Børne- og Ungeudvalget – Referat – 4. maj 2022



1. Godkendelse af dagsorden

Beslutning

Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Budgetopfølgning 2 - 2022 (B)

Beslutning

at 1: Godkendt

at 2: Godkendt

 

Kompetence: Byrådet

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende budgetopfølgning 2. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet. Desuden skal udvalget tage stilling til, om anmodning om omplacering fra drift til anlæg skal anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Indstilling

Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,

1.     at Budgetopfølgning 2 for 2022 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

2.     at der omplaceres 0,5 mio. kr. fra Børnehuset Nord til anlægsprojektet Ny daginstitution Jonslunden.

 

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 (inklusiv driftsoverførsler), aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2021 godkendt af byrådet d. 28. marts 2022.

 

Genåbning af budget 2022

Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder:

  • fordeling af besparelser på 80 mio. kr.
  • forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne.
  • nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio. kr.

Byrådet beslutter den 30. maj 2022, hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.

Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold.

 

Serviceudgifter 

Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.

Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de 3 første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.

 

Forventet resultat på drift og anlæg

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2022 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 8,0 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 25,0 mio. kr.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.

Merforbruget fordeler sig med 4,8 mio. kr. på Politikområde 8.1 Skole og 3,2 mio. kr. på Politikområde 8.2 Dagtilbud.

På begge politikområder gælder, at der forventes merforbrug på myndighedsområderne, mens der samlet set forventes mindreforbrug på virksomhederne.

På myndighed for specialundervisning forventes et merforbrug på 12 mio. kr. Antallet af elever, der har behov for specialundervisning, er med forårets visitation steget mere end forventet. Det gælder særligt for elever med autismespektrumforstyrrelser (ASF). Der er således flere udgifter end forventet til elever på ACV.

På dagtilbudsområdet forventes et merforbrug på Vippen på 6,3 mio. kr., der ifølge kommunens retningslinjer søges finansieret af kassen ifm. Budgetopfølgning 4. Merforbruget på Vippen skyldes en større stigning i antallet af 0-2 årige børn end forventet ved budgetlægningen i sommeren 2021. Derudover er der en stor usikkerhedsfaktor omkring, hvor mange ukrainske børn, der kommer til Slagelse Kommune, og dette kan få vippeafregningen til at stige yderligere.

 

Omplacering

Administrationen anbefaler, at 0,5 mio. kr. af Børnehuset Nords overførte mindreforbrug fra 2021 til 2022 omplaceres til anlægsprojektet Ny Daginstitution Jonslunden. De omplacerede midler vil blive anvendt til pædagogiske tiltag såsom legepladsindretning og særligt inventar. 

 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 2 for 2022 indgår i en samlet sag til behandling i Økonomiudvalget d. 23. maj 2022 og Byrådet d. 30. maj 2022.

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omkring, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

  

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan godkende budgetopfølgning 2, som efterfølgende vil indgå i samlet opfølgning til godkendelse i Økonomiudvalg og Byrådet.

Børne- og Ungeudvalget kan overfor Økonomiudvalg og Byråd anbefale godkendelse af anmodning om omplacering fra drift til anlæg.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at nærværende budgetopfølgning 2 er så retvisende og realistisk som muligt.

Det er administrationens anbefaling, at ønsket fra Børnehuset Nord om omplacering af opsparing/overført mindreforbrug fra 2021 til brug på den nye lokation og tilpasning af udearealer imødekommes.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

8.2 Børnehuset Nord

-500

 

 

 

Anlæg

8.2 Ny daginst. Jonslunden

500

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

3. Genåbning af Budget 2022 og Budget 2023-2026 - drift (B)

Beslutning

Udvalget takker for de indkomne høringssvar

At 1: Taget til orientering

At 2 + at 3:

V, C og F beslutter at videresende beslutninger, bilag og bemærkninger fra dagsordenpunkterne 4 + 5 + 6 + 7 fra Børne- og Ungeudvalgets møde den 27/4-22.

A og Ø er ikke med i genåbning af budget 2022 og finder det ikke nødvendigt at indgå så store besparelser og ønsker derfor ikke at sende prioriteringsforslagene videre til økonomiudvalg og Byråd.

 

Kompetence: Byrådet

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022.

Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om, hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til beslutning i Byrådet, samt drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

Indstilling

Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget tager de indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022 til orientering.

2.     at Børne- og Ungeudvalget beslutter, hvilke prioriteringsforslag for Budget 2022, der skal fremsendes til Byrådets prioritering.

3.     at Børne- og Ungeudvalget drøfter og beslutter, hvilke prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret. Byrådet har besluttet, at det er nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. De to forløb skal ses i sammenhæng, og derfor samles processerne nu i denne sag.

Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplan i januar 2022. Rammerne for de to forløb er godkendt på byrådsmøderne i februar og marts 2022.

Udvalgenes prioriteringsforslag, der fremsendes til Byrådets prioritering, indgår i samlet sag til Økonomiudvalget og Byrådet. 

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022.

Børne- og Ungeudvalget drøftede på møde i april 2022 prioriteringsforslag (drift) vedrørende genåbning af budget 2022.
Høringssvarene vedrørende genåbning af budget 2022 er vedlagt til udvalgets orientering (bilag 1)

Udvalget skal med udgangspunkt i høringsmaterialet (bilag 2+3+4+5+6) og eventuelt nye prioriteringsforslag beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal videresendes til Byrådet. Byrådet skal herefter på møde den 30. maj 2022 prioritere, hvilke forslag fra fagudvalgene, der skal implementeres i Budget 2022.

Byrådets beslutninger og eventuelle konsekvenser for forventet resultat for 2022 vil blive indarbejdet i kommende budgetopfølgning 3 til august 2022.

Budget 2023-2026

Fagudvalgene skal samlet finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne, svarende til i alt 322,4 mio. kr. i 2023. På Børne- og Ungeudvalget skal der ligeledes findes prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne, svarende til 90,6 mio. kr.

Med udgangspunkt i de prioriteringsforslag, som indgår i drøftelserne af genåbning af Budget 2022 (bilag 2+3+4+5), skal udvalget drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal arbejdes videre med i processen til Budget 2023-2026. På udvalgets møde i juni 2022 skal der træffes endelig beslutning om, hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes videre til budgetforhandlingerne.

Der er udarbejdet budgetgrundlag 2023-2026 for Børne- og Ungeudvalget (bilag 6). Budgetgrundlaget giver et overblik over udvalgets overordnede udgiftsrammer.

I budgetgrundlaget er kun indarbejdet de budgetændringer, der er endeligt vedtaget politisk. Det betyder, at besparelserne 322,4 mio. kr. i 2023-2026 ikke er indarbejdet, da de først bliver endeligt godkendt af Byrådet i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2023-2026.

 

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-26 - drift" på møder primo maj. Økonomiudvalget og Byrådet skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.

 

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Genåbning af Budget 2022

Børne- og Ungeudvalget kan vælge, hvilke prioriteringsforslag for Budget 2022, der skal fremsendes til Byrådets prioritering, dog således at der fremsendes forslag svarende til 4 procent af udvalgets serviceudgifter.

Budget 2023-2026

Børne- og Ungeudvalget kan vælge, hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i processen for Budget 2023-2026. Udvalget skal træffe endelig beslutning herom på fagudvalgsmøde i juni 2022.

 

Vurdering

Genåbning af Budget 2022

I Budgetopfølgning 2, der ligeledes behandles på dette møde, er forventningen til 2022 et samlet merforbrug på Børne- og Ungeudvalgets område på i alt 8 mio. kr.
Det er derfor administrationens vurdering, at området i forvejen er under økonomisk pres, hvilket gør det vanskeligere at imødekomme sparekravene for 2022. Samtidig vil besparelser gennem reduktion af personale i gennemsnit først få effekt efter 6 måneder, hvilket yderligere besværliggør indfrielsen af sparekravene for 2022.

Budget 2023-2036

Administrationen anbefaler, at der i det fremadrettede arbejde med prioriteringsforslagene tages højde for de kompleksiteter, indbyrdes afhængigheder og afledte konsekvenser, det nødvendigvis får at arbejde med så store besparelser på skole- og dagtilbudsområdet i Slagelse Kommune.
Administrationen anbefaler ligeledes, at der trods besparelser fastholdes et stærkt fokus på den tidlige forebyggelse i skoler og dagtilbud.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelse i hhv. 2022 og 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

4. Budget 2023-2026 - anlæg (B)

Beslutning

at 1: Drøftet og godkendt

 

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal drøfte og beslutte om der til budgetprocessen for budget 2023-2026 skal fremsendes nye anlægsforslag som enten er akutte eller har et effektiviserings-potentiale.

 

Indstilling

Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget drøfter og beslutter nye anlægsforslag som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret blandt andet som følge af et højt anlægs-niveau i både 2021 og 2022. Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der fra 2022 og fremadrettet arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr.

Byrådet træffer derfor på mødet i maj beslutning omkring re-disponering, nedjustering af anlægsrammer, samt mulighed igangsætning af nye akutte anlægsforslag for 2022.    

Byrådet har til den kommende budgetproces besluttet, at udvalgene til den kommende budgetproces kun har mulighed for at komme med nye anlægsforslag (bilag 1.), som er akutte eller har et effektviseringspotentiale.

Drøftelser og vurdering af behov for nye anlægsforslag skal ses i sammenhæng med udvalgets drøftelser i april i forbindelse med Genåbning af budget 2022, hvor udvalget blev forelagt re-disponering af anlægsrammerne for budget 2022-2026.

 

Nye anlægsforslag:

  1. For at imødekomme de fortsat stigende børnetal for de 0-6 årige, bør der etableres yderligere kapacitet.  Kapacitetsudvidelserne kan ske som tilbygning, nybygning eller tilførsel af fleksibel kapacitet i form af pavillion-/modulbyggeri.
    Slagelse Kommunes interne befolkningsprognose 2023-2035 forventer fortsat stigning i antallet af 0-5 årige. Da kapaciteten pt. er presset på grund af forsinkelser i byggeprojekter, tilflytning af familier med børn under 3 år og vanskeligheder med at rekruttere dagplejere er det afgørende, at der etableres yderligere kapacitet hurtigst muligt. Dette ikke mindst for at kunne imødekomme yderligere tilflytning til Slagelse Kommune.
  2. Anlægsforslag fra Hashøjskolen, der ønsker at kunne indrette et nyt klasselokale i en tilstødende bygning. Dette vil beløbe sig til 1,3 mio. kr.
  3. Anlægsforslag fra Nymarkskolen, der ønsker midler til renovering af håndværk- og designlokalet. Dette vil beløbe sig til 1,7 mio. kr.

 

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Budget 2023-26 - anlæg" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd orienteres om fagudvalgenes forslag til nye anlæg i juni, og disse indgår i budgetforhandlingerne i forbindelse med Budget 2023-26.

Udvalget skal senest på mødet i juni 2022 træffe endelig beslutning om nye anlægsforslag.

 

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget tids- og procesplan for budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget skal drøfte og beslutte behov for udarbejdelse af nye anlægsforslag, der skal arbejdes videre med og som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026.

Børne- og Ungeudvalget skal drøfte og beslutte om fremlagte anlægsønsker skal videresendes til budgetprocessen.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der er behov for en økonomisk ramme til løbende at kunne tilpasse kapaciteten på dagtilbudsområdet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

5. Ansøgning om anlægsbevilling Daginstitution Skovsøbakken (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

 

Kompetence: Byrådet (B)

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende, at der gives anlægsbevilling til opførelsen af daginstitution Skovsøbakken på 42,0 mio. kr. 

 

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.     at ansøgning om anlægsbevilling til daginstitution Skovsøbakken godkendes og finansieres af det afsatte rådighedsbeløb til projektet.

 

Sagens indhold 

I denne sag søges der om anlægsbevilling på 42,0 mio. kr.  til opførelsen af ny daginstitution Skovsøbakken. Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.

31. august 2020 blev lokalplan 1227 for daginstitutionen vedtaget.

Realdania gav den 21. oktober 2020 tilsagn om bevilling på op til 1.430.800 kr. inkl. moms til bærdygtighedselementer (miljøcertificering) og Covid-19-indsats i byggeriet.

Byggeriet er tilmeldt casebanken i Bolig- og Planstyrelsens frivillige Bæredygtighedsklasse, hvis ambition er at definere og tilbyde et lettilgængeligt og ensartet grundlag at opføre bæredygtigt byggeri efter.

Den 11. januar 2021 blev der frigivet 6 mio.kr. til forundersøgelser og rådgivning.

Den 2. februar 2021 blev der indgået totalrådgiver-kontrakt med arkitektfirmaet Friis Andersen Arkitekter A/S.

Museum Vestsjælland har afsluttet en arkæologisk forundersøgelse og de matrikulære forhold er udfærdiget af landinspektør.

Den 14. marts 2022 forelå endeligt entreprenør-tilbud efter udbud med forhandling. 

Ibrugtagning af den ny institution forventes den 1. juni 2023.

I forbindelse med re-disponering af anlægsbudgetterne på udvalgsmøderne i april søges om en omfordeling af rådighedsbeløbet, således at rådighedsbeløbet fordeles med 20,598 mio. kr. i 2022 og 25,0 mio. kr. i 2023, dermed budgetfordelingen afspejler projektets fremdrift. Redisponering af anlægsbudgetter indstilles til godkendelse i Byrådet i maj.

 

Retligt grundlag

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projekt-forudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.

Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

 

Handlemuligheder 

A.    Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende den ansøgte anlægsbevilling eller bede om yderligere beskrivelse af, hvordan anlægsrammen anvendes.

B.    Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget kan vælge at videresende den ansøgte anlægsbevilling på det foreliggende grundlag til Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af, hvordan anlægsrammerne anvendes.


Vurdering

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget sender ansøgningen om anlægsbevilling til Byrådet.

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender ansøgningen om anlægsbevilling.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Anlægsbevillingen finansieres indenfor det afsatte rådighedsbeløb

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Anlægsbevilling Anlæg 158

8.02

41.955

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

41.955

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

6. Ændring af visitationsregler - dagtilbud (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Udvalget noterer sig, at behovet for at forlænge fristen er til stede på grund af det stigende børnetal og presset på kapaciteten og således uafhængigt af den aktuelle situation med flygtninge fra Ukraine

Ø ønsker ikke at forringe servicen for børnefamilierne

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal tage beslutning om ændring af Slagelse Kommunes visitationsregler.

 

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter at ændre visitationsreglerne i Slagelse Kommune.

 

Sagens indhold

Lovgivningen foreskriver, at børn er garanteret plads i dagtilbud fra de er fyldt 26 uger til de har opstart i skole. Såfremt barnet skrives op til plads i forlængelse af de 26 uger, skal kommunen anvise en plads inden for 4 uger herefter. Skrives barnet op senere, skal kommunen anvise en plads inden for 3 måneder.

Slagelse Kommunes nuværende visitationsregler:

Opskrives barnet mellem den 1. og den 15. i en kalendermåned er barnet garanteret plads i et dagtilbud i Slagelse Kommune den 15. i den efterfølgende kalendermåned.
Opskrives barnet mellem d. 16. og d. 31. i en kalendermåned er barnet garanteret plads i et dagtilbud i Slagelse Kommune den 1. efter løbende kalendermåned + en måned.

Slagelse Kommunes visitationsregler begrænser smidigheden i pladsanvisningen i forhold til de lovgivningsmæssigt fastsatte rammer, hvilket lægger et yderligere pres på kapaciteten i Slagelse Kommunes dagtilbud og lægger en stor ekstra arbejdsopgave i pladsanvisningen.

I lyset af situationen i Ukraine og den forventede strøm af flygtninge, der skal håndteres og anvises plads på lige fod med andre borgere, er der konkret behov for at skabe luft i pladsanvisningsprocessen.

Med Særloven af 16. marts 2022 blev pladsgarantireglerne opblødt i lyset af den store mængde forventede fordrevne ukrainere, som Slagelse Kommune forventes at modtage hen over foråret 2022.
Under normale omstændigheder kan den kommunale pladsgaranti overskrides med én måned uden kommunen er nødsaget til at hæve tilskuddet for alle børn i kommunen, såfremt der foreligger særlige omstændigheder. Med Særloven udvides denne ramme til to måneder.

Visitationsreglerne i Slagelse Kommune kan ændres så de flugter med de lovgivningsmæssige rammer ved at ændre disse til følgende:

Opskrives barnet mellem den 1. og den 15. i en kalendermåned er barnet garanteret plads i et dagtilbud i Slagelse Kommune den 1. efter løbende kalendermåned + to måneder
Opskrives barnet mellem d. 16. og d. 31. i en kalendermåned er barnet garanteret plads i et dagtilbud i Slagelse Kommune den 15. efter løbende kalendermåned + to måneder.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

Retligt grundlag

Dagtilbudsloven

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan:

  1. Træffe beslutning om at ændre visitationsreglerne i Slagelse Kommune
  2. Træffe beslutning om ikke at ændre visitationsreglerne i Slagelse Kommune.

 

Vurdering

Slagelse Kommunes kapacitet på dagtilbudsområdet er under pres. Forsinkelser på anlæg, lange leveringstider på brugbare pavilloner til daginstitutionsbrug og en større andel af vuggestuebørn end forventet gør området udfordret.
Med en forventet ankomst af 75-375 børn i alderen 0-6 år er en udvidet tidsramme en afgørende faktor hvad angår løsning af visitationsopgaven på en ordentlig måde.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Udvalget har modtaget henvendelse fra Slagelse Lærerkreds med invitation til møde vedrørende fremtidens skolevæsen. Udvalget kan deltage den 24/5-22

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

Ad punkt 1:

Ad punkt 2:

Ad punkt 3:

Opdatering vedr. BiDS - Bevægelse i Dagtilbud og Skoler

I forbindelse med de forskellige bevægelsesindsatser igangsat for midlerne fra pkt. 7 i budgetaftalen for 2021-2024 følger her en opdatering på aktiviteter under udvalgte indsatser.

Tidlig indsats på 0-6 års området med fokus på leg, motorik og bevægelse 

For at understøtte tidlig indsats har alle sundhedsplejersker en motorikkuffert med på hjemmebesøg. Derudover er der opstartet motorikcaféer for forældre og spædbørn, som finder sted på forskellige placeringer i kommunen.

I vuggestuerne er motorikkonsulenterne begyndt at afvikle 10 ugers SOL-strejf forløb for at få arbejdet med leg, motorik og bevægelse til at indgå endnu mere naturligt i hverdagen og for at kompetenceudvikle det pædagogiske personale.

Bevægelsesnetværk og kompetenceudvikling på dagtilbudsområdet

På dagtilbudsområdet blev der afholdt netværksmøde den 24. marts 2022, hvor fokus var på videndeling på tværs af institutioner, Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber og muligheden for (måske) at blive certificeret som idrætsinstitution af VIA, DIF og Team Danmark. Der var 33 institutioner repræsenteret. Næste netværksmøde forventes afholdt umiddelbart inden eller efter sommerferien.

Der er kursus i cykelleg med kobling til Tour de France den 11. maj i Birkelunden samt dialog om idrætscertificering.

Bevægelsesnetværk og kompetenceudvikling på skoleområdet

På skoleområdet blev der afholdt netværksmøde den 17. marts 2022, hvor fokus var på videndeling på tværs af skoler, mulighed for at indgå i valgfagsprojektet med fokus på uddannelse af unge frivillige i samarbejde med Center for Ungdomsstudier, DGI og Dansk Skoleidræt samt muligheden for (måske) at tage et modul på bevægelsesvejlederuddannelsen ved Absalon. Der var 10 skoler repræsenteret. Næste netværksmøde forventes afholdt umiddelbart inden eller efter sommerferien.

Der er i løbet af marts og april afviklet et yogakursus for indskolingslærere, og i maj afvikles der gennem Åben Skole Idrætspartnerskabet med Korsør Atletik- & Motionsklub også et kursus i atletik for idrætslærere. Derudover er der dialog om modul på bevægelsesvejlederuddannelsen.

Bevægelse på klubområdet og i udskolingen

I løbet af foråret har nogle klubber besøgt My Padel Club i Slagelse, og i Vemmelev har klubben arrangeret faste padel-aktiviteter. Efter de unges ønsker arbejdes der videre på at oprette samarbejder med bl.a. danse og yoga aktører for at styrke trivsel og fællesskaber.

I forhold til bevægelse i udskolingen har der været igangsat en proces med Slagelse Kommunale Elevråd, hvilket har ført til, at der nu er nedsat en arbejdsgruppe med tre elever. Det forventes, at der igangsættes aktiviteter i udskolingen i løbet af det kommende skoleår.

Strategiforløb med Dansk Skoleidræt

Formålet med strategiforløbet med Dansk Skoleidræt er at skabe en strategisk forståelses- og arbejdsramme, som på den lange bane kan bidrage til at skabe retning for arbejdet med bevægelse, en større grad af kontinuitet i arbejdet og fokusset på arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.

Vi har afviklet seminardag 1 med omkring 100 deltagere den 31. marts og en seminardag 2 den 21. april med omkring 80 deltagere fra dagtilbuds- og skoleområdet. På seminardagene har der været fokus på at koordinere forståelser af bevægelse og formålet med bevægelse på tværs af niveauer i kommunen samt drøfte hvilke kommunale strukturer, der er centrale for at understøtte arbejdet med bevægelse. Vi ser frem til seminardag 3 den 24. maj.

Øvrige nyheder vedr. Bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet

Steno Diabetes Center har igangsat et forskningsprojekt med fokus på udeskole kaldet MOVEOUT. Marievangsskolen og Kirkeskoven indgår i projektet med hver to klasser.

I forbindelse med Tour de France og indsatsen Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber er der indgået et samarbejde med Dalmose Street Sport med fokus på løbecykling også kaldet strider for børn i alderen 18 måneder til 5 år. Partnerskabet skal bidrage til at kickstarte cykelglæden og hjælpe kommunens mindste børn til at blive glade og sikre cyklister.

Med kobling til projekt Levende Legekultur holder Gerlev legefestival fra den 8. juni til den 11. juni. Den 8. juni er for mennesker med udviklingshandicap, den 9. juni er for daginstitutioner, den 10. juni er for skoler, mens den 11. juni er den helt store festivaldag for alle borgere.

Legeskibet ligger til i Korsør Havn fra den 31. maj til den 3. juni, hvor daginstitutioner og skoler er inviteret til leg på kajen.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

9. Kommunikation (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation

 

10. Lukket: Stillinge Børnehave
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

11. Godkendelse af referat

Beslutning

Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.