Byrådet – Referat – 19. marts 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-86763               Dok.nr.: 330-2018-158548                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 19. marts 2018:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Troels Brandt (B) fremsatte ændringsforslag: Mødet suspenderes, idet dagsordenen ikke kan godkendes.
For forslaget stemte 14; (B), (O) og (V)
Imod stemte 16; (A), (F), (I) og (Ø)
Ændringsforslaget bortfaldt og dagsordenen godkendt.

2. Revideret Styrelsesvedtægt 2018 (B)

2.     Revideret Styrelsesvedtægt 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-19087               Dok.nr.: 330-2018-163732                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal i marts 2018, 1. og 2. behandle og godkende revideret Styrelsesvedtægt 2018, så den kan danne rammen for den politiske organisering fra 1. april 2018.
Baggrund
Styrelsesvedtægten er den overordnede ramme for styrelsen af Slagelse Kommune og beskriver den politiske organisation, herunder opgavefordeling og vederlag til Byrådets medlemmer.
Byrådet godkendte den 18. december 2017 den nuværende Styrelsesvedtægt 2018. I forhold til udvalgsstrukturen blev det bestemt, at der er følgende udvalg:
· Økonomiudvalg
· Beskæftigelsesudvalget
· Børne- og Ungeudvalget
· Erhvervs- og Turismeudvalget
· Handicap- og Psykiatriudvalget
· Kultur- og Fritidsudvalget
· Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
· Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
· Seniorudvalget
· Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.
Styrelsesvedtægten beskriver nærmere Økonomiudvalgets og de stående udvalgs ansvar og kompetenceområder.
I forbindelse med tilrettelæggelse af dagsordner for de stående udvalgs møder i 1. kvartal 2018 har der ved flere lejligheder været drøftet snitflader og afgrænsninger mellem en række af de stående udvalg. Der er overlap mellem udvalgenes ansvars- og kompetenceområder, der medfører, at konkrete sager skal behandles samtidig i flere udvalg, og der er fagligt beslægtede opgaver, der er fordelt på forskellige fagudvalg.
Hertil kommer regeringens seneste Ghettoudspil, der vil give kommunen en ny større opgave, som skal placeres i et af de stående udvalg.
På baggrund heraf er der foretaget en gennemgang af Økonomiudvalgets og de stående udvalgs opgaver og kompetencer, og der er udarbejdet udkast til revideret Styrelsesvedtægt 2018.
I udkastet er antallet af stående udvalg reduceret til 7 udvalg, med hver 5 medlemmer, dog med den supplering der følger af Styrelseslovens § 27 stk.1 til 3. Det foreslås, at Økonomiudvalget har 7 medlemmer.
Der er, i forhold til udvalgenes ansvars- og kompetenceområder, lagt vægt på en øget grad af samling af sammenhængende og tilgrænsende opgaver, eksempelvis planopgaver, opgaver der relaterer sig til senior og sundhed, trafik og færdsel, organisationens infrastruktur, erhvervsstøtteopgaver, børnesundhed og almenområdet samt de boligsociale opgaver.
Forslag til stående udvalg:
· Børne- og Ungeudvalget
· Forebyggelses- og Seniorudvalget
· Handicap- og Psykiatriudvalget
· Kultur- og Fritidsudvalget
· Miljø- og Planudvalget
· Social- og Beskæftigelsesudvalget
· Teknik- og Erhvervsudvalget
Det politiske ansvar for Ghettoudspillet er lagt i Social- og Beskæftigelsesudvalget under betegnelsen Boligsocial udvikling. Boligplacering af flygtninge er skrevet ind under udvalget. Det er i overensstemmelse med praksis. Ellers svarer opgaverne for dette udvalg til det nuværende Beskæftigelsesudvalg.
Forebyggelses- og Seniorudvalget er en samling af opgaver og kompetencer fra de nuværende Seniorudvalg og Sundheds- og Forebyggelsesudvalg. Med den undtagelse, at Sundhedspleje og Børnetandpleje er flyttet til Børne- og Ungeudvalget, da disse opgaver er tæt integreret i det almene og forebyggende arbejde med børn.
Her udover er der ingen ændringer for Børne- og Ungeudvalget. Tilsvarende er der ingen ændringer i forhold til Handicap- og Psykiatriudvalget opgaver og ansvarsområder.
Det nuværende Erhvervs- og Turismeudvalg nedlægges og det nuværende Landdistrikt-, Teknik og Ejendomsudvalg ændres til Teknik og Erhvervsudvalg. Miljø-, Planlægning og Bæredygtighedsudvalget ændres til Miljø- og Planudvalget. Det giver følgende tilførsel og flytning af opgaver mellem de to tilbageværende udvalg.
Landdistriktsudvikling, Kommuneplan og Planstrategi overføres til Miljø- og Planudvalget, hvorved alle planopgaver og tilgrænsende opgaver er placeret i samme fagudvalg. Udvalget tilføres tillige opgaver vedrørende Færgedrift, idet denne har tæt relation til landdistriktsudvikling.
Opgaven vedrørende Havne, IT og Digitaliseringsstrategi, der nu er placeret under Økonomiudvalget, tilføres Teknik og Erhvervsudvalget. Dette udvalg tilføres tillige alle opgaver vedrørende Erhverv og Turisme, samt de erhvervsstøtteopgaver, der nu ligger under Kultur og Fritid, Understøttelse af kulturelle iværksættere samt Socialøkonomiske virksomheder fra Beskæftigelsesudvalget.  Endelig lægges Boligstrategi under Teknik og Erhvervsudvalget.
I lyset af den ændrede udvalgsstruktur lægges tillige op til ændrede vederlag til udvalgsmedlemmer, fra 2,86 % til 4 % af borgmestervederlaget og fra 4 % til 5% for alle næstformænd for stående udvalg. Vederlag for næstformand i Økonomiudvalget bortfalder samtidig med at vederlaget til 1. viceborgmester foreslås forøget fra 7% til 10 mens vederlaget til 2. viceborgmester på 3 % bortfalder.
Ændringerne i forhold til vederlag for udvalgsmedlemmer og næstformænd træder i kraft samtidig med Styrelsesvedtægtens ikrafttræden. Ændrede vederlag for 1. og 2. viceborgmester kan først træde i kraft pr. 1. januar 2019.
Endelig er indføjet et nyt forslag om indkaldelse af suppleanter til byrådsmøder, i alle tilfælde af lovligt fravær, uanset fraværets varighed.
Forslaget til ændring af Styrelsesvedtægten skal behandles to gange i Byrådet, med mindst 6 dages mellemrum. Ved 1. og 2. behandling kan der fremlægges ændringsforslag.
Der er lagt op til 1. behandling af forslag til ændrings af Styrelsesvedtægten på ekstraordinært møde i Byrådet den 19. marts 2018 og 2. behandling på ordinært møde i Byrådet den 26. marts 2018.
Retligt grundlag
Styrelsesloven og Vederlagsbekendtgørelsen
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkning
Konsekvenser for andre udvalg
Igen bemærkning
Indstilling
Konstitueret kommunaldirektør indstiller,
1. at Byrådet den 19. marts 2018 behandler og oversender forslag til revideret Styrelsesvedtægt 2018 til Byrådets 2. behandling den 26. marts 2018 og
2. at Byrådet den 26. marts 2018 godkender forslag til revideret Styrelsesvedtægt 2018 med godkendte ændringsforslag.
Beslutning i Byrådet den 19. marts 2018:
Fraværende:  Ole Drost (V)
at 1 og at 2 godkendt med 16 stemmer; (A), (F), (I) og (Ø).
Imod stemte 14; (B), (O) og (V).
Forslaget til Styrelsesvedtægt oversendes til byrådets 2. behandling den 26. marts 2018.