Børne- og Ungeudvalget – Referat – 7. februar 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Høring om revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Dog ændres §11 stk 3 til flg. tekst:

Skolebestyrelsen indstiller til Børne- og Ungeudvalget, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen for bestemte klasser med udgangspunkt i folkeskolelovens § 16 b, d og e. Børne- og Ungeudvalget har kompetencen til at beslutte om den understøttende undervisning skal konverteres. Retningslinjer fremgår af styrelsesvedtægtens bilag.

Liste A og Ø stemmer imod ændringen af §11 stk 3 med den bemærkning at kompetencen bør ligge i skolebestyrelsen.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan sende udkast til revideret styrelsesvedtægt, inkl. bilaget om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen i høring hos relevante parter inden for udvalgets område.

Socialudvalget kan sende udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet, inkl. bilaget om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen i høring hos relevante parter inden for udvalgets område.

 

Indstilling

Direktør for Børn, Unge, Kultur og Fritid indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget sender udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet inkl. bilaget om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen i høring hos relevante parter i perioden 8. februar til 8. marts 2023.

2. at Socialudvalget sender udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet inkl. bilaget om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen i høring hos relevante parter i perioden 8. februar til 8. marts 2023.

 

Sagens indhold

Det følger af folkeskoleloven, at Byrådet skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

I bilag til vedtægten optages de beslutninger, som byrådet har truffet. Som minimum skal medtages bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelse og bilag om skolestrukturen. Styrelsesvedtægtens bilagsdel kan løbende justeres på baggrund af politiske beslutninger og ændringer i lovgivning samt tilføjes nye bilag uden samlet set at skulle i høring.

Den gældende styrelsesvedtægt blev udformet, så det, der efter lovgivningen er tiltænkt som bilag, i stedet blev en integreret del af styrelsesvedtægten. Det betød, at alle dele af styrelsesvedtægten skulle i høring, selv ved mindre ændringer.  

Administrationen har vurderet, at formen på en ny styrelsesvedtægt for skoleområdet fremadrettet skal bestå af en hoveddel og en bilagsdel, så den følger hensigten i lovgivningen. Derved bliver den samlede styrelsesvedtægt mere dynamisk, når hovedparten af bilagene kan opdateres løbende. Det vil samtidig lette arbejdsgangen, så fx ændringer vedrørende skolestrukturen ikke skal i høring mere end én gang.

I Slagelse Kommune er det jf. kompetenceplanen gældende, at Børne- og Ungeudvalget kan indstille styrelsesvedtægten inden for almenskoleområdet, og Socialudvalget kan sende styrelsesvedtægten i høring inden for specialskoleområdet.

Som minimum skal alle de berørte skolebestyrelser høres. Endvidere foreslår administrationen, at styrelsesvedtægten også sendes i høring i MED-systemet, SKE, skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds (DLF), BUPL og Handicaprådet.

Styrelsesvedtægten vil blive sendt i høring med de rettelser som det ene eller begge udvalg beslutter. 

Tids- og procesplan

1/2 og 7/2 2023

SOU og BUU sender styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag og bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter i høring.

8/2-8/3 2023

Høring hos skolebestyrelser, MED-system, SKE, Skolelederforening, Lærerkreds, BUPL.

28/3 og 29/3 2023  

På baggrund af høringssvar behandler BUU og SOU styrelsesvedtægt og bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter og indstiller til godkendelse i Byrådet

24/4-2023

Byrådet godkender styrelsesvedtægt og bilag til styrelsesvedtægt om regler for valg af forældrerepræsentanter.

1/5-2023

Styrelsesvedtægt og bilag til styrelsesvedtægt om regler for valg af forældrerepræsentanter træder i kraft.

Frem til 1/8-2023

Øvrige bilag til styrelsesvedtægten vil blive opdateret og tilføjet, herunder bilag om skolestruktur, der træder i kraft 1/8-2023.

 

Bilag til styrelsesvedtægten vil blive præsenteret for Børne- og Ungeudvalget, når de er udarbejdet/samlet (se tidsplan).

 

Ændringer i styrelsesvedtægt for skoleområdet.

  • Indledning: Afsnittet er omskrevet, så det fremgår, at der til styrelsesvedtægten er en selvstændig bilagsdel, hvor bilag løbende kan revideres og tilføjes på baggrund af lovændringer og politiske beslutninger.
  • Kapitel 1 (§ 1, stk. 3): Det er præciseret, at der skal være forældre- og elevrepræsentation i skolebestyrelsen fra hver matrikel, når en skole har undervisning på flere matrikler.
  • Kapitel 1 (§ 1, stk. 5) : Det er præciseret jf. folkeskoleloven § 42 stk. 5 og stk. 9, at i tilfælde, hvor skolebestyrelsen suppleres med op til to repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, foreningsliv eller fra lokale ungdomsuddannelser, sidder de for 1 år ad gangen og har stemmeret på lige fod med de øvrige medlemmer i skolebestyrelsen.  
  • Kapitel 3: Særskilt kapitel, der vedrører Slagelses Kommunale Elevråd (SKE). I praksis har der kun deltaget elever fra skoler med overbygning. I afsnittet er det foreslået, at alle skoler har hver to pladser i SKE.
  • Kapitel 4: Nyt kapitel, der vedrører skolelederens rolle, jf. folkeskoleloven § 45.
  • Kapitel 5: I kapitlet ’Dialog’ er oplyst om den lokale ramme for skoleudviklingssamtalen, som er vedtaget af Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2022.

 

Ændringer i bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter

  • Det er medtaget, hvordan der sikres forældrerepræsentation fra begge matrikler, hvis en skole har undervisning på flere matrikler.

 

Udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet samt udkast til bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter er vedlagt som bilag til sagen.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 41, stk.1-3:

Her fremgår, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

Endvidere fremgår det, at der i et bilag til vedtægten optages de beslutninger, som byrådet har truffet vedr. skolestrukturen og regler for valg af forældrerepræsentanter mv.

 

Kommentarer til lovteksten:

Her fremgår, at bilag til styrelsesvedtægt for skoleområdet først og fremmest har til formål at opfylde informationsopgaver til folkeskolens brugere. Der gælder ingen særlige form- eller procedurekrav ved ændring af bilaget, bortset fra beslutninger om ændringer i skolestrukturen. Her skal de berørte skolebestyrelser have lejlighed til at udtale sig inden ændringerne.

 

Bekendtgørelsen om valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelser i folkeskolen mv.:

Her fremgår bl.a. at kommunalbestyrelsen fastsætter regler for valg til skolebestyrelser, som godkendes af de skolebestyrelser, som reglerne vedrører. Reglerne fastsættes i et bilag til styrelsesvedtægten.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at sende udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter i høring med eller uden ændringer i perioden 8. februar til 8. marts til skolebestyrelserne, MED-systemet, SKE, skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds (DLF) og BUPL.

Socialudvalget kan beslutte at sende udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter i høring med eller uden ændringer i perioden 8. februar til 8. marts til skolebestyrelserne, MED-systemet, SKE, skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds (DLF) og BUPL.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at der i udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet samt i bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter er taget højde for, at den nye skole i Skælskør og Slagelse Heldagsskole får undervisning på to matrikler. 

Endvidere vurderer administrationen, at materialet med fordel kan sendes i høring i et bredere omfang, end hvad lovgivningen foreskriver. Det kan bidrage til mere åbenhed om processen og give flere interessenter mulighed for at byde ind. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Den 28. marts behandler Børne- og Ungeudvalget udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter på baggrund af høringssvarene og indstiller til Byrådet.

Den 29. marts behandler Socialudvalget udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter på baggrund af høringssvarene og indstiller til Byrådet.

Den 24. april behandler Byrådet udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter efter indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Socialudvalget.

Styrelsesvedtægten og bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter vil kunne træde i kraft den 1. maj 2023.

Øvrige bilag vil løbende blive opdateret og tilføjet, herunder bilag om ny skolestruktur, der træder i kraft den 1. august 2023.

 

Sagens forløb

01-02-2023 Socialudvalget

At 2: Godkendt.


3. Oprettelse af satellit for Slagelse Heldagsskole på Antvorskov Skole (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Thomas Clausen (Ø) stemmer imod

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte om satellitten på Antvorskov Skole skal oprettes efter scenarie 1 eller scenarie 2.

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge, Kultur og Fritid indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter scenarie 1 for oprettelsen af satellitten på Antvorskov Skole.

Sagens indhold

I forbindelse med budgetforliget for 2023 blev der på byrådsmøde d. 10. oktober 2022 truffet følgende beslutning:

Heldagsskolen, der ligger på den tidligere Nørrevangsskole udvides med en satellit på Antvorskov Skole. Ledelsen af satellitordningen varetages af Heldagsskolens ledelse. Formålet er at knytte Heldagsskolen tættere til Antvorskov Skole.

Børne- og Ungeudvalget blev den 07. december 2022 orienteret om de indledende tanker omkring oprettelsen af en satellit af Slagelse Heldagsskole på Antvorskov Skole. I tillæg hertil bemærkede udvalget, at det er hensigtsmæssigt at benytte lokalerne i tilknytning til Antvorskov Børnegård til daginstitutionspladser, samt at økonomien omkring satellitordningen endnu er uafklaret.

Administrationen har i samarbejde med skoleledelserne på hhv. Heldagsskolen og Antvorskov Skole siden arbejdet på at konkretisere to scenarier. Scenarierne følger herunder:

Scenarie 1

Der oprettes en fast satellit, som målgruppen visiteres til. Antvorskov Skole får mulighed for at hyre rådgivningstimer fra Slagelse Heldagsskole.

Beskrivelse:

Ved dette scenarie lægges ledelsen af satellitten under Antvorskov Skoles ledelse, der dermed har ansvaret for elever og medarbejdere på matriklen. Satellitten vil således være en selvstændig specialklasserække, der kan samarbejde med Heldagsskolen – eller andre relevante aktører - om rådgivning.

Specialklasserækken kan eventuelt starte fra 0. klasse og dermed tage udgangspunkt i de elever, der normalt visiteres til en specialskole allerede fra 0. klasse. Dermed kan tilbuddet være et bidrag til at visitere færre fra dagtilbud til specialskole og/eller hurtigere indslusning i en almenklasse. Denne specialklasserække kan uden GDPR-udfordringer samarbejde med skolens ”mellemformer”.

Fordele:

  • Medarbejdere og elever er alle juridisk under samme forvaltningsmyndighed (Antvorskov Skole). Derfor kan samarbejde med medarbejdere om elever i satellitten og Antvorskov Skoles ledelse og øvrige medarbejdere foregå uproblematisk uden krav om tilsagn fra forældre om videregivelse af oplysninger fra en forvaltningsmyndighed til en anden.
  • Medarbejderne kan ligeledes have opgaver både i og udenfor satellitten og dermed lettere være med til at bibringe specialpædagogisk viden til almenområdet. Dette praktiseres i dag med succes på Antvorskov Skole ved, at personale fra skolens NEST-klasser også underviser i almenklasserne.
  • Medarbejderne er en del af personalegruppen på Antvorskov Skole og deltager i personalemøder og drøftelser om skolens udvikling på lige fod med andre medarbejdere på Antvorskov Skole.
  • Ansvaret for undervisnings- og arbejdsmiljøet er placeret på Antvorskov Skole.

Opmærksomhedspunkter:

  • Det vil være nødvendigt at opbygge en ny specialklasserække med egen målgruppe og beskrivelser, så det er tydeligt hvori forskellen på Heldagsskolen og specialklasserækken ligger.
  • Der skal ansættes personale eller evt. overflyttes personale fra Heldagsskolen inden skolestart august 2023.
  • Antvorskov Skoles ledelsesstruktur skal tilpasses opgaven.
  • Det skal vurderes, om der skal afsættes særlig økonomi til at Heldagsskolen kan samarbejde med satellitten om kompetenceudvikling.
  • Midlerne vil blive fundet i budgettet for §20, stk. 2 tilbud.

Scenarie 2

Der oprettes en fast satellit, som målgruppen visiteres til. Medarbejdere fra Slagelse Heldagsskole omplaceres til satellitten under ledelse af Slagelse Heldagsskoles leder.

Beskrivelse:

Der oprettes en satellit, hvor et antal elever overflyttes til Antvorskov Skole – eller nye visiteringer placeres på Antvorskov Skole. Eventuelt gældende fra 0.-6. klasse – også her med et særligt fokus på de kommende 0. klasser.

Fordele:

  • Satellitten får personale med erfaring fra Heldagsskolen.
  • Personale med erfaring fra Heldagsskolen er tættere knyttet på Antvorskov Skole end tilfældet er i dag.

Ulemper:

  • Medarbejdere og elever fra Heldagsskolen arbejder ikke under samme forvaltningsmyndighed, hvilket gør samarbejdet mellem almenområdet og specialområdet mere problematisk i GDPR-øjemed.
  • Ansvaret for undervisnings- og arbejdsmiljø i satellitten er organisatorisk forankret på Heldagsskolen.
  • Medarbejderne kan opleve at være ”på besøg fra Heldagsskolen” eller uden et fagligt fællesskab i hverdagen.
  • Satellittens ledelse skal arbejde med ledelse på to matrikler.

Opmærksomhedspunkter:

  • Personale skal overflyttes – uden nødvendigvis selv at ønske en overflytning.
  • Der skal tilknyttes ledelse til satellitten fra Heldagsskolen, hvilket betyder at ledelseskraften på Heldagsskolen vil fordeles på to matrikler.

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §40, stk. 2 foreskriver, at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at satellitten opbygges efter scenarie 1, som beskrevet herover.

B. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at satellitten opbygges efter scenarie 2, som beskrevet herover.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de beskrevne scenarier opfylder den politiske hensigt med oprettelsen af satellitten på Antvorskov Skole.

Administrationen vurderer, at eleverne på Slagelse Heldagsskole er fagligt sammenlignelige med elever på specialklasserækken på Stillinge Skole. Det betyder, at der kan tilbydes et bæredygtigt undervisningsmiljø med dertilhørende økonomi.

Ud fra en faglig betragtning vurderer administrationen, at det er mest hensigtsmæssigt at etablere en specialklasserække i form af satellitten på Antvorskov Skole (scenarie 1). Dette understøttes af konklusionerne fra inklusionstilsynet, som i 2016 anbefaler, at kommunerne sætter som et mål, at specialtilbuddene som udgangspunkt skal have sammenhæng til almentilbuddene og i videst mulig omfang sørge for at placere specialtilbud og almentilbud i fysisk nærhed af hinanden. Dette skal skabe rammer for og fremme oparbejdelse af tættere samarbejde og en lettere overgang fra et tilbud til et andet.

Fra et organisatorisk perspektiv vil dette også give den bedste synenergi effekt.

Den typiske målgruppe for Heldagsskolen er elever, som er tættere på inklusion i almenskolens mellemformer. Der vurderes med etablering af mellemformer osv ikke behov for yderliegere heldagsskolepladser. Det taler for at reducere antallet af pladser på Heldagsskolen med antallet af pladser, der oprettes på satellitten, så der samlet set ikke sker en udvidelse af antal pladser på hhv. satellitten og Heldagsskolen.

Det er derfor administrationens vurdering, at den politiske målsætning om at knytte specialtilbud tættere på almenområdet bedst opnås ved scenarie 1, som sandsynliggør et fagligt, personalemæssigt og økonomisk robust tilbud, som vil være det mest hensigtsmæssige for alle involverede parter.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Økonomiske konsekvenser

Det er forudsat, at scenarierne kan gennemføres indenfor gældende økonomiske bevillinger til specialundervisning.

Scenarie 1

Økonomien i dette scenarie bygger på en selvstændig tildeling på baggrund af antal visiterede elever. I den forbindelse bemærkes det, at der – afhængigt af den tildelte økonomi - skal sikres et elevtal, der er stort nok på de enkelte årgange til, at tilbuddet er økonomisk robust.

Taksten for den enkelte elev i dette scenarie følger taksten for elever på specialklasserækken på Stillinge Skole. Denne takst er lavere end den tilsvarende takst på Slagelse Heldagsskole. I et scenarie hvor elevtallet forbliver uændret vil dette tilbud samlet set være billigere end i scenarie 2 og vil ikke udløse behov for en merbevilling.

En lavere takst vil ikke løfte den opgave, der forestår for de elever, som flyttes til satellitten. Den takst, som tildeles satellitten pr. elev vil være de eneste midler, der er tilgængelige og rummer derfor administration, undervisning, ledelse m.v.

Eventuelle opstartsudgifter til satellitten vil finansieres via budgettet for 20.2 tilbud jf. budget 2023.

Scenarie 2

I dette scenarie vil økonomien forblive uændret, da tildelingen pr. elev vil være den samme som i dag. Scenarie 2 vil ikke udløse en merbevilling.

Eventuelle opstartsudgifter til satellitten vil finansieres via budgettet for 20.2 tilbud jf. budget 2023.

Personalemæssige konsekvenser

Jf. scenarie 1 vil der skulle ansættes eller overflyttes personale til Antvorskov Skole, som kan understøtte den nye målgruppe. Derudover vil ledelsesstukturen på Antvorskov Skole skulle tilpasses. Derudover vurderes scenarie 1 ikke at indeholde personalemæssige konsekvenser.

Jf. scenarie 2 vil der være en længere række af udfordringer - herunder bl.a. GDPR-regler, en manglende faglig tilknytning for det nye personale til Antvorskov Skole generelt og en evt. manglende motivation for medarbejdere, der skal overflyttes til Antvorskov Skole fra Slagelse Heldagsskole.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

På baggrund af Børne- og Ungeudvalgets beslutninger vil ledelserne på de berørte skoler, med understøttelse fra administrationen, igangsætte den praktiske udførelse af opgaverne relateret hertil.

4. Skolebestyrelser ved nedlæggelse af skoler (B)

Beslutning

At 1: Anbefaler handlemulighed A

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, om der skal vælges ny skolebestyrelse på skoler, der modtager alle eller en væsentlig del af eleverne fra en nedlagt skole (Dalmose Skole, Vemmelev Skole og Broskolen).

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter, om der skal vælges ny skolebestyrelse på skoler, der modtager alle eller en væsentlig del af eleverne fra en nedlagt skole.

 

Sagens indhold

Den 23. januar 2023 vedtog byrådet følgende ændring af skolestrukturen:

  • Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole nedlægges – Der oprettes en ny skole i Skælskør.
  • Flakkebjerg Skole nedlægges og børnene i området tilknyttes Dalmose Skole.
  • Tårnborg Skole nedlægges og børnene i området tilknyttes henholdsvis Vemmelev Skole og Broskolen.

Ved oprettelse af en ny skole, skal der afholdes valg til skolebestyrelsen snarest muligt efter, at skoleplaceringen for børn, der skal indskrives ved skolen, er endelig fastlagt.

Det følger af folkeskoleloven, at hvis to naboskoler nedlægges samtidig med, at der oprettes en ny samlet skole i eksisterende bygninger, kan byrådet beslutte, at skolebestyrelserne fungerer sammen indtil udløbet af de enkelte medlemmers valgperiode.

I Skælskør-området er der tale om nedlæggelse af tre skoler, så derfor skal der vælges en ny skolebestyrelse til den nye skole i Skælskør. De valgte medlemmer sidder i resten af valgperioden (indtil 1. august 2026).

Byrådet kan beslutte, at der skal foretages nyvalg til skolebestyrelsen ved skoler, der modtager alle eller en væsentlig del af eleverne fra nedlagte skoler. Det vil være relevant for Dalmose Skole, Broskolen og Vemmelev Skole.

Hvis byrådet beslutter nyvalg på ovenstående skoler, skal de nye skolebestyrelser tiltræde 1. august 2023 eller snarest derefter og sidde i resten af valgperioden (indtil 1. august 2026).

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 42, stk.:

 ”Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der skal foretages nyvalg til skolebestyrelsen ved den skole, der modtager alle eller en væsentlig del af eleverne fra en nedlagt skole.”

Folkeskoleloven § 42, stk. 2:

 ”I de tilfælde, hvor to skoler sammenlægges, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at alle skolebestyrelsesmedlemmer fungerer sammen indtil udløbet af de enkelte medlemmers valgperiode.”

Det fremgår af bemærkninger til lovteksten § 42, stk. 2:

 ”I overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse sigtes der med ’sammenlægning’ på situationer, hvor to naboskoler nedlægges samtidig med, at der oprettes en ny skole i eksisterende bygninger”.

Bekendtgørelsen om valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelser i folkeskolen § 2:

 ”Ved skoler, der oprettes i valgperioden, afholdes valg snarest muligt efter, at skoleplaceringen for de børn, der skal indskrives ved skolen, er endeligt fastlagt.

Stk.2. Ved skoler eller undervisningstilbud, der oprettes i valgperioden, er forældrerepræsentanternes valgperiode resten af valgperioden.”

 

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan beslutte, at der skal vælges nye skolebestyrelser på Dalmose Skole, Broskolen og Vemmelev Skole med tiltrædelse 1. august 2023 eller snarest derefter.

     

    Fordele: Det vil det give forældre med børn fra nedlagte skoler mulighed for at blive valgt ind i skolebestyrelsen på deres nye skole med det samme, og dermed få indflydelse fra start.

     

    Ulemper: For de siddende forældrerepræsentanter vil der være en risiko for, at de ikke bliver valgt igen, og dermed vil deres valgperiode bliver kortere end planlagt.

     

     

  2. Byrådet kan beslutte, at der ikke skal vælges nye skolebestyrelser på Dalmose Skole, Broskolen og Vemmelev Skole. De nuværende skolebestyrelser fortsætter valgperioden ud.

Fordele: De siddende forældrerepræsentanter kan fortsætte deres valgperiode ud og fortsætte det arbejde, de er påbegyndt.

Ulemper: Det vil ikke give forældre med børn fra nedlagte skoler mulighed for at blive valgt ind i skolebestyrelsen med det samme. Det vil først være en mulighed ved næste valg (på skoler med forskudt valg i 2024 eller ved det ordinære valg i 2026).

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at valg af nye skolebestyrelser kan bidrage til, at nye forældre vil opleve sig mere inkluderede på deres nye skole, idet de får mulighed for indflydelse fra start.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

5. Anmodning om kommunalisering af Stillinge Børnehave og Vuggestue (B)

Beslutning

At 1: Udvalget anbefaler handlemulighed A

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at Slagelse Kommune skal imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.

Kommunalisering er betinget af en efterfølgende godkendelse fra Civilstyrelsen.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter at Slagelse Kommune imødekommer anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue (handlemulighed A). 

 

Sagens indhold

Den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue har rettet henvendelse til Center for Børn og Unge med anmodning om kommunalisering (bilag 1).

Uddrag fra anmodningen

"Vi har det seneste år haft et meget tæt samarbejde med kommunen angående vores alvorlige problemer med skimmelsvamp i vores bygning, og det nu er blevet besluttet at kommunen vil bygge en helt ny institution til os. I den anledning finder vi det formålsløst fortsat at eje vores grund og bygning på Rosenlunden i Kirke Stillinge. Vi ønsker derfor at overdrage grunden og bygningen til Slagelse kommune i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse.

(...) Vi vurderer at vi bliver en meget attraktiv børnehave på grund af helt nye bygninger, ny legeplads etc., samt på grund af den unikke placering vi får i lokalområdet, når vi bliver meget tæt integreret med Stillinge skole på grund af vores nye placering. Stillinge Børnehave og Vuggestue har derfor en stor berettigelse i lokalområdet fremover, og det ser vi også bedst styrket gennem at være en kommunal institution."

Bestyrelsen for Stillinge Børnehave og Vuggestue begrunder deres anmodning om at blive kommunaliseret i det forhold at de, grundet udfordringer med bygningsmassen samt dertilhørende genhusninger, har oplevet et faldende børnetal. Et faldende børnetal, som gør det vanskelligt for dem at opretholde en økonomisk bæredygtighed i de nuværende rammer.

Byrådet traf den 28. november 2022 beslutning om at opføre en ny institution til at huse Stillinge Børnehave og Vuggestue. Sagen var på som et lukket punkt. Af en pressemeddelelse udsendt af Slagelse Kommune 2. december 2022  fremgår det, at institutionen skal opføres nord for Stillinge Skole - og forventes klar til brug i foråret 2024 (se bilag 2).  

Indtil den nye institution kan tages i brug, har Stillinge Børnehave og Vuggestue midlertidigt fået stillet lokaler til rådighed i bygningen, hvor Stillinge Skoles administration har til huse. Disse midlertidige lokaler tages i brug i løbet af 1. kvartal 2023.

Genhusning og byggeplaner er uafhængige af spørgsmålet om kommunalisering.

 

Retligt grundlag

Dagtilbudsloven foreskriver, at kommunerne har ansvaret for dagtilbud. Vedtægt for den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue foreskriver, at Slagelse kommune skal godkende den selvejende institutions nedlæggelse samt godkende, at institutionen bliver kommunal.

 

Handlemuligheder

I forhold til den modtagne anmodning om kommunalisering af Stillinge Børnehave og Vuggestue, har Byrådet følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune vil imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.

  2. Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune ikke vil imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.

Handlemulighederne defineres helt overordnet af behovet for de pladser, der i dag er i Stillinge Børnehave og Vuggestue.

Enten har Slagelse Kommune brug for de pladser, der fysisk er placeret i Stillinge Børnehave og Vuggestue (jf. handlemulighed A), eller også har Slagelse Kommune ikke brug for pladserne i Stillinge Børnehave og Vuggestue (jf. handlemulighed B).

Sidstnævnte forudsætter at andre eksisterende selvejende eller kommunale daginstitutioner har fysisk plads til Stillinge-børnene inden for de fysiske rammer, disse institutioner nu har.

Handlemulighed A - Slagelse Kommune har brug for pladserne
Indebærer at Stillinge Børnehave og Vuggestue ikke længere vil være selvejende, men kommunaliseret.

Kommunaliseringen er betinget af en efterfølgende godkendelse fra Civilstyrelsen, som har en sagsbehandlingstid på ca. 6 måneder. Hvis Byrådet godkender anmodningen om kommunalisering, forventes Stillinge Børnehave og Vuggestue derfor at kunne overgå til at blive en kommunal institution pr. 1. september 2023. 

I forbindelse med ansøgning om kommunalisering og opsigelse af driftsoverenskomsten skal der finde et økonomisk opgør sted, således at der gøres op med alle rettigheder og forpligtelser parterne imellem efter driftsoverenskomstens ophør.

Slagelse Kommune overtager driften og bygninger hertil (vederlagsfrit).

Handlemulighed B - Slagelse Kommune har ikke brug for pladserne

Såfremt Slagelse Kommune ikke har brug for pladserne i Stillinge Børnehave og Vuggestue, er den logiske konsekvens, at driftsoverenskomsten snarest bliver opsagt, og at forældrene tilbydes plads i eksisterende kommunale og selvejende daginstitutioner.

 

Vurdering

Hvis Stillinge Børnehave og Vuggestue nedlægges og pladserne, der i dag er fysisk til rådighed i Stillinge Børnehave og Vuggestue forsvinder, vil det være muligt at tilbyde forældre med børn i Stillinge Børnehave og Vuggestue en anden plads i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune har forsyningsforpligtigelsen og kan overholde pladsgarantien jf. dagtilbudsloven.

Det skal dog understreges, at der ikke er garanti for, at der kan tilbydes plads i familiernes nærområde.

Det er administrationens vurdering, at der er behov for lokalt at bevare de pladser, som er knyttet til Stillinge Børnehave og Vuggestue. Daginstitutionen er en ud af to i Stillingeområdet. Den anden er Askehavegård, der er en privat daginstitution, som Slagelse Kommune ikke har anvisningsret til.

Det er endvidere administrationens vurdering, at en kommunalisering vil være den bedste måde for Stillinge Børnehave og Vuggestue og Slagelse Kommune at sikre en fremadrettet bæredygtig drift.

Overtagelse af ejendommen fra den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue, med henblik på efterfølgende salg og udbygning af den lokale dagtilbudskapacitet strider ikke imod ejendomsstrategiens principper.

Det er tidligere vurderet af KL, at det ikke vil være i overensstemmelse med dagtilbudsloven og lovligt i øvrigt, hvis Slagelse Kommune overtager personale og drift, mens den selvejende institution lever videre, nu kun som ejendomsejer.

Heller ikke for den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue vil det være i overensstemmelse med vedtægterne og fondslovgivningen at overlade personalet og driften til kommunen. En sådan konstruktion, hvor kommunen reelt har arbejdsgiver- og driftsansvaret/det økonomiske ansvar, vil meget nemt kunne blive opfattet som en omgåelse af Civilstyrelsens permutationsmyndighed (permutationsmyndighed er myndigheden til at godkende væsentlige vedtægtsændringer, også i fonde der i øvrigt er undtaget fra fondsloven, fx som i dette tilfælde på grund af driftsoverenskomsten).

Ovenstående betyder, at det ikke er muligt for Slagelse Kommune at overtage driften af Stillinge Børnehave og Vuggestue, før der enten er indgået aftale om kommunalisering, eller den selvejende institution har nedlagt sig selv.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis anmodningen om kommunalisering bliver imødekommet (handlemulighed A), ser de økonomiske og personalemæssige konsekvenser ud som følger:

Slagelse Kommune vil med virkning fra 1. september 2023 overtage driften af institutionen og et årligt driftsbudget på godt 4,5 mio. kr. inkl. bygningsdrift og regnskabsføring, samt værdien af grund/bygninger, som pr. 31. december 2022, der regnskabsteknisk er opgjort til at udgøre 987.203 kr. (jf. bilag 3). 

Drift 2022
Ultimo 2022 stod Stillinge Børnehave og Vuggestue til at have et forventet merforbrug på 400.000 kr. Derfor har de, som en del af budgetopfølgning 4 (2022) udarbejdet en handleplan, med henblik på at nedbringe merforbruget i 2023. 

Det endelige regnskab for 2022 (bilag 3) viser, at de kommer ud af 2022 med et merforbrug på 188.384 kr. De vil forsat skulle følge denne handleplan, frem til de overgår til at blive en kommunal institution.

Såfremt anmodningen om kommunalisering imødekommes, vil Stillinge Børnehave og Vuggestue desuden skulle tage imod det tilbud de har fået primo november 2022, om at overgå til kommunal administration ift. løsning af økonomi-, løn og HR-opgaver. Dette vil give Slagelse Kommune en mulighed for at understøtte institutionen og følge institutionens økonomi frem mod kommunaliseringen.

Status pr. 31. december 2022

Der var pr. 31. december 2022 finansielle aktiver for 666.267,19 kr. (bankbeholdning) og Anlægsaktiver for 1.044.991,27 kr. Aktiverne udgør i alt 1.711.258,46 kr.

Der er pr. 31/12 2022 kortfristet gæld for 641.254,15 kr. og en egenkapital på 1.070.004,31 kr.  

Selvejende institutioner med driftsoverenskomst bliver optaget i kommunens regnskab og der vil blive udarbejdet regnskab for perioden indtil kommunens overtagelse.

Personalemæssige konsekvenser

Slagelse Kommunes overtagelse af driften af Stillinge Børnehave og Vuggestue er en virksomhedsoverdragelse i henhold til Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.

Det betyder blandt andet, at Slagelse Kommune indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser over for de medarbejdere, der er ansat pr. 1. september 2023.

Der er pr. 1. december 2022 10 fastansatte medarbejdere i Stillinge Børnehave og Vuggestue

Ledelsen varetages på nuværende tidspunkt af den konstituerede leder i Stillinge Børnehave og Vuggestue. Stillingen som leder skal slås op - så der kan blive etableret permanent ledelse hurtigst muligt i forbindelse med en kommunalisering.

Bygningsdrift samt rengøring

Den del af Stillinge Børnehave og Vuggestues budget, som vedrører bygningsdrift samt rengøring skal i forbindelse med kommunaliseringen flyttes fra Børne- og Ungeudvalget til Center for Kommunale Ejendomme under Økonomiudvalget.

Udgifter til tinglysning, konsulent m.m. i forbindelse med overtagelse af institutionen afholdes af Slagelse Kommune.     

 

Tværgående konsekvenser

Økonomiudvalget skal orienteres, hvis ejendommen Rosenlunden 5, Kirke Stillinge overdrages til Slagelse Kommune og bliver en del af Slagelse Kommunes Ejendomsportefølje.  

 

Sagens videre forløb

Afhængig af Byrådets beslutning vil Afdeling for Dagtilbud bistå bestyrelsen i Stillinge Børnehave og Vuggestue med den videre godkendelsesproces ved Civilstyrelsen. Byrådet vil blive orienteret, når der foreligger svar fra Civilstyrelsen.

6. Godkendelse af udviklingsprojekt "Tidlig opsporing og handlevej" (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Jørgen Grüner (F) er for projektet, men er ærgerlig over at Skælskør/Dalmoseområdet ikke er repræsenteret.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende administrationens forslag til fordeling af puljemidler til udvikling og implementering af en model for tidlig opsporing og handlevej til skolebørn.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til fordeling af puljemidler til udvikling og implementering af en model for tidlig opsporing og handlevej til skolebørn.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommune har søgt og er tildelt tilskud fra Socialstyrelsens ansøgningspulje til udvikling og implementering af en model for tidlig opsporing og handleveje til skolebørn. Tilskuddet udgør i alt 4.773.824,00 kr. i projektperioden 1. januar 2023 til 31. december 2025.

Projektet omfatter tre overordnet temaer, som skal udvikles og implementeres i projektperioden:

  • 1-Systemiske trivselsvurderinger

    Trivselsvurderinger af alle børn 2 gange årligt, efterfulgt af fælles faglig dialog mellem det pædagogiske personale tilknyttet klassen.

  • 2-Sammenhæng i overgange

    Udvikling af en systematisk tilgang og procedure ved overgange.

  • 3-Systematik for handleveje.

Udarbejdelse af en fælles systematiske procedurer for handleveje (handleguide).

 

Målgruppen i projektet er alle børn og unge i grundskolens almene undervisning, med henblik på at opspore begyndende tegn på mistrivsel, eller børn og unge i en udsat position.

Grundet tilskuddets størrelse har administrationen udvalgt fire skoler, hvor projektet igangsættes: Antvorskov skole, Søndermarkskolen, Broskolen og Vemmelev skole.

Der ansættes to trivselskonsulenter på tværs af de fire skoler, som skal bistå personalet med udvikling og implementering af projektets initiativer.

 

Samlet bevilliget beløb fordelt på budgetår

Projektår

2023

2024

2025

I alt

Ansøgt beløb

1.565.268

1.565.268

1.575.268

4.685.804

 

Budget

Projektår

2023

2024

2025

Projektledelse

75.660

75.660

75.660

Trivselskonsulent 1

550.264

550.264

550.264

Trivselskonsulent 2

550.264

550.264

550.264

Tovholder funktion på 4 skoler

297.440

297.440

297.440

Transport

66.640

66.640

66.640

IT-udstyr

20.000

 

 

Arbejdsskadeforsikring

5.000

5.000

5.000

Revision

 

 

30.000

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse nr. 1177 af 15/08/2022 om ansøgningspuljen til modning af en model for tidlig opsporing og handleveje til skolebørn.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til fordeling af puljemidler til modning af en model for tidlig opsporing og handlevej til skolebørn.  

Vurdering

Det er administrationens vurderingen, at initiativerne i puljen vil understøtte kompetenceudviklingen på de udvalgte skoler, herunder udviklingen af en fælles tilgang til opsporing og håndtering af mistrivsel på tværs af almenskolerne i Slagelse Kommune

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ingen økonomiske eller personalemæssige konsekvenser, fordi økonomien kommer fra en ekstern pulje.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Udgifts- og indtægtsbevilling håndteres i den kommende sag vedrørende Budgetstatus for Budget 2023, der kommer på de politiske dagsordner i marts 2023 og behandles i Økonomiudvalget

7. Godkendelse af udviklingsprojekt "God trivsel - Bedre adfærd - Bedste betingelser" (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende administrationens forslag til fordeling af puljemidler til modning af skoleindsats for inklusion af børn med udadreagerende adfærd, i Slagelse Kommune kaldes projektet God trivsel – Bedre adfærd – Bedste betingelser.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til fordeling af puljemidler til udvikling og implementering af en model til skoleindsats for inklusion af børn med udadreagerende adfærd.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommune har søgt og er tildelt tilskud fra Socialstyrelsens ansøgningspulje til modning af skoleindsats for inklusion af børn med udadreagerende adfærd 2.964.457 kr. i projektperioden 1. januar 2023 til 31. december 2025.

 

Det forventes at via arbejdet med projektet vil ses følgende resultater:

Borgerniveau

  • En udsat børnegruppe vil opnå øgede sociale kompetencer, opleve at være inkluderet i fællesskab og have øgede forudsætninger for styrkede skolefaglige færdigheder.
  • En gruppe udsatte forældre vil opnå styrkede kompetencer i at håndtere deres børns adfærdsproblematikker og styrke familiens trivsel.

     

    Resultater på organisatorisk niveau

  • Skolen vil organisatorisk, ledelsesmæssigt og kompetencemæssigt have en styrket kapacitet til at håndtere udadreagerende adfærdsproblematikker.
  • Samarbejdet mellem skole- og børn- og familie forvaltningen vil være styrket på organisatorisk niveau og i den faglige praksis.

 

Målgruppen i projektet er børn og unge fra 9-14 år, der udviser adfærd, der opleves som aggressiv eller voldsom for omgivelserne. Foruden børn med udadreagerende adfærd omfatter indsatsen børnenes forældre, de øvrige børn i klassen og lærerteamet omkring klassen.

 

Grundet tilskuddets størrelse har administrationen på baggrund af en rundspørge blandt skolerne, udvalgt Baggesenskolen til at starte projektet i 2023, og Dalmose Skole, Kirkeskov Skolen og afhængigt af ledelsen også Ny Skælskør Skole i et samarbejde i år 2024.

Der ansættes en psykolog fuld tid og en pædagogisk konsulent deltid til at udvikle og implementere projektet på de skoler der arbejder med projektet, og projektet forankres i PUI.

 

 

Samlet bevilliget beløb fordelt på budgetår

Projektår

2023

2024

2025

I alt

Ansøgt beløb

722.319

1.108.480

1.133.480

2.964.279

 

Budget

Projektår

2023

2024

2025

Projektledelse

113.199

128.040

128.040

Psykolog

367.360

629.760

629.760

Pædagogisk konsulent

175.000

300.000

300.000

It-udstyr

20.000

 

 

Transport

11.750

15.680

15.680

Litteratur

15.000

10.000

10.000

Forplejning forældregrupper

1000

2000

2000

Materiale til børn ifm. skoleindsats

2000

4000

4000

Materiale til forældre

2000

4000

4000

Arbejdsskadeforsikring

5.000

5.000

5.000

Revision

10.000

10.000

40.000

 

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til fordeling af puljemidler til modning af skoleindsats for inklusion af børn med udadreagerende adfærd.  

 

Vurdering

Det er administrationens vurderingen, at initiativerne i puljen vil understøtte kompetenceudviklingen på de udvalgte skoler, herunder udviklingen af en model som på sigt bruges på hele skoleområdet i Slagelse Kommune.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ingen økonomiske eller personalemæssige konsekvenser, fordi økonomien kommer fra en ekstern pulje.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Udgifts- og indtægtsbevilling håndteres i den kommende sag vedrørende Budgetstatus for Budget 2023, der kommer på de politiske dagsordner i marts 2023 og behandles i Økonomiudvalget

8. Principper for kommende fritidstilbudsområde for 10 - 18 årige (D)

Beslutning

At 1: Sagen blev drøftet.

Centret arbejder videre med sagen på baggrund af udvalgets tilkendegivelser og sætter sagen på dagsordenen igen som drøftelsespunkt på udvalgets maj møde og beslutningspunkt på udvalgets junimøde. 

 

Liste V, C og F tilkendegiver:

Der skal være kvalitetstilbud til alle børn i alderen 10-18 år i hele kommunen, der kan tilbyde fuldtidsstillinger og tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det er vigtigt de unge møder professionelle voksne.  
Sammen med de unge opbygger kommunen ungemiljøer, som hele tiden bevæger sig i retning som de unge ønsker, og som understøtter unges trivsel og udvikling af handlekompetencer.

Ny organisation opbygges for at ensarte tilbud i hele kommunen. Dette underbygges af ens lovgivning (dagtilbudsloven) og ens forældrebetaling for henholdsvis klub og ungdomsskole. Medlemskab skal gælde på tværs af hele kommunen.  

Der skal være tilstrækkelig ledelseskraft til at implementere ny ens struktur.    

Med baggrund i nye skoledistrikter etableres 5 distriktet med hver flere lokale matrikler. Hvert distrikt skal være ledet af en områdeleder der har ansvar for flere matrikler.  De fem distrikter er:

  1. Slagelse Vest – Slagelse Vestby inklusiv Stillinge og nordpå indtil kommunegrænsen (Stillinge skole plus Marievangskolen)
  2. Slagelse Øst – Slagelse Østby inklusiv Vestermose, (Nymarkskolen og Søndermarskolen)
  3. Slagelse Syd – Slagelse Sydby samt byerne Slots bjergby, og Sørby. (Antvorskov, Hashøj og Hvilebjergsskolen )
  4. Korsør – Korsør, Halskov, Tårnborg og Vemmelev (Broskolen, Baggesenskolen, Vemmelev skole)
  5. Skælskør – Skælskør og Dalmose (Skælskør, Dalmose og Kirkeskovskolen)

Ny samlet økonomi fordeles efter ny ressourcetildelingsmodel for klubområder der tager hensyn til forebyggende indsatser (socioøkonomi) og antal indmeldte børn (i lighed med ny ressourcetildelingsmodel på skoleområdet).      

Politisk ønskes øget fokus på mental sundhed, bevægelse og fællesskaber.
Phønix ejes og bruges på tværs af klubberne.  
KPE skal forsat være en selvstændig myndighedsfunktion, snitflade mellem klubberne, forebyggende indsatser og myndighed skal beskrives nærmere. 
Ungdomsskolen skal have ansvar fra fritidsundervisning (tilbud til større børn) som særskilt enhed, som forpligtes til at samarbejde med klubberne i hele kommunen.

Ungdomsklubber forankres i distrikterne.

Fremtidig klubstruktur bør indgå i budgetforhandlingerne for 2024 med forventelig ikrafttræden 1. januar 2024

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte principperne for det kommende fritidstilbudsområde for de 10 - 18 årige.

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge, Kultur og Fritid indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget drøfter forslag til principper for det kommende fritidstilbudsområde for de 10 - 18 årige. 

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget har på et ekstraordinært udvalgsmøde den 07. december 2022 ønsket at drøfte principper for udmøntelsen af budgetpunktet herunder. Derudover har udvalget også fremsat ønske om at få et overblik over klubbernes eksterne samarbejder samt områdets økonomi. Disse er vedlagt sagen som hhv. bilag 1 og bilag 2.

Politisk ophav

Byrådet har den 10. oktober 2022 i budgetprocessen for 2023 – 2026 besluttet følgende:

”Tilbud til de 10-18 årige:

Der er store variationer i tilbuddene til de større børn. Vi ønsker organisatorisk og ledelsesmæssigt at samle ungdomsskolen, klubberne, der er reguleret efter dagtilbudsloven, SFO2erne fra skolerne, den kriminalpræventive indsats, Phønix mv. Målet er at udvikle et samlet tilbud på mange matrikler, hvor afdelingslederen sammen med ledelsen kan prioritere og målrette indsatsen på tværs af kommunen. Der skal være et kvalitetstilbud til alle børn i alderen 10-18 år i hele kommunen.

En samling af indsatsen forventes at give et provenu på 1,25 million kroner i 2023 og 3 mio. kr. fra 2024 og årene frem. Den endelige organisering af indsatsen målrettet de 10-18 årige fremlægges for Børne- og Ungeudvalget.”

Økonomisk overblik

Det økonomiske overblik jf. bilag 2 skitserer det samlede budget, indtægter og udgifter efter forældrebetaling samt kommunens takster for 2023.

Det økonomiske overblik skal ses i sammenhæng med principperne og skal skabe en ramme for, hvad der kan prioriteres indenfor.

Nedenstående er forslag til principper og tilhørende spørgsmål som kan drøftes. Disse er bl.a. udarbejdet på baggrund af forligsteksten, Børne- og Ungeudvalgets temamøde den 18. november 2022 samt fra dialogmøde med relevante interessenter for dette område.

Samlet tilbud

De lovrammer som i dag gælder for fritidstilbudsområdet (SFOII, klubber m.v.) er fordelt på 4 forskellige lovgivninger. Navnlig dagtilbudsloven, folkeskoleloven, ungdomsskoleloven og folkeoplysningsloven. KPE opererer efter serviceloven, men har et særskilt afsnit i sagen.

Herunder følger et kort uddrag af, hvad de enkelte lovgivninger kan give af muligheder og stiller af krav til eksempelvis typer af tilbud, egenbetaling m.v.:

Dagtilbudsloven: loven giver bl.a. Kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte retningslinjer, som sikrer de unges indflydelse på indholdet i de enkelte tilbud. Der er et loft på forældrebetalingen på 20%.

Folkeskoleloven: SFOII er reguleret efter folkeskoleloven og SFOII tilbud følger derfor den overordnede formålsbeskrivelse for folkeskoleloven. Kommunalbestyrelsen kan frit fastsætte forældrebetalingsandelen for tilbud i dette regi.  

Ungdomsskoleloven: klubtilbud efter ungdomsskoleloven er som udgangspunkt målrettet større børn og unge tilknyttet den kommunale ungdomsskole. Lovgivningen giver dog mulighed for at udvide målgruppen, således den også tæller unge under 14 år. Forældrebetaling til denne type tilbud fastsættes lokalt.

Folkeoplysningsloven: Slagelse Kommune har indtil 01. januar 2023 haft to klubber drevet efter folkeoplysningsloven. Begge klubber har i forbindelse med budgetprocessen for 2023 - 2026 fået inddraget driftstilskuddet. Fritidstilbud efter denne lovgivning er selvejende enheder, som driftes af en folkeoplysende forening. Der findes ikke en regulær formålsbeskrivelse for tilbudstyperne. Forældrebetaling til denne type af tilbud fastsættes lokalt.

Betyder et samlet tilbud samme serviceniveau, herunder med egenbetaling, for alle børn og forældre?

Betyder et samlet tilbud en fælles lovgivningsramme?

Skal der være samme ressource pr. barn på alle matrikler?

Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare eksempelvis tilbudstyper, målgruppe, tilgængelighed m.v.

Kvalitet i tilbud

Kvalitet i tilbud kan defineres bredt alt efter hvilken målgruppe der bliver spurgt. Der er også hensyn for eksempelvis børn med behov for særlig støtte, herunder børn i specialiserede tilbud på specialskoler / specialklasserækker, som bør tages i betragtning ved en definition af kvalitet i tilbud.  

Hvordan definerer vi kvalitet i tilbud og for hvem?

Hvordan sikrer vi et kvalitetstilbud for ovenstående målgruppe ift. fysiske rammer, tilgængelighed, serviceniveau, fagligt kompetent personale m.v.?

Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare eksempelvis indhold i de tilbud, som skal beskrives efter en reorganisering af området.

Fælles ledelse

Skal der være en leder med ansvar for økonomi, tværgående faglig udvikling m.v. imens den faglige og personaleledelsen forankres hos lokale afdelingsleder / teamledere på de enkelte matrikler?

Er der tale om et ledelsesteam som på tværs varetager al ledelse af de forskellige matrikler?

Skal ledelsen have kompetence til løbende at prioritere tilbud og fysisk placering heraf?

Skal eksempelvis rammer for faglige opgaver, åbningstider, matrikler m.v. fastsættes politisk?

Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare eksempelvis organisationsformen og ledelsesansvaret i den nye organisering af området.

Fremtids demografi

Nymarkskolen er i dag en af kommunens største skoler, men vil som resultat af fritidshjem til SFO reorganiseringen stå uden et fritidstilbud.

Skal skolen efter 01.08.2023, hvor fritidshjemmene omdannes til SFO, fungerer uden et fritidstilbud?

Skal et evt. fritidstilbud på Nymarkskolen nødvendigvis være et fysisk tilbud, eller kan der være tale om et nærhedsprincip, hvor elever på skolen tilbydes plads på tilbud i nærheden?

Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare hvorvidt der skal oprettes et tilbud eller om målgruppen på Nymarkskolen kan tænkes ind i andre tilbud i nærområdet.

KPE

Jf. budgetforliget fremgår følgende:

Der er store variationer i tilbuddene til de større børn. Vi ønsker organisatorisk og ledelsesmæssigt at samle ungdomsskolen, klubberne, der er reguleret efter dagtilbudsloven, SFO2erne fra skolerne, den kriminalpræventive indsats, Phønix mv.

KPE har to væresteder – Rosen og Basen - som drives efter serviceloven. Dette blev besluttet i februar 2018 i Byrådet. Tidligere har Rosenkildegården heddet en Ungdomscafé og har historisk også været en fritids- og ungdomsklub, mens Basen er vokset ud af en SSP indsats og blev lagt ind under Rosenkildegården.

KPEs væresteder er en mellemstation og en brobygning til klubtilbud, fritidsliv mv. Der er således ikke tale om klublignende tilbud eller konkurrerende tilbud til fritids/junior- og ungdomsklubber.

Eksempelvis er åbningstiderne ikke faste, men tilpasses årstider, udfordringer og målgrupper i KPE regi. I december har KPE mere åbent, som et led i forebyggelse af uroligheder ifm. nytåret, mens medarbejderne i sommermånederne alene arbejder ude og i relation til unge i det offentlige rum. Gadeteamet er en integreret del af værestederne og de to årsværk, samt de to socialrådgivere, som arbejder med individsager omkring kriminalitetsforebyggelse, ses som en samlet indsats på alle niveauer af forebyggelse. Udover de to faste matrikler, arbejdes der med ad hoc væresteder, særligt i Skælskør. Her har KPE i samarbejde med den boligsociale indsats i Skælskør Boligselskab holdt åben hal, brugt beboerhuset mv.

Det betyder at KPE adskiller sig i væsentlig grad fra det øvrige fritidstilbudsområde. Både ift. faglighed, tilgængelighed, målgruppe, lovrammer m.v. Men i særdeleshed også ift. forebyggende arbejde, rådgivning til skoler m.m., specialistfunktioner vedr. radikalisering/ekstremisme m.m. KPE har således heller ikke en nedre eller øvre aldersgrænse og driver ikke klubber eller klublignende tilbud.

Skal KPE fortsat tænkes som del i det samlede fritidstilbudsområde?

Drøftelse af ovenstående princip skal hjælpe med at afklare om KPE fremadrettet skal tænkes med i den nye organisering af fritidstilbudsområdet eller om der skal tænkes i alternativer for den fremtidige organisering og forankring af KPE.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov § 2 foreskriver, at kommunernes anliggender styres af kommunalbestyrelser, som kan uddelegere til rette udvalg.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemulighed:

1. Børne- og Ungeudvalget kan drøfte muligheden for at udskyde eksekveringen af reorganiseringen af fritidstilbudsområdet til 01. januar 2024.

Vurdering

Arbejdet med at samle og organisere fritidstilbudsområdet er en kompleks størrelse, som er omfattende og har gensidige afhængigheder til øvrige opgaver afledt af budgetprocessen, som gælder for skoleområdet. Disse tæller bl.a. oprettelse og lukning af skoler, ressourcetildelingsmodel for skole / SFO, igangværende personalepolitiske processer, ressourcer til at lave kapacitetsanalyse samt nødvendige økonomiske beregninger for kommende scenarier til en organisering af området. Derudover spænder området over en stor målgruppe, som har forskellige behov og muligheder, som også kan aflede en række opmærksomhedspunkter, der kræver stillingtagen.

Ovenstående afhængigheder kan resultere i en udskydelse af eksekveringen, som p.t. er fastsat til 01. august 2023. En evt. udskydelse vil ikke påvirke besparelsesrammen for 2023 og årene frem, som fortsat vil realiseres.

Organisatorisk og økonomisk vil administrationen kunne håndtere en udskydelse af eksekveringen fra 01. august 2023 til 01. januar 2024.

Administrationen vurderer på baggrund heraf, at en udskydelse af eksekveringsdatoen ikke vil påvirke besparelsesrammen og samtidig vil give den nødvendige tid, som denne opgave forudsætter.

Administrationen vurderer slutteligt, at principdrøftelserne skal bidrage til at skabe større klarhed omkring den videre retning og ramme for fritidstilbudsområdet. Det er afgørende for hvordan den kommende organisering af fritidstilbudsområdet kan se ud.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Jf. forligsteksten ifm. budget 2023 - 2026 nævnes ungdomsskolen, klubberne, SFOII, KPE og Phønix som de områder, der skal indgå i den fremtidige organisering af fritidstilbudsområdet.

Budgetoverblikket for disse enheder udgør 39.535,278 mio. kr.

Heri er ikke medregnet den besparelsesramme på 1,5 mio. kr., som området skal finde i 2023. Besparelsen på 3 mio. kr. årligt fra 2024 og frem er heller ikke medregnet i det samlede budget for området.

Fra 2024 og frem vil det samlede budget for området derfor være 36.535.278 mio. kr. Det vil altså være denne samlede budgetramme, som den fremtidige organisering af området vil bero på.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalgets drøftelser vil i videst mulig omfang indgå i administrationens videre arbejde.

9. Tilsyn i dagtilbud i Slagelse Kommune (O)

Beslutning

At 1: Sagen er taget til orientering

Kompetence

Børne- og  Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om tilsyn på dagtilbudsområdet.

 

Indstilling

 

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

På baggrund af henvendelse fra en borgergruppe omkring manglende offentliggørelse af tilsynsrapporter er administrationen blevet bedt om en orientering om tilsyn i dagtilbud i Slagelse Kommune.

Ifølge Dagtilbudsloven er kommunalbestyrelsen forpligtet til at føre tilsyn med dagtilbuddene.

Som følge af aftale om minimumsnormeringer af 5. december 2020 er det besluttet at indføre nye lovkrav med minimumstandarder til det kommunale tilsyn med det pædagogiske indhold i dagtilbud. De nye lovkrav er trådt i kraft 1. januar 2022. Kommunerne havde frem til 1. maj 2022 til at implementere de nye krav. 

Allerede i 2016 forandrede Slagelse Kommune måden at lave pædagogisk tilsyn på.

Målet var at lave tilsyn på en måde, så det kunne medvirke til kontinuerligt at arbejde på at højne kvaliteten i Slagelse Kommunes dagtilbud. Tilsynet skiftede fokus fra kontrol til pædagogisk udvikling gennem dialog og fælles refleksion. Antallet af perspektiver (observanter/respondenter) blev udvidet. Tidligere baserede tilsynet sig alene på den pædagogiske konsulents observationer. Fra 2016 blev perspektiver fra daginstitutionens leder, udvalgte medarbejderrepræsentanter, forældre og repræsentanter fra den ældste børnegruppe inddraget.

Ændringen gjorde tilsynet mere genkendeligt, håndgribeligt og derved også mere relevant. På trods af, at tilsyn aldrig kan blive mere en et øjebliksbillede skabte dialogen mellem de forskellige observatører et fælles afsæt for den afgørende kvalitetsudvikling.

Observatørerne brugte (og bruger) KIDS som måleredskab. (KIDS – Kvalitetsudvikling i daginstitutioner). KIDS er udarbejdet af professor, cand.pæd. psyk., autoriseret psykolog Charlotte Ringsmose og lektor, cand.psych., autoriseret psykolog og specialist i børnepsykologi Grete Kragh-Müller, med faglig bistand på særlige udviklingsområder fra lektor Ditte Winther-Lindqvist og ph.d. Lone Svinth og i samarbejde med forvaltning og pædagoger i Slagelse Kommune.

Slagelsemodellen, som det pædagogiske tilsyn blev kaldt, er løbende blevet kvalificeret og evalueret af en følgegruppe, Tænketanken, som ud over de pædagogiske konsulenter  består af 6 ledere fra dagtilbuddene, som repræsenterer den samlede gruppe af kommunale og selvejende daginstitutioner.

Fra marts 2020 har konceptet været udfordret af de begrænsninger, som Corona medførte i forhold til mulighederne for fysisk tilstedeværelse i dagtilbuddene og dialog på tværs.

 

Børne- og Ungeudvalget blev i februar 2022 præsenteret for, og vedtog, et styrket tilsynskoncept, der havde til hensigt til både at imødekomme de nye lovkrav på området, og fortsat sætte barren højt i Slagelse Kommune for så vidt udvikling af højkvalitetsdagtilbud angår – og den tid og de personaleressourcer, som var afsat til tilsynsopgaven.

 

Hér, et år efter vedtagelsen, er vilkårene for Afdeling for Dagtilbuds tilsynsførelse ændrede og de første erfaringer med det nye tilsynskoncept er gjort.

Der viser sig nu et behov for at justere på det eksisterende koncept for også fortsat at kunne imødekomme de gældende lovkrav inden for den samlede ramme af Afdeling for Dagtilbuds virke.

Børne- og Ungeudvalget vil derfor til marts blive præsenteret for et tilpasset tilsynskoncept, der imødekommer de givne vilkår.

Erfaringerne er hentet gennem meget gennemgribende/omfattende anmeldte tilsyn i Slagelse Kommunes dagtilbud, øvrige besøg i dagtilbuddene og løbende dialog med den samlede ledergruppe og Tænketanken angående tilsynets effekt og virkemåde.

Afdeling for Dagtilbud arbejder ud fra en forståelse af, at det ikke er den praktiske udøvelse af tilsyn, der i sig selv løfter kvaliteten, men at det er den løbende samtale omkring fund og indsatser, der rykker ved praksis.

Når en repræsentant fra Afdeling for Dagtilbud træder ind i et dagtilbud gør de det i princippet med en tilsynsforpligtelse. Det er dog som udgangspunkt udelukkende rapporter og referater fra de opfølgende dialogmøder, fra de anmeldte tilsyn, der offentliggøres på hjemmeside.

En stor del af den løbende dialog omkring udvikling af praksis i de enkelte dagtilbud foregår som del af en intern proces, der omfatter, men ikke afgrænser sig til, sparringssamtaler, personalemøder, lederudviklingssamtaler og interne kompetenceudviklingsforløb.

 

Retligt grundlag

Dagtilbudslovens §5, der foreskriver at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet af tilbuddene efter dagtilbudsloven og den måde hvorpå opgaverne udføres, herunder at de mål og rammer, der er fastsat efter dagtilbudslovens §3, og rammer og eventuelle prioriterede indsatser fastsat efter dagtilbudslovens §3a.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering at de anmeldte tilsyn, som er blevet gennemført i 2022 – sammen med den viden, som er tilvejebragt under de øvrige besøg i dagtilbuddene, løbende dialoger med lederne m.v. – samlet gør, at Afdeling for Dagtilbud har et godt billede af den aktuelle kvalitet i Slagelse Kommunes dagtilbud.

Det er dog samtidig administrationens vurdering, at der er behov for en justering af tilsynskonceptet. En tilpasning, som gør det muligt at bevare de gode elementer fra arbejdet med KIDS og som samtidig tager højde for den tid, som der er til rådighed til at skulle kunne nå at gennemføre og efterbearbejde anmeldte samt uanmeldte tilsyn i samtlige af kommunens dagtilbud over en 2-årig periode.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Undervisning af elever på Julemærkehjemmet i Skælskør (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om, at undervisningen på julemærkehjemmet i Skælskør skal varetages af Skælskør ny skole pr. 1. august 2023.

 

Indstilling

Direktør for Børn, Unge, Kultur og Fritid indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Julemærkefonden har et julemærkehjem i Skælskør. Et julemærkehjem er et tilbud til børn i alderen 7-14 år som mistrives. Børnene kan få et ophold på 10 uger, hvor de bor og går i skole på julemærkehjemmet.

Undervisningen på et julemærkehjem sidestilles med sygeundervisning efter folkeskolelovens § 23, stk.1, da eleverne er indstillet til ophold på julemærkehjem via en læge. 

Det betyder, at beliggenhedskommunen varetager undervisningen på julemærkehjemmet og opkræver betaling for undervisningen fra den anbringende kommune. Det vil være distriktsskolen, der stiller lærere til rådighed.

I Slagelse Kommune er det Skælskør Skole, der varetager undervisningen af børn med ophold på julemærkehjemmet i Skælskør. Undervisningen foregår i julemærkehjemmets egne lokaler.

Ved nedlæggelse af Skælskør Skole, vil det pr. 1. august 2023 være Skælskør ny skole, der skal stille lærere til rådighed.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 23, stk. 1, med tilhørende bekendtgørelse, der vedrører sygeundervisning.

Det er dermed beliggenhedskommune, der skal varetage undervisningen af børn med ophold på julemærkehjemmet i Skælskør.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at det af geografiske og organisatoriske grunde er hensigtsmæssigt, at undervisningen på julemærkehjemmet varetages af Skælskør ny skole pr. 1. august 2023. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering

 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

 

 

1. Orientering fra udvalgsformand

 

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

 

3. Orientering fra administration

Samarbejde med Team Danmark

Slagelse Kommune har i perioden 2016-2020 og nu 2021-2024, haft et formaliseret samarbejde med Team Danmark.

Ordningen indeholder tilbud om talentklasserne på Nymarkskolen, som har talentklasser fra 7. – 9. klasse og samarbejde med samtlige ungdomsuddannelser i Slagelse om at skabe fleksible rammer for atleterne på ordningen. Nymarkskolen er i perioden blevet den første danske folkeskole certificeret som Idrætsskole under DIF og Team Danmark. Slagelse Gymnasium, ZBC HTX og HHX og ZBC EUD og EUX er desuden Team Danmark uddannelsespartner.
Der er ca. 150 atleter på ordningen fordelt på talentklasserne og elever spredt ud på forskellige ungdomsuddannelser. Mange atleter oplever at have bedre rammer for at dyrke deres sport og deres skole og være en del af et miljø, hvor de oplever forståelse for at være ambitiøs om sin skole og sin sport.

Yderligere udfoldelse fremgår af vedhæftet bilag 1.

 

Status på gæstepladser i dagtilbud

Den 2. november 2022 besluttede Børne- og Ungeudvalget at alle dagtilbud fremadrettet skal stille gæstepladser til rådighed for børn, indskrevet i dagpleje, der er fyldt 2 år. Gæstepladsen indebærer at barnet, ved sygdom eller anden fravær i egen dagpleje, kan blive gæsteplaceret i det pågældende dagtilbud. Ligeledes er et barn med gæsteplads i et dagtilbud garanteret børnehaveplads i pågældende dagtilbud.

Afdeling for Dagtilbud har siden beslutningen været i dialog med dagtilbudslederne ift. realisering af beslutningen. For visse dagtilbud har det ikke været praktisk muligt at stille gæstepladser til rådighed på nuværende tidspunkt, med udgangspunkt i aktuelle indskrivninger, kapacitet og forventet fremtidig belægning på børnehavedelen med udgangspunkt i nuværende indskrivninger af 0-2-årige.

Daginstitutionerne har for nuværende meldt ind med i alt 93 gæstepladser fordelt i hele Slagelse Kommune.

 

Status på sprogvurderingsdata fra Rambølls Hjernen og Hjertet

Den 10. januar blev Slagelse Kommunes dagtilbudsledere præsenteret for de samlede sprogdata fra Rambølls Hjernen og Hjertet, sammenholdt for årene 2021 og 2022.
Af data fra de foretagne sprogvurderinger fremgår det, at Slagelse Kommune generelt set er udfordret på den sprogpædagogiske bane. Antallet af børn, der har behov for en særlig eller en fokuseret indsats ligger således over normfordelingskurven på landsplan.
Når sprogdata anskues ud fra sprog talt i hjemmet ligger børn, der udelukkende taler dansk i hjemmet, dog inden for normfordelingskurven på landsplan. Omvendt er børn, der enten har én forælder, der ikke taler dansk, eller slet ikke møder dansksprogede voksne i hjemmet, overrepræsenteret i andelen af børn, der falder i kategorierne særlig eller fokuseret indsats.

De sprogpædagogiske indsatser understøttes af såvel audiologopædiske medarbejdere fra Pædagogisk Indsats og Inklusion som flersprogspædagoger fra Nordbycenteret.
Da Nordbycenteret i forbindelse med budget 2023-26 har reduceret antallet af flersprogspædagoger til det halve skal den mulige indsats gentænkes, og dagtilbuddene vil i højere grad selv skulle finde løsninger på de sprogpædagogiske udfordringer, de måtte stå med.

Det samlede område er i færd med at gentænke indsatsen.

 

Tilpasning som konsekvens af bortfald af refusion for Ukraine-indsats

Pr. d. 31. december 2022 bortfaldt den statslige refusion for den kommunale indsats med henblik på støtte til opstart af fordrevne børn fra Ukraine i dagtilbud. Konkret medfører det, at Nordbycenteret, der hidtil har varetaget indsatsen, ikke længere kan fastholde denne. Nordbycenteret har inden for egen ramme kunnet disponere således at indsatsen kan fortsætte indtil 1. marts 2023, hvorefter understøttelsen i dagtilbud vil bortfalde.

 

Udvikling i børnetal – de første indikationer på opbremsning i antallet af 0-5-årige i Slagelse Kommune

Sundhedstjenesten har opgjort antallet af fødsler i 2022. Sammenholdes tallet med antallet af fødsler i 2021 ses et fald i antal på 72, hvilket svarer til et fald på godt 9 %.

Dertil skal lægges erfaringer fra pladsanvisningen, som i modsætning til tendensen for et år siden nu oplever stigende udmeldinger begrundet med fraflytning.

Administrationen har netop modtaget den seneste områdespecifikke prognose, som bekræfter tendensen.

Således står der i konklusionen:

Generelle betragtninger for Slagelse Kommune, januar 2023

Befolkningsudvikling

De 0-årige (2022-årgangen) sluttede markant lavere end forventet af den interne befolkningsprognose. Der nedjusteres markant med 120 børn (59 i august). Der ses lave fødselstal i oktober-december. 

Siden sidste analyse er der sket en nettofraflytning af 1-5-årige på 10 børn, hvilket ikke er som forventet af den interne befolkningsprognose og målgruppen 1-5-årige nedjusteres med 13 børn (mod en opjustering på 17 i august, dvs. en stor forskel på 30 børn).

Samlet set nedjusteres hele målgruppen 0-5-årige meget markant med 133 børn i forhold til forventningerne fra den interne befolkningsprognose (42 i august).

Den nuværende interne befolkningsprognose forventer en nettotilflytning på 48 1-5-årige i løbet af 2023.

I tabellen nedenfor fremgår antallet af fødsler pr. måned i 2021 og 2022, som de er registreret i Sundhedstjenesten.

 

2022

2021

Januar

62

70

Februar

52

60

Marts

55

62

April

61

48

Maj

56

62

Juni

61

69

Juli

64

63

August

65

66

September

68

66

Oktober

53

67

November

49

64

December

50

71

TOTAL:

696

768

Udviklingstendensen er overordnet, og internt i Slagelse Kommune er der lokale forskelle.

 

Anmodning om privatisering af Børnehaven i Fredensgade

Afdeling for Dagtilbud har modtaget en anmodning fra den selvejende daginstitution Børnehaven i Fredensgade om at overgå til at blive en privat daginstitution.

Afdeling for Dagtilbud er gået i gang med at behandle anmodningen og forventer ingen udfordringer i den forbindelse.

Det forventes desuden, at der vil være et fortsat godt samarbejde med Børnehaven i Fredensgade, efter den overgår til at blive en privat daginstitution.

 

Ny analyse af brugertilfredsheden på dagtilbudsområdet

Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed har den 25. januar 2023 offentliggjort en ny analyse om brugertilfredsheden på dagtilbudsområdet.

Analysen er lavet på baggrund af en brugertilfredshedsundersøgelse blandt alle forældre til børn i kommunale og selvejende dagtilbud. 

Analysens hovedresultater er:

  • Forældrenes tilfredshed med deres barns dagtilbud varierer på kommuneniveau fra 3,9 til 4,5 på en skala fra 1 til 5. Der er således en forholdsvis høj tilfredshed med dagtilbuddene i alle kommuner, men der er altså også forskelle mellem kommunerne – også selvom vi tager højde for forskelle i kommunernes børnesammensætning og andre kommunale rammevilkår.
  • Der er forskel på tilfredshedsniveauet mellem dagtilbud i samme kommune. I cirka halvdelen af kommunerne er forskellen mellem de to dagtilbud med hhv. højest og lavest tilfredshedsniveau over 1 på tilfredshedsskalaen fra 1 til 5.
  • Variationen mellem dagtilbuddene inden for samme kommune ses også i benchmarkinganalysen, hvor der er taget højde for dagtilbuddenes rammevilkår. I næsten alle kommuner er der således både dagtilbud, der har en højere tilfredshed end forventet ud fra dagtilbuddets rammevilkår og dagtilbud, som har en lavere tilfredshed end forventet.
  • Analysen finder desuden sammenhæng mellem flere af de forhold på dagtilbudsområdet, som kommunerne kan påvirke, og tilfredsheden med dagtilbuddene. Analysen finder blandt andet, at forældrene er mere tilfredse, hvis deres barn går i en institution med forholdsvist få børn, og at forældrene er mere tilfredse jo højere andel af kommunens personale, der har en pædagogisk uddannelse. Også i denne del af analysen, er der taget højde for kommunernes rammevilkår.

Der er udarbejdet et ledelsesresumé, som uddyber hovedresultaterne (se bilag 2).

Det er muligt at hente den fulde rapport samt bilag med kommunespecifikke nøgletal – herunder resultater på dagtilbudsniveau – på følgende hjemmeside: www.benchmark.dk

 

Elevfravær i 4. kvartal 2022

16,78% af eleverne på alle skolerne, har i 4. kvartal 2022 over 15% fravær fra deres skole hvilket er et betydeligt fald sammenligning med 4. kvartal 2021 hvor tallet var 23,80%, men dog en lille stigning fra 3. kvartal 2022 hvor andel var 14,60%. Stigningen fordeler sig på 17 ud af 23 skoler.

Det generelle elevfravær er steget fra 3. kvartal 2022 til 4. kvartal 2022 med 2,07 procentpoint, disse procentpoint fordeler sig således: 1,55% sygefravær, 0.13% Lovligt fravær og 0,39% ulovligt fravær. Stigningen er generel på 21 ud af 23 skoler, de to skoler som har oplevet et fald, er specialskoler hvor der hen over det sidste halvår har kørt en proces omkring hvorvidt tilbuddet er det rette for eleven, hvis eleven kun benytter tilbuddet i mindre omfang, der er en hypotese om at dette har været medvirkende til et større fremmøde hos eleverne. På almenskolerne er stigningen størst på Boeslunde og Tårnborg Skole.

Stigningen i fraværet fra 3. kvartal til 4. kvartal har været karakteristisk de sidste 3 år, hvor der er behandlet data og lavet orienteringer til udvalget. Fra 4. kvartal 2021 til 4. kvartal 2022 er det gennemsnitlige fravær faldet fra 12,55% til 10,16%

Ved afslutningen af 4. kvartal var der i alt 106 elever på Slagelse Kommunes skoler som har 15% ulovligt fravær eller derover og skolerne derved er forpligtede på at underrette kommunalbestyrelsen herom.

Se bilag 3.

 

Midtvejsevaluering af projekt omkring skolefravær.

Fraværsindsatsen i Slagelse kommune har siden august 2021 modnet model for samarbejde og indsatser til børn og unge med bekymrende skolefravær der forligger nu en midtvejsevaluering af projektet. Her er nogle enkelte nedslag. 

Foreløbigt udbytte for praksis:

- Medarbejderne i de tre kommuner oplever at der er et fælles sprog og en fælles struktur for det samlede arbejde med at håndtere skolefravær. 

- At indsatsen har bidraget positivt til det generelle tværprofessionelle samarbejde og styrket fokus på skolefravær på skolerne. 

Foreløbigt udbytte for børn, unge og familier:

- Familierne oplever en systematik ved introduktion til indsatsen. 

- Børn og unge oplever særligt en tillidsfuld relation til den fagprofessionelle.

- Fleksibiliteten i indsatser er værdifuld for børn og unge.

- Børn og forældre fremhæver at en gradvis tilgang til progression og brug af realistiske delmål er en god måde at arbejde med indsatsmodellen på.

- Indsatsarbejdet bidrager til at reducere børnenes samlede skolefravær.  

 

 
Indstilling

 

Skolechefen indstiller

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
behandlet på kommende møder.

Sagens indhold

Aktuelt er der følgende dagsordenpunkter under forberedelse:

Antal af 0. klasser i 2023-24 (B) 08-03-2023
Reorganisering af fritidstilbuds området for 10 - 18 årige Marts / april 2023
Kommunale indsatsområder I 2023
Sommerferielukning SFO I 2023

Når regeringens lovkatalog kendes, sættes kataloget på dagsordenen

Indstilling

Skolechefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som
ønskes behandlet på kommende møder

13. Kommunikation (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet

Indstilling

Skolechefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

14. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.