Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 3. maj 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-82372                                            Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender Dagsordenen.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Godkendt.

2. Budgetopfølgning 2 for 2021 - Erhvervs og Teknikudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 2 for 2021 - Erhvervs og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-4080                 Dok.nr.: 330-2021-133194                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2. for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalg og Byråd at der gives en tillægsbevilling på 3,5 mio. kr. vedrørende mindreforbrug 2020.

Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalg og Byråd at der omplaceres budget fra politikområd Kommunale ejendomme til politikområd Skoler vedr. leje af pavillon til autisme klasse på Stillinge Skole.

Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalg og Byråd at der omplaceret 2,0 mio. kr. fra anlægsbudget 2021 vedrørende Storebælts Udstillingscenter til medfinansiering af anlæg vedrørende kulturfærgen Broen

Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalg og Byråd, at der søges om budgettilpasning af anlægsbudgetter for i alt -24,3 mio. kr. i 2021, 2,3 mio. kr. i 2022 og 20 mio. kr. i 2024.

Sagens indhold

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i aktuelle forbrugsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året. Budgetopfølgning er udarbejdet med fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling, eller forklaring. I budgetopfølgningen er indarbejdet de overførte mer-/og mindreforbrug fra 2020 som byrådet godkendte den 23. marts 2021.

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2021, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 12,6 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 24,2 mio. kr. kr.  Bilag 1. angiver nærmere specifikation af forbruget.

Virksomheder - overførelse af mindreforbrug fra 2020 til 2021

I forbindelse med godkendelse af overførelser til 2021 besluttede Byrådet, at virksomheder fik overført deres mer-/mindreforbrug til 2021 – mens centrale områder som udgangspunkt ikke fik overført deres mindreforbrug.

Forventet resultat på øvrige centrale områder 

Planlagte og igangsatte projekter/tiltag på øvrige centrale områder oprindeligt tiltænkt finansieret af ikke overførte midler fra 2020, skal som udgangspunkt finansieres inden områdets afsatte budgetramme for 2021. Hvis dette ikke kan lade sig gøre og et konkrete budgetbehov foreligger, når vi kender årets forbrug lidt bedre, vil der blive mulighed for at søge finansiering i forbindelse med budgetopfølgning 3. eller 4.

Under udvalget er der 2 virksomhedsområder hvor mindreforbrug 2020 søges overført i forbindelse med budgetopfølgning 2.

Det drejer sig om mindreforbrug for virksomheden Entreprenørservice med 1,6 mio. kr., hvor mindreforbrug 2020 er disponeret til projekter.

Øvrige mindreforbrug 2020 for entreprenørservice (drift og vintervedligeholdelse) søges jævnfør byrådets beslutning ikke overført, men indgår som et forventet merforbrug i 2021 på ca. 2,0 mio. kr., idet midlerne var disponeret af udvalget til forskellige aktiviteter, herunder udvidet renhold af toiletter og udearealer.

Endvidere søges mindreforbrug på 1,9 mio. kr. vedrørende Slagelse Erhvervscenter overført til 2021. Mindreforbrug vedrørende Slagelse Erhvervscenter skyldes at 4. kvartals acontobetaling i 2020 ved en fejl, først er blevet bogført i 2021. Budget til 4. acontobetaling var del af det mindrebrug fra 2020 som blev lagt i kassen i forbindelse med overførelsessagen.

Øvrige mindreforbrug 2020 for Erhverv og Turisme, ca. 1,8 mio. kr., søges jævnfør byrådets beslutning ikke overført, men vil indgå som et forventet merforbrug i 2021 og overslagsår, idet midlerne var disponeret af udvalget til forskellige aktiviteter med et langsigtet virke.

Bevillingskorrektioner

Omplacering af budget fra Kommunale Ejendomme til Stillinge Skole

Budget vedr. leje af pavillon til autisme klasse på Stillinge Skole blev flyttet til Ejendomsservice i 2019. Udgiften bogføres imidlertid på Skoleområdet, hvorfor budgettet søges overført tilbage dertil. Der søges omplaceret 127 t. kr. vedr. 2020 og 2021 og 65 t. årligt vedr. overslagsårene.

Omplacering vedrørende Storebælts Udstillingscenter / Kulturfærgen Broen

Der ønskes omplaceret 2,0 mio. kr. fra anlægsbudget 2021 vedrørende Storebælts Udstillingscenter til medfinansiering af anlæg vedrørende kulturfærgen Broen under Økonomiudvalget. Medfinansieringen er behandlet i byrådet den 23. marts 2020 i sagen �Korsør – Byen møder vandet – Halsskov Færgehavn�

Anlæg

For at få så retvisende anlægsbudgetter som muligt, er anlægsprojekterne gennemgået med henblik på - om de afsatte anlægsbudgetter i 2021 og overslagsår afspejler de forventede afholdte udgifter i det enkelte budgetår.

På de anlægsprojekter hvor der ikke er overensstemmelse mellem afsat anlægsbudget og forventet udgift søges der ved denne budgetopfølgning om tilpasning af budgetterne i 2021 og overslagsår.

Ændringer til de afsatte anlægsbudgetter fremgår af bilag 2. Ændringer til afsatte anlægsbudgetter er indarbejdet under Økonomiske konsekvenser.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Administrationen anbefaler at udvalget søger Økonomiudvalg og Byråd om at få tilført 3,5 mio. kr. af mindreforbrug 2020 vedrørende Entreprenørservice og Slagelse Erhvervscenter.

Administrationen anbefaler at udvalget indstiller til Økonomiudvalg og Byråd, at der omplaceres 127 t. i 2021 og 65 t. i overslagsårene vedr. pavillon ved Stillinge Skole.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

 

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

Drift – Kommunale Ejendomme

 

Kommunale Ejendomme

-127

-65

 

-65

-65

Drift - Skoler

Skoler

127

65

 

65

65

Drift – Entreprenørserv.

Drift og Teknik

1.589 

 

 

 

Drift – Slagelse Erhvervscenter

Erhverv & Turisme

1.945 

 

 

 

 

Anlæg

Erhvervs - og Teknikudvalget

-24.257

2.257

 

 

20.000

Anlæg - Kulturfærgen

Økonomiudvalget

2.000

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

 

Kassen

 Drift Finansiering

-3.534 

 

 

 

 

 

Anlæg

24.257

-2.257

 

 

-20.000

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Centerchefer indstiller,

1.    at Budgetopfølgning 2. for 2021 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byråd

2.    at Det over for Økonomiudvalg og Byråd indstilles, at der søges tillægsbevilling på 3,5 mio. kr. vedrørende overførelse af mindreforbrug fra 2020 til 2021 på Entreprenørservice og Slagelse Erhvervscenter – finansieret af kassen.

3.    at Det over for Økonomiudvalg og Byråd indstilles, at der omplaceres budget på 127 t. i 2021 og 65 t. i overslagsårene vedr. budget til leje af pavillon til autisme klasse på Stillinge Skole.

4.    at Det overfor Økonomiudvalg og Byråd indstilles at der omplaceres 2,0 mio. kr. fra anlægsbudget til Storebælts Udstillingscenter i 2021 til Kulturfærgen Broen under Økonomiudvalget.

5.    at Det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at der jf. bilag 2 søges om budgettilpasning af anlægsbudgetter for i alt -24,3 mio.kr. mio.kr. i 2021, 2,3 mio.kr. i 2022 og 20,0 mio. kr. i 2024

Bilag

330-2021-138281

Bilag 1 - Budgetopfølgning 2 - ETU

330-2021-152171

Bilag 2 - Omplacering af anlæg

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

At 1: Godkendt.

At 2, 3, 4 og 5: Anbefales.

3. Fisketorvet - omdisponering af anlægsmidler (B)

3.     Fisketorvet - omdisponering af anlægsmidler (B)

Sagsnr.: 330-2020-123396             Dok.nr.: 330-2021-145984                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte, om bevilligede anlægsmidler til bymidteudvikling skal omdisponeres i forhold til tidligere beslutning.

Sagens indhold

Byrådet har i sit Budget 2020 afsat midler til at styrke bymidterne i de tre købstæder. Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde den 3. februar 2020 disponeret 4,2 mio. kr. til Fisketorvet.

Den 10. august 2020 godkendte Erhvervs- og Teknikudvalget skitseprojektet til Fisketorvet. Projektet blev herefter sendt i offentlig høring. På baggrund af bemærkninger og nærmere undersøgelser af bunkeren, besluttede udvalget den 2. november 2020 at ændre projektet med henblik på at bevare bunkeren, der ellers var forudsat nedrevet.

Projektgrundlaget blev herefter ændret, og Erhvervs- og Teknikudvalget fik fremlagt projektet på ny – nu som forprojekt, der rummede integrering af bunkeren i det samlede renoveringsprojekt for torvet. Udvalget godkendte forprojektet den 1. februar 2020.

På baggrund af det godkendte forprojekt har projektets rådgivere udarbejdet et nyt overslag, der tager højde for renovering af bunkeren, så den kan bruges som bl.a. udstillingsrum eller til små arrangementer. Det har desuden været muligt at udarbejde et mere præcist overslag for anlægsarbejderne, nu hvor projektets udformning er præciseret nærmere.

Rådgivernes overslag viser, at projektet på Fisketorvet bliver dyrere end oprindeligt anslået. Da anlægsudgiften blev beregnet som overslag i 2019, tog anlægsprisen afsæt i erfaringstal fra de seneste byrumsprojekter i Slagelse Kommune – overestimeret med 200 kr./m2 til dækning af almindelige prisstigninger (svarende til en indexregulering for perioden 2016-2019 på 7%). Det har i praksis vist sig, at der nu er stor efterspørgsel på både byggematerialer og håndværkere, hvilket har betydet højere anlægspriser. Dertil kommer, at den oprindelige beregning forudsatte, at bunkeren skulle rives ned og ikke bevares og renoveres.

Samlet set vil en gennemførelse af projektet som beskrevet kræve, at der bliver tilført ekstra midler. Da der stadig er tale om overslag, kendes det nøjagtige beløb først, når resultatet af anlægsudbuddet kendes. Før projektet sendes i udbud, hvilket er planlagt at ske i maj måned, er det dog væsentligt med en afklaring af, om det økonomiske grundlag er på plads.

Administrationen foreslår i den sammenhæng fire mulige løsningsmodeller, der kan skabe bedre sammenhæng mellem bevilling og de aktuelle overslag og dermed danne forsvarligt grundlag for udbuddet. Disse fremgår nedenfor under punktet ’Handlemuligheder’.

Retligt grundlag

Udvikling af kommunen sker med afsæt i kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

De foreslåede løsningsmodeller består af følgende:

A)   Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at fastholde projektet som vedtaget i forprojektet og tilføre de nødvendige midler ved at udskyde de planlagte anlægsarbejder i Træskogården og omdisponere de resterende midler (1,4 mio. kr.) til Fisketorvet. Den samlede anlægsramme vil således udgøre 5,5 mio. kr., hvilket omtrent svarer til anlægsoverslaget på 5.576.745 kr. (ekskl. strækningen mellem Fisketorvet og Nytorv, som tidligere er foreslået taget ud af projektet, men inkl. renovering af bunkeranlægget, opgjort til 758.403 kr.). Dermed vurderes der at være tilstrækkelig balance mellem budget og overslag til, at det er forsvarligt at igangsætte anlægsudbuddet.

Fordelen ved model A er, at projektet kan gennemføres med udgangspunkt i de løsninger, der blev godkendt med forprojektet, altså med et tilstrækkeligt højt kvalitetsniveau, og bunkeranlægget kan bevares og give en ny dimension til brugen og oplevelsen af Fisketorvet. Ulempen er, at Træskogården ikke igangsættes i indeværende år – hvilket dog ikke kun er negativt: I praksis vil en renovering af p-pladsen på den kommunale del af Træskogården også være vanskelig at gennemføre inden for budgettet, med tanke på de førnævnte prisstigninger i anlægsbranchen. Det skønnes at være mere hensigtsmæssigt at slå etape 1 og 2 sammen på baggrund af et nyt budgetønske og bevilling, hvorved projektets større volumen alene må forventes at betyde en bedre anlægsøkonomi og Træskogården-projektet kan løftes op på et samlet højere niveau på et senere tidspunkt, f.eks. i 2022 eller 2023.  

B)   Erhvervs- og Teknikudvalget kan i stedet vælge at redefinere projektet og omgøre beslutningen om bevaring af bunkeren. Som nævnt belaster renoveringen umiddelbart anlægsbudgettet med anslået 758.403 kr. Dog vil det kræve fordyrende ændringer af tegningsgrundlaget (hos rådgiverne), projektet vil blive forsinket med den tid, det tager at tegne projektet om, sende nedrivningen i udbud samt omkostningen til nedrivningen. Nettobesparelsen vil derfor være væsentlig mindre i praksis.

Fordelen ved model B er, at projektet vil blive lidt billigere at realisere. Men da størstedelen af årsagen til den højere overslagspris skal findes i de generelle prisstigninger i bygge- og anlægsbranchen, er den økonomiske effekt af at rive bunkeren ned ret begrænset. Derimod vil processen blive forsinket med ikke under 3 måneder, og man opnår selvsagt ikke muligheden for at tilbyde bunkeren som en ekstra oplevelse i byrummet – og går derved også imod de bemærkninger fra borgerne, som var medvirkende til beslutningen om at bevare anlægget.

C)   Erhvervs- og Teknikudvalget kan alternativt beslutte at fastholde begge projekter som oprindeligt planlagt – men redefinere begge projekter til et markant lavere kvalitetsniveau i forventning om at spare tilstrækkeligt på løsningerne til, at budgetterne kan holdes. Det betyder for Fisketorvets vedkommende, at der allerede før udbuddet skal spares ikke under 1 mio. kr. og for Træskogårdens vedkommende må forventes en reduktion af projektet på ca. 0,5 mio. kr.

Fordelen ved model C er, at begge projekter gennemføres. Men den åbenlyse ulempe er, at især Fisketorvet vil blive udført i en meget ringere kvalitet, der ikke er torvets placering og betydning værdig. F.eks. vil det medføre, at alle belægninger udføres i beton i stedet for tegl og granit (med en kortere levetid og forventet højere driftøkonomi til følge), trappen vil blive udført som en ordinær ligeløbstrappe i standard-betontrin, og møblering og beplantning vil blive reduceret til et minimum. Det vil sætte barren meget lavt i forhold til at opnå tilstrækkelig kvalitet i de fremtidige byrumsprojekter i Slagelse. Administrationen kan derfor ikke anbefale model C.

D)   Endelig er der mulighed for, at Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte, at der skal anbefales en tillægsbevilling på 1,5 mio. kr. for Fisketorvets vedkommende og eventuelt en tillægsbevilling på 0,5 mio. kr. for Træskogårdens vedkommende.

Fordelen er, at begge projekter kan igangsættes med en forventning om et tilstrækkeligt højt kvalitetsnivaeu, uagtet de aktuelle prisstigninger. Dog vil det for Træskogårdens vedkommende anses for mere rationelt at udføre anlægsarbejdet i et større, samlet projekt (altså etape 1 og 2 samtidigt på et senere tidspunkt, f.eks. 2022-23).

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalget beslutter at fortsætte projektet ud fra model ’A’. Det vil betyde, at projektet kan udbydes uden yderligere forsinkelse, man opnår en tilstrækkelig kvalitet i løsningerne ift. byrummets betydning og derved sammenhæng med tidligere udførte projekter i bymidten og endelig, at bunkeren kan få nyt liv og funktion på torvet. Dertil kommer, at projektet i Træskogården, ved at blive udskudt til 2022 eller 2023 og slået sammen med etape 2 (renovering af området foran Musikhuset), vil kunne opnå en højere kvalitet, en samlet bedre anlægsøkonomi og en optimal, sammenhængende byrumsarkitektur.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der vil i forhold til løsningsmodellerne A, B og C som udgangspunkt kun være tale om en omdisponering af den nuværende bevilling til bymidteudvikling (8 mio. i alt for perioden 2020-21, samlet til alle 3 købstæder). Erhvervs- og Teknikudvalget har kompetence til at flytte rundt på midlerne inden for budgetrammen.

Hvis udvalget vælger model D, vil der på næste møde blive fremlagt et bevillingsønske, der skal anbefales til godkendelse i Økonomiudvalget.

Tværgående konsekvenser

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget vil blive orienteret om sagen og beslutningen. Slagelse Bymidtegruppe orienteres ligeledes. Økonomiudvalget involveres, hvis løsningsmodel D besluttes.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter de fire løsningsmodeller med henblik på beslutning, hvor administrationen anbefaler model A.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Udvalget beslutter model A, dog ønsker udvalget det samlede projekt i Træskogården udføres i 2022. Administrationen leverer oplæg til budgetforhandlinger for 2022.

Henrik Brodersen (O) ser gerne projekterne udskudt, grundet de store meromkostninger.

4. Disponering af pulje til erhvervsforeningerne på 3 mio. kr. (B)

4.     Disponering af pulje til erhvervsforeningerne på 3 mio. kr. (B)

Sagsnr.: 330-2021-30753               Dok.nr.: 330-2021-146748                                          Åbent

Kompetence:

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs- og Teknikudvalget beslutte at godkende erhvervsforeningernes forslag til disponering af midler i Slagelse, Korsør og Skælskør i alt 3 mio. kr. jf. budgetaftale 2021-2024 pkt. 38.

Sagens indhold

I budgetaftale 2021 -2024 fremgår det at �Parterne er enige om, at der i 2021 afsættes 4 mio. kr., som erhvervsforeningerne i Slagelse, Korsør og Skælskør i enighed kan disponere over til forskønnelse eller andre tiltag til fremme af handel og byliv.�

Der er allerede disponeret 1 mio. kr. til kontingentfrihed til erhvervsforeningerne, således udgør restbeløbet 3 mio. kr.

Erhvervsforeningerne har i fællesskab fremkommet med forslag til disponering af midlerne, som fremgår af sagens bilag 1-5.

De 3 formænd er blevet enige om at bruge 500.000 kr. til fælles markedsføringstiltag jf. bilag 3. De resterende 2,5 mio. kr. ønskes fordelt efter 3:2:1 modellen. Det vil sige, at Skælskør tildeles 416.667 kr., Korsør tildeles 833.333 kr. og Slagelse tildeles 1.250.000 kr.

Skælskør Erhvervsforening foreslår at anvende 416.000 kr. primært til byrumsinventar, bedre mobilitet/tilgængelighed med busforbindelser og cykeludlejning samt skiltning. Jf. bilag 2.

Korsør Erhvervsforening foreslår at anvende 886.017 kr. primært til forskønnelse af Færgehavnen, forskønnelse af bymidte, understøttende foranstaltninger af sommerhusturisme og cykelfærge jf. bilag 2 og 5.

Slagelse Erhvervsforening foreslår at anvende 1.320.000 kr. til forskønnelse af Nytorv med nyt byrumsinventar herunder lege-/aktivitetsområde, scene, pavilloner samt Ester og Vester installation jf. bilag 4

Erhvervsforeningernes ønsker overstiger budgetrammen og det forventes at erhvervsforeningerne selv regulerer deres aktiviteter i forhold til den aftalte ramme jf. bilag 1.

Der vil med årets udgang blive afrapporteret til Kommunen omkring anvendelse af midlerne.

Retligt grundlag

Alle aktiviteterne beskrevet i de fremsendte forslag falder ind under rammerne i Kommunalfuldmagten og Erhvervsfremmeloven og ligger altså indenfor det kommunale kompetenceområde. Følgende skal dog bemærkes.

I forbindelse med diverse markedsføringsaktiviteter er det vigtigt, at der i henhold til Kommunalfuldmagten ikke er tale om aktiviteter, der kan virke konkurrenceforvridende.

I forbindelse med aktiviteterne omkring Byhus og campingkoncept skal det afklares om kommunalt tilskud til disse aktiviteter er i overensstemmelse med bestemmelserne i Erhvervsfremmeloven vedr. tilskud til turismeaktiviteter og Destinationsselskab.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs- og Teknikudvalget helt eller delvis godkende de valgte forslag til disponeringer.

Vurdering

Det er administrationens vurdering at alle forslag er i overensstemmelse med hensigten i budgetaftalen. Dog bør ovenstående retslige bemærkninger afklares:

-      Hvordan et nytt servicekontor i Korsør under navnet: �Byhus� passer ind i forhold til Destination Sjællands aktiviteter og Bykontoret, med henblik på at sikre, sammenhæng imellem de forskellige initiativer, så der ikke skabes overlappende strukturer.

-      Om aktiviteterne omkring campingkoncept og Byhus er i overensstemmelse med bestemmelserne i Erhvervsfremmeloven vedr. tilskud til turismeaktiviteter og oprettelse af Destinationsselskaber.

Administrationen har ikke lavet en kvalitativ vurdering af de enkelte aktiviteter i forslagene fra de tre erhvervsforeninger. Generelt bemærkes at der i forbindelse med etablering af nye tiltag bør være en inddragelse af alle relevante interessenter.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 ETU 6.4 Erhverv

3.000  

 

 

Anlæg

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

Afsat pulje Erhvervsfor-eninger

 ØU 1.3 tværgående

3.000 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres, da der i et vist omfang er tale om en fysisk områdeudvikling i og omkring de tre bymidter.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget på baggrund af drøftelse af vedlagte forslag fra erhvervsforeningerne anbefaler Økonomiudvalget at godkende disponeringerne, herunder en ramme på 500.000 kr. til fælles markedsføringstiltag og en fordeling af resterende midler på 2,5 mio. kr. efter 3:2:1 modellen til Slagelse, Korsør og Skælskør.

2.    at Økonomiudvalget godkender forslag til disponeringer på baggrund af Erhvervs- og Teknikudvalgets anbefaling.

3.    at Økonomiudvalget godkender, at de 3,0 mio. kr. finansieres via afsat pulje i 2021 under Økonomiudvalget, og omplaceres til Erhvervs- og Teknikudvalget.

Bilag

330-2021-151204

Bilag 1 - Overblik_Erhvervsforeningernes forslag og økonomisk ramme

330-2021-151176

Bilag 2 - Erhvervsforeningernes forslag til udmøntning af 3 mio. kr._april2021

330-2021-146855

Bilag 3 - Markedsføringsplan 2021

330-2021-146854

Bilag 4 - Budget på renovering af Nytorv 2021

330-2021-146856

Bilag 5 - Oversigtskort vedr. færgehavn

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Anbefales.

Udvalget ønsker en evaluering af 3-2-1 modellen, inden næste tilskudstildeling.

5. Cykelfærge Korsør-Nyborg 2021 (B)

5.     Cykelfærge Korsør-Nyborg 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-31472               Dok.nr.: 330-2021-151711                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte om Slagelse Kommune på nuværende grundlag og på baggrund af konkret henvendelse fra Korsør Erhvervsforening vil overtage projektet om etablering af cykelfærge mellem Korsør og Nyborg. Såfremt anmodningen imødekommes bedes udvalget drøfte mulighederne for den videre finansiering af projektet.

Sagens indhold

Korsør Erhvervsforening har henvendt sig til Slagelse Kommune med ønsket om at Slagelse Kommune overtager et projekt om etablering af en cykelfærge mellem Korsør og Nyborg jf. bilag 1.

Korsør Erhvervsforening har over længere tid arbejdet med at beskrive og kvalificere projektet jf. bilag 1-4. Som et supplement til diverse beskrivelser og baggrundsnotater har erhvervsforeningen produceret en film, der kortfattet oplyser, hvad projektet Cykelfærge imellem Korsør og Nyborg, omhandler. Filmen kan ses på følgende link: https://www.youtube.com/watch?v=ElzVUpg1Naw

Retligt grundlag

Færgedrift ligger indenfor det kommunale kompetenceområde og der er således lovhjemmel til at bedrive færgedrift.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte, at overtage projektet med henblik på at afklare proces, økonomi, ressourcer og eventuelle juridiske spørgsmål.

Vurdering

Administrationen kan ikke på foreliggende grundlag vurdere hvor stort og ressourcekrævende projektet vil være. I første omgang er der behov for at producere en detaljeret projektbeskrivelse, der bl.a. skal afklare de økonomiske, juridiske, infrastrukturelle og tekniske aspekter med henblik på efterfølgende politisk godkendelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Økonomi og personalemæssige ressourcer kan ikke findes indenfor den eksisterende ramme.

Korsør Erhvervsforening har ønsket at afsætte en ramme på 100.000 kr. til udvikling af cykelfærgeprojektet af den pulje på 3 mio. kr. fra budgetaftalen 2021 punkt 38, som også er til beslutning på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde den 3. maj 2021. I et samarbejde mellem Slagelse Kommune og erhvervsforeningen sikres dermed en lille sum til at påbegynde udviklingsarbejdet.

Her ud over er der brug for en personalemæssig ressource til at koordinere og skabe fremdrift. På baggrund af Erhvervs- og Teknikudvalgets drøftelse af finansieringsmuligheder, kan spørgsmålet om ressourcer og økonomi løftes på et kommende udvalgsmøde.

Tværgående konsekvenser

Intet at bemærke.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknik beslutter om udvalget vil imødekomme anmodningen fra Korsør Erhvervsforening om overtagelse af projekt vedr. etableringen af en cykelfærge mellem Korsør og Nyborg jf. bilag 1-4.

2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter mulighederne for den videre finansiering af projektet herunder forventning til den økonomiske ramme.

Bilag

330-2021-151707

Bilag 1 - Brev af 21.04.2021_Slagelse og Nyborg kommuner_projekt Cykelfærge

330-2021-151710

Bilag 2 - Forretningsplan Cykelfærge mellem Korsør Nyborg, Korsør Erhvervsforening_rev.8

330-2021-151708

Bilag 3 - Baggrundsnotat om Danmarks færger og deres statslige finansiering

330-2021-151709

Bilag 4 - Behandlingsnotat KE_Projekt Cykelfærgen

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Udvalget kunne ikke tilslutte sig projektet, men ønsker at alternativer såsom cykelbusser og lign. undersøges nærmere, i dialog med Sund&Bælt/Staten.

Villum Christensen (I) bemærkede, at det er et meget visionært projekt, somkan tilføre Korsør by vækst og udvikling. Derfor bør der arbejdes videre med projektet og der bør tages kontakt til og indgå dialog med staten.

6. Brovej 11B 4200 - Nyt vejnavt lokalplan 317 Slots Bjergby (B)

6.     Brovej 11B 4200 - Nyt vejnavt lokalplan 317 Slots Bjergby (B)

Sagsnr.: 330-2021-28447               Dok.nr.: 330-2021-132233                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.

Sagens indhold

Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 317 – Boligområde Nord for Jættehøjvej, Slots Bjergby, Slagelse.

Adgang til lokalplanområdet sker via kommunevejen – Jættehøjvej.

Den kommende nye vej i lokalplanområdet er altid i daglig tale blevet kaldt Asehøjvej (vejafdelingen). Da kommende vej er en sidevej til en nordisk mytologi (Jættehøjvej) ville det være passende at forsætte i samme stil. Alternativ til Asehøjvej kunne være Midgårdsvej.

Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt vejnavnet: Asehøjvej eller Midgårdsvej.

Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.

Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.

Retligt grundlag

De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Asehøjvej, Midgårdsvej eller at vejen navngives med et andet navn.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.

Bilag

330-2021-132230

Bilag 1: Oversigtskort

330-2021-132227

Bilag 2: Situationsplan

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Udvalget beslutter Asehøjvej.

7. Stillingevej 4200 Slagelse/Stillinge - Nyt vejnavn i lokalplan 1240 (B)

7.     Stillingevej 4200 Slagelse/Stillinge - Nyt vejnavn i lokalplan 1240 (B)

Sagsnr.: 330-2021-23104               Dok.nr.: 330-2021-130042                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs-og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn i lokalplan 1240.

Sagens indhold

Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1240 – for et område der allerede indeholder daginstitution og plejecenter. Der vil her bagved blive et nyt boligområde.

Fremtidig adgang til udstykningen sker via Stillingevej. Men samtidig skal en lille del af Stillingevej som er adgangsgivende for lokalplanområdet også ændres. Det drejer sig følgende adresser Stillingevej 48 - 48A-R – 50 – 52A – 52B, da vejnavnet ændres for deres adgangsgivende vej.

Bygherren ønsker at vejen skal hedde: Rosenlunden eller Bøgelunden.

Borger fra Plejecenteret har forslået: Ny Gammelvej. 

Leder af børnehaven har forslået følgende: Højemarken eller Højemarksvej.

Alternativ til forslagne kunne være Skolelodden.

Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt vejnavnet: Rosenlunden, Bøgelunden, Ny Gammelvej, Højemarken, Højemarksvej eller Skolelodden.

Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.

Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.

Retligt grundlag

De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet Rosenlunden, Bøgelunden, Ny Gammelvej, Højemarken, Højemarksvej eller Skolelodden, eller at vejen navngives med et andet navn.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.

Bilag

330-2021-130033

Bilag 1 - Oversigtskort

330-2021-154184

Bilag 2 - Ilustrations-/Situationsplan

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Udvalget beslutter Rosenlunden.

8. Cykelsti, Bildsøvej - Ekspropriation (B)

8.     Cykelsti, Bildsøvej - Ekspropriation (B)

Sagsnr.: 330-2019-87270               Dok.nr.: 330-2021-129916                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der igangsættes ekspropriation vedr. arealerhvervelser til anlæg af en dobbeltrettet cykelsti langs den østlige side af Bildsøvej mellem Bildsø og Kirke Stillinge frem til eksisterende fortov/cykelsti i Bildsø, og der skal vælges en repræsentant og suppleant til åstedsforretning.

Baggrund

For at realisere et politisk ønske om at fremme gode cykelforbindelser i landdistriktet med primært mål at sikre skoleelevers muligheder for at cykle sikret i skole er det besluttet, at

anlæg af en dobbeltrettet cykelsti mellem Bildsø og Kirke Stillinge.

For at kunne anlægge cykelstien kræver det, at kommunen eksproprierer areal fra en række tilstødende lodsejere.  12 matrikler vil blive berørt af ekspropriationen, heraf har de 4 samme ejer. 5 af matriklerne er bebygget med boliger. To af de bebyggede matrikler er tætliggende på Bildsøvej.

Projektet har været forelagt Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. november 2020.

Myndighedsprojekt og detailprojektering er igangsat og pågår.

Retligt grundlag

Vejlovens kapitel 10 § 96 giver kommunen hjemmel til at ekspropriere til offentlig sti.

Ekspropriationen gennemføres efter den procedure, der er beskrevet i Vejlovens kapitel 10 (§§ 98-122).

Åstedsforretningen skal ledes af et medlem af Byrådet (jf. vejlovens §101).

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Anbefale at der ikke igangsætte ekspropriation.

B.    Anbefale at igangsætte ekspropriation.

Vurdering

Følgende matrikler bliver berørt:

17a og 12s Kirke Stillinge By, Kirke Stillinge

14ap, 14aq, 7e, 18a, 14a, 7d, 7a, 17, 9c og 7r Bildsø By, Kirke Stillinge

De anførte arealer på tegninger er foreløbige. Den endelige arealberegning sker på baggrund af opmåling af de nye skel, når anlægsarbejdet er afsluttet.

Ã…stedsforretningen er planlagt afholdt onsdag den 30. juni 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Omkostninger vedrørende ekspropriationen afholdes af den samlede anlægsramme.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget beslutter, at ekspropriationen igangsættes,

2.    at der blandt Byrådets medlemmer udpeges én repræsentant, som deltager på åstedsforretningen i forbindelse med ekspropriationen samt én suppleant.

Bilag

330-2021-140381

Bilag 1 - 20426 Tegningsfortegnelse

330-2021-140415

Bilag 2 - 20426_T_AN_N_ 150 Oversigtsplan

330-2021-140430

Bilag 3 - 20426_T_AN_N_ 151

330-2021-140454

Bilag 4 - 20426_T_AN_N_ 152

330-2021-140460

Bilag 5 - 20426_T_AN_N_ 153

330-2021-140469

Bilag 6 - 20426_T_AN_N_ 154

330-2021-140473

Bilag 7 - 20426_T_AN_N_ 155

330-2021-140476

Bilag 8 - 20426_T_AN_N_ 156

330-2021-140478

Bilag 9 - 20426_T_AN_N_ 157

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Ad 1: Anbefales.

Ad 2: Udvalget peger på Villum Christensen (I), og suppleant Henrik Brodersen (O).

9. Slagelse Landevej, 4220 - Igangsættelse af ekspropriation for vejudvidelse i forbindelse med etablering af venstresvingsbane ved indkørsel til Korsør Genbrugsstation(B)

9.     Slagelse Landevej, 4220 - Igangsættelse af ekspropriation for vejudvidelse i forbindelse med etablering af venstresvingsbane ved indkørsel til Korsør Genbrugsstation(B)

Sagsnr.: 330-2021-30066               Dok.nr.: 330-2021-143197                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der igangsættes ekspropriation vedr. arealerhvervelser til udvidelse i nordvestlig side af Slagelse Landevej ved indkørslen til den kommende Korsør Genbrugsplads beliggende ved renseanlægget ved Slagelse Landevej, og at der vælges en repræsentant og suppleant til åstedsforretning.

Sagens indhold

Det fælleskommunale affaldsselskab AffaldPlus skal etablere en genbrugs- og haveplads ved det eksisterende rensningsanlæg ved Slagelse Landevej 30, 4220 Korsør, iht. lokalplan 1163 som vedtaget af Slagelse Byråd den 28. august 2017. Indkørsel til den nye plads vil ske via den eksisterende indkørsel til rensningsanlægget.

For at sikre den gennemkørende trafik på Slagelse Landevej samt en minimering af de trafikale gener som vil opstå når besøgende til genbrugs- og havepladsen skal svinge ind, er det nødvendigt at etablere en venstresvingsbane på Slagelse Landevej for trafikken fra Vemmelev mod sydvest med dertilhørende helleanlæg, spærreflader og sideforskydning af begge kørebaner og afvandingsgrøfter, hvorved den samlede bredde af Slagelse Landevej øges på en strækning af ca. 200 m.

Udvidelsen af Slagelse Landevej gør det nødvendigt at erhverve arealer fra de tilgrænsende lodsejere. Mod sydøstlig side er der 1 lodsejer med hvem, der er indgået frivillig aftale om arealerhvervelsen.

Mod nordvestlig side er der 2 lodsejere med hvem, der ikke er indgået frivillig aftale. For at kunne gennemføre vejudvidelsen kræver det, at kommunen eksproprierer arealer fra disse 2 tilgrænsende lodsejere. Det bemærkes dog, at den ene af disse lodsejere er Slagelse Kommune.

Vejprojektet er godkendt af vejmyndigheden.

Retligt grundlag

Vejlovens § 96 giver kommunen hjemmel til at ekspropriere til offentlig vej.

Ekspropriationen gennemføres efter den procedure, der er beskrevet i vejlovens kapitel 10 (§§ 98-122).

Åstedsforretningen skal ledes af et medlem af Byrådet (jf. vejlovens § 101).

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Anbefale at der ikke igangsætte ekspropriation.

B.    Anbefale at igangsætte ekspropriation.

Vurdering

Ekspropriation er nødvendig for gennemførelse af projektet.

Ã…stedsforretningen afholdes den 30. juni 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Alle omkostninger vedrørende vejudvidelsesprojektet afholdes af AffaldPlus.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Erhvervs- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget beslutter, at ekspropriationen igangsættes,

2.    at Der blandt Byrådets medlemmer udpeges én repræsentant, som deltager på åstedsforretningen i forbindelse med ekspropriationen samt én suppleant.

Bilag

330-2021-143875

Bilag 1 - Oversigtsplan - arealerhvervelse

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Ad 1: Anbefales.

Ad 2: Udvalget peger på Henrik Brodersen (O) og suppleant Villum Christensen (I).

10. Cykelplan 2021 - prioritering af handleplanprojekter 2021 med særligt fokus på skoleveje/cykelstier (B)

10.   Cykelplan 2021 - prioritering af handleplanprojekter 2021 med særligt fokus på skoleveje/cykelstier (B)

Sagsnr.: 330-2012-29628               Dok.nr.: 330-2021-133857                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage beslutning om prioritering af projekter i 2021 med særligt fokus på skoleveje/cykelstier.

Sagens indhold

Der er afsat 5 mio. yderligere om året til trafiksikkerhed med særligt fokus på skoleveje og cykelstier.

Alle skoler har fået tilbudt et online besøg med henblik på at afdække de udfordring skolen / skolebestyrelsen ser omkring skolevejene. Der har været fokus på nærområdet til den enkelte skole. 19 skoler har meldt ønsker ind til forbedring af skolevejene, i alt 53 forslag. To skoler har meldt tilbage, at der ikke er trafikale problemer ved deres skole, de har i dag et godt cykelstinet.

Udfordringerne er mange og meget forskellige, lige fra skiltning, afmærkning, til cykelstier og signalanlæg.

I de små og typisk billige tiltag er opstilling af tavler og etablering af afmærkning. Her kan der nævnes parkeringsforbud, forbudstavler såsom indkørsel forbudt eller sænke lokalhastigheden ved skolerne.

En del af tiltagene er også at forbedre krydsningspunkter for eleverne, her forbedres eksisterende fodgængerovergange som ikke overholde de nuværende standarder. Endvidere etableres der krydsningsheller for at eleverne kan krydse en trafikerende vej i to etaper. På steder hvor elever skal krydse et signalregulerende 4-benet kryds ændres der på signalanlæggets signalgruppeplan for at give eleverne en separat grønfase.

Det enkelte tiltag er beskrevet på et stamblad med problembeskrivelse, løsningsforslag og overslag, se bilag 1 Stamblade Skoleveje 2021.

Der skal prioriteres projekter for i alt 3,5 mio. kr. i 2021. Bilag 2 viser projekterne valgt i prioriteret rækkefølge.

Trafiksikkerhedsudvalget peger hovedsagelig på projekter i prioriteret rækkefølge 5, 7, 32, 31, 6, 15, 12, 19, 10, 2, 18, 14, 8, 52, 47, 9, 48, 50 i bilag 2, men også set på en geografisk spredning, hvorfor projekt 10 og 18 anbefales udskudt til senere prioritering og projekt 29, 34, 44 og 45 fremmet til 2021, med anbefaling om projekt 10 prioriteres i 2022, se bilag 3.

Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde 2. november 2020 besluttet at 1,5 mio. kr. disponeres til forlængelsen af cykelstien Kirke Stillinge-Bildsø.

Handleplanen indarbejdes i Cykelplan 2021, der fremsendes til endelig politisk godkendelse i august.

Retligt grundlag

Vejregler og færdselsloven.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge følge den prioriterede rækkefølge, Trafiksikkerhedsudvalgets anbefaling eller udpege en tredje rækkefølge for projekter til 2021.

Vurdering

53 ønsker til skolevej/stier på vedhæftede liste i prioriteret rækkefølge, hvor stort set alle ønsker kan være effektueret om fire år med det nuværende budget.

Ønskerne er prioriteret i forhold til færdselsuheld, elevhenvendelser, borgerhenvendelser, døgntrafik, hastighedsniveau, graden af forbedring af trygheden for lette trafikanter og skolevejsbenyttelsen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

Heraf bruges til skoleveje/stier

Disponeret til cykelstien til Bildsø

 241- ETU

5 mio.

3,5 mio.

 

1,5 mio.

5 mio.

5 mio.

5 mio.

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Projekterne udføres i prioriteret rækkefølge.

Bilag

330-2021-136863

Bilag 1: Stamblade_Skoleveje 2021.04.16

330-2021-141075

Bilag 2: Prioritering af skolevejsprojekter ETU_2021.05.03

330-2021-136861

Bilag 3: Prioritering af skolevejsprojekter_TSU_2021.04.08

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Udvalget tilslutter sig Trafiksikkerhedsudvalgets prioritering.

11. Gensidig orientering (O)

11.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-55480                                            Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen og Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-152501

Bilag 1 - Masterplan maj 2021 - ETU

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Villum Christensen (I) orienterer om manglende opstribning af Drøsselbjergvej. Udvalget ønsker at 1. etape med stribning og skiltning udføres straks.

Administrationen orienterer om manglen på byggematerialer, og dermed stigende materialepriser, samt manglen på håndværkere/entreprenører, der kan få betydning for kommunens projekter i den kommende tid.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-82374                                            Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.    at Erhvervs – og Teknikudvalget godkender referatet.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

Godkendt.