Kompetence
Børne- og Ungeudvalget.
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte principperne for det kommende fritidstilbudsområde for de 10 - 18 årige.
Indstilling
Direktøren for Børn, Unge, Kultur og Fritid indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget drøfter forslag til principper for det kommende fritidstilbudsområde for de 10 - 18 årige.
Sagens indhold
Børne- og Ungeudvalget har på et ekstraordinært udvalgsmøde den 07. december 2022 ønsket at drøfte principper for udmøntelsen af budgetpunktet herunder. Derudover har udvalget også fremsat ønske om at få et overblik over klubbernes eksterne samarbejder samt områdets økonomi. Disse er vedlagt sagen som hhv. bilag 1 og bilag 2.
Politisk ophav
Byrådet har den 10. oktober 2022 i budgetprocessen for 2023 – 2026 besluttet følgende:
”Tilbud til de 10-18 årige:
Der er store variationer i tilbuddene til de større børn. Vi ønsker organisatorisk og ledelsesmæssigt at samle ungdomsskolen, klubberne, der er reguleret efter dagtilbudsloven, SFO2erne fra skolerne, den kriminalpræventive indsats, Phønix mv. Målet er at udvikle et samlet tilbud på mange matrikler, hvor afdelingslederen sammen med ledelsen kan prioritere og målrette indsatsen på tværs af kommunen. Der skal være et kvalitetstilbud til alle børn i alderen 10-18 år i hele kommunen.
En samling af indsatsen forventes at give et provenu på 1,25 million kroner i 2023 og 3 mio. kr. fra 2024 og årene frem. Den endelige organisering af indsatsen målrettet de 10-18 årige fremlægges for Børne- og Ungeudvalget.”
Økonomisk overblik
Det økonomiske overblik jf. bilag 2 skitserer det samlede budget, indtægter og udgifter efter forældrebetaling samt kommunens takster for 2023.
Det økonomiske overblik skal ses i sammenhæng med principperne og skal skabe en ramme for, hvad der kan prioriteres indenfor.
Nedenstående er forslag til principper og tilhørende spørgsmål som kan drøftes. Disse er bl.a. udarbejdet på baggrund af forligsteksten, Børne- og Ungeudvalgets temamøde den 18. november 2022 samt fra dialogmøde med relevante interessenter for dette område.
Samlet tilbud
De lovrammer som i dag gælder for fritidstilbudsområdet (SFOII, klubber m.v.) er fordelt på 4 forskellige lovgivninger. Navnlig dagtilbudsloven, folkeskoleloven, ungdomsskoleloven og folkeoplysningsloven. KPE opererer efter serviceloven, men har et særskilt afsnit i sagen.
Herunder følger et kort uddrag af, hvad de enkelte lovgivninger kan give af muligheder og stiller af krav til eksempelvis typer af tilbud, egenbetaling m.v.:
Dagtilbudsloven: loven giver bl.a. Kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte retningslinjer, som sikrer de unges indflydelse på indholdet i de enkelte tilbud. Der er et loft på forældrebetalingen på 20%.
Folkeskoleloven: SFOII er reguleret efter folkeskoleloven og SFOII tilbud følger derfor den overordnede formålsbeskrivelse for folkeskoleloven. Kommunalbestyrelsen kan frit fastsætte forældrebetalingsandelen for tilbud i dette regi.
Ungdomsskoleloven: klubtilbud efter ungdomsskoleloven er som udgangspunkt målrettet større børn og unge tilknyttet den kommunale ungdomsskole. Lovgivningen giver dog mulighed for at udvide målgruppen, således den også tæller unge under 14 år. Forældrebetaling til denne type tilbud fastsættes lokalt.
Folkeoplysningsloven: Slagelse Kommune har indtil 01. januar 2023 haft to klubber drevet efter folkeoplysningsloven. Begge klubber har i forbindelse med budgetprocessen for 2023 - 2026 fået inddraget driftstilskuddet. Fritidstilbud efter denne lovgivning er selvejende enheder, som driftes af en folkeoplysende forening. Der findes ikke en regulær formålsbeskrivelse for tilbudstyperne. Forældrebetaling til denne type af tilbud fastsættes lokalt.
Betyder et samlet tilbud samme serviceniveau, herunder med egenbetaling, for alle børn og forældre?
Betyder et samlet tilbud en fælles lovgivningsramme?
Skal der være samme ressource pr. barn på alle matrikler?
Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare eksempelvis tilbudstyper, målgruppe, tilgængelighed m.v.
Kvalitet i tilbud
Kvalitet i tilbud kan defineres bredt alt efter hvilken målgruppe der bliver spurgt. Der er også hensyn for eksempelvis børn med behov for særlig støtte, herunder børn i specialiserede tilbud på specialskoler / specialklasserækker, som bør tages i betragtning ved en definition af kvalitet i tilbud.
Hvordan definerer vi kvalitet i tilbud og for hvem?
Hvordan sikrer vi et kvalitetstilbud for ovenstående målgruppe ift. fysiske rammer, tilgængelighed, serviceniveau, fagligt kompetent personale m.v.?
Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare eksempelvis indhold i de tilbud, som skal beskrives efter en reorganisering af området.
Fælles ledelse
Skal der være en leder med ansvar for økonomi, tværgående faglig udvikling m.v. imens den faglige og personaleledelsen forankres hos lokale afdelingsleder / teamledere på de enkelte matrikler?
Er der tale om et ledelsesteam som på tværs varetager al ledelse af de forskellige matrikler?
Skal ledelsen have kompetence til løbende at prioritere tilbud og fysisk placering heraf?
Skal eksempelvis rammer for faglige opgaver, åbningstider, matrikler m.v. fastsættes politisk?
Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare eksempelvis organisationsformen og ledelsesansvaret i den nye organisering af området.
Fremtids demografi
Nymarkskolen er i dag en af kommunens største skoler, men vil som resultat af fritidshjem til SFO reorganiseringen stå uden et fritidstilbud.
Skal skolen efter 01.08.2023, hvor fritidshjemmene omdannes til SFO, fungerer uden et fritidstilbud?
Skal et evt. fritidstilbud på Nymarkskolen nødvendigvis være et fysisk tilbud, eller kan der være tale om et nærhedsprincip, hvor elever på skolen tilbydes plads på tilbud i nærheden?
Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare hvorvidt der skal oprettes et tilbud eller om målgruppen på Nymarkskolen kan tænkes ind i andre tilbud i nærområdet.
KPE
Jf. budgetforliget fremgår følgende:
Der er store variationer i tilbuddene til de større børn. Vi ønsker organisatorisk og ledelsesmæssigt at samle ungdomsskolen, klubberne, der er reguleret efter dagtilbudsloven, SFO2erne fra skolerne, den kriminalpræventive indsats, Phønix mv.
KPE har to væresteder – Rosen og Basen - som drives efter serviceloven. Dette blev besluttet i februar 2018 i Byrådet. Tidligere har Rosenkildegården heddet en Ungdomscafé og har historisk også været en fritids- og ungdomsklub, mens Basen er vokset ud af en SSP indsats og blev lagt ind under Rosenkildegården.
KPEs væresteder er en mellemstation og en brobygning til klubtilbud, fritidsliv mv. Der er således ikke tale om klublignende tilbud eller konkurrerende tilbud til fritids/junior- og ungdomsklubber.
Eksempelvis er åbningstiderne ikke faste, men tilpasses årstider, udfordringer og målgrupper i KPE regi. I december har KPE mere åbent, som et led i forebyggelse af uroligheder ifm. nytåret, mens medarbejderne i sommermånederne alene arbejder ude og i relation til unge i det offentlige rum. Gadeteamet er en integreret del af værestederne og de to årsværk, samt de to socialrådgivere, som arbejder med individsager omkring kriminalitetsforebyggelse, ses som en samlet indsats på alle niveauer af forebyggelse. Udover de to faste matrikler, arbejdes der med ad hoc væresteder, særligt i Skælskør. Her har KPE i samarbejde med den boligsociale indsats i Skælskør Boligselskab holdt åben hal, brugt beboerhuset mv.
Det betyder at KPE adskiller sig i væsentlig grad fra det øvrige fritidstilbudsområde. Både ift. faglighed, tilgængelighed, målgruppe, lovrammer m.v. Men i særdeleshed også ift. forebyggende arbejde, rådgivning til skoler m.m., specialistfunktioner vedr. radikalisering/ekstremisme m.m. KPE har således heller ikke en nedre eller øvre aldersgrænse og driver ikke klubber eller klublignende tilbud.
Skal KPE fortsat tænkes som del i det samlede fritidstilbudsområde?
Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare om KPE fremadrettet skal tænkes med i den nye organisering af fritidstilbudsområdet eller om der skal tænkes i alternativer for den fremtidige organisering og forankring af KPE.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov § 2 foreskriver, at kommunernes anliggender styres af kommunalbestyrelser, som kan uddelegere til rette udvalg.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemulighed:
1. Børne- og Ungeudvalget kan drøfte muligheden for at udskyde eksekveringen af reorganiseringen af fritidstilbudsområdet til 01. januar 2024.
Vurdering
Arbejdet med at samle og organisere fritidstilbudsområdet er en kompleks størrelse, som er omfattende og har gensidige afhængigheder til øvrige opgaver afledt af budgetprocessen, som gælder for skoleområdet. Disse tæller bl.a. oprettelse og lukning af skoler, ressourcetildelingsmodel for skole / SFO, igangværende personalepolitiske processer, ressourcer til at lave kapacitetsanalyse samt nødvendige økonomiske beregninger for kommende scenarier til en organisering af området. Derudover spænder området over en stor målgruppe, som har forskellige behov og muligheder, som også kan aflede en række opmærksomhedspunkter, der kræver stillingtagen.
Ovenstående afhængigheder kan resultere i en udskydelse af eksekveringen, som p.t. er fastsat til 01. august 2023. En evt. udskydelse vil ikke påvirke besparelsesrammen for 2023 og årene frem, som fortsat vil realiseres.
Organisatorisk og økonomisk vil administrationen kunne håndtere en udskydelse af eksekveringen fra 01. august 2023 til 01. januar 2024.
Administrationen vurderer på baggrund heraf, at en udskydelse af eksekveringsdatoen ikke vil påvirke besparelsesrammen og samtidig vil give den nødvendige tid, som denne opgave forudsætter.
Administrationen vurderer slutteligt, at principdrøftelserne skal bidrage til at skabe større klarhed omkring den videre retning og ramme for fritidstilbudsområdet. Det er afgørende for hvordan den kommende organisering af fritidstilbudsområdet kan se ud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. forligsteksten ifm. budget 2023 - 2026 nævnes ungdomsskolen, klubberne, SFOII, KPE og Phønix som de områder, der skal indgå i den fremtidige organisering af fritidstilbudsområdet.
Budgetoverblikket for disse enheder udgør 39.535,278 mio. kr.
Heri er ikke medregnet den besparelsesramme på 1,5 mio. kr., som området skal finde i 2023. Besparelsen på 3 mio. kr. årligt fra 2024 og frem er heller ikke medregnet i det samlede budget for området.
Fra 2024 og frem vil det samlede budget for området derfor være 36.535.278 mio. kr. Det vil altså være denne samlede budgetramme, som den fremtidige organisering af området vil bero på.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Børne- og Ungeudvalgets drøftelser vil i videst mulig omfang indgå i administrationens videre arbejde.