Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 11. januar 2021



475. Godkendelse af dagsorden (B)

475. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2020-494485                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalgets skal godkende dagsorden til mødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)
Godkendt.

476. Det videre arbejde på klubområdet i 2021 (O)

476. Det videre arbejde på klubområdet i 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2018-80545               Dok.nr.: 330-2020-494842                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om det videre arbejde på klubområdet i 2021.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget besluttede på mødet den 2. november 2020, at der skulle nedsættes en snæver arbejdsgruppe bestående af kommunale repræsentanter samt unge. Tovholderrollen skulle tilfalde klubberne, der forpligtes til at involvere unge samt forenings- og erhvervsliv. Derudover nedsættes en referencegruppe, hvor en bredere vifte af aktører inddrages.
Klublederne har holdt virtuelt møde med centeret i december 2020, hvor Børne- og Ungeudvalgets beslutning blev udfoldet. På mødet blev det aftalt, at de enkelte klubber i distriktet mødes senest primo januar 2020 og sammen drøfter, hvordan de vil inddrage unge og øvrige relevante kommunale aktører i arbejdet.
Bortset fra 500.000 fordeles de 5 mio. kr. i 2021 og frem forholdsmæssigt mellem Skælskør, Korsør og Slagelse-distrikterne. 500.000 kr. tilbageholdes centralt til prøvehandlinger.
Klubberne og fritidshjemmene skal samarbejde i hvert distrikt om at ansøge om midler fra puljen. I ansøgningen skal der tages udgangspunkt i ungevisionen, og der skal beskrives indsatser, formål, forventet effekt samt metode til evaluering. Desuden skal det beskrives, hvordan distriktets unge inddrages. Der kan maksimalt ansøges om det beløb, distriktet er blevet forholdsmæssigt tildelt.
Der nedsættes et udvalg, som behandler ansøgningerne og tager stilling til evalueringerne. I udvalget deltager som minimum en repræsentant fra hvert distrikt samt centeret. Udvalget og relevante chefer er i løbende dialog med distrikterne. Centeret afrapporterer til Børne- og Ungeudvalget en gang årligt.
For at igangsætte processen i distrikterne afholdes der i januar 2021 et ideudvekslingsmøde, hvor gode ideer og forslag kan præsenteres og drøftes i plenum.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om det videre arbejde på klubområdet i 2021.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Udvalget ser frem til at følge udviklingen og holdes løbende orienteret.
Helle Jacobsen (V) bemærkede: "Venstre tager sagen til orientering og efterlyser information om udmøntningen af processen for prøvehandling i Skælskørområdet som besluttet af udvalget den 2.11.2020. Venstre bemærker i øvrigt, at der med fordel kunne inddrages relevante interessenter, herunder erhvervsliv og foreningsliv i drøftelserne om udvikling af klubområdet som beskrevet i det oprindelige oplæg fra Skælskør-gruppen."
(F) og (A) mener, at ønsket om involvering af relevante interessenter er imødekommet.

477. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (O)

477. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-24584               Dok.nr.: 330-2021-2084                                    Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.
Baggrund
Administrationen orienterer om den aktuelle situation ift. håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet jf. bilag 1.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet til orientering.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Udvalget sender en stor tak til alle medarbejdere på området og sætter stor pris på fleksibiliteten hos både medarbejderne og administrationen.
Udvalget opfordrer administrationen til at gå i dialog med de rette parter ift. at stille testkapacitet til rådighed for medarbejdere på børne- og ungeområdet.

478. Børne- og Ungeudvalgets budget 2021 (D)

478. Børne- og Ungeudvalgets budget 2021 (D)

Sagsnr.: 330-2020-164871             Dok.nr.: 330-2020-495502                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte udvalgets budget for 2021, herunder konkrete tiltag fra budgetaftalen samt fastsætte fokusmål for arbejdet i 2021
Baggrund
Byrådet vedtog Budget 2021 med tilhørende budgetaftale den 5. oktober 2020. Budgettet er udmøntet på udvalgets område, og de relevante elementer i budgetaftalen skal ligeledes udmøntes i konkrete projekter og handlinger.
Til Budget 2021 skal fagudvalgene relatere sig til de fire tværgående indsatser og give input til, hvordan fagudvalgets områder kan bidrage til den positive udvikling af disse:
o   Sundhedsområdet
o   Uddannelsesområdet
o   Mestring af eget liv
o   Beskæftigelsesområdet
For udvalgets egne områder skal der fastlægges fokusmål for 2021, og det skal aftales, hvordan der følges op på målene.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 36-42 omkring kommuners økonomiforvaltning, samt budgetaftalen for 2021-2024.  
Handlemuligheder
Udmøntningen af udvalgets budget følger de fordelingsprincipper, der har været beskrevet i budgetgrundlaget og har fulgt udviklingen i budgetrammen i løbet af processen for vedtagelsen af Budget 2021-2024. Uddrag af det digitale budget 2021-2024 er vedlagt som bilag 1.
Fra budgetaftalen er følgende temaer og projekter de mest centrale for Børne- og Ungeudvalget:
·        Pkt. 7: Ungenhed: Formålet er at sikre en strategisk, sammenhængende og koordineret indsats fra 7. klasse til 30 år. Fokus for den samlede indsats skal være, at flest muligt gennemfører en ungdomsuddannelse og dermed får et godt afsæt til beskæftigelse.
·        Pkt. 7: Bevægelse i Skole og Dagtilbud: Byrådet afsætter 5 mio. kr. af til at implementere bevægelse i skoler og dagtilbud. Midlerne skal bruges både på at sikre processen, men også bruges til at understøtte lærere og pædagoger i deres virke med at få mere bevægelse og leg. Udvikles i samarbejde med Kultur- og Fritidsudvalget
·        Pkt. 22: Klubområdet: Overordnet struktur med mulighed for lokale løsninger – ekstra 5 mio. kr. pr. år afsættes til dette for hele kommunen og forebyggelse indtænkes som omdrejningspunkt, idet Skælskør-distriktet er udpeget som prøveområde.
·        Pkt. 34: Ny struktur for den kommunale tandpleje: Der er afsat 0,3 mio. kr. til en ekstern analyse. Det er ønsket at fremme effektiviseringsprojekter med tilhørende finansieringsmuligheder i form af lån fra staten, og der peges bl.a. på en ny struktur for den kommunale tandpleje. Med henblik på en optimal ressourceudnyttelse og bedre muligheder for at tiltrække kvalificeret personale og skabe et attraktivt fagligt miljø samles den kommunale tandpleje i Slagelse, tæt på tog og motorvej. Enheden suppleres af en mobile enheder, der kan komme rundt i hele kommunen.
Administrationen vurderer, at der ligeledes fokuseres på følgende temaer og projekter, selvom de ikke direkte nævnes i budgetaftalen:
·        Specialundervisningsområdet: Området er stadig økonomisk udfordret, og såvel aktivitetsniveau som segregeringsprocent er steget de seneste år
·        Stigende behov for specialpædagogisk bistand på 0-6 årsområdet: Inden for de seneste tre år er der sket en markant stigning i behovet for specialpædagogisk bistand. Målgruppen bliver yngre, og indsatsen fortsætter i stigende omfang i hele daginstitutionstiden. Børnene visiteres ved skolestart ofte til et specialpædagogisk tilbud.
·        Det særlige børne- og ungeområde: I forbindelse med Socialstyrelsens Taskforce udarbejdes en udviklingsplan for området, som udvalget har særskilt fokus på, herunder fokus på effekt af ekstrabevilling til normeringer på området i perioden 2021-2023
Hele budgetaftalen er vedlagt som bilag 2.
Der skal for alle fagudvalg defineres 5-7 fokusmål for udvalgets budget. Ved at fastlægge mål for 2021 for udvalgets område får udvalget mulighed for at drøfte og fastlægge, hvilke temaer og indikatorer der skal fokus på i budgetåret. Målopfyldelse skal ske inden for udvalgets ramme. Opfølgning på målene indarbejdes i budgetopfølgning, og der gives løbende status på udviklingen til fagudvalget.
Administrationen foreslår følgende muligheder for særlige fokusmål for udvalget i 2021:
·        Flere børn og unge trives både fagligt, socialt og personligt
·        Flere børn og unge får tilbud inden for almenområdet
·        Flere unge i uddannelse og beskæftigelse
·        Flere familier skal mestre eget liv, herunder tage aktivt del i deres børns hverdag
·        Bedre sundhedsprofil for børn og unge og mere bevægelse i dagligdagen
·        Øget inddragelse og involvering af børn og unge
·        Større fokus på det enkelte barns (ønskede) udvikling og trivsel
·        Øget fokus på forebyggelse og tidlig indsats for udsatte børn og familier
Vurdering
Administrationen anbefaler en drøftelse af udvalgets budget 2021, hvor der både gennemgås temaer og projekter fra budgetaftalen, og hvor udvalget fastsætter fokusmål er med til at understøtte fremdriften i arbejdet med særlige temaer og indsatser i budget 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter budget 2021 og relevante punkter fra budgetaftalen for budget 2021.
2.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter og fastlægger 5-7 fokusmål for udvalgets område for budgetåret 2021.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
De fremlagte fokusmål justeres i henhold til de faldne bemærkninger og fremlægges på kommende udvalgsmøde sammen med forslag til opfølgning.

479. Børne- og Ungeudvalgets budgetproces 2022-2025 (B)

479. Børne- og Ungeudvalgets budgetproces 2022-2025 (B)

Sagsnr.: 330-2020-164872             Dok.nr.: 330-2020-495501                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte processen for udvalgets behandling af forslag til budget 2022-2025.
Baggrund
Byrådet har den 14. december 2020 vedtaget tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af budget 2022-25. Det er i den forbindelse besluttet at fagudvalgene i løbet af foråret 2021 skal drøfte udvalgets budget, herunder:
ü  Status på området og på budgetaftalen for 2021
ü  De underliggende budgetforudsætninger
ü  Udvalgets bidrag til arbejdet med de tværgående indsatser
ü  Udvalgets handlemuligheder i forhold til kan/skal opgaver på området
ü  Eventuelle forslag til omprioriteringer samt status på områdets investeringsplan, forslag til omprioriteringer og nye anlæg
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning, samt vedtaget politisk budgetproces for budget 2022-2025. 
Handlemuligheder
Forvaltningen foreslår, at der i løbet af foråret gennemføres følgende proces:
o   Februar – status på udviklingen i budgetforudsætninger siden vedtagelsen af budget 2021
o   Marts - kan/skal og mulige omprioriteringer inden for rammen
o   April og maj – dialogmøder med relevante interessenter og evt. fællesmøder med andre udvalg. Drøftelse af regnskab 2020, Budgetopfølgning 2 og betydning for budgetforslag
o   Maj – samlet budgetforslag for området
Udvalget kan foreslå konkrete temaer, der ønskes drøftet, ligesom der kan ændres i, hvornår de enkelte elementer drøftes.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udvalgets proces for budget 2022-25.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Udvalget godkendte det fremlagte forslag til procesplan.

480. Børne- og Ungeudvalgets mødeplan og årsplan (B)

480. Børne- og Ungeudvalgets mødeplan og årsplan (B)

Sagsnr.: 330-2017-89931               Dok.nr.: 330-2020-481232                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte mødeplanen for 2. halvår 2021 samt datoer for temamøder i 2021. Udvalget kan desuden beslutte årsplan for 2021.
Baggrund
Ordinære udvalgsmøder
Byrådet godkendte den 14. december 2020 en mindre justering af den vedtagne politiske mødekalender for 2021, der har indflydelse for fagudvalgenes møder i efteråret 2021. Grundet de ventede justeringer af mødekalenderen kunne Børne- og Ungeudvalget på deres møde den 30. november kun vedtage en mødeplan for 1. halvår 2021. I indeværende sag kan udvalget nu træffe beslutning om mødeplan for 2. halvår jf. bilag 1.
Idet der for Børne- og Ungeudvalgets vedkommende er enkelte sammenfald med byrådsmøder i både september og oktober, foreslår administrationen en sammenlægning af de to møder. Administrationens forslag til datoer for ordinære udvalgsmøder i 2. halvår 2021 er:
·        Mandag 10. august
·        Mandag 20. september
·        Mandag 1. november
·        Mandag 6. december
Temamøder
I 2020 blev Børne- og Ungeudvalgets temamøder afholdt i sammenhæng med et ordinært udvalgsmøde. Udvalget kan beslutte, hvorvidt denne ordning videreføres til 2021, eller om der i stedet skal sættes separate datoer for temamøder. Udvalget kan desuden byde ind med konkrete emner til temamøderne.
Hvis temamøderne i 2021 afholdes uafhængigt af de ordinære møder, foreslår administrationen følgende datoer:
·        Torsdag d. 25. februar
·        Mandag d. 17. maj
·        Torsdag d. 9. september
Årsplan
På baggrund af Børne- og Ungeudvalgets bemærkninger på mødet den 30. november har administrationen udarbejdet et forslag til årsplan for 2021. Forslaget er vedlagt som bilag 2.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 20.
Udvalgene udøver deres virksomhed i møder. Økonomiudvalget og hvert stående udvalg træffer for hvert regnskabsår beslutning om, hvornår udvalgets møder skal afholdes.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte mødeplan for 2. halvår 2021 samt datoer for afholdelse af temamøder. Udvalget kan desuden beslutte årsplan for 2021.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender forslag til mødeplan for 2. halvår 2021.
2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter datoer for temamøder i 2021.
3.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årsplan for 2021 med eventuelle tilføjelser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt med bemærkning om, at augustmødet afholdes mandag den 9. august.
At 2 - Godkendt.
At 3 - Godkendt.

481. Ungeenhed (B)

481. Ungeenhed (B)

Sagsnr.: 330-2020-156481             Dok.nr.: 330-2021-2942                                    Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte rammerne for organisering samt tids- og procesplan for den kommende Ungeenhed i Slagelse Kommune i forlængelse af budgetaftale 2021-2024 pkt. 7.
Baggrund
I Budgetaftale 2021-24 pkt. 7 er det besluttet, at der skal etableres en ungeenhed i Slagelse Kommune. Børne- og Ungeudvalget fik den 30. november 2020 forelagt oplæg til ungeenhed til drøftelse. Udvalget ønskede et nyt oplæg med et bredere perspektiv i forhold til opgaver, hvem der inddrages i opgaveløsningen og hvorledes denne organiseres.
Målgruppen for Ungeenheden er unge fra 7. klasse til 30 år i Slagelse Kommune, som har behov for støtte og tilbud, så de fastholdes i uddannelse eller job. Der vil være fokus på forebyggende indsatser, hvis karakter afspejler de aktuelle og konkret behov hos den enkelte unge.
Der er jf. bilag til sagen udarbejdet forslag til rammer for organisering af en ny ungeenhed samt tids- og procesplan herfor, s. 5-7.
Forslaget tager afsæt i Byrådets angivne mål og målsætninger for Ungeenheden i Budgetaftalen 2021-2024, Børne- og Ungeudvalgets tilkendegivelser til 1. udkast til Ungeenheden den 30. november, unges perspektiver hentet i forbindelse med forberedelse af Den Kommunale Ungeindsats samt KL’s seneste erfaringsopsamling i forhold til ungeindsatser, s. 1-4.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Administrationen foreslå, at følgende helt eller delvis lægges til grund for etablering af Ungeenheden:
At 1. Der etableres en ungeenhed, der har myndighedsopgaverne i forhold til unge fra 7. kl. til 30 år på følgende områder:
·        Arbejdsmarkedsområdet – nuværende Ungeenhed
·        Rådgivning og udbetaling på ungeområdet
·        Forebyggende indsatser for ungegrupperne i Afdeling for Børn og Familie samt Center for Handicap og Psykiatri
·        UU – vejledning 7.-9. klasse og ungevejledning
·        KUI-opgaverne, herunder kontaktpersoner
Myndighedsopgaverne varetages centralt og decentralt i tilknytning til indsatser. Der arbejdes med forskellige muligheder afhængig af områdernes behov, og modeller udvikles og tilpasses løbende.
At 2. Ungeenheden har et samlet budget
·        Budgettet samles administrativt, og der følges samlet op og afrapporteres til BUU.
·        Budgettets dele indgår indtil videre fortsat under de ansvarlige fagudvalg, så længe den nuværende kompetenceplan er gældende.
At 3. Ungeenheden indgår i forpligtende netværkssamarbejde om indsatserne til unge med:
·        Misbrugscenteret/Perron 3 -  forebyggelse af misbrug blandt unge
·        Den kriminalpræventive enhed, herunder SSP
·        PUI-psykologer
·        Skoler og ungdomsuddannelser
·        Erhvervsliv og idræts- og foreningstilbud
At 4. Ungeenheden har ansvaret for implementering og afrapportering af forslagene fra § 17, stk. 4-udvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge. Der afrapporteres særskilt herpå til Byrådet ultimo 2021.
At 5. Ungeenheden er politisk forankret i Børne- og Ungeudvalget
At 6. Der etableres et Advisory Board med bl.a. eksterne repræsentanter fra erhvervsliv, ungdomsuddannelser og unge. Advisory Board afløser det nuværende Uddannelsesråd.
At 7. Lederen af Ungeenheden refererer til en af cheferne på børne- og ungeområdet
At 8. Kommunaldirektøren blandt nuværende ledere udpeger den leder, der skal stå i spidsen for den kommende proces med konkretisering og implementering af udvalgets beslutninger, samt den leder, der fremadrettet har ansvaret for Ungeenheden.
At 9. Forslag til tids- og procesplan:
        Godkendelse af forslag til rammer for organisering af ungeenhed – BUU januar 2021
        Orientering af Økonomiudvalget om BUU’s beslutning om organisering – januar 2021
        Drøftelse af implementering med involverede medarbejdere og interessenter i januar-februar 2021
        Drøftelse af forlag til implementering af organisering med MED-udvalg i februar/marts 2021
        Beslutning om bemanding og afgrænsning af Ungeenheden i Chefteam marts 2021
        BUU orienteres på møde i marts/april 2021 om udmøntningen af udvalgets beslutning om organisering af ungeenhed
        Forslag til økonomisk omfordeling af ressourcer til Ungeenhed fra diverse fagområder – fagudvalgene i marts 2021
        Forslag til sammensætning og kommissorium for Advisory Board behandles af BUU/Byråd i april 2021.
        Opstart af Ungeenheden 1. april 2021
        Løbende tilbagemelding til BUU om status for implementering og drift af Ungeenheden
        1. halvår 2023 evaluering af Ungeenheden i forhold til de opsatte mål og målsætninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den foreslåede ramme for organisering af en ungeenhed kan skabe en sammenhængende og koordineret indsats, der understøtter de unges uddannelse og beskæftigelse.
Grundet de nuværende Corona-restriktioner er der behov for de kommende 3 måneder til konkretisering og implementering af beslutning om organisering af ungeenheden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der skal flyttes økonomi og medarbejdere til den kommende ungeenhed. Ungeenheden forventes finansieret inden for de nuværende driftsbudgetter.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Økonomiudvalget skal godkende, hvilke dele af driftsbudgetterne der skal kunne disponeres af Ungeenheden. Oplæg til beslutning forventes præsenteret på fagudvalgsmøderne i marts 2021.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender de beskrevne forslag At 1 til 9.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Udvalget efterspørger en tydeliggørelse af, at målgruppen også omfatter specialområdet, samt at Lov om Kommunale Ungeindsatser danner grundlag for Ungeenheden.
At 2 - Udvalget anbefaler, at der afsættes midler til etablering af Ungeenheden, herunder udvikling af nye arbejdsmetoder og etablering af en fælles kultur.
At 3 - Udvalget ønsker tilføjelse af 'andre relevante aktører på området'.
At 4 - Udvalget pointerer, at Ungeenheden har ansvaret for implementering og afrapportering af forslagene fra § 17, stk. 4-udvalget, men har samtidig en forventning om, at arbejdet går i gang allerede inden etablering af Ungeenheden.
At 5 - Godkendt.
At 6 - Godkendt.
At 7 - Godkendt.
At 8 - Udvalget anbefaler, at stillingen slås op og i øvrigt defineres nærmere ift. opgaven og kompetenceprofil. Interne ansøgere opfordres til at søge.
At 9 - Udvalget har fokus på vigtigheden af at skabe en god proces og opfordrer derfor administrationen til at forholde sig til, om en opstart den 1. april er realistisk. Administrationen fremlægger eventuelt revideret tidsplan på kommende møde.
Udvalget understreger, at økonomisk omfordeling af ressourcer til Ungeenheden skal besluttes politisk i pågældende fagudvalg. En sådan sag starter op i Børne- og Ungeudvalget og fremlægges om muligt på kommende udvalgsmøde.
Udvalget ønsker at følge arbejdet tæt og får forelagt kvartalsvis opfølgning.

482. Initiativsag - Task Force-analyserapporten fra Ankestyrelsen og VISO (B)

482. Initiativsag - Task Force-analyserapporten fra Ankestyrelsen og VISO (B)

Sagsnr.: 330-2020-155098             Dok.nr.: 330-2020-504832                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 15. november 2020 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om Task Force-analyserapport om det specialiserede børne- og ungeområde i Slagelse kommune, udarbejdet af Ankestyrelsen og VISO (den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation) under Socialstyrelsen, oktober 2020.
Baggrund
Citater fra analyserapporten om sagsbehandlingen på myndighedsniveau i Slagelse kommune:
”Kommunen har heller ikke en fast praksis eller struktur for, hvorledes øverste ledelse eller politikerne informeres om udvikling og fremdrift på området, herunder omfanget af lovmedholdelighed og kvalitet i sagsarbejdet.” (side 11)
”Dertil kommer, at der er eksempler på langsommelighed og manglende reaktion på alvorlige underretninger. Særligt ift. underretninger om vold mod børn vurderer Task Force, at det er problematisk, at Slagelse Kommune ikke altid agerer akut i disse sager.” (side 21)
”Ifølge VISO er det også en mangel, at der i selve undersøgelserne sjældent tages aktivt stilling til, om det er muligt at få inddraget barnets/familiernes private netværk, så deres perspektiver kan blive en del af oplysningsgrundlaget.” (side 22)
”Ankestyrelsens sagsgennemgang viser, at der er udarbejdet handleplaner i 13 ud af 17 sager. I syv ud af de 13 fremgår det af sagsakterne, at handleplanerne først er udarbejdet, efter at der er truffet afgørelse om en foranstaltning.” (side 26)
Analyserapporten retter således en kras kritik. Enhedslisten foreslår, at der hurtigst muligt tages de nødvendige initiativer for at forbedre vilkårene for børn, familier og ansatte.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalgets beslutninger fra udvalgsmødet den 17. november 2020 forelægges byrådet på dets møde den 23. november 2020.
2.    at byrådet kontinuerligt tager stilling til udvikling og fremdrift på det specialiserede børne- og ungeområde, herunder omfanget af lovmedholdelighed og kvalitet i sagsarbejdet.
3.    at der er større opmærksomhed på akut reaktion på underretninger om vold mod børn.
4.    at der lægges større vægt på inddragelse af børnenes og familiernes private netværk.
5.    at medarbejdernes arbejdsvilkår umiddelbart forbedres ved omlægning af arbejdsgange, jævnfør Arbejdstilsynets påbud af september 2019 om, at ”stor arbejdsmængde, tidspres og uklare krav i forbindelse med arbejdet med sagsbehandling ikke forringer de ansattes sundhed …”, som der stod i kommunens ansøgning fra november 2019 om et Task Force-forløb.
Beslutning i Byrådet den 23. november 2020:
Fraværende: 
At 1 til 5 - Sagen oversendes til behandling i BUU.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1-5 - Udvalget anser pointerne som omfattet i Task Force-forløbet.

483. Politisk retning for specialundervisningsområdet (B)

483. Politisk retning for specialundervisningsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2020-113447             Dok.nr.: 330-2020-480430                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende den politiske retning for specialundervisningsområdet.
Baggrund
Antallet af børn og unge, der visiteres til specialundervisning, er stigende. Samtidig har disse børn og unge stadig mere komplekse problemstillinger. Det presser og udfordrer ambitionen om et styrket fællesskab i folkeskolen og de økonomiske rammer.
Der er igennem en årrække arbejdet med at løse udfordringer og sikre høj kvalitet. Dette har endnu ikke været tilstrækkeligt til at vende udviklingen. Der er brug for, at vi sammen – og på tværs af fagområder -  sætter udfordringerne på dagsordenen og selv tænker i fællesskaber som løsningen på udfordringerne.
På skoleområdet er der derfor nedsat et arbejdsfællesskab, der er kommet med forslag til, hvordan vi griber disse udfordringer an. Arbejdet skal munde ud i en række anbefalinger og udkast, der skal give skoleområdet et solidt fundament for at kunne gennemføre de ændringer og justeringer, der skal til, så vi kan imødegå udfordringerne på området.
På baggrund af processen, gennemgang af data samt input fra efterårets temadrøftelser har administrationen arbejdet med at opstille en politisk retning for specialundervisningsområdet.
Det overordnede mål er, at børn og unge skal støttes i deres nærmiljø og altid med udgangspunkt i, hvad der er den enkeltes behov. Indsatsen iværksættes i et tæt samarbejde med forældrene. Derudover skal potentialet i samarbejdet mellem forældre, skole, foreningsliv og det øvrige civilsamfund udforskes og dyrkes, så alle relevante ressourcer bringes i spil i forhold til opsporing, forebyggelse og foregribende indsatser.
Administrationen foreslår, at den politiske retning for specialundervisningsområdet hviler på følgende fire søjler:
1.    Børne- og ungesynet
Synet på barnet/den unge bygger på lederskab, ligeværdighed og tillid, og derudover er fokus på en tryg og sund tilknytning. Hvis børn opfører sig udfordrende, er det de voksnes ansvar at forsøge at finde ud af, hvad barnet prøver at kommunikere. Forholdet mellem de voksne og børnene er bygget på gensidig respekt, autenticitet, nysgerrighed og tillid.
2.    Inddragelse
Inddragelse er en kontinuerlig samarbejds- og udviklingsproces mellem skole, medarbejdere, forældre og elever, hvor eleverne på baggrund af deres potentialer får det mest egnede undervisningstilbud. Forældrene er nøglepersoner i enhver specialundervisningsindsats, og de skal som ansvarlige for eget barn tage et medansvar for de fællesskaber, barnet eller den unge færdes i.
3.    Det mindst indgribende tilbud
Specialundervisningen bør ændre mindst muligt i elevens øvrige tilværelse. Enhver indsats skal have udgangspunkt i barnet eller den unges behov og sigte efter at imødekomme de problemstillinger, barnet eller den unge har – hverken mere eller mindre.
4.    En midlertidig foranstaltning
Specialundervisningen skal så vidt muligt ses som en midlertidig foranstaltning, hvor eleven får den støtte og hjælp, der er behov for, således at eleven efterfølgende kan vende tilbage til et så almindeligt undervisningstilbud som muligt. Derfor er det også vigtigt at bevare en høj grad af kontakt til elevens oprindelige undervisningstilbud under specialundervisningsforløbet.
De fire søjler skal ikke ses som enkeltstående elementer, men som et samlet hele.
Sammen udgør de en fælles forståelse af, hvordan vi i Slagelse Kommune arbejder med specialundervisning.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §20, stk. 2.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende den politiske retning, som den skitseres i sagen. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget komme med ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en politisk bestemt retning for specialundervisningsområdet vil sætte et klart fokus for det daglige arbejde. Administrationen anbefaler derfor, at Børne- og Ungeudvalget godkender den skitserede politiske retning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender den politiske retning for specialundervisningsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt med tilføjelse af, at inklusionsperspektivet skal tydeliggøres.
Udkastet ønsker, at der afholdes et virtuelt dialogmøde med relevante interessenter, hvor den politiske retning præsenteres og drøftes.

484. Etablering af kriminalpræventiv enhed (B)

484. Etablering af kriminalpræventiv enhed (B)

Sagsnr.: 330-2020-163332             Dok.nr.: 330-2020-484616                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Gennem det sidste år har Den Kriminalpræventive Enhed fungeret som en prøvehandling. Prøvehandlingen går ud på at samle medarbejderressourcer og opgaver i værestederne og SSP i én enhed, som arbejder med kriminalitetsforebyggelse. Formålet med Den Kriminalpræventive Enhed er, at udfordringer løses så tæt på den unge som muligt og helst i lokalmiljøet gennem et bredere, sammenhængende og lokalforankret kriminalpræventivt samarbejde med én indgang. Børne- og Ungeudvalget er skriftligt orienteret om prøvehandlingen på deres møde den 11. november 2019 (sag 300).
Fokuspunkter og pejlemærker for prøvehandlingen samt status
Der var opsat tre fokuspunkter samt fire pejlemærker for prøvehandlingen. Fokus og pejlemærker samt en foreløbig status fremgår nedenfor:
Fokuspunkt 1: KPE har skabt lokale netværk (lokaludvalg), som planlægger den lokale kriminalitetsforebyggelse, og KPE deltager i udførelsen heraf. Status: Dette har ikke været muligt på grund af COVID-19, men var klar til opstart efteråret 2020. Kan opstartes, så snart COVID-19 tillader det.
Fokuspunkt 2: KPE bidrager med ressourcer til løsningen af konkrete opgaver, f.eks. på skoler eller i bybilledet, så samarbejdspartnerne får konkret hjælp til de aktuelle udfordringer, de står med. Status: KPE forestår f.eks. undervisning på skoler, tværkommunalt gadeteam, indsatser på de skoler, som har bedt om det mv. Også her har COVID-19 været en udfordring, men det er løst så godt som muligt.
Fokuspunkt 3: Der er etableret en fælles ledelse i KPE, hvorved der er skabt en fælles linje for det kriminalitetsforebyggende arbejde i kommunen, hvor man er fælles om opgaverne med andre aktører end KPE. Status: Der er etableret en flad ledelsesstruktur, hvor én leder sammen med et sekretariat med ansvarlige stedfortrædere for forskellige opgaver forestår den daglige drift af KPE’s aktiviteter. Der er fokus på en tydelig fælles linje.
Pejlemærke 1: Der er etableret lokale § 115-møder på alle skoler. Status: Der er lavet aftaler med alle skoler om, hvordan skolen ser sig selv inddraget i §115-samarbejdet.
Pejlemærke 2: Det centrale § 115-møde genetableres og lever op til lovgivningen. Status: Der holdes centrale § 115-møder hver uge, og møderne lever op til gældende lovgivning.
Pejlemærke 3: Der etableres et gadeteam. Status: Der er etableret et tværkommunalt gadeteam. Derudover er der udlagt midler til Skælskør-området, så klubben kan lave en gadeplansindsats. KPE understøtter denne på ’skæve’ tidspunkter. Der har været en fælles gadeplansuddannelse med deltagelse af KPE, Oliemøllen og KUK. Gadeteamet kører efter en hotspotmodel med fokusgrupper af unge, som har fået en særlig opmærksomhed.
Pejlemærke 4: Der etableres en faglig koordinationsgruppe med B&U og politi. Status: Der er nedsat en gruppe på tværs af B&U, politi og KPE om udvikling og tendenser i forhold til kriminalitetsforebyggelse.
Tilbagemeldinger
Prøvehandlingen har løbende været drøftet i med forskellige samarbejdspartnere, herunder skoler, klubber, politi og Afdeling for Børn og Familie. Tilbagemeldingerne på den nye organisering kan opdeles i følgende fordele og ulemper:
Fordele:
·        Der kommer langt mere ud af ressourcerne, og samarbejdet gør ”holdet” langt stærkere. Der er flere ressourcer til at indgå i løsninger, f.eks. komme fast forbi i klubben om aftenen eller lave konkrete indsatser på skolen
·        KPE når ud til en større del af kommunen og samarbejder med de lokale aktører.
·        Der er kortere vej fra centrale samarbejdsfora, såsom lokalrådsmøder eller § 115-møder, ud til det udførende niveau.
·        Der er mere gadeplansarbejde, og der er mere synlighed. Gadeteamet er godt, det løser udfordringer i samarbejde med f.eks. skole og SFO og giver mulighed for mere fleksibel geografisk brug af ressourcer.
·        Den nye faglige og tydelige fælles ledelse er en klar fordel. Der er opstået en større helhedsforståelse blandt alle, og der trækkes i højere grad i samme retning.
·        Den faglige koordinationsgruppe på tværs af KPE, Afdeling for Børn og Familie og politiet har styrket og effektiviseret samarbejdet meget. Parterne har fået en større forståelse af hinandens arbejde, hvilket har gjort samarbejdet bedre.
·        Der er en klar rollefordeling, herunder klarhed over, hvilke fagpersoner der varetager specifikke opgaver. Der er klar kommunikation til lokale interessenter og samarbejdspartnere, så der skabes sammenhængskraft.
·        § 115-møder lever op til lovgivningen og er langt mere brugbare, og udbyttet er langt mere anvendeligt.
·        KPE har faste indgange til medarbejdere, så de altid kan få fat på nogen. Der er meget hurtig respons og aktion på akutte tendenser og aktuelle situationer og altid mulighed for faglig sparring, viden og kendskab.
·        KPE har en ”lettere” kontakt ind i udfordrede familier/hos unge. Deres tillidsfulde kontakt bidrager til at lette samarbejdet for Afdeling for Børn og Familie med familierne og kriminalitetstruede unge.
Ulemper:
·        KPE er en ny måde at gøre tingene på, som f.eks. adskiller sig ved, hvordan politiet er inddraget i arbejdet. Dette har været set som en ulempe fra f.eks. en skole, som ønskede samarbejdet, som det var før.
·        Det ville være bedre, hvis nogle af ressourcerne var lagt ud til klubberne, så de f.eks. arbejdede opsøgende. 
·        KPE skal huske alle samarbejdspartnere og netværk, nogle skoler har haft en oplevelse af at være hægtet af.
·        Opmærksomhed på, at KPE ikke lukker sig om sig selv.
Forslaget til den nye organisering har desuden været drøftet på personalemøde med MED-status i SSP og Rosenkildegården, og medarbejdernes bemærkninger fremgår af sagens bilag 1 og 2.
Både samarbejdspartnere og medarbejderne bakker op om, at prøvehandlingen gøres permanent.
Retligt grundlag
I 2018 indgik folketinget en ny aftale om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet. Som led i aftalen er der i 2019 vedtaget en ny national ramme for det lokale SSP-samarbejde, der skal sikre en mere systematisk og ensartet indsats. Den nye SSP-ramme omfatter en række anbefalinger til, hvordan det lokale SSP-samarbejde organiseres og tilrettelægges.
Handlemuligheder
1.    Byrådet kan på baggrund af anbefalinger fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at SSP og værestedet Rosenkildegården fremadrettet organiseres som en virksomhed kaldet ’Den kriminalpræventive enhed’ (KPE). Det betyder i praksis, at de fire SSP-stillinger, der i dag er forankret centralt i Afdeling for Skole, overføres til Rosenkildegården, som ændrer navn til KPE.
Fordelene ved den nye organisering er, at de samlede medarbejderressourcer kan bruges mere fleksibelt i forhold til de aktuelle opgaver, lokalt der hvor opgaverne opstår. På denne måde udnyttes medarbejdernes viden, kompetencer og tid bedst muligt til gavn for de unge og samarbejdspartnerne. Ligeledes er det en fordel, at der er én ledelse, der kan fastholde og kommunikere en tydelig og fælles retning for det kriminalpræventive samarbejde i hele kommunen. Desuden er det etableret et effektivt, tillidsfuldt samarbejde med større forståelse og klare rollefordelinger.
Gennem prøvehandlingen har samarbejdspartnerne fået kendskab til KPE og enhedens organisering og måde at arbejde på. Ved at fastholde denne model skabes mindst mulig forvirring om arbejdsgange mm. Samarbejdspartnere og medarbejdere bakker op om den nye organisering, der i øvrigt følger anbefalingerne i den nye nationale SSP-ramme.
2.    Alternativt kan Byrådet på baggrund af anbefalinger fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at SSP fortsætter som en central enhed under Center for Skole, og værestedet Rosenkildegården fortsætter som en decentral virksomhed.
Fordelen ved denne model er, at den oprindelige organisering fastholdes og der ikke flyttes rundt på budgetter. Ulemperne er, at der ikke er en fælles ledelse, der kan fastholde og kommunikere en tydelig fælles retning. Ligeledes er det en ulempe, at medarbejdernes kompetencer og tid ikke kan prioriteres i forhold til den samlede opgave og derfor ikke bruges fleksibelt i forhold til de aktuelle behov, der opstår lokalt.
Vurdering
På baggrund af de positive erfaringer fra prøvehandlingen samt tilbagemeldingerne fra samarbejdspartnere og medarbejdere anbefaler administrationen, at SSP og Rosenkildegården fremadrettet organiseres som én ny virksomhed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgettet for SSP-medarbejderne flyttes fra Afdeling for Skole til den nye virksomhed KPE. Den flade ledelsesstruktur i prøvehandlingen fastholdes med én leder samt et sekretariat med ansvarlige stedfortrædere for forskellige opgaver. Alle medarbejderes løn fastholdes.
Lederen har ansvar for at fordele de samlede midler i KPE’s budget, så de svarer til de prioriteringer, der er angivet i den kriminalpræventive handleplan. Handleplanen evalueres årligt og tilgår SSP-udvalg, lokalråd og relevante politiske udvalg minimum én gang årligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Byrådet efter indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutter, at SSP og værestedet Rosenkildegården fremadrettet organiseres som én virksomhed kaldet ’Den kriminalpræventive enhed’ (KPE)
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

485. Bedre normering i dagtilbud - udmøntning af midler fra finansloven (B)

485. Bedre normering i dagtilbud - udmøntning af midler fra finansloven (B)

Sagsnr.: 330-2020-167075             Dok.nr.: 330-2020-504009                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om udmøntning af midler fra Finansloven 2021 til bedre normering i dagtilbud. Udvalget skal desuden træffe beslutning om, hvorvidt der samtidigt med udmøntning af midler fra Finansloven 2021 skal ske en tilpasning af ressourcetildelingsmodellen for daginstitutioner.
Baggrund
Den 6. december 2020 indgik regeringen sammen med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet en aftale om finansloven for 2021. Hele aftalen fremgår af bilag 2. På børne- og undervisningsområdet er der ekstra midler til at fremrykke minimumsnormeringerne i landets vuggestuer og børnehaver, så der på kommuneniveau fra 2024 er en pædagogisk personale pr. tre børn i vuggestuer og en pædagogisk personale pr. seks børn i børnehaver.
Til fremrykningen af minimumsnormeringerne er der på finansloven 2021 afsat 200 millioner kroner årligt i 2021-2023, 400 millioner kroner i 2024 og 200 millioner kroner varigt fra 2025 og frem. Det svarer til, at der kommer mere end 3.900 ekstra pædagogiske personaler i daginstitutionerne i 2024.
Der er lavet en foreløbig fordeling af midler til kommunerne (bilag 1). Af denne fremgår det, at Slagelse Kommunes andel i 2021 er på 9,646 mio. kr.
Af aftalen for 2021 fremgår, at
·        Puljemidlerne skal gå til kommunale og selvejende daginstitutioner samt privatinstitutioner og puljeordninger. Kommunerne skal godtgøre, at midlerne er anvendt til formålet via revisorpåtegnede regnskaber.
·        Aftalepartierne er enige om at fastholde det udgangspunkt, at forældre betaler op til 25 pct. af udgiften til en plads i dagtilbud. Dette både i indfasningsårene og fra 2024, hvor de lovbundne minimumsnormeringer træder i kraft. Modsat tidligere puljer, som ikke medfører øget forældrebetaling, justeres reglerne for puljemidlerne, så puljemidlerne fra denne pulje indgår i beregningsgrundlaget for forældrebetalingen og tilskuddet til privatinstitutioner i årene 2021-2023. Det betyder konkret, at forældrebetalingen vil stige som følge af puljemidlerne. Der tilbydes fortsat fripladstilskud og søskendetilskud. 
Den 10. februar sidste år traf Børne- og Ungeudvalget beslutning om at udmønte midler fra finansloven 2020 (6,1 mio. kr.) for 2020 gennem den gældende ressourcetildelingsmodel.
Ressourcetildelingsmodellen på dagtilbudsområdet blev godkendt i 2012 og har fungeret uændret siden.
Budgettildelingsmodel - dagtilbud
Den samlede budgetramme for hele dagtilbudsområdet fremskrives med KL’s pris- og lønskøn, beregnet demografiregulering samt ændringer i overslagsårene fra tidligere års budgetaftaler. Herefter fordeles den samlede budgetramme via en ressourcetildelingsmodel.
Daginstitutioner
I daginstitutionernes ressourcetildeling:
·        Grundtildeling + en tildeling pr. barn indmeldt i dagtilbuddet
o   Et barn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution vægter 2,1 enheder.
o   Et barn i alderen 3-5 år i en aldersintegreret institution vægter 1,0 enhed
Institutionens samlede budget reguleres i forhold til udvidet åbningstid.
Takster beregnes på baggrund af de alderssvarende budgetterede bruttodriftsudgifter
·        Godkendte takster – forældrebetaling 2021
Integreret dagtilbud indtil 3 år, pr. måned 3.024 kr.
Integreret dagtilbud fra 3 år, pr. måned 1.440 kr.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov,
Dagtilbudsloven, § 3. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for og skal fastsætte og offentliggøre kommunens mål og rammer for henholdsvis dagtilbud i kommunen.
Dagtilbudsloven, § 31. Kommunalbestyrelsen skal give forældre et tilskud pr. barn til brug for dagtilbud. Tilskud skal udgøre mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter.
Dagtilbudsloven, § 36. Kommunalbestyrelsen skal give et driftstilskud pr. barn, der optages i en privatinstitution. Driftstilskuddet svarer til de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget skal træffe to overordnede beslutninger.
Beslutningen om selve udmøntningen og beslutningen om, hvorvidt forældrebetaling skal hæves svarende til højere bruttodriftsudgifter.
Selve udmøntningen kan umiddelbart ske via den aktuelle ressourcetildelingsmodellen, som er formuleret ovenfor.
Såfremt beslutningen er at hæve forældrebetalingen, skal nye takster godkendes i byrådet, og stigningen skal varsles i 3 måneder før stigningen kan træde i kraft. Jf. § 31 i Dagtilbudsloven kan Slagelse Kommune beslutte ikke at opkræve yderligere forældrebetaling. Kommunens andel skal udgøre mindst 75 pct.
Det er dog også muligt ved denne lejlighed at lave en tilpasning af ressourcetildelingsmodellen. En tilpasning samtidigt med tilførsel af knap 10 mio. kr. vil muliggøre en omfordeling af ressourcer, samtidigt med at ingen på den baggrund oplever en budgetreduktion.
Administrationen kan se to mulige aktuelle justeringer i ressourcetildelingsmodellen.
1)    Et barn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution vægter fremadrettet 2,0 enheder mod 2,1 enheder i den nuværende.
Uden andre ændringer vil det betyde, at der tilføres relativt flere ekstra midler til de ældste børn i daginstitutionen og relativt færre midler til de yngste børn. Det har betydning for taksten for forældre. Slagelse Kommune har sammenlignet med andre kommuner en høj bruttodriftsudgift på de yngste børn og dermed også en forholdsvis høj takst. Omvendt har Slagelse Kommune af samme årsag en lav takst sammenlignet med andre kommuner for de ældste børn i dagtilbud.
Et forhold på 1:2 vil afspejle det mål, der er sigtes efter i 2024 med minimumsnormeringer på henholdsvis 1 voksen til 3 børn i alderen 0-2 år og 1 voksen til 6 børn i alderen 3-6 år.
2)    Grundtildelingen til en institution er knap 0,6 mio. kr. Det er muligt at hæve grundtildelingen fra knap 0,6 mio. kr. til 0,8 mio. kr.
Uden andre ændringer vil ændringen betyde en omfordeling af ressourcer fra de største institutioner til de mindste institutioner.
Tiden med COVID-19 har vist, at de mindste institutioner er mest sårbare i forhold til at få personaleressourcerne til at slå til, når noget uforudset sker.
Ændringer i ressourcemodellen skal sendes i høring i forældrebestyrelser og hos de faglige institutioner.
Spørgsmålet om takstændring følger beslutning om en eventuel tilpasning af ressourcetildelingsmodellen jf. 1) ovenfor.
I skemaet nedenfor fremgår betydning for taksterne – og et tænkt eksempel på betydningen for udgiften for en familie med 2 børn på henholdsvis 2 og 4 år.
Vedtaget budget
 Ingen takstændringer
Takststigning pr. 1/6
 0-2 årige tæller som 2,0 3-5 årige samt takststigning pr. 1/6
Forældretakst pr. md. 0-2 årige
3.024
3.024
3.130
3.038
Forældretakst pr. md. 3-5 årige
1.440
1.440
1.491
1.519
Udgift pr. måned for familie med 2 børn på hhv. 2 og 4 år
3.744
3.744
3.876
3.798
Handlemuligheder:
A)   Børne- og Ungeudvalget kan beslutte udmøntning ved eksisterende ressourcetildelingsmodel samt indstille til Byrådet at godkende nye takster pr. 1. juni 2021, der afspejler en forældrebetaling på 25 % af bruttodriftsudgifterne (henholdsvis 1.491 og 3.130 kr. pr. måned)
B)   Børne- og Ungeudvalget kan træffe principbeslutning om at ville tilpasse ressourcetildelingsmodellen ved at øge grundtildeling for institutioner fra 0,6 til 0,8 mio. kr. samt ændre tildelingen for børn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution til en faktor 2,0 enheder fra den nuværende faktor 2,1 enheder. Den tilpassede ressourcetildelingsmodel sendes umiddelbart herefter i høring hos forældrebestyrelser og faglige organisationer med henblik på behandling og endelig beslutning på udvalgets møde den 8. marts 2021.
Nye takster pr. 1/6, der afspejler en forældrebetaling på 25 % af bruttodriftsudgifterne, udgør henholdsvis 1.519 og 3.030 kr. pr. måned.
C)   Børne- og Ungeudvalget kan træffe principbeslutning om at ville tilpasse ressourcetildelingsmodellen ved at ændre tildelingen for børn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution til en faktor 2,0 enheder fra den nuværende faktor 2,1 enheder. Den tilpassede ressourcetildelingsmodel sendes umiddelbart herefter i høring hos forældrebestyrelser og faglige organisationer med henblik på behandling og endelig beslutning på udvalgets møde den 8. marts 2021.
Nye takster pr. 1/6, der afspejler en forældrebetaling på 25 % af bruttodriftsudgifterne, udgør henholdsvis 1.519 og 3.030 kr. pr. måned.
Fordelen ved A) er, at udmøntningen kan ske umiddelbart i en kendt ramme. Daginstitutionerne har en berettiget forventning om at blive tilført midler, idet aftalen om minimumsnormering har været kendt.
Ulempen ved A) er, at bruttodriftsudgiften til de 0-2-årige og dermed vil taksten fortsat være forholdsvis høj i sammenligning med andre kommuner. Der laves ingen omfordeling mellem store og små institutioner.
Fordelen ved B) er, at den nuværende ressourcetildeling kan tilpasses, og der kan ske en omfordeling mellem institutioner, uden at der er nogen, der vil opleve en budgetreduktion.
Ulempen ved B) er, at især en ændring i grundtildeling vil betyde en omfordeling af ressourcerne. For de store institutioner, som oplever at være bidragsyder i omfordeling, kan det være svært at se fordelene (jf. bilag 3).
Fordelen ved C) er, at ændringen vil have begrænset betydning for omfordeling af budget mellem institutioner. Alle institutioner vil opleve en budgettilførsel, der afspejler institutionens størrelse.
Vurdering
Det er administrationens anbefaling, at Børne- og Ungeudvalget træffer principbeslutning om at udmønte midlerne jf. handlemulighed B) eller handlemulighed C) – og på den baggrund sender spørgsmålet i høring hos forældrebestyrelser og faglige organisationer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af sagsfremstillingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Dagtilbudschefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om udmøntning af midler fra Finansloven 2021 til bedre normering i dagtilbud.
2.    at Børne- og Ungeudvalget sender ændringer i ressourcemodel (Handlemulighed B eller C) i høring hos forældrebestyrelser fra den 14. januar til den 10. februar 2021.
3.    at Børne- og Ungeudvalget, såfremt de beslutter at udmønte jf. gældende ressourcetildelingsmodel (handlemulighed A), sender nye takster til godkendelse i Byrådet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Midlerne udmøntes iht. den nuværende ressourcetildelingsmodel (handlemulighed A) for at sikre hurtigst mulig udmøntning. Der nedsættes en arbejdsgruppe, der via en inddragende proces arbejder på ændring af ressourcetildelingsmodellen pr. 1/1 2022.
At 3 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

486. Anlægsbevilling Ny daginstitution Ndr.Ringgade (B)

486. Anlægsbevilling Ny daginstitution Ndr.Ringgade (B)

Sagsnr.: 330-2020-163584             Dok.nr.: 330-2020-485997                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale, at der gives en anlægsbevilling på 6,0 mio. kr. til indledende arbejder og rådgiverydelser i første halvår af 2021 til daginstitution ”Skovsøbakken” mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej i Slagelse.
Baggrund
Som en del af Slagelse Kommunes udbygningsplan for daginstitutioner er der i budgetaftalen 2020 afsat i alt 40 mio. kr. til en ny integreret daginstitution, som er planlagt placeret mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej.
Daginstitutionen har fået arbejdstitlen ”Skovsøbakken”, og vil herefter blive benævnt således.
Status på projektet:
31. august 2020 blev lokalplan 1227 for daginstitutionen vedtaget.
Realdania har den 21. oktober givet tilsagn om bevilling på op til 1.430.800 kr. til bærdygtighedselementer og Covid-19-indsats i byggeriet.
Den 30. november 2020 vedtog Erhvervs-og Teknikudvalget at bevillige 9,8 mio. kr. til den ny, offentlige vej, som skal betjene institutionen fra Ndr. Ringgade.
Der er indgået aftale om arkæologisk forundersøgelse af arealet med Museum Vestsjælland og de matrikulære forhold er under udarbejdelse.
Der er via EU-udbud afgivet fire tilbud på totalrådgiverydelserne og byggeudvalget har via evaluering af tilbuddenes pris og kvalitet fundet en totalrådgiver, som der efter stand still perioden agtes at indgå kontrakt med lige efter nytår.
Der søges om anlægsbevilling til forundersøgelser og rådgivning.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbevilling
A
158
Ny daginstitution
Ndr. Ringgade 
6.000
Beløb i 1.000 kr.
I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsbevillingen
Når projektforslag foreligger, fremsendes dette til politisk behandling, og der søges om yderligere anlægsbevilling.
Indtægts- og Udgiftsbevilling
Som beskrevet ovenfor har Realdania den 21. oktober givet tilsagn om bevilling på op til 1.430.800 kr. til bærdygtighedselementer og Covid-19-indsats i byggeriet. Byrådet skal formelt vedtage at give hhv. indtægts- og udgiftsbevilling for at tilskuddet kan anvendes til det ønskede formål.
Retligt grundlag
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have givet en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projekt-forudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.
Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at videresende den ansøgte anlægsbevilling på det foreliggende grundlag til Økonomiudvalget og Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne anvendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget sender den ansøgte anlægsbevilling til Økonomiudvalget og Byrådet, så arbejdet kan sættes i gang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
Tillægsbevilling:
Tilskud fra Realdania
Bæredygtighed mv. i byggeri
 
Anlægsbevilling:
Anlæg 158: Ny daginstitution Ndr. Ringgade
 
Dagtilbud 8.2
Dagtilbud 8.2
 
 
Dagtilbud 8.2
 
 
 
-1.431
1.431
 
 
6.000
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsatte anlægsbudget
 
-6.000
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Dagtilbudschefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales;
1.    at Anlægsbevillingen godkendes og finansieres af det afsatte anlægsbudget
2.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives indtægts- og udgiftsbevilling i 2021 på 1,431 mio. kr. vedr. tilskud fra Realdania
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

487. Status på implementering af Aula på dagtilbudsområdet (O)

487. Status på implementering af Aula på dagtilbudsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-165225             Dok.nr.: 330-2020-496392                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på implementeringen af kommunikationsplatformen Aula på dagtilbudsområdet.
Baggrund
Aula er en fælles kommunikationsplatform, der har til formål at understøtte samarbejdet om børns læring og trivsel ved at skabe rum for god kommunikation mellem fagprofessionelle og forældre. Herudover vil Aula også komme til at fungere som et internt kommunikations- og arbejdsredskab ude i de enkelte dagtilbud med mulighed for inddragelse af andre relevante faggrupper.
Udviklingen af Aula er oprindeligt en del af en fælles aftale fra 2014 mellem KL og regeringen om et digitalt løft af folkeskolen. Efterfølgende blev det besluttet også at udvikle løsningen til dagtilbud. Aula har været i brug på skoleområdet i Slagelse Kommune siden 2019. På dagtilbudsområdet kommer Aula med tiden til at erstatte Tabulex, som er den kommunikationsplatform, der bruges i dagtilbuddene i dag.
For forældrene vil implementeringen af Aula på dagtilbudsområdet betyde, at de fremover vil få én fælles indgang til at kommunikere med de fagprofessionelle, som er en del af deres barns hverdag; lige fra barnet starter i dagpleje/vuggestue, til de går ud af folkeskolen. Hvis man har børn i både dagtilbud og skole, kan man som forælder se informationer om alle ens børn ét og samme sted.
Implementeringsprocessen – hvordan har vi grebet opgaven an?
I forbindelse med implementeringen af Aula på dagtilbudsområdet er der nedsat en arbejdsgruppe bestående af en dagtilbudsleder, en pædagogisk konsulent fra Afdeling for Dagtilbud og en skole- og it-konsulent fra Afdeling for Skole. Arbejdsgruppens opgave er at sikre fremdrift i processen, løbende drøfte indkomne udfordringer samt levere input til anbefalinger til det lokale implementeringsarbejde i de enkelte dagtilbud.
I tråd med grundtankerne i det igangværende organisationsudviklingsprojekt i Slagelse Kommune har der, allerede ved processens opstart, været lagt vægt på, at beslutningskompetencen omkring, hvordan Aula konkret skal benyttes, skal ligge lokalt. Der er således bevidst ikke udarbejdet en fælles central anvendelsesstrategi.
Konkret har der i løbet af de sidste par måneder været gennemført følgende aktiviteter:
·        Superbrugeruddannelse i brugen af Aula
·        Refleksionsmøder med samtlige ledernetværk på dagtilbudsområdet
·        Lokale opsætningsmøder i dagtilbuddene

Opsætningsmøderne var alle planlagt til at skulle gennemføres i december 2020. Grundet COVID-19 har det dog været nødvendigt at udskyde en stor del af disse møder til tidligst januar 2021.
Sideløbende med ovenstående aktiviteter har en række medarbejdere i administrationen arbejdet med at få oprettet alle kommunens dagtilbud i de administrative systemer, sørge for at de involverede parter har fået det de rette brugeradgange m.m.
I forhold til implementeringen af Aula i Slagelse Dagpleje, så har det undervejs i processen vist sig et behov for at gentænke den måde, som Dagplejen rent teknisk struktureres på, for at sikre at platformen kommer til at fungere optimalt. Denne del arbejdes der fortsat på.
Med det tekniske fundament på plads for dagtilbuddene, er næste skridt i processen, at forældre skal orienteres om implementeringen af Aula. Arbejdsgruppen omkring Aula er derfor nu i gang med at få udarbejdet en række informationsmaterialer.
Hvem kommer på Aula hvornår?
Implementeringen af Aula følger en national udrulningsplan, som forløber i 5 bølger. Som en del af Region Sjælland er Slagelse Kommune en del af den 5. og sidste bølge, hvor der åbnes op for medarbejderadgang og forældreadgang på følgende datoer:
·        Medarbejderadgang: 4. januar 2021
·        Forældreadgang: 25. januar 2021
Grundet COVID-19 har det, som beskrevet ovenfor, været nødvendigt at udskyde en række planlagte implementeringsaktiviteter. COVID-19 betyder også, at dagtilbuddene i forskellig grad er pressede på tid og ressourcer, bl.a. fordi medarbejdere er fraværende fordi de enten er smittede eller afventer at kunne komme til at blive testet.
For at sikre at vi kommer bedst muligt fra start med Aula, så kræver det at alle involverede parter har mulighed for at sætte sig ordentlig ind i den nye platform og de mange muligheder der ligger heri.
Af den årsag har Afdeling fra Dagtilbud, som udgangspunkt, besluttet at udskyde den forventede ibrugtagningsdato for forældrene til den 1. marts 2021. Hvis nogle af dagtilbuddene alligevel vurderer, at det kan være meningsfuldt at deres forældre skal have adgang til Aula fra den 25. januar 2021, så er det dog også en beslutning de kan træffe lokalt.
Det er forhåbningen, at Dagplejen også vil være klar til at tage Aula i brug i marts 2021.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det er vigtigt at Børne- og Ungeudvalget er orienteret om den igangværende implementering af Aula på dagtilbudsområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Implementeringen af Aula på dagtilbudsområdet har sat fornyet fokus på behovet for yderligere hardware i dagtilbuddene. Blandt andet grundet en række skærpede sikkerhedskrav.
For at få adgang til at kunne håndtere sikre filer og andre personfølsomme oplysninger i Aula, kræves et særligt to-faktor login, som for eksempel opnås ved hjælp af NEM-ID. Der er dog en del medarbejdere, som ikke ønsker at bruge deres NEM-ID i arbejdsøjemed, ligesom de ikke kan påbydes at bruge det. Denne udfordring kan løses ved at udstyre hver enkelt medarbejder – ca. 700 medarbejdere i alt - med et personligt stykke arbejds-hardware. Det kan være en mobiltelefon, en Ipad eller en bærbar pc.
Afdeling for Dagtilbud arbejder stadig på at afklare, hvilken af de mulige løsninger der bør vælges. Dagtilbudsområdet har ikke mulighed for at afholde en sådan udgift i det centrale budget, hvorfor de enkelte dagtilbud selv vil skulle afholde udgifterne til indkøb af hardware.
En anden økonomisk konsekvens af implementeringen af Aula relaterer sig til det centrale budget på dagtilbudsområdet. Grundet en netop varslet prisstigning kommer det årligt til at koste ca. 20.000 kr. mere end forventet at være tilsluttet Aula.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Dagtilbudschefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på implementeringen af kommunikationsplatformen Aula på dagtilbudsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.

488. Gensidig orientering (O)

488. Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2020-494491                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra administrationen
a.    Orientering om prøvehandlinger på børne- og ungeområdet
b.    Beslutning i dagtilbud om at fravælge frokostordning
c.    Opdatering vedr. BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler
d.    Åben Skole Idrætspartnerskaber med Korsør Atletik- og Motionsklub, Volleyklubben Vestsjælland og Slagelse Basketball Klub
e.    Task Force-projektet i Afdeling for Børn og Familie
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Helle Blak (F) orienterede om to borgerhenvendelser.
Maj-Britt Thy orienterede om mulighed for deltagelse i Børn & Ungetopmødet den 28. januar 2021.
Tine Aavang Jensen orienterede om status på Task Force-forløbet i Afdeling for Børn og Familie.

489. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

489. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-494490                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Følgende sager sættes på dagsordenen på kommende møde:
- Anbefalinger fra § 17, stk. 4-udvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge
- Anvendelse af lejlighederne i Familieinstitutionen Havrebjerg
- Opfølgning på anlægsprojekter på skoleområdet i 2020

490. Pressemeddelelser (B)

490. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2020-494488                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte eventuel udsendelse af pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Retligt grundlag
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at sende en hilsen til medarbejderne på børne- og ungeområdet.

491. Godkendelse af referat (B)

491. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2020-494487                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af mødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af mødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 11. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.