Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 5. november 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-548365                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-548348                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget .
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3. Orientering fra Administrationen.
- Kort orientering om projekter indenfor turismeområdet samt processen for destinationsselskaber.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Der blev orienteret om temamøde om kollektiv trafik.
Udvalget ønsker at sikre en skiltning / afmærkning, så cykellister kan passere motorvejsbroen ved Østvendte ramper.
Anne Bjergvang (A) orienterede om problemstillinger med stærk fart på Byskovvej.
Anne Bjergvang (A) henledte opmærksomheden på manglende renholdelse af venteværelse på Stigsnæs Færgehavn.
Udvalget ønsker en status for Fredsskov og boligudstykning, Halsskov Færgehavn
Der kommer en udvalgssag på til december om hele Halskovprojektet.
Flemming Erichsen (A) ønsker en status på udstykning af Kongsmark Strand.
Flemming Erichsen (A) ønsker en sag på om forlængelse af lejemål på Fæstningen til Marineforeningen. Det undersøges i den forbindelse om Søfartsstyrelsens lejemål af Fedtgasstationen mv. kan overdrages til Fæstningen.
Anders Kofoed (V) efterlyste retningslinjer og priser for lejemål af haller mv.

3. Politisk kalender 2019-2021 (O)

3.     Politisk kalender 2019-2021 (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-553078                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget .
Beslutningstema
Orientering om politisk kalender for perioden 2019-2021.
Baggrund
Byrådet besluttede på møde den 25. juni 2018 en politisk mødekalender for perioden 2019-2021.
Mødetatoer for 2019 er følgende mandage fra kl. 8.30-10.30:
· 7. januar
· 4. februar
· 4. marts
· 1. april
· 6. maj
· 3. juni
· 5. august
· 2. september
· 30. september
· 4. november
· 2. december
Retligt grundlag
Det følger af Styrelseslovens § 2, at kommunens anliggender styres af Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådets godkendte mødeplan for udvalgets møder for 2019-2021 følges.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at udvalget tager den politiske mødekalender for 2019-2021 til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

4. Budgetopfølgning 4 for 2018 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

4.     Budgetopfølgning 4 for 2018 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-22369               Dok.nr.: 330-2018-509290                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 af have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 7,2 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 5,5 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Anlægsprojekter fremgår af Bilag 1a.
Havne
For politikområdet forventes et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. på driften. Mindreforbruget er primært disponerede midler til katodisk beskyttelse af havneanlæg.
For anlæg forventes et mindreforbrug på 0,7 mio. kr.
Drift og Teknik
På politikområde Drift og Teknik forventes et mindreforbrug på 4,2 mio. kr. på driften.
Der forventes et mindreforbrug til vejbidrag på 2,2 mio. kr. I forbindelse med budgetlægningen for 2018 og overslagsårene har der været dialog med SK Spildevand A/S om deres anlægsinvesteringer og de udgifter til vejbidrag som Slagelse Kommune måtte forvente i fremtiden. Det forventes, at udgifterne på dette område vil variere år for år, der er derfor en forventning om, at et mindreforbrug i indeværende år skal dække et eventuelt merforbrug indenfor de kommende år. Set over en årrække vil det blive vurderet, om der skal foretages tilpasninger af budgettet til vejbidrag.
Der forventes et mindreforbrug på busdrift, vejbelysning samt øvrig vejdrift på 0,8 mio. kr.
Entreprenørservice forventer samlet set et mindreforbrug på 1,2 mio. kr. for deres drift og virksomhed.
For anlæg forventes et mindreforbrug på 4,2 mio. kr.
Det skyldes primært en forskydning på 3,1 mio. kr. på Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger. Projekterne forventes udført i 2019.
Kommunale Ejendomme
For politikområdet forventes der et samlet mindreforbrug på 1,2 mio. kr. på driften. Afvigelsen skyldes primært et mindreforbrug vedrørende ældre- og handicapboliger.
For anlæg forventes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
Driftsudgifter på opsagte ejendomme
2 lejede ejendomme er opsagt og aktiviteten er flyttet til Willemoesvej og de resterende driftsbudget er flyttet til Ejendomsstrategien. Desværre er der sket en fejl i opgørelsen af de flyttede budgetter, således at det flyttede budget er for højt, primært i 2018. Det foreslås derfor, at det for meget opgjorte driftsbudget for ejendommene flyttes retur til Ejendomsservice fra Ejendomsstrategien. Det betyder, at der flyttes 0,613 mio. kr. i 2018 og 0,066 mio. kr. i 2019 og overslagsårene.
Regulering af bygningsdrift mellem serviceudgifter og overførselsudgifter
Medarbejdernes omrokering mellem bygningerne på beskæftigelsesområdet har indflydelse på den tekniske fordeling af bygningsdriften mellem overførselsudgifter og serviceudgifter i henhold til medarbejdernes opgavefordeling mellem beskæftigelsesforanstaltninger (5.90) og administrative opgaver (konto 6). I forbindelse med budget 2019 er reguleringen foretaget mellem de 2 udgiftstyper for 2019 og overslagsårene, men for 2018 er fordelingen ikke tilrettet endnu. Der foreslås derfor, at der flyttes 0,698 mio. kr. i 2018 fra overførselsudgifter og til serviceudgifter, begge under Ejendomsservice.
Erhverv og Turisme
På politikområde Erhverv og Turisme forventes et mindreforbrug på 1,3 mio. kr. på driften.  Hvilket primært skyldes udisponerede midler afsat til udviklingsprojekter i 2018 under Turisme.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik, Centerchef for Kommunale Ejendomme og Stabschef for Ledelse, Udvikling og HR anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Opsagte ejd, Ejd.ser
06.03
 613
 66
 66
 66
Opsagte ejd, Ejd.str
06.03
-613
-66
-66
-66
Ejd.serv., overfø.udg
06.03
-698
 
 
 
Ed.serv., serviceudg.
06.03
 698
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og Centerchefer indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
2.    at Udvalget godkender, at der budgetomplaceres 0,613 mio. kr. i 2018 og 0,066 mio. kr. i 2019 og overslagsårene fra Ejendomsstrategien til Ejendomsservice.
3.    at Udvalget anbefaler til Økonomiudvalget, at der budgetomplaceres 0,698 mio. kr. i 2018 fra overførselsudgifter og til serviceudgifter under Ejendomsservice.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Ad. 1 og 2: Godkendt.
Ad. 3: Anbefales.

5. DI Erhvervsklimaundersøgelse 2018 (D)

5.     DI Erhvervsklimaundersøgelse 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2018-65647               Dok.nr.: 330-2018-530103                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter tiltag på baggrund af resultatet af DI’s årlige Erhvervsklimaundersøgelse 2018.
Baggrund
I DI Erhvervsundersøgelse 2018 faldt Slagelse Kommune fra plads nr. 13 til plads nr. 85.
DI undersøgelsen viser, at faldet fra 2017 til 2018 i DI Erhvervsklimaundersøgelsen primært skyldes, at virksomhederne er mindre tilfredse med Slagelse Kommunens overordnede erhvervsvenlighed og Slagelse Kommunes image som erhvervskommune. Men på flere andre statistiske og objektive indikatorer opnår Slagelse også lave placeringer. Eksempelvis i kategorierne ”Uddannelse”, ”Arbejdskraft”, ”Information og dialog” med kommunen og ”Brug af private leverandører. Slagelse ligger ligeledes dårligt – i den sidste tredjedel – på de øvrige parametre på nær ”Infrastruktur og Transport”. Se vedhæftede oversigtsnotat bilag side 1, hvor den samlede placering af de 9 kategorier fremgår
Hovedårsagen til faldet er dog image begrundet i en række negative omtaler hen over det sidste år, hvilket også er udtalt af DI ved møde med DI i sept. måned. I vedhæftede strateginotat bilag 2, redegøres nærmere for statistikken, samt forslag til hvorledes, der aktivt kan handles på ovennævnte udfordring. Forslagene er udarbejdet i et samarbejde mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter, der kontinuerligt sammen arbejder med forbedringstiltag på baggrund af DI analysen.
Konkret foreslås afholdelse af to årlige møder med relevante aktører i forhold til DI Erhvervsklimaundersøgelserne, borgmester og andre relevante politiske repræsentanter, Slagelse Erhvervsråd, Slagelse Erhvervscenter, repræsentanter fra Slagelse Kommune samt 4- 6 DI virksomheder.
Her udover foreslås udarbejdelse af erhvervsmagasin, der skal udkomme fire gange årligt. Magasinet skal være ”fra erhvervslivet til erhvervslivet” og udvikles med det formål at ændre image i positiv retning.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de foreslåede tiltag er en mulig vej for forbedring af erhvervsklima og Slagelse Kommunes image som en dynamisk erhvervs kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter tiltag for en forbedring af DI analysens resultater.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Drøftet.
Analysen taget til efterretning.
Der arbejdes videre med de på mødet foreslåede tiltag, som skal ske i samarbejde med Slagelse Erhvervscenter.

6. Behandling af ansøgning fra Korsør Bykontor (B)

6.     Behandling af ansøgning fra Korsør Bykontor (B)

Sagsnr.: 330-2018-65641               Dok.nr.: 330-2018-539587                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Korsør Bykontor, der har fungeret siden november 2017, er en forening med en bestyrelse bestående af Korsør Erhvervsforening, Korsør Turistråd, Halsskov og Korsør lokalråd. Det arbejder ud fra en målsætning om at synliggøre, koordinere og udvikle oplevelser i Korsør. Kontoret er bemandet med 1 koordinator, der arbejder 10 timer ugentligt og en fleksjobber der er på kontoret 4 timer om ugen.
Korsør Bykontor har brugt det første år på at etablere sig og finde fokus i opgaverne omkring synliggørelse af de mange sociale- og erhvervsmæssige aktiviteter i samarbejde med de mange arrangører der er i Korsør og omegn. Dette sker blandt andet gennem udarbejdelsen af aktivitetskalenderen Oplev Korsør, som distribueres i byen. Korsør Bykontor deltager desuden i planlægningen og afholdelsen af større arrangementer i byen, og arbejder for at skabe kontakter til de mange frivillige, der arbejder for at skabe liv i byen.
Derudover informerer det alle der besøger kontoret, det være sig tilflyttere eller besøgende, om muligheder for rekreative oplevelser i byen. 
Korsør Bykontor arbejder efter socialøkonomiske principper, hvorfor det giver udsatte borgere mulighed for at komme tættere på arbejdsmarkedet og blive en del af et inkluderende fællesskab. Man har som nævnt en fleksjobber 4 timer ugentligt og derudover tilknyttet 3 frivillige, hvor af den ene er i ressourceforløb med mulighed for at komme i erhvervspraktik.
Korsør Bykontor ønsker at bruge det næste år på at videreudvikle sit koncept. Det omfatter blandt andet opbygningen af en vidensbank om frivillige aktiviteter i byen og deres behov for kompetenceudvikling eksempelvis indenfor fundraising. Det omfatter også en øget kontakt til byens mange foreninger og frivillige for at styrke netværket mellem dem og skabe nye samarbejder og synergi i forhold til større events i byen.
Derudover vil Korsør Bykontor arbejde for at:
· Videreudvikle aktivitets-kalenderen Oplev Korsør, der formidler lokale aktiviteter til glæde for borgere og besøgende i byen.
· Videreudvikling af turismemappen ’Velkommen til Korsør’, der henvender sig til besøgende
· Fortsætte samarbejdet med Slagelse Jobcenter og videreudvikle sin social-økonomiske profil
· Styrke kompetenceudviklingen i forhold til at skabe udvikling af byen og være ambassadør for Slagelse Kommune.
Bykontoret har aktuelt adresse i bymidten, men placeringen er ikke afgørende for den rolle, som bykontoret ønsker at spille for byen. Det ønsker at prioritere sine ressourcer til en opsøgende indsats med henblik på at udvide sit netværk og understøtte koordineringen organiseringen af frivilligheden i byen.
Budget og Økonomi
Bykontoret opererer med et budget på 350.000 kr. for 2019. Det ansøgte beløb skal gå til aflønning af koordinatoren, medie og markedsføring, workshops, IT-omkostninger.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:
1. Udvalget kan bevillige det ansøgte beløb på 260.000 kr. om året til Korsør Bykontor for 2019 og 2020.
2. Udvalget kan bevillige et mindre beløb for at signalere sin opbakning til Korsør Bykontor.
3. Udvalget kan beslutte ikke at støtte Korsør Bykontor for at prioritere midler til andre formål.
Vurdering
Administrationen vurderer at Korsør Bykontor er ved at have fundet sin rolle som aktør i forhold til synliggørelse og branding af byen gennem Oplev Korsør. Det arbejder på udvikle sin  social-økonomiske profil og ønsker at prioritere ressourcer til netværksdannelse og øget samarbejde med de mange foreninger og frivillige i byen med henblik på kompetenceudvikling og skabe synergi i forhold til organiseringen og afholdelse af større arrangementer. Samlet set vurderes det, at Korsør Bykontor gør en omfattende indsats for at skabe liv i byen til glæde for byens borgere, besøgende og småerhverv og således understøtter bosætning (fastholdelse), turisme og erhverv. 
Ansøgningen har været vent med VisitVestsjælland, som har udtalt følgende:
”Korsør Bykontor fungerer som Turist Inspiration på linje med 16 andre aktører i vores destination, Sjællands Vestkyst. Langt de fleste traditionelle turistinformationer landet over, er blevet lukket ned på grund af stærkt vigende besøgstal. Rationalet bag Turist Inspirationerne er således, at vi skal møde turisterne/gæsterne der hvor de naturligt kommer, og der inspirerer dem til yderligere oplevelser i vores destination. Så længe bykontoret i Korsør er synligt i bybilledet og således på egen hånd genererer naturlig trafik, vil det være relevant for os som Turist Inspiration”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det foreslås at midler til en eventuel bevilling til Korsør Bykontor tages fra Turismepuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at der bevilliges et beløb på 260.000 kr. om året til en koordinator og køb af ydelser hos Korsør Bykontor i 2019 og 2020 (520.000 kr. i alt), for at sikre ressourcer til branding af aktiviteter i Korsør og understøttelse og koordinering af frivillige netværk i byen.
2.    at midlerne bevilliges fra Turismepuljen.
3.    at midler til bykontorerne som bevilliges fra turismepuljen fremover konverteres til ’erhvervsservice-midler’.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker at tilskud og retningslinjer til bykontoerne drøftes og behandles "under et" på udvalgsmøde i januar 2019.
Der ønskes en generel drøftelse af tilskud til turistforeninger, lokale erhvervsforeninger, bykontorer mv.

7. Tilskud til turistforeninger i 2019 (B)

7.     Tilskud til turistforeninger i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-69924               Dok.nr.: 330-2018-561213                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om tilskud til turistforeningerne i 2019.
Baggrund
På foranledning af turistforeningernes fælles henvendelse til Byrådet blev der d. 14. september 2018 afholdt møde mellem repræsentanter for de tre turistforeninger samt formand og næstformand for Erhvervs- og Teknikudvalget.
Mødet gav konkret anledning til:
· At der aftales et møde mellem administrationen og foreningerne med henblik på afklaring af konkrete spørgsmål som anvendelse af puljemidler og indgange til kommunen
· Turistforeningerne samles og drøfter samarbejde, potentialer og muligheder. Det aftales at administrationen understøtter denne proces og tager initiativ til mødet
· Når der er afklaring omkring kommende destinationsselskaber og roller/funktioner, aftales nyt møde
Herudover forespurgte turistforeningerne på om de fortsat kunne forvente tilskud fremadrettet.
Det første møde blev afholdt tirsdag d. 23. oktober 2018. I den forbindelse spurgte turistforeningerne til, hvornår de kunne forvente afklaring omkring tilskud for 2019, af hensyn til planlægning af foreningerne aktiviteter for næste år.
Det næste møde er planlagt til primo december.
I en tidligere sag fra 2018 besluttede Erhvervs- og teknikudvalget at nedsætte tilskuddene til de tre turistforeninger til 225.000 for 2018 og at turistforeningerne har mulighed for at søge om aktivitetstilskud efter et 3:2:1 princip (Slagelse Turistforening kan søge 112.500, Korsør Turistforening: 75.000 og Skælskør Turistforening: 37.500).
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten i forhold til kommunens mulighed for at støtte turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte at
a. Videreføre tilskudsmodel fra 2018 til 2019, hvorved 225.000 stilles til rådighed for turistforeningerne ud fra en 3:2:1 fordeling og hvor der søges om aktivitetstilskud inden for denne ramme.
b. Administrationen bedes udarbejde et alternativt forslag.
Vurdering
Administrationen vurderer at tilskudsmodellen for 2018 bør videreføres i 2019, for derved fortsat at understøtte lokale turismefremmende aktiviteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter at videreføre muligheden for at turistforeningerne kan ansøge om aktivitetstilskud på op til 225.000 i 2019 ud fra en 3:2:1 fordelingsmodel.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Samarbejdsudvalg for indkøb af bygge- og anlægsydelser (B)

8.     Samarbejdsudvalg for indkøb af bygge- og anlægsydelser (B)

Sagsnr.: 330-2018-69211               Dok.nr.: 330-2018-555773                                          Åbent
Kompetence: Erhverv og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte og godkende oplæg til kommissorium for samarbejdsudvalget for bygge- og anlægsydelser i byrådsperioden 2018-2021.
Baggrund
Byrådet besluttede d. 30. april 2018, at etablere et Samarbejdsudvalg for indkøb af bygge- og anlægsydelser. Byrådet udpegede samtidigt Villum Christensen (I) og Knud Vincent (V) som byrådets repræsentanter i samarbejdsudvalget.
Byrådet besluttede herudover at Erhvervs- og Teknologiudvalget skal drøfte et nyt kommissorium for Samarbejdsudvalget.
Retligt grundlag
Intet at bemærke
Handlemuligheder
Udvalget drøfter oplæg til Kommissorium for indkøb af bygge- og anlægsydelser, og kan godkende og dermed igangsætte arbejdet, eller bede om tilpasninger i Kommissoriet.
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget godkender kommissoriet og igangsætter samarbejdet, da Kommissoriet ligger tæt op af det der tidligere er arbejdet ud fra.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet af bemærke
Konsekvenser for andre udvalg
Samarbejdsudvalget har ingen beslutningskompetence men refererer til Erhverv- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget drøfter og godkender kommissorium for samarbejdsudvalget for bygge- og anlægsudbud.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget henstiller til, at der tages hensyn til en geografisk spredning ved valg af Slagelse Erhvervsråds repræsentanter.

9. Infrastrukturansøgning i forbindelse med byudvikling af Ringparken i Slagelse (O)

9.     Infrastrukturansøgning i forbindelse med byudvikling af Ringparken i Slagelse (O)

Sagsnr.: 330-2018-68374               Dok.nr.: 330-2018-550726                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om Fællesorganisationens Boligforening Slagelses (FOB) og Slagelse Almennyttige Boligselskabs (SAB) infrastrukturansøgning til Landsbyggefonden.
Baggrund
I november 2016 præsenterede FOB og SAB en samlet vision for en omdannelse af Ringparken i Slagelse for byrådet. Visionen hedder ”Ny Ringby 2025 – vejen til et trygt og levende byområde”. I visionsplanen er det ambitionen at omdanne Ringparken til tre, mindre kvarterer, der på forskellig vis bygger bro til og skaber sammenhæng med nabobebyggelser. Målet er, gennem en fysisk forandring, at åbne området op og binde det sammen med den øvrige by, så områdets tryghed og attraktivitet øges. Et vigtigt greb i denne omdannelse er den fremtidige infrastruktur til og fra området. Derfor har FOB og SAB udarbejdet en ansøgning til Landsbyggefondens infrastrukturpulje.
Boligorganisationernes ansøgning til Landsbyggefonden er den første konkrete udmøntning af visionsplanen. Den infrastrukturelle omdannelse skal ændre bebyggelsens bystruktur og skabe såvel bedre intern sammenhæng og flow som naturlig forbindelse med den omkringliggende by.
Ansøgningen peger indledningsvist på de nuværende udfordringer med infrastrukturen i området. Der mangler en nord-syd gående forbindelse, og opdelingen af Kierulffsvej i to dele samt den manglende forbindelse til Ndr. Ringgade gør, at området fremstå som en enklave, hvor kun dem, der bor der, kommer i området.
Baggrunden for ansøgningen til Landsbyggefonden er derfor at bruge en omdannelse af infrastrukturen som løftestang i den videre planlægning af området. En ny vejstruktur skal åbne området op og skabe nye forbindelser til de omkringliggende områder, så Ny Ringby bliver en aktiv del af Slagelse by.
Helt konkret går ansøgningen på at skabe en gennemgående og sammenhængende vejstruktur, hvor man kan komme rundt i området, og hvor kun de mindste boligveje ender blindt. Kierulffsvej skal opgraderes i begge ender og gøres gennemgående med mindre rundkørsler, fartnedsættende foranstaltninger og oplevelsesmæssige nedslag.
En realisering af boligorganisationernes ansøgning, som er vedhæftet som bilag 1, vil i udførelsesfasen medføre en kommunal udgift på de dele af Kierulffsvej, der er kommunale. Der er i ansøgningen ikke fastlagt en nærmere tidsplan for anlægsfasen. Ved positivt tilsagn fra Landsbyggefonden vil der blive udarbejdet et konkret vejprojekt, hvor Slagelse Kommune inddrages som vejmyndighed.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En omdannelse af vejstrukturen i Ringparken vil medføre en kommunal anlægsudgift. I ansøgningsmaterialet er der anført en kommunal medfinansiering på 14,5 mio. kr. Dette estimat skal senere verificeres i et konkret vejprojekt, som Slagelse Kommune skal tage stilling til.
Konsekvenser for andre udvalg
En større omdannelse af infrastrukturen vil kræve en ny lokalplan for området. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har dette ansvarsområde.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Taget til efter efterretning.
Udvalget gør opmærksom på, at der fra staten er afsat midler til infrastruktur.

10. Salgsvogne - stadepladser (B)

10.   Salgsvogne - stadepladser (B)

Sagsnr.: 330-2018-27396               Dok.nr.: 330-2018-523022                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til fremtidig praksis for anvendelse af stadepladser i Korsør, Skælskør og Slagelse efter retningslinjerne har været i høring i de tre erhvervsforeninger.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på mødet den 3. september 2018 pkt. 10, at administrationen skulle sende oplægget til en fremtidig administration af stadepladser i høring hos de tre erhvervsforeninger.
Oplægget til et nyt administrationsgrundlag for stadepladser indeholdte muligheden for;
at opstilling af stadepladser på offentlige vejarealer kunne ske uden betaling af leje efter anmeldelse til Slagelse Kommune, dog skulle det være muligt for små salgsvogne (dem under 2,5 m2) umiddelbart at tage opstilling på offentlige vejarealer, dog undtaget særligt udpegede områder,
at større salgsvogne (dem over 2,5 m2 - foodtrucks og indregistrerede trailere) kunne stå på parkeringspladserne, under forudsætning af at gældende parkeringsbestemmelser blev overholdt,
at der på øvrige kommunale arealer, udenfor vejarealer, (grønne områder, strandarealer m.v.) ville det være muligt for en stadeholder at opstille efter betaling af markedsleje og udarbejdelse af kontrakt,
at ikke kommercielle arrangementer skulle være fritaget for markedsleje og at opstilling af salgsvogne ved denne type arrangementer skal sker efter aftale med arrangøren.
Erhvervsforeningerne har returneret en samlet besvarelse til administrationen, hvor de giver udtryk for, at de er tilfredse med nuværende praksis og ønsker den principielt bibeholdt.
Svarbrevet fra erhvervsforeningerne vedlægges (bilag 1).
I forbindelse med større aktiviteter i bymidterne i Slagelse Kommune er det valgt, at disse aktiviteter ansøges og koordineres af erhvervsforeningerne. Erhvervsforeningerne stå som ansvarlig for det samlede arrangement.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Lov om offentlige veje (arealer der er registreret som offentlige vejarealer)
Ejendomsretten vil være gældende for øvrige arealer (strande, grønne arealer, parker o.l.)
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
at fastholde nuværende praksis jf. bilag 2, som det ønskes af de tre erhvervsforeninger.
at implementere ordningen som den var fremlagt på udvalgets møde den 3. september 2018 i en forsøgsperiode på 2 år
at der vælges en tredje model.
Vurdering
Administrationen vurderer, at nuværende praksis fungerer til de flestes tilfredshed incl. de forretningsdrivende.
Det anbefales at der fortsat betales lejeafgift til kommunen, som medvirker til, at der ikke sker en konkurrenceforvridning i forhold til de forretningsdrivende der er etableret i f.eks. lejemål.
Ved en fastholdelse af nuværende praksis er kommunen bekendt med, hvem der står og sælger på de kommunale arealer (bilag 2).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med fastholdelse af opkrævning af lejeafgift vil kommunen fortsat have en indtægt på ca. 0,1 mio. kr. årligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at administration af stadepladser fastholdes efter eksisterende retningslinjerne,
2.    at der fortsat opkræves en lejeafgift på vejarealer og øvrige arealer.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Genoptages.
Der ønskes en generel drøftelse i Bymidtegrupperne for brugen af torvene ift. stadepladser.

11. Anlægsbevilling - Ormeslev Gadekær - renovering incl. støttemur (B)

11.   Anlægsbevilling - Ormeslev Gadekær - renovering incl. støttemur (B)

Sagsnr.: 330-2018-63707               Dok.nr.: 330-2018-516470                                          Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Baggrund
På anlægsbudgettet er der afsat 1,2 mio. kr. i 2018 til opretning af en ældre beton- og kampestens støttemur ud mod gadekæret.
Administrationen har udarbejdet et forslag, der fastholder den eksisterende støttemur, suppleret med en stabiliserende skråning ud i gadekæret. Skråningen opbygges af stabilgrus med genanvendelse af beton og kampesten fra den vestlige side af gadekæret, som udvides og udformes som en naturlig søbred.
Denne løsning vil forbedre adgangen til og fra gadekærets vandspejl for borgere og brugere samt den til gadekæret tilknyttede flora og fauna.
Projektet blev forelagt og drøftet på et borgermøde i Ormeslev den 24. september 2018. På borgermødet var der fuld opbakning til projekters gennemførelse, men der blev samtidig rejst et ønske om hastighedsdæmpende foranstaltninger på kørebanen ved gadekæret. Strækningen er ikke projektplanlagt i trafiksikkerhedsplan 2016 - 2020, men der er i planen registreret uheld på stedet. Det vurderes derfor relevant i forbindelse med en renovering af støttemuren, at foretage hastighedsdæmpende foranstaltninger.
Renoveringen af gadekær og støttemur suppleres således med etablering af en rød asfaltflade ud for gadekæret – som et opmærksomhedsfelt. Feltet udstyres med indsnævring af kørebanen markeret som en 2 – 1 vej.
Retligt grundlag
Lov om Naturbeskyttelse:
Gadekæret er omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3. Ombygningen af gadekæret forudsætter således en dispensation fra naturbeskyttelseslovens bestemmelser.
Lov om udstykning og anden registrering i matriklen:
Der skal ske en tilpasning af matrikelskel i forbindelse med renoveringen.
Lov om Planlægning:
Da gadekæret er beliggende i landzone skal der gives landzonetilladelse til terrænændringer større end 0,5 m.
Lov om Jordforurening:
Der skal bortkøres råjord fra området.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan over for Byrådet vælge at anbefale frigivelse af anlægsmidler til den foreslåede løsning.
Erhvervs- og Teknikudvalget kan afvise forslaget eller foreslå at der arbejdes videre med en løsning magen til den eksisterende.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik skal anbefale, at det samlede projekt for en renovering af Ormeslev gadekær gennemføres. Renoveringen af gadekæret vil ikke blot sikre vejen. Det vil også forbedre gadekærets rekreative og biologiske værdi. Samtidig vil de trafikale forhold på stedet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i budgettet for anlægsprojekter 2018 afsat 1,2 mio. kr. til gennemførsel af renoveringen af gadekæret i Ormeslev.
Center for Miljø, Plan og Teknik har beregnet, at renoveringen af gadekæret inkl. trafiksikkerheds arbejder kan gennemføres inden for en økonomiramme på 500.000 kr.
Det resterende rådighedsbeløb vil blive tilført kassen i forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskabet. Alternativt ønskes rådighedsbeløbet kr. 700.000 kr. i 2018 disponeret til anlægsprojekt vedrørende oprensning af fæstningsgraven omkring Korsør fæstning, da mængden af sediment i fæstningsgraven giver stigende problemer med afvanding fra fæstningsanlægget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
500
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
-500
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Projektet har ingen personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Ormeslev gadekær ombygges i overensstemmelse med det udarbejdede ombygningsprojekt.
2.    at Det over for Økonomiudvalg og Byråd anbefales, at der meddeles anlægsbevilling kr. 500.000,- til det på stednr. 020620 Renovering af Ormeslev gadekær inkl. støttemur m.m. afsatte rådighedsbeløb i 2018.
3.    at Det over for Økonomiudvalg og Byråd anbefales, at de overskydende anlægsmidler fra ombygning af Ormeslev gadekær på kr. 700.000 fastholdes på anlægsbudgettet til en renovering af fæstningsgraven omkring Korsør Fæstning i årene 2019 -2020.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Ad. 1 og 2: Godkendt.
Ad. 3: Udvalget anbefaler, at der udarbejdes en konkret prissætning af oprensningen af fæstningsgraven og at der udarbejdes en oversigt over andre "presserede" arbejder.

12. Aftale om etablering af tværkommunale erhvervshuse (D)

12.   Aftale om etablering af tværkommunale erhvervshuse (D)

Sagsnr.: 330-2018-69582               Dok.nr.: 330-2018-558172                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og teknikudvalget
Beslutningstema
Drøftelse af aftalen om etablering af tværkommunale erhvervshuse som følge af forenkling af erhvervsfremmestrukturen, som den er fremlagt i forslag til lov om erhvervsfremme.
Baggrund
Den 23. oktober fremsatte erhvervsministeren forslag til ny lov om erhvervsfremme (se bilag 1). Loven bliver 1. behandlet den 8. november. I forlængelse af loven har KL fremsendt ”Aftale om etablering af tværkommunale erhvervshuse” (se bilag 2) til alle 98 borgmestre, KL's bestyrelse samt alle 98 kommunaldirektører.
Den nye lov om erhvervsfremme betyder en større ændring af hele erhvervsfremmestrukturen og betyder bl.a. at der etableres nogle tværkommunale erhvervshuse mens Væksthusene nedlægges. Etableringsaftalen beskriver samarbejde og rollefordelingen mellem den lokale kommunale erhvervsservice og de tværkommunale erhvervshuse.
Aftalen mellem regeringen og DF om forenkling af erhvervsfremmesystemet fastlægger,
· at der etableres 6 erhvervshuse med særskilte bestyrelser og 6 filialer
· at erhvervshusene skal fungere som stærke kompetencecentre, der samler de specialiserede faglige kompetencer om virksomhedsdrift og -udvikling
· at ydelserne i de tværkommunale erhvervshuse og i enkeltkommuner ikke må være overlappende.
Af aftale om kommunernes økonomi for 2019 fremgår endvidere, at ”Arbejdsdelingen mellem den tværkommunale indsats i Erhvervshusene og den indsats, der foregår i kommunerne enkeltvist, bliver nærmere beskrevet i en rammeaftale mellem regeringen og KL”.
Denne aftale fastlægger etableringen af de tværkommunale erhvervshuse, økonomi samt samarbejde og arbejdsdeling mellem den tværkommunale indsats i erhvervshusene og indsatsen i de enkelte kommuner. Parterne forpligter sig med denne aftale til, at arbejdsdelingen respekteres og overholdes.
Organisering
I Region Sjælland etableres et erhvervshus i Sorø med en filial i Vordingborg. Der etableres altså en samlet bestyrelse, der ansætter en direktør, som varetager den daglige drift af erhvervshuset i Sorø og filialen i Vordingborg. (På side 3 beskrives bestyrelsessammensætningen)
KKR varetager en styrende rolle for Erhvervshusene, og skal inddrages i udarbejdelsen af erhvervshusenes bidrag til erhvervsfremmestrategien. KKR indgår bl.a. årlige resultatkontrakter med erhvervshusene om konkrete mål og indsatser.
Arbejdsdeling mellem erhvervshuse og kommuner
Kommunerne er den lokale indgang til erhvervsfremmesystemet og kan bl.a. levere grundlæggende erhvervsfremmeydelser herunder 1:1 vejledning. Kommunerne kan også varetage lokal erhvervsudvikling og udvikling af lokale rammevilkår.
Erhvervshusene varetager den specialiserede erhvervsservice herunder automatisering, digitalisering, generationsskifte, ny teknologi, innovation, specialiseret organisationsudvikling, eksport, finansiering, internationalisering, nye forretningsmodeller mv.
Det er centralt, at der ikke må være overlap imellem kommunernes og erhvervshusenes erhvervsservice. Umiddelbart er der ikke noget i beskrivelsen af arbejdsdelingen, som begrænser kommunernes lokale erhvervsservice i forhold til, hvordan det er på nuværende tidspunkt. Aftalen er dog ikke videre præcis i sin afgrænsning af kommunernes og erhvervshusenes roller. Praksis bliver derfor afgørende for, hvilken betydning aftalen får for den kommunale erhvervsservice. Det er derfor uklart om aftalen kommer til at begrænse den kommunale basale erhvervsservice.
Finansiering
Kommunerne finansierer erhvervshusenes basisbevilling med 161,8 mio. kr. årligt. Samlet set forventes følgende finansiering til den nye erhvervsfremmestruktur:
Mio. kr. årligt
Gammel struktur
Ny struktur
Lokale erhvervsfremmeudgifter
500
320
Væksthuse/Erhvervshuse
106,8
161,8
Digital erhvervsfremmeplatform
0
25
Borgernær velfærd
0
100
I alt
606
606
(Tabel fra KL)
Se tids- og finansieringsplan i bilag 3
Økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune ved vedtagelsen af den nye Lov om erhvervsfremme
Som følge af ovenstående oversigt fremkommer nedenstående udregning af de økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune:
Slagelse Kommune – Økonomi til Erhvervsfremme/erhvervsservice
Nuværende økonomi
(2018)
Budget 2019 (omprioritering som følge af ny lov om erhvervsfremme)
(PL reguleret)
Bemærkninger
Slagelse Erhvervscenter
8.172.208
8.570.740
 
Væksthus Sjælland
1.448.928
0
 
Tilskud til Erhvervshuse *
0
2.260.000
Merbidrag på 811.072 kr.
Erhvervsfremmeplatformen **
0
360.000
Merbidrag på 360.000 -trækkes via bloktilskud
Sum
9.621.136
11.190.740
 
Difference
 
 
1.171.072
* Slagelse udgør 9,45% af befolkningen i Region Sjælland, som er den nøgle, der er brugt til udregning af Slagelse Kommunes andel af Erhvervshusenes økonomi.
** Slagelse udgør 1,44% af den samlede danske befolkning, som er den nøgle, der er brugt til at udregne Slagelse Kommunes andel af den nye erhvervsfremmeplatform.
Fordi finansieringen af erhvervsfremmeplatformen reguleres via bloktilskuddet, skal kommunerne ikke budgettere med denne ekstraudgift. Det betyder dog en reduktion i bloktilskuddet. Men erhvervshusene bliver dyrere end væksthusene, og det skal kommunerne finde finansiering til. Her forventes en merudgift for Slagelse Kommune på 811.072 kr. om året. Det er forventningen fra Erhvervsministeriet, at den nye struktur og opgavefordeling vil gøre, at kommunerne kan effektivisere erhvervsserviceområdet, og at man på den måde ikke vil opleve en øget finansiering af erhvervsfremmeområdet.
Ud over den direkte omprioritering til erhvervshusene forventes kommunerne at kunne spare yderligere 100 mio. kr. på landsplan om året ved disse effektiviseringer svarende til 1.440.000 kr. for Slagelse Kommune om året, som erhvervsministeriet anbefaler omprioriteres til borgernær velfærd. Ud fra Erhvervsministeriets beregninger vil Slagelse Kommune altså kunne spare 2.611.072 kr. om året på den lokale erhvervsservice ved den nye struktur.
Retligt grundlag
Lov om erhvervsfremme.
Handlemuligheder
Orienteringen tages til efterretning
Vurdering
Orienteringen tages til efterretning
Opmærksomhedspunkter som følge af den nye erhvervsfremmestruktur
1. KKR får en helt ny og meget central rolle i forhold til udmøntning af den nye erhvervsfremmestruktur
2. Der er en direkte økonomisk konsekvens af den nye erhvervsfremmestruktur for de kommunale budgetter
3. Hvordan sikrer vi, at vi får mest muligt ud af de nye erhvervshuse? - Samarbejdsaftalen med Slagelse erhvervscenter kan bruges til at understøtte, at der etableres et godt samarbejde mellem Slagelse Erhvervscenter og det nye erhvervshus.
4. Der er en ny spiller på banen, som er Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Aftalen har økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune - Se økonomi under baggrund.
Konsekvenser for andre udvalg
Samarbejdsaftalen med Slagelse Erhvervscenter.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter aftalen om etablering af Erhvervshuse og konsekvenserne for Slagelse Kommune
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget forudsætter at etableringen af Erhvervshuset bliver udgiftsneutral for Slagelse Kommune.

13. Eventuelt (D)

13.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-548385                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. november 2018:
Fraværende: 
Intet.