Byrådet – Referat – 28. oktober 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-3738                 Dok.nr.: 330-2019-431265                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
Ole Drost (V) havde meldt afbud. Som suppleant deltog Jan Møller Pedersen (V).
Unnie Oldenburg (A) havde meldt afbud. Som suppleant deltog Bodil Knudsen (A).
Villum Christensen (I) havde meldt afbud. Som suppleant deltog Mick Keller (I).
Anders Koefoed (V) spurgte til bilag B og regelsæt i sag nr. 12. Det vedhæftes sagen.
Dagsordenen blev godkendt.

2. Budget 2020-2023 - 2. behandling af budget (B)

2.     Budget 2020-2023 - 2. behandling af budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-71999               Dok.nr.: 330-2019-445087                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal til Byrådets 2. behandling videresende Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023. Økonomiudvalget skal endvidere beslutte, om teknisk/administrative ændringsforslag, samt takster indstilles til Byrådets godkendelse.
Baggrund
Byrådet besluttede ved 1. behandling af Budget 2019-2022 at oversende administrationens budgetforslag til 2.behandling. Budgetforslaget blev justeret med forhøjelse af budget på Forebyggelse- og Seniorudvalget med 17,3 mio. kr. vedr. Værdig ældrepleje og Bekæmpelse af ensomhed.
Ved Byrådets 1.behandling var der ikke indgået budgetaftale. Partierne har udarbejdet Notat af 5. oktober fra alle partier (bilag 1.), som tilkendegiver at der frem mod Byrådet 2. behandling tilstræbes indgået fælles budgetaftale.
Med henblik på, at der frem mod Byrådets 2.behandling kan foreligge en budgetaftale eller der fremsættes ændringsforslag, - er fristen for ændringsforslag rykket til den 22. og 24. oktober 2019.
Resultatopgørelse og bevillingsoversigt (bilag 2.) er opdateret med Byrådets justering af det administrative budgetoplæg med 17,3 mio.kr. Resultatopgørelse og bevillingsoversigt skal tilpasses, såfremt ændringsforslag godkendes af Byrådet.
Følgende elementer indgår i budgetforslaget.
1.    Overordnede budgetforudsætninger  
·         Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 25,1%
·         Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti
·         Grundskyldpromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes til 25,3 ‰
·         Der opkræves ikke dækningsafgift af forretningsejendomme
·         Der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme. Denne fastsættes til 12,65 ‰ af grundværdien samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering
·         Skatter, tilskud og udligning budgetlægges ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
2. Teknisk/administrative ændringsforslag
Der er udarbejdet teknisk-administrative ændringsforslag (Bilag 3.)
·         Finansiering af Byggeherrerådgivningen på 5,95 mio.kr. (Model godkendt på ØU d. 20. maj 2019). Anlægsramme på anlægsprojekter reduceres med 5,95 mio.kr. og driftsbudget på økonomiudvalget forhøjes med 5,95 mio.kr. (serviceudgift)

For at lette administrationen og effektivisere processen placeres reduktion af anlægsrammen midlertidigt som en anlægspulje til senere fordeling. Fordelingen foretages senere, når overførelser fra 2019 er godkendt, og den samlede anlægssum for 2020 kendes. Byrådet orienteres om fordelingen i forbindelse med budgetopfølgning 2.    
3. Politiske ændringsforslag
Deadline for fremsendelse af ændringsforslag er fastsat til den 22. oktober 2019 kl. 12. Underændringsforslag er fastsat til den 24. oktober 2019 kl. 12. Ændringsforslagene vil blive fremsendt til Byrådets 2. behandling af budget 2020-2023.
4. Endelig afbalancering og udmøntning af Budget 2020-2023
Det anbefales, at Økonomi- og Teknikdirektøren bemyndiges til at foretage den endelige afbalancering af Budget 2020-2023 via kassebeholdningen (mindre tekniske afrundinger mv.) samt udmøntning af div. puljer mv. 
5. Takster
Byrådet godkender med budgettet takster for 2020 (bilag 4.). De fremlagte takster er beregnet administrativt efter uændrede principper.
En række takster vil først kunne beregnes endeligt efter budgetvedtagelsen, og disse fremlægges til Byrådets godkendelse på kommende møder.
6. Bevillingsniveau
Byrådet skal ved behandling af årsbudgettet også fastlægge bevillingsniveauet for det kommende år.
Det anbefales, at bevillingsniveauet fastholdes uændret, således at der gives en samlet netto bevilling til hvert fagudvalg. Bevillingen pr. udvalg er endvidere opdelt i nettobevillinger på serviceudgifter, overførelsesudgifter, brugerfinansierede udgifter, udgifter til medfinansiering, og udgifter til forsikrede ledige.
7. Høringssvar
Budgetforslag til 1. behandling er i perioden 8.-16 oktober udsendt til høring i brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. Høringssvar fremsendes samlet til Byrådet den 16. oktober 2019.
Byrådet har besluttet, at såfremt der indgås budgetaftale eller fremsendes ændringsforslag inden d. 22. oktober kl.12 igangsættes 2. høringsrunde i perioden 23. oktober til 25. oktober kl.12. Høringssvar fremsendes samlet til Byrådet d. 25. oktober 2019
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37 og 38, hvoraf det blandt andet fremgår, at Økonomiudvalgets forslag til budget for det kommende år, samt budgetoverslagsårene skal behandles 2 gange i Byrådet.  Grundet ny regering og udskydelse af Økonomiaftalen er fristen for endelig godkendelse af budget rykket fra den 15. oktober til den 5. november.
Forretningsorden for Slagelse Byråd fastlægger i § 11 regler for fremsættelse og behandling af ændringsforslag og underændringsforslag for sager, der undergives 2 behandlinger.
Handlemuligheder
Fremgår af sag og bilag
Vurdering
Budgetgrundlaget for 2. behandlingen er administrationens tekniske budgetforslag korrigeret med 17,3 mio.kr. til Forebyggelses- og Seniorudvalget, samt Notat af 5. oktober fra partier. Der er mulighed for fremsendelse af Budgetaftale/ændringsforslag til den nuværende budgetbalance.
KL har den koordinerende rolle i forhold til, at alle kommuner under et underholder den aftalte service- og anlægsramme. KL kan frem mod 2. behandlingen rette henvendelse til kommunerne omkring behov for justering af rammerne for at undgå sanktioner.    
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår sag og bilag
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget videresender byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023 til 2. behandling i byrådet - incl nævnte elementer 1-7.
2.    at Økonomiudvalget anbefaler at udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti
3.    at Økonomiudvalget anbefaler teknisk-administrative ændringsforslag som angivet i bilag 3 til Byrådets godkendelse
4.    at ændringsforslag og underændringsforslag fra Byrådets medlemmer og partier fremsendes til Byrådets behandling
5.    at Økonomiudvalget anbefaler takster som angivet i bilag 4 til Byrådets godkendelse
6.    at Økonomiudvalget anbefaler at der vælges statsgaranti på udskrivningsgrundlag og generelle tilskud 
7.    at At Økonomiudvalget anbefaler at til finansiering af Byggeherrerådgivningen afsættes en anlægspulje på -5,95 mio.kr. i 2020 til senere fordeling på anlægsprojekter Byggeherrerådgivningen yder rådgivning til i 2020.

Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 til 3 og 5 til 7 anbefales til 2. behandling i Byrådet.
Der forhandles fortsat om budget 2020-2023 mellem byrådets parter og der forventes at komme ændringsforslag og eventuelt underændringsforslag fra Byrådets medlemmer og partier til Byrådets 2. behandling. Fristen for ændringsforslag er tirsdag den 22.10.2019 kl. 12.00 og eventuelle underændringsforslag den 24.10.2019 kl. 12.00.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 -
Forslag til underændringsforslag fra AFIØ - 16 stemte for; AFI og Ø, og 15 stemte imod, VO og B. Forslaget blev godkendt.
Ændringsforslag - Budgetaftale 2020-2023 | VOB - 15 stemte for; VO og B og 16 stemte imod; AFI og Ø. Forslaget bortfaldt.
Ændringsforslag - Budgetaftale 2020-2023 | AFIØ - 16 stemte for; AIF og Ø og 15 stemte imod; VO og B. Forslaget blev godkendt.
Det fremlagte budget til 1. behandling med godkendte ændringsforslag | Budgetaftale 2020-2023 AFIØ med underændringsforslag er det godkendte budget 2020-2023.
Borgmesteren oplistede tekniske bemærkninger fra administrationen;
At der med det godkendte budget indarbejdes det såkaldte regnskabsværn i resultatopgørelsen, hvorved servicerammen løftes til at kunne modstå eventuelle merudgifter i 2020, bl.a. fra de overførte midler imellem regnskabsårene.
At der i resultatopgørelsen endeligt indarbejdes en teknisk korrektion, således at nulstilling af buffer på beskæftigelsestilskuddet sker via regulering af indtægter frem for ændring i udgifterne og
At de to reguleringer påvirker servicerammen, men ikke har nogen betydning for budgetbalancen.
At 2 | Godkendt at udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96%, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør provsti.
At 3 | Godkendt.
At 5 | Takster som angivet i bilag 4 | Godkendt.
At 6 | Statsgaranti på udskrivningsgrundlag og generelle tilskud | Godkendt.
At 7 | Identisk med At 3.
Det er en del af det vedtagne budget jfr. sagsfremstillingen at
Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 25,1 %
Grundskyldspromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes til 25,3 0/00
Der opkræves ikke dækningsafgift af forretningsejendomme
Der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme. Denne fastsættes til 12,65 0/00 af grundværdien samt 8,75 0/00 af forskelværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering.

3. Frigivelse af anlægsmidler - Træningsfaciliteter på Blomstergården (B)

3.     Frigivelse af anlægsmidler - Træningsfaciliteter på Blomstergården (B)

Sagsnr.: 330-2016-47341               Dok.nr.: 330-2019-377454                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 1,4 mio. kr. i 2019 til projektplanlægning, rådgivning og diverse indledende undersøgelser mm.
I Byrådets Budgetaftale for 2019-2022 er der afsat anlægsmidler på 14 mio. kr. i 2020 til etablering af permanente træningsfaciliteter. Heraf søges 1,4 mio. kr. anvendt i 2019.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i august 2019 blev besluttet, at der udarbejdes konkret projektudkast for nybygning af permanente træningsfaciliteter ved Blomstergården - på ca. 600 m2 - til træning af beboere i midlertidige boliger og borgere, der bor hjemme i egen bolig, med behov for neuro-rehabilitering.
Udarbejdelse af projekt- og tidsplan er igangsat. I den forbindelse er der behov for frigivelse af anlægsmidler på 1,4 mio. kr. i 2019 til projektplanlægning, rådgivning og diverse indledende undersøgelser mm.
Retligt grundlag
Jf. kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal overfor for Byrådet anbefale at der frigives anlægsbevilling.
Vurdering
Det anbefales, at godkende frigivelse af anlægsmidler til det besluttede formål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I budgetaftalen 2019-2022 er der afsat anlægsmidler på 14 mio. kr. i 2020 til etablering af permanente træningsfaciliteter. Der søges om anvendelse af 1,4 mio. kr. af de afsatte anlægsmidler i 2019 til diverse honorarer til rådgivere m.fl. samt forundersøgelser i forbindelse med udarbejdelse af projekt- og tidsplan for træningsfaciliteter på Blomstergården. Der henvises til anlægsskema i bilag 1.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
7.01 Træningsfaciliteter
1.400
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
7.01 Træningsfaciliteter
 
-1.400
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget overfor Byrådet anbefaler, at der frigives anlægsbevilling på 1,4 mio. kr. i 2019, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb i 2020, til diverse honorarer og forundersøgelser i forbindelse med udarbejdelse af projekt- og tidsplan for træningsfaciliteter på Blomstergården.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Anbefales overfor Byrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

4. Rådighedsbeløb og anlægsbevilling vedr. etablering af vejadgang i erhvervsområdet ved Industrivænget i Vemmelev (B)

4.     Rådighedsbeløb og anlægsbevilling vedr. etablering af vejadgang i erhvervsområdet ved Industrivænget i Vemmelev (B)

Sagsnr.: 330-2019-65965               Dok.nr.: 330-2019-381117                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Ansøgning om rådighedsbeløb og anlægsbevilling til etablering af vejadgang fra Industrivænget i Vemmelev og ind i erhvervsområdet for at forbedre salgsmulighederne.
Baggrund
Økonomiudvalget vedtog den 17. juni 2019 at godkende, at der arbejdes videre på bevilling og etablering af ny vej fra stamvejen Industrivænget og ind på erhvervsområdet med evt. ændring af salgsvilkår.
Baggrunden for beslutningen er et ønske om køb af arealer, som kræver etablering af vejadgang, jf. kortbilag.
Der er kun muligheder for vejadgang til arealerne fra den anlagte stamvej ”Industrivænget”. Der er således ikke mulighed for at give vejadgang til erhvervsområdet fra Borgergade.
Erhvervsarealet ved Industrivænget er prisfastsat til 130 kr. pr. m2 + moms, og er inklusiv tilslutningsafgift til kloak, men eksklusiv øvrige tilslutningsafgifter og handelsomkostninger.
Den samlede udgift til etablering af det nye vejstykke skønnes at beløbe sig til 1,1 mio. kr., som foreslås dækket af indtægter ved salg af arealer i erhvervsområdet.
Der må endvidere forventes en afledt årlig drift på ca. 25.000 kr. til betaling til SK Gadelys A/S for tillægsaftale på ny vejbelysning og almindelig drift og vedligeholdelse af vejanlægget i fremtiden. Denne udgift foreslås finansieret af kassen.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at ansøgning om rådighedsbeløb og anlægsbevillinger skal fremlægges til godkendelse i Byrådet. Ligeledes skal Byrådet godkende bevillinger med kassevirkning.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge at:
1.    Godkende rådighedsbeløb, anlægsbevilling med finansiering af salgsindtægterne fra Industrivænget, eller foreslå en anden finansiering, samt tillægsbevilling til afledte årlige driftsudgifter på 25.000 kr. finansieret af kassen.
2.    Afvise ansøgning om rådighedsbeløb og anlægsbevilling.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der bevilges rådighedsbeløb og anlægsbevilling på 1,1 mio. kr. til etablering af ny vejadgang, samt tillægsbevilling til afledte driftsudgifter på 0,025 mio. kr. til ny vejbelysning og almindelig drift og vedligeholdelse af vejstykket.
Det kan vælges, at etablering af vejadgang igangsættes med det samme, hvor kommende indtægter ved salg af arealer i erhvervsområdet tilføres kassen.
Alternativt kan det vælges, at etableringen af den nye vejadgang først igangsættes, når der er opnået salgsindtægter i erhvervsområdet, som kan dække anlægsudgifterne til vejadgangen. Købere skal i givet fald gøres opmærksom på dette via salgsmaterialet. Købere skal samtidig have mulighed for at vælge selv at etablere vejadgang, hvis der ikke kan opnås tilstrækkelige salgsindtægter.
Administrationen anbefaler, at det vælges, at etableringen af vejadgangen igangsættes straks, da det giver et mere overskueligt forløb for de potentielle købere samt sikkerhed for, hvornår køberne kan forvente at påbegynde byggeri.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der søges om rådighedsbeløb og anlægsbevilling til etablering af nyt vejstykke fra stamvejen Industrivænget og ind på erhvervsområdet, ligesom der søges tillægsbevilling til afledte årlige driftsudgifter på 25.000 kr.
Anlægsudgifterne finansieres af salgsindtægterne for området, mens de afledte årlige driftsudgifter finansieres af kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg (etablering vej)
01.05
1.100
 
 
 
Afledt drift
06.02
 
0,025
0,025
0,025
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Salgsindtægter PSP XA-30
01.05
-1.100
 
 
 
Kassen
 
 
-0,025
-0,025
-0,025
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalgets driftsbudget vil blive forøget med 0,025 mio. kr. i 2020 og årene fremover.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Der gives et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling til etablering af ny vejadgang på 1,1 mio. kr.

2.    at Der gives en tillægsbevilling til løbende drifts- og vedligeholdelsesudgifter på 0,025 mio. kr. i 2020 og årene fremover.

3.    at Anlægsudgifterne finansieres af salgsindtægter på PSP XA-30, mens de løbende driftsudgifter finansieres af kassen

4.    at Etablering af den nye vejadgang igangsættes straks, når projekt og projektudgifter er godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
At 1 til 4 anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 til 4 - Godkendt.

5. Forslag til lokalplan 1224 - Udvikling af Museet ved Trelleborg (B)

5.     Forslag til lokalplan 1224 - Udvikling af Museet ved Trelleborg (B)

Sagsnr.: 330-2019-60122               Dok.nr.: 330-2019-340293                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til lokalplan 1224, ”Udvikling af Museet ved Trelleborg med miljøscreeningen”, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 1. april 2019 igangsætning af ny lokalplan for Trelleborg.
Lokalplanen skal muliggøre at udvide og ombygge det eksisterende museum, samt at opføre Den Genskabte Borg i områdets nordøstlige hjørne.
Det eksisterende museum udbygges med op til 500 m2. Museumsbygningen får et arkitektonisk moderne udtryk, der spiller ind med omgivelserne og giver et roligt udtryk. Museumsbygningen bygges ikke højere. Der ønskes glasfacade ud mod Trelleborg-monumentet.
Den Genskabte Borg placeres i det nordøstlige hjørne og vil bestå af en fuld kvadrant af Harald Blåtands borg inkl. voldgrav, vold, porthus, palisade og langhuse. Borgen vil i alt bestå af fem langhuse med en maks. højde på 8,5 m samt et skur til opbevaring. Borgen opføres med palisade i maks. 8,5 meters højde, vold i 6,5 meters højde samt porthus over porten i maks. 12,5 meters højde. I volden kan der indrettes mødelokaler med indgang, der ikke er synlig fra ydersiden af volden. Den Genskabte Borg skal opføres ud fra det arkæologiske grundlag, så borgen fremstår autentisk og som en aktiv del af formidlingen af området ved Trelleborg.
Lokalplanen muliggør endvidere, at Slagløse, der indeholder enkeltstående bygninger, der er bygget med reference til vikingetiden, kan bestå eller nedrives.
Adgangen til området er fra Trelleborg Allé, hvor to indkørsler er nedlagt og en enkelt er udvidet. Der vil være parkering i forlængelse af Trelleborg Allé. Parkeringspladsen er allerede anlagt.
I forbindelse med udarbejdelsen af planforslaget er der foretaget en miljøscreening der konkluderer, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering af planforslaget. Screeningen fremgår af planforslaget som bilag. Screeningen har ikke påvist væsentlige indvirkninger på miljøet som følge af planens realisering.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Miljøscreeningen tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1224 – Udvikling af Museet ved Trelleborg og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at det eksisterende museum ikke vil kunne udvides, og at Den Genskabte Borg ikke vil kunne opføres.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager lokalplanforslaget og sender det i 8 ugers offentlig høring, da lokalplanen vil muliggøre, at de nye tanker for at skabe et oplevelses- og videncenter ved fortidsmindet Trelleborg, indeholdende et udvidet og renoveret museum samt dele af en genskabt borg, kan realiseres. Dette er også i tråd med Slagelse Kommunes vision om at skabe attraktive oplevelser for kommunens borgere og besøgende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Forslag til lokalplan 1224, Udvikling af Museet ved Trelleborg vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes på Museet ved Trelleborg enten den 11. eller 13. november 2019 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-3; Anbefales med borgermøde d. 11. november.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 til 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 til 3 - Godkendt. Der holdes borgermøde den 11. november 2019.

6. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1204 Boligområde "Ved gadekæret" i Slots Bjergby (B)

6.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1204 Boligområde "Ved gadekæret" i Slots Bjergby (B)

Sagsnr.: 330-2018-31304               Dok.nr.: 330-2019-286428                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1204 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af vedlagte hvidbog.
Baggrund
Byrådet besluttede den 28. januar 2019, at sende Forslag til Lokalplan 1204 i offentlig høring fra den 1. februar 2019 til den 29. marts 2019. Lokalplanen står nu for at skulle vedtages endeligt.
Lokalplanen omfatter en del af den tidligere landbrugsejendom, Lundbæksvej 3 i Slots Bjergby. Ejendommen er gået fra at have en større svineproduktion med tilhørende stalde, siloer og gyllebeholdere, placeret på ejendommen til nu kun at indeholde den oprindelige beboelsesbygning og en garagebygning.
Lokalplanen skal danne baggrund for, at der kan opføres en boligbebyggelse med mulighed for at etablere 11 nye boliger. De nye huse placeres på større grunde, mindst 1000 m2 grund. Lokalplanen sikrer, at de nye huse opføres som traditionelle længehuse i 1½ etage der udformes i overensstemmelse med eksisterende landsbyshuse karakteristik.
Slagelse Kommune har i forbindelse med den offentlige høring modtaget 2 høringssvar der vedrører den eksisterende beplantning, trafik, fælles friarealer og bebyggelsens placering i forhold til ind- og udsynet til Slots Bjergby kirke.
Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog og har givet anledning til følgende ændringer af lokalplanen:
Eneste ændring er, at der tilføjes en ny paragraf 9.3:
·         Der etableres et 3 meter bredt beplantningsbælte mod syd, der løber parallelt med nabobebyggelsen Lundbækvej 9. Beplantningsbæltets placering fremgår af Kortbilag 2.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens § 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1204 med de foreslåede ændringer. Det vil betyde, at der indenfor området kan opføres 11 enfamiliehuse i 1½ plan. 
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1204. Det vil betyde, at ejendommen vil forblive som en enkelt stor ejendom beliggende i landzone.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages.
Med lokalplanen får de fremtidige grundejere mulighed for at opføre et nyt hus og bosætte sig i den ældre del af Slots Bjergby landsby. De større og ældre træer sikres mod fældning og det vil derfor blive et område, hvor nærområdernes udearealer er etableret med beplantning, gadekær og engområde. Arealerne er forbundet med stier, der centreres omkring boligbebyggelserne.  Grundejerne vil udover mange rekreative fællesarealer og store private haver, få en fantastisk udsigt ud over det åbne landskab.
Indpasning af bebyggelse i landskab
Roskilde Stiftsøvrighed har under høringsperioden appelleret til, at der tages de nødvendige hensyn til at værne om de værdier, der er knyttet til Slots Bjergby Kirke og Kirkegård. Stiftsøvrigheden har i første omgang nedlagt veto mod lokalplanen i sin helhed i medfør af planlovens § 29, stk. 3. Efter dialog med kommunen har Stiftsøvrigheden frafaldt sit veto.
Administrationen har undersøgt om de kommende huse kan indpasses i landskabet på anden vis. Ændringen betyder, at flere af de oprindelige tanker omkring den nye bebyggelses udenomsarealer går tabt. Derudover forsvinder gadekæret, der samtidig skulle agere regnvandsbassin for boligerne, fælles friarealerne mv. Også de større træer som er vurderet bevaringsværdige vil stå i vejudlæg samt på private grunde, på en måde der betyder, at træerne skal fældes.
På denne baggrund vurderer administrationen, at den oprindelige bebyggelsesplan bør fastholdes. 
Trafik
I forbindelse med afholdelse af det offentlige borgermøde, blev der fra naboer sat spørgsmålstegn ved trafikafvikling til og fra området, via Lundbæksvej. Forhold på Lundbæksvej kan ikke reguleres af lokalplanen idet vejen ligger uden for lokalplanområdet. Kommunens vejafdeling har igangsat undersøgelse af forholdene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen indenfor lokalplanområdet. Såfremt der fremadrettet sker trafiktiltag udenfor lokalplanområdet, vil dette medføre udgifter for kommunen da Lundbæksvej er en offentlig vej.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Lokalplan 1204, Boligområdet ”Ved gadekæret”, Slots Bjergby, Slagelse vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
2.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Anbefales.
Opmærksomhed på vejbelysning, og at lyset skal vende nedad (jf. punkt 9.12).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.

7. Overdragelse af kompetence til Ø-udvalget ifm. skuldersæsonen og nedsættelse af takster (B)

7.     Overdragelse af kompetence til Ø-udvalget ifm. skuldersæsonen og nedsættelse af takster (B)

Sagsnr.: 330-2016-36984               Dok.nr.: 330-2019-396877                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anmodes om at bemyndige Ø-udvalget til at kunne beslutte placeringen af skulderperioden (perioden hvor der kan anvendes statsstøtte til nedsættelse af billetpriser), og Byrådet anmodes om at bemyndige Ø-udvalget til at kunne beslutte udmøntningen af statstilskuddet og nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet.
Baggrund
På Ø-udvalgets møde den 21. maj 2019 var sagen om skulderperiode og selve disponeringen af statstilskuddet til behandling.
På mødet blev det besluttet, at man ville anmode Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget om, at få kompetencen til at fastlægge skuldersæson og anvendelsen af de midler som staten tildeler til nedsættelse af takster på passager- og godsområdet.
Ø-udvalgets anbefalinger på området har hidtil været fulgt uden bemærkninger, ligesom Ø-udvalget følger udviklingen på området tæt, og herunder om der er behov for justering af perioderne med nedsatte takster, efterhånden som regnskabstallene kendes.
Taksterne, der ligger til grund for nedsættelse af færgepriserne, vil fortsat blive fremlagt for udvalget, og endelig godkendt i Byrådet i forbindelse med den årlige godkendelse af kommunens takstblade.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet kan beslutte at overdrage kompetencerne for fastsættelse af skuldersæson og nedsættelse af taksterne til Ø-udvalget eller lade kompetencen forblive som hidtil, evt. således at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget overdrages kompetencen til nedsættelse af takster.
Vurdering
Hidtil er Ø-udvalgets anbefalinger fulgt på området. Ø-udvalget får alene kompetence til at handle inden for den økonomiske ramme, der er givet af de fastlagte statstilskud, og beskrevet i tilhørende lovgivning. Tilskuddene er båndlagt til nedsættelse af billetpriser, så midlerne kan ikke disponeres til andet formål, som måtte være ønskeligt for udvalget.
Administrationen vurderer, at det ville gøre arbejdet med fastlæggelse af skulderperioder og brug af tilskudsmidlerne mere smidigt, hvis opgaven på denne måde overlades til Ø-udvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På passagerområdet er statstilskuddet på ca. 1.350.000 kroner.
På Godsområdet er statstilskuddet på ca. 1.100.000 kroner.
Midlerne kan anvendes til nedsættelse af færgernes billetpriser inden for en periode på 46 uger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at  Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender, at Ø-udvalget kan beslutte placeringen af skulderperioden.
2.    at det overfor Byrådet anbefales, at Ø-udvalget kan beslutte fordelingen af statstilskuddet til nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.

8. Antvorskovudvalget - Udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin - Kommissorium (B)

8.     Antvorskovudvalget - Udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin - Kommissorium (B)

Sagsnr.: 330-2019-45587               Dok.nr.: 330-2019-375891                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende kommissorium for ”Antvorskovudvalget”.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelsen af Budget 2019 besluttet, at der skal arbejdes med udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin.
Kultur- og Fritidsudvalget pegede på sit seneste møde på tre byråds- og udvalgsmedlemmer, der skal arbejde videre med projektet i en arbejdsgruppe. I gruppen deltager også eksterne interessenter samt repræsentanter fra administrationen.
Arbejdsgruppens forslag til kommissorium, herunder medlemmer af Antvorskovudvalget og procesplan, er vedhæftet som bilag.
I tilknytning til arbejdsgruppen etableres en følgegruppe med deltagelse af tre politikere med særlig interesse for arbejdet.
Kommissoriet beskriver, at Antvorskovudvalget udarbejder 3-5 forslag til projekter, som præsenteres for Kultur- og Fritidsudvalget i sommeren 2020. Det indledende arbejde i udvalget finansieres af midler til kulturarv på Kultur- og Fritidsudvalgets område. Det videre arbejde med de konkrete projekter kan ikke rummes inden for udvalgets driftsmidler og vil skulle indgå i budgetprocessen vedr. Budget 2021. Derudover skal mulighederne for ekstern støtte afsøges.
Retligt grundlag
Vedligeholdelsen og driften af den fredede, byggede kulturarv i kommunen samt kulturarvsmiljøer er Slagelse Kommunes ansvar jf. Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende kommissoriet eller bede arbejdsgruppen arbejde videre med forslaget i en anden retning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Kultur- og Fritidsudvalget godkender kommissoriet for Antvorskovudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansiering af projektet skal medtages i Budget 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender kommissoriet for Antvorskovudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Sagen oversendes til Byrådets behandling.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse med henvisning til Budgetaftale 2019-2022 pkt. 54 f.
Ann Sibbern (O) undlod at stemme idet (O) ønskede opgaven forankret i Kultur- og Fritidsudvalget.
Thomas Clausen (Ø) ønskede at muligheden for at etablere en klosterhave undersøges inden sensommeren 2020 som punkt e.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
Opgaven er forankret i Kultur- og Fritidsudvalget.
Byrådet tilsluttede sig ønsket om, at muligheden for at etablere en klosterhave undersøges inden sensommeren 2020 som pkt. e.
(O) undlod at stemme.

9. Ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren (B)

9.     Ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren (B)

Sagsnr.: 330-2019-70300               Dok.nr.: 330-2019-407310                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af Byrådets beslutning den 24. juni 2019 om, at borgerrådgiveren fremover afrapporterer til Økonomiudvalget og Byrådet én gang årligt forelægges ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren.
Baggrund
Byrådet besluttede den 24. juni 2019, at borgerrådgiveren fremover afrapporterer til Økonomiudvalget og Byrådet én gang årligt. Den gældende Vedtægt for borgerrådgiveren indeholder en bestemmelse om, at borgerrådgiveren afrapporterer hver 4. måned til Byrådet om sine aktiviteter. Som en konsekvens af Byrådets beslutning ændres vedtægtens § 6, således at det alene fremgår af bestemmelsen, at borgerrådgiveren afgiver en årlig beretning til Byrådet.
Retligt grundlag
Det er Byrådets kompetence at ændre Vedtægt for borgerrådgiver.
På Byrådets møde den 26. maj 2015 blev Økonomiudvalget pålagt at varetage den forberedende sagsbehandling vedrørende borgerrådgiverens område. Forslag til ændring af Vedtægt for borgerrådgiveren forelægges derfor Økonomiudvalget forud for forelæggelsen i Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Borgerrådgiveren indstiller,
1.    at Byrådet godkender ændring til Vedtægt for borgerrådgiveren
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

10. Udpegning af medlemmer til arbejdsgruppe vedr. byudvikling i Korsør (B)

10.   Udpegning af medlemmer til arbejdsgruppe vedr. byudvikling i Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2019-71347               Dok.nr.: 330-2019-414057                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege to repræsentanter til arbejdsgruppen for byudvikling i Korsør, jf. Byrådsbeslutning 16. september 2019 – en fra kulturlivet og en fra detailhandlen. 
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede i juni 2019 at anbefale et forslag til kommissorium for proces i forhold til kultur og kulturinstitutioner, som en del af en byudviklingsproces i Korsør til Byrådets godkendelse.
Sagen var efterfølgende i høring hos både Erhvervs- og Teknikudvalget og Miljø-, Plan- Og Landdistriktsudvalget, som bakkede op om anbefalingen med tilføjelser til kommissoriet.
Byrådet besluttede på byrådsmødet d. 16. september 2019 at godkende kommissoriet med de foreslåede ændringer fra de tre fagudvalg. Derudover besluttede Byrådet at ændre sammensætningen af det foreslåede §17.4-udvalget, så de to berørte lokalråd hver får en repræsentant, samt at der ikke udpeges byrådsmedlemmer.
Da Byrådet ved samme behandling besluttede, at der ikke er byrådsmedlemmer repræsenteret i gruppen. Derfor foreslås det, at det herefter betegnes som en arbejdsgruppe. Det ændrede kommissorium er vedhæftet denne sag til orientering.
Jf. kommissoriet skal Byrådet udpege en repræsentant for kulturlivet og en repræsentant for detailhandlen til arbejdsgruppen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper om at drive kulturtilbud og yde støtte til kulturaktiviteter.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a)    Tage Kommissorium for arbejdsgruppe: Kultur som driver af byudvikling i Korsør til orientering
b)    Udpege en repræsentant for kulturlivet og en repræsentant for detailhandlen til arbejdsgruppen
Øvrige medlemmer udpeges af forvaltningen og lokalrådene.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at repræsentanten for kulturlivet både kan være en repræsentant fra kulturlivet i Slagelse Kommune eller en ekstern repræsentant, der har erfaring med at bruge kultur, som driver i byudvikling eksempelvis fra Køge Kyst eller lignende initiativer.
Fordelen ved en repræsentant fra kulturlivet i Slagelse Kommune vil bl.a. være, at vedkomne har en stor forståelse for de lokale forhold, kender de lokale initiativer og aktører, og, potentielt set, vil have større mulighed for at være i dialog med disse aktører.
Fordelen ved en ekstern repræsentant, der har erfaring med kultur som driver af byudvikling, vil bl.a. være nye perspektiver, ideer og kompetencer, der kan skubbe processen i andre spændende retninger, samt relationer til andre netværk end de lokale.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer at repræsentanten for detailhandlen med fordel kan være et medlem af Erhvervsforeningen i Korsør. Denne forening favner bredt geografisk da detailhandlen i både i Korsør by og Halsskov er repræsenteret i foreningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen kommentarer
Konsekvenser for andre udvalg
Indsatsen skal ses i sammenhæng med øvrig helhedsplanlægning i kommunen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Økonomiudvalget overfor Byrådet anbefaler udpegning af hhv. en repræsentant fra kulturlivet og detailhandlen til arbejdsgruppen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse at Kulturrådet udpeger en ekstern repræsentant fra kulturlivet udenfor kommunen, samt at erhvervsforeningen i Korsør udpeger en repræsentant fra detailhandlen i Korsør.
Forslag til udpegninger indhentes inden byrådsmødet i oktober.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
Byrådet godkendte udpegning af Charlotte Bagger Brandt, anbefalet af Kulturrådet og Jacob Stryhn anbefalet af Erhvervsforeningen i Korsør.

11. Udpegning af politiske repræsentanter til dommerkomité for Årets landdistriktsindsats (B)

11.   Udpegning af politiske repræsentanter til dommerkomité for Årets landdistriktsindsats (B)

Sagsnr.: 330-2019-61399               Dok.nr.: 330-2019-377638                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 2. september 2019 besluttet, at udskrive prisen Årets Landdistriktsindsats. Udvalget besluttede også at udpege Anne Bjergvang (A) og Pernille Ivalo Frandsen (V) som politiske repræsentanter til dommerkomitéen.
Da det tidligere Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgs beslutning på møde den 10. januar 2018 om at udpege Anne Bjergvang (A) og Troels Brandt (B) til dommerkomitéen for Årets Landdistriktsindsats efterfølgende blev bekræftet i Byrådet den 26. februar 2018, skal denne praksis følges. Det betyder at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning af den 2. september 2019 om sammensætningen af den politiske repræsentation i dommerkomitéen skal anbefales til godkendelse i Byrådet.
Om prisen Årets Landdistriktsindsats
Prisens formål er at skabe opmærksomhed om livet i kommunens landdistrikter og støtte initiativer, der kan forbedre forholdene for borgerne på landet.
Af fundatsen fremgår det, der bliver lagt vægt på at indsatsen:
·         Afspejler viljen og evnen til at forbedre vilkårene i landdistrikterne
·         Kan virke som inspiration og fremstå som eksempel til efterfølgelse i andre sammenhænge i kommunen.
Indsatser, der afspejler den gode vilje og fællesskabet i lokalområdet, prioriteres.
Prisen gives til en fælles indsats præsteret af to eller flere personer for at hylde et fællesskabende initiativ til lokalsamfundenes bedste.
Prisen er på 10.000 kr., en messingplade med indgraveret titel og årstal samt et træ til udplantning på et fælles areal. 
Der stilles krav om at initiativer, der indstilles til prisen, skal finde sted uden for byerne Slagelse, Korsør og Skælskør.
Prisen uddeles i forbindelse med den årlige landdistriktskonference i november.
Dommerkomitéens sammensætning:
Dommerkomitéen består af 5 medlemmer, hvoraf 2 er politiske repræsentanter, mens de øvrige 3 repræsenterer civilsamfundet:
·         Formanden for Landudvikling Slagelse, Niels Jørgensen 
·         Formanden i Frivilligcentret i Slagelse Kommune, Falk Bærentzen
·         En repræsentant fra Landliv Slagelse.
Den endelige beslutning om dommerkomitéens sammensætning rettes i fundatsen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:
1.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at anbefale udpegningen af Anne Bjergvang (A) og Pernille Ivalo Frandsen (V) som politiske repræsentanter i dommerkomitéen for prisen Årets Landdistriktsindsats overfor Byrådet. Som konsekvens heraf sendes udpegningen til behandling i Byrådet den 7. oktober 2019. Dette vil ikke få konsekvenser for den planlagte prisuddeling i slutningen af november i forbindelse med den årlige landdistriktskonference.
2.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at fastholde beslutningen i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget af den 10. januar 2018, og som senere bekræftet i Byrådet den 26. februar 2018 om, at Anne Bjergvang (A) og Troels Brandt (B) er politiske repræsentanter i dommerkomitéen for Årets Landdistriktsindsats.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Anne Bjergvang (A) og Pernille Ivalo Frandsen (V) udpeges til dommerkomitéen for Årets Landdistriktsindsats.
2.    at kompetencen til at udpege de politiske repræsentanter til dommerkomitéen for Årets Landdistriktsindsats delegeres til det fagudvalg, der har landdistriktsudvikling som ressortområde.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Anbefales.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.
Bilag
Fundats

12. Godtgørelse til medlem af ekspropriationskommissionen - ekspropriationsprocesloven (B)

12.   Godtgørelse til medlem af ekspropriationskommissionen - ekspropriationsprocesloven (B)

Sagsnr.: 330-2019-74317               Dok.nr.: 330-2019-433421                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte om, der skal ydes godtgørelse i form af diæter og/eller erstatning for tabt arbejdsfortjeneste til ikke-byrådsmedlemmer, når de er udpeget til hvervet i ekspropriationskommissionen.  
Baggrund
De statslige ekspropriations- og taksationskommissioner afgør erstatningsspørgsmål i forbindelse med statens eller koncessionerede selskabers ekspropriation af fast ejendom. Ekspropriationsprocesloven regulerer processen ved statslige ekspropriation, hvor de statslige ekspropriationskommissioner er 1. instans og de statslige taksationskommissioner er 2. instans.
Hver ekspropriationskommission består af 5 medlemmer. Formanden er en af de i lovens § 4 nævnte kommissarier ved statens ekspropriationer. Derudover er der 2 medlemmer fra en af transportministeren udfærdiget liste og 2 medlemmer fra en kommunal liste. 
Byrådet udpegede den 11. december 2017 en person til at være på listen over kommunale medlemmer af ekspropriationskommissionen. Denne person har taleret men ikke stemmeret.
Det kommunale medlem er pt. med i arbejdet omkring etableringen af gastransmissionsledningen Baltic Pipe, og har kontaktet administrationen med en forespørgsel vedr. godtgørelse. Arbejdet i forbindelse med deltagelse i ekspropriationskommissionens består i forberedelse ved at læse det ofte omfattende materiale, mødeafholdelse og efterfølgende besigtigelser. Tidsforbruget vurderes at være på mere end 4 timer pr. gang.
Byrådet har ikke før taget stilling til, om der skal ydes godtgørelse til medlemmet. 
Retligt grundlag
Ifølge styrelsesloven § 16a kan kommunalbestyrelsen beslutte, om der skal udbetales godtgørelse til et ikke-byrådsmedlem, når denne deltager i de § 16, stk. 1, litra a-f nævnte møder. Der kan besluttes, om der skal udbetales såvel diæter som erstatning for tabt arbejdsfortjeneste eller kun en af ydelserne eller ingen af ydelserne.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at beslutte, at der ydes godtgørelse i form af diæter eller tabt arbejdsfortjeneste til ikke-byrådsmedlemmer, der deltager i hvervet ved ekspropriationskommissionen.
Byrådet kan vælge at beslutte, at det ikke skal ydes godtgørelse i form af diæter eller tabt arbejdsfortjeneste til ikke-byrådsmedlemmer, der deltager i hvervet ved ekspropriationskommissionen
Beslutter byrådet at yde godtgørelse revideres diætregulativet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives godtgørelse til det kommunale medlem af ekspropriationskommissionen på lige fod med de råd og nævn mv. som pt. er omfattet af Slagelse Kommunes ”Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til byrådsmedlemmer m.fl. – vedtaget februar 2018”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieres inden for den eksisterende ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.    at der ydes 2 x diæter til ikke-byrådsmedlemmer, når der sker deltagelse i ekspropriationskommissionens arbejde.
2.    at bilag b over råd, nævn mv. i Slagelse Kommunes ”Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til Byrådsmedlemmer m.fl.” opdateres i forhold til ekspropriationskommissionen. 
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
Sagen udsat til næste byrådsmøde.

13. Genoptaget - Initiativsag - Punkthuse på Sverigesvej (B)

13.   Genoptaget - Initiativsag - Punkthuse på Sverigesvej (B)

Sagsnr.: 330-2019-38576               Dok.nr.: 330-2019-338457                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Henrik Brodersen (DF) og Stén Knuth (V) ønsker initiativsag på dagsorden til byrådsmødet den 27. maj 2019.
Baggrund
Den 4. feb. 2019 godkendte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (herefter MPL) at imødekomme Slagelse Boligselskabs ønske om at ændre punkthuse på 4-5 etager til 5-8 etager, på baggrund af MPL’s godkendelse af lokalanmodning på Sverigesvej.
Både før og efter er der kommet massive indsigelser fra naboer. Vi har ved selvsyn konstateret, at byggeri på 8 etager, vil afvige markant fra den byggelinje som i dag findes.
Da vi erfarer at sagen vil blive dagsordenssat i august 2019, ønsker vi allerede nu, at få byrådets opbakning til at standse denne sag, vel vidende at det for boligselskabets side er nødvendig med højde på 8 etager, for at få økonomi i projektet, men hensynet til borgerne i området vægter i denne forbindelse højere.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Henrik Brodersen (DF) og Stén Knuth (V) indstiller,
1.    at Byrådet træffer beslutning om, at fastholde bebyggelsesplanen fra den 5. nov. 2018   
Beslutning i Byrådet den 27. maj 2019:
Fraværende: 
Thomas Clausen (Ø) fremsatte ændringsforslag om, at sagen udsættes mhp. afklaring af det juridiske, afdækning af sagsforløbet og sammenhæng i økonomien mellem boligselskabet og kommunen.
For stemte 16: (A), (F), (I) og (Ø). Imod stemte 15: (V), (O) og (B).
Forslaget blev vedtaget og hovedforslaget fra Stén Knuth (V) og Henrik Brodersen (O) bortfaldt.

Sagen genoptages
Se administrationens redegørelse (notat) samt Slagelse Boligselskabs præsentation fra det offentlige møde i vedlagte bilag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 21. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådet, at der arbejdes videre efter følgende retningslinjer: 7 punkthuse, en lavere bebyggelse, 4-6 etager, uden at det generer omgivelserne. Randbebyggelsen max. 4 etager, ca. 170 boliger, at boligseskabet står for nedrivning og oprydning af grunden, og at grundeværdien indgår som medfinansiering af grundkapital. Der udarbejdes efterfølgende konkret projektforslag og lokalplanforslag til godkendelse.
(V) og (B) Kunne ikke tage stilling før konkret forslag foreligger. Ønsker at fastholde 5 etager.
(O) Kunne ikke tilslutte sig 4 til 6 etager.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At 1 - Godkendt med 16 stemmer; A, F, I og Ø med Økonomiudvalgets anbefaling om at arbejde videre med de angivne retningslinjer.
(V) og (B) kunne ikke tage stilling på det foreliggende grundlag og undlod at stemme. Ønsker at fastholde 5 etager. Stén Knuth (V) anmodede om notat vedrørende lovligheden af at stille grunden til rådighed som grundkapital på et projektforslag der ikke kendes.
(O) kunne ikke tilslutte sig et byggeri med 4 til 6 etager og udtrykte sin bekymring for forureningen og stemte imod. Ønskede et uddybende notat i forhold til de rejste spørgsmål.

14. Initiativsag - Ny servicemodel, Ejendomsservice (B)

14.   Initiativsag - Ny servicemodel, Ejendomsservice (B)

Sagsnr.: 330-2019-75014               Dok.nr.: 330-2019-437320                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Anders Koefoed, Venstre og Henrik Brodersen, Dansk Folkeparti har via deres initiativret ønsket, at Byrådet drøfter projektet Velfærdsunderstøttende Facility Management
(VFM) og beslutter herefter hvorvidt man ønsker at have fokus på udarbejdelse af Ny Servicemodel, eller om man ønsker at fortsætte med ejendomsservice som det er nu, dog med fokus på, at optimere arbejdsgange og processer, samt gensidig bedre dialog mellem Ejendomsservice og virksomhederne.
Såfremt der indgås et bredt budgetforlig inden sagen skal behandles, ønskes denne ikke drøftet og behandlet i byrådet. 
Baggrund
Slagelse Kommunes Ejendomsservice blev etableret 1. januar 2016, hvor servicemedarbejdere fra alle kommunens virksomheder blev samlet under én administration, med fælles økonomi. Økonomien er siden 2016 blevet reduceret med 17,5 mio. kr., samtidig med at flere virksomheder og ejendomme, som ikke før 2016 blev serviceret, nu serviceres af Ejendomsservice.
Til at definere Ejendomsservices opgaver og ansvar, udarbejdede Center for Kommunale
Ejendomme og virksomhederne i fællesskab et aftalegrundlag kaldet Service Level Agreement
(SLA), som efterfølgende blev politisk vedtaget. Dette aftalegrundlag har givet anledninger til mindre frustration, hos nogen virksomhedsledere, grundet mindre fleksibilitet og mangel på indflydelse.
I 2017 deltog Slagelse Kommune i en landsdækkende statusanalyse udarbejdet på vegne af Kommunernes Landsforening. Som følge af analysen blev der medio 2018 iværksat et internt udviklingsprojekt med titlen Velfærdsunderstøttende Facility Management (VFM), der søger at udvikle hele Center for Kommunale Ejendomme. Formålet har fra starten været, at dialogen og medinddragelsen af de kommunale virksomheder øges og at data indsamles for at kunne træffe bedre politiske og operationelle beslutninger.
VFM              
På baggrund af Budgetaftalen, udfordringerne med SLA og KL’s rapport, igangsættes en række delprojekter under VFM-projektet. Projektet indeholder disse emner:
-      Kommunikation og servicekultur
-      Bygningstilstand
-      Dataoverblik
-      Ny Servicemodel
-      Strategier og kvalitet’
-      Projektmanual
Projekterne er kører fra 2. kv. 2019 til og med 3. kv. 2020, hvorefter de overgår i drift.
Ny Servicemodel
Delprojektet Ny Servicemodel beskriver hvordan EJDS kan øge fleksibiliteten, skabe hurtigere beslutningsgange samt sikre virksomhedernes indflydelse på den service der ydes af EJDS. Ny Servicemodel definerer de arbejdsopgaver der udføres og kategoriserer dem i 3 kategorier:
-      Sikkerhed, teknik og klimaskærm
-      Bygningsrelaterede ydelser
-      Serviceydelser
Kategoriseringen definerer samtidig hvilke opgaver der ikke påvirker virksomhedernes drift, hvilke opgaver, der kræver dialog og koordinering og hvilke opgaver virksomhederne frit kan tilrettelægge efter eget ønske.
Ny Servicemodel suppleres af årshjul som beskriver arbejdsopgaverne mere detaljeret.
Tilfredshedsanalyse
Der har, som vi er oplyst, været foretaget en løbende dialog med virksomhederne og Ejendomsservice, ligesom der er foretaget tilfredshedsanalyse. Og resultatet af den seneste undersøgelse viste, at 80-90% af virksomhederne er tilfreds eller meget tilfreds med Ejendomsservice som det fungere nu. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Byrådet kan drøfte oplægget til Ny Servicemodel og hvorvidt CKE skal justere retning og
Indhold, eller vedtage at forsætte Ejendomsservice i nuværende model, dog med fokus på at optimere arbejdsgange og processer, samt gensidig bedre dialog mellem Ejendomsservice og virksomhederne.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nye servicemodel kan afstedkomme flytning af økonomi imellem fagcentre og flytning af personaleressourcer, hvilket ikke er tilfældet ved at beholde den nuværende model.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) indstiller,
1.    At byrådet beslutter at Administrativ Service og Kommunale Ejendomme fastholdes og videreudvikles. Det skal sikres, at alle institutioner kan se sig selv i løsningen og at processer og arbejdsgange løbende optimeres. Ejendomsservice har ansvaret for den løbende dialog med alle institutionerne i forhold til både videreudvikling, arbejdsgange og løsninger for de enkelte institutioner
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1 - For stemte 15, VOB, imod stemte 16; AFIØ. Forslaget bortfaldt.

15. Godkendelse af referat (B)

15.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-13017               Dok.nr.: 330-2019-431382                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende referatet.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet godkender referatet.
Beslutning i Byrådet den 28. oktober 2019:
Fraværende: 
Godkendt.