6. Status for videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)
6. Status for videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)
Sagsnr.: 330-2018-32713 Dok.nr.: 330-2018-441394 Åbent
Kompetence: Erhvervs og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs og teknikudvalget orienteres om status for
fremdriften for de besluttede delprojekter og øvrige tiltag, herunder forhold
som om muligt skal besluttes.
Baggrund
Halsskov Færgehavn er et af Slagelse Kommunes strategiske
udviklingsprojekter som over tid skal udvikles fra en nedlagt færgehavn og til
et sports- og aktivitetsområde med udgangspunkt i vandsport.
I fortsættelse af Erhvervs- og Teknikudvalgets seneste møde
den 6. august 2018 følger hermed en status for de igangsatte delprojekter som
følger:
· Undersøgelse vedrørende nedbrydning af moler i det gamle kajanlæg
· Udstykning og igangsætning af boligbyggeri over for Granskoven i
henhold til lokal-plan nr. 131 – Halsskov Havn, Kanalbyen. Herunder ønskes en
ophævelse af freds-skovspligten undersøgt
· Etablering af et mini-havnebad
· Et projekt som omhandler mindesmærker og broklap
Nærværende sagsfremstilling omhandler tillige en orientering
om øvrige tiltag som følger:
· Oprydning i området og sikret tilgængelighed
· Højvandssikring
· Salg af azobetræ
· Forsikringssagen vedrørende brand i udspringstårn
Om undersøgelse vedrørende nedbrydning af moler i det
gamle kajanlæg:
Som oplyst på udvalgets seneste møde den 6/8-2018, har det
rådgivende firma NIRAS i løbet af juli og august måned arbejdet på en second
opinion-undersøgelse som omhandler en tilstandsvurdering og renoveringsforslag,
herunder anslået økonomi samt et afsnit om risikoforhold (jf. bilag 1).
I undersøgelsens pkt. 4 beskrives de aktuelle risikoforhold,
og det står klart, at der er behov for nogle umiddelbare tiltag rent
sikkerhedsmæssigt, da der er risiko for nye jordfaldshuller. Derfor blev der
den 24/8-2018 på baggrund af en besigtigelse opsat yderlig afspærring i
området. Efterfølgende skal der foretage en mere detaljeret undersøgelse af
disse områder, hvorefter der vil fremkomme et prissat udbedringsforslag.
I undersøgelsens pkt. 3 er der en vurdering af det nuværende
opgavegrundlag som skal ses i forhold til vores planer og ønsker for den
fremtidige anvendelse af havnen.
Hvis vi ønsker af bevare den eksisterende kajstrækning (helt
eller delvist) med jernspuns, skal der snarest iværksættes levetidsforlængende
tiltag – forventelig indenfor det kommende år.
Indledningsvis skal der gennemføres supplerende
undersøgelser, og der skal fremskaffes informationer i form af:
• Afrensning af spuns og lagtykkelsesmålinger
• Prøvegravninger på udvalgte steder
• Fremskaffelse af foreliggende tegningsmateriale (om
muligt)
• Fremskaffelse af foreliggende geotekniske undersøgelser
(om muligt)
• Fremskaffelse af seneste pejleplan (primært havbundsdybde
lang kajforløb)
På grund af tykkelsesreduktionerne af spunsvæggen i og
omkring vandlinien vil en fornyet anode opsætning ikke kunne gøre det alene.
Det anbefales, at der samtidig udføres en forstøbning med beton ned til kote ca.
– 1,5 meter for at beskytte den øverste del af spunsen mod yderligere
korrosion.
Ovenstående løsning vil blive ret bekostelig, og derfor kan
et alternativ være at begrænse den kajstrækning som ønskes bevaret med
jernspuns. Her stilles der forslag om at det primært blive midtermolen med
udspringstårnet som bevares (se tegningsbilag 3 i undersøgelsen).
Som alternativ til renoveringen af jernspuns anbefaler
NIRAS, at der i stedet for etableres en såkaldt stenkastning i stil med den
øvrige del af havneområdet. En stenkastning vil samtidig medvirke til at
reducere bølgeuroen i havnebassinet, da stenskråningerne vil absorbere en del
af den indkommende bølgeenergi, der tidligere blev reflekteret af de lodrette
kajvægge.
I renoveringsforslaget er der løsningsmæssigt desuden
arbejdet videre med muligheden for delvis opfyldning af havnebassinet i de tre
færgelejer. Det vil medføre en række fordele både i forhold til anlægsøkonomi
og de efterfølgende udgifter til drift og vedligehold (jf. pkt. 6 i
undersøgelsen).
Eksempler på delvis opfyldning i færgelejerne er vist i
bilag 2-4 til undersøgelsen. Ved at fylde delvist op i færgelejerne skabes der
mulighed for nye områder til rekreative formål, hvor lettere adgang til vandet
kan tænkes ind. En løsning som fik god respons på det afholdte borgermøde.
På strækninger, hvor opfyldningen gennemføres, vil
supplerende undersøgelser kunne udelades, da spunsvæggenes funktion reduceres
til understøtning af betonoverbygningen.
Punkt 5 i undersøgelsen omhandler lukning af utætheder og
huller her og nu.
Alt afhængig af tidshorisonten for gennemførelsen af en mere
gennemgribende renove-ring/opfyldning i færgelejerne kan det blive nødvendigt,
at lukke de største huller og utæt-heder i spunsvæggene for at hindre udvikling
af større jordfaldshuller i de områder som anbefales afspærret (jf.
tegningsbilag 5 i undersøgelsen).
Lukning af huller i større omfang via påsvejste plader på
spunsvæggen bør ikke betragtes som en varig vedligeholdsløsning. Tages den
nuværende generelle godstykkelsesreduktion i betragtning vil der løbende komme
nye huller i et omfang, som vil medføre store udgifter til lukning af hulle.
Alene udgiften til midlertidig lukning af de største huller
og utætheder i de tre fokusområder (jf. bilag 1 i undersøgelsen), estimeres til
ca. 300.000-360.000 kr. eksklusiv moms.
I undersøgelsens pkt. 6 er der en meget grundig gennemgang
af renoveringsmodellerne med detaljerede prisoverslag. Sammenfatningen af
renoveringsforslagene fremgår at tabel 7.1 i undersøgelsen med følgende
anlægsoverslag:
• Forstøbning og anoder ca. 20.000.000 kr.
• Delvis opfyldning og stenkastning ca. 18.290.000 kr.
• Delvis opfyldning og stålspuns ca. 18.040.000 kr.
Det er NIRAS vurdering, at løsningen med delvis opfyldning
og stenkastning samlet set vil være den mest fordelagtige at arbejde videre
med. Løsningen rummer flere muligheder for at reducere omkostningerne
væsentligt, som anført i afsnit 6.3.1.2, hvilket i kombination med vurderingen
af risiko, drift og vedligehold samlet set gør, at denne renoverings-model
anbefales.
Alt afhængig af resultaterne af supplerende forundersøgelser
kan der være en mulighed for at afvente med stenkastningen fra punkt A mod B
(forløbet langs campingpladsen) såfremt en etapeopdeling er mere økonomisk
fordelagtig.
Mulighederne for at skabe en lettere adgang til vandet via
stenkastningerne og stenkast-ningernes positive indvirkning på bølgeuroen i
havnebassinet er ligeledes forhold som kan inddrage i overvejelserne for det
videre forløb.
Om udstykning og igangsætning af boligbyggeri:
Indledningsvis har administrationen rettet henvendelse til
Miljøstyrelsen, for at gøre opmærksom på dels den eksisterende lokalplan dels overdragelsen
af Halsskov Færgehavn fra staten til Korsør Kommune i 2000, som bygger på en
aftale med trafikminister Jan Trøjborg fra september 1994 samt et aktstykke på
Christiansborg samme år, der overdrager de ledigblevne statsarealer til Korsør
Kommune, herunder Halsskov Havn, til fremtidig byudvikling og ejendom.
Dersom henvendelsen ikke giver mulighed for en ophævelse
eller begrænsning af fredsskovsarealet i forhold til det areal som skal
frasælges, kan der anlægges en sag for domstolene senest den 12. oktober 2018.
Denne mulighed vil administrationen også undersøge således, at der i givet fald
kan træffes beslutning herom på det kommende udvalgsmøde den 8. oktober 2018.
Kommunale Ejendomme har sideløbende med ovenstående igangsat
forberedelsen af salg af areal, jf. aftale.
Om etablering af et mini-havnebad:
Som oplyst på det seneste udvalgsmøde, har administrationen
bedt firmaet NIRAS om, at bidrage med et notat som beskriver problematik
vedrørende vind og bølgeforhold i havnen, optimering af moleforlængelse og
vandudskiftning. Notatet er vedhæftet som bilag 2.
Notatet blev i sin tid udarbejdet i forbindelse med et
tidligere projekt om husbåde i havnen. For husbådene var bølgernes periode og
længde i forhold til husbådenes vægt, størrelse og udformning af væsentlig
betydning. Det samme vil gøre sig gældende for et mini-havnebad som vægtmæssigt
vil være lettere end en husbåd, men samtidig større rent udformningsmæssigt.
Bølgepåvirkningen vil derfor være en ret stor belastning, som bl.a. vil vride
et mini-havnebad alle mulige retninger.
Vind- og bølgeforholdene er fortsat de samme, som da notatet
blev udarbejdet. Ved vind mellem syd og vest, kan bølgerne mere eller mindre
frit nå havnen og skabe bølgeuro og nå højder i havnen ud over det forsvarlige
i forhold til et mini-havnebad og andre aktiviteter.
Af notatet fremgår endvidere, at reduktionen af bølgeuroen i
havnen kan opnås ved at formindske den nuværende moleåbning ved forlængelse af
den eksisterende nordmole med en ny ca. 120 meter lang dækmole/bølgebryder. En
sådan mole anlægges økonomisk optimalt som en stenkastningsmole, som vurderes,
at beløbe sig til i alt ca. 18 mio. kr. inkl. Geoteknik og uforudseelige
udgifter på 15 %.
Det skal bemærkes, at vandkvaliteten i havnen grundet den
længere tid for vandudskiftningen, dersom der etableres en ny mole, ikke
vurderes at være kritisk, da havnen ikke er belastet af spildevandsudledninger
eller andet, som kan forringe vandkvaliteten.
Før der arbejdes videre på et mini-havnebadsprojekt,
anbefaler administrationen, at der sker en afklaring på nødvendigheden af en
supplerende dækmole/bølgebryder. Samtidig bør der også fokuseres på, hvem de
kommende brugere af havnebassinet er, og hvilke ønsker og krav de måtte have
til vind- og bølgeforhold.
Om projektet som omhandler mindesmærker og broklap:
Der er endnu ikke taget kontakt til relevante personer, som
kan bidrage med oplysninger, da de øvrige tiltag i Færgehavnen har været og er
ret tidskrævende, men der arbejdes videre med dette delprojekt.
Om oprydning i området og sikret tilgængelighed:
Der er foretaget en kortlægning af jordbunker i området jf.
oversigtskort med jordbunker, se bilag 4. Alle jordbunker vurderes at kunne
anvendes dels i de skitserede løsninger til retablering af kajanlægget dels i
forbindelse med terrænhævning og andre projekter i Færgehavnen.
Der er i øvrigt foretaget oprydning og sortering af øvrige
materialer i området jf. fotooversigt, se bilag 3.
Om højvandssikring:
I fortsættelse af det borgermøde om det igangværende
digeprojekt ved Granskoven syd for færgehavnen, som blev afholdt den 28. juni
2018, har administrationen genoptaget projektarbejdet med den højvandssikring,
som skal foretages i færgehavnsområdet primært bag ved stranden og beach volleyområdet,
for at sikre mod oversvømmelse ind bag om det nye dige, som etableres syd for
færgehavnen. Det er afgørende, at der er en projektmæssig sammenhæng mellem de
to projekter.
På nuværende tidspunkt foreligger der fra det rådgivende
firma NIRAS et udkast til koncept for arealudnyttelse med boldbaner og kyststi
(bilag 5). Heraf fremgår det, at højvandsbeskyttelsen udgør ca. 130 meter fra
færgelejet mod syd til Granskoven.
Højvandsbeskyttelsen kan etableres som et jorddige, som er
en enkel og mindre udgiftskrævende løsning. Alternativt kan diget udføres som
et stitracé med en gangsti integreret i diget. Denne løsning er at foretrække,
fordi den sikre den mest optimale forbindelse for gående og cyklende til og fra
færgehavnen. Gangstien vil være hovedadgangsvejen for alle ikke kørende brugere
af færgehavnen.
I udkastet er der et indledende budgetoverslag, som viser,
at et jorddige vil have en anlægsudgift på ca. 520.000 kr., og at en stiløsning
vil beløbe sig til ca. 1.430.000 kr.
I stiløsningen er der foreslået anvendelse af azobetræ, som
en 85 meter lang væg ud mod boldbanerne. Dette vil, ud over at være støttemur
for den bagvedliggende sti, også kunne benyttes som siddeområde m.m. i
forbindelse med de mange aktiviteter. De resterende ca. 45 meter etableres som
et jorddige.
Hvis løsningen med azobetræ vælges, og hvis vi gør brug af
vores eget azobetræ vil stiløsningen kunne reduceres til ca. 1 mio. kr.
Administrationen er klar til at arbejde videre med udkastet,
men afventer udvalgets beslutning om, hvorvidt azobetræet kan indgå i
projektet.
Om salg af azobetræ:
I fortsættelse af Borgermødet om Halsskov Færgehavn den 27.
juni 2018, er der kommet en henvendelse fra en lokal arbejdsgruppe, som
foreslår at anvende en del af azobetræet som siddemøbler placeret i hele
færgehavnsområdet jf. bilag 6.
Det er planlagt, at vi beholder 50-100 stk. azobétræ til
brug i området, og det giver administrationen mulighed for at arbejde videre
med forslaget, da en stor del af det kan realiseres umiddelbart til gavn og
glæde for brugerne af færgehavnen. Der må i givet fald påregnes udgifter til
flytning og en mindre opklodsning, således at træet ventileres naturligt på
undersiden.
Salget af ca. 150-160 stk. azorbetræ til Middelgrundsfonden
c/o Det Danske Spejderkorps til brug på spejderens ø ”Ungdomsøen” i Øresund er
iværksat.
Foruden de regulære ca. 4 meter lange stykker azorbetræ, er
der en mindre del ukurante stykker træ, som lokale firmaer har vist interesse
for, og der vil blive forhandlet en pris.
Som oplyst på det seneste udvalgsmøde, er der et privat
firma, som er klar til at købe det resterende azorbetræ, og administrationen er
klar til at indlede forhandling om mængde og pris.
Foruden azobetræet er der indsamlet og opmagasineret et
større antal runde træstolper jf. fotooversigt bilag 2. Disse stolper vil være
meget egnet i forbindelse med kystsikringsprojektet på Omø. Stolperne har ikke
som azorbetræet en stor genbrugsværdi, og derfor anbefaler administrationen, at
de overgår til Omø projektet uden beregning.
Om forsikringssagen:
Forsikringssagen har nu fundet sin afslutning, og på
baggrund af to indhentede tilbud om istandsættelse har forsikringen godkendt
tilbud af 13. august 2018 fra firmaet MT Højgaard a/s.
Den øverste container bliver demonteret for genopbygning på
stedet. Der foretages tillige en udbedring af gulv i den midterste container.
Arbejdet påbegyndes i uge 36 og
forventes afsluttet i uge 41.
Retligt
grundlag
Intet at bemærke
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at vælge, at en del af azobétræet
bruges i vores eget digeprojekt.
Udvalget kan træffe beslutning om valg mellem de tre
skitserede modeller for renovering af kajanlægget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at internt brug af
azobétræ er en mulig løsning foruden et salg til private købere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger ud over fakta, som fremgår af
sagsfremstillingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Intet at bemærke
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning
2.
at Erhvervs- og Teknikudvalget træffer beslutning om at der arbejdes videre
med det forslag som omhandler delvis opfyldning af de tre færgelejer og
stenkastning.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:
Pkt. 1-2 godkendt.
Status på sti til campingpladsen rundsendes.