Byrådet – Referat – 31. januar 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1 - Godkendt

 

Der er afbud fra Ida Lynge (V). Anja Nielsen (V) deltager som stedfortræder.

Der er afbud fra Ole Drost (V). Michael Gram (V) deltager som stedfortræder.

Der er afbud fra Ebbe Jens Ahlgren (V). Peter Bech (V) deltager som stedfortræder.


Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådet skal godkende dagsordenen.

 

 Indstilling

Den fungerende kommunaldirektør  indstiller,

  1. at Byrådet godkender dagsordenen.

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet

At 1 - Godkendt

 

Der er afbud fra Ida Lynge (V). Anja Nielsen (V) deltager som stedfortræder.

Der er afbud fra Ole Drost (V). Michael Gram (V) deltager som stedfortræder.

Der er afbud fra Ebbe Jens Ahlgren (V). Peter Bech (V) deltager som stedfortræder.



2. Ida Lynge søger om orlov (B)

Beslutning

At 1 - Godkendt.

VCBFAO udpeger Anja Nielsen (V) til:

  • Børne- og Ungeudvalget
  • Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
  • Grundlisteudvalget
  • Stedfortræder Korsør Havns bestyrelse
  • Korsør Lystbådehavn a.m.b.a's bestyrelse

Til Fuldmægtig Stig Hansens Fond udpeges Anders Nielsen (UFP).

Alle udpegninger er gældende, imens Ida Lynge er på orlov.


Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal som følge af anmodning om barselsorlov fra Ida Lynge godkende, at betingelserne for indkaldelse af stedfortræder for Ida Lynge er til stede. 

Sagens indhold

Ida Lynge har den 18. januar 2022 meddelt Ledelsessekretariatet, at hun ønsker at holde barselsorlov i en periode, da hun for nylig er blevet mor. Indtil videre vil orloven vare i 3 måneder og påbegyndes tirsdag den 1. februar 2022.

Borgmesteren skal foranledige indkaldelse af en stedfortræder til førstkommende møde i Byrådet, når et medlem er forhindret i at varetage sine kommunale hverv i en forventet periode af mindst en måned på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet hverv, forretninger eller lignende.

For liste V er 1. stedfortræder Anja Nielsen. Ledelsessekretariatet vurderer, at betingelserne for at indkalde Anja Nielsen er til stede. 

I henhold til Styrelseslovens § 28, stk. 2, er det valggruppen, der bestemmer, hvem der skal indtræde som suppleant på de poster, som Ida Lynge varetager. 

VCBF udpeger suppleanter til følgende poster: 

  • Børn- og Ungeudvalget
  • Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
  • Grundlisteudvalget
  • Stedfortræder Korsør Havns bestyrelse
  • Korsør Lystbådehavn a.m.b.a's bestyrelse
  • Fuldmægtig Stig Hansens Fond

 

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 15, stk. 2, og stk. 4.

Styrelseslovens § 28, stk. 2.

 

Indstilling

Det  indstilles,

  1. at Byrådet godkender, at betingelserne for indkaldelse af stedfortræder for Ida Lynge er til stede. 

 

 

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet

At 1 - Godkendt.

VCBFAO udpeger Anja Nielsen (V) til:

  • Børne- og Ungeudvalget
  • Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
  • Grundlisteudvalget
  • Stedfortræder Korsør Havns bestyrelse
  • Korsør Lystbådehavn a.m.b.a's bestyrelse

Til Fuldmægtig Stig Hansens Fond udpeges Anders Nielsen (UFP).

Alle udpegninger er gældende, imens Ida Lynge er på orlov.



3. Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 - Tids - og procesplan (B)

Beslutning

Thomas Clausen (Ø) fremsatte følgende ændringsforslag til 'At 2':

  • At Byrådet annullerer rammebesparelserne på 0,7 procent for budgettet for 2022
  • "Tilbagekøbet" af besparelsen finansieres via kassen

For forslaget stemte: 1 - (Ø)

Imod forslaget stemte: 21 - (B), (C), (F), (D), (V), Anders Nielsen (UFP)

Forslaget blev ikke godkendt. 

 

(V) fremsatte følgende ændringsforslag til 'At 2':

  • At Byrådet godkender at genåbne budget 2022.

For stemte: 21 – (B), (C), (F), (D), (V), Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte: 8 - (A)

2 undlod at stemme – (O), (Ø)  

Forslaget blev godkendt.

 

(V) fremsatte følgende ændringsforslag til 'At 4':

  • At Byrådet godkender, at fagudvalgene anmodes om at komme med forslag til budgetanalyser, og at Økonomiudvalget på deres møde 21/2 2022 godkender, hvilke analyser der iværksættes.

For forslaget stemte: 30 - (A), (B), (C), (F), (D), (O), (V), Anders Nielsen (UFP)

Imod forslaget stemte: 1 - (Ø)

Forslaget blev godkendt.

 

At 5 - Godkendt.

For stemte: 30 - (A), (B), (C), (F), (D), (O), (V), Anders Nielsen (UFP)

1 undlod at stemme - (Ø)

 

At 6 - Godkendt.

For stemte: 31

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal drøfte og beslutte rammerne for genåbning af budget 2002 og budget 2023-2026 samt tids- og procesplan, fagudvalgenes rolle og opgaver.

Rammerne for genåbning af 2022 og budget 2023-2026, samt tids- og procesplan fremsendes til Byrådets endelig godkendelse.  

Sagens indhold

Status på budget 2022-25

Resultatopgørelsen for budget 2022-2025 viser, at der i perioden budgetteres med et samlet likviditetstræk på 251,7 mio.kr. Det bevirker en faldende likviditet, som vil være kritisk allerede i 2023.

Balancen i det vedtagne budget 2022-25 bygger blandt andet på følgende forudsætninger:

  • at der på Økonomiudvalgets området udmøntes en samlet rammebesparelse på 66 mio.kr. i 2022
  • at der ikke er indarbejdet prisfremskrivning af driftsbudgetterne på varekøb og tjenesteydelser
  • at besparelse på 0,7 pct. fortsat akkumuleres i budgettet, dog uens på tværs af fagområder
  • i overslagsårene 2023-25 er der budgetlagt med stigende indtægter fra Skatter og statstilskud på 25 mio.kr. i 2023 og som er stigende til 35 mio.kr. i 2025
  • der er budgetlagt med nettoindtægter fra jordsalg på 20 mio.kr. i alle årene
  • at kommunens langsigtede gæld afvikles med omkring 328 mio.kr. i samme periode

Som en konsekvens heraf skal rammerne for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026 fastlægges så kommunens økonomiske udfordringer imødegås. Arbejdet med genåbning af budget 2022 skal således ses i sammenhæng med arbejdet med budget 2023-26.

Formålet er at sikre, at kommunens 365-dages likviditet på sigt kommer over 2.000 kr. pr. borger og at der kan realiseres et anlægsbudget på ca. 200 mio.kr. pr. år.

Processen

Processen tilrettelægges, så det sikres, at byrådets medlemmer får fyldestgørende indsigt og viden om udviklingstendenser, budgetforudsætninger mm. og at borgere og brugere kan bidrage til prioriteringen.

Fagudvalgene skal i løbet af foråret anvise muligheder, for at bidrage til at skabe balance på kort og lang sigt.

Følgende initiativer kan herudover kvalificere processen:

  • der kan gennemføres budgetanalyser på udvalgte områder, som kan bidrage med viden og forslag til tiltag, der kan imødegå de økonomiske udfordringer. Forvaltningen har udarbejdet oplæg til mulige emner for analyser (se bilag 3)
  • der udarbejdes oplæg med forskellige scenarier for likviditetsudviklingen ved valg af forskellige handlemuligheder, herunder anlægsprogram og fordeling af reduktioner på serviceudgifter (se bilag 4, som eftersendes)
  • en økonomiske politik, som udstikker retningen i budgetlægningen i forhold til driftsbalance, anlægsbudget og udvikling i langsigtet gæld, ændres til en ressourcepolitik. Ressourcepolitikken omfatter også elementer omkring medarbejdere som ressource samt bygninger og driftsmateriel som ressource.  Dette for at sikre et bredere fokus på de kommende års udfordringer med at skabe balance i kommunens budget, at sikre kompetent arbejdskraft og en optimal udnyttelse af bygninger og driftsmateriel.

Endelig foreslås det, at der ændres i den vedtagne mødeplan for fagudvalg og byråd for at skabe bedre muligheder for grundige drøftelser af budgetforslag mv. i både fagudvalg og i det samlede byråd:

  • der aftales fagudvalgsmøder i april, hvor eneste emne er fagudvalgets budget 2022 og budget 2023-2026
  • der afholdes temamøde for byrådet den 15. august (i stedet for den 8. august), og hvor byrådet præsenteres for de overordnede rammer og forudsætninger for det administrative budgetforslag
  • der afholdes budgetseminar den 26. og 27. august for hele byrådet

Forvaltningen vil på Økonomiudvalgets møde præsentere forslag til fokusområder og målsætninger i Ressourcepolitikken samt oplæg med forskellige scenarier for at imødegå de økonomiske udfordringer.

Notat med scenarier eftersendes til økonomiudvalgets møde, og ressourcepolitikken forelægges til beslutning på Økonomiudvalgets møde i februar.

Resultatet af genåbningen af budget 2022 skal indarbejdes i budgetrammerne senest i forbindelse med budgetopfølgning 2. Fagudvalgenes rolle og forslag til prioriteringer udspecificeres i proces- og tidsplanen.  

Tids- og procesplan er nærmere beskrevet i bilag 1. Forvaltningen har udarbejdet notat med nøgletal og benchmarkdata til byrådets orientering. (se bilag 2)

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2022 udarbejde budgetforslag til Byrådet.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan med udgangspunkt i den økonomiske situation beslutte, at det vedtagne budget 2022 skal genåbnes, og at der skal ske en omfordeling og evt. yderligere rammebesparelse i de vedtagne rammer til service og anlæg.

Økonomiudvalget kan med udgangspunkt i de forskellige scenarier beslutte rammerne for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

Økonomiudvalget har også mulighed for at justere i elementerne, som indgår i tids- og procesplanen for budget 2023-2026.

Det foreslås derfor, at Økonomiudvalget drøfter og beslutter

  • Hovedpunkter i kommende ny Ressource Politik
  • Rammen for genåbning af budget 2022, herunder tidsramme for anvisning af besparelser i 2022, jf. de foreslåede scenarierne for udvikling i likviditeten
  • Rammerne for budgetlægningen og tids- og procesplan for budget 2023-2026
  • Om der skal gennemføres budgetanalyser og i givet fald på hvilke områder
  • Revideret mødeplan for fagudvalg og byråd i 2022
  • Udvalgenes rolle i forbindelse med genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026 primært via
    • Bidrag til driftsbalance og prioriteringsmuligheder
    • Prioriteret anlægsprogram på udvalgenes område
    • Aktivering af evt. budgetanalyser

 

Vurdering

Det vedtagne budget 2022-2025 indeholder en række forhold, der potentielt kan medføre at kommunens likviditet bliver negativ indenfor de nærmeste år. Det er derfor nødvendigt, at der tages stilling til hvorledes dette imødegås.

Med den skitserede proces vil fagudvalg og andre interessenter få mulighed for at drøfte og finde muligheder for bidrage til det samlede budget for de kommende år.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

  1. at Økonomiudvalget drøfter hovedpunkterne i den kommende ressourcepolitik

  2. at Økonomiudvalget drøfter og indstiller at genåbne budget 2022

  3. at Økonomiudvalget drøfter og indstiller fagudvalgenes rammer for arbejdet med budget 2022, jf. de foreslåede scenarierne for udvikling i likviditeten

  4. at Økonomiudvalget drøfter og beslutter evt. gennemførelse af budgetanalyser

  5. at Økonomiudvalget drøfter og indstiller revideret mødeplan for 2022

  6. at Økonomiudvalget drøfter og indstiller tids- og procesplan og rammerne for budget 2023-2026

 

Administrativ bemærkning

Efter Økonomiudvalgets møde den 24. januar 2022 blev Byrådet på seminar den 29. januar orienteret om status på Budget 2022.

Økonomiudvalget har den 24. januar besluttet, at fagudvalgene på deres møder primo februar får en orientering om status på budget 2022 og drøfter forslag til budgetanalyser på deres område.

Byrådet skal derfor på mødet den 31. januar alene tage stilling til punkt 5. og 6.

For så vidt angår spørgsmålet om genåbning af Budget 2022, jf. punkt 2, samt stillingtagen til, hvilke analyser der evt. skal gennemføres, jf.  punkt 4, genoptages sagen i Økonomiudvalget og Byrådet på februarmøderne.

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Drøftet.

Økonomiudvalget ønsker, at der arbejdes videre med en ressourcepolitik.

At 2: Drøftet, oversendes til byrådet.

At 3: Drøftet.

Økonomiudvalget er enige om, at fagudvalgene starter en drøftelse af økonomien (særligt bilag 4) inden der træffes videre beslutning.

At 4: Drøftet.

Økonomiudvalget opfordrer til, at fagudvalgene sammen med fagområderne gennemgår, hvilke analyser, der vil være relevante at gennemføre. Økonomichefen deltager på det første møde i hver udvalg.

At 5: anbefales til byrådets godkendelse.

At 6: Anbefales til byrådets godkendelse.


31-01-2022 Byrådet

Thomas Clausen (Ø) fremsatte følgende ændringsforslag til 'At 2':

  • At Byrådet annullerer rammebesparelserne på 0,7 procent for budgettet for 2022
  • "Tilbagekøbet" af besparelsen finansieres via kassen

For forslaget stemte: 1 - (Ø)

Imod forslaget stemte: 21 - (B), (C), (F), (D), (V), Anders Nielsen (UFP)

Forslaget blev ikke godkendt. 

 

(V) fremsatte følgende ændringsforslag til 'At 2':

  • At Byrådet godkender at genåbne budget 2022.

For stemte: 21 – (B), (C), (F), (D), (V), Anders Nielsen (UFP)

Imod stemte: 8 - (A)

2 undlod at stemme – (O), (Ø)  

Forslaget blev godkendt.

 

(V) fremsatte følgende ændringsforslag til 'At 4':

  • At Byrådet godkender, at fagudvalgene anmodes om at komme med forslag til budgetanalyser, og at Økonomiudvalget på deres møde 21/2 2022 godkender, hvilke analyser der iværksættes.

For forslaget stemte: 30 - (A), (B), (C), (F), (D), (O), (V), Anders Nielsen (UFP)

Imod forslaget stemte: 1 - (Ø)

Forslaget blev godkendt.

 

At 5 - Godkendt.

For stemte: 30 - (A), (B), (C), (F), (D), (O), (V), Anders Nielsen (UFP)

1 undlod at stemme - (Ø)

 

At 6 - Godkendt.

For stemte: 31


4. Forslag til Lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør bymidte (B)

Beslutning

At 1 - Godkendt.

 

At 2 - Godkendt.

 

At 3 - Godkendt.

Mødetidspunkt er ændret til 22. februar kl. 19.00 på Skælskør Bibliotek.

 


Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om forslag til lokalplan 1245, bevarende lokalplan for Skælskør bymidte, med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening skal vedtages og fremlægges i offentlig høring.

Sagens indhold

Det daværende Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalg besluttede på møde den 3. april 2017 at igangsætte en revision af de nuværende lokalplaner for Skælskør bymidte med tilhørende vejledninger. Efterfølgende har Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget senest på deres møde den 2. marts 2021, godkendt et oplæg til indhold af ny lokalplan. Ønsket er, at kommunen får et opdateret administrationsgrundlag for Skælskør bymidte således Skælskør bys kvaliteter sikres fremadrettet. Lokalplanen skal på den baggrund erstatte de mange gældende lokalplaner.

En ny lokalplan for Skælskør bymidte skal sikre en mere tydelig og sammenhængende regulering, herunder med særligt fokus på:

  • At sikre bevaringen af købstadsmiljøet som helhed,
  • At sikre kulturhistoriske og arkitektoniske værdifulde enkeltbygninger,
  • At regulere udformning af butiksfacader, særligt med henblik på vinduespartier og skiltning,
  • At sikre, at nybyggeri tilpasses det eksisterende bymiljø,
  • At sikre, at ældre og traditionelle bygningsdetaljer ikke forsvinder under modernisering (murværksdetaljer, snedkererede vinduer og døre mm.),
  • At præcisere muligheder for huludfyldning og fortætning.

Lokalplanområdet rummer både boliger, erhverv og detailhandel i et sammenhængende, historisk bymiljø af høj bevaringsværdi. Lokalplanens sigte er, at der værnes om byhistoriske og bygningskulturelle værdier, når miljøer og bygninger udvikles og fornyes. Samtidigt skal lokalplanen fastholde og styrke bymidtens anvendelser, f.eks. at handelslivet er koncentreret omkring de centrale hovedstrøg Algade og Nytorv, og f.eks., at åbne muligheder for at stationsområdet, udover en erhvervs- eller boligmæssig anvendelse også kan danne ramme for kultur og foreningsliv.

En ny lokalplan skal på en gang formidle bymidtens bevaringsværdier og arkitektoniske kvaliteter for ejere og borgere og forbedre de potentialer som Skælskør by rummer i dag. Det er også væsentligt med den ny lokalplan, at sikre, at de mange ressourcer, som ejere af bymidtens ejendomme allerede har investeret i vedligeholdelse og restaurering, respekteres fremadrettet. På den baggrund er ovenstående punkter indarbejdet og lokalplanens bestemmelser er således udarbejdet med henblik på en fastholdelse af kvaliteter samt forbedringer i bymiljøet, således lokalplanen beskytter mod utilsigtede indgreb i bymidten, herunder både hvad angår byens fælles opholdsarealer, de enkelte bygninger, beplantning og samtidig sikres det, at byens udvikling kan fortsættes og styrkes i forhold til at kunne være centrum for et rigt handelsliv, midtpunkt for gode arrangementer mv.

Forud for lokalplanlægningen er der udarbejdet en analyse for Skælskør bys bevaringsværdier og særlige opmærksomhedspunkter. Samtidig er der sket en opdatering af de enkelte bygningers SAVE vurderinger. I forbindelse med arbejdet er der tilstødt bygninger der er værd at bevare, men som ikke tidligere har været registreret.

Processen har været med fokus på inddragelse, herunder ambitionsniveauet for lokalplanens indhold, herunder har bl.a. de bebyggelsesregulerende bestemmelser og øvrige bestemmelser været afstemt med Skælskør Erhvervsforening, Bymidtegruppen, Arkivet, Bevaringsforeningen og Museum Vestsjælland, lokalråd, Kulturmiljørådet.  Derudover har bygningsejere, butiksejere og borgere været orienteret om den foranstående opgave.

Frem til nu, har der været afholdt 2 byvandringer og 4 møder i følgegruppen, der består af repræsentanter fra flere af ovenstående interessenter.

Lokalplanens indhold er udarbejdet med baggrund i analysen samt følgegruppens inputs, faglige kunnen, deres viden og forankring i Skælskør by. Lokalplanen overfører dertil flere af de gældende lokalplaners intentioner for bygninger, bymiljøet generelt samt de fælles opholdssteder mv.

Bebyggelsesprocenter og anvendelsesbestemmelserne overføres stort set fra de eksisterende lokalplaner og kommuneplanrammer, med få undtagelser. Lokalplanområdet inddeles i 5 delområder, hvor de bebyggelsesregulerende bestemmelser samt bestemmelser for ydre fremtræden næsten er ens for alle delområder. I delområde 5 er der flere tomme matrikler og en del nyere huse. Derfor bliver der mulighed for ny bebyggelse på tomme matrikler og f.eks. at sætte pladetag på en beboelsesbygning, der oprindeligt er opført med f.eks. et eternittag.

For alle delområder gælder det dog, at det altid er muligt at om- og tilbygge samt, at opføre sekundære bygninger. 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage forslag til lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør by, med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening og dermed sende det i offentlig høring. Offentlig høring opfylder planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, og er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

     

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage planforslaget. I så fald vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag for byen. Det vil sige, at området fortsat administreres gennem eksisterende lokalplaner og kommuneplanrammer. Dertil vil kommunen ikke længere kunne opretholde de 2 forbud mod tagudskiftning på Skovvej 16A og Carl Medingsvej 32 der er blevet nedlagt.

     

  3. Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget, inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i offentlig høring.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at forslaget til lokalplan 1245 med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.

Lokalplanens intention er, at Skælskør bys kvaliteter fremadrettet bevares og forstærkes. Det er administrationens vurdering, at lokalplanen vil være til gavn for borgerne, handelslivet og turismen.

Det bliver ikke muligt, at bygge højere end de nuværende højder i byen. Ligeledes tillades udstykning ikke med få undtagelser. Der vil dog være rige muligheder for fortætning og udbygning indenfor byens afgrænsning, da lokalplanen muliggør om- og tilbygning samt sekundær bygninger på de enkelte ejendomme. Egentlige større byggerier er mulige i begrænset omfang (belyst i forslagets bilag 4). Endelig peger lokalplanen på 3 lokationer, hvor ”det rigtige projekt” for f.eks. en boligbebyggelse vil kunne etableres, på baggrund af en lokalplanlægning.

Beplantning og større træer er også en kvalitet i byen og et vigtigt element for Skælskør by. På den baggrund sikre lokalplanen flere eksisterende træer og peger på konkrete steder, hvor træer og beplantning med fordel vil kunne etableres.

Lokalplanforslaget skal med baggrund i analysen og dens bestemmelser sikre, at Skælskør by overordnet set ikke forringes. Det sikres også, at de enkelte bygninger forbliver bevaringsværdige bygninger. Dertil vil der være bygninger, såfremt de ombygges, der ligeledes vil blive bevaringsværdige. Endelig går lokalplanens bestemmelser ind og sikre byen som helhed, herunder byens torve, plads samt større træer.

Endelig vil lokalplanen skabe et bedre administrationsgrundlag for byggesagsbehandlingen i området, herunder for såvel borgeren såvel kommune.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,                                                                                       

1.    at forslag til lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør by, med tilhørende baggrundsanalyse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.

2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurderer planforslaget vedtages.

3.    at der afholdes borgermøde den 16. eller 17. februar 2022 kl. 18.30-19.30 i Skælskør.

4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagens forløb

05-01-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.

Ad 3.: Borgermødet – datoen i uge 8 afklares.

Ad 4.: Godkendt.

Udvalget anmodede om, at der med afsæt i denne lokalplan og til fremtidigt brug udarbejdes et notat f.eks. med baggrundsdata fra bl.a. Realdania om hvilke muligheder der er for at implementere nye byggematerialer med afsæt i den grønne omstilling, f.eks. tage med indbyggede solceller, solceller, varmepumper o.lignende samtidig med at man vedtager en bevarende lokalplan.

 

Muligheder for cykelbane undersøges.



24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 3: Anbefales til byrådets godkendelse.

Mødetidspunkt er ændret til 22. februar kl. 17.00 på Skælskør Bibliotek.


31-01-2022 Byrådet

At 1 - Godkendt.

 

At 2 - Godkendt.

 

At 3 - Godkendt.

Mødetidspunkt er ændret til 22. februar kl. 19.00 på Skælskør Bibliotek.

 



5. Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

Poul Bek-Pedersen (B) blev kendt inhabil i sagen og deltog ikke i behandlingen af punktet.

 

At 1 - Godkendt.

 

At 2 - Godkendt.



Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 med tilhørende miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

Sagens indhold

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte den 11. januar 2021 opstart af lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for et ferie- og kursuscenter og naturskole på Hyllestedvej 17 i Dalmose.

Byrådet vedtog den 25. oktober 2021 at sende Forslag til lokalplan 1251, Ferie- og Kursuscenter og naturskole, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017 i 8 ugers offentlig høring. Den offentlige høring sluttede den 24. december 2021.

Byrådet har den 20. december 2021 vedtaget en ny kommuneplan, hvorfor tillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017 ikke længere kan vedtages endeligt.

For at kunne vedtage lokalplan 1251 endeligt, skal der derfor udarbejdes et tillæg til Kommuneplan 2021. Indholdet i Kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 er det samme som indholdet i Kommuneplantillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017.

Der er gennemført en miljøscreening af planforslaget. På den baggrund konkluderes det, at kommuneplantillægget ikke udløser en miljøvurdering.

Kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 med tilhørende miljøscreening kan ses af bilag 1.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A.    Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 og dermed sende forslaget i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens krav samt formål om at skabe debat omkring planforslag, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage kommuneplantillægget endeligt.

B.    Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at der ikke kan vedtages en lokalplan for området.                                                                                           

C.    Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Vurdering

Kommuneplantillæg nr. 1 skal muliggør, at lokalplan 1251, der har til formål at kunne etablere et ferie- og kursuscenter og naturskole på Hyllestedvej 17 i Dalmose, kan vedtages endeligt i foråret 2022.

Et nyt ferie- og kursuscenter og naturskole i Dalmose vil bidrage positivt til udbuddet af overnatningsmuligheder i kommunen og dermed styrke kommunens tiltrækning i forhold til turisme.

Administrationen anbefaler, at Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 vedtages og sendes i 4 ugers høring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser 

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

1. at byrådet beslutter, at Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring

2. at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages.

Sagens forløb

05-01-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Udvalget erklærede Poul Bek-Pedersen (B) - som grundejer – inhabil.

 

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Godkendt.

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.


31-01-2022 Byrådet

Poul Bek-Pedersen (B) blev kendt inhabil i sagen og deltog ikke i behandlingen af punktet.

 

At 1 - Godkendt.

 

At 2 - Godkendt.




6. Tillægsbevilling vedr. ny stamvej v/Mælkevej, Svenstrup (B)

Beslutning

At 1 - Godkendt.

 

At 2 - Godkendt.


Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af anbefaling fra Teknik, Plan og Landdistriktsudvalget godkende en tillægsbevilling til anlæg 254-Ny stamvej v/Mælkevej, Svenstrup.

Sagens indhold

Boligarealet beliggende ved Mælkevej, Svenstrup er opdelt i delområder, hvor Byrådet den 25. januar 2021 godkendte at sælge område 1 til OK-fonden. OK-fonden har tidligere meddelt, at de forventer igangsætning af byggeriet i maj 2022 og indflytning i marts/april 2023.

I henhold til ny Lokalplan nr. 1232, skal der etableres en ny stamvej ind til området inden ny bebyggelse kan tages i brug.

På baggrund af anlægsoverslag er der givet anlægsbevilling på 5,5 mio. kr. til etablering af ny stamvej inkl. regnvandsbassin, beplantning, belysning og stier.

Detailprojekteringen har imidlertid vist, at regnvandsbassinet (som forsinker overfladevandet fra boligområder m.v.) skal være væsentlig større end skønnet ved lokalplanlægningen, for at indfri forsyningens udledningskrav.

Da bassinet vil komme til at fylde langt mere på det grønne område, er det ikke muligt at få overskudsjord fra vejanlæg og bassin indpasset i det grønne område. Derfor skal overskudsjord bortkøres i større omfang end oprindeligt indregnet. Endvidere er anlægsomkostninger til vejanlæg steget med mere end 10 % siden anlægsoverslaget.

Ovenstående ændringer i projektets forudsætninger betyder, at der ansøges om en tillægsbevilling på 1.950.000 kr., som forudsætning for at gå videre med anlægsudbuddet. Herefter bliver den samlede anlægsbevilling 7.450.000 kr.

Myndighedsarbejdet forventes afsluttet omkring 1. februar 2022, hvorefter anlægsudbud igangsættes med forventet opstart på anlægget omkring 1. maj 2022.

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativet

Handlemuligheder

A.    Udvalget kan vælge at anbefale tillægsbevillingen på 1.95 mio. kr. til Byrådets godkendelse og lade projektet fortsætte ud fra de ændrede forudsætninger, hvormed udbuddet forventes sendt ud omkring 1. februar. Tillægsbevillingen finansieres af kassen.

B.   Udvalget kan vælge at anbefale en omdisponering fra andre anlæg under ”Drift og Teknik” og på denne baggrund meddele tillægsbevilling til anlægget.

Vurdering

Der vurderes ikke reelle alternativer til tillægsbevillingen, hvis anlægget skal kunne realiseres og udføres i en tidsplan der kan indfri det som OK-fonden er stillet i udsigt ved deres køb af delområdet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Til politikområde Drift og Teknik søges en tillægsbevilling i 2022 på 1,95 mio. kr. inkl. anlægsbevilling til anlægsprojekt 254-Ny stamvej v. Mælkevejen, Svenstrup – finansieret af kassen.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg nr. 254 Ny stamvej v. Mælkevejen

6.2 Drift og Teknik

 

1.950

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.4 Finansiering

 

-1.950

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler tillægsbevilling på 1,95 mio. kr. i 2022 til Byrådets godkendelse med finansiering af kassen.

2. at der gives en tilsvarende anlægsbevilling.

Sagens forløb

05-01-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.
24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.


31-01-2022 Byrådet

At 1 - Godkendt.

 

At 2 - Godkendt.



7. Tillægsbevilling ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge

Beslutning

At 1 - Godkendt.

 

At 2 - Godkendt.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af anbefaling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkende en tillægsbevilling til anlæg 189-Ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge.

Sagens indhold

Det er besluttet, at der skal anlægges ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge. Hertil blev der afsat 3 mio. kr. i 2021 og 9,631 mio. kr. i 2022 og altså en samlet anlægsramme på 12,631 mio. kr.

I forbindelse med opbremsningen af anlægsaktiviteter i efteråret 2021 blev den planlagte overførsel på 2,25 mio. kr. fra 2021 til 2022 tilført kassen.

Efterfølgende blev anlæg af cykelstien indarbejdet i tillægsaftalen til budget 2022-2025 og det oprindeligt afsatte budget i 2022 opretholdt. Ved en fejl blev det overførte budget fra 2021 ikke ført tilbage.

Anlægget er gennem sine forberedende faser med detailprojektering, myndighedstilladelser, endelig ekspropriationsbeslutning (og heraf gennemført udbetaling på 80% af erstatning) og efterfølgende anlægsudbud (licitation d. 16. dec.  2021) m.v.

De indkomne tilbud viser at anlægsprojektet kan gennemføres indenfor det oprindeligt afsatte budget på 12,631 mio. kr.

Der skal som naturlig forlængelse af afholdt licitation indgås kontrakt. På den baggrund er det nødvendigt, at fejlen vedr. overførslen fra 2021 bliver rettet.

Det anbefales derfor, at der tildeles en tillægsbevilling på 2,25 mio. kr. til anlæg 189 Ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge, som forudsætning for at anlægget kan gennemføres.

Herefter vil der blive indgået kontrakt og anlægsfasen forventes, at starte op i april 2022.

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativet.

Handlemuligheder

A.    Udvalget kan vælge at anbefale tillægsbevillingen på 2.25 mio. kr. til Byrådets godkendelse og herved give grønt lys for at fortsætte projektet. Tillægsbevillingen finansieres af kassen.

B.   Udvalget kan vælge at anbefale en omdisponering fra andre anlæg under ”Drift og Teknik” og på denne baggrund meddele tillægsbevilling til anlægget.

Vurdering

Der vurderes ikke reelle alternativer til tillægsbevillingen, hvis anlægget skal kunne realiseres.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Til politikområde Drift og Teknik søges en tillægsbevilling i 2022 på 2,25 mio. kr. inkl. anlægsbevilling til anlægsprojekt 189 Ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge – finansieret af kassen.

Byrådet har tidligere givet anlægsbevilling til cykelstiprojektet, men hvis tillægsbevillingen godkendes skal der i samme forbindelse gives et tillæg til anlægsbevillingen på 2,9 mio. kr. til det samlede anlægsbudget.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg 189 ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge

6.2 Drift og Teknik

 

2.250

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.4 Finansiering

 

-2.250

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler tillægsbevilling på 2,25 mio. kr. i 2022 til Byrådets godkendelse med finansiering af kassen

2. at der gives et tillæg til anlægsbevillingen på 2,9 mio. kr.

Sagens forløb

05-01-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.
24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse.

At 2: Anbefales til byrådets godkendelse.


31-01-2022 Byrådet

At 1 - Godkendt.

 

At 2 - Godkendt.


8. Bjergby Mark Vandværk A.M.B.A. søger om overtagelse af lån med kommunal garanti (B)

Beslutning

At 2 - Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal indstille til Byrådet, om Bjergby Mark Vandværk A.M.B.A. kan overtage af lån med tilhørende kommunal garanti i Kommunekredit i forbindelse med vandværkets ændrede selskabsform. Restgælden på lån udgør pr. 31/12 2021 kr. 949.820,78. 

Sagens indhold

Andelsselskabet Bjergby Mark Vandværk har på anbefaling fra foreningen Danske Vandværker ændret selskabsform til et A.M.B.A. Anbefalingen skal ifølge vandværket ses, som en reel tilpasning til brugbare selskabsformer for forbrugerejede vandværker. Derudover så er den økonomiske risiko for de enkelte andelshavere nedbragt til kun at omfatte den enkeltes indskud i selskabet, hvorimod et andelsselskab har solidarisk hæftelse.

Vandværket søgte i 2015 om en kommunal garanti for et lån optaget i Kommunekredit med en hovedstol på kr. 1.179.708,75, og selskabet søger i forlængelse af ny selskabsdannelse om, at lån og garanti kan overføres til det nyt selskab.

Selskabsændringen er godkendt på ordinær generalforsamling den 28. februar 2020 og efterfølgende på en ekstraordinær generalforsamling den 9. marts ifølge de formelle regler i vedtægterne. Ved samme lejlighed blev nye vedtægter for det nye selskab godkendt. 

Bestyrelsen trak sig efterfølgende og vandværket har på grund af Covid19 m.v. været udfordret med at afholde endnu en ekstraordinær generalforsamling og det blev aftalt, at den afgående bestyrelse fortsatte som et midlertidigt forretningsudvalg indtil den ekstraordinære generalforsamling kunne afholdes. Det midlertidige forretningsudvalg søgte ultimo 2020 Byrådet om en overtagelse af lånet og gjorde i den forbindelse opmærksom på uro i bestyrelsen og at et enkelt bestyrelsesmedlem ikke ville underskrive vedtægter godkendt på generalforsamlingen. 

Økonomiudvalget behandlede anmodningen den 18. januar 2021 og sagen endte med at blive udsat, da Økonomiudvalget ønskede en redegørelse om uroen i bestyrelsen.

Det lykkedes endelig, at afholde en generalforsamling den 3. november 2021 og selskabet har fået nedsat en ny bestyrelse og vedtægterne er nu underskrevet af en samlet bestyrelse. 

Den nye bestyrelse er først vendt tilbage ultimo 2021 med en ny anmodning om overtagelse af det omtalte lån.

Referat og vedtægter vedhæftes til orientering.

Retligt grundlag

Vandsektorlovens § 16

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan imødekomme ansøgningen fra Bjergby Mark Vandværk A.M.B.A., om at det nye selskab kan overtage lånet på uændrede vilkår eller
  2. Byrådet kan afslå ansøgningen.

Ad 1.  Slagelse kommunes risiko er større ved en eventuel konkurs. Ved et andelsselskab hæfter andelshaverne solidarisk og et tab kan gøres gældende overfor de enkelte andelshavere, hvorimod et tab i et AMBA vil være et simpelt krav i konkursboet.

A2 Såfremt Byrådet afviser ansøgningen vil det betyde, at enten så kan selskabsændringen ikke gennemføres eller at vandværket skal finde en anden långiver uden kommunal garanti. I sidste ende kan konsekvensen være, at vandværket må indfri lånet i Kommunekredit. Selskabet har en likvid beholdning i banken på 1,7 mio. kr., og det er vandværkets plan, at formuen skal anvendes i forbindelse med, at Slots Bjergby er under kraftig udbygning og vandværkets kapacitet dermed skal udvides.  

 

Vurdering

Vandværket har en sund økonomi, hvorfor Stab for Økonomi og Digitalisering anbefaler, at ansøgningen imødekommes. Såfremt ansøgningen afslås vil det betyde øgede omkostninger for andelshaverne i form af øget låntagning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Slagelse kommunes risiko i forbindelse med den kommunale garantistillelse øges, idet andelshaverne i det gamle selskab hæfter solidarisk, hvorimod et andelsselskab med begrænset ansvar, her hæfter andelshaverne alene med deres indskud. Men ifølge selskabets regnskab udgør aktiverne ultimo 2020 kr. 5.487.563, heraf udgør likvid beholdning kr. 1.766.179. Selskabets overdækning udgør kr. 3.875.431, hvilket er en værdi der opgøres i forbindelse med "hvile-i-sig-selv" princippet, hvor overskuddet i selskabet over en årrække skal udlignes og gå i nul - og en overdækning betyder, at der er opkrævet flere indtægter end der har været udgifter. Den kortfristede gæld udgør kr. 662.311 og den langfristede gæld består af det ene lån til Kommunekredit.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Økonomi- og digitaliseringschefen indstiller,

  1. at ansøgning om gældoverdragelse/garanti til nyt selskab Bjergby Mark Vandværk A.M.B.A. imødekommes.

 

 

 

Sagens forløb

24-01-2022 Økonomiudvalget

At 1: Anbefales til byrådets godkendelse


31-01-2022 Byrådet
At 2 - Godkendt.

9. Udpegning til Handicapråd (B)

Beslutning

At 1 - Udpeget som medlemmer er:

Sofie Janning (A), Jørgen Andersen (A) og Pernille Frandsen (V).

 

Udpeget som stedfortrædere er:

Ali Yavuz (A), Britta Huntley (A) og Nikolaj Bjørk Christensen (V).

 

At 2 - Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal udpege medlemmer til Handicaprådet.

Sagens indhold

Handicaprådet rådgiver byrådet i handicappolitiske spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører mennesker med handicap.

Handicaprådet nedsættes for en periode svarende til Byrådets funktionsperiode. Der skal derfor pr. 1. januar 2022 nedsættes et nyt handicapråd i Slagelse Kommune.

Handicaprådet sammensættes af 3-7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen, udpeget efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer og 3-7 medlemmer udpeget af Byrådet.

Ifølge den sociale retssikkerhedslov skal et antal af de medlemmer, der udpeges af Byrådet, være medlem af Byrådet. I praksis betyder det, at 2 eller flere af de af Byrådet udpegede medlemmer skal være medlem af Byrådet. 

Byrådet har den 29. november 2021 besluttet af revidere Handicaprådets vedtægter, således at der ikke længere udpeges 2 repræsentanter fra administrationen, og at der udpeges op til 7 medlemmer blandt byrådets medlemmer med bred repræsentation fra fagudvalgene. Med vedtægtsændringen indføres således, at de af Byrådet udpegede medlemmer skal være byrådsmedlemmer. 

Handicaporganisationerne har ret til at udpege lige så mange medlemmer af rådet, som der er udpeget medlemmer fra Byrådets side.

Danske Handicaporganisationer har meddelt, at de ikke pt. udpeger suppleanter til alle deres repræsentanter. Skulle det senere blive nødvendig, vil der blive udpeget yderligere suppleanter til at træde ind i rådet.

Danske Handicaporganisationer har indgivet følgende indstilling:

- Nana Maja Friis Christiansen fra Autisme foreningen. 

- Maria Ringsmose fra Autisme foreningen. 

- Morten Bach fra LEV 

- Ole Andersen fra LEV

- Susanne Jensen fra Diabetesforeningen 

- Jan Friis fra Dansk Blindesamfund 

- Boris Holm fra Nyreforeningen 

 

Suppleanter:

- Irene Jensen fra Scleroseforeningen og 

- Gitte Erichssen fra Scleroseforeningen

 

Retligt grundlag

Den sociale retssikkerhedslovs § 37a og bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område samt vedtægterne.

Indstilling

Det indstilles, 

  1.  at Byrådet udpeger op til 3-7 medlemmer og samme antal stedfortrædere.
  2. at Byrådet godkender Danske Handicaporganisationers indstillede medlemmer og suppleanter. 

 

Beslutning i Byrådet 2022-2025 - Konstituering den 9. december 2021:
Fraværende: Troels Brandt (B)

At 1 - Udsat.

Sagens forløb

01-01-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet
31-01-2022 Byrådet

At 1 - Udpeget som medlemmer er:

Sofie Janning (A), Jørgen Andersen (A) og Pernille Frandsen (V).

 

Udpeget som stedfortrædere er:

Ali Yavuz (A), Britta Huntley (A) og Nikolaj Bjørk Christensen (V).

 

At 2 - Godkendt.

10. Udpegning af nyt medlem til Bevillingsnævnet (B)

Beslutning

At 1 - Udpeget er Mick Keller. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet skal udpege et nyt medlem til Bevillingsnævnet, da Jonas Nielsen fraflytter kommunen. 

 

Sagens indhold

Den 9. december 2021 har Byrådet nedsat et bevillingsnævn og udpeget medlemmer hertil. I forbindelse hermed blev Jonas Nielsen udpeget som medlem af bevillingsnævnet. Han fraflytter nu Slagelse Kommune, hvorfor det er nødvendigt at udpege et nyt medlem til Bevillingsnævnet.

 

Retligt grundlag

Restaurationslovens § 10. 

 

Indstilling

Det indstilles, 

  1. at Byrådet udpeger et nyt medlem til Bevillingsnævnet. 

 

 

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet
At 1 - Udpeget er Mick Keller. 

11. Udpegning til repræsentantskabet for TV2 Øst (B)

Beslutning

At 1 - Udpeget er Mick Keller. 

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal udpege en ny stedfortræder til repræsentantskabet for TV2 Øst.

Sagens indhold

Repræsentantskabet for TV2 Øst har til formål at vælge 6 medlemmer til TV-bestyrelsen samt fungere som rådgivende programråd.

De 12 kommuner i dækningsområdet udpeger hvert et medlem og en stedfortræder bosat i dækningsområdet til repræsentantskabet.

Der er ikke krav om at medlemmet skal være et byrådsmedlem.

Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2022 til 31. december 2025.

Den 9. december 2021 udpegede Byrådet Jørgen Grüner som medlem og Jonas Nielsen som stedfortræder til repræsentantskabet for TV2 Øst. Efterfølgende har Jonas Nielsen meddelt, at han fraflytter kommunen. Derfor skal Byrådet udpege en ny stedfortræder. 

Retligt grundlag

Vedtægter for repræsentantskabet for den regionale TV2-virksomhed TV2 ØST fra 2016.

Indstilling

Det indstilles, 

  1. at Byrådet udpeger en ny stedfortræder til repræsentantskabet for TV2 Øst. 

 

 

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet
At 1 - Udpeget er Mick Keller. 

12. Udbygning og renovering af svømmehaller - valg af repræsentanter til politisk følgegruppe (B)

Beslutning

At 1 - Udpeget er Troels Brandt (B), Jane Dahl (C), Nicki Ottevig (V), Lis Tribler (A), Jørgen Andersen (A) og Britta Huntley (A).

Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådet skal beslutte og udpege 6 repræsentanter til den politiske følgegruppe.

 

Sagens indhold

På Byrådsmødet den 25. maj 2020 behandlede byrådet sagen omkring udbygning og

renovering af svømmehaller hvor de skulle vælge en samlet løsning og prioritering af tiltag.

Byrådet godkendte:

  • Renovering af Korsør Svømmehal "Skal - akutte renoveringsbehov": 17,7 mio. kr.
  • Renovering af Slagelse Svømmehal "Skal - akutte renoveringsbehov": 39 mio. kr.
  • Nyt 20 x 50 meters bassin alternativ A med de udvidelser, så vandpolomål imødekommes: 77,6 mio. kr. + 9,5 mio. kr. (tages fra afsat rammebeløb på 10 mio. kr. til uforudsete udgifter.
  • Wellness aktiviteter i Korsør Svømmehal, vamtvandsbassin og wellness-område: 5,3
  • mio. kr.
  • Rammebeløb grundet usikkerhed: 0,5 mio. kr.
  • Restbeløb: 0,045 mio. kr.
  • Wellness i Slagelse svømmehal: 8 mio.kr.
  • Udvidelse af Slagelse svømmehal: 7 mio. kr.

Byrådet tilsluttede endvidere, at der skulle udarbejdes oplæg til nedsættelse af en politisk følgegruppe med bred repræsentation for alle grupper i Byrådet. Dette som supplement til involvering af de forskellige brugergrupper.

På byrådsmødet d. 31. august 2020 godkendte Byrådet kommissorium samt valg af repræsentanter til den politiske følgegruppe. I perioden fra august 2020 til udgangen af 2021 har den politiske følgegruppe bestået af: Jørgen Andersen (A), Jørgen Grüner (F), Ann Sibbern (tidligere byråd, O), Lis Tribler (A), Troels Brandt (B) og Knud Vincent (V)

I nærværende sag skal Byrådet udpege 6 repræsentanter til den politiske følgegruppe for Byrådsperioden 2022-2025.

Kommissorium for den politiske følgegruppe er vedlagt som bilag. Kommissoriet er udgangspunktet for arbejdet i den politiske følgegruppe. Dog bemærkes det, at den administrative bemanding som det fremgår af bilaget er under justering i forlængelse af skiftet af kommunaldirektør. Dette forventes af falde på plads hen over februar 2022.

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten

 

Handlemuligheder

Byrådet kan udpege 6 repræsentanter til den politiske følgegruppe.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den politiske følgegruppe er væsentlig for den politiske forankring af centrale processer og viden omkring udbygningen og renoveringen af svømmehallerne. Herunder den løbende inddragelse og dialog med brugerne.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der ydes ikke vederlag til den politiske følgegruppes medlemmer.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Kultur og fritid indstiller:

  1. At Byrådet udpeger 6 medlemmer til den politiske følgegruppe

 

 

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet
At 1 - Udpeget er Troels Brandt (B), Jane Dahl (C), Nicki Ottevig (V), Lis Tribler (A), Jørgen Andersen (A) og Britta Huntley (A).

13. Budget 2022 Ungeenhed - Udgifter til etablering af ungeenheden (B)

Beslutning

At 1 - Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkende, at der afsættes bevillinger til Ungeenheden i 2022 og frem.

Sagens indhold

Byrådet besluttede i Budgetaftale 2021-2024, pkt. 7 etablering af en Ungeenhed. Målgruppen for Ungeenheden skulle være unge fra 7. klasse til 30 år, som havde behov for støtte og tilbud til at blive fastholdt i uddannelse eller job. Politisk blev opgaven forankret i Børne- og Ungeudvalget.

Børne- og Ungeudvalget besluttede den 11. januar 2021 rammerne for organisering samt tids- og procesplan for Ungeenheden. 1. september 2021 blev enheden en realitet. Der pågår fortsat arbejde med udvikling af den nye organisation, der er på ca. 70 medarbejdere, samt placering af medarbejderne.

Enhedens aktivitets- og personalebudgetter kommer fra henholdsvis arbejdsmarkedsområdet-/Ungeenheden, Skoleområdet, Børn og Familie, Rådgivning og Udbetaling samt Handicap og Psykiatri.

Med afsæt i områdernes kendte og forventede aktiviteter er udarbejdet forslag til budget 2022, der flyttes til Ungeenheden med politisk reference til Børne- og Ungeudvalget.

Hovedtallene er følgende:

Center / konto

Konto 5

Konto 6

Skoleområdet

24.023.000

Center for Arbejdsmarked og Integration

106.433.893

6.366.338

Børn og Familie

11.070.044

1.886.295

Rådgivning og Udbetaling

1.049.944

2.442.478

Center for Handicap og Psykiatri

6.007.868

 

564.129

I alt

148.584.749

11.529.240

Specifikation for de enkelte områder fremgår af bilag 1.

Udover driftsbevilling til Ungeenheden har de implicerede centre og enheder aftalt fordeling af udgifter ved etablering af enheden og finansiering heraf i 2021 og 2022 inden for områdernes budgetrammer og egne kompetencer. Fordelingen fremgår af bilag 1.

Fra 2023 forudsættes de løbende merudgifter til ledelse og administrativ understøttelse at skulle finansieres inden for den samlede økonomiske ramme, der overføres til Ungeenheden.

Der er lagt op til, at Ungeenheden fortsat kan trække på juridisk bistand, konsulentbistand og dataunderstøttelse i de eksisterende centre.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende forslaget til fordelingen af driftsbevillinger til Ungeenheden jf. sagsfremstillingen.
  2. Fremsætte ændringsforslag til den foreslåede fordeling af driftsbevillinger til indarbejdelse og efterfølgende politisk godkendelse.

Vurdering

Forslaget til fordeling af driftsbevillinger til Ungeenheden bygger på den aktuelle viden og bedste skøn i forhold til udgiftsniveau og -udvikling for Ungeenhedens ansvarsområder. Det er administrationens anbefaling, at der etableres en tæt opfølgning på forbrug og resultater, med henblik på eventuelle nødvendige hurtige tilpasninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Driftsbudgetterne der fordeles til Ungeenheden ligger inden for budgetrammerne til de nuværende budgetansvarlige fagudvalg. Der er ikke tale om merudgifter.

Ingen personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

Skoleområdet

1.2 Administration

-8

 

 

 

Skoleområdet

8.1 Skole

-14.423

-14.423

-14.423

-14.423

Skoleområdet

8.3 FGU

-9.600

-9.600

-9.600

-9.600

Center for Arbejdsmarked og Integration

2.1 Forsørgelse mv.

-89.540

-89.540

-89.540

-89.540

Center for Arbejdsmarked og Integration

8.3 FGU

-16.644

-16.644

-16.644

-16.644

Center for Arbejdsmarked og Integration

1.2 Administration

-7.567

-7.167

-7.167

-7.167

Børn og Familie

8.4 Børn og Familie

-11.320

-11.320

-11.320

-11.320

Børn og Familie

1.2 Administration

-2.145

-1.915

-1.915

-1.915

Rådgivning og Udbetaling

2.1 Forsørgelse mv.

-1.050

-1.050

-1.050

-1.050

Rådgivning og Udbetaling

1.2 Administration

-2.639

-2.478

-2.478

-2.478

Center for Handicap og Psykiatri

4.1 Handicap og Psykiatri

-6.008

-6.008

-6.008

-6.008

Center for Handicap og Psykiatri

1.2 Administration

-653

-578

-578

-578

Ungeenheden

8.x

148.585

148.585

148.585

148.585

Ungeenheden

1.2 Administration

13.014

12.139

12.139

12.139

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen

 

0

0

0

0

      
      
      
      
      
      
      
      

Tværgående konsekvenser

Budgetterne for Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser reduceres, mens budgetrammen til Børne- og Ungeudvalget udvides og der sker en omfordeling

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen, Skolechefen og Social- og Projektchefen                                         indstiller,     ,

  1. at Byrådet godkender, at der afsættes bevillinger til Ungeenheden i 2022 og frem, i overensstemmelse med handlemulighed A.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Sofie Janning (A), Søren Lund Hansen (O)

Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller handlemulighed A til godkendelse i Byrådet.

Under behandling af sagen deltog Mads Larsen, leder af Ungeenheden og Vini Lindhardt, Social- og Projektchef.

Udvalget bemærker, at der er tale om en omplacering af udgifter.

Udvalget henledte opmærksomheden på, at den korrekte beskrivelse fra budgetaftalen er:

Partierne ønsker at etablere en samlet ungeenhed med det formål at sikre en strategisk, sammenhængende og koordineret indsats fra 7. klasse til 30 år. Fokus for den samlede indsats skal være, at flest muligt gennemfører en ungdomsuddannelse og dermed et godt afsæt til beskæftigelse. Civilsamfundet inddrages proaktivt i opgaveløsningen, og relevante foreninger indenfor bl.a. idrætten sikres nødvendige incitamenter for at deltage heri. Opgaven forankres i Børne- og Ungeudvalget, og fokus skal bl.a. være på forebyggelse, herunder forebyggelse af misbrug blandt unge, på anvendelse af straksaktivering og på nye veje i den kriminalpræventive indsats.

 

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

 

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. november 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 22. november 2021:

Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)

At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

 

Beslutning i Byrådet den 29. november 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Stén Knuth (V)

At 1 - Udsat.

 

 

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet
At 1 - Godkendt.

14. Eventuelt køb af Stigsnæs Industrihavn (B)

Beslutning

At 1 - Task Force bemandes med følgende sammensætning:

Borgmester Knud Vincents (V)

Viceborgmester Jane Dahl (C)

Formand for havnebestyrelsen John Dyrby Paulsen (A)

Jørgen Grüner (F)

Lis Tribler (A)

 

Det bemærkes, at der i handlemulighed A er skrevet ”havnedirektør”. Der skal stå ”havneformand”.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal beslutte, hvordan Task Force (politisk følgegruppe til proces om eventuelt køb af Stigsnæs Industrihavn) skal sammensættes.

Sagens indhold

I forbindelse med budgetaftale for 2019 nedsatte økonomiudvalget en Task Force som politisk følgegruppe til eventuelt køb af arealer ved Stigsnæs Industrihavn. Task Force har været tæt på processen og sikret den brede inddragelse.

Sammensætningen af Task Force blev på det tidspunkt besluttet efter følgende skabelon:

  • Borgmester
  • Viceborgmester
  • Formand for havnebestyrelsen
  • 2 politikere fra valggruppe V,C,F,B, A og O

Endvidere har repræsentanter fra Korsør Havn, Slagelse Erhvervscenter og administrationen deltaget i møderne.

I december 2021 besluttede byrådet at give borgmesteren mandat til at forhandle videre om evt. køb af Stigsnæs Industrihavn. Processen er således i gang og det vil være hensigtsmæssigt at udpege medlemmer til Task Force på ny.

Retligt grundlag

Styrelsesloven § 2

 

Handlemuligheder

Byrådet kan:

A: Vælge at bemande Task Force med borgmester, viceborgmester, havnedirektør og yderligere 2 byrådspolitikere.

B: Vælge at bemande Task Force anderledes.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Indstilling

Fungerende kommunaldirektør indstiller

At Byrådet beslutter bemanding af Task Force jf. handlemulighed A

 

 

 

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet

At 1 - Task Force bemandes med følgende sammensætning:

Borgmester Knud Vincents (V)

Viceborgmester Jane Dahl (C)

Formand for havnebestyrelsen John Dyrby Paulsen (A)

Jørgen Grüner (F)

Lis Tribler (A)

 

Det bemærkes, at der i handlemulighed A er skrevet ”havnedirektør”. Der skal stå ”havneformand”.


15. Initiativsag - Brug af stedfortræder til byrådsmøder (B)

Beslutning

At 1 - Ikke godkendt.

For forslaget stemte: 1 - (O)

Imod stemte: 27 - (A), (B), (C), (F), (V), (Ø)

3 undlod at stemme - (D) og Anders Nielsen (UFP)

 

Byrådet beder forvaltningen om at fremlægge en opgørelse over fravær i sidste byrådsperiode.

Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådsmedlem Henrik Brodersen, Dansk Folkeparti, ønsker via sin initiativret, at Byrådet behandler sag vedr. brug af stedfortræder i forbindelse med afholdelse af byrådsmøder.

 

Sagens indhold

Det blev vedtaget ved sidste valg (2018), at det var muligt at indkalde stedfortræder ved alle afbud til byrådsmøder uanset grund til fraværet. Det har imidlertid vist sig at være brugt i et omfang som nok ikke var indtænkt, og store udgifter til følge. Da vi står i en situation hvor alle penge skal tælles med, er det mulig at nedbringe udgifter til dette formål, ved kun at indkalde stedfortræder ved :sygdom, barsel og orlov. Som før i tiden.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Henrik Brodersen, Dansk Folkeparti, indstiller,

  1. at byrådet vedtager af der kun kan indkaldes stedfortræder ved afbud til byrådsmøderne ved lovlig grund som :sygdom, barsel og orlov ifølge de regler der er om dette.  

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet

At 1 - Ikke godkendt.

For forslaget stemte: 1 - (O)

Imod stemte: 27 - (A), (B), (C), (F), (V), (Ø)

3 undlod at stemme - (D) og Anders Nielsen (UFP)

 

Byrådet beder forvaltningen om at fremlægge en opgørelse over fravær i sidste byrådsperiode.


16. Initiativsag - Landsbyvagt (B)

Beslutning

At 1 - Ikke godkendt.

For stemte: 1 - (O)

Imod stemte: 30 - (A), (B), (C), (F), (D), (V), (Ø), Anders Nielsen (UFP)

Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådsmedlem Henrik Brodersen, Dansk Folkeparti, ønsker via sin initiativret, at Byrådet behandler sag vedr. Landsbyvagt i Hejninge og omegn.

 

 Sagens indhold

Der har i længere tid været en utryg stemning hos beboerne i Hejninge og omegn grundet en ulykkelig situation om en syg mand, som flere gange har forulempet børn i området, uden at skole, forældre og beboerne har kunnet stille noget op.

Derfor vil Dansk Folkeparti foreslå at vi som kommune laver aftale med et vagtselskab om at være til stede i byen mellem kl. 07.00 og kl. 17.00 på hverdage, sådan at børn frit kan gå på gaden og komme sikkert til og fra skole, og sådan at disse forældre trygt kan sende deres børn afsted om morgen, og forældrene ikke hele dagen skal have deres tanker på om ”det mon går godt i dag”.

Det kan foregå på gåben, cykel og/eller i bil i det valgte tidsrum. Sådan at vi også forhindrer selvtægt

Det er en håndsrækning til lokalområdet fra byrådet i denne ulykkelige situation indtil der er fundet en løsning, for en varetægtsfængsling varer jo ikke ved.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Henrik Brodersen, Dansk Folkeparti,  indstiller,

  1. at Slagelse kommune indgår aftale med et vagtselskab om at være tilstede i Hejninge på hverdage mellem kl 07.00 og til kl 17.00 for at forhindre flere overgreb på børn i området.

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet

At 1 - Ikke godkendt.

For stemte: 1 - (O)

Imod stemte: 30 - (A), (B), (C), (F), (D), (V), (Ø), Anders Nielsen (UFP)


17. Initiativsag - Anvendelse af ejendommen Landsgravvej 27 i Slagelse (B)

Beslutning

At 1 - Ikke godkendt.

 

For stemte: 3 - (D) og (O)

Imod stemte: 28 - (A), (B), (C), (F), (D), (V), (Ø), Anders Nielsen (UFP)

Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Vesth, Nye Borgerlige, har den 21. januar 2022 via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sag om anvendelse af ejendommen Landsgravvej 27 i Slagelse.

 

 Sagens indhold

NB indstiller, at Byrådet pålægger forvaltningen at redegøre for, hvordan forvaltningen har sikret, at den ulovlige anvendelse af ejendommen Landsgravvej 27 i Slagelse er bragt til ophør. Redegørelsen skal foreligge ved det kommende byrådsmøde.

Det fremgår af vedhæftede facebookopslag, at stedet åbenbart anvendes som moske ud fra brugernes opfattelse.

Ifølge den gældende lokalplan, lokalplan nr. 1238 må ejendommen udelukkende anvendes til kulturelle foreningsformål.

Uanset kulturelle foreningsformål ikke er en lovlig planmæssig begrundelse, allerede da dette formål faktisk ikke siger noget om den reelle anvendelse af ejendommen i relation til de forhold, der reguleres af planlovgivningen – miljø, støj, trafik, hensynet til naboer og lokalsamfund o.s.v., så kan en moske aldrig være foreningsformål, ligesom en kirke heller ikke ville være det. Ordet forening betyder sammenslutning med henblik på fælles interesser.

Ejeren af ejendommen, Dansk Tyrkisk-Islamisk Stiftelse, tager da heller ikke i sine formålsbestemmelser afsæt i foreningstankegang. Det fremgår af stiftelsens vedtægter at formålet med at eje ejendomme som ejendommen, Landsgravvej 27, bl.a. er at understøtte muslimers udøvelse af religiøse pligter samt at tilvejebringe faciliteter for moralsk udvikling. Pligter og moralsk udvikling er ikke foreningsformål.

 

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven. Bilag 1 er lukket, da det indeholder personoplysninger, der ifølge dansk ret er beskyttet i op til 10 år.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

 Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Vesth, Nye Borgerlige,  indstiller,

  1. at Byrådet pålægger forvaltningen at redegøre for, hvordan forvaltningen har sikret, at den ulovlige anvendelse af ejendommen Landsgravvej 27 i Slagelse er bragt til ophør. Redegørelsen skal foreligge ved det kommende byrådsmøde.

Sagens forløb

31-01-2022 Byrådet

At 1 - Ikke godkendt.

 

For stemte: 3 - (D) og (O)

Imod stemte: 28 - (A), (B), (C), (F), (D), (V), (Ø), Anders Nielsen (UFP)


18. Lukket: Klage over afslag på fornyelse af alkoholbevilling (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Konstituering af kommunaldirektør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
20. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.