2. Fremtidig fokus for aktivitetscentrene (B)
2. Fremtidig fokus for aktivitetscentrene (B)
Sagsnr.: 330-2020-22597 Dok.nr.: 330-2020-134416 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte det fremtidige fokus for kommunens
aktivitetscentre.
Baggrund
Denne sag handler om, hvordan
aktivitetscentrene skal fokusere deres ressourcer fremadrettet. Skal
aktivitetscentrene fortsat have fokus på den brede målgruppe af pensionister og
efterlønnere, eller skal der i højere grad afsættes ressourcer målrettet de
ensomme og sårbare ældre, der ikke benytter et aktivitetscentre?
Erfaringer fra det netop
afsluttede WIPP-projekt er, at ensomme og sårbare ældre i højere grad nås, når
medarbejderne kommer ud i lokalområderne i forhold til det nuværende set-up,
hvor aktiviteterne foregår inde på aktivitetscentrene.
Therese Gjerde Jensen –
Virksomhedsleder, og Jørgen Andersen – Afdelingsleder Aktivitetscentre deltager
i dette punkt.
Aktivitetscentre i Slagelse Kommune
Slagelse Kommune har i alt syv
aktivitetscentre, der er beliggende i henholdsvis Slagelse, Korsør, Skælskør og
Vemmelev.
Aktivitetscentrene er:
Atkærcentret i Dalmose
Kongehavecentret/Alliancehaven i Slagelse
Midgård i Slagelse
Rådmandscentret i Skælskør
Teglværksparken i Korsør
Provstehaven i Vemmelev
Målgruppe
Målgruppen for aktivitetscentrene
er pensionister og efterlønsmodtagere i Slagelse Kommune.
Der kommer i alt cirka 950
borgere på kommunens aktivitetscentre hver dag.
Aktiviteter
På aktivitetscentrene kan
brugerne deltage i mange forskellige aktiviteter som sang, forskellige
motionsformer, kortspil, kreative ting og lignende.
Det afspejler sig i
aktiviteterne, at der i en årrække har været fokus på at skabe en sund profil
på aktivitetscentrene. Det er blandt sket gennem et tæt samarbejde med den
kommunale genoptræning og andre funktioner i nærområdet.
Nuværende kapacitet på
aktivitetscentrene
Et stort omdrejningspunkt på
aktivitetscentrene er caféerne, hvor det er muligt, at købe mad. Caféernes
organisering og udbud varierer mellem aktivitetscentrene, men fælles er, at
caféerne er en god indgang til at starte på et aktivitetscenter og komme ind i
et fællesskab – både for den brede målgruppe, men også for sårbare og ensomme
borgere.
Denne aktivitet er dog en
ressourcekrævende aktivitet, og på nuværende tidspunkt er kapaciteten i
caféerne nået - både i forhold til de fysiske rammer og i forhold til
medarbejderressourcer. Aktivitetsmedarbejdernes ressourcer optages af
køkkenarbejde og koordinering, herunder kontakt til foreninger og frivillige,
mens det hovedsageligt er frivillige kræfter, der står for øvrige aktiviteter
på centrene.
Hovedparten af aktiviteterne på
aktivitetscentrene foregår i selve centrene, mens en mindre del, hovedsageligt
motionsaktiviteter, er placeret udenfor centrene.
Fremtidigt fokus for aktivitetscentrene
I de senere år er der generelt
mere fokus på tidlig opsporing af ensomme og sårbare ældre samt at hjælpe denne
målgruppe ind i fællesskaber.
Der er flere barrierer forbundet
med, at få ensomme og/eller sårbare ældre til at deltage i aktiviteter på et
aktivitetscenter; man kan mangle nogle at følges med, det kan være svært at
være ny, man kan blive bange for ikke at komme ind i fællesskabet, og man har
måske svært ved fysisk at transportere sig hen til aktivitetscentret. Samtidig
kan det være svært at fastholde sårbare og ensomme i aktiviteterne.
En måde at nå ensomme og sårbare
ældre på, er ved i højere grad at udvikle aktiviteter i nærmiljøet gennem
samskabelse med lokale aktører, fx boligforeninger, frivillige og borgerne selv
– at skabe en slags matrikelløst aktivitetscenter. Aktiviteter helt ude, hvor
denne målgruppe er vil øge muligheden for at skabe lokalt forankrede netværk og
indgå i aktiviteter, der også kan have en sundhedsfremmende sigte.
Nedenstående har administrationen
opstillet to forslag til, hvordan aktivitetscentrene i højere grad kan arbejde
med opsporing og fastholdelse af ensomme og sårbare ældre borgere:
Forslag 1
Aktivitetscentrene reducerer
nuværende aktiviteter inde på aktivitetscentrene med henblik på at øge
aktiviteterne ude i lokalområderne - dette gennem samskabelse med lokale
aktører.
Fordelen ved denne model, er at
ressourcerne i højere grad målrettes borgere, der er ensomme og sårbare i
lokalområderne.
Ulempen er, at der sker en
reduktion af aktiviteterne inde på centrene, herunder også af cafétilbuddene,
og det kan potentielt medvirke til, at den forebyggende effekt af
aktivitetscentrene aftager.
Forslag 2
Aktivitetscentrene fortsætter med
nuværende aktiviteter inde på aktivitetscentrene og øger samtidig aktiviteterne
ude i lokalområderne – dette gennem samskabelse med lokale aktører.
Fordelen ved denne model, er at
den forebyggende indsats på aktivitetscentre bibeholdes samtidig med, at det
giver mulighed for at nå de ensomme og sårbare ældre, der af forskellige årsager
ikke bevæger sig ind eller fortsætter på et aktivitetscenter. Modellen giver et
råderum for at tilgodese nuværende brugere, men også at nå så bredt ud som
muligt.
Denne model kræver tilførsel af
medarbejderressourcer.
Midler til bekæmpelse af
ensomme ældre
På udvalgsmøde den 5. november
2019 besluttede udvalget udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed for
2019. Midlerne er afsat på finanslov 2019 og udgør cirka 1.4 mio. kr. årligt
frem til 2022.
I 2019 anvendes en del af
midlerne blandt andet til at forebyggelseskonsulenterne i samarbejde med
aktivitetscentrene kan målrette tilbud samt øge støtten til ensomme borgere.
Yderligere anvendes en del af midlerne til, at hjemmeplejen kan følge borgere
til aktivitetscentrene.
Forslagene i denne sag ligger ud
over de allerede tildelte midler til bekæmpelse af ensomhed i 2019.
Retligt grundlag
Serviceloven §79
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at
-
Aktivitetscentrene reducerer nuværende aktiviteter inde på
aktivitetscentrene med henblik på at øge aktiviteterne ude i lokalområderne
(forslag 1)
-
Aktivitetscentrene fortsætter med deres nuværende aktiviteter inde på
centrene og samtidigøger aktiviteterne ude i lokalområderne (forslag 2)
-
Aktivitetscentrene fortsætter med nuværende aktivitetsniveau inde på
centrene.
Hvis udvalget vælger forslag 2
skal udvalget tage stilling til, hvordan forslaget skal finansieres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der
er et uforløst potentiale i at nå ud til en anden, og i nogle tilfælde mere
sårbar målgruppe af ældre, ved at tænke aktiviteterne forankret ude i
lokalområderne. Administrationen vurderer samtidig, at det nuværende tilbud,
herunder cafétilbud, inde på aktivitetscentrene for mange borgere er højt
værdsat og et omdrejningspunkt i hverdagen. Det vil for mange betyde reduceret
livskvalitet, hvis dette tilbud reduceres.
Økonomiske og personalemæssige
konsekvenser
Forslag 1 kan iværksættes
indenfor den nuværende budgetramme, men betyder at aktivitetsmedarbejderne skal
arbejde på en anderledes måde, hvor de er mere ude i lokalområderne og skaber
aktiviteter i samarbejde med lokale aktører, som frivillige, boligforeninger og
borgerne selv.
Forslag 2 kræver tilførsel af
ekstra midler til medarbejderressourcer, der skal arbejde ude i lokalområderne.
Der vil ideelt set være behov for tre medarbejdere svarende til en
budgettilførsel på 1.4 mio. kr. årligt.
Mulige finansieringsforslag til
forslag 2 er:
-
Midler fra 0.7% effektiviseringer i 2021
-
Midler afsat på finansloven til bekæmpelse af ensomhed m.v. svarende til
omkring 1.5 mio. kr. i 2020, 2021 og 2022
-
Midler tilført gennem budgetforhandlingerne i 2020.
I tabellen er anført omkostninger
forbundet med forslag 2:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | 1.4 | 1.4 | 1.4 | 1.4 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift Materialer, lokaleleje m.m. | | 0.05 | 0.05 | 0.05 | 0.05 |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget beslutter det fremtidig fokus for aktivitetscentrene i Slagelse
Kommune.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 1. september 2020:
Fraværende:
(A) anerkender de gode resultater fra WIPP projektet, hvor
man kommer ud til ensomme og sårbare ældre ude i lokalområderne.
(A) har fokus på vores ældre medborgere og især de ensomme
ældre og støtter forslag 2 som principbeslutning og foreslår det finansieret af
midler fra puljen 0,7% effektivisering i 2021.
(A) ønsker, at sagen sendes i høring hos Ældrerådet.
(A) ønsker en temadag om "Fremtidens
aktivitetscentre".
(V) og (O) ønsker ikke at bruge midler fra puljen 0,7
effektivisering i 2021, og (V) og (O) ønsker heller ikke at anvende midler fra
finansloven til bekæmpelse af ensomhed til sagen, da disse midler er besluttet
anvendt til andre formål. (V) og (O) ønsker en evaluering af de indsatser, som
Udvalget har besluttet vedrørende bekæmpelse af ensomhed, før der tages
stilling til brugen af midlerne fremover.
(V) og (O) foreslår et temamøde om fremtidens
aktivitetscentre med inddragelse af interessenter, blandt andre
Aktivitetscentrene, Ældrerådet, frivillige, foreninger og
aftenskoler/oplysningsforbundene.
(V) og (O) ønsker at oversende sagen/finansieringen til
budgetforhandlingerne.
(V) og (O) bruger standsningsretten.