Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 1. september 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-164                   Dok.nr.: 330-2020-278442                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Fremtidig fokus for aktivitetscentrene (B)

2.     Fremtidig fokus for aktivitetscentrene (B)

Sagsnr.: 330-2020-22597               Dok.nr.: 330-2020-134416                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte det fremtidige fokus for kommunens aktivitetscentre.
Baggrund
Denne sag handler om, hvordan aktivitetscentrene skal fokusere deres ressourcer fremadrettet. Skal aktivitetscentrene fortsat have fokus på den brede målgruppe af pensionister og efterlønnere, eller skal der i højere grad afsættes ressourcer målrettet de ensomme og sårbare ældre, der ikke benytter et aktivitetscentre?
Erfaringer fra det netop afsluttede WIPP-projekt er, at ensomme og sårbare ældre i højere grad nås, når medarbejderne kommer ud i lokalområderne i forhold til det nuværende set-up, hvor aktiviteterne foregår inde på aktivitetscentrene.
Therese Gjerde Jensen – Virksomhedsleder, og Jørgen Andersen – Afdelingsleder Aktivitetscentre deltager i dette punkt.
Aktivitetscentre i Slagelse Kommune
Slagelse Kommune har i alt syv aktivitetscentre, der er beliggende i henholdsvis Slagelse, Korsør, Skælskør og Vemmelev.
Aktivitetscentrene er:
Atkærcentret i Dalmose
Kongehavecentret/Alliancehaven i Slagelse
Midgård i Slagelse
Rådmandscentret i Skælskør
Teglværksparken i Korsør
Provstehaven i Vemmelev
Målgruppe
Målgruppen for aktivitetscentrene er pensionister og efterlønsmodtagere i Slagelse Kommune.
Der kommer i alt cirka 950 borgere på kommunens aktivitetscentre hver dag.
Aktiviteter
På aktivitetscentrene kan brugerne deltage i mange forskellige aktiviteter som sang, forskellige motionsformer, kortspil, kreative ting og lignende.
Det afspejler sig i aktiviteterne, at der i en årrække har været fokus på at skabe en sund profil på aktivitetscentrene. Det er blandt sket gennem et tæt samarbejde med den kommunale genoptræning og andre funktioner i nærområdet.
Nuværende kapacitet på aktivitetscentrene
Et stort omdrejningspunkt på aktivitetscentrene er caféerne, hvor det er muligt, at købe mad. Caféernes organisering og udbud varierer mellem aktivitetscentrene, men fælles er, at caféerne er en god indgang til at starte på et aktivitetscenter og komme ind i et fællesskab – både for den brede målgruppe, men også for sårbare og ensomme borgere.
Denne aktivitet er dog en ressourcekrævende aktivitet, og på nuværende tidspunkt er kapaciteten i caféerne nået - både i forhold til de fysiske rammer og i forhold til medarbejderressourcer. Aktivitetsmedarbejdernes ressourcer optages af køkkenarbejde og koordinering, herunder kontakt til foreninger og frivillige, mens det hovedsageligt er frivillige kræfter, der står for øvrige aktiviteter på centrene.
Hovedparten af aktiviteterne på aktivitetscentrene foregår i selve centrene, mens en mindre del, hovedsageligt motionsaktiviteter, er placeret udenfor centrene.
Fremtidigt fokus for aktivitetscentrene
I de senere år er der generelt mere fokus på tidlig opsporing af ensomme og sårbare ældre samt at hjælpe denne målgruppe ind i fællesskaber.
Der er flere barrierer forbundet med, at få ensomme og/eller sårbare ældre til at deltage i aktiviteter på et aktivitetscenter; man kan mangle nogle at følges med, det kan være svært at være ny, man kan blive bange for ikke at komme ind i fællesskabet, og man har måske svært ved fysisk at transportere sig hen til aktivitetscentret. Samtidig kan det være svært at fastholde sårbare og ensomme i aktiviteterne.
En måde at nå ensomme og sårbare ældre på, er ved i højere grad at udvikle aktiviteter i nærmiljøet gennem samskabelse med lokale aktører, fx boligforeninger, frivillige og borgerne selv – at skabe en slags matrikelløst aktivitetscenter. Aktiviteter helt ude, hvor denne målgruppe er vil øge muligheden for at skabe lokalt forankrede netværk og indgå i aktiviteter, der også kan have en sundhedsfremmende sigte.
Nedenstående har administrationen opstillet to forslag til, hvordan aktivitetscentrene i højere grad kan arbejde med opsporing og fastholdelse af ensomme og sårbare ældre borgere:
Forslag 1
Aktivitetscentrene reducerer nuværende aktiviteter inde på aktivitetscentrene med henblik på at øge aktiviteterne ude i lokalområderne - dette gennem samskabelse med lokale aktører.
Fordelen ved denne model, er at ressourcerne i højere grad målrettes borgere, der er ensomme og sårbare i lokalområderne.
Ulempen er, at der sker en reduktion af aktiviteterne inde på centrene, herunder også af cafétilbuddene, og det kan potentielt medvirke til, at den forebyggende effekt af aktivitetscentrene aftager.
Forslag 2
Aktivitetscentrene fortsætter med nuværende aktiviteter inde på aktivitetscentrene og øger samtidig aktiviteterne ude i lokalområderne – dette gennem samskabelse med lokale aktører.
Fordelen ved denne model, er at den forebyggende indsats på aktivitetscentre bibeholdes samtidig med, at det giver mulighed for at nå de ensomme og sårbare ældre, der af forskellige årsager ikke bevæger sig ind eller fortsætter på et aktivitetscenter. Modellen giver et råderum for at tilgodese nuværende brugere, men også at nå så bredt ud som muligt.
Denne model kræver tilførsel af medarbejderressourcer.
Midler til bekæmpelse af ensomme ældre
På udvalgsmøde den 5. november 2019 besluttede udvalget udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed for 2019. Midlerne er afsat på finanslov 2019 og udgør cirka 1.4 mio. kr. årligt frem til 2022.
I 2019 anvendes en del af midlerne blandt andet til at forebyggelseskonsulenterne i samarbejde med aktivitetscentrene kan målrette tilbud samt øge støtten til ensomme borgere. Yderligere anvendes en del af midlerne til, at hjemmeplejen kan følge borgere til aktivitetscentrene.
Forslagene i denne sag ligger ud over de allerede tildelte midler til bekæmpelse af ensomhed i 2019.
Retligt grundlag
Serviceloven §79
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at
-      Aktivitetscentrene reducerer nuværende aktiviteter inde på aktivitetscentrene med henblik på at øge aktiviteterne ude i lokalområderne (forslag 1)
-      Aktivitetscentrene fortsætter med deres nuværende aktiviteter inde på centrene og samtidigøger aktiviteterne ude i lokalområderne (forslag 2)
-      Aktivitetscentrene fortsætter med nuværende aktivitetsniveau inde på centrene.
Hvis udvalget vælger forslag 2 skal udvalget tage stilling til, hvordan forslaget skal finansieres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er et uforløst potentiale i at nå ud til en anden, og i nogle tilfælde mere sårbar målgruppe af ældre, ved at tænke aktiviteterne forankret ude i lokalområderne. Administrationen vurderer samtidig, at det nuværende tilbud, herunder cafétilbud, inde på aktivitetscentrene for mange borgere er højt værdsat og et omdrejningspunkt i hverdagen. Det vil for mange betyde reduceret livskvalitet, hvis dette tilbud reduceres. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslag 1 kan iværksættes indenfor den nuværende budgetramme, men betyder at aktivitetsmedarbejderne skal arbejde på en anderledes måde, hvor de er mere ude i lokalområderne og skaber aktiviteter i samarbejde med lokale aktører, som frivillige, boligforeninger og borgerne selv.
Forslag 2 kræver tilførsel af ekstra midler til medarbejderressourcer, der skal arbejde ude i lokalområderne. Der vil ideelt set være behov for tre medarbejdere svarende til en budgettilførsel på 1.4 mio. kr. årligt.
Mulige finansieringsforslag til forslag 2 er:
-      Midler fra 0.7% effektiviseringer i 2021
-      Midler afsat på finansloven til bekæmpelse af ensomhed m.v. svarende til omkring 1.5 mio. kr. i 2020, 2021 og 2022
-      Midler tilført gennem budgetforhandlingerne i 2020.
I tabellen er anført omkostninger forbundet med forslag 2:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
1.4
1.4
1.4
1.4
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
Materialer, lokaleleje m.m.
 
0.05
0.05
0.05
0.05
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter det fremtidig fokus for aktivitetscentrene i Slagelse Kommune.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
(A) anerkender de gode resultater fra WIPP projektet, hvor man kommer ud til ensomme og sårbare ældre ude i lokalområderne.
(A) har fokus på vores ældre medborgere og især de ensomme ældre og støtter forslag 2 som principbeslutning og foreslår det finansieret af midler fra puljen 0,7% effektivisering i 2021.
(A) ønsker, at sagen sendes i høring hos Ældrerådet.
(A) ønsker en temadag om "Fremtidens aktivitetscentre".
(V) og (O) ønsker ikke at bruge midler fra puljen 0,7 effektivisering i 2021, og (V) og (O) ønsker heller ikke at anvende midler fra finansloven til bekæmpelse af ensomhed til sagen, da disse midler er besluttet anvendt til andre formål. (V) og (O) ønsker en evaluering af de indsatser, som Udvalget har besluttet vedrørende bekæmpelse af ensomhed, før der tages stilling til brugen af midlerne fremover.
(V) og (O) foreslår et temamøde om fremtidens aktivitetscentre med inddragelse af interessenter, blandt andre Aktivitetscentrene, Ældrerådet, frivillige, foreninger og aftenskoler/oplysningsforbundene.
(V) og (O) ønsker at oversende sagen/finansieringen til budgetforhandlingerne.
(V) og (O) bruger standsningsretten.

3. Kompetenceplan 2020 (B)

3.     Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-329580                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Alle udvalg har drøftet forslag til revidering af kompetenceplanen ved møderne i august 2020.
I forbindelse med møderne er der udtrykt ønske om at ændringerne skal fremgå tydeligere. Det er indarbejdet i det nye forslag til kompetenceplan (bilag 1) som følger:
·        Teksten i den oprindelige kompetenceplans punkter, som administrationen foreslår rettet, er overstreget med gul.
·        De nye ændringer er markeret med rød.
·        Forslag der er fremsat ved august-møderne er markeret med grøn.
Fra udvalgsmøderne er der kommet følgende forslag:
·        Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønsker en mere detaljeret behandling af kompetenceplanen.
·        Erhvervs- og Teknikudvalget ønsker, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget jf. budgetaftalen 2020: ”Slagelse kommune vil i budgetperioden arbejde for en reorganisering af den kollektive transport med det formål at opnå dels en bedre og billigere service, dels en mere skånsom belastning af hhv. veje og miljø. Det forudsættes, at kommunen hjemtager de dårligst udnyttede busruter, og at der sker en skarpere styring og koordinering af den visiterede kørsel. ETU varetager den politiske inddragelse på tværs af de mange brugergrupper, og udarbejder forslag til ny struktur på området i samarbejde med brugergrupper mv.”
Forslaget er ikke indskrevet i forslaget til kompetenceplanen, da det berører flere slags kørsel og flere udvalgs kompetencer og udvalgene ønsker mere tid til behandlingen.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Vedr. ændringer i vedhæftede kompetenceplan:
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.
3.    Byrådet kan vælge ikke at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.  
Vedr. forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget:
1.    Byrådet kan anmode udvalgene om at arbejde videre med deres respektive kompetenceplaner med henblik på en senere godkendelse i byrådet.
2.    Byrådet kan afvise at lade udvalgene arbejde videre med de respektive kompetenceplaner.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan godkendes.
Administrationen vurderer, at forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget kræver en nærmere bearbejdning bl.a. fordi det er et område, der går på tværs af flere udvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Forslaget fra Erhvervs- og Teknikudvalget vil påvirke Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget.  
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til byrådet, at byrådet godkender de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan. 
2.    at Byrådet godkender den vedhæftede kompetenceplan med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
3.    at Byrådet godkender, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget arbejder videre med deres kompetenceplan, som senere godkendes af byrådet.   
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Sagen ønskes genoptaget. Der arbejdes videre med forslagene fra Miljø-, Plan- og Landsdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt med 4 stemmer
V og O undlod at stemme.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - 3:
(A) godkender indstillingen.
(V) tager forbehold
(O) stemmer imod

4. Initiativsag - Værdig pleje og omsorg på kommunens plejecentre og i ældreplejen (B)

4.     Initiativsag - Værdig pleje og omsorg på kommunens plejecentre og i ældreplejen (B)

Sagsnr.: 330-2020-129199             Dok.nr.: 330-2020-336609                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Byrådsmedlem Ann Sibbern (O) har den 12/8 2020 via sin initiativret ønsket, at Forebyggelses- og Seniorudvalget behandler en sag om værdig pleje og omsorg på kommunens plejecentre og i kommunens ældrepleje.
Baggrund
Der har i den seneste tid været diskuteret og vist optagelser fra plejehjem, hvor ældre medborgere er behandlet nedværdigende – og er mødt uden omsorg, respekt, etik og faglighed.
Hele ældreplejen i Slagelse kommune dækker over ca. 1500 medarbejdere inklusive hjemmepleje, sygepleje, plejecentre, visitation og hjælpemiddelterapeuter. Et stort område, med mange faste medarbejdere suppleret med vikarer. Vi har rigtig mange dygtige og kompetente medarbejdere, og vi skal også huske at have fokus på alle de positive historier, som heldigvis fylder det meste. Jeg har i mine praktikker i hjemmeplejen fulgt fantastiske dygtige, omsorgsfulde og kompetente medarbejdere, som også borgerne udtrykte glæde og tilfredshed med. Jeg tror dog også, at mange kommuner har lignende sager, som dem vi har set og hørt om medierne. Jeg har også talt med pårørende, som fortæller om oplevelser med deres kære, hvor plejen og omsorgen ikke har været udført af kompetente medarbejdere.
Vi kan altid blive bedre til at lære af de situationer og tage ansvar for, at der rent faktisk sker forbedringer. Det gælder i øvrigt alle de områder i kommunen, hvor medarbejdere har borgerkontakt.
(O) ønsker en politisk drøftelse af, hvordan vi i Slagelse Kommune kan forbedre den omsorg og pleje, som vores ældre medborgere får og forebygge, at situationer opstår, hvor der ikke gives den nødvendige omsorg og pleje. I drøftelsen ønskes også emner som nærværende ledelse, økonomi, inddragelse af pårørende, medarbejdere, ledere, faglighed, kompetenceudvikling, værdighedspolitikken m.m. inddraget.
Retligt grundlag
Styrelsesloven § 11, stk. 1. Forretningsorden for fagudvalget.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Udvalgsmedlem Ann Sibbern indstiller,
1.    at Udvalget drøfter holdninger til den aktuelle debat, og hvordan der kan arbejdes videre med sagen.
2.    at Udvalget drøfter, hvordan samarbejdspartnere kan inddrages i sagen f.eks. pårørenderåd, ældreråd, Ældresagen, borgere, medarbejdere og ledere m.fl.
3.    at Udvalget foreslår, at forvaltningen på baggrund af udvalgets drøftelser og beslutninger arbejder videre med et oplæg til, hvordan FSU kan arbejde videre med sagen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1 -  3 drøftet og godkendt.
Udvalget ønsker et temamøde om "Fremtidens Ældrepleje", som tilrettelægges i 1. halvår 2021.

5. Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2021 (B)

5.     Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998               Dok.nr.: 330-2020-334943                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2021 og fremover.
Baggrund
Fra 2020 er Værdighedsmidlerne en fast del af kommunernes bloktilskud – modsat tidligere år, hvor de var puljemidler. I Byrådets budgetaftale for 2020 blev Værdighedsmidlerne tilført Forebyggelses- og Seniorudvalget fra 2020 og fremover som en fast budgetramme med 15,812 mio. kr. årligt i 2020-prisniveau.
Værdighedsmidlerne er afsat til at understøtte virkeliggørelse af Værdighedspolitik for Ældreplejen. Værdighedspolitik for ældreplejen skal, jf. lovens krav, som minimum beskrive, hvordan ældreplejen kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte ældre:
1)    Livskvalitet
2)    Selvbestemmelse
3)    Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4)    Mad og ernæring
5)    En værdig død
6)    Pårørende
7)    Bekæmpelse af ensomhed (nyt fra 2020).
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 14. januar 2020 blev anvendelsen af Værdighedsmidlerne i 2020 besluttet. I bilag 1 findes foreløbig evaluering af Værdighedsmidlernes anvendelse i 2020.
Da midlerne primært anvendes til medarbejderlønninger, er der behov for en beslutning om, hvordan midlerne fremover skal anvendes. De medarbejdere, der er ansat for Værdighedsmidler, er ansat tidsafgrænset.  
Retligt grundlag
Finansloven og Slagelse Kommunes Værdighedspolitik for Ældreplejen samt Byrådets budgetaftale for 2020.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, at anvendelsen i 2020 videreføres fremover. Alternativt kan besluttes, at anvende midlerne til andre formål inden for Værdighedsarbejdet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer beslutning om permanent fremtidig anvendelse af Værdighedsmidlerne. Værdighedsmidlerne anvendes primært til medarbejderløn. De pågældende medarbejdere er pt. tidsafgrænset ansat, hvilket bevirker usikkerhed, udfordringer i forhold til såvel rekruttering som arbejdsmiljøhensyn. Det vil give større stabilitet – og dermed effekt - for både borgerne og medarbejdere, hvis anvendelsen er permanent, hvorefter der kan foretages fastansættelser.
Administrationen vurderer, at de igangværende indsatser i 2020 generelt giver god mening og effekt, hvorfor det anbefales, at anvendelsen i 2021 og frem sker til de samme indsatser som i 2020:
1)    Gratis kost og vask af linned ifm. midlertidige aflastningsophold: 2,4 mio. kr. 
2)    Ensomme ældre: 0,3 mio. kr.
3)    Plejecentre; Livshistorier og aktiviteter: 6,0 mio. kr.
4)    Brugercafé Lützensvej: 0,05 mio. kr.
5)    Sammen om det nære sundhedsvæsen: 1,1 mio. kr.
6)    Tryg samt borger- og pårørendenær udskrivelse: 1,5 mio. kr.
7)    Plejecentre, diætist og ergoterapeut: 1,25 mio. kr.
8)    Social- og Omsorgskoordinator med fokus på parkinson: 0,55 mio. kr.
9)    Ekstra bemanding nat i Sygeplejen: 0,9 mio. kr.
10) Ekstra bemanding nat på Plejecentre, herunder ledsagelse: 0,9 mio. kr.
11) Demenskonsulent: 0,55 mio. kr.
12) Fasttilknyttede læger på plejecentre: 0,312 mio. kr.
Det skal hertil bemærkes, at Forebyggelses- og Seniorudvalget på mødet den 14. januar 2020 havde følgende beslutning:
” At 1: Udvalget tager høringssvaret til efterretning.
At 2: Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) foreslår, at Ældrerådets høringssvar følges i forhold til anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2020 både i forhold til indsatser og beløb - og at puljen til ensomme ældre udgår fra 2021, idet der er tale om samme målgruppe som §18 midler. Der opfordres til at bruge §18 puljen i stedet.
Ali Yavuz (A) og Unnie Oldenburg (A) stemmer for ovenstående forslag med bemærkning om, at det er vigtigt med det brede samarbejde og går derfor med til (V) og (O)s forslag, men så gerne, at man fastholdt puljen til de ensomme ældre, da de frivillige, som søger denne pulje gør et stort stykke arbejde for få midler”.
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender sagen i høring hos Ældrerådet, hvorefter sagen genoptages på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i oktober 2020 til endelig godkendelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fra 2020 indgår Værdighedsmidlerne i kommunernes bloktilskud, og er dermed permanente. Disse er afsat til fortsættelse af arbejdet med en Værdig ældrepleje. For Slagelse Kommune udgør Værdighedsmidler årligt 15,812 mio. kr. i 2020-prisniveau.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2021 og fremover
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender anvendelse af Værdighedsmidlerne i høring hos Ældrerådet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1:
Udvalget drøftede anvendelse af Værdighedsmidlerne for 2021.
1) Midlertidige aflastningsophold (2,4 mio. kr.)
2) Ensomme ældre (0,3 mio. kr.)
3) Livshistorier og ekstra aktiviteter på plejecentre (6 mio. kr.)
4) Brugercafeen Lützensvej (0,05 mio. kr.) UDGÅR
5) Sammen om det nære sundhedsvæsen (1,1 mio. kr.)
6) Tryg og borgernær udskrivelse (1, 5 mio. kr.)
7) Ernæringsteam og plejecentrene (1,250 mio. kr.)
8) Social- og Omsorgskoordinator med fokus på Parkinson (0,550 kr.)
9) Sikring af palliativ indsats i natten ved tilstedeværelse af sundhedsfaglige kompetencer (0,9 mio. kr.)
10) Ekstra bemanding på Plejecentre om natten med henblik på ledsagelse (0,9 mio.kr.)
11) Ekstra demenskonsulent (0,55 mio. kr.)
12) Fasttilknyttede læger på plejecentre (0,12 mio. kr.)
Udvalget principgodkendte følgende indsatser:
1), 3), 5), 6), 7), 8), 10), 11) & 12).  - Indsats 4) Udgår.
Vedr. indsats 4. Udgår.
Der gives ikke 0,05 mio.kr. til Brugercaféen Lützensvej med den begrundelse, at brugercaféen pt. har en opsparing på kr. 100.000.
Vedr. indsats 2) og 9)
(A) principgodkendte indsatserne 2) og 9)
(V) og (O) ønsker, at de afsatte midler på 0,3 mio. kr. til indsats 2) "Ensomme Ældre" udgår og i stedet tilføres indsats 9) Sikring af palliativ indsats i natten ved tilstedeværelse af sundhedsfaglige kompetencer.
Vedr. indsats 3)
(O) ønsker at præcisere, at de 6 mio. kr., der gives til "Livshistorier og ekstra aktiviteter på plejecentre", gives til formålet; ekstra aktiviteter på plejecentrene.
Vedr.: indsats 8) og 11)
(A) ønsker en evaluering af de to indsatser/tilbud. Evalueringen skal foretages ved en miniundersøgelse, hvor borgernes (målgruppernes) tilfredshed med indsatsen/tilbuddet; hhv. Social- og Omsorgskoordinator med fokus på Parkinson og Ekstra demenskonsulent, undersøges.
At 2:
Udvalget sender sagen om anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2021 i høring i Æld-rerådet.

6. Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem

6.     Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem

Sagsnr.: 330-2018-9726                 Dok.nr.: 330-2020-337637                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, hvordan puljemidler til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem skal anvendes i 2021.
Baggrund
Fra 2018 har der på Finansloven været afsat en statslig pulje til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejecentre. Midlerne udmøntes, på baggrund af årlige redegørelser fra kommunerne til og med 2021. Fra 2022 overgår midlerne til at blive udmøntet som del af de generelle bloktilskud til kommunerne.
I 2020 udgør Slagelse Kommunes andel udgør 7,6 mio. kr. Det forventes, at tilskud i 2021 er i samme størrelsesorden, der er pt. ikke modtaget oplysning herom.
Midlerne er øremærket til et løft af ældreområdet for at opnå en bedre bemanding og skal i videst muligt omfang, og under hensyntagen til medarbejderens ønsker, anvendes til ansættelse af nye medarbejdere i fuldtidsstillinger og opjustering af arbejdstiden for eksisterende deltidsansatte medarbejdere.
Retligt grundlag
Finansloven.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af midler i 2021 på ca. 7,6 mio. kr.
Det skal bemærkes, at Byrådets budgetaftale for 2020 indeholder ibrugtagning af i alt 48 midlertidige boliger på Blomstergården. Implicit i driftsfinansieringen af disse er beskrevet, at den del af puljemidler til Bedre Bemanding der hidtil har været anvendt til midlertidige boliger er forudsat anvendt til dette formål. Det betyder, at fra 2020 og frem fast anvendes 2.662.800 kr. af midler til Bedre Bemanding til midlertidige boliger på Blomstergården.
Tilbage er herefter ca. 4.945.200 kr., hvilke Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af i 2021.
Da midlerne som nævnt overgår til kommunernes bloktilskud fra 2022, skal Byrådet i forbindelse med budgetlægningen for 2022 tage stilling til, hvordan disse midler skal anvendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de i 2018 igangsatte indsatser videreføres i 2021, for derved at skabe kontinuitet.
I bilag 1 ses specifikation af anvendelsen, i form af redegørelsesskema til Ministeriet. De igangværende indsatser har været i gang siden 2018, hvor de blev implementeret. I 2020 har de beskrevne indsatser, som alt andet, været udfordret i gennemførsel på lige fod med alt andet. De er imidlertid tilpasset situationen med Corona og gennemført i den form og udstrækning som har været/er muligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reglerne for udmøntningen foreskriver, at de bevilgede puljemidler i 2021 som udgangspunkt skal anvendes i 2021. Dog med evt. mulighed for overførsel at evt. uforbrugte midler til 2022.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter, hvordan de resterende puljemidler til ”Bedre Bemanding” i 2021 på ca. 4,9 mio. kr. anvendes
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender sagen i høring hos Ældrerådet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 1:
Drøftet.
Udvalget ønsker, at administrationen sikrer, at deltidsansatte medarbejdere, som ønsker at gå op i tid, får mulighed for det.
Udvalget foreslår, at sagen oversendes til orientering i Byrådet om, at budgettet endnu ikke er overført til Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme for 2022.
At 2:
Sagen sendes i høring i Ældrerådet.

7. Boliganalyse. Høringssvar fra Ældrerådet (O)

7.     Boliganalyse. Høringssvar fra Ældrerådet (O)

Sagsnr.: 330-2020-2607                 Dok.nr.: 330-2020-275967                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Ældrerådets høringssvar vedr. boliganalysen.
Baggrund
På udvalgsmøde den 9. juni besluttede udvalget, at sende punktet vedrørende boliganalysen i høring i Ældrerådet. Ældrerådet har afgivet høringssvar, som er vedhæftet i bilag 1.
Herunder gives et kort resumé af Ældrerådets høringssvar:
Boliger til ældre:
Ældrerådet angiver, at der bør tages hensyn til beliggenhed og boliger til ældre bør etableres i nær tilknytning til bymæssig bebyggelse.
Seniorbofællesskaber:
Ældrerådet anbefaler, at der bygges flere seniorbofælleskaber.
Ældrerådet anbefaler, at der igangsættes en analyse, som kan vise de aktuelle interesser på området, samt at det oplyses hvilke type boliger, husleje m.m., der er tale om.
Bofællesskaber:
Ældrerådet anser, at denne form for byggeri vil blive meget eftertragtet, hvor de placeres i bynære omgivelser.
Økonomi:
Ældrerådet anbefaler, at boligerne skal have en tilpas billig husleje, så flest muligt har råd til at betale.
Ældreboliger (som kommunen visiterer til):
Ældreboliger i tilknytning til plejecentre
Ældrerådet anbefaler, at ældreboligerne ved Plejecenter Solbakken ommærkes til lejeboliger.
Plejeboliger
Ældrerådet anbefaler, at Smedegade hus D ommærkes fra skærmede til somatiske plejeboliger.
Friplejehjem
Ældrerådet ser positivt på sag om friplejehjem fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets møder den 4. februar og 3. marts 2020.
Skærmede boliger
Ældrerådet angiver, at det er en god ide at ommærke skærmede boliger til fleksboliger, så kapaciteten udnyttes.
Midlertidige pladser
Aflastningspladser
Ældrerådet anbefaler stærkt, at aflastningspladser i Korsør og Skælskør forøges, så der er 12 pladser i Slagelse og tre pladser i henholdsvis Korsør og Skælskør.
Ældrerådet anbefaler, at det tilstræbes at borgere, der skal på aflastning så vidt muligt bliver anvist en plads i eget geografisk område.
Restitutionspladser
Ældrerådet spørger, om der er et øget behov for et etablere akutpladser eller akutstuer.
Ældrerådet foreslår at der, i tilfælde af mangel på restitutionspladser til færdigbehandling af borgere/patienter, etableres 2-sengsstuer.
Alternative boliger
Ældrerådet er interesseret i at blive orienteret om, hvorledes kommunen på nuværende tidspunkt håndterer, at skaffe boliger til gruppen af ældre, som har levet et liv med misbrug eller alkohol og eventuelt er social udsat.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
Taget tll efterretning.

8. Bemanding på kommunens plejecentre (O)

8.     Bemanding på kommunens plejecentre (O)

Sagsnr.: 330-2020-121736             Dok.nr.: 330-2020-331281                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om udvikling i bemanding på plejecentre samt gives en vurdering af den forventede økonomi på ældreområdet med udgangspunkt i de seneste demografital.
Baggrund
På udvalgsmøde den 11. august 2020 godkendte udvalget indstillingerne i Ann Sibberns initiativsag vedrørende bemanding på kommunens plejecentre:
1.    at Forvaltningen udarbejder en bemandingsoversigt for plejecentrene for perioden 2018, 2019 og 2020, hvor antallet af medarbejdere og borgere fremgår for det enkelte plejecenter. Bemandingsoversigt for 2018 fremgår af udvalgets dagsorden den 6. december 2018.
2.    at Forvaltningen med udgangspunkt i bemandingsoversigten foretager en vurdering af, hvorvidt der er foretaget ændringer af områdets bemanding gennem de seneste tre år.
3.    at Forvaltningen foretager en vurdering af, hvorvidt antallet af borgere på kommunens plejecentre generelt opleves at have fået et større behov for omsorg og pleje, hvilket herved har betydning for bemandingen og også sammenligningen af bemandingen over tid.
4.    at Forvaltningen foretager en vurdering af, hvordan bemanding på ældreområdet og økonomi forventes fremadrettet med henblik på seneste demografital.
I denne sagsfremstilling besvarer administrationen de fire punkter. (A) og (V) tilføjede på udvalgsmøde den 11. august, at de ønsker bemandingsoversigten opgjort fra 2014 og frem. På grund af skift i lønsystem er det ikke muligt for administrationen at frembringe data fra 2014-2017.
Ad. 1
Bemandingsoversigt for 2018, 2019 og 2020 er vedhæftet i bilag 1.
Ad. 2
Af bemandingsoversigten fremgår det, at der i det store hele ikke er sket ændringer i bemandingen på de enkelte plejecentre gennem de sidste tre år. Der forekommer enkelte afvigelser eksempelvis er der som led i overholdelse af budgettet reduceret med en nattevagt på plejecenter Smedegade fra 2019 til 2020. Ligeledes er der reduceret i enkelte vagtlag på Solbakken og Quistgården. Et andet eksempel er på Bjergbyparken, hvor der er ændret i stillingssammensætningen, så en administrativ stilling (en koordinator) er blevet konverteret til en social – og sundhedsassistent.
Ad. 3
Plejecentrene oplever generelt, at beboerne på plejecentrene får større behov for pleje og omsorg. Det kommer blandt andet til udtryk ved en oplevelse af, at flere borgere er sengeliggende, har behov for hjælp til forflytning, har demenssygdom, er udadreagerende, har behov for hjælp om natten eller har behov for mere kompleks sygepleje. Ligeledes er krav til dokumentation skærpet de senere år.
Der foreligger ikke konkrete data på udviklingen i plejetyndgen blandt beboere på plejecentre i Slagelse Kommune. Alligevel kan der i forskellige undersøgelser og opgørelser findes en række indikatorer, der kan pege i retning af, at beboere på plejecentre har fået et større plejebehov, blandt andet:
Længde af ophold i plejebolig
En national undersøgelse af forholdene på plejecentre udgivet af Sundheds- og Ældreministeriet viser, at 32% af beboerne på plejecentre landet over boede under 1 år i plejeboligen i 2013. En opgørelse (Boliganalysen 2020) fra Slagelse Kommune viser, at 44% af beboerne bor under 1 år i plejebolig i 2019. Det vil sige, at langt flere i Slagelse Kommune bor kort tid i plejebolig i 2019 end opgørelsen på landsplan viste i 2013. De to undersøgelser er ikke direkte sammenlignelige, men tallene kan være en indikation på, at beboerne i dag er tættere på livets afslutning, når de flytter i plejebolig, end de var tidligere. Beboere tæt på livets afslutning vil have behov for mere omsorg og pleje fx i form af palliativ (lindrende) pleje.
Flere borgere med demens
Forskellige undersøgelser peger på, at mellem 40-66% af beboerne på plejecentre har en demenssygdom. Jo flere ældre, der kommer i fremtiden, jo flere borgere med demens, vil der komme. Det vil give et øget behov for pleje og omsorg, når borgerne flytter i plejebolig. Borgere med svær demens har ofte et stort plejebehov - i perioder kan det kræve, at en medarbejder er allokeret til kun at tage sig af én borger.
Visiterede tid til hjemmepleje før anvisning til plejebolig
En opgørelse af visiteret tid til hjemmepleje før anvisning til plejebolig viser, at der er sket en stigning i den hjælp borgerne modtager før indflytning i plejebolig. I 2016 modtog borgerne i gennemsnit 6,8 timers hjælp pr. uge før anvisning til plejebolig, mens det i 2019 steg til 9,1 time pr. uge. Dette kan indikere at borgere, der flytter på plejecenter har brug for mere pleje og omsorg i dag, end de havde for fire år siden.
Flere borgere med kronisk sygdom og multisygdom i Slagelse Kommune
I sundhedsprofilen 2017 fremgår det, at borgere i Slagelse Kommune på flere parametre er udfordrede af kroniske sygdomme og multisygdom. Der ses både en stigning i andelen af borgere med KOL, diabetes og kræft, ligesom Slagelse Kommune sammenlignet med andre kommuner ligger højt i statistikken i forhold til andelen af borgere med multisygdom.
Når disse borgere kommer på plejehjem, kommer de med lidelser, der kræver meget og specialiseret sygepleje, hvis unødvendige indlæggelser skal forebygges. Derudover ser vi kun meget få beboere, som er selvhjulpne i forhold til personlig pleje. Dette er en ændring fra tidligere, som stiller krav om flere SSH, SSA og sygeplejeressourcer.
Ad. 4
Er beskrevet nedenstående under økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der inden for de sidste 10 år er sket en udvikling i retning af at beboerne på plejecentrene har fået et øget behov for både sygepleje, pleje og omsorg. Udviklingen afføder et behov for, at øge normeringen på plejecentrene her og nu. Særligt er der brug for ekstra ressourcer i aftentimer og omkring vagtskifte.
Hvordan plejetyngden vil udvikle sig de næste 10 år er svært at sige om noget. Det vi ved er, at antallet af ældre vil stige i fremtiden, og det øger behovet for plejeboliger samt antallet af plejepersonale.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Lønnen for en aftenvagt er gennemsnitlig omkring 380.000 kr. årligt. Der er behov for tilførsel af budget til gennemsnitlig en aftenvagt pr. plejecenter svarende til i alt 4.2 mio. kr. årligt.
Beløbet er udover det bevillingsønske, der er beskrevet i pkt. 7 på udvalgsmøde den 11. august, hvor udvalget besluttede at oversende den øgede udgift til natbemanding på plejecentrene til budgetforhandlingerne.
I hele 1.000 kr.
2021
2022
2023
2024
Aftenvagt
4.2
4.2
4.2
4.2
Økonomi i relation til demografiudviklingen
I Boliganalysen 2020 for Slagelse Kommune er der lavet en prognose for behovet for plejeboliger frem mod 2029. Prognosen er udelukkende baseret på demografiudvikling og tager derfor ikke højde for en række andre faktorer, der kan påvirke behovet for plejeboliger i fremtiden. Faktorer, der kan udskyde behovet for plejeboliger er:
-      udviklingen i andre boligformer fx senior-bofællesskaber
-      tilbud i hjemmet
-      sund aldring, der dog ikke nødvendigvis slår igennem i samme grad i Slagelse Kommune, som i andre kommuner
-      hvor længe borgerne bor i plejeboligerne – jo kortere tid borgerne bor i plejebolig, jo færre boliger, vil der være brug for p.g.a. øget omsætning.
I prognosen er der heller ikke taget højde for effekten af coronakrisen – pt. er ventelisten til plejeboliger reduceret kraftigt pga. manglende efterspørgsel.
Nyeste prognose viser, at der i 2024 vil være behov for 72 flere plejeboliger og 4 flere skærmede boliger, end der er i dag. Antallet er under forudsætning af, at behovet for plejeboliger er den samme, dvs. at den andel af de 80+ årige, som bor i plejebolig i dag, også bor i plejebolig i 2024.
Med udgangspunkt i samme bemandingsforhold som i dag betyder demografiudviklingen en gradvis øgning i udgifter til bemanding, så der i 2024 vil være ekstraudgifter svarende til 27 mio. kr. i forhold til nuværende. I beregningen er der ikke inkluderet eventuelle etableringsomkostninger i forbindelse med flere plejeboliger.
I hele 1.000 kr.
2020
2021
2022
2023
 
2024
 
Antal
boliger
Udgift
Antal
boliger
Udgift
Antal
boliger
Udgift
Antal
boliger
Udgift
Antal
boliger
 
Udgift
Drift
423
146
437
151
450
156
469
162
495
171
Somatiske plejeboliger
Drift
89
38
90
39
91
39
92
40
93
40
Skærmede boliger
Udgift i alt
 
184
 
190
 
195
 
202
 
211
Forudsætninger for beregningen:
Der er anvendt 2020-takster for somatiske og skærmede boliger på hhv. 345.924 kr. pr. bolig for somatiske og 432.405 kr. for skærmede boliger eksl. lederlønninger.
I taksten er der ikke medtaget de øgede omkostninger til natbemanding, som beskrevet i pkt. 7 på udvalgsmøde den 11. august, hvor udvalget besluttede at oversende den øgede udgift til natbemandingen på plejecentrene til budgetforhandlingerne.
I taksten er der ikke medtaget ovenstående forslag om øget bemanding i aftenvagt på plejecentrene.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
At 1:
Orienteringen blev taget til efterretning
Udvalget beslutter at oversende budgetønsket om 4,2 mio. kr. til budgetforhandlingerne af hensyn til fastholdelse af det nuværende serviceniveau på plejecentrene.

9. Orienteringspunkter (O)

9.     Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2020-166                   Dok.nr.: 330-2020-278399                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
Træningsfaciliteter Rosenkildevej - Notat – Bilag 3
3. c):
Møde- og sagsoversigt pr. 1. september 2020.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
At 1:
Godkendt / taget til efterretning.
1.
(A) ønsker en status på skiltning af Røgfrie legepladser.
2.
Jørn-Ole Didriksen (V) foreslår, at udvalget sammen med relevante interessenter tager på en studietur til Center for Velfærdsteknologi i Ålborg.

10. Godkendelse af referat (B)

10.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-150                   Dok.nr.: 330-2020-278520                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.