Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 3. september 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-438022                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget .
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-438104                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget .
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer
3. Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Villum Christensen (I) orienterede om en henvendelse fra en Hollandsk virksomhed omkring etablering af solceller.
AffaldPlus har udtrykt ønske om muligheden for at modtage overskydende tang fra strandene, dette undersøges nærmere.
Fiskerne har rettet henvendelse til forvaltningen omkring anvendelse af havneareal. Fiskerne afventer svar.
Lone Irene Wenzell orienterede om, at der til oktobermødet følger en sag omkring etableringen af kommende turisme destinations selskaber.

3. Slagelse Kommune - Status på asfalt og funktionskontrakter 2018 (O)

3.     Slagelse Kommune - Status på asfalt og funktionskontrakter 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2014-67588               Dok.nr.: 330-2018-447613                                          Åbent
Kompetence: Erhverv- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på asfaltområdet med fokus på udløb af funktionskontrakterne, overgangen til de kommende år med ændring i opgave og udbudsform samt betydningen af et reduceret budget.
Baggrund
På mødet den 5. december 2016 tog det daværende Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalg stilling til perioden efter udløbet af de nuværende kontrakter, som alle udløber ved udgangen af 2018. Udvalget besluttede en 2-årig karensperiode gældende for 2019 og 2020 før der blev taget endelig beslutning om kommende udbud.
Der er herefter givet orientering vedr. asfalt og funktionskontrakter til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget d. 6. november 2017.
Budget på anlægsrammen til asfaltområdet udgør i 2018 31,5 millioner kr. (inkl. overførsel fra 2017 på bl.a. en garantisag vedr. striber). Herudover er der på driftsrammen afsat et beløb på 950.000 kr.
Budget pr. 1. januar 2019 udgør 25,4 millioner kr. på anlægsrammen og 950.000 på driftsrammen.
På udvalgsmødet vil der blive orienteret om;
- Aktiviteterne frem mod og i forbindelse med kontraktafslutningerne
- Status på aktiviteterne i 2018
- Opgjort vejkapital og betragtninger om dennes udvikling
- Opmærksomhed omkring asfaltindeksets udvikling (prisstigninger)
- Hovedeftersyn samt tilsyn nu og fremadrettet med henvisning til udvalgets beslutning d. 5/12 2016.
- Prioriteringer mod 2019/2020
Retligt grundlag
Udbudsloven, Vejloven m.v.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller overfor udvalget
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Første oplæg til prioritering 1. halvår 2019.

4. Beslutning om omfordeling af midler samt nedlæggelse af turismepulje (B)

4.     Beslutning om omfordeling af midler samt nedlæggelse af turismepulje (B)

Sagsnr.: 330-2018-49891               Dok.nr.: 330-2018-416287                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt udvalget vil anbefale Økonomiudvalget at omplacere turismemidler fra ”Turismepuljen” til Kultur- og Fritidsudvalget.
Baggrund
”Turismepuljen” – omplacering af midler til Kultur- og Fritidsudvalget
Budgettet indeholder den såkaldte ”Turismepuljen”, hvor midlerne anvendes til tilskud til diverse arrangementer og aktiviteter, hvor turister og gæster i kommunen er en del af målgruppen. De seneste år har budgettet på turismeområdet hørt under Kultur- og Fritidsudvalgets budgetområde, men ved omkonstitueringen i foråret blev budgettet flyttet til Erhvervs- og Teknikudvalgets område.
Ansøgninger, der har fået bevilget tilskud fra både ”Turismepuljen” og Puljen til kulturelle formål har derfor været behandlet i begge udvalg, og på møderne i august ønskede udvalgene, at budgettet til ”Turismepuljen” omplaceres til Kultur- og Fritidsudvalget, således at sagsbehandlingen og administrationen fremover kan forenkles.
”Turismepuljen” udgør 508.000 kr. i 2019.
I 2018 er der bevilget følgende tilskud fra midlerne:
festugerne i de tre købstæder                   ca. 225.000 kr.
andre aktiviteter                                     ca. 175.000 kr.
i alt                                                      ca. 400.000 kr.
Udover disse tilskud har midlerne i puljen finansieret tilskud til bykontorer.
Retligt grundlag
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune skal omplaceringer mellem fagudvalg godkendes af Økonomiudvalget.
Handlemuligheder
I forhold til ”Turismepuljen” kan Erhvervs- og Teknikudvalget beslutte at:
a. Omplacere 225.000 kr. fra driftsmidlerne på Erhvervs- og Teknikudvalgets område til Kultur- og Fritidsudvalgets område – svarende til tilskud i 2018 til festugerne i de tre købstæder.
b. Omplacere 400.000 kr. fra driftsmidlerne på Erhvervs- og Teknikudvalgets område til Kultur- og Fritidsudvalgets område – svarende til tilskud i 2018 til de tre festuger samt øvrige aktiviteter.
c. Omplacere et beløb af en anden størrelse fra driftsmidlerne på Erhvervs- og Teknikudvalgets område til Kultur- og Fritidsudvalgets område
d. Turismepuljen” herefter nedlægges, således at der ikke kan søges tilskud til aktiviteter på turismeområdet.
e. Bibeholde ”Turismepuljen” uændret under Erhvervs- og Teknikudvalgets område.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan på udvalgets møde i oktober få et oplæg til en samlet strategisk anvendelse og prioritering af midlerne inden for turismeområdet. Resterende midler fra ”Turismepuljen” kan indgå heri.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en omplacering af midlerne i den nuværende ”Turismepulje” vil forenkle såvel udvalgenes som administrationens sagsbehandling.
Administrationen anbefaler, at der omplaceres 400.000 kr., da omfanget af ansøgninger i 2019 forventes at ligge på niveau med 2018. Herudover anbefaler administrationen, at ”Turismepuljen” nedlægges i forlængelse af den samlede prioritering på turismeområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
”Turismepuljen” under Erhvervs- og Teknikudvalget nedlægges, og 0,4 mio. kr. af budgettet overføres til Puljen for kulturelle formål under Kultur- og Fritidsudvalget. Resten af midlerne indgår i en samlet prioritering af turismemidler under Erhvervs- og Teknikudvalget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
05.1
400
400
400
400
Drift
06.4
-400
-400
-400
-400
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Det anbefales at der overføres 400.000 kroner fra driftsmidler på Erhvervs- og Teknikudvalgets område til Kultur- og Fritidsudvalgets område.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget, at der omplaceres 400.000 kr. af ”Turismepuljen” fra driftsmidler på Erhvervs- og Teknikudvalgets område til Kultur- og Fritidsudvalgets område, Puljen til kulturelle formål.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget nedlægger ”Turismepuljen”.
3.    at Sagen videresendes til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Pkt. 1-3 godkendt.

5. Genoptaget - Ny samhandelsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (B)

5.     Genoptaget - Ny samhandelsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (B)

Sagsnr.: 330-2016-30009               Dok.nr.: 330-2018-446558                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Samhandelsaftalen skal en gang årligt behandles i det respektive politiske udvalg med henblik på dels evaluering, dels drøftelse af det kommende års strategiske fokus, som Slagelse Kommune forventer i forhold til erhvervsservice og erhvervsfremme.
Den nye samhandelsaftale skal endvidere tage afsæt i, at Slagelse Erhvervscenter (SEC) pr. 1/6 2018 har fået en ny bestyrelse. Samhandelsaftalen skal derfor også åbne for de nye muligheder, som bestyrelsens nye sammensætning giver for at skabe synergi i erhvervsfremme aktiviteterne i Slagelse Kommune.
Der er således i samhandelsaftalens afsnit C 3. fokus på, hvordan SEC i sin opgavevaretagelse og samarbejdsrelationer skal have fokus på at skabe synergi mellem de forskellige fagligheder og interesser, der afspejles i SEC bestyrelsens sammensætning.
Dette forudsætter en gensidig forventningsafstemning med alle aktører i bestyrelsen, der kan gennemføres på det planlagte fællesmøde den 21/8 2018 mellem bestyrelsen i Slagelse Erhvervscenter og Erhvervs- og Teknikudvalget. Se bilag.
Resultatet af dette møde vil blive dokumenteret i samhandelsaftalens afsnit C 3. og indgå i den endelige samhandelsaftale til beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018.
Dernæst afspejler den nye samhandelsaftale de muligheder, der skal realiseres i forbindelse med den nye nationale erhvervsfremmestruktur.
Der er således i samhandelsaftalens afsnit C 1. fokus på SEC’s udnyttelse af den nye erhvervsfremmestruktur:
· SEC driver en effektiv ”Én Indgang” for virksomheder og evner i denne sammenhæng at afdække de henvendende virksomheders behov. Dette med henblik på at sikre en korrekt og effektiv visitation – enten til vejledning hos SEC eller til erhvervshuset.
· SEC er præcis i sin kravstilling til erhvervshusets support indenfor eksportfremme, investeringsfremme, fonde og finansiering.
· SEC er effektiv til at øve indflydelse og fagligt udnytte de klyngeinitiativer, der har betydning for Slagelse Kommune.

· SEC er præcis i sin kravstilling til erhvervshusets ydelser til iværksættere, der har vækstpotentiale. Dette gælder for alle iværksættere i Slagelse Kommune generelt og ikke kun for ydelser til iværksættere internt i Vækstfabrikken.
I relation til det nye lovgrundlag for erhvervsfremme ser det ud til, at KKR (Kommunalt Kontaktråd) får en øget betydning og indflydelse i relation til bemanding af den kommende erhvervsfremmebestyrelse og bemanding af bestyrelserne i erhvervshusene, hvilket der i kommunalt regi bør være fokus på.
Som en del af det nye lovgrundlag gives der erhvervsministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om erhvervshusenes opgaver til varetagelse af erhvervshusenes formål. Dette vil blive realiseret i en aftale mellem regeringen og KL.
Derfor bør der fra Slagelse Kommune være fokus på at sikre, at kommunen får optimal indflydelse på KL’s indspil til aftalen. 
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter den nye samhandelsaftale for Slagelse Erhvervscenter på udvalgets møde den 6/8 2018.
Dette med henblik på, at der 21/8 2018 afholdes fællesmøde med Erhvervs- og Teknikudvalget og Slagelse Erhvervscenters bestyrelse, hvor den gensidige forventningsafstemning med alle aktører i bestyrelsen gennemføres.
Herefter bliver samhandelsaftalen fremlagt til beslutning i Slagelse Erhvervscenters bestyrelse den 28/8 og til beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget på mødet den 3/9 2018.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nuværende økonomiske ramme for Slagelse Erhvervscenter er 8.172.208 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter udkast til samhandelsaftale, herunder den strategiske retning i aftalen og den økonomiske ramme.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Drøftet.
Genoptaget
Administrative bemærkninger
På baggrund af fællesmødet mellem Erhvervs og Teknikudvalget og bestyrelsen i Slagelse Erhvervscenter den 21/8 er der foretaget en række ændringer, der fremgår af bilag: Oplæg til Samhandelsaftale.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender oplæg til samhandelsaftale, herunder den strategiske retning i aftalen og den økonomiske ramme.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker, at Erhvervscentret skal "drive" hele Posthuset. Sagen rejses i Økonomiudvalget.
Udvalget afventer oplæg fra Erhvervscentret til målepunkter, der viser værdiskabelsen for erhvervslivet/kommunen.

6. Status for videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)

6.     Status for videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)

Sagsnr.: 330-2018-32713               Dok.nr.: 330-2018-441394                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs og teknikudvalget orienteres om status for fremdriften for de besluttede delprojekter og øvrige tiltag, herunder forhold som om muligt skal besluttes.
Baggrund
Halsskov Færgehavn er et af Slagelse Kommunes strategiske udviklingsprojekter som over tid skal udvikles fra en nedlagt færgehavn og til et sports- og aktivitetsområde med udgangspunkt i vandsport.
I fortsættelse af Erhvervs- og Teknikudvalgets seneste møde den 6. august 2018 følger hermed en status for de igangsatte delprojekter som følger:
· Undersøgelse vedrørende nedbrydning af moler i det gamle kajanlæg
· Udstykning og igangsætning af boligbyggeri over for Granskoven i henhold til lokal-plan nr. 131 – Halsskov Havn, Kanalbyen. Herunder ønskes en ophævelse af freds-skovspligten undersøgt
· Etablering af et mini-havnebad
· Et projekt som omhandler mindesmærker og broklap
Nærværende sagsfremstilling omhandler tillige en orientering om øvrige tiltag som følger:
· Oprydning i området og sikret tilgængelighed
· Højvandssikring
· Salg af azobetræ
· Forsikringssagen vedrørende brand i udspringstårn
Om undersøgelse vedrørende nedbrydning af moler i det gamle kajanlæg:
Som oplyst på udvalgets seneste møde den 6/8-2018, har det rådgivende firma NIRAS i løbet af juli og august måned arbejdet på en second opinion-undersøgelse som omhandler en tilstandsvurdering og renoveringsforslag, herunder anslået økonomi samt et afsnit om risikoforhold (jf. bilag 1).
I undersøgelsens pkt. 4 beskrives de aktuelle risikoforhold, og det står klart, at der er behov for nogle umiddelbare tiltag rent sikkerhedsmæssigt, da der er risiko for nye jordfaldshuller. Derfor blev der den 24/8-2018 på baggrund af en besigtigelse opsat yderlig afspærring i området. Efterfølgende skal der foretage en mere detaljeret undersøgelse af disse områder, hvorefter der vil fremkomme et prissat udbedringsforslag.
I undersøgelsens pkt. 3 er der en vurdering af det nuværende opgavegrundlag som skal ses i forhold til vores planer og ønsker for den fremtidige anvendelse af havnen.
Hvis vi ønsker af bevare den eksisterende kajstrækning (helt eller delvist) med jernspuns, skal der snarest iværksættes levetidsforlængende tiltag – forventelig indenfor det kommende år.
Indledningsvis skal der gennemføres supplerende undersøgelser, og der skal fremskaffes informationer i form af:
• Afrensning af spuns og lagtykkelsesmålinger
• Prøvegravninger på udvalgte steder
• Fremskaffelse af foreliggende tegningsmateriale (om muligt)
• Fremskaffelse af foreliggende geotekniske undersøgelser (om muligt)
• Fremskaffelse af seneste pejleplan (primært havbundsdybde lang kajforløb)
På grund af tykkelsesreduktionerne af spunsvæggen i og omkring vandlinien vil en fornyet anode opsætning ikke kunne gøre det alene. Det anbefales, at der samtidig udføres en forstøbning med beton ned til kote ca. – 1,5 meter for at beskytte den øverste del af spunsen mod yderligere korrosion.
Ovenstående løsning vil blive ret bekostelig, og derfor kan et alternativ være at begrænse den kajstrækning som ønskes bevaret med jernspuns. Her stilles der forslag om at det primært blive midtermolen med udspringstårnet som bevares (se tegningsbilag 3 i undersøgelsen).
Som alternativ til renoveringen af jernspuns anbefaler NIRAS, at der i stedet for etableres en såkaldt stenkastning i stil med den øvrige del af havneområdet. En stenkastning vil samtidig medvirke til at reducere bølgeuroen i havnebassinet, da stenskråningerne vil absorbere en del af den indkommende bølgeenergi, der tidligere blev reflekteret af de lodrette kajvægge.
I renoveringsforslaget er der løsningsmæssigt desuden arbejdet videre med muligheden for delvis opfyldning af havnebassinet i de tre færgelejer. Det vil medføre en række fordele både i forhold til anlægsøkonomi og de efterfølgende udgifter til drift og vedligehold (jf. pkt. 6 i undersøgelsen).
Eksempler på delvis opfyldning i færgelejerne er vist i bilag 2-4 til undersøgelsen. Ved at fylde delvist op i færgelejerne skabes der mulighed for nye områder til rekreative formål, hvor lettere adgang til vandet kan tænkes ind. En løsning som fik god respons på det afholdte borgermøde.
På strækninger, hvor opfyldningen gennemføres, vil supplerende undersøgelser kunne udelades, da spunsvæggenes funktion reduceres til understøtning af betonoverbygningen.
Punkt 5 i undersøgelsen omhandler lukning af utætheder og huller her og nu.
Alt afhængig af tidshorisonten for gennemførelsen af en mere gennemgribende renove-ring/opfyldning i færgelejerne kan det blive nødvendigt, at lukke de største huller og utæt-heder i spunsvæggene for at hindre udvikling af større jordfaldshuller i de områder som anbefales afspærret (jf. tegningsbilag 5 i undersøgelsen).
Lukning af huller i større omfang via påsvejste plader på spunsvæggen bør ikke betragtes som en varig vedligeholdsløsning. Tages den nuværende generelle godstykkelsesreduktion i betragtning vil der løbende komme nye huller i et omfang, som vil medføre store udgifter til lukning af hulle.
Alene udgiften til midlertidig lukning af de største huller og utætheder i de tre fokusområder (jf. bilag 1 i undersøgelsen), estimeres til ca. 300.000-360.000 kr. eksklusiv moms.
I undersøgelsens pkt. 6 er der en meget grundig gennemgang af renoveringsmodellerne med detaljerede prisoverslag. Sammenfatningen af renoveringsforslagene fremgår at tabel 7.1 i undersøgelsen med følgende anlægsoverslag:
• Forstøbning og anoder ca. 20.000.000 kr.
• Delvis opfyldning og stenkastning ca. 18.290.000 kr.
• Delvis opfyldning og stålspuns ca. 18.040.000 kr.
Det er NIRAS vurdering, at løsningen med delvis opfyldning og stenkastning samlet set vil være den mest fordelagtige at arbejde videre med. Løsningen rummer flere muligheder for at reducere omkostningerne væsentligt, som anført i afsnit 6.3.1.2, hvilket i kombination med vurderingen af risiko, drift og vedligehold samlet set gør, at denne renoverings-model anbefales.
Alt afhængig af resultaterne af supplerende forundersøgelser kan der være en mulighed for at afvente med stenkastningen fra punkt A mod B (forløbet langs campingpladsen) såfremt en etapeopdeling er mere økonomisk fordelagtig.
Mulighederne for at skabe en lettere adgang til vandet via stenkastningerne og stenkast-ningernes positive indvirkning på bølgeuroen i havnebassinet er ligeledes forhold som kan inddrage i overvejelserne for det videre forløb.
Om udstykning og igangsætning af boligbyggeri:
Indledningsvis har administrationen rettet henvendelse til Miljøstyrelsen, for at gøre opmærksom på dels den eksisterende lokalplan dels overdragelsen af Halsskov Færgehavn fra staten til Korsør Kommune i 2000, som bygger på en aftale med trafikminister Jan Trøjborg fra september 1994 samt et aktstykke på Christiansborg samme år, der overdrager de ledigblevne statsarealer til Korsør Kommune, herunder Halsskov Havn, til fremtidig byudvikling og ejendom.
Dersom henvendelsen ikke giver mulighed for en ophævelse eller begrænsning af fredsskovsarealet i forhold til det areal som skal frasælges, kan der anlægges en sag for domstolene senest den 12. oktober 2018. Denne mulighed vil administrationen også undersøge således, at der i givet fald kan træffes beslutning herom på det kommende udvalgsmøde den 8. oktober 2018.
Kommunale Ejendomme har sideløbende med ovenstående igangsat forberedelsen af salg af areal, jf. aftale.
Om etablering af et mini-havnebad:
Som oplyst på det seneste udvalgsmøde, har administrationen bedt firmaet NIRAS om, at bidrage med et notat som beskriver problematik vedrørende vind og bølgeforhold i havnen, optimering af moleforlængelse og vandudskiftning. Notatet er vedhæftet som bilag 2.
Notatet blev i sin tid udarbejdet i forbindelse med et tidligere projekt om husbåde i havnen. For husbådene var bølgernes periode og længde i forhold til husbådenes vægt, størrelse og udformning af væsentlig betydning. Det samme vil gøre sig gældende for et mini-havnebad som vægtmæssigt vil være lettere end en husbåd, men samtidig større rent udformningsmæssigt. Bølgepåvirkningen vil derfor være en ret stor belastning, som bl.a. vil vride et mini-havnebad alle mulige retninger.
Vind- og bølgeforholdene er fortsat de samme, som da notatet blev udarbejdet. Ved vind mellem syd og vest, kan bølgerne mere eller mindre frit nå havnen og skabe bølgeuro og nå højder i havnen ud over det forsvarlige i forhold til et mini-havnebad og andre aktiviteter.
Af notatet fremgår endvidere, at reduktionen af bølgeuroen i havnen kan opnås ved at formindske den nuværende moleåbning ved forlængelse af den eksisterende nordmole med en ny ca. 120 meter lang dækmole/bølgebryder. En sådan mole anlægges økonomisk optimalt som en stenkastningsmole, som vurderes, at beløbe sig til i alt ca. 18 mio. kr. inkl. Geoteknik og uforudseelige udgifter på 15 %.
Det skal bemærkes, at vandkvaliteten i havnen grundet den længere tid for vandudskiftningen, dersom der etableres en ny mole, ikke vurderes at være kritisk, da havnen ikke er belastet af spildevandsudledninger eller andet, som kan forringe vandkvaliteten.
Før der arbejdes videre på et mini-havnebadsprojekt, anbefaler administrationen, at der sker en afklaring på nødvendigheden af en supplerende dækmole/bølgebryder. Samtidig bør der også fokuseres på, hvem de kommende brugere af havnebassinet er, og hvilke ønsker og krav de måtte have til vind- og bølgeforhold.
Om projektet som omhandler mindesmærker og broklap:
Der er endnu ikke taget kontakt til relevante personer, som kan bidrage med oplysninger, da de øvrige tiltag i Færgehavnen har været og er ret tidskrævende, men der arbejdes videre med dette delprojekt.
Om oprydning i området og sikret tilgængelighed:
Der er foretaget en kortlægning af jordbunker i området jf. oversigtskort med jordbunker, se bilag 4. Alle jordbunker vurderes at kunne anvendes dels i de skitserede løsninger til retablering af kajanlægget dels i forbindelse med terrænhævning og andre projekter i Færgehavnen.
Der er i øvrigt foretaget oprydning og sortering af øvrige materialer i området jf. fotooversigt, se bilag 3.
Om højvandssikring:
I fortsættelse af det borgermøde om det igangværende digeprojekt ved Granskoven syd for færgehavnen, som blev afholdt den 28. juni 2018, har administrationen genoptaget projektarbejdet med den højvandssikring, som skal foretages i færgehavnsområdet primært bag ved stranden og beach volleyområdet, for at sikre mod oversvømmelse ind bag om det nye dige, som etableres syd for færgehavnen. Det er afgørende, at der er en projektmæssig sammenhæng mellem de to projekter.
På nuværende tidspunkt foreligger der fra det rådgivende firma NIRAS et udkast til koncept for arealudnyttelse med boldbaner og kyststi (bilag 5). Heraf fremgår det, at højvandsbeskyttelsen udgør ca. 130 meter fra færgelejet mod syd til Granskoven.
Højvandsbeskyttelsen kan etableres som et jorddige, som er en enkel og mindre udgiftskrævende løsning. Alternativt kan diget udføres som et stitracé med en gangsti integreret i diget. Denne løsning er at foretrække, fordi den sikre den mest optimale forbindelse for gående og cyklende til og fra færgehavnen. Gangstien vil være hovedadgangsvejen for alle ikke kørende brugere af færgehavnen.
I udkastet er der et indledende budgetoverslag, som viser, at et jorddige vil have en anlægsudgift på ca. 520.000 kr., og at en stiløsning vil beløbe sig til ca. 1.430.000 kr.
I stiløsningen er der foreslået anvendelse af azobetræ, som en 85 meter lang væg ud mod boldbanerne. Dette vil, ud over at være støttemur for den bagvedliggende sti, også kunne benyttes som siddeområde m.m. i forbindelse med de mange aktiviteter. De resterende ca. 45 meter etableres som et jorddige.
Hvis løsningen med azobetræ vælges, og hvis vi gør brug af vores eget azobetræ vil stiløsningen kunne reduceres til ca. 1 mio. kr.
Administrationen er klar til at arbejde videre med udkastet, men afventer udvalgets beslutning om, hvorvidt azobetræet kan indgå i projektet.
Om salg af azobetræ:
I fortsættelse af Borgermødet om Halsskov Færgehavn den 27. juni 2018, er der kommet en henvendelse fra en lokal arbejdsgruppe, som foreslår at anvende en del af azobetræet som siddemøbler placeret i hele færgehavnsområdet jf. bilag 6.
Det er planlagt, at vi beholder 50-100 stk. azobétræ til brug i området, og det giver administrationen mulighed for at arbejde videre med forslaget, da en stor del af det kan realiseres umiddelbart til gavn og glæde for brugerne af færgehavnen. Der må i givet fald påregnes udgifter til flytning og en mindre opklodsning, således at træet ventileres naturligt på undersiden.
Salget af ca. 150-160 stk. azorbetræ til Middelgrundsfonden c/o Det Danske Spejderkorps til brug på spejderens ø ”Ungdomsøen” i Øresund er iværksat.
Foruden de regulære ca. 4 meter lange stykker azorbetræ, er der en mindre del ukurante stykker træ, som lokale firmaer har vist interesse for, og der vil blive forhandlet en pris.
Som oplyst på det seneste udvalgsmøde, er der et privat firma, som er klar til at købe det resterende azorbetræ, og administrationen er klar til at indlede forhandling om mængde og pris.
Foruden azobetræet er der indsamlet og opmagasineret et større antal runde træstolper jf. fotooversigt bilag 2. Disse stolper vil være meget egnet i forbindelse med kystsikringsprojektet på Omø. Stolperne har ikke som azorbetræet en stor genbrugsværdi, og derfor anbefaler administrationen, at de overgår til Omø projektet uden beregning.
Om forsikringssagen:
Forsikringssagen har nu fundet sin afslutning, og på baggrund af to indhentede tilbud om istandsættelse har forsikringen godkendt tilbud af 13. august 2018 fra firmaet MT Højgaard a/s.
Den øverste container bliver demonteret for genopbygning på stedet. Der foretages tillige en udbedring af gulv i den midterste container.
Arbejdet påbegyndes i uge 36 og forventes afsluttet i uge 41.
Retligt grundlag
Intet at bemærke
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at vælge, at en del af azobétræet bruges i vores eget digeprojekt.
Udvalget kan træffe beslutning om valg mellem de tre skitserede modeller for renovering af kajanlægget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at internt brug af azobétræ er en mulig løsning foruden et salg til private købere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger ud over fakta, som fremgår af sagsfremstillingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget træffer beslutning om at der arbejdes videre med det forslag som omhandler delvis opfyldning af de tre færgelejer og stenkastning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Pkt. 1-2 godkendt.
Status på sti til campingpladsen rundsendes.

7. CKE 17.09 Brovej 1, Slots Bjergby, Hashøj NV Livs og Læringshus (O)

7.     CKE 17.09 Brovej 1, Slots Bjergby, Hashøj NV Livs og Læringshus (O)

Sagsnr.: 330-2017-57657               Dok.nr.: 330-2018-443463                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget/Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om udsendelse af byggeprogram for Livs og læringshus i Slots Bjergby (ved Hashøjskolen)
Baggrund
Byrådet har den 24. april 2017 bevilget 23,25 mio. kr. til etablering af Livs og læringshus i forbindelse med daginstitution og skole i Slots Bjergby.
Efterfølgende er nedsat en styregruppe med repræsentanter fra CKE, Center for Børn og Unge, Slots Bjergby Daginstitution, Hashøjskolen, Lokalrådet i Slots Bjergby samt fra Uddannelsesudvalget, som i samarbejde med arkitektfirmaet Anneks har udarbejdet Byggeprogram med tilhørende rumprogram.
Undervejs blev det klart, at eksisterende lokalplan for området ikke var tilstrækkelig rummelig til det nye byggeri, hvorfor en proces for tilvejebringelse af ny lokalplan blev igangsat. Den nye lokalplan nr 1190 forventes endeligt vedtaget 27. august 2018, hvorefter totalrådgivning for opgaven sendes i EU-udbud med henblik på udførelse i fagentreprise og med fradragspris ved udbud i hovedentreprise (Entrepriseomkostningerne forventes at ligge under 20 mio. kr.).
Livs og læringshuset forventes ibrugtaget primo april 2020.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning, idet sagen er sendt til orientering i Erhvervs- og Teknikudvalget samt i Børne- og Ungeudvalget.
Udvalget kan alternativt vælge at komme med kommentarer eller indvendinger til orienteringen.
Vurdering
Det er CKE´s vurdering, at byggeprogrammet og rumprogrammet opfylder de behov, som er blevet beskrevet af Styregruppen og følgegrupper og at byggeriet kan gennemføres indenfor bevillingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forventede anlægsudgifter.
2018: kr.705.000.-
2019: kr.18.000.000.-
2020: kr.4.125.000.-
Samlede anlægsudgifter 23.250.000.-
Forventede driftomkostninger.
2020: kr. 615.000.-
Efterfølgende år kr. 820.000.- pr. år.
Konsekvenser for andre udvalg
Livs og læringshuset hører under Erhvervs- og Teknikudvalget og hovedbrugeren vil være Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Sagen udsat, idet der ønskes en nærmere præcisering bl.a. i forhold til kapacitet til dagtilbud, fritidstilbud og skoleområdet, bygningernes faglige rammer og projektets økonomi.
Der udarbejdes et kort notat, der beskriver det hidtidige forløb i projektet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Forvaltningen orienterede om, at sagen har været behandlet i fagudvalget.

8. Etablering af støjvold på udlejet areal ved Stigsnæs (B)

8.     Etablering af støjvold på udlejet areal ved Stigsnæs (B)

Sagsnr.: 330-2018-54051               Dok.nr.: 330-2018-447334                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hvorvidt det tillades, at Syd-Vestsjællands Jagtforening ansøger rette myndighed(er) om opførsel af en støjvold på det udlejede areal og at denne vil henstå på kommunens areal efter lejeaftalens ophør.
Baggrund
Slagelse Kommune opkøbte primo 2017 et større areal på 809.000 m² på Stigsnæs, med henblik på at sikre, at kommunen havde arealer lokalplanlagt til tung industri, nær industrihavnen. På en mindre del af arealet har Syd-Vestsjællands Jagtforening skydebane og efter overtagelsen af arealerne, er der i 2017 tegnet en 30 årig lejeaftale med Syd-Vestsjællands Jagtforening for at sikre stabilitet omkring foreningens aktiviteter. Aftalen giver desuden foreningen mulighed for at udvide med nye aktiviteter såsom bueskydningsbane og Sportingbane. Skydebanens nærmeste nabo er RGS Nordic A/S, der har jordbehandling som forretningsområde.
I forbindelse med etablering af de nye aktiviteter har foreningen søgt rådgivning hos Danmarks Jægerforbund vedrørende etablering af en støjvold på det lejede areal. Jægerforbundet har fra en lang række kommuner erfaring med at opføre støjvolde i samarbejde med netop RGS Nordic A/S.
Danmarks Jægerforbund har udarbejdet et skitseforslag for placering af støjvold og sportingbane (Bilag 1 og 2) og beskriver krav og erfaringerne således:
For at kravene til flugtskydning på henholdsvis sporting, trap og jagtskydning skal overholdes, skal der være minimum 55 meter fra skydedisciplinens standplads og ud til foden af volden. Lerduer har en flyvelængde på op til 55 meter i disse discipliner.
Med en placering af en 8 meter høj jordvold i skudretningen, kan der forventes af opnå en dæmpning af støjen i skudretningen, i en afstand af 200 – 300 meter, på op til 10 dB. Der tages udgang i våbenklasse 4, som er haglgeværer, og der anvendes udelukkende flugtskydningspatroner (lovligt materiale = stål).
Danmarks Jægerforbund har et tæt samarbejde med RGS Nordic og vi har sammen etableret støjvolde i flere forskellige kommuner hele landet over igennem de seneste 10 år. Samarbejdet foregår på den måde, at Danmarks Jægerforbund foranlediger kontakten mellem en lokalforening og RGS, hvorefter der bliver udfærdiget en kontrakt. RGS tager sig derefter af alt, som vedrører jordvolden.
De lokale jagtforeninger og deres respektive kommuner har været meget tilfredse med det af RGS Nordic udførte arbejde.
Det skal til slut nævnes, at der i de kommuner, hvor der er blevet opført støjvolde omkring et flugtskydningsareal, ikke efterfølgende har været indsendt nogen klager over skydebanerne.
Grundet ovennævnte afstandskrav overskrider støjvolden det nuværende skydebaneareal mod øst og dermed vil der i forslaget lægges støjvold på ca. 5-7.000 m2 af det kommunale areal. Dette areal er i dag bortforpagtet indtil 31.12. 2019 og opsigelse før tid, kræver sandsynligvis en aftale om kompensation med forpagter, afhængig af tidspunktet for etablering af støjvolden.
Såfremt Udvalget beslutter at tillade støjvolden, forudsættes det at jagtforeningens areal udvides og at støjvolden ikke fjernes igen af foreningen ved lejeaftalens udløb.
Udover etablering af støjvolden, har Jagtforeningen forhandlet om, at der i samme aftale med RGS Nordic A/S etableres en mere kørefast vejadgang. Dog vil hovedparten af jordkørslen foregå langs skellet mod RGS Nordic, for at minimere trafikgenerne.
Jagtforeningen har i lejeaftalen mulighed for at istandsætte det ubeboede stuehus på Madevejen 75 med henblik på at etablere klubhus. Nærmere undersøgelse af ejendommen af Center for Kommunale Ejendomme viser dog, at bygningen ikke er egnet til istandsættelse, men til nedrivning. Jagtforeningen har ligeledes forhandlet om at RGS Nordic udfører denne nedrivning som en del af aftalen og dermed gøres plads til at Jagtforeningen selv, eller i samarbejde med andre foreninger, kan opføre et nyt klubhus, som samlingssted for aktiviteter relateret til jagt, hundetræning og lignende. (Bilag 3)
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til hvorvidt det tillades, at jagtforeningen ansøger rette myndighed(er) om opførsel af en støjvold på det udlejede areal og at støjvolden vil henstå på kommunens areal efter lejeaftalens ophør. Desuden at dette formegentlig vil medføre, at skydebanens areal skal øges med ca. 7.000 m2.
Såfremt ovenstående tillades, er der mulighed for at RGS Nordic A/S nedriver Madevejen 75, Skælskør samt, at den eksisterende vejadgang forbedres, begge dele i samråd med Center for Kommunale Ejendomme og Center for Miljø, Plan og Teknik.
De miljømæssige godkendelser og tilladelser, vil blive behandlet af myndigheden på de pågældende områder.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at der vil være skydebane på arealerne mange år frem i tiden, hvorfor det overordnet vil være fornuftigt at tillade anlæg, der understøtter dette formål. Den foreslåede arealudvidelse på ca. 7.000 m2, vil ikke begrænse de strategiske muligheder for fx tung industri på de kommunalt ejede arealer.
Der er her alene taget stilling til de ejendomsmæssige konsekvenser, mens miljø- og landskabsmæssige konsekvenser, behandles af myndigheden ved ansøgning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Etablering af støjvold og evt. relaterede udgifter til vejanlæg og lignende, sker uden omkostninger for kommunen. Dog vil Kommunen overtage arealet med støjvolden, såfremt udlejningen af arealet opsiges eller udløber. Dette kan begrænse eller fordyre muligheden for at frasælge eller etablere nye aktiviteter senere.
Konsekvenser for andre udvalg
En samlet strategi for arealerne på Stigsnæs er under udarbejdelse.
Indstilling
Center for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender at Syd-Vestsjællands Jagtforening kan ansøge om etablering af støjvold på det lejede areal.
2.    at Det lejede areal kan udvides med op til 10.000 m2 for at imødekomme minimumsafstandskrav.
3.    at Nedrivning af stuehuset på Madevejen 75, Skælskør kan medtages i entreprisen uden udgift for Kommunen.
4.    at Vejforholdene ikke må forværres ved etableringen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget er positive overfor etableringen. Det undersøges, hvilken funktion volden har, og om placeringen kan tilpasses områdets evt. kommende funktioner.

9. Volleyarena i Korsørhallen, Tovesvej 30, Korsør (B)

9.     Volleyarena i Korsørhallen, Tovesvej 30, Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-7623                 Dok.nr.: 330-2018-447743                                          Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Erhvervs- og teknikudvalget skal overfor Byrådet anbefale at der bliver givet en tillægsbevilling til anlægsprojektet: Etablering af volleyarena, i Korsørhallen.
Baggrund
Byrådet besluttede d. 25. april 2016 at give en anlægsbevilling til etablering af volleyarena i Korsørhallen. Bevillingen blev givet på baggrund af overførte midler på fritidsområdet fra 2015.
Etablering af volleyarena omfattede renovering af gulv, samt etablering af teleskoptribuner i Korsørhallen. Virklund sport stod for renoveringen af gulvet og opsætning af tribunerne. Det har senere vist sig, at monteringen af gulvet er udført forkert, montørerne har skåret for dybt i belægningen, da denne skulle svejses sammen til en tæt overflade. Dette bevirker at gulvoverfladen og den underliggende del arbejder forskelligt fra hinanden, og det trækker svejsningerne fra hinanden.
Ud over gulv og tribuner, blev der under anlægsprojektet også etableret anden belysning i hallen, så den kunne opfylde kravene til spil i den bedste volleyrække. Da hallen alligevel skulle lukkes ned i en længere periode, valgte Center for Kommunale Ejendomme, at udskifte tag og lofter, efterisolere gavle, male alt træværk i hallen, samt renovere varmesystemet.
Virklund sport gik konkurs inden de fik udbedret fejl og mangler på projektet. Kontraktsummen for projektet var under 1. mio. kr. hvorfor der ikke er stillet en garanti på arbejdet. Slagelse kommune har dermed ikke andre muligheder, end at betale udgiften selv. 
Retligt grundlag
I henhold til regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet godkende tillæg til anlægsbevillinger før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Det har ikke nogen betydning for gulvets funktion, at svejsningerne trækker sig fra hinanden, men det har det, for den efterfølgende drift. Der vil fremadrettet være en kontinuerlig reparation af svejsninger, det betyder at der skal være et større tilsyn med gulvet, så det bliver opdaget i tide. Samtidig er der en stor risiko for at undergulvet får vand, når gulvet vaskes, da overfladen ikke er tæt, som den burde være. Hvis undergulvet, som er spånplade, får vand ved gulvvask, kan det udvikle sig til et endnu større skadesomfang. Der vil være risiko for begyndende skimmelsvamp, eller at pladerne rejser sig, så gulvet med tiden bliver ujævnt.
Midlertidig løsning er blevet iværksat. I løbet af september 2018, bliver alle svejsninger gennemgået, og gensvejset der hvor de er trukket fra hinanden. Overslag på denne udgift er 15.000,-
Dette er ikke en holdbar og fremadrettet løsning, da skaden vil blive ved med at opstå.
Handlemulighed A.
For at undgå at svejsningerne bliver trukket fra hinanden igen, skal der på tværs af gulvbelægningen monteres/fuldlimes en ny 2,1 mm surface taraflex belægning. Der er ikke tale om en hel ny gulvbelægning, men kun en hel ny overflade. Derefter skal hele gulvet svejses i samlingerne, op streges på ny, flanser, rosetter, paneler mv. genmonteres. Udgift til denne samlede løsning er 550.000,-, forudsat at undergulvet ikke har taget skade af vand.
Handlemulighed B.
Center for Kommunale Ejendomme, skærper tilsynet med gulvet, taper over svejsninger der er trukket fra hinanden, for at minimere risikoen for vand til undergulvet. Og én gang om året bliver svejsningerne gensvejset. Overslag til denne udgift vil være +15.000,-
Gensvejsning af gulvet kan gøres et par gange, hvorefter det begynder at blive problematisk at svejse det samme sted igen og igen. Selve svejsefugen bliver for bred, hvorefter det slet ikke vil kunne lade sig gøre.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme anbefaler handlemulighed A til 550.000,- Da denne sikrer at den fremtidige drift og vedligeholdelse af gulvet kan holdes på et normalt niveau, samtidig forsvinder risikoen for et større skadesomfang - skadesudvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På anlægsbudgettet til etablering af volleyarena, er der 179.000,- tilbage. Hvoraf 15.000,- er reserveret til første gensvejsning. Derfor mangler vi 390.000,- til at udføre den anbefalede løsning.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
390
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
390
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for, Center for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget indstiller overfor Byrådet, at der gives en anlægsbevilling på 390.000,- til sted.nr. 031 785, der finansieres af kassen.
2.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Sagen oversendes til Økonomiudvalget med henblik på finansiering.

10. Salgsvogne - Stadepladser (B)

10.   Salgsvogne - Stadepladser (B)

Sagsnr.: 330-2018-27396               Dok.nr.: 330-2018-435241                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til om administrationens oplæg til en fremtidig praksis for anvendelse af stadepladser i Korsør, Skælskør og Slagelse, skal sendes i høring hos erhvervsforeningerne i Korsør, Skælskør og Slagelse.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på mødet den 4. juni 2018, at administrationen skulle udarbejde et oplæg til en forsøgsordning, hvor der ikke skal søges om tilladelse til opstilling af salgsvogne, og hvor der generelt ikke skal betales lejeafgift.
Business Slagelse har meddelt, at der med afsæt i beslutningen af sagen på udvalgsmødet er fremsendt en mail til udvalgsformanden, med Business Slagelses bekymringer ved, at gøre stadepladserne gratis. Business Slagelse foreslår i samme mail, at den enkelte erhvervsforening overtager bestemmelsesretten og indkasserer lejen for stadepladserne.
Afgørelser om råden over vejarealer, der træffes i henhold til vejlovgivningen, kan ikke overdrages til andre. Administrationen kan derfor ikke anbefale, at Business Slagelses forslag imødekommes.
Administrationen har udarbejdet et oplæg til, hvordan en fremadrettet administration af stadepladser kunne håndteres. Oplægget er vedlagt sagen som bilag – Retningslinje for anmeldelse og udlejning af stadepladser.
Retningslinjen giver en stadeholder mulighed for, at opstille en stadeplads på offentligt vejareal under forudsætning af, at stadepladsen anmeldes og, at alle punkter i retningslinjen efterkommes. I retningslinjen er der anført torve og pladser, hvor det ikke er muligt at opstille en stadeplads, da disse områder i dag primært anvendes af caféer og restauranter til udeserveringer, eller som tilfældet er med Algade/Havnegade i Skælskør, af æstetiske årsager ønskes friholdt for stadepladsaktivitet.
Retningslinjen giver mulighed for at benytte parkeringsbåse som stadeplads, dog skal færdselslovens bestemmelser om parkering efterleves.
Kommunale arealer, der ikke er registreret som offentlig vej (strande, grønne arealer, parker og lignende), henhører under anden lovgivning end vejloven. Disse steder vil det være nødvendigt at opkræve en markedsleje i forbindelse med en kommerciel benyttelse af arealet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Lov om offentlige veje (arealer der er registreret som offentlige vejarealer).
Ejendomsretten vil være gældende for øvrige arealer (strande, grønne arealer, parker og lignende).
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at erhvervsforeningerne i Korsør, Skælskør og Slagelse skal høres med afsæt i udvalgets valg af én af nedenstående handlemuligheder;
· at praksis for udlejning af stadepladser administreres i henhold til sagens bilag – Retningslinje for anmeldelse og udlejning af stadepladser. Her vil det være gældende, at følgende torve og pladser er undtaget; Schweizerpladsen, Fisketorvet, Gl. Torv og forpladsen ved Slagelse station (Bilag 2.2 og 2.3) samt det lille torv på hjørnet af Algade/Havnevej i Skælskør (Bilag 2.1), eller
· at den nuværende praksis fastholdes, hvor der betales stadeleje både på vejarealer og øvrige arealer, eller
· at der vælges en helt anden model.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en ændret praksis, hvor stadeholdere frit kan stiller deres salgsvognene på offentlige vejarealer (naturligvis under forudsætning af, at kommunens retningslinjer følges), vil have både positive og negative konsekvenser. Med baggrund i erfaringer fra andre kommuner skal administrationen pege på følgende forhold, som kan være aktuelle:
· Klager fra borgere, der generes af madlugt, gener som er svære at regulere ift. miljøloven.
· Nidkærhed blandt de sælgende og kamp om pladserne.
· Skævvridning af håndtering af stadepladser, da Nytorv i Slagelse er registreret som vejareal, hvor det fremover kan blive gratis at stå og Solens Plads i Korsør, der er et selvstændig matrikel, hvor kommunen er forpligtet til at opkræve markedsleje. Med en beslutning om, at ændre de matrikulære forhold på Solens Plads fra et ejendomsmatrikel til et vejmatrikel vil forholdene være ensrettet.
· Ulige konkurrencevilkår mellem stadeholdere, som ingen udgifter har til deres opstillingsplads, og butikkerne i byen, som har udgifter til deres butikslejemål.
· Det administrativt arbejde med udarbejdelse af aftaler/kontrakter vil blive reduceret.
· Stadeholdere vil opleve en mere fleksibel administration.
Det er administrationens anbefaling, at en ændret praksis vedrørende stadepladser sendes i høring hos erhvervsforeningerne i Korsør, Skælskør og Slagelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med en beslutning om ikke at opkræve stadeleje vil kommunen miste en indtægt på ca. 0,1 mio. kr. årligt. Det manglende budget skal findes indenfor udvalgets eget budgetområde.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Retningslinje for anmeldelse og udlejning af stadepladser sendes i høring hos erhvervsforeningerne i Korsør, Skælskør og Slagelse før udvalget tager endelig stilling til forslaget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

11. Lokalplan 1194 - tildeling af vejnavne til nye private fællesveje langs Elmesvinget (B)

11.   Lokalplan 1194 - tildeling af vejnavne til nye private fællesveje langs Elmesvinget (B)

Sagsnr.: 330-2018-53126               Dok.nr.: 330-2018-443995                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1194 – Boligområdet Skovbrynet, Slagelse.
Lokalplanområdet erstatter en del af lokalplan 1011, som er udlagt til erhverv og service. Den eksisterende vej gennem området har tidligere fået tildelt vejnavnet ”Elmesvinget” og der er i det nye lokalplanområde 3 boliger med adresse på Elmesvinget. Stamvejen gennem området får ikke ændret vejnavn.
I det nye lokalplansområde vil der over tid blive etableret 9 små vænger (Boligvej A-I) med åben-lav bebyggelse, en lang boligvej med mulighed for 2 sideveje (Boligvej J-N), hvor der kan etableres tæt-lav og etageboliger og en vej hvor der kan etableres etageboliger (Intet bogstav er givet til denne vej ”X”). Disse nye boligveje skal hver især have individuelle vejnavne.
Hele området er i lokalplan 1194 beskrevet som et område, hvor skovbeplantning er et væsentligt element. Derfor vil alle de nye veje få vejnavne opkaldt efter løvtræer, for at holde en overordnet fællesnævner for området.
De nye vejnavne vil være: Ahornvænget, Askevænget, Aspevænget, Bøgevænget, Egevænget, Ellevænget, Hasselvænget, Lindevænget, Pilevænget og Lysningen. Poppelvænget, Platanvænget og Rønnevænget vil blive reserveret til brug for de tre veje, der ikke er matrikuleret endnu.
Der forefindes i dag ikke veje i postnr. 4200, som er tildelt vejnavnene: Ahornvænget, Askevænget, Aspevænget, Bøgevænget, Egevænget, Ellevænget, Hasselvænget, Lindevænget, Pilevænget, Lysningen, Poppelvænget, Platanvænget eller Rønnevænget
Det er efter udstykkerens ønske, at boligvej J, K, M benævnes Lysningen.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om de nye veje skal tildeles vejnavnene: Ahornvænget, Askevænget, Aspevænget, Bøgevænget, Egevænget, Ellevænget, Hasselvænget, Lindevænget, Pilevænget, Lysningen, Poppelvænget, Platanvænget og Rønnevænget, eller, at vejene navngives med andre navne.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nye vejnavne til udstykningen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Udvalget beslutter Bøgevænget.

12. Lokalplan 1195 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

12.   Lokalplan 1195 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2018-49953               Dok.nr.: 330-2018-434289                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1195 – Boliger ved Borgergade, Vemmelev. Der etableres en ny vej, som skal forsyne de nye parceller, der opstår samt eksisterende børneinstitution Nygården på adressen Borgergade 153A.
Adgang til lokalplanområdet sker via indkørsel til Børneinstitutionen Nygården fra kommunevejen Borgergade.
Det er efter ønske fra bygherren, at den nye vej kommer til at hedde noget med Nygård.
Adressen (vejnavn) til Børneinstitutionen Nygården ændres til det samme som den nye vej, da Nygårdens indkørsel bliver adgangsvej til nye vej. Børneinstitutionen er indforstået med ændring af adresse.
Børneinstitutionen Nygården er opkaldt efter den eksisterende gård, der lå på adressen, og det vil derfor være en mulighed, at den nye vej tildeles et navn, der relaterer til gårdens navn.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune, som er tildelt vejnavnet Nygårdsvej, Nygårdsgade eller Nygårds Allé.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om den nye vej sammen med indkørslen til Børneinstitutionen Nygården skal tildeles vejnavnet Nygårdsvej, Nygårdsgade eller Nygårds Allé, eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen samt indkørsel.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Udvalget beslutter Nygårdsvej.

13. Lokalplan 1207 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

13.   Lokalplan 1207 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2018-49959               Dok.nr.: 330-2018-436241                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1207 – Skovsø Golfpark Slagelse.
Adgang til lokalplanområdet sker via kommunevejen Nykøbing Landevej.
I henhold til historiske kort var der en kilde i området, der hed Kalvekilde.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller i Danmark, som er tildelt vejnavnet Kalvekildevej.
Umiddelbart nord for lokalplanområdet ligger en bakke kaldet Blæsehorn. Navnet forefindes på kort tilbage fra starten af 1800-tallet. Bakken er beliggende tæt på Skovsø-Gudum å inde på golfbanes område. Det vil være relevant at navngive vejen efter bakken, da det er det nærmest beliggende geografiske sted med et stednavnebetegnelse, som ikke er brugt i forvejen.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller i Danmark, som er tildelt vejnavnet Blæsehornsvænget eller Blæsehornsvinget.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Kalvekildevej, Blæsehornvænget eller Blæsehornsvinget, eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker Teglbrændervej.
Administrationen undersøger om det er muligt. I givet fald er det besluttet.

14. Eventuelt (D)

14.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-438118                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Intet at bemærke.
15. Lukket: Forespørgsel vedr. areal ved Stigsnæs
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.