2. Etablering af friplejehjem kombineret med seniorboliger - Genoptagelse (B)
2. Etablering af friplejehjem kombineret med seniorboliger -
Genoptagelse (B)
Sagsnr.: 330-2019-72730 Dok.nr.: 330-2020-61328 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om de kan støtte ideen om
at etablere et friplejehjem kombineret med seniorboliger i Slagelse by.
Baggrund
Administrationen har modtaget en
henvendelse fra rådgivende civilingeniør Tom M. Pedersen, som repræsenterer en
gruppe aktører med erfaring indenfor omsorg og pleje samt byggeri.
Henvendelsen handler om at
etablere friplejehjem kombineret med seniorboliger i Slagelse by. I tilknytning
til friplejehjemmet vil gruppen etablere et aktivitetscenter.
Friplejehjemmet vil blive
indrettet med både skærmede afdelinger for beboere med demens og afdelinger til
beboere med somatisk plejebehov. På friplejehjemmet vil være plads til 60
beboere. I seniorboligerne kan der være plads til borgere, der med støtte kan
være i eget hjem.
Gruppen har allerede et konkret
bud på, hvor friplejehjemmet kan ligge i Slagelse by. Men er også åbne overfor
ideen om at opkøbe samt istandsætte eksisterende plejeboliger. Dette skal dog
tages med forbehold, da gruppen endnu ikke har set plejecentrene i kommunen, og
ønsker at vurdere disse inden.
Gruppen arbejder på nuværende
tidspunkt på fire andre projekter om at etablere fripleje-hjem med tilknyttede
seniorboliger i andre kommuner.
Hvad er et friplejehjem?
Et friplejehjem er ligesom
kommunens plejecenter beregnet til personer med behov for omfattende service og
pleje. Friplejehjem adskiller sig ved, at de ikke er knyttet til kommunen gennem
en driftsoverenskomst. Friplejehjem har selv anvisningsretten til friplejeboligerne.
Dette betyder, at kommunen ikke har ret til at disponere over pladserne.
Gruppen af aktører foreslår at, der indgås en visiteringsaftale med Slagelse
Kommune, således kommunen kan visitere til friplejehjemmet.
Hvem ejer og driver et
friplejehjem?
Et friplejehjem ejes og drives
af private operatører og er privat finansieret. Private operatører er
selvejende institutioner eller fonde fx Mariehjemmene, OK-Fonden, Diakonissestiftelsen
og Danske Diakonhjem.
De private operatører arbejder
ud fra forskellige værdigrundlag. Gruppen, der har henvendt sig har et netværk
af private operatører, som kan inddrages alt efter præferencer. Eksempler på
værdigrundlag blandt private aktører er de kristne værdier (Danske Diakonhjem)
eller ”Der er kort vej fra tanke til handling” (Mariehjemmene).
Friplejehjemmene skal godkendes
og certificeres af Den Sociale Servicestyrelse, og de skal indgå en kontrakt
med den pågældende kommune om pris og serviceniveau. Der skal bruges samme
døgntakst som hjemhørskommunen, hvorfor Slagelse Kommunes døgntakst skal
oplyses til friplejehjemmet. Friplejehjemmet tilbyder hjemmepleje til de
tilhørende seniorboliger.
Der skal føres tilsyn med
friplejecentre på lige fod med de kommunale plejecentre.
Samarbejdet med friplejehjemmene
i de enkelte kommuner kan være forskellige. Nogle friplejehjem indgår aftaler
med kommunerne omkring visitation og sygeplejeydelser, mens andre driver dette
selv.
Formål med et friplejehjem
Loven om friplejehjem skaber
grundlag for:
·
at borgeren får mulighed for flere tilbud, som er tilpasset deres
individuelle behov
·
at der skabes konkurrence mellem forskellige plejeboligudbydere
– fx kommunale plejeboliger, selvejende institutioner og private plejeboliger.
Alle borgere, der er visiteret
til en plejebolig, kan søge om en bolig på et friplejehjem i eller uden for
egen kommune.
Formålet med at etablere både
friplejehjem og seniorboliger er at opnå en synergieffekt. Seniorboligerne kan
ifølge gruppen af aktører være med til at skabe tryghed og fællesskab samt
forebygge og modvirke ensomhed.
Erfaringer fra andre kommuner
Administrationen har indhentet
erfaringer både fra friplejehjem rundt om i landet og fra kommunale forvaltninger.
De adspurgte ledere er alle meget positive omkring friplejehjem, og oplever
ikke udfordringer, som direkte har betydning for kommunen. De angiver dog, at
der kan være en potentiel risiko for at gå konkurs, såfremt pladserne ikke
bliver optaget. Set ud fra dette kan det også betyde konkurrence mellem de
enkelte plejecentre. Derudover angiver de, at de har oplevet udfordringer
vedrørende IT-systemerne, når der skal videregives dokumentation fra regionen
til friplejehjemmene.
Erfaringerne opsummeres herunder:
Fordele ved friplejehjem
·
Mulighed for tilkøb af ydelser. Eksempelvis ekstra rengøring,
wellness, spejderhytteture, individuelle ledsagede ture med overnatning fx på
ferieophold, fest, familiebesøg mm. samt forskellige klubber såsom snapse- og
strikkeklub.
·
Anvisningsretten, hvor egne ventelister kan bidrage til at
beboere får rette tilbud.
·
De enkelte værdigrundlag afspejler sig i høj grad i hverdagens
aktiviteter og de valgmuligheder, der kan tilkøbes.
·
Beboerne har stor indflydelse på bl.a. indretning af
friplejehjemmet og valg af aktiviteter, som kan være individuelle og gruppebaseret
afhængig af beboernes ønsker.
Opmærksomhedspunker ved
friplejehjem
Der er følgende
opmærksomhedspunkter;
·
Tilkøbsydelser kan lede til en udvikling, hvor velstillede i
stigende grad kan købe sig til ydelser, mens de mindre velstillede står tilbage
med en forringet offentlig hjælp.
·
Anvisningsretten med egne ventelister kan give anledning til, at
operatørerne kan udvælge de mest friske borgere. Egne visitationsregler kan
være med til at skabe a-og b-hold.
Hvordan oprettes et
friplejehjem?
Slagelse Kommune skal ikke give
tilladelse til at etablere et friplejehjem i Slagelse by. Gruppen af aktører
ønsker dog ikke at etablere et friplejehjem, hvis Kommunen ikke ønsker dette,
eller at de ikke ser behovet. Friplejehjemmet skal ses som et supplement til
kommunale plejehjem, og det ønskes at kommunen inddrages i, om der skal
etableres et friplejehjem.
Retligt
grundlag
Friplejeboligloven - Bekendtgørelse af lov om friplejeboliger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte:
- At
støtte ideen om at etablere friplejehjem kombineret med seniorboliger
- Ikke
at støtte ideen om at etablere friplejehjem med kombineret seniorboliger
Hvis udvalget vælger at støtte
ideen om at etablere et friplejehjem, skal de angive om de ønsker, at der
undersøges muligheder for et nybyggeri, opkøb af eksisterende plejeboliger
eller begge dele. Administrationen vil indgå i konkret dialog med gruppen af
aktører i forhold til processen for etablering af et friplejehjem samt konkret
beliggenhed. Dette vil blive forelagt udvalget.
Vurdering
Lige nu overholdes ventelistegarantien for
plejeboliger. Det vil sige, at borgeren er garanteret at få tildelt en
plejebolig på et allokeret plejecenter indenfor to måneder. Dog varierer
efterspørgslen på de enkelte plejecentre.
Jf. boliganalysen vil efterspørgsel på plejeboliger
stige til 232 pladser i 2029. Prognosen er imidlertid usikker, da den kun tager
udgangspunkt i demografiudvikling og ikke i en række faktorer såsom
udviklingstendenser i borgernes helbredstilstand, selvhjulpenhed,
funktionsniveau, boligønsker og præferencer. Ligeledes kan eventuelle
fremtidige tiltag fx øget tilbud om hjemme- og sygepleje i hjemmet samt øget
brug af velfærdsteknologiske hjælpemidler udskyde behovet for plejeboliger.
Administrationen vurderer derfor, at etablering af et
friplejehjem på nuværende tidspunkt med stor sandsynlighed vil føre til øgede
udgifter i form af tomgangsleje. Samtidig vurderer administrationen, at der
indenfor en 10-årig periode vil være behov for flere plejeboliger.
Administrationen bemærker, at der er stor variation i
efterspørgslen på de eksisterende pleje- og ældreboliger. Derfor skal der ved
et evt. nybyggeri tages højde for borgernes ønsker og præferencer.
Der er på nuværende tidspunkt besluttet, at der i
Ibihaven bygges 76 seniorboliger og OK Fonden har besluttet at bygge 20 – 25
seniorfællesskaber i Svenstrup.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Kommunale udgifter
Kommunen betaler en takst for borgere i friplejeboliger, der
svarer til taksten for borgere på kommunens plejecentre. Der er med andre ord
ikke ekstra udgifter forbundet med borgere, der bor i friplejehjem. Hvis en
borger kommer fra en anden kommune end Slagelse, er det hjemhørskommunen som
betaler. Slagelse Kommune skal betale boligsikring, også fra borgere fra andre
kommuner.
Etablering af et friplejehjem
vil ikke give drift- eller anlægsomkostninger for Slagelse Kommune – udover
døgntaksten. Gruppen af aktører opkøber selv grunden og anlægger
friplejehjemmet. De private operatører har drift- og anlægsansvaret, og de ansætter
selv eget personale. Normeringen er, jf. lov om friplejeboliger, den samme som
på kommunale plejecentre.
Udgifter for borgeren
Borgerne har de samme udgifter til husleje, forbrug, mad og
aktiviteter m.m. som på kommunale plejecentre. På friplejehjem kan borgeren
desuden tilkøbe særydelser.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget beslutter, om de vil støtte ideen om at etablere friplejehjem
kombineret med seniorboliger i Slagelse by på nuværende tidspunkt.
2.
at Udvalget beslutter, om de vil støtte ideen om at etablere friplejehjem
kombineret med seniorboliger i Slagelse by på et senere tidspunkt.
3.
at Udvalget beslutter, at der undersøges muligheder for et nybyggeri, opkøb
af eksisterende plejeboliger eller begge dele.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 4. februar 2020:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
Udvalget udtrykker positiv interesse for seniorboliger.
V er positiv overfor såvel friplejehjem som seniorboliger.
Forud for endelig beslutning ønskes undersøgt, om de to
boformer, hhv. seniorboliger eller friplejehjem kan etableres isoleret og ikke nødvendigvis
samtidigt.
V bemærker, at artikel fra Ældresagen ikke hører hjemme i en
sagsfremstilling, idet det kan betragtes som partsindlæg.
Sagen genoptages ved
førstkommende udvalgsmøde.
Administrative
bemærkninger:
På udvalgsmødet den 4. februar blev
det besluttet, at der forud for endelig beslutning, skal undersøges om de to
boformer, henholdsvis seniorboliger eller friplejehjem kan etableres isoleret
og ikke nødvendigvis samtidigt.
Administrationen har tilføjet
nedenstående supplerende oplysninger:
Administrationen har drøftet
etableringen af friplejehjem/seniorboliger med investor for afklaring af,
hvorvidt de to boformer kan tænkes etableret hver for sig. Investor fortæller,
at konceptet er etablering af begge boformer samtidigt og nær hinanden, idet
dette skaber synergien og understøtter intentionen. Investor er oplyst om
udvalgets generelt positive tilkendegivelse, og afventer udvalgets videre
behandling af sagen.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 3. marts 2020:
Fraværende:
Anders Nielsen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget ser positivt på etablering af seniorboliger og
studieboliger og kommende friplejehjem.
Udvalget vil gerne invitere investor til udvalgsmøde, hvor
de kan præsentere deres projekt visuelt, samt en procesplan ift. de forskellige
boligtyper og friplejehjem.