2. Beslutning om udbud af Fribusserne blå og rød rute (B)
2.    Beslutning om udbud af Fribusserne blå og rød rute (B)
Sagsnr.: 330-2021-89614Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-403112Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Erhvervs- og Teknikudvalget |
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til, om Fribus
2.0 - rød og blå rute, der betjener landdistrikterne syd for Slagelse, skal
fortsætte, og hvilke drivmidler busserne skal køre på.
Sagens indhold
Fribusserne rød og blå blev
implementeret ifm. skolestart. Kontraktperioden på buslinjen er fra august 2021
til og med juli 2022. Fortsætter Fribussen i kommunal regi, skal linjen udbydes
i et EU-udbud, som skønnes at tage 6 måneder.
Evaluering
Administrationen har i oktober
2021 gennemført en brugerundersøgelse og passagertælling. Undersøgelserne viser
en generel tilfredshed blandt brugerne, passagertilvækst i landdistrikter, men
også at der er et uudnyttet passagerpotentiale, se vedlagte bilag 1 (Evaluering
af fribussen - Kun brugere) og bilag 2 (Evaluering af fribussen – Ikke
brugere), og passagertal i bilag 3.
Følgegruppens ønsker
Følgegruppen kom i november 2021 med
følgende anbefalinger til Erhvervs- og Teknikudvalget:
Forslag 1 - Rød rute: Udvidet bybuskørsel i Skælskør ad
Lovsøgade og Rådmandsgade, så der opnås forbindelse til læge- og aktivitetshus
samt forbindelse til Skælskør og Eggeslevmagle skoler – (bilag 4).
Forslag 2 - Blå rute: Omlægning af ruten så Fribussen kører
til Bøstrup på strækningen mellem Rosted og Sørbymagle – (bilag 5).
Derudover fire nye ekstraafgange på Blå rute - én om morgen
og tre nye afgange om eftermiddagen.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens § 26.
Bekendtgørelse nr. 665 om befordring af elever i
Folkeskolen (§1-5).
EU's Forsyningsdirektiv.
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
A.   Udvalget kan
beslutte at fortsætte med Fribus 2.0 i kommunalt regi, ev. med følgegruppens
tre forslag.
Hvis handlemulighed A vælges, skal udvalget samtidig
tage stilling til miljømæssige krav, dvs. hvilke muligheder for drivmidler der
kan bydes ind med i udbuddet (bilag 6). Der anføres nedenfor 3 valgmuligheder.
1.   Udbyde kørslen
med fossile busser, dvs. diesel.
2.   Udbyde kørslen
med fossilfrie busser, dvs. biogas, HVO- diesel, el eller brint.
3.   Udbyde kørslen
med emissionsfri busser, dvs. el eller brint.
Fossile busser vil være billigst i drift, mens
driftsudgifter for fossilfrie busser skønnes at blive 10 pct. dyrere, svarende
til 0,33 mio. kr. årligt. Emissionsfrie busser vil medføre den højeste pris -
30 pct. mere ift. i dag, svarende til 1 mio. kroner årligt (bilag 6).
B.   Udvalget
kan beslutte at fribusprojektet skal stoppe. Hvis udvalget vælger denne
løsning, skal de nedlagte Movia-buslinjer 496, 497, 498, 433 genoprettes, for
at sikre skolekørsel og budgettet skal forøges med ca. 1,4 mio. kr. årligt.
Vurdering
Med baggrund i brugerundersøgelsens resultater og det øgede
passagertal i landdistrikter anbefaler administrationen, at linjerne skal
fortsætte i kommunal regi og at forberedelserne til EU- udbuddet sættes i gang
fra januar 2022 og at handlemulighed A2, dvs. fossilfrie busser, vælges ved
gennemførelse af udbud, mens de fire ekstra afgange på blå rute udbydes som
dieselbusser.
Effekten af forslag 1 – rød linje:
Ændringen medfører, at busbetjeningen med gratis fribusser
udvides fra 5 til 7 distrikts-skoler, som tilgodeser majoriteten af skoleelever
syd for Slagelse.
Forbedringen i Skælskør sker på bekostning af busbetjeningen
i Boeslunde, som ikke har haft en eneste passager på rød rute. Administrationen
vurderer derfor, at Boeslunde ikke vil opleve nogen konsekvenser, når linjen
omlægges.
Effekten af forslag 2 – blå linje:
Omlægningen af ruten til Bøstrup vil tiltrække flere
passagerer, pga. et forholdsvis højt antal skolesøgende børn i området.
Den nye morgen- og eftermiddagsafgange på blå rute skaber et
større passagergrundlag, da forslagene imødekommer ønsker fra borgere, der ikke
benytter fribuslinjerne i dag (Rapport – Ikke brugere, bilag 2). Ekstra afgange
vil tilgodese elever fra Antvorskov skole og pendlere.
Det foreslås, at udvidelsen af den Blå rute sker på
bekostning af nedlæggelse af tre afgange på rød rute kl. 8.10; 9.35 og 17.35, som
har meget lave passagertal (bilag 3). Pga. det lave passagertal vurderes det,
at ruten ikke er efterspurgt i formiddagstimerne og de sene eftermiddagstimer.
Sammenfattet vil ovenstående forslag forbedre busbetjeningen
i landdistrikter syd for Slagelse og det antages, at flere passagerer vil gøre
brug af kommunens kollektive transporttilbud.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Eventuelle økonomiske konsekvenser er afhængig af udvalgets
beslutning af valg af drivmiddel og i høj grad af de tilbud der modtages på
udbuddet. De i bilag 6 anførte udgifter er derfor anslået, og beror på
erfaringer fra Fribus 1.0.
Det skønnes, at samtlige ekstra afgange på blå rute er
omkostningsneutrale, under forudsætning af at ekstrakørslerne kan gennemføres
med en almindelig diesel- bus. En anden vigtig forudsætning for at
ekstrakørslerne på blå rute er omkostningsneutrale er, at der afbestilles tre afgange
pÃ¥ rød rute.Â
Udbudsmaterialet indebærer således, at hovedlinjerne skal
udbydes som fossilfrie busser, mens de fire ekstrakørsler skal udbydes som
Diesel- busser af økonomiske Ã¥rsager.Â
Tværorganisatoriske besparelser som eksempelvis sparede udgifter
for skolebuskort tilgår Børne- og Ungeudvalget, som er cirka 0,15,- mio. kroner
Ã¥rligt (2018/2019- tal).
Tværgående
konsekvenser
Fribussen understøtter både børn og unges mulighed for at
komme til skole og uddannelsessted, hvilket ligger i tråd med kommunens fokus
på landdistriktsudvikling og øget bosætning på landet. Fribussen er med
til at binde landdistrikterne syd for Slagelse sammen, hvilket fremmer adgangen
til andre kommunale services.
Indstilling
    Miljø, Plan og Teknik
chefen indstiller,
1.     at
Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter at fribusprojektet videreføres.
2.    Â
at forslag til ny ruteføring på rød og blå rute implementeres
3.    Â
at der arbejdes videre med ekstra afgange på blå rute, jf.
bemærkninger under sagens indhold, og at dette sker på den præmis, at ekstra
afgange kan gennemføres med en ikke ny dieselbus.
4.     at
Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter at EU-udbuddet igangsættes, og at der
vælges handlemulighed A2 (fossilfrie busser).
Bilag
330-2021-409344 | Bilag 1 - Rapport_KUN brugere |
330-2021-409343 | Bilag 2 - Rapport_IKKE brugere |
330-2021-409339 | Bialg 3 - Passagertælling_november 2021 |
330-2021-422644 | Bilag 4 - Forbedringer_Rød_Rute |
330-2021-422642 | Bilag 5 - Forbedringer_Blå_Rute |
330-2021-417100 | Bilag 6 - Drivmidler |
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 6. december 2021:
Fraværende:Â
Flemming Erichsen (A)
At 1 til at 4: Godkendt.
Anne Bjergvang (A) anbefalede, at man massivt sætter ind
overfor ældre med information om Flextur landtakst og Flextur APP, herunder
særligt i Dalmose og Skælskør/Boeslunde området.
Henrik Brodersen (O) ønsker løsning A1.