7. Budgetopfølgning 4 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)
7. Budgetopfølgning 4 for 2020 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2020-140980 Dok.nr.: 330-2020-397455 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-
og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning 4, som indgår i samlet
opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører
Budgetopfølgning 4 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske
status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et
forventet merforbrug for driftsudgifterne på 19,2 mio. kr. og et mindreforbrug
for anlægsudgifterne på 23,2 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af
forbruget.
Byrådet godkendte i forbindelse med Budgetopfølgning 3, at
der blev afsat en pulje på 18,3 mio.kr. til kompensation af COVID19 relaterede
udgifter, og efterfølgende fordeling.
Administrationen har med henblik på fordeling af pulje til
kompensation af COVID19 relaterede udgifter bedt virksomheder og centre vurdere
deres mer- og mindreforbrug relateret til COVID19 for hele 2020. Det vurderes,
at de samlede nettoudgifter til COVID19 kan finansieres inden for den afsatte
pulje på nær et par specifikke områder, som fortsat er under afklaring.
Virksomheder og centre er i
oktober 2020 kompenseret for deres merudgifter til COVID19. Områder som har
haft et mindreforbrug på grund af COVID19 har bidraget til finansiering af de
samlede” merudgifter.
Afholdte COVID19 udgifter
Der er i ejendomsservice både et mindre- og et merforbrug
grundet COVID19. Et mindreforbrug på 700.000 kr. da hallerne var lukket ned i
foråret, og der derved var en besparelse påforbrug. Yderligere er der et
merforbrug på 500.000 kr. på lønudgifter til ekstra ansatte servicemedarbejdere
og 200.000 kr. til ekstra materialeindkøb grundet COVID19. Så samlet set giver
det et 0.
Erhvervs- og Teknikudvalget præsenteres for forbrugsprocent
opgjort pr. september 2018-2020 i følgende tabel.
Forbrugsprocenter for
september perioden 2018-2020
Erhvervs- Teknikudvalget | 2018 September | 2019 September | 2020 September |
6.1
– Havne | 36,8 | 12,7 | 34,5 |
6.2
– Drift og Teknik | 70,9 | 67,1 | 77,3 |
6.3
– Kommunale Ejendomme | 70,0 | 64,2 | 75,0 |
6.4
– Erhverv og Turisme | 78,1 | 66,1 | 80,2 |
I alt for fagudvalget | 70,0 | 65,1 | 74,6 |
Forbrugsprocenterne viser,
hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med september 2020 udgør af
det korrigerede budget.
Forbrugsprocenten for Havne er
lav på nuværende tidspunkt, men budgettet er disponeret for resten af året. Blandt
andet til katodisk beskyttelse og vedligeholdelse.
Forbrugsprocenten for Drift og
Teknik viser overordnet et lidt højere niveau i forbruget september 2020 end
tidligere år grundet Entreprenørservice’s Covid-19 relaterede merforbrug samt
merudgifter til busdriften.
Forbrugsprocenten for Kommunale
Ejendomme viser at der er igangsat vedligeholdelses arbejde ift. Covid-19. Der
blev igangsat en lang række projekter i slutningen af april og maj måned, og
fakturaerne herfor begyndt at komme ind nu.
Forbrugsprocenten for Erhverv og
Turisme viser at der igangsat en række hjælpepakketiltag, blandt andet
fremrykkede tilskud og kontingenter, køb lokalt initiativer mv. Flere af
tiltagene forventes finansieret af hjælpepakken.
Forventede regnskaber
Havne
For politikområdets drift og
anlæg forventes ingen afvigelser.
Drift og Teknik
På politikområde Drift og Teknik
forventes pr. september samlet et merforbrug på 0,5 mio. kr.
På vej og trafikområdet forventes merforbrug på den
kollektive trafik med 4,4 mio. kr. Årsagen er primært kommunens overtagelse af
rute 460 fra regionen samt at der er sket en
regulering af kommunens grundbetaling for de lokale ruter på grund af manglende
passagerer.
Slagelse Kommunes samlede regning
vedrørende Flextur og Flex handicap vil på baggrund af beslutninger i Movias
bestyrelse, for 2020, maksimalt beløbe sig til de udgifter som er blevet
besluttet med Movias budget 2020, 2. behandling. Det vil sige, at udgiften til
Flextur kan maksimalt beløbe sig til 2,8 mio. kr. og udgiften til Flexhandicap
vil maksimalt lyde på 5,7 mio. kr. Det betyder så også, at en mindre benyttelse
af disse ordninger ikke vil medvirke til at nedbringe det samlede merforbrug
for dette område.
Der forventes på den øvrige drift
under vej og trafik et mindreforbrug på ca. 2,2 mio. kr. Det er primært
overført mindreforbrug fra 2019, som ikke er disponeret grundet det forventede
merforbrug på kollektive trafik.
Entreprenørservice
forventer at budgetterne for selve driften overholdes, selv om blandt andet
vejdriften er udfordret oven på vinterens meget våde vejr.
For
Entreprenørvirksomheden forventes fortsat et merforbrug på ca. 1,7 mio. kr. som
følge af coronakrisen, primært grundet manglende timeomsætning. Virksomheden er
et 0-budget-område og indtægtsafhængig. Grundet krisen har medarbejderne været
sendt hjem med løn og har derfor ikke kunnet udføre ad hoc opgaver /
tilbudsopgaver fra af andre områder. Merforbruget vil få konsekvenser for
fornyelse og vedligeholdelse af maskinparken og selv om der arbejdes med at
reducere merforbruget må det forventes at skulle finansieres inden for
udvalgets øvrige rammer.
På vintervedligeholdelsen forventes på nuværende tidspunkt
et mindreforbrug på 3,1 mio. kr. under forudsætning af at vi får en
gennemsnitsvinter ultimo 2020.
For anlæg forventes et samlet mindreforbrug 22,8 mio. kr. Mindreforbruget
har årsag i følgende større afvigelser. Der henvises til uddybende bemærkninger
til afvigelserne i bilag 1.
·
Udvidelse/omprofilering af Rosenkildevej – mindreforbrug 5,2 mio.
kr. Der forventes afholdt udgifter til projektering i 2020, mens selve
anlægsfasen forventes at være i 2021. Vedrørende
Rosenkildevej og Valmuevej, så pågår projekteringsarbejdet og som tidsplanen
viser nu bliver det svært at komme i jorden i 2020, så vi forventer en
anlægsopstart marts 2021.
·
Forlængelse af Ringvej v - Hvilebjerg – mindreforbrug på 3,7 mio.
kr. Arealerhvervelsen er endnu ikke på plads. Dele af anlægsarbejderne kan ikke
udføres før jorden er erhvervet. Flytning af pumpestation er igangsat.
Anlægsarbejder vedr. forlængelsen af Ringvejen kan ikke igangsættes og må flyttes
til 2021.
·
Bymidteudvikling, torvene i de tre byer – mindreforbrug på 6,4
mio. kr. Fisketorvet (3,0 mio. kr.) blev fremskyndet som følge af coronakrisen,
men det har ikke praktisk muligt at realisere anlægsarbejderne i 2020. Det vil sige,
at anlægsopstart først vil ligge på den anden side af nytår. Skælskør bymidte
(1,0 mio. kr.) anvendelse afventer helhedsplan og anlægsfasen vil først kunne
gennemføres i 2021. Træskogården etape 1 (1,4 mio. kr.) rådgivningsarbejde
igangsat – anlægsfase udføres i 2021. Solens Plads færdiggørelse (0,6 mio. kr.)
indkøb af belysning foretages i efteråret, men opsætning afventer opstilling af
skulptur, som er forsinket.
·
Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger – mindreforbrug på 3,1
mio. kr. på projekter i 2020. Hvor arbejder vedrørende byrundkørsler,
Kjærsvejsområdet og Valbyvej/Kierulffsvej først udføres i 2021.
·
Afkørsel 41 Tjæreby anlæg østvendte ramper, forventet
mindreforbrug på 1,8 mio. kr. Slutregning fra Vejdirektoratet er modtaget og
der mangler at blive aflagt anlægsregnskab. Administrationen
har et ønske om, at en del af den overskydende anlægsbevilling kan dække
merudgifter på andre anlægsarbejder som er afsluttet.
Kommunale Ejendomme
For politikområdets drift
forventes på nuværende tidspunkt et merforbrug på 17,4 mio. kr. Oprindeligt var forventningen, at det forventede
regnskab ville balancere med det korrigerede budget under Kommunale Ejendomme.
Siden er der sket store ændringer som følge af COVID19.
Der forventes pt. et merforbrug
på rengøring på 1,5 mio. kr. grundet ekstrarengøring i forbeindelse med
COVID19.
Samtidig forventes der et
merforbrug på 16 mio. kr. på Ejendomsservice. Det blev besluttet at fremrykke
driftsinvesteringer fra 2021 på 18 mio. kr. og disse forventes gennemført. Der
er derimod en mindre pulje på 2 mio. kr. der ikke forventes disponeret i år,
hvorfor det samlede merforbrug lander på 16 mio. kr.
For anlæg forventes et
mindreforbrug på 0,3 mio. kr.
Erhverv og Turisme
For politikområde Erhverv og
Turisme forventes et merforbrug på 1,3 mio. kr. primært grundet fremrykkede
driftstilskud til erhvervsforeninger.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefer indstiller,
1. at Budgetopfølgning
4 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og
Byrådet
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:
Godkendt.
Anders Koefoed (V) bemærkede, at han ikke er en del af
budgetaftalen, og tager derfor sagen til orientering, og bemærkede ligeledes,
at det ikke er tilfredsstillende, at der er 23,2 mio. i anlæg, der ikke er
blevet udmøntet.