Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Fagudvalgene skal frem mod sommerferien komme med prioriteringsmuligheder til henholdsvis maj 2022 (Genåbning af budget 2022) og juni 2022 (Budget 2023-2026). Børne- og Ungeudvalget orienteres på den baggrund om økonomi og ressourcetildeling på dagtilbudsområdet.
Sagens indhold
Politikområde 8.2 Dagtilbud har i Budget 2022 en samlet budgetramme på ca. 326 mio. kr.
Daginstitutioner
Daginstitutioner tildeles et rammebudget. Budgettets størrelse er summen af en grundtildeling (godt 570.000 kr.) samt en tildeling pr. barn (Knap 57.000 kr. pr. enhed/år).
- Et barn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution vægter 2,1 enheder.
- Et barn i alderen 3-5 år i en aldersintegreret institution vægter 1,0 enhed.
Rammebudget = grundtildeling + antal enheder*enhedspris
Almindelig åbningstid i en daginstitution i Slagelse Kommune er på 51,5 timer pr. uge.
Der er 9 daginstitutioner, der har en åbningstid på 51,5 timer. Alle øvrige daginstitutioner har i varierende omfang udvidet åbningstid. Såfremt daginstitutionen har udvidet åbningstid øges rammebudgettet med en faktor.
Der er i Slagelse Kommune lukkedage i dagtilbud på dagene mellem jul og nytår samt fredag efter kr. himmelfart.
Kommunale daginstitutionerne tildeles ikke budget til rengøring og bygningsdrift, da disse opgaver løses af Center for Kommunale Ejendomme, som har fået overført det budget, der var til rådighed.
Såfremt, der skal skrues op og ned for økonomien på området, kan det ske ved at skrue op og ned for tildelingen pr. barn, skrue op og ned for åbningstiden og op og ned for grundtildelingen. Når der skrues på disse parametre betyder det, at der kan skrues op for forældrebetalingen (tilføres økonomi) eller skal skrues ned for forældrebetalingen (spares på økonomi). Forældrebetalingen/taksten må maksimalt udgøre 25 % af bruttodriftsudgifterne.
I Slagelse Kommune udnyttes muligheden for opkrævning af forældrebetaling fuldt ud.
Reduktion i ressourcetildeling vil gøre det vanskeligere at leve op til krav om minimumsnormering i daginstitutioner, som træder i kraft den 1. januar 2024. Det skyldes at hovedparten af rammebudgettet anvendes til at aflønne det pædagogiske personale.
97 % af daginstitutionernes forbrug er udgifter til løn.
Dagplejen
Dagplejen tildeles et budget pr. forventet indskrevet barn.
Hos hver dagplejer kan der indskrives 4 børn i alderen 0-2 år. Når dagplejer er fraværende skal børnene tilbydes gæsteplads hos en anden dagplejer.
Når en dagplejer fylder 58 år, har vedkommende ret til at sige nej til at modtage gæstebørn.
Dagplejen understøttes af dagplejepædagoger, som dels understøtter dagplejerne med sparring og dels foretager tilsyn med tilbuddet.
Dagplejepædagogerne har endvidere tilsynforpligtigelsen med de private passere.
Såfremt, der skal skrues op og ned for økonomien på området, kan det ske ved at skrue op og ned for tildelingen pr. barn og/eller skrue op eller ned for antallet af "tilsynstimer" pr. dagplejer.
Når der skrues på disse parametre betyder det, at der kan skrues op for forældrebetalingen (tilføres økonomi) eller skal skrues ned for forældrebetalingen (spares på økonomi). Forældrebetalingen/taksten må maksimalt udgøre 25 % af bruttodriftsudgifterne.
95 % af Dagplejens forbrug er udgifter til løn.
Stigende børnetal - 0-5 år
Forsyningsforpligtelsen (grundlaget for overholdelse af pladsgarantien) på dagtilbudsområdet varetages af 37 kommunale og selvejende daginstitutioner samt den kommunale dagpleje. Derudover er der 7 private daginstitutioner og 35 private pasningsordninger, som selv varetager indskrivning.
Af den netop godkendte befolkningsprognose fremgår, at antallet af børn i alderen 0-5 år forventes at stige yderligere. Således er forventningen opjusteret i forhold til befolkningsprognosen fra 2021.
Forventet antal 0-5 årige (budget 2023-2026) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Prognose 2021 | 4.702 | 4.752 | 4.817 | 4.817 |
Ny prognose 2022 | 4.757 | 4.829 | 4.944 | 5.074 |
Forskel | +55 | +77 | +127 | +257 |
Da kapaciteten i forvejen er presset, peger prognosen på behov for etablering af yderligere pladser på dagtilbudsområdet. Det betyder endvidere, at det i en besparelsesproces kræver investering i og etablering af nye faciliteter, før eventuelt mindre rentable enheder kan erstattes.
Afdeling for Dagtilbud
Budgettet for dagtilbudsområdets centrale konti består primært af indtægtsbudgetter til forældrebetaling samt udgiftsbudgetter til søskenderabat, fripladstilskud, tilskud til privat pasning/pasning af egne børn og mellemkommunale betalinger – budgetter som således er afhængige af serviceniveauet og det forventede antal børn.
Herudover har centeret budgetter til driftstilskud til private institutioner og budgetter til kompetenceudvikling af ledere mv. samt forskellige fælles opgaver.
Der kan skrues på økonomien til forskellige udviklingstiltag, støttesystemer, kompetenceudvikling samt de pædagogiske konsulenter, som understøtter området og tilfører tilsyn.
Når der skrues på økonomien på centrale konti påvirkes forældrebetalingen ikke.
ECO-Nøgletal udarbejdet af VIVE
Nøgletal for dagtilbudsområdet, hvor Slagelse Kommunes budget 2022 sammenlignes med andre kommuners ditto, er vedhæftet denne sag som bilag 1.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven og Den Kommunale Styrelseslov.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Dagtilbudschefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering