Børne- og Ungeudvalget – Referat – 27. april 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt. Pkt. 5 fremrykkes til første behandlingspunkt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Økonomien på dagtilbudsområdet (O)

Beslutning

Taget til orientering

 

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Fagudvalgene skal frem mod sommerferien komme med prioriteringsmuligheder til henholdsvis maj 2022 (Genåbning af budget 2022) og juni 2022 (Budget 2023-2026). Børne- og Ungeudvalget orienteres på den baggrund om økonomi og ressourcetildeling på dagtilbudsområdet. 

 

Sagens indhold

Politikområde 8.2 Dagtilbud har i Budget 2022 en samlet budgetramme på ca. 326 mio. kr. 

Daginstitutioner

Daginstitutioner tildeles et rammebudget. Budgettets størrelse er summen af en grundtildeling (godt 570.000 kr.)  samt en tildeling pr. barn (Knap 57.000 kr. pr. enhed/år).

  • Et barn i alderen 0-2 år i en aldersintegreret institution vægter 2,1 enheder.
  • Et barn i alderen 3-5 år i en aldersintegreret institution vægter 1,0 enhed.

Rammebudget = grundtildeling + antal enheder*enhedspris

 

Almindelig åbningstid i en daginstitution i Slagelse Kommune er på 51,5 timer pr. uge.

Der er 9 daginstitutioner, der har en åbningstid på 51,5 timer. Alle øvrige daginstitutioner har i varierende omfang udvidet åbningstid. Såfremt daginstitutionen har udvidet åbningstid øges rammebudgettet med en faktor.

Der er i Slagelse Kommune lukkedage i dagtilbud på dagene mellem jul og nytår samt fredag efter kr. himmelfart.

Kommunale daginstitutionerne tildeles ikke budget til rengøring og bygningsdrift, da disse opgaver løses af Center for Kommunale Ejendomme, som har fået overført det budget, der var til rådighed.

Såfremt, der skal skrues op og ned for økonomien på området, kan det ske ved at skrue op og ned for tildelingen pr. barn, skrue op og ned for åbningstiden og op og ned for grundtildelingen. Når der skrues på disse parametre betyder det, at der kan skrues op for forældrebetalingen (tilføres økonomi) eller skal skrues ned for forældrebetalingen (spares på økonomi). Forældrebetalingen/taksten må maksimalt udgøre 25 % af bruttodriftsudgifterne. 

I Slagelse Kommune udnyttes muligheden for opkrævning af forældrebetaling fuldt ud.

Reduktion i ressourcetildeling vil gøre det vanskeligere at leve op til krav om minimumsnormering i daginstitutioner, som træder i kraft den 1. januar 2024.  Det skyldes at hovedparten af rammebudgettet anvendes til at aflønne det pædagogiske personale.

97 % af daginstitutionernes forbrug er udgifter til løn.

 

Dagplejen

Dagplejen tildeles et budget pr. forventet indskrevet barn.

Hos hver dagplejer kan der indskrives 4 børn i alderen 0-2 år. Når dagplejer er fraværende skal børnene tilbydes gæsteplads hos en anden dagplejer.

Når en dagplejer fylder 58 år, har vedkommende ret til at sige nej til at modtage gæstebørn.

Dagplejen understøttes af dagplejepædagoger, som dels understøtter dagplejerne med sparring og dels foretager tilsyn med tilbuddet.

Dagplejepædagogerne har endvidere tilsynforpligtigelsen med de private passere.

Såfremt, der skal skrues op og ned for økonomien på området, kan det ske ved at skrue op og ned for tildelingen pr. barn og/eller skrue op eller ned for antallet af "tilsynstimer" pr. dagplejer.

Når der skrues på disse parametre betyder det, at der kan skrues op for forældrebetalingen (tilføres økonomi) eller skal skrues ned for forældrebetalingen (spares på økonomi). Forældrebetalingen/taksten må maksimalt udgøre 25 % af bruttodriftsudgifterne.

95 % af Dagplejens forbrug er udgifter til løn.

 

Stigende børnetal - 0-5 år

Forsyningsforpligtelsen (grundlaget for overholdelse af pladsgarantien) på dagtilbudsområdet varetages af 37 kommunale og selvejende daginstitutioner samt den kommunale dagpleje. Derudover er der 7 private daginstitutioner og 35 private pasningsordninger, som selv varetager indskrivning. 

Af den netop godkendte befolkningsprognose fremgår, at antallet af børn i alderen 0-5 år forventes at stige yderligere. Således er forventningen opjusteret i forhold til befolkningsprognosen fra 2021. 

 

Forventet antal 0-5 årige

(budget 2023-2026)

2023

2024

2025

2026

Prognose 2021

4.702

4.752

4.817

4.817

Ny prognose 2022

4.757

4.829

4.944

5.074

Forskel

+55

+77

+127

+257

Da kapaciteten i forvejen er presset, peger prognosen på behov for etablering af yderligere pladser på dagtilbudsområdet. Det betyder endvidere, at det i en besparelsesproces kræver investering i og etablering af nye faciliteter, før eventuelt mindre rentable enheder kan erstattes.

 

Afdeling for Dagtilbud

Budgettet for dagtilbudsområdets centrale konti består primært af indtægtsbudgetter til forældrebetaling samt udgiftsbudgetter til søskenderabat, fripladstilskud, tilskud til privat pasning/pasning af egne børn og mellemkommunale betalinger – budgetter som således er afhængige af serviceniveauet og det forventede antal børn.

Herudover har centeret budgetter til driftstilskud til private institutioner og budgetter til kompetenceudvikling af ledere mv. samt forskellige fælles opgaver.

Der kan skrues på økonomien til forskellige udviklingstiltag, støttesystemer, kompetenceudvikling samt de pædagogiske konsulenter, som understøtter området og tilfører tilsyn.

Når der skrues på økonomien på centrale konti påvirkes forældrebetalingen ikke.

 

ECO-Nøgletal udarbejdet af VIVE 

Nøgletal for dagtilbudsområdet, hvor Slagelse Kommunes budget 2022 sammenlignes med andre kommuners ditto, er vedhæftet denne sag som bilag 1.

 

Retligt grundlag

Dagtilbudsloven og Den Kommunale Styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering

 

3. Økonomien på skoleområdet (O)

Beslutning

Taget til orientering

 

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget 

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om økonomien på skoleområdet.

 

Sagens indhold

Under dette punkt orienteres Børne- og Ungeudvalget om økonomien på skoleområdet, herunder:
  • Den overordnede sammensætning af budgetter
  • Hvad budgetmidlerne bruges til
  • Hvilke tildelingsprocedurer, der er gældende for hvert område

Udvalget bliver under punktet præsenteret for materiale, der gennemgås mundtligt. Materialet der præsenteres vedlægges efterfølgende referatet. Bilag 1.

 

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativ for Slagelse Kommune.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan orienteres om økonomien på skoleområdet.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget orienteres om økonomien på skoleområdet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget orienteres om økonomien på skoleområdet.

4. Prioriteringer/besparelser på dagtilbudsområdet (D)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

 

At 2: Drøftet. VCF bemærker:

Vi anerkender at normerings- og serviceniveauet på dagtilbudsområdet er udfordret. Set i lyset af indførsel af minimumsnormeringer i 2024, giver det ikke mening at reducere i de parametre, der er afgørende for opgørelsen i børn pr. ansat, 1:3 og 1:6.

De effektiviseringsforslag der skal arbejdes videre med, skal således være forslag, der ikke øger antallet af børn pr. medarbejder. Udvalget anerkender at det vil være særdeles vanskeligt at finde 8% på dagtilbudsområdet, når det eksisterende serviceniveau og indførelsen af minimumsnormeringer i 2024 tages med i betragtning.

Samtidig skal der tages højde for at Slagelse Kommune er en pendlerkommune. En reduktion i åbningstiden er dermed ikke hensigtsmæssig. Tilsvarende vil det ikke være hensigtsmæssigt at øge antallet af lukkedage.

Ledelsesstrukturen er hensigtsmæssig som den er i dag.

Tilsyn samt dataproduktion og diverse krav om registreringer mv. skal i begrænses mest mulig. Udviklingen af de pædagogiske tilbud skal i høj grad baseres på tillid, sparring og udvikling i faglige netværk.

 

Ø bemærker at VCF ikke er i stand til at forklare første sætning i egen bemærkning.

 

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om prioriteringsforslag på dagtilbudsområdet. Børne- og Ungeudvalget skal drøfte forslagene og derved give administrationen input til viderebearbejdelse af forslag forud for fremsendelse af forslag til Budget 2023-2026.

 

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget gav på mødet i marts 2022 administrationen i opgave at udarbejde prioriteringsforslag på dagtilbuds- og skoleområdet for i alt 90 mio. kr. i forventning om, at byrådet ville beslutte udarbejdelse af prioriteringsforslag på henholdsvis 4 % (Budget 2022) og 8 % af servicerammen til budget 2023-2026.

Børne- og Ungeudvalget opfordrede samtidigt administrationen til at involvere området mest muligt forud for fremlæggelsen.

På dagtilbudsområdet har ledergruppen været involveret i at udpege mulige besparelsesforslag. Grupper af ledere har endvidere været med til at beskrive konsekvenserne ved at iværksætte besparelserne. (Besparelserne er vedhæftet denne sag som bilag).

At lederne har været involveret i det omfang, det har været muligt, betyder ikke, at forslagene fremsættes med ledernes anbefaling. Lederne har samlet understreget, at hovedparten af de fremlagte besparelser vil påvirke kvaliteten af tilbuddene i Slagelse Kommune - og dermed også påvirke muligheden for at understøtte børnenes læring, trivsel, dannelse og udvikling.

Endvidere påpeges det, at det er en svær øvelse at håndtere rekrutteringsudfordringer, krav om minimumsnormeringer i 2024 og forberedelse af modtagelse af ukrainske børn samtidigt med sparekrav

 

Forslagene på dagtilbudsområdet fordeler sig i nogle hovedgrupper:

1) Forslag der reducerer ressourcetildeling

Dagtilbuddene skal håndtere den samme opgave med en mindre økonomisk ramme til rådighed.

 

2) Forslag der reducerer åbningstid/øger antallet af lukkedage

Den økonomiske ramme reduceres - og samtidigt reduceres serviceniveauet. Det vil også her være lønmidler, der reduceres.

 

3) Forslag der ændrer på ledelses- og organisationsstrukturen

Den økonomiske ramme reduceres og opgaverne fordeles anderledes. Den enkelte institution skal løfte samme opgave som hidtil. Det vil også her være lønmidlerne i det enkelte dagtilbud, der reduceres.

 

3a) Forslag der sammenlægger en eller flere administrative funktioner

Påvirker dagtilbuddene indirekte. Påvirker administrative medarbejdere, der har til opgave at understøtte området. 

 

4) Forslag der fjerner eller reducerer i understøttende redskaber samt sparring med konsulenter 

Påvirker dagtilbuddene indirekte, idet de selv skal løfte opgaver, som de tidligere har fået bistand til.

 

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Dagtilbudsloven

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hovedparten af de fremlagte besparelsesforslag indebærer en reduktion af lønbudgetterne.

Det må forventes, at det påvirker arbejdsmiljøet og gør det endnu mere vanskeligt at fastholde og rekruttere indenfor de berørte personalegrupper.

 

Tværgående konsekvenser

En nedskalering af indsatsen på dagtilbudsområdet er en nedprioritering af den tidlige indsats - herunder fokus på barnets første 1000 dage. Det må forventes, at dette får betydning for især børn i udsatte positioners udviklingsmuligheder. 

 

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget tager sagen om prioriteringsforslag til orientering

2.     at Børne- og Ungeudvalget drøfte forslagene og giver administrationen input til viderebearbejdelse af forslag forud for fremsendelse af forslag til Budget 2023-2026.

5. Prioriteringer/besparelser på skoleområdet (D)

Beslutning

At 1: Drøftet. VCF bemærker:

BDO rapporten viser at der er et relativt stort effektiviseringspotentiale på skoleområdet.

Udvalget ønsker at der arbejdes videre med:

  • Nye skoledistrikter
  • Nye tildelingsprincipper på skoleområdet mhp. implementering i 2023. Nye ressourcetildelingsmodel skal sikre en mere hensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne, hvor der tages højde for ”kritisk masse” og stordriftsfordele.
  • ·Øget decentralt ansvar for specialundervisning, der samtidig sikrer en bred vifte af tilbud på tværs af skolerne, således at der både skabes nye incitamentsstrukturer og sikres en økonomisk bæredygtighed, så den enkelte skole ikke står alene med ansvaret.
  • En samling af fritidstilbuddene til de 10-18 årige (klubber, ungdomsskole, KPI, SSP, SFOII, Phønix mv.), der sikrer et sammenhængende tilbud i alle geografiske dele af kommunen under en samlet ledelse med en tilpas volumen, så kvaliteten sikres.
  • En samarbejdsaftale mellem SFO og skoler, der dels sikrer, at SFO’ernes økonomi anvendes på SFO’en. Og som afsætter økonomi på skolens budget målrettet et tæt, ligeværdigt og tværfagligt samarbejde mellem skole og SFO.
  • Takster til specialskoler skal analyseres nærmere, som beskrevet
  • Udvalget ønsker ikke at der arbejdes videre med Campus modellen
  • Udvalget ønsker at bygningsdrift og vedligeholdelse inddrages i den videre analyse.

Da A og Ø ikke støtter genåbning af budget 2022 ønsker A og Ø ikke at pege på områder, der skal arbejdes videre med. Ø ønsker bemærket, at det er en udemokratisk proces at sætte et eksternt firma til at definere indholdet.

 

At 2: Drøftet.

 

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret. Byrådet har besluttet, at det er nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. De to forløb skal ses i sammenhæng.

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne svarende til i alt 322,4 mio. kr. i 2023. På Børne- og Ungeudvalgets fagområder skal findes prioriteringsforslag på 8 %, svarende til 88 mio. kr. Skoleområdets andel udgør 31 mio. kr.

Børne- og Ungeudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 2. marts at afholde det ekstraordinære udvalgsmøde så sent som muligt i april, da skoleområdet er udtaget i forhold udarbejdelsen af en ekstern analyse.

Dette har betydning for den høringsproces, der pågår i hele organisationen. På dagtilbuds- og skoleområdet vil der i perioden 20/4-26/4 derfor foregå en administrativ høring efter frigivelsen af dagsordenen til Børne- og Ungeudvalgets ekstraordinære møde d. 27/4. Administrationen vil først på dette møde kunne præsentere udvalget for uredigerede høringssvar og budgetanalysens foreløbige resultater.

Slagelse Kommune har bedt BDO om, inden for et meget kort tidsramme, at udarbejde et potentialekatalog. Herudover har administrationen udarbejdet budgetanalyse for Ungdomsskolen, den Kriminalpræventive Enhed, klubområdet og Naturskolen, da disse ikke er omfattet af BDO's analyse. Det samlede prioriteringskatalog er vedlagt som bilag 1. BDO's analyse er vedlagt som bilag 2.

Potentialeanalyserne identificerer de overordnede områder med potentialer for at indfri besparelser i 2023 og frem. Analyserne danner grundlag for at udvalget kan prioritere, hvilke områder de næste faser af analysen skal omfatte. Den kommende fase i analysearbejdet arbejder med mere operationelle forslag og mere præcise estimater på besparelsespotentialet for de forslag, udvalget peger på, der skal arbejdes videre med.

Potentialerne baserer sig på økonomital for Slagelse Kommune, temadrøftelser med virksomhedsledere på skoleområdet, Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening.

Potentialeforslagene omfatter forslag på følgende områder:

  • Almenområdet
  • Specialundervisning
  • SFO/klubber
  • PUI/PPR
  • Ungdomsskolen
  • KPE (den Kriminalpræventive Enhed)
  • Klubområdet
  • Naturskolen

Tids- og procesplanen for det fremadrettede analysearbejde ser således ud:

  • 27/4: Udvalget drøfter prioriteringsforslagene og har mulighed for at se og spørge ind til indkomne høringssvar.
  • 4/5: Udvalget er forud for mødet præsenteret for høringssvarene i en tematiseret udgave og træffer på mødet beslutning om, hvilke af prioriteringsforslagene, der skal arbejdes videre med i den pågående analyse.

Som bilag 3 er vedlagt detaljeret tids- og procesplan for analysearbejdet frem til juni.

Udvalget orienteres om og drøfter i anden sag rammerne og besparelsesforslag i forbindelse med genåbning af Budget 2022. Disse besparelser vil også have betydning for de samlede potentialeforslag for årene 2023-2026.

 

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af Budget 2022 og Budget 2023-26.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for Budget 2022.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget drøfter forslagene med henblik på at kvalificere, hvilke forslag der skal arbejdes videre med i den fremadrettede analyse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De samlede økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil afhænge af, hvilke prioriteringsforslag Børne- og Ungeudvalget vælger at arbejde videre med.

En besparelse af denne størrelsesorden må forventes at lede til afskedigelser, da langt størstedelen af omkostningerne på skole- og dagtilbudsområdet er udgifter til løn. Det søges dog minimeret gennem naturlig afgang og omplacering.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget drøfter prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-26.

2. at Børne- og Ungeudvalget drøfter tids- og procesplanen for de kommende analysefaser.

 

6. Genåbning af budget 2022 - Prioriteringsforslag, Drift (B)

Beslutning

At 1: Drøftet.

At 2: Udvalget beslutter, at der ikke er behov for at indhente yderligere oplysninger, da konsekvensbeskrivelser er afdækket i de allerede indgivne høringssvar. A og Ø ønsker en beskrivelse af konsekvenserne af de foreslåede besparelser på hhv. kort og lang sigt på virksomhedsniveau inden det kommende Økonomiudvalgsmøde.

At 3: Udvalget sender det samlede bilag 2 videre til Økonomiudvalg og Byråd. A og Ø er ikke med i genåbning af driftsbudgettet 2022 og finder det ikke nødvendigt at indgå så store besparelser og ønsker derfor ikke at sende prioriteringsforslagene videre til Økonomiudvalg og Byråd.

 

Kompetence:  Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal drøfte administrationens prioriteringsforslag samt beslutte behov for supplerende materiale frem til mødet i maj 2022. Derudover skal udvalget beslutte, hvilke prioriteringsforslag, der skal videre med med henblik på en endelig beslutning på mødet i maj.

 

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio.kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022 med henblik på at finde besparelser for 80 mio. kr. i 2022, jf. Byrådets beslutning i februar 2022.

Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for Genåbning af budget 2022 og rammen for udarbejdelse af prioriteringsforslag på 44 mio.kr.

Børne- og Ungeudvalget besluttede, at det ekstraordinære møde i april skulle afholdes den 27. april for at få mest mulig tid til at gennemføre en skoleanalyse med hjælp fra eksterne parter. Administrationen skal til mødet den 27. april fremlægge et prioriteringskatalog gældende for både genåbningen af Budget 2022 samt for Budget 2023-26.

Materiale vedrørende genåbningen af budget 2022, der er vedlagt denne dagsorden som bilag, er udsendt som høringsmateriale den 20. april med svarfrist den 26. april. Der er således forud for dagens møde den 27. april afholdt en administrativ høring af berørte parter. Resultatet af denne høring forelægges udvalget i uredigeret form på dette møde. 

 

 

Dagtilbudsområdet skal i forbindelse med genåbning af budget 2022 ligesom øvrige området fremlægge besparelsesforslag på i alt 4 % af servicerammen. Det svarer til godt 13 mio. kr. netto.

Besparelse jf. model 3 besluttet i byrådet den 28. februar 2022 svarer på dagtilbudsområdet til 6,7 mio. kr.

Besparelsesforslag fra dagtilbudsområdet i forbindelse med genåbning af budget 2022 har en tæt sammenhæng med forslag til fremadrettede besparelser i budget 2023-2026. 

I bilag 1 præsenteres administrations prioriteringsforslag for dagtilbudsområdet. Bilaget er identisk med bilag 1 - "Besparelsesforslag dagtilbud.pdf" på dette mødes dagsordenpunkt nr. 4 (BUU møde den 27/4-22)

 

For skoleområdet er det gældende, at prioriteringsforslagene sigter efter at have kortsigtet virkning i 2022. Derfor er fokus på myndighedsdelen på at undlade at forbruge på centrale puljer i 2022. På virksomhederne inkl. specialundervisningsområdet er der indlagt en rammebesparelse på 4%. Dette skyldes, at de potentialer, der arbejdes med i skoleanalysen, først kan få effekt i 2023 og frem. Summen af prioriteringsforslagene i bilag 1 er 33,6 mio. kr. På skoleområdet er der kun krav om, at der videresendes prioriteringsforslag med en sum af 31 mio. kr.

Udvalget skal drøfte de prioriteringsforslag, som administrationen har fremlagt og herefter beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal arbejdes videre med med henblik på en endelig beslutning på mødet i maj.

Sideløbende med, at der skal udarbejdes prioriteringsforslag for 44 mio. kr. i forbindelse med genåbningen af Budget 2022, er særligt specialundervisningsområdet presset på driften i 2022. For nuværende forventes et merforbrug på området på ca. 12 mio. kr., og samtidig er der indstillet overførsel af merforbrug fra 2021 på 12,3 mio. kr. Den samlede budgetudfordring er således større end den besparelsesramme, der er meldt ud, og søges indhentet gennem potentialerne i skoleanalysen med virkning i 2023 og frem.

bilag 2 præsenteres administrations prioriteringsforslag for skoleområdet.

 

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag om Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af prioriterings- og anlægsforslag til budget 2023-2026. Prioriteringsforslag, som fremsendes i forbindelse med Genåbning af budget 2022, skal i det omfang det er muligt ses i sammenhæng med budget 2023-2026.   

 

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov samt vedtaget proces og rammer for genåbning af Budget 2022.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan i behandlingen af prioriteringsforslagene i forbindelse med genåbningen af Budget 2022 drøfte og prioritere mellem forslagene i bilag 1 og 2. De prioriterede forslag kan derefter endeligt besluttes på mødet i maj.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget drøfter og prioriterer mellem forslagene i bilag 1 og 2 med henblik på en endelig beslutning på maj-mødet.

Det er i begrænset omfang muligt at tilvejebringe yderligere materiale med henblik på at kvalificere materialet forud for beslutning på Børne- og Ungeudvalgets møde den 4. maj 2022.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De samlede økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil afhænge af, hvilke prioriteringsforslag Børne- og Ungeudvalget beslutter.

En besparelse af denne størrelsesorden må forventes at lede til afskedigelser, da langt størstedelen af omkostningerne på skole- og dagtilbudsområdet er udgifter til løn.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Skolechefen og dagtilbudschefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget drøfter de udarbejdede prioriteringsforslag.
  2. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, om der er behov for supplerende oplysninger med henblik på endeligt at kunne prioritere de forslag, som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.
  3. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, om der er prioriteringsforslag, som allerede på nuværende tidspunkt skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet.

7. Genåbning af budget 2022 - Anlægsprioritering (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Drøftet.

At 3: Udgår.

 

Kompetence:  Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte og vurdere administrationens re-disponering af anlægsrammer. Herefter skal udvalget prioritere anlægsprojekterne, så de kan indgå i Byrådets samlede prioritering af anlægsprojekterne på møde i maj 2022, således at kommunens samlede anlægsramme nedbringes. 

 

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der skal arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio.kr. i 2022. Fagudvalgene skal derfor vurdere deres anlægsramme for 2022 og muligheden for at nedbringe udvalgets anlægsramme i 2022, og på den måde bidrage med at nå en samlet anlægsramme på 200 mio.kr. Bidragene indgår i Økonomiudvalgets og Byrådets drøftelser og prioriteringer på mødet i maj 2022.  

Den samlede netto anlægsramme for 2022 inkl. overførelser fra 2021 udgør omkring 344 mio.kr.

Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for Genåbning af budget 2022. Den samlede ramme for udvalgets anlægsprioritering er på 77,6 mio.kr.  

 

Administrationen har gennemgået anlægsbudgetterne med de relevante projektledere, og har fået et bud på re-disponering af anlægsbudgetter.

Se bilag 1 for en oversigt over igangværende anlæg og budget.

Se bilag 2 for prioriteringsskema for anlæg i budget 2022-2025.

 

Der er justeringer på følgende projekter; Skovsøbakken, Skolerenovering og Skoletoiletter:

  1. Skovsøbakken – her ønskes 25 mio. kr. flyttet fra 2022 til 2023 jf. tidsplanen.
  2. Skoletoiletter: Der forventes et mindre forbrug på 0,3 mio. kr., når arbejdet med renoveringerne er gennemført. Det var oprindelig planlagt, at der skulle gennemføres et nudgingprojekt, men da dette ikke kan afholdes indenfor den resterende ramme, indstilles det, at mindreforbruget i stedet tilføres kassen. Det har været vigtigt i prioriteringen af puljen til toiletrenoveringer, at alle skoler fik toiletter renoveret op til samme standard. Covid-19 har trukket tiden ud, da skolerne ikke kunne undvære så mange toiletter ad gangen, som passede håndværkernes kadence. Det har gjort renoveringen dyrere, og samtidig er materialepriserne steget, hvilket også har fordyret projektet mere end det kunne forudsiges.
  3. Skolerenovering: Der forventes et mindreforbrug på 0,775 mio. kr., der kan tilføres kassen. Børne- og Ungeudvalget blev d. 2. marts 2022 orienteret om status på projekterne under skolerenovering, og herunder at der fremsendes et anlægsforslag til kommende budgetforhandlinger vedr. Nymarkskolen, der ikke har fået renoveret håndværk- og designlokalet. Renovering af håndværk- og designlokalet på Nymarkskolen vil koste 1,7 mio. kr.

 

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag omkring Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af nye anlægsforslag til budget 2023-2026. Anlægsprioriteringer og nye anlægsforslag som fremsendes i forbindelse med Genåbning af budget 2022 skal ses i sammenhæng med budget 2023-2026.   

 

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for Genåbning af budget 2022

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan godkende administrationens re-disponering af anlægsrammen for 2022-2025 samt prioritere skal-anlæg på udvalgets område.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den fremlagte re-disponering er realistisk og optimeret i forhold til tidsplaner og aktuel status.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Indstilling

Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,

  1. at Administrationens re-disponering af anlægsrammer for 2022-2025 godkendes
  2. at Børne- og Ungeudvalget drøfter udvalgets anlægsramme med henblik på udarbejdelse af bidrag til nedbringelse af kommunens samlede anlægsramme i 2022
  3. at Børne- og Ungeudvalget prioriterer såkaldte ”Skal-anlæg” (igangværende anlæg, som er i udførelsesfasen), og som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022

8. Budget for 2023-2026 - Rammer for budgetlægningen (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. VCF bemærker:

Udvalget ønsker udarbejdet et forslag, hvor dagplejen tilknyttes daginstitutionsområdet, og hvor der tilføres ressourcer til de enkelte daginstitutioner, der dels varetager ledelses- og tilsynsopgaven og dels varetager gæstefunktionen. Der ønskes beregninger på ovennævnte model, herunder på hvor meget der anvendes på gæstefunktion pt.

Udvalget ønsker en konsekvensberegning af at ændre på undervisningstiden – reduktion i understøttende undervisning

Udvalget ønsker en konsekvensberegning af en ændring på forholdet mellem lærere og pædagoger i understøttende undervisning.

Ø bemærker at flertallet misbruger embedsmændene til at udarbejde forslag, som partierne selv burde komme med

 

Kompetence:  Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om Byrådet fastsættelse af rammer for budget 2023-2026. 

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret, og det har været nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. Det er derfor nødvendigt at se de to forløb i sammenhæng. Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplanen i januar 2022, og rammerne for de to forløb er godkendt på møder i februar og marts 2022.

 

Byrådet besluttede følgende på mødet i marts omkring rammerne for budget 2023-2026:  

Drift

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne svarende til 322,4 mio.kr. i 2023 (bilag 1.). Hermed har Byrådet mulighed for at beslutte et budget med overskud på driften, der kan finansiere anlæg m.m. og dermed give rum for prioriteringsmuligheder.    

Børne- og Ungeudvalget har på mødet i marts 2022 besluttet egen proces for Genåbning af budget 2022. Udvalget skal på møde i juni 2022 tage endelig stilling til de prioriteringsforslag, som skal videresendes til den kommende budgetproces efter sommerferien, jf. vedtaget tids- og budgetproces for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.  

Der er for skoleområdet en særlig proces, der omfatter en eksternt udarbejdet analyse. Første udkast i form af overordnede potentialeberegninger præsenteres på dette møde. Udvalget sætter herefter rammen for det videre arbejde i denne analyse. Den endelige analyse kommer til at indgå sammen med områdernes øvrige materiale til udvalgets møde i juni.

Det er endvidere besluttet, at der foretages følgende budgettilpasninger:

  • Demografitilpasninger (budgetter som tilpasses efter udvikling i antal borgere)
  • Lov & cirkulæreprogram (Regulering af kommunernes økonomi pga. lovændringer m.m.)
  • Overførelsesudgifter (lovfastsatte ydelser)

 

Anlæg

På anlæg er fagudvalgene i gang med en prioritering af nuværende anlægsrammer med henblik på at nå ned på et samlet niveau på omkring 200 mio. kr. for 2022-2026. Denne prioritering har en afledt effekt på anlægsrammen for 2023-2026 og begrænser mulighederne for prioritering af nye anlægsprojekter.

Udvalget har mulighed for at fremsendes nye anlægsforslag, som er akutte eller har et effektiviseringspotentiale til Byrådet og de kommende budgetforhandlinger efter sommerferien.   

 

Retligt grundlag

Vedtaget tids-og budgetproces og rammer for Genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Processerne omkring genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 skal på møderne i april/maj 2022 ses i en sammenhæng med henblik på at kunne udarbejde prioriteringsforslag, anlægsprioritering og nye anlægsforslag til den kommende budgetproces for budget 2023-2026 på mødet i juni 2022.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetrammerne for budget 2023-2026 er der foretaget følgende korrektioner:

  • KL´s seneste pris- og lønskøn (marts 2022) – inkl. prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser.

Korrektionerne betyder, at udvalgets budgetramme er forhøjet med prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser. For at beregne udvalgets faktiske ramme for udarbejdelse af prioriteringsforslag skal korrektionen modregnes i den fastsatte ramme for udarbejdelse af prioriteringsforslag.

Effekten af korrektionen vil være forskellig for de enkelte udvalg, ligesom udmøntningen af de indlagte besparelser er foretaget forskelligt.     

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Indstilling

Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,

1. at Orientering om rammer for budgetlægningen for 2023-2026 tages til orientering.

 

9. Børne- og Ungeudvalgets temamøde den 6. og 7. maj 2022 (B)

Beslutning

Udvalget beslutter at henlægge temamødet til d. 11. og 12. november 2022.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte om udvalgets temamøde den 6. og 7. maj 2022 skal gennemføres som planlagt eller om det skal flyttes til senere på året.

Hvis Børne- og Ungeudvalget ønsker at flytte temamødet skal det beslutte hvilken ny dato, der skal aftales

 

Indstilling

Skole- og dagtilbudscheferne indstiller:

  1. at Børne- og Ungeudvalgets temamøde flyttes til efteråret
  2. at Børne- og Ungeudvalget vælger en af de tre foreslåede datoer for mødet


Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede på sit første møde at afholde et temamøde om strategi og retning for udvalgets arbejde. Det blev ligeledes besluttet, at møde skulle holdes den 6. og 7. maj 2022.

Efterfølgende er processen med genåbning af budget 2022 og grundlag for de kommende budgetår sat i gang.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutningen om temamøde den 6. og 7. maj fastholdes

  2. Temamødet afholdes i stedet den 4. og 5. november, eller 11. og 12. november, eller 18. og 19. november

 

Vurdering

Administrationen vurderer at en flytning af temamødet dels vil frigøre tid til processen med genåbning af budgetter mm., dels vil give mulighed for at drøfte strategier og pejlemærker for udvalgets arbejde efter den samlede budgetproces.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

10. Gensidig orientering - møde nr 3/2022 (O)

Beslutning

At 1:

Formanden orienterer om diverse henvendelser med fagmateriale, der kan videregives ved interesse.

Anja Nielsen, Jørgen Grüner, Poul Bek-Pedersen og Sofie Janning har været på besøg i Ungehuset i Dalmose. Budskabet fra Ungehuset var et ønske om et klubtilbud i Dalmose.

Skolechefen orienterer om, at skolelederstillingen på Tårnborg Skole er vakant. Stillingen slås ikke op, grundet situationen omkring genåbning af budget 2022. I stedet konstitueres viceskolelederen for nuværende.

Skolechefen orienterer om processen omhandlende genbesættelse af lederstillingen på Antvorskov Skole.

Dagtilbudschefen orienterer om vakant lederstilling i Hesselgården, Skælskør.

Skolechefen orienterer om skoleledernes udtrykte ønske om at være i dialog med Udvalget.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

Ad punkt 1

Børnenes Kulturregion (KUMULT): Finansering 2022

KUMULT er en børnekulturel satsning under kulturaftalen med Kulturregion Midt- og Vestsjælland og Kulturministeriet 2021- 2024.

KUMULT er et nationalt eksempel på, hvordan man på tværs af seks kommuner kan arbejde sammen om at styrke børns kreative kompetencer. Alle kulturforløb er udviklet så de understøtter skolernes fælles mål og dagtilbuds læreplaner. De understøtter på den måde et tværgående fokus på kreativitet og et fagligt fokus indenfor flere fag. Den skabende proces er omdrejningspunktet i alle kulturforløb, hvor barnet selv er aktiv.

Indsatsen understøtter arbejdet med varierede læringsformer, åben skole og åben dagtilbud.

Medfinansieringsprocenten for de seks deltagende kommuner er i 2022 33% af det beløb, som selve forløbene koster i den enkelte kommune.  I Slagelse forventes deltagelse fra 115 hold/klasser i skoleåret 2022/2023, hvilket giver en medfinansiering fra Slagelse Kommune på 152.000 kr. i 2022.  Af disse yder Skoleområdet 77.000 kr., Dagtilbudsområdet 25.000 kr. og Kulturafdelingen 50.000 kr.

 

Ad punkt 2

Ingen bemærkninger

 

Ad punkt 3

Ingen bemærkninger

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

11. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet


Indstilling

Skolechefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.