Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 5. maj 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-164                   Dok.nr.: 330-2020-150752                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Initiativsag - Puljen til ensomme ældre (D)

2.     Initiativsag - Puljen til ensomme ældre (D)

Sagsnr.: 330-2019-87860                Dok.nr.: 330-2020-170525                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
I forlængelse af, at tidligere beslutning på udvalgsmøde den 31. marts 2020 (pkt. 4) vedr. ekstra hjælp til forebyggelse af ensomhed blandt ældre er erklæret ikke-gyldig, har udvalgsformanden på vegne af (A) gruppen ønsket, at udvalget drøfter sagsforløbet.
Baggrund
Efter udvalgsmødet den 31. marts 2020 klagede en del af udvalget over behandlingen af punkt 4 ”Fordeling af værdighedsmidler fra puljen Ensomme ældre 2020 (B)”, og kommunaldirektøren gav i e-mail af den 15.april 2020 klagerne ret i deres synspunkter og meddelte, at beslutningerne på dette punkt under ”2.-4. at” på udvalgsmødet ikke er gyldige.
Udvalgsformanden har efterfølgende i pressen beklaget forløbet og har taget kommunaldirektørens vurdering til efterretning.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter sagen.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Udvalget drøfter sagen
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
(A) vil gerne gøre mere for de ensomme ældre og ønsker på den baggrund at tage det op ifm. de kommende budgetforhandlinger.
(O) og (V) finder det relevant at prioritere ældreområdet og foreslår, at der som minimum afsættes 500.000 kr. til at iværksætte initiativer til at øge mulighederne for, at ældre kan skabe og indgå i fællesskaber.
(O) og (V) foreslår, at der skal være tale om et helt nyt initiativ(er) som skabes på baggrund af borgerinvolvering.
(O) og (V) foreslår, at det fremsendes til budgetforhandlingerne.

3. Opfølgning på budgetaftale 2019-2023 - Plejebehov på øerne (B)

3.     Opfølgning på budgetaftale 2019-2023 - Plejebehov på øerne (B)

Sagsnr.: 330-2020-13919                Dok.nr.: 330-2020-110624                                           Åbent
Kompetence:  Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal med baggrund i de fremkomne forslag fra møder med borgere og medarbejdere beslutte, hvorledes de 500.000 kr. skal udmøntes pr. år i perioden 2020-2022.
Baggrund
Ved budgetforhandlingerne 2019 blev følgende besluttet:

3. Pleje på ø’erne (nyt driftsønske): Der igangsættes snarest en dialog med medarbejder- og borgerinddragelse med henblik på at afdække løsninger, herunder gerne utraditionelle løsninger, til dækning af plejebehov på ø’erne. Til projektet afsættes 500 tkr. pr. år til en forsøgsordning i 2020-2022. Det er ambitionen, at foreslåede løsninger også kan anvendes andre steder i kommunen.
Administrationen har som opfølgning på teksten afholdt dialogmøde med ø-rådene og med medarbejderne på øerne. Derudover har der specifikt på Agersø været indkaldt til møde med sundhedsfaglige, bosiddende på øen for at afklare mulighederne for at indgå et beredskab svarende til det kendte på Omø, hvor medarbejdere får løntillæg for at stå til rådighed.
Fra begge ø-råd tilkendegives, at der det sidste års tid er sket et forbedring i forhold til tilbuddene på øerne. Der er en oplevelse af, at borgerne generelt får den hjælp, de har behov for, og der er i specielle situationer etableret relevante særlige ordninger ved borgere med terminale forløb.
Fremkomne forslag på de afholdte møder:
a)    Etablering af lokale, hvor medarbejdere kan opholde sig under beredskab på Agersø svarende til de lokaler, der findes på Omø.
b)    Etablering kommunal/lokal beredskab til håndtering af akut situationer og nødkald på Agersø svarende til det kendte på Omø.
c)    Øget anvendelse af genoptræning/rehabilitering via skærmløsning.
Etablering af lokaler:
Kommunen er tilbudt leje af andelsbolig på adressen Agersø Møllevej 10b, 4244 Agersø.
Lokalet forventes at kunne bruges til relevante arbejdsopgaver mellem borgerbesøg, og til overnatning/ophold under nattevagt eller beredskab. På sigt forventes lokalet at kunne bruges til sygeplejeklinik eller som base for private sundhedspersonale i det nære sundhedsvæsen (fodterapeut, fysioterapeut eller lignende), hvis behovet efterspørges af borgerne. Forslag på mødet gik på, at vaccinationer kunne udføres af sygeplejen i Sygeplejeklinikken, hvilket dog forudsætter, at opgave uddelegeres af borgerens praktiserende læge. Etablering af arbejdsplads, mødefaciliteter, sygeplejeklinik, overnatningsmuligheder mv. indregnes som engangsudgifter, leje og drift af lokalet indregnes til udgang af 2022.
Nødberedskab på Agersø:
Kommunen har endnu ikke indgået aftale om nødberedskab på Agersø. På mødet med sundhedsfaglige bosiddende på øen, var der tilkendegivelser fra fire lokale sundhedsfagligt uddannede personale med interesse i at indgå en aftale såfremt behovet opstod. Det forventes, at de skal kunne stå til rådighed i tidsrummet 13.30-07.30, og når behovet opstår skal der laves en konkret forhandling ift. bemanding i den enkelte situation og de aktuelle visiterede timer. Der afsættes et beløb til dette, så Agersø kan sidestilles med mulighederne på Omø, hvor der indgået aftale med lokalt ansat personale.
Genoptræning/rehabilitering via skærmløsning
På mødet er der indkomne forslag om øget mulighed for genoptræning/rehabilitering via skærmløsning. Der er i dag generelt på Omø ikke den fornødne netværksdækning til afholdelse af videomøder i borgernes egne boliger, det forventes dog muligt inden for et år. Hvis borgerne skal tilgå videomøder kan det gøres via eget udstyr eller via borger PC. På øerne kan dette gøres via borgerservices ubemandede borgerbetjening i den tidligere skole på Agersø, eller ved havnekontoret på Omø (efter aftale). Et tidligere gennemført pilotprojekt vedr. borgervendt videomøde har tydeliggjort, at det fortsat kræver en del IT-kundskab at komme på PC, og finde de relevante programmer for opkobling til videomødesystemet via kommunes system WebEx. Vi ønsker derfor at afsætte et beløb til afprøvning af en ”færdigløsning” med en mobil videomødeenhed, der etableres i de lejede lokale på Agersø Møllevej 10b, for at vurdere om denne løsning opleves lettere tilgængelig for borgerne. Derved vil borgere med behov for sundhedsfaglig støtte fra fastlandet kunne tilgå medarbejdere via lokalet på Agersø Møllevej 10b, hvis ikke de har relevant udstyr i egen bolig. Hvis det virker efter hensigten, udbredes denne løsning på sigt til medborgerhuset på Omø.
Retligt grundlag
Lov om Social Service §83, §83a, §112 og Sundhedsloven §139.
Handlemuligheder
a)    Forebyggelses og Seniorudvalget kan vælge at igangsætte enkelte af ovenstående tiltag.
b)    Forebyggelses og Seniorudvalget kan godkende forslaget og derved igangsætte alle ovenstående tiltag.
c)    Forebyggelses- og Seniorudvalget kan komme med andre eller yderligere forslag til tiltag.
Vurdering
Administrationen finder alle løsninger relevante for, at øerne sidestilles med fastlandet. Administrationen anbefaler derfor, at alle ovenstående løsningsmodeller iværksættes, og at ø-udvalg og ansatte løbende involveres i evaluering af de iværksatte initiativer, med henblik på optimal udnyttelse og spredning af erfaringer fra initiativerne. Der er finansiering til yderligere tiltag i det nuværende budget, hvilket justeres iht. de forslag, der fremtidig måtte komme, og det reelle behov ift. øget bemanding.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i budgetforhandlinger i 2019 afsat 500.000 pr. år i perioden 2020-2022.
I hele 1.000 kr.
2020
2021
2022
Finansiering
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
500
500
500
Etablering af lokale på Agersø
90
 
 
Løbende udgifter til leje lokale og drift af arbejdsplads på Agersø
90
90
90
Reserveret til oprettelse af nødberedskab på Agersø
200
200
200
Indkøb til afholdelse af videomøder på Agersø
25
 
 
Yderligere budget
95
305
515
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen økonomiske konsekvenser. Såfremt der er borgere på Agersø med behov for at tilgå medarbejdere fra andre forvaltninger, kan videomødesystemet i lokalet være relevant at informere om, hvis initiativet godkendes.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender igangsættelse af de ovenstående tiltag.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget godkender forslag b).
(O) ønsker, at administrationen undersøger andre kommuners serviceniveau på småøer.

4. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

4.     Budgetopfølgning 2 for 2020 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2647                  Dok.nr.: 330-2020-155083                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 32 mio. kr. hvilket svarer til 2,87% af udvalgets samlede budgetramme. Hertil kommer eventuelt bidrag til lokal hjælpepakke på 6,474 mio. kr. hvorefter merforbrug vil udgøre 38,474 mio. kr. På anlæg forventes mindre forbrug på 1,523 mio. kr.  I bilag 1 ses specifikation af drift og bilag 1a beskriver anlæg.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 er denne budgetopfølgning forbundet med usikkerhed, idet konsekvenserne endnu ikke kendes – herunder i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID-19 bliver kompenseret kommunerne.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindre forbrug på drift, samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2019 godkendt af Byrådet den 23. marts 2020.
Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
Økonomiudvalget har på ekstraordinært møde den 2. april 2020 besluttet, at overførelser kategoriseret som ”Overført i henhold til regler – men uden begrundelse” tilbageføres til særlig pulje under Økonomiudvalget til hjælpepakke til understøttelse erhvervs-, kultur og foreningslivet i Slagelse kommune. For Forebyggelses- og Seniorudvalget udgør beløbet 6,474 mio.kr. jf. nedenstående oversigt.
Enheder som bidrager til COVID19 hjælpepakke
(1.000 kr.)
Overføres til hjælpepakke
7.01 Pleje og omsorg
4.205
7.02 Sundhed og forebyggelse
2.269
I alt
6.474
Det er vigtigt at bemærke, at der i denne forbindelse er sket en administrativ misforståelse, hvorfor det under Forebyggelses- og Seniorudvalget anførte beløb ikke er ”Overført i henhold til regler – men uden begrundelse”. De 6,474 mio. kr. er tidligere af Forebyggelses- og Seniorudvalget og efterfølgende Byrådet godkendt til delvis dækning af merforbrug på Plejecentre og Sygeplejen i 2019. Såfremt dette beløb ikke forbliver i disse virksomheder, vil de have dette merforbrug at skulle indhente i 2020, hvilket ikke anses for realistisk med uændret serviceniveau.

I denne budgetopfølgning er eventuelt tilskud til hjælpepakke medtaget som et separat minusbeløb øverst i tabellen i bilag 1.
Status drift:
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i februar, blev redegjort for, at der forventes budgetudfordringer i 2020 på områderne; sygepleje, genoptræning, visiterede timer til hjemmepleje, hjælpemidler og mellemkommunale betalinger. Derudover opleves udfordringer på plejecentrene, som vil være stigende de kommende år.
Der er foretaget nærmere analyser af de budgetudfordrede områder, med følgende konklusion:
1)    Sygeplejen;
Udviklingen viser et stigende niveau, hvorefter der i 2020 forventes merforbrug i størrelsesordenen 9,6 mio. kr.
2)    Myndighed; Visitation til hjemmepleje;
Udviklingen viser et stigende niveau, forventet merforbrug i 2020 på ca. 10 mio. kr. svarende til ca. 4% af budgettet på området
3)    Genoptræning;
Da området fik overført mindre forbrug fra 2019 til 2020 er forventningen, at budget 2020 balancerer, men at der vil være budgetudfordringer fra 2021.
4)    Hjælpemidler;
Der forventes merforbrug i regnskab 2020 på ca. 6,5 mio. kr. dette primært på stomi, kateter og biler.
5)    Mellemkommunale betalinger;
Forventet merforbrug i 2020, hvilket forventes at blive ca. 6,7 mio. kr.
I bilag 1 ses nærmere beskrivelse af de enkelte områder.
Status anlæg:
De to store anlægsprojekter på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område er etablering af sundhedshus og bygning af træningsfaciliteter.
Sundhedshuset er under ombygning og forventes færdigt i slutningen af 2020.
Træningsfaciliteter ved Blomstergården er under projektering. Skitseprojekt forelægges Forebyggelses- og Seniorudvalget på mødet i maj 2020. Jf. udarbejdet proces- og tidsplan forventes ibrugtagning i august 2021.
I bilag 1a ses nærmere beskrivelse af anlægsprojekterne.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
De budgetudfordrede områder er - med undtagelse af myndighed visitation til hjemmehjælp – alle kendetegnet ved, at være lovbundne områder, hvorpå der ikke kan reguleres på udgifter via serviceniveau og områder som kommunen ingen direkte indflydelse har på.
Center for Sundhed og Ældre tilstræber hele tiden at optimere driften bedst muligt. Der iværksættes kontinuerligt tiltag med det mål at effektivisere, for derved at højne faglig kvalitet og bedre service for borgerne samt trivsel for medarbejderne.
På myndighedsområdet visitation til hjemmepleje kan Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte at ændre nuværende serviceniveau, hvilket er beskrevet i kvalitetsstandard. Dog er det politisk bestemt ved budgetforhandlingerne til budget 2020, at der som minimum skal opretholdes samme serviceniveau. Følgende tekst indgår i budgetaftalen for 2020: ”Partierne ønsker at sikre velfærden for vores ældre, og vil derfor som minimum fastholde serviceniveauet på ældreområdet jf. budgetaftalen fra 2019, hvorved vi ligeledes vil sikre et øget fokus på velfærdsteknologi, nye træningsfaciliteter og fokus på mere rehabilitering”.
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte at omprioritere inden for udvalgets samlede budgetramme. Det skal bemærkes, at dette vil medføre ændret serviceniveau på andre områder samt eventuel ændring af tidligere beslutninger vedrørende midler til eksempelvis velfærdsteknologi og folkesundhed, da der på disse områder er afsat driftsmidler til indsatser.
Endeligt kan søges tillægsbevilling til budgetudfordrede områder, med det formål at skabe retvisende budgetter.
Omplacering af budget vedr. fedme blandt børn
I Budgetaftalen for 2019-22 blev det besluttet at afsætte en pulje på 500.000 kr. i hvert af årene 2020-2022 vedr. overvægt blandt børn. Puljen er placeret under Forebyggelses- og Seniorudvalget, som i efteråret 2019 besluttede at afsætte de 500.000 kr. til 3 forskellige projekter:
·         Fun to move 180.000 kr. i en treårig periode. Beløbet vedrørende 2020 er allerede afregnet, så der søges om omplacering af 60.000 kr. i 2021 og 90.000 kr. i 2022.
·         Etablering af sundhedstjek i 3 klasse 251.220 kr. om året i 2020-2022.
·         4- måneders besøg til alle børn 218.780 kr. i 2020, 188.780 kr. i 2021 og 158.780 kr. i 2022.
Budgettet vedr. projekterne søges omplaceret til respektive fagudvalg.
Vurdering
Den nuværende budgetramme på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område kan ikke overholdes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis ikke de budgetudfordrede områder tilføres budget, vil det kunne få personalemæssige konsekvenser i form af afskedigelser.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
FSU
32.000
 
 
 
Drift
FSU
 
-60
-90
 
Drift
KFU
 
60
90
 
Drift
FSU
-251
-251
-251
 
Drift
BUU
251
251
251
 
Drift
FSU
-219
-189
159
 
Drift
BUU
219
189
159
 
Kassen
 
-32.000
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Forebyggelses- og Seniorudvalget behandler og videresender anbefaling om omplacering af budget til finansiering af projektere (overvægt blandt børn) til Kultur- og Fritids udvalget og Børne- og Unge udvalget.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler en tillægsbevilling i 2020 til de budgetudfordrede områder på i alt 32 mio. kr.
3.    at der omplaceres budget vedrørende Fun to move til Kultur- og Fritidsudvalget med 60.000 kr. i 2021 og 90.000 kr. 2022.
4.    at der omplaceres budget vedr. Etablering af sundhedstjek i 3. klasse med 251.220 kr. årligt i 2020-2022 til Børne- og Ungeudvalget.
5.    at der omplaceres budget vedr. 4- måneders besøg til alle børn med 218.780 kr. i 2020, 188.780 kr. i 2021 og 158.780 kr. i 2022 til Børne- og Unge udvalget.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1: (A) godkender. (O) og (V) tager indstillingen til orientering.
At 2: Udvalget godkender med bemærkning om, at demografiudviklingsdata skal bero på retvisende og nyeste data. Endvidere bemærker udvalget, at i disse krisetider bør vi følge budgettet tæt og derfor ønskes en ekstra budgetopfølgning i juni måned.
Udvalget har en forventning om, at de 6,474 mio kr. som er overført til COVID-19 hjælpepakke bliver tilbageført udvalgets budgetramme.
(O) og (V) godkender med den bemærkning, at det er vigtigt at skabe retvisende budgetter.
(O) og (V) udtrykker bekymring for merforbruget.
(O) efterspørger et notat for merforbrug og årsagerne hertil.
(O) efterspørger et retvisende forslag til budget på området på baggrund af korrekt demografiregulering m.m., som fremsendes kommende budgetforhandlinger
At 3 - 5: Udvalget godkender.

5. Budgetudfordrede områder (B)

5.     Budgetudfordrede områder (B)

Sagsnr.: 330-2020-2647                  Dok.nr.: 330-2020-162341                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Beslutning om handlinger på budgetudfordrede områder 2021-2024.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i februar 2020 blev der i forbindelse med årets første budgetopfølgning, orienteret om de budgetudfordrede områder.
Der er nu udarbejdet nærmere analyser af de budgetudfordrede områder. I separat sag om Budgetopfølgning på denne dagsorden redegøres for aktuel status i 2020 samt forventet regnskab.
I indeværende sag redegøres – i forlængelse af 2020-status – for forventet udvikling i de kommende budgetår.
Områder med budgetudfordringer i 2021-2024:
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetområde viser udviklingen, at der i 2021 og frem vil være budgetudfordringer på følgende områder:
1)    Sygeplejen; Udviklingen viser en fortsat stigning af ydelser, begrundet i opgave flytning fra regionen til kommunen, blandt andet i form af hurtigere udskrivelser fra sygehus, den demografiske udvikling og befolkningens sundhedsprofil. Områdets budget kompenseres pt. ikke i tilstrækkelig grad i forhold til den faktiske udvikling. Lægehenviste sundhedslovsydelser er lovbundne, hvorfor kommunen ikke kan justere serviceniveau på dette område. Der henvises til bilag med yderligere uddybning. Området anbefales budgetlagt med udgangspunkt i nyeste aktivitetsdata og befolkningsprognose.
2)    Genoptræning; Udviklingen viser en fortsat stigning i antal genoptræningsplaner. Områdets budget er et rammebudget, som udelukkende pris- og lønreguleres. De lovgivningsmæssige fastsatte behandlingstider kan ikke overholdes fra 2021 inden for nuværende budgetramme. Der henvises til sag på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 31. marts 2020.
3)    Myndighed; Visitation til hjemmepleje; Udviklingen viser et stigende antal borgere med behov for hjemmepleje. Områdets budget pris- og lønreguleres. Derudover reguleres budgettet ud fra den demografiske udvikling på baggrund af bagudrettede aktivitetsdata (visiterede timer). Budgettet for indeværende år, er beregnet ud fra data for 2 år siden. Det politisk besluttede serviceniveau kan ikke overholdes inden for den nuværende budgetramme. Serviceniveau besluttes af kommunen. Der henvises til bilag med yderligere uddybning.
4)    Hjælpemidler; Det er primært tilskud til biler samt de kropsbårne hjælpemidler der viser en stigende tendens. Området har en fast budgetramme som pris- og lønreguleres. Områdets budget kompenseres pt. ikke i forhold til den demografiske udvikling eller andre aktivitetsbaserede facts. Dette område anbefales budgetreguleret årligt efter samme model, som er beskrevet i bilag vedrørende myndighedsområdet visitation til hjemmepleje.
5)    Mellemkommunale betalinger; Betalinger til/fra kommuner for borgere i pleje- og ældreboliger. Slagelse Kommunes takster for mellemkommunale betalinger er lavere end dem vi skal betale for borgere fra Slagelse Kommune i andre kommuners ældre- og plejeboliger. Området er lovbundet, borgerne har ret til at vælge bolig i andre kommuner. Slagelse Kommune har flere udgifter end indtægter på dette område. Budgettet er en fast budgetramme, som pris- og lønreguleres. Områdets budget kompenseres pt. ikke i forhold til den demografiske udvikling eller andre aktivitetsbaserede facts. Dette område anbefales budgetreguleret årligt ud fra nyeste aktivitetsdata og takster.
6)    Plejecentrene oplever, at de nye beboere ved indflytning har brug for langt mere hjælp og ofte også behov for medarbejdere med større sygeplejefaglige kompetencer end tidligere. Mange af beboerne har komplicerede sundhedsfaglige problemstillinger. Plejecentrene har behov for højere normering og øgede kompetencer. Derudover viser udviklingen et stigende antal demente beboere – som også bor i de somatiske boliger.
Budgettet er en fast budgetramme, som pris- og lønreguleres. Budgetrammen har gennem en årrække ikke været justeret, ud over fradrag af effektiviseringer mm. Der er tilført plejecentrene ekstra midler til nye ydelser i forbindelse Værdighed og Klippekort.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om de budgetudfordrede områder medtages i den kommende budgetproces for 2021-2024 eller om der ønskes yderligere.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget medtager de budgetudfordrede områder i den kommende budgetproces.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt der i 2021-2024 ikke tilføres ekstra budget til de nævnte budgetudfordrede områder, vil der fremkomme merforbrug og dermed behov for justering af serviceniveau på såvel Servicelovens §83 i hjemmeplejen og på plejecentrene.
Konsekvenser for andre udvalg
Konsekvensen for de andre udvalg består i drøftelsen af tilførelse af yderligere budget til de budgetudfordrede områder.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager ovenstående budgetudfordrede områder med til budgetforhandlingerne i 2020.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at oversende de budgetudfordrede områder til budgetforhandlinger med bemærkning om, at områderne skal budgetlægges med udgangspunkt i nyeste aktivitetsdata og befolkningsprognoser.
Udvalget henviser endvidere til bemærkninger til forrige punkt

6. Dialogmøde vedrørende Budget 2021-2024 (B)

6.     Dialogmøde vedrørende Budget 2021-2024 (B)

Sagsnr.: 330-2020-29711                Dok.nr.: 330-2020-178496                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte dialogproces for eget budgetområde vedrørende budget 2021-24.
Baggrund
På grund af Covid19 er der indført forsamlingsforbud. Hvornår der bliver givet mulighed for at mødes i forsamlinger på mere end 10 personer er uvist. De allerede planlagte budgetdialogmøder i april og maj er derfor aflyst.
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal for eget budgetområde fastlægge dialogprocessen – både form og hvem, der skal afvikles dialogmøder med.
På udvalgets møde i juni samles op på input og forslag. Derudover skal anlægsprogram, budgetrammer mv. drøftes på mødet i juni.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Dialogmøderne skal have fokus på, hvordan vi sikrer den bedst mulige anvendelse af udvalgets ressourcer og budgetrammer.
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge af afvikle dialogmøder som digitale møder, hvor der kan veksles mellem webinar, plenum og gruppedialoger.
Alternativt kan dialogen gennemføres skriftligt, hvor fagudvalget sender spørgsmål til dialogparterne.
Vurdering
Med de muligheder, der findes vil det være muligt at gennemføre dialogmøderne digitalt. Formen fordrer dog en vis digital modenhed hos deltagerne samt adgang til pc med netadgang, kamera mv.
Den skriftlige dialog giver begrænsede muligheder for at få uddybning af input og forslag, ligesom de høringsberettigede parter kun i begrænset omfang kan kommentere på hinandens forslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter form på og deltagerkreds til dialogmøde
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvornår eventuelt dialogmøde skal afholdes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1: Udvalget beslutter at involvere samme kreds som i 2019. Administrationen kommer med et oplæg, som tilsendes Forebyggelses- og Seniorudvalget.
At 2: Udvalget beslutter ikke at holde møde vedrørende budget 2021-2024. Udvalget beslutter grundet Corona virus at fremsende materiale til den udvalgte deltagerkreds, således at udvalget modtager skriftlige inputs, som de kan beslutte at medtage til budgetforhandlingerne.

7. Skitseprojekt træningsfaciliteter på Blomstergården (O)

7.     Skitseprojekt træningsfaciliteter på Blomstergården (O)

Sagsnr.: 330-2020-2658                  Dok.nr.: 330-2020-164237                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om skitseprojekt/dispositionsforslag for Træningsfaciliteter på Blomstergården.
Baggrund
Der foreligger nu skitseprojekt/dispositionsforslag, fra totalrådgiver, for træningsfaciliteter på Blomstergården. Dette ses i bilag 1.
På udvalgets møde i februar blev godkendt tidsplan for opførsel af træningsfaciliteter. Efterfølgende er udvalget orienteret om, at projekteringen blev en måned forskudt. Ajourført tidsplan vedlagt som bilag 2.
Retligt grundlag
Byrådets budgetaftale 2019-2022 og Byrådets budgetaftale 2020-2023.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning og eventuelt fremkomme med bemærkninger hertil.
Vurdering
Projektets fremdrift følger den ajourførte tidsplan.
Totalrådgiver har afleveret skitseprojekt, som overholder den opsatte økonomiske og m2-mæssige ramme.
Det udarbejdede projektforslag har efter Bygherrerådgivnings vurdering en god planløsning, der opfylder mange af brugernes ønsker.
Projektet fremstår lyst og indbydende, inviterende til aktivitet og fællesskab, men klarer på samme tid at skærme de svageste brugere og give personalet mulighed for at trække sig lidt tilbage.
Den planlagte brugerproces er vanskeliggjort af den nuværende situation, men forsøges afholdt med brug af digitale platforme.
Administrationen anbefaler, at Skitseprojekt tages til efterretning og at endeligt projektforslag behandles på udvalgets møde i juni 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er afsat anlægsmidler på i alt 32,4 mio. kr. til formålet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

8. Initiativsag - Midlertidige pladser på plejecentre til (multi)syge borgere (O)

8.     Initiativsag - Midlertidige pladser på  plejecentre til (multi)syge borgere (O)

Sagsnr.: 330-2020-12424                Dok.nr.: 330-2020-162194                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Redegørelse for udgifter ved drift samt etablering af ”kommunal hospitalsseng” samt beskrivelse af organisering af afhentning af mikrobiologiske prøver, adgang til patienters epikrise, adgang til Sundhedsplatformen, medicinpakning ved udskrivelse fra sygehuse, kontakt til praktiserende læge og kontakt til udskrivende læge.
Baggrund
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 16. februar 2020 via sin initiativret ønsket, at Byrådet behandler sagen om midlertidige pladser på plejecentre til (multi)syge borgere, med følgende indstilling: ”at der til brug for budgetforhandlingerne for 2021 laves beregninger over et serviceniveau svarende til en ”kommunal hospitalsseng” inklusive udgifter til læge med kliniske opgaver, måleapparatur, prøvetagningsudstyr samt en beskrivelse af organisering af afhentning af mikrobiologiske prøver, adgang til patienters epikrise, adgang til Sundhedsplatformen, medicinpakning ved udskrivelse fra sygehuse, kontakt til praktiserende læge og kontakt til udskrivende læge.
På Byrådets møde den 24. februar 2020 blev besluttet, at sagen oversendes til Forebyggelses- og Seniorudvalget til behandling.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. marts 2020: ”Udvalget beslutter, at administrationen giver bud på umiddelbare vurderinger af omkostninger til "kommunal hospitalsseng" til brug ved budgetforhandlingerne”.
Administrationens besvarelse:
Begrebet ”kommunal hospitalsseng” findes ikke i det nuværende danske sundhedsvæsen.
Behandlingsansvaret for en ”kommunal hospitalsseng” skulle, under de nuværende gældende regler, være placeret hos en hospitalsansat læge – da praktiserende læger kun må behandle ”egne patienter” der er tilknyttet praksis.
Ændring af dette kræver:
-      Kommunal ansættelse af almen mediciner (praktiserende læge)
-      Aftale med alle øvrige praktiserende læger om, at afgive behandlingsansvaret, for patienterne på de midlertidige pladser, til den kommunalt ansatte læge.
-      Lønkrav – formentlig konsulenthonorar svarende til gældende aktuelle takst på omkring 960 kr. i timen, plus transport.
-      Udfordringer i forhold til, om stillingen kan besættes - Der er lægemangel blandt praktiserende læger.
-      Mulig erfaringsreferencer: Aalborg Kommune.
Nødvendigt måleapparatur mm.:
-      Apparatur til måling af blodtryk, blodsukker, blodprocent og infektionstal – samt blærescanner, iltapparat og transportabelt sug.
Prøvetagningsudstyr:
-      Prøveglas til blodprøver (veneblodprøver), kanyler og opbevaringsskabe. Kan muligvis leveres fra regionen – hvis en sygehuslæge har behandlingsansvaret. Ved kommunalt ansat læge kan det formentlig rekvireres fra Regionen – pris vil skulle afklares.
Afhentningsordning:
-      Afhentning af blodprøver kan formentlig kobles op på Regionens nuværende afhentningsordning hos de praktiserende læger – pris vil skulle afklares og være afhængig af placering af behandlingsansvar jf. ovenstående.
Adgang til epikrise:
-      Praktiserende læge/ansat kommunal læge har adgang til epikrise til egne patienter – men der skal laves en aftale med sygehuset om at kopi af epikrise på andre lægers patienter kan sendes til kommunalt ansat læge med patientens samtykke.
-      Sygehuslæge med behandlingsansvar på kommunale pladser har adgang til epikrise på alle patienter, der har været indlagt.
Adgang til Sundhedsplatformen (SP):
-      Det er ikke muligt for praktiserende læger/kommunalt ansat læge. Da journalsystemerne ikke må samkøres. (Ref. formentlig Datatilsynet? )
-      Hospitalsansat læge har naturligvis adgang til SP.
Medicin:
-      Kommunen må efter gældende regler (ref. Styrelsen for Patientsikkerhed) kun opbevare medicin, som er ordineret og CPR mærket til en konkret patient. Kommunen må således ikke råde over et lager af medicin, som ikke er CPR mærket. Dette gælder også for væsker til infusion i blodårer (intravenøs behandling).
-      Administrationen er ikke bekendt med at nogle kommuner har oprette en ordning, hvor sygehuset har et fjerndepot til brug for en sygehuslæge på en kommunal akut eller midlertidig plads.
Kontakt:
-      Kontakt mellem sygehuset og primær sektoren (praktiserende læge og kommune) foregår via MedCom standarder, som er et beskyttet kommunikationssystem til sundhedsoplysninger.
Forhold med behov for supplerende afklaring i forhold til dokumentationspligt m.m.
Krav til dokumentation:
-      Kommunalt ansat læge skal dokumentere i kommunens omsorgssystem CURA
-      Korrespondancer med sygehus og øvrige praktiserende læge foregår via MedCom.
-      OBS – indgående korrespondancer til sygehuset kræver en ”åben adgang” til Sundhedsplatformen (SP) som ved ambulante forløb eller indlæggelser. Det er ikke aktuelt muligt at sende korrespondancer til sygehuset på patienter, der ikke er i ambulant forløb på sygehuset eller indlagt.
-      Sygehuslæge med behandlingsansvar på de midlertidige pladser dokumenterer i SP og sender korrespondancer til kommunens omsorgssystem CURA og den praktiserende læge via MedCom.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, eventuelt at medtage emnet til kommende budgetforhandlinger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i Budget 2020-2023 ikke afsat midler til denne type midlertidige boliger.
Estimat over ordinær drift af 12 pladser viser en udgift på 13 mio. kr. årligt. Der er i dette beløb ikke indregnet driftsudgifter til diverse udstyr, blodprøvetransport mm. Borgerne betaler ikke husleje i midlertidige boliger, dvs. huslejeudgift skal tillægges årlige driftsudgifter.
Der er i de beregninger ikke indregnet besparelser på hjemme- og sygeplejens område.
Der vil der være behov for investering i diverse udstyr som beskrevet ovenfor. Dette vil der skulle indhentes tilbud på.
Endeligt skal det bemærkes, at der på eksisterende plejecentre ikke er ledig kapacitet til at etablere flere midlertidige boliger. Det betyder, at der skal findes egnede lokaler, hvilke må forventes at skulle istandsættes til formålet. Pris for dette vil afhænge af lokalernes stand mm.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til orientering.

9. Orienteringspunkter (O)

9.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2020-166                   Dok.nr.: 330-2020-151429                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.01.20 – 31.03.20 – 1. kvartal 2020.
3. c):
Møde- og sagsoversigt pr. 5. maj 2020.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget tager punktet til efterretning.
Udvalget beslutter at udskyde dialogmøde med Ældrerådet til efter sommer grundet risiko for Corona virus. Ældrerådet inviteres til at sende punkter til drøftelser til Forebyggelses- og Seniorudvalget, som vil svare skriftligt tilbage.
Der er startet en forsigtig genåbning for besøg på plejecentrene. Alle besøg foregår udenfor. Borgere og pårørende har udtrykt stor tilfredshed med, at de igen kan mødes.
Forebyggelses- og Seniorudvalget vil gerne modtage orienteringsmails vedrørende håndtering af Corona virus i Center for Sundhed og Ældre.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker en kort orientering om, hvilke udfordringer, de lange svartider på test for Corona virus giver Center for Sundhed og Ældre.

10. Pressemeddelelser (B)

10.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                   Dok.nr.: 330-2020-150805                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at udsende en pressemeddelelse vedrørende deres beslutninger af initiativer for at tilgodese Plejebehov på Øerne. Det er (V) Jørn-Ole Didriksen og (A) Anders Nielsen, som skal citeres.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-150                   Dok.nr.: 330-2020-151315                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.