Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget (2014-2017) – Referat – 4. april 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-114099             Dok.nr.: 330-2016-140736                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Vækst og Plan samt Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra centercheferne (O)

2.      Orientering fra centercheferne (O)

Sagsnr.: 330-2013-114099             Dok.nr.: 330-2016-140753                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Orientering fra centercheferne om:
· Særlige sager/mails udsendt til udvalget
· Årshjul for den kommende tids aktiviteter
· Status lokalplaner (medsendes kun den endelige dagsorden)
· Afgørelser fra andre instanser
Baggrund
Centerchef for Teknik og Miljø giver orientering om:
Centerchef for Vækst og Plan giver orientering om:
· EUE – brintprojekt
Indstilling
Centerchef for Vækst og Plan samt Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Flemming Kortsen orienterede om Algade 14, Tude Å og bro ved Skælskør Folkehøjskole.
Lone Irene Wenzell redegjorde for EUE brintbusprojekt.
Jeanette Olsen orienterede om møder i forbindelse med planstrategien og foroffentlighedsfasen for kommuneplan samt om ny henvendelse på kulturhus.
Flemming Erichsen (A) ønsker en årsberetning fra erhvervsforeningerne foranlediget af kommunens økonomiske bidrag.

3. Forslag til Lokalplan 1131 - Dagligvarebutik på Skovvejen 48, Slagelse - samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 12 og Miljøscreening (B)

3.      Forslag til Lokalplan 1131 - Dagligvarebutik på Skovvejen 48, Slagelse - samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 12 og Miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2014-50617               Dok.nr.: 330-2016-148114                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til Lokalplan 1131 – Dagligvarebutik på Skovvejen, Slagelse – samt Forslag til Kommuneplantillæg nr. 12 til Kommuneplan 2013 og miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget besluttede på sit møde den 11. august 2014 at igangsætte lokalplanlægningen. Lokalplanudarbejdelsen har ligget i bero i en lang periode efter igangsættelsen, da bygherre afventede nogle skelaftaler mellem ejerne af de to faciliteter i lokalplanområdet (fitnesscenter og badmintonhal).
Lokalplan 1131 er igangsat på anmodning fra bygherre og giver mulighed for at etablere en dagligvarebutik. Dagligvarebutikken etableres på Skovvejen 48 i Slagelse. En del af ejendommen anvendes til fitnesscenter, mens en tidligere badmintonhal henligger uden anvendelse. Lokalplanen forudsætter, at badmintonhallen fjernes i forbindelse med etablering af ny bebyggelse.
Lokalplan 1131 har til formål at give mulighed for en dagligvarebutik i den sydøstlige del af Slagelse. Området er tæt bebygget, og der kan trækkes et opland øst, nord og vest for arealet, som ikke er forsynet med dagligvarebutikker i dag. Inden for en radius af 1000 m vil dagligvarebutikken have et opland på ca. 1800 hustande eller 3400 personer. Et antal, som forventes at stige, da Slagelse Kommune har lokalplanlagt samt udlagt yderligere arealer til boligområder syd og nordvest for området inden for en radius af 500 m, jf. Lokalplan 1101 med plads til 75 studieboliger, som forventes udbygget i 2016, samt Lokalplan 1154 med plads til ca. 20-25 boliger.
Lokalplanen kræver, at der udarbejdes et kommuneplantillæg, der ændrer anvendelsen fra område til offentlige formål til centerområde. Centerområder er områder, hvor der kan etableres mange forskellige funktioner, der giver mulighed for et mangfoldigt byliv, herunder bl.a. butikker. Der har i den forbindelse været afholdt en lovpligtig for-offentlighedsfase for kommuneplantillægget i perioden fra den 25. september 2014 til den 10. oktober 2014. Denne gav ikke anledning til høringssvar.
Der er nu udarbejdet et forslag til Lokalplan 1131 – Dagligvarebutik på Skovvejen, Slagelse, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 12 (vedlagt som bilag). Lokalplanen fastlægger rammer for byggefelter, bebyggelsesprocent, parkering, vejadgang, højder og valg af materialer. Der er en eksisterende badmintonhal i området, og det forudsættes, at denne fjernes, inden der kan opføres en dagligvarebutik. Lokalplanen skal sikre arkitektonisk kvalitet og sammenhæng i området. Vejadgangen til området sker fra Skovvejen, som vil fungere som vejadgang til både FitnessDK (naboejendommen) og den nye dagligvarebutik. Desuden sikres der vejadgang fra Ingemannsvej. Denne vejadgang vil være ensrettet og kun fungere som indkørsel til arealet. Samtidig med etableringen af adgang fra Ingemannsvej vil bygherre etablere en venstresvingsbane på Ingemannsvej, så kødannelser og dermed risiko for at spærre for akutkørsel til/fra sygehuset i forbindelse med dagligvarebutikken undgås.
Det vurderes, at den planlagte anvendelse til dagligvarebutik ikke vil påvirke miljøet væsentligt, hvilket ligeledes fremgår af MV-screeningsrapporten, som fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23 c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til Lokalplan 1131 – Dagligvarebutik på Skovvejen, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 12 til Slagelse Kommuneplan 2013 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at den eksisterende, ikke-anvendte badmintonhal fortsat vil bestå på arealet, og området vil fortsat være omfattet af den eksisterende Lokalplan 32, som udlægger området til sports- og sygehusområde ved Grønningen.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Der er mulighed for at afholde borgermøde i forbindelse med den offentlige høring.
Vurdering
Center for Vækst og Plan anbefaler, at forslag til Lokalplan 1131,Dagligvarebutik på Skovvejen, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 12 til Slagelse Kommuneplan 2013 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Det anbefales, at der afholdes et borgermøde ca. midtvejs i høringsperioden. Det foreslås, at borgermødet afholdes på Slagelse Bibliotek enten den 25. eller 26. maj 2016 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Vækst og Plan indstiller,
1.    at forslag til Lokalplan 1131 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 12 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at der afholdes borgermøde enten den 25. eller 26. maj 2016 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00,
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Der afholdes møde den 08. juni 2016 samme dag som lokalplan 1154.

4. Forslag til Lokalplan 1154, Boliger på Sverigesvej, Slagelse samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 32 og Miljøscreening (B)

4.      Forslag til Lokalplan 1154, Boliger på Sverigesvej, Slagelse samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 32 og Miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2015-48699               Dok.nr.: 330-2016-148710                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til Lokalplan 1154 og Kommuneplantillæg nr. 32 med tilhørende miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Lokalplanen har til formål at muliggøre en omdannelse af det kommunalt ejede areal, hvor den oprindelige Hellig Anders Skole fra 1966 ligger mellem Sverigesvej og Skovvejen, til boligområde. Da arealet er udlagt til offentligt formål er der også udarbejdet et tillæg til Slagelse Kommuneplan 2013.
Bebyggelsen kan opføres i form af ca. 35 rækkehuse og dobbelthuse i 1 til 2 etager med en variation i den arkitektoniske udformning i såvel materialer, taghældninger og farver. Arealet, som vejbetjenes fra Sverigesvej, støder mod øst og nord direkte op mod 2 større grønne rekreative parkområder, som indgår i lokalplanområdet. De grønne områder friholdes i store træk for bebyggelse, men nytænkes aktivt ind i den ny lokalplan for området. Planen har således også til formål at sammenbinde eksisterende parkområde, så det indgår i en naturlig og harmonisk sammenhæng med det ny boligområde.
Baggrunden er, at Hellig Anders Skolen er forurenet. Der er konstateret PCB i indeklimaet på ejendommen, og en gennemgang af bygningerne har vist, at de med fordel kan tages ud af drift og rives ned. Center for Kommunale Ejendomme har anmodet om udarbejdelse af lokalplanen med henblik på, at ejendommen efterfølgende kan udstykkes og frasælges til boligformål.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til Lokalplan 1154 og forslag til Kommuneplantillæg nr. 32.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. Konsekvensen vil være, at der ikke bliver etableret et plangrundlag for en ny boligbebyggelse på arealet.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslagene i 8 ugers offentlig høring.
Der er mulighed for at afholde borgermøde i forbindelse med den offentlige høring.
Vurdering
Center for Vækst og Plan anbefaler, at forslag til Lokalplan 1154 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 32 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Lokalplanens valg af hustyper er begrundet i dels den foreløbige arealudviklingsstrategi, som viser efterspørgsel på tæt/lav boliger af denne type i Slagelse by og dels i områdets struktur med mindre grunde, placeret direkte op mod et større rekreativt parkområde.
Det anbefales, at der afholdes et borgermøde ca. midtvejs i høringsperioden. Det foreslås, at borgermødet afholdes på Slagelse Bibliotek den 8. eller 9. juni. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Et salg af del af lokalplanområdet til boligformål vil have økonomiske konsekvenser i form af indtægter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Vækst og Plan indstiller,
1.    at forslag til Lokalplan 1154, Boliger på Sverigesvej i Slagelse og forslag til Kommuneplantillæg nr. 32 med tilhørende miljøscreening vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at der afholdes borgermøde enten den 8. juni 2016 kl. 18.30 eller den 9. juni 2016 kl. 18.30 på Slagelse Bibliotek,
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Der afholdes møde den 08. juni 2016.

5. Forslag til lokalplan 1156 - Høje Bjergby, Slots Bjergby - samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 33 og Miljøscreening (B)

5.      Forslag til lokalplan 1156 - Høje Bjergby, Slots Bjergby - samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 33 og Miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2015-21206               Dok.nr.: 330-2016-154739                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til lokalplan 1156 – Høje Bjergby, Slots Bjergby samt forslag til Kommuneplantillæg nr. 33 til Kommuneplan 2013 og Miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede på sit møde den 7. september 2015 at igangsætte lokalplanlægningen for et nyt boligområde i Slots Bjergby.
Lokalplanen er igangsat på anmodning af bygherre, der ønsker at udvikle arealet til boligformål. Der etableres ca. 25-30 parcelhuse.
Lokalplan 1156 har til formål at danne rammerne for et nyt attraktivt boligområde ved Brovej i Slots Bjergby. Området er beliggende i direkte tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse med skole og daginstitution som nabo. Området anvendes i dag landbrugsmæssigt.
Området er kuperet med åben udsigt over Storebælt og landskabet. Der er udsolgt i de eksisterende byggemodnede områder i Slots Bjergby, når det gælder almindelige parcelhusgrunde. Byggemodningen af det nye boligområde skal medvirke til at sikre, at der kan ske en fortsat udvikling af Slots Bjergby, som er et meget velfungerende bysamfund, der generelt har oplevet positiv befolkningstilvækst gennem mange år.
Lokalplanen kræver, at der udarbejdes et kommuneplantillæg, der ændrer anvendelsen af en del af området fra område til tekniske formål til boligområde. Den resterende del af området er ikke kommuneplanlagt, men vil med vedtagelsen af lokalplanen, med tilhørende kommuneplantillæg, ændre områdets status til boligområde. Der har i den forbindelse været afholdt en lovpligtig for-offentlighedsfase for kommuneplantillægget i perioden fra den 11. september 2015 til den 25. september 2015. Denne gav ikke anledning til høringssvar. Desuden er der sendt særskilt orientering om lokalplanlægningen til Slots Bjergby Sogn og Slots Bjergby Lokal- og Landsbyråd. Ligeledes her modtog kommunen ingen idéer, forslag eller øvrige kommentarer.
Der er nu udarbejdet et Forslag til lokalplan 1156 – Høje Bjergby, Slots Bjergby, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 33 (vedlagt som bilag). Lokalplanen fastlægger rammer for udstykning, bebyggelsesprocent, parkering, vejadgang, højder og valg af materialer. Lokalplanen for området skal sikre arkitektonisk kvalitet og sammenhæng i området. Vejadgangen til området sker fra Hashøjvej, hvis vejforløb inde i boligområdet vil sikre, at renovationsbiler og andre distributionskøretøjer kan køre igennem boligområdet uden at vende.
Hele lokalplanområdet er i Kommuneplan 2013 udpeget som ”kirkeomgivelse” omkring Slots Bjergby Kirke. Inden for arealer udpeget som ”kirkeomgivelse” må der kun ske byudvikling, hvis det kan ske uden at forringe oplevelsen af kirken. Desuden er en lille del af lokalplanområdet omfattet af en fortidsmindebeskyttelseslinje fra Hashøj Gravhøj, som ligger umiddelbart nord for området. Inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen er det ikke tilladt at foretage ændringer i tilstanden uden dispensation. Den del af lokalplanområdet, der er omfattet af fortidsmindelinjen, er friholdt for bebyggelse.
Det vurderes, at den åbne bebyggelse, der er i et parcelhusområde, vil sikre, at der er indsigtskiler til både kirken og de fredede gravhøje. Desuden er der i planen sikret udsigtskiler over Vårby Bakke, der sørger for, at der ikke må plantes træer bl.a. ud til Skælskør Landevej.
Det vurderes, at den planlagte anvendelse til boligområde ikke vil påvirke miljøet væsentligt, hvilket ligeledes fremgår af MV-screeningsrapporten, som fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23 c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til lokalplan 1156 – Høje Bjergby, Slots Bjergby – med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 33 til Slagelse Kommuneplan 2013 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at arealet fortsat vil blive anvendt til landbrug.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Der er mulighed for at afholde borgermøde i forbindelse med den offentlige høring.
Vurdering
Center for Vækst og Plan anbefaler, at Forslag til lokalplan 1156 – Høje Bjergby, Slots Bjergby med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 33 til Slagelse Kommuneplan 2013 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Det anbefales, at der afholdes et borgermøde ca. midtvejs i høringsperioden. Det foreslås, at borgermødet afholdes i Slots Bjergby Forsamlingshus enten den 19. maj eller 20. maj 2016 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Vækst og Plan indstiller,
1.    at Forslag til lokalplan 1156 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 33 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at der afholdes borgermøde enten den 19. eller 20. maj 2016 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00,
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Der afholdes møde den 19. maj 2016.

6. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1151 Panzermuseum East samt kommuneplantillæg nr. 25 til Slagelse Kommuneplan 2013 og sammenfattende redegørelse (B)

6.      Endelig vedtagelse af Lokalplan 1151 Panzermuseum East samt kommuneplantillæg nr. 25 til Slagelse Kommuneplan 2013 og sammenfattende redegørelse (B)

Sagsnr.: 330-2015-33193               Dok.nr.: 330-2016-147936                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal træffe beslutning om at vedtage lokalplan 1151 – Panzermuseum East med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 25 til Slagelse Kommuneplan 2013 endeligt. Derudover skal Byrådet beslutte at vedtage den sammenfattende redegørelse. Den sammenfattende redegørelse skal udarbejdes som en del af miljøvurderingen af planlægningen og være offentlig tilgængelig, ligesom den endelige plan.
Baggrund
Byrådet vedtog på sit møde den 14. december 2015 at fremlægge forslag til lokalplan 1151 - Panzermuseum East og Kommuneplantillæg nr. 25 til Kommuneplan 2013 med tilhørende Miljøvurdering i 8 ugers offentlig høring. Der har været afholdt et velbesøgt borgermøde på Slagelse Bibliotek den 27. januar 2016.
Den offentlige høring er nu slut, og der er modtaget i alt 11 høringssvar. Et af høringssvarende er en indsigelse fra Erhvervsstyrelsen, på foranledning af Naturstyrelsen.
Slagelse Kommune har været i dialog med Erhvervsstyrelsen angående deres indsigelse. Efterfølgende har Slagelse Kommune fremsendt et notat, hvor der redegøres for at planlægningen for Panzermuseum East er i overensstemmelse med Kommuneplan 2013 og vil kunne gennemføres på en sådan måde så støjgrænseværdier vil kunne overholdes. På baggrund af notatet og Slagelse Kommunes anmodning om ophævelse af indsigelsen, har Erhvervsstyrelsen, efter anmodning fra Naturstyrelsen, ophævet deres indsigelse.
Høringssvarende handler om
· museets placering indenfor Kommuneplanens udpegning af Større uforstyrrede landskaber,
· museets placering i tilknytning til landsbyen Fladholte,
· alternative placeringer,
· bebyggelsens indpasning i landskabet,
· støj fra museets aktiviteter,
· støj fra trafik,
· afvikling af trafik herunder vejforhold og trafiksikkerhed på Fladholtevej,
· støjafskærmning,
· sikkerhed i forbindelse med museets aktiviteter,
· ulovlig kørsel med historiske militærkøretøjer.
Høringssvarene i forbindelse med offentlighedsfasen er samlet og behandlet i vedlagte hvidbog.
Høringssvarene har givet anledning til mindre justeringer af lokalplanens bestemmelser og redegørelse. Justeringerne vedrører
· præcisering af lokalplanens bonusvirkning i forhold til etablering af cafe og butik,
· præcisering af lokalplanens anvendelse, så det fremgår, at der må være cafe og butik,
· støjafskærmning,
· tilladelse fra andre myndigheder - Politiet,
· præcisering at en antennemast, som en del af museets udstilling, ikke må benyttes til reklamering eller skiltning,
· præcisering at det kun er bebyggelse under 50 m2 til den eksisterende bolig og til udstillingsformål, der må placeres uden for byggefelter.
Lokalplanen fastlægger disponeringen af området, herunder placering af byggefelter, parkeringsarealer og shelterplads. På parkeringsarealet gives mulighed for overnatning i egen autocamper eller campingvogn for museets besøgende. Derudover giver lokalplanen mulighed for udnyttelse af det åbne terræn til museumsformål, herunder opstilling af museumseffekter samt kørsel med historiske militærkøretøjer i begrænset omfang. Lokalplanen giver ligeledes mulighed for at afholde markedsdage og særarrangementer. Der er indarbejdet støjdæmpende tiltag i lokalplanen i form af en støjafskærmning/støjvold langs ejendommens nordvestlige og nordlige skel.
Støjende aktiviteter forbundet med museet reguleres ved påbud gennem miljølovgivningen, og det fremgår af lokalplanen, at gældende støjgrænseværdier hos nabobeboelse skal overholdes.
Det fremgår af miljøvurderingen, den sammenfattende redegørelse og lokalplanen, at der skal foretages akkrediteret støjberegning for samtlige aktiviteter ved museet, når plangrundlaget er vedtaget for, ved påbud, at fastlægge nøjagtigt, hvor mange aktiviteter der kan foregå, hvor og hvor længe, således at støjgrænseværdier hos nærmeste nabobeboelse er overholdt.
Miljøvurderingen er udarbejdet parallelt med udarbejdelsen af planforslaget. Derved har Miljøvurderingen bidraget til at kvalificere planlægningen og skabe fokus på de centrale miljøparametre, der har været undersøgt nærmere i miljøvurderingen. Miljøvurderingen er vedlagt som bilag.
Når der, i forbindelse med et planforslag, er udarbejdet en miljøvurdering af planen, skal der, som en del af den endelige vedtagelse af planen, udarbejdes en sammenfattende redegørelse. På baggrund af miljøvurderingen af planlægningen for Panzermuseum East, er der således udarbejdet en sammenfattende redegørelse som, i henhold til lovgivningen, redegør for:
· hvordan miljøhensyn er integreret i planen, og hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
· hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet og
· hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen.
Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag, og vil fremgå som bilag i den endelige lokalplan.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Miljøvurderingen og den sammenfattende redegørelse tilvejebringes efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage lokalplan 1151 og Kommuneplantillæg nr. 25 samt den sammenfattende redegørelse endeligt med de justeringer, der fremgår af hvidbogen. Derved skabes plangrundlaget for Panzermuseum East.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage lokalplan 1151 og Kommuneplantillæg nr. 25 endeligt. I dette tilfælde vil Panzermuseum East fortsat eksistere på ejendommen Fladholtevej 18 og vil skulle reguleres gennem landzonetilladelser.
Byrådet kan også vælge at vedtage mindre justeringer af planerne, som en del af den endelige vedtagelse. Hvis justeringerne har en karakter, der ændrer planerne væsentligt, så der reelt er tale om en ny planlægning, skal der foretages en fornyet 8 ugers offentlig høring, før planerne kan vedtages endeligt. Hvis der er tale om mindre justeringer, der på væsentlig måde berører andre end dem, der har fremsendt bemærkninger til planforslaget, skal de berørte parter have mulighed for at fremsende deres bemærkninger ved en såkaldt partshøring, før planerne kan vedtages endeligt.
Vurdering
Center for Vækst og Plan anbefaler, at Byrådet vedtager lokalplan 1151 – Panzermuseum East med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 25 endeligt med de justeringer, der fremgår af hvidbogen. En vedtagelse af lokalplanen og Kommuneplantillægget vil skabe det fornødne plangrundlag, som vil skabe udviklingsmulighed for museet. Derudover skaber lokalplanen synlighed omkring områdets disponering og dermed, hvor forskellige aktiviteter må foregå. Når der er vedtaget et plangrundlag for museet, vil museets støjende aktiviteter blive reguleret gennem Miljøbeskyttelsesloven, og der vil blive udarbejdet en akkrediteret støjberegning, der nøjagtigt fastslår, hvor mange aktiviteter, der kan foregå, hvor og hvor længe.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Vækst og Plan indstiller,
1.    at Lokalplan 1151 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 25 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
2.    at den sammenfattende redegørelse i forhold til miljøvurderingen vedtages.
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Udvalget forudsætter, at der føres det nødvendighede tilsyn med overholdelse af støjgrænser.
Udvalget ønsker, at Politiet ansøges om 40 km hastighedsbegrænsning.

7. Bosætningsstrategi 2016 (B)

7.      Bosætningsstrategi 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-16071               Dok.nr.: 330-2016-127423                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal drøfte bosætningsstrategien samt beslutte fremtidig forankring.
Baggrund
I foråret 2015 præsenterede Vækst- og Strategiudvalget rapporten ”Vækst i Balance" med anbefalinger til strategiske indsatsområder for vækstskabelse i Slagelse Kommune. ”Vækst i Balance” blev vedtaget af Byrådet i juni 2015. Udover de overordnede anbefalinger indeholdt ”Vækst i Balance” fem her & nu tiltag. Kommissorier på de fem tiltag blev godkendt af Økonomiudvalget ultimo november 2015.
”Mobilitet på boligmarkedet” er et af disse her & nu tiltag med fokus på at få lavet en bosætningsstrategi, som kan sætte retning samt hjælpe med prioriteringen af indsatsen på bosætningsområdet.
Potentialeanalyse og målgrupper
Arbejdet med strategien blev igangsat ved årsskiftet 2015-2016. Som grundlag for strategien har Slagelse Kommune fået udarbejdet en potentialeanalyse. Analysen viser, at Slagelse Kommune har potentiale for at tiltrække 4 konkrete målgrupper i de kommende 5-10 år under forudsætning af, at der arbejdes med konkrete indsatser, som har stor betydning for målgrupperne. Uddybningen af målgrupperne kan læses i strategien
De 4 målgrupper:
· Unge under uddannelse
· Børnefamilie 1: Yngre højtuddannede med høj indkomst
· Børnefamilie 2: Mellemindkomst familier med flere børn
· De etablerede
På baggrund af analysen var det muligt at afdække 4 temaer, som har stor betydning for at kunne tiltrække målgrupperne. De 4 temaer er desuden valgt på baggrund af, at det er områder, hvor Slagelse Kommune har en udfordring men dermed også et potentiale for at skabe bedre rammer for bosætning.  
De 4 temaer:
· Job- og karrieremuligheder
Dette tema er meget afgørende for både tiltrækning og fastholdelse af borgere. Slagelse Kommune mangler især vidensjob og synlige karrieremuligheder for både studerende og karrierefamilier.

· Image
Image og positive associationer omkring et område er en afgørende faktor for valg af bopæl. Blandt borgere udenfor kommunegrænsen har Slagelse Kommune ofte et negativt image, som ofte bygger på fordomme, dårlig medieomtale og manglende viden om Vestsjælland, men som påvirker lysten til at søge mod området. Der er derfor behov for og potentiale i at arbejde med at forbedre kommunes image.

· Boligmuligheder
At kunne finde den rette bolig er afgørende for valg af bopæl. Målgrupperne efterspørger i højere grad moderne, nye og større boligtyper i forhold til den boligmasse, som findes i Slagelse Kommune. Kommunen har derfor et potentiale for at skabe mere attraktive boligområder og boliger.

· Fællesskab og Netværk
Fællesskab og netværk har kun en mindre indflydelse på tiltrækningen af nye borgere, men til gengæld har det en stor betydning for fastholdelsen af nuværende borgere og nye tilflyttere, især i de mindre byer og landdistrikter. Slagelse Kommune har allerede opbygget et godt grundlag, men det er vigtigt at der fortsat arbejdes med temaet som en strategisk del af bosætning.
Inddragelse af eksterne interessenter
Potentialeanalysen kan kun vise, hvilke målgrupper og temaer der er behov for at arbejde med. De konkrete indsatser kræver input fra forskellige interessenter, som har konkret viden og erfaringer.
Tirsdag den 9. februar afholdt Slagelse Kommune en workshop med 60 deltagere. Interessenterne repræsenterede bl.a. ejendomsmæglere, uddannelsesinstitutioner, boligforeninger, lokalråd, nye tilflyttere og lokale borgere med flere. Deltagerne nåede frem til en række konkrete handlinger og indsatser på baggrund af målgrupperne og temaerne. De mange input er blevet samlet, struktureret og fremgår i strategien.
Da job- og karrieremuligheder samt image har meget stor betydning, for at Slagelse Kommune er et attraktivt valg som bopæl, prioriteres disse to temaer med tilhørende indsatser i 2016. Prioriteringen af konkrete indsatser fremgår af eksekveringsplanen. Eksekveringsplanen er et dynamisk redskab, som tilpasses løbende efterhånden som indsatserne i gangsættes og realiseres. Planen lægger op til, at der laves en halvårlig status på indsatserne, så det er muligt at rette til løbende.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Bosætningsstrategien er et her & nu tiltag under Vækstdagsordenen og er dermed forankret i Økonomiudvalget. Økonomiudvalget kan dog beslutte at forankre bosætningsstrategien i et fagudvalg. Ifølge kompetencefordelingsplanen hører bosætning under Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget.
Økonomiudvalget kan vælge følgende handlemuligheder:
· At forankre bosætningsstrategien direkte i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget uden forudgående drøftelse af strategien
· At drøfte strategien og ændre på de foreslåede prioriteringer og herefter forankre strategien i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
· Vælge ikke at forankre strategien i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget 
Vurdering
Job- og karrieremuligheder samt image har ikke kun betydning for tiltrækningen og fastholdelse af borgere, men også for vækst i erhvervslivet, herunder at man kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft til lokale virksomheder. Det anbefales derfor, at disse to temaer prioriteres først i arbejdet med bosætning.
Bosætning sorterer i følge kompetencefordelingsplanen under Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget, og det anbefales derfor at strategien forankres der.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt strategien vedtages i sin nuværende form vil det kræve, at der afsættes medarbejderressourcer i de centre, som har en central rolle i forhold til handlingerne.
Derudover kan det være nødvendigt at afsætte økonomiske ressourcer til gennemførelse af udvalgte indsatser. Økonomiske midler kan dels findes i eksisterende puljer hos fagudvalgene, dels kan der søges om særskilte bevillinger fra Økonomiudvalget.
Beslutninger vedrørende økonomi og prioritering af medarbejderressourcer ligger i de enkelte fagudvalg, alt efter hvor de konkrete indsatser hører hjemme.
Konsekvenser for andre udvalg
De foreslåede indsatser i bosætningsstrategien bør placeres i de fagudvalg, hvor indsatserne ifølge den politiske kompetenceplan hører hjemme. Andre fagudvalg kan derfor blive involveret, når strategien udrulles i 2016 og fremefter.
Indstilling
Centerchefen for Vækst og Plan indstiller,
1.    at udvalget drøfter strategien
2.    at udvalget beslutter at forankre bosætningsstrategien i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. marts 2016:
Fraværende:  Niels O. Pedersen (A)
Strategien blev drøftet. Økonomiudvalget besluttede at forankre bosætningsstrategien i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget. Økonomiudvalget anbefaler fagudvalget at have særlig opmærksomhed på den indre fortælling - fortællingen om vores egen kommune.
Der skal ske afrapportering omkring projektet fra fagudvalget til Byrådet via Økonomiudvalget med henblik på at sikre den tværgående koordinering omkring de kommunale indsatser.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget ønsker, at handleplan udarbejdes/opdateres og forelægges inden sommerferien - med tilknyttet økonomi og tidsplan.

8. Opdatering af kompetenceplanen (B)

8.      Opdatering af kompetenceplanen (B)

Sagsnr.: 330-2015-43641               Dok.nr.: 330-2016-119403                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om den gældende kompetencefordeling. Økonomiudvalget skal endvidere beslutte, om udvalget vil indstille til Byrådet, at der sker ændringer i kompetencefordelingen.
Baggrund
Opgaveporteføljen ændrer sig – f.eks. overførslen af opgaver til Udbetaling Danmark. Organisationen ændrer sig – f.eks. står der i styrelsesvedtægten ”Borgerservice” under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, men hvad omfatter det i dag, hvor afdelingen Rådgivning og Udbetaling ikke længere er en enhed under Borgerservice?
Det er derfor nødvendigt at ajourføre kompetenceplanen jævnligt. Seneste opdatering er foretaget i 2014.
Økonomiudvalget besluttede på mødet den 18. januar 2016, at denne revision af kompetenceplanen skulle ske med afsæt i en administrativ ajourføring af de gældende kompetenceforhold, herunder forslag kompetenceændringer.
Ajourføringen – hvad er der sket?
Den vedhæftede kompetenceplan er ajourført med de konkrete politiske beslutninger om kompetenceændringer, der er truffet siden sidste revision af kompetenceplanen. Det handler kun om et par stykker.
Der har været fokus på at forenkle planen. Der er derfor slettet linjer, som allerede på anden vis var vedtaget i planen, styrelsesvedtægten eller lovgivningen. Det gælder f.eks. politikkerne under Uddannelsesudvalget – ”et trin højere” og ”livslang uddannelse”, idet disse er elementer af ”uddannelsespolitikken”, som også er anført i kompetenceplanen og med samme kompetencedelegation. Ligeledes er de opgaver, som ikke længere er del af den kommunale opgaveportefølje slettet.
Det væsentlige er, at der ikke i den vedhæftede ajourførte kompetenceplan er ændret på kompetencedelegationen. Hvis der skal ændres på den gældende kompetencedelegation, skal Økonomiudvalget i givet fald indstille dette til Byrådet. Hvis Økonomiudvalget ønsker at foreslå, at der ændres på kompetenceforhold omkring et udvalg, skal dette udvalg høres, inden Byrådet træffer beslutning.
Følgende principper er grundlæggende:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet er administrationens kompetence eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Administrationen foreslår følgende ændringer af kompetencefordelingen:
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget:
Opdatering af regulativer inden for den politisk fastsatte ramme er administrationens kompetenceområde (fordi dette er rutinesagsbehandling, og ikke indebærer en politisk afvejning). Altså flytning af kompetence fra udvalget til administrationen
Handicap- og Psykiatriudvalget:
Beslutningen om at ansøge eksterne puljer om midler er administrationens kompetence (fordi det er et rutineskridt, men indtægtsbevillingen er selvfølgelig fortsat en politisk beslutning). Altså flytning af kompetence fra udvalget til administrationen
Uddannelsesudvalget:
Ferieplanen er administrationens kompetence (fordi den fastlægges med baggrund i de allerede fastlagte rammer). Altså flytning af kompetence fra udvalget til administrationen
Skolestrukturen er Byrådets kompetence, men beslutning om specialundervisning og specialpædagogisk bistand er udvalgets kompetence (fordi dette følger af principperne for kompetencefordeling mellem de politiske niveauer). Altså flytning af kompetence fra Byråd til udvalg
Retligt grundlag
Ajourføring af den gældende kompetenceplan som et værktøj for administrationen i dens betjening af kommunens politiske ledelse er Økonomiudvalgets kompetence. Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget har ud over ovenstående også mulighed for at igangsætte en egentlig politisk proces omkring afklaring af ønsker til kompetencefordeling.
Vurdering
Den konstituerede kommunaldirektør anbefaler, at en eventuel politisk proces med henblik på afdækning at yderligere ønsker til ændring i kompetencefordelingen afventer ansættelsen af den nye kommunaldirektør.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Økonomiudvalget tager orienteringen om den ajourførte kompetenceplan til efterretning.
2.    at Økonomiudvalget beslutter at indstille til Byrådet, at der sker kompetenceændringer som foreslået ovenfor af administrationen, herunder at de berørte udvalg høres omkring disse ændringer, inden Byrådets behandling.
Beslutning i Økonomiudvalget den 14. marts 2016:
Fraværende:  Niels O. Pedersen (A)
Planen blev taget til efterretning.
Økonomiudvalget besluttede at høre de berørte fagudvalg om de foreliggende forslag til kompetenceændringer med henblik på opsamling i Økonomiudvalget, inden Byrådets behandling.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Til efterretning.
(A) forslår, at Handicap- og Psykiatriudvalget skal orienteres, når administrationen foretager reguleringer eller administrative ændringer, på de områder, hvor der i medført af denne beslutning flyttes kompetence fra udvalget til adminsitrationen. (A) foreslår endvidere, at der igangsættes en proces i udvalget med henblik på at afdække evt. yderligere ønsker på udvalgets område til ændringer af kompetencefordeling, herunder navnlig mht. øget decentralsering.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Anbefales.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Drøftet.
Flemming Erichsen (A), Ali Yavuz (A) og Steen Olsen (A) foreslår, at udvalget skal orienteres, når administrationen firetager reguleringer eller administrative ændringer, på de områder, hvor der i medført af denne beslutning flyttes kompetence fra udvalget til administrationen. Det blev endvidere foreslået, at der igangsættes en proces i udvalget med henblik på at afdække eventuelle yderligere ønsker på udvalgets område til ændringer af kompetencefordeling, herunder navnlig med hensyn til øget decentralisering.
Villum Christensen (I), Knud Vincents (V), Johnny Persson (V) og Frederik Pedersen (O) kunne ikke tilslutte sig forslaget.

9. Anlægsbevilling - Tude Ådal (B)

9.      Anlægsbevilling - Tude Ådal (B)

Sagsnr.: 330-2015-73707               Dok.nr.: 330-2016-134249                                          Åbent
Kompetence: Byråd  et
Beslutningstema
På budget 2015 og 2016 er der i alt afsat 9,7 mio. kr. til gennemførsel af Projekt Tude Ådal. Byrådet skal give anlægsbevilling til de afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
På budget 2015 og 2016 er der afsat følgende rådighedsbeløb til gennemførsel af Projekt Tude Ådal:
1. Sted 071550 Projekt Tude Ådal hhv. 1,5 mio. og 0,4 mio. kr.
2. Sted 071560 Genslyngning af Tude Å 7,8 mio. kr.
Der søges anlægsbevilling til gennemførslen af den sidste fase af projektering, herunder udbud af hhv. detailprojektering og udbud af både rådgiver- og anlægsopgave, samt anlægsarbejdet. NaturErhvervstyrelsen har bevilliget og frigivet 33 mio. kr. til jordkøb, erstatninger og anlæg. Størstedelen af jordfordelingen er gennemført og hele jordfordelingen forventes gennemført 1. september 2016.
Retligt grundlag
Jf. kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ, skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Igangværende projekt.
Vurdering
Af hensyn til at sikre fremdriften i projektet, og sikre at der kan indgås kontrakter med de i udbudsrunderne vindende parter, anbefaler Center for Teknik og Miljø, at der gives anlægsbevilling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er afsat rådighedsbeløb jf. nedenstående.
Uforbrugte rådighedsbeløb i 2015 forventes overført til 2016.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2015
2016
2017
2018
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
3.03
9.300
400
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
9.300
400
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 1.9 mio. kr. til det på sted 071550 Tude Å projekt afsatte rådighedsbeløb i 2015 og 2016.
2.    at der meddeles anlægsbevilling på 7,8 mio. kr. til det på sted 071560 Genslygning af Tude Å afsatte rådighedsbeløb i 2015.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Flemming Erichsen (A), Ali Yavuz (A) og Steen Olsen (A) ønskede:
At det endnu ikke forekommende økonomiske overslag - som nævnt i udvalgs- og byråds dagsorden i oktober 2015 - frembringes før byrådets beslutning af indstilling.
At der ved frigivelse af ansøgte anlægsbevilling sikres råderum til at imødekomme UVF 95s forslag - herunder DTUs anbefaling til øget sikring af ørredsmolt senest jf. skrivelse af 13. februar 2015.

10. Anlægsregnskab over 2 mio. kr. - Kystbeskyttelsesprojekter (B)

10.   Anlægsregnskab over 2 mio. kr. - Kystbeskyttelsesprojekter (B)

Sagsnr.: 330-2014-12547               Dok.nr.: 330-2016-138938                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er større end 2 mio. kr., skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Anlægsregnskabet ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet anlægsregnskab for:
054520 Kystbeskyttelsesprojekter (Omø dige)
Netto-bevilling                                                                      1.500.000 kr.
Afholdt udgift                                            9.893.457 kr.
Bogført indtægt                                          8.843.457 kr.        1.050.000 kr.
Afvigelse (netto-mindreindtægt)                                                -450.000 kr.
Med henblik på at sikre mod oversvømmelser, er der etableret dige på Omø.
Diget er finansieret dels af Slagelse kommune, som har bidraget med 1,05 mio. kr. og dels af staten, hvis bidrag udgør 5,45 mio. kr. Herudover er der modtaget LAG-midler på 1,8 mio. kr., mens lodsejerne bidrager med resterende 1,6 mio. kr.
Anlægsregnskabet har 1. februar 2016 været behandlet på møde i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget. Punktet blev trukket tilbage fra Økonomiudvalgets møde 22. februar 2016, da vi modtog et ekstra tilskud fra NaturErhvervsstyrelsen på 450.000 kr. Det ekstraordinære tilskud skal medføre en mindre medfinansiering fra kommunen.
Retligt grundlag
Slagelse kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
Der tilføres kassebeholdningen 450.000 kr. i 2016.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
3.03
-450
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
450
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at anlægsregnskabet godkendes,
2.    at mindreudgift tilføres kassebeholdningen.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

11. Tillæg 2 til spildevandsplan Høve og Oreby i 8 ugers høring (B)

11.   Tillæg 2 til spildevandsplan Høve og Oreby i 8 ugers høring (B)

Sagsnr.: 330-2015-43929               Dok.nr.: 330-2016-138605                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes hvorvidt forslag til tillæg 2 til spildevandsplanen for Høve og Oreby skal sendes i fornyet offentlig høring i 8 uger. 
Baggrund
Slagelse Byråd besluttede den 31. august 2015 at sende tillæg 2 til spildevandsplanen i offentlig høring i perioden 02. september 2015 til den 25. november 2015.
Borgerne i begge landsbyer er blevet hørt om deres kloakeringsønsker, og idet godt halvdelen af byernes borgere ønsker at håndtere regnvand på egen grund og dermed udtræde af regnvandsdelen, åbner dette op for alternative kloakeringsmuligheder i forhold til den traditionelle separatkloakering og det oprindelige forslag.
Således planlægges det, at der i begge landsbyer etableres et beplantet filteranlæg, som kan fungere som et lokalt minirenseanlæg. Her vil byens spildevand kunne renses, inden det udledes til Bjerge Å. Spildevand og regnvand fra vejriste samt ejendomme, der fortsat udleder regnvand til SK Forsyning, vil forblive i eksisterende kloakledning i vejen, men der vil blive behov for renovering af denne ledning på delstrækninger.
Begrundelsen for at foretage decentral rensning i Høve og Oreby, skyldes bl.a., at der kan spares ca. 4 mio kr. ved at undlade at separatkloakere og dermed føre en spildevandsledning helt til Dalmose. Endvidere slipper grundejerne, ved denne løsning, for at separere på egen grund, idet fællesledningen i byen bibeholdes.  Der bliver minimalt gravearbejde i eksisterende vej og dermed mindre gener for beboerne. Endvidere flyttes vandet ikke ”væk fra byen”, men behandles på stedet.
Valget af minirenseanlæg er en innovativ løsning, som er forholdsvis uprøvet i Danmark, - dog er der gode resultater fra andet anlæg i landet (Tjørnelunde). Fordelen ved anlægget er, at det også kan modtage og behandle regnvand i en mindre mængde, hvorfor anlægget er særdeles velegnet i Høve og Oreby.
Ændringerne i projektet med lokale minirenseanlæg nødvendiggør, at projektet sendes i fornyet offentlig høring.
Tillægget omfatter 61 ejendomme, hvor der skal ske en forbedret spildevandsrensning. Ud af de 61 ejendommene er der 35 ejendomme, der fremadrettet er spildevandskloakeret og dermed håndterer regnvand på egen grund. De resterende vil fortsat være fælleskloakerede, men skal nedlægge deres septiktank, når projektet er gennemført.
2 ejendomme er ikke tilsluttet i dag, og vil blive spildevandskloakeret.
Nogle ejendomme vil blive berørt både af kloakeringen samt af etableringen af det nye minirenseanlæg, hvor de skal lægge jord til.
Retligt grundlag
Miljøbeskyttelsesloven § 32 og spildevandsbekendtgørelsen.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, hvorvidt forslag til tillæg 2 til spildevandsplanen skal i offentlig høring.
Vurdering
Administrationen anbefaler at sende forslag til tillæg 2 til spildevandsplan i fornyet offentlig høring i 8 uger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kloakeringen og det beplantede filteranlæg anlægges af SK Spildevand A/S.
Der opkræves ikke tilslutningsbidrag fra allerede kloakerede ejendomme. Lodsejeren skal dog selv afholde udgifter til ledningsarbejder på egen grund samt sløjfning af eksisterende septiktanke/bundfældningstanke. De ejendomme, der har indgået aftale med SK Forsyning om at holde regnvand på egen grund kan få tilbagebetalt 40 % af tilslutningsbidraget.
Ved ny spildevandskloakering skal ejendommene betale et tilslutningsbidrag pr. boligenhed på 35.693,92 kr. inklusive moms (2016 priser). Udover tilslutningsbidraget kommer udgifter til ledningsarbejder og stikledning på egen grund.
I spildevandsplanen 2015-2018 fremgår det, at der er budgetteret med 11 mil. kr. for kloakeringen af Høve og Oreby. kr. Ved at undlade at separatkloakere, kan der spares ca. 4 mio. kr. Det betyder, at der nu er budgetteret med 7 mio. kr. Driftsomkostningerne forventes ikke at blive højere.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen umiddelbare konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at sende forslag til tillæg 2 - Høve og Oreby til spildevandsplanen i fornyet offentlig høring (8 uger).
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

12. Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i nye henteordninger for husholdningsaffald - fraktionsopdeling og tidsplan (B)

12.   Udmøntning af Affaldsplan 2014-2024 i nye henteordninger for husholdningsaffald - fraktionsopdeling og tidsplan (B)

Sagsnr.: 330-2016-10588               Dok.nr.: 330-2016-76982                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan-, og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hovedprincipperne for fraktionsopdeling i de fremtidige henteordninger for husholdningsaffald samt forholde sig til den politiske tids- og procesplan.
Baggrund
Byrådet godkendte den 15. september 2014 Affaldsplan 2014-2024. Planen skal blandt andet sikre opnåelse af statens mål om at genanvende 50 % af husholdningsaffaldet i 2022, med særligt fokus på øget genanvendelse af de 7 såkaldte fokusmaterialer, papir, pap, metal, plast, træ, bioaffald og glas.
Grundlæggende for at opfylde målene i affaldsplanen blev det besluttet at indføre nye henteordninger, hvor den enkelte husstand sorterer i bioaffald, papir, emballageaffald og restaffald. Det blev også besluttet, at der efterfølgende sker maskinel sortering af papir og emballageaffald på et centralt anlæg, som AffaldPlus enten etablerer selv eller indgår aftaler med. Bioaffald vil blive behandlet på det anlæg, som der allerede er truffet beslutning om, at AffaldPlus etablerer. Restaffald brændes fortsat på AffaldPlus’ forbrændingsanlæg.
Første væsentlige skridt på vej mod udformningen af de nye henteordninger for husholdningsaffald er beslutningen om hvilke fraktioner, at affaldet skal opdeles i. I denne sammenhæng betyder ”fraktioner” sammensætningen af de fokusmaterialer, som husstanden skal aflevere i samme rum i affaldsbeholderen.
Generelt er det vigtigt at sikre, at outputtet kan leveres til de behandlingsanlæg, der skal håndtere de nye fraktioner. For at sikre økonomisk fordelagtig behandling og afsætning, er det vigtigt at fraktionerne i videst muligt omfang er ens i AffaldPlus’ opland. Derfor vil lignende indstillinger blive præsenteret for fagudvalgene i de øvrige ejer-kommuner i de kommende måneder.
Tidsplanen er relativ stram, da ændringer af indsamlingsordningerne kun kan ske ved udløb af kontrakten med indsamlingsentreprenøren. Kontrakten ophører 30. april 2018 med option på forlængelse i et vilkårligt antal måneder op til 2 år frem til den 30. april 2020. Derfor bør der så tidligt som muligt træffes de nødvendige beslutninger om hvilke fraktioner der skal indsamles, så hovedprincipperne for kommunens oplæg til de fremtidige henteordninger er på plads. Samtidigt får AffaldPlus tilstrækkelig tid til at planlægge og sikre afsætning og adgang til de nødvendige behandlingskapaciteter.
Som ”ekstra gevinst” vil en overordnet fælles beslutning også muliggøre fælleskommunale initiativer i forhold til den omfattende formidlingsindsats, der er nødvendig for at få de nye affaldsordninger implementeret.
Siden 2014 er affaldsplanens intentioner yderligere kvalificeret gennem forsøg og indhentning af erfaringer fra andre kommuner. Det er blandt andet blevet undersøgt, hvorvidt målene i affaldsplanen kan nås ved at indsamle fokusmaterialerne, uden at sammenblande dem ved husstandene. Det er også blevet teknisk muligt at håndtere glas i en sammenblanding med andre fokusmaterialer.
Der er desuden afholdt et fællesmøde mellem kommunernes fagudvalg og AffaldPlus’ bestyrelse den 24. november 2015. Erhvervs-, Plan-, og Miljøudvalget var repræsenteret ved Knud Vincents (V). Kommunerne og AffaldPlus præsenterede et fælles bud på, hvordan de fremtidige husstandsindsamlinger kunne se ud, så man kan opfylde 2022 målene i Ressourcestrategien for fokusmaterialerne. Disse foreslås indsamlet i følgende 4 fraktioner:
· Papir, karton og pap
· Glas, metal og plast
· Bioaffald (Organisk dagrenovation, KOD)
· Restaffald
Indsamlingen suppleres med pose-på-låg ordning for batterier og batteribokse samt småt elektronikaffald. Træ vil fortsat skulle håndteres i AffaldPlus-regi via genbrugspladserne.
I oplægget på fællesmødet blev det foreslået, at de fire fraktioner indsamles i by-, sommerhus- og landområder fx ved brug af to 2-kammerbeholdere som tømmes med forskellige frekvenser baseret på husstandenes affaldsproduktion.
Samlede bebyggelser/etagebebyggelser følger i princippet samme opdeling, men opsamlingen kan ske i beholdere med kun en fraktion i hver og evt. i beholdere med kun en materialetype, hvor det måtte være hensigtsmæssigt i forhold til det samlede indsamlingssystem.
Et af de næste væsentlige skridt bliver, at der på et senere tidspunkt i 2016 skal træffes politisk beslutning om udformningen af de fremtidige affaldsordninger – eksempelvis beslutning om valg af beholdere, antal af beholdere, hvor tit beholderne skal tømmes, hvor skal de placeres, tilbud om vask o.l. samt eventuel storskraldsordning og ordning for haveaffald. Fagudvalget forventes at kunne blive præsenteret for oplægget til fremtidige affaldsordninger i juni 2016. Udkast til politisk tids- og procesplan fremgår som bilag til sagen.
I løbet af 2017-18 skal der gennemføres de fornødne udbud og indkøb, godkende nye regulativer, gennemføre den fornødne information/kommunikation til borgerne og sætte de nye ordninger i drift. Overordnet tids- og procesplan fremgår som bilag til sagen.
Det nye i Slagelse Kommune vil være husstandsindsamling af fokusmaterialerne papir, karton, pap, glas, metal og plast, hvorimod bioaffald er indsamlet særskilt siden 2008. Det er også nyt at indsamling af batterier suppleres med indsamling af småt elektronik.
I dag er Slagelse Kommunes genanvendelsesprocent opgjort til 44 %. Erfaringer har vist, at det vil være muligt for Slagelse Kommune at nå de 50 % ved at indføre husstandsindsamling af de nævnte fokusmaterialer. Bringeordning til genbrugsøer og genbrugspladser har trods informationsindsats vist sig ikke at være en tilstrækkelig effektiv ordning til at få sorteret fokusmaterialerne ud af restaffaldet.
Forslaget til indsamling af nye affaldsfraktioner har følgende fordele:
· Opfylder genanvendelsesprocenten i Ressourcestrategien og affaldsplanerne.
· En udvidet henteordning gør det nemt for borgerne.
· Sammenblanding af fokusmaterialer sikrer få beholdere hos husholdningerne.
· Fælles fraktionsopdeling i AffaldPlus kommunerne sikrer fælles grundlag for behandling/afsætning.
· Beregninger viser, at årlige ekstraomkostninger er ca. 50-100 kr. pr. bolig.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse nr. 1309 af 18/12/2012 om affald.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan-, og Miljøudvalget kan anbefale, at affaldet i den fremtidige henteordning for husholdningsaffald opdeles i følgende fraktioner:
· Papir, karton og pap
· Glas, metal og plast
· Bioaffald (Organisk dagrenovation, KOD)
· Restaffald
Indsamlingen suppleres med pose-på-låg ordning for batterier og batteribokse samt småt elektronikaffald.
Denne opdeling vil typisk kunne håndteres ved brug af to 2-kammerbeholdere.
Alternativt kan udvalget anbefale, at affaldet opdeles i flere fraktioner, der kan tilføres de pågældende anlæg, som AffaldPlus enten etablerer eller indgår aftaler med. Det kan betyde, at der skal opstilles 3 eller flere affaldsbeholdere ved hvert parcelhus, eksempelvis for at holde glas adskilt fra de øvrige fraktioner.
Hvis kommunen fortsætter med uændrede affaldsordninger, vil kommunen ikke bidrage til at Danmark som helhed opfylder målet om 50 % genanvendelse i 2022 for de udvalgte fokusmaterialer.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler den foreslåede opdeling i 4 fraktioner med sammenblanding af fokusmaterialer.
Erfaringen fra kommuner med kildesortering (”rene” fokusmaterialer fx glas) viser, at de indsamlede materialer ofte har en så ringe kvalitet, at de alligevel må undergå en eller anden form for sortering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det vurderes, at indførelse af nye fraktioner, for at opfylde kravene i Ressourcestrategien vil medføre en ekstraomkostning på ca. 100 kr. pr. havebolig (ca. 10 %) og ca. 50 kr. pr. etagebolig (> 5 %) i forhold til de nuværende omkostninger ved at håndtere fokusfraktionerne.
Den alternative løsning med indsamling uden sammenblanding vil efter beregningerne betyde en øget omkostning på 200 kr./boligenhed/år i forhold til det nuværende omkostningsniveau samt et øget antal beholdere på hver husstand. Jf. notat af 9.2.2016 Kildesortering versus kildeopdeling.
De fremtidige affaldsgebyrer ved uændrede affaldsordninger for husholdninger i 2018 er ikke beregnet, da disse vil afhænge af blandt andet valg af beregningsmodel samt indhentede priser ved nye udbud.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at gældende fra tidspunktet for indgåelse af ny vognmandskontrakt for indsamlingsordningerne vil affaldet blive indsamlet i følgende fraktioner:
· Papir, karton og pap
· Glas, metal og plast
· Organisk dagrenovation (bioaffald, KOD)
· Restaffald
Indsamlingen suppleres med pose-på-låg ordning for batterier og batteribokse samt småt elektronikaffald.
2. at overordnet politisk tids- og procesplan af 17.3.2016 godkendes.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.

13. Forslag til regulativ for Skidenrenden (B)

13.   Forslag til regulativ for Skidenrenden (B)

Sagsnr.: 330-2015-37113               Dok.nr.: 330-2016-135260                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om ”Forslag til regulativ for Skidenrenden” skal sendes i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Den 2. marts 2015 blev udvalget orienteret om, at Center for Teknik og Miljø ville igangsætte arbejdet med at få revideret kommunens vandløbsregulativer. Den 4. maj 2015 vedtog udvalget en række overordnede principper for revisionen.
Der er udarbejdet et forslag til nyt regulativ for Skidenrenden. Forslag til regulativ for Skidenrenden er vedlagt som bilag 1. Redegørelse, længdeprofil mv er tilknyttet regulativet som bilag til dette.
Forud for udarbejdelsen af forslaget, blev der den 2. december 2015 afholdt lodsejermøde. På dette møde blev lodsejerne orienteret om processen og de overordnede principper for revisionen. Mødet gav mulighed for en generel drøftelse omkring vandløbet og de udfordringer, der er konkret for Skidenrenden.
Udover lodsejermødet har der været afholdt møder i Vandsynsrådet, hvor både de overordnede principper for revisionen og de enkelte bestemmelser har været drøftet. Drøftelserne i Vandsynsrådet har løbene givet anledning til justeringer af principper og bestemmelser.
Væsentlige ændringer
De væsentligste ændringer i ”Forslag til regulativ for Skidenrenden” i forhold til det gældende regulativ er, at:
· Grødeskæringen ændres fra to til tre årlige grødeskæringer. Til gengæld skæres der en smallere strømrende. Der indføres brinkskæring og hårdere bekæmpelse af stivstænglet vegetation.
Der er foretaget en justering i vandløbets stationering og topografiske opland, samt fastlagt nye afstrømningsværdier. Derudover har mange af regulativets bestemmelser fået ændret ordlyd, uden væsentlig indholdsmæssige ændringer.
I redegørelsen til regulativet er ændringerne nærmere beskrevet og der er redegjort for konsekvenserne af ændringerne.
Videre proces
Forslag til regulativ med tilhørende bilag skal sendes i 8 ugers offentlig høring. Derefter skal eventuelle bemærkninger og indsigelser behandles, og der udarbejdes et endeligt regulativ. Herefter skal udvalget vedtage regulativet. Regulativet offentliggøres med 4 ugers klagefrist. Regulativet træder derefter i kraft, hvis det ikke er blevet påklaget.
Retligt grundlag
Vandløbslovens § 12, samt bekendtgørelse nr. 1830 af 16. december 2015 om regulativer for offentlige vandløb.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at sende Forslag til regulativ for Skidenrenden i 8 ugers offentlig høring. Alternativt kan udvalget vælge, at Center for Teknik og Miljø skal udarbejde et nyt forslag til regulativ for Skidenrenden.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at sende Forslag til regulativ for Skidenrenden i 8 ugers offentlig høring. Det fremlagte forslag bygger på de vedtagne principper for revisionen, et godt møde med lodsejere og et konstruktivt samarbejde med Vandsynsrådet. Center for Teknik og Miljø vurderer, at det fremlagte forslag er et afbalanceret regulativ, der tilgodeser de interesser, der knytter sig til vandløbet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Forslag til regulativ for Skidenrenden sendes i 8 ugers offentlig høring.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.

14. Forslag til regulativ for Maglemose Å (B)

14.      Forslag til regulativ for Maglemose Å (B)

Sagsnr.: 330-2015-37112               Dok.nr.: 330-2016-136135                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om ”Forslag til regulativ for Maglemose Å” skal sendes i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Den 2. marts 2015 blev udvalget orienteret om, at Center for Teknik og Miljø ville igangsætte arbejdet med at få revideret kommunens vandløbsregulativer. Den 4. maj 2015 vedtog udvalget en række overordnede principper for revisionen.
Der er udarbejdet et forslag til nyt regulativ for Maglemose Å. Forslag til regulativ for Maglemose Å er vedlagt som bilag 1. Redegørelse, længdeprofil mv er tilknyttet regulativet som bilag til dette.
Forud for udarbejdelsen af forslaget, blev der den 8. oktober 2015 afholdt lodsejermøde. På dette møde blev lodsejerne orienteret om processen og de overordnede principper for revisionen. Mødet gav mulighed for en generel drøftelse omkring vandløbet og de udfordringer, der er konkret for Maglemose Å.
Udover lodsejermødet har der været afholdt møder i Vandsynsrådet, hvor både de overordnede principper for revisionen og de enkelte bestemmelser har været drøftet. Drøftelserne i Vandsynsrådet har løbene givet anledning til justeringer af principper og bestemmelser.
Maglemose Å er blevet reguleret i forbindelse med etableringen af Vestmotorvejen i begyndelsen af 1990’erne. De nøjagtige ændringer kendes ikke og Vejdirektoratet har ikke kunne oplyse sagen. Der er derfor på de første ca. 600 m taget udgangspunkt i de faktiske, opmålte forhold i 2015.
Væsentlige ændringer
De væsentligste ændringer i ”Forslag til regulativ for Maglemose Å” i forhold til det gældende regulativ er, at:
· Regulativet ændres fra at have geometrisk skikkelse til teoretisk skikkelse.
· Den teoretiske skikkelse er fastlagt på baggrund af det tidligere regulativs geometriske skikkelse, bortset fra de øverste ca. 600 m, hvor der er taget udgangspunkt i vandløbets faktiske, opmålte forhold i 2015.
· Ud over den sædvanlige, årlige strømrendeskæring, indføres brinkskæring og hårdere bekæmpelse af stivstænglet vegetation.
Der er foretaget justering i vandløbets stationering og topografiske opland, samt fastlagt afstrømningsværdier og Manningtal. Derudover har mange af regulativets bestemmelser fået ændret ordlyd, uden væsentlig indholdsmæssige ændringer.
I redegørelsen til regulativet er ændringerne nærmere beskrevet og der er redegjort for konsekvenserne af ændringerne.
Videre proces
Forslag til regulativ med tilhørende bilag skal sendes i 8 ugers offentlig høring. I den forbindelse bliver Vejdirektoratet og opstrømsliggende lodsejere også hørt. Derefter skal eventuelle bemærkninger og indsigelser behandles, og der udarbejdes et endeligt regulativ. Herefter skal udvalget vedtage regulativet. Regulativet offentliggøres med 4 ugers klagefrist. Regulativet træder derefter i kraft, hvis det ikke er blevet påklaget.
Retligt grundlag
Vandløbslovens § 12, samt bekendtgørelse nr. 1830 af 16. december 2015 om regulativer for offentlige vandløb.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at sende Forslag til regulativ for Maglemose Å i 8 ugers offentlig høring. Alternativt kan udvalget vælge, at Center for Teknik og Miljø skal udarbejde et nyt forslag til regulativ.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at sende Forslag til regulativ for Maglemose Å i 8 ugers offentlig høring. Det fremlagte forslag bygger på de vedtagne principper for revisionen, et godt møde med lodsejere og et konstruktivt samarbejde med Vandsynsrådet. Center for Teknik og Miljø vurderer, at det fremlagte forslag er et afbalanceret regulativ, der tilgodeser de interesser, der knytter sig til vandløbet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Forslag til regulativ for Maglemose Å sendes i 8 ugers offentlig høring.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.

15. Pressemeddelelse (B)

15.   Pressemeddelelse (B)

Sagsnr.: 330-2013-114099             Dok.nr.: 330-2016-140767                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget ønsker, at følgende offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Ingen bemærkninger.

16. Eventuelt (B)

16.   Eventuelt (B)

Sagsnr.: 330-2013-114099             Dok.nr.: 330-2016-140770                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Udvalget ønsker at relevante lokalråd inviteres til møde om affaldsordning og genbrugsstation i Korsør og Vemmelev med deltagelse af Affaldplus.
17. Lukket: Salg af boligareal beliggende ved Jordbærvej/Byskovvej i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.