Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 9. august 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-150962                                Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender Dagsordenen.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

2. Budgetopfølgning 3 for 2021 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 3 for 2021 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-4080                 Dok.nr.: 330-2021-209622                                Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3. for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Sagens indhold

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i aktuelle forbrugsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

Budgetopfølgning er udarbejdet med fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling, eller forklaring.

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2021, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 5,0 mio. kr.

Merforbruget på driften kan primært henføres til entreprenørservice, vintervedligeholdelse og ejendomsservice.

Entreprenørservice forventer et merforbrug på renholdelse og offentlige toiletter (1,5 mio. kr.) På vintervedligeholdelsen forventes et merforbrug på min. 4,0 mio. kr. og på ejendomsservice forventes et merforbrug på 1,6 mio. kr. primært grundet stigende priser på byggematerialer og håndværkerydelser. Øvrige områder forventes at balancere eller at komme ud med mindreforbrug.

I forbindelse med Byrådets behandling af Budgetopfølgning 2. blev det besluttet, at Økonomiudvalget senest i august 2021 skal forelægges yderligere forslag til reduktion af anlægsrammen – da nuværende anlægsniveau ikke skønnes realistisk.

Til udvalgenes Budgetopfølgning 3. foreligger der på nuværende tidspunkt ikke forslag til reduktioner. Denne budgetopfølgning tager derfor udgangspunkt i uændrede anlægsrammer, men det kan forventes, at anlægsrammerne og forventet forbrug vil blive justeres frem til Budgetopfølgning 4.

Der er til denne budgetopfølgning derfor ikke foretaget opfølgning på anlægsrammen for udvalget.

Bilag 1. angiver nærmere specifikation af forbruget. Bilag 2 er handleplanen vedr. merforbruget på Kommunale ejendomme. Handleplanen indeholder tiltag som er sat i gang med henblik på nedbringelse af merforbruget.

Udmøntning af besparelse på 37 mio. kr.
Økonomiudvalget og Byrådet vil i forbindelse med Budgetopfølgning 4. blive forelagt udmøntning af besparelsen på 37 mio. kr. til godkendelse. Herefter vil besparelsen blive indarbejdet i budgettet på de berørte områder.


Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Centerchefer indstiller,

1.    at Budgetopfølgning 3. for 2021 samt handleplanen godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

330-2021-228032

Bilag 1 - Budgetopfølgning 3 - Erhvervs- og Teknikudvalget

330-2021-228339

Bilag 2 - Handleplan vedr. Kommunale Ejendomme

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

3. Temamøde vedrørende fremtidig brug af M/F Broen (D)

3.     Temamøde vedrørende fremtidig brug af M/F Broen (D)

Sagsnr.: 330-2021-57985               Dok.nr.: 330-2021-254979                                Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte dato og godkende indhold for fælles temamøde vedrørende fremtidig brug af M/F Broen.

Sagens indhold

Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde den 6. april 2021 besluttet, at der indkaldes til
fællesmøde med Kultur- og Fritidsudvalget om fremtidig brug af M/S Broen. Kultur og Fritidsudvalget har tilsvarende tilkendegivet ønske om at blive inddraget i drøftelserne om anvendelse m.v.

På baggrund heraf fremlægges nedenstående forslag til indhold for et fælles temamøde, hvor udvalgene får en kort introduktion til tidligere overvejelser om anvendelse af færgen samt rammerne for udviklingen, og på baggrund heraf drøfter input til vision for M/F Broen samt den videre politiske forankring og eksterne involvering.

Forslag til program for temamøde:

·        Præsentation af tidligere input fra ideworkshop om Halsskov Færgehavn

·        Rundtur på færgen med fokus på de tekniske rammer for brug af færgen

·        Introduktion til foreløbige overvejelser om

o   Formidling af om Storebæltsforbindelsen og broen

o   Ramme for idræts- og fritidsaktiviteter

·        Drøftelse af politisk input til visionen for brugen af M/F Broen

·        Drøftelse af politisk forankring af projektet samt ekstern involvering

·        Ønsker til næste skridt i processen.

·        Projektets formelle organisering/beslutningsstruktur ift. de løbende sager

·        Den videre plan

Forslag til datoer for fælles temamøde:

Udvalgene foreslår mødedatoer, og administrationen finder den endelige dato efter udvalgsmøderne.

Center for Miljø, Plan og Landdistrikter, Kommunale Ejendomme og Kultur og Fritid samarbejder om afvikling og oplæg til temamødet.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Udvalget drøfter forslag til indhold af temamøde og forslag til mødetidspunkter.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalgene giver input til den politiske rammesætning for brugen af M/F Broen til brug for efterfølgende oplæg til politiske beslutninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Ejendomschefen og Social- og projektchefen indstiller,

1.    at At Erhvervs- og Teknikudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget drøfter og godkender indhold og forslag til datoer for kommende fælles temamøde om M/F Broen.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

Administrationen anmodes om at finde en dato hurtigst muligt.

4. Sag vedr. godkendelse af fremtidig ejerskab, drift og vedligehold af nyt område ved Flakkebjerg Skole (B)

4.     Sag vedr. godkendelse af fremtidig ejerskab, drift og vedligehold af nyt område ved Flakkebjerg Skole (B)

Sagsnr.: 330-2021-27840               Dok.nr.: 330-2021-246898                                Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til, om Center for Kommunale Ejendomme fremover skal eje, drifte og vedligeholde det nye område ved Flakkebjerg skole, som er en opgave ud over den daglige drift og vedligehold, vi har på området i forvejen.

Sagens indhold

Center for Kommunale Ejendomme har fået en henvendelse fra landsbyrådet i Flakkebjerg, som ønsker at skabe et naturområde, der sikre sammenhæng i Flakkebjerg via rum til udendørs leg og læring på skolens område. Landsbyrådet har selv skaffet en stor del af finansieringen via Nordea-fonden og planlægger at søge yderligere midler i landdistriktspuljen og LAG – naturpuljen. Landsbyrådet ønsker at Slagelse Kommune overtager ejerskabet af de nye bygninger samt overtager drift og vedligehold af området efter projektets afslutning den 31.01.2022.   

Beskrivelse af området ved skolen, helt præcist på sportspladsen

Projektet består af etablering af et amfiteater med et sceneareal til 60 optrædende og tribuneplads til 150 tilskuer samt en grejbank med fx bålfade, mikroskoper, kikkerter, forstørrelsesglas, bolde, klatreudstyr, måtter m.m.

Derudover er der et nyt beplantningsområde, som er en del af en større plan ift. biodiversitet, som på sigt udrulles og som på sigt vil indgå i den daglige drift.

Formål

-      Skabe mere biodiversitet med tilpasset beplantning, som kan bruges i undervisningen fx insekthotel, fuglehuse og eleverne kan være med til plantningen.

-      Skabe rum til fællesskaber via et attraktivt lokalt miljø som skal fungere som et samlingssted for hele byen fx fællesdage, koncerter samt kirkelige arrangementer.

-      Forbedre lokalkendskabet via udvidelse af stiområder som inkludere fodsporet, mulighed for at leje området ud til andre skoler ved at skabe en NatureCamp (lejrskoler).

Landsbyrådet har søgt Nordea-Fonden og har fået 450.000 til projektet. Flakkebjerg Skole stiller pædagoger og lærere til rådighed for at teste og afprøve undervisningsmaterialet.

Lokale foreninger står for projektledelse, kommunikation samt arrangementer.

Retligt grundlag

Landsbyrådet har været i dialog med Slagelse Kommune afdeling for byggeri ift. tilladelser og svaret var at der ikke er krav om landzonetilladelse, da området er omfattet af en lokalplan. Afdelingen for byggeri forventer ikke at der skal søges om dispensation fra lokalplanen, da projektet kan rummes indenfor eksisterende lokalplan og i øvrigt er i tråd med den lokale udviklingsplan. Der skal søges om byggetilladelse for madpakkehytten. Derudover skal der gives tilladelse til jordflytning ifm. etablering af amfiteateret.

Handlemuligheder

     Erhvervs- og Teknikudvalget kan:

A.    Godkende at CKE efter endt projektperiode overtager amfiteateret og grejbank og står for den daglige vedligehold. Udgifterne anslås til at være ca. 50.000 kr. om året i en etableringsfase på 3 år. Derefter vil den årlige udgift til drift være væsentligt mindre. Udgiften findes indenfor CKE´s eksisterende budgetter.

B.    Afslå anmodningen og ejerskabet af bygningerne vil tilfalde skolen og landsbyrådet. Ansvaret for driften og vedligeholdelsen tilfalder ligeledes skolen og landsbyrådet.

Vurdering

Administrationen anbefaler at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender at CKE overtager ejerskabet og står for den daglige vedligehold jf. nedenstående overvejelser:

- CKE ejer og vedligeholder i forvejen området ved skolen.
- Slagelse Kommune overtager et projekt, som lokale kræfter har taget initiativ til og afholder udgifterne til drift og vedligehold, så området holdes pænt ift. til de indledende tanker omkring biodiversitet.
- Projektet er i tråd med Slagelse Kommunes Park- & Naturpolitik specielt ift. de 3 første visioner; 1. De grønne områder skal fortsat udvikles og forbedres. 2. De grønne områder skal tilbyde mangfoldige oplevelser og understøtte befolkningens sundhed. 3. Borgerne skal have nem adgang til grønne områder.
- Projektet er velorganiseret og har aktiveret mange forskellige interessenter; Landsbyrådet, skoleledelsen, tidligere elever fra skolen, naboer til skolen samt virksomheder i området. Der er tænkt mange andre målgrupper ind i projektet; Museumvestsjælland, Naturskolen, Naturstyrelsen, skoler, børnehaver, dagplejere, Flakkebjerg Efterskole m.m.
- Amfiteateret med biodiversitetselementer er det første anlæg af sin slags i Danmark.

CKE og Flakkebjerg Lokalråd udarbejder en samarbejdsaftale, som beskriver de driftsmæssige aftaler og de kontraktlige forhold for begge parter.
 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at  Erhvervs- og Teknikudvalget godkender at Center for Kommunale Ejendomme fremover ejer, drifter og vedligeholder nævnte bygninger og området ved Flakkebjerg skole.

Bilag

330-2021-247032

Bilag 1 - Flakkebjerg situationsplan 1 til 1000 A4

330-2021-247033

Bilag 2 - Designplan Amfiteater med biodiversiet ved Flakkebjerg Skole - FINAL

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

5. Serviceniveau og retningslinjer befordring folkeskoleelever (B)

5.     Serviceniveau og retningslinjer befordring folkeskoleelever (B)

Sagsnr.: 330-2021-55219               Dok.nr.: 330-2021-239758                                Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oplæg om serviceniveau og retningslinjer for befordring af folkeskoleskoleelever samt for udpegning af trafikfarlige skoleveje.

Sagens indhold

I forbindelse med etablering af fribusser i Slagelse Kommune, har det vist sig, at vi ikke tydeligt nok, har et politisk grundlag om serviceniveau på området.

Formålet med retningslinjerne og definition af serviceniveau er at skabe et ensartet og systematisk grundlag for administration af befordringsopgaven samt vurderingen af en skolevejs farlighed.

Oplægget tager udgangspunkt i Folkeskolelovens §26 samt bekendtgørelse om befordring af elever i Folkeskolen. Endvidere foreslås en præcisering af hvilken afstand en elev selv må befordre sig hen til et opsamlingssted.

Der foreslås nogle overordnede og generelle vilkår for hvad den enkelte elev må forventes at kunne håndtere. I den forbindelse henvises til klassificering af kommunens vejnet. Det er muligt at se denne klassificering på kommunens hjemmeside, men adgangen skal tydeliggøres på hjemmesiden. Der er herudover defineret kriterier til brug for vurdering af skolevejens farlighed samt forslag til sagsgang ved henvendelser om farlige skoleveje. Oplægget vedlægges som bilag.

Det skal bemærkes, at Slagelse Kommune i dag ikke har angivet evt. trafikfarlige veje på vores GIS kort. Det betyder, at den enkelte borger ikke kan se hvilke veje der er vurderet trafikfarlige, og at alle henvendelse herom, må behandles individuelt. Formålet med nærværende oplæg er endvidere, at alle disse individuelle vurderinger efterfølgende lægges ind på GIS kort, sådan at grundlaget hele tiden forbedres og dermed bliver lettere at kommunikere.

En fuldstændig gennemgang af kommunens vejnet i forhold til trafikfarlighed er ønskværdig, men er også en større opgave, der ikke umiddelbart er ressourcer til at gennemføre. I første omgang vurderes det således som muligt at opdatere disse informationer successivt som led i de individuelle vurderinger.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven §26.

Bekendtgørelse om befordring af elever i Folkeskolen.

Vej og trafiklovgivning herunder etablering af trafikmæssige foranstaltninger til sikring af skoleveje.

Kollektiv trafik herunder trafikbestillinger i Movia samt etablering af Fribusser.

Handlemuligheder

I forhold til oplægget er handlingsmulighederne

A.    At godkende oplægget, og samtidigt erkende at det fulde overblik over trafikfarlige veje etableres successivt ved registrering på GIS kort.

B.    At godkende oplægget men med tilpasninger i serviceniveau, og ellers som A.

C.    At oplægget godkendes midlertidigt, med bemærkning om, at oplægget (evt. incl. tilpasninger) kan danne grundlag for administration i en afgrænset periode, eksempelvis frem til årsskiftet, hvorefter det tages op til fornyet behandling, men stadig med løbende registrering på GIS kort for så vidt angår trafikfarlige veje.

D.   At oplægget godkendes, og at der snarest gennemføres en fuldstændig gennemgang af kommunes vejnet i forhold til trafikfarlige skoleveje. Denne handlingsmulighed kræver at der afsættes økonomiske midler til gennemførelse. Anslået 400.000 kr.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at oplægget anvendes som administrationsgrundlag i en afgrænset periode, eksempelvis frem til årsskiftet, hvorefter sagen forelægges på ny. Anbefalingen skal ses i lyset af, at en forbedret og opdateret registrering på GIS kort alt andet lige vil give et bedre kommunikationsgrundlag overfor brugerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Sagen har i udgangspunktet ikke økonomiske konsekvenser, men det er vigtigt at anføre, at for hver gang vi er nødt til at indsætte særkørsel med taxa i stedet for skolebus eller fribus, koster det ca. 10 gange mere pr. elev pr. skoleår.

Det skal også nævnes, at en successiv indberetning/registrering på GIS kort på baggrund af de individuelle vurderinger, kræver ressourcer som nødvendigvis må prioriteres på bekostning af andre opgaver.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget foreløbigt godkender en af de anførte handlemuligheder.

2.    at Sagen forelægges Børne- og Ungeudvalget for eventuelle bemærkninger med henblik på efterfølgende endelig godkendelse.

Bilag

330-2021-242765

Bilag 1 - oplæg til serivceniveau befordring

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

At 1: Udvalget godkendte handlemulighed C.

At 2: Sagen sendes i høring i Børne- og Ungeudvalget, og det forudsættes at skolebestyrelserne høres.

Der ønskes en fleksibilitet i ordningen, såfremt der ikke er ekstra udgifter for kommunen skal det sikres, at ordningen understøtter det frie skolevalg .

6. Slagelse Kommune - Parkering for køretøjer over 3.500 kg i perioden mellem kl. 20:00 og kl. 06:00 i byzoner (B)

6.     Slagelse Kommune - Parkering for køretøjer over 3.500 kg i perioden mellem kl. 20:00 og kl. 06:00 i byzoner (B)

Sagsnr.: 330-2021-55044               Dok.nr.: 330-2021-239734                                Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til, om Slagelse Kommune skal stille pladser til rådighed for natparkering af køretøjer over 3.500 kg (lastbiler).

Sagens indhold

I tidsrummet 20:00 til 06:00 må lastbiler ikke parkere i byområderne i Slagelse, Korsør og Skælskør undtagen i særligt markerede områder. Hidtil har kommunen givet mulighed for natparkering af lastbiler på:

·        Ndr. Ringgade 14, Slagelse – �Den gamle gasværksgrund�

·        Møllevangen 58, Korsør – Ved bådeforeningen Lilleø

·        Industrivej 36, Skælskør – Plads med indkørsel fra både Industrivej og Håndværkervej

Lastbiler med støjende kølegenerator i gang, henvises til Industrivej 36, 4230 Skælskør.

Udvalget besluttede den 9. september 2019, at der skulle findes alternativ plads for kølebiler i Slagelse by. Opgaven udestår, men kan bringes i spil alt efter beslutningen i denne sag.

Kommunens tilbud i Korsør og Slagelse er under afvikling. I Korsør ønsker naboen at købe arealet af kommunen, og i Slagelse disponeres området til parkeringsfond og boligformål jf. den nye lokalplan 1145.

Administrationen ønsker derfor afklaret om Slagelse Kommune fortsat skal forpligtige sig til at tilbyde natparkering til lastbiler.

Det kan alternativt være op til transportsektoren selv at sikre parkeringsarealer eller aftaler med private udbydere af parkering for lastbiler. Det sker fx ved transportcentret �Stop 39�, hvor der er 12 timers parkering for lastvogne og trailere.

Retligt grundlag

Slagelse Kommune og Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har udarbejdet en bekendtgørelse om standsning og parkering i Slagelse Kommune.

Vejloven § 90 stk.1 om betalingsparkering.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte om der i Slagelse, Korsør og Skælskør:

A.    skal stilles areal til rådighed for parkering af køretøjer over 3.500 kg i tidsrummet mellem kl. 20:00 og kl. 06:00.

B.    ikke skal stilles offentligt areal til rådighed for parkering af køretøjer over 3.500 kg i tidsrummet mellem kl. 20:00 og kl. 06:00.

Vurdering

Hvis Erhvervs- og Teknikudvalget ønsker at tilbyde arealer til lastbilparkering, vil administrationen arbejde på, at finde egnede arealer til parkering inden for byzonen i Slagelse og Korsør.

Det er administrationens vurdering, at der er behov for nat-parkering til lastbiler, så de ikke parkeres ulovligt og bliver til gene for trafikken og trafiksikkerheden på vejene i vores byområder.

Behovet vurderes umiddelbart at være på 10-15 biler i Slagelse, 5-10 i Skælskør og 2-5 i Korsør.

Administrationen er bekendt med, at andre kommuner udpeger vejstrækninger i erhvervsområder i byzone, så store køretøjer har mulighed for lovlig parkering der.

Vejene i Slagelse Kommunens erhvervsområder er imidlertid ikke indrettet til parkeringsformål, og det er administrationens umiddelbare vurdering, at lastbilparkering vil være til gene for de virksomheder, der er i området. Belægningerne bliver ødelagt når støtteben på trailere trykker belægningen ned, og der kan opstå trafikfarlige situationer i tilknytning til parkeringerne, ligesom adgang til og fra eksisterende virksomheder i området vanskeliggøres.

Uanset udvalgets beslutning kan Slagelse Kommune opretholde parkeringsbekendtgørelsen, som den er gældende i dag. Kommunens parkeringsvagter kan fremover medvirke til, at store køretøjer og deres trailere ikke parkeres ulovligt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

På nuværende tidspunkt vil det ikke være muligt at oplyse de økonomiske konsekvenser ved handlemulighed A i detaljer, men med udgangspunkt i en tidligere beregning anslås det, at 245 m2 til parkerings- og manøvreareal til én lastbil koster ca. ½ mio. kr. (2021 niveau) Hertil skal lægges køb af grundstykke.

Etablering af parkeringsarealer for større køretøjer vil medføre etablerings- og driftsudgifter. Disse midler indgår ikke i den nuværende investeringsoversigt eller i driftsbudgettet.

Efter vejloven kan vejmyndigheden kræve betaling for benyttelse af særligt indrettede offentlige parkeringspladser til dækning af drift- og anlægsudgifter.

Tværgående konsekvenser

Med beslutning om at udlægge kommunale arealer til lastbilparkering skal der sikres et planmæssigt grundlag og egnede lokaliteter. Det må forventes, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til planforhold, hvis aktiviteten strider mod det gældende plangrundlag.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at Slagelse Kommune skal kunne stille parkeringsarealer til rådighed for køretøjer over 3.500 kg i hhv. Slagelse, Korsør og Skælskør i tidsrummet 20:00-06:00.

2.    at  Erhvervs- og Teknikudvalget alternativt beslutter, at Slagelse Kommune ikke skal stille parkeringsarealer til rådighed for køretøjer over 3.500 kg.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

At 1: Godkendt.

7. Nørregade 4200 - ønske nedlæggelse af en del af Nørregade samt ændring af P-pladsen (B)

7.     Nørregade 4200 - ønske nedlæggelse af en del af Nørregade samt ændring af P-pladsen (B)

Sagsnr.: 330-2021-34852               Dok.nr.: 330-2021-230380                                Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om en del af Nørregade kan nedlægges og sælges.

Sagens indhold

Slagelse Kommune har modtaget en anmodning fra PFA om nedlæggelse af en del af den private fællesvej Nørregade, som ejes af Slagelse Kommune (bilag 2).

Med anlæggelse af boligprojektet �Kvægtorvet� med ca. 400 nye boliger ønskes det nye byområde udelukkende vejbetjent fra vest via to tværveje fra Kommunevejen Kvægtorvsvej. Begge tværveje kommer til at ende blindt i parkeringszoner i delområdets nordøstlige og sydøstlige del. Hermed undgås uønsket trafikgennemstrømning til Nørregade og byområdet bliver præget af stille og familievenlige veje.

Gener for beboerne i det eksisterende boligområde omkring Nørregade undgås fordi biltrafik til og fra det nye boligområde på vejene Nørregade, Nyvej og Hellig Andersvej hindres.

Parkeringsområdet, som delvist planlægges etableret på det vejareal, som tænkes nedlagt, skal være åbent for lette trafikanter (gående/cykler), men lukket for gennemkørende trafik med biler fra og til Nørregade. Mod øst afsluttes Nørregade i en vendeplads (bilag 1). Mod syd etableres der ikke vendeplads, da der er vendemulighed ved Østergade.

Slagelse Kommune er ansøgt særskilt om dispensation fra lokalplanens § 5.1, i forhold til at lokalplanens delområde 1 kun vejbetjenes for biltrafikanter fra Kvægtorvsvej og ikke fra Nørregade, som planlagt.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, §72.

Dispensation for Lokalplan 1145 §5.1

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte at imødekomme anmodningen fra bygherren PFA og godkende nedlæggelse og salg af del af vejstykket på Nørregade.

Erhvervs- og Teknikudvalget kan alternativt afvise at nedlægge og sælge vejstykket.

Vurdering

Vejstykket som ønskes nedlagt er ikke eneste adgangsvej til nogen ejendom i området, og er heller ikke vigtigfor udnyttelsen af ejendomme, som i dag har vejret til vejen. Ingen ejendomme afskæres fra det øvrige offentlige vejnet.

Grundejerne i området er hørt, og der er kommet tre positive høringssvar om delvis lukning af Nørregade. 

Det er administrationens vurdering, at den aktuelle nedlæggelse af vejstykket vil være en fordel for hele det eksisterende boligområde langs Nørregade, Nyvej og Hellig Andersvej, da gennemkørende trafik til og fra de nye boliger på �Kvægtorvet� undgås. Fordelene vurderes større end eventuelle ulemper.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der vil være en indtægt fra salget af de 736 m2 vejareal, som Slagelse Kommune ejer (bilag 3).

Tværgående konsekvenser

Hvis det besluttes at nedlægge vejstykket, fremlægges en sag til økonomiudvalget, om salg af det nedlagte vejareal.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender, at del af Nørregade nedlægges.

Bilag

330-2021-233084

Bilag 1 - Oversigt

330-2021-233087

Bilag 2 - Anmodning om nedlæggelse

330-2021-233089

Bilag 3 - Nedlæggelse af vejareal

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

8. Alternativ til handicap strand ved Kongsmark Strand (D)

8.     Alternativ til handicap strand ved Kongsmark Strand (D)

Sagsnr.: 330-2021-41965               Dok.nr.: 330-2021-208749                                Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal drøfte alternativer til etablering af en handicapvenlig badebro ved Kongsmark Strand.

Sagens indhold

På budget 2021-24 er der under Kultur- og Fritidsudvalget i 2021 afsat 457.000 kr. til en handicap badebro ved Kongsmark Strand. Et ønske fremsat af en borgergruppe.

Fritidsforvaltningen har i samarbejde med Entreprenørservice været i dialog med borgergruppen og besigtiget/vurderet muligheder og udfordringer ved opførelse af badebroen på den kommunale strandlod. På den baggrund er det meddelt borgergruppen at placeringen ved Kongsmark Strand ikke vil kunne fungere i praksis

Byrådet besluttede på baggrund af en initiativsag den 31. maj 2021, punkt 20, at sende sagen til drøftelse i Erhvervs- og Teknikudvalget.

Erhvervs- og Teknikudvalget drøftede sagen den 7. juni 2021 og ønskede en sammenhængende beskrivelse af forholdene ved Kongsmark Strand, en vurdering fra handicaprådet samt alternative placeringsmuligheder som er beskrevet under �handlemuligheder�.

Forhold ved Kongsmark Strand

Den kommunale strandlod som er vist på bilag 1, har en maksimal bredde på 25 meter og er mod nord afgrænset af en privat beboet ejendom. Mod syd ligger et privat areal ejet af Grundejerforeningen Mosevang, som ikke ønsker at indgå i et samarbejde om at forene de to strandlodder og derved skabe lidt videre rammer for indretning af en handicap badestrand.

Fra Kongsmarkvej til strandbredden er en højdeforskel på 2 meter, hvilket betyder at der som minimum skal etableres 40 meter handicaprampe i kryds ned over den lille strandmatrikel, for at rampen ikke bliver for stejl.

Inden man kommer fra parkeringspladsen ved Støvlebækvej til stranden, skal man endvidere krydse den trafikerede Kongsmarkvej.

Ved parkeringspladsen er toiletter, men aktuelt ingen handicaptoiletter. Slutteligt er der som bekendt afsat et anlægsbudget til badebroen, men der er ikke afsat midler til afledt drift – herunder årlig opsætning og nedtagning samt vedligehold.

Entreprenørservice foretog den 19. maj 2021 en gennemgang af forholdene ved Kongsmark Strand og Næsby Strand sammen med formanden for Handicaprådet. Her anbefalede formanden en indsats for handicappede ved Næsby Strand frem for Kongsmark Strand. Formanden påpegede blandt andet, at de handicappede bliver stillet til skue for al trafik langs Kongsmarkvej, hvilket ikke alle handicappede synes om.

Retligt grundlag

Strandbeskyttelseslinjen; hvor der ud over dispensation til etablering af en badebro også skal søges dispensation til etablering af handicaprampe ned over strandmatriklen.

Naturbeskyttelseslovens §22; omhandlende offentlighedens adgang til strande – herunder afstandskrav til naboejendomme ved ophold og badning.

Handlemuligheder

A.    Ved Næsby Strand er i foråret 2021 etableret en ny handicapvenlig toiletbygning. Her findes en stor grus parkering, som aktuelt er ved at blive indrettet med handicapparkering nærmest stranden. Parkeringspladsen ligger i umiddelbar tilknytning til stranden, og der kan etableres en handicap venlig adgang til stranden. En vinterbaderforening er netop etableret på stedet, og der er således i forvejen et stort ønske om en badebro.

I forbindelse med den aktuelle budgetproces har Entreprenørservice fremsat et anlægsønske på netop badebro og handicapfaciliteter ved Næsby Strand.

B.    Ved Stillinge Strand er det muligt at etablere en handicapvenlig badebro, men af trafiksikkerhedsmæssige årsager er handicapparkeringen på Stillingevej placeret et stykke fra stranden. Handicaprådet har udtrykt at handicappede ofte foretrække strande hvor der ikke er alt for mange mennesker. 

C.    Ved Bildsø Strand vil det være muligt at etablere en handicapvenlig badebro, men der skal tilbagelægges et længere stykke vej gennem skoven inden man når frem til stranden.

D.   Ved Kongsmarkvej ud for Støvlebækvej er udfordringerne oplistet ovenfor. Der findes endvidere en anden kommunal strandparcel 300 meter nord for Støvlebækvej. Her er ingen højdemæssige udfordringer, men pladsudfordringerne er de samme. Man vil også her skulle krydse Kongsmarkvej for at komme til stranden, og der er ikke nogen toiletter.

Vurdering

Det vurderes at placering af en handicapvenlig badestrand og badebro ved Næsby Strand, vil tilføre de bedst mulige rammer for såvel handicappede som øvrige brugere af stranden. Det kan være svært at opnå dispensation til opsætning af en badebro, men jo flere gode formål der løftes af initiativet, desto større vil muligheden være.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er på anlægsønsket til den kommende budgetproces foreslået etablering af en helårsbadebro samt handicapvenlig indretning af strand, parkering og adgang til stranden. Der arbejdes med et anslået budget på 2,0 mio. kr. Bilag 2 illustrerer en mulig beliggenhed af badebro og handicaprampe/-løber fra parkeringspladsen.

De afsatte anlægsmidler til en handicapvenlig badebro ved Kongsmark Strand, kan med fordel overføres til projektet ved Næsby Strand.

Tværgående konsekvenser

Anlægsbudgettet til en handicapvenlig badebro ved Kongsmark Strand er aktuelt placeret under Kultur- og Fritidsudvalget.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter sagen.

Bilag

330-2021-209860

Bilag 1

330-2021-254358

Bilag 2

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Udvalget ønsker, at der arbejdes videre med løsningen ved Næsby Strand, og at projektet delvis finansieres af tilgængelighedsmidlerne. Erhvervs- og Teknikudvalget anmoder samtidig Handicaprådet om tilbagemelding på ønsker til projekter finansieret af tilgængelighedspuljen.

9. Orientering vedrørende status på asfaltområdet (O)

9.     Orientering vedrørende status på asfaltområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-19869               Dok.nr.: 330-2021-236720                                Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om status på asfaltområdet.

Sagens indhold

På udvalgsmøde d.7 juni blev der efterspurgt en status på asfaltkontrakter

Budgettet til den samlede opgave indenfor asfalt og øvrige belægninger er aktuelt på 30.4 mio. årligt. Et budget der dækker over; rammeaftale på asfalt, udbud på stribeopgaver, kontrakt på dataindsamling og programmer til bearbejdning af data, enkeltprojekter, tilsynsopgaven samt egenproduktion på lapper, rabatregulering og kantfyld m.v.

Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på udvalgsmøde 30. marts 2020, pkt. 7, at arbejdet med asfalt skulle udbydes i en rammeaftale med virkning fra og med 2021.

Colas a/s – som i forvejen havde en rammeaftale for 2019 og 2020 -   fik tildelt kontrakten og kunne herved fortsætte i samarbejdet med Slagelse Kommune. 

Nuværende rammeaftale er en 2-årig rammeaftale (opstart 2021) med option på forlængelse i yderligere 2 år.

Ud over rammeaftalen på asfalt udbydes særskilt opgaver med afstribning (længde- og tværmarkering m.v.).

Til supplering af ovenstående opgaver afsættes der årligt en mindre pulje, der disponeres til særskilte større renoveringsopgaver eks. sporkøringer, bæreevnesvigt m.v.

Arbejdet på asfaltområdet baseres i høj grad på kendskab til vejenes tilstand ud fra skaderegistrering, hvor der er indgået aftale med Vejdirektoratet. Vejdirektoratet kører ca. 1/3 af vejnettet igennem årligt. Ved gennemkørslen registreres vejens skadesbillede i forhold til revner, stentab og lappeprocent.

De indsamlede data omsættes til skadespoint beregnet ud fra registrerede skader, trafikintensitet og belægningstype. Ud fra skadespoint dannes en bruttoliste over strækninger der trænger til vedligehold set i forhold til det økonomisk mest optimale tidspunkt (sikre vejkapital).

Ud fra bruttolisten laves en administrativ prioritering, hvor også målinger på bæreevne indgår samt synergieffekt.

I forhold til synergien ses der på om det i forbindelse med f.eks. forsyningens opgravninger af en vej, kan betale sig at udlægge et nyt fuldt dækkende slidlag, fremfor bare at reparere opgravningen, selvom den uberørte del havde mere levetid. Ofte vælges denne løsning når mere end 50% af vejen har været gravet op. Det fuldt dækkende slidlag betales så med ca. 75% af forsyningen da det ville have været deres udgift til en reparation. Altså samme udgift for dem og faktisk en lidt billigere og fuldt dækkende belægning for Slagelse Kommune.

I egenproduktion udføres mindre asfaltreparationer, afskalninger og slaghuller, rabatregulering og kantfyld samt mindre markeringsopgaver (reparationer og symbolmarkeringer m.v.).

Der vil ved mødet blive gennemgået supplerende punkter til området herunder igangsatte og afsluttede arbejder 2021, aktuelle udfordringer, informationspraksis, eksempler på projekter gennemført med natarbejde m.v.

Retligt grundlag

Ikke relevant for orienteringen.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer at nuværende set-up på området understøtter en god, fleksibel og effektiv værdiskabelse indenfor området. Det gælder både graden af udbudte opgaver og snittet til opgaveløsningen, der varetages i egenproduktion.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Entreprenørservice arbejder videre med udbud i rammeaftale i den kommende 4-årige periode, 2021-2024.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Taget til efterretning.

10. Gensidig orientering (O)

10.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-150972                                Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

·        Orientering om afslag på lovliggørende dispensation samt påbud om toiletbygning - Stillinge Strand

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen og Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-254932

Bilag 1 - Masterplan august 2021

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Udvalget drøftede afslaget vedr. toiletbygningen ved Stillinge Strand og anmoder om at bygningen lovliggøres, og at arbejderne er afsluttet inden maj 2022.

Villum Christensen (I) orienterede om, at en borger har rykket for en lovet trafiktælling i Fårdrup.

Udvalget efterspørger en sag om udmøntning af resterende midler fra vejprojektet på Sorøvej i Skælskør.

Flemming Erichsen (A) ønsker en status på vejprojektet Kjærsvej og Tårnborgvej.

Administration orienterede om, at rådgiveren er fundet til udvidelsen af Møllebakken, og at der snarest kommer en frigivelsessag.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-150974                                Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs– og Teknikudvalget godkender referatet.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 9. august 2021:

Fraværende:  Henrik Brodersen (O)

Godkendt.