Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende budgetopfølgning 2. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet. Desuden skal udvalget tage stilling til, om anmodning om omplacering fra drift til anlæg skal anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet.
Indstilling
Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,
1. at Budgetopfølgning 2 for 2022 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2. at der omplaceres 0,5 mio. kr. fra Børnehuset Nord til anlægsprojektet Ny daginstitution Jonslunden.
Sagens indhold
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 (inklusiv driftsoverførsler), aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.
Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, forelægges ligeledes.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2021 godkendt af byrådet d. 28. marts 2022.
Genåbning af budget 2022
Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder:
- fordeling af besparelser på 80 mio. kr.
- forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne.
- nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio. kr.
Byrådet beslutter den 30. maj 2022, hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.
Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold.
Serviceudgifter
Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.
Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de 3 første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.
Forventet resultat på drift og anlæg
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2022 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 8,0 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 25,0 mio. kr.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Merforbruget fordeler sig med 4,8 mio. kr. på Politikområde 8.1 Skole og 3,2 mio. kr. på Politikområde 8.2 Dagtilbud.
På begge politikområder gælder, at der forventes merforbrug på myndighedsområderne, mens der samlet set forventes mindreforbrug på virksomhederne.
På myndighed for specialundervisning forventes et merforbrug på 12 mio. kr. Antallet af elever, der har behov for specialundervisning, er med forårets visitation steget mere end forventet. Det gælder særligt for elever med autismespektrumforstyrrelser (ASF). Der er således flere udgifter end forventet til elever på ACV.
På dagtilbudsområdet forventes et merforbrug på Vippen på 6,3 mio. kr., der ifølge kommunens retningslinjer søges finansieret af kassen ifm. Budgetopfølgning 4. Merforbruget på Vippen skyldes en større stigning i antallet af 0-2 årige børn end forventet ved budgetlægningen i sommeren 2021. Derudover er der en stor usikkerhedsfaktor omkring, hvor mange ukrainske børn, der kommer til Slagelse Kommune, og dette kan få vippeafregningen til at stige yderligere.
Omplacering
Administrationen anbefaler, at 0,5 mio. kr. af Børnehuset Nords overførte mindreforbrug fra 2021 til 2022 omplaceres til anlægsprojektet Ny Daginstitution Jonslunden. De omplacerede midler vil blive anvendt til pædagogiske tiltag såsom legepladsindretning og særligt inventar.
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 2 for 2022 indgår i en samlet sag til behandling i Økonomiudvalget d. 23. maj 2022 og Byrådet d. 30. maj 2022.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens § 40 omkring, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende budgetopfølgning 2, som efterfølgende vil indgå i samlet opfølgning til godkendelse i Økonomiudvalg og Byrådet.
Børne- og Ungeudvalget kan overfor Økonomiudvalg og Byråd anbefale godkendelse af anmodning om omplacering fra drift til anlæg.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at nærværende budgetopfølgning 2 er så retvisende og realistisk som muligt.
Det er administrationens anbefaling, at ønsket fra Børnehuset Nord om omplacering af opsparing/overført mindreforbrug fra 2021 til brug på den nye lokation og tilpasning af udearealer imødekommes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.2 Børnehuset Nord | -500 | | | |
Anlæg | 8.2 Ny daginst. Jonslunden | 500 | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.