Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 4. juni 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-202545                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Dagsorden er godkendt med bemærkning om, at punkt 15 rykkes frem til punkt 3.

2. Orienteringspunkter (O)

2.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2019-1153                 Dok.nr.: 330-2019-202551                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
Status på indhentelse af erfaringer fra andre kommuner i forhold til takster for afregning af hjemmepleje til private leverandører.
3. c):
Sagsoversigt pr. 4. juni 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

3. Økonomiopfølgning og handleplaner (O)

3.     Økonomiopfølgning og handleplaner (O)

Sagsnr.: 330-2019-2023                 Dok.nr.: 330-2019-198026                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Orientering om seneste opfølgning på økonomi 2019.
Baggrund
Der er foretaget opfølgning på handleplaner, sygefravær og vikarforbrug ved udgangen af april måned.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet. Denne økonomiopfølgning udarbejdes på baggrund af aftale mellem centerchefen og fagudvalget.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte om opfølgning på handleplaner, sygefravær og vikarforbrug giver anledning til yderligere handlinger.
Vurdering
Der arbejdes på udmøntning af de i handleplanerne beskrevne tiltag, med det mål at opnå de mål som handleplanen beskriver. Udvalget kan tilkendegive, såfremt der er behov for justeringer.
Der er merforbrug på plejecentrene Lützensvej/Quistgården, Skovvang og Smedegade. De resterende plejecentre forventer budgetbalance. Der er udarbejdet handleplaner for Smedegade og Lützensvej/Quistgården. Der udarbejdes først handleplan på Skovvang i forbindelse med budgetopfølgning i maj 2019, da der er brug for yderligere gennemgang af budgettet.
Vikarforbrug
I bilag 1-4 ses vikarforbrug i hjemme- og sygeplejen samt på plejecentre.
Handleplaner
I bilag 5-6 ses handleplaner for plejecentrene Smedegade og Lützensvej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen vedrørende økonomiopfølgning, sygefravær og vikarforbrug til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker en sag på august mødet vedrørende både indsatser til effektivisering og udmøntning af de 0,7 % effektiviseringer fra 2020. I alt ca. 5 mio. kr.

4. Ensomhed - nyt tema i værdighedspolitik (B)

4.     Ensomhed - nyt tema i værdighedspolitik (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998               Dok.nr.: 330-2019-211713                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal principgodkende tilføjelse omkring ”Bekæmpelse af ensomhed” til Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune.
Baggrund
Som en del af finanslovsaftalen for 2019 blev det besluttet, at kommunernes indsatser i forhold til bekæmpelse af ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre skal styrkes. Derfor er der indført en forpligtelse for Byrådet til i Værdighedspolitik for Ældreplejen at beskrive, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte bekæmpelse af ensomhed.
Efter denne tilføjelse skal Værdighedspolitik for ældreplejen som minimum beskrive, hvordan ældreplejen kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte ældre:
1)    Livskvalitet
2)    Selvbestemmelse
3)    Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4)    Mad og ernæring
5)    En værdig død
6)    Pårørende
7)    Bekæmpelse af ensomhed.
Tilføjelse af de nye område ”Bekæmpelse af ensomhed” indebærer, at Byrådet skal vedtage tilføjelse til Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune senest den 31. december 2019. 
Retligt grundlag
Finansloven for 2019 og bekendtgørelse om værdighedspolitikker for ældreplejen.
Handlemuligheder
Det fremgår af bekendtgørelsen om værdighedspolitikker for ældreplejen, at arbejdet med at beskrive i værdighedspolitikken, hvordan ensomhed blandt ældre borgere skal bekæmpes, er omfattet af krav om inddragelse af ældrerådet og øvrige relevante parter. 
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender, at følgende afsnit tilføjes Værdighedspolitikken for Ældreplejen omkring det nye lovbestemte tema omkring ”Opsporing” af ensomme ældre samt bekæmpelse af ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre”.
En vigtig del af et værdigt liv som ældre er for mange, at være en del af sociale fællesskaber.
Medarbejdere fra Center for Sundhed og Ældre som er i kontakt med borgerne, taler åbent med borgerne om ensomhed. De borgere - som ønsker det - hjælpes til, at kunne deltage i sociale fællesskaber. Dette sker bl.a. ved samarbejde mellem medarbejdere, pårørende, frivillige samt brugere på aktivitetscentre mm. Plejecentre og dagcentre og daghjem danner rammer for sociale fællesskaber, for såvel beboere på plejecentre som borgere i egen bolig hjemme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det skal bemærkes, at der med finansloven for 2019 er afsat 100 mio. kr. årligt til at styrke kommunernes indsatser til bekæmpelse af ensomhed m.v. blandt ældre. Midlerne udmøntes til kommunerne via bloktilskud.
For Slagelse Kommune betyder det i 2019 ca. 1,4 mio. kr. Disse midler er pt. ikke tilført Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme. De forventes udmøntet i forbindelse med midtvejsreguleringen i august 2019. De 1,4 mio. kr. forventes tilført Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme i forbindelse med 3. budgetopfølgning. Forebyggelse- og Seniorudvalget skal efterfølgende tage stilling til udmøntning heraf.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender tilføjelse til Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender tilføjelse til Værdighedspolitik for Ældreplejen i høring hos Ældreråd samt øvrige høringsberettigede
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
At 1: Udvalget principgodkender tilføjelse til Værdighedspolitik med ønske om, at følgende indarbejdes:
En vigtig del af et værdigt liv som ældre er for mange, at være en del af sociale fællesskaber.
Medarbejdere fra Center for Sundhed og Ældre, som er i kontakt med borgerne, taler åbent med borgerne om ensomhed. De borgere - som ønsker det - hjælpes til at kunne deltage i sociale fællesskaber. Dette sker bl.a. ved samarbejde mellem medarbejdere, pårørende, frivillige samt brugere på aktivitetscentre mm.
Rammen for sociale fællesskaber kan være plejecentre, dagcentre og daghjem, for såvel beboere på plejecentre som borgere i egen bolig hjemme. Desuden kan rammen aftales i nærmere samarbejde med frivillige, lokalråd, foreninger.
Derudover kan der udvikles projekter i samarbejde med Frivillighedscentret og/eller andre interessenter, hvor de ældre understøttes i forhold til egne initiativer for at forebygge ensomhed. Som for eksempel kan være ensomhed i forbindelse med sorg efter at have mistet en pårørende.
Forslaget kan fx være en udvidelse af pårørendevejledergruppen eller forebyggelseskonsulenter.
At 2: Udvalget sender forslaget til høring i Ældrerådet.

5. Afholdelse af Topmøde eller lignende arrangement (B)

5.     Afholdelse af Topmøde eller lignende arrangement (B)

Sagsnr.: 330-2019-1505                 Dok.nr.: 330-2019-201630                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om de vil afholde et topmøde eller et lignende arrangement i efteråret 2019.
Udvalget skal beslutte, temaet for det kommende møde.
Baggrund
Den 21. november 2018, blev der afholdt topmøde med overskriften ”Det gode ældreliv”. I alt deltog ca. 100 personer fordelt på borgere, pårørende, foreningsrepræsentanter, politikere og administration. På dagen var der oplæg om demens ved læge Lærke Egefjord, værdighed og etik ved Charlotte Agger og ensomhed ved Gert Jessen. Arrangementet blev afholdt i ZBCs kantine.
Administrationen har igangsat planlægningen af et kommende møde.
Formål med mødet
Forud for dette års arrangement er der behov for en afklaring af formålet med mødet. Nedenstående er en kort opsummering af de karakteristiske arrangementstyper og deres formål.
Topmøde
Ved et topmøde samles typisk beslutningstagere indenfor et område, f.eks. politikere, chefer eller andre med beslutningskompetence. Målet er, at der forhandles og tages stilling til et afgrænset emne.
Dialogmøde
Ved et dialogmøde eller borgermøde er udgangspunktet et ønske om at høre deltagernes holdning til et bestemt emne. Deltagernes stemme er vigtigst, og er det egentlige mål med mødet. Informationerne fra mødet indgår i det videre arbejde med et givent fokusområde. Deltagere kan både være med borgere eller andre interessenter.
Temamøde
Et temamøde har karakter af et oplysningsmøde. Her er målet, at deltagerne sammen bliver klogere på et emne. Målet kan også være at skabe større fokus på et bestemt område. Deltagerne kan være alle der har en interesse for det givne emne beslutningstagere, borgere, pårørende m.fl.
Tema for mødet
Administrationen har opstillet tre forslag til temaer til en kommende top/dialog/temamøde. Temaområderne er udvalgt med inspiration fra KL’s anbefalinger på sundhedsområdet.
-      Det nære sundhedsvæsen
-      Forebyggelse på tværs - fra vugge til grav
-      Fremtidens velfærd
Det nære sundhedsvæsen
Et sundt liv starter hos borgeren selv, i borgerens dagligdag og nærmiljø. Det nære og sammenhængende Sundhedsvæsen med mennesket i centrum realiseres i samarbejde med sygehuse, almen praksis og Slagelse kommune. En vigtig del af dette samarbejde er den netop godkendte sundhedsaftale, der træder i kraft 1. juli 2019. Visionen for aftalen i 2019-2023 er ”Fælles med borgeren om bedre sundhed”. 
Forebyggelse på tværs – fra vugge til grav
Sundhed er en forudsætning for, at borgerne kan leve det liv de ønsker. Sundhed fremmer børns udvikling og læring, unges vej i uddannelse og job, voksnes arbejdsparathed og ældres funktionsevne. Sundheden blandt borgerne i Slagelse Kommune er generelt set dårligere end landsgen­nemsnittet. Det gælder borgere i alle aldre, både hvad angår den fysiske sundhed samt den generelle trivsel og livskvalitet. Det kræver en målrettet forebyggelsesindsats. Borgernes sundhed påvirkes af indsatsen i alle fagområder, sundhedsplejen, daginstitutioner og skoler, trafik og boligmiljø, beskæftigelsesindsatsen, hverdagsrehabilitering og pleje i ældreområdet, forebyggelse i socialpsykiatrien. Dertil påvirker borgernes sundhed også opgaverne i andre fagområder. Børnenes indlæring og trivsel, ældres og syges funktionsniveau og behov for pleje, lediges arbejdsmarkedsparathed.
Fremtidens velfærd
Hvis fremtidens behov for kommunale indsatser skal dækkes, er der brug for, at vi gør tingene på andre måder. Fremtidens velfærd handler i høj grad om et skifte fra fokus på rettigheder til et fokus på løsninger der virker og forandrer. Væsentlige elementer her er også sikringen af, at medarbejderne til enhver tid har de rette kompetencer.
I bilag 1 er temaområderne uddybet i sammenhæng med arrangementstyper, samt forslag til mulige deltagere.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at det vil afholde et:
-      Topmøde, hvor formålet er, at der træffes beslutninger og aftaler om et bestemt tema.
-      Dialogmøde, hvor formålet er at høre deltagernes mening og holdninger til et bestemt tema.
-      Temamøde, hvor formålet er at gøre deltagerne klogere på et emne.
Derudover kan udvalget beslutte, om temaet på mødet skal være:
-      Det nære sundhedsvæsen.
-      Forebyggelse på tværs - fra vugge til grav.
-      Bedre velfærd.
-      Et andet tema. Hvis denne beslutningsmodel vælges, skal udvalget angive, hvilket tema udvalget ønsker.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter om de vil afholde et Topmøde eller et lignende arrangement samt eventuelt tema for arrangementet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget beslutter at holde et dialogmøde med temaerne "Det nære sundhedsvæsen" og " Fremtidens velfærd". Dialogmødet holdes medio november.

6. Ansættelse af unge mellem 13-17 år i fritidsjob på kommunens pleje- og aktivitetscentre (B)

6.     Ansættelse af unge mellem 13-17 år i fritidsjob på kommunens pleje- og aktivitetscentre (B)

Sagsnr.: 330-2019-29449               Dok.nr.: 330-2019-168568                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, om administrationen skal arbejde videre med ansættelse af unge på 13-17 år i fritidsjob på kommunens pleje- og aktivitetscentre.
Baggrund
På udvalgsmødet den 7. maj 2019 besluttede udvalget, at administrationen skulle arbejde videre med et initiativ fra udvalgsmedlem Ann Sibbern (O) som ønskede, at administrationen undersøgte og besvarede nedenstående punkter:
·        Der indhentes inspiration og erfaringer fra andre kommuner, som har ansat unge i fritidsjob på kommunens plejecentre.
·        Der udarbejdes et konkret oplæg til, hvad udgiften er for ansættelse af en ung i fritidsjob på et plejecenter - dette med afsæt i erfaringer med timer m.m. fra andre kommuner.
Udvalget besluttede at godkende ovenstående med den tilføjelse, at det skal foregå på frivillig basis for pleje- og aktivitetscentrene.
Samtidig ønsker udvalget et oplæg om, hvordan muligheden udbredes.
Inspiration og erfaring fra andre kommuner
Unge ansat i fritidsjob på plejecentre opleves positivt både af beboere, de unge og plejepersonalet i de adspurgte kommuner (Kolding, Horsens og Vejle). Kommunerne pointerer, at unge i fritidsjob kan bringe hygge og hverdagsaktiviteter ind i dagligdagen hos beboerne. De unge kan være med til at skabe liv, skabe gode relationer mellem generationerne og sprede stemning rundt om spisebordet.
De unge varetager de samme arbejdsopgaver, som de typisk vil gøre med deres egne bedsteforældre:
·        Se film
·        Spille spil
·        Gå ture
·        Se fotoalbum
·        Dække bord
·        Rydde op
·        Lytte til livshistorier
·        Være til stede, være nærværende og mange andre opgaver.
Hos de adspurgte kommuner er erfaringen, at beboerne på både somatiske plejecentre og demensenheder oplever, at de unge er et frisk pust i dagligdagen. De unge skaber liv og kan bidrage til socialt samvær og glæde. De unge kommer uden forestillinger, og de er spontane i samværet med beboerne.
De unge oplever, at deres job er meningsfuldt, og at de hygger sig med beboerne.
Personalet oplever, at ansættelsen af de unge er positivt, og de fortæller, at arbejdsdagen er mindre stressende, når de unge kan tage sig af det sociale samvær, oprydning, borddækning og andre opgaver. Personalet beskriver også, at det faste personale kan bruge deres tid på mere komplekse plejeopgaver, når de unge kan hjælpe til med de praktiske opgaver. De unge er det ”lille ekstra”, som giver arbejdsdagen en ekstra dimension.
Vi oplever udfordringer med at rekruttere uddannet personale til de faste stillinger. Ansættelse af unge i fritidsjob kan give de unge indsigt i arbejdet, skabe interesse for området og motivere dem til at søge ind på diverse sundhedsuddannelser.
Ansættelsen
De unge udvælges gennem en ansættelsessamtale. Det vægtes, at de unge har lyst til at arbejde med relationer, og at de forstår de etiske aspekter i arbejdet.
I alle kommunerne gennemgår de unge en oplæring og introduktionsperiode. Nogle kommuner bruger mentorordning, hvor mentorens opgave er at fortælle om arbejdet, der foregår generelt på plejecenteret, tale om forventninger og følge op på arbejdet med den unge. Introduktionsperioden kan være en fast afsat periode, men kan også variere alt efter, hvor lang tid den unge skal bruge til at føle sig oplært i opgaverne på plejecenteret.
Arbejdstiden tilrettelægges af det enkelte plejecenter i samarbejde med den unge. Arbejdstiden kan fx være 2 x 3 timer om ugen i tidsrummet kl. 15-18. De adspurgte kommuner har en lønudgift svarende til ca. 68 kr. i timen eksklusiv ferie, og lønnen udbetales alene for de timer der præsteres.
Erfaring og interesse fra egen kommune
Afdelingslederen for aktivitetscentrene og virksomhedslederne på Slagelse Kommunes plejecentre er blevet spurgt om deres erfaring med og interesse for initiativet med at ansætte unge i fritidsjob.
Plejecenter Solbakken har siden 2018 haft fritidsjobbere ansat. På nuværende tidspunkt er der én fritidsjobber ansat 3 timer om ugen, hvor opgaver som at hygge, gå ture, snakke og spille spil med beboerne varetages. Plejecentret forventer at ansætte endnu en fritidsjobber 2 timer om ugen, som skal varetage praktiske opgaver. Rekrutteringen er sket i samarbejde med fritidskonsulenten.
Flere af de adspurgte ledere ser positive aspekter i at ansætte unge på plejecentrene og aktivitetscentre, hvor de unge kan bidrage med samtale, spil og hygge samt varetage forskellige praktiske opgaver.
Andre beskriver, at relationsopgaver med borgeren bør varetages af det faste personale, og at det netop er relationsopgaverne, som giver høj arbejdsglæde for det faste personale. Lederne beskriver, at det er vigtigt for det enkelte center, at behovet for ansættelse af unge afstemmes lokalt.
Udbredelse af mulighed for ansættelse af unge i fritidsjob
De adspurgte kommuner oplyser, at de har slået stillingsannoncer op i de lokale aviser og på kommunens hjemmeside. Herudover kan et oplæg om muligheden for ansættelse af unge i fritidsjob være et punkt på dagsorden på virksomhedsledermøde i de øvrige forvaltningsområder. Udbredelsen kan desuden ske som en rekrutteringsproces mellem fritidskonsulent og det enkelte pleje- og aktivitetscenter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at
-      Pleje- og aktivitetscentre arbejder videre med ansættelse af unge i fritidsjob på frivillig basis.
-      Pleje- og aktivitetscentre ikke arbejder videre med ansættelse af unge i fritidsjob.
Vurdering
Administration vurderer, at ansættelse af unge på pleje- og aktivitetscentre kan give værdi i form af nærhed, forståelse af generationer på tværs og indsigt i forskellige livsverdener for både borgere, beboere, de ansatte og de unge. Ansættelsen af unge kan desuden bidrage som et godt supplement til det uddannede personale.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil være en ekstra lønudgift forbundet med ansættelse af unge i fritidsjob svarende til 68 kr. i timen. Denne udgift forventes at afholdes inden for plejecentrenes driftsbudgetter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at pleje- og aktivitetscentre arbejder videre med ansættelse af unge mellem 13-17 i fritidsjob på frivillig basis.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget beslutter, at administrationen arbejder videre med ansættelse af unge.
Udvalget ønsker en orientering af forløbet i slutningen af 2019.

7. Pårørendeundersøgelsen - godkendelse af temaerne i de to interviewguides (B)

7.     Pårørendeundersøgelsen - godkendelse af temaerne i de to interviewguides (B)

Sagsnr.: 330-2018-12745               Dok.nr.: 330-2019-203298                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
De to interviewguides til pårørendeundersøgelsen, der gennemføres i 2019, har været i høring i Ældrerådet. Administrationen har indarbejdet Ældrerådets høringssvar i de to interviewguides som foreslås godkendt af udvalget.
Baggrund
Administrationen gennemfører pårørendeundersøgelsen som opfølgning på Center for Sundhed og Ældres strategier; Strategi for Bomiljøer til ældre, Strategi for Boliger til ældre, Strategi for Rehabilitering, omsorg og pleje og Strategi for Velfærdsteknologi samt Værdighedspolitikken. Derudover skal pårørendeundersøgelsen måle generel tilfredshed og behov hos pårørende i hjemmeplejen og på plejecentre. Det er konsulenter fra administrationen, der udfører interviewene.
På udvalgets møde den 7. maj 2019 principgodkendte udvalget temaerne i de to interviewguides til pårørendeundersøgelsen i hjemmeplejen og på plejecentre. Temaerne i de to interviewguides blev derefter sendt i høring i Ældrerådet. Administrationen har indarbejdet Ældrerådets høringssvar i de to interviewguides, som foreslås godkendt med de indarbejdede ændringer. Se bilag 1 og 2 hvor ændringer er markeret ved orange skrift, samt Ældrerådets høringssvar i bilag 3.
Nedenstående ændringer er indarbejdet ud fra Ældrerådets høringssvar:
·        Der er tilføjet et nyt tema: Måltider og kost.
·        Der er tilføjet et nyt spørgsmål omkring brug af bruger- og pårørenderåd under temaet: Medarbejderne på plejecentret.
·        Under temaet: Plejecentret generelt er der tilføjet bolig, fælleslokaler og udendørsområder under spørgsmålet omkring boligforhold.
·        Mor, far, kone, mand etc. er erstattet af pårørende.
Ældrerådet tillader sig at forudsætte, at det bliver muligt at se en konklusion for hvert enkelt spørgsmål i interviewguiden når undersøgelsen afrapporteres. Dette kan administrationen bekræfte.
Ældrerådet bemærker, at det er en ulempe, at det er et lille antal pårørende, der bliver spurgt. Beslutningen om at anvende interview som metode blev besluttet på udvalgsmødet den 5. marts 2019.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender temaerne i de to interviewguides med de indarbejdede ændringer fra Ældrerådets høringssvar.
Vurdering
Administrationen vurderer, at temaerne i de to interviewguides giver mulighed for at følge op på målepunkterne i strategierne og samtidig måle generel tilfredshed og behov i hjemmeplejen og på plejecentre.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender temaerne i de to interviewguides med de indarbejdede ændringer fra Ældrerådets høringssvar.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget godkender temaerne i de to interviewguides.

8. Velfærdsteknologi - Scenarier for den fremtidige indsats (B)

8.     Velfærdsteknologi - Scenarier for den fremtidige indsats (B)

Sagsnr.: 330-2019-26777               Dok.nr.: 330-2019-173010                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte scenariet for den fremtidige velfærdsteknologiske indsats i Center for Sundhed og Ældre.
Baggrund
Strategi for Velfærdsteknologi blev godkendt på udvalgsmøde den 4. oktober 2017.
I denne sagsfremstilling fremlægger administrationen tre scenarier for den fremtidige indsats på det velfærdsteknologiske område.
Når udvalget har besluttet det fremtidige scenarie, danner det grundlag for at revidere den nuværende Strategi for Velfærdsteknologi.
Brug af velfærdsteknologiske løsninger rummer muligheder for at støtte borgeren til, i øget grad, at kunne klare sig selv i længere tid. På den måde kan plejebehovet mindskes eller udskydes.
Nogle velfærdsteknologier har betydning for den enkelte borgers livskvalitet, uden at der er et økonomisk rationale at hente. Andre teknologier har en mindre betydning for borgeren, men har en stor effekt på medarbejdernes arbejdsmiljø og/eller et økonomisk rationale.
I bilag 1 ses en status på indsatser fra 2016-2018, som hører under den nuværende Strategi for Velfærdsteknologi, som blev godkendt i 2017.
Personaleressourcer til at løfte indsatserne på det velfærdsteknologiske område har været fra en til fire medarbejdere i perioden 2016-2018; heraf har to af medarbejderne været ansat i midlertidige stillinger.
På nuværende tidspunkt varetages den velfærdsteknologiske indsats primært af én medarbejder. Der er dog midler afsat til endnu en deltidsstilling.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge mellem følgende scenarier for den fremtidige indsats på det velfærdsteknologiske område:
Scenarie 1 – Status Quo
Den velfærdsteknologiske indsats er primært fokuseret på rehabilitering, demens og effektive arbejdsgange. Indsatsen er koncentreret om det borgerrettede perspektiv; det vil sige indsatser, der lægger vægt på borgerens oplevede kvalitet.
Scenarie 2 – Vi øger indsatsen, når ud til flere og skaber effektiviseringer
Indsatsen indeholder det samme som scenarie 1.
Derudover vil velfærdsteknologi konsekvent blive tænkt ind i de indsatser, der igangsættes i Center for Sundhed og Ældre.
Særligt i relation til de budgetudfordrede områder i Center for Sundhed og Ældre, vil der være et løbende fokus på at indtænke velfærdsteknologiske løsninger. Der vil fortsat være fokus på borgerperspektivet – altså øget kvalitet for borgeren – men der vil også være større fokus på indsatser, der samtidig har et økonomisk perspektiv. Det vil sige, at der vil være et økonomisk rationale i indsatserne.
Scenarie 3 – Vi skaber innovation, udvikling og øger implementeringskraften
Scenariet indeholder det samme som scenarie 1 og 2.
Derudover vil Center for Sundhed og Ældre præge udviklingen gennem nye innovative velfærdsteknologiske løsninger ved:
·        at indgå aktivt i udvikling og afprøvning af nye teknologier gennem et øget samarbejde med uddannelses –og forskningsinstitutioner
·        aktivt at udvikle og starte innovative processer tæt på praksis og med et tværgående læringsperspektiv, så gode erfaringer spredes i organisationen.
I bilag 2 er de tre scenarier uddybet med effekt for borger, effekt for kommune og ressourceforbrug.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget beslutter scenariet for den fremtidige indsats på det velfærdsteknologiske område.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Scenarie 1 kan realiseres indenfor den nuværende personalemæssige og økonomiske ramme.
Scenarie 2 kan realiseres ved at ansætte en implementeringskonsulent. Indenfor den nuværende økonomiske ramme er der mulighed for ansættelse af en implementeringskonsulent 20 timer/ugentligt. En fuldtidsansættelse kræver tilførsel af lønmidler svarende til 180.000 kr.
Dertil skal der afsættes anlægsmidler til den øgede indsats. Afhængig af, hvilke indsatser, der ønskes igangsat, vil der være behov for en tilførsel af anlægsmidler i størrelsesordenen 700.000 – 1.400.000 kr.
Scenarie 3 kan realiseres ved at ansætte en implementeringskonsulent. Indenfor den nuværende økonomiske ramme er der mulighed for ansættelse af en implementeringskonsulent 20 timer/ugentligt. En fuldtidsansættelse kræver tilførsel af lønmidler svarende til 180.000 kr. Frikøb af driftsmedarbejdere, der arbejder med implementering og udvikling tæt på praksis, kan frem til 2020 ske inden for rammen af overførte driftsmidler.
Dertil skal der afsættes anlægsmidler til den øgede indsats. Afhængig af, hvilke indsatser, der ønskes igangsat, vil der være behov for en tilførsel af anlægsmidler i størrelsesordenen 900.000 – 1.500.000 kr.
Såfremt udvalget beslutter scenarie 2 eller 3, skal spørgsmål om bevilling af anlægsmidler videresendes til Byrådet eller medtages i de kommende budgetforhandlinger.
Alternativt kan udvalget beslutte at benytte nogle af de ressourcer de opnår ved 0,7% effektivisering i 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter scenariet for den fremtidige indsats på det velfærdsteknologiske område.
2.    at Udvalget drøfter mulige finansieringsmodeller, hvis scenarie 2 eller 3 besluttes.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
At 1 - 2: Udvalget beslutter at få et oplæg på scenarie 3 til brug ved budgetforhandlingerne. Administrationen opfordres til at vidensdele med Handicap og Psykiatriområdet i forhold til brug af velfærdsteknologi.

9. Døgndækning på Agersø og nødkald på øerne (B)

9.     Døgndækning på Agersø og nødkald på øerne (B)

Sagsnr.: 330-2019-36265               Dok.nr.: 330-2019-230190                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal arbejdes videre med en fremtidig døgndækning af hjemmepleje og sygepleje på Agersø samt håndtering af nødkald på Agersø og Omø.
Baggrund
Udvalget har modtaget en henvendelse fra Ø-udvalget angående manglende døgnpleje på Agersø, se bilag 1.
I henvendelsen gør Ø-udvalget opmærksom på, at Agersø ikke har tilbud om døgnpleje, som der er på Omø og i resten af kommunen. Ø-udvalget henviser til en principiel udtalelse fra Ankestyrelsen angående lige behandling af borgere i forhold til døgnpleje.
Ø-udvalget beder Forebyggelses- og Seniorudvalget tage stilling til, hvordan kommunen vil leve op til Ankestyrelsens principielle udtalelse og ikke mindst hvornår, og de beder om en redegørelse for, hvordan visitering til nødkald håndteres generelt i kommunen. Herunder om nødkaldsvisitationen på Agersø og Omø er i overensstemmelse med den vedtagne kvalitetsstandard i Slagelse Kommune.
Administrationens redegørelse for visitation til nødkald
Nødkald bevilliges efter Lov om Social Service §112 til personer med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvis
-      Nødkaldet i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af nedsat funktionsevne
-      Nødkaldet i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet
-      Borgeren har en stor risiko for at falde derhjemme og ikke selv vil være i stand til at rejse sig.
Nødkald bevilliges på baggrund af en konkret individuel vurdering af borgers situation og revurderes løbende. Denne procedure gælder for hele kommunen.
Nødkald anvendes af borgere til at kalde hjælp i forbindelse med fald, ved behov for toiletbesøg og lignende.
Nødkaldssituationen på Agersø og Omø
På Omø findes et frivilligt korps, som rykker ud til borgere ved nødkald, når hjemmeplejen ikke er på arbejde. Agersø har ikke et tilsvarende frivilligt korps. Tidligere har der været lavet aftaler med naboer eller pårørende på øen, når beboere har været visiteret til nødkald.
På ingen af øerne er der aktuelt medarbejdere i vagt i alle døgnets timer. Hvornår medarbejderne er på arbejde afhænger af, hvornår på døgnet ydelserne er visiteret til.
Hjemme- og sygeplejen har mulighed for at benytte færgen uden for sejlplanen ved særligt akut behov. Det kan fx være en borger, der er faldet i hjemmet. Denne ydelse faktureres efter færgernes takstblad (cirka 2.600 kr. pr. tur inkl. bil og medarbejder).
Nuværende plejedækning på Agersø
På Agersø leveres hjemmepleje i henhold til de visiterede ydelser til praktisk hjælp og personlig pleje. Aktuelt er der visiteret hjemmeplejeydelser i dag- og aftenvagter på Agersø. Hjemmepleje leveres både af personale, der bor og ikke bor på øen.
Sygepleje leveres fra Skælskør sygepleje og leveres ligeledes i henhold til de visiterede sygeplejeydelser. På nuværende tidspunkt er der kun visiteret sygepleje i dagtimer på Agersø.
På Agersø er der ikke et lokale, hvor personalet kan opholde sig mellem besøg eller ved aflysning af besøg. Dette er især relevant i forhold til levering af hjemmepleje i nattevagt.
Nuværende plejedækning på Omø
På Omø er der på nuværende tidspunkt visiteret tid til hjemmepleje i alle vagtlag. Hjemmepleje leveres primært af medarbejdere, som bor på øen.
Sygepleje leveres af en fast tilknyttet sygeplejerske, som arbejder deltid på øen. Arbejdstiden fordeles over uge og døgn i forhold til de visiterede sygeplejeydelser. Det vil sige, at medarbejderen kan være på vagt fx kl. 8-10, kl. 14-15 og kl. 20-22 i løbet af et døgn.
På Omø er der et hus, som medarbejderne kan opholde sig i mellem besøgene, hvis medarbejderen ikke bor på øen.
Løsningsmuligheder
Døgndækning af pleje på Agersø
Hjemmeplejen har indledt dialog med faguddannet personale på Agersø med henblik på at rekruttere flere medarbejdere og timelønnede medarbejdere, som bor på Agersø. Samtidig undersøger sygeplejen, om det er muligt at deltidsansætte en sygeplejerske, som bor på Agersø.
Administrationen arbejder på at finde en velegnet bolig på Agersø, hvor personalet kan være mellem besøg og i nattetimer.
Nødkald
Nødkald på øerne kan dækkes på en af følgende måder:
1.    Nødkald kan dækkes af hjemmeplejens personale på Agersø og Omø ved, at der er medarbejdere på vagt i alle døgnets timer på øerne.
2.    Nødkald kan dækkes ved, at færgen benyttes udenfor sejlplan ved særligt akut behov.
Begge ovenstående muligheder kræver, at der er et lokale på Agersø, som medarbejderne kan opholde sig i.
3.    Der kan afsøges muligheder for at etablere et frivilligt korps på Agersø som det, der findes på Omø. De kan varetage nødkald i de timer, hvor der ikke er medarbejdere på øen.
Retligt grundlag
Lov om Social Service §83, §83a, §112 og Sundhedsloven §139.
Handlemuligheder
Døgndækning af pleje på Agersø:
Udvalget kan beslutte, at:
1.    Administrationen arbejder henimod at sikre døgndækning af pleje på Agersø gennem rekruttering af medarbejdere fra øen, herunder anskaffelse af lokale til medarbejdere, der ikke bor på øen.
2.    Døgndækning sikres alene ved at anskaffe et lokale til medarbejdere, der er på øen.
3.    Den nuværende dækning på Agersø fortsætter uændret, indtil andet behov opstår.
Nødkald på Agersø og Omø:
Udvalget kan beslutte, at:
1.  Nødkald håndteres ved, at der er medarbejdere i vagt på øerne i alle døgnets 24 timer.
2.  Nødkald håndteres ved, at færgen benyttes udenfor sejlplanen ved særligt akut behov.
3.  Nødkald håndteres ved at forsøge at indgå aftaler om et frivilligt korps på Agersø.
4.  Nødkald håndteres ved en kombination af at benytte færgen udenfor sejlplan og forsøge at indgå aftaler om et frivilligt korps på Agersø.
Døgnbemanding kan ske umiddelbart efter beslutning om budgettildeling.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Døgndækning af pleje på Agersø
Ansættelse af en sygeplejerske på Agersø på lige fod med sygeplejersken på Omø vil betyde en ekstra lønudgift svarende til cirka 300.000 kr. årligt afhængigt af behovet for sygeplejeydelser på Agersø.
Nødkald
Hvis nødkald på Omø og Agersø håndteres ved mulighed 1; at sikre at der er medarbejdere i vagt på øen i alle døgnets 24 timer, vil den øgede driftsudgift være 1.3 mio. kr. Driftsudgiften består af lønkroner til medarbejdere, der skal opholde sig på øen i aften- og nattetimer. Hvis det øvrige plejebehov på Agersø og Omø falder/stiger i aften- og nattetimer vil udgifter til nødkald stige/reduceres.
Hvis nødkald på Agersø og Omø håndteres ved mulighed 2 eller 4; at benytte færgen udenfor sejlplan ved særligt akut behov, vil der være en udgift på cirka 2.600 kr. pr. ekstra sejltur. Hertil kommer løn til medarbejdere, der sejler over til en af øerne og opholder sig på øen, indtil de kan komme retur med færgen. Den samlede udgift vil afhænge af mængden af nødkald, som medarbejdere skal rykke ud til.
Både mulighed 1, 2 og 4 kræver, at der anskaffes et lokale på øen. Administrationen har undersøgt muligheden for at købe en andelsbolig på øen. Der vil være en anlægsudgift på 300.000 kr. (køb af andel) samt en huslejeudgift på 4.750 kr./måned. Dertil kommer udgifter til forbrug, som ikke kendes på nuværende tidspunkt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, hvilket scenarie administrationen skal arbejde videre med i forhold til døgndækning af pleje på Agersø.
2.    at Udvalget beslutter, hvilket scenarie administrationen skal arbejde videre med i forhold til håndtering af nødkald på Omø og Agersø.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
At 1-2: (V) og (O) finder det vigtigt, at både Omø og Agersø har den nødvendige dækning ift. pleje og nødkald. Som udgangspunkt foreslås, at der arbejdes med at oprette et frivilligt korps til nødkald på Agersø i lighed med Omø. Derudover ønskes scenarierne vedrørende eventuelle ekstraudgifter overført til brug ved budgetforhandlingerne.
(A) tilslutter sig forslaget.
Administrationen beregner omkostninger ved alle scenarier, som forelægges udvalget på august mødet til orientering.

10. Børn og overvægt (B)

10.   Børn og overvægt (B)

Sagsnr.: 330-2019-1505                 Dok.nr.: 330-2019-201515                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvilke indsatser administrationen skal udarbejde konkrete oplæg for mhp. forebyggelse af overvægt blandt børn og unge.
Baggrund
Jf. budgetaftalen 2019-2022 er det aftalt, at der i budgetperioden skal sættes ind med yderligere forebyggende tiltag i forhold til overvægt blandt børn. I budgetaftalen 2019-2022 punkt 18 står:
”….Parterne ønsker i den sammenhæng at holde fast i en positiv udvikling i forhold til livskvalitet og selvansvar, og indsatsen skal understøttes med fx cykelstier, motionsoaser og ernæringstiltag mv…”.
I budgetaftalen er det aftalt, at dette arbejde forankres i fagudvalget (FSU) i 2019, og at der hvert år fra 2020-2022 afsættes 500 tkr. til dette.
Udvalget blev på deres temamøde den 28. februar 2019 præsenteret for udviklingen i overvægt i Slagelse Kommune samt nuværende tiltag og indsatser på området.
På baggrund af drøftelsen på temamødet, præsenteres udvalget her for en række mulige indsatser til styrkelse af det forebyggende arbejde med overvægt blandt børn og unge.
Overvægt i Slagelse Kommune
Ifølge Sundhedsprofilen 2017 er 56,3 % af de voksne borgerne (16+ år) i Slagelse Kommune moderat eller svært overvægtige. Tilsvarende tal for børn i Slagelse Kommune, viser en stor forekomst af overvægt allerede ved 3-års alderen. I 2017 og 2018 opsporede Sundhedsplejen ca. 17 % af de 3 årige børn, som var overvægtige. Tilsvarende opsporede Sundhedsplejen ca. 21 % overvægtige børn i 5. klasse de samme år.
Der er stor social ulighed i forekomsten af overvægt. Jo kortere uddannelse, jo højere forekomst af overvægt. Samme tendens ses hos børn og unge. Andelen af overvægtige 11-15 årige er næsten fire gange højere i den laveste socialklasse end i den højere socialklasse.
Forebyggelse af overvægt
Det er endnu uvist, hvorfor vi bliver mere og mere overvægtige. Dermed kan det også være svært at sige, hvad der præcist skal til for at stoppe udviklingen. Det bedste bud på nuværende tidspunkt vil være at kombinere flere typer indsatser såsom:
·        Strukturelle indsatser fx madordninger i dagtilbud
·        Tidlig opsporing og forebyggende indsatser fx sundhedstjek i 3. kl.
·        Livsstilsinterventioner med fokus på kost, fysisk aktivitet og adfærdsterapi fx vores eksisterende behandlingstilbud BOBU (Behandling af Overvægtige Børn og Unge)
Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om overvægt fra april 2018, indeholder en række anbefalinger til, hvordan man kan forebygge overvægt. Der er særligt fokus på det tværfaglige samarbejde fx mellem sundhedsplejen, dagtilbud, skole, forældre og kommune. Langt de fleste anbefalinger følger vi allerede i dag i Slagelse Kommune.
Forslag til konkrete indsatser
På baggrund af ovenstående samt en vurdering af eksisterende tiltag, foreslår administrationen følgende indsatser til opsporing og forebyggelse af overvægt blandt børn og unge:
1.    Etablering af 4 måneders besøg til alle v. Sundhedstjenesten
På nuværende tidspunkt er det kun førstegangsfødende der får 4. måneders besøg af sundhedstjenesten. Ved dette besøg taler sundhedsplejersken med forældrene om overgangskost. Det er vigtigt at klæde forældrene godt på ift. overgangskost, da det er her, de sunde vaner etableres.
2.    Prøvehandling: Madordning i en eller flere daginstitutioner
Et gennemsnitligt barn indtager mellem 45-70 % af dagens samlede energibehov i institutionen. Derfor er potentialet ved madordninger stort, når det kommer til sund og ernæringsrigtig kost til børn. En prøvehandling på madordninger kan belyse fordele og ulemper ved forskellige modeller for madordninger f.eks. mad som leveres udefra eller mad tilberedt i eget køkken. På baggrund af prøvehandlingen, vurderes det om madordningerne bør fortsætte og udbredes til flere institutioner.
3.    Etablering af Sundhedstjek i 3. klasse
Sundhedsplejen foretager på nuværende tidspunkt sundhedstjek i 0., 1., 5. og 9. klasse. I årene fra 1. til 5. klasse ser sundhedsplejen en stigning i andelen af overvægtige børn. Derfor er der i denne årrække, et potentiale for at opspore og forebygge udviklingen af overvægt blandt eleverne.
4.    Udvidelse af Fun2move
Fun2move er et idrætstilbud til overvægtige børn, som ikke er vant til at bevæge sig og som har svært ved at være i et almindeligt idrætstilbud. Tilbuddet eksisterer på nuværende tidspunkt kun i Slagelse by og har stor tilslutning. Derfor ønskes det at udvide tilbuddet, således at man kan tilbyde flere børn og unge at deltage samt starte hold op i Skælskør og Korsør.
5.    Etablering af bevægelsesstimulerende aktiviteter i byrummet (motionsoaser og/eller cykelstier)
Der kan etableres bevægelsesstimulerende aktiviteter i byrummet eller andre steder, hvor borgerne færdes. Aktiviteterne kan tilpasses både målgruppe og behov. Bevægelsesaktiviteter kunne f.eks. være motorikbaner til de mindste, bevægelsesstimulerende legepladser til førskolebørn eller trædesten, hinkeruder mm. som også appellerer til voksne. Desuden kan der etableres cykelstier, der gør det nemmere at bevæge sig på cykel både for børn og voksne.
Retligt grundlag
Sundhedsloven § 119 (LBK nr. 1188 af 24/09/2016).
Budgetaftale 2019-2022, pkt. 18.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte, hvilke indsatser administrationen skal udarbejde konkrete oplæg for, mhp. forebyggelse af overvægt blandt børn og unge. Udvalget kan beslutte:
·        At administrationen udarbejder konkrete oplæg til de 5 beskrevne indsatsmuligheder
·        At administrationen udarbejder konkrete oplæg til et udpluk af de 5 beskrevne indsatsmuligheder og/eller helt andre ønsker til indsatser
På baggrund af udvalgets beslutning, vil administrationen udarbejde et oplæg for hver af de ønskede indsatsmuligheder samt en beskrivelse af de dertilhørende konsekvenser. Administrationens oplæg vil komme til politisk behandling i relevante fagudvalg.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der fortsat prioriteres og arbejdes med at forebygge overvægt blandt børn og unge.
Overvægt medfører store udgifter til behandling og pleje. Derudover er overvægt relateret til et øget sygefravær, flere tilfælde af førtidspension samt tidlig død.
Beregninger fra 2017 estimerer, at en gennemsnitskommune med 59.000 indbyggere afholder 4 mio. kr. årligt i nettoomkostninger til borgere med svær overvægt. Hertil kommer de udgifter, som følger borgere med moderat overvægt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I den vedtagne budgetaftale 2019-2022 er der jf. pkt. 18 afsat 500.000 kr. årligt til forebyggende tiltag ift. overvægt blandt børn og unge.
De økonomiske og personalepolitiske konsekvenser beskrives nærmere for hver enkelt indsatsmulighed, hvis udvalget beslutter, at administrationen skal arbejde videre med et oplæg til indsatserne.
Et groft estimat på udgifter til de nævnte indsatsmuligheder er som følger:
Indsats
Estimeret budget
1.  Etablering af 4 måneders besøg til alle
250.000 kr./år
2.  Prøvehandling: Madordning i dagtilbud***
50.000-150.000 kr.*
3.  Etablering af Sundhedstjek i 3. kl.
250.000 kr./år
4.  Udvidelse af Fun2move
15.000 kr./år per forening**
5.  Etablering af bevægelsesstimulerende aktiviteter i byrummet (motionsoaser og cykelstier)
350.000-500.000 kr.*
* Beløbet er et engangsbeløb og det afhænger af indsatsens størrelse f.eks. antal involverede
   institutioner eller størrelsen og omfanget af den/de bevægelsesstimulerende aktiviteter
** Udvidelse af Fun2move koster 15.000 kr. årligt per forening man udvider med. Én ny forening i Korsør og 
    én ny forening i Skælskør koster derfor 30.000 kr. årligt.
*** Der er afsat 150.000 kr. på budgettet i Folkesundhed til madordning i dagtilbud. Derudover vil der være
      behov for 50.000-150.000 kr.
Udover de ovenstående beløb, vil der for indsats 1 og 3 efterfølgende være driftsudgifter forbundet med indsatserne. Driften for indsatserne er forankret i Center for Børn og Unge.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængigt af udvalgets beslutning, vil konkrete oplæg til indsatsmuligheder for forebyggelse af overvægt blandt børn og unge, også kræve behandling i andre fagudvalg:
Hvis der laves en prøvehandling med positiv effekt i forhold til etablering af 4-måneders besøg for alle og/eller etablering af Sundhedstjek i 3. klasse, skal det afklares med Børn- og Ungeudvalget om udvalget vil prioritere driftsmidler til indsatserne efterfølgende.
Hvis der skal arbejdes videre med etablering af bevægelsesfremmende aktiviteter i byrummet skal udvalget for Erhverv og Teknik samt udvalget for Miljø, Plan og Landdistriktsudvikling inddrages.
Indstilling
Centerchefen i Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, hvilke indsatser administrationen skal udarbejde konkrete oplæg for, med henblik på forebyggelse af overvægt blandt børn og unge.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget foreslår, at administrationen arbejder videre med indsatserne 1, 3 og 4.
(A) Foreslår, at sende udgifterne til indsats 1 videre til økonomiudvalget med henblik på finansiering, da det er en tværgående forebyggende indsats. (V) og (O) tilslutter sig.
Udvalget ønsker oplæg fra administrationen til anvendelse af de resterende midler.

11. Dialogmøde med interessenter forud for budget 2020 (D)

11.   Dialogmøde med interessenter forud for budget 2020 (D)

Sagsnr.: 330-2019-14984               Dok.nr.: 330-2019-212189                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter output af dialogmøde med interessenter forud for budget 2020.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget mødtes den 14. maj 2019 med ca. 55 repræsentanter fra; Ældreråd, Handicapråd, Ældresagen, Bruger-/pårørenderåd på Plejecentre og Aktivitetscentre og ledere fra plejecentre m.fl., derudover Sektor-MED i Center for Sundhed og Ældre - til et 3-timers Dialogmøde forud for budget 2020.
Udvalget ønskede, inden de politiske drøftelser af budget 2020, at invitere til dialog med brugere, pårørende og de væsentligste samarbejdspartnere om områdets udfordringer og muligheder.
Formålet med mødet var, at skabe en åben dialog og i fællesskab forstå udfordringerne samt drøfte mulighederne. Indledningsvis blev fremhævet vigtigheden af, hele tiden at have det overordnede formål for øje; ”at skabe bedre velfærd for borgerne inden for de givne rammer”. Virkeligheden er, at Ældre- og Sundhedsområdet i Slagelse Kommune, som i landets øvrige kommuner, er under pres, bl.a. på grund af den demografiske udvikling kombineret med udviklingen indenfor sygehusvæsenet. Dette sammenholdt med, at den økonomiske ramme ikke vokser i samme takt som opgaverne, gør det nødvendigt i højere grad, løbende at se på nye muligheder for at anvende ressourcer og potentialer bedst muligt.
Fakta på Forebyggelses- og Seniorudvalgets områder blev overordnet gennemgået, efterfulgt af opsummering af tendenser i samfundet generelt, samt specifikt på Ældre- og Sundhedsområdet i Slagelse, herunder også igangværende udviklingstiltag.
Derefter var der engagerede drøftelser ved bordene, hvor deltagerne var ”blandet” – hvorved mange perspektiver blev vendt.
Output af dialogmødet var deltagernes prioritering af, hvad de tænker er vigtigst at prioritere i den kommende udvikling.
Temaer der fik højest prioritering var:
-      Rehabilitering
-      Telemedicin
-      Boligformer
-      Kompetenceudvikling af medarbejdere og samarbejde på tværs
-      Forebyggelse
I bilag 1 ses uddybende opsamling fra dialogmødet.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vil nu igangsætte arbejdet med at omsætte de prioriterede temaer til forslag til konkrete handlinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de indkomne forslag fra dialogmødet og drøfter, hvilke emner, de ønsker, at forvaltningen arbejder videre med i forhold til budgetprocessen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget ønsker, at forvaltningen arbejder videre med de forslag, som ved prioriteringen har fået 3 plusser.
- Boligformer
- Rehabilitering
- Velfærdsteknologi og telemedicin
- Kompetenceudvikling (mesterlære), Rekruttering, Løn under uddannelse
- Forebyggelse

12. Bedre sammenhæng mellem ergoterapeuter og hjælpemiddelafd samt Nedbringelse af ventetiden på hjælpemidler (O)

12.   Bedre sammenhæng mellem ergoterapeuter og hjælpemiddelafd samt Nedbringelse af ventetiden på hjælpemidler  (O)

Sagsnr.: 330-2019-37463               Dok.nr.: 330-2019-208328                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalgt orienteres om de initiativer der er iværksat på baggrund af Byrådets budgetaftale 2019; afsnit H. Øvrige nye tiltag; pkt. 54 s:
Punkt 1): Det undersøges om der kan skabes bedre sammenhæng mellem Ergoterapeuter og Hjælpemiddelafdelingen; det undersøges om der med fordel kan ændres på sammenhængen mellem de to funktioner.
Punkt 2): Samtidig undersøges det hvordan ventetiden på hjælpemidler kan nedbringes, så de eksisterende regler overholdes. Til dette afsættes op til 500.000 kroner ekstra pr. år.
Baggrund
Vedrørende punkt 1 - Det undersøges om der kan skabes bedre sammenhæng mellem Ergoterapeuter og Hjælpemiddelafdelingen; det undersøges om der med fordel kan ændres på sammenhængen mellem de to funktioner:
Myndighedsafdelingens ergoterapeuter i Hjælpemiddelområdet, under Center for Sundhed og Ældre og Hjælpemiddelafdelingen (=depotet), administreret af VASAC under Center for Handicap og Psykiatri, har siden 2012 fungeret som to selvstændige organisatoriske enheder, med et tæt samarbejde omkring det samlede Hjælpemiddelområde på Industrivej 9 i Slagelse Kommune.
Der har siden 2012 skulle håndteres et stigende antal sager i begge enheder. Fra 2017 til 2018 er antallet af indkomne ansøgninger steget med 10%. I 2018 blev det afsatte budget til drift af depotet overskredet med 485.000 kroner, svarende til ca. 10%.
Generelt har der været en opfattelse af et stort behov for koordinering og styring i det daglige med uhensigtsmæssige arbejdsgange til følge. Dette som konsekvens af de to organisatoriske enheder med ledelsesmæssig forankring i to centre. Dette har samlet set vanskeliggjort optimal og effektiv samlet drift af området.
Vedrørende punkt 2 – Det undersøges, hvordan ventetiden på hjælpemidler kan nedbringes så de eksisterende regler overholdes. Til dette afsættes op til 500 tkr. ekstra pr. år.
Udvalget har løbende fået orientering om sagsmængder og sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet. Igennem flere år har området været udfordret i forhold til at kunne overholde de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister; på ”ikke akutte” ansøgninger/hjælpemidler, hvor den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist er 65 hverdage.
I august 2018 besluttede udvalget at tilføre ressourcer ved budgetomplacering, til ansættelse af ekstra terapeut i et vikariat i afdelingen. Det blev ligeledes besluttet at gennemføre en tilbundsgående analyse af området. Der skulle særligt fokuseres på at sikre optimale arbejdsgange i afdelingen, samt sikre en effektiv dokumentationspraksis. Derudover skulle afdelingen sættes i stand til at klare spidsbelastede perioder uden at overskride de politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister.
Retligt grundlag
Byrådets Budgetaftale 2019-2022.
Handlemuligheder
Status vedrørende Punkt 1:
I efteråret 2018 udførte Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre sammen med VASAC i Center for Handicap og Psykiatri en analyse af samarbejdet. Afledt af denne analyse var der enighed om at anbefale en politisk beslutning om at samle hele området under Center for Sundhed og Ældre.
I februar 2019 blev en sag om organisationsændringen forelagt Forebyggelses- og Seniorudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser. Begge udvalg godkendte organisationsændringen, som blev effektueret pr. 1.april 2019.
Status Vedrørende Punkt 2:
Siden august 2018 er der gennemført et større analysearbejde i Hjælpemiddelafdelingen. Afledt af analysen er flere arbejdsgange blevet ændret og der er ændret i afdelingens organisering.
Afdelingen blev samtidig tilført en ekstra terapeut, der fra 1. januar 2019 er fastansat finansieret ved de tilførte ekstra midler, kr. 500.000 årligt; jfr. Budgetaftalen 2019 – 2022.  
Vurdering
Vedrørende Punkt 1:
Organisationsændringen har skabt en større sammenhæng mellem de to funktioner; Ergoterapeuterne i Myndighedsafdelingen og Hjælpemiddelafdelingen (depotet). Denne større sammenhæng forventes hurtigt at kunne omsættes i mere smidige arbejdsgange og bedre service for borgerne. Det forventes ligeledes, at der vil være afledte positive økonomiske effekter.
Vedrørende Punkt 2:
De ekstra tilførte midler på ekstra 500.000 kroner årligt, har gjort det muligt at fastansætte en terapeut mere i afdelingen.
De iværksatte handlinger med ansættelse af en ekstra terapeut samt ændring i arbejdsgange og organisering har medført, at afdelingen nu overholder de politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister på 65 hverdage. Afdelingen har endvidere været i stand, til at håndtere spidsbelastning i form af ferieafholdelse samt sygdom uden, at sagsbehandlingsfristen (ventetiden) er blevet overskredet.
Den aktuelle sagsbehandlingstid (ventetid) ligger pt. på mellem 20 og 30 hverdage.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

13. Skærmløsninger på Agersø og Omø (O)

13.   Skærmløsninger på Agersø og Omø (O)

Sagsnr.: 330-2019-37025               Dok.nr.: 330-2019-206494                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det igangværende arbejde med at afdække behov og muligheder for skærmløsninger på Agersø og Omø.
Baggrund
I forbindelse med udarbejdelsen af den kommende ø-politik, blev der i november 2018 afholdt en vidensmesse. Her deltog blandt andre beboere fra Agersø og Omø og repræsentanter fra kommunens administration.
Et af ønskerne fra vidensmessen var at se nærmere på, om skærmkommunikation kan anvendes som et middel til at bringe borgerne på Agersø og Omø samt medarbejderne uden for øerne i kontakt med hinanden på en nemmere måde, med det formål at øge kvaliteten af de ydelser som borgerne modtager.
Ved skærmkommunikation forstås, at to eller flere personer kommunikerer via en computerskærm, tablet eller smartphone.
Skærmløsninger anvendes bredt i flere kommuner i forhold til såvel genoptræning og rehabilitering, som hjemme- og sygepleje.
Efter vidensmessen har der været afholdt et indledende møde med beboere og sundhedsfagligt personale både på Agersø og Omø. Forskellige behov, muligheder og udfordringer omkring skærmkommunikation er blev afdækket, ligesom der også er talt om andre velfærdsteknologiske muligheder.
Administrationen er på nuværende tidspunkt i gang med at afsøge markedet for mulige skærmløsninger, hvorefter der vil blive afholdt endnu et møde med beboer- og sundhedsfaglige repræsentanter fra Agersø og Omø. Herefter planlægges det, at borgere med et konkret behov kan afprøve tilgængelige skærmløsninger. Mindre prøvehandlinger forventes at kunne gennemføres i løbet af 2019/2020.
Større afprøvninger af skærmløsninger skal ses i sammenhæng med den fremadrettede strategi for velfærdsteknologi.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at anvendelse af skærmkommunikation på Agersø og Omø vil kunne bibringe værdi for såvel borgerne, som for medarbejderne i Center for Sundhed og Ældre.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhængigt af, hvilken skærmteknologisk løsning, der vælges, skal der påregnes såvel anlægs- og driftsudgifter til dette.
Konsekvenser for andre udvalg
Afprøvninger af skærmløsninger på Agersø og Omø skal eventuelt sendes til orientering i Ø-udvalget.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

14. Pressemeddelelser (B)

14.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2019-23590               Dok.nr.: 330-2019-202947                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. juni 2019:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udvalget beslutter ikke yderligere pressemeddelelser.
15. Lukket: Muligheder for etablering af læge- og sundhedshus i Korsør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Underskriftsark (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.