Byrådet – Dagsorden – 14. september 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-2040                 Dok.nr.: 330-2020-333429                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.

2. Budget 2021-2024 1. behandling (B)

2.     Budget 2021-2024 1. behandling (B)

Sagsnr.: 330-2020-130269             Dok.nr.: 330-2020-343300                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag danner grundlag for Byrådets 1. behandling.
Samtidig skal Økonomiudvalget godkende, at sagens bilag indgår som høringsmateriale til den kommende høringsrunde.
Baggrund
Ved sagens udarbejdelse var budgetforhandlingerne endnu ikke afsluttet, og derfor indstilles det administrative budgetoplæg til Byrådets 1. behandling af kommunens budget. Foreligger der en budgetaftale til mødet vil denne indgå som Økonomiudvalgets budgetforslag. 
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i det Administrative budgetoplæg forelagt for Økonomiudvalget d. 17.  og 24. august 2020. Administrationens forslag til ændringer er opdelt i følgende 2 kategorier:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans- og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner (bilag 1+ 2) på det skattefinansierede område:
1.    Bevillinger med konsekvens for 2021-2024
2.    Tekniske korrektioner
3.    Demografiregulering
4.    Pris- og lønudvikling jf. KL´s skøn pr. juni 2020
5.    Korrektioner vedr. finansforhold (renter, lån, og afdrag)
6.    Indtægtsprognose udarbejdet august 2020
7.    Overførselsudgifter
8.    Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i aktstykke
9.    Regnskabsværn i 2021 på 1 % af serviceudgifterne
10. Det brugerfinansierede område
11. Øvrige driftsmæssige tilpasninger (Afregning feriefond)
12. Kalkulatoriske ændringer på budgetudfordrede områder 
Den foreløbige resultatopgørelse (bilag 1) viser efter disse korrektioner et kasseforbrug på 89,3 mio. kr. i 2021, og set over hele perioden 2021-2024 en samlet kasseforbrug på ca. 706,1 mio. kr.
Det administrative budgetforslag er udarbejdet med udgangspunkt i uændrede skatteprocenter og statsgaranteret udskrivningsgrundlag.    
B. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 3.
Nye drifts- og anlægsønsker, som udvalg/Byråd har besluttet fremsendt til budgetforhandlingerne fremgår af bilag 4.
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (bilag 5), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering, samt bilag 6. med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Service- og anlægsudgifter
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.712 mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne 3.743 mio. kr. inklusiv budgetreserve på 37 mio.kr.  I den faseopdelte budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig inden for en ramme på 267,5 mia. kr.
På anlæg er der aftalt en anlægsramme på 21,6 mia.kr. Kommunens bruttoanlægsudgifter udgør i anlægsoversigten 276 mio.kr. 
KL vil frem mod den endelig vedtagelse af kommunernes budgetter koordinere, at kommunerne under et holder sig inden for de aftalte rammer på drift og anlæg.  
Øvrige finansieringsmuligheder
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Social- og Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet forventes i løbet af uge 36.
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, over for Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september. 
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Der pågår i øjeblikket budgetforhandlinger imellem de politiske partier.
Vurdering
Der pågår i øjeblikket budgetforhandlinger imellem de politiske partier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt incl. Bilag 1-6 godkendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af Budget 2021-2024
2.    at statsgaranti på udskrivningsgrundlag og generelle tilskud indgår som grundlag for 1.behandlingen af budget 2021-2024
3.    at bilag 1-6 udsendes til høring hos høringsberettigede (brugerbestyrelser, MED-udvalg og andre interessenter) ligesom borgerne via kommunens hjemmeside får mulighed for at afgive kommentarer
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse idet omdelte foreløbig resultatopgørelse og finansieringsoversigt, forslag til budgetaftale 2021-2024, samt bilag 3 til 6 fremsendes til 1. behandling i Byrådet . De reviderede bilag og forslag til budgetaftale knyttes til sagen som bilag. Forslaget til budgetaftale erstatter det administrative budgetforslag.
Jørgen Grüner (F) stemmer imod det udkast til budgetforslag, der ligger til 1. behandling. Forslaget indeholder mange positive elementer, men det er ikke i balance. Og de helt store udfordringer adresseres ikke med andet end gode intentioner. Desuden bryder budgetoplægget med den økonomiske politik, som er vedtaget af økonomiudvalget.
Thomas Clausen (Ø) kunne ikke tilslutte sig at anlæg af Forsorgshistorisk museeum udsættes. Borgmesteren og Thomas Clausen (Ø) udarbejder ændringsforslag.
Pulje til byfornyelse pkt. 4.3.2.0.1. skal indarbejdes i Forslaget til Budgetaftale 2021-2024.
Budgetaftaleteksten udsendes til Pressen.
Knud Vincents (V) ønsker at hele byrådet involveres i de videre drøftelser af budgettet, herunder en nærmere gennemgang af grundlaget. Det bør ske hurtigst muligt.
Borgmesteren konkluderede herpå, at der afholdes budgetmøde for byrådet efter Byrådsmødet den 14. september 2020.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3 - Reviderede bilag 1 til 2 jfr. At 1 samt bilag 3 til 6 anbefales til høring hos høringsberettigede, ligesom borgere via kommunernens hjemmeside får mulighed for at afgive kommentarer.

3. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse (O)

3.     Afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse (O)

Sagsnr.: 330-2020-15185               Dok.nr.: 330-2020-334761                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse.
Baggrund
Ringparken i Slagelse defineres som et hårdt ghettoområde. For hårde ghettoområder skal boligorganisationen og kommunalbestyrelsen, jf. § 168 a i lov om almene boliger, udarbejde en udviklingsplan, der som sit mål har at nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det pågældende hårde ghettoområde senest i 2030.
Slagelse Kommune og boligorganisationerne FOB og SAB udarbejdede i foråret 2019 en udviklingsplan for Ringparken, der beskriver, hvilke tiltag der skal gennemføres for at opfylde kravet om de 40 %.
Udviklingsplanen blev godkendt af byrådet den 26. august 2019 og efterfølgende af Boligministeren den 10. september 2019.
Udviklingsplanen tager afsæt i visionsplanen ”Ny Ringby 2025” og har til formål at vise en vej for, hvordan Ringparken omdannes til et mere attraktivt by- og boligområde frem mod 2030.
Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og FOB aflevere en årlig afrapportering til Transport- og Boligministeriet og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Ringparken. Afrapporteringen skal sendes til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen senest den 1. oktober 2020.
Der arbejdes i øjeblikket på en fysisk helhedsplan for Ringparken, der tager afsæt i følgende tiltag, som er fastlagt i udviklingsplanen:
-      Omdannelse af almene familieboliger til almene ungdomsboliger
-      Nedrivning af boliger
-      Fortætning med private boliger, herunder også ungdomsboliger
-      Fortætning med almene ungdomsboliger
-      Etablering af erhverv (udadvendte offentlige/private funktioner der appellerer til et bredt publikum)
På nuværende tidspunkt følger vi indholdet og tidsplanen beskrevet i udviklingsplanen.
Afrapporteringen til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen ses af bilag 1 og bilag 2. 
Retligt grundlag
Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger. Planloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Ringparken er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i august 2020. I forbindelse med den videre udarbejdelse af den fysiske helhedsplan, der mere konkret forholder sig til de forskellige tiltag, og dialog med Landsbyggefonden kan der forekomme ændringer til tidsplan og økonomi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at orienteringen om afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med 6 stemmer; (A), (F), (I), (B) og (O)-
2; (V) oversendte sagen til Byrådet.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) bemærkede, at han ikke fandt at nedrivningen af gode boliger er i overensstemmelse med bæredygtighed, og at det var ærgeligt at det er eneste løsning der bringes i anvendelse.

4. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør (O)

4.     Afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør (O)

Sagsnr.: 330-2020-15183               Dok.nr.: 330-2020-334930                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør.
Baggrund
Motalavej i Korsør defineres som et hårdt ghettoområde. For hårde ghettoområder skal boligorganisationen og kommunalbestyrelsen, jf. § 168 a i lov om almene boliger, udarbejde en udviklingsplan, der som sit mål har at nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det pågældende hårde ghettoområde senest i 2030.
Slagelse Kommune og BoligKorsør udarbejdede i foråret 2019 en udviklingsplan for Motalavej, der beskriver, hvilke tiltag der skal gennemføres for at opfylde kravet om de 58 % (Motalavej fik dispensation fra de 40 %).
Udviklingsplanen blev godkendt af byrådet den 27. maj 2019 og efterfølgende af Boligministeren den 10. september 2019.
Udviklingsplanen tager afsæt i Slagelse Kommunes strategi for den almene sektor.
Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og BoligKorsør aflevere en årlig afrapportering til Transport- og Boligministeriet og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Motalavej. Afrapporteringen skal sendes til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen senest den 1. oktober 2020.
Der arbejdes i øjeblikket på en fysisk helhedsplan for Motalavej, der tager afsæt i, at 164 almene boliger skal nedrives.
På nuværende tidspunkt følger vi indholdet og tidsplanen beskrevet i udviklingsplanen.
Afrapporteringen til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen ses af bilag 1 og bilag 2.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger. Planloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Motalavej er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i august 2020. I forbindelse med den videre udarbejdelse af den fysiske helhedsplan, der mere konkret forholder sig til de forskellige tiltag, og dialog med Landsbyggefonden kan der forekomme ændringer til tidsplan og økonomi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at orienteringen om afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med 6 stemmer; (A), (F), (I), (B) og (O)
2; (V) oversendte sagen til Byrådet.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) bemærkede, at han ikke fandt at nedrivningen af gode boliger er i overensstemmelse med bæredygtighed, og at det var ærgeligt, at det er eneste løsning der bringes i anvendelse.

5. Ændring af vederlagsregler for byrådsmedlemmer (B)

5.     Ændring af vederlagsregler for byrådsmedlemmer (B)

Sagsnr.: 330-2020-128690             Dok.nr.: 330-2020-334154                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Indenrigsministeriet sendte den 23. juni 2020 udkast til ændringsbekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv i høring. KL havde høringsfrist den 17. august 2020.
Ændringsbekendtgørelsen indeholder følgende ændringer:
·         Dokumentationskrav ved fravær på grund af helbredstilstand m.v.
Ved fravær på grund af helbredstilstand m.v. stilles krav om dokumentation for at bevare retten til vederlag i indtil 9 måneder. Det kan for eksempel være en lægeerklæring. Denne skal indsendes senest 14 dage efter, at medlemmet har meddelt forfald.
Byrådet kan vælge at uddelegere indhentningen af lægeerklæringen til forvaltningen. Byrådet kan også vælge at beslutte at godtgøre udgiften til lægeerklæringen efter styrelsesloven § 16, stk. 11.
·         Vederlag bortfalder hurtigere end i dag ved fravær af andre grunde
Når et medlem af byrådet af andre grunde end helbredstilstand m.v. i en uafbrudt periode på én måned ikke har varetaget sit hverv, ophører vederlaget ved næste månedsskifte. Det betyder, at hvis man gentagne gange udebliver fra udvalgsmøder eller byrådsmøde inden for en måned stopper vederlaget for det eller de hverv, man ikke passer. Det er en ændring fra tre måneder i dag.
·         Ikke vederlag til to for samme post
Når et medlem af byrådet er fraværende af andre grunde end helbredstilstand m.v., har vedkommende ikke ret til vederlag, hvis der er indkaldt stedfortræder i mere end syv dage. Kun stedfortræderen får vederlag. Af administrative hensyn bortfalder retten til vederlag dog ikke, hvis stedfortræderen alene indkaldes til at deltage i et enkelt udvalgsmøde eller byrådsmøde.
Vedr. indhentelse af lægeerklæring er nedenstående arbejdsgang beskrevet:
Afbud til et udvalgsmøde vil skulle ske til den udvalgsformand, udvalgsansvarlige og Ledelsessekretariatet via mail.
Afbud til et byrådsmøde vil skulle ske til borgmesteren og Ledelsessekretariatet via mail.
Forvaltningen sørger i begge tilfælde for at indhente lægeerklæring.
Retligt grundlag
Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv.
Byrådet kan vælge at godtgøre det enkelte kommunalbestyrelsesmedlems udgifter til lægeerklæringer efter kommunestyrelsesloven § 16, stk. 11.
Handlemuligheder
Godtgørelse af det enkelte byrådsmedlems udgift til lægeerklæring
1.    Byrådet kan beslutte at godtgøre det enkelte byrådsmedlems udgift til lægeerklæring.
2.    Byrådet kan beslutte ikke at godtgøre det enkelte byrådsmedlems udgift til lægeerklæring, hvilket betyder, at det er det enkelte byrådsmedlem selv, der skal betale for lægeerklæringen. 
Vurdering
I et arbejdsgiver/arbejdstager forhold i Slagelse Kommune er det praksis, at arbejdsgiver betaler for en medarbejders lægeerklæring, når arbejdsgiveren beder om det.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Byrådet beslutter, om byrådet vil godtgøre det enkelte byrådsmedlems udgift til lægeerklæring, eller om medlemmet selv skal betale. 

6. Orientering om status - Tude Ådal-projektet (O)

6.     Orientering om status - Tude Ådal-projektet (O)

Sagsnr.: 330-2020-113490             Dok.nr.: 330-2020-361009                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Punktet fremlægges til orientering.
Baggrund
På Byrådets møde den 22. juni 2020 blev det besluttet, at Byrådet skulle forelægges en redegørelse for status på Tude Å projektet.
Slagelse Kommune har siden juni 2019 afventet svar på en henvendelse til miljøministeren om at udnytte en mulighed i bekendtgørelsen om miljømål for at fravige miljømålene for Tude Å systemet. Fravigelsen handler særligt om det forhold, at projektet med genslyngningen af Tude Å kan betyde en øget dødelighed af ørredsmolt.
Efter et møde med Miljøstyrelsen den 2. september er Miljøstyrelsen blevet opmærksom på, at kommunen ikke ønsker en ændring af de gældende miljømål for hele Tude Å systemet. Kommunen ønsker alene, at miljømålet kan fraviges i forhold til genslyngningens betydning for fiskemålsætningen i Tude Å. Da der ikke er tale om ændring af de overordnede miljømål, vurderer Miljøstyrelsen, at sagen kan afgøres af kommunens vandløbsmyndighed. Grundlæggende har Slagelse Kommune herefter to muligheder:
1.    Kommunens vandløbsmyndighed kan give tilladelse til, at Tude Å føres tilbage til sit gamle slyngede forløb, hvorefter projektet gennemføres som planlagt
2.    Projektet ændres, så Tude Å forbliver reguleret og udrettet som i dag.
Lystfiskerne er desuden kommet med et løsningsforslag med en sluseløsning, som ikke er taget til følge jf. byrådets beslutning af 27. august 2018.
Kommunens tilladelse i situation 1 vil sandsynligvis blive påklaget, hvorefter det bliver klageinstansen, der skal afgøre, om projektet kan gennemføres som planlagt.
Situation 2 vil fjerne problematikken omkring ørredsmolt, men vil til gengæld give en række udfordringer ift. opfyldelse af projektets primære formål med kvælstofreduktion, og den heraf følgende statslige medfinansiering, samt åbne for en genforhandling med nogle af lodsejerne. Det ville også betyde, at Slagelse Kommune skal renovere den gamle sluse, som ellers skulle nedlægges i situation 1.
Problemstillingen vil blive uddybet i en opfølgende sagsfremstilling, som forelægges Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i oktober eller november og herfra kommer videre til Byrådet for en endelig beslutning om løsning og videre proces.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen bliver fremlagt for Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i oktober eller november med henblik på en beslutning.
Indstilling
Centerchefen for Miljø Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning

7. Midtvejsevaluering august 2020 af boliganvisningsretten - boliger til socialt udsatte (O)

7.     Midtvejsevaluering august 2020 af boliganvisningsretten - boliger til socialt udsatte (O)

Sagsnr.: 330-2020-29964               Dok.nr.: 330-2020-332793                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forelægges midtvejsevaluering af den kommunale boliganvisningsret til socialt udsatte.
Baggrund
Ved behandling af Strategi og Handleplan – boligudfordringer til socialt udsatte traf Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser på sit møde den 6. maj 2020 beslutning om:
·         At administrationen gennemfører en midtvejsevaluering af, om der er behov for at udvide den kommunale anvisningsret fra 10% - 25 %. Evalueringen forelægges for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Byrådet.
Midtvejsevaluering
Afdeling Rådgivning og Udbetaling har i perioden den 1. maj 2020 - 13. august 2020 bevilget 20 boliganvisninger. Heraf har 13 borgere medio august 2020 fået bolig. Den gennemsnitlige ventetid på boligerne har været 18 dage.
3 af de 13 borgere, som har fået bolig, er borgere fra Forsorgshjemmet Toften. Aktuelt er der 2 borgere med ophold fra Toften, hvis ansøgning om boliganvisning er under sagsbehandling i Rådgivning og Udbetaling, heraf er en henvendelse modtaget indenfor de sidste 14 dage.
De resterende 10 af de 13 borgere, som har fået bolig, er borgere med bevilget pædagogisk støtte fra Center for Handicap og Psykiatri, tilknyttet Rusmiddelcentret, udskrevet fra Krisecenter og borgere fra kondemneringslejemål.
7 borgere afventer boligtilbud, heraf er 6 bevilget boliganvisning indenfor de seneste 3 uger.
1 borger er bevilget boliganvisning ultimo juni 2020, og afventer specifikt lejemål. Derfor er der længere ventetid på, at denne boliganvisning kan effektueres.
Der er ikke i perioden givet afslag på ansøgning om boliganvisning fra borgere med ophold på Toften.
Retligt grundlag
Den almene boligorganisation skal efter kommunalbestyrelsens bestemmelse stille indtil hver fjerde ledige almene familiebolig til rådighed for kommunalbestyrelsen til løsning af påtrængende boligsociale opgaver i kommunen. Anvisning sker på baggrund af en vurdering af den boligsøgendes behov og beboersammensætningen i den afdeling, den boligsøgende anvises til eller bor i på anvisningstidspunktet. Kommunen betaler lejen (boligafgiften) fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer endvidere for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning. Ændrer kommunen en beslutning om at råde over en bolig, som ikke er udlejet, skal lejen (boligafgiften) dog ikke betales ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville have haft virkning
Handlemuligheder
1.    Udvalget kan tage midtvejsevalueringen til efterretning.
2.    Udvalget kan anmode administrationen om supplerende oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at boligselskaberne lever op til kommunens behov for hurtigt at stille ledige lejemål til rådighed, når kommunen anvender anvisningsretten. Det vurderes derfor, at der aktuelt ikke er behov for at udvide den kommunale anvisningsret fra 10 % til 25 %.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
 Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
 Orienteringen sendes til Byrådet.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller:
1.    at midtvejsevalueringen af boliganvisningsretten – boliger til socialt udsatte tages til efterretning.
2.    at midtvejsevalueringen oversendes som orientering til Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

8. Godkendelse af referat (B)

8.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-2042                 Dok.nr.: 330-2020-333444                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende referatet.
Indstilling
Det indstilles,  
1.    at Byrådet godkender referatet.