12. Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i nye henteordninger for husholdningsaffald - fraktionsopdeling og tidsplan (B)
12. Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i nye henteordninger for
husholdningsaffald - fraktionsopdeling og tidsplan (B)
Sagsnr.: 330-2016-10588 Dok.nr.: 330-2016-76982 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan-, og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hovedprincipperne for
fraktionsopdeling i de fremtidige henteordninger for husholdningsaffald samt
forholde sig til den politiske tids- og procesplan.
Baggrund
Byrådet godkendte den 15.
september 2014 Affaldsplan 2014-2024. Planen skal blandt andet sikre opnåelse
af statens mål om at genanvende 50 % af husholdningsaffaldet i 2022, med
særligt fokus på øget genanvendelse af de 7 såkaldte fokusmaterialer, papir,
pap, metal, plast, træ, bioaffald og glas.
Grundlæggende for at opfylde
målene i affaldsplanen blev det besluttet at indføre nye henteordninger, hvor
den enkelte husstand sorterer i bioaffald, papir, emballageaffald og
restaffald. Det blev også besluttet, at der efterfølgende sker maskinel
sortering af papir og emballageaffald på et centralt anlæg, som AffaldPlus
enten etablerer selv eller indgår aftaler med. Bioaffald vil blive behandlet på
det anlæg, som der allerede er truffet beslutning om, at AffaldPlus etablerer.
Restaffald brændes fortsat på AffaldPlus’ forbrændingsanlæg.
Første væsentlige skridt på
vej mod udformningen af de nye henteordninger for husholdningsaffald er
beslutningen om hvilke fraktioner, at affaldet skal opdeles i. I denne
sammenhæng betyder ”fraktioner” sammensætningen af de fokusmaterialer, som
husstanden skal aflevere i samme rum i affaldsbeholderen.
Generelt er det vigtigt at
sikre, at outputtet kan leveres til de behandlingsanlæg, der skal håndtere de
nye fraktioner. For at sikre økonomisk fordelagtig behandling og afsætning, er
det vigtigt at fraktionerne i videst muligt omfang er ens i AffaldPlus’ opland.
Derfor vil lignende indstillinger blive præsenteret for fagudvalgene i de
øvrige ejer-kommuner i de kommende måneder.
Tidsplanen er relativ stram,
da ændringer af indsamlingsordningerne kun kan ske ved udløb af kontrakten med
indsamlingsentreprenøren. Kontrakten ophører 30. april 2018 med option på
forlængelse i et vilkårligt antal måneder op til 2 år frem til den 30. april
2020. Derfor bør der så tidligt som muligt træffes de nødvendige beslutninger
om hvilke fraktioner der skal indsamles, så hovedprincipperne for kommunens
oplæg til de fremtidige henteordninger er på plads. Samtidigt får AffaldPlus
tilstrækkelig tid til at planlægge og sikre afsætning og adgang til de
nødvendige behandlingskapaciteter.
Som ”ekstra gevinst” vil en
overordnet fælles beslutning også muliggøre fælleskommunale initiativer i
forhold til den omfattende formidlingsindsats, der er nødvendig for at få de
nye affaldsordninger implementeret.
Siden 2014 er affaldsplanens
intentioner yderligere kvalificeret gennem forsøg og indhentning af erfaringer
fra andre kommuner. Det er blandt andet blevet undersøgt, hvorvidt målene i
affaldsplanen kan nås ved at indsamle fokusmaterialerne, uden at sammenblande
dem ved husstandene. Det er også blevet teknisk muligt at håndtere glas i en
sammenblanding med andre fokusmaterialer.
Der er desuden afholdt et
fællesmøde mellem kommunernes fagudvalg og AffaldPlus’ bestyrelse den 24.
november 2015. Erhvervs-, Plan-, og Miljøudvalget var repræsenteret ved Knud
Vincents (V). Kommunerne og AffaldPlus præsenterede et fælles bud på, hvordan
de fremtidige husstandsindsamlinger kunne se ud, så man kan opfylde 2022 målene
i Ressourcestrategien for fokusmaterialerne. Disse foreslås indsamlet i
følgende 4 fraktioner:
· Papir, karton og pap
· Glas, metal og plast
· Bioaffald (Organisk dagrenovation,
KOD)
· Restaffald
Indsamlingen suppleres med
pose-på-låg ordning for batterier og batteribokse samt småt elektronikaffald.
Træ vil fortsat skulle håndteres i AffaldPlus-regi via genbrugspladserne.
I oplægget på fællesmødet
blev det foreslået, at de fire fraktioner indsamles i by-, sommerhus- og
landområder fx ved brug af to 2-kammerbeholdere som tømmes med forskellige
frekvenser baseret på husstandenes affaldsproduktion.
Samlede
bebyggelser/etagebebyggelser følger i princippet samme opdeling, men opsamlingen
kan ske i beholdere med kun en fraktion i hver og evt. i beholdere med kun en
materialetype, hvor det måtte være hensigtsmæssigt i forhold til det samlede
indsamlingssystem.
Et af de næste væsentlige
skridt bliver, at der på et senere tidspunkt i 2016 skal træffes politisk
beslutning om udformningen af de fremtidige affaldsordninger – eksempelvis beslutning
om valg af beholdere, antal af beholdere, hvor tit beholderne skal tømmes, hvor
skal de placeres, tilbud om vask o.l. samt eventuel storskraldsordning og
ordning for haveaffald. Fagudvalget forventes at kunne blive præsenteret for
oplægget til fremtidige affaldsordninger i juni 2016. Udkast til politisk tids-
og procesplan fremgår som bilag til sagen.
I løbet af 2017-18 skal der
gennemføres de fornødne udbud og indkøb, godkende nye regulativer, gennemføre
den fornødne information/kommunikation til borgerne og sætte de nye ordninger i
drift. Overordnet tids- og procesplan fremgår som bilag til sagen.
Det nye i Slagelse Kommune vil være
husstandsindsamling af fokusmaterialerne papir, karton, pap, glas, metal og
plast, hvorimod bioaffald er indsamlet særskilt siden 2008. Det er også nyt at
indsamling af batterier suppleres med indsamling af småt elektronik.
I dag er Slagelse Kommunes genanvendelsesprocent opgjort
til 44 %. Erfaringer har vist, at det vil være muligt for Slagelse Kommune at
nå de 50 % ved at indføre husstandsindsamling af de nævnte fokusmaterialer.
Bringeordning til genbrugsøer og genbrugspladser har trods informationsindsats
vist sig ikke at være en tilstrækkelig effektiv ordning til at få sorteret
fokusmaterialerne ud af restaffaldet.
Forslaget til indsamling af
nye affaldsfraktioner har følgende fordele:
· Opfylder genanvendelsesprocenten i
Ressourcestrategien og affaldsplanerne.
· En udvidet henteordning gør det nemt
for borgerne.
· Sammenblanding af fokusmaterialer
sikrer få beholdere hos husholdningerne.
· Fælles fraktionsopdeling i
AffaldPlus kommunerne sikrer fælles grundlag for behandling/afsætning.
· Beregninger viser, at årlige
ekstraomkostninger er ca. 50-100 kr. pr. bolig.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse nr. 1309 af
18/12/2012 om affald.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan-, og Miljøudvalget kan anbefale, at affaldet
i den fremtidige henteordning for husholdningsaffald opdeles i følgende
fraktioner:
· Papir, karton og pap
· Glas, metal og plast
· Bioaffald (Organisk dagrenovation,
KOD)
· Restaffald
Indsamlingen
suppleres med pose-på-låg ordning for batterier og batteribokse samt småt
elektronikaffald.
Denne opdeling vil typisk kunne håndteres ved brug af to 2-kammerbeholdere.
Alternativt kan udvalget anbefale, at affaldet opdeles i
flere fraktioner, der kan tilføres de pågældende anlæg, som AffaldPlus enten
etablerer eller indgår aftaler med. Det kan betyde, at der skal opstilles 3
eller flere affaldsbeholdere ved hvert parcelhus, eksempelvis for at holde glas
adskilt fra de øvrige fraktioner.
Hvis kommunen fortsætter med uændrede
affaldsordninger, vil kommunen ikke bidrage til at Danmark som helhed opfylder
målet om 50 % genanvendelse i 2022 for de udvalgte fokusmaterialer.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø
anbefaler den foreslåede opdeling i 4 fraktioner med sammenblanding af
fokusmaterialer.
Erfaringen fra kommuner med
kildesortering (”rene” fokusmaterialer fx glas) viser, at de indsamlede
materialer ofte har en så ringe kvalitet, at de alligevel må undergå en eller
anden form for sortering.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det vurderes, at indførelse
af nye fraktioner, for at opfylde kravene i Ressourcestrategien vil medføre en
ekstraomkostning på ca. 100 kr. pr. havebolig (ca. 10 %) og ca. 50 kr. pr.
etagebolig (> 5 %) i forhold til de nuværende omkostninger ved at håndtere
fokusfraktionerne.
Den alternative løsning med
indsamling uden sammenblanding vil efter beregningerne betyde en øget
omkostning på 200 kr./boligenhed/år i forhold til det nuværende
omkostningsniveau samt et øget antal beholdere på hver husstand. Jf. notat af
9.2.2016 Kildesortering versus kildeopdeling.
De fremtidige affaldsgebyrer
ved uændrede affaldsordninger for husholdninger i 2018 er ikke beregnet, da
disse vil afhænge af blandt andet valg af beregningsmodel samt indhentede
priser ved nye udbud.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at gældende fra tidspunktet for indgåelse af ny vognmandskontrakt for
indsamlingsordningerne vil affaldet blive indsamlet i følgende fraktioner:
· Papir, karton og pap
· Glas, metal og plast
· Organisk dagrenovation (bioaffald,
KOD)
· Restaffald
Indsamlingen
suppleres med pose-på-låg ordning for batterier og batteribokse samt småt
elektronikaffald.
2.
at overordnet politisk tids- og
procesplan af 17.3.2016 godkendes.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:
Steen Olsen (A)
Godkendt.