485. Bedre normering i dagtilbud - udmøntning af midler fra finansloven (B)
485. Bedre normering i dagtilbud - udmøntning af midler fra finansloven (B)
Sagsnr.: 330-2020-167075 Dok.nr.: 330-2020-504009 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om udmøntning
af midler fra Finansloven 2021 til bedre normering i dagtilbud. Udvalget skal
desuden træffe beslutning om, hvorvidt der samtidigt med udmøntning af midler
fra Finansloven 2021 skal ske en tilpasning af ressourcetildelingsmodellen for
daginstitutioner.
Baggrund
Den 6. december 2020 indgik regeringen sammen med Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet en aftale om
finansloven for 2021. Hele aftalen fremgår af bilag 2. På børne- og
undervisningsområdet er der ekstra midler til at fremrykke
minimumsnormeringerne i landets vuggestuer og børnehaver, så der på
kommuneniveau fra 2024 er en pædagogisk personale pr. tre børn i vuggestuer og
en pædagogisk personale pr. seks børn i børnehaver.
Til fremrykningen af minimumsnormeringerne er der på
finansloven 2021 afsat 200 millioner kroner årligt i 2021-2023, 400 millioner
kroner i 2024 og 200 millioner kroner varigt fra 2025 og frem. Det svarer til,
at der kommer mere end 3.900 ekstra pædagogiske personaler i daginstitutionerne
i 2024.
Der er lavet en foreløbig fordeling af midler til kommunerne
(bilag 1). Af denne fremgår det, at Slagelse Kommunes andel i 2021 er på 9,646
mio. kr.
Af aftalen for 2021 fremgår, at
·
Puljemidlerne skal gå til kommunale og selvejende
daginstitutioner samt privatinstitutioner og puljeordninger. Kommunerne skal
godtgøre, at midlerne er anvendt til formålet via revisorpåtegnede regnskaber.
·
Aftalepartierne er enige om at fastholde det udgangspunkt, at
forældre betaler op til 25 pct. af udgiften til en plads i dagtilbud. Dette
både i indfasningsårene og fra 2024, hvor de lovbundne minimumsnormeringer
træder i kraft. Modsat tidligere puljer, som ikke medfører øget
forældrebetaling, justeres reglerne for puljemidlerne, så puljemidlerne fra
denne pulje indgår i beregningsgrundlaget for forældrebetalingen og tilskuddet
til privatinstitutioner i årene 2021-2023. Det betyder konkret, at
forældrebetalingen vil stige som følge af puljemidlerne. Der tilbydes fortsat
fripladstilskud og søskendetilskud.
Den 10. februar sidste år traf Børne- og Ungeudvalget
beslutning om at udmønte midler fra finansloven 2020 (6,1 mio. kr.) for 2020
gennem den gældende ressourcetildelingsmodel.
Ressourcetildelingsmodellen på dagtilbudsområdet blev
godkendt i 2012 og har fungeret uændret siden.
Budgettildelingsmodel - dagtilbud
Den samlede budgetramme for hele dagtilbudsområdet
fremskrives med KL’s pris- og lønskøn, beregnet demografiregulering samt
ændringer i overslagsårene fra tidligere års budgetaftaler. Herefter fordeles
den samlede budgetramme via en ressourcetildelingsmodel.
Daginstitutioner
I daginstitutionernes ressourcetildeling:
·
Grundtildeling + en tildeling pr. barn indmeldt i dagtilbuddet
o Et barn i
alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution vægter 2,1 enheder.
o Et barn i
alderen 3-5 år i en aldersintegreret institution vægter 1,0 enhed
Institutionens
samlede budget reguleres i forhold til udvidet åbningstid.
Takster beregnes på baggrund af de
alderssvarende budgetterede bruttodriftsudgifter
·
Godkendte takster – forældrebetaling 2021
Integreret
dagtilbud indtil 3 år, pr. måned 3.024 kr.
Integreret
dagtilbud fra 3 år, pr. måned 1.440 kr.
Retligt
grundlag
Den Kommunale Styrelseslov,
Dagtilbudsloven, § 3. Kommunalbestyrelsen
har ansvaret for og skal fastsætte og offentliggøre kommunens mål og rammer for
henholdsvis dagtilbud i kommunen.
Dagtilbudsloven, § 31. Kommunalbestyrelsen
skal give forældre et tilskud pr. barn til brug for dagtilbud. Tilskud skal
udgøre mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter.
Dagtilbudsloven, § 36. Kommunalbestyrelsen
skal give et driftstilskud pr. barn, der optages i en privatinstitution. Driftstilskuddet
svarer til de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive
støttepædagogudgifter pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget skal træffe
to overordnede beslutninger.
Beslutningen om selve udmøntningen
og beslutningen om, hvorvidt forældrebetaling skal hæves svarende til højere
bruttodriftsudgifter.
Selve udmøntningen kan umiddelbart
ske via den aktuelle ressourcetildelingsmodellen, som er formuleret ovenfor.
Såfremt beslutningen er at hæve
forældrebetalingen, skal nye takster godkendes i byrådet, og stigningen skal
varsles i 3 måneder før stigningen kan træde i kraft. Jf. § 31 i
Dagtilbudsloven kan Slagelse Kommune beslutte ikke at opkræve yderligere
forældrebetaling. Kommunens andel skal udgøre mindst 75 pct.
Det er dog også muligt ved denne
lejlighed at lave en tilpasning af ressourcetildelingsmodellen. En tilpasning
samtidigt med tilførsel af knap 10 mio. kr. vil muliggøre en omfordeling af
ressourcer, samtidigt med at ingen på den baggrund oplever en budgetreduktion.
Administrationen kan se to mulige
aktuelle justeringer i ressourcetildelingsmodellen.
1)
Et barn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution vægter
fremadrettet 2,0 enheder mod 2,1 enheder i den nuværende.
Uden
andre ændringer vil det betyde, at der tilføres relativt flere ekstra midler
til de ældste børn i daginstitutionen og relativt færre midler til de yngste
børn. Det har betydning for taksten for forældre. Slagelse Kommune har
sammenlignet med andre kommuner en høj bruttodriftsudgift på de yngste børn og
dermed også en forholdsvis høj takst. Omvendt har Slagelse Kommune af samme
årsag en lav takst sammenlignet med andre kommuner for de ældste børn i
dagtilbud.
Et
forhold på 1:2 vil afspejle det mål, der er sigtes efter i 2024 med
minimumsnormeringer på henholdsvis 1 voksen til 3 børn i alderen 0-2 år og 1
voksen til 6 børn i alderen 3-6 år.
2)
Grundtildelingen til en institution er knap 0,6 mio. kr. Det er
muligt at hæve grundtildelingen fra knap 0,6 mio. kr. til 0,8 mio. kr.
Uden
andre ændringer vil ændringen betyde en omfordeling af ressourcer fra de
største institutioner til de mindste institutioner.
Tiden
med COVID-19 har vist, at de mindste institutioner er mest sårbare i forhold
til at få personaleressourcerne til at slå til, når noget uforudset sker.
Ændringer i ressourcemodellen skal
sendes i høring i forældrebestyrelser og hos de faglige institutioner.
Spørgsmålet om takstændring følger
beslutning om en eventuel tilpasning af ressourcetildelingsmodellen jf. 1)
ovenfor.
I skemaet nedenfor fremgår
betydning for taksterne – og et tænkt eksempel på betydningen for udgiften for
en familie med 2 børn på henholdsvis 2 og 4 år.
| Vedtaget
budget | Ingen
takstændringer | Takststigning
pr. 1/6 | 0-2 årige tæller som 2,0 3-5 årige samt takststigning pr. 1/6 |
Forældretakst pr. md. 0-2 årige | 3.024 | 3.024 | 3.130 | 3.038 |
Forældretakst pr. md. 3-5 årige | 1.440 | 1.440 | 1.491 | 1.519 |
Udgift pr. måned for familie med 2 børn på hhv. 2 og 4 år | 3.744 | 3.744 | 3.876 | 3.798 |
Handlemuligheder:
A) Børne- og Ungeudvalget
kan beslutte udmøntning ved eksisterende ressourcetildelingsmodel samt
indstille til Byrådet at godkende nye takster pr. 1. juni 2021, der afspejler
en forældrebetaling på 25 % af bruttodriftsudgifterne (henholdsvis 1.491 og
3.130 kr. pr. måned)
B) Børne- og Ungeudvalget
kan træffe principbeslutning om at ville tilpasse ressourcetildelingsmodellen
ved at øge grundtildeling for institutioner fra 0,6 til 0,8 mio. kr. samt ændre
tildelingen for børn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution til en
faktor 2,0 enheder fra den nuværende faktor 2,1 enheder. Den tilpassede
ressourcetildelingsmodel sendes umiddelbart herefter i høring hos
forældrebestyrelser og faglige organisationer med henblik på behandling og endelig
beslutning på udvalgets møde den 8. marts 2021.
Nye
takster pr. 1/6, der afspejler en forældrebetaling på 25 % af
bruttodriftsudgifterne, udgør henholdsvis 1.519 og 3.030 kr. pr. måned.
C) Børne- og Ungeudvalget
kan træffe principbeslutning om at ville tilpasse ressourcetildelingsmodellen
ved at ændre tildelingen for børn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret
institution til en faktor 2,0 enheder fra den nuværende faktor 2,1 enheder. Den
tilpassede ressourcetildelingsmodel sendes umiddelbart herefter i høring hos
forældrebestyrelser og faglige organisationer med henblik på behandling og
endelig beslutning på udvalgets møde den 8. marts 2021.
Nye
takster pr. 1/6, der afspejler en forældrebetaling på 25 % af
bruttodriftsudgifterne, udgør henholdsvis 1.519 og 3.030 kr. pr. måned.
Fordelen ved A) er, at
udmøntningen kan ske umiddelbart i en kendt ramme. Daginstitutionerne har en
berettiget forventning om at blive tilført midler, idet aftalen om
minimumsnormering har været kendt.
Ulempen ved A) er, at bruttodriftsudgiften
til de 0-2-årige og dermed vil taksten fortsat være forholdsvis høj i
sammenligning med andre kommuner. Der laves ingen omfordeling mellem store og
små institutioner.
Fordelen ved B) er, at den
nuværende ressourcetildeling kan tilpasses, og der kan ske en omfordeling
mellem institutioner, uden at der er nogen, der vil opleve en budgetreduktion.
Ulempen ved B) er, at især en
ændring i grundtildeling vil betyde en omfordeling af ressourcerne. For de
store institutioner, som oplever at være bidragsyder i omfordeling, kan det
være svært at se fordelene (jf. bilag 3).
Fordelen ved C) er, at ændringen
vil have begrænset betydning for omfordeling af budget mellem institutioner.
Alle institutioner vil opleve en budgettilførsel, der afspejler institutionens
størrelse.
Vurdering
Det er administrationens
anbefaling, at Børne- og Ungeudvalget træffer principbeslutning om at udmønte
midlerne jf. handlemulighed B) eller handlemulighed C) – og på den baggrund
sender spørgsmålet i høring hos forældrebestyrelser og faglige organisationer.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af sagsfremstillingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Dagtilbudschefen indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om udmøntning af midler fra
Finansloven 2021 til bedre normering i dagtilbud.
2.
at Børne- og Ungeudvalget sender ændringer i ressourcemodel (Handlemulighed
B eller C) i høring hos forældrebestyrelser fra den 14. januar til den 10.
februar 2021.
3.
at Børne- og Ungeudvalget, såfremt de beslutter at udmønte jf. gældende
ressourcetildelingsmodel (handlemulighed A), sender nye takster til godkendelse
i Byrådet.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende:
At 1 - Midlerne udmøntes iht. den nuværende
ressourcetildelingsmodel (handlemulighed A) for at sikre hurtigst mulig
udmøntning. Der nedsættes en arbejdsgruppe, der via en inddragende proces
arbejder på ændring af ressourcetildelingsmodellen pr. 1/1 2022.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.