Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 5. marts 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-61932                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Dagsorden godkendt.

2. Orienteringspunkter (O)

2.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2018-24404               Dok.nr.: 330-2019-61880                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Pressemeddelelse
3. b):
Sagsoversigt pr. 5. marts 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.
Materiale vedrørende tidligere boligstrategi fra tidligere udvalgsperiode sendes til udvalget med henblik på en ny sag vedrørende boliganalyse.

3. Regnskab 2018 og overførsel til 2019 (B)

3.     Regnskab 2018 og overførsel til 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2019-60623                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2018. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2019.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2018 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2018 til 2019 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·        For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·        For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·        For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·        For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 18. marts 2019 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 25. marts 2019.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2018 viser for drift et samlet forbrug på 1.024.510 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018, som blev godkendt i november 2018, var det forventede regnskab anslået til 1.025.474 mio. kr. - hvilket er en afvigelse på under 1 mio. kr. 
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2018
Regnskab 2018
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
7.1 Pleje og Omsorg
 
 
 
Serviceudgifter
628,2
621,2
7,1
Særligt dyre enkeltsager
0,0
-0,3
0,3
Ældreboliger
5,4
5,3
0,1
7.2 Sundhed og Forebyggelse
 
 
 
Serviceudgifter
91,4
81,7
9,7
7.3 Aktivitetsbestemt medfinansiering
 
 
 
Medfinansiering
316,0
316,7
-0,7
Total
1.040,9
1.024,5
16,4
Som det ses i tabellen ovenfor, viser Forebyggelses- og Seniorudvalgets område totalt set et mindre forbrug på 16,4 mio. kr. i regnskab 2018.
Overordnet set har følgende områder mindre forbrug:
·        Elevområdet 6,1 mio. kr.
·        Sundhedstilbud 5,2 mio. kr.
·        Centrale områder 3,3 mio. kr.
·        Folkesundhed samt velfærdsteknologi i alt 1,8 mio. kr.
Mindre forbrug er midler, som er disponeret anvendt i 2019 – dels er der tale om tilbageholdende adfærd.
Det skal supplerende bemærkes, at Byrådet i oktober 2018 godkendte en tillægsbevilling på 15,836 mio. kr. til Forebyggelses- og Seniorudvalgets område, primært til de budgetudfordrede områder som omfatter hjemme- og sygeplejen samt myndighedsområderne.
På områderne Hjemme- og Sygepleje samt Sundhedstilbud er der uforbrugte puljemidler på i alt ca. 3,3 mio. kr. Der er tale om puljemidler til Bedre Bemanding og ekstra puljemidler til værdighed som først blev tilført i efteråret 2018 til brug vedrørende ”pårørendevejleder samt værdig afslutning på livet” - midlerne er disponeret anvendt i 2019, hvorfor ministeriet søges om overførsel af disse til tidligere politisk besluttede formål. 
Specifikation pr. politikområde:
7.1. Pleje og Omsorg:
Der er mindre forbrug på centrale områder på samlet set ca. 3 mio. kr. Myndighedsområdet samlet set viser merforbrug på ca. 2,4 mio. kr. – heraf ca. 1,7 mio. kr. på hjælpemidler.
Hjemme- og sygeplejen viser samlet set mindre forbrug på ca. 2 mio. kr.
Kommunale Plejecentre viser samlet set merforbrug på ca. 2,3 mio. kr. Antvorskov Plejecenter har mindre forbrug på ca. 0,6 mio. kr.
Områder der administreres i andre centre viser mindre forbrug på i alt 5,9 mio. kr.
7.2 Sundhed og Forebyggelse
Mindre forbrug på betalinger til regionen på i alt ca. 2,7 mio. kr. Derudover mindre forbrug på centrale områder, hvilke omfatter Velfærdsteknologi og Folkesundhed, på i alt 1,9 mio. kr.
På Sundhedstilbud fremkommer mindre forbrug på 5,1 mio. kr. – heraf udgør vederlagsfri fysioterapi 1,7 mio. kr. – resten er primært udtryk for puljemidler og værdighedsmidler som ikke er nået at blive anvendt i 2018, men som er øremærket indsatser i 2019.
B.   Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindre forbrug, drift

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2017
til 2018
Overføres
fra 2018
til 2019
Tilføres
kassen
7.1 Pleje og Omsorg
-5,4
7,5
0,0
7.2 Sundhed og Forebyggelse
3,3
9,7
0,0
Total
-2,1
17,2
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
På områder med mindre forbrug, er overførslerne fra 2018-2019 dels udtryk for tilbageholdende adfærd i forhold til nye økonomiske dispositioner – dels udtryk for, at der er uforbrugte puljemidler fra Værdighedsindsatsen samt Bedre Bemanding. Der er tale om øremærkede midler, hvilke ministeriet vil blive ansøgt om at få overført til anvendelse i 2019.
C.   Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2018 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 10,2 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2018
til 2019
7.1 Pleje og Omsorg
9,5
7.2 Sundhed og Forebyggelse
0,7
Total
10,2
Der er i 2019 uforbrugt rådighedsbeløb, vedrørende ombygningen af Hjemmet ved Noret – hvilket skal anvendes i 2019 til de afsluttende betalinger, hvorefter anlægsregnskab kan aflægges.
Derudover uforbrugt rådighedsbeløb, som overføres til forbrug i 2019, vedrørende ombygning af Aktivitetscentret Midgård. Ombygningen forventes afsluttet i 2019.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindre forbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, dog med en enkelt undtagelse;
Det anbefales, at merforbrug på Hjælpemiddelområdet på 1,746 mio. kr. finansieres af mindre forbrug på vederlagsfri fysioterapi med 1,685 mio. kr. samt 0, 061 mio. kr. fra centralt område under Centerchefen. Det skal hertil bemærkes, at hjælpemiddelområdet i 2018 i forbindelse med budgetopfølgning blev reduceret med 1,2 mio. kr. hvilke gik til finansiering af daværende merforbrug på andre af udvalgets budgetområder. I 2. halvår af 2018 blev imidlertid arbejdet intensivt på, at nedbringe sagsbehandlingstiden på området. Dette lykkedes, men medførte samtidig flere udgifter til hjælpemidler, da sagsgennemstrømningen øgedes. Med det mål, at fortsætte denne gode udvikling, er der behov for, at området ikke får overført merforbrug til 2019. Endeligt skal bemærkes, at hjælpemiddelområdet pt. ikke er demografireguleret, hvilket der vil blive arbejdet på i 2019. Vederlagsfri fysioterapi forventes at fortsætte i nuværende udgiftsniveau, under forudsætning af, at der ikke sker lovændringer med økonomisk konsekvens.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindre forbrug på netto 17,146 mio. kr. fra 2018 til 2019.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 10,2 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik—område
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.1
9.160
 
 
 
Drift
7.2
7.986
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
7.1
9.500
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
2.2
700
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-27.346
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2018 tages til efterretning
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 7.1 overføres et samlet mindre forbrug på i alt 9,160 mio. kr. til fordeling på respektive enheder og virksomheder
3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7,2 overføres et samlet mindre forbrug på i alt 7,986 mio. kr. til fordeling på respektive enheder og virksomheder
4.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på 9,5 mio. kr.
5.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 7.2 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på 0,7 mio. kr.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
At 1: Orientering taget til efterretning
At 2 til 5: Anbefales overfor Økonomiudvalget

4. Udmøntning af 0,7% effektivisering p.a. fra 2020 jf. Budgetaftalen - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

4.     Udmøntning af 0,7% effektivisering p.a. fra 2020 jf. Budgetaftalen - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-4287                 Dok.nr.: 330-2019-71710                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvorledes 0,7 %-effektiviseringen p.a. fra 2020 skal udmøntes inden for udvalgets område, herunder proces og dialog med virksomheder og centre.
Baggrund
Med Budgetaftalen for 2019 besluttede Byrådet, at der i de kommende år ikke skal udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg og politikområder et årligt effektiviseringskrav på 0,7 % af nettoudgifterne i perioden 2020-2022, jfr. bilag 1.
For Forebyggelses- og Seniorudvalget udgør effektiviseringskravet i alt 5.034 mio. kr. i 2020, som fordeler sig på udvalgets politikområder med følgende:
Politikområde
Årligt effektiviseringskrav
 (beløb i 1.000 kr.)
7.01 Pleje og omsorg
-4.438
7.02 Sundhed og forebyggelse
-596
Det er udvalgets kompetence at beslutte, hvorledes effektiviseringerne skal udmøntes og fordeles, herunder hvorvidt beløb skal omflyttes mellem egne politikområder. Det skal dog samtidig bemærkes, at udmøntningen af effektiviseringerne i Budgetaftalen bygger på en involverende proces, hvor den daglige viden og kontakt med borgerne danner grundlag for valg af de rigtige løsninger.
Særligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget indeholder Budgetaftalen en klausul om tilbageførsel af de effektiviserede serviceudgifter, således at udvalget får mulighed for at disponere over effektiviseringsbeløbet i det efterfølgende år, såfremt effektiviseringen dokumenteres. Udvalget beslutter selv, hvorledes disse midler skal anvendes.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov.
Budgetaftalen for 2019 angiver den ramme, som Byrådet har besluttet for opgaven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, hvorledes udmøntningen skal gribes an, herunder former for involvering af brugere, medarbejdere og ledere. Af hensyn til processen for Budget 2020-2023 skal udmøntningen være budgetmæssigt afklaret senest i juni 2019.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Det forudsættes, at de initiativer, der iværksættes, ikke har negative konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Det besluttes, hvorledes udvalget ønsker at blive involveret i den generelle 0,7 % effektivisering samt eventuelle initiativer, der kan indgå i proces med udmøntning af effektiviseringer.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Udvalget beslutter, at de vil involveres, og de vil sætte rammerne.
Udvalget ønsker et oplæg fra forvaltningen samt involvering af flere interessenter gerne ved et temamøde. Forslag til effektiviseringer kan for eksempel være velfærdsteknologi og forebyggelse.

5. Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. budget 2020-2023 (D)

5.     Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-14984               Dok.nr.: 330-2019-84032                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for at arbejde med budgetgrundlag og effektiv udmøntning af vedtagne budgetrammer.
Baggrund
Økonomiudvalget har i sit møde den 18. februar 2019 drøftet oplæg til rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2020-2023, som med få bemærkninger og suppleringer vil udgøre det endelige grundlag for beslutningssag i marts.
Udvalgene ønskes hurtigst muligt at påbegynde denne proces, således at der kan afsættes den fornødne tid til inddragelsen i processen.
Den politiske proces indeholder en række aktiviteter i fagudvalgene med henblik på afklaring af budgetgrundlag og sikring af effektiv udmøntning af de vedtagne budgetter. Et af elementerne heri er at fagudvalgene i marts-juni indgår i dialog med brugere og MED-udvalg om opgaveløsning og effekt m.v. Det sker med henblik på at sikre den bedst mulige anvendelse af de ressourcer, som udvalget disponerer over og opfyldelse af de politiske mål for indsatserne.
Heri indgår samtidig, at grundlaget fra den løbende budgetopfølgning indgår i prioriteringen for de kommende budgetår
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for videre behandling
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Udvalget drøfter at lægge både effektiviseringer og budgetprocessen sammen.
Udvalget ønsker at lave en workshop med mange interessenter.
Administrationen laver et oplæg til næste udvalgsmøde.

6. Indhold i Dialogmøder (B)

6.     Indhold i Dialogmøder (B)

Sagsnr.: 330-2019-1289                 Dok.nr.: 330-2019-62293                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Indhold i resterende dialogmøder med rådene i 2019.
Baggrund
Udvalget har i sit møde 6. december 2018 besluttet at holde et dialogmøde med Ældrerådet 5. marts 2019, med Ældre Sagen den 2. april 2019, med Rådet for Socialt Udsatte 7. maj 2019 og med Handicaprådet den 3. september 2019.
Udvalget besluttede 5. februar 2019 ønske til indhold i dialogmøde med Ældrerådet 5. marts.  Ældrerådet skulle fremkomme med 1-2 emner til drøftelse og informere om deres virke og indsatser; komme med inspiration til Udvalget i forhold til, hvad Ældrerådet ser af opmærksomhedspunkter.
På baggrund af udvalgsbeslutningen for dialogmødet med Ældrerådet, bedes det besluttet, om udvalget ønsker samme indhold af de øvrige råds dialogmøder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Intet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter indhold i de resterende dialogmøder med rådene.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at drøfte økonomi på området, og rådene har mulighed for at komme med inputs, der fremsendes til administrationen forud for mødet. Så skal administrationen prioritere emnerne.

7. Kvalitetsstandard Forebyggende hjemmebesøg 2019 (B)

7.     Kvalitetsstandard Forebyggende hjemmebesøg 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-8129                 Dok.nr.: 330-2019-46155                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg skal revideres én gang om året.
Udvalget skal tage stilling til, om forslag til kvalitetsstandard for 2019 kan sendes i høring i Ældrerådet.
Baggrund
Lovgivningen forpligter kommunalbestyrelsen til at;
·        Tilbyde mindst et årligt forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 80 år
·        Tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere i deres fyldte 75. år
·        Tilbyde forebyggende hjemmebesøg efter behov til borgere i alderen 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne.
Borgere, som modtager både personlig pleje og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, kan undtages fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de kommunale forpligtelser vedrørende ordningen, herunder samordning med andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger, og om andre måder at gennemføre det forebyggende hjemmebesøg på, end ved besøg i hjemmet.
Som alternativ til det individuelle besøg i borgerens eget hjem kan borgerne tilbydes at deltage i et eller flere kollektive arrangementer i stedet for et individuelt forebyggende hjemmebesøg - en invitation til et kollektivt arrangement skal gives ved direkte henvendelse til den enkelte borger, og der skal gøres opmærksom på, at såfremt borgeren i stedet for at deltage i arrangementet ønsker et forebyggende hjemmebesøg, så er det muligt.
I oplæg til Slagelse Kommunes kvalitetsstandard 2019 foreslås indsatsen tilrettelagt således:
·        borgere på 75 år får som hidtil, et brev med tilbud om et forebyggende hjemmebesøg i borgerens eget hjem
·        borgere på 80 år og 83 år og derover, får som hidtil, et brev med dato og tid for et forebyggende hjemmebesøg én gang om året afholdt i borgerens eget hjem.
·        borgere på 81 og 82 år får et brev med tilbud om at modtage et forebyggende hjemmebesøg i borgerens eget hjem
·        borgere på 65 år og derover, der har mistet deres partner og/eller samlever, får et brev med tilbud om et forebyggende hjemmebesøg i borgerens eget hjem. Kun borgere, der mister ægtefælde, kan fremsøges og automatisk tilbydes besøg. Ugifte borgere som mister en samlever og/eller nærtstående skal selv henvende sig. For bedre at nå denne målgruppe er der bl.a. udarbejdet små videoer til de sociale medier, hvor borgere, der tidligere har haft sådan et besøg, fortæller om deres oplevelse med dette.
·        borgere på 65 år og derover, der er i en vanskelig livssituation, kan henvende sig om hjemmebesøg
·        for alle borgere i målgruppen for de forebyggende hjemmebesøg, dvs. 65 år og derover, vil indsatsen som hidtil blive sammentænkt med indsatserne i det/de lokale aktivitetscentrene og/eller andre relevante foreningstilbud.
Ens for alle typer af forebyggende hjemmebesøg er, at det først og fremmest har til formål at give den enkelte borger råd og vejledning, således han/hun kan bevare og gerne styrke sit helbred og livskvalitet. Derfor fokuseres der på:
·        Trivsel og sociale netværk
·        Kost og motion
·        Aktiviteter og interesser
·        Sorg og kriser
·        Støttemuligheder, samt kommunale og frivillige tilbud
·        At tage udgangspunkt i borgerens egne ønsker og gøre brug af borgerens egne ressourcer.
Ved kontakt med borgerne – specielt ved besøgene til 75 årige og 80 årige – vurderes, om der er brug for besøg oftere end hvert år eller brug for anden form for indsats.
Der vil i løbet af året blive igangsat tilbud i nærmiljøer/boligområder – ligesom både de forskellige fagområder i kommunalt regi og foreninger/boligforeninger vil blive inddraget i opsporing af skrøbelige ældre borgere.
En nærmere beskrivelse af tilrettelæggelsen af de forebyggende hjemmebesøg kan ses i bilaget Udkast til Kvalitetsstandard Forebyggende hjemmebesøg 2019.
Retligt grundlag
Serviceloven § 79a
Handlemuligheder
Det foreslås, at udvalget principgodkender Udkast til Kvalitetsstandard Forebyggende hjemmebesøg 2019 og sender forslaget i høring i Ældrerådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kvalitetsstandarden i høj grad lever op til lovens forpligtelser, og at den giver mulighed for tidligt at opspore skrøbelige ældre, hvor en tidlig forebyggende indsats kan forhindre en forværring af situationen og i mange tilfælde også forbedre den.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget principgodkender udkast til kvalitetsstandarden
2.    at Udvalget sender kvalitetsstandarden i høring i Ældrerådet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 1: Udvalget principgodkender Kvalitetsstandarden Forebyggende Hjemmebesøg.
At 2: Udvalget sender Kvalitetsstandarden til høring i Ældrerådet.

8. Scenarier for etablering af læge-/sundhedshus (B)

8.     Scenarier for etablering af læge-/sundhedshus (B)

Sagsnr.: 330-2018-24895               Dok.nr.: 330-2019-58694                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvilke scenarier for et læge-/sundhedshus, der skal arbejdes videre med.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-2022 er det aftalt, at der skal undersøges modeller for etablering af læge-/sundhedshuse i kommunen. Læge-/sundhedshusene skal bl.a. tage udgangspunkt i samling af praktiserende læger og i de nye opgaver, som almen praksis skal varetage, samt fremme rekruttering og fastholdelse af læger i kommunen.
I læge-/sundhedshusene kan eventuelt indgå kommunale funktioner med henblik på at fremme sektorovergange og samarbejdet om opgaveløsningen mellem kommune og praktiserende læger.
Læge-/sundhedshusene skal være baseret på ”hvile i sig selv” princippet, og der skal undersøges modeller i Slagelse midtby, Korsør og Skælskør.
I budgetaftalen er det desuden aftalt, at der skal sendes en ansøgning til Sundheds- og Ældreministeriets pulje til etablering af læge- og sundhedshuse i 2019. På udvalgsmøde den 5.2.2019 blev udvalget orienteret og tog til efterretning at der, på grund af kort ansøgningsfrist, indsendes en ansøgning til puljen med forbehold for senere politisk godkendelse.
Sideløbende med ansøgningsprocessen arbejder administrationen videre med at undersøge modeller for etablering af læge-/sundhedshuse som beskrevet i budgetaftalen.
Administrationen har nedsat en arbejdsgruppe, der initialt har beskrevet fire forskellige scenarier for indholdet i et læge-/sundhedshus. Scenarierne er uddybet i bilag 1.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at der skal arbejdes videre med:
·        Scenarie 1:
Lægehuse, der udelukkende indeholder praktiserende læger. Kommunen understøtter læge-/sundhedshuset gennem udlejning af ejendom/lokaler.
·        Scenarie 2:
Læge-/sundhedshuse, der både indeholder praktiserende læger og kommunale funktioner.
·        Scenarie 3:
Læge-/sundhedshuse, der indeholder praktiserende læger, kommunale funktioner samt øvrige aktører, fx private sundhedsaktører (fodterapeuter, apoteker m.m.), speciallæger, regionale aktører eller patient-/idrætsforeninger.
·        Scenarie 4:
Sundhedshuse, der udelukkende indeholder kommunale funktioner, men hvor der laves specifikke samarbejdsaftaler med praktiserende læger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at et scenarie, hvor læge-/sundhedshuse indeholder praktiserende læger, eller hvor samling af praktiserende læger ligger i umiddelbar nærhed, bedst vil understøtte rekruttering og fastholdelse af praktiserende læger, og dermed medvirke til at understøtte lægeadgang for kommunens borgere fremadrettet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, hvilke scenarier for etablering af læge-/sundhedshus, der skal arbejdes videre med.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at administrationen går videre med scenarie 3 i Slagelse by i forhold til puljeansøgning. Sideløbende skal administrationen arbejde med at understøtte scenarie 3 i Skælskør og i Korsør by.
Udvalget ønsker løbende at blive orienteret om fremdriften i forberedelserne til sundhedshusene i alle tre byer.
Anders Nielsen (A) stemmer imod beslutningen om scenarie 3 i Slagelse by.

9. Scenarier for etablering af træningsfaciliteter og midlertidige boliger (B)

9.     Scenarier for etablering af træningsfaciliteter og midlertidige boliger (B)

Sagsnr.: 330-2016-47341               Dok.nr.: 330-2019-62093                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, hvilket scenarie/hvilke scenarier, der skal bearbejdes yderligere med det mål, at etablere permanente træningsfaciliteter og midlertidige boliger.
Baggrund
I Byrådets budgetaftale for 2019-2022 indgår følgende beslutning:
”Parterne er med fokus på rehabilitering optaget af, at der etableres nye aflastnings- og rehabiliteringsboliger, og mulighederne for dette, herunder ressourceforbruget undersøges p.t., idet de ledige boliger på Blomstergården bør indgå i de mulige løsninger. Med udgangspunkt i et konkret projekt på Skovvang afsættes 14 mio. kr. i anlægsmidler til etablering af permanente træningslokaler i 2020 (forventes igangsat i 2019) samt ekstra 3,2 mio. kr. til drift hver år fra 2020 og fremefter, og behovet for akutboliger undersøges ligeledes.
I bilag 1 ses aktuelt status på henholdsvis træningsfaciliteter samt midlertidige boliger.
Der er udarbejdet 3 scenarier for etablering af permanente træningsfaciliteter og midlertidige boliger.
De 3 scenarier tager udgangspunkt i følgende overordnede mål:
-      Flest muligt midlertidige boliger samme fysiske sted og boliger med tidssvarende standard
-      Træningsfaciliteter skal kunne anvendes til både genoptræning og til borgerne i midlertidige boliger
-      Ikke ibrugtagne boliger på Blomstergården anvendes
-      Midlertidigt etablerede boliger på Bjergbyparken nedlægges.
De 3 scenarier er:
1)    Udvidelse af de eksisterende træningsfaciliteter på Grønningen, ved Skovvang Plejecenter. Samtidig samles alle midlertidige boliger på Skovvang Plejecenter.
2)    Nybygning af træningsfaciliteter ved Blomstergården. Samtidig samles alle midlertidige boliger på Blomstergården.
3)    Nybygning af træningsfaciliteter separat et andet sted i Slagelse Kommune – evt. i kombination til Sundhedshus. Midlertidige boliger samles på Blomstergården.
I bilag 2 ses er uddybende beskrivelse af de 3 scenarier. Derudover er i bilag vedlagt skitsetegninger af de 3 scenarier.
Derudover er udarbejdet fyldestgørende beskrivelse af fordele samt udfordringer ved de 3 scenarier – dels set i borgerperspektivet – dels i forhold til den effekt, det vil have for kommunen. Dette ses i bilag 3.
Det skal hertil bemærkes, at der i disse scenarier ikke er taget stilling til typen af midlertidige boliger. I bilag er samtlige boliger derfor benævnt ”flex boliger” – dette med udgangspunkt i Forebyggelses- og Seniorudvalgets tidligere ønske om, at midlertidige boliger skal kunne anvendes fleksibelt til såvel aflastning, rehabilitering osv. Dette skal bearbejdes yderligere, når udvalget har besluttet, hvordan den fysiske placering skal være. Ligeledes vil dette blive relevant i forhold til personaleressourcer, når de økonomiske konsekvenser skal udarbejdes.
Retligt grundlag
Byrådets Budgetaftale 2019-2022.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, at der arbejdes videre med et eller flere af de opstillede 3 scenarier eller helt andre scenarier, som udvalget måtte ønske belyst.
I forlængelse af dette, vil der være behov for at træffe beslutning om, hvad der skal ske med de pt. 11 midlertidigt etablerede boliger på Bjergbyparken. Det skal hertil bemærkes, at der pt. ikke er finansiering til drift af disse fra 2020.
Vurdering
Der er etableret tværfaglig projektarbejdsgruppe, som har afdækket effekt for borgere, for kommunen samt udfordringer ved de opstillede 3 scenarier. I bilag 2 findes uddybende beskrivelse.
Med dette udgangspunkt anbefaler administrationen, at der arbejdes videre med scenarie 2, hvilket vil give den største effekt for flest borgere samt den mest hensigtsmæssige udnyttelse af eksisterende boliger, kombineret med det ressourcemæssige potentiale.
I forhold til de midlertidigt etablerede boliger på Bjergbyparken, er det administrationens vurdering, at disse bør nedlægges, ved gennemførsel af scenarie 1, 2 eller 3. De økonomiske konsekvenser vil blive beskrevet i kommende sag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er pt. ikke udarbejdet økonomiske konsekvenser af de 3 scenarier, dette vil blive igangsat, når beslutning foreligger, om hvilke scenarier, der skal arbejdes videre med.
Konsekvenser for andre udvalg
Pt. ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter hvilket/hvilke scenarier, der skal arbejdes videre med.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget beslutter, at administrationen arbejder videre med scenarie 2.
Udvalget beslutter, at udvalget også i det videre forløb tager stilling til typen af midlertidige boliger, herunder aflastningsboliger, rehabiliteringsboliger osv., dette med udgangspunkt i behovet og driftsudgifterne forbundet hermed. Det bemærkes, at der er afsat 3,2 mill.kr i budgetaftalen til driften.
Anders Nielsen (A) kan ikke tilslutte sig det foreslåede scenarie, idet det vil medføre lukning af et betydeligt antal arbejdspladser i Korsør.

10. Gennemførelse af pårørendeundersøgelse (B)

10.   Gennemførelse af pårørendeundersøgelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-12745               Dok.nr.: 330-2018-582194                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte hvilken model, der skal anvendes til gennemførelse af pårørendeundersøgelse.
Baggrund
På udvalgsmøde den 22. august 2018 drøftede udvalget gennemførelse af pårørendeundersøgelse i hjemmepleje og på plejecentre.
Pårørendeundersøgelsen gennemføres som opfølgning på Center for Sundhed og Ældres Værdighedspolitik og strategier (Strategi for Bomiljøer til ældre, Strategi for Boliger til ældre, Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje og Strategi for Velfærdsteknologi).
På udvalgsmødet den 22. august 2018 indstillede to udvalgsmedlemmer, at undersøgelsen skal være skriftlig og anonym, mens udvalget som helhed ikke traf beslutning.
Administrationen har undersøgt, hvad det kræver, at gennemføre en skriftlig og anonym pårørendeundersøgelse:
1.    Reglerne i Persondataforordningen (GDPR), som trådte i kraft i maj 2018 siger, at der skal foreligge samtykke fra borgeren, før deres pårørende må kontaktes i forbindelse med brugerundersøgelser.
Administrationen har indhentet erfaringer fra Københavns Kommune, hvor man, som følge af de nye regler i Persondataforordningen, har valgt at omlægge årets pårørendeundersøgelse til en interviewundersøgelse af et mindre antal pårørende. Københavns Kommune forventer først, at have indhentet en tilstrækkelig mængde samtykker til, at deres pårørendeundersøgelse igen kan gennemføres som en spørgeskemaundersøgelse i slutningen af 2019.
2.    På nuværende tidspunkt er det ikke teknisk muligt at trække lister på kontaktoplysninger på pårørende fra omsorgssystemet. Det gør det administrativt tungt at fremskaffe de nødvendige kontaktoplysninger til at gennemføre en større pårørendeundersøgelse.
På den baggrund har Administrationen udarbejdet tre modeller for, hvordan pårørendeundersøgelsen kan gennemføres. Modellerne er beskrevet under handlemuligheder.
Spørgerammen i pårørendeundersøgelsen vil dels være en måling af initiativerne i strategierne, men også en generel måling af de pårørendes behov og tilfredshed. Endelig spørgeramme kan foreligges udvalget, når der er besluttet model for, hvordan pårørendeundersøgelsen skal gennemføres.
Retligt grundlag
Lovgivningen inden for Forebyggelses- og Seniorudvalgets område, samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
1.    At pårørendeundersøgelsen skal være en interviewundersøgelse af et mindre antal pårørende (model 1).
 Eller
2.    At pårørendeundersøgelsen skal være en spørgeskemaundersøgelse med et større antal pårørende (model 2).
Eller
3.    At pårørendeundersøgelsen skal være et dialogmøde, med mulighed for udfyldelse af skriftligt og anonymt spørgeskema i forbindelse med undersøgelsen (model 3).
Model 1: Interviewundersøgelse
Der bliver gennemført 15-20 interviews med pårørende til hjemmeplejebrugere og 15-20 interviews med pårørende til borgere, der bor i plejebolig. Resultatet bliver afrapporteret i en skriftlig og anonym rapport.
Fordelen ved denne model er, at den giver et nuanceret og dybdegående billede af de pårørendes oplevelser.
Ulempen er, at det er et lille antal pårørende, der bliver spurgt, og derfor kan resultatet ikke overføres til alle pårørende.
Vælger udvalget denne model, kan interviewundersøgelsen blive afrapporteret politisk i 4. kvartal 2019.
Model 2: Spørgeskemaundersøgelse
Der bliver gennemført en spørgeskemaundersøgelse med pårørende til hjemmeplejebrugere og pårørende til borgere, der bor i plejebolig. Målet er at spørge 200 pårørende til beboere fra plejecentrene og 200 pårørende til brugere af hjemmeplejen. Resultatet bliver afrapporteret i en skriftlig og anonym rapport.
Fordelen ved denne model er, at der spørges et stort antal pårørende.
Ulempen ved denne model er, at den er administrativt ressourcekrævende. Erfaringer med at indhente samtykke fra Københavns Kommune viser, at der skal kontaktes cirka 1200 borgere for at opnå 400 besvarelser fra pårørende. 
Vælger udvalget denne model, kan spørgeskemaundersøgelsen blive afrapporteret politisk i 1. kvartal 2020.
Model 3: Dialogmøde efterfulgt af skriftligt og anonymt spørgeskema
Der bliver afholdt et dialogmøde, hvor pårørende bliver inviteret via åben annoncering. I forbindelse med mødet vil deltagerne få udleveret et spørgeskema, som de kan udfylde anonymt og aflevere i en stemmeboks. Resultatet bliver afrapporteret i en skriftlig og anonym rapport.
Fordelen ved denne model, er at den er hurtig at gennemføre.
Ulempen ved denne model er, at de pårørende skal møde op den pågældende dag, og det kan påvirke, hvor mange besvarelser, der bliver indhentet.
Vælger udvalget denne model, kan undersøgelsen blive afrapporteret politisk i 3. kvartal 2019.
Vurdering
Administrationen anbefaler model 1 til at gennemføre pårørendeundersøgelsen. Anbefalingen er begrundet i, at:
·        En interviewundersøgelse giver mulighed for dybdegående og nuancerede beskrivelser af pårørendes behov, tilfredshed og oplevelser.
·        Det er administrativt lettere håndterbart, at indhente samtykke fra et mindre antal borgere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvilken model, der skal anvendes til gennemførelse af pårørendeundersøgelsen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget beslutter model 1 med den bemærkning, at der skal afholdes interviews på alle plejecentre og i ca. dobbelt antal af det foreslåede.

11. Ekstra normeringer via puljemidler 2016-2018 (O)

11.   Ekstra normeringer via puljemidler 2016-2018 (O)

Sagsnr.: 330-2019-2023                 Dok.nr.: 330-2019-62840                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget har ønsket en orientering om ekstra normering på plejecentre samt i hjemme- og sygeplejen som følge af puljemidler fra Staten til Værdighedsindsatsen i 2016-2018 samt midler til Bedre Bemanding i 2018.
Baggrund
Den konkrete udmøntning af midler til Værdighedsindsatsen i 2016-2018 samt midler til Bedre Bemanding i 2018 er vedtaget af fagudvalget i året forud for anvendelsen og efterfølgende godkendt af ministeriet. I bilag 1 ses beskrivelse af formålet med Plejecentrenes værdighedsmidler i 2016-2018 og i bilag 2 ses formålsbeskrivelse vedrørende Bedre Bemanding i 2018.
De ekstra normeringer, der har været ansat på henholdsvis Plejecentre samt Hjemme- og Sygeplejen, finansieret af Værdighedsmidler i 2016-2018 ses i bilag 3. I samme bilag ses ekstra normeringer som følge af midler til Bedre Bemanding. 
Retligt grundlag
Økonomiaftalerne mellem Regeringen og Kommunernes Landsforening i årene 2016-2018.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning. Udvalget vil senere blive forelagt evaluering af brugen af Værdighedsmidler og Pulje midler til Bedre Bemanding for 2018.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de ekstra normeringer, som har været og er ansat for de nævnte puljemidler, giver god effekt for borgerne der modtager hjemmehjælp samt beboerne på plejecentrene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget taget orienteringen til efterretning,
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at udskyde sagen til næste udvalgsmøde, hvor administrationen undersøger anvendelsen af puljemidler i 2016 og 2017.

12. Aktivitetscentrets tilpasning af aktiviteter ift. antal brugere (O)

12.   Aktivitetscentrets tilpasning af aktiviteter ift. antal brugere (O)

Sagsnr.: 330-2019-3585                 Dok.nr.: 330-2019-73501                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende indsatser og dialoger omkring aktivitetscenteret Atkærcentret, hvor fokus er at skabe et hus, der i højere grad kan rumme flere målgrupper i lokalsamfundet.
Baggrund
I gennem længere tid har antallet af brugere, der anvender aktivitetscentret Atkærcentret i Dalmose været vigende. I de øvrige aktivitetscentre er antallet af brugere stigende. Dette har medført, at der har været drøftet forskellige ideer og modeller for, at udvikle aktivitetscentret i en ny retning.
I Dalmose er der ikke, som det ses i mange andre mindre bysamfund, et forsamlings / medborgerhus. Bygningerne, som rummer aktivitetscentret, er ideelle for at skabe et sådant Kultur/Medborgerhus, åbent og til gavn for alle aldersgrupper i Dalmose.
En model, der omdanner huset til et sådant samlingspunkt for alle borgere i Dalmose, er blevet drøftet bl.a. med Dalmosegruppen, som repræsentant for borgerne i byen. En omlægning og udvidelse af målgruppen, betjent af selvkørende grupper, vil kunne fastholde mange af de tilbud, der er i dag på aktivitetscentret. Men samtidig skabes der samlingslokaler og værkstedslokaler for alle aldersgrupper i Dalmose.
Et brugerstyret medborger/Kulturhus vil åbne mulighed for længere åbningstid og indbyde foreninger og klubber til at benytte de gode lokaleforhold til deres aktiviteter. Et godt udgangspunkt for at skabe et længe savnet samlingspunkt for byen.
Mulighederne for at benytte centret til kurser, i samarbejde med eksempelvis Dalmosehallen, eller andre aktører i området, er oplagt. Der er i bygningen 10 lejligheder placeret på første sal, som muliggør aktiviteter af denne form, men som dog skal koordineres ift. fremadrettede ejer- og ansættelsesforhold. Det er samtidig vigtigt at fastholde mange af de nuværende aktiviteter, men med et større brugerstyret engagement.
Retligt grundlag
Serviceloven § 79.
Handlemuligheder
Ikke relevant
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at Atkærcentret, med inddragelse af aktivitetscentret til flere formål end alene aktivitetscenter, vil kunne bidrage positivt til lokalsamfundet i Dalmose, samtidig med, at der forsat er fokus på, at sikre aktivitetstilbud til områdets pensionister.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Ole Drost (V)
Udvalget udsætter sagen til næste udvalgsmøde med henblik på, at det undersøges, hvor kompetencen ligger i forhold til ændring i brugen af aktivitetscentret.
Administrationen har følgende tilføjelse:
Ifølge Slagelse Kommunes Kompetenceplan, Forebyggelses- og Seniorudvalget, s. 32 har administrationen beslutningskompetencen i forhold til brugen af aktivitetscentret.
Det skal tilføjes, at der fortsat vil være åbent minimum som i dag fra kl. 8.00 – 14.00 alle hverdage, hvor der er medarbejdere tilstede.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.