Kompetence
Socialudvalget.
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.
Beslutningstema
Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om status på boligplacering af ukrainske flygtninge.
Indstilling
Socialchef og Arbejdsmarkedschef indstiller,
- at Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.
Sagens indhold
Den kommunale opgave med at udbetale forsørgelse og finde boliger til flygtninge fra Ukraine, som har fået opholdstilladelse efter særloven, er placeret i Rådgivning og Udbetaling (RU) i Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration pr. 1. april 2023.
De ukrainske flygtninge skal have et tilbud om bolig inden 4 dage efter de er visiteret til kommunen.
Før Særloven trådte i kraft, har kommunerne haft løbende måned + 30 dage til at finde en bolig til nye flygtninge. Særloven udløber den 17. marts 2024, dog med mulighed for forlængelse i et år. Medio januar 2023 administreres 112 lejemål, og antallet af lejemål er stigende.
Boligopgaven kan løses på 2 måder:
- Tilbud om en midlertidig bolig (skal-opgave for kommunen)
- Tilbud om en permanent bolig (kan-opgave for kommunen).
Opgaven med at skaffe boliger til de mange flygtninge, som siden april 2022 er blevet visiteret til Slagelse, blev i starten løst ved at inddrage kommunale bygninger til midlertidig boligplacering i henholdsvis Rude og Dalmose. Desuden blev der samarbejdet med boligselskaberne FOB, Slagelse boligselskab og Korsør Boligselskab. Flygtningene blev indlogeret i midlertidige lejemål, som boligselskaberne stillede til rådighed.
Administrationen har i efteråret 2022 indgået aftaler med boligselskaberne om at ændre nogle af lejemålene fra midlertidige til permanente boliger, herunder aftalt at boligplacere ukrainerne permanent i Ungdomsboliger på Ingemannsvej og på Bredahlsgade. Der er også lavet en aftale med Bolig Korsør om, at ukrainere kan boligplaceres permanent i boliger, som står til nedrivning jf. helhedsplanen på Motalavej.
Begrundelserne for at ændre fra midlertidig til permanent boligplacering er flere, bl.a. at flygtningene sidestilles med andre lejere, og at permanent boligplacering er mindre omkostningstung for kommunen.
Budgettet til midlertidig boligplacering er udfordret og dækker ikke de faktiske omkostninger. Derfor arbejder Rådgivning og Udbetaling med at flytte og ændre så mange som muligt fra de midlertidige lejemål i ungdomsboligerne til permanente lejemål.
I midlertidige lejemål er det kommunen som betaler for tomgangsleje, indskud, husleje, forbrugsudgifter og eventuelle istandsættelsesudgifter ved fraflytning. Flygtningene betaler en fast lovbestemt takst for en midlertidig bolig. F.eks. betaler en enlig kr. 2.402 pr. md. Taksten dækker både huslejebidrag og forbrug. Taksten dækker ikke de faktiske omkostninger.
I permanente boliger har kommunen som udgangspunkt ikke udgifter til lejemålene, ud over den almindelige kommunale medfinansiering af evt. boligstøtte.
Der er 100% statsrefusion på indskud og evt. istandsættelsesudgifter. Kommunen får dækket huslejeudgifterne til flygtninge med 100% statsrefusion på huslejen, indtil boligen lejes ud til en flygtning. Tomgangsleje er dermed ikke en kommunal udgift. Efter udlejning betaler flygtningen selv sin husleje, ligesom andre borgere.
I bilag 1 kan ses 2 beregningseksempler på kommunale udgifter til midlertidige boliger.
Ud af de 39 lejligheder, som kommunen har til rådighed på Motalavej, er de 37 udlejet i januar 2023 som permanente boliger. Der er tidsbegrænsning på lejemålene med udløb den 17. marts 2024, hvor særloven udløber. Ukrainerne er oplyst om, at de skal finde en anden bolig, hvis de får forlænget deres opholdstilladelse herefter.
Det vil ikke være muligt at boligplacere alle ukrainere permanent. Det er bl.a. forhold som sygdom, økonomi, skole, arbejde, dagtilbud, ophold af begrænset varighed mv. der har betydning for, hvordan boligplaceringsopgaven løses bedst. RU laver altid en konkret vurdering, og en økonomisk beregning på alle familier, så det sikres at de kan betale den fastsatte husleje i en permanent bolig.
Af de 112 lejemål til boligplacering af ukrainske flygtninge var 42 midlertidige pr. januar 2023. At antallet er så højt, skyldes primært, at de kommunale bygninger med i alt 31 lejemål (Rude, Dalmose og ældreboliger) ikke kan udlejes som permanente lejemål.
Retligt grundlag
Integrationsloven og særloven om fordrevne ukrainere.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Afhængigt af krigens forløb kan særloven eventuelt forlænges eller ændres. Der kan derfor være flygtninge, som aktuelt bor i et permanent lejemål på Motalavej, der har behov for hjælp til at finde en ny bolig i marts måned 2024, hvis de fortsat har lovligt ophold i Danmark.
Det kan på det tidspunkt blive nødvendigt at placere flere flygtninge i midlertidige lejemål igen, idet der fortsat må forventes at være mangel på passende, billige, permanente lejemål, som kan erstatte boligerne på Motalavej.
En ændring til midlertidig boligplacering vil medføre øgede kommunale udgifter til boligplaceringsopgaven i 2024 og så længe særloven forlænges. Fristen på 4 dage til at finde en bolig til ukrainerne fordrer et stort beredskab af boliger, idet det ikke på forhånd oplyses, om der kommer en enlig ukrainer eller f.eks. en familie med 4 børn. Det er derfor nødvendigt at have flere forskellige typer/størrelser lejemål klar til indflytning.
Aftalen med boligselskaberne er betinget af, at boligerne udlejes til ukrainske flygtninge, og derfor kan de tomme lejemål ikke anvendes til andre borgere med behov for boliganvisning.
Dog rejser en del ukrainere allerede nu tilbage til Ukraine eller andre steder, så det er vanskeligt at spå om behovet for boliger, hvis særloven forlænges. Rådgivning og Udbetaling foretager løbende skøn over behovet med henblik på at have det mest omkostningseffektive beredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2022 bevilgede Økonomiudvalget 2 x1 mio. kr. til udgifter til midlertidig boligplacering. Årets resultat blev på 1 mio. kr., primært på grund af indsatsen med at boligplacere i permanente lejemål i stedet for i midlertidige. Udgiften i 2023 forventes at blive i samme størrelsesorden, dog afhængig af hvor mange flygtninge Slagelse skal modtage.
Hvis Særloven forlænges efter 24. marts 2024, kan det medføre øgede udgifter til midlertidige boliger. De ukrainere, som bor på Motalavej, skal på det tidspunkt flyttes til andre lejemål.
I 2022 fik Rådgivning og Udbetaling bevilget 0,7 mio. kr. af Økonomiudvalget til meromkostninger til løn og administration af opgaven. Udgiften til administration m.v. i 2023 forventes at udgøre et tilsvarende beløb. Desuden bistår Kommunale Ejendomme med praktiske opgaver ved klargøring af lejemålene.
Tværgående konsekvenser
Det er Socialudvalget, som har budgetansvar for kommunens udgifter til midlertidig boligplacering af flygtninge. Der er Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, som har det koordinerende ansvar for kommunens integrationsindsats.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.