Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 3. februar 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-14580                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Kollektiv Trafik og lukkede kørsler (O)

2.     Kollektiv Trafik og lukkede kørsler (O)

Sagsnr.: 330-2020-4549                 Dok.nr.: 330-2020-26021                                            Åbent
Kompetence:
Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget gives et samlet overblik over kørselsopgaverne i Slagelse Kommune, og administrationen kommer med et oplæg til det videre forløb.
Baggrund
I budgetaftalen 2020- 2023 fremgår bl.a.
”Slagelse kommune vil i budgetperioden arbejde for en reorganisering af den kollektive transport med det formål at opnå dels en bedre og billigere service, dels en mere skånsom belastning af hhv. veje og miljø. Det forudsættes, at kommunen hjemtager de dårligst udnyttede busruter, og at der sker en skarpere styring og koordinering af den visiterede kørsel.”
Driftsbudgettet for den kollektive trafik er fra 2021 underfinansieret med 3,7 mio. kroner ved nuværende serviceniveau.
Underskuddet på driftsbudgettet skal i de kommende år findes ved at reorganisere den kollektive trafik og sammentænke de lukkede kørsler.
På mødet vil administrationen orientere om problemstillinger inden for den kollektive trafik og hvordan de lukkede kørsler er organiseret og drives.
Ligeledes vil der forelægges en procesplan for bestilling af den kollektive trafik for 2021.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber, som sikrer kommunerne beslutningskompetencen over serviceniveauet for kørsel med den kollektive trafik.
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Projektet kan/skal bidrage til besparelse / effektivisering på den kollektive trafik. De lukkede kørsler er optimeret via særligt udbud. Her handler besparelserne for nuværende mere om en strammere visitering, hvilket pt. ligger i de enkelte fagudvalg.   
Konsekvenser for andre udvalg
Der er snitflader til alle fagudvalg
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

3. Budgetopfølgning 1 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

3.     Budgetopfølgning 1 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2286                 Dok.nr.: 330-2020-14050                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
I forbindelse med organisationsudviklingsprojektet har Hvilebjergskolen fået bevilget en prøvehandling i 2020, hvor rengøringsopgaven flyttes fra Kommunale Ejendomme til Hvilebjergskolen. Økonomiudvalget skal godkende budgetomplaceringen på 0,6 mio. kr. mellem de to udvalg.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2019, som også har effekt i 2020
      Status vedr. til de særligt budgetudfordrede områder
      Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2020, forelægges ligeledes.
Erhvervs- og Teknikudvalget forventes i 2020 ikke at have væsentlige budgetafvigelser på hverken drift eller anlæg.
Havne
For politikområde Havne forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2020. Det gælder både drift og anlæg.
Drift og Teknik
For politikområde Drift og Teknik forventes ved budgetopfølgning 1 følgende afvigelser mellem budget og regnskab for 2020.
Der forventes et merforbrug i 2020 på den kollektive trafik på ca. 4,7 mio. kr. Årsagen er primært overtagelse af rute 460 fra regionen.
Det skal også bemærkes at vintervedligeholdelsen i 2019 kommer ud med et mindreforbrug på ca. 6,5 mio. kr. Minderforbruget forventes at blive overført til 2020 i forbindelse med overførselssagen, som kommer til politisk behandling i marts.
Der forventes på nuværende tidspunkt ingen afvigelser på anlæg.
Kommunale Ejendomme
For politikområde Kommunale Ejendomme forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2020, under forudsætning af at mindreforbrug fra 2019 overføres til 2020. Det gælder både drift og anlæg.
Der søges om budgetomplacering fra Rengøring (Erhvervs- og Teknikudvalget, Kommunale Ejendomme) til Hvilebjergskolen (Børn- og Ungeudvalget, Skole) på 0,6 mio. kr. i 2020. Omplaceringen sker på baggrund af en prøvehandling i forbindelse med organisationsudviklingsprojektet, hvor Hvilebjergskolen selv skal stå for rengøringen.
Erhverv og Turisme
For politikområde Erhverv og Turisme forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2020. Det gælder både drift og anlæg.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at budgetopfølgning 1 for 2020 godkendes og videresendes til orientering - og tillægsbevillinger videresendes til godkendelse - i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, ETU
6.3 Kommunale Ejendomme
-600
 
 
 
Drift, BUU
8.1 Skole
600
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Fagcheferne indstiller,
1.    at budgetopfølgning 1 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
2.    at budgetomplacering på 0,6 mio. kr. fra Rengøring til Hvilebjergskolen i 2020 indstilles til godkendelse i Økonomiudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
At 1-2: Godkendt.
Udvalget ønsker en status på kabeldepotet og Skælskør rådhus.
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) bemærkede af V og DF ikke er en del af budgetaftalen 2020-2023, og derfor tager forbehold for opfølgningen.

4. Erhvervsforeningernes årlige tilskud fra Slagelse Kommune. (B)

4.     Erhvervsforeningernes årlige tilskud fra Slagelse Kommune. (B)

Sagsnr.: 330-2014-31449               Dok.nr.: 330-2020-20580                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om tilskud til erhvervsforeningerne i 2020 og 2021, herunder hvilke fordelingsprincipper der skal lægge til grund for fordelingen af tilskuddet mellem foreningerne.
Baggrund
Erhvervsforeningerne i Slagelse Kommune modtog i 2019 i alt 450.000 kr. fordelt ud fra en 3:2:1 fordeling. Business Slagelse 225.000 kr., Korsør Erhvervsforening 150.000 kr. og Skælskør Erhvervsforening 75.000 kr.
Erhvervs- og Teknikudvalget har ønsket at vurdere, hvordan tilskuddet fremadrettet kan fordeles mellem foreningerne, og hvorvidt tilskud bevilges for et eller flere år.
Fordelingsprincippet 3:2:1 bygger på målsætningen om at fordele tilskuddet ud fra de tre byers størrelse og dermed tilnærme sig et ”objektivt” kriterie for fordelingen.
Konsekvensen af dette fordelingsprincip kan være, at der ikke, i tilstrækkelig grad, kan tages højde for den enkelte erhvervs forenings ambitionsniveau og evne til at understøtte detailhandelsfremme og erhvervsfremme, ud over rammebeløbet, fastlagt ud fra 3:2:1 fordelingen.
Et alternativ til 3:2:1 fordelingsprincippet kan være lighedsprincippet, der tildeler tilskuddet ligeligt mellem de tre foreninger. Således 150.000 kr. til hver forening. Princippet her er et forsøg på at tilnærme sig et ”neutralt” kriterie for fordelingen i den forstand, at man ønsker at undgå at forfordele nogle på bekostning af andre.
Konsekvensen af dette fordelingsprincip er i princippet den samme som beskrevet ovenfor i relation til 3:2:1 fordelingen.
Begge ovennævnte fordelingskriterier vil uden problemer kunne være flerårige, eksempelvis for en 2 årig periode.
Skal der overvejes et fordelingsprincip, der i højere grad tager højde for den enkelte erhvervs forenings ambitionsniveau og evne til under støtte detailhandelsfremme og erhvervsfremme, kan en ”puljemodel” være en mulighed. Her ansøger de tre erhvervsforeninger midler fra en samlet pulje. Det vil sige 450.000 som er det eksisterende samlede beløb der er til rådighed. Her vil det også være muligt med en flerårig tildelings periode.
Her vil det være hensigtsmæssigt at ansøgninger på op til 25.000 kr. behandles administrativt ud fra de politiske vedtagne retningslinjer. Ansøgninger over 25.000 kr. behandles af Erhvervs- og Teknikudvalget. Denne model kan opleves administrativ tung og kan forhindre erhvervsforeningerne i at langtidsplanlægge aktiviteter og indsatser.
I bilagsmaterialet til denne sagsfremstilling er vedlagt de tre erhvervsforeninger rapportering for anvendelsen af deres tilskud for 2019. De enkelte rapporteringer varierer i detaljeringsgrad og indeholder ikke evaluering op imod konkrete krav og mål, hvilket heller ikke har været et krav, der er stillet til erhvervsforeningerne. Kriterier af ovennævnte karakter vil også være metodisk vanskelige at gennemføre med en tilstrækkelig validitet.
På baggrund af udvalgets beslutning ved nærværende møde, vil erhvervsforeningerne kunne søge tilskud for et eller flere år.
Retligt grundlag
Lov om erhvervsfremme.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte at
·         Fortsætte med anvendelsen af 3:2:1 modellen.
·         Anvende lighedsmodellen med tildeling af det samme beløb til hver af de tre foreninger.
·         Anvende puljemodellen hvor foreningerne hver ansøger den samlede pulje.
·         Anvende en alternativ tildelingsmodel.
Vurdering
Det anbefales, at der åbnes for, at erhvervsforeningernes tilskud kan søges - og såfremt det bevilges - gives for en 2 årig periode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger, idet der fortsat arbejdes indenfor samme rammebeløb.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, hvilken af de fremlagte modeller for tildeling af midler der skal tages i anvendelse.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at erhvervsforeningerne kan søge tilskud for 2020 og 2021.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
At 1: Udvalget fastholder nuværende model, med 3:2:1 model for en 2-årig periode.
At 2: Godkendt:

5. Genoptaget - Opdatering af samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (B)

5.     Genoptaget - Opdatering af samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (B)

Sagsnr.: 330-2016-30009               Dok.nr.: 330-2020-29587                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende opdatering af samhandelsaftalen mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter.
Baggrund
D. 11. september 2018 blev der indgået en ny samhandelsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter.
Efter aftalens indgåelse, er der en række forhold, som nødvendiggør en opdatering af samhandelsaftalen:
·         På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde d. 3. december 2018, besluttede udvalget, at den øgede medfinansiering til Erhvervshusene, som følge af den nye lov om erhvervsfremme, på 811.000 kr., skal finansieres ved en tilsvarende reduktion af driftstilskuddet til Slagelse Erhvervscenter fra 2020 og frem.
·         På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde d. 4. marts 2019, besluttede udvalget at godkende tilføjelse af 3 målsætninger (KPI´er), der blev anbefalet af Slagelse Erhvervscenter. På samme møde blev det endvidere besluttet, at Slagelse Kommune medfinansierer en stilling med 50% (svarende til 225.000 kr. årligt) i en to årig periode.
·         På Økonomiudvalgets møde d. 17. juni 2019, besluttede udvalget at Slagelse Erhvervscenter får en FEE svarende til 150.000 kr. årligt i en to årig periode for administrationen af stueetagen, og at denne FEE finansieres af Økonomiudvalgets pulje.
Ovennævnte opdateringer er indarbejdet i den reviderede samhandelsaftale (se bilag, ændringer markeret med gult).
Retligt grundlag
Lov om Erhvervsfremme og Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:
·         Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende den reviderede Samhandelsaftale.
·         Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende den reviderede Samhandelsaftale, med evt. krav om ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender den reviderede Samhandelsaftale.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Udsat til januarmødet.
Administrative bemærkninger
Administrationen har i forlængelse af seneste møde i Erhvervscentrets bestyrelse modtaget et ønske om, at Samhandelsaftalen er gældende for 2020 og 2021. I givet fald vil der ske konsekvensændringer i afsnit A 3 i aftalen, hvor det dog fastholdes at der skal ske afrapportering til udvalgets møde i juni måned.
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller derfor, at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, hvorvidt aftalen skal gælde for 2020 og 2021.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Henrik Brodersen (O) anerkender Erhvervscentrets arbejde, men ønsker en større gennemsigtighed omkring hvilken værdi pengene skaber.

6. Initiativsag om Erhvervsrådets ønsker m.v. (B)

6.     Initiativsag om Erhvervsrådets ønsker m.v. (B)

Sagsnr.: 330-2020-7428                 Dok.nr.: 330-2020-44279                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om det fremsatte initiativ.
Baggrund
Med baggrund i et møde afholdt med repræsentanter fra Slagelse Erhvervsråd skal jeg anmode om at udvalget tager stilling til rådets ønske om en vedtægtsændring for Slagelse Erhvervscenter(SEC), som giver mulighed for at de selv kan udpege et bestyrelsesmedlem til SEC.
Ligeledes ønsker de at få mulighed for at få en tættere kontakt rent sekretariatsmæssigt, evt. ved at få stillet kontorfaciliteter til rådighed på Posthuset.
En sådan beslutning kan kun tages af Slagelse Erhvervscenter.
Formålet med disse ønsker er at forbedre kommunikationen og samarbejdet mellem Erhvervsråd, Erhvervscenter og Slagelse kommune.
I forbindelse med vedtægtsændringen foreslås tillige, at det præciseres, at Slagelse kommune udpeger formanden for Erhvervscentrets bestyrelse med en honorering svarende til øvrige formænd i de kommunale selskaber.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Villum Christensen (I) indstiller,
1.    at udvalget bakker op om Erhvervsrådets ønsker og fremsender en anmodning herom til Slagelse Erhvervscenter.
2.    at vedtægten udformes således, at formanden udpeges af Slagelse kommune og at bestyrelsen tager stilling til honoraret, dog max svarende til honorering af udvalgsformænd.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
At 1-2: Godkendt.

7. Disponering af anlægsmidler til bymidterne, 2020-21 (B)

7.     Disponering af anlægsmidler til bymidterne, 2020-21 (B)

Sagsnr.: 330-2020-4307                 Dok.nr.: 330-2020-23925                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Byrådet har afsat i alt 8 mio. kr. i 2020 og 2021 til renovering af torvene i de tre købstæder. Udvalget skal i denne sag træffe beslutning om disponeringen af de afsatte anlægsmidler.
Baggrund
Af Budgetaftale 2020-23 fremgår, at der er afsat ’flere midler til renovering af torvene i de tre købstæder’, nærmere bestemt 4 mio. kr. i 2020 og 4 mio. kr. i 2021. For at sikre at budgettet finder anvendelse inden for de to budgetår, er det væsentligt, at Erhvervs- og Teknikudvalget træffer en snarlig beslutning om, hvordan disse midler skal bruges i praksis. Denne sag omfatter således kun budgetaftalens punkt om de 8 mio. kr.; derudover er der afsat midler til bl.a. ambassadepullerter og trafiksikkerhedsløsninger i bymidterne, men de vil blive behandlet særskilt på senere udvalgsmøder.

I forhold til det reelle investeringsbehov til bymidteudvikling rækker de 8 mio. kr. kun et begrænset stykke ad vejen. Derfor er det afgørende, at anlægsmidlerne investeres rigtigt. Til sammenligning kostede omlægningen af Algade i Skælskør ca. 13 mio. kr. i 2015-16, mens Solens Plads i Korsør kostede ca. 11,5 mio. kr. i 2016-17. For at opnå en rimelig effekt af anbefaler administrationen, at investeringerne koncentreres mest muligt – under skyldig hensyntagen til de politiske drøftelser, der beskriver, at alle tre købstæder tildeles midler.
Som ’Vestsjællands hovedstad’ og kommunens hovedby og handelscentrum er det væsentligt, at Slagelse i særlig grad tilgodeses i fordelingen. Desuden rummer Slagelse et vist efterslæb i forhold til investeringer i byens rum; seneste større byrumsprojekt var omlægningen af Rosengade i 2011-12. Desuden arbejdes der med helhedsplanen, ’De 12 Torve’, der beskriver en samlet indsats for Slagelse bymidtes udvikling. Byrummene er væsentlige for bymidtens udvikling, herunder detailhandlens overlevelse; den seneste detailhandelsanalyse peger på, at der skal skabes rum for oplevelser, der kan være med til at skabe byliv. Også Business Slagelse peger naturligt nok på, at en udvikling af torve og pladser er afgørende for at understøtte detailhandlen bedst muligt.

SLAGELSE
Administrationens forslag til disponering af midler peger på, at forskønnelse af Fisketorvet og gågadestrækningen bør gennemføres nu for at fortsætte forløbet fra Gammeltorv hen til de to meget store byrumsprojekter på først Rådhuspladsen (fordi parkeringskælderen har begrænset levetid) og dernæst Nytorv. Hovedidéen er, at der etableres en ’spansk trappe’ op imod kirken, hvor trin og plateauer lægger op til mere ophold og bedre muligheder for små musikarrangementer (hvor trappen udgør en naturlig scene), lige som belægninger og møblering opdateres. Derudover foreslås afsat midler til at optimere parkeringspladsen i Træskogården for derved at skabe flere p-pladser. Projektet bør gennemføres nu, fordi en del af grunden tilhører City3, hvis ejer har henvendt sig til Slagelse Kommune med et forslag om at give hele Træskogården et løft – hvor han skyder midler i at forbedre sin del, samtidig med at han ønsker at åbne op for adgang mod Sct. Mikkelsgade og Frederiksgade. Det er rationelt at tænke den private og offentlige forskønnelse sammen til ét projekt. Dertil kommer et ønske fra administrationen om at få lavet en forretningsmodel, der skal afdække muligheden for at etablere et parkeringshus i gården bag Gørtlergade 4, hvor et scenarie er, at Gørtlergade 4 sælges til nedrivning mod at investor – ud over at skulle medfinansiere et parkeringshus – også får en byggeret til nye boliger langs Gørtlergade. Et parkeringshus her er nøglen til, at der kan frigives parkeringspladser på Rådhuspladsen, eventuelt permanent men som minimum i den periode, hvor pladsen skal renoveres. Derfor haster det at få gennemført en sådan undersøgelse.
KORSØR
Dernæst følger en indsats i Korsør bymidte, hvor først og fremmest Solens Plads bør færdiggøres, primært belysning og evt. beplantning – anlægsarbejder, der ikke kunne rummes inden for det oprindelige budget pga. uforudsete udgifter til bl.a. svære jordbundsforhold. Det anslås, at mangelarbejderne kan udføres for ca. 0,8 mio. kr. Desuden foreslår administrationen – på baggrund af et konkret ønske fra Korsør Erhvervsforening – at der afsættes et mindre beløb, ca. 200.000 kr. til at løfte deres idéoplæg om forskønnelse af Tårnborgvej op til en samlet idéprojekt, der belyser de mulige indsatsområder for at gøre ankomsten til Korsør mere attraktiv.
SKÆLSKØR
I Skælskør arbejdes der med en helhedsplan for havneområdet. En hel eller delvis realisering af den, vil kræve en anlægsinvestering. Planlægningen er netop påbegyndt, og investeringsrammen er ikke fastlagt på nuværende tidspunkt. Derudover bør både Nytorv og Svanetorvet indgå i overvejelserne om fremtidige investeringer, men hvis det skal gøres på en måde, så der ikke er tale om lappeløsninger, vil det være ganske store investeringer (anslået hhv. 5,5 mio. kr. og 3,3 mio. kr.), der er tale om.
Borgmesteren har på seneste møde i det såkaldte Action Forum, der består af formændene fra de tre erhvervsforeninger, repræsentanter fra byrådet samt Slagelse Erhvervscenter, givet erhvervsforeningerne mulighed for at foreslå, hvor og hvordan de 8 mio. kr. skal anvendes. For at afstemme forventningerne har Business Slagelse taget initiativ til at afholde et møde, hvor alle tre erhvervsforeninger og Slagelse Erhvervscenter deltog – og hvor administrationen gennemgik de aktuelle planer for bymidterne og sit forslag til disponering af midler. Det blev aftalt, at erhvervsforeningerne skulle afgive fælles bemærkninger til sagen. De er vedlagt som bilag.
Heraf fremgår, at de tre erhvervsforeninger samlet set bakker op om den foreslåede fordeling, dog med bemærkning om, at de finder det væsentligt, at der afsættes flere midler til bymidternes udvikling – om muligt allerede i år, men som minimum ifm. med budgetforhandlingerne for 2021. Desuden har Korsør Erhvervsforening et eksplicit ønske om at deres projektforslag om forskønnelse af Tårnborgvej i Korsør fremmes allerede i år, så det løftes op som et egentligt projekt. Erhvervsforeningen har fremsendt projektoplægget, der er vedlagt som bilag.
Desuden har de tre erhvervsforeninger et ønske om, at kommuneplanens masterplaner for købstæderne revideres og gøres mere handlingsorienterede, så de fastlægger, hvilke indsatsområder og investeringer, der bør fremmes inden for den 4-årige planperiode. Skælskør Erhvervsforening ønsker kommunens opbakning til at gennemføre en borgerinddragelsesproces allerede før sommerferien 2020. For sidstnævntes vedkommende finder administrationen, at det vil kunne gennemføres uagtet en beslutning om disponering af anlægsmidler.
Endvidere lægger erhvervsforeningerne op til en tættere dialog med den eller de medarbejdere i kommunen, som varetager bymidteplanlægningen i de respektive købstæder.
Retligt grundlag
Det følger af Kommunalfuldmagten, at byrådet kan beslutte at investere i projekter, der skal gavne kommunens samlede udvikling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan med en godkendelse beslutte at følge administrationens indstilling. Herefter vil der blive udarbejdet en særskilt frigivelsessag til Økonomiudvalget hurtigst muligt. Desuden laves en mere detaljeret tidsplan for de enkelte projekter, og skitseringsarbejdet vil blive igangsat iht. den overordnede prioritering, der besluttes med behandlingen af dette punkt.
Alternativt kan Erhvervs- og Teknikudvalget foreslå ændringer til administrationens indstilling. Er der tale om mindre justeringer, kan der stadig træffes beslutning i denne sag – med bemærkninger. Hvis der er tale om større ændringer, sendes sagen tilbage til administrativ behandling og fornyet politisk fremlæggelse på næste udvalgsmøde. Det har den naturlige konsekvens, at anlægsprojekterne forskydes tilsvarende.
Udvalget kan også vælge helt at forkaste sagen – eventuelt med henblik på senere genoptagelse. I det tilfælde, vurderer administrationen, vil det ikke være muligt at anvende de afsatte midler inden for den ønskede budgetperiode.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der opnås størst mulig effekt med følgende investeringer:
2020, 4 mio. kr.
Slagelse: Træskogården, ombygning af p-plads i samarbejde m. privat investor (1,5 mio. kr.)
Slagelse: Fisketorvet, primært forarbejder og projektering (1,2 mio. kr.)
Slagelse: Etablering af parkeringshus, business-case og rådgivning (0,3 mio. kr.)
Korsør: Solens Plads, realisering af belysningsprojekt (ca. 0,8 mio. kr.)
Korsør: Tårnborgvej, forskønnelsesprojekt, idéprojekt – rådgiverhonorar (ca. 0,2 mio. kr.)
2021, 4 mio. kr.
Slagelse: Fisketorvet, primært anlægsarbejder (3 mio. kr.)
Skælskør: Havnepladsen, delvis udmøntning af helhedsplan (1 mio. kr.)
På baggrund af erhvervsforeningernes bemærkninger og et ønske om en kontinuerlig udvikling anbefaler administrationen, at der i forbindelse med kommende budgetforhandlinger afsættes yderligere midler til forbedringer af byrummene i 2021-22.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om Erhvervs- og Teknikudvalgets beslutning. Der fremsendes særskilt sag til Økonomiudvalget for frigivelse af midler, når Erhvervs- og Teknikudvalget har besluttet, hvordan midlerne skal disponeres.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.      at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at midlerne overslagsmæssigt disponeres iht. administrationens anbefaling:

- Slagelse: Fisketorvet med tilhørende gågade, 4,2 mio. kr. (2020-21)
- Slagelse: Træskogården, ombygning af p-plads, 1,5 mio. kr. (2020)
- Korsør: Solens Plads, færdiggørelse, ca. 0,8 mio. kr. (2020)
- Korsør: Tårnborgvej, forskønnelse – idéprojekt, ca. 0,2 mio. kr. (2020)
- Skælskør: Delvis udmøntning af helhedsplan, 1 mio. kr. (2021)
- Slagelse: Etablering af p-hus, business-case/rådgivning, 0,3 mio. kr. (2020)
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Godkender administration og Erhvervsforeningernes oplæg til disponering.
Udvalget bemærker at i kommende budgetforhandlinger vil blive arbejdet for at der yderligere afsættes 8 mio. kr., således at Skælskør og Korsør tilgodeses i 2021. Ligeledes tilgodeses Skælskørs og Korsørs ønske om en medinddragelse.

8. Genoptaget - Prioritering af anlægsmidler vedrørende strande, broer og toiletter 2020 (B)

8.     Genoptaget - Prioritering af anlægsmidler vedrørende strande, broer og toiletter 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-85833               Dok.nr.: 330-2020-28839                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til anvendelsen af anlægsrammen vedrørende ”Strande, broer og toiletter”.
Baggrund
På anlægsbudgettet for 2019, vedr. Strande, broer og toiletter, er der foretaget en række mindre istandsættelser af toiletbygninger langs strandene. En væsentlig del af budgettet blev disponeret til opførelse af en ny toiletbygning ved Stillinge Strand (byggestart primo 2020), idet dispensation fra Kystdirektoratet først er kommet ultimo 2019. Der er desuden afsat midler til istandsættelse af toiletbygningen ved Korsør Lystskov, der blev forsøgt repareret i efteråret, men bygningen har vist sig i værre stand end først antaget og vil blive udskiftet. Der overføres således 1.223.000 kr. fra budget 2019.
For midlerne i budget 2020 anbefales det, at der opføres en ny toiletbygning ved Næsby Strand (af samme type som det, som er planlagt på Stillinge Strand), som erstatning for den gamle ældre og slidte bygning, der ikke indeholder et handicaptoilet og hvor der ikke er mulighed for helårsåbning på grund af frostrisiko.
Området er mere og mere eksponeret. Der er bl.a. lavet en snorkelsti i området og arbejdet skal koordineres i forhold til digebyggeriet og etablering af en mulig kajak-udlejningsplatform. 
Som supplement foreslås desuden at der udføres tiltag, der fremmer lysten til ophold omkring toiletbygningerne ved strandene ved Bisserup, Kobæk, Stillinge samt Næsby. Der vil være tale om etablering af beplantninger, istandsættelse af flisebelægninger samt opsætning af borde, bænke og drikkevandsposter samt etablering af ”cykel-baser” med mulighed for at servicere sin cykel.
Der prioriteres herudover istandsættelse/opfriskning af toiletterne på Ceresstranden og Bildsø strand, som begge forventes at blive genåbnet som Blå-flag strande til sommeren 2020.
Retligt grundlag
Byggeloven, Strandbeskyttelseslinjen og Naturbeskyttelsesloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende den anbefalede disponering af budgettet for 2020, vælge alternativ handlemulighed eller forkaste forslagene med henblik på anden prioritering.
En anden alternativ mulighed vil være, at midlerne bruges til køb af toilettet ved fiskerihavnen, på Baadehavnsvej 17 i Korsør, hvor der i dag bl.a. er toiletter med offentlig adgang. Bygningen indeholder ud over toiletter også et pissoir, et vaskerum, et opbevaringsrum samt installationer ifm. en pumpestation. Korsør Havn har meddelt, at de ikke længere har interesse i at beholde bygningen.
En lukning af toilettet vil være uheldig set i forhold til de aktiviteter og den turisme der knytter sig til Fæstningsområdet.
Bygningen har tidligere betjent havnens kunder – bl.a. lystsejlere og erhvervsfiskere – men bruges, efter havnens oplysninger, i dag udelukkende som offentligt toilet.
Korsør Havn ønsker at sælge bygningen til Slagelse Kommune eller udleje bygningen med alle udgifter dækket.
Korsør Havn oplyser en forventet salgsværdi på ca. 1.0 mio. kr., hvilket nærmere fastlægges i en reel salgsproces.
Udvalget kan også vælge, at der indgås lejeaftale for 2020 med henblik på afdækning af køb med fremsættelse af anlægsønske til budget 2021 inkl. afledt drift.
Lejen forventes fastsat til 1.000 kr. pr. måned plus forbrugsafgifter, drift og vedligehold m.v.
Rengøringen af de offentlige toiletter i bygningen varetages i dag af Entreprenørservice indenfor driftsbudgettet vedr. offentlige toiletter.
Ved køb af bygningen vurderes det, at der vil medfølge afledt drift til bygningens drift og vedligehold på gennemsnitligt 95.000 kr. årligt (vedligehold, el, vand, varme, forsikring samt rengøringsomkostning i den resterende bygning).
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at projektet ved Næsby strand, de mindre istandsættelser af toiletbygninger ved Ceresstranden i Korsør og Bildsø strand samt de supplerende tiltag med bl.a. cykelbaser ved flere strande, beplantninger m.v. igangsættes i 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil til den politiske møderække i februar måned blive udarbejdet en frigivelsessag på anlægsrammen for det beløb der er afsat i 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.       at det afsatte beløb på 1.5 mio. kr. på ”Strande, broer og toiletter”  benyttes til projektet ved Næsby strand, de mindre istandsættelser af toiletbygninger ved Ceresstranden i Korsør og Bildsø strand samt de supplerende tiltag.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Udvalget foreslår at toilettet på Næsby Strand planlægges til 2021.
Udvalget ønsker at prioritere færdiggørelsen af igangværende/planlagte projekter i Stillinge, Kobæk, Ceres og Bildsø Strand, samt undersøge muligheden for toilet i Egerup. Toilettet i Fiskerihavnen i Korsør, skal fortsat være åbent, og der skal arbejdes for en permanent løsning fra 2021.
Administrationens bemærkninger:
Anlægspuljens budget ophører med udgangen af 2020, hvilket ikke fremgik af sagen.
Sagen genoptages.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker, at sagen om toiletterne ved Næsby Strand og Fiskerihavnen oversendes til de kommende budgetforhandlinger.

9. Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 - Trafiksikkerhedsprojekter 2020 (B)

9.     Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 - Trafiksikkerhedsprojekter 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2014-87475               Dok.nr.: 330-2020-24170                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om realisering af anlægsrammerne afsat til trafiksikkerhed i 2020.
Baggrund
Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 har været underlagt en halvvejsevaluering. Resultatet af evalueringen viste, at handleplanen bør suppleres med to projekter: Sdr. Ringgade/Næstvedvej og Valbyvej mellem Ndr. Stationsvej og Dalsvinget
Med afsæt i Trafiksikkerhedsudvalgets møder den 10. april 2019 og 19. september 2019 anbefaler trafiksikkerhedsudvalget, at færdiggøre projektet vedrørende hastighedszoner i Slagelse Bymidte, og der sker en opfølgning på borgerønskede tryghedsprojekter.
På Trafiksikkerhedsudvalgets møde d. 5. december 2019 blev det aftalt, at der skulle rundsendes to mulige forslag til projekter som kunne realiseres i et samarbejde med SK Forsyning A/S. Et flertal af tilbagemeldingerne fra Trafiksikkerhedsudvalget tilkendegiver, at indarbejde projektet på Valbyvej (mellem Ndr. Ringgade og Dalsvinget) og en venstresvingsbane for cyklister i krydset Østerbro/Jernbanegade sammen med de planlagte handleplanprojekter i trafiksikkerhedsplanen.
Erhvervs- og Teknikudvalget har på mødet den 14. november 2019 besluttet, at disponere 0,6 mio. kr. fra anlægspuljen ”Trafiksikkerhedsfremmende tiltag” til anlægsrammen ”Infrastruktur ved indfaldsveje” – projektet Sorøvej, Skælskør.
Det betyder at anlægsmidler til trafiksikkerhed disponeres som angivet i tabellen herunder:
Post.
Forventet udgift
1.000 kr.
Færdiggørelsen af hastighedszonen i Slagelse Bymidte (handleplansprojekter)
2.000
Valbyvej – etablering af hævet flade mm.
600
Borgerrelaterede trafiksikkerhedsønsker, lokalkampagner og skoleprojekter
1.200
Sorøvej, Skælskør – overført til infrastruktur ved indfaldsveje
600
Projekter der mangler færdiggørelse eller ikke igangsat fra 2019 (handleplansprojekter)
3.700
Projektstillinger mv.
1.000
I alt
9.100
Vedlagte bilag viser en samlet oplistning af de projekter som vil blive udført i 2020.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at følge Trafiksikkerhedsudvalgets anbefalinger eller komme med ændringsforslag.
Vurdering
Det anbefales at godkende ovenstående disponeringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På den samlede anlægsramme til trafiksikkerhed i 2020 er der afsat 8,8 mio. kr., derudover forventes en overførsel af et mindreforbrug fra 2019 på ca. 0,3 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget godkender de foreslåede projektet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget orienteres løbende omkring enkelte projekter.
Trafiksikkerhedsudvalget anmodes om at revurdere brugen af pudebump.

10. Erhvervs- og Teknikudvalget - Anlægsbevillinger 2020 - Veje og Trafik (B)

10.   Erhvervs- og Teknikudvalget - Anlægsbevillinger 2020 - Veje og Trafik (B)

Sagsnr.: 330-2020-537                   Dok.nr.: 330-2020-1641                                              Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der meddeles anlægsbevilling for de i budget 2020 afsatte beløb til nye og igangværende anlæg inden for Vej- og Trafikområdet. Anlægsrammen er på i alt 26,85 mio. kr. og vedrører 9 anlægsrammer; Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, Trafiksikkerhed, Cykelstier, Cykelstier til skoleveje, Udvidelse og omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej, Udvidelse af Valmuevej (nord), Udstykning Hvilebjerg, Opgradering af infrastruktur ift. Trelleborg og Pullerter i bymidterne.
Baggrund
I investeringsoversigten vedrørende budget 2020 er afsat følgende rådighedsbeløb:
a)  Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger                          5.000.000 kr.
b)  Trafiksikkerhed                                                                 1.000.000 kr.
c)  Cykelstier                                                                        5.000.000 kr.
d)  Cykelstier til skoleveje                                                       5.000.000 kr.
e)  Omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej                         5.000.000 kr.
f)   Udvidelse af Valmuevej (nord)                                               700.000 kr.
g)  Opgradering af infrastruktur ift. Trelleborg                               200.000 kr.
h)  Pullerter i bymidterne                                                         1.500.000 kr.
a)  Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger
Anvendelsen af anlægsrammen behandles i særskilt sag ”Trafiksikkerhedsplanens handleplanprojekter for 2019”.
b)  Trafiksikkerhed
Anvendelsen af anlægsrammen ses i sammenhæng med a).
c)  Cykelstier
(Gårdagervej - Vemmelev)
Anlægsarbejdet pågår og forventes afsluttet ultimo 2020.
d)  Cykelstier til skoleveje
Anvendelsen af anlægsrammen er behandlet på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde den 13. januar 2020.
e)  Omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej
Udbud af rådgivningsopgaven pågår og forventes afsluttet primo 2020. Det forventes, at der kan udbydes anlægsarbejder til opstart efter sommer 2020.
f)   Udvidelse af Valmuevej (nord)
Indgår som et samlet arbejde med e).
g)  Opgradering af infrastruktur ift. Trelleborg
Udarbejdelse af forslag til anlægsmæssige tiltag på adgangsvejene til Trelleborg.
h)  Pullerter i bymidterne
Anvendelse af anlægsrammen behandles i særskilt sag.
Retligt grundlag
Jf. kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale anlægsbevillinger på det foreliggende grundlag, eller ønske sagen udsat til der foreligger yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne anvendes.
Vurdering
Med hensyn til fremdriften i projekterne anbefaler administrationen, at der gives anlægsbevilling med behandling af denne sag, og at de enkelte projekter kan igangsættes under forudsætning af, at projekterne kan udføres indenfor de afsatte anlægsrammer.
Yderligere anbefales det, at der gives driftsbevilling til afledt drift af de anlægsmæssige tiltag som vedrører; ”Cykelstier til skoleveje”. Beregning af afledt drift i forhold til ”Pullerter i bymidterne” vil fremgå af den specifikke sag vedrørende dette anlæg når denne forelægges til behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget.
Med beslutningen i Byrådets den 26. august 2019 er der meddelt bevilling til afledt drift på projektet ”Omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den årlige afledte drift til ”Cykelstier til skoleveje” er overslagsmæssigt beregnet til 0,175 mio. kr. i 2022 og fremefter. Afledt drift foreslås finansieret af kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02 Drift og Teknik
26.850
 
 
 
Afledt drift
- Cykelstier til skoleveje
 
6.02 Drift og Teknik
 
 
 
175
 
175
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
6.02 Drift og Teknik
26.850
 
 
 
Kassen
 
 
 
175
175
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 5,0 mio. kr. til det på ”Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger” afsatte rådighedsbeløb i 2020,
2.    at der meddeles anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. til det på ”Trafiksikkerhed” afsatte rådighedsbeløb i 2020,
3.    at der meddeles anlægsbevilling på 5,0 mio. kr. til det på ”Cykelstier” afsatte rådighedsbeløb i 2020,
4.    at der meddeles anlægsbevilling på 5,0 mio. kr. til det på ”Cykelstier til skoleveje” afsatte rådighedsbeløb i 2020,
5.    at der meddeles anlægsbevilling på 5,0 mio. kr. til det på ”Udvidelse og omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej” afsatte rådighedsbeløb i 2020,
6.    at der meddeles anlægsbevilling på 0,7 mio. kr. til det på ”Udvidelse af Valmuevej (nord)” afsatte rådighedsbeløb i 2020,
7.    at der meddeles anlægsbevilling på 0,2 mio. kr. til det på ”Opgradering af infrastruktur ift. Trelleborg” afsatte rådighedsbeløb i 2020,
8.    at der meddeles anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. til det på ”Pullerter i bymidterne” afsatte rådighedsbeløb i 2020,
9.    at Der gives en bevilling til afledt drift for henholdsvis ”Cykelstier til skoleveje” og ”Pullerter i bymidterne” på 0,175 mio. kr. i 2022 og fremefter.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Anbefales.
Bilag 4 ændres, så det er i overensstemmelse med beslutningen på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde d. 13. januar 2020.

11. Lokalplan 1186 - tildeling af vejnavn til ny vej i udstykning (B)

11.   Lokalplan 1186 - tildeling af vejnavn til ny vej i udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2020-1683                 Dok.nr.: 330-2020-16959                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1186 – Boliger ved Valmuevej, Etape II, Slagelse nordøst.
Adgang til lokalplanområdet sker via kommunevejen – Valmuevej.
Bygherren ønsker at vejen skal hedde Valmuemarken.
I umiddelbart nærhed ligger Valmuevænget og Valmuevej.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt vejnavnet: Valmuemarken.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Valmuemarken eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Administrationen foreslår at vejen tildeles vejnavnet Valmuemarken.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at vejen tildeles vejnavnet Valmuemarken.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

12. Slagelse Kommune - Parkering - parkeringsnorm og parkeringsfond (B)

12.   Slagelse Kommune - Parkering - parkeringsnorm og parkeringsfond (B)

Sagsnr.: 330-2020-3866                 Dok.nr.: 330-2020-20821                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal drøfte parkering samt træffe beslutning om principperne for anvendelsen af taksterne i Parkeringsfonden. Yderligere skal der træffes beslutning, om der skal arbejdes videre med en ændring af kommunens parkeringsnorm.
Baggrund
Parkering kan anskues ud fra to perspektiver; 1. parkering som er eller bliver stillet til rådighed af kommunen på offentlige arealer, typisk vejarealer, og 2. parkering som private ejendomsejere skal stille til rådighed for boliger eller erhverv.
Disse to typer af parkering kan supplere hinanden, men de kan også udfordre hinanden. Hvis der er overkapacitet af offentlige pladser, som vil være til rådighed set over hele døgnet, kan disse pladser bringes i spil i forhold til privat anvendelse. Det vil sige, at kommunen – som bygge- og plan-myndighed kan fastsætte en parkeringsnorm, som er lempelig i forhold til hvor mange parkeringspladser, der skal stilles til rådighed ved nybyggerier og anvendelsesændringer på eksisterende bebyggelser. Hvis det er virkeligheden, at der er pres på offentlig parkering og dermed en reduceret kapacitet i forhold til efterspørgslen, vil det være nødvendigt, at der stilles krav til de virksomheder og borgere, som i forbindelse med nybyggerier øger behovet for parkering, også medvirker til at frembringe de nødvendige pladser i forhold til deres eget virke.
Parkeringsstrategien:
Der er i 2017 udarbejdet en parkeringsstrategi for Slagelse Kommune, denne strategi tager afsæt i en parkeringsanalyse. Analysen viser, at der er pres på parkeringen i Slagelse by– særligt de store parkeringspladser på Rådhuspladsen, H.P. Hansens Plads og i Rosengården er ofte fyldte. Det medfører, at flere besøgende til bymidten bliver nødt til at bruge tid på at søge efter en ledig parkeringsplads.
Analysen viser dog også, at der er ledige pladser at finde. På hverdage er der særligt ledige pladser på Vestsjællandscentrets tagparkering (denne plads er privat, men med offentlig adgang). På tidspunktet hvor analysen blev foretaget havde parkeringskælderen under Rådhuspladsen en dårlig udnyttelsesgrad, dette har dog ændret sig i forbindelse med opsigelsen af betalingsparkeringen samt det at tidsbegrænsningen er udvidet til 4 timer.
Hvis det forudsættes, at der ikke sker et øget behov for parkering som følger af byfortætning, sløjfning af eksisterende parkeringsarealer, øget bilejerskab og lignende vurderes det, at der ikke vil være behov for at etablere flere parkeringspladser i midtbyen. Det betyder dog ikke, at der i bymidten er en reel overkapacitet, men at der kan fokuseres på at udnytte ledige kapaciteter bedre. Den ledig parkeringskapacitet er overvejende på de pladser som ligger i yderkanten af bymidten, og dermed også har en længere gangafstand til faciliteterne i bymidten.
I forbindelse med den generelle udfordring omkring formidling af ledige pladser på offentlige parkeringspladser, vil det blive vurderet i hvilken udstrækning ny teknologi vedrørende registrering og formidling af parkering kan bringes i anvendelse. Disse teknologier skal nemt kunne understøtte synliggørelse af ledig kapacitet på centrale offentlige parkeringspladser.
Parkeringsfond – fastlæggelse af niveau for indbetaling til parkeringsfonden (Slagelse):
Konkret har udvalget på mødet den 10. oktober 2019 behandlet en sag vedrørende en ejendom, som er placeret indenfor parkeringsfondens afgrænsning. Ejendomsejerens planlægning af ejendommen gjorde, at der ikke kunne etableres de nødvendige parkeringspladser, der blev derfor fremført et ønske om, at aktivere mulighederne om at indbetale til parkeringsfonden for de parkeringspladser som ikke kunne etableres på ejendommen.
Med afsæt i beslutningen af sag nr. 5 på omtalte møde, skal udvalget drøfte principbeslutning vedrørende anvendelse af parkeringsfonden i Slagelse bymidte. Med afsæt i sagen skulle der træffes beslutning om indbetalingen til parkeringsfonden skulle være som ”Parkering i konstruktion”. Udvalget besluttede at udskyde beslutningen af dette til primo 2020 (se referat fra Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. september 2019 - sag nr. 5).
Parkeringsfonden kan anvendes i de tilfælde, hvor nyt byggeri/anven­del­ses­ændringer af eksisterende bygninger udløser et krav om øget parkering, der ikke kan dækkes på ejendommen, og hvor bygherren ikke kan pege på en anden ejendom i nærheden, hvor bygherre selv kan etablere parkeringspladserne. Med oprettelse af parkeringsfonden har kommunen under byggesagsbehandling mulighed for at dispensere fra kravet om parkering såfremt bygherren indbetaler til parkeringsfonden.
Hvis parkeringsfonden bruges, vil de pladser, der indbetales for, være offentligt tilgængelige. Ansøger indbetaler den halve udgift til etablering af parkeringspladserne, og Slagelse Kommune forpligter sig til at afholde den anden halvdel af udgiften. Parkeringspladserne skal etableres indenfor en periode af 5 år, ellers skal indbetalingen betales tilbage til indbetaleren.
Bygherrens bidrag afhænger af om der indbetales til parkering på terræn (20.000 kr. pr. p-plads) eller om parkering skal realiseres i konstruktion (i alt 75.000 pr. p-plads ved p-hus og 125.000 kr. pr. p-plads ved p-kælder).
Hidtil har administration af parkeringsfonden taget udgangspunkt i etablering af parkering på terræn. Det er dog administrationens vurdering, at det ikke længere er realistisk at anlægge flere p-pladser på terræn i Slagelse bymidte.
Udvalget bedes derfor træffe principbeslutning, om anvendelse af parkeringsfonden i Slagelse bymidte fremover skal tage udgangspunkt i parkering i konstruktion.
Yderligere har der været fremført ønske om, at parkeringsfondens afgrænsning kunne udvides, så den kunne gælde for et større areal end det er tilfældet i dag.
Parkeringsnorm:
Parkeringsnormerne der, fastlægges af kommunalbestyrelsen, skal sikre, at der etableres nok parkeringspladser, så de omkringliggende områder ikke belastes med uønskede parkerede biler.
Samtidig skal normerne fastsættes på et niveau, der sikrer, at der ikke etableres unødvendige parkeringspladser, der optager arealer, der kan anvendes til andre formål. Herudover skal normerne fastsættes så de i vid udstrækning tager højde for den fremtidige udvikling i biltrafikken.
Det er således en balancegang at fastsætte normerne.
Normerne kan reduceres som følge af stationsnærhed og dobbeltudnyttelse.
Administrationen har ladet udarbejde en vurdering af kravet vedrørende restauranter, her er konklusionen, at parkeringskravet for denne anvendelsestype ligger i den høje ende set i forhold til andre kommuner.
Yderligere har der i de seneste år været fokus på parkeringsnormens krav i forhold til parkering ved ungdomsboliger. Det er konstateret, at kravet til parkering ved denne type boliger varierer kraftigt fra kommune til kommune. Administrationen har ved forespørgsel kunne konstatere, at spændet varierer mellem 0,1 plads pr. bolig til 1,5 pladser pr. bolig. Det bør vurderes, hvad der skal være udgangspunktet for Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Byggeloven § 22, stk. 1 og 6 indeholder de ovennævnte regler for dispensation fra bygningsreglementets krav om parkering.
Bygningsreglementet 2010 (BR10) kapitel 2.4.2, stk. 1, siger, at der skal udlægges tilstrækkelige parkeringsarealer på den enkelte ejendom. Dette krav er dog kun gældende, hvis der ikke er en lokalplan, der tager stilling til parkering, jf. BR10, kapitel 2.1, stk. 3.
Cirkulære fra Bygge- og Boligstyrelsen af 18. oktober 1996 indeholder de nærmere regler for drift af parkeringsfonde.
Handlemuligheder
Parkeringsfonden:
Udvalget kan vælge, at parkeringsfonden i Slagelse bymidte fortsat skal tage udgangspunkt i parkering på terræn.
Udvalget kan vælge, at parkeringsfonden fremover skal tage udgangspunkt i parkering i konstruktion.
Parkeringsnormen:
Udvalget kan vælge at administrationen skal udarbejde oplæg til en ændring af parkeringsnormen eller fastholde den nugældende parkeringsnorm.
Vurdering
I forhold til parkeringsfond:
Det er administrations vurdering, at det ikke længere er muligt at etablere flere offentlige p-pladser på terræn i Slagelse bymidte. Der vil være en overhængende risiko for, at fremtidige indbetalinger til parkeringsfonden, med udgangspunkt i parkering på terræn, ikke kan bringes i anvendelse og derfor skal betales tilbage til bygherrer eller med et stort parkeringsmæssigt underskud anvendes til parkering i konstruktion, uden at parkeringsproblematikken bliver løst, hvilket vil medføre, at presset på både offentlige parkeringspladser og private parkeringsarealer (der er tilgængelig for alle) i Slagelse bymidte vil blive øget i fremtiden.
Hvis indbetalinger tager udgangspunkt i parkering i konstruktion, skal kommunen inden 5 år etablere en udvidelse af tilgængelige offentlige parkeringspladser enten i en ny parkeringskælder eller i et parkeringshus; ellers skal indbetalingerne ligeledes betales tilbage. For nuværende er der ikke planlagt ny parkeringskælder eller parkeringshus, dog er der i investeringsoversigten i hvert af overslagsårene 2022 og 2023 afsat 25 mio. kr.
I forhold til parkeringsnormen:
Den nuværende parkeringsnorm for Slagelse Kommune er vedhæftet som bilag. Normerne ar minimumskrav og vil være gældende, hvor der ikke stilles krav i en lokalplan. Kravet angiver således et mindste antal parkeringspladser, der skal anlægges ved den pågældende funktion.
For byggeri, hvor der gives ibrugtagningstilladelse, skal alle pladser være anlagt, inden tilladelsen gives.
Det er administrationens anbefaling, at der udarbejdes et objektivt grundlag, som kan danne grundlag for en politisk beslutning om de krav, som der skal stilles til borgere og virksomheder når de etablere nybyggeri eller der sker anvendelsesændringer af eksisterende bygninger. Beslutningsgrundlaget kan udarbejdes i forbindelse med det samlede planlægningsarbejde i forhold til Kommuneplan 2021.
Registrering af ledige parkeringspladser:
Administrationen foreslår, at mulighederne for at etablere et forsøg med registrering af ledige parkeringspladser, samt udskiftningsfrekvensen på den enkelte parkeringsplads undersøges med henblik på at iværksætte et forsøg på Rådhuspladsen, Slagelse. Der udarbejdes en beskrivelse og et økonomisk overslag på projektet, som foreligges udvalget til endelig beslutning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Når der i forbindelse med en byggetilladelse gives tilsagn om, at bestemmelserne i kommunens parkeringsfond kan bringes i anvendelse betyder dette, at der skal findes kommunal medfinansiering til den halvdel af udgifterne. Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der i forbindelse med den årlige godkendelse af budget afsættes midler, som modsvarer indbetalingerne til parkeringsfonden.
Konsekvenser for andre udvalg
Den del af parkeringsproblematikken som ikke vedrører parkering på offentlige færdselsarealer (reguleret af lov om offentlige veje) henhører under Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget skal træffe principbeslutning, om anvendelse af parkeringsfonden i Slagelse bymidte fremover skal tage udgangspunkt i parkering i konstruktion,
2.    at Udvalget tager stilling til, om administrationen skal udarbejde et forslag til ændret afgrænsning af rammen for, hvor parkeringsfonden kan bringes i anvendelse,
3.    at der i løbet af foråret udarbejdes et oplæg til en revideret parkeringsnorm,
4.    at administrationen undersøger mulighederne for opsamling og registreringer af ledige parkeringspladser samt udskiftningen på disse.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
At 1-4: Godkendt.
Udvalget ønsker, at der kigges på mulighederne for opkøb af private p-arealer til offentlige p-pladser.

13. Evaluering og fremadrettet praksis for fjernelse af tang og affald ved kommunens største badestrande (B)

13.   Evaluering og fremadrettet praksis for fjernelse af tang og affald ved kommunens største badestrande (B)

Sagsnr.: 330-2019-78967               Dok.nr.: 330-2020-1508                                              Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
På baggrund af evalueringer fra lokale grundejerforeninger samt hidtidig praksis for håndtering af tang og affald ved kommunens største badestrande skal Erhvervs- og Teknikudvalget vedtage praksis for sommeren 2020.
Baggrund
Gennem de tre seneste somre er der fjernet tang ved kommunens badestrande herunder udført en øget indsats med affaldsrenholdelse.
Der har over de tre år været udtrykt meninger både for og imod håndteringen af tang og affald. Forud for sommeren 2019 blev Erhvervs- og Teknikudvalget på mødet den 4. februar 2019 derfor orienteret om den hidtidige indsats og ønskede i den forbindelse en udvidelse af indsatsen på Kobæk og Stillinge Strande, som derpå blev iværksat.
På baggrund af de seneste års indsats på strandene ønskede Entreprenørservice at lade de lokale grundejerforeninger og lokalråd give deres mening til kende om indsatsen ved Kobæk og Stillinge Strande.
Der kom tilbagemelding fra alle seks adspurgte grundejerforeninger og lokalråd. Tilbagemeldingerne er vedlagt i bilag.
Essensen af tilbagemeldingerne på strandene er overvejende sammenfaldende og oplistet herunder:
Tang:
Her er generelt positive tilbagemeldinger, om end en enkelt grundejerforening ved Kobæk Strand ønsker, at fjernelsen af tang helt ophører.
Flere af ønskerne er overensstemmende med den allerede vedtagne praksis. Det gælder følgende:
-      Der fjernes tang minimum to gange om ugen i juni, juli og august, og tangen bliver gennemgået for affald, inden den skubbes i vandet.
-      Der fjernes tang fredag morgen for at sikre rene strande til weekenden.
-      Tang bortkøres ved særligt store forekomster.
-      Ved mindre forekomster af tang skubbes det tilbage i vandet, hvor der veksles imellem de pladser, hvor tangen skubbes ud.
Der er ikke alle steder forståelse for, at tangen skubbes i vandet, til trods for argumenter om at minimere trafikken fra lastbiler og maskiner på stranden.
Der er ønske om at forlænge ydersæsonen med indsatser i maj og september. Den hidtil vedtagne praksis følger sæsonen for Blå Flag, som ikke omfatter maj og september. I praksis fortsættes indsatsen ofte i september, hvis der er mulighed for strandvejr. I maj måned bliver der normalt foretaget en klargøring af strandene efter vinterens opskyl af tang.
Ved Kobæk Strand er der ønske om, at fjernelsen af tang udvides i nordgående retning langs stranden, samtidig med at der stadig fjernes tang på området omkring badebroen. En udvidelse af arealet, hvor der fjernes tang, vil brede sig ud på arealer, som hverken er Slagelse Kommunes eller i umiddelbar tilknytning til badeområdet, der servicerer den offentlige parkering ved stranden.
Affald:
Hvad angår affaldsindsatsen, ønsker de adspurgte, at der placeres affaldsspande ved naturlige nedgange fra sommerhusområdet til stranden. Denne praksis er Entreprenørservice ophørt med for flere år siden, idet affaldsspandene ikke står på kommunens arealer og i øvrigt oftest er fyldt med husholdningsaffald fra sommerhuse. Entreprenørservice vil undersøge muligheden for at supplere med yderligere affaldsspande.
Der foreslås også containere ved kommunens parkeringspladser – gerne med en sorteringsmulighed som ved almindelige husstande. Der blev i 2019 etableret ’affaldsstationer’ med sorteringsmulighed ved Blå Flag-strandene. Men opsætning af større containere på parkeringspladser medfører erfaringsmæssigt blot, at sommerhusgæster afleverer husholdningsaffald i sådanne containere. Entreprenørservice forventer dog at øge mulighederne for affaldssortering ved strandene i 2020.
På gode sommerdage er affaldsspandene ved strandene for få og for små. Entreprenørservice er bekendt med udfordringen, hvorfor der i 2020 opstilles flere affaldsspande for at øge volumen suppleret med en ekstra tømning og rengøring af toiletter på de særligt gode stranddage.
Slutteligt ønskes det, at kommunen opsætter skiltning og vejledning om affaldshåndtering ved strandene. Her planlægger Entreprenørservice i 2020 en øget indsats i forhold til informationsskiltning ved strandene samt organiserede affaldsindsamlinger.
Øvrigt:
Der ønskes flere grillpladser ved strandene. Entreprenørservice har etableret plader til engangsgrill på bord-bænke-sæt ved strandene. Herudover vil der i fremtiden blive arbejdet med udformning af mulige grillpladser ved servicearealerne i tilknytning til strandene.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
På baggrund af tilbagemeldinger og ønsker fra de adspurgte grundejerforeninger og lokalråd samt Entreprenørservices vurdering anbefaler Entreprenørservice, at den hidtidige praksis i forhold til fjernelse af tang fortsætter med samme praksis som godkendt af Erhvervs- og Teknikudvalget på mødet den 4. februar 2019.
I forhold til affaldsindsatsen anbefaler Entreprenørservice, at der i 2020 arbejdes på at øge volumen ved opsætning af flere affaldsspande suppleret med en ekstra tømning og rengøring af toiletter på de særligt gode stranddage.
Endvidere anbefales det, at der opsættes skiltning og vejledning om affaldshåndtering ved strandene suppleret af organiserede affaldsindsamlinger.
Vurdering
Entreprenørservice vurderer, at de anbefalede handlemuligheder giver de bedste forudsætninger for at gøre kommunens strande til attraktive udflugtsmål.
Dette er under hensyntagen til de forskellige ønsker, der er fremsat af de lokale grundejerforeninger og lokalråd i strandenes nærhed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at den hidtidige praksis i forhold til fjernelse af tang fortsætter med samme praksis som godkendt af Erhvervs- og Teknikudvalget på møde den 4. februar 2019 med de supplerende tiltag på affaldsindsatsen ved strandene.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker det sidste areal ved Kobæk Strand medtages i strandrensningen.

14. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

14.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-14570                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
– Der orienteres om diverse sager indenfor trafikområdet.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Villum Christensen (I) orienterede om en kommende stigning i varmeudgifterne for institutionerne i Dalmose og Flakkebjerg.
Anne Bjergvang (A) ønsker en orientering om, hvordan man får et midlertidigt busstop.

15. Eventuelt (D)

15.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-14554                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Intet.
16. Lukket: Stillingtagen til nedlæggelse af offentlig vejareal og efterfølgende salg (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
17. Lukket: Slagelse Kommunes stillingtagen til Movias udbud af kørsel på 9 buslinjer (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
18. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

19. Initiativsag om parkering (B)

19.   Initiativsag om parkering (B)

Sagsnr.: 330-2020-7957                 Dok.nr.: 330-2020-47958                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Anne Bjergvang (A) mener det skal undersøges, hvordan parkeringsforholdene reelt er i Slagelse by og hvorvidt der med ny parkeringsteknologi kan ske en bedre udnyttelse af parkeringspladserne.
Baggrund
Parkeringskontrol er i Slagelse kommune overladt til politiet. Dermed er det et faktum, at der p.t. reelt ikke foretages parkeringskontrol i Slagelse by. Konsekvensen af dette kan være, at der parkeres uden hensyntagen til angivne tidsangivelser for parkering. Dette kan give et forvansket billede af parkeringsbehovet, fordi enkelte parkeringspladser vil være belastede af langtidsparkering, selvom der burde være korttidsparkering.
I budgetaftalen fremgår det, at der er afsat anlægsmidler til parkeringshus i Slagelse by. En forudsætning for at vælge rigtig placering for et parkeringshus er, at det undersøges, hvordan parkeringsforholdene reelt er i Slagelse by.
Hertil kommer, at der i det seneste år er kommet nye parkeringsteknologier f.eks. Sensade.com som via elektronisk registrering og apps i smartphones giver parkeringskunderne et billede af,
1) hvor der for er ledige parkeringspladser i Slagelse by og
2) hvor på den enkelte plads der er ledige p-pladser samt endelig
3) en mulighed for Slagelse kommune via statistik modul at konstatere, hvor og hvor længe kunderne reelt parkerer på p-pladserne.
Slagelse kommune kan ved at udnytte nye teknologier forbedre vilkårene for Slagelse kommunes borgere ved parkering samt ikke mindst forbedre vilkårene for handelslivet.
Overvejelse om ny teknologi bør altid suppleres af konstatering af faktiske forhold, herunder ved manuel optælling/vurdering.
Indstilling
Anne Bjergvang (A) indstiller, at forvaltningen undersøger
1.    at hvorvidt det er muligt om at indføre elektronisk parkeringsregistrering via ny parkeringsteknologi som en forsøgsordning f.eks. på Rådhuspladsen og på H.P. Hansens Plads,
2.    at hvad de anslåede omkostninger vil være for indførelse af sådan teknologi på de to p-pladser samt
3.    at hvilke referencekunder der allerede har udnyttet den nye teknologi,
4.    at indenfor hvilken tidsramme forvaltningen som en prøvehandling i givet fald kan etablere elektronisk parkering baseret på ny teknologi samt
5.    at Slagelse kommune igangsætter en manuel optælling over 2 dage af parkeringspladsen på Rådhuspladsen og H.P. Hansens Plads, hvor det konstateres, hvordan parkeringsmønstreret er på de to pladser på hverdage, herunder om tidsparkeringen overholdes på pladserne, således at bilerne løbende udskiftes overensstemmende med reglerne for pladserne samt konstaterer, om der er ledige pladser hen over dagen på de to pladser.
6.    at forvaltningen fremkommer med en sag til udvalget i april 2020.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
At 1-6: Godkendt.