Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 2. november 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-398268                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering om Erhverv- og Tekninkudvalgets budget til erhverv 2020-2022 (O)

2.     Orientering om Erhverv- og Tekninkudvalgets budget til erhverv 2020-2022 (O)

Sagsnr.: 330-2020-137811             Dok.nr.: 330-2020-371863                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
ETU orienteres om prioritering af budgettet på politikområdet for erhverv.
Baggrund
Der er i øjeblikket en mindre ubalance imellem økonomiske beslutninger og det budget, som er til rådighed i budgetårene 2020-2022. Såfremt man viderefører de økonomiske dispositioner fra 2020 frem til 2022 vil resultatet være et overforbrug på 167.000 i 2021 og et overforbrug på 715.000 kr. i 2022 og altså et samlet overforbrug i 2021 og 2022 på 882.000 kr.  
Administrationen vil på udvalgsmødet orientere nærmere om budgettet.
For at sikre balance i budgettet kan udvalget overveje at se på posten: Tilskud til Femern Belt Development samt andre poster, som ikke er bundet af kontrakter(markeret med grønt).
Kompetencen i forhold til bosætning ligger i økonomiudvalget. Udgiften hertil er derfor flyttet over til Økonomiudvalget, og der er ikke længere behov for at reservere et beløb til Bosætning på Erhvervs- og Teknikudvalgets konto.
 
2020
2021
2022
Budget
15.011
12.962
11.441
Overført mere-/mindreforbrug
-
452
-167
I alt til disponering
15.011
13.414
11.274
Disponeret
14.559
13.581
12.156
Resultat (mere-/mindreforbrug)
452
-167
-882
Tilskud Erhvervsforeninger (politisk beslutning)
450
450
450
Betaling Erhvervshus Sjælland (kan ikke ændres)
2.204
2.204
2.204
Tilskud Slagelse Erhvervscenter (kontrakt til og med 2021)
7.770
7.770
7.770
Aftaler Slagelse Erhvervscenter (budgetaftale)
875
875
500
Kontingent Femern Belt Development (ingen binding)
237
237
237
Medlemskab EU-kontoret (kan ikke opsiges)
150
150
150
Tilskud KIT (kontrakt frem til 2022)
500
450
400
Tilskud til Bykontorer Korsør og Skælskør (budgetaftale frem til 2021)
1.000
1.000
0
Stigsnæs Erhvervspark (ekstrabevilling fra ØU)
830
0
0
Korsør Energipark  (ekstrabevilling fra ØU)
98
0
0
Funding (abonement på fonde.dk til og med 2021)
75
75
75
Bosætning
320
320
320
Triple Helix (samarbejde med uddannelserne (ikke kontrakt))
50
50
50
Diverse (uforudsete udgifter/nye aktiviteter)
0
0
0
De grønne felter angiver, hvor man fra udvalgets side kan omprioritere midler (ud over det som altså allerede er foreslået ændret (de røde felter)).
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og lov om erhvervsfremme
Handlemuligheder
Vurdering
I forhold til mulig opsigelse af aftalen med Femern Belt Development bemærkes fra administrationen, at der ikke er fundet væsentlige argumenter for at fastholde medlemskabet. Ingen af vores nabokommuner er med i samarbejdet og Slagelse Erhvervscenter afviser at de benytter de tilbud som organisationen tilbyder, eller at det efterspørges af det lokale erhvervsliv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omprioriteringerne har ingen konsekvenser for andre udvalg.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningen har ingen konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen om status til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

3. Orientering om Erhvervs- og Teknikudvalgets budget til turisme 2020-2022 (O)

3.     Orientering om Erhvervs- og Teknikudvalgets budget til turisme 2020-2022 (O)

Sagsnr.: 330-2020-137908             Dok.nr.: 330-2020-372569                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget (O)
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om ændringer i prioriteringen af midler inden for turismeområdet fra 2020-2022.
Baggrund
På udvalgets møde den 4. februar 2019 prioriterede udvalget turismemidlerne frem til 2022 (se bilag 1). Det er ikke muligt fortsat at følge denne prioritering på grund af ændrede forudsætninger.
1.    Der har været udgifter til andre aktiviteter bl.a. Udredning omkring turbåden Skjelskør 5 samt udviklingen af Maritimt folkemøde 2019 og 2020
2.    50/50 puljen er ikke blevet igangsat og midlerne står uforbrugte
3.    Kyst- og Naturturisme indsatsen er ikke blevet igangsat og midlerne står uforbrugte
4.    Der er påført en effektiviseringsbesparelse på 0,7 %, som stiger over årene.
5.    Bykontorernes finansiering er rykket fra turismeområdet til erhvervsområdet, hvilket dog ikke påvirker budgettet, da bykontorerne er finansieret via budgetforhandlingerne.
Som følge af ovenstående forhold ser prioriteringen af turismemidlerne for årene 20-22 således ud:
 
2020
2021
2022
Budget
8.838
4.408
4.408
Overført mindreforbrug og 0,7% besparelse
 
71
-132
I alt til disponering
8.838
4.479
4.276
Disponeret
8.544
4.276
4.276
Rest til overførsel
294
203
0
Tilskud turistforeninger *budget er forhøjet i 2020 på grund af forsinket udbetaling til en af turistforeningerne
300
225
225
Destination Sjælland (kontrakt frem til 2022)
3.500
3.500
3.500
Storebælt Udstillingscenter (Flyttes til anlæg, og er fremadrettet ikke en del af turisme midlerne)
4.031
0
0
Kyst- og Naturturisme (ikke igangsat – midlerne kan disponeres til andre formål eller indgå i årets restmidler)*
250
250
250
Maritimt Folkemøde (udgifter er afholdt, der vil ikke være yderligere forbrug før der er truffet beslutning herom)**
162
0
0
50/50 pulje (ikke igangsat – midlerne kan disponeres til andre formål eller indgå i årets restmidler)***
246
246
246
Diverse (uforudsete udgifter)
55
55
55
* Kyst- og Naturturisme: Videreførelse af Kyst- og naturturisme projektet, der blev afsluttet i 2019. Formålet med disponeringen var realisering af nogle af projektets anbefalinger. Projektet handlede om at udnytte de turismemæssige potentialer omkring Slagelse Kommunes kyster – Indsatsen er ikke igangsat og det vil ikke være muligt meningsfuldt at iværksætte den i 2020.
**Maritimt Folkemøde er aflyst i 2020 pga. coronakrisen og der er ikke budgetteret midler til aktiviteten fremadrettet. Aktiviteten er indstillet og forventes ikke genoptaget.
*** 50/50 pulje – Denne pulje skulle anvendes til turismefremmende aktivitetstilskud til foreninger, klubber, råd og laug. Formålet var at etablere en pulje, som kunne ansøges under forudsætning af, at ansøger selv finansierer aktiviteten med et tilsvarende beløb (50/50 finansiering) - Indsatsen er ikke igangsat, og det vil ikke være muligt meningsfuldt at iværksætte den i 2020.
Administrationen vil på udvalgsmødet orientere nærmere om budgettet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten i forhold til kommunens mulighed for at støtte turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Som følge af ovenstående prioritering vil der være uforbrugte midler i 2020 på 496.000 kroner, som kan disponeres til andre formål.
Konsekvenser for andre udvalg
Der er ingen konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

4. Omprioritering af driftsbudget 2020, som følge af coronarelaterede udgifter (B)

4.     Omprioritering af driftsbudget 2020, som følge af coronarelaterede udgifter (B)

Sagsnr.: 330-2020-134867             Dok.nr.: 330-2020-364108                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal som følge af covid-19’s påvirkning af driftsåret 2020 træffe beslutning om en omplacering af driftsbudget indenfor politikområdet Drift og Teknik, specifikt imellem de 3 budgetområder, som sorterer under Entreprenørservice (Drift, Entreprenør og Vinter).
Endvidere beslutte om aktiviteter knyttet til de ekstraordinære og mere ekstreme vejrhændelser integreres i vinterbudgettet.
Baggrund
Driftsåret 2020 har på alle mulige måder været et uforudsigeligt år og et år hvor udefra kommende hændelser har sat dagsordenen.
Året startede med udfordringer fra en af de vådeste vinter- og efterårsperioder set over de seneste 15-20 år, hvilket efterlod især vejområdet med udfordringer og ekstra udgifter til genopretning af rabatter, knækkede kanter, sammenfaldne ledninger m.v. Hertil blev overførslen fra 2019 i første omgang reserveret, men overførslen blev indeholdt i den efterfølgende lokale hjælpepakke.
Herefter satte covid-19 dagsordenen med nedlukning og hjemsendelse af alle ikke kritiske funktioner i kommunerne.
Manglende timesalg bevirker ufinansierede omkostninger indenfor 0-budgetområdet
Efter nedlukning i marts fik Entreprenørservice via godt samspil med bl.a. 3F, LokalMED m.v. hurtigt mange funktioner i gang under tilpassede forhold og hyppigt ændrede forholdsregler. Til trods for en hurtig opstart, så betød hjemsendelser indenfor virksomhedsområdet Entreprenør (0-budget), mange medarbejdere hjemme uden at kunne udføre opgaver (4.478 mandetimer og hertil kommer manglende salg maskintimer).
De mange timer kan ikke hentes igen efterfølgende og medfører at indtægten via timesalget til at dække lønomkostninger, programlicenser, leasingomkostninger, forsikringer m.v. mangler sin finansiering.
Ovenstående efterlader 0-budget området Entreprenør med en ufinansieret omkostning på 1.8 mio. kr.
Covid-19 relaterede ekstraomkostninger indenfor driftsområdet
Covid-19 har betydet ændringer og tilpasninger i prioriteringen af driftsindsatsen særligt indenfor renholdelse af det offentlige rum samt renhold af offentlige toiletter i 2020. Brugerne rykkede i forårsmånederne og sommeren i høj grad ud på grønne områder, strandområder og byrum for at efterleve afstandskrav, men også som følge af cafeer, restauranter og butikkers tilpasning og nedlukning i henhold til regeringens genåbningsfaser.
Flere brugere end vanligt giver et større drifts- og vedligeholdelsestryk, særligt på renhold. De offentlige toiletter har siden åbningen haft en væsentlig højere rengøringsfrekvens end normalt samt en øget tilsynsomkostning. Dette for at medvirke til gode forhold med håndvask, mindske smitterisiko m.v.
Senest er kravene om mundbind i de offentlige transportmidler kommet til og medfører, at frekvensen på tømning af de udfordrede skraldespande er sat op. Dette for sikre tilstrækkelig kapacitet uden at skulle sætte en masse nye midlertidige skraldespande op i bybilledet.
Driftstilpasningerne indenfor renhold og offentlige toiletter har medført ekstraomkostninger på 0.6 mio. kr. indenfor budgetområdet Drift opgjort ultimo august 2020.
Mindreforbrug på vinterbudgettet
Budgetområdet Vinter styrer til gengæld mod et mindreforbrug som følge af usædvanligt få vinterudkald i årets første 3 måneder.
Der er ind over sommeren afholdt EU-udbud på ruter samt på kontrakt vedr. levering af vejsalt. Særligt udbuddet på ruter medfører ekstraordinært store omkostninger som ikke er vejrafhængige her i 2020. Dette foranlediget af mange nye aktører og heraf mange tilpasninger af materiel op mod de indbudte maskiner og lastbiler m.v. Endvidere fremgår det, at omkostningen til beredskabshonorar til de private aktører vil være væsentligt højere i de kommende år end tidligere (følger af usikkerhed på vejrafhængig indtægt oven på de seneste års milde vintre).
Med en tilpasning af budgettet til de nye priser og omkostninger samt et indregnet gennemsnitligt antal udkald fra 15. oktober til 31. december, så forventes der aktuelt et mindreforbrug på 3-3,5 mio. kr. indenfor budgetområdet vinter.
Dette til trods for at der tidligere i 2020 er omplaceret 1.8 mio. kr. til anlægspuljen vedr. større brorenoveringer.
Forslag til omplacering:
På ovenstående baggrund foreslås det at der i budget 2020 sker en omplacering af budget fra vinter på 2.4 mio. kr. til henholdsvis Drift med 0.6 mio. kr. og Entreprenør med 1.8 mio. kr.
Skal ekstreme vejrsituationer håndteres som en del af vinterbudgettet:
Flere og flere ekstreme vejrsituationer finder sted eks. ekstrem nedbør, ekstrem tørke, storm og orkan samt stormflod og ekstremt højvande. I de situationer sikre Entreprenørservice handlekraft bl.a. i tæt samarbejde med Brand & Redning samt højvandssikring af bygninger i samarbejdet med CKE.
Hændelserne trækker omkostninger til forberedende aktiviteter i dagene op til vejrhændelserne, under selve hændelsen samt i dagene/ugerne efter til oprydning, reetablering m.v.
De seneste års hændelser har været finansieret via et budget reserveret gennem driftsoverførsel indenfor budgetområdet Drift i Entreprenørservice. Dette har medvirket til smidigere arbejdsgange og bedre handlekraft under hændelserne idet finansieringen af omkostningerne har været kendt på forhånd. De overførte og reserverede midler blev mere end brugt op ved de seneste hændelser i 2019 og overførsel til 2020 blev indeholdt i hjælpepakken.
Set i lyset af de store udsving indenfor omfanget af vinter og de ”nye” vejrbetingede hændelser foreslås det, at vinterbudgettet også håndterer akut håndteringen af de ekstreme vejrhændelser fremadrettet. Entreprenørservice vil fortsat kunne følge omkostningerne hertil særskilt.
Retligt grundlag
Kasse- og regnskabsregulativet.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at omplacerer budget indenfor de budgetområder med virkning pr. november 2020, og herved give de bedste forudsætninger for den fortsatte planlægning og udvikling.
Alternativt kan udvalget vælge at udsætte beslutningen med de nævnte konsekvenser for planlægning, udvikling og serviceniveauer frem til en overførselssag i 2021 og heri også give muligheder for en bredere omplacering til budgetområder indenfor politikområdet, men uden for de budgetområder, som er forankret i Entreprenørservice.
Udvalget kan endvidere give accept til, at budgetområdet Vinter fremadrettet finansierer tiltag i forbindelse med de ekstreme vejrhændelser.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at omplaceringen finder sted med det samme for herved at give afklaring og ro omkring den videre økonomiske disponering og planlægning. Her vurderes det uhensigtsmæssigt at udsætte beslutningen og herved skabe usikkerhed og stilstand i udviklingen i op mod 5 mdr. frem til en overførselssag er kørt igennem.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er fortsat usikkerhed om de endelige konsekvenser af covid-19, som følge af tilpasninger i årets sidste måneder. Hvis der ikke sker en omplacering, og der herved skal arbejdes af andre veje for at indhente ekstraomkostningerne, vil det kunne få betydning personalemæssigt samt på serviceniveauet de kommende år.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
En prisstigning på timepriserne for at indhente covid-19 udgifterne vil kunne få betydning for de serviceniveauer, der kan tilbydes også for andre politikområder.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Der omplaceres 2.4 mio. kr. fra driftsbudgettet Vinter til Drift (0.6 mio.) og Entreprenør (1.8 mio.) pr. november 2020, som bidrag til at mindske de økonomiske konsekvenser af covid-19 indenfor Entreprenørservice’ budgetområder.
2.    at Omkostninger til ekstreme vejrsituationer håndteres fremadrettet under budget til Vinter.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Anlægsbevilling - Livsparken i Slotsbjergby (B)

5.     Anlægsbevilling - Livsparken i Slotsbjergby (B)

Sagsnr.: 330-2020-111489             Dok.nr.: 330-2020-425391                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget skal overfor Byrådet anbefale, hvorvidt der skal gives anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekt.
Baggrund
Byrådet besluttede i forbindelse med budgetaftalen 2021 at Livsparken i Slots-Bjergby skulle støttes med kommunale midler, hvis der kunne indhentes tilsvarende midler fra eksterne fonde. Nordea fonden har nu tilkendegivet at ville behandle et tilskud på 1,0 mio. kr. under forudsætning af at der foreligger en kommunal beslutning om et tilsvarende beløb.
Det skal derfor anbefales at der gives en anlægsbevilling på 1,245 mio. kr. som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb til stisystemer i 2021. Der er i budgettet afsat 2,5 mio. kr. årligt i 2021-2024 til stisystemer.
Retligt grundlag
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have givet en anlægsbevilling. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget sender den ansøgte anlægsbevilling til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb til Stisystemer.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
ETU – Drift og Teknik
 
1.245
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
ETU – Drift og Teknik
 
1.245
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomichefen indstiller,
1.    at anlægsbevillingen godkendes og finansieres af det afsatte anlægsbudget
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Anbefales.
Udvalget forudsætter at ekstern finansiering falder på plads.

6. Drift og Teknik - Frigivelse af anlægsbevilling (Entreprenørservice) (B)

6.     Drift og Teknik - Frigivelse af anlægsbevilling (Entreprenørservice) (B)

Sagsnr.: 330-2018-75856               Dok.nr.: 330-2020-417303                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2021 er der afsat rådighedsbeløb til asfalt- samt øvrige belægninger (anlægspulje).
Erhvervs- og Teknikudvalget skal anbefale overfor byrådet, at der gives anlægsbevillinger således, at arbejderne kan igangsættes.
Baggrund
I 2021 er der afsat 30.4 mio. kr. asfalt- samt øvrige belægninger.
Det afsatte rådighedsbeløb disponeres til overvågning af tilstanden på vejnettet: hovedeftersyn, databearbejdning, udbud af forstærknings- og genopretningsarbejder på udvalgte strækninger samt slidlagsarbejder (kørebaner og cykelstier) udvalgt på baggrund af hovedeftersynet samt afmærkning på kørebaner, rabatregulering og kantfyld m.v.
En del af det afsatte beløb benyttes endvidere til belægnings- og slidlagsarbejde i forbindelse med større ledningsarbejder, hvor der er en fordel for kommunen at gå med i den sidste del af reetableringen.
Der er ultimo 2020 fremrykket opgaver, der ellers var prioriteret til 2021, som følge af gunstige priser i den rammeaftale, der udløber med udgangen af 2020.
Retligt grundlag
Jævnfør regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejderne igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til arbejderne, og arbejderne kan sættes i gang.
Udvalget kan vælge ikke at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling
til arbejderne og herved udskyde/forsinke aktiviteter.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der gives anlægsbevillinger til udførelse af projekterne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
Drift og Teknik
 
30.400
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
Drift og Teknik
 
-30.400
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Der meddeles anlægsbevilling på 30.4 mio. kr. til det på sted 87 Asfalt- samt øvrige belægninger, afsatte rådighedsbeløb.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Anbefales.

7. Budgetopfølgning 4 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

7.     Budgetopfølgning 4 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-140980             Dok.nr.: 330-2020-397455                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug for driftsudgifterne på 19,2 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 23,2 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Byrådet godkendte i forbindelse med Budgetopfølgning 3, at der blev afsat en pulje på 18,3 mio.kr. til kompensation af COVID19 relaterede udgifter, og efterfølgende fordeling.
Administrationen har med henblik på fordeling af pulje til kompensation af COVID19 relaterede udgifter bedt virksomheder og centre vurdere deres mer- og mindreforbrug relateret til COVID19 for hele 2020. Det vurderes, at de samlede nettoudgifter til COVID19 kan finansieres inden for den afsatte pulje på nær et par specifikke områder, som fortsat er under afklaring. 
Virksomheder og centre er i oktober 2020 kompenseret for deres merudgifter til COVID19. Områder som har haft et mindreforbrug på grund af COVID19 har bidraget til finansiering af de samlede” merudgifter. 
Afholdte COVID19 udgifter
Der er i ejendomsservice både et mindre- og et merforbrug grundet COVID19. Et mindreforbrug på 700.000 kr. da hallerne var lukket ned i foråret, og der derved var en besparelse påforbrug. Yderligere er der et merforbrug på 500.000 kr. på lønudgifter til ekstra ansatte servicemedarbejdere og 200.000 kr. til ekstra materialeindkøb grundet COVID19. Så samlet set giver det et 0.
Erhvervs- og Teknikudvalget præsenteres for forbrugsprocent opgjort pr. september 2018-2020 i følgende tabel.
Forbrugsprocenter for september perioden 2018-2020
Erhvervs- Teknikudvalget
 
2018
September
2019
September
2020
September
6.1 – Havne
36,8
12,7
34,5
6.2 – Drift og Teknik
70,9
67,1
77,3
6.3 – Kommunale Ejendomme
70,0
64,2
75,0
6.4 – Erhverv og Turisme
78,1
66,1
80,2
I alt for fagudvalget
70,0
65,1
74,6
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med september 2020 udgør af det korrigerede budget.
Forbrugsprocenten for Havne er lav på nuværende tidspunkt, men budgettet er disponeret for resten af året. Blandt andet til katodisk beskyttelse og vedligeholdelse.
Forbrugsprocenten for Drift og Teknik viser overordnet et lidt højere niveau i forbruget september 2020 end tidligere år grundet Entreprenørservice’s Covid-19 relaterede merforbrug samt merudgifter til busdriften.
Forbrugsprocenten for Kommunale Ejendomme viser at der er igangsat vedligeholdelses arbejde ift. Covid-19. Der blev igangsat en lang række projekter i slutningen af april og maj måned, og fakturaerne herfor begyndt at komme ind nu.
Forbrugsprocenten for Erhverv og Turisme viser at der igangsat en række hjælpepakketiltag, blandt andet fremrykkede tilskud og kontingenter, køb lokalt initiativer mv.  Flere af tiltagene forventes finansieret af hjælpepakken.
Forventede regnskaber
Havne
For politikområdets drift og anlæg forventes ingen afvigelser.
Drift og Teknik
På politikområde Drift og Teknik forventes pr. september samlet et merforbrug på 0,5 mio. kr.
På vej og trafikområdet forventes merforbrug på den kollektive trafik med 4,4 mio. kr. Årsagen er primært kommunens overtagelse af rute 460 fra regionen samt at der er sket en regulering af kommunens grundbetaling for de lokale ruter på grund af manglende passagerer.
Slagelse Kommunes samlede regning vedrørende Flextur og Flex handicap vil på baggrund af beslutninger i Movias bestyrelse, for 2020, maksimalt beløbe sig til de udgifter som er blevet besluttet med Movias budget 2020, 2. behandling. Det vil sige, at udgiften til Flextur kan maksimalt beløbe sig til 2,8 mio. kr. og udgiften til Flexhandicap vil maksimalt lyde på 5,7 mio. kr. Det betyder så også, at en mindre benyttelse af disse ordninger ikke vil medvirke til at nedbringe det samlede merforbrug for dette område.
Der forventes på den øvrige drift under vej og trafik et mindreforbrug på ca. 2,2 mio. kr. Det er primært overført mindreforbrug fra 2019, som ikke er disponeret grundet det forventede merforbrug på kollektive trafik.
Entreprenørservice forventer at budgetterne for selve driften overholdes, selv om blandt andet vejdriften er udfordret oven på vinterens meget våde vejr.
For Entreprenørvirksomheden forventes fortsat et merforbrug på ca. 1,7 mio. kr. som følge af coronakrisen, primært grundet manglende timeomsætning. Virksomheden er et 0-budget-område og indtægtsafhængig. Grundet krisen har medarbejderne været sendt hjem med løn og har derfor ikke kunnet udføre ad hoc opgaver / tilbudsopgaver fra af andre områder. Merforbruget vil få konsekvenser for fornyelse og vedligeholdelse af maskinparken og selv om der arbejdes med at reducere merforbruget må det forventes at skulle finansieres inden for udvalgets øvrige rammer.
På vintervedligeholdelsen forventes på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 3,1 mio. kr. under forudsætning af at vi får en gennemsnitsvinter ultimo 2020.
For anlæg forventes et samlet mindreforbrug 22,8 mio. kr. Mindreforbruget har årsag i følgende større afvigelser. Der henvises til uddybende bemærkninger til afvigelserne i bilag 1.

·        Udvidelse/omprofilering af Rosenkildevej – mindreforbrug 5,2 mio. kr. Der forventes afholdt udgifter til projektering i 2020, mens selve anlægsfasen forventes at være i 2021. Vedrørende Rosenkildevej og Valmuevej, så pågår projekteringsarbejdet og som tidsplanen viser nu bliver det svært at komme i jorden i 2020, så vi forventer en anlægsopstart marts 2021.
·        Forlængelse af Ringvej v - Hvilebjerg – mindreforbrug på 3,7 mio. kr. Arealerhvervelsen er endnu ikke på plads. Dele af anlægsarbejderne kan ikke udføres før jorden er erhvervet. Flytning af pumpestation er igangsat. Anlægsarbejder vedr. forlængelsen af Ringvejen kan ikke igangsættes og må flyttes til 2021.
·        Bymidteudvikling, torvene i de tre byer – mindreforbrug på 6,4 mio. kr. Fisketorvet (3,0 mio. kr.) blev fremskyndet som følge af coronakrisen, men det har ikke praktisk muligt at realisere anlægsarbejderne i 2020. Det vil sige, at anlægsopstart først vil ligge på den anden side af nytår. Skælskør bymidte (1,0 mio. kr.) anvendelse afventer helhedsplan og anlægsfasen vil først kunne gennemføres i 2021. Træskogården etape 1 (1,4 mio. kr.) rådgivningsarbejde igangsat – anlægsfase udføres i 2021. Solens Plads færdiggørelse (0,6 mio. kr.) indkøb af belysning foretages i efteråret, men opsætning afventer opstilling af skulptur, som er forsinket.
·        Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger – mindreforbrug på 3,1 mio. kr. på projekter i 2020. Hvor arbejder vedrørende byrundkørsler, Kjærsvejsområdet og Valbyvej/Kierulffsvej først udføres i 2021.
·        Afkørsel 41 Tjæreby anlæg østvendte ramper, forventet mindreforbrug på 1,8 mio. kr. Slutregning fra Vejdirektoratet er modtaget og der mangler at blive aflagt anlægsregnskab.  Administrationen har et ønske om, at en del af den overskydende anlægsbevilling kan dække merudgifter på andre anlægsarbejder som er afsluttet.
Kommunale Ejendomme
For politikområdets drift forventes på nuværende tidspunkt et merforbrug på 17,4 mio. kr. Oprindeligt var forventningen, at det forventede regnskab ville balancere med det korrigerede budget under Kommunale Ejendomme. Siden er der sket store ændringer som følge af COVID19.
Der forventes pt. et merforbrug på rengøring på 1,5 mio. kr. grundet ekstrarengøring i forbeindelse med COVID19.
Samtidig forventes der et merforbrug på 16 mio. kr. på Ejendomsservice. Det blev besluttet at fremrykke driftsinvesteringer fra 2021 på 18 mio. kr. og disse forventes gennemført. Der er derimod en mindre pulje på 2 mio. kr. der ikke forventes disponeret i år, hvorfor det samlede merforbrug lander på 16 mio. kr.
For anlæg forventes et mindreforbrug på 0,3 mio. kr.
Erhverv og Turisme
For politikområde Erhverv og Turisme forventes et merforbrug på 1,3 mio. kr. primært grundet fremrykkede driftstilskud til erhvervsforeninger.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefer indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Anders Koefoed (V) bemærkede, at han ikke er en del af budgetaftalen, og tager derfor sagen til orientering, og bemærkede ligeledes, at det ikke er tilfredsstillende, at der er 23,2 mio. i anlæg, der ikke er blevet udmøntet.

8. Genoptaget - Orientering om praksis for håndtering af op-, over- og indkørsler i forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på offentlig vej (O)

8.     Genoptaget - Orientering om praksis for håndtering af op-, over- og indkørsler i forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på offentlig vej (O)

Sagsnr.: 330-2020-19869               Dok.nr.: 330-2020-420658                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Orientering om Slagelse Kommunes aktuelle praksis for håndtering af op-, over- og indkørsler i forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på offentlig vej. Typisk omhandlende tilpasninger i forbindelse med slidlagsarbejder på vej eller fortov.
Baggrund
Nærværende orientering er udarbejdet på baggrund af spørgsmål rejst af Henrik Brodersen.
I forbindelse med drifts- og vedligeholdelsesarbejde på Slagelse Kommunes offentlige veje og fortove m.v., eksempelvis etablering af nye slidlag, vil op-, over- og indkørsler ofte ikke længere være i højdemæssigt niveau med det nye slidlag.
Hvem der som følge af arbejde på den offentlige vej eksempelvis skal hæve eller tilpasse en indkørsel på privat ejendom og betale for dette arbejde er ikke reguleret i vejloven, men er af naboretlig karakter. Det er dog vejmyndighedens pligt at vedligeholde selve adgangen i skellet mellem den offentlige vej og naboejendommen, da en lovligt etableret adgang anses for at være en del af vejens udstyr og udgiften til vedligehold derfor påhviler vejmyndigheden.
Udgangspunktet er, at de tilpasninger der skal foretages i forbindelse med vedligehold, slidlag m.v. håndteres indenfor vejmatriklen.
Herunder belyses hvordan den aktuelle praksis er.
Ramper til krydsning af kantsten udføres i forbindelse med slidlagsarbejder og vil som hovedregel være placeret på vejmatriklen. Efterfølgende vedligeholdelse af denne vil ske efter behov eller ved henvendelse fra borger.
Tilpasning af indkørsler m.v. som følge af omlægning af fortove, nyt slidlag på fortove eller hvor private indkørsler støder direkte til den offentlige vejbane vil der ved udlægning af nyt slidlag blive foretaget vedligehold og tilpasning frem til matrikelskel, altså indenfor vejmatriklen. Ofte vil der være et niveauspring efter nyt slidlag, som kan betyde at vand samler sig eller en større skarp kant skal krydses ved ind- og udkørsel. Afhjælpning vil bero på en konkret vurdering af de aktuelle geners omfang og nærmere aftale med grundejer. Som vejmyndighed er Slagelse Kommune ikke forpligtet til at afhjælpe naboens gener som følge af det nye slidlag. I flere tilfælde vælges det i forhold til det gode naboskab, at bekoste en tilpasning af niveauet mellem belægningerne. Der vil typisk ske en tilpasning indenfor de nærmeste 0,5-1,5 m. Den efterfølgende vedligeholdelse på den private matrikel er fortsat grundejers.
Tilpasning af tilslutninger fra grusveje og marker m.v. vil som hovedregel kun finde sted frem til matrikelskel. En tilpasning ud over vejmatriklen gøres kun undtagelsesvis hvor særlige forhold taler for det og vil kun ske, hvor en aftale med nabomatriklens ejer kan opnås og hvor det samtidig vurderes som en gevinst for den kommunale drift, trafiksikkerhed m.v. På tilkørsler med tung eller meget trafik kan der med fordel laves tilkørsel i asfalt for at modvirke knækkede vejkanter eller at der på anden vis sker skader som følge af vrid og igangsætning m.v. på den yderste del af vejbanen. Ligeledes kan det på steder være nødvendigt at lave en tilpasning med fokus på håndtering af vand langs vejen. Løsningerne kan som hovedregel løses indenfor vejmatriklen og driften følger ejerskabet, Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Vejloven samt retspraksis i forhold til naboretlige forhold.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage den aktuelle praksis til efterretning eller bede om oplæg til ny praksis til efterfølgende beslutning.
Vurdering
Administrationen finder den aktuelle praksis velfungerende bl.a. som følge af få klager og på baggrund af at løsninger ofte skal findes og aftales ”on spot”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Den aktuelle praksis tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker en sag, hvor der kan tages beslutning om praksis på området.
Administrative bemærkninger:
Præcisering af praksis vedr. tilslutninger fra grusveje og marker m.v.
Der er situationer, hvor kommunen undtagelsesvis vurderer at der er behov for, at der etableres en asfalteret tilkørselsrampe fra marker og grusveje, som rækker ud over vejmatriklen (for vejkapitalen/mindske sliddet m.v.). Det sker efter aftale med lodsejer.
Praksis præciseres her ved, at kommunen påtager sig vedligeholdelsen af de løsninger som undtagelsesvis er etableret med en andel af den asfalterede tilkørselsrampe uden for vejmatriklen.
Det skal her bemærkes, at det vurderes at dreje sig om et meget lille antal og herved med en ubetydelig lille påvirkning af det samlede budget til asfaltområdet
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
2.    at Den aktuelle praksis besluttes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Fisketorvet - resultat af høringsfasen (B)

9.     Fisketorvet - resultat af høringsfasen (B)

Sagsnr.: 330-2020-123396             Dok.nr.: 330-2020-410103                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres med vedlagte hvidbog om resultatet af den offentlige høring i forbindelse med det fremlagte skitseprojekt for Fisketorvet. Udvalget bedes tage stilling til, hvordan borgernes bemærkninger anvendes i det endelige projekt, herunder om bunkeren ønskes bevaret.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget godkendte på mødet den 10. august 2020 skitseprojektet for Fisketorvet. Efterfølgende er skitseprojektet blevet offentliggjort på kommunens hjemmeside, det er annonceret via facebookopslag, artikler i lokalpressen, et morgenmøde for erhvervsdrivende hos Business Slagelse og ved direkte orientering per brev til alle omkringboende adresser.
Høringsperioden er forløbet fra den 24. september til den 26. oktober 2020, altså godt 4 uger. Høringen er ikke lovbestemt men er Slagelse Kommunes tilbud til borgerne om at bidrage med holdninger til det konkrete skitseforslag. Høringen blev skudt i gang med et ’borgermøde’ under åben himmel, den 24. og 25. september 2020, hvor projektet blev præsenteret fra kommunens borgerbil, der var parkeret på Fisketorvet. Omkring 80 gæster besøgte torvet i løbet af de to eftermiddage, og mange fik en snak med kommunen om projektet. Ganske mange benyttede også lejligheden til at se bunkeren indefra.
Der var generelt positive tilbagemeldinger om skitseprojektet, og mange kan godt se kvaliteterne og mulighederne i trappeanlægget. Nogle udtrykte, at man ønsker bunkeren bevaret, og enkelte synes, at det er et problem at byen bliver mere og mere grå (altså mindre grøn).
I forhold til muligheden for at indsende konkrete bemærkninger, kan det oplyses, at Planafdelingen har modtaget 3 henvendelser i løbet af høringsperioden. Bemærkninger og administrationens kommentarer til dem fremgår af vedlagte hvidbog.
Retligt grundlag
Udvikling af kommunen sker med afsæt i kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende hvidbogen og dens konklusioner som grundlag for projektets videre forløb.
Alternativt kan udvalget godkende hvidbogen og tilføje egne bemærkninger, der ønskes indarbejdet eller undersøgt nærmere i forbindelse med det videre forløb.
Udvalget kan også vælge ikke at godkende hvidbogen og dermed underkende høringsfasen. I så fald bedes udvalget selv tage stilling til det videre forløb.
Vurdering
Administrationen konkluderer i hvidbogen, at der ikke er indkommet bemærkninger, der giver anledning til at ændre planens hovedidé – altså idéen om trappen.
Bemærkninger (formelle) om detaljer som belysning og møblering tages i betragtning i det videre forløb.
Bemærkninger (uformelle) om ikke at fjerne beplantning imødekommes allerede delvist i projektet, der beskriver genplantning af træer og en vis begrønning af trappen. Vi vil gerne se på muligheden for at indarbejde blomster som en del af anlægget. Samtidig henvises til administrationens overordnede ønske om at koncentrere en større del af bymidtens beplantning på Nytorv, der i den kommende helhedsplan foreslås som en fremtidig oase og bymidtens grønne hjerte.
Bemærkninger (formelle og uformelle) om bunkeren imødekommes således, at administrationen foreslår muligheden for bevaring nærmere undersøgt. Dermed udskydes eller aflyses den ellers planlagte nedrivning (i november). Efter nærmere registrering af bunkerens nuværende tilstand har projektets tilknyttede ingeniør udtrykt, at bunkeren i teknisk forstand er stærk nok til at blive bevaret og indgå i projektet. Desuden er der foretaget en nøjere opmåling og på den baggrund udarbejdet tværsnit, der beskriver en mulighed for at bygge trappen op foran og hen over bunkeren uden at ændre projektets hovedidé om en spansk trappe væsentligt. Ved bevaring skal der etableres 1-2 nye nedgange, så det bliver lettere at komme ind i bunkeren, der derfor lettere vil kunne finde anvendelse. Der er som sådan ikke taget stilling til anvendelsen, men borgere har foreslået f.eks. mulighed for udstillinger, fortællinger, videoprojicering, lydkunst og tilsvarende midlertidige tiltag – lige som den fortsat vil kunne bruges til ’uhyggearrangementer’ ifm. f.eks. Sct. Michaels Nat og ’De Dødes Nat’. I hverdagen vil den eventuelt kunne anvendes til opmagasinering af borde, stole og parasoller, der bruges på Fisketorvet. Det er således nu muligt at argumentere for at bevare bunkeren på opfordring fra borgerne. I forhold til anlægsøkonomien vurderer administrationen, at etablering af to nye nedgange og etablering af ny, lovlig el-installation i bunkeren vil være markant billigere end nedrivningen – anslået en besparelse på 100.000-200.000 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om sagen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at hvidbogen og dens konklusioner, bl.a. om at søge bunkeren bevaret, godkendes som grundlag for den videre proces
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

10. Fodsporet 2.0 - Videreudvikling af stiprojekt - kobling til naturprojekter, naturpark, skovrejsning mv. (B)

10.   Fodsporet  2.0 - Videreudvikling af stiprojekt - kobling til naturprojekter, naturpark, skovrejsning mv. (B)

Sagsnr.: 330-2018-59012               Dok.nr.: 330-2020-243569                                Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Ejendoms- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, om administrationen skal arbejde videre med ansøgning om fondsmidler fra NordeaFonden i samarbejde med Sorø og Næstved kommuner samt Naturstyrelsen.
Baggrund
Sagen om ”Fodsporet 2.0” blev senest behandlet på Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. juni 2019, hvor det blev besluttet, at bakke op om en Fondsansøgning med op til 2 mio. kr. primært med fokus på at få Fodsporet helt frem til Campusområdet.
Ansøgningen og arbejdet handler ikke alene om Fodsporet, så projektnavnet er til orientering ændret til en mere dækkende arbejdstitel som er ”På Sporet af Sydvestsjællands Natur”
Som beskrevet i et ideoplæg til den tidligere indstilling, er det overordnede mål at få skabt en grøn korridor fra Slagelse syd til Nordskoven via eksisterende stier og nye stibroer. Oprindeligt blev der arbejdet på en idé om, at aktivere et Banedanmark areal, og få Fodsporet ført over Kalundborgvej.
Strandede forhandlinger med Banedanmark og dialogen med NordeaFonden har imidlertid gjort, at Slagelse Kommune har ændret fokus, så projektet målrettes mere i forhold til Fondens fokusområder.
Administrationen foreslår derfor, at Slagelse Kommune lægger en ansøgning ind på følgende tiltag:
Aktive grønne byrum
Store dele af stisystemerne fra Fodsporet og frem til Nordskoven, forløber gennem ret monotone grusstier med plænegræs på hver side. I projektansøgningen fokuseres på at aktivere arealerne i et samarbejde mellem boligselskaber, grundejerforeninger og kommunen
Entreprenørservice arbejder desuden med biodiversitet, som kan være en del af indholdet.
Understøttelse af Landsbyråd
Et gennemgående tema i landsbyrådene er sti-sløjfer ud i lokalområdet. Ønskerne ”dør” ofte, fordi det skal løftes igennem i forhold til lodsejere og myndigheder mv.
Man kunne forestille sig, at en del af landdistriktsmidlerne blev brugt til en konsulent, som kunne hjælpe de landsbyråd, der ønsker stisløjfer, i første omgang fra Fodsporet.
Ruter/ skilte
Der er allerede mange mulige ruter af stier og veje fra Fodsporet og frem til interessante kerneområder som fx Trelleborg, Nordskoven og Kongskilde. Udfordringen er, at mange ikke ved, hvor de skal køre hen.
Som cyklist og gående er det en fordel at få skiltet en brugbar rute. De længere ruter går til Kongskilde i Sorø Kommune, middellange ruter er fx til Trelleborg, og helt lokalt kan det være gennem eksisterende bystier i Slagelse By frem til Nordskoven.
Arbejdet vil være at finde den optimale rute. En dialog med lodsejere, hvis ruten med fordel kan slå et smut af private veje, og produktion og opsætning af skilte der angiver ruten.
Ansøgningen forventes at ligge klar ultimo 2020. Projektomkostninger i Slagelse Kommune er på 2.200.000, som finansieres 50/50 af hhv. Slagelse Kommune og NordeaFonden. Projektøkonomien fordeles over 3 år i perioden 2021-2023.
Se sumfordelingen mellem udvalgene i økonomi-skemaet længere nede.
Foreløbige udkast til projektansøgning samt oversigt over økonomien i projektet er bilagt.
Ud over projekterne i Slagelse Kommune arbejder Sorø tilsvarende med, hvordan naturen kan bruges aktivt af forskellige grupper inden for pleje og omsorgsområdet mv.. Næstved Kommune arbejder på en udvikling af deres nye bynære skovområder samt en stirute over Susåen op mod Kongskilde. Naturstyrelsen arbejder med en udbygning af de rekreative støttepunkter bl.a. i Nordskoven, infopunkter, rutemarkering af de nationale stiruter, formidling, evaluering og projektledelsen. Det er meningen, at projektparterne deler erfaringerne i arbejdet med hinanden.
Retligt grundlag
Arbejdet gennemføres inden for kommunalfuldmagtens område
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at Slagelse kommune fortsat samarbejder med Naturstyrelsen samt Næstved og Sorø Kommuner om en fondsansøgning, og hermed bakker op om en bred tilgang til at udvikle adgang til naturen i Sydvestsjælland.
Det kan også besluttes, at kommunen trækker sig helt ud af projektet.
Vurdering
Administrationen anbefaler fortsat deltagelse i samarbejdet, så der kan bygges oven på Fodsporets succes, som den mest anvendte fritidsaktivitet i kommunen og Fodsporets potentiale til at understøtte mobilitet på en bæredygtig måde.
Et positivt tilsagn ville kunne understøtte opgaver som Slagelse Kommune allerede har interesse i at gennemføre. Nordea-Fonden lægger stor vægt på samarbejdet og den brede tilgang som de tre kommuner har. En fælles fondsansøgning vurderes at stå stærkere, end hvis kommuner og styrelse fx skulle søge hver for sig.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den samlede kommunale medfinansiering ses af bilagte regneark.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
På Sporet af Sydvestsjællands natur (Drift)
MPL - Miljø og Natur 3.1
367
367
367
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Landdistriktsmidlerne (Drift)
MPL – Landdistriktsudvikling 3.3
-50
-50
-50
 
Entreprenørservice (Drift)
ETU – Drift og Teknik 6.2
-50
-50
-50
 
Turismemidler (Drift)
ETU – Erhverv og Turisme 6.4
-167
-167
-167
 
Aktivering af byrum til kreativ og fysisk udvikling (Drift)
KFU – Kultur og Fritid 5.1
-100
-100
-100
 
Konsekvenser for andre udvalg
Projektet gennemføres i samarbejde med Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget som skal godkende det afsatte driftsmidler under deres kompetenceområder.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Slagelse Kommune fortsat bakker op om en ansøgning til NordeaFonden med et indhold som det beskrevne og med en medfinansiering som skitseret
2.    at sagen behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget i forhold til anvendelsen af de afsatte driftsmidler.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

11. Genoptaget - Kollektiv trafik - trafikbestilling 2021 (B)

11.   Genoptaget - Kollektiv trafik - trafikbestilling 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-37312               Dok.nr.: 330-2020-409846                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget bedes tage stilling til hvilke justeringer i den kollektive bustrafik, som skal undersøges nærmere inden der afgives endelig trafikbestilling til Movia primo november 2020.
Baggrund
Kommunen skal én gang om året meddele trafikselskabet Movia, hvilke ændringer der skal gennemføres for den kollektive trafik i kommunen. Den officielle frist for at meddele ændringer er den 31. oktober 2020. Slagelse Kommune har fået tidsfristforlængelse, så bestillingen skal afgives til Movia senest tirsdag den 3. november 2020.
Kommunen har med sin trafikbestilling til Movia mulighed for, at op- og nedjustere, eller fastholde serviceniveauet/betjeningsniveauet. Dog har justeringsmulighederne en vis begrænsning jf. de kontrakter der er indgået med operatørerne.
Ændringerne der meddeles med trafikbestilling 2021 vil træde i kraft til køreplanskift i juni 2021.
Forslag til justeringer
Center for Miljø, Plan og Teknik har modtaget tre konkrete ønsker fra borgere til ændringer i den kollektive bustrafik.
1.1 Bedre busbetjening af Slagelse Øst.
1.2 Opgradering af linje 902.
1.3 Omlægning af bustrafikken fra Vestergade i Skælskør.
Yderligere er følgende problematikker blevet fremført;
2.1 Busbetjening i Tjæreby.
2.2 Busbetjening i Næsby Strand.
2.3 Henvendelse vedr. overgangstid mellem 901 og 902 i Vemmelev om aftenen.
2.4 Henvendelse om dårlig korrespondance mellem linje 908 og tog fra Korsør station.
2.5 Trafiksikkerhed på Borgergade i Vemmelev ifm. busskifte mellem linjerne 901 og 902.
Ovenstående ønsker/problematikker er nærmere belyst i sagens bilag.
Administrationen har på mødet i Busborgergruppen i september måned drøftet de indkomne borgerønsker. Ved denne drøftelse var der enighed om, at der skulle arbejdes videre med ønsket om en bedre busbetjening af Slagelse Øst.
Belægningsprocenter
Administrationen har hos Movia efterspurgt en opgørelse over belægningsprocenter på de buslinjer som Slagelse Kommune helt eller delvist afholder udgifterne på. Movia har oplyste, at de tidligst i starten af oktober kan levere tal fra deres tællesystem.
Orientering om buskørsel i eget regi
Med beslutningen om at afbestille buslinjerne 433, 496, 497 og 498 med virkning fra juni 2021. Pågår der forberedende planlægning af den busbetjening, som skal erstatte de nedlagte busruter. Planlægningsarbejdet indbefatter dialog med relevante interessenter i området, særligt er der fokus på transport af skoleelever.
Udvalget vil blive orienteret på et kommende udvalgsmøde.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber fra 2007, som bestemmer at trafikselskaber skal varetage kommunernes administration på busområdet. Serviceniveauet fastsættes af kommunalbestyrelsen i de enkelte kommuner.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
·        At der tilvejebringes et beslutningsgrundlag på ét eller flere af de fremførte ønsker/problemstillinger.
·        At der ikke arbejdes på at ændre serviceniveauet for den kollektive trafik.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget 1.1 Udvidet busbetjening i Slagelse øst, bør undersøges nærmere ift. driftsøkonomien.
Det vurderes, at der er en række positive passagereffekter, som kan give merindtægter på linje 901, samtidig med at udgifter til Flextrafik kan blive mindre.    
Forslagene 1.2 og 1.3 bør ikke undersøges nærmere, da det vurderes at de økonomiske omkostninger ikke kan opvejes af de driftsmæssige gevinster. Det vurderes, at der vil være flere negative effekter end positive.
De øvrige problemstillinger 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 og 2.5 undersøges i forhold til, om der kan foretages justeringer uden økonomiske konsekvenser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen har sendt ønskerne videre til Movia, som vil undersøge de driftsmæssige og økonomiske konsekvenser, som skal behandles i Udvalget den 2. november 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om, hvilke af de foreslåede justeringer i den kollektive trafik der skal arbejdes videre med, inden der afgives endelig trafikbestilling til Movia.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at genoptage sagen på et ekstra udvalgsmøde, inden endelig beslutning skal træffes på mødet i Erhvervs- og Teknikudvalget d. 2. november 2020.
Generelt ønskes et mere detaljeret grundlag, hvor der oplistes forskellige scenarier.
Administrative bemærkninger:
Sagen har været fremlagt på temamøde den 27. oktober.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede:
- At der sker en udvidelse af linje 902 fra Korsør - Slagelse Station, kun i myldretiden, der er tidsrummet 6-9 og 14-17 (ekstraudgift 850.000 kr. årligt), og der ses på trafiksikkerhed ved trafikskifte i Vemmelev, og at overgangstiden skal sikres til at være på 4-5 min., og at busserne venter på hinanden. Administrationen vurderer behovet for ekstra busser på linje 901.
- At der snarest muligt sker en udvidelse af linje 901  -  kørsel til vendepladsen ved Stikkelsbærvej (ekstraudgifter 500.000 kr. årligt).
Udvalget ønsker desuden. at forvaltningen forbereder en sag om en ændring af egenbetalingen på Flextursprodukter, hvorved der betales dobbelttakst i byerne og halv pris på landet. Afgrænsning af by og land samt ikrafttrædelsestidspunkt fremlægges til endelig beslutning på decembermødet.
Anne Bjergvang (A) ønsker, at linje 902 delvist får sin tidligere linjeføring tilbage.

12. Bildsøvej - Cykelsti (B)

12.   Bildsøvej - Cykelsti (B)

Sagsnr.: 330-2019-87270               Dok.nr.: 330-2020-400782                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om placering af en dobbeltrettet cykelsti langs Bildsøvej mellem Bildsø og Kirke Stillinge samt forlængelse af cykelstien frem til eksisterende fortov/cykelsti i Bildsø.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har den 13. januar 2020 besluttet at prioritere en dobbeltrettet cykelsti mellem Kirke Stillinge og Bildsø langs den vestlige side af Bildsøvej.
I projektets indledende fase, er placering af stien blevet undersøgt nærmere.  Lokalrådet har desuden haft et ønske om forlængelse af cykelstien fra bygrænsen ved Bildsø og frem til eksisterende cykelsti/fortov i Bildsø. Lokalrådet finder strækningen utryg for bløde trafikanter.
I ideoplægget indgår parametre som: anlægsøkonomiske omkostninger, arealerhvervelse, adgang til stien, arkæologi samt trafiksikkerhed, herunder krydsning af sideveje.
Der er udarbejdet et overslag som viser en anlægsøkonomi på ca. 10.25 mio. kr. for placering i den vestlige side hhv. 9.95 mio. kr. i en østlige side – altså en minimal prisforskel. I Begge overslag reserveres 25 % til uforudseelige udgifter ift. ukendte jordforhold, afvandingsforhold, arkæologi mv.
Ved placering i den vestlige side arealerhvervelse berøre 10 matrikler, hvoraf 7 er bebyggede hhv. 9 matrikler, herunder 3 bebyggede for placering i den østlige side. Altså mindre gene for naboer ved placering i den østlige side.
I forhold til en forlængelse af cykelstien i Bildsø er der set på to løsningsmuligheder
Forslag 1 - anlægsøkonomi 1.57 mio. kr.- omfatter ensrettet cykelstier, mens forslag 2 – anlægsøkonomi 1.31 mio. kr. -  omfatter ensrettet cykelsti langs den østlige side og en cykelbane langs den vestlige side. I begge forslag undgås der krydsning af Bildsøvej i forhold til en dobbeltrettet cykelsti på strækningen. 
Placering og forslag er nærmere beskrevet i vedhæftet ideoplæg.
Ekspropriationen er nødvendig for gennemførelse af projektet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:
Cykelsti:
1.    at anlægsarbejdet ikke udføres
2.    at cykelstien placeres på den vestlige side af Bildsøvej.
3.    at cykelstien placeres på den østlige side af Bildesøvej.
Forlængelse af cykelsti
4.    at forlængelse af cykelstien igennem Bildsø ikke udføres.
5.    at forlængelse af cykelsti udføres som ensrettet cykelstier på begge sider af vejen.
6.    at forlængelet cykelsti udføres som ensrettet cykelstier på den østlige side og cykelbane.
Fordele og ulemper ved de forskellige scenarier er nærmere beskrevet i vedlagte ideoplæg.
Vurdering
Administrationen anbefaler med afsæt i omfanget af arealerhvervelse, at stien placeres i den østlige side af Bildsøvej.
Administration mener desuden, at projektet bør udvides med en forlængelse af cykelsti indenfor byzonen og ved valg af løsning med ensrettet cykelstier på begge sider af Bildsøvej. Dette vil give forøget tryghed for cyklister, der cykler mellem Bildsø og Kirke Stillinge.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med Udvalgets beslutning den 13. januar 2020 var anlægsudgiften skønnet til 8,5 mio. kr. eksklusiv uforudseelige udgifter. I henhold til rådgivers ideoplæg om placering af cykelsti vil en løsning med cykelstiens placering i østsiden beløbe sig til 9,9 mio. kr. inklusiv uforudseelige udgifter skønnet på projektets nuværende niveau svarende til idefasen.
En forlængelse af cykelstien inden for byzonen i Bildsø beløbe sig til 1.6 mio. kr.
Altså vil der være en samlet forventet anlægsomkostning på 11,5 mio. kr.
Projektet vil ikke kunne finansieres indenfor den afsatte anlægsramme ”189 Cykelstier til skoleveje” på i alt 10,0 mio. kr.
Det manglende beløb på 1,5 mio. kr. foreslås finansieret af anlægspuljen ”Trafiksikkerhed – særlig fokus på skoleveje/cykelstier” (5,0 mio. kr. pr. år) der er besluttet med budgetaftalen for 2021(-24).
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der etableres en dobbeltrettede cykelsti fra Bildsø til Kirke Stillinge placeres i den østlige side af Bildsøvej,
2.    at forlængelse af cykelstien igennem Bildsø, frem til eksisterende cykelsti/ fortov.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

13. 4200 Strandvejen - Eventuel omlægning af Strandvejen på grund af etablering af ny transformer ved Banedanmarks teknikhus matr. 9l Landsgrav Slagelse Jorder (B)

13.   4200 Strandvejen - Eventuel omlægning af Strandvejen på grund af etablering af ny transformer ved Banedanmarks teknikhus matr. 9l Landsgrav Slagelse Jorder (B)

Sagsnr.: 330-2018-80204               Dok.nr.: 330-2020-409069                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om at, Strandvejen på en delstrækning skal omlægges så Banedanmarks nye transformerstation kan placeret umiddelbart op ad jernbanen.
Baggrund
Slagelse Kommune har i flere omgange i 2018 og 2019 modtaget henvendelse fra Banedanmark hvoraf det fremgår, at der ønskes en placering af en ny transformerstation på et landbrugsareal beliggende mellem jernbanen og Strandvejen. Kommunen har som udgangspunkt ikke haft bemærkninger til placering.
Medio august 2020 modtager Slagelse Kommune et oplæg til ny placering af transformerstationen. Se ”MPTP_BDK_1.2_TEN_DWG_0047”dateret 04.08.2020.
Administrationen har afholder møde med Banedanmark. Banedanmark oplyser, at den nye placering er fremkommet i forbindelse med indhentning af tilbud på etableringen, så kommunen har ikke været orienteret om, at der nu ville blive arbejdet med en ny placering af transformerstationen.
Det aftales på mødet, at Slagelse Kommune vil undersøge den politiske stillingtagen til en mulig omlægning af Strandvejen så denne forlægges mod vest, således, at Banedanmark kan tilvejebringe et mere regulært grundstykke umiddelbart op imod jernbanen.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje.
Handlemuligheder
Udvalget træffer beslutning om en mulig forlægning eller ej.
Vurdering
De oprindelige planer om placering af transformerstationen viste både i 2018 og 2019, at der blev arbejdet på en placering mellem Strandvejen og jernbanen. Denne placering ville ikke have særlige konsekvenser for Strandvejens forløb.
Med Banedanmarks nye placering af transformerstationen som Slagelse Kommune bliver bekendt med, har kommunen i forløbet fra 29. november 2019 og frem til medio august 2020 ikke haft mulighed for at forholde sig til de trafikale forhold i forhold til Strandvejen. Det har derfor på et tidligt tidspunkt i processen ikke været muligt at vurdere om der skulle planlægges for en eventuel ændret linjeføring af Strandvejen.
Strandvejen har med sin nuværende linjeføring et meget uhensigtsmæssigt forløb vest for jernbanen. Slagelse Kommune har igennem en årrække haft dialog med Hejninge lokalråd om blandt andet oversigtsforholdene ved jernbanebroen samt et meget uhensigtsmæssigt forløb af vejen, som gør at trafikanter udtrykker en vis utryghed netop her.
En forlægning af Strandvejen vil betyde, at der skal etableres ca. 280 meter ny vej. Forlægningen vil medføre en markant bedre oversigt for alle trafikanter. Det vil derfor være med til at forbedre trygheden for trafikanterne når de skal på og af broen i den vestlige side.
Indrapportering fra borgere til trafiksikkerhedsplanen viser, at Strandvejen mellem Slagelse og Hejninge opleves som en særlig utryg strækning.
Det skal ligeledes bemærkes, at Strandvejen er primær forbindelsesvej mellem Slagelse og Trelleborg.
Ud fra en helhedsorienteret betragtning anbefales det, at transformerstationen placeres tættest muligt på jernbanen, og hvis dette nødvendiggør en flytning af Strandvejen, så vil hensynet til den trafikale tryghed på vestsiden af jernbanebroen kunne efterkommes til gavn for trafikanterne på Strandvejen.
Principskitse ”for en forlægning af Strandvejen”.
Sagens skal selvfølgelig også ses i forhold til begrænset økonomiske midler og øvrige prioriteringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Et meget overordnet skøn på den samlede etableringsomkostning på en forlægning af Strandvejen vil ligge på 5,0 - 6,0 mio. kr. På grund af Banedanmarks meget sene korrektion af projektet, har det ikke været muligt at få udarbejdet et anlægsoverslag med mindre usikkerhed. Omkostninger til vejomlægning skal finansieres af Slagelse Kommune.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der træffes beslutning om Strandvejen skal omlægges.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede ikke at omlægge Strandvejen på det forelæggende grundlag.

14. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

14.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-398304                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik og Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget efterspørger sagen omkring udvidelse af Møllebakken.
Udvalget ønsker
- en trafiktælling af Bag Klosteret.
- en status omkring Mastepolitikken.
- en sag omkring genbeplantning af træer generelt.
- et vejsyn i Magleby.
Administrationen afholder møde med borgergruppen omkring Lagunestien.
Udvalget spørger til udbedringen af huller på Valbygårdsvej.

15. Eventuelt (D)

15.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-398289                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Intet at bemærke.

16. Godkendelse af referat (B)

16.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-398294                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Referatet godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.