12. Status på Hjælpemiddelområdet (O)
12.   Status på Hjælpemiddelområdet (O)
Sagsnr.: 330-2017-15362                Dok.nr.: 330-2020-374331                                           Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om aktuel
 status på ventetider ift. de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister på
 Hjælpemiddelområdet.
Udvalget orienteres endvidere om
 de initiativer, der iværksættes for at nedbringe det aktuelle antal af
 ventelistesager med overskreden sagsbehandlingstid på hjælpemiddelområdet.
Baggrund
Udvalget har løbende fået
 orientering om sagsmængder og sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet.
 Dette set i lyset af, at området igennem de seneste år har været udfordret på
 at kunne holde de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister på grund af et
 stigende antal ansøgninger. En stadig større andel af ansøgningerne på området
 behandles akut, hvorfor området har været særligt udfordret af at kunne
 overholde sagsbehandlingsfristen for afgørelse i ventelistesagerne ”øvrige ansøgninger”,
 hvor sagsbehandlingsfristen for afgørelse er fastsat til 65 hverdage.
 Ventelistesagerne er ansøgninger, der ikke er akutte eller, som kræver længere
 sagsbehandlingstid; f.eks. fordi, der er behov for hjemmebesøg for nærmere
 vurdering af borgers funktionsniveau og behov. Sagerne kan f.eks. være
 udskiftning af kørestole, el-scootere, arbejdsstole og særlig boligindretning.
I sommeren 2018 blev der iværksat
 en plan for nedbringelse af ventelistesagerne omhandlende opnormering af
 området med 1 sagsbehandlende terapeut, en tilbundsgående analyse af
 arbejdsgange, produktivitet og effektivitet på hjælpemiddelområdet. Ved
 orientering til udvalget den 8. november 2018 var der 0 sager på ventelisten,
 der havde overskredet den politiske fastsatte behandlingstid på 65 hverdage.
Området har herefter, frem til
 Covid-19 (Coronakrisen) i marts 2020, kunnet overholde den fastsatte
 sagsbehandlingstid på 65 hverdage. Pr. 1.marts 2020 var sagsbehandlingsfristen
 for en ansøgning på genbrugsområdets venteliste 40 dage, dvs. 25 dage under den
 politiske fastsatte sagsbehandlingstid.
Aktuel status på ventetider ift. de politisk fastsatte
 sagsbehandlingsfrister.
Tabel: Udviklingen i antallet af
 ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet) for perioden 1. januar – 31.
 august i årene 2018, 2019 og 2020:
| Indkomne ansøgninger
   (genbrugshjælpemidler)   | År 2018 1.1.-31.8. | År 2019 1.1.-31.8. | År 2020 1.1.-31.8. | 
| indkomne ansøgninger i perioden 1.1.
   – 31.8.  i alt  | 6.687 | 6.464 | 7.413 | 
| Heraf er behandlet som Akutsager
   & Semi- akutte (inkl. APV) i perioden 1.1. – 31.8.   | 6.270 | 5.904 | 6.926 | 
| Venteliste – sager med Sagsbehandlingsfrist 65 hverdage
   i perioden 1.1. – 31.8.   | 417 | 560 | 487 | 
Situationen med at overholde
 sagsbehandlingsfristen er ændret, og området er igen udfordret på at overholde
 de 65 hverdage for ventelistesager. Aktuelt, opgjort pr. medio september, er
 der 79 ansøgninger (ventelistesager), der har overskredet denne
 sagsbehandlingsfrist.
Der bliver derfor iværksat
 tiltag/initiativer for at nedbringe antallet af ventelistesager med overskreden
 sagsbehandlingstid.
Årsager - hvad udfordrer området:
Covid-19 
Statsministerens Covid-19
 nedlukning af Danmark den 11. marts betød, at de sagsbehandlende terapeuter i
 godt 2 måneder ikke kunne foretage hjemmebesøg hos borgerne; at alle
 medarbejdere med mulighed for at arbejde hjemmefra, blev sendt hjem. Alle
 ansøgninger, der kunne sagsbehandles over telefonen, blev det. Kun akutte
 hjemmebesøg, som ville medføre en helbredsmæssig konsekvens for borger, hvis
 ikke det blev gennemført, blev foretaget.
Der er derved sket en ophobning
 af ubehandlede ansøgninger/sager på ventelisten.
Nyt IT system Cura
 Hjælpemidler
Ultimo maj fik
 Hjælpemiddelområdet et nyt IT styresystem Cura Hjælpemidler til lager- og
 bestillingsdelen. IT systemet har budt på en del udfordringer, da overgangen
 til nyt system har krævet helt nye arbejdsgange både hos terapeuterne og hos
 depotet. Dertil er der blevet allokeret terapeut timer til superbruger
 oplæring, superbruger undervisning og udarbejdelse af nye
 arbejdsgangsbeskrivelser.
Stigning i antallet af
 ansøgninger (akutsager). – Se i Tabel ovenfor. 
Der er i perioden 1. januar – 31.
 august 2020 modtaget i alt 7.413 ansøgninger, hvilket er 949 flere ansøgninger
 sammenholdt med tilsvarende periode i 2019. Dette udgør en stigning i pct. på
 14,7%. Sammenholdes perioden i 2020 med 2018, er der 726 flere ansøgninger i
 2020 i forhold til perioden i 2018; sv.t. en stigning i procent på 10,86%.
Akutsagerne, som omhandler
 ansøgninger/sager, der vedrører udskrivelser, plejens APV, tryksår og
 reparationer har i alle årets måneder i 2020 især været stigende. Ved udgangen
 af august d.å. var der modtaget 1022 flere sager sammenholdt med antallet
 ultimo august 2019.
Når der kommer flere sager, der
 skal sagsbehandles akut, bliver der allokeret flere terapeutressourcer til
 dette område, som derved tages fra ventetidssagerne.
Omrokering af terapeuttimer
 inden for Hjælpemiddelområdet. 
Teamet, der behandler
 bilansøgninger i Hjælpemiddelområdet, er pt. udfordret af en stadig stigende
 sagsbehandlingstid som følge af en langtidssygemeldt medarbejder. For at
 afhjælpe denne udfordring, er der fra medio september d.å. og indtil videre
 rokeret terapeuttimer 37 timer ugl. fra genbrugsområdet til bilområdet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget
 vil på det næstkommende udvalgsmøde i november få forelagt en orienteringssag
 om situationen på bilområdet.
Retligt
 grundlag
Lov om social service §§112-116
Lov om retssikkerhed og
 administration på det sociale område §3 stk. 2.
Handlemuligheder
Følgende tiltag iværksættes for
 at nedbringe antallet af ventelistesager med overskreden sagsbehandlingstid på
 65 hverdage:
Hjælpemiddelområdet ansætter
 hurtigst muligt 2 terapeuter i tidsafgrænsende fuldtidsvikariater, indtil
 videre af 6 måneders varighed.
Tiltaget er nødvendigt for at
 stabilisere og bringe genbrugsområdets terapeut ressourcer i balance.
Målet er at nedbringe
 ventelistesagerne, således at den fastsatte sagsbehandlingsfrist hurtigst
 muligt igen overholdes.  
Vurdering
Det vurderes,
 at Hjælpemiddelområdet med den nuværende normering, som situationen er lige nu,
 ikke vil kunne nedbringe ansøgningerne/sagerne på ventelisten og overholde den
 politiske fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage.
Covid-19 har skabt sagspukler,
 som er svære at indhente på nuværende tidspunkt grundet implementering af nyt
 IT system og et stigende antal akutte sager og omrokering af terapeut timer til
 bilområdet.
Det vurderes, at med den
 midlertidige opnormering med 2 sagsbehandlende terapeuter i 6 måneders
 vikariater, vil det være muligt at nedbringe mængden af sager, med overskreden
 sagsbehandlingstid på de fastsatte 65 hverdage, til nul med udgangen af april
 2021.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Finansiering af 2 terapeuter,
 ansat i tidsafgrænsede vikariater af 6 måneders varighed hen over årene 2020 og
 2021 vil kunne afholdes indenfor CSÆ-Myndighedsafdelingens budgetramme. Anslået
 udgift: kr. 550.000,-.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.   
 at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Forebyggelses-
 og Seniorudvalget den 6. oktober 2020:
Fraværende: 
(A) og (O) tog sagen til efterretning.
(V) tog sagen til orientering
Udvalget ønsker at følge området. Der fremsættes en
 orienteringssag med status på hjælpemiddelområdet på udvalgets møde i januar
 2021.