Børne- og Ungeudvalget – Referat – 28. marts 2023



1. Godkendelse af dagsorden

Beslutning

At 1: Godkendt.
At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Budget 2024 - Drøftelse af temaer til prioriteringskatalog til budget 2024 (D)

Beslutning

At 1: Børne- og Ungeudvalget er enige om, at området har gennemført omfattende ændringer og besparelser ifm. vedtagelsen af Budget 2023. Som udgangspunkt skal der derfor ikke skæres yderligere. Dog henstår en analyse af udgifter til befordring særligt på specialundervisning samt de bygningsmæssige effekter af ændringer i skolestrukturen. Ligeledes vil det være urealistisk at gennemføre yderligere besparelser på specialundervisningsområdet. Ikke mindst set i lyset af de senere års udvikling og byrådets beslutning om at tilføre området yderligere 25 mio. i 2023.

 

Økonomikonsulent Mathias Andersen deltog under oplysningen af punktet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal drøfte temaer og områder, som udvalget vil anbefale indgår i arbejdet med at finde bidrag til prioriteringskataloget til budget 2024-27. 

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget drøfter, hvilke temaer og områder som udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde videre med til prioriteringskataloget i budgetprocessen

 

Sagens indhold

Det er besluttet, at der skal udmøntes besparelser for i alt 105 mio.kr. pr. år i budget 2024-27 for hele kommunen.

Byrådet har den 19. december 2022 derudover besluttet, at der i direktionens budgetforslag skal udarbejdes prioriteringsforlag for mindst 150 mio.kr. Dette svarer til 40,9 mio. kr. i Børne- og Ungeudvalget, se bilag 3.

Byrådet har besluttet, at administrationen har ansvaret for at udarbejde prioriteringskatalog i dialog med fagudvalg, økonomiudvalg og byråd.

Børne- og Ungeudvalget skal på dette møde drøfte temaer og nye områder, som udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde med i budgetprocessens prioriteringskatalog. 

 

Udgangspunktet for drøftelser er:

  • Udvalgets budget 2023-26 samt foreløbigt for regnskab 2022 (bilag 1)
  • Forslag, som ikke blev valgt til budget 2023
  • Fagområder på udvalgets områder, som kan konkurrenceudsættes (bilag 2)
  • Nye temaer, som udvalget ønsker, at der kigges på, herunder temaer, der går på tværs af udvalgene

På udvalgsmødet vil administrationen præsentere et oplæg, der udover ovennævnte temaer også indeholder en uddybning af udfordringer og mulige løsninger på udvalgets område på både på kort og lang sigt.

 

Retligt grundlag

Byrådets godkendte tids- og procesplan for budget 2024-2027.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at inddragelse af Børne- og Ungeudvalget i drøftelserne på nuværende tidspunkt vil give en bredere involvering og bedre mulighed for at fremkomme med det ønskede prioriteringskatalog på 150 mio. kr.  

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

På budgetseminaret i april 2023 bliver byrådet præsenteret for status på arbejdet med prioriteringskataloget.

Frem til den 20. juni 2023 kan partierne komme med yderligere prioriteringsforslag og budgetforslag.

Det samlede prioriteringskatalog vedlægges Økonomiudvalgets 1. behandling den 21.august 2023. Dagsorden udsendes den 16. august 2023

Budgetforslaget er i høring frem til 5. september 2023, hvorefter byrådet afslutter budgetforhandlingerne inden 2. behandlingen den 9. oktober 2023.

3. Godkendelse af styrelsesvedtægt for skoleområdet efter høring (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med følgende bemærkning til Styrelsesvedtægtens § 11, stk. 3:

Med henblik på at leve op til intentionerne i folkeskoleloven ønsker Børne- og Ungeudvalget at følge udviklingen i retning af mere dynamiske læringsmiljøer på skolerne.

På hver skole udarbejdes en detaljeret oversigt over, hvordan skolen tilrettelægger samspillet mellem de fagfaglige timer og den understøttende undervisning, herunder om skoledagens længde reduceres. Tilbagemeldingen gives forud for skoleåret og forelægges Børne- og Ungeudvalget.

Det videre arbejde med at udfolde samspillet mellem fagfaglige lektioner og understøttende undervisning tages op i forbindelse med vedtagelse af en samarbejdsaftale mellem SFO og skole.

(Ø) kunne ikke tilslutte sig bemærkningen.

 

At 2: Godkendt.

 

Pædagogisk administrativ konsulent Anne-Gitte Frøslev deltog under oplysningen af punktet



Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Socialudvalget godkende udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet, inkl. bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Byrådet godkender udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet med administrationens forslag til ændringer efter høring, jf. handlemulighed B.

2. at Byrådet godkender udkast til bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen med administrationens forslag til ændringer efter høring, jf. handlemulighed B.

 

Sagens indhold

Det følger af folkeskoleloven, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

I bilag til vedtægten optages de beslutninger, som byrådet har truffet. Som minimum skal medtages bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen og bilag om skolestrukturen. Begge dele skal have været i høring, inden det optages som bilag til styrelsesvedtægten.

Styrelsesvedtægtens øvrige bilag kan justeres på baggrund af løbende politiske beslutninger og ændringer i lovgivning uden nødvendigvis at skulle i høring. Der vil også løbende kunne tilføjes nye bilag.

Administrationen har vurderet, at formen på en ny styrelsesvedtægt for skoleområdet fremadrettet skal bestå af en hoveddel og en bilagsdel, så den følger hensigten i lovgivningen. Derved bliver styrelsesvedtægten samlet set mere dynamisk, fordi hovedparten af bilagene kan opdateres løbende på baggrund af politiske enkeltsager og ny lovgivning. Det vil sikre hurtigere opdatering samt lette arbejdsgangen, så fx ændringer vedr. skolestruktur ikke skal i høring flere gange.

Den nye styrelsesvedtægt kan træde i kraft 1. august 2023, samtidig med den nye skolestruktur.

Der følger 4 bilag til sagen:

  • Bilag 1: Alle høringssvar efter høringsperioden.
  • Bilag 2: Opsamling af høringssvar med administrationens kommentarer.
  • Bilag 3: Styrelsesvedtægten, der blev sendt i høring, og hvor administrationens anbefalinger efter høringen indgår (nye anbefalinger er markeret i dokumentet).
  • Bilag 4: Bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen, som blev sendt i høring, og hvor administrationens anbefalinger efter høringen indgår (nye anbefalinger er markeret i dokumentet).

 

Høringsproces

Den 1. og 7. februar 2023 sendte henholdsvis Socialudvalget og Børne- og Ungeudvalget udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet i høring, inkl. bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.

Høringsparter var skolebestyrelser, MED-udvalg, Slagelse Kommunale Elevråd (SKE), Skolelederforening, Handicaprådet, Lærerkredsen og BUPL. Høringsperioden var d. 8. februar til d. 8. marts 2023.

Styrelsesvedtægten og bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen blev sendt i høring med følgende ændringer i forhold til det gældende:

Administrationens forslag til ændringer i styrelsesvedtægt – før høring.

  • Indledning: Afsnittet er omskrevet, så det fremgår, at der til styrelsesvedtægten er en selvstændig bilagsdel, hvor bilag løbende kan revideres og tilføjes på baggrund af lovændringer og politiske beslutninger.
  • Kap. 1, § 1, stk. 3: Det er præciseret, at der skal være forældre- og elevrepræsentation i skolebestyrelsen fra hver matrikel, når en skole har undervisning på flere matrikler.
  • Kap. 1, § 1, stk. 5: Det er præciseret jf. folkeskoleloven § 42 stk. 5 og stk. 9, at i tilfælde, hvor skolebestyrelsen suppleres med op til to repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, foreningsliv eller fra lokale ungdomsuddannelser, sidder de for 1 år ad gangen og har stemmeret på lige fod med de øvrige medlemmer i skolebestyrelsen.  
  • Kap. 3, § 14: Særskilt kapitel, der vedrører Slagelses Kommunale Elevråd (SKE). I praksis har der kun deltaget elever fra skoler med overbygning. I afsnittet er det foreslået, at alle skoler har hver to pladser i Slagelses Kommunale Elevråd (SKE).
  • Kap. 4, § 15: Nyt kapitel, der vedrører skolelederens rolle, jf. folkeskoleloven § 45.
  • Kap. 5, § 16: Ændret kapitel om dialog - I kapitlet ’Dialog’ er oplyst om den lokale ramme for skoleudviklingssamtalen, som er vedtaget af Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2022.

 

Den 7. februar ønskede Børne- og Ungeudvalget at sende styrelsesvedtægten i høring med endnu en ændring:

  • Kap. 1, § 11, stk. 3: Beslutningskompetencen vedr. konvertering af understøttende undervisning skal ikke længere være delegeret til skolebestyrelsen. Det ønskes at skolebestyrelsen skal indstille til Børne og Ungeudvalget, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen mv. jf. i folkeskoleloven § 16 b, d og e.

 

Administrationens forslag til ændringer i bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter – før høring

  • Punkt 3 og 5: Det er medtaget, hvordan der sikres forældrerepræsentation fra begge matrikler, hvis en skole har undervisning på flere matrikler.

 

Høringssvar og anbefaling til ændringer:

Administrationen har modtaget 17 høringssvar.

På baggrund af høringssvarene er det administrationens faglige vurdering og anbefaling, at følgende ændres i forhold til udkast, der blev sendt i høring:

Administrationens anbefaling til ændringer i styrelsesvedtægten - efter høring.

  • Kap. 1, § 1, stk. 3 og kap.2, § 13: Hvis det resulterer i, at alle skoler kun har én afdeling, vil afsnit vedr. forældrerepræsentanter og elevråd på skoler med flere matrikler ikke være relevante og kan udgå.
  • Kap.1 – ’ Overblik over sammensætning af skolebestyrelser er opdateret.
  • Kap.1, § 6, stk. 2: Det er tilføjet ’medarbejdere på skolen, som har haft et ansættelsesforhold i Slagelse Kommune på minimum 1 år’.
  • Kap. 1, § 11, stk.3: ’Skolebestyrelsen indstiller til Børne- og Ungeudvalget…’ anbefales ændret til ’Det er delegeret til skolebestyrelsen at beslutte, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen for bestemte klasser med udgangspunkt i folkeskolelovens § 16 b, d og e´. 
  • Kap.3, § 14: Det er præciseret, at Slagelse Kommunale Elevråd (SKE) også er for specialskoler, så der står ’fra både almen- og specialskoler’.
  • Kap. 5, § 16 stk. 1: Teksten ændres, så det er Børne- og Ungeudvalget, der afholder de to årlige dialogmøder, og ikke Byrådet. Desuden ændres teksten, så de faglige organisationer og Slagelse Kommunale Elevråd (SKE) er en naturlig del af dialogmøderne.

 

Administrationens anbefaling til ændringer i bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter – efter høring

  • Punkt 1: Tilføjes - ’Skolens ledelse skal endvidere sikre, at forældre til elever, der skal indskrives på skolen pr. 1. august (0. klasse samt fra fødeskoler), får adgang til at stille op og stemme ved valget. Det kan ske via de tilgængelige digitale platforme og evt. ved en fysisk valghandling’. 
  • Punkt 3 og 5: Hvis det resulterer i, at Skælskør Ny Skole kun har én fysisk afdeling, vil afsnit vedr. forældrerepræsentanter på skoler med flere matrikler ikke være relevante og kan udgå.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 41, stk. 1-3:

Her fremgår, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

Endvidere fremgår det, at der i et bilag til vedtægten optages de beslutninger, som kommunalbestyrelsen har truffet vedr. skolestrukturen og regler for valg af forældrerepræsentanter mv.

 

Handlemuligheder

I forhold til styrelsesvedtægten har Byrådet følgende valgmuligheder:

  1. At godkende udkast til styrelsesvedtægt, som blev sendt i høring (uden de markerede ændringer i bilag 3).
  2. At godkende udkast til styrelsesvedtægt helt eller delvist med administrationens forslag til ændringer efter høringen (med de markerede ændringer i bilag 3).

 

I forhold til bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen har Byrådet følgende valgmuligheder:

  1. At godkende udkast om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen, som blev sendt i høring (uden de markerede ændringer i bilag 4).
  2. At godkende udkast om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen helt eller delvist med administrationens forslag til ændringer efter høringen (med de markerede ændringer i bilag 4).

 

Vurdering

På baggrund af høringssvarene er det administrationens faglige vurdering og anbefaling, at der foretages visse ændringer til styrelsesvedtægten for skoleområdet, inkl. bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.

Forslag til ændringer er oplistet i ovenstående afsnit 'Høringssvar og anbefaling til ændringer' samt af bilagene til sagen.

Administrationen har på baggrund af høringssvarene bl.a. anbefalet, at skolebestyrelsen beholder kompetencen til at beslutte, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen med udgangspunkt i folkeskolelovens § 16 b, d og e. Den primære årsag til administrationens anbefaling er, at det vil give skolerne bedre mulighed for at benytte bestemmelserne fleksibelt over et skoleår. Administrationen vil på de årlige Skoleudviklingssamtaler bede skolerne om at redegøre for anvendelsen, herunder for de pædagogiske og didaktiske begrundelser, der ligger bag.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

De almene folkeskoler ligger inden for Børne- og Ungeudvalgets beføjelser. Specialskolerne ligger inden for Socialudvalgets beføjelser. Da styrelsesvedtægten gælder for både almenskoler og specialskoler behandles sagen af begge fagudvalg.

 

Sagens videre forløb

Administrationens revidering af styrelsesvedtægtens samlede bilagsdel forventes at være afsluttet inden det nye skoleår begynder. I bilagsdelen optages de politiske beslutninger om skolestruktur, model for ressourcetildeling, grænse for frit skolevalg m. fl. Børne- og Ungeudvalget vil modtage bilagsdelen til orientering.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning pr. 29. marts 2023

Til sagen er tilføjet Bilag 5 og Bilag 6, der erstatter henholdsvis bilag 3 og bilag 4. Årsagen er, at de markerede forslag til ændringer i Word-udgaven ikke er slået igennem i de pdf-udgaver, som systemet selv genererer.

4. Opfølgning på baseline vedr. Bevægelsesindsats i dagtilbud og skoler 2022 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

 

Idrætskonsulent Signe Vig Jensen deltog under oplysningen af punktet.

Kompetence

Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om opfølgningen på baseline vedr. bevægelsesindsatsen i dagtilbud og skoler for 2022.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering

Sagens indhold

Om bevægelsesindsatsen 'BiDS - Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’

I perioden fra 2020 og frem til nu har ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ været en strategisk og politisk prioriteret indsats med kobling til Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken.

Det overordnede formål med indsatsen er at forbedre børn og unges sundhed, trivsel og læring ved at sikre implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler, og herunder understøtte ledelse og medarbejdere i arbejdet med motorik, leg og bevægelse.

I juni 2021 blev udvalgene orienteret om BiDS baseline, som bl.a. tilbød et indblik i national og lokal viden om børn og unges bevægelse, idræts- og fritidsvaner, trivsel, motorik, overvægt og skolefravær (Forebyggelses- og seniorudvalget: den 8. juni 2021, Børne- og Ungeudvalget: den 7. juni 2021, Kultur- og Fritidsudvalget den 8. juni 2021). Pixiudgaven kan ses i bilag 3.

På baggrund af BiDS baseline blev det i september 2021 politisk besluttet at igangsætte en række bevægelsesindsatser; pulje til krop, sanser og bevægelse på dagtilbudsområdet, pulje til bevægelse på skoleområdet, pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab, kompetenceudviklingsindsats for hhv. dagtilbuds- og skoleområdet, frikvartersindsats, bevægelsesindsats i udskolingen, bevægelsesindsats på klubområdet, tidlig forebyggende indsats med fokus på leg, motorik og bevægelse, strategiforløb med Dansk Skoleidræt samt kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale. I februar/marts 2022 blev udvalgene orienteret om historikken samt arbejdet med bevægelsesindsatserne (SUU: den 28. februar 2022, BUU: den 2. marts 2022, KFTU: den 3. marts 2022). I september 2022 blev Bevægelsesrammen for dagtilbuds- og skoleområdet politisk besluttet (SUU: den 5. september 2022, BUU: den 7. september 2022, KFTU: den 8. september 2022). Forventeligt følger en orienteringssag med opdatering på bevægelsesindsatserne inden sommeren 2023.

Nærværende sag er en opfølgning på baseline for 2022.

Hvordan er opfølgningen på baseline for 2022 blevet til?

Opfølgningen på baseline for 2022 er blevet til på baggrund af en grundig research i nationale rapporter og undersøgelser om børn og unges bevægelse, sundhed og trivsel på dagtilbuds- og skoleområdet. Derudover trækker opfølgningen på lokale data fra tilgængelige databaser samt eksisterende undersøgelser og indsatser.

Hvad viser opfølgningen på baseline for 2022?

I pixiudgaven i bilag 1 fremgår nyeste udvalgte data vedr. børn og unges idræts- og bevægelsesvaner, motorik, trivsel, overvægt, skærmtid og skolefravær.

I maxiudgaven i bilag 2 findes uddybning af data, sammenligninger med data fra tidligere år samt yderligere viden om hhv. idræts- og bevægelsesvaner, motorik, trivsel, overvægt, skærmtid og skolefravær. Derudover er det beskrevet, hvor både nationale og lokale data kommer fra.

Nedenfor præsenteres udvalgte lokale data for børn og unge i Slagelse Kommune:

 

Baseline 2021

Opfølgning 2022

Motoriske udfordringer

I skoleåret 2019/2020 fik 20,4 % af børnene i 0. klasse mindst én bemærkning omkring motorik ved indskolingsundersøgelsen.

 

I skoleåret 2019/2020 fik 6,7 % af børnene i 0. klasse tre eller flere bemærkninger og har dermed motoriske vanskeligheder.

I skoleåret 2021/2022 fik 18,8 % af børnene i 0. klasse mindst én bemærkning omkring motorik ved indskolingsundersøgelsen.

 

I skoleåret 2021/2022 fik 10,9 % af børnene i 0. klasse tre eller flere bemærkninger og har dermed motoriske vanskeligheder.

Idræts- og bevægelsesvaner

I 2018 dyrkede 67 % af alle skolebørn idræt, sport og motion i deres hverdag.

I 2018 var 10.780 børn og unge i alderen 0-18 år medlemmer i foreningslivet.

 

Ingen nye data

 

 

I 2021 er 9.574 børn og unge i alderen 0-18 år medlemmer i foreningslivet.

 

I 2021 er der 26 % af børnene i 0.-3. klasse, som ikke går til noget i deres fritid.

 

I 2021 er der 20 % af eleverne i 4.-5. klasse, 31 % i 6. klasse og 46 % i 7.-9. klasse, som sjældent eller aldrig går til sport i en forening.

Overvægt og svær overvægt

I 2019 var 21,1 % 3-årige børn overvægtige eller svært overvægtige, mens tallet i 2020 var 17,6 %.

 

I skoleåret 2019/2020 var 27 % af eleverne fra 0.-10. klasseovervægtige eller svært overvægtige.

I 2021 er 19,2 % svarende til tæt på hver femte 3-årige barn overvægtig eller svært overvægtig.

 

 

I skoleåret 2021/2022 er 27 % af eleverne fra 0.-10. klasseovervægtig eller svært overvægtig.

Trivsel

På dagtilbudsområdet viser seneste øjebliksbillede fra TOPI-vurderingen i efteråret 2020, at 67 % af børnene befinder sig i grøn position (barnet trives, udvikler sig og lærer, som det forventes), 28,8 % i gul position (der er noget ved barnets trivsel, som giver anledning til opmærksomhed) og 4,1 % i rød position (der er en stærk bekymring for, at barnet ikke trives i sin hverdag).

 

På skoleområdet fordeler seneste nationale trivselsmåling fra skoleåret 2019/2020 andelen af elever inden for højeste trivsel på kategorierne; social trivsel 91 %, støtte og inspiration 61 %, faglig trivsel 86 % samt ro og orden 84 %. Mange elever angiver, at de har en høj trivsel, men en del elever befinder sig stadig ikke i højeste trivsel.

På dagtilbudsområdet viser seneste øjebliksbillede fra TOPI-vurderingen i efteråret 2022, at 64,8 % af børnene befinder sig i grøn position (barnet trives, udvikler sig og lærer, som det forventes), 28,9 % i gul position (der er noget ved barnets trivsel, som giver anledning til opmærksomhed) og 4,0 % i rød position (der er en stærk bekymring for, at barnet ikke trives i sin hverdag).

 

På skoleområdet fordeler seneste nationale trivselsmåling fra skoleåret 2021/2021 andelen af elever inden for højeste trivsel på kategorierne; social trivsel 91 %, støtte og inspiration 61 %, faglig trivsel 86 % samt ro og orden 87 %. Mange elever angiver, at de har en høj trivsel, men en del elever befinder sig stadig ikke i højeste trivsel.

Skolefravær

Det gennemsnitlige skolefravær i skoleåret 2019/2020 er 6,7 % svarende til 13,4 dage.

Det gennemsnitlige skolefravær i skoleåret 2021/2022 er 9,2 % svarende til 18,4 dage.

I tabellen ses det, hvordan der er sket små bevægelser fra baseline i 2021 til opfølgningen på baseline for 2022. Årsagen til disse bevægelser kan være mange. Eksempelvis kan data vedr. motorik fra 2019/2020 ikke direkte sammenlignes med data for 2021/2022, da der er usikkerhed forbundet med data grundet manglende ensartethed i registreringen. Ligeledes skyldes det stigende skolefravær formentlig, at skolefraværsindsatsens fokus på opsporing og registrering har medvirket til højere tal i 2021/2022 end i 2019/2020. I maxiudgaven af opfølgningen er data for alle udfordringer udfoldet nærmere.

Hvorvidt BiDS bevægelsesindsatserne har bidraget til en positiv udvikling for børn og unges sundhed og trivsel, er vanskeligt at konkludere efter den korte tidsperiode fra baseline til opfølgning. Med udgangspunkt i bevægelses positive bidrag til en lang række sundhedsudfordringer, må det dog antages, at bevægelsesindsatserne bidrager til at understøtte en sundere hverdag, som over en lang årrække sammen med øvrige tiltag – kan bidrage til en effekt på børn og unges sundhed og trivsel. Det er derfor nødvendigt at følge BiDS bevægelsesindsatserne over en lang tidshorisont.

Hvordan benyttes opfølgningen på baseline for 2022 fremadrettet?

Opfølgningen på baseline for 2022 benyttes først og fremmest til at følge børn og unges udvikling. Det er dog igen centralt at nævne, at ændring af børn og unges sundhed og trivsel kræver langsigtet indsats, hvorfor effekten først vil kunne ses efter flere år.

Derudover benyttes opfølgningen til at strukturere og tilpasse indsatser knyttet til idræt og bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet, således at disse bedst muligt tager højde for de kommunale udfordringer.

Sidst kan opfølgningen benyttes som redskab til dialog om, hvordan børn og unges udvikling på udvalgte sundhedsparametre bør registreres og følges fremadrettet. 

 

Retligt grundlag

Ifølge Sundhedslovens §119, stk. 1 og 2 har kommunalbestyrelsen ansvaret for at skabe rammer for sund levevis og for at etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.

Ifølge Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 skal dagtilbuddene arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan. Her skal det fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Ifølge Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 fastlægger kommunalbestyrelsen mål og rammer for skolernes virksomhed. Ifølge §15 skal undervisningstiden tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

På baggrund af opfølgningen på baseline 2022 vurderer administrationen, at kommunen fortsat har for mange børn og unge, som er udfordret af dårlige motoriske kompetencer, overvægt/svær overvægt og dårlig trivsel.

Administrationen vurderer, at en fremadrettet, prioriteret, struktureret og helhedsorienteret bevægelsesindsats fortsat er afgørende for at øge bevægelse, sundhed og trivsel blandt børn og unge. I den sammenhæng skal den politisk besluttede Bevægelsesramme bidrage til at sikre fokus og skabe retning for arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.

Det er administrationens vurdering, at det fremadrettet bør overvejes, hvordan børn og unges udvikling på udvalgte sundhedsparametre bør understøttes, registreres og følges. Eksempelvis kan det – for at vende den negative udvikling – være relevant at styrke den tidlige indsats på 0-6 års området. For at udviklingen og effekten af prioriterede indsatser reelt kan følges, vil det dog kræve en mere ensartet og struktureret registrering af motoriske udfordringer i 0-6-årsalderen og overvægt fra 3 års-alderen.

Administrationen anbefaler, at udvalgene tager sagen til orientering.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Arbejdet med 'BiDS - Bevægelse i Dagtilbud og Skoler' kobler sig til kommunens Børne- og Ungepolitiks fokus på motiverende læringsmiljøer, Sundhedspolitikkens fokus på bevægelse i hverdagen og Idrætspolitikkens fokus på idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer.

Da dagtilbuds- og skoleområdet er eneste arena, hvor alle børn og unge kan rammes, er der en tværgående opmærksomhed på koordinering af den strategiske bevægelsesindsats og andre indsatser som fx arbejdet med at udvikle en ny sundhedspolitik og forbedre sundhedsprofilen på tværs af udvalgsområder.

Økonomien til 'BiDS - Bevægelse i Dagtilbud og Skoler' ophører med udgangen af 2023. Derfor vil udvalgene skulle træffe beslutning om, hvorvidt og hvordan der herefter skal arbejdes med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.

 

Sagens videre forløb

Udvalgene vil primo 2024 blive orienteret om opfølgningen på baseline vedr. Bevægelsesindsatsen i dagtilbud og skoler for 2023. Inden da vil udvalgene følge arbejdet med ’BiDS – bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ gennem orienteringssager samt skulle træffe beslutning om fremadrettet prioritering af indsatsen.

Sagens forløb

27-03-2023 Sundhedsudvalget
Beslutning ikke frigivet

5. Orientering om 'Flere skal med'-puljen (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om en nyoprettet pulje under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

 

Indstilling

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Baggrund og formål

Flere skal med-puljen har til formål at understøtte partnerskaber mellem idræts- og fritidsaktører og Slagelse Kommune, der fremmer sundhed, forebyggelse og inklusion i aktive fællesskaber inden for konkrete målgrupper/temaer.

Puljen er blevet oprettet på baggrund af politiske drøftelser i Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget i efteråret, hvor ønsket har været at udbrede partnerskabstilgangen til samarbejde med flere aktører med henblik på udvikle og styrke tilbud til borgere i Slagelse Kommune.

Retningslinjer (Bilag 1) og ansøgningsproces er besluttet på Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget den 2. februar 2023.

 

Flere skal med puljen er målrettet:

  • Længerevarende partnerskaber omkring indsatser inden for de prioriterede målgrupper (1 år, som følger sportsåret)
  • Korterevarende indsatser og pilotprojekter inden for de prioriterede målgrupper
  • Arrangementer, hvis de bliver afholdt i kobling med andre indsatser inden for de prioriterede målgrupper, således at der sikres forankring
  •  Afledt behov for udstyr mv. til gennemførsel af indsatser og arrangementer.

 

Med afsæt i kommunens sundhedsprofil, undersøgelse af Danskernes Motions- og Sportsvaner fra Idrættens Analyseinstitut i 2020, Syddansk Universitets kommunerapport Slagelse Kommune i Bevægelse fra 2021 samt aktørers interesser og muligheder har puljen i perioden 2023-2024 fokus på følgende målgrupper:

  • Børnefamilier med børn under 6 år, fordi voksne med små børn under 3 år er mindre aktive end voksne med ældre børn eller ingen børn. Derudover fordi en femtedel af kommunens børn har motoriske udfordringer, når de starter i skole.
  • Ældre borgere på +65 år, fordi andelen af ældre borgere er stigende, og flere ældre borgere end regionsgennemsnittet har multisygdom og er overvægtige.
  • Unge på 13-25 år, fordi mange unge falder fra foreningsfællesskaberne og dyrker idræt og motion selvorganiseret og i privat regi. Derudover fordi et stigende antal unge har lav mental sundhed og et højt niveau af stress.

 

Der er under puljen lagt op til, at målgrupper og fokus fastlægges politisk, forud for den efterfølgende periode.

Ansøgningsproces, tværfagligt panel og oplæg for politisk udvalg

Der er som et led i ansøgningsprocessen indskrevet vurdering af ansøgningerne af et tværfagligt panel. Dette panel sammensættes ud fra det faktiske indhold og fokus i indkomne ansøgninger (se bilag 2).
Det tværfaglige panel vurderer ansøgerne og indstiller, hvilke ansøgere der inviteres ind til at holde et kort oplæg for Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget. På baggrund af udvalgets drøftelser med de enkelte ansøgere, udarbejdes der en politisk indstilling til Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget. Udvalget beslutter så på førstkommende udvalgsmøde, hvordan midlerne i puljen skal fordeles. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Puljen vurderes på forskellig vis at kunne bidrage til at styrke samarbejde mellem kommune og civilsamfund indenfor relevante målgrupper og udfordringer samt skabe værdifulde erfaringer.

Administrationen er opmærksomme på, at puljens nuværende navn og betegnelse har fælleshed med indsats på beskæftigelsesområdet, hvorfor der på sigt vil blive justeret på puljens navn. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Administrationen detailplanlægger og forhåndsreserverer dato(er) til det tværfaglige panel, timing midt april.

 

Sagens forløb

27-03-2023 Sundhedsudvalget
Beslutning ikke frigivet
28-03-2023 Seniorudvalget
Beslutning ikke frigivet

6. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Der blev orienteret om følgende:

- Spørgeguide til forældrene ved tilsyn i dagtilbud

- Status på udviklingsprojektet 'Tidlig opsporing og handlevej'

- Erfaringer fra kommuner, der har deltaget i Socialstyrelsens satspuljeprojekt 'Sammen på sporet' jf. slutevaluering, der kan hentes på dette link: https://sbst.dk/udgivelser/2023/sammen-paa-sporet-udvikling-af-forebyggende-kommunale-tilbud-til-psykisk-saarbare-unge-slutevaluering-og-bilagsrapport

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

Visionssejlads om projekt Levende Legekultur med Legeskibet torsdag den 8. juni 2023

I forbindelse med projekt Levende Legekultur besøger Legeskibet i år Skælskør Havn fra den 5.-11. juni. I hverdagene inviteres daginstitutioner og skoler til aktivitet på legeskibet, mens der om eftermiddagen er åbent for fritidsklubber, foreninger og familier. I weekenden er Legeskibet åbent for alle og desuden en del af Havnens Dag.

Torsdag den 8. juni fra kl.17-19.30 inviteres institutioner, skoler, relevante medarbejdere og chefer samt enkelte udvalgsmedlemmer fra Børne- og Ungeudvalget til visionssejlads med fokus på projekt Levende Legekultur. Nærmere info om program for visionssejladsen følger.

Derudover er der fredag den 9. juni og søndag den 11. juni planlagt yderligere to visionssejladser med fokus på bosætning og det gode liv i Slagelse Kommune.

 

Spørgeguide til forældrene ved tilsyn i dagtilbud

Børne- og Ungeudvalget godkendte den 7. marts det tilpassede tilsynskoncept for dagtilbudsområdet. Som en del af drøftelsen blev selve forældreundersøgelsen efterspurgt, og administrationen blev anmodet om at bringe den for Børne- og Ungeudvalget. Som det fremgår af det tilpassede tilsynskoncept er dokumentet dynamisk (se bilag 1) og det kan til enhver tid tilpasses til kontekst og behov. Det er derfor et dokument, der er en anbefaling, mulig inspiration og udgangspunkt, som forældrebestyrelserne i dagtilbud kan tage til sig og anvende som det står, tilpasse efter vurdering af kontekst og behov, eller helt undlade at anvende.

 

7. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Intet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som
ønskes behandlet på kommende møder.

8. Kommunikation (B)

Beslutning

Intet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

9. Godkendelse af referat

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.