Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 30. marts 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Punkt 3 rykkes til punkt 4 – punkt 4 flyttes til punkt 3, og punkt 8 flyttes til punkt 5. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen. 

2. Valg af næstformand (B)

Beslutning

At 1: Udvalget vælger Nicki Ottevig som sin næstformand. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget 

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal vælge en ny næstformand. 

 

Indstilling

Det indstilles,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget vælger en ny næstformand. 

 

Sagens indhold

Jævnfør Byrådets beslutninger den 27. februar 2023 trådte næstformand Stine Søgaard (V) samt udvalgsmedlemmerne Anders Koefoed (V) og John Dyrby Paulsen (A) ud af Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget pr. hhv. 20. marts og 1. marts 2023. De erstattes af hhv. Anders Nielsen (V), Anja Nielsen (V) samt Sofie Janning (A).

Som følge heraf kan udvalget vælge at pege på ny næstformand. Der er ikke et lovmæssigt krav om, at der skal være en næstformand for et stående udvalg, men rollen fremgår af udvalgets forretningsorden (bilag 1). Her fremgår det blandt andet, at det ved udvalgsformandens fravær er næstformanden, der leder mødet med det samme ansvar og opgaver som beskrevet for udvalgsformanden.

Udvalget vælger sin næstformand blandt udvalgets medlemmer. Næstformanden vælges ved en flertalsafstemning.

 

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 22 samt Erhverv- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets forretningsorden. 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan vælge en ny næstformand.

3. Budget 2024 – Drøftelse af temaer til prioriteringskatalog budget 2024 (D)

Beslutning

Punktet blev behandlet som punkt 4.

At 1: Drøftet.

Økonomi- og Digitaliseringschef Kirsten V. Jensen deltog til punktet.

 

Budget 2024 – Drøftelse af temaer til prioriteringskatalog budget 2024 (D)

                                                                                                                                          

Kompetence: Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte temaer og områder, som udvalget vil anbefale indgår i arbejdet med at finde bidrag til prioriteringskataloget til budget 2024-27. 

Indstilling

Chefteamet der betjener Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget indstiller,

  1. at Erhvervs-. Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter hvilke temaer og områder, som udvalget ønsker at administrationen skal arbejde videre med til prioriteringskataloget i budgetprocessen

 

Sagens indhold

”Det er besluttet, at der skal udmøntes besparelser for i alt 105 mio.kr. i budget 2024-27 for hele kommunen”.

Byrådet har den 19. december 2022 derudover besluttet, at der i direktionens budgetforslag skal udarbejdes prioriteringsforlag for mindst 150 mio.kr. Dette svarer til 3 mio. kr. af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets budget på 83,8 mio. kr., se bilag 3.

Byrådet har besluttet, at administrationen har ansvaret for at udarbejde prioriteringskatalog i dialog med fagudvalg, økonomiudvalg og byråd.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal på dette møde drøfte temaer og nye områder, som udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde med i budgetprocessens prioriteringskatalog.

Udgangspunktet for drøftelser er:

  • Udvalgets budget 2023-26 samt foreløbigt for regnskab 2022 (bilag 1)
  • Forslag, som ikke blev valgt til budget 2023
  • Fagområder på udvalgets områder, som kan konkurrenceudsættes (bilag 2)
  • Nye temaer som udvalget ønsker at der kigges på, herunder temaer der går på tværs af udvalgene

På udvalgsmødet vil administrationen præsentere et oplæg, der udover ovennævnte temaer, også indeholder en uddybning af udfordringer og mulige løsninger på udvalgets område på både på kort og lang sigt.

Retligt grundlag

Byrådets godkendte tids- og procesplan for budget 2024-2027.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger 

Vurdering

Administrationen vurderer, at inddragelse af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget i drøftelserne på nuværende tidspunkt vil give en bredere involvering og bedre mulighed for at fremkomme med det ønskede prioriteringskatalog på 150 mio. kr.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb  

På budgetseminaret i april 2023 bliver byrådet præsenteret for status på arbejdet med prioriteringskataloget.

Frem til den 20. juni 2023 kan partierne komme med yderligere prioriteringsforslag og budgetforslag.

Det samlede prioriteringskatalog vedlægges Økonomiudvalgets 1. behandling den 21.august 2023. Dagsorden udsendes den 16. august 2023

Budgetforslaget er i høring frem til 5. september 2023, hvorefter byrådet afslutter budgetforhandlingerne inden 2. behandlingen den 9. oktober 2023.

 

4. Vision og målsætninger for opdateret integrationspolitik 2023 (D)

Beslutning

Behandlet som punkt 3.

Helle Sofie Larsen – Leder af integration – samt Sille Larsen Nielsen chefkonsulent deltog til punktets oplysning.

At 1: Drøftet.

Udvalget lægger op til at Kultur, Fritid og Turismeudvalget samt Sundhedsudvalget involveres i forbindelse med, at sagen behandles igen på maj-møderne.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget (D)

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan drøfte vision og målsætninger til en opdateret integrationspolitik, hvor udvalgets input vil bidrage til det videre formuleringsarbejde med politikken.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter visionen og målsætningerne i en justeret integrationspolitik.

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har besluttet, at Slagelse Kommunes integrationspolitik fra 2013 skal opdateres. Formålet er at sikre, at politikken giver et tidssvarende billede af den tværfaglige integrationsindsats med et visionært sigte. Udvalget har den 1. december 2022 godkendt tre overordnede principper for politikken, som administrationen har arbejdet videre med. De overordnende principper er:

  1. Den eksisterende integrationspolitik har fungeret hensigtsmæssigt med et tværfagligt fokus. Dette fokus besvares.
  2. Politikken skal forenkles i omfang og indhold således, at de fem indsatsområder og 20 delmål i stedet formuleres visionært med fokus på indsatsområderne. 
  3. Der er en anerkendelse af, at det tværgående samarbejde mellem forvaltningsområderne er essentiel for en vellykket integrationsindsats og skal forsat fremhæves i en opdatering af integrationspolitikken.

Resultatet af arbejdet indtil videre

Arbejdet med at opdatere integrationspolitikken er forankret i Center for Arbejdsmarked og Integration (CAI). CAI har afholdt workshops og modtaget bidrag fra de øvrige relevante centre. Der blev bragt mange væsentlige og nuancerede perspektiver til torvs i forhold til succesfulde integrationsindsatser, som giver værdi for både kommunen og borgeren. Ligeledes havde centrene blik for, hvor der kan være udfordringer og hvordan centrene i praksis bør arbejde sammen på tværs.

Arbejdsmarkedschefen og lederen af integrationsområdet faciliterer på dagens EBU møde en drøftelse af den opdaterede integrationspolitik. Med udgangspunkt i drøftelserne færdiggør administrationen den opdaterede integrationspolitik, som fremlægges for EBU den 1. juni 2023 til godkendelse.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at visionen og målsætningerne for integrationspolitikken repræsenterer et godt afsæt for den nuværende og fremtidige retning for det samlede integrationsområde i Slagelse Kommune.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Erhvervs- Beskæftigelse- og Uddannelsesudvalget vil på udvalgsmøde i den 1. juni 2023 blive forelagt den opdaterede integrationspolitik til godkendelse. Herefter skal politikken i høring i relevante udvalg, og endeligt godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet i september 2023.

5. Tilpasning af politisk vedtaget indsatser (B)

Beslutning

At 1: Udvalget beslutter at beholde 2 årsværk til socialøkonomi i 2023, og se på muligheden for en reduktion fra 2024.

At 2: Udvalget godkendte dette punkt ved sin behandling af sagen den 1. december 2022. 

 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende, at kompetencen til at tilrette indsatsen vedrørende socialøkonomiske virksomheder løbende, så den består af et-to årsværk samt, at kontrakten på livsmestring lægges hos arbejdsmarkedschefen og chef for Ungeenheden.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender, at den økonomiske ramme for at understøtte socialøkonomiske initiativer justeres til at udgøre 1-2 årsværk.
  2. at kompetencen til at disponere over de budgetmidler, der aktuelt er bundet op på kontrakten på livsmestring lægges tilbage til arbejdsmarkedschefen og chef for Ungeenheden. 

 

Sagens indhold

Livsmestring

På Center for Arbejdsmarked og Integrations og Ungeenhedens økonomiske ramme til den aktive beskæftigelsesindsats er der et politisk vedtaget samarbejde med CPUS, som er en virksomhed under Handicap og Psykiatri. Samarbejdskontrakten er bygget op på den måde, at der betales for alle pladser, uanset om de udnyttes. Den samlede forpligtelse for Jobcenter og Ungeområdet var i 2021 544.000kr., heraf blev der benyttet pladser svarende til 66.000 kr. For 2022 har Ungeområdet benyttet den fulde ramme, de har forpligtet sig på. Jobcentret har imidlertid ikke visiteret borgere til tilbuddet, men haft en udgift på 270.000 kr. Den lave belægningsgrad skyldes en vurdering af, at tilbuddet ikke længere er det mest effektive til den voksne målgruppe. Derfor benyttes andre tilbud med bedre effekt. På trods af en fuldt udnyttet ramme vurderer ungeenheden også, at der samlet set kan findes mere målrettede tilbud til ungemålgruppen.

Jobcentret og Ungeenheden ønsker derfor mulighed for at stoppe samarbejdet med henblik på, at aktivitetsmidlerne kan bruges mere målrettet. Samtidig skal ønsket bidrage til at skabe et økonomisk råderum for aftalen i budgetforliget for 2023-2026 om at afsætte 3 mio. kr. inden for udvalgets ramme til en øget investering i beskæftigelse i transportbranchen.

 

Socialøkonomisk virksomhed

12. august 2014 vedtog det daværende Beskæftigelses- og Integrationsudvalg at afsætte 2 årsværk på egen budgetramme som investering i at opbygge en enhed, der hjælper virksomheder og andre centerområder i ide- og opbygningsfasen med at opbygge socialøkonomiske virksomheder.

Der udarbejdes fortsat løbende strategier for området og årsrapporter.

Administrationen ønsker en mere fleksibel ramme for understøtningen af de socialøkonomiske virksomheder og initiativer med henblik på, at der mere fleksibelt kan skrues op og ned for indsatsen og med henblik på at tilvejebringes et økonomisk råderum til delvis finansiering af en øget investering i beskæftigelse i transportbranchen.

Det er fortsat væsentligt med en indsats rettet mod socialøkonomiske virksomheder, men det er administrationens vurdering, at budgettet med fordel kan tilpasses løbende.

 

Retligt grundlag

Efter de almindelige delegationsregler kan et stående udvalg bemyndige administrationen til at udøve en kompetence, udvalget har.

 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende en mere fleksibel økonomisk ramme for understøttelsen af socialøkonomiske initiativer samt, at kontrakten på livsmestring lægges hos arbejdsmarkedschefen og chef for Ungeenheden.
  2. At fastholde den økonomiske ramme for understøttelsen af socialøkonomiske initiativer og/eller fastholde kompetencen på kontrakten på livsmestring hos Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at alle indsatser, uanset om de er bundet op på tidligere politiske beslutninger, har behov for en revurdering i lyset af budgetpresset som følge af kommunens økonomiske situation, prioriteringerne i budget 2023 samt udmøntning af delaftalerne om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, der har til formål at tilvejebringe midler til finansiering af Arne-pensionen. Ved at kompetencen flyttes til arbejdsmarkedschefen og chefen for ungeenheden er intentionen at tilpasse aktivitetsniveauet ift. det faktiske behov samt ift. en overordnet reduceret økonomisk ramme.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En opsigelse af kontrakten med CPUS kan indebære en økonomisk tilpasning, som henhører under Socialudvalget. Besparelsen vil først have fuld effekt i 2024 med henblik på at skabe rum for et passende varsel.

For Jobcentret og ungeenheden vil der være en budgetmæssig besparelse, som kan bidrage til en delvis finansiering af fx den øgede investering i transportbranchen.

I forhold til understøttelse af de socialøkonomiske virksomheder, vil indstillingen ikke have en personalemæssig konsekvens, men snarere blive udmøntet som en mindre opgavetilpasning blandt den eller de relevante medarbejdere ift. jobcentrets øvrige kerneopgaver.

 

Tværgående konsekvenser

Ved opsigelse af kontrakt kan der være økonomiske konsekvenser for CPUS, som er et tilbud under Center for Handicap og Psykiatri.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Administrativ bemærkning pr. 14. marts 2023

Ved møde i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget den 2. februar 2023 blev udvalget orienteret om analyseoplægget vedr. udviklingen i de virksomhedsrettede indsatser. Oplægget er efterfølgende sendt til udvalget via mail.

 

Sagens forløb

01-12-2022 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

At 1: Jane Dahl (C) fremsatte følgende ændringsforslag til At 1: Justeringen af den økonomiske ramme for at understøtte socialøkonomiske initiativer udsættes til første kvartal 2023, når Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget er blevet forelagt en analyse, som giver overblik over de virksomhedsrettede indsatser, så udvalget i så stor udstrækning som muligt kan prioritere og understøtte, at virksomhederne har den arbejdskraft, de har behov for. Samt at der i alle indsatser arbejdes med at understøtte vejen til job, selvforsørgelse eller uddannelse i videst mulige omfang.

For stemte 5: (C), (V) og (A)

Ændringsforslaget blev godkendt.

 

At 2: Godkendt.


6. Ramme for dialogmøde mellem Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Guldagergaard, Trelleborg, Kongegaarden og Musikhuset. (B)

Beslutning

At 1: Udvalget godkendte handlemulighed A, og at kommunen dermed bevarer den eksisterende ramme for dialogmøder med kulturinstitutionerne.

At 2: Udvalget beslutter, at dialogmødet skal datosættes til den 21 august. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte ramme og dato for dialogmøde med de fire kulturinstitutioner: Guldagergaard, Kongegaarden, Trelleborg og Musikhuset. 

 

Indstilling

Direktøren for børn, unge og kultur indstiller, 

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter rammen for dialogmøde med de fire kulturinstitutioner: Guldagergaard, Kongegaarden, Trelleborg og Musikhuset.

2. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter dato for dialogmødet. 


Sagens indhold

I aftalerne om tilskud fra Slagelse Kommune til Guldagergaard, Kongegaarden og Trelleborg, som blev indgået i sidste kvartal af 2022, blev der indskrevet et årligt dialogmøde med Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. I forbindelse med udarbejdelse af disse aftaler blev der fra både institutioner og det poltiske udvalg udtrykt ønske om en tydelig ramme for fokus og oplæg til dette dialogmøde. Ved samme anledning gav udvalget udtryk for et ønske om at følge fremdrift og udvikling i kulturinstitutionernes virke og bidrag til områderne i aftaleindholdet.
  
I den nuværende aftale med Slagelse Musikhus, som løber til udgangen af 2023, er der ikke indskrevet aftale om dialogmøde.
Dog lægges der op til fra administrationens side, at Slagelse Musikhus inviteres på lige fod med de tre andre kulturinstitutioner. Dette kan understøtte lige mulighed for instiutionerne til at lytte og blive inspireret, samt understøtte gavnlige drøftelser vedrørende synergier, udvikling og udfordringer på tværs af kulturområdet. 

Udkast til rammen for dialogmødet vedhæftes som bilag 1. Udkastet er udarbejdet af administrationen og har været rundsendt til kulturinstitutionerne for at få deres feedback. Guldagergaard og Kongegaarden har meldt tilbage med konkrete input.

Guldagergaard anbefaler i stedet for et fælles dialogmøde med alle fire kulturinstitutioner, enkeltvise møder med udvalget for at kunne lære hinanden bedre at kende. Enkeltmøder vil give mulighed for at drøfte udfordringer og positive udviklinger for den enkelte institution i kobling til politiske ønsker og retning i fortrolighed.

Kongegaarden svarer, at det er fint med et fælles dialogmøde, men det vil være hensigtsmæssigt, at udvalget kommer på besøg et par gange om året eller kunne afholde udvalgsmøder hos de fire kulturinstitutioner som det forhenværende Kultur- og Fritidsudvalg.

Datoforslag i bilag 2. 


Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

Handlemuligheder

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte rammeudkastet i sin nuværende form til dialogmøde med kulturinstitutioner. 

  2. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte rammeudkastet med ændringer til dialogmøde med kulturinstitutioner.

  3. Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte dato for dialogmøde. 

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter rammer for dialogmødet med de fire kulturinstitutioner og beslutter en dato. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

7. Status på boligplacering af ukrainske flygtninge (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Socialudvalget.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om status på boligplacering af ukrainske flygtninge.

 

Indstilling

Socialchef og Arbejdsmarkedschef indstiller,

  1. at Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Den kommunale opgave med at udbetale forsørgelse og finde boliger til flygtninge fra Ukraine, som har fået opholdstilladelse efter særloven, er placeret i Rådgivning og Udbetaling (RU) i Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration pr. 1. april 2023.

De ukrainske flygtninge skal have et tilbud om bolig inden 4 dage efter de er visiteret til kommunen.

Før Særloven trådte i kraft, har kommunerne haft løbende måned + 30 dage til at finde en bolig til nye flygtninge. Særloven udløber den 17. marts 2024, dog med mulighed for forlængelse i et år. Medio januar 2023 administreres 112 lejemål, og antallet af lejemål er stigende.

Boligopgaven kan løses på 2 måder:

  • Tilbud om en midlertidig bolig (skal-opgave for kommunen)
  • Tilbud om en permanent bolig (kan-opgave for kommunen).

Opgaven med at skaffe boliger til de mange flygtninge, som siden april 2022 er blevet visiteret til Slagelse, blev i starten løst ved at inddrage kommunale bygninger til midlertidig boligplacering i henholdsvis Rude og Dalmose. Desuden blev der samarbejdet med boligselskaberne FOB, Slagelse boligselskab og Korsør Boligselskab. Flygtningene blev indlogeret i midlertidige lejemål, som boligselskaberne stillede til rådighed.

Administrationen har i efteråret 2022 indgået aftaler med boligselskaberne om at ændre nogle af lejemålene fra midlertidige til permanente boliger, herunder aftalt at boligplacere ukrainerne permanent i Ungdomsboliger på Ingemannsvej og på Bredahlsgade. Der er også lavet en aftale med Bolig Korsør om, at ukrainere kan boligplaceres permanent i boliger, som står til nedrivning jf. helhedsplanen på Motalavej.

Begrundelserne for at ændre fra midlertidig til permanent boligplacering er flere, bl.a. at flygtningene sidestilles med andre lejere, og at permanent boligplacering er mindre omkostningstung for kommunen.

Budgettet til midlertidig boligplacering er udfordret og dækker ikke de faktiske omkostninger. Derfor arbejder Rådgivning og Udbetaling med at flytte og ændre så mange som muligt fra de midlertidige lejemål i ungdomsboligerne til permanente lejemål. 

I midlertidige lejemål er det kommunen som betaler for tomgangsleje, indskud, husleje, forbrugsudgifter og eventuelle istandsættelsesudgifter ved fraflytning. Flygtningene betaler en fast lovbestemt takst for en midlertidig bolig. F.eks. betaler en enlig kr. 2.402 pr. md. Taksten dækker både huslejebidrag og forbrug. Taksten dækker ikke de faktiske omkostninger.

I permanente boliger har kommunen som udgangspunkt ikke udgifter til lejemålene, ud over den almindelige kommunale medfinansiering af evt. boligstøtte.

Der er 100% statsrefusion på indskud og evt. istandsættelsesudgifter. Kommunen får dækket huslejeudgifterne til flygtninge med 100% statsrefusion på huslejen, indtil boligen lejes ud til en flygtning. Tomgangsleje er dermed ikke en kommunal udgift. Efter udlejning betaler flygtningen selv sin husleje, ligesom andre borgere.

I bilag 1 kan ses 2 beregningseksempler på kommunale udgifter til midlertidige boliger.

Ud af de 39 lejligheder, som kommunen har til rådighed på Motalavej, er de 37 udlejet i januar 2023 som permanente boliger. Der er tidsbegrænsning på lejemålene med udløb den 17. marts 2024, hvor særloven udløber. Ukrainerne er oplyst om, at de skal finde en anden bolig, hvis de får forlænget deres opholdstilladelse herefter.

Det vil ikke være muligt at boligplacere alle ukrainere permanent. Det er bl.a. forhold som sygdom, økonomi, skole, arbejde, dagtilbud, ophold af begrænset varighed mv. der har betydning for, hvordan boligplaceringsopgaven løses bedst. RU laver altid en konkret vurdering, og en økonomisk beregning på alle familier, så det sikres at de kan betale den fastsatte husleje i en permanent bolig.

Af de 112 lejemål til boligplacering af ukrainske flygtninge var 42 midlertidige pr. januar 2023. At antallet er så højt, skyldes primært, at de kommunale bygninger med i alt 31 lejemål (Rude, Dalmose og ældreboliger) ikke kan udlejes som permanente lejemål.

 

Retligt grundlag

Integrationsloven og særloven om fordrevne ukrainere.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Afhængigt af krigens forløb kan særloven eventuelt forlænges eller ændres. Der kan derfor være flygtninge, som aktuelt bor i et permanent lejemål på Motalavej, der har behov for hjælp til at finde en ny bolig i marts måned 2024, hvis de fortsat har lovligt ophold i Danmark.

Det kan på det tidspunkt blive nødvendigt at placere flere flygtninge i midlertidige lejemål igen, idet der fortsat må forventes at være mangel på passende, billige, permanente lejemål, som kan erstatte boligerne på Motalavej.

En ændring til midlertidig boligplacering vil medføre øgede kommunale udgifter til boligplaceringsopgaven i 2024 og så længe særloven forlænges. Fristen på 4 dage til at finde en bolig til ukrainerne fordrer et stort beredskab af boliger, idet det ikke på forhånd oplyses, om der kommer en enlig ukrainer eller f.eks. en familie med 4 børn. Det er derfor nødvendigt at have flere forskellige typer/størrelser lejemål klar til indflytning.

Aftalen med boligselskaberne er betinget af, at boligerne udlejes til ukrainske flygtninge, og derfor kan de tomme lejemål ikke anvendes til andre borgere med behov for boliganvisning.

Dog rejser en del ukrainere allerede nu tilbage til Ukraine eller andre steder, så det er vanskeligt at spå om behovet for boliger, hvis særloven forlænges. Rådgivning og Udbetaling foretager løbende skøn over behovet med henblik på at have det mest omkostningseffektive beredskab.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I 2022 bevilgede Økonomiudvalget 2 x1 mio. kr. til udgifter til midlertidig boligplacering. Årets resultat blev på 1 mio. kr., primært på grund af indsatsen med at boligplacere i permanente lejemål i stedet for i midlertidige. Udgiften i 2023 forventes at blive i samme størrelsesorden, dog afhængig af hvor mange flygtninge Slagelse skal modtage.

Hvis Særloven forlænges efter 24. marts 2024, kan det medføre øgede udgifter til midlertidige boliger. De ukrainere, som bor på Motalavej, skal på det tidspunkt flyttes til andre lejemål.

I 2022 fik Rådgivning og Udbetaling bevilget 0,7 mio. kr. af Økonomiudvalget til meromkostninger til løn og administration af opgaven. Udgiften til administration m.v. i 2023 forventes at udgøre et tilsvarende beløb. Desuden bistår Kommunale Ejendomme med praktiske opgaver ved klargøring af lejemålene.

 

Tværgående konsekvenser

Det er Socialudvalget, som har budgetansvar for kommunens udgifter til midlertidig boligplacering af flygtninge. Der er Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, som har det koordinerende ansvar for kommunens integrationsindsats. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

29-03-2023 Socialudvalget
At 1: Taget til orientering

8. Socialøkonomisk Årsrapport 2022 (O)

Beslutning

Punktet blev behandlet som punkt 5.

Chefkonsulent Vibeke Dømler Beske deltog til punktets oplysning.

At 1: Taget til orientering.

 

Kompetence

Erhvervs- Beskæftigelses, - og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- Og Uddannelsesudvalget orienteres om Den Socialøkonomiske Årsrapport 2022 for Slagelse Kommune.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- Og Uddannelsesudvalget tager Den Socialøkonomiske Årsrapport for Slagelse Kommune 2022 til orientering.

 

Sagens indhold

Erhvervs- og Teknikudvalget godkendte på deres møde d.6.12.2021 Den Socialøkonomiske Strategi 2.0: ”Det handler om mennesker” 2022-2025, for Slagelse Kommune. Strategien er udviklet med afsæt i erfaringer fra tidligere strategi samt lokale muligheder og udforinger.

Årsrapporten understøtter afrapportering af de otte strategispor:

  1. Det handler om mennesker-
  2. Fundraising og forandringsteori
  3. Et ekstra gear
  4. Civilsamfund og frivillighed
  5. Prøvehandlinger
  6. Verdensmålene
  7. Trends og tilbud
  8. Mål og afrapportering

Den socialøkonomiske strategi lægger op til afrapportering på to målsætninger:

  • Antal som er kommet i beskæftigelse: Målsætningen for antal af beskæftigede er jf. strategien 30 personer pr. år. I 2022 er 100 personer kommet i beskæftigelse.
  • Antal af virksomheder: Målsætningen for samlet antal socialøkonomiske virksomheder og initiativer over strategiens periode er 40. I 2022 er status 31 socialøkonomiske virksomheder og initiativer. 

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Det er Den Socialøkonomiske Enheds vurdering at strategiens samlede målsætning kan opnås indenfor strategiens tidsperiode.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Slutstatus på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet orienteres om slutstatus på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Byrådet orienteres om slutstatus på udmøntning af Strateginotat for beskæftigelsesområdet.

 

Sagens indhold

Byrådet godkendte på sit møde den 21. juni 2021 det Strateginotat for beskæftigelsesområdet, som Byrådet ved sit møde den 1. marts 2021 havde besluttet udarbejdet. Formålet med strateginotatet var, at de mest oplagte områder for at skabe et mere kvalificeret arbejdsmarked skulle præciseres samt, at notatet skulle danne rammen for arbejdsmarkedschefens virke, med sigte på, at gennemførte tiltag skulle udmøntes i konkrete resultater inden udgangen af 2022.

I forbindelse med udarbejdelse af strateginotatet blev et bredt udsnit af interessenter involveret, herunder tillidsrepræsentanter, ledere og relevante samarbejdspartnere.

Økonomiudvalget blev senest orienteret om status på udmøntning af strateginotatet ved sit møde den 23. maj 2022 (punkt 13).

Strateginotatet anlagde et fokus på at styrke indsatsen der, hvor den største velfærdsøkonomiske forskel kunne opnås, konkret repræsenteret ved de tre målgrupper A-dagpenge, sygedagpenge og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.

Derudover anlagde strateginotatet et tværgående sigte med en prioritering af i) den virksomhedsrettede indsats, ii) inddragelse af anden aktør samt iii) inddragelse af civilsamfundet ift. at støtte op om den samlede indsats.

I herværende sag præsenteres Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet for de konkrete resultater, der er opnået for de tre målgrupper og de tre tværgående elementer fra strateginotatet. For uddybning henvises til sagens bilag 2. 

 

A-dagpenge 

Under covid-19-pandemien blev antallet af langtidsledige næsten fordoblet, men det er lykkedes for jobcentret at vende udviklingen.

Siden januar 2021 er langtidsledigheden i Slagelse faldet med 70,8% mod et fald på 68,4% i RAR Sjælland. Samtidig er der sket et markant fald i det samlede antal dagpengemodtagere. Faldet er på 54,6% i Slagelse siden januar 2021 mod 51,7% i RAR Sjælland.

 

Sygedagpenge

Også på sygedagpengeområdet er der sket en positiv udvikling hen over de seneste små to år: Et strategisk fokus på hurtig og effektiv sagsbehandling i sygedagpengesagerne kan aflæses i Beskæftigelsesministeriets benchmark af kommunernes resultater, hvor Slagelse opnår landets tredje bedste resultater på sygedagpengeområdet, når der tages højde for kommunernes socioøkonomiske forhold. Siden januar 2021 er antallet af sygedagpengemodtagere faldet med 23,2% i Slagelse mod 19,2% i RAR Sjælland.

 

Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere 

Antallet af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere er faldet med 9,7% i Slagelse siden januar 2021, mens antallet i RAR Sjælland er faldet med 14,8%. Årsagerne til den mindre gunstige udvikling i Slagelse Kommune kan hænge sammen med målgruppens sammensætning i Slagelse:

  • Slagelse har væsentligt flere aktivitetsparate borgere sammenlignet med RAR Sjælland.
  • Det aktivitetsparate område har historisk ikke været et prioriteret indsatsområde i Slagelse. Iflg. en analyse fra Mploy (2020) var der afsat 39% færre ressourcer til målgruppen sammenlignet med et benchmark blandt 19 øvrige kommuner.
  • Målgruppen i Slagelse Kommune er alt andet lige mere udfordret sammenlignet med andre kommuner, herunder RAR Sjælland. Det afspejler sig fx i, at 58% af målgruppen i Slagelse har været på kontanthjælp i tre år mod 53% i RAR Sjælland.

At vende det aktivitetsparate kontanthjælpsområde bliver det lange, seje træk, som både kalder på stærk, faglig ledelse, men også på de rette ressourcer ift. opgavens omfang og kompleksitet.

 

Anden aktør og udbud

Der er indgået aftale med to leverandører på hver af tre delaftaler, som træder i kraft pr. 1. marts 2023 og løber frem til 28. februar 2025. Kommunen kan vælge at forlænge aftalen med to optioner à 1 år, hvormed aftalen maksimalt kan løbe op til 4 år frem til den 28. februar 2027.

Aftalernes design understøtter en høj grad af resultatfokus ved at hurtige og varige resultater understøtter en bedre driftsøkonomi hos leverandørerne.

 

Civilsamfundet

De eksisterende samarbejder med boligforeninger og humanitære organisationer er blevet styrket, ligesom civilsamfundet har haft en aktiv rolle i forbindelse med indkvartering af ukrainske flygtninge. Aktuelt arbejdes der på en tættere kobling mellem aktørerne i de boligsociale områder (Helhedsplanen) og de relevante afdelinger i jobcentret med en målsætning om at gøre brug af hinandens kompetencer og få en mere fælles opgaveløsning.

 

Virksomhedsrettet perspektiv

For den virksomhedsrettede indsats er der bl.a. opnået følgende resultater:

  • Sammenlignet med RAR Sjælland og landsgennemsnittet arbejder Slagelse overordnet mere med de virksomhedsrettede indsatser. Tendensen går på tværs af målgrupperne.
  • Hovedparten af de virksomhedsrettede indsatser sker i private virksomheder.
  • Effekten af de virksomhedsrettede forløb er for flere af målgrupperne over landsgennemsnittet – fx er dagpengemodtagernes tilknytning til arbejdsmarkedet seks måneder efter et virksomhedsrettet forløb 82% i Slagelse Kommune mod 70% på landsplan.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de gennemførte tiltag har medført positive resultater for de tre målgrupper og de tre tværgående elementer, hvilket bedst afspejles af, at Slagelse Kommune er rykket 19 pladser op til en plads nummer 61 på beskæftigelsesministerens benchmark af beskæftigelsesindsats i landets kommuner.

Beskæftigelsesområdet i Slagelse er fortsat udfordret af et højt antal aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som har komplekse problemstillinger ud over ledighed og som kræver en bred vifte af indsatser, ofte over en længerevarende periode. Det er administrationens vurdering, at de igangsatte tiltag vil have en positiv effekt på områdets resultater, men at de positive resultater vil kunne fremskyndes ved en politisk investering på området.

Administrationen bemærker i den forbindelse, at gevinstpotentialet ved at investere på såvel kontanthjælpsområdet (aktivitetsparate) som det samlede beskæftigelsesområde generelt er betydeligt og vil kunne bidrage med væsentlige nettokommunale udgiftsreduktioner.

Potentialet ved at vælge at investere i beskæftigelsesområdet kan illustreres ved sygedagpengeområdet, hvor Slagelse Kommune bl.a. som følge af byrådets investering på området i dag leverer de tredje bedste resultater i landet, når der tages højde for kommunernes forskellige rammevilkår. Forskellen mellem Slagelses faktiske ydelsesomfang og forventede ydelsesomfang udgør 170 fuldtidspersoner, svarende til en årlig nettokommunal mindreudgift på i alt 24,6 mio. kr.

Med afsæt i ovenstående og de besparelser som jobcentret blev pålagt i forbindelse med budget 2023-26 og den besparelse, der blev gennemført i forbindelse med Første delaftale, er det administrationens vurdering, at en udmøntning af Anden delaftale alene finansieret af beskæftigelsesområdet vil være en udfordring for området.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Initiativer for beskæftigelsesområdet hvis beskæftigelsen falder (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Økonomiudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget orienteres om hvilke initiativer, der vil blive taget i brug, hvis beskæftigelsen falder. 

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Økonomiudvalget orienteres om hvilke initiativer, der vil blive taget i brug, hvis beskæftigelsen falder. 

 

Sagens indhold

Økonomiudvalget har på deres møde den 21. november 2022 ønsket at få beskrevet de mulige initiativer for beskæftigelsesområdet, hvis beskæftigelsen begynder at falde.

Ledigheden har været stigende siden november 2022, men det er fortsat usikkert, om det Økonomiske Råds skøn i efteråret 2022 om en stigning i ledigheden på 50.000 personer i løbet af 2023 vil materialisere sig fuldt ud.

Overordnet er udviklingen på beskæftigelsesområdet i Slagelse fortsat positiv, men i takt med at den danske økonomi tilpasser sig situationen med høj inflation, forventes der fortsat et fald i beskæftigelsen. Vi kan ikke med sikkerhed vide hvilket fald, vi ser ind i – hverken omfangsmæssigt eller i forhold til brancher. Historisk set ved vi, at ufaglærte og personer på kanten af arbejdsmarkedet er i størst risiko for at miste fodfæstet. Udviklingen i ledigheden følges tæt, herunder tendenser ift. brancher mv. Det giver os et overblik over sammensætningen af ledige med henblik på at vi kan sætte ind med de mest effektive indsatser.

Grundlæggende anvender jobcentret de indsatser, der er etableret evidens for virker, både når ledigheden går op og ned. Det er disse borgerrettede og virksomhedsrettede indsatser, der alt efter behov vil blive skruet op og ned for, når beskæftigelsen falder.

Med en stigende ledighed imødeser jobcentret en række udfordringer og risikomålgrupper, som vi skal have særligt øje for ift. indsatsen, herunder:

  • Økonomisk pressede virksomheder, som indebærer, at mulighederne for at tage borgere ind reduceres som følge af vigende efterspørgsel efter deres varer og tjenesteydelser
  • Flere langtidsledige
  • Seniorer, som får endnu sværere vilkår for at gribe fat i arbejdsmarkedet
  • Kontanthjælpsmodtagere som i en vis udstrækning har fundet job i de konjunkturfølsomme brancher og derfor er i risiko for at miste jobbet, når konjunkturerne vender
  • Lavtlønnede og ufaglærte, som ofte befinder sig i mere usikre ansættelsesforhold og derfor er i høj risiko for at miste fodfæstet, når ledigheden stiger

I sagens bilag er det uddybet, hvilke redskaber jobcentret særligt vil bringe i anvendelse ift. de forskellige udfordringsrum. Det omfatter bl.a.:

  • Et stærkt virksomhedsnetværk med veletablerede samarbejdsrelationer kan bidrage positivt til samarbejdet under sværere vilkår, med et særligt blik for, at nogle virksomheder også vil opleve fremgang. Her er jobcentrets opgave at formidle og opkvalificere borgere hen mod nuværende og fremtidige jobåbninger
  • Et motivationsarbejde, både over for virksomheder og ledige om at brede søgefeltet ud og supplere med kurser og korte opkvalificeringsforløb, der med den rette sammensætning virker på både kort og langt sigt. Dette kalder ofte på en meget håndholdt indsats fra jobcentret for at lykkes.
  • Opkvalificering mod mangelområderne, bl.a. de kommunale velfærdsområder. Mange kan have barrierer ift. uddannelse, men realkompetenceafklaring, voksenlærlingeordning og snusepraktikker kan indbygges i et reelt uddannelsesløft. Her er der også et behov for at Slagelse Kommune som arbejdsgiver breder armene ud og byder ledige velkommen i relevante løntilskudsforløb, der opkvalificerer og afklarer.
  • Intensiverede samtaleforløb, som vi ved, både kan forebygge og afhjælpe langtidsledighed. Det vil være højt prioriteret at fastholde hyppige samtaler ved stigende ledighed.

Afhængig af situationen og hvilke målgrupper, der rammes af stigende ledighed, vil en konjunkturændring kalde på en justering og tilpasning af ressourcerne inden for jobcentrets eksisterende ramme. Her er der et vist manøvrerum for tilpasning. En signifikant stigning i ledigheden vil sætte det samlede område under pres, idet det alt andet lige er begrænset, hvor mange parametre jobcentret har mulighed for at justere på. Mulighedsrummet kobler sig til de nuværende ressourcer og de økonomiske scenarier, der følger af budgetforliget og udmøntning af delaftalerne vedr. finansieringen af Arne-pensionen. 

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at jobcentret har nogle rimelige forudsætninger for at imødekomme de behov, der måtte følge af et fald i beskæftigelsen. Det gælder bl.a. muligheden for omfordeling af ressourcer samt op- og nedjustering af relevante værktøjer alt efter, hvad målgruppen kalder på.

Historisk set har der i Slagelse Kommune ikke været behov for kassefinansiering mv., for at kunne levere den nødvendige indsats ved en stigende ledighed. Dog bemærker administrationen, at beskæftigelsesområdet i Slagelse aktuelt ser ind i en række elementer, der vil have betydning for jobcentrets handlemuligheder – det gælder udmøntningen af Første og Anden delaftale samt de pålagte besparelser i forbindelse med budgetforlig 2023-26. Derfor bemærker Administrationen , at afhængig af den konkrete ledighedsudvikling kan det ikke udelukkes, at administrationen ser et behov for at rejse en business case over for fagudvalg og økonomiudvalget for at holde hånden under resultaterne og den minimumsindsats, som de ledige har ret og pligt til at modtage.

Administrationen bemærker i den forbindelse, at gevinstpotentialet ved at investere på beskæftigelsesområdet, herunder de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, generelt er betydeligt og potentielt vil kunne bidrage med væsentlige udgiftsreduktioner på ydelsesområdet i de kommende år.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

 

 

11. Orientering om 'Flere skal med'-puljen (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om en nyoprettet pulje under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

 

Indstilling

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Baggrund og formål

Flere skal med-puljen har til formål at understøtte partnerskaber mellem idræts- og fritidsaktører og Slagelse Kommune, der fremmer sundhed, forebyggelse og inklusion i aktive fællesskaber inden for konkrete målgrupper/temaer.

Puljen er blevet oprettet på baggrund af politiske drøftelser i Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget i efteråret, hvor ønsket har været at udbrede partnerskabstilgangen til samarbejde med flere aktører med henblik på udvikle og styrke tilbud til borgere i Slagelse Kommune.

Retningslinjer (Bilag 1) og ansøgningsproces er besluttet på Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget den 2. februar 2023.

 

Flere skal med puljen er målrettet:

  • Længerevarende partnerskaber omkring indsatser inden for de prioriterede målgrupper (1 år, som følger sportsåret)
  • Korterevarende indsatser og pilotprojekter inden for de prioriterede målgrupper
  • Arrangementer, hvis de bliver afholdt i kobling med andre indsatser inden for de prioriterede målgrupper, således at der sikres forankring
  •  Afledt behov for udstyr mv. til gennemførsel af indsatser og arrangementer.

 

Med afsæt i kommunens sundhedsprofil, undersøgelse af Danskernes Motions- og Sportsvaner fra Idrættens Analyseinstitut i 2020, Syddansk Universitets kommunerapport Slagelse Kommune i Bevægelse fra 2021 samt aktørers interesser og muligheder har puljen i perioden 2023-2024 fokus på følgende målgrupper:

  • Børnefamilier med børn under 6 år, fordi voksne med små børn under 3 år er mindre aktive end voksne med ældre børn eller ingen børn. Derudover fordi en femtedel af kommunens børn har motoriske udfordringer, når de starter i skole.
  • Ældre borgere på +65 år, fordi andelen af ældre borgere er stigende, og flere ældre borgere end regionsgennemsnittet har multisygdom og er overvægtige.
  • Unge på 13-25 år, fordi mange unge falder fra foreningsfællesskaberne og dyrker idræt og motion selvorganiseret og i privat regi. Derudover fordi et stigende antal unge har lav mental sundhed og et højt niveau af stress.

 

Der er under puljen lagt op til, at målgrupper og fokus fastlægges politisk, forud for den efterfølgende periode.

Ansøgningsproces, tværfagligt panel og oplæg for politisk udvalg

Der er som et led i ansøgningsprocessen indskrevet vurdering af ansøgningerne af et tværfagligt panel. Dette panel sammensættes ud fra det faktiske indhold og fokus i indkomne ansøgninger (se bilag 2).
Det tværfaglige panel vurderer ansøgerne og indstiller, hvilke ansøgere der inviteres ind til at holde et kort oplæg for Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget. På baggrund af udvalgets drøftelser med de enkelte ansøgere, udarbejdes der en politisk indstilling til Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget. Udvalget beslutter så på førstkommende udvalgsmøde, hvordan midlerne i puljen skal fordeles. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Puljen vurderes på forskellig vis at kunne bidrage til at styrke samarbejde mellem kommune og civilsamfund indenfor relevante målgrupper og udfordringer samt skabe værdifulde erfaringer.

Administrationen er opmærksomme på, at puljens nuværende navn og betegnelse har fælleshed med indsats på beskæftigelsesområdet, hvorfor der på sigt vil blive justeret på puljens navn. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Administrationen detailplanlægger og forhåndsreserverer dato(er) til det tværfaglige panel, timing midt april.

 

Sagens forløb

27-03-2023 Sundhedsudvalget
At 1: Taget til orientering
28-03-2023 Seniorudvalget
At 1: Taget til orientering

28-03-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Taget til orientering.
29-03-2023 Socialudvalget
At 1: Taget til orientering

12. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

13. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Arbejdsmarkedschefen orienterede omkring ledighedstal og LIM

Signe Skovstrup Ethelberg orienterede sammen med Jesper Schlüter omkring erhvervsstrategien. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 


14. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget ønsker, at maj-mødet udvides med en time i slutningen af mødet. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

15. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.