Børne- og Ungeudvalget – Referat – 5. marts 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget.

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Udviklingsplan for fritidstilbudsområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Til oplysning af punktet deltog klublederne Anni Vilsgaard, Bodil Jakobsen og Henrik Aalborg Brockmann samt Casper Theil Hemp fra Kommunale Ejendomme.

Præsentationen fra mødet vedlægges referatet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingsplan for fritidstilbudsområdet for de 13 - 17-årige.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede i november 2023 den nye organisering af fritidstilbudsområdet. I december 2023 besluttede udvalget også den nye ressourcetildelingsmodel for området.

Den 1. januar 2024 trådte den nye organisering af området i kraft.

Administrationen har sammen med relevante kommunale aktører samt de fire distriktsledere arbejdet på en udviklingsplan for området, som bl.a. tæller samarbejdsaftaler med den Kriminal Præventive Enhed (herefter KPE), fritidsundervisningen og kulturområdet samt en foreløbig analyse af lokationer for kommende klubtilbud.

Udviklingsplan for de nye distrikter

De nye distriktsledere arbejder efter følgende pejlemærker:

  • Mangfoldige aktiviteter

Klubbernes ambition er at tilbyde et mangfoldigt udvalg af fritidsaktiviteter, der
imødekommer alle børns forskellige interesser og behov. I tæt samarbejde med
lokalområdets interessenter skabes der et inspirerende miljø, hvor alle har mulighed for
at udforske og udvikle deres interesser.

  • Styrkelse af fællesskabet

Gode og sunde fællesskaber har en positiv indvirkning på børn og unges trivsel. Gennem
fælles oplevelser og samarbejde på tværs støttes de unge i, at danne relationer ved at
tilbyde aktiviteter, der fremmer sociale kompetencer og forståelse for demokrati.

Fællesskabsforståelsen centreres omkring Børne- og Ungepolitikken, som udgør et fagligt pejlemærke i at sikre fritidstilbud, der tilgodeser børns trivsel, udvikling og læring.

  • Fritid og fremtidig med muligheder

Børn og unge skal rustes til en positiv fremtid. Gennem en inkluderende praksis får børn
og unge, som er i fare for marginalisering, et socialt fællesskab, hvor der er både er
voksne rollemodeller og andre unge at spejle sig i. Herigennem udvikles selvværd,
selvtillid og sociale kompetencer, der kan medvirke til et godt børne- og ungeliv for den
enkelte og i fællesskab.

For at indfri ovenstående pejlemærker vil der blive arbejdet efter et fælles værdisæt, som bl.a. baserer sig på følgende:

  • Det skal sikres, at børn og unge får en fritid med mening og indhold
  • Der skal skabes brobygning til voksenlivet ved at støtte de unge i udvikling af værdier og færdigheder
  • De unge skal støttes i at danne relationer ved at tilbyde aktiviteter, der fremmer sociale kompetencer og forståelse for demokrati
  • Der skal arbejdes bredt med en forebyggende indsats ved at fokusere på de mange og en tidlig indsats
  • Gennem en inkluderende praksis tilbydes børn og unge, som er i fare for marginalisering, et socialt fællesskab, hvor der er såvel voksne rollemodeller som andre unge at spejle sig i
  • Der skal tages udgangspunkt i den enkelte og alle børn og unge skal behandles ens ved at behandle dem forskelligt
  • De unge skal udfordres til at tage ansvar og reflektere over eget liv og egne valg
  • De unge skal turde sætte sig selv i spil og stille de nysgerrige spørgsmål
  • De rigtige rammer skal skabes sammen med kontinuitet og tryghed

Distriktslederne vil bl.a. bruge følgende redskaber i arbejdet med pejlemærkerne:

  • Fælles temadage og kurser, også med involvering af f.eks. Center for Børn og Unge
  • Events og job-swaps
  • En fælles Ungdomsklub, hvor alle aftenansatte har vagter
  • Alle distrikter vil have en dedikeret foreningsguide, der står for al kontakt til foreninger og øvrige fritidsliv
  • Evt. sikre en ansvarlig for Ungdomsklub samt flere øvrige funktionsansvarlige, som alle vil indgå i et fælles netværk på tværs af distrikterne

Distriktslederne vil arbejde i fællesskab på en fælles retning i hele kommunen, men også på, at der er et fælles børne- og ungesyn i de enkelte distrikter, da det er af stor pædagogisk betydning for barnet / den unge.

Føniks (fremover det Mobile Klubtilbud)

Det Mobile Klubtilbud vil have fokus på alle områder i kommunen. Klubtilbuddet vil kunne lånes af alle distrikter til samarbejder mellem ansatte i områder, hvor der er behov og det giver mening – og med ansatte, der har relationen i det pågældende område.

Det er administrationens vurdering, at ovenstående elementer afspejler de politiske ambitioner for tilbuddet.

Samarbejdsaftaler

Samarbejdsaftalerne er alle indgået med henblik på at skabe et mere alsidigt klubtilbud og fremme den tværgående kommunale indsats overfor børn og unge. Lederne af de forskellige virksomheder vil i et tværfagligt forum løbende genbesøge aftalernes effekt og justere i aftalerne efter behov.

Aftalerne er vedlagt sagen som hhv. bilag 1, 2 og 3.

Midlertidige løsninger i de enkelte distrikter

Klubberne fungerer p.t. indenfor de fysiske rammer, som eksisterede før reorganiseringen, der trådte i kraft 01. januar 2024. De eksisterende tilbud vil fortsætte, men frem mod etablering af nye lokationer er der en række midlertidige løsninger i de enkelte distrikter, som præsenteres herunder:

Skælskør-distriktet:

  • Fortsat samarbejde med Dalmose Skole om varetagelse af tilbud til de unge i 4. – 7. klassetrin i Dalmose-området.

    Korsør-distriktet:

  • Fortsætter som hidtil i samme fysiske rammer. Dog arbejdes der på en opgradering af tilbuddet i Grotten.

    Slagelse Nord-distriktet:

  • Der er indgået aftale med Stillinge Skole om, at alle fra 4. - 7. klasse kan blive indmeldt i fritidsklubben Marievang, indtil der bliver lokaler ledige i nærheden af Stillinge Skole. Der er tæt dialog om dette med både skole, lokalområde, frivillige kræfter, forældre m.v.
  • Der er indgået en aftale med Nymarkskolen og SFO om, at ansatte i klubben, der vil skulle drive det nye klubtilbud ved Nymarkskolen, allerede arbejder i SFOen sammen med 3. og 4. klasse. De ansatte deltager i fælles aktiviteter med 3. klasse og arrangerer særlige ture og events for 4. klasse.
  • Der arbejdes på at kunne tilbyde et klubtilbud til 5. - 7. klasserne ved Nymarkskolen samt et aften- / ungdomsklubtilbud andre steder end i Marievang.

    Slagelse Syd-distriktet:

  • Byskovklubben har ikke plads til 4. klasserne i fritidsklubben, da der er et loft på 70 indskrevne børn og stadig børn på venteliste. Der er foreløbig indgået en aftale med Søndermarksskolen frem til den 01. august 2024 om, at 4. klasserne forbliver sammen med SFOen, indtil der skabes mere plads i Byskovklubben.
  • Klub Hvilebjerg har af flere grunde været nødsaget til at vente med opstart til 01. april 2024. Indtil da er der indgået en aftale med Hvilebjergskolen omkring et tilbud til målgruppen.
  • Klub Hashøj har til huse i bygningen på Brovej 3. I samarbejde med Kommunale Ejendomme vurderes det, om bygningen kan overtages, så der ikke bliver nødvendighed for midlertidige løsninger i området.

Status på kommende lokationer

Kommunale Ejendomme har haft møde med de ansvarlige for klubdistrikterne. Formålet med mødet var at afdække lokalebehovet for klubberne, med omkring 70 børn. Der blev drøftet et behov på ca. 300 m².

På et kommende møde vil der blive præsenteret en særskilt sag om etableringsudgifter til nye klubtilbud. Sagen vil indeholde en nærmere beskrivelse af de muligheder, som Børne- og Ungeudvalget ønsker nærmere undersøgt.

Herunder præsenteres de foreløbige vurderinger fra Kommunale Ejendomme i overskrifter. En udfoldelse af nedenstående muligheder og alternative lokationer kan læses i bilag 4, som er vedlagt sagen. Af bilag 4 fremgår også de foreløbige estimater på de udgifter, som er forbundet med mulighederne.

Ejendomsstrategiske overvejelser – distrikt Skælskør

Mulighed A – lokaler på Dalmose Skole (anbefales)
Der er i samarbejde med skolelederen udpeget en mindre selvstændig fløj på skolen, der i forvejen er i drift. Dette vil kunne tages i brug umiddelbart efter let istandsættelse, mens køkken kan etableres mens klubtilbuddet er i drift. Fløjen indeholder fire aktivitetsrum og har egen indgang ud imod idrætsmødestedet. Der etableres også tekøkken i det største rum. Der er mulighed for at Dalmose Skole og klubtilbuddet kan samarbejde om fælles brug af lokalerne.

Lokalerne på Dalmose Skole har egen indgang med direkte udgang til udeområdet og gode faciliteter til aktivitet og bevægelse. Derudover er lokalerne rummelige og indbyder til mange indendørs aktivitetsmuligheder for målgruppen.

Mulighed B – tandklinikken v. Dalmose Skole
Tandklinikken er dyr at istandsætte og det vil kræve en nærmere teknisk gennemgang at få afklaret hvad det kræver. Bygningen er ikke i drift mht. varme, vand, el og rengøring. Der vil blive en meget lav udnyttelsesgrad af bygningen, da bygningen kun vil være i brug i eftermiddags- og aftentimer. Bygningen er planlagt til frasalg i 2024.

Mulighed C – Atkærcentrets 1. sal
Atkærcentret ses kun som en løsning, hvis der med tiden findes andre placeringer til de ukrainske flygtninge. Samlokalisering med ældre borgere i nøglehuset i stueetagen og de unge i klub kan i værste fald give anledning til uoverensstemmelser og i bedste fald grundlag for fælles aktiviteter.

Ejendomsstrategiske overvejelser – distrikt Slagelse Nord

Mulighed A – pedelboligen på skolen + andet tomt lokale på skolen (alternativ)
Der udestår afklaring om morgen SFO kan placeres i andre lokaler på skolen.

Mulighed B – kælder under hovedbygningen på Nymarkskolen (alternativ)
Denne mulighed giver en god ramme for klubtilbuddet, men er omkostningstung. På nuværende tidspunkt er det uklart hvor omfattende brandsikring af kælderen vil blive og om der vil komme krav om ventilation.

Mulighed C – eksternt lejemål
Investering i et eksternt lejemål går imod kommunens generelle strategi om at reducere antallet af lejede m². Der vil desuden skulle investeres et væsentligt beløb for at lovliggøre brugen til fritidsklub, hertil skal der deponeres svarende til ejendomsværdien.

Mulighed D – Nordhallens café (anbefales)
Kommunale Ejendomme anbefaler mulighed D, da det vil give mulighed for at skabe en unik fritidsklub med fokus på sport og bevægelse. Fra et fritidsperspektiv vil det give mere liv i Nordhallen og kombinere flere brugere i samme bygning, som måske kunne have gavn af hinanden (rekruttering til fritidstilbud). I dag står lokalet tomt de fleste dage og aftener. Der henvises i denne forbindelse til drøftelsessagen om køkkener i kommunale haller på Kultur- Fritids, og Turismeudvalgets møde den 7. marts 2024.

Mulighed E – Rosenkildevej 92 (Rosen)
Mulighederne i forhold til lokalefællesskab med klubtilbuddet Rosen, er ikke afsøgt.

Ejendomsstrategiske overvejelser – distrikt Slagelse Syd

Mulighed A – ombygning af daginstitution (afhænger af kapacitetsanalyse og anbefales derfor afklaret og alternativt mulighed B)
Kapacitetsanalysen på dagtilbudsområdet er iværksat ud fra en antagelse om, at der er mere kapacitet end behovet er pt. Hvis det viser sig, at der i dette klubdistrikt kan frigøres en daginstitution, vil denne løsning på kort og mellemlang sigt være billigere end nyetablering.

Mulighed B – tilbygning Byskovvej 2
Tilbygning til den eksisterende klub nær Søndermarksskolen, vil give mulighed for sammenhæng imellem skole og klub, samt mulighed for at dele udefaciliteter.

Mulighed C – eksternt lejemål
Investering i et eksternt lejemål går imod kommunens strategi om at reducere antallet af lejede m². Der vil desuden skulle investeres et væsentligt beløb for at lovliggøre brugen til fritidsklub, hertil skal der deponeres svarende til ejendomsværdien.

Mulighed D – spejderhytten Skovvej 83 (anbefales afklaret og alternativt B)
Det er ikke afklaret hvorvidt Det Danske Spejderkorps har en interesse i, at indgå en i en dellejeaftale med kommunen. Placeringen er ikke nær fritidsfaciliteter, men er dog i nærheden af Slagelse Lystskov.

Ejendomsstrategiske overvejelser – distrikt Slagelse Nord

Mulighed A – Rosenlunden 5 (tidligere Stillinge Børnehave, anbefales)
Bygningen har huset den tidligere selvejende Stillinge Børnehave og er nu overgivet til kommunen. Bygningen kræver renovering og nyt tag. Der har tidligere været intern kommunal interesse for bygningen og det bør afklares om begge funktioner kan dele ejendommen.

Mulighed B – nybyggeri ved boldbanerne
Der er pt. opsat gamle pavilloner ved boldbanerne, som bruges af fodboldklubben. En ny bygning bør kunne erstatte pavillonerne og deles af fritidsforeninger og klubtilbud. Det nødvendige areal skal afklares med foreninger og klubtilbud.

Mulighed C – bygning nær Stillinge Skole
Der er ikke for nuværende huse til salg på markedet i umiddelbar nærhed til Stillinge Skole.

Mulighed D – ”Huset” mellem skolen og hallen (afklares)
1. etage på ”Huset” ved Stillingehallen og Stillinge Skole, har tidligere indeholdt et selvejende juniorklubtilbud. Der udestår afklaring med skolen omkring arealbehovet fremadrettet.

Udgifter til inventar

De nye lokationer skal indrettes, så børn og unge kan få mest mulig pædagogisk udbytte af tilbuddene.

Baseret på konkrete erfaringer med køb af inventar vurderes det, at der i hhv. distrikt Skælskør og de to Slagelse distrikter vil skulle bruges ca. 200.000 kr. på køb af inventar til de nye tilbud.

I Korsør distriktet vurderes beløbet til at være ca. 50.000 kr., da Korsør distriktet er dækket ind med lokaler og tilhørende inventar. Dog forventes en udgift på ca. 50.000 kr. til en opgradering af tilbuddet i Grotten.

Administrationen bemærker i forlængelse heraf, at distriktslederne er meget opmærksomme på at undersøge genbrugsmarkedet, når nyt inventar skal anskaffes.

Videre proces

Retligt grundlag

Klubtilbuddene organiseres efter dagtilbudslovens §65, som bl.a. beskriver, at klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge, i samarbejde med børnene og de unge skal skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for demokrati.

Fritidsundervisningen organiseres efter lov om ungdomsskolers §2 og §3, som bl.a. beskriver, at ungdomsskolen kan indgå aftale med kommunen om samarbejde om undervisningstilbud.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget vil løbende blive orienteret om det pædagogiske arbejde på fritidstilbudsområdet.

Administrationen forventer, at Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget på deres møder i juni, præsenteres for en særskilt sag om etableringsudgifter for kommende nye klubtilbud. Sagen vil bygge videre på de anbefalinger, som Børne- og Ungeudvalget fremsætter ifm. indeværende sag.

3. Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

(Ø) stemte imod.

 

At 2: Godkendt.

(Ø) stemte imod. (A) undlod at stemme og tager budgettet til orientering, idet (A) ikke er en del af budgetforliget.

 

At 3-7: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 8: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

At 9: Godkendt.

 

Økonomikonsulent Kitt Bruun deltog under oplysningen af punktet.

Kompetence

Byrådet og Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende ”Budgetopfølgning 01 - forventet regnskab 2024” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet, samt status på implementering af budgetforliget.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget godkender bevillinger, budgetomplaceringer og handleplan jævnfør nedenstående indstillinger, samt indstiller disse til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget godkender Budgetopfølgning 01 - forventet regnskab 2024, som indgår i samlet budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet 

2. at Børne- og Ungeudvalget godkender status på implementering af budgetforlig 2024

3. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der kan gives en indtægts- og udgiftsbevilling til Projektet Børnene Først på 650.000 kr. beløbet er tildelt af Styrelsen for undervisning og Kultur (STUK)

4. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der kan gives en indtægts- og udgiftsbevilling til Makerspace Slagelse på 6.874.000 kr. beløbet er tildelt af Villum fonden

5. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der kan gives en indtægts og udgiftsbevilling på 150.000 kr. til Projekt Læseglæde, der er en del af National indsats for læseglæde. Beløbet er tildelt af Tænketanken Fremtidens Biblioteker

6. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling til modtage klasser på 1.400.000 kr. årligt i budget 2024 og overslagsår

7. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling til myndighedsafdelingen på skoleområdet på kr. 1.216.000 kr. til at sikre overgangen til ny demografiregulering årligt i budget 2024 og overslagsår.

8. at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at der sker en omplacering på 1.250.590 kr. af budget fra Skoleområdet til Kommunale Ejendomme i forbindelse med, at Solskinsskolen har fået ny ejendomsserviceaftale.

9. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at der sker en omplacering på 177.000 kr. fra skoleområdet til Fritidsklubbernes budget til UngSlagelse.

 

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 01 - forventet regnskab 2024 er, at vurdere det forventede regnskab for 2024.  For at fastholde kommunens positive økonomiske udvikling er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindre forbrug lægges i kassen.

Overførsler fra 2023 til 2024 indgår ikke i vurdering af forventet resultat, da overførelser behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 18. marts 2024.

Når overførelserne fra 2023 kendes kan det have indflydelse på handleplaner og forventninger til resultatet for 2024. 

 

Budgetopfølgning 1 forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Korrigeret budget 2024, herunder budgetforudsætninger og vedtaget budgetforlig 2024
  • Udvikling i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
  • Igangsatte eller planlagte handleplaner

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Børne- og Ungeudvalget forventer et merforbrug på 4,6 mio. kr. På nuværende tidspunkt af året er forventningerne til forbruget dog behæftet med store usikkerheder. 

Drift
(mio.kr)

Vedtaget

budget

Korrigeret budget

Forventet

resultat
BO1

Afvigelse

BO1

Skoler

766,9

766,9

766,9

0,0

Resultat serviceudgifter

766,9

766,9

766,9

0,0

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

Dagtilbud

   369,8     370,4            375,0

-4,6

Resultat serviceudgifter

369,2

369,8

374,6

-4,6

Øvrige udgifter

0,6

0,6

0,6

0,0

I alt for udvalget

 1.136,7
 1.137,3         1.141,9

-4,6

Samlet resultat serviceudgifter

1.136,1

1.136,7

1.141,3

-4,6

Samlet resultat øvrige udgifter

0,6

0,6

0,6

0,0

 

Politikområde Skoler

Budgetopfølgning 1 har vist, at budgettet på området forventes overholdt, men Administrationen finder, at datagrundlaget for businesscase - Bevægelse i Skole på 5,0 mio. kr. igangsat i 2021 (svarende til 5,4 mio. kr. i nutidskroner) skal afdækkes yderligere frem mod Budgetopfølgning 2, således at det kan vurderes, hvad virkning denne interne pulje bevilget i 2021 har på budget 2024.

Myndighedsområdet fortsætter med et uændret/lettere stigende aktivitetsniveau i anvendelse af inklusionsformer. Her vil der igennem 2024 være særlig fokus på at nedbringe segregeringsprocenten fra de nuværende 11%. 

Hertil kommer, at PPR står foran igangsættelsen af et nyt kommunalt behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel.  

Det samlede elevtal i Slagelse Kommunes folkeskoler forventes at afspejle et fald i antallet af skolesøgende børn, hvilket er indeholdt i den tidligere udarbejdede Befolkningsprognose fra Danmark Statistik for Slagelse Kommune. Det forventes således, at der i skoleåret 2023/2024 vil være ca.  100 færre elever i de almene folkeskoler. Dette er som sagt en forventet udvikling og der er fokus på området.

Øvrige områder giver ikke anledning til bemærkninger, men det tilstræbes at sikre processerne omkring ændring X-class tilbuddet til Slagelse Kommunes 10. klasseelever, således at der skabes det bedst mulige forløb for ansatte og elever.

 

Politikområde Dagtilbud

På politikområdet Dagtilbud forventes der, på nuværende tidlige tidspunkt, et merforbrug på 4,6 mio. kr. i 2024.

 

På myndighedsområdet forventes et merforbrug på Vippen på 2,0 mio. kr. Merforbrug på vippeordningen finansieres af kassen ved årets udgang

Det skyldes dels at der forventes et lidt højere børnetal for 2024 end budgetlagt i sommeren 2023 og dels udgifter til pasning af børn, der er anbragt i andre kommuner.  Det vurderes på nuværende tidspunkt til 2,0 mio. kr., men beløbet er behæftet med særdeles stor usikkerhed, da vi stadig er meget tidligt på året.

På de centrale poster forventes på nuværende tidspunkt balance mellem budget og furbrug. De centrale poster dækker bl.a. over forældrebetaling, friplads, kompetenceudvikling og pædagogiske konsulenter.

 

På virksomhedsområdet forventes et merforbrug på Dagplejen på 2,5 mio. kr.

Det budgetlagte børnetal er reduceret fra 386 i 2023 til 324 i 2024. Det har nødvendiggjort en tilpasning af kapaciteten, som har medført en række afskedigelser i januar 2024. Grundet opsigelsesperioder mv. vil kapacitetstilpasningen ikke have fuld økonomisk effekt i 2024 og der forventes derfor et merforbrug på 2,5 mio. kr. i 2024.

 

Den 1. januar 2024 trådte loven om minimumsnormeringer i kraft. Det betyder at kommunerne i 2024 i gennemsnit skal have ansat 1 voksen pr. 3 vuggestuebørn og 1 voksen pr. 6 børnehavebørn.

Normeringerne beregnes som et gennemsnit over de seneste 12 måneder. Hvis man ser på de senest tilgængelige data for perioden januar-december 2023 er Slagelse Kommune endnu ikke i mål med minimumsnormeringerne. Set over den periode skulle der, ifølge estimaterne, have været ca. 50 flere fuldtidsansatte, for at kunne have indfriet minimumsnormeringerne ifølge beregningsmetoden gældende fra 2024. Der er dog særligt i 4. kvartal 2023 sket en mærkbar forbedring i normeringerne og Byrådet har fra 2024 afsat 19,4 mio. kr. pr. år til opfyldelse af minimumsnormeringerne.

Anlæg  

Opfølgning på anlæg kommer på en særskilt sag på Økonomiudvalgets møde d. 11. marts 2024.

 

Opfølgning på budgetforlig 2024

Som led i budgetopfølgningerne for 2024 indgår status og fremdrift på de enkelte forhold i budgetforlig 2024 (Bilag 2)

 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Tillægsbevillinger og omplaceringer

Projekt Børnene Først

Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til projektet ”Børnene Først”.

Styrelsen for undervisning og Kultur (STUK) har tildelt Slagelse Kommune støtte på 650.000 kr. fordelt med udbetaling af støtten i 5 rater på 130.000 kr.. Hvor af den ene kom i december 2023.

De statslige midler har til formål at styrke undervisningen af anbragte og udsatte børn på undervisningsområdet igennem 2023 og 2024, idet projekt Børnene Først skal være afsluttet senest 31. december 2024. Projektet Børnene Først vil have fokus på de interne skoler: Bakkedal, Den interne skole (Magleby skolecenter), Lindholm Dagskole, Langebjerggaard interne skole, Opholdsstedet lille Valbygård Skole samt Klostermarken Skole og dagbehandling.

 

Makerspace Slagelse

Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til puljen Makerspace Slagelse. Villum Fonden har tildelt Slagelse Kommune støtte på 6.874.800 kr. til projektet Makerspace Slagelse. Denne bevilling forventes anvendt over en 4½ årig periode fra 2024 og frem til den 30. juli 2028, hvor projektet skal være afsluttet.

 

Projekt Læseglæde – en del af national indsats for læseglæde.

Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til projektet ”læseglæde”. Tænketanken Fremtidens Biblioteker har igangsat projektet National indsats for læseglæde, hvor Slagelse Kommune efter ansøgning er blevet valgt som en indsatskommune i projektet. Dette betyder, at kommunen kan modtage op til 150.000 kr. i støtte til frikøb af medarbejdere på både skoler, biblioteker, aktiviteter, materialer eller andet, der kan medvirke til at understøtte udviklingsforløb på området. Projektet National indsats for læseglæde løber frem til 1. november 2024.

 

Modtageklasser

Der søges om en kassefinansieret tillægsbevilling på 1.400.000 kr. til modtageklasser i 2024 og overslagsår. Dette skyldes, at der tegner sig et billede af et varigt behov, hvorfor det vil være nødvendigt at fastansætte personale til modtageklasser og samtidigt sikre, at ressource tildelingen i modtageklassen stemmer overens med de gældende lovkrav på området. Modtageklasserne findes på Almen folkeskoler i Slagelse

 

Fald i pris pr. elev i demografireguleringen

Der søges en kassefinansieret tillægsbevilling på 1.216.000 kr. på Almen myndighed på skoleområdet i 2024 og overslagsår. Dette skyldes, at den nye ressource tildeling er baseret på elevtildeling, hvilket indebære en lavere tildeling pr. elev end den tidligere anvendte model.

I den nye ressource tildelingsmodel er der afsat 38.000 kr. pr. elev, hvilket er et lavere niveau end i den tidligere anvendte ressource model, hertil kommer, at da modellen er styret af elevtildelingen, er det ikke muligt at udligne demografireguleringen udelukkende ved fald i elevtal.

Derfor ansøges om en kassefinansieret tillægsbevilling for at sikre en bedre overgang mellem de to ressourcemodeller for skolerne. 

 

Ny ejendomsserviceaftale på Solskinsskolen

Der søges om en budgetomplacering på 1.250.590 kr. i 2024 og 1.314.370 kr. i overslagsårene fra Skoleområdet til Kommunale Ejendomme i forbindelse med, at Solskinsskolen har fået ny ejendomsserviceaftale.

Budgetomplacering fra den samlede budgetramme for klubberne til UngSlagelse

Der søges om en budgetomplacering på 177.000 kr. fra den samlede budgetramme for klubberne til UngSlagelse. Der søges om denne budgetomplacering, da der ved samling af klubtilbuddene og budgetramme hertil fejlagtigt blev medtaget 177.000 kr. til løn af en medarbejder, som ikke længere var ansat i klubdelen i UngSlagelse.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2024

2025

2026

2027

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

8.1. Udgiftsbevilling Børnene først

8.1 Indtægtsbevilling Børnene først

 520

-520

  

 

Drift

 

8.1. Udgiftsbevilling Makerspace Slagelse*

8.1 Indtægtsbevilling Makerspace Slagelse

 2685

-2685

 1597

-1597

 1224

-1224

1224

-1224

Drift8.1. Udgiftsbevilling Læseglæde

8.1 Indtægtsbevilling Læseglæde

 150

-150

Drift 8.1. Modtageklasser1.4001.4001.4001.400
Drift

8.1. Demografiregulering- pris pr. elev

1.216 1.216 1.216 1.216
Drift

8.1 Ny ejendomsservice aftale for solskinsskolen

1.6 Ny ejendomsservice aftale for solskinsskolen

-1.251

 1.251

-1.314

 1.314

-1.314

 1.314

-1.314

 1.314 

Drift

8.1 Samlede klubbudget

8.1 UngSlagelse

 -177

  177

 -186

  186

-186

 186

-186

 186

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-2.616

-2.616

-2.616

-2.616

*En økonomisk plan er under udarbejdelse i samarbejde med Villumfonden for fordelingen af de 6.874.000 kr. over budgetårene, hvorfor midlerne endnu ikke kan fordeles på budgetår. 

Tværgående konsekvenser

Det nye Kommunale Behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivelse har naturlige og tætte samarbejdsflader til Social- og Sundheds- samt Børne og Ungeudvalget.

Projektet koordineres derfor af PPR-enheden for at sikre den bedst mulige ramme og koordination af behandlingsindsatsen i projektet.

 

Sagens videre forløb

Når det statslige tilskud til Det Nye Kommunale Behandlingstilbud fastlægges endeligt i 2024, for årene 2024 og 2025, justeres budgetrammen for Det Nye Kommunale Behandlingstilbud.

4. Foreløbigt regnskabsresultat 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

 

Udvalget får på et kommende møde præsenteret følgende sager:

- Overførsler og overførselspraksis på udvalgets område, herunder hvor stor en andel af beløbet der stammer fra SFO 

- Status på indfasning af minimumsnormeringer




Økonomikonsulent Kitt Bruun deltog under oplysningen af punktet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2023 på udvalget område. Desuden orienteres om resultatet på enheder og anlægsprojekter omfattet overførselsadgang.      

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager foreløbigt regnskabsresultat for 2023 til orientering

 

Sagens indhold

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat 2023 på drift og anlæg – herunder enheder som i henhold til overførelsesreglerne i kommunens Kasse- og regnskabsregulativ er omfattet af mulighed for overførelse af mer-og mindreforbrug til 2024.

Orienteringen skal bidrage til indsigt i anvendelse af udvalgets budgetrammer, budgetoverholdelse, samt hvorvidt resultatet kan give budgetudfordringer, eller behov for budgetjusteringer inden for udvalgets rammer for 2024 og ved budgetlægningen af 2025-2028.

Byrådet besluttede i forbindelse med behandling af budgetopfølgning 3 for 2023, at direktionen har mandat til dispensere fra 3 % reglen for overførelse af mindreforbrug. Økonomiudvalget indstiller på baggrund af direktionens anbefalinger overførelserne på drift og anlæg over for Byrådet.

Det betyder også at Byrådets beslutning om overførelser til 2024 kan påvirke forventet resultat for 2024 og omfanget af handleplaner m.m.   

Resultat på drift er opdelt på de udgiftstyper budgettet er lagt på. Opdeling på udgiftstyper skal ses i sammenhæng med den overordnede budgetstyring og finansiering af kommunernes økonomi, herunder fastsættelse af service- og anlægsramme og mulighed for sanktion.

 

Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlægsprojekter fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.

 

Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2023 viser for drift et samlet forbrug på 1.093 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 3 for 2023, som blev godkendt i november 2023, var det forventede regnskab anslået til 1.107 mio. kr.

Resultatet fordeler sig således:

 

Regnskabsresultat – drift (mio.kr.)

 

Børne- og Ungeudvalget

 

Korrigeret

budget

2023

Regnskab

2023

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

8.1 Skole

Serviceudgifter

 

          790,1

 

 

          764,7

 

          25,4

8.2 Dagtilbud

Serviceudgifter

Overførselsudgifter

 

          331,6

              0,5

 

          327,6

             1,0

 

          4,0

         -0,5

I alt

       1.122,3

       1.093,4

        28,9

 

Politikområde 8.1 Skole

På politikområde 8.1 Skole viser det foreløbige regnskab for 2023 et mindreforbrug på 25,4 mio. kr.

Dette skyldes, at der på myndighedsområdet har været fokus på at anvende flere inklusionsformer på skoleområdet for at sikre, at børn er en del af de almene børnefællesskaber, her har inklusionsformerne været en mulighed for at nå dette mål og nedbringe segregeringsprocenten. Denne udvikling på myndighedsområdet har medført et mindreforbrug på området. 

For skolerne har den store strukturændring på skoleområdet betydet, at der har været en ekstra tilbageholdenhed og forsigtighed hos skolerne i forhold til deres budget, hvilket har resulteret i et større mindre forbrug. Dette gælder ligeledes for X-class, hvor der har været udvist stor økonomisk tilbageholdenhed, som følge af de kommende strukturændringer på området,

Endelig har klubberne gennemgået en større strukturændring og dette har ligeledes medført, at der har været en ekstra påpasselighed på klubbernes økonomi.

Skolen på julemærkehjemmet kom dog ud med et merforbrug i 2023, men her forventes den udarbejde handleplan, at bringe skolen i balance igennem 2024.

Politikområde 8.2 Dagtilbud

På politikområde 8.2 Skole viser det foreløbige regnskab for 2023 et mindreforbrug på 3,5 mio. kr.

Mindreforbruget fordeler sig på 31 forskellige virksomheder. Mer-/ og mindreforbrug på de enkelte virksomheder er udspecificeret i Bilag 1.

 

 

Regnskabsresultat, anlæg

Regnskabsresultatet for 2023 viser for anlæg et samlet forbrug på 39,7 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 3 for 2023, som blev godkendt i november 2023, var det forventede regnskab anslået til 41,3 mio. kr.

Regnskabsresultat – anlæg (mio.kr.)

 

Børne- og  Ungeudvalget

 

Korrigeret

budget

2023

Regnskab

2023

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

8.1 Skole

Anlægsudgifter

 

          0,3

 

          0,0

 

          0,3

8.2 Dagtilbud

Anlægsudgifter

 

        40,5

 

        39,7

 

          0,8

I alt

        40,8

        39,7

          1,1

 

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

”Kasse- og regnskabsregulativet” for Slagelse Kommune afsnit om budgetrammer og overførselsadgang, som er opdateret med Byrådet godkendelse af de nye overførelsesregler d. 22. maj 2023.    

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overførelse af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg kan påvirke forventet resultat for 2024 og de forventninger som ligger til grund for forventet resultat 2024 i sagen om Budgetopfølgning 1 for 2024, som behandles på samme dagsorden.

 

Det kan også blive nødvendigt at udvalget efterfølgende godkender budgetpasninger imellem enheder med henblik på at sikre en hensigtsmæssigt drift i 2024 og samtidig minimere omfanget af handleplaner m.m.         

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Økonomiudvalget indstiller på møde d. 11. marts 2024 til Byrådet d. 18. marts 2024 overførsel af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg til 2024.

5. Ny fordelingsnøgle for socioøkonomisk tillæg på almenskolerne (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt.

 

Økonomikonsulent Kitt Bruun deltog under oplysningen af punktet.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvilken model der skal anvendes til indfasning af ny fordelingsnøgle for det socioøkonomiske tillæg i almenskolernes tildelingsmodel. Derudover kan besluttes opdateringsfrekvens for fordelingsnøglen.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget godkender handlemulighed 1, som udskyder implementering af ny beregningsmetode for socioøkonomiske nøgletal, til en nærmere analyse er gennemført og at nuværende fordelingsnøgle anvendes for skoleåret 24/25.

2. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at den socioøkonomiske fordelingsnøgle skal opdateres hvert tredje år, så næste opdatering vil være til skoleåret 2027/28 på baggrund af eleverne på skolerne pr. 5.9.2026.

 

Sagens indhold

Ny skolestruktur trådte i kraft den 1. august 2023. Her fik almenskolerne også nye tildelingsmodeller for såvel almen som specialdelen. I tildelingen på almenområdet er der et beløb, som fordeles efter socioøkonomiske kriterier. 

Som beskrevet i oplæg til beslutning omkring ny tildelingsmodel den 7. december 2022 er det socioøkonomiske tillæg i skoleåret 2023/24 fordelt på baggrund af den fordelingsnøgle, der blev benyttet i den daværende ressourcetildelingsmodel, og efterfølgende skal der udarbejdes en mere præcis socioøkonomisk fordelingsnøgle i forhold til elevernes behov for inkluderende tiltag. 

Index100 har på vegne af Slagelse Kommune og med baggrund i elevudtræk pr. 5. september 2023 udarbejdet en rapport, der viser det objektive inklusionsbehov blandt eleverne på Slagelse Kommunes folkeskoler samt det objektive behov for specialundervisning blandt elever i kommunens skoledistrikter. Rapporten er modtaget ultimo januar 2024 og indgår som bilag 1.

Modellen tager udgangspunkt i de faktiske elever på kommunens skoler, og der vil være behov for, at den bliver opdateret med jævne mellemrum. Index100 anbefaler, at modellen genberegnes hvert eller hvert andet år, hvis man vil være sikker på, at den afspejler støttebehovene for eleverne. De har dog også kunder, der vælger af få genberegnet hvert tredje år, hvilket dog særligt for fødeskoler kan give relativ store udsving, hvis den socioøkonomiske base på skolerne ændrer sig. En opdatering af inklusionsmodellen koster ca. 50.000 kr. årligt eller ca. 70.000 kr. hvert andet år eller sjældnere. Administrationen foreslår, at modellen opdateres hvert tredje år ud fra et økonomisk synspunkt.

Inklusions- og specialundervisningsbehovet er beregnet via en statistisk model, som behandler oplysninger om alle grundskoleelever i Danmark (0. - 9. klasse) og deres forældre. Modellen fastlægger, hvilke baggrundsforhold der øger eller mindsker sandsynligheden for at modtage specialundervisning. I modellen er der 60 forskellige demografiske, socioøkonomiske og sundhedsmæssige baggrundsforhold. Modellen ser således på langt flere kriterier end de seks, der indgår i den nuværende model. Bilag 2 beskriver den nuværende og den fremtidige fordelingsnøgle samt forskellene heri.

Det objektive inklusionsbehov kan anvendes til at fordele en inklusionspulje - i Slagelse Kommune socioøkonomisk tillæg. Modellen kan anvendes til fordeling af det socioøkonomiske tillæg fra skoleåret 2024/25 eller senere.

Det objektive behov for specialundervisning kan anvendes til at fordele ressourcen til specialundervisning i de enkelte distrikter. Jævnfør beslutning den 5. december 2023 har Børne- og Ungeudvalget fastholdt et centralt budget i forhold til specialundervisning, men rapporten kan anvendes i dialogen, såfremt der er skoledistrikter, der afviger i væsentlig grad.

Tabellen nedenfor viser, hvilken omfordeling den ny fordelingsnøgle vil betyde for de enkelte skoler.

 

Som det kan ses, vil det for nogle skoler betyde en væsentlig reduktion/forøgelse af deres budget i forhold til det socioøkonomiske tillæg.

Indfasning af modellen kan ske ud fra forskellige hensyn, og administrationen har opstillet fire modeller, hvor model 1, 3 og 4 forsøger at afbøde konsekvenserne særligt for de skoler, der bliver ramt af store reduktioner, og giver dem mulighed for at planlægge indhentning af reduktionerne. Samtidig betyder det dog, at skoler, der får øget deres budget, må afvente den fulde forøgelse.

  1. Nuværende model anvendes i 2024/25 og der gennemføres analyse af konsekvenser for de enkelte skoler.
  2. Indfasning af ny model med 100% i skoleåret 2024/25
  3. Nuværende model anvendes med 50% og indfasning af ny model med 50% i skoleåret 2024/25, fuld indfasning i skoleåret 2025/26
  4. Indfasning med beløb +/- 1 mio. kr. i skoleåret 2024/25, fuld indfasning i skoleåret 2025/26

Bilag 2 viser konsekvenserne af de fire indfasningsmodeller.

Administrationen anbefaler, at implementering af ny beregningsmetode for fordeling af inklusionsmidler efter socioøkonomiske nøgletal udskydes til en nærmere analyse er gennemført.

Administrationen ønsker at analysere hvilken betydning ændring af metode for beregning af socioøkonomiske nøgletal sammenkoblet med implementering af elevtalsbaseret ressoucetildelingsmodel i skoleår 23/24, har for de enkelte skoler og deres mulighed for finansiere f. eks Dansk som 2.sprog, AKT osv.

Det er ikke tidligere beregnet, hvilken betydning en samtidig ændring af de to fordelingsprincipper har for den enkelte skole.

 

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §40, stk. 2, punkt 1 vedr. skolevæsenets økonomiske rammer.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er tale om en omfordeling af ressourcerne, så samlet for Slagelse Kommune er der ingen økonomisk konsekvens. Der er dog enkelte skoler, der reduceres eller tildeles væsentlige beløb. Det kan derfor få personalemæssige konsekvenser på nogle skoler.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Organisering af Slagelse Ungdomsskole (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

 

Udvalget får på et af de kommende møder præsenteret sag om fysisk placering af ungdomsskolen. 


Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende den nye ungdomsskoles styrelsesvedtægt og ungdomsskoleplan.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Byrådet godkender den nye ungdomsskoles styrelsesvedtægt.

2. at Byrådet godkender den nye ungdomsskoles ungdomsskoleplan.

 

Sagens indhold

Byrådet besluttede, som følge af forliget om budget 2024 – 2027, at udlicitere 10. klassecentret (herefter Xclass). Det betyder at ungdomsskolen skal organiseres som selvstændig virksomhed. Der vil køre en særskilt proces for navngivning af den nye ungdomsskole. Den nye organisering træder i kraft pr. 01. august 2024.

Ungdomsskoleloven
Det fremgår af ungdomsskoleloven, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en styrelsesvedtægt, der fastsætter de nærmere regler om ungdomsskolebestyrelsens opgaver. Vedtægten skal tillige angive bestyrelsens sammensætning. Derudover fremgår det, at ungdomsskolebestyrelsen kan afgive udtalelse og stille forslag til kommunalbestyrelsen om alle spørgsmål, der vedrører den pågældende ungdomsskole.

Det fremgår desuden af ungdomsskoleloven, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en plan for kommunens ungdomsskolevirksomhed. Planen skal bl.a. indeholde bestemmelser om kommunens ungdomsskoleordning, herunder angivelse af lederstillingernes art og antal.

Ifølge ungdomsskoleloven skal et ungdomsskoletilbud omfatte følgende:

  • Almenundervisning
  • Specialundervisning
  • Prøveforberedende undervisning
  • Undervisning særligt tilrettelagt for unge indvandrere i dansk og danske samfundsforhold

Herudover kan kommunalbestyrelsen beslutte at ungdomsskolen skal tilbyde en eller flere af følgende fag / aktiviteter:

  • Færdselslære / knallertundervisning
  • Heltidsundervisning
  • Danskuddannelse for nyankomne udlændinge mellem 18 og 25 år
  • Klub og anden fritidsvirksomhed
  • Andre aktiviteter, som i overensstemmelse med ungdomsskolens formål, kan indgå i kommunens samlede ungdomsskolepolitik

Den nye ungdomsskole
Ungdomsskolen vil fra 01. august 2024 være organiseret som en selvstændig virksomhed og fortsætter med at være organisatorisk forankret i Center for Skole og Dagtilbud.

Ungdomsskolens vision og mission er i dag udarbejdet med baggrund i Slagelse Kommunes Børne- og Ungepolitik. Det vil den fortsat være. Vision og mission listes herunder:

  • Ungdomsskolen skal medvirke til at unge får en ungdomsuddannelse
  • Ungdomsskolen skal være en vigtig aktør i overgangen fra ungdomsliv til voksenliv
  • Ungdomsskolen skal være et dynamisk og udviklende centrum for dannelse, uddannelse og oplevelse for alle unge
  • Ungdomsskolens mission er dannelse i faglig, personlig, social og kulturel forstand
  • I et pædagogisk læringsmiljø med et højt fagligt niveau og i en tryg atmosfære motiverer ungdomsskolen alle unge til at udvikle sig personligt, socialt og fagligt samt til at tage aktiv del i et demokratisk samfund
  • Ungdomsskolen er for alle unge i Slagelse Kommune

Budget
Byrådet besluttede den 27. november 2023 at finde en besparelse på fritidstilbudsområdet og fordele besparelsen imellem ungdomsskolens fritidsundervisning og de fire nye klubdistrikter. Besparelsen udgør 773.812 kr. Beløbet er derfor fratrukket den samlede økonomiske ramme for den nye ungdomsskole.

Den samlede ramme for ungdomsskolen udgør pr. 01. august 2024 7.016.783 kr.

I den nye organisering vil de fag / aktiviteter, som tilbydes i dag, fortsætte. Disse præsenteres herunder:

  • Almen undervisning
  • Prøveforberedende undervisning
  • Specialundervisning
  • Undervisning særligt tilrettelagt for unge indvandrere i dansk sprog og danske samfundsforhold
  • Undervisning i færdselslære og undervisning i knallertkørsel
  • Heltidsundervisning og anden dagundervisning med socialpædagogisk sigte
  • Aktiviteter der klargør unge til arbejdslivet og/eller erhvervsrettede forløb
  • Undervisning og aktiviteter i skolesommerferien (afhænger af økonomien)
  • Ungdomsskolen udbyder særlige tilbud til unge "ikke uddannelsesparate"
  • Anden fritidsvirksomhed

Der gøres opmærksom på, at heltidsundervisningen er takstfinansieret og dermed ikke udgør en del af ungdomsskolens budget. Det samme gælder for M-Ung, som er et tilbud til sent ankomne flygtninge / indvandrere. Denne tildeles en særskilt budgetramme og har derfor eget budget.

Forslag til ændringer i styrelsesvedtægt

Helt generelt gælder, at Xclass udgår af styrelsesvedtægt, bilag m.v., da denne del af virksomheden udliciteres. Det samme gælder steder, hvor Xclass i nuværende styrelsesvedtægt, bilag m.v. er nævnt med selvstændig repræsentant.

Derudover gælder det generelt, at ordlyden i styrelsesvedtægt, bilag m.v. er justeret, på baggrund af at Xclass ikke bliver en del af organiseringen fremover.

Øvrige forslag til ændringer i styrelsesvedtægten fremsættes i tabellen herunder:

Nuværende formulering

 

Forslag til ny formulering

§1, stk. 1.3: 2 elevrepræsentanter (én fra dagundervisningsområdet og én fra fritidsområdet).

 

§1, stk. 1.3: 2 elevrepræsentanter fra henholdsvis Slagelse Kommunes Fælles Elevråd og ungdomsskolens Elevråd.

§1, stk. 1.5: 2 repræsentanter for forældre (én for forældre til elever i Xclass og én for forældre til elever i kommunens 7. – 10. klasser).

 

§2, stk. 5: Valg af forældrerepræsentanten for Xclass foregår ved at forældre til kommende elever på Xclass indbydes til en valghandling i forbindelse med et forældremøde i marts. Valgbare og stemmeberettigede er forældre til elever i Xclass det kommende skoleår. Valgperioden er ét år. Valg af forældrerepræsentanten for elever i kommunens 7.- 10. klasser foregår ligeledes ved at forældre til elever i 7.- 10. klasse i det kommende skoleår indbydes til en valghandling i marts året efter kommunalvalg. Valgbare og stemmeberettigede er forældre til elever i kommunens 7.-10. klasser det kommende skoleår. Valgperioden er 4 år.

 

§1, stk. 1.5: 1 repræsentant for forældre til elever i kommunens 7. – 9. klasser.

 

 

§2, stk. 5. Valg af forældrerepræsentanten for elever i kommunens 7.- 9. klasser foregår ligeledes ved at forældre til elever i 7.- 9. klasse i det kommende skoleår indbydes til en valghandling i marts året efter kommunalvalg. Valgbare og stemmeberettigede er forældre til elever i kommunens 7.- 9. klasser det kommende skoleår. Valgperioden er 2 år.

§17: Bestyrelsen for UngSlagelse træffer beslutning om anvendelse af den tildelte økonomiske ramme. Bestyrelsen udarbejder særskilt budget for hvert af de to områder; dagundervisningsområdet og fritidsområdet. Bestyrelsen har ikke selvstændig kompetence til at omplacere penge mellem de to områder.

 

§17: Bestyrelsen for ungdomsskolen træffer beslutning om anvendelse af den tildelte økonomiske ramme. Bestyrelsen udarbejder særskilt budget for hvert af de tre områder: heltidsundervisning, M-Ung og fritidsområdet. Bestyrelsen har ikke selvstændig kompetence til at omplacere penge mellem de tre områder.

§22: Alle elever på henholdsvis Xclass og ungdomsskolen har valgret og er valgbare til hvert deres elevråd.

§22: Alle elever fra henholdsvis SKE og ungdomsskolen har valgret og er valgbare til hvert deres elevråd.

 

Forslag til ændringer i ungdomsskoleplan

Helt generelt gælder, at Xclass udgår af styrelsesvedtægt, bilag m.v., da denne del af virksomheden udliciteres. Det samme gælder steder, hvor Xclass i nuværende styrelsesvedtægt, bilag m.v. er nævnt med selvstændig repræsentant.

Derudover gælder det generelt, at ordlyden i styrelsesvedtægt, bilag m.v. er justeret, på baggrund af at Xclass ikke bliver en del af organiseringen fremover.

Desuden gælder, at klubvirksomhed i ungdomsskoleregi udgår af styrelsesvedtægt, bilag m.v., da ungdomsskolens klubvirksomhed pr. 01. januar 2024 er omorganiseret til at være en del af fritidstilbudsområdet for de 10 – 17-årige.

Øvrige forslag til ændringer i ungdomsskoleplanen fremsættes i tabellen herunder:

Nuværende formulering

 

Forslag til ny formulering

Pkt. 2.1: almen undervisning, prøveforberedende undervisning, specialundervisning, undervisning særligt tilrettelagt for unge indvandrere i dansk sprog og danske samfundsforhold, undervisning i færdselslære og undervisning i knallertkørsel, heltidsundervisning og anden dagsundervisning med socialpædagogisk sigte, anden fritidsvirksomhed.

 

Pkt. 2.1: almen undervisning, prøveforberedende undervisning, specialundervisning, undervisning særligt tilrettelagt for unge indvandrere i dansk sprog og danske samfundsforhold, undervisning i færdselslære og undervisning i knallertkørsel, heltidsundervisning og anden dagsundervisning med socialpædagogisk sigte, aktiviteter der klargør unge til arbejdslivet / erhvervsrettede forløb, i det omfang der er økonomi hertil tilbyder ungdomsskolen undervisning og aktiviteter i skolesommerferien, ungdomsskolen udbyder særlige tilbud til unge ”ikke-uddannelsesparate”, anden fritidsvirksomhed.

 

Pkt. 2.4 (samarbejdsaftaler med andre kommuner): Der er ikke indgået generelle aftaler med andre kommuner om varetagelse af kommunens ungdomsskoleforpligtelse.

Bestyrelsen for UngSlagelse kan fastlægge principper for samarbejde med ungdomsskoler i andre kommuner. Bestyrelsen for UngSlagelse kan beslutte at henvise unge fra Slagelse Kommune til deltagelse i ungdomsskolevirksomhed i andre kommuner.

Elever bosiddende i andre kommuner kan optages i Slagelse ungdomsskole efter aftale med hjemstedskommunen.

 

Pkt. 2.4 (samarbejdsaftaler med andre kommuner): Der er ikke indgået generelle aftaler med andre kommuner om varetagelse af kommunens ungdomsskoleforpligtelse.

Bestyrelsen for ungdomsskolen kan fastlægge principper for samarbejde med ungdomsskoler i andre kommuner. Bestyrelsen for ungdomsskolen kan beslutte at henvise unge fra Slagelse Kommune til deltagelse i ungdomsskolevirksomhed i andre kommuner.

Elever bosiddende i andre kommuner kan optages i ungdomsskolen efter aftale med hjemstedskommunen. Unge der går på en af Slagelses Kommunes folkeskoler, da der her foreligger aftale om økonomisk udligning med hjemstedskommunen.

 

Pkt. 7: For alle undervisnings- og aktivitetsforløb opsættes læringsmål. Læringsmålene tager afsæt i mål der indgår i holdbeskrivelsen. Ved forløbenes afslutning evalueres på målopfyldelsen. Ved igangværende undervisningsforløb opsættes individuelle læringsmål.

Der kan opsættes og evalueres på flere elementer, faglige, sociale og personlige udviklingsmål.

Der afrapporteres på målopfyldelsen i virksomhedsaftalen.

Pkt. 7: For alle undervisnings- og aktivitetsforløb opsættes læringsmål. Det påhviler lederne i ungdomsskolen løbende at følge op for at sikre kvalitet i tilbuddene.

Pkt. 11.1: Ledelsen af UngSlagelse omfatter 1 virksomhedsleder, 1 afdelingsleder for klubdelen, 1 afdelingsleder for fritidsundervisningen, 1 afdelingsleder af heltidsundervisningen og 10. klasse, 1 skoleleder for 10. klasse.

 

Pkt. 11.1: Ledelsen er normeret til 2 fuldtidsledere svarende til 1 ungdomsskoleinspektør og 1 viceinspektør / afdelingsleder.

Pkt. 12.1: Målgruppe er alle unge bosiddende i kommunen, som har påbegyndt 7. klasse i grundskolen og til og med det skoleår hvori de fylder 18 år.

 

Pkt. 12.1: Målgruppe er alle unge bosiddende i kommunen, som har påbegyndt 7. klasse i grundskolen eller er fyldt 13 år – op til og med 17 år.

 

Udtalelse fra nuværende bestyrelse

Den nuværende bestyrelse har ingen bemærkninger til ændringsforslagene i styrelsesvedtægten. Bestyrelsens udtalelse er vedlagt sagen som bilag 1.

Den nuværende bestyrelses bemærkninger til den nye ungdomsskoleplan er vedlagt sagen som bilag 1.

Den nuværende bestyrelse bemærker bl.a. også, at bestyrelsen ønsker at drifte den fremtidige 10. klasses specialklasserække, når Xclass overgår til ZBC pr. 01. august 2024. Administrationen arbejder på en særskilt sag, hvor scenarier for driften af 10. klasses specialklasserækken vil blive præsenteret politisk. Bestyrelsens fulde bemærkninger herom fremgår ligeledes af bilag 1.

Bestyrelsessammensætning

I dag er bestyrelsen i UngSlagelse, som også tæller Xclass, sammensat således:

  • 2 medlemmer udpeget af Byrådet
  • 3 repræsentanter fra organisationer eller sammenslutninger, med særlig interesse for ungdomsområdet, herunder arbejdsmarkedets parter. Heraf skal én være fra de lokale ungdomsuddannelser
  • 2 elevrepræsentanter (én fra dagsundervisningsområdet og én fra fritidsområdet)
  • 2 medarbejderrepræsentanter (én fra hhv. dagsundervisningsområdet og én fra fritidsområdet)
  • 2 repræsentanter for forældre (én for forældre til elever i Xclass og én for forældre til elever i kommunens 7. – 10. klasser
  • Stedfortrædere for samtlige medlemmer

Den nye bestyrelse anbefales fra 01. august 2024 sammensat således:

  • 2 medlemmer udpeget af Byrådet
  • 3 repræsentanter fra organisationer eller sammenslutninger, med særlig interesse for ungdomsområdet, herunder arbejdsmarkedets parter. Heraf skal én være fra de lokale ungdomsuddannelser
  • 2 elevrepræsentanter (én fra dagsundervisningsområdet, f.eks. SKE eller ungdomsskolens elevråd, og én fra fritidsområdet)
  • 2 medarbejderrepræsentanter (én fra hhv. dagsundervisningsområdet og én fra fritidsområdet)
  • 1 repræsentant for forældre til elever i kommunens 7. – 9. klasser
  • Stedfortrædere for samtlige medlemmer

Administrationen har i den løbende dialog med ungdomsskolelederen drøftet sammensætningen af bestyrelsen. Det opleves at den nuværende bestyrelsessammensætning fungerer optimalt og sikrer en bredde i samarbejdet omkring ungdomsskolen.

Administrationen anbefaler af disse grunde, at den nuværende bestyrelsessammensætning fastholdes i den nye ungdomsskole og bestyrelsesmedlemmerne fortsætter indtil nyvalg skal finde sted jf. styrelsesvedtægten for ungdomsskolen.

Tids- og procesplan

Marts 2024 – politisk beslutning om den nye ungdomsskole i Byrådet

April 2024 – præsentation af den politiske beslutning i nuværende bestyrelse

Maj 2024 – evt. ansættelse af personale

Juni 2024 – kommunikation, IT, andet praktisk / teknisk

August 2024 – omorganisering effektueres

Vurdering
Administrationen vurderer at den nuværende bestyrelsessammensætning bør fortsætte i den nye organisering og valgperioden ud. Dette baseres på, at samarbejdet og bredden i sammensætning af bestyrelsen fungerer optimalt.

Desuden vurderer administrationen, at den nye organisering lever op til de politiske intentioner. Bestyrelsen vil fortsat være bredt sammensat og hermed sikre, at alle perspektiver afdækkes og håndteres og ligeledes vil der fortsat være stor vægt på, at kommunens Børne- og Ungepolitik udgør grundlaget for ungdomsskolens virke.

 

Retligt grundlag

Ungdomsskolelovens §1-11, der bl.a. vedrører ungdomsskolens formål, samt krav og muligheder for indhold og organisering, herunder ungdomsskolebestyrelse.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

 

7. Proces for navngivning af ny specialskole og ungdomsskole (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte processen for navngivning af ny specialskole og ungdomsskole.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til proces for navngivning af ny specialskole og ungdomsskole.

 

Sagens indhold

Byrådet har den 29. januar 2024 besluttet at sammenlægge Slagelse Heldagsskole og Klostermarken Skole til en ny specialskole pr. 01. august 2024.

Ligeledes har Byrådet den 29. januar 2024 besluttet, at 10.klasses tilbuddet i UngSlagelse (Xclass) overgår til ZBC pr. 01 august 2024. Det betyder at virksomhedsorganiseringen i UngSlagelse ændres og derfor skal ungdomsskolen organiseres på ny.

Byrådets beslutninger betyder, at den nye specialskole og ungdomsskole skal have et nyt navn.

Forslag til proces

05.03.2024

Politisk beslutning i Børne- og Ungeudvalget om proces for navngivning.

06.03.2024

Information om politisk beslutning og videre proces til de berørte virksomhedsledere og bestyrelser.

De lokale ledelser og bestyrelser tilrettelægger og afvikler lokale processer, som skal understøtte inddragelsen, særligt af elever, ifm. navngivningsprocessen.

11.3.2024 - 05.04.2024

Konkurrenceperiode.

Uge 15

Alle forslag behandles i de enkelte bestyrelser.

Center for Skole og Dagtilbud får, af de respektive bestyrelser, besked om processen for tilrettelæggelse, afvikling af konkurrence, inddragede parter samt indstilling af navn og et evt. alternativ for den pgl. virksomhed.

Uge 19 - 20

Børne- og Ungeudvalget præsenteres for en ny sag, hvori bestyrelsernes indstilling til navn og et evt. alternativ fremgår.

Børne- og Ungeudvalget beslutter de nye navne for de pgl. virksomheder.

Alle informeres om den politiske beslutning.

Koordinering af plan for justering af nye navne på slagelse.dk

Vurdering

Administrationen vurderer, at ovenstående navngivningsproces sikrer et bredt og involverende forløb blandt interessenter, berørte og bestyrelser.

Administrationen vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at bestyrelsernes indstilling af navne foregår til Børne- og Ungeudvalget, som på maj mødet træffer endelig beslutning om virksomhedernes fremtidige navne.

Administrationen vurderer, at ovenstående proces sikrer en rettidighed for det administrative arbejde, som bliver afledt af den politiske beslutning om navngivningerne.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget vil blive præsenteret for en endelig beslutningssag, hvor udvalget beslutter navnet for de respektive virksomheder på baggrund af indstilling fra bestyrelserne. Sagen forventes på udvalgsmødet i maj 2024.

8. Rammeforsøg om EUD i 8. og 9. klasse (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Udvalget indstiller, at tilbuddet finansieres af kassen, og at der etableres et tilbud i både Slagelse og Korsør. Udvalget er indstillet på at udvide ordningen, hvis behovet er der.

(Ø) stemte imod.


Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende administrationens arbejde med at indgå driftsaftale med en erhvervsuddannelse som del af rammeforsøget.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Byrådet godkender administrationens arbejde med at indgå driftsaftale med en erhvervsuddannelse som del af rammeforsøget.

 

Sagens indhold

Siden 2020 har udvalgte elever i 8. og 9. klasse fået undervisning i en reduceret fagrække i folkeskolen, samtidig med at de har haft praksisorienterede valgfag på erhvervsuddannelserne. Der var i første forsøgsomgang 3 deltagende kommuner.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (herefter STUK) tilbyder nu, at flere skoleelever får mulighed for at tage valgfag på erhvervsuddannelserne og deltage i den særlige forsøgsordning.

Formålet med forsøget er at imødekomme elevernes forskellige forudsætninger og motivation og få flere elever til at gennemføre folkeskolen. Målgruppen for forsøget er unge med særlige behov, jf. folkeskolelovens §9, stk. 4, der er i risiko for ikke at påbegynde eller gennemføre en ungdomsuddannelse. Det kan eksempelvis være elever, som mangler motivation i undervisningen.

Rammeforsøget har hjemmel i folkeskolelovens § 9, stk. 4 og indebærer et udskolingsforløb i 8. og 9. klasse, hvor der undervises i en reduceret fagrække, som omfatter fagene dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi i folkeskolen. Derudover modtager eleverne undervisning i praksisorienterede fag (valgfag) på en erhvervsskole efter folkeskolelovens § 22, stk. 8 og 9, med erhvervsskolens lærere som undervisere.

Det betyder, at eleverne får undervisning efter en 3-2 model, hvor 3 dage foregår som undervisning i en folkeskole og 2 dage foregår som undervisning på en erhvervsuddannelse. I forlængelse heraf skal der oprettes en udskolingslinje med tilbuddet på en eller flere af kommunens folkeskoler. Tilbuddet vil blive placeret i Slagelse. Der orienteres om hvilken skole efter ansøgningsprocessen.

Forsøget skal desuden afprøve, om en organisering af undervisningen, der mere målrettet sigter mod at forankre eleverne i en erhvervsuddannelse, får flere elever til at gennemføre folkeskolen og søge optagelse på en erhvervsuddannelse efter 9. klasse.

Rammeforsøget gennemføres over en treårig periode med start i skoleåret 2023/24. For at opfylde kravet om deltagelse i minimum to sammenhængende år skal kommuner, som søger om deltagelse i 2024, deltage i to år med opstart ved skoleårets 2024/2025 begyndelse. Kommuner, som ønsker at deltage i rammeforsøget i skoleårene 2024/25 - 2025/26, skal søge om deltagelse i 2024. Der er ansøgningsfrist 20. marts 2024.

Der er fra STUKs side bl.a. stillet krav om, at deltagelse i forsøget skal godkendes politiske og blandt skolebestyrelse(r), hvor der skal forelægges dokumentation for opbakning til forsøgsdeltagelsen. Herudover er det også et krav for deltagelse, at kommunen indgår en driftsoverenskomst med en erhvervsuddannelsesinstitution, da noget af forsøget vil foregå fysisk på en erhvervsuddannelse.

Administrationen bemærker, at der endnu ikke er ansøgt om deltaget i forsøget ved STUK. Indeværende sag er derfor udarbejdet med forbehold for, at STUKs udvælgelse af deltagerkommuner ikke offentliggøres før ultimo april 2024.

Vejledning til forsøget er vedlagt som bilag 1.

Driftsoverenskomst

Det er et krav fra STUK, at deltagerkommunerne udarbejder en driftsoverenskomst med en udbyder af erhvervsuddannelser. Administrationen har af denne grund været i dialog med ZBC, som er udbyder af erhvervsuddannelserne i Slagelse. Vedlagt sagen som bilag 2 er udkast til driftsoverenskomst mellem Slagelse Kommune og ZBC.

Følgende områder fremhæves:

  • Lovgrundlag: Rammeforsøget har hjemmel i folkeskolelovens.
  • Formål: Formålet med forsøget er at imødekomme de unges forskellige forudsætninger og motivation og afprøve, om en organisering af undervisningen, der er mere målrettet og sigter mod at forankre eleverne i en erhvervsuddannelse, i højere grad kan medvirke til, at eleverne gennemfører folkeskolen og søger optagelse på en erhvervsuddannelse efter endt 9. klasse. Der vil også være et stort fokus på elevernes trivsel og mestring.
  • Målgruppe: Eleverne vil være dem, som går i 8. og 9. klasse og som eksempelvis udviser skoletræthed.
  • Organisering: Valgfagsundervisningen foregår 2 dage om ugen i 38 uger. Undervisningstiden er lig en undervisningstime og ZBC stiller lokaler og materiale til rådighed for deltagende elever. Der indgås aftale om 2 hold - et hold på 8. årgang og et hold på 9. årgang. Det forventes at tilbuddene samles på én overbygningsskole.
  • Tilsyn og evaluering: Der føres tilsyn jf. bekendtgørelse om tilsynet med folkeskolens elever i skoletiden. Derudover vil ordensregler, værdiregelsæt og foranstaltninger være inden for styrelsesvedtægten for Slagelse Kommunes folkeskoler. Evaluering rapporterer løbende til Slagelse Kommune, herunder med undervisningsplaner, og vil indgå som en central aktør i de årlige rapporteringer til STUK.

Tidsplan

Politisk behandling i Børne- og Ungeudvalget 05. marts 2024, Økonomiudvalget 11. marts 2024 og Byrådet 18. marts 2024

Dialog med ungeindsats, skoler m.fl. - fra 19. marts 2024

Ansøgning om deltagelse i forsøg, om puljemidler samt indgåelse af driftsoverenskomst - 20. marts 2024

Svar fra STUK på ansøgninger - ultimo april 2024

Aktivitetsperiode - skoleårene 2024 - 2025 og 2025 - 2026

Frist for indsendelse af årlig afrapportering - første gang 30. september 2025

Vurdering

Administrationen vurderer at forsøget lever op til det lokalpolitiske fokus omkring flere unge i ungdomsuddannelse efter endt skoleforløb og i forlængelse heraf også de centrale elementer i Børne- og Ungepolitikken.

Administrationen vurderer at forsøget kan få positive effekter overfor målgruppen og løfte flere unge i erhvervsuddannelserne.

Administrationen vurderer at økonomien i forsøget kan afdækkes indenfor egne midler i kommunen, såfremt der ikke kan opnås andel i puljemidler ved STUK.

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende administrationens arbejde med at indgå driftsaftale med en erhvervsuddannelse som del af rammeforsøget.

 

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §9, stk. 4, som bl.a. foreskriver, at skoleleder i samarbejde med kommunens ungeindsats kan tilbyde 8. og 9. klasser kombineret undervisning på og udenfor skolen.

Folkeskolevens §22, stk. 8 og 9, som bl.a. giver mulighed for, at kommunalbestyrelse kan indgå aftale med en institution, som udbyder en erhvervsuddannelse.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kommunerne forudsættes som udgangspunkt at afholde alle udgifter knyttet til deltagelse i rammeforsøget.

Til at understøtte rammeforsøget var der afsat 5,0 mio. kr. på finansloven for 2023. Kommuner havde mulighed for at ansøge om midler fra puljen, til hel eller delvis dækning af udgifter forbundet med rammeforsøget for skoleåret 2023/2024, såfremt de var godkendt til deltagelse i forsøget.

På Finansloven i 2024 er der afsat 7,0 mio. kr. Der er for nuværende ikke udmeldt en tilsvarende pulje i 2024. Såfremt, der udmeldes en pulje i 2024 vil kriterier for vurdering af ansøgninger samt fordeling af tilskud mellem de ansøgende kommuner fremgå af puljeoversigten. Det er kun kommuner, der er godkendt til deltagelse i forsøget, som vil kunne ansøge om eventuelle midler fra puljen.

Det betyder at finansiering til forsøget vil findes i budget til specialundervisning, hvis målgruppe kan være den samme som rammeforsøget.

Jf. driftsoverenskomsten med ZBC er nedenstående finansieringsplan afstemt.

ZBC fakturerer Slagelse Kommune med en timepris på kr. 750,00 pr. time, der er en reduceret pris
ift. "Vejledende takstkatalog for samarbejde mellem erhvervsskoler og grundskoler om undervisning i
valgfag". Samlet pris for valgfagsundervisning af et hold beløber sig til kr. 342.000 kr.

Beløbet dækker følgende udgifter:

  • Lønomkostninger til undervisere
  • Udvikling af undervisningsforløb
  • Undervisningsmaterialer
  • Driftsomkostninger
  • Møder

Der etableres 2 hold i 38 uger, hvor hvert hold har 12 undervisningstimer pr. uge. Det resulterer i et timeforbrug på 912 timer årligt og har en samlet pris på 684.000 kr.

Prisen er under forudsætning af en holdstørrelse på max. 16 elever, og at Slagelse Kommune medsender
en underviser der følger hvert hold dagligt, og indgår i et tæt samarbejde med ZBCs undervisere.

Beløbet reguleres årligt med Kommunernes Landsforenings pris- og lønskøn, som udkommer i juli måned.
Reguleringen sker første gang d. 1. august 2025.

Afhængig af den politiske beslutning vil administrationen ansøge om midler til forsøget. Det er dog administrationens vurdering, at økonomien i forsøget kan afdækkes indenfor egne midler i kommunen, såfremt der ikke kan opnås andel i puljemidler ved STUK.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Efter den politiske behandling vil administrationen indgå en endelig driftsoverenskomstaftale ZBC. Denne vil forelægges Byrådet.

9. Initiativsag - Skoletilbud til alle unge (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt.

At 3: Ikke godkendt. Udvalget konstaterer, at der skal være et 10. klassestilbud til alle unge i Slagelse Kommune. Udvalget præsenteres på aprilmødet for en sag, der beskriver handlemuligheder ift. den resterende del af det nuværende tilbud i UngSlagelse.


Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådsmedlem Unnie Linette Brown Oldenburg og byrådsmedlem John Dyrby Paulsen har på vegne af Socialdemokratiet, den 21. januar 2024 via deres initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til hvilke skoletilbud der skal være til de unge i Slagelse kommune.

 

Indstilling

Socialdemokratiet indstiller,

1. at  Børne og ungeudvalget modtager en afrapportering hvor af det fremgår hvilke uddannelser de unge efter 9. klasse har valgt at søge ind på. Afrapporteringen skal forlægge på først kommende udvalgsmøde, efter data er gjort tilgængelig.

2. at Børne og ungeudvalget modtager en afrapportering hvor af det fremgår hvilke uddannelser de unge efter 9.klasse, har valgt at søge ind på de seneste 5 år. Afrapporteringen skal følge 1. at.

3. at der oprettes et 10. klassestilbud til alle unge i Slagelse kommune. Et tilbud som ikke er en forlængelse af den unges nuværende tilbud.


Sagens indhold

Venstre, Socialistisk Folkeparti, Konservative, Radikale Venstre, Nye Borgerlige og Liberal Alliance har besluttet at nedlægge det nuværende 10 klassestilbud X-Class, som var et tilbud til alle unge i Slagelse kommune. Socialdemokratiet ønsker, at alle unge efter 9. kl. har et skoletilbud. Dette sikrer flertallet ikke med beslutningen om nedlæggelse af X-class.

Derfor ønsker socialdemokratiet, at der straks efter 1. marts 2024 sker afrapportering til Børne og Unge udvalget af, hvorledes de unge har valgt for så vidt angår ungdomsuddannelserne, herunder hvilke unge, der – som følge af X-class nedlæggelsen - er efterladt uden uddannelsestilbud.

Desuden at der samtidig sker afrapportering fra alle skoler til Børn og Ungeudvalget om, hvilket tilbud den enkelte skole har til eleverne, der ikke har søgt uddannelse.

Vurdering

Vi mener i Socialdemokratiet, at det er vigtigt, at alle unge har mulighed for at benytte sig af et fagligt godt 10. klassestilbud. Et tilbud der er med til at sikre, at de unge bliver uddannelsesparate, afklaret i forhold til deres videre uddannelse og kan løfte den enkelte unge både socialt og fagligt. Når flertallet vælger at nedlægge X-class og indgår aftale med ZBC om kun at lave et tilbud for nogen af kommunens unge, så er det vores vurdering, at de unge der fremadrettet ikke har et 10. klassestilbud vil blive stillet dårligere og få ringere chancer i deres videre liv.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

29-01-2024 Byrådet

Sagen videresendes til behandling i Børne- og Ungeudvalget.


10. Orientering om tværgående udviklingsprojekt på børne- og ungeområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om status på igangsat udviklingsprojekt på børne- og ungeområdet. 

 

Indstilling

Chefen for Børn og Unge indstiller,

1. at Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Andelen af udsatte børn og unge har på landsplan været konstant de seneste 100 år på trods af utallige reformer og tilførsel af stadigt flere milliarder til området. Samtidig ses nye udsatte grupper, flere børn og unge, der tildeles diagnoser og segregeres fra de almene tilbud, ligesom stadigt flere unge har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Center for Børn og Unge ønsker at knække kurven og har derfor igangsat et ambitiøst 3-årigt udviklingsprojekt ud fra forståelsen "Børnene og de unge gør hvad de kan – det er omgivelserne, der kan gøre noget andet". Projektets overordnede formål er at sikre reelle forebyggende initiativer og indsatser, så færre børn og unge ender i mistrivsel inden de tilbydes hjælp og støtte. Projektet tager afsæt i viden om risiko- og beskyttelsesfaktorer – altså hvilke faktorer der potentielt bidrager til, om et barn trives eller mistrives. 

Udviklingsforløbet har tre spor

  • Analyse, der indeholder både en praksisafdækning og en videnskortlægning samt en baselinemåling (nøgletal på børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune).
  • Udvikling og gennemførsel af kompetenceudvikling
  • Udvikling af nyt måleparameter med afsæt i børn og unges trivsel (koblet op på Slagelse Kommunes sammenhængende børne- og ungepolitik)

I november 2023 er der efter tilbudsindhentning indgået samarbejdsaftale med Professionshøjskolen Absalon. Absalon skal bistå Børn og Unge med analysen samt udvikling og gennemførsel af et særligt tilrettelagt kompetenceudviklingsforløb, som imødekommer de behov, der er for en ændret praksis - ud fra ønsket om at nedbringe andelen af børn og unge i mistrivsel.

Kompetenceudviklingsforløbet målrettes fagpersoner ansat i Børn og Unge og samt nøglepersoner og ledere i Skole og Dagtilbud og Kultur og Fritid, da der er behov for en fælles forståelse af, hvad der generelt understøtter børn og unges trivsel og udvikling. Dette for at styrke samarbejdet og den fælles tilgang i Slagelse Kommune. Kompetenceudviklingen tilrettelægges som diplommoduler, hvorved den faglige kvalitet i forløbet sikres, ligesom der kan søges om 80% medfinansiering hos Den Kommunale Kompetencefond.

Aktuelt måler Ankestyrelsen kommunernes kvalitet i sagsbehandlingen på overholdelse af diverse proceskrav i lovgivningen, uden blik for om de iværksatte indsatser fremmer barnets udvikling og trivsel. Børn og Unge ønsker som led i udviklingsforløbet at udarbejde et måleparameter, der i højere grad tager afsæt i børn og unges trivsel, herunder andelen af beskyttelsesfaktorer i relation til barnet. Ankestyrelsen har givet tilsagn om at indgå i et samarbejde med Slagelse Kommune om at kvalificere et sådant måleparameter, da dette potentielt kan sætte retning for den nationale opfølgning på Barnets Lov, som trådte i kræft 1. januar 2024.

Fælles tilgang og praksis på tværs af det samlede børne- og ungeområde

Til brug for den ønskede omlægning er der behov for at udvikle en praksis, som i højere grad sigter mod at understøtte de forhold, som vi forskningsmæssigt ved bidrager til børn og unges trivsel og udvikling. En del af disse faktorer er allerede adresseret i Slagelse Kommunes sammenhængende børne- og ungepolitik, ligesom der på chefniveau er igangsat et arbejde med at omsætte politikken (Kultur, Fritid og Borgerservice, Skole og Dagtilbud samt Børn og Unge).

Udviklingsforløbet sigter derfor mod at adressere relevante og konkrete risiko- og beskyttelsesfaktorer og koble disse til de seks temaer i kommunens sammenhængende børne- og ungepolitik. Formålet er, at politikken kan understøtte en mere målrettet opsporingsindsats og samtidig sætte retning for en reel forebyggende og helhedsorienterede indsats på tværs af fagcentre. Intentionen er således, at der på baggrund af forskningsbaseret viden handles og sættes ind, inden mistrivsel afspejler sig i barnets adfærd, eksempelvis i form af fravær, misbrug mv.

Den ønskede omlægning betyder også, at det bliver et fælles og tværgående ansvar eksempelvis at understøtte barnet i et aktivt fritidsliv, sproglig udvikling eller forældres tilknytning til arbejdsmarkedet, da dette er nogle af de vigtigste beskyttelsesfaktorer ift. barnets trivsel og udvikling, og hvorledes barnet er stillet ift. afgangseksamen og gennemførsel af en ungdomsuddannelse.

Et yderligere fokus i udviklingsforløbet vil være styrket inddragelse af barnet, den unge og familien, da deres perspektiver og ønsker er helt afgørende, når der skal peges på menings- og effektfulde initiativer, der bidrager positivt til barnets og den unges trivsel, læring og deltagelse i betydningsfulde fællesskaber.  

Tidsplan for udviklingsforløbet:

Analyse- og udviklingsperiode

2023 - 2024

Kompetenceudviklingsperiode 

2024 - 2026 

Vidensforankrings- og evalueringsperiode 

2024 - 2026

Projektet er forankret under chefen for Børn og Unge i Slagelse Kommune, som har det overordnede ansvar for både fremdrift, implementering og økonomi.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget vil løbende blive orienteret om udviklingsprojektets fremdrift og tværgående initiativer.

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

På mødet blev der desuden orienteret om følgende:

- Kaffemøde på biblioteket med fokus på unge

- Ansættelse af skoleleder på den nye specialskole

- Foreløbigt optag på det nye 10. klassestilbud på ZBC

- Svar på henvendelse vedrørende Skælskør Boldklub og Solskinsskolen.


Kompetence

Børne- og Ungeudvalget.

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

Datatilsynets afgørelse vedrørende brug af Google

Datatilsynet har truffet afgørelse om kommunernes brug af Google tjenester til undervisningsbrug (ikke den almindelige søgetjeneste). Afgørelsen angår 52 kommuner, heriblandt Slagelse.

Sagens indhold og aktuelle stadie i Slagelse fremgår af vedhæftede notat (bilag 1).

 

 

 

 

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Udvalget får på et kommende møde præsenteret følgende sager:

- Overførsler og overførselspraksis på udvalgets område, herunder hvor stor en andel af beløbet der stammer fra SFO 

- Status på indfasning af minimumsnormeringer

- Handlemuligheder ift. den resterende del af det nuværende tilbud i UngSlagelse (april-mødet)

 

Udvalget besluttede, at april-mødet flyttes fra 2. april til 9. april.



Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som
ønskes behandlet på kommende møder.

13. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

14. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.