Børne- og Ungeudvalget – Referat – 30. november 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

at 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Grænse for optag ved frit skolevalg (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

At 2: Godkendt

Punktet tages op igen ved udarbejdelse af ny styrelsesvedtægt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte en grænse for optag af elever ved frit skolevalg på årgange, hvor klasseloftet forventes at bliver 26 elever jf. finansloven for 2022. Det skal også gælde ved skoleindskrivning i 0. klasse.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, hvem der skal have kompetencen til i særlige tilfælde at tillade et højere elevtal, dog ikke over 28 på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever jf. finansloven for 2022.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Byrådet  godkender, jf. handlemulighed A, at grænsen for optag af elever ved frit skolevalg i gennemsnit bliver 24 elever i de etablerede klasser på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever jf. finansloven for 2022. Det vil også gælde ved skoleindskrivning i 0. klasse.

2. at Byrådet godkender jf. handlemulighed A, at administrationen får kompetence til i særlige tilfælde at tillade et højere elevtal, dog ikke over 28, på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever jf. finansloven for 2022. Det vil ske efter samme kriterier, som tidligere er politisk besluttet for de øvrige årgange jf. Styrelsesvedtægt for skoleområdet.

 

Sagens indhold

Vedr. klasseloft

Det følger af folkeskoleloven, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal, dog ikke over 30. Det er delegeret til administrationen, jf. Slagelse Kommunes kompetenceplan.

I finansloven for 2022 blev det besluttet at sænke klasseloftet i 0.-2. klasse til 26 elever. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal, dog ikke over 28.

Aftalen gælder for nye årgange fra og med skoleåret 2023/24. Det betyder, at det skal være fuldt implementeret efter 3 år.

Først efter dannelsen af ny regering, kan der tages stilling til fremsættelse af lovforslag. Men for at kunne udvise rettidig omhu i forbindelse med den kommende skoleindskrivning, er der behov for en lokal stillingtagen til grænse for optag ved frit skolevalg.  

 

Vedr. distriktsskole samt frit skolevalg

Alle børn er i kraft af deres bopæl tilknyttet en bestemt distriktsskole. Som udgangspunkt har de derfor ubetinget ret til optagelse på den pågældende skole.

Hvis forældrene ikke ønsker, at deres barn skal gå på distriktsskolen, kan de søge om plads på en anden skole efter eget valg. Forældrenes ret til frit valg er alene begrænset af den enkelte skoles kapacitet, som fastlægges af Byrådet.

Frit skolevalg er, når en elev søger om optagelse på en skole, men bor i et andet skoledistrikt, en anden kommune eller tidligere har fravalgt distriktsskolen.

 

Den gældende styrelsesvedtægt

Det fremgår af Styrelsesvedtægt for skoleområdet, at skolelederen ikke må imødekomme ansøgninger om indskrivning af elever, der søger optagelse efter det frie skolevalg, hvis der gennemsnitligt er 25 eller flere elever i de etablerede klasser på det pågældende klassetrin.

Grænsen på 25 elever er fastsat med henblik på at bevare 3 pladser i de eksisterende klasser til elever, der måtte tilflytte skoledistriktet. Overskrides klasseloftet på 28, vil det som udgangspunkt udløse oprettelse af en ekstra klasse.

Den fastsatte grænse på 25 elever har ikke været gældende ved skoleindskrivningen i 0. klasse. Her har stort set alle, der har søgt om optagelse efter det frie skolevalg, fået deres ønske opfyldt, hvorefter søgningen har været styrende for antallet af oprettede 0. klasser på hver skole.

Det fremgår endvidere af Styrelsesvedtægt for skoleområdet, at administrationen i særlige tilfælde kan træffe beslutning om at fravige den fastsatte grænse for 25 elever ud fra følgende kriterier:

  • Hvis administrationen i samarbejde med en elevs forældre og nuværende skole er enige om, at eleven har væsentlige behov for et miljøskifte, og der er 25 eller flere elever på det pågældende klassetrin på andre skoler, der ligger i rimelig nærhed af elevens bopæl.
  • Hvis en elev kommer fra en privatskole eller en efterskole, og der er 25 eller flere elever på det pågældende klassetrin på andre skoler, der ligger i rimelig nærhed af elevens bopæl.
  • Hvis det af pædagogiske årsager vurderes uhensigtsmæssigt at en elev, der udsluses fra et specialtilbud, skal tilbage på distriktsskolen.

Desuden fremgår det af Styrelsesvedtægt for skoleområdet, at i tilfælde, hvor det ikke er muligt at imødekomme samtidige ønsker om optagelse på en anden skole end distriktsskolen, sker optagelse efter følgende kriterier i nævnte rækkefølge:

  • Elever, der i forvejen har en eller flere søskende på skolen, optages før elever, der ikke har.
  • Kommunens børn optages før børn fra andre kommuner.
  • Elever, der har kortere afstand til skolen målt i kilometer fra folkeregisteradressen, optages før elever, der har længere afstand.

 

Skoleindskrivning af elever i 0. klasse til kommende skoleår

Både det forventede nye klasseloft på 26 elever for nye årgange fra og med næste skoleår og beslutninger om ændret skolestruktur i forbindelse med budget 2023-26 vil have betydning for den kommende skoleindskrivning. Derfor er Børne- og Ungeudvalget på deres møde den 2. november blevet præsenteret for en tids- og procesplan for den kommende skoleindskrivning.

I tids- og procesplanen indgår blandt andet, at Byrådet skal træffe beslutning om en grænse for optag efter frit skolevalg på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever. Det er afgørende for klassedannelse af de nye 0. klasser.

Beslutning om grænse ved frit skolevalg vil blive indskrevet i en ny udgave af Styrelsesvedtægt for skoleområdet, når lovgrundlaget er på plads, og alle beslutninger er endeligt vedtaget og afklaret i forhold til budget 2023-26.

 

Retligt grundlag

  • Folkeskoleloven § 17 – Elevtallet i grundskolens klasser må normalt ikke ved skoleårets begyndelse overstige 28. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal, dog ikke over 30.
  • Jf. finansloven for 2022 vil klasseloftet i 0.-2. klasse blive 26 elever gældende for nye årgange fra og med 2023/24. Først efter dannelse af ny regering vil der blive taget stilling til fremsættelse af lovforslag.
  • Folkeskoleloven § 36, stk. 2 - Et barn optages i skolen i det distrikt, hvor det bor eller opholder sig.
  • Folkeskoleloven § 36, stk. 3 - Forældre har krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg, under forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer, kommunalbestyrelsen har fastsat. Det samme gælder, hvis forældrene ønsker, at barnet skifter skole under skoleforløbet, herunder til distriktsskolen. Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle ønsker om optagelse efter frit skolevalg, sker optagelse efter retningslinjer fastsat af Kommunalbestyrelsen.
  • Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt for skoleområdet.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder vedr. indstilling 1:

  1. Beslutte, at grænsen for optag af elever ved frit skolevalg i gennemsnit er 24 elever i de etablerede klasser på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever jf. finansloven for 2022. Det vil også gælde ved skoleindskrivningen i 0. klasse.
  2. Beslutte en anden grænse for optag af elever ved frit skolevalg på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever jf. finansloven for 2022. Det vil også gælde ved skoleindskrivningen i 0. klasse.

     

Byrådet har følgende handlemuligheder vedr. indstilling 2:

  1. Administrationen har kompetencen til i særlige tilfælde at tillade et højere elevtal, dog ikke over 28, på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever jf. finansloven 2022. Det vil ske efter samme kriterier, som tidligere er politisk besluttet for de øvrige årgange. 
  2. Børne- og Ungeudvalget har kompetencen til i særlige tilfælde at tillade et højere elevtal, dog ikke over 28, på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever jf. finansloven for 2022. Det vil ske efter samme kriterier, som tidligere er politisk besluttet for de øvrige årgange.

 

Vurdering

En grænse for optag ved frit skolevalg på gennemsnitligt 24 elever på årgange, hvor klasseloftet forventes at blive 26 elever jf. finansloven for 2022, vil i praksis betyde, at der er ’reserveret’ plads til 2 tilflyttere pr. klasse. At grænsen skal gælde allerede ved indskrivning af nye 0. klasser, vil give bedre mulighed for at tilrettelægge en optimal klassedannelse på tværs af alle skoledistrikter.

Hvis grænsen på 24 elever sættes op til fx 25 elever, vil der være større sandsynlighed for, at tilflyttere kan udløse en ekstra klasse. Det vil samtidig betyde, at vi kan imødekomme flere ønsker om optag efter frit skolevalg.

Hvis grænsen på 24 elever sættes ned til fx 23 elever, vil der være mindre sandsynlighed for, at tilflyttere kan udløse en ekstra klasse. Det vil samtidig betyde, at vi kan imødekomme færre ønsker om optag efter frit skolevalg.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Med finansloven for 2022 er der til initiativet med sænket klasseloft i de yngste klasser afsat en årlig varig ramme på 95 mio. kr. i 2023, 146 mio. kr. i 2024, 199 mio. kr. i 2025 og 154 mio. kr. i 2026 og frem.

Det er ikke afklaret, hvordan midlerne fordeles til kommunerne, og om der medfølger eventuelle bindinger på brugen af dem.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Det fremgår af budget-teksten, at Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om antallet af 0. klasser for skoleåret 2023-2024. Administrationen forventer, at det kan ske i marts, når der er overblik over, hvilke elever der har søgt henholdsvis distriktsskole, privatskole, skole efter frit skolevalg, samt antallet af skoleudsatte elever og elever henvist til specialundervisning.

 

3. Finansiering af udgifter ved konvertering af fritidshjem til SFO (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, hvordan udgifterne forbundet med konvertering af fritidshjem til SFO skal finansieres.
Herudover kan Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at de berørte SFO'er ikke skal vippeafregnes nedad i 1. halvår 2023.

Indstilling

Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,

1. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutter, at udgifterne i forbindelse med konvertering af fritidshjem til SFO finansieres via kassen som en tillægsbevilling (handlemulighed A)

2. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutter, at de berørte SFO'er ikke skal skal vippeafregnes nedad i 1. halvår 2023 (handlemulighed E).

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget har på møde den 2. november 2022 (punkt nummer 11) taget sagen om udmøntning af beslutning om ændring af fritidshjem til SFO til efterretning.

Udmøntningen indebærer at der, pr. 1. januar 2023. etableres SFO'er, som erstatter de nuværende fritidshjem (0.-4. klasse) og SFO II for de nuværende klubbørn (5.-6. klasse).  

Nuværende fritidshjem

Kommende SFO

Dalmose Fritidshjem

Dalmose Skole

Flakkehaven

Flakkebjerg Skole (indtil sommeren 2023)

Slotsbjergby Fritidshjem

Hashøjskolen

Skovbrynet

Hvilebjergskolen

Udgifter til etablering - bygninger/lokaler og inventar
Administrationen har været i dialog med de fire skoler samt Center for Kommunale Ejendomme (KE), for at få udarbejdet et overslag over, de udgifter der er forbundet med at gøre lokaler klar til brug. KE har i deres gennemgang udelukkende forholdt sig til de tilpasninger/udbedringer, som vurderes nødvendige, for at SFO'erne er klar til ibrugtagning pr. 1. januar 2023. 
KE har i deres vurdering ikke forholdt sig til evt. tilpasninger af udearealerne.

Der er i overslagene fokuseret på udgifter til etablering af manglende køkkenfaciliteter, let malerarbejde, et skur til opbevaring (på Hvilebjergskolen) og diverse inventar. 

I forhold til inventar er der desuden dialog med Tårnborg Skole omkring overtagelse af brugbart materiel, som er blevet tilovers i takt med, at skolens elever melder sig ud – og forventningen om, at skolen nedlægges ved sommerferien 2023.

Flakkebjerg Skole og Hashøjskolen
Der er ingen etableringsomkostninger  i forbindelse med oprettelse af SFO I og II på de to skoler. Dette skyldes, at de lokaler, der fremadrettet skal rumme tilbuddene i dag danner rammerne for fritidshjem og klub. 

Hvilebjerg Skole:
Der er i dag fritidshjem i daginstitutionen, som ligger ved siden af skolen. SFO I og II skal flyttes ind på skolen:

SFO I etableres i tre eksisterende klasselokaler. SFO II etableres i skolens IT lokaler.

Der skal afsættes følgende midler:

SFO I: 

  • Etablering af the-køkken: 50.000 kr.
  • Malerarbejde: 22.365 kr. (KE varetager opgaven) 
  • Uforudsete udgifter samt til intern rådgivning og styring ved Bygherrerådgivningen: 10.000 kr.

SFO II:

  • Etablering af the-køkken: 50.000 kr.
  • Etablering af skur til opbevaring af materiel: 140.000 kr. 
  • Uforudsete udgifter samt intern rådgivning og styring ved Bygherrerådgivningen: 38.000 kr.

Ramme til tilpasning, indretning, inventar og lignende: 10.000 kr. (både SFO I og SFO II)

Hvilebjerg: Totalomkostninger for SFO I og SFO II - inkl. malerarbejdet: 320.365 kr.

 

Dalmose Skole:
Der er i dag fritidshjem placeret på Vemmeløsevej 40 sammen med Dalmose Daginstitution. SFO I og II skal flyttes ind på skolen:

SFO I etableres i de lokaler, der indtil nu har været brugt af dagplejen til heldagslegestue.
SFO II etableres i de lokaler, der indtil nu har været brugt som klub på skolen. 

Der skal afsættes følgende midler:

SFO I: 

  • Etablering af knagerækker: 14.400 kr.
  • Etablering af kogeø med komfur: 50.000 kr.
  • Malerarbejde: 22.365 kr. (KE varetager opgaven) 
  • Uforudsete udgifter samt intern rådgivning og styring ved Bygherrerådgivningen: 74.400 kr.

SFO II:

  • Etablering af knagerækker: 14.400 kr.
  • Malerarbejde: 15.000 kr. (KE varetager opgaven) 

Ramme til tilpasning, indretning, materialer og lignende: 50.000 kr. (både SFO I og SFO II)

Dalmose Skole: Totalomkostninger for SFO I og SFO II - inkl. malerarbejdet: 153.800 kr.

Samlede totalomkostninger for SFO I og SFO II på både Hvilebjergskolen og Dalmose Skole  - inkl. malerarbejde: 474.165 kr. 

 

Budget i SFO og SFO II pr. 1. januar 2023 - vippeafregning

I forhold til den nuværende proces med etablering af SFO’er, er der taget afsæt i gældende ressourcetildelinger.

SFO’erne vippeafregnes ved flere eller færre børn end budgetlagt. Det betyder, at hvis der er forældre, som vælger tilbuddet fra for deres børn, når de fire fritidshjem overgår til SFO, så får SFO'en færre budgetmidler.

i 2022 udgør forældrebetalingen til en fritidshjemsplads med morgenmodul 1.078 kr. (pr. måned i 11 måneder). Den forventede takst for en tilsvarende SFO-plads i 2023 er 1.938 kr. (pr. måned i 11 måneder). De berørte forældre vil således opleve en takststigning på 860 kr.

Taksten bliver endelig godkendt den 28. november 2022.

Der er pr. november 2022 indmeldt knap 500 børn i fritidshjem og klub i de fire daginstitutioner, der lige nu er ansvarlig for tilbuddene.

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov §2 foreskriver, at kommunernes anliggender styres af kommunalbestyrelser, som kan uddelegere til rette udvalg.

Handlemuligheder

I forhold til finansiering af de beskrevne etableringsomkostninger har Byrådet følgende handlemuligheder:

A. Tillægsbevilling - finansiering via kassen
B. De berørte skoler skal selv afholde udgifterne
C. Afdeling for Skole skal afholde udgifterne via centrale midler
D. En kombination af handlemulighed A-C

I forhold til vippeafregningen i 1. halvår 2023 har Byrådet følgende  handlemuligheder:

E. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at de berørte SFO'er ikke skal vippeafregnes nedad i 1. halvår 2023.
F. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at de berørte SFO'er forsat skal vippeafregnes nedad i  1. halvår 2023.

Vurdering

I forhold til handlemulighed A-D:
Uanset hvilke af fire ovenstående handlemuligheder, som Byrådet peger på, er der tale om en ikke på forhånd indregnet udgift, som der ikke er finansiering til - og som derfor vil medføre et merforbrug.

Det er administrationens vurdering at de anførte udgifter afspejler de tilpasninger, som er absolut nødvendige, og som derfor bør igangsættes hurtigst muligt. Der er i overslagene taget højde for at nedbringe etableringsomkostningerne mest muligt, særligt på SFO II. Dette på baggrund af den kommende tilpasning af strukturen på 10-18-års-området, som kan komme til at betyde, at behovet for at tilpasse rammerne vil ændre sig. Også i forhold til tilpasning og udbedring af udearealer og lignende, som ikke er medtaget i denne sammenhæng.

I forhold til handlemulighed E og F:
Det er administrationens vurdering, at det må formodes at nogle forældre vil vælge tilbuddet om en SFO-plads fra på grund af den højere takst/opkrævning. For ikke at risikere at udhule tilbuddet fra start, er det derfor også administrationens anbefaling at de fire berørte SFO'er ikke vippeafregnes nedad 1. halvår 2023 (handlemulighed E). 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Økonomiskemaet tager udgangspunkt i handlemulighed A, hvor bevillingen finansieres af kassen. Der gives en driftsbevilling, som placeres under Politikområde 1.6 Kommunale Ejendomme.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

1.6 Kommunale Ejendomme

474

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-474

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Sagen vil blive behandlet på møde i Økonomiudvalget den 12. december 2022 og siden på møde i Byrådet den 19. december 2022.

Børne- og Ungeudvalget vil på møde i januar 2023 få en status over antal indmeldte børn i de 4 SFO'er.

4. Politisk mødeplan 2023 (B)

Beslutning

At 1: Mødetidspunkt fastlægges til kl. 16:30

At 2: Børne- og Ungeudvalget besluttede at lægge to timers temamøde i forlængelse af ordinært møde den 28/3 og 2/5. Årets øvrige temamøder planlægges på Børne- og Ungeudvalgets møde den 7/2

At 3: Børne- og Ungeudvalget besluttede at afvente plan for budgetprocessen. Dato for dialogmøde om budget 2024 fastlægges på Børne- og Ungeudvalgets møde den 10/1

Børne- og Ungeudvalget besluttede at rykke datoerne for udvalgets ordinære møder til tirsdagene: 10/1 + 7/2 + 7/3 + 28/3 + 2/5 + 30/5 + 15/8 + 5/9 + 3/10 + 7/11 + 5/12

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget 

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder i 2023. 

Herudover skal Børne- og Ungeudvalget beslutte datoer og tidspunkter for temamøder i udvalget i foråret 2023 samt dato for dialogmøde ifm budget 2024.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget beslutter mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder i 2023 

2. at Børne- og Ungeudvalget beslutter datoer og tidspunkter for temamøder i udvalget i 2023

3.     at Børne- og Ungeudvalget beslutter dato for dialogmøde med råd og interessenter om Budget 2024.

 

Sagens indhold

Mødetidspunkt for udvalgsmøder

Byrådet vedtog på deres møde den 26. september 2022 mødekalenderen for 2023. Beslutningen er, at der afholdes fagudvalgsmøde hver måned bortset fra juli. Byrådet evaluerer i august 2023 mødeplanen.  

Datoer for Børne- og Ungeudvalgets ordinære møder i 2023:

  • 11. januar
  • 1. februar 
  • 8. marts 
  • 29. marts 
  • 3. maj 
  • 31. maj 
  • 9. august 
  • 6. september 
  • 4. oktober 
  • 8. november 
  • 6. december 

Administrationen anbefaler, at udvalget beslutter et fast mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder, og foreslår tre mulige tidspunkter: 

  • kl. 08:00 - 10:30 
  • Kl. 16:30 - 19:00
  • Kl. 18:00 - 20:30 

 

Temadrøftelser

Tværgående temamøder afvikles i 2023 i tidsrummet kl. 14-16 forud for Byrådsmøderne. 

Børne- og Ungeudvalget skal herudover træffe beslutning om datoer for udvalgets egne temamøder.

Administrationen foreslår:

  • 2 temadrøftelser i foråret 2023
  • at temadrøftelserne som udgangspunkt berammes til 3 timers varighed og lægges i forlængelse af de ordinære udvalgsmøder.

Administrationens forslag til dato for temadrøftelser: 

  • Onsdag 29. marts 2023   
  • Onsdag 3. maj 2023

 

Dialogmøde

Administrationen foreslår afholdelse af dialogmøde med råd og interessenter om det kommende års budget onsdag den 10. maj 2023 Kl. 16-18. Forslaget er på baggrund af, at der i april afvikles budgetseminar.  

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder samt dato og mødetidspunkt for temamøder og dialogmøde.

 

Vurdering

Ingen bemærkning.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkning.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

5. Udmøntning af besparelser på egne specialskoler (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Socialudvalget orienteres om besparelserne på egne specialskoler som følge af Budget 2023-26.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering

 

Sagens indhold

I budgetforliget vedr. Budget 2023-26 er prioriteringsforslaget nr. 8.8.1.01d valgt med titlen "3.3 Reducering af takster specialskoler". Prioriteringsforslaget har en årseffekt på 13,5 mio. kr. fra 2023 og frem, og provenuet skal indhentes ved at reducere taksterne for kommunens egne specialskoler.

Konkret indhentes provenuet på to forskellige måder: 

  1. For Storebæltsskolen, Klostermarken Skole, Rosenkilde Skole, Heltidsundervisningen under Ungdomsskolen (Eventen) samt Skolen på Julemærkehjemmet gennemføres der en takstreducering på 8%.
  2. For Slagelse Heldagsskole samt Autistklasserne på Stillinge Skole er der foretaget en ændring i den måde, taksten beregnes på. Fremadrettet vil disse to skolers takst være en funktion af den rygsæktakst, der tildeles til elever på almenskolerne. Slagelse Heldagsskoles takst vil være lig med 7 rygsække, mens taksten for Stillinge Skoles autistklasser vil være lig 6 rygsække.

Herunder ses en oversigt over besparelserne på hver skole:

Skole

Metode

Besparelse 2023

Klostermarken Skole

8% takstreducering

-833.536

Slagelse Heldagsskole

Ny takst = 7 rygsække

-4.047.146

Storebæltskolen

8% takstreducering

-2.776.364

Solsikken under Storebæltskolen

8% takstreducering

-1.031.141

Rosenkilde Skole

8% takstreducering

-3.300.000

Stillinge Skoles autistklasser

Ny takst = 6 rygsække

-3.080.741

Heltidsundervisningen (Eventen)

8% takstreducering

-371.059

Skolen på Julemærkehjemmet

8% takstreducering

-288.989

For de fleste specialskoler svarer takstreduceringen på 8% til en budgetnedsættelse på 8%, men for Slagelse Heldagsskole samt Autistklasserne på Stillinge Skole er den procentuelle besparelse større end 8%.

For Slagelse Heldagsskole svarer besparelsen til en budgetnedsættelse på ca. 18,4%, mens den tilsvarende besparelse på Autistklasserne på Stillinge Skole svarer til en budgetnedsættelse på 19%.

Efter reduceringen af taksterne ser specialskolernes budget for 2023 ud som følger:

Skole:

Budget 2023

Klostermarken Skole

15.311.658

Slagelse Heldagsskole

14.691.980

Storebæltskolen

37.477.945

Rosenkilde Skole

57.142.479

Heltidsundervisningen (Eventen)

4.264.660

Skolen på Julemærkehjemmet

3.864.211

Organisatorisk flyttes Stillinge Skoles autistklasser fra 1. januar 2023, således at det ikke længere vil være en selvstændig specialskole. Autistklasserne vil fremadrettet være en specialklasserække under Stillinge Skole. Dermed tildeles autistklasserne på Stillinge Skole midler gennem ressourcetildelingsmodellen for almenskolerne på lige fod med specialklasserækker på de øvrige almenskoler.

 

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §40, stk. 2 vedrørende økonomiske rammer for kommunens skoler.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En besparelse af denne størrelsesorden kan ikke undgå at have konsekvenser for det oplevede serviceniveau. Da specialskolernes budget tildeles som en ramme, vil det være op til den enkelte skoleleder at tilpasse tilbuddene til den nye økonomiske ramme.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Serviceniveau og retningslinjer, befordring skoleelever (O)

Beslutning

At 2: Taget til orientering

Kompetence

Teknik, Plan- og landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte fremtidigt serviceniveau og retningslinjer for befordring af skoleelever.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender revideret oplæg for fremtidigt serviceniveau og retningslinjer for befordring af skoleelever.

2.     at sagen fremsendes til Børne- og Ungeudvalgets orientering.

Sagens indhold

I forbindelse med etablering af fribusser i Slagelse Kommune, har det vist sig, at vi ikke tydeligt nok, har et politisk grundlag om serviceniveau på 'skolekørsels'området, specielt hvad angår trafikfarlig skolevej.

På udvalgsmøde den 9. august 2021, pkt. 5, behandlede Erhvervs- og teknikudvalget sag om fastlæggelse af serviceniveau samt retningslinjer for befordring af skoleelever. Sagen blev videresendt til Børne og Ungeudvalget, der i møde den 20. september 2021, sendte oplægget i høring i skolebestyrelserne.

Formålet med retningslinjerne og definition af serviceniveau er at skabe et ensartet og systematisk grundlag for administration af befordringsopgaven samt vurderingen af en skolevejs farlighed.

Oplægget har nøje overvejet trafiksikkerhed i forhold til elevens alder, de forskellige vejstrækningers forløb, men også, at der er en forpligtelse for forældrene til at lære deres børn at bevæge sig sikkert i trafikken.

Resultat af høringen i skolebestyrelserne blev behandlet på Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021, pkt. 627, hvor resultatet af høringen blev taget til efterretning.

I sagen blev det anført, at Slagelse Kommune ikke har foretaget en gennemgang af vejstrækningerne i kommunen i forhold til vurdering om skolevejen er trafikfarlig. Det har hidtil været sådan, at sager om trafikfarlig skolevej løbende er håndteret i de konkrete tilfælde, men der er aldrig gennemført en opsamling på disse vurderinger.

Med henblik på at få skabt et overblik over vores vejstrækninger i forhold til trafikfarlige skoleveje, er der nu administrativt igangsat en gennemgang og vurdering af disse. Resultatet af arbejdet vil give et fagligt og teknisk grundlag for skolevejes trafikfarlighed. Sammen med nærværende oplæg til serviceniveau og retningslinjer betyder det, at vi får etableret et samlet fælles og ensartet grundlag at administrere efter.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven §26.

Bekendtgørelse om befordring af elever i Folkeskolen.

Vej og trafiklovgivning herunder etablering af trafikmæssige foranstaltninger til sikring af skoleveje.

Kollektiv trafik herunder trafikbestillinger i Movia samt etablering af Fribusser.

Handlemuligheder

A. Det reviderede oplæg godkendes.

B. Det reviderede oplæg godkendes med evt. bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at det reviderede oplæg godkendes som det fremtidige serviceniveau på området og at retningslinjerne samtidigt danner grundlag for administration af området.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det er administrationens vurdering, at sagen ikke har økonomiske konsekvenser.

Tværgående konsekvenser

Sagen er som nævnt tidligere behandlet i Børne- og Ungeudvalget som tog høringen i skolebestyrelserne til efterretning. Da der vurderes ikke at være økonomiske konsekvenser kan sagen alene forelægges Børne- og Ungeudvalget til efterretning.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

31-10-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

At 1: Godkendt.

Udvalget ønsker at buskort kan udstedes på flere tidspunkter af året.

Udvalget ønsker buskort udstedt til elever som vælger et andet skoledistrikt så længe det er udgiftsneutralt.

Der ønskes status på registrering af trafikfarlige skoleveje.

At 2: Godkendt.


7. Visitering og revisitering til specialpædagogisk bistand - skoler (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Børne- og Ungeudvalget bemærker at visitationsudvalget træffer de endelige beslutninger om specialpædagogisk tilbud

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, samt Socialudvalget orienteres om administrationens udmøntning af budgetforligets afsnit om specialundervisning og de dertilhørende faglige anbefalinger i BDO rapporten

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering

 

Sagens indhold

Den gældende visitationsprocedure for specialpædagogisk bistand på skoleområdet er vedtaget af Børne- og Ungeudvalget i november 2016.

Af budgetaftalen vedtaget i Byrådet den 10. oktober 2022 fremgår det på side 14:

"I dag har ca. 900 elever brug for specialundervisning. 600 børn svarende til ca. 2/3 af disse tilbydes specialundervisning på specialskoler, mens ca. 1/3 tilbydes specialundervisning i specialklasser på almenskolerne.

I et forsøg på at få flere børn til at lykkes og undgå stigmatisering og eksklusion er det vores mål, at vi fremadrettet skal kunne tilbyde bredere og mere kvalificeret specialundervisning på almenskolerne.

Målet er at vende situationen ”på hovedet”, så vi fremover kan rumme og inkludere 2/3 af børnene med særlige undervisningsbehov som en del af almenområdet, mens den sidste 1/3 tilbydes specialundervisning på egentlige specialskoler."

Den ønskede bevægelse er således at bevæge segregerede elever nedad indsatstrappen - jf. bilag 1 - og dermed give en større andel af eleverne undervisning på en almen skole.

I BDOs skoleanalyse fra august 2022 (bilag 2) er et af de faglige greb, som der kan reguleres på, revisitations- og visitationsprocessen til specialpædagogisk bistand efter Folkeskolelovens §20 stk. 2 (vidtgående specialundervisning). På side 44 anbefaler BDO seks specifikke ændringer for at sikre en stærkere faglig praksis:

  1. Reorganisering af visitationsudvalget. Der anbefales, at skolechefen træder ind i visitationsudvalget. Udover skolechefen anbefales, at der i visitationsudvalget yderligere placeres 1-2 medarbejdere/konsulenter med viden og kompetencer fra almenområdet.
  2. Sammenhæng mellem beslutnings-og betalingsansvar. Der bør sikres sammenhæng mellem beslutnings-og betalingsansvar, således at formandskabet i visitationsudvalget placeres hos skolechefen, der er budgetansvarlig.
  3. Tydeliggørelse af visitationsudvalgets rolle og funktion. Fremadrettet bør alle beslutninger vedr. valg af tilbud og takster udelukkende træffes i visitationsudvalget.
  4. Opmærksomhed og styrket praksis for visitation fra dagtilbud. Det er yderligere afgørende, at Slagelse Kommune ser nærmere på segregeringen fra dagtilbud til specialundervisningstilbud, idet en stor andel børn segregeres direkte fra dagtilbud. Hvis Slagelse Kommune skal lykkes med at sænke segregeringen for skolestartere, da er det afgørende med et tæt samarbejde på tværs af dagtilbuds-og skoleområdet.
  5. Styrket praksis for re-visitationer. BDO oplever, at der er potentiale for en styrket faglig praksis i forhold til re-visitationer. Her skal vurderes, om der ses progression i forhold til de mål, der er sat for barnet. Ved manglende progression bør det vurderes, hvorvidt barnet er i det rette tilbud, mens der ved tilfredsstillende progression bør overvejes, om barnet kan tilbydes et mindre indgribende tilbud tættere på almen. I de kommende re-visitationer bør der være særligt fokus på fravær og skolevægring, så der aktivt tages stilling til, om disse elever er placeret i det rette tilbud eller deres udfordringer, kan løses bedre på anden vis.
  6. Øget opmærksomhed på skole-dagbehandling. Skole-og familieområdet deler udgiften til skole-dagbehandling, hvorfor det isoleret set er billigere for skoleområdet end fx specialskolerne. Dette til trods synes der at være behov for, at der udarbejdes en klarere forståelse af skole-dagbehandling i Slagelse Kommune med vægtning af, at tilbudstypen alene skal anvendes, når der er et behandlingsbehov, der er så omfattende og massivt, at det ikke kan løses på anden vis end gennem et behandlingsmiljø, som omfatter hele skoletiden, og hvor PPV’en peger på et behov for specialpædagogisk bistand i skoletilbuddet. Endvidere bør Slagelse Kommune styrke arbejdet med klare beskrivelser af, hvordan der skal arbejdes med behandling i tilbuddene og med løbende status samt evaluering heraf –dette kan således bruges aktivt af visitationsudvalget ift. fremadrettede visiteringer. 

På baggrund af ovenstående har administrationen til dato sat følgende initiativer i gang:

Visitationsudvalget

Bevillingskompetencen til visitation til specialundervisningstilbud ligger hos skolechefen.
Derudover er der nedsat et centralt visitationsudvalg bestående af skolechef, leder af PUI, pædagogisk-psykologisk konsulent og tværfaglig leder.

Udover det, er der i visitationsudvalget udpeget 4 skolelederrepræsentanter fra de 3 distrikter (Slagelse, Skælskør, Korsør). Skolelederrepræsentanterne har rollen som tovholdere og garanter for at den nye visitationskultur understøttes og implementeres i distriktet. Dette forudsætter, at der afholdes forberedende møder på hver matrikel og i distriktet, hvor man i fællesskab undersøger om alle muligheder er udtømte. Sagen sendes til det centrale visitationsteam når alle muligheder på egen matrikel og i distriktet er udtømte.

Det er det centrale visitationsudvalg, der træffer den endelige beslutning om §20.2 tilbud.

Visitationsprocessen

Indstillingen til specialundervisning og specialpædagogiskbistand udarbejdes ved en indsats, der kræver mere end 9 støttetimer ugentligt eller ved behov for indsats i en specialklasse/specialskole.

Det er skolelederen der træffer beslutningen om indstilling til specialundervisning efter rådgivning fra PUI. 

Visitation til alle specialundervisningstilbud, både specialskoler og specialklasser kræver at sagen forelægges visitationsudvalget. Herefter træffer udvalget afgørelse om, hvorvidt de indstillede elever er i målgruppen for specialtilbud efter Folkeskolelovens §20 stk 2..

Visitationen sker 4 gange årligt: oktober, december, marts og maj.

Dato for visitation

Deadline for indlevering af materiale

5 oktober 2022

21 september 2022

14 december 2022

23 november 2022

Hovedvisitation 8 marts 2023

15 februar 2023

24 maj 2023

3 maj 2023

Skolelederne som indgår i visitationsudvalget, skal sikre muligheden for sparring i distriktet før materialet indleveres til visitationsudvalget. 

En sag kan kun forelægges visitationsudvalget når:

  • Inklusionsindsatser er afprøvet, evalueret og justeret.
  • Relevante fagpersoner er inddraget (forebyggende rådgiver, PUI, fraværsteam mf.)
  • Der foreligger en handleplan med et overblik over afprøvet indsatser, og evaluering af disse (se handleguiden).
  • Sagen er drøftet i distriktsteam (lederniveau) med henblik på:

    Afsøge mulighederne for etablering af lokale løsninger, der ikke kræver visitation (20.2 tilbud).

    Sparring og kvalificering af indstillingen til visitationsudvalget.

  • Sagen er drøftet med PUI, der har ansvaret for at udarbejde en PPV.
  • Indstillingsskemaet er udfyldt og underskrevet.
  • Barnets og forældrenes perspektiver skal fremgå af indstillingsskemaet.

Sager bliver tilbagevist såfremt ovenstående krav ikke er opfyldt.

(Bilag 3 er den samlede beskrivelse af den nye visitationsproces)

Revisitationsproceduren

Alle elever som modtager specialundervisning, skal mindst én gang årligt have revurderet sit tilbud jf. Bek nr.693 af 20/6/20 14. Ligeledes er opgaven grundigt at undersøge muligheden for at elever i specialtilbud kan udvikle sig i mindre indgribende specialtilbud, almen skoler eller mellemformer på almen skoler. Det kræver et fælles samarbejde mellem alle skolerne for at kunne lykkes. Derfor kobles almenskoler, visitationsudvalg og specialskoler sammen i revisitationen for 2023/24.

Skoleleder i det specialiserede tilbud har ansvaret for forberedelse af revisitationen , som i videst muligt omfang skal ske i samarbejde med forældrene og eleven. Revisitation tager udgangspunkt i elevens handleplan, herunder hvorvidt eleven profiterer af skoletilbuddet. Specialtilbuddet udarbejder revisitationsskema (skabelon) og kommunikerer efterfølgende, når revisprocessen er afsluttet, afgørelse til forældrene. Afgivende skole / distriktsskole har ansvaret for at undersøge muligheden for at udsluse en elev til distriktet fra specialtilbuddet, herunder i fællesskabet i distriktet at undersøge muligheden for at etablere mellemformer eller lokale 20,2 tilbud, som kan matche elevens behov. Visitationsudvalget har ansvaret for at koordinere arbejdet, sikre data og skrive relevante breve om afgørelser
(”Afgivende skole” = den almene skole som indstillede eleven til specialpædagogisk bistand. ”Distriktsskole” = skolen i det distrikt eleven bor og hvor eleven har været indstillet fra børnehaven, er tilflyttere eller kommet fra friskole /efterskole)

Bilag 4: Revisitation 2023-24 "Procesplan og rollefordeling"

 

Overgang fra dagtilbud til skole

I år er der 884 børn i kommunens dagtilbud, som er født i 2017 og 2016. Det betyder, at der potentielt er 884 børn, som børnehaverne har kendskab til, der skal i skole efter sommerferien næste år. Blandt dem er der nogle, der vil have brug for specialpædagogisk hjælp, når de begynder i børnehaveklassen. Derfor er processen for både de almene og specialbørnehaverne således:

Børnehaven skal i løbet af oktober og november måned få et overblik over de børn der kan forudses måtte have et specialpædagogisk behov i børnehaveklassen og undersøge, hvor forældre forventer at barnet skal gå i skole.

Børnehaven skal tage kontakt til den skole forældrene har i tankerne og hvis ikke forældrene har tænkt over det, så den distriktsskole barnets adresse er tilknyttet for at gøre opmærksom på overvejelserne og det forventede behov for specialpædagogisk bistand, samt aftale, hvad der kan og skal gøres inden skolestart.

Samtidigt skal børnehaverne orientere PUI om, hvilke(t) børn det drejer sig om og hvori vanskelighederne for barnet består. Deadline for denne proces er den 5/12-22

Skolelederne drøfter sagerne med børnehaverne og sagerne indgår i visitationsmøderne fra den 12/12 til den 19/12 med henblik på at finde lokale løsninger.

Selve visitationsproceduren er uændret. Det vil sige at indstilling og PPV skal være afleveret til PPR senest fredag i uge 8 og forældrene får svar i løbet af uge 12.

 

Dagbehandling

I øjeblikket afventer skoleafdelingen og PUI et udspil fra chefen for afdeling Børn & Familie om visitation til dagbehandling i fremtiden.

Der er dog allerede sket en reorganisering af det tværgående visitationsudvalg, som nu består af skolechefen, lederen af PUI, pædagogisk-psykologisk sagsbehandler i PUI og børne- og familiechefen.

Det tværgående visitationsudvalg mødes 4 gange årligt.

Ligeledes vil alle revisiteringer til dagtilbud blive behandlet af det tværgående visitationsudvalg. Dette sker i januar måned.

 

Justeret tilbudsvifte ift Rosenkilde Skole

Som en del af budgetaftalen skal takst 1 og takst 2 på Rosenkilde Skole bortfalde (Jf. BDO skoleanalyse side 50) og eleverne indplaceret på de to takster overflyttes til Stillinge Skole, hvis det er pædagogisk muligt.

Der går i øjeblikket 11 elever på Rosenkilde Skole, som er indplaceret på takst et eller takst to. 6 af disse elever går ud af Rosenkilde Skole efter sommerferien. Ved revisitationen i december vil de resterende fem elevers udvikling blive vurderet ud fra, om de eventuelt kan udsluses til en mindre indgribende foranstaltning et andet sted end på Rosenkilde Skole, fx Stillinge Skole eller NEST tilbuddet på Antvorskov Skole. Administrationen skønner, at det må være en nøje pædagogisk-psykologisk vurdering, der er grundlaget for evt. beslutning om udslusning fra Rosenkilde Skole.

Visitationsudvalget vil undlade at visitere NYE elever i målgruppen til takst et og takst to. Det betyder, at de to takstniveauer i løbet af meget kort tid er udfaset på Rosenkilde Skole.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven. 

Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand

Styrelsesvedtægt for Slagelse Kommunes Skolevæsen

Dagtilbudsloven

Serviceloven

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Det er administrationens vurderingen, at de gennemførte initiativer afspejler de faglige anbefalinger i BDOs skoleanalyse.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Når den nye visitationsproces og revisitationen er gennemført og evalueret skal der udarbejdes et beslutningspunkt om visitationsproceduren på et kommende Børne- og Ungeudvalgsmøde

Den kommunale styrelsesvedtægt for skoleområdet skal tilpasses og vedtages i Byrådet

8. Orientering om budgetrammer for 2023-2026 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget  

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om de endelige budgetrammer for budget 2023-2026 og status på implementering af budgetforliget, herunder forslag som skal forelægges politisk inden endelig igangsætning.

 

Indstilling

Skolechefen og Dagtilbudschefen indstiller,

 

  • at Børne- og Ungeudvalget orienteres om udvalgets tilpassede budgetrammer for budget 2023-2026 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober 2022 budgettet for 2023-2026. Kommunens økonomi har været og er forsat udfordret. Det har betydet, at det har været nødvendigt at indarbejde besparelser i budget 2023-2026.

I udvalgets samlede budgetramme for 2023-2026 er der indarbejdet væsentlige bevægelser/korrektioner:

  • PL-regulering
  • Tilbageførte besparelser tidligere år
  • Budgettilpasninger som følge af Demografi, Aktivitet, Lov og Cirkulære m.m.
  • Besparelser fra Budgetforliget, herunder fordeling af puljer afsat under Økonomiudvalget

Et overblik over udvalgets budgetramme findes i bilag 1.

 

Budgetforliget for budget 2023-2026 er sammensat af mange forskellige besparelsesforslag af forskellig karakter og kompleksitet. Som udgangspunkt skal forslagene være implementeret fra og med 1. januar 2023. Der vil dog kunne være forhold, som gør, at forslagene ikke vil kunne implementeres som forudsat, ligesom der er forlag som kræver yderligere politisk behandling eller først får virkning i løbet af 2023.  

Endvidere indeholder budgetforliget en række forskellige tiltag, som skal iværksættes med henblik på analyser m.m. til brug for budget 2024-2027.    

 

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2.

 

Retligt grundlag

Godkendt politisk tids-og procesplan for budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger 

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det både nu og i 2023 vil kræve stor indsats og vedholdenhed at realisere de besluttede budgetrammer. Særligt de mange tiltag på skoleområdet, der alle skal ske samtidigt, må forventes at kræve fuld fokus både politisk og administrativt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Sagen er en orienteringssag.

Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2023 indgå relevant status på implementeringen af budgetforliget. Endvidere vil der være forslag som kræver yderligere politisk behandling. 

9. Status på indsatsen Åben Skole Idrætspartnerskaber 2022 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om status på indsatsen Åben Skole Idrætspartnerskaber 2022.

Indstilling

Dagtilbudschefen, Skolechefen og Kultur-, Idræts- og Fritidslederen indstiller,

1. at  Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

2. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Om indsatsen Åben Skole Idrætspartnerskaber

Siden 2010 har Afdelingen for Skole samarbejdet med Fritidsafdelingen om at indgå Åben Skole Idrætspartnerskaber på tværs af skoler og aktører fra idræts- og fritidslivet. Indsatsen Åben Skole Idrætspartnerskaber har til formål:

  1. at fremme bevægelse i skolen
  2. at understøtte de Fælles Mål for idrætsundervisningen og lovgivningen om Åben Skole
  3. at inspirere og kompetenceudvikle lærerne inden for specifikke idrætter
  4. at give alle skoleelever et blik for, at man kan gå til sport i sin fritid
  5. at invitere alle skolebørn til at blive en del af foreningslivet i deres fritid.

Indsatsen er politisk prioriteret i Idrætspolitikken og Børne- og Ungepolitikken, hvor der er fokus på at skabe motiverende og varierede læringsmiljøer ved bl.a. at præsentere alle skolebørn for alsidige idrætstilbud i samarbejde med idræts- og fritidslivet i skoletiden.

Økonomisk er der årligt afsat 300.000 kr. til Åben Skole Idrætspartnerskaber, hvor skoleområdet bidrager med 200.000 kr. fra Udviklingspuljen, og Fritidsafdelingen bidrager med 100.000 kr. samt drift, udvikling og koordinering af indsatsen. Ud af de 300.000 kr. udgør 30.000 kr. Åben Skole Partnerskabspuljen, som er synlig på kommunens hjemmeside, og som kan søges af både idrætsaktører og skoler, der vil opstarte og afprøve nye samarbejder.

Et Åben Skole Idrætspartnerskab indbefatter overordnet, at en idrætsaktør modtager et økonomisk tilskud som modydelse for at tilbyde undervisningsforløb bestående af alt fra 2-6 gange med fokus på præsentation af egen idræt til skolerne.

Åben Skole Idrætspartnerskaber med idræts- og fritidslivet i 2022

Gennem kommunens hjemmeside, Fritidsafdelingens nyhedsbreve, dialog med idræts- og fritidslivet i diverse netværk samt opsøgende arbejde via mail og telefon oplyses idræts- og fritidsaktører løbende om muligheden for at samarbejde med skoleområdet. Derudover afholdes der årligt et inspirations- og netværksmøde på tværs af idræts- og fritidslivet og skoler, hvor interesserede aktører kan høre nærmere om mulighederne for at indgå i indsatsen. Endelig kan idræts- og fritidsaktører på eget initiativ eller på opfordring fra administrationen søge Åben Skole Partnerskabspuljen om støtte til at afprøve nye initiativer og samarbejder. 

Fritidsafdelingen indgår i dialog med alle interesserede aktører og understøtter dem så vidt muligt i at samarbejde med skolerne ud fra det udgangspunkt, de har.

I 2022 har der været følgende 13 Åben Skole Idrætspartnerskaber:

Åben Skole Idrætspartnerskabsaktør

Antal forløb

Volleyklubben Vestsjælland

175 forløb á 2 undervisningsgange med fokus på volleyball i skolen (350 undervisningsgange i alt)

Korsør Atletik & Motion

86 forløb á 3 undervisningsgange med fokus på atletik og 1 lærerkursus (258 undervisningsgange i alt)

Yoga Tribe

23 forløb á 4 undervisningsgange med fokus på yoga i skolen (92 undervisningsgange i alt)

Slagelse Tennis Klub

16 forløb á 4 undervisningsgange med fokus på tennis i skolen (64 undervisningsgange i alt)

Boeslunde Boldklub

6 forløb á 5 undervisningsgange med fokus på fodbold i skolen (30 undervisningsgange i alt)

Slagelse Fægteklub

3 hele undervisningsdage og 7 forløb á 3 undervisningsgange (3 hele undervisningsdage og 21 undervisningsgange i alt)

Danse-Huset

17 forløb á 3 undervisningsgange med fokus på dans i skolen (51 undervisningsgange i alt)

Slagelse Wolfpack

6 forløb á 3 undervisningsgange med fokus på amerikansk fodbold i skolen

(18 undervisningsgange i alt)

AK Atlas

20 forløb á 4 undervisningsgange med fokus på vægtløftning og styrketræning i skolen (80 undervisningsgange i alt)

Trelleborg Golfklub

6 forløb á 3 undervisningsgange med fokus på golf i skolen (18 undervisningsgange i alt)

Slagelse Basketball Klub

10 forløb á 4 undervisningsgange med fokus på basketball (40 undervisningsgange i alt)

Skælskør Tennis Klub

8 forløb á 2 undervisningsgange med fokus på tennis i skolen (16 undervisningsgange i alt)

Sørby Fodbold

1 forløb á 2 undervisningsgange med fokus på fodbold (2 undervisningsgange i alt)

Tabellen viser det antal idrætspartnerskaber, forløb og undervisningsdage, som Fritidsafdelingen har indgået aftale om med idrætsforeninger og -aktører for 2022. Hvorvidt forløbene er afviklet, afhænger af konkrete aftaler mellem skoler og partnerskabsaktører, hvorfor der må tages forbehold for, at det nødvendigvis ikke er alle forløb, som har fundet sted endnu. Ligeledes har nogle af idrætspartnerskaberne aftaleperioder, som løber skævt af kalenderåret, hvorfor de fx strækker sig ind i 2023 (dette er der taget højde for i beregningerne af antal forløb). Flere af idrætspartnerskaberne er også indgået i perioden fra 2019-2021, men er fortsat ind i 2022 grundet efterslæb fra Covid-19 og overlap mellem årene.

I alt har der i 2022 været idrætspartnerskaber med 13 aktører, som samlet set har tilbudt 381 forløb bestående af 1.042 undervisningsgange, tre hele undervisningsdage og et lærerkursus til kommunens skoler. Ud fra viden om, at et forløb oftest afvikles for én klasse, mens hele undervisningsdage oftest rummer flere klasser, har i alt 390 skoleklasser fået glæde af indsatsen. Ud fra den vægtede gennemsnitlige klassekvotient for 2020/2021 på 21,2 elever pr. klasse har i alt 8.268 elever fået glæde af indsatsen. Der må dog tages forbehold for, at flere klasser og dermed elever har modtaget flere undervisningsforløb og dermed ”tæller flere gange”, hvorfor det reelle tal vil være mindre.

Tilbuddene er løbende kommunikeret ud til skolerne på Aula. Derudover er de synlige på den digitale platform www.skolenivirkeligheden.dk/slagelse, som kommunen benytter til at formidle og synliggøre Åben Skole samarbejder. Gennem platformen kan skolerne indgå aftale med aktørerne.

Løbende evaluering af Åben Skole Idrætspartnerskaber

Fritidsafdelingen har årligt dialogmøder med partnerskabsaktørerne med fokus på evaluering og læring. Her bliver det bl.a. drøftet, hvordan det pågældende partnerskabssamarbejde har bidraget til foreningens rekruttering af medlemmer og udvikling generelt. Aktørerne er overordnet meget positive omkring indsatsen og oplever, at den bidrager til at udbrede kendskabet til deres idrætter. Det er vanskeligt for foreningerne at holde overblik over, hvor mange medlemmer indsatsen konkret bidrager til, men der er en grundlæggende oplevelse af, at indsatsen bidrager til at invitere nogle børn ind i foreningsidrætter, som de ellers ikke ville være startet til.

Via Aula og diverse netværk er Fritidsafdelingen også i dialog med det pædagogiske personale på skolerne om status og udvikling af indsatsen. Grundlæggende er skolerne glade for samarbejdet med idræts- og fritidslivet, og når der er ønsker til partnerskaber med specifikke idrætter, forsøges de opfyldt gennem nye partnerskaber. Alle skoler samarbejder på den ene eller anden måde med idræts- og fritidslivet, men der er stor forskel på, hvor meget de forskellige skoler benytter partnerskaberne. Flere skoler er ofte udfordret på de transportomkostninger, der kan være forbundet med Åben Skole aktiviteter. Forløbene forsøges så vidt muligt afviklet på skolen, men besøgene på idræts- og fritidslivets ”hjemmebane” forsøges også prioriteret, da det har betydning for, hvorvidt eleverne er trygge ved at starte til idræt hos foreningen i fritiden. 

Det videre arbejde med Åben Skole Idrætspartnerskaber

Afdelingen for Skole og Fritidsafdelingen fortsætter samarbejdet om Åben Skole Idrætspartnerskaber i 2023, hvor der fortsat er afsat 300.000 kr. til formålet. I 2023 vil der være fokus på at skabe kontinuitet i eksisterende samarbejder samt at indgå nye Åben Skole Idrætspartnerskaber foranlediget af skolernes ønsker og behov samt tendenser i idræts- og fritidslivet.

Retligt grundlag

Ifølge Folkeskolelovens §40, stk. 2, pkt. 1 fastlægger kommunalbestyrelsen mål og rammer for skolernes virksomhed. Ifølge §3, stk. 4 skal skolerne indgå i samarbejder med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv. Ifølge §15 skal undervisningstiden tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at indsatsen Åben Skole Idrætspartnerskaber bidrager til at invitere børn og unge til at indgå i aktive og sunde fællesskaber i fritiden. 

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Åben Skole Idrætspartnerskaber knytter sig til Idrætspolitikkens fokus på idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer, herunder det specifikke fokus på brobygning fra skole til foreningsliv. Indsatsen understøtter ligeledes Børne- og Ungepolitikkens fokus på at skabe varierede og motiverende læringsmiljøer.

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres løbende om aktiviteter tilknyttet Åben Skole Idrætspartnerskaber i de gensidige orienteringer.

10. Status på indsatsen Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber 2022 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om status på indsatsen Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber 2022.

Indstilling

Dagtilbudschefen, Skolechefen samt Kultur-, Idræts- og Fritidslederen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

2. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering. 

Sagens indhold

Om indsatsen Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber

Siden 2015 har Afdelingen for Dagtilbud samarbejdet med Fritidsafdelingen om at indgå Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber på tværs af dagtilbud og idrætsaktører. I efteråret 2020 besluttede Børne- og Ungeudvalget årligt at afsætte 200.000 kr. af de centrale udviklingsmidler til at drive og udvikle indsatsen med følgende formål:

  1. At fremme den alsidige bevægelse i dagtilbuddet
  2. At inspirere personalet til andre former for bevægelseslege end dem, de kender i forvejen
  3. At udfordre børnene motorisk med henblik på at reducere antallet af børn med motoriske udfordringer ved skolestart
  4. At give alle børn et blik for, at man kan gå til sport i sin fritid
  5. At give flere børn lyst til tidligt at blive en del af foreningslivet ved at invitere dem ind i det.

Indsatsen er politisk prioriteret i Idrætspolitikken og Børne- og Ungepolitikken, hvor der er fokus på at skabe motiverende og varierede læringsmiljøer ved bl.a. at samarbejde på tværs af daginstitutioner og idræts- og fritidsliv.

Et Åben Dagtilbud Idrætspartnerskab indbefatter overordnet, at en idrætsaktør modtager et økonomisk tilskud som modydelse for at tilbyde aktivitetsforløb bestående af alt fra 2-6 aktivitetsgange med fokus på præsentation af egen idræt til dagtilbuddene.

Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber med idræts- og fritidslivet i 2022

Gennem kommunens hjemmeside, Fritidsafdelingens nyhedsbreve, dialog med idræts- og fritidslivet i diverse netværk samt opsøgende arbejde via mail og telefon oplyses idræts- og fritidsaktører løbende om muligheden for at samarbejde med dagtilbudsområdet. Derudover afholdes der årligt et inspirations- og netværksmøde på tværs af idræts- og fritidslivet og daginstitutioner, hvor interesserede aktører kan høre nærmere om mulighederne for at indgå i indsatsen.

Fritidsafdelingen indgår i dialog med alle interesserede aktører og understøtter dem så vidt muligt i at samarbejde med daginstitutionerne ud fra det udgangspunkt, de har.

I 2022 har der været følgende syv Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber:

Åben Dagtilbud Idrætspartnerskabsaktør

Antal forløb

Yoga Tribe

29 forløb á 4 aktivitetsgange med fokus på yoga i dagtilbud (116 aktivitetsgange i alt)

Dalmose Street Sport (strider/løbecykling)

12 forløb afviklet som hele aktivitetsdage med fokus på strider og løbecykling i dagtilbud

Volleyklubben Vestsjælland

35 forløb á 2 aktivitetsgange med fokus på volleyball og leg i dagtilbud (70 aktivitetsgange i alt)

Boeslunde Boldklub

6 forløb á 5 aktivitetsgange med fokus på bold og bevægelse i dagtilbud (30 aktivitetsgange i alt)

Slagelse Boldklub & Idrætsforening

3 forløb á 3 aktivitetsgange med fokus på bold og bevægelse i dagtilbud (9 aktivitetsgange i alt)

Danse-Huset

10 forløb á 3 aktivitetsgange med fokus på dans i dagtilbud (30 aktivitetsgange i alt)

Dansekompagniet Tiny Dancer/YEM

4 forløb bestående af hele aktivitetsdage med fokus på dans og udtryk i dagtilbud samt 2 pædagogworkshops med fokus på kompetenceudvikling

Tabellen viser det antal idrætspartnerskaber, forløb og aktivitetsdage, som Fritidsafdelingen har indgået aftale om med idrætsforeninger og -aktører for 2022. Hvorvidt forløbene er afviklet, afhænger af konkrete aftaler mellem daginstitutioner og partnerskabsaktører, hvorfor der må tages forbehold for, at det nødvendigvis ikke er alle forløb, som er afviklet endnu. Ligeledes har nogle af idrætspartnerskaberne aftaleperioder, som løber skævt af kalenderåret, hvorfor de fx strækker sig ind i 2023 (dette er der taget højde for i beregningerne af antal forløb). Et par af idrætspartnerskaberne er også indgået i perioden fra 2019-2021, men er fortsat ind i 2022 grundet efterslæb fra Covid-19 og overlap mellem årene.

I alt har der i 2022 været idrætspartnerskaber med syv aktører, som samlet set har tilbudt 83 forløb bestående af 255 aktivitetsgange, 16 hele aktivitetsdage og 2 medarbejderworkshops til kommunens daginstitutioner. Ud fra viden om, at et forløb oftest afvikles for én børnegruppe, mens aktivitetsdage oftest rummer flere børnegrupper, har i alt 123 børnegrupper i kommunale daginstitutioner fået glæde af indsatsen. Ud fra en gennemsnitsberegning om, at der er 16 børn pr. børnegruppe, har i alt 1.968 børn fået glæde af indsatsen. Der må dog tages forbehold for, at nogle børnegrupper, og dermed børn, kan have modtaget flere aktivitetsforløb og dermed ”tæller flere gange”, hvorfor det reelle tal vil være mindre.

Partnerskabstilbuddene kommunikeres løbende ud til institutionerne på mail og Aula. Derudover er de synlige på den digitale platform www.dagtilbudivirkeligheden.dk/slagelse, som benyttes til at formidle og synliggøre Åben Dagtilbud samarbejder tilknyttet de seks læreplanstemaer.

Løbende evaluering af Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber

Fritidsafdelingen har årligt dialogmøder med partnerskabsaktørerne med fokus på evaluering og læring. Her bliver det bl.a. drøftet, hvordan det pågældende partnerskabssamarbejde har bidraget til foreningens rekruttering af medlemmer og udvikling generelt. Aktørerne er overordnet meget positive omkring indsatsen og oplever også at kunne rekruttere børn (og forældre) til foreningshold. Det er dog vanskeligt for foreningerne at sige noget om, hvor mange der bliver medlemmer.

Via Aula og diverse netværk er Fritidsafdelingen også i dialog med det pædagogiske personale om oplevelser af forløbene samt ønsker til udvikling af indsatsen. Grundlæggende er tilbagemeldingerne meget positive, og institutionerne er glade for samarbejdet med idræts- og fritidslivet. Dette afspejler sig også i svarene fra spørgeskemaundersøgelsen udført af Dansk Skoleidræt i forbindelse med ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ primo 2022. Her fremgår det, at institutionerne oplever indsatsen have værdi for arbejdet med motoriske færdigheder, fysisk sundhed, trivsel og mental sundhed samt læring og selvhjulpenhed.

Det videre arbejde med Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber

Afdelingen for Dagtilbud og Fritidsafdelingen fortsætter samarbejdet om Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber i 2023, hvor der afsættes 100.000 kr. af de centrale udviklingsmidler. I 2022 har der grundet genåbningen af budget 2022 og aktivitetsstop været et mindreforbrug på ca. 100.000 kr. Dette beløb overføres til 2023, så den samlede økonomi til indsatsen er 200.000 kr. I 2023 vil der være fokus på at skabe kontinuitet i eksisterende samarbejder samt at indgå nye Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber foranlediget af daginstitutionernes ønsker og behov samt tendenser i idræts- og fritidslivet.

Retligt grundlag

Ifølge Dagtilbudsloven §8, stk. 6 skal dagtilbuddene inddrage lokalsamfundet, herunder idræts- og fritidslivet, i arbejdet med etablering af pædagogiske læringsmiljøer for børnene.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at indsatsen Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber bidrager til tidligt at invitere børn og unge til at indgå i aktive og sunde fællesskaber i fritiden. 

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber knytter sig til Idrætspolitikkens fokus på idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer, herunder det specifikke fokus på brobygning fra dagtilbud til foreningsliv. Indsatsen understøtter ligeledes Børne- og Ungepolitikkens fokus på at skabe varierede og motiverende læringsmiljøer.

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres løbende om aktiviteter tilknyttet Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber i de gensidige orienteringer.

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

 

3. Orientering fra administrationen

Status på tematiske tilsyn på to interne skoler

Udvalget blev den 7/9-2022 orienteret om, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) gennemfører tilsyn i 2022 med tilfældigt udvalgte interne skoler på dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. I den forbindelse blev udvalgt Langebjerggaaard interne skole og Lille Valbygård interne skole, som Slagelse Kommune har undervisningsoverenskomst med.

Slagelse Kommune skulle senest den 29/8-2022 fremsende efterspurgt materiale og dokumentation til STUK. På baggrund af dette modtog Slagelse Kommune tilsynsudtalelser fra STUK den 26/10-2022. Her var for hver af de to skolers vedkommende 8 anbefalinger/henstillinger. Slagelse Kommune har i samarbejde med de to interne skoler sendt en redegørelse til STUK. Nogle forhold beroede på fejl og misforståelser i indberetninger. STUK er orienteret om, at de resterende forhold vil blive bragt i orden senest i januar 2023. Det handler om nogle præciseringer i undervisningsoverenskomsten og digital indberetning af elevfravær. 

 

Ansøgning: Inklusion i skolen af børn med problemskabende adfærd

Udadreagerende adfærd hos børn kan være en udfordring både i skolen og hjemmet og vil også kunne have sociale konsekvenser for barn og familie. Adfærden medfører ofte et stigende antal konflikter mellem børnene i klassen og i relationen til lærere, pædagoger og forældrene.

Den udadreagerende adfærd har stor sammenhæng til andre sociale risikofaktorer og til forældre og børns trivsel og udvikling. En tidlig indsats med fokus på både samspil i skole og i hjemmet kan forebygge den udadreagerende adfærd og hindre, at den udvikler sig.

Socialstyrelsen har på den baggrund udmeldt en ansøgningspulje på 10 mio. kr. målrettet kommuner. Ansøgningspuljens formål er at modne, dvs. udvikle og evaluere, en målrettet tværfaglig indsats for inklusion i skolen af børn med udadreagerende adfærd.

Administrationen har besluttet at søge puljen og forankre udviklingsarbejdet i PUI, da PUI i forvejen er i gang med at opbygge kompetence til at afhjælpe problematikkerne i dagtilbud og skoler

Ansøgningsfrist er 1. december 2022

Link til opslag om puljen

 

Ansøgning: Tidlig opsporing af mistrivsel hos skolebørn

Det kan have store konsekvenser, hvis der ikke reageres i tide, når et barn mistrives. Det er derfor centralt, at fagpersoner omkring børn kan spotte tegn på manglende trivsel og har kendskab til relevante handlemuligheder.

Socialstyrelsen har på den baggrund udmeldt en ansøgningspulje på 10,5 mio. kr., der har til formål at modne, dvs. udvikle og evaluere, en model for tidlig opsporing og handleveje i grundskolen.

Modellen skal understøtte, at flere børn og unge i begyndende mistrivsel eller udsatte positioner får en rettidig indsats, som bidrager til at øge deres trivsel og læring.

Administrationen har besluttet at søge puljen og forankre den i det tværfaglige rum mellem skoler, dagtilbud og PUI. Begrundelsen er bl.a. de positive erfaringer med TOPI screeningerne i overgangen mellem dagtilbud og skoler

Ansøgningsfrist er 1. december 2022

Link til opslaget om puljen

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

13. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

14. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.

15. Initiativsag - Frit valg af skole (B)

Beslutning

At 1: Ikke godkendt

Børne- og Ungeudvalget ønsker at se og drøfte forslaget i sammenhæng med den kommende sag om nye skoledistrikter i forventning om at de nye skoledistrikter honorerer de ønsker der må være.

Udvalget er åben over for at finde midlertidige, fleksible løsninger, der tilgodeser elevernes behov så vidt det er muligt

 

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 20. november 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om garanti for frit valg af skole efter 1. august 2023.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,

1. at eleverne og deres forældre på de lukningstruede skoler får mulighed for frit at vælge den skole, som fra den 1. august 2023 vil være det bedste valg for den enkelte elev.


 

Sagens indhold

Venstre, Det Konservative Folkeparti, Det Radikale Venstre, SF, Nye Borgerlige og Liberal Alliance har med den bebudede lukning af Eggeslevmagle Skole, Skælskør Skole, Flakkebjerg Skole, Tårnborg Skole, Boeslunde Skole og Slagelse Heldagsskole skabt stor usikkerhed for de ansatte, eleverne og forældrene.

Et af de mange spørgsmål, der melder sig, er, om eleverne på de lukningstruede skoler efter 1. august 2023 har mulighed for at blive overflyttet til samme skole som skolekammeraterne og til samme skole som de skolekammerater, der allerede har flyttet skole i indeværende skoleår?

Skolelukningerne anretter uoprettelig skade, men de bør ikke derudover give anledning til mistrivsel på grund af usikkerhed om situationen efter dette skoleår og på grund af det kaotiske forløb indtil nu.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

28-11-2022 Byrådet

Knud Vincents (V) stillede følgende ændringsforslag:

At forslaget sendes til behandling i Børne- og Ungeudvalget.

For stemte 31: (V), (C), (F), (A), (D), (I), (O), (Ø), (B) og Anders Nielsen (UFP).