Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 1. december 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen. 

2. Nedlukning af Slagelse Erhvervscenter A/S (B)

Beslutning

At 1-5: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 6: Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget beslutte endelig nedlukning af Slagelse Erhvervscenter A/S, herunder valg af model for nedlukning.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan på baggrund af de vedtagne principper for erhvervsservice godkende grundlaget for virksomhedsoverdragelse.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter at lukke Slagelse Erhvervscenter A/S endeligt.
  2. at Byrådet godkender, at nedlukning sker ved likvidation som beskrevet i handlemulighed A.
  3. at Byrådet godkender afholdelse af generalforsamling i Slagelse Erhvervscenter A/S den 20. december 2022 med henblik på lukning af selskabet og udpegning af likvidator. 
  4. at Byrådet godkender, at der i forbindelse med generalforsamling den 20. december 2022 besluttes en vedtægtsændring, således at der indsættes en midlertidig bestyrelseindtil likvidation er gennemført.
  5. at Byrådet bemyndiger borgmesteren til at deltage på Byrådets vegne i generalforsamlingen den 20. december 2022 og stemme i overensstemmelse med beslutningerne på nærværende møde.
  6. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender, at virksomhedsoverdragelsen gennemføres af administrationen i overensstemmelse med fremlagte tidsplan og på baggrund af vedtagne principper om erhvervsservice godkendt af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget den 8. november 2022.

 

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 10. oktober 2022 med vedtagelsen af budget 2023-2026 at hjemtage erhvervsservice i regi af Slagelse Erhvervscenter A/S. Den 8. november 2022 godkendte Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget efterfølgende en tidsplan for den proces, der skal udmønte hjemtagning af erhvervsservice og nedlukning af Slagelse Erhvervscenter A/S.

Nærværende sag adresserer Byrådets udmøntning af beslutningen om at lukke Slagelse Erhvervscenter A/S. I den forbindelse skal Byrådet beslutte sig for, hvilken lovgivningsmæssig model, der skal anvendes til at gennemføre nedlukningen.

Modeller for nedlukning af Slagelse Erhvervscenter A/S

Da Slagelse Erhvervscenter A/S er et aktieselskab, reguleres nedlukningen af selskabsloven og i øvrigt af aktieselskabets vedtægter. Efter kapitel 14 i selskabsloven kan et aktieselskab opløses (nedlukkes) på i denne sammenhæng to måder. Selskabet kan vælge at udarbejde en betalingserklæring efter § 216, eller selskabet kan vælge at træde i likvidation efter § 217.

I det følgende vil de to modeller kort beskrives, idet der for en mere detaljeret gennemgang henvises til vedhæftede advokatnotat (bilag 1).

Betalingserklæring - § 216

Efter § 216 i selskabsloven kan et selskab opløses ved, at ejerne af selskabet, her eneejeren Slagelse Kommune, afhænder alle aktiver og indfrier såvel forfalden og uforfalden gæld. Efterfølgende udarbejdes et perioderegnskab.

Når regnskabet er udarbejdet, erklærer ejer over for Erhvervsstyrelsen, at al gæld er indfriet, og selskabet er opløst. Erklæringen skal indsendes til Erhvervsstyrelsen sammen med en erklæring fra Skat om, at der ikke foreligger skatte- eller afgiftskrav. Erklæringen indsendes senest to uger efter ejers underskrift heraf. 

Skat har aktuelt en sagsbehandlingstid på fire måneder for afgivelse af nævnte erklæring.

Såfremt Erhvervsstyrelsen modtager betalingserklæringen inden for de to uger, registrerer styrelsen selskabet som opløst. Overholdes fristen ikke, skal processen - også i forhold til Skat - opstartes på ny.

Indtil erklæringen er underskrevet, eksisterer selskabet, og der skal derfor opretholdes en funktionsdygtig bestyrelse og direktør. Vedtægtsmæssigt kræver en betalingserklæring en beslutning på en generalforsamling om at lukke selskabet, og på samme generalforsamling kan vedtægterne også ændres, så den funktionsdygtige bestyrelse sammensættes i overensstemmelse med budgetaftalen den 10. oktober 2022, der indeholder en besparelse på udgiften til den nuværende bestyrelse i 2023.

Tidsmæssigt vil processen sættes i gang primo april 2023. Hvornår processen er endeligt afsluttet vil afhænge af, hvornår selskabets forpligtigelser afvikles.

Likvidation - § 217

Efter § 217 i selskabsloven kan et solvent (positiv økonomi) selskab opløses ved, at en generalforsamling beslutter, at selskabet skal likvideres og udpeger en likvidator til at forestå processen. Likvidator er oftest en advokat, der indsættes i stedet for bestyrelse og direktør, og som har til opgave at afhænde aktiverne og indfri selskabets gæld.

Senest to uger efter generalforsamlingens beslutning om at træde i likvidation skal likvidator anmelde beslutningen over for Erhvervsstyrelsen. Samtidig orienteres de kendte kreditorer, og der gives alle kreditorer tre måneder til at anmelde deres krav til likvidator.

Der skal efterfølgende udarbejdes et likvidationsregnskab, som skal godkendes af en ny generalforsamling, og som også skal begære selskabet slettet hos Erhvervsstyrelsen. Den anmodning skal indsendes senest to uger efter beslutningen. Er der ikke i processen anmodet Skat om en skattekvittance (meddelelse fra Skat om afgørelse af skattekrav), skal anmodning herom indgives senest en måned efter godkendelsen af likvidationsregnskabet.

Tidsperspektivet for virksomhedsoverdragelse ved valg likvidation forventes fortsat at kunne være pr. 1. april 2023 - også selv om Skat aktuelt har en sagsbehandlingstid på fire-otte måneder for udarbejdelse af en skattekvittance, da kvittancen ikke er afgørende for virksomhedsoverdragelsen.

Likvidation kan først træde i kraft fra det øjeblik driften ophører. Likvidator indtræder derfor først efter 1. april 2023. Derfor skal der i forbindelse med § 217-modellen ved generalforsamlingen den 20. december gennemføres en vedtægtsændring, således at den nuværende bestyrelse fratræder pr. 31. december 2022, og at en ny bestyrelse for overgangsperioden sammensættes i overensstemmelse med budgetaftalen den 10. oktober 2022, der medfører en besparelse på udgiften til bestyrelseshonorarer fra 2023.

Tidsmæssigt vil processen sættes i gang primo april 2023 og kan forventes afsluttet i efteråret 2023.

Virksomhedsoverdragelse

Når Slagelse Erhvervscenter lukkes ned overgår erhvervsserviceopgaven til Slagelse Kommune. Det betyder, at der igangsættes en virksomhedsoverdragelse af de opgaver, som Slagelse Kommune ønsker at videreføre efter hjemtagelse af opgaven.

Den 8. november 2022 godkendte Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget "Principper for erhvervsindsats" jf. bilag 2. Det er disse principper samt den økonomiske ramme, der danner grundlag for at vurdere, hvilke opgaver, der skal virksomhedsoverdrages og hvilke opgaver der bortfalder. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget havde nedenstående bemærkninger til den fremtidige prioritering af den økonomiske rammer, der vil indgå i den samlede vurdering af, hvilke opgaver der prioriteres i forbindelse med virksomhedsoverdragelse.

  • Én indgang gentænkes og det afdækkes, hvad de eksisterende virksomheder lægger vægt på i forhold hertil.
  • Fortsat prioritering af at levere koordinering og tilgængelighed i vores erhvervsservice.
  • Koblingen mellem uddannelsesinstitutionerne og erhvervsområdet, herunder hvordan vi understøtter det gode match.
  • At sikre at vi er klar til at understøtte de kommende års bæredygtighedsstrategier- og krav.
  • Fremadrettet at sikre salg og udvikling af erhvervsarealer.

Tidsplan for virksomhedsoverdragelse er uændret og gennemføres som beskrevet i tidsplanen i bilag 2.

Retligt grundlag

§§ 216 og 217 i selskabsloven giver et aktieselskab mulighed for at opløse sig selv ved henholdsvis indsendelse af betalingserklæring og frivillig likvidation.

Efter § 5, stk. 3 i vedtægterne for Slagelse Erhvervscenter A/S kan der afholdes ekstraordinær generalforsamling ved begæring fra mindst fem procent af aktionærerne, og efter § 106 i selskabsloven kan vedtægterne ændres ved 2/3 flertal på en generalforsamling.

Efter §§ 1 og 2 i virksomhedsoverdragelsesloven omfattes en kommunes hjemtagelse af fx erhvervsservise fra sit eget aktieselskab af reglerne i denne lov. Det betyder, at Slagelse Kommune overtager de rettigheder og forpligtelser, der bestod på overtagelsestidspunktet, i forhold til de overtagne ansatte og deres vilkår.    

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A.                Byrådet kan godkende at lukke Slagelse Erhvervscenter A/S ved likvidation efter selskabslovens § 217. Vælges denne mulighed, skal Byrådet beslutte afholdelse af generalforsamling ultimo april, hvor Slagelse Erhvervscenter A/S besluttes lukket ved likvidation og, hvor der udpeges en likvidator til at forestå processen i stedet for bestyrelse og direktør. Ved generalforsamling 20. december 2022 besluttes ændring af vedtægterne således, at bestyrelsen fremover udgøres af tre medlemmer af Byrådet. Efterfølgende gennemføres processen i samarbejde mellem direktøren for Slagelse Erhvervscenter A/S, bestyrelsen og kommunens administration.

B.                Byrådet kan godkende at lukke Slagelse Erhvervscenter A/S ved en betalingserklæring efter selskabslovens § 216. Vælges denne mulighed, skal Byrådet beslutte afholdelse af generalforsamling, hvor Slagelse Erhvervscenter A/S besluttes lukket og, hvor vedtægterne ændres således, at bestyrelsen fremover udgøres af tre medlemmer af Byrådet. Efterfølgende gennemføres processen i samarbejde mellem direktøren for Slagelse Erhvervscenter A/S, bestyrelsen og kommunens administration.

C.                Byrådet kan afvise at lukke Slagelse Erhvervscenter A/S og skal så finde alternativ finansiering af den frem indlagte besparelse på 1,5 mio. kr. i 2023 ved nedlukning af Slagelse Erhvervscenter A/S og hjemtagning af erhvervsservice.

Ved mulighederne A og B har Byrådet mulighed for at bemyndige borgmesteren til på Byrådets vegne at deltage på generalforsamlingen den 20. december 2022 og stemme i overensstemmelse med beslutningerne på nærværende møde.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende, at virksomhedsoverdragelsen udmøntes på baggrund af allerede besluttede principper og tidsplan. jf. bilag x og x. Valg af model for nedlukning har ikke indflydelse på tidsplanen for virksomhedsoverdragelsen. Tidsplan for virksomhedsoverdragelse er derfor den samme i alle tidsplanerne og er ikke ændret siden godkendelse af første tidsplan på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets møde den 8. november 2022.

Administrationen vurderer ikke, at der er andre handlemuligheder i og med principper og tidsplan er besluttet.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at likvidationsløsningen er mere hensigtsmæssig end løsningen med afgivelsen af en betalingserklæring. Det skyldes dels, at processen er mere enkel, da en ekstern likvidator overtager alle opgaver vedrørende likvidation, og dels at der ved likvidation ikke efterfølgende kan gøres krav mod Slagelse Kommune fra ekesempelvis Skat eller medarbejdere.

Tidshorisonten for de to muligheder er i sagens natur usikre og afhænger af de konkrete omstændigheder, når processerne påbegyndes. 

Ved likvidation kan der indhentes en skattekvittance, mens regnskabet udarbejdes, mens der ved betalingserklæring skal medregnes tid til afhændelse af aktiver og indfrielse af gæld. Det kan således ikke udelukkes, at de to processer vil vare lige lang tid. Selv om likvidationen kan strække sig i længere tid, betyder skattekvittancen her, at Skat ikke efterfølgende kan gøre krav mod Slagelse Kommune i modsætning til den erklæring, Slagelse Erhvervscenter A/S indhenter i forbindelse med betalingserklæringen.

Økonomisk kan begge modeller indfri ønsket om at spare bestyrelseshonoraret i 2023, mens løn til direktør oppebæres frem til driften ophører 1. april 2023. Anvendes likvidation, skal likvidator honoreres.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Som en del af budgetaftalen er der indført en række besparelser på erhvervsservice, som skal implementeres frem imod 2026. Ved førstebehandlingen af budgetforliget den 5. september 2022 videresendte Byrådet bilag 14 - Budgetforlig - Nye prioriteringsforslag vedr. drift til andenbehandlingen den 10. oktober, hvor budgetforliget blev godkendt.

Af bilag 14 fremgår det, at der indføres en besparelse på erhvervsservice på 1.500.000 kr. i 2023 stigende til 2.000.000 kr. i 2024 og 2.500.000 kr. i 2025 og 2026. Budgettet til erhvervsservice er herefter:

  • 2023: 6.200.000 kr.
  • 2024: 5.700.000 kr.
  • 2025: 5.200.000 kr.
  • 2026: 5.200.000 kr.

En besparelse i denne størrelsesorden vil medføre en reduktion i antallet af årsværk svarende til et - to årsværk. Det betyder, at der i forbindelse med hjemtagelse skal tages stilling til, hvilke dele af erhvervsservice, der skal virksomhedsoverdrages, og hvilke opgaver og dermed medarbejdere, der skal opsiges. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Prioritering af økonomi for erhvervsområdet 2023 (B)

Beslutning

At 1: Besluttet at der arbejdes videre med model C i 2023.

At 2: Godkendt.

At 3: Godkendt med bemærkning om, at det gælder for 2023.  

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte prioritering af midler til Bykontorer, Erhvervsforeninger og KIT til fordeling i 2023.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter model for udbetaling af tilskud til de tre erhvervsforeninger.
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender at der udarbejdes aftaler for 2023 med Bykontorerne i Korsør og Skælskør med mulighed for udbetaling af 500.000 kr. til hver.
  3. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender at der indgås aftale med Kunstnerlauget KIT på 400.000 kr. 

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøftede på udvalgsmødet den 8. november den økonomiske ramme for erhvervsområdet, hvortil der ikke blev indgivet nogle bemærkninger.

Der skal laves nye aftaler fra 2023 og frem med Bykontorerne i Korsør og Skælskør, Kunstnerlavet KIT samt med de tre erhvervsforeninger således at aktørerne kan få klarhed over deres tilskud og ramme for aktiviteter i 2023.

Fordi der på erhvervsområdet sker store strukturelle ændringer og der er indført en række besparelser i årene 2023-2026 foreslår administrationen at de nye aftaler kun bliver gældende for 2023. Det forventes at der skal udarbejdes en erhvervsstrategi/politik i løbet af 2023, hvor man bør tage en drøftelse af den økonomiske prioritering og sørge for at der er samklang mellem mål og midler.

For Bykontorerne og KIT vil der blive udarbejdet nye samarbejdsaftaler for 2023, som vil tage udgangspunkt i tidligere samarbejdsaftaler men tilrettet i forhold til nye fokusområder. Aftalerne vil træde i kraft fra 1/1 2023 og gælde til og med 31/12 2023 og følge kommunens generelle retningslinjer for udbetaling af tilskud.

I forhold til erhvervsforeningerne så har Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget på udvalgsmødet den 7/2 2022 ønsket at revurdere den gældende udbetalingsmodel for tilskud til kommunens erhvervsforeninger.

Erhvervsforeningerne har i de hele sidste byrådsperiode fået tildelt et tilskud på i alt 450.000 kr. om året, som er blevet fordelt efter den såkaldte 3-2-1 model:

  • Business Slagelse: 225.000 kr.
  • Korsør Erhvervsforening: 150.000 kr.
  • Skælskør Erhvervsforening: 75.000 kr.

Tilskuddet har haft karakter af et driftstilskud i og med, det er blevet udbetalt ved årets begyndelse og er blevet afrapporteret med en årsrapport og et regnskab i det følgende år. 

Erhvervsforeningerne har typisk anvendt deres tilskud til markedsdage, aktiviteter i bymidterne, udvikling af detailhandlen, markedsføring af byerne, medlemsmøder, juleoppyntning og bestyrelsens arbejde. Men der er meget stor forskel i foreningernes størrelse og organisering, hvilket afspejles i aktiviteterne.

3-2-1-Princippet bygger på en afvejning af byernes størrelse.

Andre principper:

  • Lighedsprincippet – Alle får det samme
  • Vægtet i forhold til antal betalende medlemmer – Der gives et beløb pr. medlem
  • Vægtet i forhold til anden finansiering – Kommunen modsvarer medlemsbetalingerne i et givent forhold evt. 50%
  • Vægtet i forhold til indbyggertal – Der gives et beløb pr. borger
  • En mixet model – Hver forening får et grundbeløb samt et beløb vægtet i forhold til en af ovenstående.

På baggrund af ovenstående principper opstilles 3 modeller for tilskudsberegning i 2023:

A. Fortsættelse af 3-2-1-model i 2023

B. Mix 1 - Grundbeløb + vægtet i forhold til antal betalende medlemmer

C. Mix 2 - Grundbeløb + vægtet i forhold til kontingentindtægter

For handlemulighed B og C tages udgangspunkt i et grundbeløb til hver forening på 75.000 kr. Samlet udgør det halvdelen af den samlede ramme. Der vil her efter være 225.000 kr., som kan fordeles i forhold til antal betalende medlemmer eller kontingentindtægter.

Fordi rammen er fast, altså 450.000 kr. i alt, er det ikke muligt at anvende modeller, hvor der gives et bestemt beløb pr. borger, modsvarer medlemsindbetalinger i et givent forhold eller beløb pr. medlem, fordi man på den måde ikke kan forudse præcis, hvor stort tilskuddet vil blive og det formentlig vil vokse over tid. Man kan argumentere for, at det kunne være en god ide med en incitamentsstruktur, der ikke går ud på at tage fra hinanden men øge sin egen indflydelse og ramme. Det anbefales at dette bliver en del af drøftelsen om ny struktur for tilskud efter 2023. Men for modellerne for 2023 skal beløbet ramme 450.000 kr. samlet set og derfor må modellerne tage udgangspunkt i en forholdstalsberegning i mellem de tre foreninger.

Modellerne beskrives under handlemulighed A-C.

 

Retligt grundlag

I erhvervsfremmeloven specificeres kommunernes ret til at understøtte lokale aktiviteter omkring detailhandel, turisme og byudvikling.

 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til 1. at:

A. Fortsættelse af 3-2-1-model i 2023. Kontingent fortsætter uændret:

  • Business Slagelse: 225.000 kr.
  • Korsør Erhvervsforening: 150.000 kr.
  • Skælskør Erhvervsforening: 75.000 kr.

B. Mix 1 - Grundbeløb + vægtet i forhold til antal betalende medlemmer

Beregning forudsætter at erhvervsforeningerne indberetter korrekte medlemstal.

Eksempel på beregning af tilskud (fiktive tal):

  • Skælskør: 8 medlemmer (20%) = 45.000 kr. + 75.000 = 120.000 kr.
  • Korsør: 12 medlemmer (30%) = 67.500 kr. + 75.000 = 142.500 kr.
  • Slagelse: 20 medlemmer (50%) = 112.500 kr. + 75.000 = 187.500 kr.

Erhvervsforeningerne har – på baggrund af foreløbige tilbagemeldinger -  hver ca. 225 betalende medlemmer, hvorfor tilskuddet stort set vil fordeles ligeligt i størrelsesordenen 150.000 kr.

C. Mix 2 - Grundbeløb + vægtet i forhold til kontingentindtægter

Eksempel på udregning på baggrund af tal fra regnskab 2021:

  • Skælskør: 222.500 kr. (19%) = 42.750 kr. + 75.000 = 117.750 kr.
  • Korsør: 280.846 kr. (24%) = 54.000 kr. + 75.000 = 129.000 kr.
  • Slagelse: 672.500 kr. (57%) =  128.250 kr. + 75.000 = 203.250 kr.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at 2. og 3. at godkendes således, at der kan udarbejdes nye aftaler inden udgangen af 2022. 

Administrationen anbefaler at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter model for tildeling af tilskud til de tre erhvervsforeninger i 2023. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Fremtidig drift af Pyloner (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Godkendt med ønske om, at der fremlægges et oplæg vedr. mulige rammer for markedsføringsindhold.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet skal efter indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget skal træffe beslutning om taksterne for annoncering på pylonerne.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal beslutte om der skal undersøges andre muligheder for den fremadrettede drift af kommunens pyloner.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet hæver taksterne jf. det bilagte takstblad for annoncering på pylonerne
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter, at muligheden for at udleje pylonerne til en professionel aktør inklusive annoncering, markedsføring og drift afsøges.


Sagens indhold

På møde den 10. oktober 2022 anmodede byrådet om en vurdering af taksterne på pyloner i forhold til de reelle udgifter til drift.

Oprindeligt var det forudsat, at indtægter og udgifter til pylonerne skulle udligne hinanden, men da annonceindtægterne ikke kan dække driften af pylonerne, er der i økonomiudvalgets budget 2022 og overslagsårene afsat 120.000 kr. til driften af pyloner.

Administrationen her ikke megen erfaring med indtægtsgrundlaget, men de årlige annonceindtægter på pyloner ligger på ca. 120.000-130.000 kr.

Udgifterne udgør ca. 70.000 kr. til studentermedhjælper, 60.000 kr. til driftsaftale og systemomkostninger og 120.000-140.000 til strøm, som er steget voldsomt i det sidste års tid. Desuden er der udgifter til overhead og fakturering. Særligt omkostningerne til strøm er svært at estimere, og annoncørerne kan også falde fra i et presset marked. Med det nuværende kommunale driftsbidrag på 120.000 kr./ år forventes regnskabet for pyloner dog at kunne gå i "nul".

Ud over hidtidig udgift til personaleforbrug, bør der indregnes midler til markedsføring af pylonerne, så kunderne overhovedet bliver klar over eksistensen og mulighederne i pylonerne, ellers er det svært at fastholde kundegrundlaget og få nye potentielle kunder. Til arbejdet med markedsføring forventes en udgift på ca. 150.000 kr. det første år faldende til det halve eller mindre i de følgende år. Til gengæld forventes en tilsvarende øget indtægt i overslags-årene efter en markedsføringsindsats. Hvis kombinationen med markedsføring og nedenstående øgede takster lykkes, vil pylonerne på sigt kunne hvile i sig selv, dog med strømprisen som en usikkerhedsfaktor.

De nye takster (bilag 1)  tager udgangspunkt i Næstveds model for prissætning som er differentieret mellem virksomheder og kommunale institutioner/ foreninger, så virksomheder får en forholdsmæssig større takststigning end foreningerne.  I 2022 koster annoncering på de 4 pyloner om ugen i Slagelse 1000 kr. og i de foreslåede takster hæves prisen til 2.400 kr. for virksomheder og 1.600 for foreninger. Med den foreslåede takststigning og et uændret kundegrundlag forventes det, at indtægterne kan dække driften af pyloner, herunder også markedsføringsomkostningerne. Dvs. at kommunen ikke skal give driftstilskuddet på 120.000 kr./år.

Selv om taksterne hæves som angivet, vil niveauet svare nogenlunde til de tilsvarende takster i andre kommuner, med forbehold for de forskelligheder der er (se bilag 2 med annoncepriser i andre kommuner). Et øget takstniveau kan risikere at give færre kunder. Det er på den anden side den eneste mulighed, der pt. er for at dække driften af pylonerne uden et kommunalt tilskud.

Der er også mulighed for at vælge andre løsninger, fx en hvor taksterne kun hæves halvt så meget, mens driftsbudgettet på 120.000 fastholdes.

Professionelle interessenter på markedet har ikke afvist, at det kunne være interessant at indgå et lejemål, hvor alle opgaver varetages dvs. annoncering, markedsføring og drift af pylonerne.

En privat aktør er ikke underlagt kommunalfuldmagtens regelsæt, og derfor kan forretningen i pylonerne formentlig blive bedre. I en aftale med privat udbyder, kunne kommunen betinge sig et abonnement med et antal visninger på pylonerne.

Muligheden for at kunne leje pylonanlægget skal annonceres, så alle interesserede har mulighed for at byde ind på opgaven.

 

Retligt grundlag

Pylonerne drives som et brugerfinansieret kommunalt servicetilbud inden for rammerne af kommunalfuldmagten. Det betyder blandt andet, at der er grænser for den kommercielle udnyttelse af pylonerne.

Kommuner må på den anden side godt udleje overskudskapaciteter til markedspris (her overskud i annonceplads på pyloner) eller alternativt udleje hele anlægget på vilkår om, at den almennyttige kommunale interesse i pylonerne opretholdes.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge at fastholde de nuværende takster eller hæve taksterne som foreslået, så driftstilskuddet muligvis kan fjernes.

Byrådet kan også vælge en lavere takststigning fx det halve af det som er angivet i bilag 1, og i stedet fastholde driftstilskuddet, hvorefter der fortsat bliver plads til en markedsføringsudgift.

Byrådet kan også vælge en helt anden takstsammensætning.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan vælge at afsøge muligheden for at udleje pylonerne til en professionel aktør inkl. annoncering, markedsføring.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at det kan være vanskeligt, at få pylonerne til at hvile i sig selv, hvis de alene skal drives i kommunalt regi, også selv om der tilføres 120.000 kr. om året til driften. Annoncering på pylonerne skal ligge inden for rammen af kommunalfuldmagten, og kundegrundlaget er derfor begrænset til kommunens egen organisation, foreninger eller virksomheder mv., som arbejder med opgaver til gavn for almenheden.

Selv om taksterne hæves væsentligt, er der ikke garanti for at det kan give et positivt resultat.

Kommunen vil formentlig godt kunne udleje pylonerne til en privat aktør, for dermed at minimere de kommunale udgifter til drift; men for at kommunen kan forsvare sin investering, bør det sikres at platformen fortsat kan udnyttes til gavn for borgerne. En privat aktør vil bedre kunne få en positiv økonomi i at drive pylonerne, da de hermed kan anvendes kommercielt, sammen med eventuelle indtægter for kommunens annoncering på platformen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

     

Tværgående konsekvenser

Pylonerne er en ny mulighed for at formidle kommunens budskaber til borgerne. Pyloner anvendes af alle centre til formidling. Pylonerne kan til dels erstatte udgifter til kampagner på andre medier. Der er eksempler på, at budskabet når ud via pylonerne, så platformen virker!

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Aftale om tilskud til kulturelle aktiviteter - Fonden Guldagergaard 2023-2024 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på anbefaling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende aftalen om tilskud til kulturelle aktiviteter med Fonden Guldagergaard 2023-2024. 

 

Indstilling

Konstitueret chef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,

  1. at Byrådet godkender aftalen om tilskud til kulturelle aktiviteter med Fonden Guldagergaard 2023-2024. 

 

Sagens indhold

Fonden Guldagergaard har en aftale om tilskud til kulturelle tilskud fra 2021 til udgangen af 2022. Denne aftale kan fornyes for perioden 1. januar 2023 - 31. december 2024. Aftaleudkastet er vedlagt som bilag. 

Guldagergaard som kulturinstitution flyttede 1. januar 2022 fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget til Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. Derfor er der i aftalen også tilføjet et større fokus på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets ressortområde. 

I processen omkring den nye aftale har administrationen haft dialog med Guldagergaard. Denne dialog har dannet baggrund for udkast til aftalen, som blev forelagt som drøftelsessag hos Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget 8. november 2022.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets drøftelser og bemærkninger er nu inddraget i aftalen, som forelagt og med små justeringer, forhåndsgodkendt af Fonden Guldagergaard. 

Budget 2023 for Guldagergaard er vedlagt som bilag. 

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper om adgang til at støtte kulturelle aktiviteter, som en kommune selv ville kunne varetage.


Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende aftalen om tilskud til kulturelle aktiviteter med Guldagergaard 2023-2024.

  2. Ikke at godkende aftalen om tilskud til kulturelle aktiviteter med Guldagergaard 2023-2024.

Vurdering

Administrationen vurderer, at aftalen er med til at sikre en økonomisk ramme for kulturelle aktiviteter for Guldagergaard i 2023 og 2024, og at aftalen understreger Guldagergaard som vigtig kulturinstitution i Slagelse Kommune, der også er medspiller på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets ressortområde. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Fonden Guldagergaard vil gennem aftalen årligt modtage svarende til 2023-niveau: 1.465.380 kr. (PL-reguleret).

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

6. Rammeaftale for tilskud til drift - Trelleborg Museum, Nationalmuseet 2023-2024 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende rammeaftale for tilskud til drift med Trelleborg Museum, Nationalmuseet 2023-2024. 

 

Indstilling

Konstitueret chef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller, 

  1. at Byrådet godkender rammeaftalen for tilskud til drift med Trelleborg Museum, Nationalmuseet 2023-2024. 

 

Sagens indhold

Trelleborg Museum, Nationalmuseet har en rammeaftale om tilskud til drift fra 2021 til 2022. Denne aftale kan fornyes for perioden 1. januar 2023 - 31. december 2024. Aftalen er vedlagt som bilag. 

Trelleborg Museum som kulturinstitution flyttede 1. januar 2022 fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget til Erhvervs-, Beskæftigelses og Uddannelsesudvalget. Derfor er der i aftalen også tilføjet et større fokus på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets ressortområde. 

I processen omkring den nye aftale har administrationen haft dialog med Trelleborg Museum, Nationalmuseet. Denne dialog har dannet baggrund for udkast til rammeaftalen, som blev forelagt som drøftelsessag hos Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget 8. november 2022. Heri var også indskrevet et opsigelsesvarsel på seks måneder tilsvarende andre, kommende aftaler med kulturinstitutioner under Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets drøftelser og bemærkninger er nu inddraget i aftalen, som er forelagt Trelleborg Museum, Nationalmuseet.

Nationalmuseet har meddelt, at de ikke kan acceptere et opsigelsesvarsel på seks måneder. De oplyser, at det for en statsinstitution er et meget kort opsigelsesvarsel blandt andet i forhold til udviklings-, arbejds- og forretningsplaner, ansættelseskontrakter, hjemtagning af de udstillede museumsgenstande mv. Der ønskes i stedet et opsigelsesvarsel på minimum 12 måneder.

Hvis dette ikke kan lade sig gøre, ønsker Nationalmuseet indskrevet, at Slagelse Kommune betaler de udgifter, der vil være i forbindelse med opsigelsesvarsler, afskedigelsesudgifter, nedpakning og hjemtagning af de mange oldsager i udstillingen.

Trelleborg Museum skal have Nationalmuseets direktions godkendelse af budget 2023 i uge 48. Direktionens godkendelse kan derfor ikke nås ift. foreliggende sagsfremstilling. Derfor vedlægges et udkast til budget, som direktionen for Nationalmuseet behandler i uge 48. 

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper om adgang til at støtte kulturelle aktiviteter, som en kommune selv ville kunne varetage. 

Bilag 2 - Udkast til budget 2023 for Trelleborg Museum er lukket, da der her er tale om et udkast og ikke det endelige budget, godkendt af Nationalmuseets direktion.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan:

A. Godkende rammeaftalen for tilskud til drift med Trelleborg Museum, Nationalmuseet 2023-2024 med opsigelsesvarsel på 12 måneder.

B. Godkende rammeaftalen for tilskud til drift med Trelleborg Museum, Nationalmuseet 2023-2024 med opsigelsesvarsel på 6 måneder, hvor Slagelse Kommune afholder udgifterne i forbindelse med opsigelsesvarsler, afskedigelsesudgifter, nedpakning og hjemtagning af de mange oldsager.

C. Undlade at godkende rammeaftalen for tilskud til drift af Trelleborg Museum, Nationalmuseet.

Vurdering

Administrationen vurderer, at rammeaftalen er med til at sikre en økonomisk ramme for drift og udvikling af Trelleborg Museum i 2023 og 2024, og at aftalen understreger Trelleborg Museum som vigtig kulturinstitution i Slagelse Kommune, der også er medspiller på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets ressortområde. 

Trelleborg Museum er en del af Nationalmuseet, et statsligt museum underlagt og direkte omtalt i museumsloven, kapitel 2 - § 5. Heri indgår en række lovbundne forpligtigelser blandt andet i forhold til at anlægge og opretholde repræsentative samlinger, forskning, alment oplysende virksomhed og varetagelse af arkæologiske undersøgelser. 

Trelleborg Museum, Nationalmuseet er gennem museumsloven således omfattet af lovmæssige forpligtelser, som stiller dem anderledes end andre kulturinstitutioner, der hører under Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og som ikke er underlagt museumsloven. Endvidere er der her, og til forskel fra de øvrige aftaler, tale om en rammeaftale omkring driften af Trelleborg Museum.

Ligeledes bemærkes, at et opsigelsesvarsel på 6 mdr. med de, af Nationalmuseet ønskede forudsætninger, vil være omfattet af betydelig usikkerhed omkring afledte økonomiske udgifter i tilfælde af opsigelse af aftalen. 

På den baggrund vurderer administrationen, at et 12 måneders-opsigelsesvarsel kan imødekommes i rammeaftalen med Nationalmuseet. 

Opsigelsesvarsel på 12 mdr. er skrevet ind i aftaleudkastet, der er vedlagt som bilag. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Trelleborg Museum, Nationalmuseet vil gennem aftalen årligt modtage svarende til 2023-niveau: 2.730.898 kr. (PL-reguleres)

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

 

7. Aftale om tilskud til drift og kulturelle aktiviteter - Kongegaardsfonden 2023-2024 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på anbefaling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende aftalen om tilskud til drift og kulturelle aktiviteter med Kongegaardsfonden 2023-2024. 

 

Indstilling

Konstitueret chef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,

  1. at Byrådet godkender aftalen om tilskud til drift og kulturelle aktiviteter med Kongegaardsfonden 2023-2024. 

 

Sagens indhold

Kongegaardsfonden har en aftale om drifttilskud i 2022. Denne aftale kan fornyes og indgås for en to-årig periode: 1. januar 2023 - 31. december 2024. Aftaleudkastet er vedlagt som bilag. 

Kongegaarden som kulturinstitution flyttede 1. januar 2022 fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget til Erhvervs-, Beskæftigelses og Uddannelsesudvalget. Derfor er der i aftalen tilføjet et større fokus på Erhvervs-, Beskæftigelses og Uddannelsesudvalgets ressortområde. 

I processen omkring den nye aftale har administrationen haft dialog med Kongegaarden. Denne dialog har dannet baggrund for udkast til aftalen, som blev forelagt som drøftelsessag hos Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget 8. november 2022.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets drøftelser og bemærkninger er nu inddraget i aftalen, som forelagt og med små justeringer, forhåndsgodkendt af Kongegaardsfonden.  

Budget 2023 - samt foreløbigt, estimeret udstillingsbudget er vedlagt som bilag. 

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper om adgang til at støtte kulturelle aktiviteter, som en kommune selv ville kunne varetage.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende aftalen om tilskud til drift og kulturelle aktiviteter med Kongegaardsfonden 2023-2024.

  2. Ikke at godkende aftalen om tilskud til drift og kulturelle aktiviteter med Kongegaardsfonden 2023-2024.

Vurdering

Administrationen vurderer, at aftalen er med til at sikre en økonomisk ramme for drift og kulturelle aktiviteter for Kongegaarden i 2023 og 2024, og at aftalen understreger Kongegaarden som vigtig kulturinstitution i Slagelse Kommune, der også er medspiller på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets ressortområde. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kongegaardsfonden vil gennem aftalen årligt modtage svarende til 2023-niveau: 1.259.346,53 kr. (PL-reguleret).

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

8. Politisk mødeplan for Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt mødetidspunkt 16.30-19.00 med bemærkning om at mødet den 5. januar 2023 afholdes 16.30-17.45.

At 2: Godkendt med bemærkning om, at temamøder fortrinsvis afholdes i forlængelse af ordinære udvalgsmøder.

At 3: Godkendt 10. maj 2023 Kl. 16.00-18.00.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal beslutte mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder i 2023. 

Herudover skal Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutte datoer og tidspunkter for udvalgets temamøder i 2023 samt dato for dialogmøde med relevante interessenter.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder i 2023.
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter datoer og tidspunkter for udvalgets temamøder i 2023.
  3. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter dato for dialogmøde med relevante interessenter.

 

Sagens indhold

Mødetidspunkt for udvalgsmøder

Byrådet vedtog på deres møde den 26. september 2022 mødekalenderen for 2023. Beslutningen er, at der afholdes fagudvalgsmøde hver måned bortset fra juli. Byrådet evaluerer mødeplanen i august 2023.  

Datoer for Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets ordinære møder i 2023:

  • 5. januar
  • 2. februar 
  • 9. marts 
  • 30. marts 
  • 4. maj 
  • 1. juni 
  • 10. august 
  • 7. september 
  • 5. oktober 
  • 13. november (bemærk mødet er en mandag pga. JobCAMP 2023 den 9.-10. november)
  • 7. december 

Administrationen anbefaler, at udvalget beslutter et fast mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder, og foreslår to mulige tidspunkter:  

Kl. 16:30 - 19:00

Kl. 18:00 - 20:30 

 

Temadrøftelser

Tværgående temamøder afvikles i 2023 i tidsrummet kl. 14-16 forud for Byrådsmøderne. 

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal herudover træffe beslutning om datoer for udvalgets egne temamøder samt ønskede temaer.

Administrationen foreslår, at temadrøftelserne som udgangspunkt berammes til 3 timers varighed og afholdes i forbindelse med de ordinære udvalgsmøder.

 

Dialogmøde

Torsdag den 10. maj 2023 Kl. 16-18: Administrationen foreslår afholdelse af eventuelt dialogmøde med relevante interessenter om det kommende års budget. Datoforslag er på baggrund af, at der i april afvikles budgetseminar.  

 

Retligt grundlag

Efter § 20, stk. 1 i kommunestyrelsesloven fastlægger de stående udvalg inden årets udgang tidspunkt og sted for deres møder i det kommende år.

 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte mødetidspunkt for ordinære udvalgsmøder samt dato og mødetidspunkt for temamøder og dialogmøde.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Tids- og procesplan vedr. opdatering af Slagelse Kommunes integrationspolitik (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende tids- og procesplan for opdatering af integrationspolitikken samt de overordnede principper, som vil danne grundlag for det videre arbejde med politikken.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender vedhæftede tids- og procesplan for opdatering af kommunens integrationspolitik.
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender de overordnede principper for opdatering af integrationspolitikken.

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har på møde den 8/11-2022 besluttet, at der skal udarbejdes en tids- og procesplan for en version 2023 af Slagelse Kommunes integrationspolitik.

Den eksisterende integrationspolitik er udfærdiget i 2013 og indeholder fem fokusområder såvel som 20 delmål. Politikken er udarbejdet på baggrund af borgerdeltagelse, civilsamfundsinvolvering og kommentering fra 7 centerområder i kommunen.

Formålet med en opdatering af integrationspolitikken er at sikre, at politikken giver et tidssvarende billede af den tværfaglige integrationsindsats med et visionært sigte. Administrationen anbefaler, at opdateringen af politikken sker på baggrund af følgende tre overordnende principper:

  1. Den eksisterende integrationspolitik har fungeret hensigtsmæssigt med et tværfagligt fokus. Dette fokus besvares. 

     

  2. Politikken skal forenkles i omfang (den er 19 sider i dag) og indhold, således at de fem indsatsområder og 20 delmål i stedet formuleres visionært med fokus på indsatsområderne. 

     

  3. Der er en anerkendelse af, at det tværgående samarbejde mellem forvaltningsområderne er essentiel for en vellykket integrationsindsats, og skal forsat fremhæves i en opdatering af integrationspolitikken.

Nedenstående tids- og procesplan er med forudsætning i, at arbejdet fokuserer på en opdatering af eksisterende politik med udgangspunkt i de tre nævnte principper.

Tids- og procesplan for opdatering af Slagelse Kommunes integrationspolitik:

Tidshorisont

Indholdsbeskrivelse

Deltagere

Status

November 2022

 

Indledende drøftelse i udvalgsregi

EBU

OK

December 2022

Opdateret tids- og procesplan forelægges til godkendelse

EBU

Afventer

Januar/Februar 2023

Dialogmøde med faglige samarbejdspartnere

Center for Arbejdsmarked & Integration

Samarbejdspartnere

Afventer

Februar 2023

Indsatsområder for en opdateret politik forelægges udvalg til drøftelse

EBU

evt. med input fra centrale videnspersoner

Afventer

 

Administrationen udarbejder på baggrund af drøftelser i EBU 1. udkast til kommende politik

Center for Arbejdsmarked & Integration

Afventer

April 2023

1. udkast: EBU præsenteres for udkast til kommende politik

EBU

Afventer

 

Administration udarbejder på baggrund af drøftelser i EBU 2. udkast

Center for Arbejdsmarked & Integration

Afventer

Juni 2023

2. udkast: EBU præsenteres for udkast til kommende politik

EBU

Afventer

Juni 2023

Høringsproces

 

Afventer

September 2023

Endelig godkendelse i EBU

EBU

Afventer

September 2023 /oktober 2023

Politisk godkendelse i Økonomiudvalget

Økonomiudvalget

Afventer

Oktober 2023 /december 2023

Politisk godkendelse i Byråd

Byråd

 

Afventer


Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Erhvervs,- Beskæftigelse og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende den forelagte tids- og procesplan og overordnede principper
  2. At beslutte en anden ramme for opdatering af integrationspolitikken, med ønske om at det genoptages på næstkommende udvalgsmøde.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at handlemulighed 1 sikrer, at en opdateret integrationspolitik udarbejdes på et aktuelt og tidssvarende lovgivningsmæssigt grundlag, som giver en visionær retning for Slagelse Kommunes samlede integrationsområde.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ved beslutning af handlemulighed 1, vil der skulle foretages høring i alle berørte politiske udvalg, Økonomiudvalget og relevante §17, stk. 4 udvalg mv.

 

Sagens videre forløb

Erhvervs- Beskæftigelse- og Uddannelsesudvalget vil på udvalgsmøde i februar 2023 forelægges forslag til udvalgte indsatsområder og delmål, som udvalget dernæst kan godkende.

10. Udmøntning af punkt i budgetaftale 2023-2026 vedr. samarbejde om beskæftigelsesindsatsen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget præsenteres for et oplæg til, jf. budgetforliget, at tilvejebringe 3 mio. kr. på udvalgets eksisterende ramme til et øget fokus på uddannelse og
beskæftigelse i transport- og logistikbranchen.
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan baggrund af oplægget beslutte at godkende indstillingen.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender administrationens indstilling til finansiering mellem politikområde 2.1 Forsørgelse, revalidering og aktivering; 2,13 mio. kr. og politikområde 2.3 Ungeenheden; 0,87 mio. kr.

 

Sagens indhold

Af budgettet vedtaget på Byrådets møde den 10. oktober 2022 fremgår beslutning om ”Samarbejde
om beskæftigelsesindsatsen”, hvor der skal findes 3 mio. kr. på eksisterende ramme til øget fokus på uddannelse og beskæftigelse i transport og logistikbranchen. Herunder er indsat tekst fra
budgetaftalen:

”Samarbejde om beskæftigelsesindsats”

”Vi ønsker et øget fokus på mulighederne for uddannelse og beskæftigelse i transport og
logistikbranchen (chauffør, lager og lignende) i forhold til at få borgere langt væk fra
arbejdsmarkedet i arbejde. I andre kommuner har der været stor succes med at indgå samarbejde med private aktører om denne opgave. Derfor skal der inden for de økonomiske rammer i beskæftigelsesindsatsen udvikles et sådant samarbejde. Der findes 3 millioner kroner til dette indenfor den eksisterende ramme.”

 
I tilsvarende aftaler i andre kommuner tager samarbejdet afsæt i gruppen af aktivitetsparate
borgere under og over 30 år. I Slagelse kommune er målgruppen fordelt således, at 71% er voksne
over 30, mens 29% er unge under 30 år. Den voksne målgruppe er omfattet af jobcentrets indsats,
politikområde 2.1, mens de unge er tilknyttet Ungeenheden – politikområde 2.3.

Hvis man fra politisk hold lægger op til at omfatte denne målgruppe af indsatsen med en ligelig
relativ andel voksne og unge, skal Center for Arbejdsmarked og Integration tilvejebringe 2,13 mio.
kr. på egen ramme til finansiering heraf, mens Ungeenheden vil skulle tilvejebringe 0,87 mio. kr.

 

Retligt grundlag

Budgetaftalen 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende den indstillede fordeling.
  2. At beslutte en anden fordeling end indstillet.

 

Vurdering

Administrationen vurderer det muligt at finde finansiering indenfor egen ramme hvis der er politisk
opbakning til at gøre op med andre tilbud til områdets målgrupper, som administrationen ikke
vurderer, har de ønskede resultater.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Beslutningen har ingen bevillingsmæssige konsekvenser, men der vil være konsekvenser for de
berørte områder. Da midlerne skal findes på egen ramme, vil det betyde, at der vil være andre tilbud til målgruppen, der ikke vil kunne ydes.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.


Sagens videre forløb

For at finde finansiering til indsatsen med et fokus på uddannelse og beskæftigelse i transport og
logistikbranchen, samt arnepensionen vil Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
modtage en sag december 2022 med en oversigt over tilbud som administrationen vurderer
nødvendigt at opsige for at finde økonomi på eksisterende ramme.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget vil modtage orientering om budgetaftalens punkt om ”samarbejde om beskæftigelsesindsats” medio og ultimo 2023.

 

 

Sagens forløb

08-11-2022 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

At 1: Sagen behandles ved udvalgets møde den 1. december 2022.


11. Udmøntning af første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen (B)

Beslutning

At 1: Jane Dahl (C) fremsatte følgende ændringsforslag til At 1: Fordelingen af besparelsen besluttes af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget i første kvartal af 2023. Forud herfor ønsker udvalget, at der udarbejdes en analyse, som giver overblik over de virksomhedsrettede indsatser, så udvalget i så stor udstrækning som muligt kan prioritere og understøtte, at virksomhederne har den arbejdskraft, de har behov for. Samt at der i alle indsatser arbejdes med at understøtte vejen til job, selvforsørgelse eller uddannelse i videst mulige omfang.

For stemte 5: (C), (V) og (A)

Ændringsforslaget blev godkendt.

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget godkende udmøntning af besparelse på 4,8 mio. kr. grundet aftalen om ret til tidlig pension.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Byrådet godkender administrationens anbefaling til fordeling af finansiering af aftalen om ret til tidlig pension mellem Ungeområdet med tre mio. kr. og Jobcentret med 1,8 mio. kr.

 

Sagens indhold

Som led i aftalen om ret til tidlig pension, også kaldet Arnepensionen, er det politisk besluttet, at der årligt skal findes besparelse på beskæftigelsesindsatsen svarende 300 mio. kr. i 2022, 750 mio. kr. i 2023 og 1,1 mia. kr. fra 2024. ”Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen” er vedtaget og tilvejebringer en årlig besparelse på 371 mio. kr. Aftalen er vedhæftet som bilag 1.

Dele af denne aftale er udmøntet på beskæftigelsesområdet i Slagelse Kommune, men der udestår en beslutning om 4,8 mio. kr., der omhandler den del i aftalen der hedder ”En styrket og forenklet ungeindsats”. Besparelsen er en følge af færre proceskrav til uddannelseshjælpsmodtagere. Hvor der tidligere max måtte være 4 uger mellem hvert tilbud, kan der nu være op til 4 måneder mellem hvert tilbud.

På ungeområdet har man i dag et budget på 14,1 mio. kr. til beskæftigelsesindsats til unge på uddannelseshjælp. Midlerne dækker både lønninger til indsatsmedarbejdere og køb af indsatser. En reduktion på 4,8 mio. kr., vil betyde en besparelse på ca. 34 %. Ungeområdet har ifølge en Mploy rapport fra 2020 ca. 16% færre midler til rådighed end et benchmark bestående af 19 øvrige kommuner. Det vil derfor ramme Slagelse forholdsmæssigt hårdere end den gennemsnitlige kommune at udmønte den fulde besparelse på ungeområdet.

Der er mulighed for, at man politisk vælger at udmønte besparelsen anderledes end der lægges op til i lovgivningen. Det betyder, at man politisk ville kunne vælge at udmønte hele eller dele af besparelsen på et andet område inden for udvalget, man ville kunne anbefale at udmønte hele eller dele af besparelsen på et andet udvalgsområde eller man ville kunne anbefale en kassefinansieret tillægsbevilling.

Ift. en hel eller delvis udmøntning på et andet område end ungeområdet inden for udvalgets ramme, fx på beskæftigelsesindsatsen på voksenområdet, er det væsentligt at bemærke, at dette område har 17-18% færre midler til rådighed end et benchmark bestående af 19 øvrige kommuner. Derudover skal der ved ”anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen”, som udmøntes fra 2023 og frem findes ca. 10 mio. kr. yderligere, som i høj grad peger mod beskæftigelsesindsatsen på voksenområdet.

For at sikre et fortsat fokus på unge på uddannelseshjælp og undgå, at de forbliver langvarigt på forsørgelse, foreslår ungeområdet og jobcentret en fordelingsmodel, der tilgodeser begge områder. Fordelingen understøtter samtidig, at der findes finansiering på beskæftigelsesindsatsen, som lovgivningen foreskriver. Derfor anbefaler administrationen, at ungeområdet bidraget med 3 mio. kr. og voksenområdet (jobcentret) med 1,8 mio. kr. 

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende fordelingsmodel, hvor ungeområdet bidrager med 3 mio. kr. og Jobcentret bidraget med 1,8 mio. kr. For begge områder er der tale om den ordinære beskæftigelsesindsats.
  2. Beslutte at følge den finansiering der er lagt op til via lovgivningen, hvor de fulde 4,8 mio. kr. findes på Ungeområdets beskæftigelsesindsats.
  3. Beslutte en anden fordeling, hvor andre områder af kommunen bidrager til finansiering

 

Vurdering

Administrationen vurderer det mest hensigtsmæssigt at voksenområdet (Jobcentret) også bidrager til finansiering, da det, i fald at ungeområdet skæres for hårdt, vil betyde at de unge er i risiko for at blive langvarige.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En besparelse på beskæftigelsesindsatsen vil kunne betyde at flere er i risiko for ikke at modtage den hjælp de har brug for ift. at komme i uddannelse eller beskæftigelse og dermed blive selvforsørgende.

Besparelsen kan have personalemæssige konsekvenser, da man både i Ungeenheden og i Jobcentret har ansatte der arbejder med indsatser.

 

Besparelsens konsekvenser specifikt for Ungeområdet

Politikkerne har med budgetaftalen for 2023-2026 godkendt en investeringscase for den beskæftigelsesrettede indsats på ungeområdet. Aftalen indeholder at Ungeenheden trækker indsatser hjem for 3 mio. kr. suppleret med 2 mio. i tillægsbevilling fra Byrådet til brug for etablering af eget Ungeguide korps. Investeringscasen tager afsæt i en målsætning om at 65% af de unge i Ungeguideforløb kommer i uddannelse, så der indfries en besparelse på 7,2 mio. kr.  Uddannelse eller beskæftigelse er en vigtig beskyttelsesfaktor, særligt for udsatte og sårbare unge, og et vigtigt skridt i vejen mod en selvstændig og selvforsørgende voksentilværelse.

Hvis Ungeenheden pålægges at udmønte den fulde eller dele af besparelsen ifm. aftalen om retten til tidlig pension, vil det medføre, at der ikke kan etableres et korps af Ungeguides, eller at korpset reduceres, hvorfor det vil blive vanskeligt at imødekomme de politiske målsætninger på beskæftigelsesområdet som indgår i budgetaftalen for 2023-2026.

Et scenarie, hvor Ungeenheden skal spare de fulde 4,8 mio. kr. vil medføre, at der ikke kan etableres et korps af Ungeguides, idet investeringscasen på hjemtagelse af indsatser til 3 mio. kr. samt tillægsbevillingen fra Byrådet på 2 mio. vil skulle dække besparelsen. Hvis den nuværende beskæftigelsesindsats ikke reduceres markant, vil dette scenarie ydermere medføre et forventet merforbrug på området.

Et scenarie, hvor ungeområdet bespares med 3 mio. kr. vil medføre, at Ungeguide korpset reduceres til 3-4 medarbejdere, og dermed alene etableres ud fra den tillægsbevilling på 2 mio. kr. som Byrådet har tilført. Ud fra målsætningen om, at 65% af de unge ved hjælp af indsatsen fra en Ungeguide hjælpes i beskæftigelse, vil scenariet med besparelsen på 3 mio. give et nettoprovenu på 1,3 mio. kr., mens en mindre succesrate på eksempelvis 50% vil give et provenu på 540.000 kr. Som i ovenstående scenarie, vil der også her skulle være et fokus på at tilpasse nuværende praksis og serviceniveau, således de politiske besparelser på området indfris.

For at gøre besparelseskonsekvenserne mere overskuelige, opstilles herunder skematisk:

Besparelsens værdi

Økonomisk konsekvens

Borgerrettet konsekvens

Udmøntning af besparelse på 4,8 mio. kr. i Ungeenheden.

Ungeenheden vil ikke kunne etablere Ungeguidekorps.

En høj andel af Ungeenhedens målgruppe vil opleve ikke at få en beskæftigelsesrettet indsats, hvilket med stor sandsynlighed medføre øget mistrivsel og udsathed hos de unge og dermed minimere deres muligheder for uddannelse og beskæftigelse og en selvforsørgende voksentilværelse.

Udmøntning af besparelse på 3 mio. kr i Ungeenheden.

Ungeenheden vil kunne etablere et Ungeguidekorps bestående af 3-4 medarbejdere som følger af investering på 2 mio. kr. fra Byrådet.

Ungeenheden vil kunne have en samlet caseload på ca. 56 unge (fremfor de planlagte 160) og selv med en høj succesrate, vil det blive svært at tjene investeringen ind.

Flere unge med behov vil stå uden indsats, hvilket kan medføre øgede udfordringer med at få unge på kanten ind i uddannelse og beskæftigelse, hvilket vil medføre at flere unge ikke bliver selvforsørgende.

Ungeindsatserne vil blive prioriteret til de unge 15-25 årige (jf. Lov om Kommunal Unge Indsats), og aldersgruppen 25-30 vil dermed blive nedprioriteret, hvilket vil medføre, at flere unge vil forblive i ydelsessystemet – også efter det 30. år.

Hvis Ungeenheden skal bespare 1,5 mio. kr.

Ungeenheden vil kunne etablere et Ungeguidekorps på i alt 6-7 medarbejdere. Det vil medføre et caseload på ca. 104 sager.

Dette vil medføre et bedre afkast på investeringen. 6,5 medarbejder vil – ved en succesrate på 65 % - medføre et nettoprovenu på ca. 4 mio. kr.

Ungeenheden vil i højere grad kunne prioritere både de 15-25-årige (jf. Lov om Kommunal Unge Indsats) og de over 25-årige og vil dermed i højere grad kunne standse fødekæden af unge der ikke kommer i gang med ungdomsuddannelse efter grundskole og få de ældre unge ind på uddannelses- og beskæftigelsessporet.

Hvis Ungeenheden holdes fri for besparelse.

Ungeenheden vil kunne etablere et Ungeguide korps på ca. 10 medarbejdere som planlagt, med et medfølgende caseload på ca. 160 unge. Dermed vil den oprindelige investeringscase kunne indfris med et forventet provenu på 7,2 mio. kr.

Langt flere unge vil komme i uddannelse og beskæftigelse. Ungeenheden vil kunne etablere et slagkraftigt korps, der både kan sikre målrettede og relevante indsatser til Ungeenhedens samlede målgruppe, dvs. for de 15-25 årige og for de over 25 årige. Ungeenheden vil kunne etablere et korps med flere forskellige fagligheder, så der både kan lave individuelt tilrettelagte indsatser og gruppebaserede indsatser.

 

 

 

Besparelsens konsekvenser specifikt for Voksenområdet (Jobcentret)

I forbindelse med budgetforliget for 2023-2026 blev jobcentret pålagt flere besparelser;

  • 1 mio. kr. på den aktive indsats i 2023
  • 1,5 mio. kr., i 2023 stigende til 3 mio. kr. i 2024 på økonomiudvalgets ramme
  • At finde hovedparten af 3 mio. kr. på egen ramme til en indsats med fokus på transportbranchen

I forbindelse med anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen pålægges jobcentret forventeligt flere besparelser;

  • 5,2 mio. kr. årligt på indsatser
  • 5,3 mio. kr. årligt på myndighed under Økonomiudvalgets ramme

Besparelser, der allerede er pålagt området i forbindelse med budgetforliget, har betydet, at der er søgt uansøgt afsked med 6 medarbejder og nedlagt flere vakante stillinger.

De kommende besparelser som følge af finansieringen af arnepensionen (fra 2024 og frem) vil få betydelige konsekvenser, hvis den udmøntes sådan som den er tiltænkt – på Jobcentret.

Yderligere besparelser på området vil have stor konsekvens for den indsats borgerne kan modtage i Jobcentret. Samtidig vil det kunne betyde at det ikke er muligt at overholde lovgivning i forhold til indsatser og samtaler, hvorefter man i værst tænkelige scenarie kan risikere at blive omfattet af skærpet statsligt tilsyn.

I nedenstående er opstillet konsekvenserne for de 3 scenarier administrationen har opstillet

Besparelsens værdi

Økonomisk konsekvens

Borgerrettet konsekvens

Hvis Jobcentret skal bespare 4,8 mio. kr.

4,8 mio. kr. svarer ca. til halvdelen af hvad der bruges på indsatsen til den samlede aktivitetsparate målgruppe, som består af ca. 900 borgere.

Her vil det være nødvendigt at nedlægge stillinger og det vil derfor også have en direkte personalemæssig konsekvens.

Flere – op til 300 borgere, vil årligt ikke modtage den indsats de har krav på og som skal hjælpe dem videre eller tættere på selvforsørgelse.

Der vil sandsynligvis være tale om at alle målgrupper vil blive berørt.

Det vil være en umulig opgave at bremse udviklingen mod førtidspension, som i sig selv udgør en signifikant velfærdspolitisk og budgetmæssige udfordring i de kommende år

Hvis Jobcentret skal bespare 1,8 mio. kr.

Der vil være behov for en undersøgelse af hvordan besparelsen kan udmøntes bedst muligt.

Det vil givet være muligt i første om gang at opnå besparelsen uden uansøgt afskedigelser.

Borgere vil i mindre grad blive berørt. Men det vil have en betydelig konsekvens, hvor op mod 100 borgere ikke umiddelbart vil modtage en aktiv indsats.

Det vil blive betydeligt vanskeligere at bremse udviklingen mod førtidspension.

Hvis Jobcentret holdes fri for besparelse.

Jobcentres budgetter vil fortsat være under pres med de kommende besparelser, som følge af anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen.

Ingen konsekvens

 

Besparelsen vil tilgå kassen, hvor den skal dækkes den mindreindtægt der vil være på baggrund af den ændrede lovgivning.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

02.01 og 02.03

 

 

-4.800

 

-4.800

 

-4.800

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

4.800

 

4.800

4.800

 

Tværgående konsekvenser

Den tværgående konsekvens afhænger af hvilken handlemulighed, der besluttes til finansiering.

 

Sagens videre forløb

Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres i 2023 om konsekvenserne af anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen.

 

12. Tilpasning af politisk vedtaget indsatser (B)

Beslutning

At 1: Jane Dahl (C) fremsatte følgende ændringsforslag til At 1: Justeringen af den økonomiske ramme for at understøtte socialøkonomiske initiativer udsættes til første kvartal 2023, når Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget er blevet forelagt en analyse, som giver overblik over de virksomhedsrettede indsatser, så udvalget i så stor udstrækning som muligt kan prioritere og understøtte, at virksomhederne har den arbejdskraft, de har behov for. Samt at der i alle indsatser arbejdes med at understøtte vejen til job, selvforsørgelse eller uddannelse i videst mulige omfang.

For stemte 5: (C), (V) og (A)

Ændringsforslaget blev godkendt.

 

At 2: Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende, at kompetencen til at tilrette indsatsen vedrørende socialøkonomiske virksomheder løbende, så den består af et-to årsværk samt, at kontrakten på livsmestring lægges hos arbejdsmarkedschefen og chef for Ungeenheden.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender, at den økonomiske ramme for at understøtte socialøkonomiske initiativer justeres til at udgøre 1-2 årsværk.
  2. at kompetencen til at disponere over de budgetmidler, der aktuelt er bundet op på kontrakten på livsmestring lægges tilbage til arbejdsmarkedschefen og chef for Ungeenheden. 

Sagens indhold

Livsmestring

På Center for Arbejdsmarked og Integrations og Ungeenhedens økonomiske ramme til den aktive beskæftigelsesindsats er der et politisk vedtaget samarbejde med CPUS, som er en virksomhed under Handicap og Psykiatri. Samarbejdskontrakten er bygget op på den måde, at der betales for alle pladser, uanset om de udnyttes. Den samlede forpligtelse for Jobcenter og Ungeområdet var i 2021 544.000kr., heraf blev der benyttet pladser svarende til 66.000 kr. For 2022 har Ungeområdet benyttet den fulde ramme, de har forpligtet sig på. Jobcentret har imidlertid ikke visiteret borgere til tilbuddet, men haft en udgift på 270.000 kr. Den lave belægningsgrad skyldes en vurdering af, at tilbuddet ikke længere er det mest effektive til den voksne målgruppe. Derfor benyttes andre tilbud med bedre effekt. På trods af en fuldt udnyttet ramme vurderer ungeenheden også, at der samlet set kan findes mere målrettede tilbud til ungemålgruppen.

Jobcentret og Ungeenheden ønsker derfor mulighed for at stoppe samarbejdet med henblik på, at aktivitetsmidlerne kan bruges mere målrettet. Samtidig skal ønsket bidrage til at skabe et økonomisk råderum for aftalen i budgetforliget for 2023-2026 om at afsætte 3 mio. kr. inden for udvalgets ramme til en øget investering i beskæftigelse i transportbranchen.

 

Socialøkonomisk virksomhed

12. august 2014 vedtog det daværende Beskæftigelses- og Integrationsudvalg at afsætte 2 årsværk på egen budgetramme som investering i at opbygge en enhed, der hjælper virksomheder og andre centerområder i ide- og opbygningsfasen med at opbygge socialøkonomiske virksomheder.

Der udarbejdes fortsat løbende strategier for området og årsrapporter.

Administrationen ønsker en mere fleksibel ramme for understøtningen af de socialøkonomiske virksomheder og initiativer med henblik på, at der mere fleksibelt kan skrues op og ned for indsatsen og med henblik på at tilvejebringes et økonomisk råderum til delvis finansiering af en øget investering i beskæftigelse i transportbranchen.

Det er fortsat væsentligt med en indsats rettet mod socialøkonomiske virksomheder, men det er administrationens vurdering, at budgettet med fordel kan tilpasses løbende.

 

Retligt grundlag

Efter de almindelige delegationsregler kan et stående udvalg bemyndige administrationen til at udøve en kompetence, udvalget har.

 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende en mere fleksibel økonomisk ramme for understøttelsen af socialøkonomiske initiativer samt, at kontrakten på livsmestring lægges hos arbejdsmarkedschefen og chef for Ungeenheden.
  2. At fastholde den økonomiske ramme for understøttelsen af socialøkonomiske initiativer og/eller fastholde kompetencen på kontrakten på livsmestring hos Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at alle indsatser, uanset om de er bundet op på tidligere politiske beslutninger, har behov for en revurdering i lyset af budgetpresset som følge af kommunens økonomiske situation, prioriteringerne i budget 2023 samt udmøntning af delaftalerne om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, der har til formål at tilvejebringe midler til finansiering af Arne-pensionen. Ved at kompetencen flyttes til arbejdsmarkedschefen og chefen for ungeenheden er intentionen at tilpasse aktivitetsniveauet ift. det faktiske behov samt ift. en overordnet reduceret økonomisk ramme.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En opsigelse af kontrakten med CPUS kan indebære en økonomisk tilpasning, som henhører under Socialudvalget. Besparelsen vil først have fuld effekt i 2024 med henblik på at skabe rum for et passende varsel.

For Jobcentret og ungeenheden vil der være en budgetmæssig besparelse, som kan bidrage til en delvis finansiering af fx den øgede investering i transportbranchen.

I forhold til understøttelse af de socialøkonomiske virksomheder, vil indstillingen ikke have en personalemæssig konsekvens, men snarere blive udmøntet som en mindre opgavetilpasning blandt den eller de relevante medarbejdere ift. jobcentrets øvrige kerneopgaver.

 

Tværgående konsekvenser

Ved opsigelse af kontrakt kan der være økonomiske konsekvenser for CPUS, som er et tilbud under Center for Handicap og Psykiatri.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

 

13. Vedtagelse af Beskæftigelsesplan 2023-2024 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse med bemærkning om, at der arbejdes for en tydeligere kobling mellem Ungeenheden og Folkeskolen med henblik på at flere unge får en kompetencegivende uddannelse.

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget godkende Beskæftigelsesplan 2023-2024. 

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Byrådet godkender Beskæftigelsesplan 2023-2024. 

 

Sagens indhold

Beskæftigelsesplan 2023-2024 er bygget op om fire temaer, der tilsammen skaber synergi mellem beskæftigelsesministerens fem nationale mål, Slagelse Kommunes udviklingsstrategi, Kernefortællingen om Slagelse Kommune, den kommunale ungeindsats, Integrationspolitikken samt budgetforliget.

De fire temaer og deres primære fokus er:

  1. Attraktive forbindelser – til erhverv, uddannelse og jobvækst: Fokus er på, at være en attraktiv samarbejdspartner for virksomhederne og samtidig understøtte de ledige og ansattes opkvalificering. 
  2. Rummelige forbindelser – med plads til flere: For borgere længere væk fra arbejdsmarkedet med problemer ud over ledighed er der fokus på at forkorte forsørgelsesperioden og understøtte arbejdsmarkedstilknytningen bl.a. ved hjælp af lønnede timer.
  3. Unge forbindelser – hvor de unge lykkes: I Ungeenheden er fokus på, at være det koordinerende omdrejningspunkt, der skal sikre, at alle unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse, der leder til uddannelse.
  4. Kulturelle forbindelser – hvor nyankomne udlændinge lykkes: Her er  fokus på at opnå selvforsørgende medborgere gennem en god modtagelse, brede samarbejder og individuelle planer, der tager afsæt i den enkelte borgers kompetencer.

 

I det følgende præsenteres beskæftigelsesministerens fem nationale mål for 2023 og deres sammenhæng med de fire lokale temaer samt de enkelte temaers målsætninger for 2023. 

 

Sammenhæng med beskæftigelsesministerens nationale mål for 2023

De fem nationale mål som beskæftigelsesministeren har udpeget i 2023 er: 

  1. Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling
  2. Flere ledige skal opkvalificeres
  3. Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
  4. Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
  5. Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

Sammenhængen mellem de lokale temaer og ministermålene fremgår af tabellen nedenfor. Ministerens værdighedsmål (nr. 1) går på tværs af alle fire temaer.

Lokale temaer

Ministermål

Attraktive forbindelser

  • Flere ledige skal opkvalificeres
  • Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft

Rummelige forbindelser

  • Flere personer med handicap skal i beskæftigelse

Unge forbindelser

 

Kulturelle forbindelser

  • Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende

 

Mål for temaet Attraktive forbindelser – til erhverv, uddannelse og jobvækst: 

  • Slagelses andel af forsikrede ledige er max 0,1 procentpoint højere end landsgennemsnittet samlet i 2023
  •  Antal jobparate i uddannelsesordningerne skal minimum være på niveau med landsgennemsnittet, gerne højere
  •  Andelen af sygemeldte borgere i Slagelse er under landsgennemsnittet, og andelen af borgere, der er delvist raskmeldte udgør minimum 20%
  •  Mindst 120 borgere starter i voksenlærlingeforløb, heraf minimum 50 fra ledighed, forudsat at forsøgsbekendtgørelsen, der har udvidet målgruppen, forlænges til og med 2023.
  •  Mindst 300 partnerskabsvirksomheder har aktiviteter i samarbejde med CARI

 

Mål for temaet Rummelige forbindelser – med plads til flere: 

  • Mindst 15% af borgerne på kontanthjælp (aktivitetsparate) og 8% af borgerne i ressourceforløb skal til enhver tid være i lønnede timer.
  • Antallet af helårspersoner på kontanthjælp (aktivitetsparate) skal max være 889 i 2023. Max 375 personer er i december 2023 på kontanthjælp i over 2 år. I dag er antallet 430.
  • Antallet af helårspersoner på ledighedsydelse skal max være 194 i 2023. Max 50 personer er i december 2023 på ledighedsydelse i over 2 år. I dag er antallet 58.

 

Mål for temaet Unge forbindelser – hvor de unge lykkes: 

  • Antallet af unge der går i gang med ungdomsuddannelse lige efter grundskolen skal øges fra de nuværende 72 % til 75% i 2023.
  • Frafaldet på uddannelserne skal sænkes. Særligt på erhvervsuddannelserne vil vi have frafaldet sænket til det regionale gennemsnit på 25 %. I 2023 er målet, at frafaldet skal reduceres til 27%.
  • Antallet af unge der får ydelse som 18-årige skal som minimum reduceres til regionens gennemsnit (7%). I dag er det på 10 % (2020 tal).
  • Antallet af unge, der har grunduddannelse som højeste uddannelse efter 10 år, skal reduceres til regionalt gennemsnit (17%). I dag er det på 19 %.

 

Mål for temaet Kulturelle forbindelser – hvor nyankomne udlændinge lykkes:

  • Minimum andel på 50% beskæftigede flygtninge og familiesammenførte til flygtninge i beskæftigelse efter tre år (undtaget uddannelse og ægtefælleforsørgede)
  • 55% af de fordrevne personer fra Ukraine med ophold efter Særloven er i beskæftigelse, jf. jobindsats.dk

 

Beskæftigelsesplan 2023-24 arbejder med et toårigt perspektiv, hvor målambitionerne fastsættes årligt, ligesom udvalgte indsatser også vil kunne justeres, så det sikres, at planen er opdateret. Det bemærkes i forlængelse heraf, at SektorMED i Center for Arbejdsmarked og Integration anbefaler Beskæftigelsesplan 2023-24 som den her er forelagt. 

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget vil løbende blive orienteret om status på opfyldelse af Beskæftigelsesplanens mål, i forbindelse med udvalgets kvartalsvise behandling af 'Nøgletal for Beskæftigelses- og Ungeområdet'.

 

Retligt grundlag

Efter § 4 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv. vedtager Byrådet inden årets udgang en beskæftigelsesplan for det kommende år.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende Beskæftigelsesplan 2023-2024.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Beskæftigelsesplan 2023-2024 udgør en ambitiøs og realiserbar ramme for opfyldelse af de politiske mål for Slagelse Kommunes beskæftigelsesindsats i perioden.

Administrationen bemærker, at måltallene kun er realiserbare under de nuværende forudsætninger. Det betyder, at der vil være behov for en justering, såfremt forudsætningerne ændrer sig, herunder hvis udvalget skulle beslutte en anden udmøntning af første delaftale på beskæftigelsesområdet, end den, der er anbefalet af administrationen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal senest i december 2023 fastsætte målambitionerne for 2024. 

14. Orientering om budgetrammer for 2023-2026 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence:

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om de endelige budgetrammer for budget 2023-2026 og status på implementering af budgetforliget, herunder forslag som skal forelægges politisk inden endelig igangsætning.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget  orienteres om udvalgets tilpassede budgetrammer for budget 2023-2026 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober 2022 budgettet for 2023-2026. Kommunens økonomi har været og er forsat udfordret. Det har betydet, at det har været nødvendigt at indarbejde besparelser i budget 2023-2026.

I udvalgets samlede budgetramme for 2023-2026 er der indarbejdet væsentlige bevægelser/korrektioner:

  • PL-regulering
  • Tilbageførte besparelser tidligere år
  • Budgettilpasninger som følge af Demografi, Aktivitet, Lov og Cirkulære m.m.
  • Besparelser fra Budgetforliget, herunder fordeling af puljer afsat under Økonomiudvalget

Et overblik over udvalgets budgetramme findes i bilag 1.

Budgetforliget for budget 2023-2026 er sammensat af mange forskellige besparelsesforslag af forskellig karakter og kompleksitet. Som udgangspunkt skal forslagene være implementeret fra og med 1. januar 2023. Der vil dog kunne være forhold, som gør, at forslagene ikke vil kunne implementeres som forudsat, ligesom der er forlag som kræver yderligere politisk behandling eller først får virkning i løbet af 2023.  

Endvidere indeholder budgetforliget en række forskellige tiltag, som skal iværksættes med henblik på analyser m.m. til brug for budget 2024-2027.    

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2023 indgå relevant status på implementeringen af budgetforliget. Endvidere vil der være forslag som kræver yderligere politisk behandling. 

 

15. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

  • Opfølgning på Jobmesse for førtidspensionister. 

3. Orientering fra administrationen

  • Slagelse er udtaget til fokusrevision af 225-timersreglen. 
  • Anmodning om redegørelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) vedr. manglende registrering af jobsøgning blandt jobparate modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse. Arbejdsmarkedschefen redegør for problematikken samt den løbende dialog med STAR om ovenstående siden debut 2022.

 

 
 

16. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at udvalget i foråret 2023 ønsker at drøfte Slagelse Kommunes anvendelse af straksaktivering og i den forbindelse blive orienteret om andre kommuners løsninger på området. Derudover ønsker udvalget at blive orienteret om samarbejdet med partnerskabsvirksomhederne, herunder hvor mange borgere de har ude og hvordan virksomhederne oplever samarbejdet med Jobcentret.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

 

Sagens indhold

Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på kommende møder i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

Oversigten opdateres forud for hvert møde.

 
 

17. Presse (B)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Kompetence 

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

18. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.