Byrådet – Referat – 11. september 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Unnie Oldenburg (A) var fraværende. Bodil Knudsen (A) deltog som suppleant.

Jørgen Grüner (F) var fraværende. Maja Kunzendorf (F) deltog som suppleant.

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

 

 Beslutningstema

Byrådet skal godkende dagsordenen.

 

 Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender dagsordenen.

2. Godkendelse af Budget 2024-27 (1. behandling) B

Beslutning

At 1-2: Godkendt.

For stemte 30: (V), (C), (F), (A), (Ø), (D), (B) og Michael Gram (UFP)

1 undlod at stemme: Thomas Vesth (I) 

Kompetence

Byråd

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende, at direktionens budgetforslag danner grundlag for Byrådets 1. behandling og budgetforhandlinger. 

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende, at prioriterings-, drifts- og anlægsforslag indgår i materialet til Byrådets budgetforhandlinger. 

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet godkender direktionens budgetforslag som grundlag for Byrådets 1. behandling og budgetforhandlinger

2.     at Byrådet godkender, at prioriterings-, drifts- og anlægsforslag indgår i materialet til Byrådets budgetforhandlinger

 

Sagens indhold

Direktionens budgetforslag tager udgangspunkt i det vedtagne budget for 2023-2026 og gældende budgetoverslagsår 2024-2026 tilpasset en række korrektioner.

I forhold til udgangspunktet for budgetlægningen af budget 2024-2027 har administrationen haft opmærksomhed på at tilpasse budgettet således, at det svarer til de politisk besluttede rammer, herunder fastlagt serviceniveau. Den væsentligste ændring afledt heraf er, at direktionen har nulstillet den politiske fastsatte rammebesparelse fra 2024 og frem på 105 mio. kr. om året (i PL-2024 svarende til 113 mio. kr. om året), idet rammebesparelsen ikke kan udmøntes, før der politisk er taget stilling hertil.

Desuden er konsekvenserne af Økonomiaftalen for 2024 indarbejdet i såvel indtægter som udgifter. Det betyder blandt andet, at der er tilført ekstra finansiering til kommunerne på 2,4 mia. kr. til demografiske træk på kommunernes serviceudgifter. Derudover sker der en reduktion af kommunernes administrationsudgifter på 0,7 mia. kr. med henblik på at frigøre ressourcer til løn og arbejdsvilkår i den offentlige velfærd.

Korrektioner m.v.

Budgetforslaget indeholder følgende korrektioner på det skattefinansierede område, jf. bilag 1 og 2:

  • Tillægsbevillinger med konsekvens for 2024-27
  • Tekniske ændringer
  • Budgetkorrektioner
  • Pris og lønudvikling jf. KL's skøn pr. juni 2023
  • Korrektioner finansforhold (renter, lån og afdrag)
  • Ny indtægtsprognose (skat, tilskud og udligning)
  • Overførselsudgifter
  • Lov- og cirkulæreprogram
  • Brugerfinansieret område
  • Demografitilpasning

Derudover er direktionens budgetforslag udarbejdet med udgangspunkt i:

  • forhøjelse af den kommunale skatteprocent med 0,5% til 26,1%, jf. budgetaftale af 4. september 2022
  • statens fastsatte grundskyldsprovenu, svarende til en ny udmeldt maksimal grundskyldspromille på 11,1 promille, jf. Lov om kommunal ejendomsskat
  • valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag
  • lånefinansiering med automatisk låneadgang 
  • anlægsoversigten for 2024-27, jf. bilag 3
  • udvalgenes budgetgrundlag, jf. bilag 4

Den foreløbige resultatopgørelse viser efter disse korrektioner m.v. et ordinært driftsresultat på -127,9 mio. kr. i 2024. Set over hele perioden 2024-27 er det samlede ordinære driftsresultat på -784,7 mio. kr., jf. bilag 5.

Når der korrigeres for anlæg og finansposter viser den foreløbige resultatopgørelse et kasseforbrug i 2024 på 66,3 mio.kr. Set over hele perioden 2024-27 er det samlede kasseforbrug på 264,8 mio. kr.

Udgangspunktet for budget 2024 før korrektionerne blev indarbejdet, indebar en styrkelse af kassen på 137 mio. kr. I budgetforslaget er der i alt indarbejdet korrektioner for i alt 203,6 mio. kr. Dette medfører således i stedet et kassetræk på 66,3 mio. kr. Se nærmere specifikationer i bilag 1 og 2.

Direktionens budgetforslag er således i væsentlig ubalance i alle budgetår. Ubalancen skal dog ses i lyset af, at det politisk fastsatte mål om yderligere reduktioner i driftsudgifterne på 105 mio. kr., som nævnt tidligere, ikke er udmøntet. Såfremt disse bliver udmøntet, vil det ordinære driftsresultat blive forbedret med 452,1 mio. kr. (inkl PL-fremskrivning), og kassen blive styrket tilsvarende henover de 4 år.

Notat omhandlende skatter samt tilskud og udligning vil blive eftersendt og indgå i materialet til Byrådets budgetseminar den 25. august 2023.

Prioriterings-, drifts og anlægsforslag

Der er ikke indarbejdet nye prioriterings-, drifts og anlægsforslag for 2024-27. Prioriterings-, drifts- og anlægsforslag fremgår af bilagene 6, 7 og 8 og afspejler de politiske beslutninger, som er truffet i forbindelse med budgetprocessen. Resultatopgørelsen indeholder således kun allerede politisk godkendte anlæg budgetlagt i 2024-27.

Byrådet besluttede 19. december 2022, at der skulle udarbejdes et samlet prioriteringskatalog på 150 mio. kr. Vedlagt sagen fremlægges et prioriteringskatalog på 155,9 mio. kr. i 2024, stigende til 187,9 mio. kr. i 2027.

For så vidt angår drifts- og anlægsforslag er der tale om forslag, som er bestilt af byrådet til budgetforhandlinger, i forbindelse med budgetforlig 2023 samt efterfølgende ved beslutninger på byrådsmøder.

Økonomiske styringsmål

Overholdelse af de økonomiske styringsmål i Ressourcepolitikken skal sikre, at kommunen har en robust økonomi.

De politisk besluttede mål i trappemodellen er:

Budget år

Ordinært skattefinansieret drift (mio.kr.)

Anlægsbudget (brutto)

Gennemsnitlig kassebeholdning

Skattefinansieret gæld

2024

min.175

100

Stigende

Faldende

2025

min.200

125

Stigende

Faldende

2026

min.225

125

Stigende

Faldende

2027

300-400

Min. 200

Mellem 160 – 200 mio.kr.

Faldende

Servicerammen skal overholdes.

 

 Målopfyldelse uden indarbejdelse af rammebesparelse: 

Budgetår

Drifts-resultat

Anlæg (Brutto)

Likviditet

Gæld

Serviceramme
(mio. kr.)

 

2024

128

161

132

Faldende

4.261

2025

177

211

62

Faldende

4.224

2026

224

199

-13

Faldende

4.221

2027

255

204

-44

Faldende

4.215

 

Målopfyldelse med indarbejdelse af rammebesparelse:

Budgetår

Drifts-resultat

Anlæg (Brutto)

Likviditet

Gæld

Serviceramme
(mio. kr.)

 

2024

241

161

188

Faldende

4.148

2025

290

211

232

Faldende

4.111

2026

337

199

270

Faldende

4.108

2027

368

204

352

Faldende

4.102

 

 

Høringsprocessen

Høringsperioden foregår den 23. august - 5. september 2023 via kommunens hjemmeside, hvor der henvises til Økonomiudvalgets behandling af nærværende sag, herunder prioriteringskataloget.  

 

Retligt grundlag

Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.

 

Handlemuligheder

Direktionens budgetforslag er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2024-2027.

Budgetubalancen kan imødegås via flere forskellige initiativer og dermed bidrage til at skabe budgetbalance:

  • Udmøntning af det politiske mål om driftsbesparelser på 105 mio. kr.  Det vedlagte prioriteringskatalog kan sikre dette
  • Udskydelse af anlæg/reduktion i samlet anlæg
  • Skattestigning

I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Indenrigs- og Boligministeriet vedr. særtilskudspulje på 80 mio. kr. og lånepulje på 30 mio. kr. Der forventes svar ultimo august 2023.

Vurdering

Budgetopfølgning 2 2023 viser et forventet overskud på 45,1 mio. kr. på det skattefinansierede område. Slagelse kommunes økonomi udvikler sig således positivt i forhold til det vedtaget budget 2024-2027. Der er dog forsat risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.  

Hvis direktionens budgetforslag vedtages uden indarbejdelse af prioriteringsforslagene, vil det have den konsekvens, at kommunens likviditetsmæssige situation fortsat vil være kritisk. Udviklingen i likviditeten med udgangspunkt i direktionens budgetforslag fremgår af bilag 2.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Byrådets 1. behandling af budgettet foregår den 11. september 2023.

Byrådets 2. behandling af budgettet foregår den 9. oktober 2023.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning den 8. september 2023

Bilag 10 er tilføjet sagen. Bilaget indeholder høringssvar vedrørende Budget 2024-27 afgivet i perioden 23. august – 5. september 2023.

Sagens forløb

21-08-2023 Økonomiudvalget
At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

3. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

 


Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal godkende referatet.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender referatet.