Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 3. september 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-298753                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Dagsorden blev godkendt.

2. Forretningsorden for Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

2.     Forretningsorden for Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-53360               Dok.nr.: 330-2019-299789                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender forretningsordenen og godkender frist for elektronisk dagsorden på 5 hverdage.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. marts 2018 en revideret Styrelsesvedtægt 2018, hvor de 2 daværende udvalg, Seniorudvalget og Sundheds- og Forebyggelsesudvalg blev samlet i ét nyt udvalg Forebyggelses- og Seniorudvalget. Udvalget har ikke efterfølgende fået forelagt Forretningsorden til godkendelse.
Indholdet i de 2 tidligere udvalgs forretningsorden var, som der var lagt op til for alle stående udvalg, identisk. Eneste afvigelse var §3, stk. 1: ”Udvalgsformanden foranlediger, at der så vidt muligt senest x antal hverdage inden et ordinært udvalgsmøde er en elektronisk dagsorden tilgængelig i dagsordenssystemet”, hvor frist på tilgængelig dagsorden var på henholdsvis 5 og 6 hverdage.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter og vedtager en forretningsorden.
I bilag 1 ses forslag til forretningsorden, hvor elektronisk dagsorden så vidt muligt skal være tilgængelig senest 5 hverdage inden udvalgsmødet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om det vil vedtage en forretningsorden og i givet fald forretningsordenens indhold.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Forretningsorden blev godkendt.

3. Etablering af sundhedstjek i 3. kl. (B)

3.     Etablering af sundhedstjek i 3. kl. (B)

Sagsnr.: 330-2019-51549               Dok.nr.: 330-2019-289412                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om de vil afsætte økonomi fra Budgetaftalen 2019-2022 punkt 18 til etablering af sundhedstjek i 3. kl.
Baggrund
På udvalgsmødet den 4. juni 2019 besluttede udvalget, at administrationen skulle arbejde videre med et konkret oplæg til etablering af Sundhedstjek i 3. kl.
Forekomsten af overvægt fordobles i skoletiden
Forekomsten af overvægt blandt børn og unge er stigende. Fra indskoling til udskoling ses der næsten en fordobling af antallet af overvægtige børn. Nedenstående tal fra skoleåret 2017/2018 viser fordelingen af overvægtige børn i Slagelse Kommune.
Overvægtsprocent i skoleåret 2017/2018
Piger
Drenge
Indskoling
14,0 %
10,7 %
5. klasse
19,1 %
21,8 %
Udskoling
20,4 %
21,1 %
Ovenstående tabel viser en markant stigning i andelen af overvægtige børn fra indskolingsalderen til 5. kl. I denne periode er opsporings- og forebyggelsespotentialet stort.
Nuværende tilbud til opsporing og forebyggelse af overvægt
På nuværende tidspunkt tilbydes der sundhedstjek i 0., 1., 5. og 9. klasse i Slagelse Kommune. Ind- og udskolingsundersøgelserne er obligatoriske, men Sundhedsstyrelsen anbefaler herudover, at der som minimum tilbydes 3 samtaler/sundhedstjek med alle elever i de mellemværende skoleår (Sundhedsstyrelsen, 2011)[1]. Sundhedstjenesten i Slagelse Kommune tilbyder på nuværende tidspunkt samtaler/sundhedstjek med alle elever i 1. og 5. klasse dvs. kun 2 samtaler/sundhedstjek udover ind- og udskolingsundersøgelserne.
Forslag til fremtidigt tilbud: Sundhedstjek i 3. kl.
For at kunne bryde udviklingen i overvægt fra indskolingen til 5. klasse, kan vi iværksætte en intervention eller aktivitet i den mellemlæggende periode med fokus på sundhed og trivsel.
Sundhedstjenesten i Center for Børn og Unge, og Folkesundhed i Center for Sundhed og Ældre, foreslår derfor, at der etableres Sundhedstjek i 3. kl. til alle elever. Sundhedstjekket er baseret på en sundhedssamtale, som kan laves enten individuelt eller i grupper. På denne måde har man mulighed for, at tage højde for børn i udsatte positioner fx ved tydelig overvægt. Sundhedssamtalen tager udgangspunkt i elevernes generelle trivsel, deres selv- og sundhedsopfattelse, overvægt mm. Formålet med Sundhedstjekket er, at opspore og forebygge overvægt og mistrivsel, samt at henvise udfordrede elever til passende tilbud fx behandlingstilbuddet BOBU (Behandling af Overvægtige Børn og Unge), Fun2Move el. lign.
Retligt grundlag
Budgetaftalen 2019-2022 punkt 18.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan:
a.    Beslutte inden for budgetaftalens punkt 18 i budgetaftalen, hvor der er afsat 500.000 kr. til forebyggende tiltag, at afsætte følgende midler til etablering og udvikling af Sundhedstjek i 3. kl. i en treårig periode (3 skoleår):
·        2020:     251.220 kr.
·        2021:     251.220 kr.
·        2022:     251.220 kr. 
b.    Beslutte inden for budgetaftalens punkt 18 at afsætte følgende midler til en ét-årig prøvehandling på Sundhedstjek i 3. kl. (ét skoleår):
·        2020:     251.2200 kr.
c.    Beslutte ikke at prioritere etableringen af Sundhedstjek i 3. kl.
Vurdering
Administrationen vurderer generelt:
·        At etablering af Sundhedstjek i 3. kl. kan medvirke til, at forebygge udvikling af overvægt blandt børn og unge, da det giver mulighed for at kunne opspore overvægt i skolens mellemtrin. Sundhedssamtalen giver også mulighed for, at tage hånd om de underliggende faktorer, som ofte har betydning for udviklingen af overvægt, fx den generelle trivsel.
·        At der er større mulighed for at tilbyde støtte og hjælp til behandling af overvægt bl.a. via BOBU, hvis der opspores tidligt.
·        At etablering af Sundhedstjek i 3. kl. vil indfri Sundhedsstyrelsens anbefaling om minimum 3 sundhedssamtaler med alle elever i de mellemværende skoleår fra indskoling til udskoling (Sundhedsstyrelsen, 2011). 
Administrationen vurderer hertil for handlemulighed a:
·        Etablering af Sundhedstjek i 3. kl. i en treårig periode giver mulighed for, at udvikle og kvalificere sundhedstjekket, så det imødekommer elevernes behov i et sundhedsfremmende og forebyggende perspektiv.
·        Den treårige periode giver mulighed for at evaluere på de mere langsigtede effekter af 3. kl. besøgene, fx om andelen af overvægtige børn vil falde i 5. kl., fordi de bliver opsporet tidligere. Dette er muligt, da den første 3. kl. årgang, som tilbydes sundhedstjek, indenfor den treårige periode vil gennemgå et sundhedstjek i 5. kl.
Administrationen vurderer hertil for handlemulighed b:
·        Etablering af Sundhedstjek i 3. kl. i en étårig prøveperiode giver mulighed for, at monitorere andelen af overvægtige børn i 3. kl. Denne model giver ikke mulighed for, at evaluere på de mere langsigtede effekter af Sundhedstjek i 3. kl. Dog vil man kunne se, om man opsporer nogle overvægtige børn i 3. kl., som ellers ikke var blevet opsporet før i 5. kl.
·        Sundhedstjek i 3. kl. i en étårig periode begrænser muligheden for at udvikle og kvalificere tilbuddet. Denne model gennemføres ud fra en standardiseret model. 
Administrationen vurderer for handlemulighed c:
·        Den nuværende mulighed for at opspore og forebygge overvægt forbliver uændret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Baseret på erfaringer fra de nuværende Sundhedstjek i 1. og 5. kl. vurderes det, at der skal allokeres ca. 1000 timer per skoleår til at varetage Sundhedstjek i 3. kl. De 1000 timer svarer til 30 minutters individuel samtale med alle elever i 3. kl., administration, befordring, mm.
De 1000 timer udgør i totale omkostninger: 251.220 kr. per skoleår
De økonomiske omkostninger for de tre handlemuligheder ses herunder:
År
Handlemulighed a
Handlemulighed b
Handlemulighed c
2020
251.220 kr.
251.220 kr.
-
2021
251.220 kr.
-
-
2022
251.220 kr.
-
-
Total
753.660 kr.
251.220 kr.
0 kr.
Administrationen anbefaler, at ovenstående, uanset handlemulighed, afsættes fra Budgetaftalen 2019-2022 punkt 18.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget orienteres om sagens udfald.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om de vil etablere Sundhedstjek i 3. kl. efter model a, b eller c og dermed, om de vil øremærke midler til indsatsen fra Budgetaftale 2019-2022 punkt 18.
[1] Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge, Sundhedsstyrelsen, 2011.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget besluttede model a.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ønsker på mødet i oktober en drøftelse af, hvordan punkt 19 i budgetaftale 2019-2022 skal udmøntes.

4. Udvidelse af indsatsen Fun2Move (B)

4.     Udvidelse af indsatsen Fun2Move (B)

Sagsnr.: 330-2018-70901               Dok.nr.: 330-2018-567261                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om de vil afsætte økonomi fra Budgetaftalen 2019-2022 punkt 18, hvor der er afsat 500.000 kr. til forebyggende indsatser til udvidelse af indsatsen Fun2Move i perioden 2020-2022.
Baggrund
På udvalgsmødet den 4. juni 2019 besluttede udvalget, at administrationen arbejdede videre med et oplæg til udvidelse af indsatsen Fun2Move.
Fun2Move – et idrætstilbud til overvægtige børn
Fun2Move er et idrætstilbud for overvægtige børn i alderen 7-14 år, som ikke er vant til at bevæge sig, og som har svært ved at være i et almindeligt idrætstilbud. Formålet med Fun2Move er, at børnene opnår bevægelsesglæde, kropslige færdigheder og øget selvværd. Hensigten er, at børnene på sigt kan deltage i almindelige idrætstilbud og dermed fastholdes i at være fysisk aktive. På Fun2Move-holdene er der desuden et stort fokus på at styrke fællesskabet bl.a. igennem fællestræninger.
Fun2Move er et samarbejde mellem Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, Slagelse Svømmeklub og Marievang IF Gymnastikforening. På nuværende tidspunkt er der mellem 30-40 deltagere fordelt på tre hold i de to foreninger.
Stigende efterspørgsel
Fun2Move har eksisteret i lidt over to år og oplever et stigende deltagerantal. Der er ligeledes en øget efterspørgsel på flere hold, gerne i andre byer end Slagelse, et bredere udvalg af idrætsaktiviteter samt muligheden for aldersinddelt træning. Dette vil imødekomme, at en større andel af overvægtige børn og unge, kan blive fysisk aktive og deltage i et idrætsfællesskab.
Økonomi
Fritidsafdelingen koordinerer indsatsen i foreningerne og anvender på nuværende tidspunkt 30.000 kr. årligt til Fun2Move i de to foreninger (15.000 kr. per klub). Midlerne dækker:
·        150 kr. til kontingentstøtte pr. barn per sæson
·        Rekvisitter til holdene (trøjer)
·        Kurser til Fun2Mov-holdenes instruktører for at opkvalificere tilbuddet
·        Kommunikationsmaterialer til relevante samarbejdspartnere bl.a. behandlingstilbuddet BOBU (Behandling af Overvægtige Børn og Unge) og kommunens skoler
På baggrund af ovenstående har Center for Kultur, Fritid og Borgerservice og Center for Sundhed og Ældre udarbejdet et oplæg til en økonomisk prioritering af indsatsen gældende for 2020-2022, så Fun2Move kan udvides løbende og omfatte flere forskellige foreninger samt idrætsgrene i flere af kommunens byer.
Udvalget skal være opmærksomme på, at der samlet set er afsat 500.000 kr. pr. år fra 2020 – 2022 i Budgetaftalen 2019-2022 punkt 18. Så alt efter hvor meget udvalget beslutter, at bruge fra de afsatte midler, så er der en resterende del, som kan benyttes til andre forebyggende indsatser.
Retligt grundlag
Budgetaftalen 2019-2022 punkt 18.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan:
a)    Beslutte inden for budgetaftalens punkt 18, at afsætte 30.000 kr. i 2020, 60.000 kr. i 2021 og 90.000 kr. i 2022 til udvidelse af Fun2Move.
b)    Beslutte inden for budgetaftalens punkt 18, at afsætte et mindre beløb end anført til udvidelse af Fun2Move.
c)    Beslutte ikke at prioritere udvidelsen af Fun2Move. Indsatsen fortsætter i sit nuværende format med tilbud i to foreninger i Slagelse by.
Vurdering
Administrationen vurderer, at:
·        Udvidelse af Fun2Move i højere grad vil understøtte ikke-idrætsaktive børn og unges lyst til at dyrke motion, og indgå i idrætsfællesskaber med andre.
·        Udvidelse af Fun2move vil skabe sunde rammer for flere overvægtige børn og unge, og dermed forebygge udviklingen af overvægt.
·        Udvidelse af Fun2Move vil øge målgruppens idrætsdeltagelse og i højere grad bidrage til, at deltagerne sluses ud og fastholdes i almindelige idrætstilbud.
·        Udvidelse af Fun2Move imødekommer efterspørgslen på bevægelsesfremmende fællesskaber med fokus på trivsel og livsduelighed.
·        Udvidelse af Fun2Move understøtter opstillede mål i Sundhedspolitikken, Idrætspolitikken samt Budgetaftalen 2019-2022.
Administrationen evaluerer indsatsen årligt med udgangspunkt i ovenstående vurdering. Evalueringen forelægges udvalget til orientering.
I efteråret 2022 skal udvalget tage stilling til indsatsens fremtidige format samt evt. finansiering. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen foreslår følgende økonomiske prioritering til løbende udvidelse af Fun2Move:
År
Beløb fra
Budgetaftale 2019-2022 pkt. 18
Total til
finansiering af Fun2Move*
Antal
foreninger
Kapacitet (antal aktive børn)
2020
30.000 kr.
60.000 kr.*
4
50-60
2021
60.000 kr.
90.000 kr.*
6
70-80
2022
90.000 kr.
120.000 kr.*
8
90-100
* Udover midler fra budgetaftale 2019-2021 budgetterer Fritidsafdelingen med 30.000 kr. årligt til indsatsen.
På baggrund af ovenstående, afsættes der over de næste tre år, 180.000 kr. total fra Budgetaftalen 2019-2022 punkt 18.
Fun2Move koordineres på nuværende tidspunkt af Fritidsafdelingen, der fortsat vil fortsat stå for koordineringen af Fun2Move samt en eventuel udvidelse af tilbuddet.
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om sagens udfald.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre, og Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om de inden for Budgetaftalen 2019-2022 punkt 18 vil afsætte i alt 180.000 kr. i en treårig periode til udvidelse af Fun2Move.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget beslutter at afsætte kr. 180.000 i en treårig periode.

5. Udmøntning af §18 midler i 2020 (B)

5.     Udmøntning af §18 midler i 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-40756               Dok.nr.: 330-2019-226438                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte model for udmøntning af §18 midler i 2020 samt Indstillingsgruppens sammensætning.
Baggrund
§18 midler er en pulje, som kommunen stiller til rådighed for frivilligt socialt arbejde. Servicelovens §18 påbyder alle kommuner at stille sådan en pulje til rådighed, hvor kommunens frivillige sociale foreninger og lignende kan søge om at få tilskud til deres aktiviteter. Som kompensation for støtten modtager kommunalbestyrelsen et tilskud fra staten via bloktilskuddet, der årligt reguleres med pris- og lønudviklingen.
Formål og målgruppe
Formålet med §18 midlerne er at skabe gode rammer for den frivillige sociale indsats og sikre et udbytterigt samspil mellem kommune og frivillige organisationer.
Målgruppen er udsatte borgere, fx børn, unge, familier eller ældre med personlige eller sociale problemer, familier og ældre med ensomhed, mennesker med etnisk baggrund, der har vanskeligt ved at blive integreret, kronisk syge, handicappede, sindslidende eller pårørende til udsatte grupper.
Økonomi
Det samlede budget for §18 midlerne i 2018 var på 1.729.531 kr. og i 2019 var det på kr. 1.760.834
For mere information om tidligere års fordeling af §18 midler henvises til sager på udvalgsmøde i december 2017 og 2018.
Model for udmøntning
På udvalgsmøde den 16. august 2018 godkendte udvalget model for ansøgning og udmøntning af §18 midlerne i 2019. Det er administrationens forslag at denne model fortsætter med en tilføjelse af, at hver forening/CVR nr kun kan fremsende en ansøgning.
Ved udmøntning af §18 midler i 2019 bestod Indstillingsgruppen af repræsentanter fra:
·        Forebyggelses- og Seniorudvalget
·        Ældrerådet
·        Handicaprådet
·        Rådet for Socialt udsatte
·        Børne- og Ungeudvalget
·        Ungerådet
·        Sekretariatsleder fra Center for Sundhed og Ældre (repræsentere kommune)
Med afsæt i udvalgets beslutning til administrationen om model og kriterier for udmøntning af §18 midlerne, igangsættes ansøgningsprocessen primo september.
Retligt grundlag
Servicelovens §18.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte model og kriterier for udmøntning af §18 midler, herunder om udvalget tilslutter sig administrationens forslag til ændring og om der skal foretages yderligere justeringer.
Udvalget skal beslutte, om Indstillingsgruppens sammensætning skal fortsætte uændret, eller om der skal foretages ændringer.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at model og kriterier for udmøntning af §18 midler justeres med den tilføjelse, at hver forening/CVR nr. kun må fremsende en ansøgning. På den måde har Indstillingsgruppen og udvalget et bedre overblik over ansøgerne.
Generelt er det administrationens oplevelse, at modellen virker efter hensigten og kommer mange foreninger, og dermed borgere i målgruppen, til gavn.
Sidste år afholdte administrationen informationsmøder i Slagelse, Skælskør og Korsør, hvor ansøgerne havde mulighed for, at få hjælp til, at udfylde ansøgningsskemaet.
Disse informationsmøder var der ikke tilslutning til. Til gengæld var der mange, der henvendte sig til administrationen både personligt og telefonisk for at få hjælp til ansøgningsskemaet. Administrationen vil derfor ikke afholde informationsmøder i år, men stå til rådighed både personligt og telefonisk for dem, der har behov for det. Dette vil blive oplyst tydeligt på hjemmesiden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om de ønsker at fortsætte med den nuværende tildelingsmodel, om de ønsker at tilslutte sig administrationens forslag om ændring eller evt. har andre ændringer.
2.    at Udvalget tager beslutning om Indstillingsgruppens sammensætning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
At 1: Udvalget besluttede, at tilslutte sig administrationens forslag.
At 2: Godkendt med bemærkning om at valggruppen VOB udpeger en repræsentant.
Anders Nielsen (A) deltager.

6. Ensomhed - nyt tema i Værdighedspolitik (B)

6.     Ensomhed - nyt tema i Værdighedspolitik (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998               Dok.nr.: 330-2019-305231                                Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal overfor Byrådet anbefale tilføjelse af nyt afsnit i Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune vedrørende ”Bekæmpelse af ensomhed”.
Baggrund
Som en del af finanslovsaftalen for 2019 blev det besluttet, at kommunernes indsatser for bekæmpelse af ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre skal styrkes. Derfor er der indført en forpligtelse for Byrådet til at beskrive i Værdighedspolitik for Ældreplejen, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte bekæmpelse af ensomhed.
Tilføjelse af det nye område ”Bekæmpelse af ensomhed” indebærer, at Byrådet skal vedtage tilføjelse til Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune senest den 31. december 2019. 
Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkendte på mødet i juni 2019 tilføjelsen til Værdighedspolitikken. Derefter blev forslaget sendt til høring i Ældrerådet. Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Finansloven for 2019 og bekendtgørelse om værdighedspolitikker for ældreplejen.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan overfor Byrådet anbefale tilføjelsen af afsnit om ensomhed til Værdighedspolitikken. I bilag 2 ses Værdighedspolitikken med tilføjelsen af de nye afsnit (rød tekstmarkering). Alternativt kan Forebyggelses- og Seniorudvalget foretage justeringer i afsnittet om ensomhed og derefter anbefale Byrådet af godkende.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler Byrådet at godkende Værdighedspolitikken, efterfulgt af offentliggørelse jf. lovens bestemmelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget overfor Byrådet anbefaler tilføjelsen vedrørende bekæmpelse af ensomhed i Værdighedspolitikken. 
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget anbefaler tilføjelsen overfor Byrådet.

7. Udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed (B)

7.     Udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed (B)

Sagsnr.: 330-2019-46559               Dok.nr.: 330-2019-256270                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til udmøntning af de cirka 1,4 mio. kr., der er bevilliget på finansloven til bekæmpelse af ensomhed.
Baggrund
Som en del af finanslov 2019 er det besluttet, at kommunernes indsatser i forhold til bekæmpelse af ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre skal styrkes.
På finansloven 2019 er der afsat 100 mio. kr. årligt til at styrke kommunernes indsatser til bekæmpelse af ensomhed m.v. blandt ældre. Midlerne udmøntes til kommunerne via bloktilskuddet. For Slagelse Kommune betyder det en bevilling på ca. 1,4 mio. kr. til bekæmpelse af ensomhed, som forventes tilført Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme ved 3. budgetopfølgning.
På udvalgsmøde den 4. juni principgodkendte udvalget en tilføjelse til værdighedspolitikken om ensomhed, som efterfølgende er sendt i høring i Ældrerådet.
I denne sag forelægger administrationen tre forslag til, hvordan de cirka 1,4 mio. kr. kan udmøntes.
Forslagene er med forbehold for, at en del af midlerne kan overføres til 2020.
Forslag 1:
Tidlig opsporing af ældre, som er særligt udsat i forhold til ensomhed, fx ved overgang til pensionsalder, tab af ægtefælle eller anden livskrise.
Der ansættes en forebyggelseskonsulent, der arbejder med tidlig opsporing af borgere i eget hjem, der ikke modtager hjemme- eller sygepleje.
Samtidig ansættes en pårørendevejleder, der arbejder med tidlig opsporing hos pårørende til borgere med demens eller alvorlig sygdom.
De to medarbejdere skal opsøge arenaer, hvor målgrupperne er. Det kan fx ske gennem boligforeninger og andre foreninger i nærmiljøet.
Begge medarbejdere arbejder desuden med kompetenceudvikling og vejledning af medarbejdere på plejecentre, hjemmepleje, sygepleje og visitation, så indsatsen med tidlig opsporing af ensomhed styrkes i alle led.
I forbindelse med den tidlige opsporing arbejder både forebyggelseskonsulent og pårørendevejleder med at formidle kontakt til relevante sociale fællesskaber, aktiviteter, støttetilbud og netværk, der kan hjælpe borgeren ud af ensomhed.
Forslag 2:
Sikre tilgængelighed og adgang til sociale fællesskaber for borgere på plejecenter eller borgere i eget hjem, der modtager hjemme- og sygepleje.
Ansættelse af en medarbejder på tværs i organisationen, der arbejder med tidlig opsporing af borgere på plejecenter, aktivitetscenter, eller borgere som bor i eget hjem, og som modtager hjemme- og/eller sygepleje. Medarbejderen opsporer, inviterer og motiverer borgere til at deltage i sociale fællesskaber, samt støtter opstart af netværk blandt ældre med fokus på ledsageordning.
Medarbejderen har desuden fokus på kompetenceudvikling af medarbejdere på tværs i organisationen i opsporing af borgere med behov for et tilbud om ledsagelse til fx sociale fællesskaber og aktiviteter.
Tilbud om ledsageordning enten ved hjælp af frivillige, ansatte fra aktivitetscenteret eller med hjælp af personale på plejecenter eller i hjemmeplejen, som i en begrænset periode kan følge borgeren til sociale fællesskaber/aktiviteter. Det kan være på aktivitetscentre, men også i civilsamfundet, fx foreninger eller andre sociale fællesskaber. Ledsagelse af medarbejdere fra hjemmeplejen, aktivitetsmedarbejder eller andre ældre kan give tryghed for den ældre og fremme deltagelse i sociale fællesskaber/aktiviteter uden for eget hjem og være med til at etablere et netværk med andre ældre mennesker.
Forslag 3: Opbygning af lokale netværk/fællesskaber i nærmiljøet blandt ældre, som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje.
Ansættelse af to netværksmedarbejdere som har fokus på tidlig opsporing af ensomhed hos ældre som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje. Netværksmedarbejderne arbejder med at oprette netværk og sociale fællesskaber for ældre i nærmiljøet og på aktivitetscentrene. Det sker i tæt samarbejde på tværs af frivillige, foreninger og lokalråd. Netværksmedarbejderne kan fx sikre fastholdelse i netværk og sociale fællesskaber i samarbejde med plejecentre, frivilligcenteret, aktivitetscentrene, Kirkens Korshær, Menighedsplejen, daghjem og hjemme- og sygepleje.
Netværksmedarbejderne arbejder desuden med kompetenceudvikling af medarbejderne i forhold til tidlig opsporing af ældre, som har behov for tilknytning til og fastholdelse i sociale fællesskaber og aktiviteter i nærmiljøet. Herudover skal netværksmedarbejderne bidrage til understøttelse af personalets viden om muligheder for fællesskab i foreninger og i kommunens tilbud.
Retligt grundlag
Finansloven for 2019 og bekendtgørelse om værdighedspolitikker for ældreplejen.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at de 1,4 mio. kr. til bekæmpelse af ensomhed kan anvendes til enten:
-      Forslag 1: Tidlig opsporing af ældre, som er særligt udsat i forhold til ensomhed, fx ved overgang til pensionsalder, tab af ægtefælle eller anden livskrise.
-      Forslag 2: Sikre tilgængelighed og adgang til sociale fællesskaber for borgere på plejecenter eller borgere i eget hjem, der modtager hjemme- og sygepleje.
-      Forslag 3: Opbygning af lokale netværk/fællesskaber i nærmiljøet blandt ældre som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje.
-      Udvalget kan kombinere de ovenstående forslag eller opstille et alternativ forslag til anvendelse af de 1,4 mio. kr.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at alle tre forslag på forskellig vis kan bidrage til at styrke bekæmpelse af ensomhed blandt ældre. Erfaring viser, at ældre, som er udfordret på deres kognitive og/eller fysiske funktioner kan være særligt udsatte for at blive ensomme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslag 1
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte en forebyggelseskonsulent og en pårørendevejleder fra efteråret 2019 og hele 2020. Samtidig afsættes et beløb til frikøb af medarbejdere til kompetence udvikling.
Forslag 2
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte en aktivitetsmedarbejder fra efteråret 2019 og hele 2020 til betaling af transport for medarbejdere til og fra aktivitet og til frikøb af medarbejdere i hjemmeplejen som ledsager borgere til relevante aktiviteter i civilsamfund, fx foreninger eller andre sociale fællesskaber. Samtidig afsættes et mindre beløb til frikøb af medarbejder til kompetence udvikling.
Forslag 3
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte to netværksmedarbejdere fra efteråret 2019 og hele 2020. Samtidig afsættes et mindre beløb til frikøb af medarbejder til kompetence udvikling.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget principgodkender beslutning om udmøntningen af de 1,4 mio. kr. til bekæmpelse af ensomhed og videresender beslutningen til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget principgodkender forslag 1 og sender det til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ønsker fokus på tab af ægtefælle og andre livskriser, og hvordan vi bedst muligt kan understøtte igangværende projekt "På vej mod nye fællesskaber", når dette udløber.

8. Initiativsag - Forebyggelse af knogleskørhed (B)

8.     Initiativsag - Forebyggelse af knogleskørhed (B)

Sagsnr.: 330-2019-60278               Dok.nr.: 330-2019-341075                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalgsmedlem Ann Sibbern (O) har i mail den 16. august 2019 anmodet om, at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager stilling til, om administrationen skal arbejde videre med sag om Forebyggelse af Knogleskørhed.
Baggrund
Sjællandske har tidligere bragt en interessant artikel om knogleskørhed- knogleskørhed er overset og underbehandlede. Det fremgår her, at Danmark iflg. WHO og Sundhedsstyrelsen har mere end 1/2 mio. borgere, som lever med knogleskørhed i mere eller mindre grad. Færre end 25% er diagnosticeret og i knogletabsforebyggende behandling.
I Region Sjælland er der ikke en eneste kommune, der har en særlig osteoporose- skole. På Sjælland er det kun i Hillerød og Høje-Taastrup kommuner, at mennesker med knogleskørhed kan få råd og træning, så de bedre kan leve med sygdommen.
Landsforeningen for Osteoporoseforeningen efterlyser en national handlingsplan. De samlede omkostninger for behandling af brud, genoptræning, hjemmehjælp og behov for plejehjem løber årligt op i ca. 12 milliarder kroner.
Der er behov for en samlet ensartet landsdækkende indsats.
I Slagelse Kommune anslås den samlede udgift til borgere med knogleskørhed til behandling, plejeforanstaltninger, genoptræning og hjælpemidler til borgere at kunne løbe op i ca. 114 mio. kr. (2011). Dette er beregnet på basis af, at 2517 mænd og 6433 kvinder skønnes at være i risikogruppen for at få/udvikle knogleskørhed i Slagelse Kommune. Tal fremsendt af Osteoporoseforeningen.
Slagelse Kommune skal ind i kampen. Vi skal sikre tidlig opsporing, behandling og bevare borgeres livskvalitet. Der er et stort potentiale for Slagelse Kommune og dets borgere.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsmedlem Ann Sibbern (O) indstiller
1.    at Udvalget får en redegørelse af, hvilket fokus Slagelse Kommune har på området.
2.    at Forvaltningen kommer med et forslag til, hvordan indsatsen kan styrkes med henblik på at optimere den kommunale indsats og en økonomisk beregning heraf.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
At 1-2: Godkendt. Udvalget beslutter, at administrationen skal lave en redegørelse til oktober mødet med henblik på forslag, som kan oversendes til budgetforhandlingerne i 2019.

9. Sundhedsuge 41 - Status (O)

9.     Sundhedsuge 41 - Status  (O)

Sagsnr.: 330-2018-76323               Dok.nr.: 330-2019-337268                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status for den kommende Sundhedsuge 41
Baggrund
Sundhedsuge 41 afholdes for 8. år i træk. Formålet med Sundhedsuge 41 2019 er at understøtte sundhedspolitikken og skabe synlighed om kommunes eksisterende aktiviteter og muligheder. Sundhedsugen er for alle borgere, og målet med Sundhedsugen er:
·        At skabe synlighed på folkesundhedsområdet i hele Slagelse Kommune.
·        At sætte fokus på sundhed (fysisk og mental) i et bredt og positivt sundhedsbegreb.
·        At styrke samarbejder på tværs af centre i kommunen og med eksterne aktører.
For andet år i træk er der valgt et tema for Sundhedsugen, dette års tema er ”Det gode liv”.
Ugen er vokset hvert år, og giver igen anledning til flere samarbejder på tværs i kommunen både internt og eksternt. Det endelige program for ugen er stadig under udarbejdelse.
Temaet det gode liv synliggøres blandt andet i samarbejde med FRIRUMLAP og Vestsjællands centret. FRIRUMLAP laver et ”livstræ”, der skal stå i Vestsjællands centret hele ugen. Der arrangeres kreative workshops for borgerne, hvor de kan komme og være med til at pynte træet, og bidrage med noget der i overført betydning synliggør, hvad det gode liv er for dem.
Slagelse Kommune har i regi af ABC for mental Sundhed vundet en konkurrence, og får derfor et ”Lyden af ABC-arrangement” til kommunen fredag i uge 41. arrangementet består af en række fællesskabende musiske interventioner og faciliteres af bandet Total hip replacement og House of Carr, med direktør Ida Corr. Det musiske arrangement indeholder bl.a. også en mini-koncert. Arrangementet ligger fredag og markerer afslutningen på Sundhedsugen. Forud for arrangementet er der legekoncert med Tigertræning, hvor målgruppen er de 3-6-årige.
Som optakt til ”Lyden af ABC-arrangement” arrangerer Folkesundhed i samarbejde med Frivillig Center Slagelse en fællesskabsstafet gennem hele Slagelse Kommune med involvering af en masse lokale aktører. Stafetten skal synliggøre mangfoldigheden af fællesskaber i Slagelse Kommune og være platform for, at der kan skabes nye fællesskaber på tværs. Stafetten starter fredag i Korsør og bevæger sig i løbet af ugen rundt i Kommunen, for at slutte i Skælskør fredag til det afsluttende musiske arrangement. Fællesskabsstafetten og ”Lyden af ABC-arrangement” falder begge indenfor rammerne af temaet det gode liv.
Sundhedsuge 41 2019 består også af en række tilbagevendende aktiviteter. F.eks. GOODLIFE messe på ZBC, sundhedstjek, biograftur mm. Sundhedsugen skydes i gang med Centimetermaraton søndag den 6. oktober.
Retligt grundlag
Intet at bemærke
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning
Vurdering
Administration anbefaler at orienteringen tages til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at udvalget ønsker et program tilsendt og være en del af Sundhedsugen.

10. Status på Hjemme- og Sygeplejen 2019 (O)

10.   Status på Hjemme- og Sygeplejen 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2017-89850               Dok.nr.: 330-2019-317616                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status på Hjemme- og Sygeplejen.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i februar 2019 blev evaluering og status for Hjemme- og Sygeplejen behandlet. I den forbindelse ønskede udvalget en status om indsatserne og udviklingen på mødet i august 2019. På grund af for mange sager til udvalgsmødet i august, forelægges denne sag i stedet på mødet i september.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter status og udviklingen i Hjemme- og Sygeplejen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den igangværende kulturforandringsproces i Hjemme- og Sygeplejen er i positiv udvikling. Arbejdsglæde og trivsel er fortsat i fokus samtidig med at der er igangsat forskellige prøvehandlinger med det formål hele tiden at optimere og udvikle driften.
Første halvår af 2019 har været præget af udskiftning af flere IT-systemer samtidig, hvilket naturligvis – i implementeringsperioden – har haft konsekvenser for driften. Det nye omsorgssystem, vagt- og ruteplanlægning mm. er nu i drift og medarbejdere fortrolige i brugen.
I bilag 1 ses udviklingen i henholdsvis Hjemme- og Sygeplejen i forhold til økonomi, sygefravær, vikarforbrug mm. Derudover ses en status på de igangværende planlagte indsatser i forlængelse af analysen i 2018. Det skal hertil bemærkes, at disse – som konsekvens af ny IT-systemer i først halvår af 2019 delvist har været sat standby, men nu i gang igen. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget tager orientering til efterretning.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) vil gerne kvittere for en uddybende evaluering på status for hjemme- og sygeplejen.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ønsker en orientering om de forskellige prøvehandlinger på området med indhold, tid og når evaluering er foretaget.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ønsker en nærmere afklaring af, hvordan medarbejderne generelt oplever det nye omsorgssystem med fordele og udfordringer.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ønsker en afklaring af personalegennemstrømningen på hjemme- og sygeplejen.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ønsker, at udvalget orienteres om trivselsundersøgelsens resultat.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ser en fortsat udfordring med et retvisende budget.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ser alvorlige udfordringer med økonomi på sygeplejen og myndighedsområdet og oplever, at området både nu og også fremadrettet er underbudgetteret.

11. Frikommuneforsøg Sundhedsområdet 2019-2023 (O)

11.   Frikommuneforsøg Sundhedsområdet 2019-2023 (O)

Sagsnr.: 330-2019-2754                 Dok.nr.: 330-2019-19908                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Orientering om, at administrationen ikke har forslag til Frikommuneforsøg på Sundhedsområdet.
Baggrund
I Byrådets Budgetaftale for 2019 punkt 20b er besluttet, at ”Parterne er indstillet på, at byde ind på tredje runde af muligheden for frikommuneforsøg, der dækker perioden 2020-2024, på sundhedsområdet og beskæftigelsesområdet. Herved kan kommunen på eget initiativ afprøve nye måder at gøre tingene på og løbende udvikle nye løsningsmodeller med udgangspunkt i vores lokale muligheder” og ”Indenfor sundhedsområdet skal det undersøges, om kommunen kan lave lokale aftaler med de lokale praktiserende læger, som involverer patientbehandling med mere fokus på sårbare ældre og forebyggelse af opgaveglidning fra sekundær- til primærsektoren”.
Regeringen og KL har i økonomiaftalen for 2019 aftalt at igangsætte Frikommuneforsøg III i 2019-2023. Med frikommuneforsøg får udvalgte kommuner udstrakt frihed til at afprøve nye, mere sammenhængende og effektive måder at løse de kommunale opgaver på. Målet er, at opnå ny viden og praktiske erfaringer baseret på den kommunale virkelighed.
Forsøgene kan bane vejen for kvalitetsudvikling, effektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring. Det er målsætningen, at erfaringer fra frikommuneforsøg skal give grundlag for beslutninger om, hvorvidt forsøgene skal udbredes til generelle regelændringer til gavn for alle kommuner.
Rammer for frikommuneforsøg
Alle kommuner kan efter ansøgning opnå undtagelse fra statslige regler eller få et ændret regelgrundlag, hvis de støder på lovgivningsmæssige barrierer. Rammerne for frikommuneforsøgene er dermed ganske vide og giver rig mulighed for at nytænke opgaveløsningen.
Kriterier ved vurdering af forsøgsansøgninger:
Ved vurderingen af ansøgningerne vil der blive lagt vægt på, at forsøgene er ambitiøse, fokuserede og sammenhængende. Derudover er der opstillet nogle kriterier, som vil danne baggrund for vurderingen af ansøgningerne.
Kriterierne er:
-      Krav om befolkningsgrundlag på minimum 60.000 indbyggere
-      Netværk af kommuner frem for enkeltkommuner
-      Der gælder som udgangspunkt ingen begrænsning i forhold til forsøgstemaer, men der vil blive givet særlig prioritet til forsøg, der omhandler en af følgende problemstillinger, der har sammenhæng og effektivitet som fællesnævner.
Sidste frist for ansøgning i 2019 er den 1. oktober.
Retligt grundlag
Økonomiaftalen for 2019 mellem Regeringen og KL samt bekendtgørelse nr. 841 af 22. juni 2017.
Handlemuligheder
Administrationen har ikke forslag til områder, hvortil der kan søges frikommuneforsøg inden for Sundhedsområdet.
Det skal hertil bemærkes, at der fortsat er behov for, at kommunen får mulighed for, at dele data med sygehusene, praktiserende læger m.fl. for derved at åbne mulighed for, at udarbejde målrettede indsatser for borgerne. Det er imidlertid ikke relevant at søge frikommuneforsøg til, da der er lovgivningsmæssige justeringer på vej inden for dette område.
Vurdering
I Byrådets Budgetaftale for 2019 pkt. 20b er nævnt, at ”Indenfor sundhedsområdet skal det undersøges, om kommunen kan lave lokale aftaler med de lokale praktiserende læger, som involverer patientbehandling med mere fokus på sårbare ældre og forebyggelse af opgaveglidning fra sekundær- til primærsektoren”. Det er administrationens vurdering, at det ikke er lovgivningen, der sætter barrierer for at indgår lokale aftaler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Helle Jacobsen (V) bemærker, at det oplyses, at lovgivningen ikke er barrieren for at indgå lokale aftaler - og efterspørger, hvad der skal til.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) foreslår, at forvaltningen genoptager drøftelserne med de lokale praktiserende læger med henblik på at finde en løsning.
Udvalget tilslutter sig bemærkningerne.

12. Administrationen af anvisningsretten vedr. 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude(E)

12.   Administrationen af anvisningsretten vedr. 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude(E)

Sagsnr.: 330-2019-53536               Dok.nr.: 330-2019-300913                                Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser/Forebyggelses og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får til efterretning, at administrationen af anvisningsretten vedr. 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude fremadrettet overgår fra Center for Sundhed og Ældre til Center for Handicap og Psykiatri ved CPUS Østergården.
Baggrund
På Østervej i Rude har Skælskør Boligselskab 10 almene ældreboliger. Slagelse Kommune ved Center for Sundhed og Ældre har hidtil haft anvisningen af boligerne. I takt med at Center for Sundhed og Ældre har haft udfordringer med at anvise ældre til ledige boliger på Østervej, så er boligerne siden 2010 gradvis blevet anvendt til at give borgere fra Center for Handicap og Psykiatris botilbud CPUS-Østergården mulighed for at flytte i selvstændig bolig. Resultatet er at alle boligerne i dag benyttes til borgere under Center for Handicap og Psykiatri.
Borgerne i de almene ældreboliger ydes individuel støtte på timebasis efter Servicelovens § 85 af personale fra Østergården og har mulighed for at benytte sig af trygheden ved efter behov at kunne komme op Østergården f.eks. ved utryghed om natten.
En ændring af § 4, stk. 1, nr. 3 i Lov om Socialtilsyn betød at Socialtilsynet fra og med 1. januar 2017 overtog tilsynet med en række botilbudslignende boformer, idet lovændringen blandt andet indebærer at det tidligere krav om kommunale visitationsret til boligen er bortfaldet.
Det fremgår af den ændrede formulering af § 4, stk. 1, nr. 3, at en botilbudslignende boform er omfattet af Socialtilsynets godkendelses- og tilsynskompetence, hvis:
·        Tilbuddet leveres i andre boformer end de der fremgår af Lov om Socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 2
·        Hjælpen udgår fra servicearealer knyttet til boligerne.
·        Hjælpen ydes af fast personale.
·        Borgerne modtager i væsentlig omfang § 85 støtte efter Servicelovens § 85.
·        Tilbuddets målgruppe er borgere med nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne.
Socialtilsyn Øst på denne baggrund har truffet afgørelse om, at de har godkendelses- og tilsynskompetence med den botilbudslignende boform efter Servicelovens § 85 i de 10 almene boliger på Østervej i Rude.
Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at der er et vedvarende behov for at kunne tilbyde borgere fra Østergården mulighed for at flytte i selvstændige boliger, hvor der kan ydes en specialisereret faglig støtte efter servicelovens § 85.
Som konsekvens af overstående er det aftalt mellem Center for Sundhed og Ældre og Center for Handicap og Psykiatri, at Slagelse Kommunens anvisningsret til de 10 boliger fremadrettet overgår til Center for Handicap og Psykiatri ved CPUS Østergården.
Retligt grundlag
Lov om Social Service § 85
Lov om Social Tilsyn § 4, stk. 1 nr. 3
Almenboligloven § 105
Handlemuligheder
Udvalget modtager sagen til efterretning.
Vurdering
Center for Sundhed og Ældre og Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at administrationen af anvisningsretten vedr. 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude fremadrettet skal overgå fra Center for Sundhed og Ældre til Center for Handicap og Psykiatri ved CPUS Østergården.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Sundhed og Ældre administrer ikke længere anvisningsretten og evt. tomgangshusleje vedr. de 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude.
Anvisning af boliger sker fremadrettet hos CPUS-Østergården, som også bærer evt. tomgangshusleje.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen og Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager sagen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget tager sagen til efterretning.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2019-23590               Dok.nr.: 330-2019-305709                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget har ingen pressemeddelelser.

14. Orienteringspunkter (O)

14.   Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2019-1153                 Dok.nr.: 330-2019-298764                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
Sagsoversigt pr. 3. september 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning.
Udvalget ønsker dialogmøde med Ældrerådet den 2. oktober 2019 fra kl. 16:00 - 18:00 med henblik på drøftelse af budgettet i stedet for dialogmødet den 1. oktober 2019.

15. Godkendelse af referat (B)

15.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-37762               Dok.nr.: 330-2019-308025                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Godkendt.