, at ca. 300.000 kr. af den samlede
bevilling øremærkes til partnerskaber med lokale kulturaktører. Midlerne
anvendes til et antal forløb, som købes ved en række forskellige kulturaktører.
Aktørerne skal kunne tilbyde et indhold, der ligger ud over det, som skolerne i
forvejen kan. Herudover skal de kunne stå til rådighed i undervisningstiden,
have erfaring med at formidle til børn og unge, og deres rammer skal kunne
rumme hele klasser. Alle forløb beskrives, så indholdet målrettes et specifikt
fag og klassetrin, og så det lever op til Fælles Mål. Det tilstræbes, at den
samlede vifte af åben skole-forløb med kulturaktører tilgodeser en bred række
af fag og dækker alle klassetrin. Administrationen varetager den indledende
kontakt til lokale kulturaktører samt etablering og evaluering af
partnerskaberne. Partnerskaberne vil kunne imødegå de påpegede barrierer og
bidrage til at minimere den praktiske arbejdsbyrde for skolerne, så de
etablerede åben skole-forløb let kan tænkes ind i årsplanlægningen.
Understøttelse af transportudgifter
Ifølge lokale skoleledere og landsdækkende evalueringer er
udgifter til transport en væsentlig barriere i forhold til åben skole.
Administrationen foreslår derfor, at ca. 200.000 kr. af den samlede bevilling
prioriteres til transport. Både i forbindelse med de nye partnerskaber med
kulturaktører og de eksisterende partnerskaber med idrætsforeninger indtænkes
transport, hvor det er relevant, så skolerne ikke skal betale for transport,
hvis de skal på besøg hos en kulturaktør eller idrætsforening. Eventuelle
resterende midler samles i en pulje, som skolerne kan søge til understøttelse
af transportudgifter i forbindelse med andre åben skole tiltag.
Retligt
grundlag
Folkeskoleloven § 3 stk. 4-5.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende forslaget til anvendelse
af midlerne til åben skole, som det foreligger eller med ændringer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget vil bidrage til, at
skolerne anvender åben skole i højere grad. Forslaget fokuserer på tre
elementer, som lokale skolelederne efterspørger: samarbejder med erhvervsliv og
kulturaktører samt understøttelse af transportudgifter. Samtidig imødekommer
forslaget en række af de barrierer, som nationale evalueringer viser. Sidst
levner forslaget mulighed for en stor grad af lokal tilpasning til den enkelte
skoles ønsker og behov.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne og Ungeudvalget godkender forslaget til rammer for udmøntning af
midler til åben skole