Kompetence
Byrådet og Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende ”Budgetopfølgning 01 - forventet regnskab 2024” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet, samt status på implementering af budgetforliget.
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget godkender bevillinger, budgetomplaceringer og handleplan jævnfør nedenstående indstillinger, samt indstiller disse til Økonomiudvalget og Byrådet.
Indstilling
Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget godkender Budgetopfølgning 01 - forventet regnskab 2024, som indgår i samlet budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet
2. at Børne- og Ungeudvalget godkender status på implementering af budgetforlig 2024
3. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der kan gives en indtægts- og udgiftsbevilling til Projektet Børnene Først på 650.000 kr. beløbet er tildelt af Styrelsen for undervisning og Kultur (STUK)
4. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der kan gives en indtægts- og udgiftsbevilling til Makerspace Slagelse på 6.874.000 kr. beløbet er tildelt af Villum fonden
5. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der kan gives en indtægts og udgiftsbevilling på 150.000 kr. til Projekt Læseglæde, der er en del af National indsats for læseglæde. Beløbet er tildelt af Tænketanken Fremtidens Biblioteker
6. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling til modtage klasser på 1.400.000 kr. årligt i budget 2024 og overslagsår
7. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling til myndighedsafdelingen på skoleområdet på kr. 1.216.000 kr. til at sikre overgangen til ny demografiregulering årligt i budget 2024 og overslagsår.
8. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at der sker en omplacering på 1.250.590 kr. af budget fra Skoleområdet til Kommunale Ejendomme i forbindelse med, at Solskinsskolen har fået ny ejendomsserviceaftale.
9. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at der sker en omplacering på 177.000 kr. fra skoleområdet til Fritidsklubbernes budget til UngSlagelse.
Sagens indhold
Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 01 - forventet regnskab 2024 er, at vurdere det forventede regnskab for 2024. For at fastholde kommunens positive økonomiske udvikling er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindre forbrug lægges i kassen.
Overførsler fra 2023 til 2024 indgår ikke i vurdering af forventet resultat, da overførelser behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 18. marts 2024.
Når overførelserne fra 2023 kendes kan det have indflydelse på handleplaner og forventninger til resultatet for 2024.
Budgetopfølgning 1 forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
- Korrigeret budget 2024, herunder budgetforudsætninger og vedtaget budgetforlig 2024
- Udvikling i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
- Igangsatte eller planlagte handleplaner
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift
Børne- og Ungeudvalget forventer et merforbrug på 4,6 mio. kr. På nuværende tidspunkt af året er forventningerne til forbruget dog behæftet med store usikkerheder.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget budget | Korrigeret budget | Forventet resultat
BO1 | Afvigelse BO1 |
Skoler | 766,9 | 766,9 | 766,9 | 0,0 |
Resultat serviceudgifter | 766,9 | 766,9 | 766,9 | 0,0 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Dagtilbud | 369,8 | 370,4 | 375,0 | -4,6 |
Resultat serviceudgifter | 369,2 | 369,8 | 374,6 | -4,6 |
Øvrige udgifter | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,0 |
I alt for udvalget | 1.136,7
| 1.137,3 | 1.141,9 | -4,6 |
Samlet resultat serviceudgifter | 1.136,1 | 1.136,7 | 1.141,3 | -4,6 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,0 |
Politikområde Skoler
Budgetopfølgning 1 har vist, at budgettet på området forventes overholdt, men Administrationen finder, at datagrundlaget for businesscase - Bevægelse i Skole på 5,0 mio. kr. igangsat i 2021 (svarende til 5,4 mio. kr. i nutidskroner) skal afdækkes yderligere frem mod Budgetopfølgning 2, således at det kan vurderes, hvad virkning denne interne pulje bevilget i 2021 har på budget 2024.
Myndighedsområdet fortsætter med et uændret/lettere stigende aktivitetsniveau i anvendelse af inklusionsformer. Her vil der igennem 2024 være særlig fokus på at nedbringe segregeringsprocenten fra de nuværende 11%.
Hertil kommer, at PPR står foran igangsættelsen af et nyt kommunalt behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel.
Det samlede elevtal i Slagelse Kommunes folkeskoler forventes at afspejle et fald i antallet af skolesøgende børn, hvilket er indeholdt i den tidligere udarbejdede Befolkningsprognose fra Danmark Statistik for Slagelse Kommune. Det forventes således, at der i skoleåret 2023/2024 vil være ca. 100 færre elever i de almene folkeskoler. Dette er som sagt en forventet udvikling og der er fokus på området.
Øvrige områder giver ikke anledning til bemærkninger, men det tilstræbes at sikre processerne omkring ændring X-class tilbuddet til Slagelse Kommunes 10. klasseelever, således at der skabes det bedst mulige forløb for ansatte og elever.
Politikområde Dagtilbud
På politikområdet Dagtilbud forventes der, på nuværende tidlige tidspunkt, et merforbrug på 4,6 mio. kr. i 2024.
På myndighedsområdet forventes et merforbrug på Vippen på 2,0 mio. kr. Merforbrug på vippeordningen finansieres af kassen ved årets udgang
Det skyldes dels at der forventes et lidt højere børnetal for 2024 end budgetlagt i sommeren 2023 og dels udgifter til pasning af børn, der er anbragt i andre kommuner. Det vurderes på nuværende tidspunkt til 2,0 mio. kr., men beløbet er behæftet med særdeles stor usikkerhed, da vi stadig er meget tidligt på året.
På de centrale poster forventes på nuværende tidspunkt balance mellem budget og furbrug. De centrale poster dækker bl.a. over forældrebetaling, friplads, kompetenceudvikling og pædagogiske konsulenter.
På virksomhedsområdet forventes et merforbrug på Dagplejen på 2,5 mio. kr.
Det budgetlagte børnetal er reduceret fra 386 i 2023 til 324 i 2024. Det har nødvendiggjort en tilpasning af kapaciteten, som har medført en række afskedigelser i januar 2024. Grundet opsigelsesperioder mv. vil kapacitetstilpasningen ikke have fuld økonomisk effekt i 2024 og der forventes derfor et merforbrug på 2,5 mio. kr. i 2024.
Den 1. januar 2024 trådte loven om minimumsnormeringer i kraft. Det betyder at kommunerne i 2024 i gennemsnit skal have ansat 1 voksen pr. 3 vuggestuebørn og 1 voksen pr. 6 børnehavebørn.
Normeringerne beregnes som et gennemsnit over de seneste 12 måneder. Hvis man ser på de senest tilgængelige data for perioden januar-december 2023 er Slagelse Kommune endnu ikke i mål med minimumsnormeringerne. Set over den periode skulle der, ifølge estimaterne, have været ca. 50 flere fuldtidsansatte, for at kunne have indfriet minimumsnormeringerne ifølge beregningsmetoden gældende fra 2024. Der er dog særligt i 4. kvartal 2023 sket en mærkbar forbedring i normeringerne og Byrådet har fra 2024 afsat 19,4 mio. kr. pr. år til opfyldelse af minimumsnormeringerne.
Anlæg
Opfølgning på anlæg kommer på en særskilt sag på Økonomiudvalgets møde d. 11. marts 2024.
Opfølgning på budgetforlig 2024
Som led i budgetopfølgningerne for 2024 indgår status og fremdrift på de enkelte forhold i budgetforlig 2024 (Bilag 2)
Retligt grundlag
Det fremgår
af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser
skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Styrelseslovens
§ 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og
regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts,
juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Tillægsbevillinger og omplaceringer
Projekt Børnene Først
Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til projektet ”Børnene Først”.
Styrelsen for undervisning og Kultur (STUK) har tildelt Slagelse Kommune støtte på 650.000 kr. fordelt med udbetaling af støtten i 5 rater på 130.000 kr.. Hvor af den ene kom i december 2023.
De statslige midler har til formål at styrke undervisningen af anbragte og udsatte børn på undervisningsområdet igennem 2023 og 2024, idet projekt Børnene Først skal være afsluttet senest 31. december 2024. Projektet Børnene Først vil have fokus på de interne skoler: Bakkedal, Den interne skole (Magleby skolecenter), Lindholm Dagskole, Langebjerggaard interne skole, Opholdsstedet lille Valbygård Skole samt Klostermarken Skole og dagbehandling.
Makerspace Slagelse
Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til puljen Makerspace Slagelse. Villum Fonden har tildelt Slagelse Kommune støtte på 6.874.800 kr. til projektet Makerspace Slagelse. Denne bevilling forventes anvendt over en 4½ årig periode fra 2024 og frem til den 30. juli 2028, hvor projektet skal være afsluttet.
Projekt Læseglæde – en del af national indsats for læseglæde.
Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til projektet ”læseglæde”. Tænketanken Fremtidens Biblioteker har igangsat projektet National indsats for læseglæde, hvor Slagelse Kommune efter ansøgning er blevet valgt som en indsatskommune i projektet. Dette betyder, at kommunen kan modtage op til 150.000 kr. i støtte til frikøb af medarbejdere på både skoler, biblioteker, aktiviteter, materialer eller andet, der kan medvirke til at understøtte udviklingsforløb på området. Projektet National indsats for læseglæde løber frem til 1. november 2024.
Modtageklasser
Der søges om en kassefinansieret tillægsbevilling på 1.400.000 kr. til modtageklasser i 2024 og overslagsår. Dette skyldes, at der tegner sig et billede af et varigt behov, hvorfor det vil være nødvendigt at fastansætte personale til modtageklasser og samtidigt sikre, at ressource tildelingen i modtageklassen stemmer overens med de gældende lovkrav på området. Modtageklasserne findes på Almen folkeskoler i Slagelse
Fald i pris pr. elev i demografireguleringen
Der søges en kassefinansieret tillægsbevilling på 1.216.000 kr. på Almen myndighed på skoleområdet i 2024 og overslagsår. Dette skyldes, at den nye ressource tildeling er baseret på elevtildeling, hvilket indebære en lavere tildeling pr. elev end den tidligere anvendte model.
I den nye ressource tildelingsmodel er der afsat 38.000 kr. pr. elev, hvilket er et lavere niveau end i den tidligere anvendte ressource model, hertil kommer, at da modellen er styret af elevtildelingen, er det ikke muligt at udligne demografireguleringen udelukkende ved fald i elevtal.
Derfor ansøges om en kassefinansieret tillægsbevilling for at sikre en bedre overgang mellem de to ressourcemodeller for skolerne.
Ny ejendomsserviceaftale på Solskinsskolen
Der søges om en budgetomplacering på 1.250.590 kr. i 2024 og 1.314.370 kr. i overslagsårene fra Skoleområdet til Kommunale Ejendomme i forbindelse med, at Solskinsskolen har fået ny ejendomsserviceaftale.
Budgetomplacering fra den samlede budgetramme for klubberne til UngSlagelse
Der søges om en budgetomplacering på 177.000 kr. fra den samlede budgetramme for klubberne til UngSlagelse. Der søges om denne budgetomplacering, da der ved samling af klubtilbuddene og budgetramme hertil fejlagtigt blev medtaget 177.000 kr. til løn af en medarbejder, som ikke længere var ansat i klubdelen i UngSlagelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.1. Udgiftsbevilling Børnene først 8.1 Indtægtsbevilling Børnene først | 520 -520 | | | |
Drift | 8.1. Udgiftsbevilling Makerspace Slagelse* 8.1 Indtægtsbevilling Makerspace Slagelse | 2685 -2685 | 1597 -1597 | 1224 -1224 | 1224 -1224 |
Drift | 8.1. Udgiftsbevilling Læseglæde 8.1 Indtægtsbevilling Læseglæde | 150 -150 | | | |
Drift | 8.1. Modtageklasser | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 |
Drift | 8.1. Demografiregulering- pris pr. elev | 1.216 | 1.216 | 1.216 | 1.216 |
Drift | 8.1 Ny ejendomsservice aftale for solskinsskolen 1.6 Ny ejendomsservice aftale for solskinsskolen | -1.251 1.251 | -1.314 1.314 | -1.314 1.314 | -1.314 1.314 |
Drift | 8.1 Samlede klubbudget 8.1 UngSlagelse | -177 177 | -186 186 | -186 186 | -186 186 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | -2.616 | -2.616 | -2.616 | -2.616 |
*En økonomisk plan er under udarbejdelse i samarbejde med Villumfonden for fordelingen af de 6.874.000 kr. over budgetårene, hvorfor midlerne endnu ikke kan fordeles på budgetår.
Tværgående konsekvenser
Det nye Kommunale Behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivelse har naturlige og tætte samarbejdsflader til Social- og Sundheds- samt Børne og Ungeudvalget.
Projektet koordineres derfor af PPR-enheden for at sikre den bedst mulige ramme og koordination af behandlingsindsatsen i projektet.
Sagens videre forløb
Når det statslige tilskud til Det Nye Kommunale Behandlingstilbud fastlægges endeligt i 2024, for årene 2024 og 2025, justeres budgetrammen for Det Nye Kommunale Behandlingstilbud.