Børne- og Ungeudvalget – Referat – 7. marts 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2022 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

 

Økonomi- og analysekonsulent Anders Borgstrup deltog under belysningen af punktet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2022 på udvalgets område. Endvidere orienteres om resultatet på enheder og anlægsprojekter omfattet overførselsadgang.      

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Udvalget tager foreløbigt regnskabsresultat for 2022 til orientering

 

Sagens indhold

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat 2022 på drift og anlæg – herunder enheder som i henhold til overførelsesreglerne i kommunens Kasse- og regnskabsregulativ er omfattet af mulighed for overførelse af mer-og mindreforbrug til 2023.

Orienteringen skal bidrage til indsigt i anvendelse af udvalgets budgetrammer, budgetoverholdelse, samt hvorvidt resultatet kan give budgetudfordringer, eller behov for budgetjusteringer inden for udvalgets rammer for 2023 og ved budgetlægningen af 2024-2027.

Økonomiudvalget indstiller overførsler til Byrådet på baggrund af indstilling fra Direktionen. Dette sker for at sikre, at der med overførslerne ikke skabes unødig risiko for at overskride dels servicerammen og dels det vedtagne budget for 2023.

Det betyder også at Byrådets beslutning om overførelser til 2023 kan påvirke forventet resultat for 2023 og omfanget af handleplaner m.m.   

Resultat på drift er opdelt på de udgiftstyper budgettet er lagt på. Opdeling på udgiftstyper skal ses i sammenhæng med den overordnede budgetstyring og finansiering af kommunernes økonomi, herunder fastsættelse af service- og anlægsramme og mulighed for sanktion.

Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1 og resultat på anlægsprojekter fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.

 

Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2022 viser for drift et samlet forbrug på 1.095 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 4 for 2022, som blev godkendt i november 2022, var det forventede forbrug anslået til 1.118 mio. kr.

Resultatet fordeler sig således:

 

Regnskabsresultat – drift (mio.kr.)

 

Børne- og Ungeudvalget

 

Korrigeret

budget

2022

Regnskab

2022

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

8.1 Skole

Serviceudgifter

 

            798,7

 

            771,0

 

              27,7

8.2 Dagtilbud

Serviceudgifter

Overførselsudgifter

 

            334,7

                0,5

 

            322,7

               1,0

 

              12,0

              -0,5

I alt

        1.133,9

        1.094,7

             39,2

8.1 Skole

Skole har i 2022 et samlet mindreforbrug på 27,7 mio. kr. Mindreforbruget på Skole fordeler sig således:

  • Myndighed almenområde 9,8 mio. kr.
  • Myndighed for specialundervisning 4,5 mio. kr.
  • Virksomheder 13,4 mio. kr.

Mindreforbruget på Myndighed for almenområdet er et nettotal, der dækker over mindre- og merforbrug på flere forskellige underområder. Hovedårsagerne til mindreforbruget skal findes på myndighedens konti til fordeling af ressourcer og vippeafregning af almenskolerne. 

Mindreforbruget på Myndighed for specialundervisning skyldes, at der blev givet en tillægsbevilling på 28,5 mio. kr., men der har været færre udgifter end antaget i budgetopfølgning 4. Det ses dog forsat at, der er et stigende antal elever, der modtager specialpædagogisk bistand. Generelt set har området været under pres de seneste år, og det nuværende aktivitetsniveau kan ikke rummes inden for det oprindelig budget.

For virksomhederne fordeler mindreforbruget sig således: Almenskolerne: 9,9 mio. kr.; Øvrige virksomheder, herunder klubber, PUI og Ungdomsskolen 3,6 mio. kr. Mindreforbruget skyldes efterlevelsen af sensommerens appel om tilbageholdenhed pga. likviditetshensyn og serviceramme. 

 

8.2 Dagtilbud

Dagtilbud har i 2022 et samlet mindreforbrug på 11,5 mio. kr., der fordeler sig med 1,0 mio. kr. på myndigheden og 10,5 mio. kr. på virksomhederne.

 

Mindreforbruget på myndigheden fordeler sig med et merforbrug på Vippen på 0,8 mio. kr. og et mindreforbrug på de centrale poster på 1,8 mio. kr. Merforbruget på Vippen skyldes at vippeafregningen til virksomhederne ved regnskabsafslutningen har vist sig at være højere end forventet ved Budgetopfølgning 4. Mindreforbruget på de centrale poster skyldes primært stigende indtægter fra forældrebetaling, fordi børnetallet har været højere end budgetteret.

  

Mindreforbruget på virksomhederne skyldes i høj grad at virksomhedslederne har fulgt Byrådets anbefalinger om økonomisk tilbageholdenhed i 2. halvår af 2022 kombineret med generel økonomisk forsigtighed. Enkelte steder er overførslerne fra tidligere år "sparet op" til større investeringer i fx. legepladser. Virksomhederne er i løbet af 2022 blevet tilført samlet set 9,1 i vippeafregning, som følge af stigende børnetal. Det store mindreforbrug skal ses i sammenhæng med at virksomhedslederne har været tilbageholdende med nyansættelser, kommunens økonomiske situation taget i betragtning. 

 

Regnskabsresultat, anlæg

Regnskabsresultatet for 2022 viser for anlæg et samlet forbrug på 35,6 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 4 for 2022, som blev godkendt i november 2022, var det forventede forbrug anslået til 39,8 mio. kr.

Regnskabsresultat – anlæg (mio.kr.)

 

Børne- og Ungeudvalget

 

Korrigeret

budget

2022

Regnskab

2022

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

8.1 Skole

Anlægsudgifter

 

                8,1

 

               7,8

 

               0,3

8.2 Dagtilbud

Anlægsudgifter

 

              32,7

 

              27,8

 

               4,9

I alt

             40,8

             35,6

               5,2

 

Mindreforbruget på anlægsudgifterne relaterer sig primært til tre større projekter med henblik på at øge kapaciteten på dagtilbudsområdet. Det drejer sig om Ny daginstitution Skovsøbakken (1,9 mio. kr.), Daginstitutionen Firkløveren - etape 2 (2,7 mio. kr.) og Modulbyggeri Børnehuset Lilleskov (1,2 mio. kr.) 

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

”Kasse- og regnskabsregulativet” for Slagelse Kommune afsnit om budgetrammer og overførselsadgang. som er godkendt af Byrådet den 28. marts 2022.  

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Ingen bemærkninger  

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overførelse af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg kan påvirke forventet resultat for 2023 og de forventninger som ligger til grund for forventet resultat 2023 i sagen omkring Budgetstatus for 2023, som behandles på samme dagsorden.

 

Det kan også blive nødvendigt at udvalget efterfølgende godkender budgetpasninger imellem enheder med henblik på at sikre en hensigtsmæssigt drift i 2023 og samtidig minimere omfanget af handleplaner m.m.         

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Økonomiudvalget indstiller på møde d. 20. marts 2023 til Byrådet d. 27. marts 2023 overførsel af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg til 2023.

3. Budgetstatus - forventninger til regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

(Ø) kan ikke godkende handleplaner og budgetstatus.

(A) kan ikke godkende handleplanerne, men kan godkende budgetstatus.

 

At 2: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

 

At 3: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

 

At 4:  Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

 

At 5: Indstilles til Byrådets godkendelse.

 

Økonomi- og analysekonsulent Anders Borgstrup deltog under belysningen af punktet.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Børne- Ungeudvalget skal godkende budgetstatus for forventet regnskab 2023, herunder godkende nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.  

I forbindelse med projektet 'God trivsel – Bedre adfærd – Bedste betingelser' skal Børne- og Ungeudvalget indstille indtægts- og udgiftsbevillingen til Økonomiudvalget.

I forbindelse med projektet 'Tidlig opsporing og handlevej', skal Børne- og Ungeudvalget indstille indtægts- og udgiftsbevillingen til Økonomiudvalget.

I forbindelse med projektet  'Mere udeliv i Korsør Junior- og Ungdomsklub', skal Børne- og Ungeudvalget indstille indtægts- og udgiftsbevillingen til Økonomiudvalget.

Byrådet godkender en stigning i taksten for Skolen på Julemærkehjemmet fra 230 kr. til 250 kr., samt indtægts- og udgiftsbevilling

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender budgetstatus for forventet regnskab 2023 samt handleplaner, som indgår i den samlede budgetstatus, der godkendes af Byrådet.
  2. at Børne- og Ungeudvalget indstiller indtægts- og udgiftsbevilling i forbindelse med projektet 'God trivsel – Bedre adfærd – Bedste betingelser'.
  3. at Børne- og Ungeudvalget indstiller indtægts- og udgiftsbevilling i forbindelse med projektet 'Tidlig opsporing og handlevej'.
  4. at Børne- og Ungeudvalget indstiller indtægts- og udgiftsbevilling i forbindelse med projektet 'Mere udeliv i Korsør Junior- og Ungdomsklub'.
  5. at Børne- og Ungeudvalget indstiller at Byrådet godkender en stigning i taksten for Skolen på Julemærkehjemmet fra 230 kr. til 250 kr., samt indtægts- og udgiftsbevilling.

 

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører en budgetstatus med henblik på at sikre budgetoverholdelse i 2023. Samtidig er der mulighed for at igangsætte nødvendige tiltag som sikrer at udvalgets samlede budgetramme overholdes.

Budgetstatus tager udgangspunkt i:

  • Vedtaget budget 2023, herunder budgetforudsætninger og vedtagne besparelsesforslag
  • Forventet regnskab 2022 og aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Planlagte disponeringer og forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
  • Igangsatte eller planlagte handleplaner

 

I denne sag er der fokus på implementering af besparelsesforslag i budget 2023 og på budgetområder, hvor der allerede nu kan forventes væsentlige budgetafvigelser eller budgetudfordringer, som derfor kræver særlig handling eller opmærksomhed.

Ved forventet merforbrug forelægges handleplaner for de områder, som kræver særlige indsatser i 2023 (se bilag 1).

På den baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes.

Overførelser af mer- og mindreforbrug fra 2022 til 2023 på drift og anlæg behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 27. marts 2023. Derfor indgår evt. overførelser fra 2022 ikke i forventet resultat for 2023. Når overførelserne fra 2022 kendes, kan det blive nødvendigt at korrigere handleplaner og forventninger til resultatet for 2023. 

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Børne- og Ungeudvalget forventer overordnet set et budget i balance. Det vurderes, at den nye omlægning af inklusionsopgaven vil skabe større økonomisk bæredygtighed.
På nuværende tidspunkt af året er forventningerne til forbruget dog behæftet med store usikkerheder.  

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetstatus 1 2023 opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter

Drift
(mio.kr)

Vedtaget

budget

Korrigeret budget

Forventet

resultat
Budgetstatus

Afvigelse

Budgetstatus

Skoler

750,5

775,6

775,6

0,0

Resultat serviceudgifter

750,5

775,6

775,6

0,0

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

Dagtilbud

323,9

323,8

323,8

0,0

Resultat serviceudgifter

323,4

323,3

323,3

0,0

Øvrige udgifter

0,5

0,5

0,5

0,0

I alt for udvalget

1.074,4

1.099,4

1.099,4

0,0

Samlet resultat serviceudgifter

1.073,9

1.098,9

1.098,9

0,0

Samlet resultat øvrige udgifter

0,5

0,5

0,5

0,0

 

Skole

Specialundervisningen

Specialundervisningsområdet i Slagelse Kommune er fortsat under pres. Området blev ved budgetopfølgning 4 i 2022 tilført en tillægsbevilling, der dækker merforbruget i 2022.
Hvis visitationerne til specialundervisning i 2023 fortsætter i samme mønster som sidste år, vil det medføre en budgetudfordring i 2023. Der foregår lige nu en omlægning af inklusionsopgaven, der forventes at skabe en større økonomisk bæredygtighed på området og dermed budgetbalance.

 

Ny struktur på skoleområdet

I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-26 blev der lagt op til en ny struktur på almenskoleområdet samt en ny ressourcetildelingsmodel for almenskolerne. På Byrådets møde den 23.1. blev skolelukninger, nye skoledistrikter og ny ressourcetildelingsmodel godkendt endeligt. 
I helårseffekt skal disse ændringer føre til en besparelse på 44 mio. kr. på almenskoleområdet, og almenskolerne har igangsat processen med at tilpasse deres økonomi, der ændres med det nye skoleår 2023/24.
Det kan ikke udelukkes, at der kan forekomme budgetafvigelser på almenskoleområdet, når der i løbet af forholdsmæssig kort tid skal kapacitetstilpasses til den nye økonomiske virkelighed.

 

Ny struktur for klubtilbud

I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-26 blev der lagt op til en ny ensartet struktur for klubtilbuddene. Målet er at udvikle et samlet tilbud på mange matrikler, hvor afdelingslederne sammen med ledelsen kan prioritere og målrette indsatsen på tværs af kommunen. Den nye struktur træder i kraft fra skoleåret 2023/24 og der er besluttet en årlig besparelse på 1,25 mio. kr.

 

Skolen på Julemærkehjemmet

I december blev Skolen på Julemærkehjemmet gjort opmærksom på, at Julemærkehjemmet Skælskør i en periode i 2023 skal have skiftet tag, hvilket betyder, at der er to færre hold på Julemærkehjemmet svarende til 24 elever. Det har den betydning, at Skolen på Julemærkehjemmet ikke skal varetage sygeundervisning for disse elever og dermed mindskes indtægten og der forventes dermed et merforbrug på ca. 650.000 kr. i 2023. Skolen på Julemærkehjemmet har hidtil haft en organisatorisk tilknytning til Skælskør Skole. I forbindelse med den nye skolestruktur skal der kigges på organiseringen fremadrettet.

 

Ændring af takst på Skolen på Julemærkehjemmet 

Der blev i forbindelse med budgetaftalen 2023 besluttet en besparelse på 13,5 mio. kr. på specialområdet. I den forbindelse er der blevet trukket 8% besparelse på Skolen på Julemærkehjemmet, men da Skolen på Julemærkehjemmet ikke er et specialundervisningstilbud skal de derfor ikke pålægges denne besparelse. 

Besparelsen er blevet indarbejdet i taksten for 2023 og det giver derfor en stigning i taksten at fjerne besparelsen. Taksten stiger fra 230 kr. pr dag til 250 kr. pr dag. 

 

Handleplaner

Der er udarbejdet handleplaner for nedenstående områder i 2022 som forsætter i 2023.

  • Heltidsundervisning
  • Klub Føniks
  • Hvilebjergskolen

 

Bevillinger

Der er bevillingsønsker på tre forskellige projekter, som er eksternet finansieret. Projekterne 'God trivsel – Bedre adfærd – Bedste betingelser' og 'Tidlig opsporing og handlevej' er beskrevet på Børne- og Ungeudvalget d. 07/02-2023.
Projektet 'Mere udeliv i Korsør Junior- og Ungdomsklub' har fået bevilliget 150.000 kr. af Nordea Fonden. Disse midler skal bruges på en svævebane, ramper til skateboardbanen samt små mål til fællesarealer, hvoraf klubben finansierer tilsvarende beløb.  

 

Dagtilbud

På politikområdet Dagtilbud forventes der, på nuværende tidlige tidspunkt, balance mellem budget og forbrug i 2023. Det dækker dog over to modsatrettede tendenser.

 

Der forventes et lavere børnetal for 2023 end budgetlagt i sommeren 2022. Dels har fødselstallet i oktober-december 2022 været markant lavere end forudsagt i kommunens befolkningsprognose. Og dels er der i 2. halvår 2022 sket en nettofraflytning af 1-5 årige børn, hvor befolkningsprognosen forudså en nettotilflytning.

Dette medfører pga. kommunens vippeordning et mindreforbrug i 2023, da virksomhederne skal ”tilbagebetale” budget til kassen, som følge af det faldende børnetal. Konsekvensen vurderes på nuværende tidspunkt til 2,5 mio. kr., men beløbet er behæftet med særdeles stor usikkerhed, da vi stadig er meget tidligt på året.

 

På den anden side forventes et merforbrug vedr. betaling for dagtilbud til anbragte børn i andre kommuner, samt specialiserede §32 tilbud og hjemmetræning af børn med handicap. Merforbruget i 2023 estimeres på nuværende tidspunkt til 2,5 mio. kr., men er også omfattet af stor usikkerhed.

 

Anlæg  

På anlæg har administrationen fortaget en gennemgang og vurdering af hvorvidt afsatte rådighedsbeløb på anlægsprojekterne kan forventes afholdt i 2023. På nuværende tidspunkt forventes der ikke væsentlige afvigelser på anlægsprojekter under Børne- og Ungeudvalget.

 

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Børne- og Ungeudvalget forventer overordnet set et budget i balance. På nuværende tidspunkt af året er forventningerne dog behæftet med store usikkerheder.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Projekt God trivsel – Bedre adfærd –

Bedste betingelser

8.1. Udgift

8.1 Indtægt

722

-722

1.108

-1.108

1.133

-1.133

 

Projekt Tidlig opsporing og handlevej

 

8.1. Udgift

8.1 Indtægt 

 1.565

-1.565

 1.565

-1.565

 1.575

-1.575

 
Mere udeliv i Korsør Junior- og Ungdomsklub8.1. Udgift

8.1 Indtægt 

 150

-150

   
Skolen på Julemærkehjemmet

8.1. Udgift

8.1 Indtægt 

 252

-252

 261

-261

 261

-261

 261

-261

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes forventninger til regnskab 2023, behandling af budgetstatus samt ændring af takst indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 20. marts 2023 og Byrådet den 27. marts 2023. 

4. Klasseloft og grænse for optag ved frit skolevalg (B)

Beslutning

Thomas Clausen (Ø) fremsatte følgende ændringsforslag:

"Eleverne og deres forældre på de lukningstruede skoler får mulighed for frit at vælge den skole, som fra den 1. august 2023 vil være det bedste valg for den enkelte elev."

For forslaget stemte 1: (Ø)

Imod forslaget stemte 6: (A), (V), (C), (F)

Ændringsforslaget bortfaldt.

 

At 1: Ikke godkendt.

Børne- og Ungeudvalget besluttede at fastholde et klasseloft på 26 elever, jf. beslutning i Byrådet den 19/12-22.

 

 

At 2: Ikke godkendt.

Børne- og Ungeudvalget besluttede at fastholde grænsen for optag af elever ved frit skolevalg til at være 24 elever, jf. beslutning i Byrådet den 19/12-22.

 

At 3: Udgår, da gældende praksis fastholdes.

 

Økonomi- og analysekonsulent Anders Borgstrup samt pædagogisk administrativ konsulent Anne-Gitte Frøslev deltog under belysningen af punktet

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, om Slagelse Kommune skal have et klasseloft på 26 eller 28 elever i 0. klasse i 2023/24. 

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte at sænke grænsen for optag af elever ved frit skolevalg.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, hvem der skal have kompetencen til at afgøre, om en elev i særlige tilfælde kan indskrives i en klasse ved frit skolevalg, selv om elevtallet overstiger den besluttede grænse for optag.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at  Byrådet beslutter et klasseloft på 28 elever i 0. klasse i 2023/24. 

2. at Byrådet beslutter at sænke grænsen for optag af elever ved frit skolevalg fra 25 til 24 på årgange, hvor klasseloftet er 28 elever. 

3. at Byrådet beslutter, at administrationen fortsat har kompetencen til at afgøre, om en elev i særlige tilfælde kan optages i en klasse efter frit skolevalg, selv om elevtallet overstiger den besluttede grænse for optag.

 

Sagens indhold

Vedr. klasseloft i 0. klasse i 2023/24

Det følger af folkeskoleloven, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse.

I finansloven 2022 blev det besluttet at sænke klasseloftet til 26 elever i 0.-2. klasse. Aftalen skulle gælde for nye årgange fra og med skoleåret 2023/24, så det er fuldt implementeret efter 3 år.

Børne- og Undervisningsministeriet har nu udmeldt, at lovgrundlaget udskydes, så det først gælder fra skoleåret 2024/2025.

Det giver dermed kommunerne mulighed for lokalt at tage stilling til, om de vil arbejde med et klasseloft på 28 elever for nye årgange endnu et skoleår, eller om de vil arbejde med et klasseloft på 26 elever allerede fra skoleåret 2023/24. 

 

Vedr. grænse for optag af elever ved frit skolevalg

Alle børn er i kraft af deres bopæl tilknyttet en bestemt distriktsskole, som de har ret til at blive optaget på. Hvis forældrene ikke ønsker at deres barn skal gå på distriktsskolen, kan de søge om optagelse på en anden skole efter eget valg. Retten til frit valg er alene begrænset af den enkelte skoles kapacitet, som fastlægges af Byrådet.

Det har hidtil været gældende i Slagelse Kommune, at grænsen for optag af elever ved frit skolevalg er 25 elever.

Den 19. december 2022 besluttede Byrådet, at grænsen for optag af elever ved frit skolevalg også skal gælde ved skoleindskrivningen i 0. klasse. Det har ikke hidtil været praksis. Byrådet besluttede samtidig, at grænsen for optag af elever ved frit skolevalg skal være 24 elever på årgange, hvor klasseloftet bliver 26 elever, jf. finansloven for 2022. 

Hvis der er flere ansøgere, end der er ledige pladser, fordeles pladserne efter kriterier, der fremgår af gældende styrelsesvedtægt:

  1. Elever, der i forvejen har en eller flere søskende på skolen, optages før elever, der ikke har.
  2. Kommunens børn optages før børn fra andre kommuner.
  3. Elever, der har kortere afstand til skolen målt i kilometer fra folkeregisteradressen, optages før elever, der har længere afstand.

Den 23. januar 2023 besluttede Byrådet en ny skolestruktur, bl.a. på baggrund af elevantal og skolers kapacitet. Derfor kan det blive nødvendigt med en øget styring af elevoptag ved at sænke grænserne for optag af elever, der søger en anden skole end deres distriktsskole. 

 

Vedr. beslutningskompetence – optag i særlige tilfælde

Den 19. december 2022 udsatte Byrådet beslutningen om, hvem der skal have kompetence til at afgøre, om en elev i særlige tilfælde kan indskrives i en klasse efter frit skolevalg, selv om elevtallet overstiger den besluttede grænse for optag ved frit skolevalg. 

Det har hidtil været gældende, at administrationen kunne træffe beslutningen ud fra nedenstående kriterier:

  • Hvis administrationen i samarbejde med en elevs forældre og nuværende skole er enige om, at eleven har væsentlige behov for et miljøskifte, og elevtallet overstiger den besluttede grænse for optag ved frit skolevalg på det pågældende klassetrin på andre skoler, der ligger i rimelig nærhed af elevens bopæl.
  • Hvis en elev kommer fra en privatskole eller efterskole, og elevtallet overstiger den besluttede grænse for optag ved frit skolevalg på det pågældende klassetrin på andre skoler, der ligger i rimelig nærhed af elevens bopæl.
  • Hvis det af pædagogiske årsager vurderes uhensigtsmæssigt, at en elev, der udsluses fra et specialtilbud, skal tilbage på distriktsskolen.

 

Byrådets beslutninger vil blive optaget i et bilag til styrelsesvedtægt for skoleområdet.

 

Retligt grundlag

  • Det fremgår af folkeskoleloven § 36, stk. 2., at der til hver skole hører et skoledistrikt. Et barn optages i skole i det distrikt, hvor det bor eller opholder sig.

     

  • Det fremgår af folkeskoleloven § 36, stk. 3, at forældre har krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg under forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer, kommunalbestyrelsen har fastsat. Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle ønsker om optagelse i en anden skole end distriktsskolen, sker optagelse efter retningslinjer fastsat af kommunalbestyrelsen for, hvilke børn der optages først.

     

  • Det fremgår af folkeskoleloven § 17, stk. 1 at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse.
  • Det fremgår af bemærkninger til folkeskoleloven § 40, at i modsætning til, hvad der gælder om skolestrukturen (hvor skolebestyrelserne skal have lejlighed til at udtale sig), er der ingen krav til proceduren i forbindelse med ændring af rammerne for klassedannelse mv. Kommunalbestyrelsen vil ligeledes kunne beslutte at vedtage et elevmaksimum, der ligger under lovens maksimum.

 

Handlemuligheder

Vedr. klasseloft i 0. klasse i 2023/24

Byrådet kan beslutte et klasseloft på 28 elever i 0. klasse i 2023/24. 

Alternativt kan Byrådet beslutte et klasseloft på 26 fra skoleåret 2023/24. 

 

Vedr. grænse for optag af elever ved frit skolevalg

Byrådet kan beslutte at sænke grænsen for optag af elever ved frit skolevalg fra 25 til 24 elever på årgange, hvor klasseloftet er 28 elever.

Alternativt kan Byrådet beslutte en anden grænse. 

Hvis Byrådet beslutter et klasseloft på 26 elever i 0. klasse fra 2023/24, kan Byrådet beslutte, om kommunen skal fastholde en grænse for frit skolevalg på 24 elever, som Byrådet besluttede den 19. december 2022.

 

Vedr. beslutningskompetence – optag i særlige tilfælde

Byrådet kan beslutte, at administrationen fortsat har kompetencen til at afgøre, om en elev i særlige tilfælde kan optages i en klasse efter frit skolevalg, selv om elevtallet overstiger den besluttede grænse for optag ved frit skolevalg.

Alternativt kan Byrådet beslutte, at kompetencen skal ligge hos Børne- og Ungeudvalget.

 

Vurdering

Vedr. klasseloft i 0. klasse i 2023/24 

Administrationen vurderer, at et klasseloft på 28 elever ved skoleindskrivningen for skoleåret 2023/24 er mest hensigtsmæssigt

Fordele: Et klasseloft på 28 frem for 26 vil mindske risikoen for, at en skole skal oprette en ekstra 0. klasse i det kommende skoleår. En ekstra klasse kan være en stor økonomisk belastning for en mindre skole. 

Ulemper: Større klasser. De nye forældre er blevet varslet om, at klasseloftet vil blive 26 i de kommende 0. klasser, da de modtog brev om skoleindskrivning i december 2022.

 

Vedr. grænse for optag af elever ved frit skolevalg

Administrationen anbefaler, at grænsen for optag ved frit skolevalg skal være 24 elever ved et klasseloft på 28 elever. Den fastsatte grænse skal balancere mellem central styring og reel mulighed for frit skolevalg.

Fordele: Med ny skolestruktur er der behov for en øget styring af elevoptag i skoledistrikterne af hensyn til den enkelte skoles kapacitet. Hvis grænsen for optag ved frit skolevalg sænkes, vil det i højere grad kunne sikre plads til elever, der har krav på at blive optaget på en skole, uden at det udløser oprettelse af en ekstra klasse. Med en grænse på 24 elever vil klasserne fortsat kunne være økonomisk bæredygtige.

Ulemper: Hvis grænsen for optag ved frit skolevalg sænkes vil det betyde, at færre forældreønsker om frit skolevalg kan imødekommes. På grund af ny skolestruktur forventes det, at lidt flere forældre har søgt efter frit skolevalg ved skoleindskrivningen i år. Fx fordi de ønsker, at søskende skal gå på samme skole. Hvis der er ledige pladser på en skole, prioriteres børn med søskende dog først. 

 

Vedr. kompetence til beslutning om optag i særlige tilfælde

Administrationen anbefaler, at det fortsat er administrationen, der har kompetencen til at afgøre, om en elev i særlige tilfælde kan optages i en klasse efter frit skolevalg, selv om elevtallet overstiger den besluttede grænse for optag. Optag kan kun ske, efter gældende kriterier. 

Fordele: Administrationen har ofte kendskab til eleven og baggrunden for, at eleven står uden et hensigtsmæssigt skoletilbud. Der vil ofte være behov for dialog med forældre og skoleledere samt behov for en hurtig sagsbehandling. Fx hvis en elev er bortvist fra privatskole eller efterskole.

Ulemper: Ingen

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Budgettildelingen er elevbaseret, så hvis én elev udløser en ekstra klasse på en skole, vil det ikke ændre på den samlede økonomiske tildeling til skoleområdet. Det kan derimod være en stor økonomisk belastning for en mindre skole, da den ekstra klasse skal finansieres inden for skolens egen økonomiske ramme.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Det vil først være muligt at præsentere Børne- og Ungeudvalget for antallet af 0. klasser, når Byrådet har truffet beslutning om ovenstående. Administrationen forventer, at det kan ske på udvalgsmødet den 2. maj.

 

5. Anvendelse af Skælskør Skoles matrikel i relation til Skælskør Ny Skole (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Børne- og Ungeudvalget bemærker, at eventuel sammenlægning efter sommerferien 2023 af de nuværende 7. og 8. klasser bør ske i dialog med de berørte elever, deres forældre og skolebestyrelserne.

 

Pædagogisk administrativ konsulent Anne-Gitte Frøslev deltog under belysningen af punktet.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Skælskør Ny Skole alene kan anvende nuværende Eggeslevmagle Skoles matrikel pr. 1. august 2023.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Byrådet godkender, at Skælskør Ny Skole alene anvender nuværende Eggeslevmagle Skoles matrikel pr. 1. august 2023 (handlemulighed B).

 

Sagens indhold

Den kommende ledelse på Skælskør Ny Skole er begyndt at planlægge oprettelsen af den nye skole. I den forbindelse har den kommende ledelse et ønske om, at Byrådet vil genoverveje tidligere beslutning om, at nuværende elever i 7.-9. klasse på Skælskør Skole skal færdiggøre deres skolegang på Skælskør Skole.

I budgetforliget 2023-26 godkendte Byrådet den 10. oktober 2022 nedenstående ændringsforslag fra VCFBD og AN (Bilag 5):

Den nye skole, der dannes ved sammenlægningen af Eggeslevmagle skole, Skælskør Skole og Boeslunde Skole oprettes som en ny skole med skoleåret 23-24. Nuværende eleverne i 7-9 klasse på Skælskør Skole færdiggør deres skolegang på Skælskør Skole. Det betyder, at skolen i perioden indtil 2025 er fordelt på to matrikler.

Den kommende ledelse af Skælskør Ny Skole foreslår, at alle elever samles på nuværende Eggeslevmagle Skoles matrikel pr. 1. august 2023.

Skolebestyrelserne på henholdsvis Skælskør Skole og Eggeslevmagle Skole har haft lejlighed til at udtale sig. Begge skolebestyrelser bakker op om forslaget. Udtalelserne er vedlagt som bilag.

Der vil i en overgangsperiode kunne skabes tilstrækkelig med klasselokaler, bl.a. ved at nedlægge et it-lokale, et geografi-lokale, et motionsrum til medarbejdere og et håndarbejdslokale.  Endvidere vil der være mulighed for at sætte en pavillon op, som tidligere har været anvendt af et dagtilbud.

Den kommende ledelse af Skælskør Ny Skole har udarbejdet et oplæg med diverse overvejelser og plantegninger, som er vedlagt som bilag til inspiration.

 

Retligt grundlag

Af folkeskoleloven § 40, stk. 2, nr. 2 fremgår det, at beslutning om skolestrukturen træffes af kommunalbestyrelsen på et møde efter indhentet udtalelse fra de berørte skolebestyrelser.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan fastholde, at Skælskør Ny Skole skal anvende Skælskør Skoles matrikel til nuværende eleverne i 7.-8. klasse på Skælskør Skole, jf. budgetforliget.

     

    Fordele:

     

    • Der er plads til at klasser næsten konsekvent kan inddeles i afdeling for indskoling, mellemtrin og udskoling. Det samme gælder for SP-klasserne, der kan være i alderssvarende områder.
    • Udskolingselever på Skælskør Skole undgår et skoleskift i slutningen af deres skoleforløb, hvilket kan være positiv for nogle elever.
    • Mindsker udfordringen med antallet af klasselokaler, lærerarbejdspladser og pres på faglokaler på Skælskør Ny Skole.
    • Reducerer arbejdet med den forestående fysiske flytning i forhold til inventar, materialer mv.

Ulemper:

  • Ingen samlet udskoling - det kan påvirke det faglige og trivselsmæssige miljø uhensigtsmæssigt for de få klasser, der forbliver på Skælskør Skole.
  • Det kan blive en meget speciel skolegang for de elever, der skal blive tilbage på en stort set tom skole.
  • Risiko for at lærere og ledelse skal pendle mellem to matrikler – koster tid og penge.
  • Personale og ledelse på flere matrikler kan påvirke arbejdsmiljøet og det faglige miljø uhensigtsmæssigt.
  • Personale og ledelse på flere matrikler kan gøre den kulturelle og organisatoriske sammenlægning af tre skoler vanskeligere og tage længere tid.
  • Der er driftsomkostninger forbundet med fortsat at drive skole i Skælskør Skoles bygninger.

     

     

     

B. Byrådet kan godkende, at Skælskør Ny Skole alene anvender nuværende Eggeslevmagle Skoles matrikel pr. 1. august 2023.

Fordele:

  • Én samlet udskoling - det kan påvirke det faglige og trivselsmæssige miljø hensigtsmæssigt for alle.
  • Lærere og ledere skal ikke pendle mellem to matrikler – sparer tid og penge.
  • Personale og ledelse på samme matrikel kan påvirke arbejdsmiljøet og det faglige miljø hensigtsmæssigt for alle.
  • Personale og ledelse på samme matrikel kan gøre den kulturelle og organisatoriske sammenlægning af tre skoler nemmere og hurtigere.
  • Der kan undgås frustrationer fra forældre på alle klassetrin, at nogle klasser kan forblive på Skælskør Skole, mens andre ikke kan. Samtidig kan der undgås frustrationer fra forældre, der mener, at deres børn bliver ’efterladt’ i en næsten tom skolebygning.
  • Der forventes at kunne spares på driftsomkostningerne, når der ikke skal drives skole i Skælskør Skoles bygninger.

Ulemper:

  • Klasser kan i en overgangsperiode ikke konsekvent inddeles i afdeling for indskoling, mellemtrin og udskoling. Det samme gælder for SP-klasserne, hvor ikke alle klasser kan være i alderssvarende områder.
  • Større belastning på faglokaler mv., men dog muligt i en overgangsperiode.
  • Forældre til elever i kommende 8.-9. kl. på Skælskør Skole har ikke forventet, at de blev en del af sammenlægningen. En ændring vil kunne give frustrationer for nogle.

 

Vurdering

På baggrund af en afvejning af muligheder, fordele og ulemper vil administrationen og den kommende ledelse af Skælskør Ny Skole anbefale, at alle elever modtager undervisning på nuværende Eggeslevmagle Skoles matrikel allerede pr. 1. august 2023. endvidere er der opbakning fra skolebestyrelserne ved henholdsvis Skælskør Skole og Eggeslevmagle Skole.

Administrationen vurderer, at forpligtelsen til at indhente udtalelser ved de berørte skoler er opfyldt, idet der er indhentet udtalelser fra skolebestyrelserne ved henholdsvis Skælskør Skole og Eggeslevmagle Skole. Der er ikke hentet udtalelse fra Boeslunde Skoles bestyrelse, idet sagen primært vedrører de ældste elever. Der er endnu ikke valgt en skolebestyrelse til Skælskør Ny Skole.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ikke i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-2026 afsat anlægsbevilling til etablering af Skælskør Ny Skole.

Det vurderes, at der uanset valg af handlemulighed A eller B vil være anlægsomkostninger forbundet med at etablere de midlertidige løsninger, som skal være på plads til Skælskør Ny Skoles opstart 1. august 2023. Der foreligger ikke et estimat over udgiften endnu.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Bevillingssagen forventes at kunne blive præsenteret for Økonomiudvalget og Byrådet i april 2023 på baggrund af byrådets beslutning i denne sag.

Byrådet skal derudover i forbindelse med budgetforhandlingerne aftale nærmere, hvilken økonomisk ramme, der skal afsættes til den varige etablering af Skælskør Ny Skole.

6. Navngivning af Skælskør ny skole (B)

Beslutning

Thomas Clausen (Ø) fremsatte følgende ændringsforslag til At 1:

"Den nye skole i Skælskør navngives "Eggeslevmagle Skole" og navngivningsprocessen udelades på grund af den overflødige udgift til processen."

For forslaget stemte 1: (Ø)

Imod forslaget stemte 6: (A), (V), (C), (F)

Ændringsforslaget bortfaldt.

 

At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte processen for navngivning af Skælskør ny skole.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til proces for navngivning af Skælskør ny skole.

 

Sagens indhold

Byrådet har den 23. januar 2023 besluttet, at Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole nedlægges, og at der pr. 1. august 2023 oprettes en ny skole på Eggeslevmagle Skoles matrikel.

Den nye skole skal have et nyt navn, og af hensyn til indberetning til institutionsregistret under Børne- og Undervisningsministeriet er det nødvendigt, at skolen får et officielt navn pr. 1. maj 2023.

 

Navngivning af sammenlagte skoler i Skælskør, fastlægges på baggrund af indstilling/forslag om navngivning til en nedsat komité, der skal sikre bred deltagelse i navngivningsprocessen. Administrationen foreslår, at komiteen består af:

  • Formand og næstformand for Børne- og Ungeudvalget.
  • To elevrådsrepræsentanter.
  • Tre medlemmer af skolebestyrelsen (Skælskør skole, Eggeslevmagle skole og Boeslunde Skole)
  • En ledelsesrepræsentant fra Skælskør ny skole
  • En ledelsesrepræsentant fra dagtilbud

Administrationen foreslår, at beslutning om navngivningen beror på en involverende proces, forinden drøftelsen i komitéen. Navneforslagene forventes tilvejebragt ved involvering af relevante interessenter, og ved afholdelse af navngivningskonkurrence. Processen involverer skolebestyrelserne, personale, elever, forældre og borgere i Skælskør området. Derudover kunne skolelederne på de berørte skoler, samt dagtilbudslederne i Skælskør området tilrettelægge lokale processer, som skal understøtte elevinddragelsen.

 

Forslag til tids- og procesplan for navngivning af Skælskør ny skole

7.3.2023

Drøftelse af forslag på Børne- og unge udvalgsmøde.

 

8.3.2023 – 17.3.2023

Oprettelse af komité

 

13.3.2023 – 7.4.2023

Konkurrenceperiode

 

Uge 15

Alle forslag fremsendes til komitéen.

 

Uge 16

Møde i komitéen og beslutning om navngivningen.

 

Uge 17

Offentliggørelse af resultatet, udnævnelse af vinder, og udlevering af præmie.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til proces for navngivning af Skælskør ny skole.

 

Vurdering

Det er administrationens vurderingen, at en åben og inkluderende proces for navngivningen vil bidrage til en fælles forståelse af og ejerskab til skolens navn for alle involverede parter.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

7. Tilpasning af tilsynskoncept på dagtilbudsområdet (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

(A) stemte imod.

 

Til referatet vedlægges spørgeskemaet til forældrene, når det er lavet færdigt. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan godkende tilpasset tilsynskoncept på dagtilbudsområdet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender det tilpassede tilsynskoncept på dagtilbudsområdet, som det foreligger (handlemulighed A).

 

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget vedtog i februar 2022 et nyt tilsynskoncept på dagtilbudsområdet.
Tilsynskonceptet var udarbejdet med udgangspunkt i nye lovkrav til tilsyn i dagtilbud.

Siden vedtagelsen af tilsynskonceptet har Slagelse Kommunes byråd vedtaget en række økonomiske prioriteringer i forbindelse med vedtagelsen af budget 2023-26, hvoraf ét indebærer antallet af pædagogiske konsulenter i Afdeling for Dagtilbud justeres fra 3 til 2. En prioritering, som får betydning tilsynsopgaven, da det er de pædagogiske konsulenter, der har det som én af deres primære opgaver, at gennemføre tilsyn i kommunens dagtilbud.

Ligeledes har Afdeling for Dagtilbud siden vedtagelsen gjort sig erfaringer med det nuværende tilsynskoncept. I lyset af disse erfaringer, sammenholdt med de økonomiske prioriteringer, har Afdeling for Dagtilbud udarbejdet et tilpasset tilsynskoncept, der imødekommer både lovkrav og personaleressourcer til at løfte opgaven (se bilag 1).

Overordnet er tilsynskonceptet båret frem af en tilpasning af følgende elementer:

Inddragelse af forældrenes perspektiv - og forpligtende samarbejde med forældrebestyrelsen
I forbindelse med gennemførslen af anmeldte tilsyn får forældrebestyrelsen mulighed for at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbuddets forældre, omhandlende hvordan forældrene oplever mødet med dagtilbuddet. Den forældrebestyrelsesrepræsentant, som bliver udpeget til at deltage i det efterfølgende dialogmøde er ansvarlig for at bære resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen med ind til mødet. I det oprindelige koncept var forældreinddragelsen begrænset til orientering af forældrebestyrelsen. Med tilpasningen får forældrene mulighed for at spille en mere aktiv rolle.

Offentliggørelse -  gennemsigtighed og tilgængelighed af viden
Det er et lovkrav, at der minimum hvert andet år skal offentliggøres en tilsynsrapport for det enkelte dagtilbud, på dagtilbuddets egen hjemmeside. Dette lovkrav har i Slagelse Kommune været udvidet til, at rapporterne fra de anmeldte tilsyn også har skullet været tilgængelige på Slagelse Kommunes hjemmeside. Med tilpasningen af konceptet øges muligheden for at få adgang til viden om tilsynene yderligere, gennem følgende tiltag:

  • Referaterne fra de efterfølgende dialogmøder også vil blive offentliggjort - både på dagtilbuddets egen hjemmeside samt på Slagelse Kommunes hjemmeide
  • På Slagelse Kommunes hjemmeside vil der fremadrettet være en oversigt tilgængelig, som viser, hvornår der sidst har været ført tilsyn med det enkelte dagtilbud, efter det justerede tilsynskoncept, samt om tilsynet var anmeldt eller uanmeldt.
  • Opsamlinger fra uanmeldte tilsyn kan også blive offentliggjort på dagtilbuddets hjemmeside samt Slagelse Kommunes hjemmeside, hvis Afdeling for Dagtilbud vurderer at det er aktuelt. 

Fleksibilitet og prioritering

Ud fra erfaringer med det oprindelige tilsynskoncept, har det vist sig at være for ufleksibelt i sin form, til at de pædagogiske konsulenter kan sikre, at Slagelse Kommune kan komme i mål med de lovmæssige krav om tilsynenes samlede omfang. Dette skal ses i lyset af de vedtagne rammer, herunder prioriteringer på administrationens område i forbindelse med budget 2023-26.
Slagelse Kommune er forpligtet til at gennemføre minimum ét anmeldt og ét uanmeldt tilsyn i hvert dagtilbud inden for en to-årig periode.

Konceptet er derfor blevet tilpasset sådan - med KIDS-materialet (Kvalitetsudvikling I Daginstitutioner) som gennemgående værktøj ved de anmeldte tilsyn - at arbejdsformen omkring hvert enkelt tilsyn i højere grad kan tilpasses den lokale kontekst og at tidsforbrug til observationer og efterbehandling også kan tilpasses herefter.

Med afsæt i ovenstående, er tilsynskonceptet udarbejdet med en opmærksomhed på netop at kunne arbejde mere fleksibelt med tilsynsopgaven i sin helhed. En fleksibilitet, som gør det muligt at sikre at alle tilsyn kan blive gennemført rettidigt og med tilstrækkelig kvalitet  - samtidig med at det i højere grad bliver muligt at sætte ekstra ind der, hvor tilsynet viser, at der er behov for det.  

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslovs §2, som foreskriver, at kommunernes anliggender styres af kommunalbestyrelser, som kan uddelegere til rette udvalg.

Dagtilbudslovens § 5, der foreskriver at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet af tilbuddene efter dagtilbudsloven. Der skal blandt andet føres tilsyn med de mål og rammer, der er fastsat efter § 3 og eventuelle prioriterede indsatser, der er fastsat efter dagtilbudslovens § 3a.

Kravene til tilsyn er oplistet i dagtilbudslovens § 5 stk. 2-6:

  • anmeldte som uanmeldte tilsyn
  • uvildighed i tilsynene
  • inddragelse af data
  • observation
  • dialog med leder og medarbejdere
  • skriftlig dokumentation med fokus på kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer
  • skærpet tilsyn ved bekymring for den pædagogiske kvalitet
  • handleplaner ved bekymring og skærpet tilsyn
  • offentliggørelse af tilsynsrapporter hvert andet år

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at godkende det tilpassede tilsynskoncept, som det foreligger.

  2. Børne- og Ungeudvalget kan komme med input til justeringer af det tilpassede tilsynskoncept.

  3. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte ikke at godkende det tilpassede tilsynskoncept.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering at det nye tilpassede tilsynskoncept vil sikre at Slagelse Kommune lever op til gældende lovgivning og kan udføres under rammerne af de økonomiske prioriteringer i budget 2023-26. Administrationen vurderer ydermere, at det tilpassede koncept sikrer mulighed for en højere grad af forældreinddragelse og ligeledes muliggør en større fleksibilitet for de decentrale virksomheder hvad angår decentralt ressourceforbrug. Her henvises til timeforbrug hos såvel pædagogiske medarbejdere og eksterne ledere i forbindelse med observationer og deltagelse i dialogmøder.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administration

 

Udvidede frihedsgrader i folkeskolen forlænges

Den 13. februar 2023 meddelte Børne- og Undervisningsministeriet, at folkeskoleforligskredsen er blevet enige om, at der også i det kommende skoleår skal være mulighed for at konvertere al understøttende undervisning til blandt andet to-voksen-ordninger. Det giver skolerne mulighed for at prioritere de indsatser, som giver fagligt og pædagogisk mening lokalt.

Derudover får skolerne mulighed for at fravige kravet om fuld kompetencedækning. Det giver skolerne en større grad af frihed til at prioritere andre pædagogiske hensyn som for eksempel ”få-lærere princippet”, så klasserne i højere grad kan have de samme lærere i løbet af skoledagen. 

Desuden fjernes kravet om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en udviklingsplan for skoler, der er blevet udtrukket til en udviklingsliste. Betegnelsen udviklingsliste udgår fremover.

Pressemeddelelsen kan læses her

 

 Konvertering af fritidshjem til SFO - status på indmeldte børn 

Børne- og Ungeudvalget har på møder den 2. november 2022 samt 30. november 2022 behandlet sager omkring konvertering af fritidshjem til SFO i områderne Dalmose, Flakkebjerg, Hashøj og Hvilebjerg.

Af de sager fremgår det at, at administrationen vurderer, at nogle forældre med børn på de fire fritidshjem kommer til at vælge tilbuddet om en SFO-plads pr. 1. januar 2023 fra, på grund af en højere takst/opkrævning. Af samme grund besluttede Børne- og Ungeudvalget at de fire SFO’er ikke skulle vippeafregnes nedad i 1. halvår 2023.

Konkret, ser antallet af indmeldelser fra september 2022 og frem sådan ud:

 

Antal indmeldte børn

September 2022

Oktober 2022

November 2022

December

2022

Januar 2023

Februar 2023

Marts 2023

Flakkebjerg fritidshjem

(pr. 1.1. 23 SFO Flakkebjerg)

63

62

55

49

31

30

25

Flakkebjerg klub

(pr. 1.1.23 SFOII Flakkebjerg)

19

18

16

13

9

7

6

Dalmose Fritidshjem (pr. 1.1.23

SFO Dalmose)

55

56

58

59

62

62

58

Dalmose klub (pr. 1.1.23

SFOII Dalmose)

7

7

7

7

7

6

6

Skovbrynet fritidshjem

(pr. 1.1.23 SFO Hvilebjerg)

86

85

86

86

82

82

80

Skovbrynet klub

(pr. 1.1.23

SFOII Hvilebjerg)

37

36

38

38

26

27

26

Slots Bjergby fritidshjem (pr. 1.1.23 SFO Hashøj)

102

102

100

100

89

88

86

Slots Bjergby klub

(pr. 1.1.23

SFOII Hashøj)

23

21

23

23

16

14

11

 

For områderne Hvilebjerg og Hashøj viser ovenstående et samlet fald i antallet af indmeldelser i perioden på henholdsvis 15 børn og 28 børn. Institutionernes størrelse taget i betragtning sammenholdt med, at pladsanvisningen erfaringsmæssigt ofte ser et fald i antal indmeldelser for særligt klub-børnene i starten af året, så er antallet af indmeldelser her, som forventet.

I Dalmose er der sket en mindre stigning i antallet af børn tilknyttet SFO. En stigning som skyldes, at en del børn fra bl.a. Flakkebjerg allerede nu har skiftet til Dalmose Skole og er blevet indmeldt i Dalmose SFO.  

Flakkebjerg er det område, som har oplevet det største fald i antallet af indmeldelser. Her er der samlet sket et fald i antallet af indmeldelser på 51 børn. Som Børne- og Ungeudvalget blev orienteret om på møde den 7. december 2022, er det administrationens vurdering, at størstedelen af disse udmeldelser ikke relaterer sig til takststigningen. De skyldes derimod at forældrene, på baggrund af den kommende lukning af Flakkebjerg Skole, allerede har valgt at indskrive deres barn på en anden skole, og dermed evt. også et andet SFO tilbud. Denne vurdering er baseret på, at administrationen ser samme udmeldelsestendens i Tårnborg SFO og Tårnborg Juniorklub, hvor skolen også skal lukke.

Jf. Børne- og Ungeudvalgets beslutning om at suspendere vippeafregningen nedad i første halvår 2023, så er de SFO’er, som først har oplevet et fald i antallet af indmeldelser pr. 1. januar 2023 og frem, ikke blevet berørt heraf økonomisk.

Da Flakkebjerg fritidshjem og klub oplevede et fald i antallet af indmeldelser inden 1. januar 2023, kom de ud af 2022 med færre midler end forventet. Administrationen er i dialog med lederen af Flakkebjerg fritidshjem og klub (og nu SFO) om denne problematik.

Administrationen vil forsætte med at følge udviklingen af antal indmeldelser/udmeldelser frem mod 2. halvår 2023.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

 

9. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at følgende punkter skal på listen:

  • Befordring til og fra skole, både almene og specialskoler
  • Orientering om samarbejdsaftaler mellem SFO og skole
  • Status på specialundervisning, segregeringsgrad og tilbudsvifte skal være et fast tilbagevendende punkt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
behandlet på kommende møder.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som
ønskes behandlet på kommende møder.

10. Kommunikation (B)

Beslutning

Intet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

 At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.